WAAROM IS'N VOLVO BU DE
BONDSSPAARBANK ZO GOEDKOOP?
455,42
G
Gemeenten draaien op
voor kosten nadere
bodemonderzoeken
De boten van
de provincie
Bedrijfsverzamelgebouw
Thoolse jachtopzichters
volledig gediplomeerd
Tentoonstelling ramp 1 953
Zuiverings
installatie
Waarde
Schoolreizen
Oesterschelp
Donderdag 30 juni 1983
Vanaf woensdag 29 juni is er een rechtstreekse verbinding
vanaf de Zeelandbrug tot rijksweg 58. Op die dag namelijk
heeft de minister van verkeer en waterstaat het weggedeelte
tussen Goes en de rijksweg officieel geopend.
Files
Voordelen
Kosten
Landschapsplan
Opening
Bodemsanering
10 per inwoner
KAA BEE
Heuvels
PER MAAND
BONDSSPAARBANK 5
Antonie Keldermans
MTS
St.Gertrudis
De Lage Meren
Diversen
Reserve-politie
De Brug L.A.S.
ABDIJ
I EUWS
Niets dan water is de titel van de tentoonstelling van het Documenta
tiecentrum Zeeuws Deltagebied met als ondertitel "menselijke aspec
ten van de ramp 1953". De tentoonstelling is van 28 juni tot en met 30
juli te zien in de voorzaal van het statencomplex, Abdij 11Middelburg.
De openingstijden zijn van 10.00 tot 17.00 uur; 's zondags is de
expositie gesloten. De toegang is gratis en er is een handleiding - ook
gratis - beschikbaar.
Er wordt wel gezegd dat de wa
tersnoodramp van 1953 voor
Zeeland grotere gevolgen heeft
gehad dan de tweede wereldoor
log. Daarmee wordt vooral be
doeld dat sinds 1 953 het aanzien
van de provincie nogal is veran
derd.; op diverse eilanden werden
grondige herkavelingen uitge
voerd; de uitvoering van het Del
taplan werd in gang gezet, de
mechanisatie in de landbouw
werd op grote schaal ter hand ge
nomen en de polderconcentraties
werden voorbereid. Aan het eind
van de jaren vijftig kwam het in
dustriebeleid in het vizier.
De tentoonstellingscatalogus ver
meldt dat over de hele wereld in
1953 ruim 12.000 mensen zijn
omgekomen als gevolg van na
tuurrampen. Zo eiste een hittegolf
in Pakistan meer dan drieduizend
levens en kwamen in Japan bijna
tweeduizend mensen om door een
overstroming. De stormvloed van
1 februari 1 953 eiste in zuidwest
Nederland 1835 slachtoffers;
minder bekend is misschien dat
door dezelfde vloed in Oost-Enge
land ongeveer 300 mensen om
kwamen.
De februarimaand stond volledig
in het teken van de ramp, niet al
leen nationaal maar ook over de
landsgrenzen, Een verslaggever
van de "Wereldkroniek" ver
zuchtte daarom "Ik ben rampen
moe, wij zijn rampenmoe....". De
bevolking, die door de ramp was
getroffen, zal hier weinig steun
aan hebben gehad in de tijd die
volgde op de traumatische erva
ringen van de rampnacht.
De tentoonstelling laat naast de
gebeurtenissen uit die nacht de
tijd zien die daarop volgde: de
evacuatie, de verwoestingen na
het water, de grote schoonmaak
en het herstel. Zo wordt aandacht
besteed aan de problemen rond de
evacuatie in Zierikzee, de hulpac
ties in den lande en de verdeling
van ingezamelde goederen die niet
overal even soepel verliep.
De tentoonstellingsbrochure be
sluit met "Herinnering' - de neer
slag van de herinneringen van
Jannie Zuydwegt, die ten tijde
van de ramp negen jaar was en
woonde aan de Tweede Weg in
Rilland-Bath. Mevrouw Weststra-
te-Zuydwegt stelde haar herinne
ringen in 1982 te boek. Over
maandag 2 februari schrijft zij:
"Rond de middag zagen we een
sloep. Wat nu gedaan? De
raampjes waren zo klein en om te
roepen was het veel te ver. Maar
gelukkig had buurman de vlagge-
stok nog. Daar werd in vliegende
vaart een laken aangeknoopt, zo
maar een gojpd beddelaken van
moeder! En toen maar zwaaien uit
Gedeputeerde staten hebben het
waterschap Noord- en Zuid-Beve
land een vergunning gegeven voor
bemaling van de bouwput voor
een rioolwaterzuiveringsinstalla
tie in Waarde.
Sinds maandag (27 juni) ligt die
vergunning ter inzage bij provin
ciale waterstaat, Het Groene
Woud 1 Middelburg, kamer 101
(de heer Vogd). De tervisielegging
duurt 30 dagen. Gedurende die
tijd kan het waterschap bezwaar
maken tegen de vergunning, bij
voorbeeld tegen voorwaarden die
daarin zijn opgenomen. Ook an
dere belanghebbenden kunnen
beroep aantekenen; zij moeten
dan aan kunnen tonen, dat zij be
langhebbenden zijn en dat zij niet
eerder in de gelegenheid waren
tot het indienen van bezwaren. Dit
laatste hoeft geen probleem te
zijn, want eerder werd geen be
roepsmogelijkheid tegen de bron
bemaling geboden. De beroep
schriften moeten worden gericht
aan Hare Majesteit de koningin,
maar worden gezonden aan'de
afdeling geschillen van bestuur
van de raad van State, Kneuter
dijk 22, 2514 EN Den Haag. Het
beroepschrift moet in tweevoud
worden ingediend.
het raampje, en ja hoor, er werd
teruggezwaaid. Ze hadden ons
gezien! Op de hoeve haalde men
ook opgelucht adem. Ze hadden
het ook gezien. Na enige tijd
hoorden we geplons en geroep en
ja hoor, een reddingssloep met
soldaten. Wat waren we blij, hoe
wel wij kinderen er toch niet zo
veel van snapten. Wij moesten
ons zo warm mogelijk aankleden.
Een deken rond voor de kou en zo
haalden de soldaten ons in de
boot, door dat kleine raampje. De
buurvrouw weer in paniek. Ze zag
het niet zitten en was heel bang.
Een soldaat klom toen naar bin
nen en ging haar troosten, ik ver
geet dat nooit meer. Hij sloeg een
arm om haar heen en zei: "Kom,
kom, moedertje, zonder jou gaan
we niet weg hoor, ik help je toch
zeker. Anders maken we toch een
gat in het dak!" En jawel hoor, ze
kwam door het raampje in de
sloep, de soldaat ging bij haar zit
ten en sloeg ze een grote roze de
ken om. Ze huilde zachtjes".
Deltaweg nu
helemaal gereed
Het weggedeelte is onderdeel van
de 57, de verbinding tussen rijks
weg 1 8 bij Zierikzee en rijksweg
A58 bij Goes ook wel Dekend als
Deltaweg. De 57 is een van de
belangrijkste hoofdontsluitings-
routes van Zeeland. De Zeeland-
brug vormt in die route de mar
kantste schakel.
Met de ingebruikneming van het
wegdeel Goes-rijksweg 58 komt
een eind aan de problemen die
zich vooral in het toeristenseizoen
voordoen. Verkeer dat van de
rijksweg naar de recreatiegebie
den aan het Veeree Meer of naar
de Kop van Schouwen moest, liep
als het ware vast ter hoogte van
Goes, hetzij komend via de S11
(de weg langs 's Heer-Arendsker-
ke), hetzij komend via de be
bouwde kom van Goes. Op drukke
dagen vormde zich dan een file
tussen Goes en de Zeelandbrug;
de lengte van die file overschreed
dan nogal eens de tien kilometer.
Niet alleen het doorgaande ver
keer ondervond hiervan hinder;
ook het verkeer in Goes liep vaak
vast. Gevolg was dat veel onge
lukken gebeurden.
Door de nieuwe verbinding zullen
de problemen tot het verleden
gaan behoren. Voor het door
gaande verkeer ligt de route nu
helemaal buiten de bebouwde
kom. Voor de traverse Goes en de
S11 zal dat een hele verlichting
zijn; de verkeersveiligheid zal
hierdoor toenemen en de ver-
keershinder wordt tot aanvaard
bare proporties teruggebracht.
Bijkomend voordeel is dat Goes-
Zuid een rechtstreekse aanslui
ting krijgt op het net van door
gaande wegen. Tot nu toe lag de
stadswijk nogal geïsoleerd door
de spoorlijn.
Het nieuwe wegdeel heeft een
lengte van 2,5 kilometer; de prijs
liegt er echter niet om; ruim 30
miljoen. Die hoge kosten zijn voor
een deel veroorzaakt door de lan
ge tijd die met de aanleg was ge
moeid. Voor een provincie als
Zeeland is 30 miljoen een zware
belasting van het totale budget.
Uiteindelijk werd de provincie bij
gestaan in de financiën door
rijkswaterstaat, de gemeente
Goes en het ministerie van eco
nomische zaken. Uit de pot voor
het voorwaardenscheppend be
leid van dit ministerie werd een
bijdrage ontvangen, terwijl de
provincie zelf nog haar fietspa
denfonds aansprak.
Een ander vertragend effect op de
wegaanleg werd gevormd door de
ondergrond. De grondslag was
erg slecht, waardoor ten eerste de
uitvoering werd vertraagd en ten
tweede lange wachttijden moes
ten worden ingelast om tot een
goed eindresultaat te kunnen ko
men. Zonder die wachttijden zou
binnen korte tijd een hobbelig
wegdek ontstaan en de onder
houdskosten zouden dan aan
merkelijk hoger uitkomen dan nu
het geval is.
De terreinen binnen de aanslui-
De boten van de provincie is de
naam van een boekje waarin de
vloot van de provinciale stoom
bootdiensten wordt geportret
teerd. Alle boten van de dienst
staan er in afgebeeld met daar
naast een aantal technische ge
gevens, zoals het bouwjaar, de
manier van voortstuwing, het
vermogen en het aantal passa
giers dat per vaart kan worden
overgezet. Er zijn ook enkele fo
to's opgenomen van de ruimten
op de boten die voor het publiek
niet toegankelijk zijn, zoals de
brug en de machinekamer.
Het boekje is verkrijgbaar bij bu
reau voorlichting van de provin
cie, Sint Pieterstraat 42, Middel
burg, tel. 01180-31395 en bij
het kantoor van de provinciale
stoombootdiensten, Prins Hen-
drikweg 10, Vlissingen, tel.
01184-60900
tingslussen van de weg - de zo
genoemde overboeken - zien er
anders uit dan gebruikelijk is. Bij
de opstelling van het landschaps
plan is gezocht naar een manier
van landschapsbouw die past in
de poolgebieden. Zo'n landschap
heeft als kenmerken grote open
heid en een vrij uitgesproken
micro-reliëf; glooiend of wel hol
le-bollig.
Rijkswaterstaat had op korte ter
mijn behoefte aan klei voor werk
zaamheden bij Hansweert en die
klei is uit de overboeken bij rijks
weg 58 gehaald. Daarbij is de
methode gebruikt die in de veen-
moerassen gebruikelijk is. Het is
nu aan de natuur om het land
schap ter plekke in te vullen.
Zoals gezegd is de officiële ope
ningshandeling woensdag ver
richt door minister Smit-Kroes
van verkeer en waterstaat.
De bewindsvrouwe en de andere
genodigden hebben ter ere van de
opening een rit gemaakt met de
stoomtram van Goes naar Hoede-
kenskerke. Na de officiële hande
ling nam mevrouw Smit samen
met de commissaris der koningin
een défilé af van voertuigen van
transportondernemingen uit Goes
en omgeving. Het programma is
besloten met enkele toespraken
en een ontvangst, die het provin
ciaal bestuur heeft aangeboden.
Vorige week presenteerde Abdij-
nieuws het provinciale bodemsa
neringsprogramma voor de jaren
1984-1987.
In het programma worden de lo
caties genoemd, waar de bodem
mogelijk is verontreinigd, maar
ook de plaatsen waar al verontrei
niging is vastgesteld, maar waar
nog nader onderzoek moet wor
den gedaan of waar de verontrei
nigde grond moet worden verwij
derd - gesaneerd.
Van het bodemsaneringsprogrem-
ma is een uittreksel gemaakt dat
is opgenomen in een informatie
blad. In het blad worden de diver
se vervuilde locaties omschreven
en ook wordt verklaard hoe nu
verder moet worden gehandeld. Er
wordt uit de doeken gedaan hoe
de onderzoeken en de sanering
moeten worden gefinancierd,
welke vormen van verontreiniging
moeten worden aangepakt en
welke nog wel even kunnen rus
ten. Wie belangstelling heeft voor
het informatieblad, kan het aan
vragen bij bureau voorlichting van
de provincie, Sint Pieterstraat 42,
Middelburg, tel. 01180-31395.
Abdijnieuws is de
infonuatierubriek van de
provincie Zeeland.
Redactie:
bureau voodichting,
Sint Pieterstraat 42,
4331 EW Middelburg,
telefoon 011 80 31 391
of 31392
Gedeputeerde Staten van Zeeland hebben het ontwerp-bodemsane-
ringsprogramma voor de jaren 1984-1987 vastgesteld. Het is de eerste
keer dat een dergelijk meerjarenprogramma is gemaakt. De onlangs
geheel in werking getreden Interimwet Bodemsanering verplicht de pro
vincie hiertoe. Volgens de provincie leidt de regeling er toe dat de kosten
van nader onderzoek in veel gevallen geheel ten laste komen van de
betreffende gemeente. Voor 1 september moeten G.S. het definitieve
programma ter beoordeling aan de minister van milieubeheer hebben
gestuurd. Tot 23 juli kunnen bezwaren tegen het ontwerp worden inge
diend.
In het ontwerp-bodemsanerings-
programma is aangegeven welke
plaatsen in 1984 voor verder on
derzoek of sanering in aanmer
king komen, welke later en welke
in het geheel niet meer. In de ko
mende jaren zal het programma
worden aangevuld met de plaat
sen waar op grond van verken
nend onderzoek blijkt dat vervol
gonderzoek nodig is.
Wat het hoofdstuk voormalige
gasfabrieken betreft deelt de pro
vincie mee, dat op het terrein van
de gasfabriek in Tholen al een sa
neringsonderzoek wordt uitge
voerd.
Op enkele in bedrijf zijnde stort
plaatsen in Zeeland, waaronder
het Tuttelhoekje bij Scherpenisse,
kan in het kader van de Interim-
wet geen verder onderzoek
plaatsvinden. Er is al wel een
oriënterend onderzoek uitge
voerd. Als er sprake is van bo
demverontreiniging, zal de situa
tie moeten worden verbeterd met
andere wettelijke middelen zoals
de Afvalstoffenwet.
De Interimwet Bodemsanering
kent een regeling voor de finan
ciering van de saneringsprogram
ma's. In het kort is deze als volgt:
De minister geeft aan welke van
de gevallen, die door G.S. voor
uitvoering in het eerste jaar zijn
voorgedragen, voor een bijdrage
in aanmerking komen. Deze bij
drage wordt door de gemeente
verleend en in bepaalde gevallen
ook ten dele door de minister. De
bijdrage van de gemeente bestaat
uit een drempelbijdrage plus 10%
van 'het overblijvende gedeelte
van de kosten. De bijdrage van de
minister bestaat uit een aanvul
ling tot 100% van de kosten van de
uitvoering.
De algemene maatregel van be
stuur met betrekking tot de drem
pelbijdrage ligt nu voor advies bij
de Raad van State.
Tot nu toe wordt op het ministerie
uitgegaan van een bedrag van
10.- per inwoner met een maxi
mum van 200.000,-. De drem
pelbijdrage is eenmalig verschul
digd voor een verontreinigingsge-
val. De kosten van nader bode
monderzoek dus voor het grootste
deel voor rekening van de ge
meente. Een simpel voorbeeld: de
gemeente Tholen besluit om een
nader onderzoek uit te laten voe
ren. Kosten 250.000 gulden. De
drempelbijdrage is ongeveer
190.000,-(een tientje per inwo
ner), zodat er nog 60.000 gulden
overblijft. De gemeente mag daar
nog eens 10% 6.000.- van be
talen. Een bodemonderzoek van
een kwart miljoen gulden zou de
gemeente Tholen dus bijna 2 ton
kosten.
De gemeentelijke bezwaren tegen
deze regeling worden door G.S.
gedeeld.
Al.I I- SOOK IIN
VLOERBEDEKKING
GRATIS GELEGD
/iiid-Ooslsiii^H 43 lol. 34368
HKRC.I N Ol» /OOM
Advertentie I.M.
In het kader van het voorwaardenscheppend beleid heeft de provincie
Zeeland een subsidiebedrag van 300.000,- toegekend aan de gemeente
Tholen voor het stichten van een tweede bedrijfsverzamelgebouw op het
industrieterrein in Sint Maartensdijk. De gemeente Tholen neemt de
rest, 1 miljoen gulden, van het investeringsbedrag voor haar rekening.
De Thoolse statenleden in de
commissie economische zaken
hadden eerder al gepleit om de
gemeente Tholen grote vrijheid te
geven om het gebouw op te zetten.
Het voorstel was dan ook een ha
merstuk. De provincie schaart
zich achter de gedachte van de
gemeente, die van mening is dat
een tweede bedrijfsverzamelge
bouw in Sint Maartensdijk in een
behoefte zal voorzien. Aannemer
is bouwbedrijf Uytdewilligen uit
Oud Vossemeer.
Leerlingen van de Oesterschelp
gingen onlangs tijdens de jaarlijk
se schoolreizen verschillende kan
ten op. De eerste klassers bleven in
eigen provincie, terwijl de tweede
klas koers zette naar het land van
de zachte G, Limburg.
De le klassen gaven de voorkeur
aan een dagje Zeeland. De eerste
stop was in Zierikzee. waar de
mooie historische huizen en ge
bouwen werden bezichtigd. Op
het werkeiland Neeltje Jans in de
monding van de Oosterschelde
werd de leerlingen uitgelegd hoe
de afsluiting van deze zeearm
wordt voltooid. Rond twaalf uur
zat het gezelschap voor de pick
nick op het strand van Wester-
schouwen. Sommigen zochten
verpozing in het water, waarbij de
één de voeten verkoelde en de
ander zich van top tot teen opfris
te. Het laatste deel van de dag be
stond uit een bezoek aan recrea
tiecentrum Aqua Delta te Brui-
nisse. De kinderen konden kiezen
uit verschillende spelletjes, waar
onder touwtrekken, sjoelen, tafel
tennis en een speurtocht. Na deze
leuke en leerzame dag kwam men
om half acht wéér in Tholen aan.
Met een touringcar van de fa. Van
de Klundert ging de tweede klas
naar Limburg. Na aankomst op
het bekende Vrijthof te Maas
tricht wer^l op een terrasje eerst
een consufriptie gebruikt. Een be
zoek aan het Natuurkundig mu
seum werd voorafgegaan door een
korte wandeling. Vanaf het Vrijt
hof was er een bustocht door het
fraaie Limburgse heuvelland
schap. In de Gemeentegrotten van
Valkenburg werd onder leiding
van een gids een leerzame wan
deltocht gemaakt. Ontspannings
park De Valkenier was het laatste
reisdoel: de leerlingen vermaak
ten zich daar urenlang. Ook klas
twee keerde om half acht weer op
de basis terug. Een geslaagde reis.
Volvo Winner 340.
Winkelprijs
f17.450,Betaald
met een Persoon
lijke Lening.
Looptijd 48 mnd.
U betaalt bij een
lening van
f17.500,
Wie 'n lening bij de Bondsspaarbank afsluit is
altijd erg voordelig uit.
Ten eerste, omdat wij 'n zeer lage rente berekenen.
En ten tweede, omdat wij bij 'n lening ook wel 'ns nee
verkopen. N iet omdat we u geen auto gunnen, maar
wel omdat u voor een auto niet in de financiële
problemen moet komen.
Kom 'ns praten. Ook als uw voorkeur niet naar
'n Volvo uitgaat.
U zult dan één ding merken: bij ons is 'n lening nog te
betalen. a
Kantoor: Hoogstraat 28, Tholen, tel. (01660) 2338
ESLAAGD
DUS GEFELICITEERD
Vier Thoolse jachtopzichters hebben met succes deelgenomen aan een
cursus, die is opgezet om de kennis van de wettelijke bepalingen, beno
digd om in de praktijk te kunnen werken, op het peil te brengen van het
jachtopziehtersdiploma van de Nederlandse Vereniging van Jachtop
zichters.
Deze eerste cursus, waarvoor de
heren I.D. van der Maas uit Tho
len. W.L. van der Male uit Sint
Maartensdijk, J. van Vossen uit
Sint Annaland en A.M. de Wit uit
Poortvliet slaagden, was een ex
periment, ontstaan naar aanlei
ding van de vraag naar verdere
opleiding voor het officiële jach
topzichtersdiploma. Daarnaast
bestond de behoefte aan een beter
inzicht in een groot aantal wette
lijke bepalingen, waarmee de
jachtopzichters in Zeeland te ma
ken hebben.
De deelnemers aan de cursus, die
in maart 1982 van start ging, zijn
lid van de Nederlandse Vereni
ging van Jachtopzichters en tevens
onbezoldigd ambtenaar van het
korps Rijkspolitie. Het examen,
zowel schriftelijk als mondeling,
werd afgenomen in Motel Maars-
bergen. Als instructeurs fungeer
den dhr.J.Marinissen, adjudant
commandant groep Veldpolitie
Zeeland, en dhr.J.Visser, adjudant
algemene zaken bij de staf van het
district Middelburg, die ook be
last is met de coördinatie van de
onbezoldigde ambtenaren van het
korps Rijkspolitie in Zeeland.
Aan het examen werd deelgeno
men door 107 jachtopzichters,
waarvan er 82 slaagden. Het ging
daarbij om de lesonderdelen:
Jachtwetgeving, Visserij wetge
ving. Wapenwet, Vuurwapenwet,
Wet Wering Ongewenste Hand
wapenen, het besluit Beschermde
Inheemse Diersoorten, Vogelwet
geving, Wildbeheer, Algemene
Oriëntatie, Jachtopzichter, In
structie voor onbezoldigde amb
tenaren korps R.P., Politiewet,
Staatsinrichting, Wetboek van
Strafrecht, Wetboek van Straf
vordering, Proces Verbaal en Ne
derlandse Taal.
C)e diploma-uitreiking vond (za
terdag) eveneens in Maarsbergen
plaats.
Aan de R.K. Middelbare Techni
sche School Antonie Keldermans
te Bergen op Zoom slaagden voor
het examen:
Bouwkunde; N.N.Slager uit Sint
Maartensdijk
Elektrotechniek: A.P. van Elsac-
ker. R.Fiktorie en N.P. van Zetten
uil Tholen
Werktuigbovwkunde: A.Bo-
gert(eervolle vermelding),
A.Bout, S.Jansen, M.Jonker en
C.A.Zwaal uit Tholen, M.P. de
Graaf(eervolle vermelding) uit
Sint Maartensdijk, C.J.Overbeeke
uit Scherpenisse, J.H. van de Vel
de uit Anna Jacobapolder en
A.J.Verhees uit Oud Vossemeer,
Paul Goorden uit Oud Vossemeer
is aan de Hogere Landbouw
school te Dordrecht geslaagd voor
het examen plantenteelt.
Aan de1 R.K. School voor Mid
delbaar Huishoud- en Nijver
heidsonderwijs te Bergen op
Zoom slaagden voor het examen:
Couture: José Steijns uit Oud
Vossemeer,
Vormingsklas: Arianne Scherpe
nisse en Ellie Westdorp uit Sint
Annaland, Arna Koese uit Poort
vliet, Marleen de Ruijsscher uit
Tholen en Trudie Stoutjesdijk uit
Sint Maartensdijk,
Inas: Marja van Belzen, Cobi
Cornelisse en Marleen Kegge en
Karin Koeteeuw uit Tholen, Co-
rina Knuist en Janny van de Ree
uit Sint Maartensdijk, Marjan
Ridderhof uit Sint Annaland en
Laura van Tiggele uit Poortvliet,
Kinderverzorging: Rianne Beve
lander uit Scherpenisse, Coby
Dorst uit Sint Maartensdijk en Els
van de Velde uit Anna Jacoba
polder.
Aan L.T.S. de Lage Meren te
Bergen op Zoom slaagden voor
het examen:
Bouwtechniek timmeren: L.An-
driesse uit Scherpenisse, J.Ar-
nouts en A.Quaak uit Sint Anna
land, C.Priem en S. de Vos uit
Stavenisse en A.Quist uit Sint
Maartensdijk.
Mechanische technieken: A. van
Oost en A. Jansen uit Tholen en
M.Scherpenisse uit Sint Anna
land'
Installatietechniek: S.Laban uit
Tholen,
Motorvoertuigentechniek:
M.Buys uit Poortvliet en M.Ver-
kerke uit Sint Philipsland,
Land- en tuinbouw: P, Roggeband
uit Tholen,
Econ. en administr. onderwijs:
C.Nogueira uit Oud Vossemeer,
D.Bolier uit Scherpenisse en C.
van 't Hof en J.Westdorp uit Sint
Annaland'
Metaal-elektro C-niveau: J.Deur-
loo uit Tholen,
TTO: J.Deurloo uit Tholen en
A.Verhees uit Oud Vossemeer.
W.A.Donken uit Scherpenisse is
bij de door de Stichting Examens
Assurantiebedrijf gehouden voor
jaarsexamens geslaagd voor het
examen Assurantiebezorger(A).
Diane Duine uit Oud Vossemeer
is aan het Schoevers Instituut te
Tilburg geslaagd voor het examen
Receptioniste.
David Oudesluijs uit Sint Maar
tensdijk en Thony Quist uit Tho
len zijn aan de Groene School te
Kapelle geslaagd voor het diplo
ma L.A.S.
P, de Boef uit Oud Vossemeer is te
Kapelle geslaagd aan de Vak
school Akkerbouw.
G.J.v.d.Sar-Verboon uit Sint Am
naland is te Utrecht geslaagd voor
het examen Vakbekwaamheid
Restaurantbedrijf.
G.H.'M.Brooymans uit Poortvliet,
J.Rinses uit Sint Maartensdijk en
D.H. van Starkenburg uit Sint
Philipsland zijn in Goes geslaagd
voor het examen Chauffeursdiplo
ma B dat werd gehouden door de
EVO regio Zuidwest Nederland
onder toezicht van de Contact
commissie Chauffeurs Vakbe-
kwaamheid(CCV).
Aan de Bestuursschool Zeeland in
Goes slaagden voor het examen:
Bestuursambtenaar: J.C.Walpot
en L.Vermeij uit Sint Philipsland
en M.Stroop uit Tholen.
Hoger Financieel Bestuursambte
naar: I.J.Walpot uit Sint Philips
land.
J.A.K.Bout uit Tholen slaagde
aan de Hogere Technische School
te Vlissingen voor het examen
werktuigbouwkunde-richting
energietechniek.
Mw.S.Smeets-v.d.Kleyn en
mw.M.v.Poppel-Moerland slaag
den te Rotterdam voor de 2-jarige
opleiding Bedrijfsadministratie
van deDetex.
Rens Tichem uit Tholen behaalde
aan de Grafische school te Rot
terdam het diploma Grafisch vak
man. Hij kreeg zijn praktijkoplei
ding bij drukkerij Dieleman in
Tholen,
J.L.Nieuwenhuijzen uit Tholen
slaagde te Utrecht voor de 1 emfase
van de Staf- en Kaderopleiding,
calculatie en technische vakken en
voor de 2e fase Staf- en Kaderop
leiding voor kostprijs, bedrijfsbe
heer en bédrijfsrecht in de Grafi
sche vakken.
Aan de muziekschool te Bergen
op Zoom slaagde Steven de Looze
uit Oud Vossemeer voor het B-
examen viool.
Na de examens op het groepsbu-
reau der Rijkspolitie te Tholen
slaagden voor het diploma Bui
tengewoon geoefend man de re
serve wachtmeesters:
K. van de Berg uit Sint Philips
land, M.A.H. de Haan uit Sint
Annaland en J. de Rijke, M.L. v^n
Ast en K.Smits-Rijsmus uit Tho
len. Laatstgenoemde wachtmees
ter is de enige vrouwelijke reser
vist en is dus nu als vrouw buiten
gewoon geoefend man, omdat er
geen aangepast diploma bestaat.
De reservisten K. van de Berg en
M.L. van Ast worden binnenkort
bevorderd tot wachtmeester le
klas.
De opleiding werd verzorgd door
opperwachtmeester
Th.W.v.d.Have.
Aan de lagere agrarische school
De Brug in Steenbergen slaagden
Huib Houke en Dirk Jan Men-
heere uit Scherpenisse en uit St.
Philipsland Kees Reijngoudt,
Robbert Schenk en Mark Reijn
goudt.
Tevens ontvingen het diploma
lassen: Huib Houke en Kees en
Mark Reijngoudt.
Van alle geslaagden gaan er 16
verder op de middelbare agrari
sche scholen, 1 naar Champig-
nonschool te Horst, 2 naar leer
lingenstelsel Weidebouw in Etten
Leur, 4 naar streekscholen te Bre
da en Bergen op Zoom, terwijl er
maar 1 gaat werken.