WAAROM IS'N VOLVO BU DE BONDSSPAARBANK ZO GOEDKOOP? 455,42 G Gemeenten draaien op voor kosten nadere bodemonderzoeken De boten van de provincie Bedrijfsverzamelgebouw Thoolse jachtopzichters volledig gediplomeerd Tentoonstelling ramp 1 953 Zuiverings installatie Waarde Schoolreizen Oesterschelp Donderdag 30 juni 1983 Vanaf woensdag 29 juni is er een rechtstreekse verbinding vanaf de Zeelandbrug tot rijksweg 58. Op die dag namelijk heeft de minister van verkeer en waterstaat het weggedeelte tussen Goes en de rijksweg officieel geopend. Files Voordelen Kosten Landschapsplan Opening Bodemsanering 10 per inwoner KAA BEE Heuvels PER MAAND BONDSSPAARBANK 5 Antonie Keldermans MTS St.Gertrudis De Lage Meren Diversen Reserve-politie De Brug L.A.S. ABDIJ I EUWS Niets dan water is de titel van de tentoonstelling van het Documenta tiecentrum Zeeuws Deltagebied met als ondertitel "menselijke aspec ten van de ramp 1953". De tentoonstelling is van 28 juni tot en met 30 juli te zien in de voorzaal van het statencomplex, Abdij 11Middelburg. De openingstijden zijn van 10.00 tot 17.00 uur; 's zondags is de expositie gesloten. De toegang is gratis en er is een handleiding - ook gratis - beschikbaar. Er wordt wel gezegd dat de wa tersnoodramp van 1953 voor Zeeland grotere gevolgen heeft gehad dan de tweede wereldoor log. Daarmee wordt vooral be doeld dat sinds 1 953 het aanzien van de provincie nogal is veran derd.; op diverse eilanden werden grondige herkavelingen uitge voerd; de uitvoering van het Del taplan werd in gang gezet, de mechanisatie in de landbouw werd op grote schaal ter hand ge nomen en de polderconcentraties werden voorbereid. Aan het eind van de jaren vijftig kwam het in dustriebeleid in het vizier. De tentoonstellingscatalogus ver meldt dat over de hele wereld in 1953 ruim 12.000 mensen zijn omgekomen als gevolg van na tuurrampen. Zo eiste een hittegolf in Pakistan meer dan drieduizend levens en kwamen in Japan bijna tweeduizend mensen om door een overstroming. De stormvloed van 1 februari 1 953 eiste in zuidwest Nederland 1835 slachtoffers; minder bekend is misschien dat door dezelfde vloed in Oost-Enge land ongeveer 300 mensen om kwamen. De februarimaand stond volledig in het teken van de ramp, niet al leen nationaal maar ook over de landsgrenzen, Een verslaggever van de "Wereldkroniek" ver zuchtte daarom "Ik ben rampen moe, wij zijn rampenmoe....". De bevolking, die door de ramp was getroffen, zal hier weinig steun aan hebben gehad in de tijd die volgde op de traumatische erva ringen van de rampnacht. De tentoonstelling laat naast de gebeurtenissen uit die nacht de tijd zien die daarop volgde: de evacuatie, de verwoestingen na het water, de grote schoonmaak en het herstel. Zo wordt aandacht besteed aan de problemen rond de evacuatie in Zierikzee, de hulpac ties in den lande en de verdeling van ingezamelde goederen die niet overal even soepel verliep. De tentoonstellingsbrochure be sluit met "Herinnering' - de neer slag van de herinneringen van Jannie Zuydwegt, die ten tijde van de ramp negen jaar was en woonde aan de Tweede Weg in Rilland-Bath. Mevrouw Weststra- te-Zuydwegt stelde haar herinne ringen in 1982 te boek. Over maandag 2 februari schrijft zij: "Rond de middag zagen we een sloep. Wat nu gedaan? De raampjes waren zo klein en om te roepen was het veel te ver. Maar gelukkig had buurman de vlagge- stok nog. Daar werd in vliegende vaart een laken aangeknoopt, zo maar een gojpd beddelaken van moeder! En toen maar zwaaien uit Gedeputeerde staten hebben het waterschap Noord- en Zuid-Beve land een vergunning gegeven voor bemaling van de bouwput voor een rioolwaterzuiveringsinstalla tie in Waarde. Sinds maandag (27 juni) ligt die vergunning ter inzage bij provin ciale waterstaat, Het Groene Woud 1 Middelburg, kamer 101 (de heer Vogd). De tervisielegging duurt 30 dagen. Gedurende die tijd kan het waterschap bezwaar maken tegen de vergunning, bij voorbeeld tegen voorwaarden die daarin zijn opgenomen. Ook an dere belanghebbenden kunnen beroep aantekenen; zij moeten dan aan kunnen tonen, dat zij be langhebbenden zijn en dat zij niet eerder in de gelegenheid waren tot het indienen van bezwaren. Dit laatste hoeft geen probleem te zijn, want eerder werd geen be roepsmogelijkheid tegen de bron bemaling geboden. De beroep schriften moeten worden gericht aan Hare Majesteit de koningin, maar worden gezonden aan'de afdeling geschillen van bestuur van de raad van State, Kneuter dijk 22, 2514 EN Den Haag. Het beroepschrift moet in tweevoud worden ingediend. het raampje, en ja hoor, er werd teruggezwaaid. Ze hadden ons gezien! Op de hoeve haalde men ook opgelucht adem. Ze hadden het ook gezien. Na enige tijd hoorden we geplons en geroep en ja hoor, een reddingssloep met soldaten. Wat waren we blij, hoe wel wij kinderen er toch niet zo veel van snapten. Wij moesten ons zo warm mogelijk aankleden. Een deken rond voor de kou en zo haalden de soldaten ons in de boot, door dat kleine raampje. De buurvrouw weer in paniek. Ze zag het niet zitten en was heel bang. Een soldaat klom toen naar bin nen en ging haar troosten, ik ver geet dat nooit meer. Hij sloeg een arm om haar heen en zei: "Kom, kom, moedertje, zonder jou gaan we niet weg hoor, ik help je toch zeker. Anders maken we toch een gat in het dak!" En jawel hoor, ze kwam door het raampje in de sloep, de soldaat ging bij haar zit ten en sloeg ze een grote roze de ken om. Ze huilde zachtjes". Deltaweg nu helemaal gereed Het weggedeelte is onderdeel van de 57, de verbinding tussen rijks weg 1 8 bij Zierikzee en rijksweg A58 bij Goes ook wel Dekend als Deltaweg. De 57 is een van de belangrijkste hoofdontsluitings- routes van Zeeland. De Zeeland- brug vormt in die route de mar kantste schakel. Met de ingebruikneming van het wegdeel Goes-rijksweg 58 komt een eind aan de problemen die zich vooral in het toeristenseizoen voordoen. Verkeer dat van de rijksweg naar de recreatiegebie den aan het Veeree Meer of naar de Kop van Schouwen moest, liep als het ware vast ter hoogte van Goes, hetzij komend via de S11 (de weg langs 's Heer-Arendsker- ke), hetzij komend via de be bouwde kom van Goes. Op drukke dagen vormde zich dan een file tussen Goes en de Zeelandbrug; de lengte van die file overschreed dan nogal eens de tien kilometer. Niet alleen het doorgaande ver keer ondervond hiervan hinder; ook het verkeer in Goes liep vaak vast. Gevolg was dat veel onge lukken gebeurden. Door de nieuwe verbinding zullen de problemen tot het verleden gaan behoren. Voor het door gaande verkeer ligt de route nu helemaal buiten de bebouwde kom. Voor de traverse Goes en de S11 zal dat een hele verlichting zijn; de verkeersveiligheid zal hierdoor toenemen en de ver- keershinder wordt tot aanvaard bare proporties teruggebracht. Bijkomend voordeel is dat Goes- Zuid een rechtstreekse aanslui ting krijgt op het net van door gaande wegen. Tot nu toe lag de stadswijk nogal geïsoleerd door de spoorlijn. Het nieuwe wegdeel heeft een lengte van 2,5 kilometer; de prijs liegt er echter niet om; ruim 30 miljoen. Die hoge kosten zijn voor een deel veroorzaakt door de lan ge tijd die met de aanleg was ge moeid. Voor een provincie als Zeeland is 30 miljoen een zware belasting van het totale budget. Uiteindelijk werd de provincie bij gestaan in de financiën door rijkswaterstaat, de gemeente Goes en het ministerie van eco nomische zaken. Uit de pot voor het voorwaardenscheppend be leid van dit ministerie werd een bijdrage ontvangen, terwijl de provincie zelf nog haar fietspa denfonds aansprak. Een ander vertragend effect op de wegaanleg werd gevormd door de ondergrond. De grondslag was erg slecht, waardoor ten eerste de uitvoering werd vertraagd en ten tweede lange wachttijden moes ten worden ingelast om tot een goed eindresultaat te kunnen ko men. Zonder die wachttijden zou binnen korte tijd een hobbelig wegdek ontstaan en de onder houdskosten zouden dan aan merkelijk hoger uitkomen dan nu het geval is. De terreinen binnen de aanslui- De boten van de provincie is de naam van een boekje waarin de vloot van de provinciale stoom bootdiensten wordt geportret teerd. Alle boten van de dienst staan er in afgebeeld met daar naast een aantal technische ge gevens, zoals het bouwjaar, de manier van voortstuwing, het vermogen en het aantal passa giers dat per vaart kan worden overgezet. Er zijn ook enkele fo to's opgenomen van de ruimten op de boten die voor het publiek niet toegankelijk zijn, zoals de brug en de machinekamer. Het boekje is verkrijgbaar bij bu reau voorlichting van de provin cie, Sint Pieterstraat 42, Middel burg, tel. 01180-31395 en bij het kantoor van de provinciale stoombootdiensten, Prins Hen- drikweg 10, Vlissingen, tel. 01184-60900 tingslussen van de weg - de zo genoemde overboeken - zien er anders uit dan gebruikelijk is. Bij de opstelling van het landschaps plan is gezocht naar een manier van landschapsbouw die past in de poolgebieden. Zo'n landschap heeft als kenmerken grote open heid en een vrij uitgesproken micro-reliëf; glooiend of wel hol le-bollig. Rijkswaterstaat had op korte ter mijn behoefte aan klei voor werk zaamheden bij Hansweert en die klei is uit de overboeken bij rijks weg 58 gehaald. Daarbij is de methode gebruikt die in de veen- moerassen gebruikelijk is. Het is nu aan de natuur om het land schap ter plekke in te vullen. Zoals gezegd is de officiële ope ningshandeling woensdag ver richt door minister Smit-Kroes van verkeer en waterstaat. De bewindsvrouwe en de andere genodigden hebben ter ere van de opening een rit gemaakt met de stoomtram van Goes naar Hoede- kenskerke. Na de officiële hande ling nam mevrouw Smit samen met de commissaris der koningin een défilé af van voertuigen van transportondernemingen uit Goes en omgeving. Het programma is besloten met enkele toespraken en een ontvangst, die het provin ciaal bestuur heeft aangeboden. Vorige week presenteerde Abdij- nieuws het provinciale bodemsa neringsprogramma voor de jaren 1984-1987. In het programma worden de lo caties genoemd, waar de bodem mogelijk is verontreinigd, maar ook de plaatsen waar al verontrei niging is vastgesteld, maar waar nog nader onderzoek moet wor den gedaan of waar de verontrei nigde grond moet worden verwij derd - gesaneerd. Van het bodemsaneringsprogrem- ma is een uittreksel gemaakt dat is opgenomen in een informatie blad. In het blad worden de diver se vervuilde locaties omschreven en ook wordt verklaard hoe nu verder moet worden gehandeld. Er wordt uit de doeken gedaan hoe de onderzoeken en de sanering moeten worden gefinancierd, welke vormen van verontreiniging moeten worden aangepakt en welke nog wel even kunnen rus ten. Wie belangstelling heeft voor het informatieblad, kan het aan vragen bij bureau voorlichting van de provincie, Sint Pieterstraat 42, Middelburg, tel. 01180-31395. Abdijnieuws is de infonuatierubriek van de provincie Zeeland. Redactie: bureau voodichting, Sint Pieterstraat 42, 4331 EW Middelburg, telefoon 011 80 31 391 of 31392 Gedeputeerde Staten van Zeeland hebben het ontwerp-bodemsane- ringsprogramma voor de jaren 1984-1987 vastgesteld. Het is de eerste keer dat een dergelijk meerjarenprogramma is gemaakt. De onlangs geheel in werking getreden Interimwet Bodemsanering verplicht de pro vincie hiertoe. Volgens de provincie leidt de regeling er toe dat de kosten van nader onderzoek in veel gevallen geheel ten laste komen van de betreffende gemeente. Voor 1 september moeten G.S. het definitieve programma ter beoordeling aan de minister van milieubeheer hebben gestuurd. Tot 23 juli kunnen bezwaren tegen het ontwerp worden inge diend. In het ontwerp-bodemsanerings- programma is aangegeven welke plaatsen in 1984 voor verder on derzoek of sanering in aanmer king komen, welke later en welke in het geheel niet meer. In de ko mende jaren zal het programma worden aangevuld met de plaat sen waar op grond van verken nend onderzoek blijkt dat vervol gonderzoek nodig is. Wat het hoofdstuk voormalige gasfabrieken betreft deelt de pro vincie mee, dat op het terrein van de gasfabriek in Tholen al een sa neringsonderzoek wordt uitge voerd. Op enkele in bedrijf zijnde stort plaatsen in Zeeland, waaronder het Tuttelhoekje bij Scherpenisse, kan in het kader van de Interim- wet geen verder onderzoek plaatsvinden. Er is al wel een oriënterend onderzoek uitge voerd. Als er sprake is van bo demverontreiniging, zal de situa tie moeten worden verbeterd met andere wettelijke middelen zoals de Afvalstoffenwet. De Interimwet Bodemsanering kent een regeling voor de finan ciering van de saneringsprogram ma's. In het kort is deze als volgt: De minister geeft aan welke van de gevallen, die door G.S. voor uitvoering in het eerste jaar zijn voorgedragen, voor een bijdrage in aanmerking komen. Deze bij drage wordt door de gemeente verleend en in bepaalde gevallen ook ten dele door de minister. De bijdrage van de gemeente bestaat uit een drempelbijdrage plus 10% van 'het overblijvende gedeelte van de kosten. De bijdrage van de minister bestaat uit een aanvul ling tot 100% van de kosten van de uitvoering. De algemene maatregel van be stuur met betrekking tot de drem pelbijdrage ligt nu voor advies bij de Raad van State. Tot nu toe wordt op het ministerie uitgegaan van een bedrag van 10.- per inwoner met een maxi mum van 200.000,-. De drem pelbijdrage is eenmalig verschul digd voor een verontreinigingsge- val. De kosten van nader bode monderzoek dus voor het grootste deel voor rekening van de ge meente. Een simpel voorbeeld: de gemeente Tholen besluit om een nader onderzoek uit te laten voe ren. Kosten 250.000 gulden. De drempelbijdrage is ongeveer 190.000,-(een tientje per inwo ner), zodat er nog 60.000 gulden overblijft. De gemeente mag daar nog eens 10% 6.000.- van be talen. Een bodemonderzoek van een kwart miljoen gulden zou de gemeente Tholen dus bijna 2 ton kosten. De gemeentelijke bezwaren tegen deze regeling worden door G.S. gedeeld. Al.I I- SOOK IIN VLOERBEDEKKING GRATIS GELEGD /iiid-Ooslsiii^H 43 lol. 34368 HKRC.I N Ol» /OOM Advertentie I.M. In het kader van het voorwaardenscheppend beleid heeft de provincie Zeeland een subsidiebedrag van 300.000,- toegekend aan de gemeente Tholen voor het stichten van een tweede bedrijfsverzamelgebouw op het industrieterrein in Sint Maartensdijk. De gemeente Tholen neemt de rest, 1 miljoen gulden, van het investeringsbedrag voor haar rekening. De Thoolse statenleden in de commissie economische zaken hadden eerder al gepleit om de gemeente Tholen grote vrijheid te geven om het gebouw op te zetten. Het voorstel was dan ook een ha merstuk. De provincie schaart zich achter de gedachte van de gemeente, die van mening is dat een tweede bedrijfsverzamelge bouw in Sint Maartensdijk in een behoefte zal voorzien. Aannemer is bouwbedrijf Uytdewilligen uit Oud Vossemeer. Leerlingen van de Oesterschelp gingen onlangs tijdens de jaarlijk se schoolreizen verschillende kan ten op. De eerste klassers bleven in eigen provincie, terwijl de tweede klas koers zette naar het land van de zachte G, Limburg. De le klassen gaven de voorkeur aan een dagje Zeeland. De eerste stop was in Zierikzee. waar de mooie historische huizen en ge bouwen werden bezichtigd. Op het werkeiland Neeltje Jans in de monding van de Oosterschelde werd de leerlingen uitgelegd hoe de afsluiting van deze zeearm wordt voltooid. Rond twaalf uur zat het gezelschap voor de pick nick op het strand van Wester- schouwen. Sommigen zochten verpozing in het water, waarbij de één de voeten verkoelde en de ander zich van top tot teen opfris te. Het laatste deel van de dag be stond uit een bezoek aan recrea tiecentrum Aqua Delta te Brui- nisse. De kinderen konden kiezen uit verschillende spelletjes, waar onder touwtrekken, sjoelen, tafel tennis en een speurtocht. Na deze leuke en leerzame dag kwam men om half acht wéér in Tholen aan. Met een touringcar van de fa. Van de Klundert ging de tweede klas naar Limburg. Na aankomst op het bekende Vrijthof te Maas tricht wer^l op een terrasje eerst een consufriptie gebruikt. Een be zoek aan het Natuurkundig mu seum werd voorafgegaan door een korte wandeling. Vanaf het Vrijt hof was er een bustocht door het fraaie Limburgse heuvelland schap. In de Gemeentegrotten van Valkenburg werd onder leiding van een gids een leerzame wan deltocht gemaakt. Ontspannings park De Valkenier was het laatste reisdoel: de leerlingen vermaak ten zich daar urenlang. Ook klas twee keerde om half acht weer op de basis terug. Een geslaagde reis. Volvo Winner 340. Winkelprijs f17.450,Betaald met een Persoon lijke Lening. Looptijd 48 mnd. U betaalt bij een lening van f17.500, Wie 'n lening bij de Bondsspaarbank afsluit is altijd erg voordelig uit. Ten eerste, omdat wij 'n zeer lage rente berekenen. En ten tweede, omdat wij bij 'n lening ook wel 'ns nee verkopen. N iet omdat we u geen auto gunnen, maar wel omdat u voor een auto niet in de financiële problemen moet komen. Kom 'ns praten. Ook als uw voorkeur niet naar 'n Volvo uitgaat. U zult dan één ding merken: bij ons is 'n lening nog te betalen. a Kantoor: Hoogstraat 28, Tholen, tel. (01660) 2338 ESLAAGD DUS GEFELICITEERD Vier Thoolse jachtopzichters hebben met succes deelgenomen aan een cursus, die is opgezet om de kennis van de wettelijke bepalingen, beno digd om in de praktijk te kunnen werken, op het peil te brengen van het jachtopziehtersdiploma van de Nederlandse Vereniging van Jachtop zichters. Deze eerste cursus, waarvoor de heren I.D. van der Maas uit Tho len. W.L. van der Male uit Sint Maartensdijk, J. van Vossen uit Sint Annaland en A.M. de Wit uit Poortvliet slaagden, was een ex periment, ontstaan naar aanlei ding van de vraag naar verdere opleiding voor het officiële jach topzichtersdiploma. Daarnaast bestond de behoefte aan een beter inzicht in een groot aantal wette lijke bepalingen, waarmee de jachtopzichters in Zeeland te ma ken hebben. De deelnemers aan de cursus, die in maart 1982 van start ging, zijn lid van de Nederlandse Vereni ging van Jachtopzichters en tevens onbezoldigd ambtenaar van het korps Rijkspolitie. Het examen, zowel schriftelijk als mondeling, werd afgenomen in Motel Maars- bergen. Als instructeurs fungeer den dhr.J.Marinissen, adjudant commandant groep Veldpolitie Zeeland, en dhr.J.Visser, adjudant algemene zaken bij de staf van het district Middelburg, die ook be last is met de coördinatie van de onbezoldigde ambtenaren van het korps Rijkspolitie in Zeeland. Aan het examen werd deelgeno men door 107 jachtopzichters, waarvan er 82 slaagden. Het ging daarbij om de lesonderdelen: Jachtwetgeving, Visserij wetge ving. Wapenwet, Vuurwapenwet, Wet Wering Ongewenste Hand wapenen, het besluit Beschermde Inheemse Diersoorten, Vogelwet geving, Wildbeheer, Algemene Oriëntatie, Jachtopzichter, In structie voor onbezoldigde amb tenaren korps R.P., Politiewet, Staatsinrichting, Wetboek van Strafrecht, Wetboek van Straf vordering, Proces Verbaal en Ne derlandse Taal. C)e diploma-uitreiking vond (za terdag) eveneens in Maarsbergen plaats. Aan de R.K. Middelbare Techni sche School Antonie Keldermans te Bergen op Zoom slaagden voor het examen: Bouwkunde; N.N.Slager uit Sint Maartensdijk Elektrotechniek: A.P. van Elsac- ker. R.Fiktorie en N.P. van Zetten uil Tholen Werktuigbovwkunde: A.Bo- gert(eervolle vermelding), A.Bout, S.Jansen, M.Jonker en C.A.Zwaal uit Tholen, M.P. de Graaf(eervolle vermelding) uit Sint Maartensdijk, C.J.Overbeeke uit Scherpenisse, J.H. van de Vel de uit Anna Jacobapolder en A.J.Verhees uit Oud Vossemeer, Paul Goorden uit Oud Vossemeer is aan de Hogere Landbouw school te Dordrecht geslaagd voor het examen plantenteelt. Aan de1 R.K. School voor Mid delbaar Huishoud- en Nijver heidsonderwijs te Bergen op Zoom slaagden voor het examen: Couture: José Steijns uit Oud Vossemeer, Vormingsklas: Arianne Scherpe nisse en Ellie Westdorp uit Sint Annaland, Arna Koese uit Poort vliet, Marleen de Ruijsscher uit Tholen en Trudie Stoutjesdijk uit Sint Maartensdijk, Inas: Marja van Belzen, Cobi Cornelisse en Marleen Kegge en Karin Koeteeuw uit Tholen, Co- rina Knuist en Janny van de Ree uit Sint Maartensdijk, Marjan Ridderhof uit Sint Annaland en Laura van Tiggele uit Poortvliet, Kinderverzorging: Rianne Beve lander uit Scherpenisse, Coby Dorst uit Sint Maartensdijk en Els van de Velde uit Anna Jacoba polder. Aan L.T.S. de Lage Meren te Bergen op Zoom slaagden voor het examen: Bouwtechniek timmeren: L.An- driesse uit Scherpenisse, J.Ar- nouts en A.Quaak uit Sint Anna land, C.Priem en S. de Vos uit Stavenisse en A.Quist uit Sint Maartensdijk. Mechanische technieken: A. van Oost en A. Jansen uit Tholen en M.Scherpenisse uit Sint Anna land' Installatietechniek: S.Laban uit Tholen, Motorvoertuigentechniek: M.Buys uit Poortvliet en M.Ver- kerke uit Sint Philipsland, Land- en tuinbouw: P, Roggeband uit Tholen, Econ. en administr. onderwijs: C.Nogueira uit Oud Vossemeer, D.Bolier uit Scherpenisse en C. van 't Hof en J.Westdorp uit Sint Annaland' Metaal-elektro C-niveau: J.Deur- loo uit Tholen, TTO: J.Deurloo uit Tholen en A.Verhees uit Oud Vossemeer. W.A.Donken uit Scherpenisse is bij de door de Stichting Examens Assurantiebedrijf gehouden voor jaarsexamens geslaagd voor het examen Assurantiebezorger(A). Diane Duine uit Oud Vossemeer is aan het Schoevers Instituut te Tilburg geslaagd voor het examen Receptioniste. David Oudesluijs uit Sint Maar tensdijk en Thony Quist uit Tho len zijn aan de Groene School te Kapelle geslaagd voor het diplo ma L.A.S. P, de Boef uit Oud Vossemeer is te Kapelle geslaagd aan de Vak school Akkerbouw. G.J.v.d.Sar-Verboon uit Sint Am naland is te Utrecht geslaagd voor het examen Vakbekwaamheid Restaurantbedrijf. G.H.'M.Brooymans uit Poortvliet, J.Rinses uit Sint Maartensdijk en D.H. van Starkenburg uit Sint Philipsland zijn in Goes geslaagd voor het examen Chauffeursdiplo ma B dat werd gehouden door de EVO regio Zuidwest Nederland onder toezicht van de Contact commissie Chauffeurs Vakbe- kwaamheid(CCV). Aan de Bestuursschool Zeeland in Goes slaagden voor het examen: Bestuursambtenaar: J.C.Walpot en L.Vermeij uit Sint Philipsland en M.Stroop uit Tholen. Hoger Financieel Bestuursambte naar: I.J.Walpot uit Sint Philips land. J.A.K.Bout uit Tholen slaagde aan de Hogere Technische School te Vlissingen voor het examen werktuigbouwkunde-richting energietechniek. Mw.S.Smeets-v.d.Kleyn en mw.M.v.Poppel-Moerland slaag den te Rotterdam voor de 2-jarige opleiding Bedrijfsadministratie van deDetex. Rens Tichem uit Tholen behaalde aan de Grafische school te Rot terdam het diploma Grafisch vak man. Hij kreeg zijn praktijkoplei ding bij drukkerij Dieleman in Tholen, J.L.Nieuwenhuijzen uit Tholen slaagde te Utrecht voor de 1 emfase van de Staf- en Kaderopleiding, calculatie en technische vakken en voor de 2e fase Staf- en Kaderop leiding voor kostprijs, bedrijfsbe heer en bédrijfsrecht in de Grafi sche vakken. Aan de muziekschool te Bergen op Zoom slaagde Steven de Looze uit Oud Vossemeer voor het B- examen viool. Na de examens op het groepsbu- reau der Rijkspolitie te Tholen slaagden voor het diploma Bui tengewoon geoefend man de re serve wachtmeesters: K. van de Berg uit Sint Philips land, M.A.H. de Haan uit Sint Annaland en J. de Rijke, M.L. v^n Ast en K.Smits-Rijsmus uit Tho len. Laatstgenoemde wachtmees ter is de enige vrouwelijke reser vist en is dus nu als vrouw buiten gewoon geoefend man, omdat er geen aangepast diploma bestaat. De reservisten K. van de Berg en M.L. van Ast worden binnenkort bevorderd tot wachtmeester le klas. De opleiding werd verzorgd door opperwachtmeester Th.W.v.d.Have. Aan de lagere agrarische school De Brug in Steenbergen slaagden Huib Houke en Dirk Jan Men- heere uit Scherpenisse en uit St. Philipsland Kees Reijngoudt, Robbert Schenk en Mark Reijn goudt. Tevens ontvingen het diploma lassen: Huib Houke en Kees en Mark Reijngoudt. Van alle geslaagden gaan er 16 verder op de middelbare agrari sche scholen, 1 naar Champig- nonschool te Horst, 2 naar leer lingenstelsel Weidebouw in Etten Leur, 4 naar streekscholen te Bre da en Bergen op Zoom, terwijl er maar 1 gaat werken.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1983 | | pagina 7