het gezelschap van flipland De Eendracht bode Nog 106 jongeren onder 19 jaar werkloos Zaalvoetbal Klachten bewoners bejaardenwoningen door VAC op rij gezet Handwerken ABG 15 jaar SPIERINKJE Bij verhuizing Donderdag 26 mei 1983 EENDRACHTBODE 13 Institueringsbesluit Gevaarlijke plannen Hervormd verlangen Altijd te pakken Deel 6 Door J.M. Vermeulen Schrift en belijdenis Wettig geïnstitueerd Nogmaals gezelschappen WHS 1 winnaar Vrederust tournooi. Handgrepen Alarmsysteem a.u.b. tijdig een adreswij ziging sturen aan Een- drachtbode, Postbus 5, St. Annaland of aan uw bezorger. leder die enigszins thuis is in de ge schiedenis, legt al gauw verband tus sen het oefeningengezelschap van toen en de Oud Gereformeerde Ge meente van nu. Niet geheel ten on rechte. De wortels van het bestaan van Sint-Philipsland's grootste kerkelijke gemeente zijn terug te voeren tot het eens zo kleine gezelschap. We pro beerden iets terug te vinden van het tenietgaan van de leeskring. Het is al genoemd hoe het kwam, dat de men sen met steeds groeiend verlangen gingen uitzien naar een meer zelfstan dig bestaan. Het gezelschap moest een 'Gereformeerde Kerk' worden. De aloude vaderlandse kerk die in 1816 was omgezet in een nieuwe Hervorm de', kwam terug op Sint-Philipsland. Maar hoe ging dat gebeuren. Het ei land zou een ontwikkeling doormaken die zijn weerga in de plaatselijke ge schiedenis niet vindt. Opzienbarend was het besluit van de gezelschapsmensen niet. Velen waren hen al voorgegaan en velen zouden ben nog volgenHet moet geweest zijn inde eerste helft van 1 837. Het woord 'institueren' was gevallen. Er zal ter dege over vergaderd zijn. Met resul taat. Een wettige kerkelijke gemeente moest het worden. Een gemeente die de opvolger was van het gezelschap. Liever willen we het anders noemen. Een gemeente die de voortzetting was van de oude vaderlandse kerk van vóór 7 januari 1816. Het gezelschap kende immers een geestelijk leven dat gestempeld was door de Nadere Re formatie. En een nog steeds groeiend aantal Fliplanders begeerde een zoda nige gemeente. Het was dominee Huibert Jacobus Budding die op de hoogte werd gebracht van het Insti tueringsbesluit. Zijn naam wordt niet uitdrukkelijk genoemd. Toch moet hij het geweest zijn. De enige andere kanshebber, ds. Scholte, verbleef die weken in de omgeving van Schoon hoven. We kunnen dus wel met ze kerheid stellen dat het Budding was die de mensen verraste door zijn komst. Iemand noemde hem eens de Maarschalk der Afscheiding in Zeeland'. Een vaste woonplaats had hij eigenlijk niet meer. Budding leidde een zwer vend bestaan. Na theologie gestu deerd te hebben aan de Universiteit te Utrecht, was hij predikant geworden in Biggekerke. Eind 1835 was door hem, voor de ogen van heel de kerke lijke gemeente, het gezangenboek uit de kerk verwijderd. Begin 1 836 kwam het tot grote problemen. Hij begon als Hervormd prediker speciale bidston den te houden voor de zwaar vervolg de afgescheidenen. Dit kon niet. Op 1 april 1836 legde ds. Budding zijn ambt in de Herv. Kerk neer. Toegela ten als afgescheiden predikant voor de Zeeuwse gemeenten zette hij in de zo mer van 1 837 koers naar Flipland. We volgen hem even. Zijn weg naar het gezelschap was lang geweest. Lang, maar ook gevaarlijk, Levensge vaarlijk. Een bijna doodgeschoten predikant had de op te heffen lees kring op zekere aangrijpende avond veel te vertellen. Zijn belevenis sen....hun toekomstverwachting. Even een paar mogelijke verhalen. We twijfelen er niet aan of Budding heeft ze verteldBurgemeester, als je het beveelt, schiet ik hem dood Welgemeende woorden aan het adres van de nog zo jonge predikant. De schuurkerk van de rijkbegaafde Bud ding was weer eens te klein geweest. Maar de predikant wist raad. Hij wan delde met zijn kerkgangers de polder in. Onderweg preekte hij en liet Psal men zingen. Dit alles bleef natuurlijk niet onopgemerkt en het volgende liedje ontstond: Zoo gaat de Leeraar voort; Zoo trekt de schare heen. De Goesestraatweg hoort De Psalmen van Datheen. In Wilhelminadorp gekomen, kreeg de veldwachter het er benauwd van. Toen hij de predikant met zijn kerken de schare de dorpsgrenzen zag nade ren liep hij totaal overstuur bij de bur gemeester binnen en sprak de woor den die we hierboven noemden. Nog een belevenis. Een andere keer was Budding in de buurt van Krabbendij- ke, toen het ook daar een belangrijk man teveel werd. Dè soldaten van Fort Bath moesten er aan te pas komen. De schare van Budding moest worden uiteen geslagen. Hageprediker Bud ding kon de bajonetten al zien glinste ren. Plotseling verscheen er een bode en de krijgers konden onverrichterza- ke terug. Sint-Philipsland ging dus in principe ook de kans lopen dat hun aanstaande kerkdiensten met het zwaard werden beëindigd. Of zou ook nu weer het grote isolément te hulp komen. We denken van niet. Tijdelijk misschien. Maar wie optimistisch is kent toch de Minister vah Justitie en Politie niet. Minister van Maanen wist precies hoe ze de afgescheiden kerk diensten moesten aanpakken. Wat zei hij? In noodgevallen schieten, maar anders volstaan met stompen met de kolf van het geweer en slaan met het plat van de sabel....'. Meer zal niet nodig zijn om vast te stellen dat Sint-Philipsland wel heel goed (noest weten wat ze bezielde om met Bud ding in zee te gaan. Van eind juli tot- half november 1836 vinden we de dominee in Zeeland. Hij is dan min of meer verbonden aan de gemeente Middelburg. Tevens preekt hij in Zuid-Beveland en institueert een aan tal kerken. Uiteindelijk werd de ver volging hem wel wat veel en hij ging op reis naar Holland. Een opwekkend schrijven van zijn kerkeraad riep hem terug en binnen een paar dagen was hij weer op Walcheren. Hij hervatte zijn ambtelijk werk, leidde een provin ciale vergadering, preekte en doopte en werd vervolgd en beboet als tevo ren. De gevangenis was dichtbij. Lang zou het niet meer duren. Maar eerst was hij in Flipland. Bij het gezelschap. waar ze echt niet twijfelden of het in stitueren eigenlijk nog wel zonodig moest. Dat institueren, kon dat eigenlijk zo maar. Ook voor Sint-Philipsland een belangrijke vraag. Eerst zeggen we er 'nee' op. Budding kon er eigenlijk niet toe over gaan om het gezelschap om te zetten in een wettige gemeente. De handeling van ds. Budding zou, zoals het wel genoemd werd, een 'onwetti ge' daad zijn. We hebben al iets ge noemd over een vernietigende vervol ging. Op deze vervolging hoeft niet nader te worden ingegaan. Het is geen kerkgeschiedenis, maar het gaat over het gezelschap. Alleen daarom nog even het volgende voor wat betreft de 'erkenning' van de toekomstige ge meente van Sint-Philipsland. De Her vormde Synodale verlangen voldaan, door alle reeds bestaande afgeschei den gemeenten zogenaamd te ontbin den en onwettig te verklaren. Met be hulp van de 'per ongeluk' in het Wet boek van Napoléon achtergebleven artikelen 291 en 292 ging dat heel gemakkelijk. Alles wat 'staatsgevaar lijk' was kon direkt worden opge ruimd. Zo ook de kerkdiensten van' degenen die niets anders wilden dan 'de aloude Gereformeerde Kerk voort zetten. Maar er was een weg. Konink lijke erkenning en koninklijke goed keuring maakten 'wettige' instituering mogelijk. Vorstelijke gunsten die door het gezelschap niet gevraagd waren. Institueren, het moest mogelijk zijn. Het is een vrij ingewikkelde materie. Enkele aspecten willen we even be- beweging' de nek werd omgedraaid. De gezelschappen protesteerden: Si re, wij kunnen geen vrijheid vragen, want wij bestaan al eeuwen. Maar de overheid was doof voor hun protesten. Stel nu eens voor dat het 'gezelschap van Flipland' op de koninklijke voor waarden zou ingaan. Je zou denken dat ze dan met het indienen van wat verklaringen al een heel eind op weg waren. Maar nee, zo was het toch echt niet. Altijd was er wel wat: het kerk gebouw deugde niet, de mensen wa ren te arm om zonder subsidie te kun nen leven, dan weer was er sprake van brandgevaar. Kortom, de gemeenten die van de vrijheid gebruik dachten te maken kwamen er niet doorheen. En dan was het telkens opnieuw: het ver zoek om erkenning is afgewezen, de gemeente blijft onwettig en de maa tregelen onverkort van toepassing. vormde Kerk in Flipland, maar ook in Nederland, had het niet gemakkelijk. In vrij korte tijd-waren meer dan hon derd 'afgescheiden' gemeenten ont staan. En dat groeide maar door. Nu was het gezelschap van^Flipland weer aan de beurt. Daar moest iets aan worden gedaan. Maar wat. De insti tuering van nieuwe gemeenten moest worden tegen gegaan. Maar hoe. Iets van de in de grondwet gewaarborgde vrijheid van godsdienst werd in het eerste artikel genoemd. Maar wacht even. Het was niet zo moeilijk als het wel leek. De reglementen van de nieuwe Hervormde Kerk van 1816 waren 'staatswetten' geworden. Deze kerk had een godsdienst gekregen die in handen was van de regering. Hier door was de kerk een onderdeel ge worden van de grote 'staatsmachine'. En zo is het gekomen. De kerk kon naar de regering om steun. Een voor beeld. Het was in 1835 dat de Alge mene Christelijke Synode der Her vormde Kerk een adres aan de rege ring als volgt besloot....'. De synode vergenoegt zich met in de schoot Uwer Exellentie uit te storten haar verlangen, dat door krachtdadige tus- schenkomst van het burgerlijk bestuur en de rechterlijke macht de bestaande wanorde moge worden tekeer gegaan, en hare voortplanting voorgekomen. Kerkelijke verlangens om dra gonders, musketiers en kurassiers. Krachtdadige tussenkomst om op de afgescheiden kerkdiensten los te la ten. Maar er waren al zoveel gemeen ten gesticht. Geen probleem voor kerk en overheid. In 1836 had de regering aan het Her lichten. Het had zo eenvoudig kunnen zijn. De naam 'Gereformeerde Kerk' er boven, de Dordtse Kerkorde terug en 's zondags gewoon de oude preken blijven lezen. Niets aan de hand. Bovendien hadden ze voor deze ge dachte de wet mee. Immers, de grondwet was van vóór 1816. In die zelfde grondwet was vrijheid van godsdienst volkomen gewaarborgd. De kerk die het gezelschap ging voortzetten was de 'Gereformeerde Kerk' van vóór 1816. Een bescher mde kerk dus. Toch was het in werke lijkheid niet zo. Kerk en overheid be keken de zaak door een andere bril. En ze hadden er reden voor. Wanneer het (te) gemakkelijk tot erkenning van nieuwe gemeenten kwam dan kon je nog wat beleven. Dat nooit dus. Daar om zocht de kerk als volgt te redene ren: de gezelschappen die al die jaren de oude schrijvers gelezen hebben, vormen een nieuwe 'godsdienst. Geen recht derhalve op bescherming door ook maar een enkele wet! De gezel schappen kunnen dat recht krijgen als ze er om vragen. Maar dan moeten ze er wel wat voor over hebben. Ze moe ten erkennen dat ze een soort 'sekte' zijn onder de naam 'Christelijk Afge scheiden'. Maar dat nog niet alleen. De te constitueren gemeenten moes ten afstand doen van subsidies, on dersteuningen, rechten en aanspra ken. Voorwaarden waarvan kerk en overheid van te voren konden weten dat de gezelschappen daar niet op konden ingaan. Welnu, geen vrijheid vragen? Dan vervolging. En een vrij logische consequentie van die vervol ging moest zijn dat de 'afscheidings- Een laatste mogelijkheid was de rech ter. Dan zou het gezelschap naar Zie- rikzee moeten. En zeker, dikwijls wer den gezelschapsmensen voor de rech ter gesleept. Budding ook. Op zekere dag had hij een schuld van 40.000 gulden. Velen werkten voor minder dan een gulden per dag. Omgerekend naar deze tijd enkele miljoenen! Soms was er een rechter die aan het verplicht-gestelde vonnissen niet meedeed. Toch moeten we niet den ken dat de gemeenten er veel wijzer van werden. In dit zo gunstige geval konden twee dingen gebeuren. De opstandige rechter werd weggepro moveerd óf het Openbaar Ministerie ging in hoger beroep en dan verloor het gezelschap het toch. Dominee Budding en het gezelschap stonden uiteraard op het standpunt dat het op Sint-Philipsland zonder enige vrijbrief een 'Gereformeerde Kerk' ging wor den. Een kerk waarop ze krachtens belijdenis en grondwet volkomen recht hadden. De instituering van de gemeente, je zou kunnen zeggen, had door het gro te isolement onbewust iets 'illegaals'. Sint-Philipsland had geen brief aan de Koning geschreven. Dat is wel duide lijk. Bovendien zou het gezelschap geen enkele kans maken. Bij de eerste de beste voorwaarde zou het al verke ken zijn. Zojuist werd gezegd dat een kerkgebouw vaak niet deugde. Waar werd het gecontroleerd. Vier zaken: kwaliteit, ligging, veiligheid, en ge luidsoverlast. En wat was de nieuwe gemeente rijk? Hun oude en ver trouwde woonkamer. Het werd een kerk 'in de huiselijke kring'. Evenwel mogen we stellen dat het toch iets an ders was dat het gezelschap er van weerhield vrijheid te vragen. Het was een principieële kwestie. Dat zou de geschiedenis duidelijk gaan leren. En daarmee zijn we eigenlijk toe om de gestelde vraag of institueren ook zon der erkenning kon, met 'ja' te gaan beantwoorden. Niet voor niets werd zojuist het woord 'zogenaamd' ge bruikt. We zeiden dat de regering op verzoek van de Hervormde kerk er toe was over gegaan om de gemeenten 'zogenaamd' te ontbinden. En daar was reden voor. De overheid had nu eenmaal niets te ontbinden. Het ge zelschap van Flipland kon heel ge makkelijk worden geconstitueerd als een wettige en kerkelijke gemeente. Niets stond in de weg. De tegenstan ders van de erkenning zeiden het zo duidelijk. De overheid had in de kerk niets te zeggen. De kerk had een an dere Koning. Daarom vraagt de kerk geen 'gunsten'. Ook de artikelen 27 t/m 31 van de Belijdenis zijn wat dit betreft duidelijk genoeg. En dat was het wat het gezelschap terughield. Heel eenvoudig is dus te stellen dat Sint-Philipsland, zonder enig pro bleem, geruisloos maar toch zeker, wat illegaal maar toch wettig, naast de Hervormde zijn oude Gereformeerde Kerk terugkreeg. Pak weg 1 2 jaar had het 'gezelschap van Flipland' haar taak vervuld. De Gereformeerde Godsdienst was voor het dorp bewaard gebleven. Waar schijnlijk op 8 juli 1837 ging de 'noodsamenkomst' teniet. En daar was de volgende belangrijke reden voor. Toen de kans zich voordeed om weer zoals vanouds in een 'Gerefor meerde Kerk' te vergaderen hebben de Fliplanders die mogelijkheid niet laten liggen. Toch veranderde er uiterlijk niet zo veel. Alleen dit. Het gezelschap werd een kerk, de gezel schapsmensen werden kerkmensen, de gezelschaps leiders kwamen in de kerkeraad en als het gezelschap zo rijk was geweest, dan had de oefenaar nu predikant kunnen worden. Dit laatste was duidelijk niet het geval. De kerke raad van de Oud Gereformeerde Ge meente, als we het zo even mogen noemen, ging er wel heel anders uit zien dan Flipland gewend was. In de Hervormde Kerk stonden de ambten eigenlijk uitsluitend open voor de 'eli- ten'. De machtige boeren, die zowel zondag als in de week de 'arbeiders' regeerden. Een enkele middenstander mocht bij wijze van uitzondering wel eens een keertje meedoen. In de Oud Geref. Gemeente lag dat duidelijk an ders. De gezelschapsleiders zullen wel bijna automatisch gekozen zijn in de kerkeraad. We zien Adriaan Kunst te rug als ouderling. Johannes Verwijs en Leendert van Ree komen we tegen als diaken. Dat de bekende Pieter van Dijke een ambt bekleedde, lezen we niet. Iets vonden we terug van de constituering: Ds. Budding bleef nu eenige dagen op het dorp, predikte eenige malen, doopte kinderen en be diende ook het Heilig Avondmaal, wat veel tot versterking was van de Chris tenenVoor het eerst sinds vele jaren hoefde ds. Samuel Everaers niet langs het gezelschap. Hij passeerde een kerk die dag. Het verblijf van Budding zorgde ongetwijfeld weer voor de nodige nieuwe gezichten. Duidelijk blijkt de groei. Nauwelijks een paar weken later, 26 augustus 1 837, was de consulent er weer. Op nieuw werd veel werk verzet. Open bare Belijdenis werd afgelegd door Laurens Kunst en Jan Aarnöudse. Eind oktober treffen we Pieter van Dij ke aan tussen de doopouders. Het werd aan alle kanten duidelijk merk baar....het gezelschap van Flipland was teniet. Over het gezelschap valt weinig meer te vertellen. Over dit gezelschap ten minste. Het was gebeurd met de sa menkomst. Toch moeten we niet den ken dat de Oud Gereformeerde Ge meente er nu was. Nee. Bij de consti tuering begint de geschiedenis pas echt. De kerkgesfchiedenis die nu aan vangt kan zeker niet los worden gezien van het gezelschap. De verklaring van het diepste 'waarom' van het gezel schap wordt gegeven door de ge schiedenis der kerk. Je ziet de kerk mensen terug als gezelschapsmensen. 'Zes a zeven jaren later. Fliplands kerk geslagen naar vele, doch kleine gezel schappen. Gelukkig niet meer gehuld in nevels, dampen en misten. De ge schiedenis is bewaard gebleven, hoe wel ze zo goed mogelijk vernietigd moest worden. Je wordt er stil van. Je vraagt je af of dat echt gebeurd kan zijn. Maar alles wijst er op dat het waar is. Je had het kunnen weten: de insti tuering van 1837 was niet 'officieel' gegaan. En daarom zie je ze zo terug. Een weerloze groep totaal afhankelij- ken. Murw gebeukt door de machtige vuist van Hervormd Sint-Philipsland. Predikant, burgemeester en boeren. Het gezelschap toonde toen haar ware gedaante. De kerk ook. Genadeloos voltrokken de machtigen hun vonnis sen. Iedere keer opnieuw. Met alle mogelijke varianten. De deuren van de Oud Gereformeerde Gemeente wer den dichtgespijkerd. De kerk moest vluchten in gezelschappen van minder dan 20 personen. Maar wat voltrok zich in die gezelschappen. Als je het leest dan zie je hoe de kerk haar be staansrecht in de keiharde praktijk gaat bewijzen. Iets wat in vredestijd uiteraard niet zo uit de verf kon kó men. Enkele vluchtige herinneringen aan het gezelschapsleven der kerk vertellen dat er nimmer zulk een prin cipieële zaak aan de orde geweest is. Ik denk dat we wel heel onvolledig zouden zijn, wanneer we niet een klei ne wandeling door de kerkgeschiede nis zouden maken om de Fliplanders in die kleine gezelschappen te ont moeten voor een allerlaatst vaarwel. (wordt vervolgd) tournooi van WHS 3 aan het Sint Philipslandse Noad 2 de ereprijs uitreiken. In de finale wist de Noad-formatie de thuisclub na aantrekkelijk voetbal met 2 - 1 op de knieën te krijgen. Bij dit Sint Annalands gebeuren waren 8 elftallen betrokken,ver deeld in twee poules zodat beide wedstrijdvelden vanaf 1.00 uur in gebruik waren. In poule A waren dat Stavenisse,Brus e Boys, SPS en WHS. In poule B Noad,Vos meer,Krabbendijke en Smerdiek. Minder nauw moest men het ne men of de spelers persé tot de af deling behoorden ,want deelne ming aan wedstrijden op Tweede Pinksterdag is aan zekere vrijwil ligheid gebonden. Toch ontliep men elkaar niet veel in kracht sverschil. De poule-uitslagen wa ren: WHS - Stavenisse 0-1, SPS - Bruse Boys 0-1, Stavenisse - Bruse Boys 0 - 1, WHS - SPS 2 - 1,WHS - Bruse Boys 1 - 0 en SPS - Stavenisse 0-1. Daardoor werd WHS eer ste in poule A,gevolgd door Stavenisse,Bru en SPS. In poule B speelden Smerdiek - Vosmeer 0-0, Noad - Krabben dijke 2 - 0, Smerdiek - Krabben dijke 1 - 2, Vosmeer - Noad 1 - 0, Smerdiek - Noad 0 - 2 en Vosmeer - Krabbendijke 1-1. Noad werd dus eerste,gevolgd door Vos meer,Krabbendijke en Smerdiek. De finales leverden de volgende uitslagen op: SPS Smerdiek 3 - 2, Bruse Boys - Krabbendijke 2 - 0, Stavenisse - Vosmeer 2 - 1 en Noad - WHS 2 - 1Zo werd Noad eerste, WHS 2e, daarna Stavenis se,Vosmeer, Bruse Boys, Krab bendijke SPS en Smerdiek. In een dankwoord tot alle deelne mers wer den uiteraard ook de arbiters betrokken,die een bloe metje naar huis konden meene men. Niet alleen was er Tweede Pink sterdag op Vrederust het traditio nele voetbaltournooi.maar tege lijkertijd het begin'van de 50 jari ge jubileumviering van deze ver eniging. Sedert de datum van op richting op 4 augustus 1933 speelt deze voetbalvereniging op vel den,gelegen binnen het zieken huisterrein. Met tussentijds wel veranderde accomodaties, zoals velden,kleedgelegenheid,enz. bleef wel de dienende taak die de vereniging vervult,namelijk het verschaffen van ontspanning aan patiënten en medewerkers. Daar om is de ligging van de velden binnen het ziekenhuisterrein ideaal voor wat de bereikbaarheid betreft. In een welkomstwoord tot be stuurders en spelers van Dos ko,Borgvliet,Lepelstraat en W.H.S. zei Vrederustvoorzitter S.D.van Steveninck - een broer de vroeger vermaarde doelman Jo van Steveinck,dat de eerste aanzet voor de komende jubileumaktivi- teiten dit Pinkstertournooi is. Naast de buurverenigingen werd hiervoor ook WHS uit Sint Anna- land uitgenodigd.omdat die ook al een halve eeuw hechte banden had met het Vrederust-voetbal. Voorts wenste hij iedereen veel speel- en kijkgenot toe. De jubileum-aftrap werd verricht door mevrouw Van Rossum en haar echtgenoot (in een één- tweetje)de geneesheer directeur van de stichting,dr J.O. van Ros sum en dat onder de meest zonni ge omstandigheden van deze natte voorzomer. Van de deelnemende clubs moest Borgvliet de gedu rende 2 achtereenvolgende jaren gewonnen wisselbeker verdedigen en de club deed opnieuw een goede gooi,toen het de eerste wedstrijd tegen Lepelstraat met 3 - 0 won. Vrederust zelf had toen de spit's al afgebeten met een 1 - 0 zege op het Dosko-zaterdagelftal. Tweede klasser WHS,die op pa pier de sterkste moest zijn,toonde in de daarop volgende partij tegen Vrederust maar een gering over wicht en bracht het tot 1 - 0. Dosko en Lepelstraat hielden elkaar in evenwicht: 1 -1. Vervolgens pakte WHS de zaken tegen het sterker Borgvliet wat energieker aan en bracht het tot een 0 - 1 zege. Vre derust - Lepelstraat bleef blank: 0 - 0,evenals Dosko WHS. Toen vervolgens Borgvliet echter met 0 - 1 verloor van een zich het jubi leum waardig tonend Vrede rust,waren de kaarten geschud. WHS bood zijn aanhang verder te leurstelling door op lauweren te rusten en tegen Dosko en Borg vliet niet meer verder te komen dan een 0 - 0 uitslag, terwijl Dosko door Borgvliet met .0-5 werd weggespeeld. Voor WHS kwamen er 6 punten uit het tournooi Vrederust werd goede tweede met 5 punten,Borgvliet 4, Lepelstraat 3 en Dosko 2 punten. De prijsui treiking door dr.Van Rossum vond plaats in café 't Hoefke. Daar werd het zo zonnige en sportieve tournooi nief minder geanimeerd besloten. Crystal-Gouden Leeuw 9-6 De sterkere Crystal Boys namen al snel een 2-0 voorsprong, waarna de con centratie verslapte. De Leeuwtjes wer den een paar keer zeer gevaarlijk, maar door goed keepers-werk van IJ zerman bleef de schade beperkt tot een tegendoelpunt. Met enkele goede combinaties voerden Jan en Bram Hage de score op tot 5-1 In de tweede helft kwamen de gasten goed terug, en mede door enkele ver- dedigingsfouten werd het 5-4. Doordat bij Crystal enkele spelers ver onder de maat bleven en de Gouden Leeuw flink onderschat werd, kwam men op een tegenvallende 9-6 zege uit. Doel punten van Bram (5) en Jan (4) Hage. De Thoolse Vrouwen Advies Commissie(VAC) heeft in anderhalf jaar tijd een aantal klachten op rij gezet van bewoners van bejaardenwonin gen op het eiland. Er werd onderzoek verricht naar het woongerief in eengezinswoningen, complexen beneden- en bovenwoningen en de woonflat bij Ten Anker in Tholen. De aard van de klachten lopen uiteen van een stinkende douche-afvoer tot ontevredenheid over de hoogte van aanrechtkastjes of pannerekjes. Ten tijde van het onderzoek, dat in september 1981 begon, telde het eiland 561 bejaardenwonin gen. De vragenlijsten van de VAC werden uiteindelijk door 81 be woners volledig ingevuld, wat neerkomt op ongeveer 15%. In het rapport met de enquête-uitslag worden de woningen bekeken van de voor- tot de achterdeur en van beneden naar boven. De problemen beginnen al bij de entree. Een groot aantal bewoners vindt het hinderlijk dat men geen beschutting heeft tegen regen en wind, vooral bij de eengezinswo ningen. De toegankelijkheid van verschillende bejaardenwoningen laat ook vaak te wensen over. De woonkamers geven weinig reden tot klagen. In de keukens ligt dat weer anders. Daar wordt per slot van rekening ook echt gebruik van gemaakt. Maar liefst 71% van de ondervraagde bewoners van de Thoolse Ten Ankerflat klaagt over hinder van kookluchtjes van de buren via de roosters. Over de hoogte van de aanrechtkastjes of pannerekjes is het merendeel van de geënquêteerden ontevreden. In de verschillende typen woningen de één wat meer dan de ander. In de grote of Maria Magdalena- kerk aan de Singelstraat te Goes wordt van 31 mei tot en met 3 juni de landelijke handwerktentoon- stelling van de Nederlandse Bond van Plattelandsvrouwen gehou den. Iedereen die geïnteresseerd is in of zich bezighoudt met het werken met textiel, is welkom. Er zijn ongeveer 2000 handwer ken in bijna dertig verschillende technieken. Er worden ook de monstraties gegeven. Mevr. J.B. Boertien-Velema, echtgenote van de commissaris der Koningin in Zeeland, verricht dinsdagmorgen de officiële opening. Dinsdag 31 mei kunt u terecht van 13.00 tot 21.00 uur, woensdag en donder dag van 10.00 tot 21.00 uur en vrijdag 3 juni van 10.00 tot 17.00 uur. Er zijn ook inzendingen van Tho len en St. Philipsland. Het ontbreken van handgrepen in toilet en douche wordt door veel bewoners als een groot gemis er varen. Bij de combinatie toi let/douche zijn handgrepen in deze ruimten voornamelijk in het woongebouw aanwezig(86%), in de eengezinswoningen zijn ze voor ruim 11% aangebracht, ter wijl de handgrepen simpelweg geheel ontbreken in de galerijwo ningen. In diverse gevallen levert dat volgens het VAC-rapport geen problemen op als er een fonteint je, wastafel of radiator aanwezig is. Deze doen dan als zodanig dienst met alle gevolgen van dien! Om die reden zijn ook door ver schillende bewoners zelf hand grepen aangebracht. Het meest voorkomende euvel in de slaapkamers is last van tocht. De situering en kwaliteit van de kasten is eveneens goed voor een aantal klachten. Dat geldt ook voorde zoldertrap. De helft van de schuurtjes-bezitters is ontevreden over de isolatie van dat vertrek terwijl 60% vindt dat het schuurtje onvoldoende is verlicht. De ge luidisolatie tussen de vertrekken onderling is over het algemeen goed te noemen, maar anders wordt het, met name in de eenge zinswoningen, waar het de gelui disolatie betreft ten aanzien van de aangrenzende panden. In de eengezinswoningen kan ongeveer 53% van de ondervraagden prac- tisch horen wat er bij de buren wordt gezegd. Velen betreuren het eveneens, dat men in vele gevallen niet zelf de ramen kan schoon maken. Dat is natuurlijk afhan kelijk van het type woning. Ra men lappen is dan ook het sim pelst bij eengezinswoningen, ter wijl het de grootste problemen oplevert bij de bewoners van de galerijwoningen. De alarminstallaties, waarmee 32 woningen van de 81 geënquêteer den zijn uitgerust, genieten niet veel vertrouwen bij de bewoners: 40,6% zegt dat het systeem niet voldoet of twijfelt er aan. In de eengezinswoningen is dit zelfs 66,7% en in de complexen met galerij 43,8%. Het is helemaal geen wonder, dat een bejaarde wel eens een been of een heup breekt: om de bejaar denwoning te onderhouden moet in alle woningtypen veel klimwerk worden verricht. Alleen het woongebouw springt er gunstig uit vanwege de mogelijke service. Het is toch wel onrustbarend wanneer slechts 7% van de onder vraagden verklaart dat er geen halsbrekende toeren te hoeven worden uitgehaald. Bij het vervoer van zieke bewo ners wordt vaak een beroep ge daan op de vindingrijkheid en in spanning van de mensen die be last zijn met het vervoer: het komt voor dat een patiënt die platlig gend moet worden vervoerd 'staat'. Het ambulancepersoneel wijst met name op de situering van deuren, de draairichting er van en de trap. Vaak is de hal te klein. In de enquête van de Vrouwen Advies Commissie werd ook ge vraagd naar de omgeving, waar men als bejaarde het liefst zou wonen, wanneer men de vrije keuze had. In Stavenisse geeft 75% van de ondervraagden de voor keur aan wonen tussen andere ca tegorieën bewoners van eenge zinswoningen. Jong en oud door elkaar. In de andere woonkernen ligt dat anders. Natuurlijk is ook dat weer betrekkelijk, omdat slechts 15% van de totale bejaar denwoning-bevolking onder vraagd is. En dat geldt trouwens voor alle resultaten. Daarin ligt dan ook de zwakte van de enquê te. Het is niet meer dan een steek proef, die echter wel een goed beeld geeft van wat er aan de wo ningen schort en dus nog verbe terd kan worden. Wat de voorkeur van wonen betreft gaat het meer om een gevoelskwestie dan om een praktische zaak. De één woont liever tussen jongeren, de ander geeft er de voorkeur aan om als bejaarden bij elkaar te wonen, zoals dat bijvoorbeeld sterk het geval is bij de ondervraagden in Poortvliet(70%) en Scherpenis- se( 100%). Zo hebben ook alle be woners zo hun eigen ideëen over Het Algemeen Burger Gasthuis te Bergen op Zoom viert zijn derde lustrum als verpleeghuis, ook voor Tholen en St. Philipsland. Van daag al wordt met een tractatie bij de koffie en feestelijke klanken van een draaiorgel aandacht ge vraagd voor het vijftienjarig bes taan. Voorzitter J.C.E. Geerdink spreekt een feestrede uit en de bewoners en hun gasten krijgen een feestmaaltijd. Tot en met vrijdag 3 juni duren de festivitei ten, waarbij donderdag 9 juni ook nog afscheid genomen wordt van portier P. Kooien. ABG t.v. toont de ontwikkelingen vanaf 1968 tot aan de huidige nieuwbouwfase. ontspanning. Bij de bereikbaar heid van verschillende diensten, zoals winkels, medische voorzie ningen en openbaar vervoer ligt dat weer anders: Het is wel typerend dat de onder vraagde bewoners in Stavenisse de afktand naar de winkels zonder meer goed vinden, terwijl in Scherpenisse iedereen klaagt over de bereikbaarheid daarvan. Sint Maartensdijk komt met 47% het gunstigst uit de bus. Op medisch gebied zijn er enkele klachten over de afstand naar bijvoorbeeld de huisarts. Dat geldt natuurlijk vooral in Scherpenisse, waar men geen eigen huisarts heeft en is aangewezen op Sint Maartensdijk of Poortvliet. Wat het openbaar vervoer betreft is er weer een schril contrast tussen Stavenisse en Scherpenisse: men waardeert de bereikbaarheid achtereenvol gens met 100% goed en 100% slecht. De Vrouwen Advies Commissie bindt geen conclusie vast aan de resultaten van de enquête. Die spreken al genoeg voor zich. In plaats daarvan worden punten ge noemd, die bij de bouw van be jaardenwoningen de aandacht ver dienen. En daarmee heeft de VAC een bijdrage geleverd aan een nog betere bouw van bejaardenwonin gen in de toekomst. U hebt nu de meest gelezen krant op Tholen en Sint-Philipsland in handen. Plaats ook eens een Slechts 7,25 tot en met 20 woorden bij contante betaling in geld, per groene betaalcheque, blauwe giro-betaalkaart, bank- of giro-opdracht. De arbeidsmarktsituatie in het rayon Tholen (Tholen en St. Philips land). De werkloosheid van mannen daalde in april van 781 tot 748: een vermindering met 33. De afname van het aanbod is o.m. een gevolg van de iets toegenomen bedrijvigheid in de bouw, in de water- spoor- en wegenbouw en landbouw. Het aanbod van vrouwen onderging een zeer geringe daling: van 222 tot 220. Onderstaand overzicht geeft eenjuist inzicht in de ontwikkeling van de werkloosheid per beroepsgroep in vergelijking met de vorige maand en de overeenkomstige maanden van het vorige jaar Beroepsgroepen maart april maart april 1982 1982 1983 1983 MANNEN Bouwnijverheid 130 125 172 162 Grondwerken 68 63 141 137 Metaalnijverheid 54 55 91 95 Landbouw 25 14 40 36 Handel 9 13 21 21 Scheepvaartpersoneel 4 4 11 12 Niet varend verk.pers. 14 12 70 59 Kantoor en onderw.pers. 21 22 34 33 Los arbeiders 90 90 142 136 Overige beroepsgroepen 30 33 59 57 Totaal werkloze mannen 445 431 781 748 VROUWEN Verkoopsters 28 29 49 48 Serveersters etc. 5 3 13 15 Kantoor- en onderw.pers. 24 27 55 54 Sociale en geneesk.zorg 12 13 34 33 Huishoudelijk personeel 3 3 16 18 Los arbeidsters 22 23 33 33 Overige beroepsgroepen 13 16 22 19 Totaal werkloze vrouwen 107 114 222 220 Totaal aanvragen mannen/vrouwen 1 7 6 3 Het werkloosheidspercentage voor de mannen ligt op 19.7% en voor de vrouwen op 21%. Het werkloosheidspercentage voor de provincie voor de mannen ligt op 14,4% en voor de vrouwen op 16,3%. Het werkloosheidspercentage voor Nederland ligt voor de mannen op 16% en voor de vrouwen op 16,6%. Bouwnijverheid De bedrijvigheid in de bouwnijverheid nam met name buiten eigen rayon weer wat toe. Hiermede ging een lichte daling van het aanbod gepaard. In deze sector waren eind april nog 162 mannen werkloos. Grondwerken Ook bij deze sector nam de werkgelegenheid weer wat toe. Het ligt in de verwachting dat in de maand mei het aanbod verder zal dalen. Metaalnijverheid Door ontslagen in eigen rayon en elders nam de werkloosheid van metaalbewerkers nog verder toe. Landbouw Door de slechte weersomstandigheden konden de seizoenkrachten nog niet aan de slag. Het ligt echter in de verwachting dat het aanbod in de komende maand zal dalen. Handels- en kantoor/onderwijzend personeel Dit aanbod onderging weinig wijziging. In totaal zijn bij deze beroeps groepen 102 vrouwen en 54 mannen werkloos. Los arbeiders Bij deze categorie werkzoekenden nam het aanbod licht af. Jeugdigen Het aantal jeugdige mannen beneden de 19 jaar betreft 48. Het aantal jeugdige vrouwen beneden de leeftijd van 19 jaar omvat 58. Plaats van inwoning Van de 748 werkloze mannen is een 70-tal mannen afkomstig uit de gemeente St. Philipsland. Van de 220 werkloze vrouwen is een 31-tal vrouwen woonachtig in laatstgenoemde gemeente.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1983 | | pagina 13