kClMtf
1953
1 februari
1983
Vandalisme zal dorpshuis
gebruikers geld kosten
22 jarige inwoner Wouw
door verstikking
omgekomen
Nog geen
veiligheid
BOUMAN POTTER
wmmmm
il li
Eerste maand is
post onvoorzien
al gehalveerd
Uien 15 cent
BUTTONS
Reinerman
BROEKHl
Donderdag 27 januari 1983
39e Jaargang no. 11
Molenstraat, tel. 01662-2445 Poortvliet
In februari gaat er nog een tweede transport naar
Polen. Nadat de vrachtwagencombinatie van Schot
Transport in Tholen zaterdag was geladen, stond er
nog een heleboel kleding en wat schoenen en speel
goed in de hallen.
A.J. Schot en Zn. b.v.
van E.T. en div. popgroepen
verkrijgbaar bij:
LidAfereniginö
Goud-at
Zilversmeden
Dodelijk bedrijfsongeval te Sint Maartensdijk
Eendrachtbode Postbus 5
4697 ZG Sint-Annaland
Telefoon 01 665-2752. Telex 54520.
Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen
en Sint-Philipsland, waarin opgenomen de
Thoolse Couranten het Advertentieblad.
Verschijnt donderdag.
Postrekening 1 2 44 07
Bankrekening 30 30 05 556
Abonnement 1 7,— per halfjaar.
Per jaar 33,per post 40,50 per jaar.
Losse nummers 0,85.
Opgave advertenties voor dinsdag 1 6 00 u.
Advertentieprijs 0,32 plus btw per mm.
Spierinkjes t/m 20 woorden 7,25 contant.
Inclusief btw. op rekening 8,25.
Hoofdredakteur G Heijboer
Je realiseert Het je pas, als je be
denkt dat het bijna 30 jaar geleden
is, dat zich het februari-ramp-ge-
beuren over onze regio heeft vol
trokken. Namelijk, dat er in we
zen nog steeds niet de al zoveel
jaren geleden van overheidswege
beloofde veiligheid bestaat. Een
belofte volgens de Deltalwet.
Voor onze contreien treedt dan
immers die veiligheid pas als wer
kelijkheid op, als de Oosterschel-
de is afgesloten. Zij het dan in
middels met de geperforeerde
dam.
Je vraagt je tegelijk af hoe het in
een moderne, tegelijkertijd ook
een langdurige welvaartstijd nog
zo lang moest duren. Toegegen,
niet al in 1953 is de Deltawet
aangenomen. Er moest trouwens
eerst een 'noodverband' worden
gelegd in de dijkbressen. Dat was
eerste vereiste. Elders in dit num
mer wordt dat nog eens, zij het
maar summier verhaald. Ook met
welk een inzet en klein mate
riaal) dat toen moest gebeuren.
Wie dat dertig jaar later ook nog
even tot zich laat doordringen, zal
met ons opnieuw bewondering
hebben voor het met name zo snel
moreel herstel. Voor de wilskracht
om de dijken weer dicht te krijgen.
Voor de dag-en-nacht-arbeid vele
tientallen uren achter elkaar. In
dit verband mag ook nog wel eens
worden gesteld van welk belang
eveneens in dit kleine gebied het
was, dat er niet zo weinige aanne
mersbedrijven waren van weg- en
waterbouw.
Bedrijven die in deze tijd maar
heel moeizaam of nauwelijks hun
mensen aan het werk kunnen
houden en daardoor ook moeilijk
de eindjes aan elkaar kunnen
knopen.
Van welk een onschatbare waarde
die bedrijven de eerste dagen van
februari 1953 waren, laat zich
moeilijk beschrijven. Natuurlijk
zou er wat cynisch aan toegevoegd
kunnen worden, dat er vervolgens
door die aannemers 'lekker' aan
de herstelwerken is verdiend,
maar dat is vers twee en kan alleen
maar als zakendoen worden aan
gemerkt, waarvoor iets wordt ge
presteerd en dan in die omstan
digheden waarschijnlijk ook wat
extra's voor is betaald.
Trouwens, dezer dagen werden
we opnieuw geconfronteerd met
de belangrijkheid van een ges
meerd bedrijfsleven. Wie naast de
inzet van talrijke particulieren
ook de bereidheid zag van bedrij
ven (vervoerder) van zoveel voor
Polen ingezamelde materialen,
mag er evenzeer zijn petje voor
afnemen. Het gebeurde allemaal
gratis. Mensen en materiaal wer
den zonder meer beschikbaar ge
steld. Dan vraag je je soms ook
wel eens af of we niet te vaak op
de toer zitten, of het nu gemeen
ten of andere instelling zijn, onze
banken of andere groot-inves
teerders, waarbij aan dat eigen
bedrijvsleven toch te gemakkelijk
voorbij wordt gegaan. 'Dat zullen
ze toch niet kunnen fabriceren,
toch niet kunnen leveren'.Maar is
het wel gevraagd of gaat men me
teen de grenzen over? Terug naar
de Delta-veiligheid, want daar
gaat het hier om. Er is in die dertig
jaar toch heel wat aan die veilig
heid gebeurd. Ook dat vindt men
elders op een rijtje gezet: dijk
doorbraken gedicht, zwakke
plaatsen (havens) uitgerangeerd,
kistdammen aangebracht en ten
slotte belangrijke dijkversterkin
gen in recente jaren. Als leek denk
je daarbij: hadden we die dijk
versterkingen niet meteen kunnen
aanbrengen? Nou ja, leken praat
moet je voor lief nemen. Feit is
wel, dat er na 30 jaar doen en
praten toch nog niet de eens be
loofde veiligheid aan de boorden
van de Oosterschelde bestaat. Een
constatering, die 30 jaar na de
ramp, lief uitgedrukt, doet ver
wonderen.
Dertig jaar geleden. Onvoorstelbaar dat er na die lste februari
beelden te zien waren als deze foto aangeeft. Het bergen van
rampslachtoffers. Toen uw verslaggever zondag 2 februari een po
ging deed vanuit Sint Annaland de zwaarst getroffen gemeente
Stavenisse te bereiken kwam hem een grote golf van leed tegemoet
die de stormramp in de voorafgaande nacht nog verborgen hield.
Mens en dier vonden soms slapend, soms wakend, soms kermend en
schreeuwend in nood, een plotselinge verdrinkingsdood.
Vijf jaar geleden is op initiatief van onderwij en gemeentebestuur
aan alle toen gaande scholieren onze speciale oudejaarsbij lage
1953 uitgereikt als een herinnering aan dit rampzalig gebeuren. De
landelijke media beperkten zich toen tot een veelal vrij summiere
weergave, terwijl nu verschillende waterschapsmensen, redders en
geredden zijn benaderd door radio, t.v. en schrijvende pers voor
reportages.
Gezien het volledig beeld 5 jaar geleden aan scholieren uitgereikt,
leggen we dertig jaar later meer de nadruk op sluiting van de
zeegatèn, het water schap swerk daarna en de Deltaveiligheid. Maar
helemaal moet na dertig jaar aan dat triest gebeuren niet worden
voorbijgegaan. Daarom toont dit beeld een situatie van 3 weken na
de rampnacht, omdat pas voor menigeen in den lande later duide
lijk werd, hoe zwaar het dorp Stavenisse was getroffen. Op 20
februari immers waren er nog maar 40 van de 153 slachtoffers
gevonden. Later werden die vaak kilometers verder ontdekt. Naast
de 153 in Stavenisse, kwamen er 2 inwoners van Sint Maartensdijk
om het leven (wonend onder Stavenisse) en 9 in Sint Philipsland.
De foto toont de dijkdoorbraak hoek Stoofdijk-Oudelandseweg te
Stavenisse en de twee bergingsploegen, die gevonden slachtoffers
ter ficatie onderbrengen. Toenmalig identH wactmeester der rijks
politie J. de Voogd sluit de droeve groep.
De mededeling van b. en w. Tholen, dat in Meulvliet een zestal ther
mostaatkranen door vandalisme kapot zijn en vervangen zullen worden
door minder kwetsbare radiatorventilatoren, deed SGP-woordvoerder
Th. Aarnoudse op het vinketouw springen.
De heer Aarnoudse had er vooraf
aan herinnerd, dat zijn fractie
geen medewerking had verleend
aan de bouw van Meulvliet omdat
die ook op zondag wordt gebruikt.
Voor elke lezer al een bekende
SGP beleidsstelling. Bij dit voor
stel ging het echter, zo wist ook
dhr. Aarnoudse om energie-be
sparing, want b. en w. willen de
verwarmingsinstallatie zodanig
wijzigen, dat de verschillende
vertrekken afzonderlijk ver
warmd kunnen worden en niet dat
alles aan moet om de warmte in
één op dat moment gebruikte
ruimte. Vanwege die energie-be
sparing stemde dan ook de SGP
fractie voor het benodigde krediet
tot wijziging van de installatie.
Trouwens, de bouwer wil daar
ook nog voor de helft in bijdragen
HOE IS HET MOGELIJK?
Wist U dat U nu een nieuwe
auto kunt kopen en die pas
over een halfjaar betalen, zon
der hiervoor vergoeding te ge
ven?
Ja, dat is mogelijk. Plus U
bent dan vrij om het toe te be
talen bedrag van maar liefst
maximaal 10.000 gulden con
tant te betalen of vanaf die
tijd tegen zeer aantrekkelijke
rente te financieren. Maar U
zult zich afvragen: dat geldt
misschien voor één type auto?
Dat vroegen we aan de Fiat
auto-dealer van het eiland
Tholen en Sint Philipsland, de
heer C.J. Niemantsverdriet in
Scherpenisse, die ons kon be
vestigen dat dit voor alle
nieuwe Fiat personenwagens
gold tot en met maandag 31
januari a.s.
Wilt U geen gebruik maken
van deze renteloze uitgestelde
betaling dan krijgt U van Uw
Fiat-dealer 'n nieuwe autora
dio-cassetterecorder gratis er
bij. Reden genoeg dus als U
van auto wilt ruilen. Degenen
die daar nog niet aan toe zijn
kunnen bij autobedrijf Bolier
b.v. een gratis inspectiebeurt
krijgen met een reparatieover
zicht voor elk merk of type
auto.
Deze actie duurt t/m 14 fe
bruari a.s. alleen volgens af
spraak.
Rij veilig en rij naar
AUTOBEDRIJF BOLIER B.V.
in de Langeweg 16-18 te
Scherpenisse, telefonisch te
bereiken onder nummer:
01660-2629.
Advertentie I.M.
O NIN GIN RIC H TÏNG
Lgi^J
Advertentie I.M.
Nu b en w én de raad de rijks-
overheidskorting van 163.537,66
niet op de bevolking wil verhalen,
maar dat bedrag aan de post on
voorzien onttrekken, is de aan
vankelijke ruim 5 ton al in de eer
ste maand van het begrotingsjaar
gehalveerd. Immers ook de meer
kosten van de r.k. school te Oud-
Vossemeer moeten er weer af en
er was al eerder aan geplukt.
PvdA woordvoerder J. de Bres
stelde hierbij het veelsporenbeleid
van de rijksoverheid wat kritisch
aan de orde en waarschuwde, dat
deze ombuiging geen eenmalig
geval zal zijn. Daarom wilde hij
weten, hoe het er nu bij stond met
de post onvoorzien. Hij wilde ook
weten of er al enig inzicht bestaat
in de nieuwe fianciële verhouding
van het Rijk voor de gemeenten.
WD woordvoerder M. van
Damme concludeerde, dat het
hier een duidelijke inlevering be
treft, maar meer gevolgen komen
er nog achteraan. RPF/GPV-er
Van Belzen herinnerde er aan bij
de begrotingsbeschouwing al te
hebben gevraagd of de post on
voorzien wel toereikend zou zijn
en als we meer van dergelijke
briefjes van de rijksoverheid krij
gen, komen we in het schip om
hoog te varen.
C.D.A.-er W.C. van Kempen had
een meer positief gebeuren op het
oog. Wat kan de toch vrij sterke
rentedaling de gemeente opleve
ren of zo men wil, minder kosten.
Wat is dienaangaande begroot? Is
dan het b en w voorstel toch wel
verantwoord? SPG-er M. Dijke
vulde aan met hetzelfde probleem
te zitten. Hij kon erkennen, dat
het bedrag door het uit de post
onvoorzien te halen weliswaar
niet direct, maar toch feitelijk in
direct op de bevolking wordt ver
haald. Het zou in elk geval ten
koste gaan van voorzieningen. De
wethouder van financiën, P. van
Schetsen, antwoordde dat de ge
meente nu niet direct het advies
van de regering om via verhoging
reinigingsrechten de ombuiging
binnen te krijgen, behoeft te vol
gen, maar er komt inderdaad
meer aanrollen. Een tip van de
sluier kon hij oplichten in de
commissie ad hoe, maar daartoe
had hij in het openbaar nog niet
de vrijheid, omdat het allemaal
nog niet exact vaststaat. Binnen
kort kan er wel duidelijkheid ko
men, want dat is van rijkswege
toegezegd. De raadsvoorzitter zag
dichterbij komen de tering naar
de nering te zetten. In dit opzicht
kon hij instemmen met een kran
tencommentaar, dat deze ge
meentelijke inlevering anderzijds
luxe burgerwensen zal moeten
beperken.
Zaterdag waren leden van het comité "Tholen helpt Polen" opnieuw in aktie, maar nu met het laden van de
vrachtwagen en aanhanger van Schot Transport voor Polen. Directeur Adri Schot zorgt er persoonlijk voor,
dat elk gaatje van de 26 ton metende wagens wordt gevuld. Niet met "Bokma", zoals Bram Hommel en zijn
maat schijnen aan te voeren, maar met honderden voedselpakketten, kleding, zeep en schoeisel. Niet alle
uitgesorteerde kleding kon mee. Maar dat komt nog bij een volgend transport van een collega van Schot, die de
gaatjes wel weet te dichten. Maandagmiddag i,s het transport naar Polen vertrokken, zodat bij een voorspoe
dige reis, de inwoners van Sulechow en Gadkow al profiteren van Thoolse gulheid. Chauffeur en begeleider
worden vrijdag weer terug verwacht.
in elk geval in. Er was echter zo
veel kleding gegeven, dat er zeker
een volle wagen is blijven staan.
Elk gaatje werd,bij het laden be
nut. In de motorwagen gingen 480
doosjes met levensmiddelen, 167
grote dozen met kleding, 52 dozen
met schoenen, 41 kistjes met
zeeppoeder en 18 dozen met
speelgoed. Dat is bestemd voor de
1700 inwoners van Gadkow
W/ielki, 37 km van de grens met
Oost-Duitsland.
De inhoud van de aanhangwagen
gaat naar het grotere Sulechow
met 10.000 inwoners: 1500 doos
jes met levensmiddelen, 200 grote
dozen kleding, 80 kistjes met
zeeppoeder, 50 dozen met schoe
nen en 22 dozen met speelgoed.
Zaterdagmiddag tegen 1 uur was
de laadploeg in Tholen klaar,
waarna de vrachtwagencombina
tie in St-Maartensdijk werd gewo
gen. Alle levensmiddelen zaten er
en dat is mooi meegenomen. Om
welk bedrag het ging kwam niet in
het pre-advies naar voren. Wel
vond de heer Aarnoudse dat zoiets
tijdens de bouw al bekeken had
moeten worden. Nog veel erger
vond hij echter de vernielingen,
die in Meulvliet, maar ook wel in
andere dorpshuizen van de ge
meente of in gymzalen worden
aangebracht. Hij vroeg van het
college daarvoor extra aandacht,
opdat het niet telkens een hoop
geld kost aan de gemeenschap.
Elke kern kreeg goede voorzie
ningen, maar daarop dient men
dan ook zuinig te zijn, want het
waren grote investeringen. Hij
verzocht daartoe meer begrip van
de bevolking, c.q. van de vereni
gingen, die er gebruik van maken
en wilde daarop ook nog eens de
aandacht gevestigd zien in Tho-
lenderwijs.
Het CDA-raadslid W.L. Bijl
meende dat de sporthal voor 100%
in gebruik was, zodat daar dan
toch altijd de verwarming aan
moet staan. De voorzitter beaam
de het eerste, maar dat wil niet
zeggen, dat er nog wel andere
uren zijn zonder sporthal-, maar
wel een gebruikte toneelzaal of
foyer.
PvdA raadslid I.C. Moerland
wees er op, hoe er die totale ver
warming ook is in scholen, terwijl
daar soms ook alleen de hoofden-
kamer of één lokaal moet worden
gebruikt. Hij informeerde voorts
in verband met vaftdalisme naar
het beheerscontract en de moge
lijkheden van controle bij wisse
ling door verenigingen.
Wethouder Koopman gaf het dhr.
Moerland toe, dat die verwarming
in alle scholen ook nog niet par
tieel is. Hij moest erkennen, dat de
bestrijding van vandalisme een
moeilijk probleem is. Moeilijk
voor het college, moeilijk ook
voor de dorpshuisbeheerders. Bij
verenigingen schuift de een het
ook af op de ander.
De heer Van Belzen (RPF-GPV)
informeerde of de mogelijkheid
van partiële verwarming in de
nieuwe dorpshuizen te Stavenisse
en Sint Annaland toch wel auto
matisch zijn aangepast en kreeg
daarop een bevestigend ant
woord.
De raadsvoorzitter achtte het on
bestaanbaar, dat een beheerder en
ook een vereniging bij elke wisse
ling van vereniging zodanig kan
controleren, dat er niets meer zou
ontsnappen. Veel meer zouden we
ons moeten kunnen verlaten op
eerlijkheid en sportiviteit van ge
bruikers. Heeft men een ongeluk,
zeg het dan tegen de beheerder.
Waarom er een ander voor op la
ten draaien.
Sint Annaland: dinsdag 25 januari
1983, uien maat 40 opwaarts klas
se 2 NL 12.30 - 15.40. Aanvoer
195 ton.
Nog niet veilig
Der Zee ontrukt.... dijkherstel
en dijkversterking,
30 jaar na de ramp onder de
loep
Tragisch bedrijfsongeval te
Sint Maartensdijk
In januari post onvoorzien
Tholen al gehalveerd
Vandalisme in gemeente-ge
bouwen kost geld
Thoolse molen zal flink geld
kosten
Het vuil van Sint Philipsland
naar Scherpenisse
Mevrouw Baerends schoot in
de nieuwe schietbaanroos
Thools transport vertrok naar
Polen
t
'De Veste' mag niet lijden on
der bezuiniging
Ir. Luteijn suggereert particu
liere grondbank
Anna Jacobapolder liep uit
voor hoorzitting
Het bruidspaar van de week
Natuurvereniging Tholen op
gericht
Dorpshuis Stavenisse in ge
bruik
Een nieuwe trainer voor
Smerdiek
ZUINIG: ZORGVULDIG
ONDERHOUD SPAART
DE MATRAS
Dit nummer bestaat ui 16 pa
gina's
VERSE SARDIEN
per kg2.50
VERSE SPIERING
per kg5.
KABELJAUWMOTEN
per kg1 0.
KABELJAUWFILET
per kg1 2.
Deze aanbiedingen zijn er zowel
voor de winkel als voor de
verkoopwagens.
Thoolse vishandel
Tel. 01660-2540
Advertentie I.M.'
Stoofstraat Tholen
Advertentie I.M.
Juwelier
horloger
opticien
Grote Kerkstraat 5 - Steenbergen
Tel. 01670 -63385
Adri C Broekhuis en Zoon, een begrip voor kwaliteit en service!
Advertentie I.M.
Geprobeerd wordt weer een vol
ledige combinatie te krijgen met
aanvulling van andere plaatsen
zoals Rotterdam en Langeweg.
Dankzij de giften van de Thoolse
bevolking kan ook dit tweede
transport worden bekostigd.
De maandag vertrkken combina
tie met chauffeur A. Kersten en
begeleider W.Heijboer namens
het actiecomité Tholen voor Po
len, zal - als het goed is - vandaag
weer op de terugweg zijn.
De 22 jarige J. Valkenburg uit Wouw is woensdagmorgen in een riool-
put te Sint Maartensdijk om het leven gekomen. Samen met nog twee
werknemers van het bedrijf van Maagdenburg uit Roosendaal en van
de firma van Dijk- Dijck -Petit uit Bergen op Zoom was hij op de
splitsing Noordpoort-Bloemenlaan, ter hoogte van café van Houdt be
zig met het schoonspuiten van het riool. Toen een vierde werknemer
rond half tien terug kwam van de vuilnisstortplaats het Tuttelhoekje bij
Scherpenisse, zag hij zijn maats niet op de bewuste plaats. Hij ging
kijken in de werkkeet, maar ook daar niet te zien. Terug naar het riool
vond hij daar zijn drie collega's in de 6 tot 7 meter diepe rioolput zonder
een teken van leven. Hij sloeg alarm en met omstanders ging de
vrachtwagenchauffeur met een persluchtmasker naar beneden. De drie
bewusteloze mannen werden met een reddingslijn naar boven gehaald,
terwijl inmiddels ook dokter van der Bel aanwezig was. Hij paste zowel
mond-op-mond beademing als hartmassage toe bij Valkenburg, die er
het ergste aan toe was. Twee werden per Thoolse ambulance naar
Lievensberg vervoerd, waar de 22 jarige Valkenburg is overleden. Een
derde werd per Bergse ambulance vervoerd. Ook M.J.S.M. uit Roos
endaal bleef lang bewusteloos. Nadere gegevens omtrent de toestand
van de twee overlevenden waren bij het afsluiten van de krant niet
bekend. De politie die de splitsing afzette stelt samen met de arbeids
inspectie een onderzoek in. Het tragisch gebeuren verwekte in Sint
Maartensdijk woensdagmiddag veel consternatie.
v
1