THOLENDERWIJS
informatierubriek van de gemeente tholen
BEROEP TEGEN OVERHEIDSBESCHIKKINGEN
OPNIEUW HULPACTIE "THOLEN
VOOR POLEN"
RECTIFICATIE ARTIKEL OVER GE
MEENTEGARANTIE
HINDERWET: OPENBARE
KENNISGEVING VERZOEKEN
OM VERGUNNING
OFFICIËLE PUBLIKATIE
HINDERWET: KENNISGEVING VAN
BEKENDMAKING BESCHIKKINGEN
Donderdag 13 januari 1983
EENDRACHTBODE
SPREEKUREN B. EN W.
1
TYPIST(E)
SPREEKUUR WONINGSTICHTING
ZEEUWSE POPGROEP FEED BACK IN
VOORPROGRAMMA MARGRIET ESHUYS
PROJECTLEIDER
WERKLOOSHEIDSPROJECTEN
Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1-5 Sint-Maartensdijk Tel 01666-2955
De eerstvolgende spreekuren van de leden van het kollege van bur
gemeester en wethouders vinden plaats op maandag 1 7 januari 1 983
in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk.
Burgemeester E.Baerends houdt spreekuur van 1 1.00 tot 1 2.00 uur.
Eveneens van 11.00 tot 12.00 uur houden de wethouders L.J.Koop
man, J. Versluijs en P.van Schetsen hun spreekuur. Wilt u op een
ander tijdstip met een van de kollegeleden spreken, belt u dan even
naar het gemeentehuis, tel. 01 666-2955, toestel 21 5.
Burgemeester E.Baerends luidt de bel voorde voedselinzameling
Tholen voor Polen' die zaterdag 15 januari wordt gehouden.
Aan de inwoners van Tholen,
Met veel sukses werd in onze gemeente in december 1981 de Ad-
vêntactie Tholen voor Polen'' gehouden. Massaal heeft de Thoolse
bevolking zich toen ingezet ter leniging van de nood in dit Oost-Euro-
pese land. Uit de pers en via televisiebeelden hebt u kunnen vernemen
dat de situatie in Polen er sinds die tijd niet veel beter op geworden is.
Lange rijen mensen, urenlang wachtend voor vrijwel lege winkels, zijn
dagelijkse beelden in de Poolse steden en dorpen. Aan zaken die wij
hier te kust en te keur kunnen kopen is ginds,in hoge mate gebrek. Ook
de dagelijkse voedselvoorziening kampt met grote problemen.
Het doet mij buitengewoon veel genoegen dat Thoolse burgers op
nieuw het initiatief hebben genomen een actie voor Polen op touw te
zetten. Een dergelijk idee verdient ons aller waardering en medewer
king. Het Poolse volk is een dapper volk. Een volk dat tijdens de
tweede wereldoorlog hard heeft gevochten voor onze vrijheid. Thans
worden wij in de gelegenheid gesteld iets terug te doen.
Op zaterdag 15 januari wordt in de gehele gemeente een inzame
lingsactie gehouden van geld, goederen en voedsel. De ingezamelde
goederen zijn bestemd voor de inwoners van een tweetal Poolse dor
pen: Gadkowwielke op 37 km. van de grens van Oost-Duitsland en
Sulechowop 70 km. Ook nu weer doe ik van harte een beroep op u als
Thoolse bevolking massaal op de actie in te spelen. Laat zien waartoe
een kleine gemeenschap in staat is. Gaarne op voorhand bedankt
De burgemeester van Tholen,
E. Baerends.
Vorige week publiceerden wij in deze rubriek een artikel over het
verkrijgen van gemeentegarantie bij het aangaan van een geldlening
voor de bouw of koop van een eigen huis.
In dit artikel suggereerden wij dat met ingang 1 januari 1983 een
eigen geldelijke inbreng van de bouwer of koper van de woning wordt
gevraagd. Deze opmerking was onjuist Reden voor ons om nog even
duidelijk op een rijtje te zetten wanneer men in de gemeente Tholen in
aanmerking komt voor het verkrijgen van een gemeentegarantie.
Voorwaarden bij nieuwe woningen
Aan de verwervingskosten is een grens gesteld van 250.000,—
Tot de verwervingskosten behoren in ieder geval: de koopsom, de
aanneemsom, de kosten van een centrale verwarmingsinstallatie en
andere onroerende installaties, de kosten van risicoverrekening en
meerwerk, het architectenhonorarium, de kosten van dagelijks toe
zicht, een bedrag wegens renfeverlies tijdens de bouw (max 5%), de
legeskosten, de overdrachtskosten, de notaris- en makelaarskosten,
de eventuele bouwrente en de grondkosten.
Voor het verkrijgen van een gemeentegarantie moet de af te sluiten
lenirïg eën looptijd hebben van tenminste 5 jaar; de maximale looptijd
is 30 jaar. Vanzelfsprekend speelt bij het besluit om iemand al dan niet
een gemeentegarantie te verlenen de vraag een belangrijke rol of men
kan voldoen aan de financiële verplichtingen die men op zich neemt.
Het gemeentebestuur van Tholen kent bij het verlenen van gemeen
tegarantie voor nieuwe woningen ook een aantal beperkende maatre
gelen:
1men mag geen andere hypothecaire verplichtingen hebben;
2. men moet ingezetene van Tholen zijn of economisch gebonden zijn
aan Tholen of de regio (Sint-Philipsland, Nieuw-Vossemeer,
Steenbergen, Halsteren of Bergen op Zoom);
3. in geval van aankoop van een premiewoning moet men de ont
vangen premie t.b.v. de aflossingsrente aan de bank overmaken;
4. er wordt slechts gemeentegarantie verleend indien de bank bereid
is in de hypotheekakte op J» nemen dat wordt afgezien van boete
rente bij gedwongen ondershandse of openbare verkoping.
Voorwaarden bij bestaande woningen
Er wordt slechts gemeentegarantie verleend tot het bedrag waarop de
gemeente Tholen de woning taxeert (executiewaarde) met een maxi
mum van 200.000,— Ook hier geldt natuurlijk dat men kan vol
doen aan de financiële verplichtingen die men op zich neemt.
Bij bestaande woningen moeten ook tot de verwervingskosten worden
gerekend, de kosten van verbeteringen die de koper aan de woning
gaat aanbrengen. Als beperkende maatregelen gelden de voorwaar
den zoals genoemd onder 12 en 4 in het vorige hoofdstukje.
Nadere informatie
Indien u nader informatie wenst over de verkrijging van gemeentega
rantie kunt u kontakt opnemen met het gemeentehuis, tel.
01666-2955, tst. 137.
Burgemeester en wethouders van Tholen roepen sollicitanten
op naar de funktie van
ter gemeente-sekretarie, voor alle voorkomende typewerk
zaamheden. Bij voorkeur zal de functie worden gesplitst in twee
deeltijdbanen van 24 uur per week (duobaan), in welk geval het
salaris evenredig wordt verminderd.
Aanstelling vindt plaats in tijdelijke dienst.
Mavo- en typediploma zijn vereist.
Salaris: aanlooprang 1870,— tot ƒ2190,— bruto per
maand.
Salaris functierang 1 954,— tot 2406,— bruto per maand.
Bij aanstelling van personen beneden de 21 -jarige leeftijd vindt
jeugdaftrek plaats.
Inlichtingen worden desgewenst verstrekt door de chef van de
afdeling interne zaken ter gemeente-sekretarie de heer A. Quist,
tel 01 666-2955 (gemeentehuis) of 01 666-2898 (privé).
Sollicitaties te richten aan burgemeester en wethoudërs van
Tholen, Markt 1-5, 4695 CE te Sint-Maartensdijk, binnen 10
dagen na verschijning van dit blad.
Bij de afdeling rechtspraak van de Raad van State is het mogelijk
beroep aan te tekenen tegen een overheidsbeschikking, d.w.z. een
besluit van een administratief orgaan van de overheid, waarbij een
burger rechtstreeks in zijn belang is getroffen. Die burger kunt u zijn
Daarom dit artikel waarbij u nadere informatie krijgt over de regelingen
in de Wet Arob (afkorting voor de Wet administratieve rechtspraak
overheidsbeschikkingen).
Wat u precies moet doen om in beroep te komen bij de Afdeling
rechtspraak staat verderop in dit artikel onder; Beroep op de Afdeling
rechtspraak" en "Het beroepschrift".Het is raadzaam altijd eerst even
na te gaan öf u wel (direkt) in beroep bij de Raad van State kunt komen,
dan wel dat u eerst een bezwaarschrift moet indienen bij bijvoorbeeld
de gemeente.
Welke zijn de administratieve overheidsorganen, die een besluit kun
nen nemen waartegen u in beroep kunt komen?
Wat voor besluiten zijn dat?
Hoe liggen de mogelijkheden van een beroep?
Hoe is de gang van zaken als u in beroep gaat?
Waar kunt u meer of nadere inlichtingen krijgen?
Administratief orgaan van de overheid
In de Wet Arob gaat het om:
organen van decentrale overheid, zoals het in de wet heet: rijksorganen
zoals een minister, een inspecteur of een andere rijksambtenaar die
beschikkingen afgeeft.
provinciale organen, zoals gedeputeerde staten, de commissaris van
de Koningin en soms ambtenaren.
gemeentelijke organen, zoals burgemeester en wethouders, de burge
meester en soms ambtenaren.
organen ingesteld bij zgn. gemeenschappelijke regelingen,
Bepaalde organen zijn met zoveel woorden uitgezonderd in de Wet
Arob, zoals de Kamers van de Staten-Generaal, de stembureaus, or
ganen belast met rechtspraak (rechtbanken, raden van beroep), orga
nen van openbare lichamen voor beroep en bedrijf. Tegen beschik
kingen van die organen kan dus geen beroep worden ingesteld op
grond van de Wet Arob.
Beschikkingen, wat zijn dat voor besluiten?
Wanneer een administratief orgaan van de overheid een besluit neemt
waarbij aan een bepaalde persoon, onderneming of vereniging een
recht wordt toegekend of geweigerd, bijvoorbeeld een besluit waarbij
een vergunning of toestemming wordt toegekend of geweigerd, dan is
dat in veel gevallen een beschikking als in de Wet Arob bedoeld. In de
wet zijn met een beschikking gelijkgesteld een weigering om een
gevraagde beschikking te geven en het onredelijk lang uitblijven van
een beschikking.
Een besluit waarbij een algemeen verbindende regeling wordt vast
gesteld, zoals een gemeentelijke of provinciale verordening, of een
wet, is geen beschikking. Ook zijn bepaalde categorieën van beschik
kingen in de Wet Arob uitgezonderd. Bijvoorbeeld: beslissingen die
zijn genomen door de Kroon op een ingesteld beroep, benoemingen,
belastingzaken, examenuitslagen. Als u twijfelt of u tegen een be
paalde beschikking in beroep kunt komen, vraagt u dan eerst inlich
tingen.
Wanneer is de Wet Arob voor u van betekenis?
De Wet Arob opent de mogelijkheid beroep in te stellen tegen een
beschikking, wanneer u daardoor rechtstreeks in uw belang getroffen
wordt. Dat betekent:
Als u kunt aangeven dat de beschikking zodanig tegen (één van) uw
belangen ingaat dat van schade zou kunnen worden gesproken, dan
kan de Wet Arob voor u misschien van betekenis zijn. Het gaat daarbij
niet alleen om financiële schade. Het kan immers ook zijn, dat u
schade lijdt die niet in geld is uit te drukken.
Voorbeeld:
U wilt in uw woonhuis ijs of iets dergelijks (vis of dranken om 'mee te
nemen') gaan verkopen. U vraagt daar toestemming voor. Die wordt u
geweigerd. Het is duidelijk dat u dan van oordeel zult zijn dat u
'rechtstreeks in uw belang bent getroffen'.
Het kan ook zijn dat de toestemming (mogelijk een vergunning) wel is
verleend, maar onder voorwaarden die u, naar uw oordeel, teveel op
kosten zouden jagen. Ook dan zult u zich 'rechtstreeks in uw belang
getroffen' achten.
Wanneer de toestemming wel aan u is verleend en u kunt zich ook met
de gestelde voorwaarden verenigen, dan zult u geen bezwaar hebben
tegen de beschikking waarbij die toestemming is verleend, maar uw
buren mogelijk wel. Zij vrezen bijvoorbeeld voor lawaai, voor vervui
ling van de omgeving door weggegooide verpakkingen, voor stank.
Ook al is dat bezwaar niet zo ernstig dat bijvoorbeeld daling van de
waarde van het eigen huis door de buren kan worden aangetoond, dan
toch kan er sprake zijn dat zij 'rechtstreeks in hun belang zijn getrof
fen'.
Let op! Als u zelf van oordeel bent dat u rechtstreeks in uw belang bent
getroffen of uw buren hebben bezwaren, dan betekent dat nog niet dat
de overheid een andere beschikking had moeten geven. De overheid
heeft niet alleen met uw belang te rekenen. Het betekent alleen, dat de
Wet Arob misschien voor u of uw buren van betekenis kan zijn.
Beroepsmogelijkheden
Het kan zijn dat een andere mogelijkheid dan volgens de Wet Arob
bestaat om te trachten een beschikking gewijzigd of ingetrokken te
krijgen. Vele wetten en verordeningen hebben namelijk een afzonder
lijke regeling van beroep. Als er zo'n mogelijkheid bestaat ten aanzien
van de beschikking waartegen u bezwaar wilt maken, dan moet u
daérvan (eerst) gebruik maken.
Zulke andere beroepsmogelijkheden zijn bijvoorbeeld: een beroep op
de gemeenteraad of een gemeentelijke commissie tegen bijvoorbeeld
een beschikking van het kollege van burgemeester en wethouders;
een beroep op burgemeester en wethouders tegen een beschikking van
een gemeentelijk of provinciaal orgaan of van een provinciaal ambte
naar;
beroep op de minister;
Krijgt u op een dergelijk beroep een beschikking waardoor u zich nog
steeds of weer op een andere wijze rechtstreeks in uw belang getroffen
acht, dan kan daarvoor de Wet Arob wellicht voor u van betekenis zijn.
Beroepsmogelijkheden via de Wet Arob:
Het instellen van een beroep tegen een beschikking waardoor u zich
rechtstreeks in uw belang getroffen acht bij de Afdeling Rechtspraak
van de Raad van State, óf het indienen van een bezwaarschrift bij het
orgaan dat de beschikking, waardoor u zich rechtstreeks in uw belang
getroffen acht, heeft gegeven. De regeling is verschillend voor be
schikkingen van rijksorganen enerzijds en voor beschikkingen van
bijvoorbeeld provinciale organen of gemeentelijke anderzijds.
Acht u zich rechtstreeks in uw belang getroffen door een beschikking
van een rijksorgaan en wilt u proberen de beschikking vernietigd of
veranderd te krijgen, dan kunt u in het algemeen beroep instellen bij
de Afdeling rechtspraak van de Raad van State. Maar alleen als er geen
andere mogelijkheid is om dat doel te bereiken.
Gaat het om een beschikking van bijv. een provinciaal of gemeentelijk
orgaan, dan moet in het algemeen begonnen worden met het indienen
van een bezwaarschrift bij het orgaan dat de beschikking heeft gege
ven. Als u een beschikking krijgt, zal er vaak iets bijstaan over het
indienen van een bezwaarschrift tegen de beschikking of het instellen
van beroep.
Beroep op de Afdeling rechtspraak
De procedure begint met het indienen van een beroepsschrift binnen
dertig dagen na, algemeen gezegd, de datum van verzending van de
beschikking, waartegen u in beroep komt. Het adres van de Afdeling
rechtspraak van de Raad van State is Binnenhof 1, 2513 AA 's-
Gravenhage. U wordt verder in de procedure 'appellant' genoemd. De
appellant kan zich laten bijstaan door een advocaat of iemand anders,
maar dat hoeft niet. Wilt u bijstand van een advocaat maar kunt u de
kosten daarvan niet dragen, dan kunt u het Bureau voor Rechtshulp
vragen om toevoeging van een advocaat.
Het beroepschrift
In het beroepschrift moet staan:
uw naam en adres;
een duidelijke omschrijving van het 'bezwaar', dus de reden waarom u
zich rechtstreeks in uw belang getroffen acht door de beschikking. Bij
het beroepschrift voegt u zo mogelijk de beschikking waar het over
gaat of een fotocopy ervan. Kan dat beslist niet, vermeldt dan in het
beroepschrift precies de datum en het nummer van de beschikking;
verder het onderwerp, en het orgaan dat de beschikking heeft gege
ven.
U betaalt bij de indiening van een beroepschrift bij de Afdeling
rechtspraak 25,— op giro 507590, ten name van de griffie van de
Raad van State. Dat geld krijgt u terug als de beroepszaak gunstig voor
u afloopt. Bent u in het geheel niet in staat dit bedrag te betalen, dan
kunt u bij de gemeentesecretarie een verklaring van de burgemeester
daarover vragen en die bij het beroepschrift voegen. U kunt in be
paalde gevallen dan vrijstelling van betaling krijgen.
Over hetgeen u in deze procedure verder mag of moet doen ontvangt u
bericht van de Afdeling.
Daarbij kan zich het geval voordoen dat de voorzitter van de Afdeling
rechtspraak uw beroepschrift eerst aan de betrokken minister toezendt
met het verzoek uw beroep als bezwaarschrift te behandelen. Willigt
de minister het verzoek van de voorzitter in, dan wordt u in de gele
genheid gesteld te worden gehoord waarna u een beslissing krijgt.
Kunt u zich met die beslissing niet verenigen, dan kunt u daartegen
alsnog binnen 30 dagen beroep aantekenen bij de Afdeling. Ziet de
minister geen aanleiding voor een behandeling als bezwaarschrift, dan
neemt de Afdeling rechtspraak uw beroepschrift meteen weer in be
handeling.
Aan het eind van de procedure volgt als regel de mondelinge behan
deling in een openbare zitting van een Kamer van de Afdeling. U als
appellant en het orgaan dat de aangevochten beschikking gaf, worden
op die zitting in de gelegenheid gesteld het eigen standpunt toe te
lichten. Ook kunnen getuigen en/of deskundigen worden gehoord.
Het onderzoek en de uitspraak
De Afdeling rechtspraak van de Raad van State, de rechter dus, gaat
na of de beschikking al dan niet rechtmatig is. Onderzocht wordt:
of de beschikking wellicht in strijd is met een algemeen verbindend
voorschrift (bijv. een wet of een verordening); of het administratieve
orgaan bij het geven van de beschikking zijn bevoegdheid niet voor
een ander doel heeft gebruikt dan waarvoor die bevoegdheid aan dat
orgaan is gegeven; of het administratieve orgaan bij de afweging van
alle belangen in redelijkheid tot de beschikking heeft kunnen komen;
of het administratieve orgaan heeft beschikt in overeenstemming met
een in het algemeen rechtsbewustzijn levend beginsel van behoorlijk
bestuur (bijv. of het in precies gelijke gevallen gelijke beschikkingen
heeft gegeven).
Dit zijn de vier zogenaamde 'beroepsgronden'. Acht de Afdeling
rechtspraak geen van deze beroepsgronden geschonden, dan wordt
het beroep verworpen, zoals dat heet. Dit betekent, dat de rechter van
oordeel is, dat er geen reden is de aangevochten beslissing te vernie
tigen, zodat deze dan in stand blijft.
Heeft het administratieve orgaan naar het oordeel van de rechter wél in
strijd met één van de hiervoor genoemde beroepsgronden gehandeld
bij het geven van de beschikking, dan wordt de beschikking geheel of
gedeeltelijk vernietigd. Uit de uitspraak kan voor het orgaan de op
dracht voortvloeien om een nieuwe, andersluidende, beschikking te
geven. Als u erom vraagt en daar ook aanleiding toe is, kan het zijn dat
u in een geval waarin de rechter vernietiging uitspreekt, ook schade
vergoeding krijgt.
Bezwaarschrift
Zoals is gezegd kunt u in het algemeen, als u zich rechtstreeks in uw
belang getroffen acht door een beschikking van een niet tot de centrale
overheid behorend orgaan, dus bijv. een provinciaal of gemeentelijk
orgaan, daartegen niet direct beroep aantekenen bij de Afdeling
rechtspraak. Eerst moet een bezwaarschrift worden ingediend bij het
orgaan dat de beschikking heeft gegeven. Ook dat bezwaarschrift
moet worden ingediend binnen dertig dagen na, algemeen gezegd, de
datum van verzending van de beschikking waardoor u zich rechts
treeks in uw belang getroffen acht. De indiening is vrij van kosten. U
als indiener van het bezwaarschrift moet in de gelegenheid worden
gesteld uw bezwaarschrift nader toe te lichten, of - met de woorden
van de wet- te worden gehoord door of namens dat orgaan of door een
commissie, ingesteld voor de behandeling van bezwaarschriften.
Tenslotte geeft het orgaan een beslissing op het bezwaarschrift. Bent u
van oordeel, dat u door de beslissing nog steeds of misschien op
andere wijze rechtstreeks in uw belang bent getroffen dan kunt u tegen
die beschikking vervolgens beroep instellen bij de Afdeling rechts
praakvan de Raad van State, op de wijze zoals hiervoor is aangegeven.
Schorsing van de beschikking. Voorlopige voorziening
Wanneer u tegen een bepaalde beschikking een beroepschrift bij de
Afdeling rechtspraak of een bezwaarschrift bij het orgaan heeft inge
diend, kunt u tevens aan de voorzitter van de Afdeling rechtspraak
vragen, de aangevochten beschikking te schorsen in afwachting van
de beslissing op het beroep of op het bezwaarschrift. Wordt het ver
zoek om schorsing ingewilligd, dan werkt de beschikking niet zolang
nog niet op het beroepschrift of bezwaarschrift is beslist. Ook kunt u
een zogenaamde voorlopige voorziening vragen: dit is een speciale
regeling voor de tijd die verloopt tot op het beroepschrift of het be
zwaarschrift is beslist. De voorzitter gaat alleen tot deze maatregelen
over als hij van oordeel is dat u onevenredig in uw belang zou worden
getroffen wanneer de beschikking gewoon zou werken.
Natuurlijk weegt de voorzitter bet belang van u die schorsing of de
voorlopige voorziening vraagt, af tegen het belang dat ermee is ge
diend dat de beschikking direct gaat werken.
Inlichtingen
Als u een beschikking krijgt, zal er zoals reeds is gezegd, veelal iets
bijstaan over het indienen van een bezwaarschrift tegen die beschik
king of het instellen van beroep daartegen. Als de mededeling voor u
niet duidelijk is, of als er geen mededeling bijstaat, kunt u het beste
eerst inlichtingen inwinnen. Dat kan natuurlijk bij het orgaan dat de
beschikking gaf, maar ook bij een advocaat, uw vakbond, een rechts
winkel of bij het Bureau voor rechtshulp. Als u inlichtingen wilt heb
ben, moet u dat wel snel doen, anders verloopt uw beroepstermijn (de
dertig dagen waarover is gesproken).
Het bestuur van de Stichting "Beter Wonen" houdt elke maandag van 10.30
uur tot 12.00 uur spreekuur in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk voor
aanvragen om woonruimte. De woningstichting is telefonisch bereikbaar onder
nummer 01 666-3359.
Burgemeester en wethouders van Tholen maken, gelet op artikel 12
van de Wet algemene bepalingen milieuhygiëne bekend, dat tussen 3
en 21 december 1982 bij hen aanvragen voor een vergunning inge
volge de Hinderwet zijn ingekomen van:
1banketbakkerij De Waal, Edisonweg 4 te Tholen voor het oprichten
en in werking hebben van een banketbakkerij op het perceel ka
dastraal bekend sektie N, nr. 759 gelegen aan het Slachtveld te
Tholen;
2. banketbakkerij De Waal, Edisonweg 4 te Tholen voor een nieuwe,
de gehele inrichting omvattende vergunning in verband met het
uitbreiden/ wijzigen van een banketbakkerij op het perceel kadas
traal bekend sektie N, nr. 297 gelegen aan de Edisonweg 4 te
Tholen;
3. vishandel Schot en Zn, Eendrachtsweg 15 te Tholen voor het
oprichten en in werking hebben van een vishandel op het perceel
kadastraal bekend sektie F, nr. 2491 gelegen aan de Eendrachts
weg 1 5 te Tholen.
De aanvragen en andere ter zake zijnde stukken liggen met ingang van
14 januari 1983 op de secretarie van de gemeente Tholen te Sint-
Maartensdijk ter inzage, elke werkdag van 9.00 tot 1 2.00 uur en van
14.00 tot 1 6.00 uur, alsmede elke maandag van 1 7.00 uur tot 20.00
uur in de openbare bibliotheek, Markt 58 te Sint-Maartensdijk.
Gemotiveerde bezwaren tegen het verlenen van de vergunning kun
nen door een ieder gedurende een maand na de datum van de ter
inzagelegging schriftelijk bij burgemeester en wethouders van Tholen
worden ingebracht. De ingekomen bezwaarschriften worden mede ter
inzage gelegd.
Degene die een bezwaarschrift indient kan verzoeken zijn persoonlijke
gegevens niet bekend te maken.
Eveneens kunnen mondelinge bezwaren worden ingebracht tijdens
een openbare zitting op 31 januari 1983 om 9.00 uur voor de aan
vraag bedoeld onder 1om 9.30 uur voor de aanvraag bedoeld onder
2., en om 10.00 uur voor de aanvraag bedoeld onder 3.
De openbare zitting vindt plaats in het gemeentehuis te Sint-Maar
tensdijk, waarbij tevens de gelegenheid wordt gegeven tot een ge-
dachtenwisseling over de aanvraag tussen het bevoegd gezag, de
aanvrager en de overige aanwezigen. Burgemeester en wethouders
vestigen er tenslotte de aandacht op dat degenen die bezwaren heb
ben ingebracht, op de wijze als bovenomschreven en een ieder die
aantoont dat hij daartoe redelijkerwijs niet in staat is geweest, in de
gelegenheid zullen worden gesteld bezwaren tegen de ontwerpbe
schikkingten) in te dienen.
Sint-Maartensdijk, 13 januari 1983
Burgemeester en wethouders van Tholen.
Zaterdag a.s. verzorgt I he Margriet Eshuysband een optreden in het
gemeenschapscentrum "Meulvliet" in Tholen. Dit optreden begint
om 21.00 uur.
Met Margriet Eshuys heeft de beheerscommissie van "Meulvliet"
midden in de roos geschoten. De band staat momenteel midden in de
belangstelling. Dat het druk zal worden staat nu al vast. In de voor
verkoop zijn inmiddels reeds 1 50 toegangsbewijzen verkocht.
Op het programma nog aantrekkelijker te maken treedt vanaf 20.00
uur de Zeeuwse popformatie Feed-Back op. Deze groep heeft in no
vember 1 982, tot groot enthousiasme van het publiek, al eens eerder
in het voorprogramma van Margriet Eshuys gestaan.
Via de manager van The Margriet Eshuysband vernamen wij dat de
Avro helaas heeft afgezien van het maken van televisie-opnames.
Margriet Eshuys is zondagavond wel te zien op Veronicatelevisie. Voor
het concert van zaterdag zijn kaarten te koop vanaf 1 9.30 uur aan de
zaal. De entree bedraagt ƒ10,— voor volwassenen en 6,50 voor de
jeugd tot 18 jaar.
Op de afdeling Sociale Zaken en Welzijn van de gemeente
Tholen is vakant de functie van:
De gemeente Tholen organiseert, zo mogelijk met andere in
stellingen, aktiviteiten voor mensen zonder werk.
Taak:
het scheppen van voorwaarden waarbinnen de werkprojec
ten gestart kunnen worden;
het opzetten en eventueel uitvoeren van de financiële en
personeelsadministratie in de aanloopfase;
- het begeleiden van werkprojecten;
- het ondersteunen van een reeds bestaand project belan
genbehartiging.
Eisen
H.B.O.-nivo en/of ervaring in genoemde werkzaamheden. Be
langstelling voor bedrijfseconomische aspekten. Sociale vaar
digheden.
Salaris
Afhankelijk van leeftijd, opleiding en ervaring maximaal
ƒ3375,— per maand.
Deze vakature kan ook door middel van deeltijd worden inge
vuld. Aanstelling geschiedt voorshands in een tijdelijk dienst
verband voor 1 jaar.
Nadere informatie over de functie is verkrijgbaar bij de heer
A.G. van de Sande, chef van voornoemde afdeling, tel.
01666-2955.
Sollicitaties kunt u binnen 1 0 dagen na het verschijnen van dit
blad richten aan het kollege van burgemeester en wethouders
van Tholen, Markt 1-5, 4695 CE Sint-Maartensdijk.
Bouwen in afwijking van bestemmingsplan
Door de Werklozen Belangen Groep, p/a Bebouwdendam 1 9 te
Tholen is vergunning gevraagd voor het verbouwen van een
woning tot info-centrum op het perceel, kadastraal bekend
Tholen, sektie F, nummer 1356, plaatselijk gemerkt Bebouw
dendam 1 9.
Dit bouwplan is niet in overeenstemming met het ter plaatse
geldende bestemmingsplan. Wij zijn voornemens met toepas
sing van artikel 1 9 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, na
verkregen toestemming van het kollege van Gedeputeerde
Staten van Zeeland, vergunning te verlenen voor het onderha
vige bouwplan. Alvorens hiertoe over te gaan, stellen wij een
ieder in de gelegenheid om van 1 4 januari tot en met 27 januari
1 983 schriftelijk bezwaar in te dienen bij ons kollege.
De bouwtekeningen liggen gedurende deze termijn ter ge
meentesecretarie te Sint-Maartensdijk, afdeling gemeentelijke
ontwikkeling, ter inzage.
Sint-Maartensdijk, 13 januari 1983.
Burgemeester en wethouders van Tholen.
Burgemeester en wethouders van Tholen maken gelet op artikel 31
van de Wet algemene bepalingen milieuhygiëne bekend, dat door
hen, onder oplegging van voorwaarden om gevaar, schade of hinder
voor de omgeving te ondervangen op 6 januari 1983 vergunningen
zijn verleend ingevolge de Hinderwet naar aanleiding van aanvragen
van:
a. G.M.Geluk, Groeneweg 2 te SintMaartensdijk voor het oprichten
en in werking hebben van een landbouw- en veeteeltbedrijf gele
gen aan de Groeneweg 2 te Sint-Maartensdijk;
b. firma Schot-van Dijke, Parksingel 1 8 te Tholen voor het oprichten
en in werking hebben van een visverwerkingsbedrijf gelegen aan
de Voltstraat 8 te Tholen.
De beschikkingen en alle ter zake zijnde stukken liggen met ingang van
14 januari 1983 gedurende een maand ter secretarie van de ge
meente Tholen te SintMaartensdijk ter inzage, elke werkdag van 9.00
tot 1 2.00 uur en van 1 4.00 tot 1 6.00 uur, alsmede elke maandag van
17.00 tot 20.00 uur in de openbare bibliotheek, Markt 58 te Sint-
Maartensdijk.
Ingevolge artikel 44, tweede lid, van de Wet algemene bepalingen
milieuhygiëne staat gedurende een maand na de-ter visielegging be
roep open bij de Kroon voor:
a. de aanvrager;
b. de betrokken adviseurs;
c. degenen, die overeenkomstig artikel 20, 21 of 22, tweede lid, of
28, eerste lid, onder c, van de Wet algemene bepalingen milieu
hygiëne bezwaren hebben ingebracht;
d. enige andere belanghebbende, die aantoont dat hij redelijkerwijs
niet in staat is geweest overeenkomstig artikel 20, 21 of 22,
tweede lid, of 28, eerste lid, onder c, van de Wet algemene bepa
lingen milieuhygiëne bezwaren in te brengen.
De beschikking wordt na afloop van de beroepstermijn van kracht,
tenzij voor deze datum beroep is ingesteld en met toepassing van
artikel 60a van de Wet op de Raad van State een verzoek wordt
gedaan tot schorsing van de beschikking dan wel tot het treffen van
een voorlopige voorziening.
Het beroepschrift moet worden gericht aan Hare Majesteit de Konin
gin en worden gezonden aan de Raad van State, Afdeling voor de
Geschillen van Bestuur, Binnenhof 1,2513 AA 's-Gravenhage.
Het verzoek tot schorsing of een voorlopige voorziening moet worden
gericht aan de voorzitter van de Afdeling voor de Geschillen van
Bestuur van de Raad van State.
De beschikking wordt niet van kracht voordat op het verzoek tot
schorsing van de beschikking dan wel tot het treffen van een voorlo
pige voorziening (ex-artikel 60a Wet op de Raad van State) is beslist.
Sint-Maartensdijk, 1 3 januari 1 983
Burgemeester en wethouders van Tholen.