kClMtf 1953 1 februari 1983 Vandalisme zal dorpshuis gebruikers geld kosten 22 jarige inwoner Wouw door verstikking omgekomen Nog geen veiligheid BOUMAN POTTER wmmmm il li Eerste maand is post onvoorzien al gehalveerd Uien 15 cent BUTTONS Reinerman BROEKHl Donderdag 27 januari 1983 39e Jaargang no. 11 Molenstraat, tel. 01662-2445 Poortvliet In februari gaat er nog een tweede transport naar Polen. Nadat de vrachtwagencombinatie van Schot Transport in Tholen zaterdag was geladen, stond er nog een heleboel kleding en wat schoenen en speel goed in de hallen. A.J. Schot en Zn. b.v. van E.T. en div. popgroepen verkrijgbaar bij: LidAfereniginö Goud-at Zilversmeden Dodelijk bedrijfsongeval te Sint Maartensdijk Eendrachtbode Postbus 5 4697 ZG Sint-Annaland Telefoon 01 665-2752. Telex 54520. Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint-Philipsland, waarin opgenomen de Thoolse Couranten het Advertentieblad. Verschijnt donderdag. Postrekening 1 2 44 07 Bankrekening 30 30 05 556 Abonnement 1 7,— per halfjaar. Per jaar 33,per post 40,50 per jaar. Losse nummers 0,85. Opgave advertenties voor dinsdag 1 6 00 u. Advertentieprijs 0,32 plus btw per mm. Spierinkjes t/m 20 woorden 7,25 contant. Inclusief btw. op rekening 8,25. Hoofdredakteur G Heijboer Je realiseert Het je pas, als je be denkt dat het bijna 30 jaar geleden is, dat zich het februari-ramp-ge- beuren over onze regio heeft vol trokken. Namelijk, dat er in we zen nog steeds niet de al zoveel jaren geleden van overheidswege beloofde veiligheid bestaat. Een belofte volgens de Deltalwet. Voor onze contreien treedt dan immers die veiligheid pas als wer kelijkheid op, als de Oosterschel- de is afgesloten. Zij het dan in middels met de geperforeerde dam. Je vraagt je tegelijk af hoe het in een moderne, tegelijkertijd ook een langdurige welvaartstijd nog zo lang moest duren. Toegegen, niet al in 1953 is de Deltawet aangenomen. Er moest trouwens eerst een 'noodverband' worden gelegd in de dijkbressen. Dat was eerste vereiste. Elders in dit num mer wordt dat nog eens, zij het maar summier verhaald. Ook met welk een inzet en klein mate riaal) dat toen moest gebeuren. Wie dat dertig jaar later ook nog even tot zich laat doordringen, zal met ons opnieuw bewondering hebben voor het met name zo snel moreel herstel. Voor de wilskracht om de dijken weer dicht te krijgen. Voor de dag-en-nacht-arbeid vele tientallen uren achter elkaar. In dit verband mag ook nog wel eens worden gesteld van welk belang eveneens in dit kleine gebied het was, dat er niet zo weinige aanne mersbedrijven waren van weg- en waterbouw. Bedrijven die in deze tijd maar heel moeizaam of nauwelijks hun mensen aan het werk kunnen houden en daardoor ook moeilijk de eindjes aan elkaar kunnen knopen. Van welk een onschatbare waarde die bedrijven de eerste dagen van februari 1953 waren, laat zich moeilijk beschrijven. Natuurlijk zou er wat cynisch aan toegevoegd kunnen worden, dat er vervolgens door die aannemers 'lekker' aan de herstelwerken is verdiend, maar dat is vers twee en kan alleen maar als zakendoen worden aan gemerkt, waarvoor iets wordt ge presteerd en dan in die omstan digheden waarschijnlijk ook wat extra's voor is betaald. Trouwens, dezer dagen werden we opnieuw geconfronteerd met de belangrijkheid van een ges meerd bedrijfsleven. Wie naast de inzet van talrijke particulieren ook de bereidheid zag van bedrij ven (vervoerder) van zoveel voor Polen ingezamelde materialen, mag er evenzeer zijn petje voor afnemen. Het gebeurde allemaal gratis. Mensen en materiaal wer den zonder meer beschikbaar ge steld. Dan vraag je je soms ook wel eens af of we niet te vaak op de toer zitten, of het nu gemeen ten of andere instelling zijn, onze banken of andere groot-inves teerders, waarbij aan dat eigen bedrijvsleven toch te gemakkelijk voorbij wordt gegaan. 'Dat zullen ze toch niet kunnen fabriceren, toch niet kunnen leveren'.Maar is het wel gevraagd of gaat men me teen de grenzen over? Terug naar de Delta-veiligheid, want daar gaat het hier om. Er is in die dertig jaar toch heel wat aan die veilig heid gebeurd. Ook dat vindt men elders op een rijtje gezet: dijk doorbraken gedicht, zwakke plaatsen (havens) uitgerangeerd, kistdammen aangebracht en ten slotte belangrijke dijkversterkin gen in recente jaren. Als leek denk je daarbij: hadden we die dijk versterkingen niet meteen kunnen aanbrengen? Nou ja, leken praat moet je voor lief nemen. Feit is wel, dat er na 30 jaar doen en praten toch nog niet de eens be loofde veiligheid aan de boorden van de Oosterschelde bestaat. Een constatering, die 30 jaar na de ramp, lief uitgedrukt, doet ver wonderen. Dertig jaar geleden. Onvoorstelbaar dat er na die lste februari beelden te zien waren als deze foto aangeeft. Het bergen van rampslachtoffers. Toen uw verslaggever zondag 2 februari een po ging deed vanuit Sint Annaland de zwaarst getroffen gemeente Stavenisse te bereiken kwam hem een grote golf van leed tegemoet die de stormramp in de voorafgaande nacht nog verborgen hield. Mens en dier vonden soms slapend, soms wakend, soms kermend en schreeuwend in nood, een plotselinge verdrinkingsdood. Vijf jaar geleden is op initiatief van onderwij en gemeentebestuur aan alle toen gaande scholieren onze speciale oudejaarsbij lage 1953 uitgereikt als een herinnering aan dit rampzalig gebeuren. De landelijke media beperkten zich toen tot een veelal vrij summiere weergave, terwijl nu verschillende waterschapsmensen, redders en geredden zijn benaderd door radio, t.v. en schrijvende pers voor reportages. Gezien het volledig beeld 5 jaar geleden aan scholieren uitgereikt, leggen we dertig jaar later meer de nadruk op sluiting van de zeegatèn, het water schap swerk daarna en de Deltaveiligheid. Maar helemaal moet na dertig jaar aan dat triest gebeuren niet worden voorbijgegaan. Daarom toont dit beeld een situatie van 3 weken na de rampnacht, omdat pas voor menigeen in den lande later duide lijk werd, hoe zwaar het dorp Stavenisse was getroffen. Op 20 februari immers waren er nog maar 40 van de 153 slachtoffers gevonden. Later werden die vaak kilometers verder ontdekt. Naast de 153 in Stavenisse, kwamen er 2 inwoners van Sint Maartensdijk om het leven (wonend onder Stavenisse) en 9 in Sint Philipsland. De foto toont de dijkdoorbraak hoek Stoofdijk-Oudelandseweg te Stavenisse en de twee bergingsploegen, die gevonden slachtoffers ter ficatie onderbrengen. Toenmalig identH wactmeester der rijks politie J. de Voogd sluit de droeve groep. De mededeling van b. en w. Tholen, dat in Meulvliet een zestal ther mostaatkranen door vandalisme kapot zijn en vervangen zullen worden door minder kwetsbare radiatorventilatoren, deed SGP-woordvoerder Th. Aarnoudse op het vinketouw springen. De heer Aarnoudse had er vooraf aan herinnerd, dat zijn fractie geen medewerking had verleend aan de bouw van Meulvliet omdat die ook op zondag wordt gebruikt. Voor elke lezer al een bekende SGP beleidsstelling. Bij dit voor stel ging het echter, zo wist ook dhr. Aarnoudse om energie-be sparing, want b. en w. willen de verwarmingsinstallatie zodanig wijzigen, dat de verschillende vertrekken afzonderlijk ver warmd kunnen worden en niet dat alles aan moet om de warmte in één op dat moment gebruikte ruimte. Vanwege die energie-be sparing stemde dan ook de SGP fractie voor het benodigde krediet tot wijziging van de installatie. Trouwens, de bouwer wil daar ook nog voor de helft in bijdragen HOE IS HET MOGELIJK? Wist U dat U nu een nieuwe auto kunt kopen en die pas over een halfjaar betalen, zon der hiervoor vergoeding te ge ven? Ja, dat is mogelijk. Plus U bent dan vrij om het toe te be talen bedrag van maar liefst maximaal 10.000 gulden con tant te betalen of vanaf die tijd tegen zeer aantrekkelijke rente te financieren. Maar U zult zich afvragen: dat geldt misschien voor één type auto? Dat vroegen we aan de Fiat auto-dealer van het eiland Tholen en Sint Philipsland, de heer C.J. Niemantsverdriet in Scherpenisse, die ons kon be vestigen dat dit voor alle nieuwe Fiat personenwagens gold tot en met maandag 31 januari a.s. Wilt U geen gebruik maken van deze renteloze uitgestelde betaling dan krijgt U van Uw Fiat-dealer 'n nieuwe autora dio-cassetterecorder gratis er bij. Reden genoeg dus als U van auto wilt ruilen. Degenen die daar nog niet aan toe zijn kunnen bij autobedrijf Bolier b.v. een gratis inspectiebeurt krijgen met een reparatieover zicht voor elk merk of type auto. Deze actie duurt t/m 14 fe bruari a.s. alleen volgens af spraak. Rij veilig en rij naar AUTOBEDRIJF BOLIER B.V. in de Langeweg 16-18 te Scherpenisse, telefonisch te bereiken onder nummer: 01660-2629. Advertentie I.M. O NIN GIN RIC H TÏNG Lgi^J Advertentie I.M. Nu b en w én de raad de rijks- overheidskorting van 163.537,66 niet op de bevolking wil verhalen, maar dat bedrag aan de post on voorzien onttrekken, is de aan vankelijke ruim 5 ton al in de eer ste maand van het begrotingsjaar gehalveerd. Immers ook de meer kosten van de r.k. school te Oud- Vossemeer moeten er weer af en er was al eerder aan geplukt. PvdA woordvoerder J. de Bres stelde hierbij het veelsporenbeleid van de rijksoverheid wat kritisch aan de orde en waarschuwde, dat deze ombuiging geen eenmalig geval zal zijn. Daarom wilde hij weten, hoe het er nu bij stond met de post onvoorzien. Hij wilde ook weten of er al enig inzicht bestaat in de nieuwe fianciële verhouding van het Rijk voor de gemeenten. WD woordvoerder M. van Damme concludeerde, dat het hier een duidelijke inlevering be treft, maar meer gevolgen komen er nog achteraan. RPF/GPV-er Van Belzen herinnerde er aan bij de begrotingsbeschouwing al te hebben gevraagd of de post on voorzien wel toereikend zou zijn en als we meer van dergelijke briefjes van de rijksoverheid krij gen, komen we in het schip om hoog te varen. C.D.A.-er W.C. van Kempen had een meer positief gebeuren op het oog. Wat kan de toch vrij sterke rentedaling de gemeente opleve ren of zo men wil, minder kosten. Wat is dienaangaande begroot? Is dan het b en w voorstel toch wel verantwoord? SPG-er M. Dijke vulde aan met hetzelfde probleem te zitten. Hij kon erkennen, dat het bedrag door het uit de post onvoorzien te halen weliswaar niet direct, maar toch feitelijk in direct op de bevolking wordt ver haald. Het zou in elk geval ten koste gaan van voorzieningen. De wethouder van financiën, P. van Schetsen, antwoordde dat de ge meente nu niet direct het advies van de regering om via verhoging reinigingsrechten de ombuiging binnen te krijgen, behoeft te vol gen, maar er komt inderdaad meer aanrollen. Een tip van de sluier kon hij oplichten in de commissie ad hoe, maar daartoe had hij in het openbaar nog niet de vrijheid, omdat het allemaal nog niet exact vaststaat. Binnen kort kan er wel duidelijkheid ko men, want dat is van rijkswege toegezegd. De raadsvoorzitter zag dichterbij komen de tering naar de nering te zetten. In dit opzicht kon hij instemmen met een kran tencommentaar, dat deze ge meentelijke inlevering anderzijds luxe burgerwensen zal moeten beperken. Zaterdag waren leden van het comité "Tholen helpt Polen" opnieuw in aktie, maar nu met het laden van de vrachtwagen en aanhanger van Schot Transport voor Polen. Directeur Adri Schot zorgt er persoonlijk voor, dat elk gaatje van de 26 ton metende wagens wordt gevuld. Niet met "Bokma", zoals Bram Hommel en zijn maat schijnen aan te voeren, maar met honderden voedselpakketten, kleding, zeep en schoeisel. Niet alle uitgesorteerde kleding kon mee. Maar dat komt nog bij een volgend transport van een collega van Schot, die de gaatjes wel weet te dichten. Maandagmiddag i,s het transport naar Polen vertrokken, zodat bij een voorspoe dige reis, de inwoners van Sulechow en Gadkow al profiteren van Thoolse gulheid. Chauffeur en begeleider worden vrijdag weer terug verwacht. in elk geval in. Er was echter zo veel kleding gegeven, dat er zeker een volle wagen is blijven staan. Elk gaatje werd,bij het laden be nut. In de motorwagen gingen 480 doosjes met levensmiddelen, 167 grote dozen met kleding, 52 dozen met schoenen, 41 kistjes met zeeppoeder en 18 dozen met speelgoed. Dat is bestemd voor de 1700 inwoners van Gadkow W/ielki, 37 km van de grens met Oost-Duitsland. De inhoud van de aanhangwagen gaat naar het grotere Sulechow met 10.000 inwoners: 1500 doos jes met levensmiddelen, 200 grote dozen kleding, 80 kistjes met zeeppoeder, 50 dozen met schoe nen en 22 dozen met speelgoed. Zaterdagmiddag tegen 1 uur was de laadploeg in Tholen klaar, waarna de vrachtwagencombina tie in St-Maartensdijk werd gewo gen. Alle levensmiddelen zaten er en dat is mooi meegenomen. Om welk bedrag het ging kwam niet in het pre-advies naar voren. Wel vond de heer Aarnoudse dat zoiets tijdens de bouw al bekeken had moeten worden. Nog veel erger vond hij echter de vernielingen, die in Meulvliet, maar ook wel in andere dorpshuizen van de ge meente of in gymzalen worden aangebracht. Hij vroeg van het college daarvoor extra aandacht, opdat het niet telkens een hoop geld kost aan de gemeenschap. Elke kern kreeg goede voorzie ningen, maar daarop dient men dan ook zuinig te zijn, want het waren grote investeringen. Hij verzocht daartoe meer begrip van de bevolking, c.q. van de vereni gingen, die er gebruik van maken en wilde daarop ook nog eens de aandacht gevestigd zien in Tho- lenderwijs. Het CDA-raadslid W.L. Bijl meende dat de sporthal voor 100% in gebruik was, zodat daar dan toch altijd de verwarming aan moet staan. De voorzitter beaam de het eerste, maar dat wil niet zeggen, dat er nog wel andere uren zijn zonder sporthal-, maar wel een gebruikte toneelzaal of foyer. PvdA raadslid I.C. Moerland wees er op, hoe er die totale ver warming ook is in scholen, terwijl daar soms ook alleen de hoofden- kamer of één lokaal moet worden gebruikt. Hij informeerde voorts in verband met vaftdalisme naar het beheerscontract en de moge lijkheden van controle bij wisse ling door verenigingen. Wethouder Koopman gaf het dhr. Moerland toe, dat die verwarming in alle scholen ook nog niet par tieel is. Hij moest erkennen, dat de bestrijding van vandalisme een moeilijk probleem is. Moeilijk voor het college, moeilijk ook voor de dorpshuisbeheerders. Bij verenigingen schuift de een het ook af op de ander. De heer Van Belzen (RPF-GPV) informeerde of de mogelijkheid van partiële verwarming in de nieuwe dorpshuizen te Stavenisse en Sint Annaland toch wel auto matisch zijn aangepast en kreeg daarop een bevestigend ant woord. De raadsvoorzitter achtte het on bestaanbaar, dat een beheerder en ook een vereniging bij elke wisse ling van vereniging zodanig kan controleren, dat er niets meer zou ontsnappen. Veel meer zouden we ons moeten kunnen verlaten op eerlijkheid en sportiviteit van ge bruikers. Heeft men een ongeluk, zeg het dan tegen de beheerder. Waarom er een ander voor op la ten draaien. Sint Annaland: dinsdag 25 januari 1983, uien maat 40 opwaarts klas se 2 NL 12.30 - 15.40. Aanvoer 195 ton. Nog niet veilig Der Zee ontrukt.... dijkherstel en dijkversterking, 30 jaar na de ramp onder de loep Tragisch bedrijfsongeval te Sint Maartensdijk In januari post onvoorzien Tholen al gehalveerd Vandalisme in gemeente-ge bouwen kost geld Thoolse molen zal flink geld kosten Het vuil van Sint Philipsland naar Scherpenisse Mevrouw Baerends schoot in de nieuwe schietbaanroos Thools transport vertrok naar Polen t 'De Veste' mag niet lijden on der bezuiniging Ir. Luteijn suggereert particu liere grondbank Anna Jacobapolder liep uit voor hoorzitting Het bruidspaar van de week Natuurvereniging Tholen op gericht Dorpshuis Stavenisse in ge bruik Een nieuwe trainer voor Smerdiek ZUINIG: ZORGVULDIG ONDERHOUD SPAART DE MATRAS Dit nummer bestaat ui 16 pa gina's VERSE SARDIEN per kg2.50 VERSE SPIERING per kg5. KABELJAUWMOTEN per kg1 0. KABELJAUWFILET per kg1 2. Deze aanbiedingen zijn er zowel voor de winkel als voor de verkoopwagens. Thoolse vishandel Tel. 01660-2540 Advertentie I.M.' Stoofstraat Tholen Advertentie I.M. Juwelier horloger opticien Grote Kerkstraat 5 - Steenbergen Tel. 01670 -63385 Adri C Broekhuis en Zoon, een begrip voor kwaliteit en service! Advertentie I.M. Geprobeerd wordt weer een vol ledige combinatie te krijgen met aanvulling van andere plaatsen zoals Rotterdam en Langeweg. Dankzij de giften van de Thoolse bevolking kan ook dit tweede transport worden bekostigd. De maandag vertrkken combina tie met chauffeur A. Kersten en begeleider W.Heijboer namens het actiecomité Tholen voor Po len, zal - als het goed is - vandaag weer op de terugweg zijn. De 22 jarige J. Valkenburg uit Wouw is woensdagmorgen in een riool- put te Sint Maartensdijk om het leven gekomen. Samen met nog twee werknemers van het bedrijf van Maagdenburg uit Roosendaal en van de firma van Dijk- Dijck -Petit uit Bergen op Zoom was hij op de splitsing Noordpoort-Bloemenlaan, ter hoogte van café van Houdt be zig met het schoonspuiten van het riool. Toen een vierde werknemer rond half tien terug kwam van de vuilnisstortplaats het Tuttelhoekje bij Scherpenisse, zag hij zijn maats niet op de bewuste plaats. Hij ging kijken in de werkkeet, maar ook daar niet te zien. Terug naar het riool vond hij daar zijn drie collega's in de 6 tot 7 meter diepe rioolput zonder een teken van leven. Hij sloeg alarm en met omstanders ging de vrachtwagenchauffeur met een persluchtmasker naar beneden. De drie bewusteloze mannen werden met een reddingslijn naar boven gehaald, terwijl inmiddels ook dokter van der Bel aanwezig was. Hij paste zowel mond-op-mond beademing als hartmassage toe bij Valkenburg, die er het ergste aan toe was. Twee werden per Thoolse ambulance naar Lievensberg vervoerd, waar de 22 jarige Valkenburg is overleden. Een derde werd per Bergse ambulance vervoerd. Ook M.J.S.M. uit Roos endaal bleef lang bewusteloos. Nadere gegevens omtrent de toestand van de twee overlevenden waren bij het afsluiten van de krant niet bekend. De politie die de splitsing afzette stelt samen met de arbeids inspectie een onderzoek in. Het tragisch gebeuren verwekte in Sint Maartensdijk woensdagmiddag veel consternatie. v 1

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1983 | | pagina 1