Wel verschuiving, maar
geen hoger totaal O.G.B.
Bewoners van de Wal in het schip
Met Haestinge gaat hel
filet van eMiejen dakje
SGP bekritiseert vervallen
sluitingstijdstippen dorpshuizen
B en w komen
bij u langs
Middenstandsfederatie
toeristenmarkt
Voor was tegen
kermis,
nu was tegen voor
KAA BEE
Donderdag 18 november 1982
EENDRACHTBODE
9
PvdA is voorstel minder onschuldig dan het lijkt?
W. Rikken b.v. J
Zekerheden
Richtinggevend
Niet voldoende overgebracht
V. V.D. voorstel Eendrachtsweg 6 meter kreeg geen steun.
Fietspad Poortvliet
krijgt voorrang
Wil Veilig Verkeer bijstellen?
Subsidie onderzoek
Baarmoederkanker
wordt ingetrokken
Is het toch nog te weinig
bekend?
Eendrachtsweg zes meter
Genoeg gepraat, niet meer
uitstellen
VLOERBEDEKKING
GRATIS GELEGD
'Het voorstel ziet er onschuldig uit, maar het kan minder onschuldig zijn dan het lijkt'.
Zo verwoordde maandagavond in de Thoolse gemeenteraad P.v.d.A. woordvoerder J.
de Bres de in zijn fractie toch wat bestaande onrust of de nieuwe heffing op de
onroerend goed belasting in 1983 toch wel goed zal uitpakken. Met name dan ook
voor de minder bedeelden. Zijn fractiegenoot aan de andere kant van de groene tafel,
wethouder P. van Schetsen kon hem echter geruststellen. De hertaxatie kan inder
daad verschuivingen opleveren, maar dat moet dan ook worden aangemerkt als een
billijker verdeling. Wie de laatste tijd bijbouwde, uitbreidde of verbeterde zal dat
logischer wijze in een hogere O.G.B. aanslag zien verantwoord. Daarentegen zullen
eventueel lagere taxaties door daling van de prijs op de woningmarkt anderen wat
verlaging kunnen opleveren, maar aan het totaal bedrag wordt niet getornd. Om
echter niet door een lager taxatie te worden verrast is er thans het voorstel tot een
verhoogde premie, die echter later kan worden bijgesteld. Exact valt pas iets te
zeggen, als de taxaties achter de rug zijn en daaraan kan niet voor 1 januari 1983
worden begonnen.
De heer de Bres vreesde, dat alleen maar
een verschuiving misschien toch wat
optimistisch bekeken zal zijn. Hij er
kende dat er volgens de wettelijke norm
een nieuwe taxatie moet komen, maar
herinnerde er ook aan bij de algemene
beschouwingen tijdens de begrotingsbe
handeling 1983 al wat zorg te hebben
geuit of er in deze toch niet iets mis zal
kunnen gaan. Het voorstel is behandeld
in de Commissie Financiën en ook daar
is gesteld, dar er bij een aanpassing toch
het recht van amendement zal moeten
zijn. We weten in elk geval de verklaring
van het college, dat het totaal bedrag
niet hoger wordt. Kan het echter ook
niet zo zijn, dat bij een terugbrenging
van de woningwaarde (lagere taxatie) de
tarieven zo hoog moeten worden om
datzelfde bedrag te halen, dat daarop
door het provinciaal bestuur goedkeu
ring kan worden onthouden. De heer M.
Dijke (SGP) informeerde of de aanpas
sing van de verordening zoals in artikel 3
wordt omschreven, nl. een betere afba
kening ook niet betekent, dat dit verho
ging tot gevolg heeft. Het kan dan toch
zijn, dat voor een zelfde project meer
O.G.B. moet worden betaald. Hij ver
klaarde voorts dat zijn fractie geen
moeite had met de tariefsaanpassing om
tot eenzelfde bedrag te komen als nu het
geval is. Niettemin kan het voor som
migen een pijnlijke verschuiving wor-
^£5msc
r^Rikken heeft tijdelijk de prijzen van een I
aantal PFAFF en KAYSER naaimachines I
fors verlaagd!.
Nu een PFAFF kopen is extra voordelig.
'n Pfmff kan *r nog uml afI
NAAIMACHINEHANDEL- REPARATIE- INRICHTING
Bergen op Zoom;
Zuivelstraat 19
Lrel. 01640-35878 A IJ V J
Advertentie I.M.
In een vorige raadsvergadering was
vanwege de nieuwe (begrotings) lichting
door de SGP fractie weer eens het voor
stel ingediend om kermisaktiviteiten af
te schaffen. Dankzij de verkiezingsuit
slag kon de SGP er vrijwel zeker van
zijn, dat het weliswaar een stem meer
zou krijgen voor haar wensen, maar
daarmee nog niet de raadsmeerderheid.
Het serieuze onderwerp werd vanwege
de stemming in de meer humoristische
sfeer getrokken, omdat per abuis de
VVD fractie dat SGP voorstel steunde.
Kermisheil of kermisonheil, hoe je dat
bekijkt, werd echter nog voorkomen
omdat de stemmen op 8 - 8 staakten en
dus opnieuw aan de orde moest komen.
Nu was het zelfs niet zo heel erg, dat
men V.V.D. raadslid J. v.d. Heuvel
moest missen, omdat die vanwege va
kantie verhinderd was. Bekend is hoe de
ook toen tweemans V.V.D. fractie (want
van Damme was er toen niet) wat ge-
dachtenloos voor de SGP motie stemde,
nadat buurman van Belzen dit eerder
had gedaan.
Het deed de RPF-GPV man maandag
avond voor dat SGP voorstel weer in
stemming werd gebracht adrem opmer
ken: moet ik soms eerst ergens anders
gaan zitten.
Raadslid J.L. van Gorsel, die zich het
misverstand het zwaarst toerekende op
zijn V.V.D. schouders, kwam niet van
achter. Hij verzekerde de heer van Bel
zen eerstens dat hij gerust op zijn plaats
kon blijven zitten en constateerde ver
volgens in een nu afgelegde stemverkla
ring, dat (gelukkig-red) niemand vol
maakt is. In diepe gedachten verzonken
over het prolongeren van de kermis, had
hij ja gezegd en zijn fractiegenoot had
dit trouw onderstreept. Al direct echter
had de heer van Gorsel beseft, zo zei hij
maandagavond, dat hij tegen had moe
ten zeggen om voor te zijn. De SGP
mocht nu dan ook verzekerd zijn van
zijn tegen om voor de kermis te stem
men. Dat gebeurde prompt en de uitslag
was dat het SGP voorstel met 6 stemmen
voor en 10 tegen werd verworpen. Die
voorstemmers waren de SGP-ers en
RPF-GPV-er van Belzen. De tegen
stemmers C.D.A. V.V.D. en P.v.d.A. het
kermisraadsel is opgelost.
den. Komt men na de taxatie weer met
deze zaak in de Commissie Financiën,
zo was tenslotte de vraag van de heer
Dijke.
De heer M. van Damme (V.V.D.)
maakte zich vooral omdat er voor de
raad toch twee wat minder zorgen over
het voorstel op zichzelf. Dat vooral om
dat er voor de raad toch twee zekerhe
den zijn, nl. ten eerste dat het college
evenals 5 jaar geleden met proeftaxaties
zal aankomen bij de Commissie Finan
ciën en vervolgens omdat vastgelegd is,
dat het totaal bedrag niet zal worden
verhoogd. Met verschuivingen geba
seerd op een objectieve taxatie had de
V.V.D. woordvoerder, die een vorige
raad verstek had moeten laten gaan,
geen moeite. Het tarief zal wat moeten
veranderen, omdat de taxaties ook wel
anders zullen uitvallen. Vijfjaar geleden
zaten we in de hausse van de woning
prijs, nu zitten we aan de andere kant
van de heuvel. Veronderstel echter dat
zelfs het huidige tarief nog te hoog zou
zijn, wat zullen Gedeputeerde Staten
dan doen? Het RPF-GPV raadslid P.
van Belzen wil zijn standpunt pas bepa
len als er op een en ander door vorige
sprekers gevraagd, toelichting is gege
ven.
De woordvoerder van het C.D.A. de
heer W.C. van Kempen vindt dat het
gaat om de opzet van de procedure, üet
college moet wel van een bepaald be
drag uitgaan. Na de proeftaxaties en de
bespreking daarvan in de Commissie
Financiën zullen we pas weten welke
richting het uitgaat.
Het P.v.d.A. raadslid I.C. Moerland
meende dat er ook een aantal vrijstel
lingen wordt verleend, bijvoorbeeld
voor verenigingen of dat het bedrag op
andere wijze wordt gecompenseerd.
Blijft dat zo?
De wethouder van Financiën, de heer P.
van Schetsen zei in zijn antwoord toch
de indruk te krijgen, dat het voorstel nog
niet voldoende duidelijk bij de burger is
overgekomen. Dit gezien krantenbe
richten, e ook gezien de informatie door
de raadsleden. Zo is er bij het raadslid de
Bres de vrees dat de burgers in het alge
meen zwaarder belast zullen worden.
Dat is niet het geval, maar ook dit ant
woord is voorshands maar natte vinger
werk, omdat de taxaties pas de lijn zul
len tekenen. De verwachting dat zich
grote verschuivingen zullen voordoen is
echter bij het college niet aanwezig.
Voor het merendeel van de percelen zal
de wijziging niet noemenswaardig zijn.
Voor een kleiner deel kan er een verla
ging inzitten, voor een ander klein deel
een verhoging, maar de vrees dat bij
voorbeeld eensgezins woningen straks
belangrijk meer moeten betalen, is on
gegrond. De hogere overheden willen
per 5 jaar hertaxatie om te kunnen
beoordelen wat er bij kwam of er af
ging. Aan de hand daarvan zal het tarief
worden bepaald om het huidige totaal
bedrag te kunnen halen. De wethouder
beklemtoonde nogmaals dat een verho
ging niet het uitgangspunt is van het
college. Hij deed de toezegging dat de
proeftaxaties bespreekbaar zullen zijn in
de Commissie Financiën en dat vereni
gingen niet zijn vrijgesteld.
Burgemeester E. Baerends voegde er
nog aan toe, dat de zgn. accres niet be
tekent een trend verhoging, maar nieu
we gebouwen, nieuwe onroerende goe
deren, die er in die vijf jaar bijkwamen.
Dat er een verschuiving zal ontstaan is
duidelijk, vond de raadsvoorzitter, an
ders zou de wetgever ons de hertaxatie
niet behoeven op te leggen. Het moet
echter wel gaan om een eerlijker ver
houding. Wat minder waard werd lager,
wat meer waard werd door uitbreiding
of verbetering, meer.
De Bres rondt de discussie af met de
hoop dat b. en w. door de muur kunnen
kijken, zodat verhogingen noch verla
gingen op het verkeerde net gesigna
leerd moeten worden. Overigens kan de
raad zich unaniem met het voorstel ver
enigen, om het voorlopig tarief voor
1983 te bepalen op voor de feitelijk ge
bruiker en de zakelijk gerechtigde (ei
genaar) in totaal 13,50, wat tot op he
den 8,90 per 3000,— bedraagt.
De SGP had het maandagavond bij monde van raadslid Th. Aarnoudse bijzonder
moeilijk met het b en w-voorstel, waarin de nieuwe voorwaarden voor het gebruik van
de gemeentelijke dorpshuizen zijn neergelegd. In de nieuwe regeling zijn de slui
tingstijdstippen van de horecabedrijven komen te vervallen en volgens de SGP zal dat
met name in de nachten van zaterdag op zondag leiden tot een grotere verstoring van
de nachtrust, ontheiliging van God's dag en een sterke toename van het drankmis
bruik.
De SGP verleende aan het voorstel dan
ook geen medewerking. Dhr. Aard-
noudse betreurde het dat het destijds
overeengekomen accoord in de ge
meenteraad met betrekking tot de slui
tingstijd nu opeens overboord moest
worden gezet: "We geloven niet dat het
nodig en geoorloofd is. Dhr. Aarnoudse
maakte zich in het bijzonder ongerust
over het drankmisbruik, dat volgens
hem in enkele kernen van Tholen toch al
ernstig is. Burgemeester E.Baerends on-
Het gemeentebestuur van Tholen wil de
kloof tussen de gemeente en de burgerij
zo klein mogelijk houden. Daartoe wordt
er op dinsdagavond 23 november in
Meulvliet te Tholen om 1930 uur weer
een zogenaamd kernbezoek gehouden,
waarop niet alleen inwoners van Tholen,
maar ook uit andere kernen hun grieven
en/of wensen kenbaar kunnen maken
aan de gemeentebestuurders.
Het is de eerste van een reeks van zeven
kernbezoeken, die nu niet zoals ge
woonlijk binnen twee maanden afge
werkt worden, maar in een tijdbestek
van twee jaar. Ook de opzet is veran
derd. De burgers dienen de vragen en
opmerkingen zo kort mogelijk te hou
den, waarna men in groepjes met ge
meentebestuurders deze verder uit
werkt. In deze nieuwe vorm zijn het
voornamelijk ook de raadsleden, die tij
dens een kernbezoek beter 'tot hun recht
komen'.
derschreef de drankproblematiek, maar
wilde de dorpshuizen niet afsluiten voor
mensen die er bijvoorbeeld hun bruiloft
willen vieren, omdat ze dat liever niet in
een café doen: "U stuurt ze als 't ware
naar de uitbatende horeca en die kijken
er weer anders tegenaan. We moeten
ons wel degelijk met het drankprobleem
bezig houden, maar hiermee lost u het
niet op". VVD-raadslid J.L.van Gorsel
zat met artikel 4 van de voorwaarden
voor het gebruik van de gem. dorpshui
zen in zijn maag. Die luidt als volgt: 'De
accommodatie is, behoudens bijzondere
toestemming van de beheerscommissie
niet voor gebruik beschikbaar geduren
de maximaal drie weken tijdens de zgn.
zomervakantie. Deze periode wordt
door de beheerscommissie vastgesteld'.
Aan een onjuiste veronderstelling - elk
dorpshuis of gemeenschapscentrum is
een bepaalde tijd van het jaar gesloten -
hing dhr. Van Gorsel een aardig, maar
overbodig verhaal op. Wethouder Ver-
sluijs maakt hem namelijk duidelijk, dat
het slechts om een maximum aantal
weken gaat: "Er is geen vakantie-ver
plichting voor de beheerder. Het is een
mogelijkheid, geen plicht". Dhr Van
Gorsel zou het fijn hebben gevonden,
wanneer de meningen van de beheers
commissies in de stukken zouden zijn
vermeld met betrekking tot de nieuwe
voorwaarden, die een verouderde rege
ling van 1971 gedeeltelijk vervangen.
Wethouder Versluijs zag daarin ook
geen enkel bezwaar en wilde best aan
dié wens voldoen. En dat vond dhr. Van
Gorsel op zijn beurt weer een goede
zaak. Dhr. P.van Belzen kwam op het
gebruik van de dorpshuizen op de zon-
da g "Heeft men daar speciale toestem
ming voor nodig" was zijn vraag, die
Het initiatief ligt bij het bestuur van de
streek— VVV, die concludeerde, dat
toeristen altijd "in" zijn voor een
marktgebeuren. Om de zomerverblij-
vers zoveel mogelijk met alle kernen
kennis te laten maken, zou een mark-
troulering het meest zijn aan te bevelen.
De VVV suggestie was dan ook om naast
de al jaarlijks georganiseerde braderies,
waaraan dan ook verenigingen deelne
men en andere attrakties bijkomen, op
een woensdagmiddag en -avond een
normaal marktgebeuren te ontwikkelen,
waarbij per kern werd gedacht aan een
minimale bezetting van 15 stands. In
haar najaarsvergadering werd dat door
de federatie van middenstandsvereni
gingen "Eiland Tholen" verder uitge
diept. Prioriteit zou kunnen worden
verleend aan plaatselijke bedrijven, zo
nodig aangevuld met de al wekelijkse
standplaatsen houders en streeklever-
anciers, die bereid zijn in alle kernen een
stand te bemannen. De bereidheid hier
toe zal worden gepolst door de VVV en
bij voldoende belangstelling zal nadere
uitwerking plaatsvinden in samenwer
king met de middenstandsfederatie. De
7 woensdagmarkten worden verdeeld in
de maanden eind juni-juli en augustus.
Nagekaart werd voorts over de Expo 3
met de conclusie dat er goede publieke
belangstelling was, dat de Thoolse in
breng groter zou moeten zijn en dat dit
misschien mogelijk kan worden ge
maakt door via een Expo-stichting fre
quentie en bereidheid op een rijtje te
zetten. Voor wat de zomer-aktiviteiten
betreft, konden verschillende plaatse
lijke verenigingen de braderie-datum al
vastleggen. Aangespoord werden ande
ren om daarvoor tijdig te zorgen, zodat
de in 1983 te verschijnen evenementen
folder weer zo volledig mogelijk kan
worden gepresenteerd. Aan de orde
kwamen vervolgens nog het banenpro-
ject, bezwaren bij parkeren en geluid
hinder. Er was de suggestie of ook niet
nader contact moet worden gezocht met
de middenstandsvereniging te Sint Phi-
lipsland voor eventueel noodzakelijke
coördinatie.
door burgemeester Baerends ontken
nend werd beantwoord: "We weten
echter wel wie er inzitten. In de meeste
dorpshuizen gebeurt er echter op zon
dag niets. Het gaat voornamelijk om
Meulviet. We willen het gebruik op
zondag niet stimuleren, maar daarente
gen ook geen bestaande afspraken bre
ken". Raadslid Van Belzen zei tegen het
voorstel te stemmen, wanneer het alleen
om sportgebruik ging, maar omdat er
ook kerkdiensten worden gehouden,
had hij de moed niet om tegen het
voorstel te stemmen. De SGP deed dat
wel en wees er middels dhr. Aarnoudse
op, dat de verantwoording van de ge
meente in het bijzonder op de eigen ge
meentelijke eigendommen ligt. De ver
antwoording van het voorstel tot goed
keuring van de nieuwe voorwaarden
wilde de SGP niet op zich nemen.
De gemeenteraad van Tholen legt een
snelle aanleg van Uet fietspad tussen
Poortvliet en Sint Annaland geen stro
breed in de weg. Dat bleek maandag
avond tijdens de raadsvergadering,
waarin het voorstel tot het aanwijzen
van een taxateur in het kader van de
grondverwervingsprocedure voor de
fietspadroute unaniem werd aangeno
men. Wanneer namelijk snel met de
grondverwerving wordt begonnen, is de
kans groter dat de gemeente 90% subsi
die in de aanlegkosten van het langver
wachte fietspad krijgt. Dat was tevens de
reden voor het slikken van bepaalde
bezwaren aan VVD-zijde, waar men ook
tot de conclusie kwam dat de komst van
het fietspad belangrijker is dan het
oost-west vraagstuk. Raadslid J.L.van
Gorsel vond dat de grenzen tussen vei
ligheid, kosten en tijd moeilijk te trek
ken zijn. Hij was namens zijn fractie te
vens van mening, dat er aan het onder
zoek (oost of west) te weinig was ge
beurd, maar hij wilde de discussie daar
over zoals die in de commissie R.O. was
gevoerd, niet meer herhalen. Omdat de
betrokkenen toch met de gemeente
plannen accoord zijn gegaan tijdens de
hoorzittingen en om de procedure niet
onnodig op te houden, stemde dhr. Van
Gorsel in met het voorstel van b en w.
Dat houdt in, dat 30.000,— uitgetrok
ken wordt om Gropatax uit Goes de
grondtaxatie te laten uitvoeren'
De gemeente heeft nog wel een 'maar'
ingebouwd: wanneer binnen een nader
te bepalen tijdstip geen 90% subsidie is
verkregen, vervalt de koopovereen
komst. Mw. Boissevain (PvdA) wilde
een preciezere omschrijving van dat
tijdstip, maar het college was op dat
punt met opzet vaag gebleven. Burge
meester Baerends bracht in zijn ant
woord naar voren, dat er in deze tijd van
bezuinigingen steeds minder zekerheid
over dergelijke subsidies is: "We werken
er echter aan om het zo snel mogelijk te
regelen"!
Als er ooit gesproken is over een nieuw bestemmingsplan of situatieverandering, dan
is dat zeker het geval over het verkeerscirculatieplan van Tholen en alles wat daarmee
verband houdt. In zoverre had de Thoolse raadsvoorzitter burgemeester E. Baerends
zeker gelijk, want het verkeerscirculatieplan is blijkens talrijke publicaties al in alle
toonaarden bezongen. Het is dan altijd wel zo, dat velen, al is men er bij betrokken pas
echt geconfronteerd worden, als de uitwerking ervan voor de deur staat. De discussie
van maandagavond in de raad kon trouwens ook de vraag nog opwerpen of er in het
beginstadium en bij het vervolg nog wel voldoende mensen bij betrokken zijn. De
uitkomst van de discussie was, dat uitvoering van het plan niet meer wordt vertraagd
en dat het V.V.D. voorstel tot verbreding van de Eendrachtsweg tot 6 meter geen steun
kreeg van de andere fracties.
Het was S.G.P.er C. Rijnberg, die als
eerste het woord kreeg over het b en w
voorstel -om als volgende fase van het
verkeers-circulatieplan en de ontsluiting
een bedrag van 190.000,— beschik
baar te stellen voor reconstructie van de
Wal en de Eendrachtsweg. De heer
Rijnberg wees er op, hoe dit voorstel bij
de inwoners van de Wal onrust heeft
gewekt. B en w zijn immers maar ten
dele aan de bezwaren tegemoet geko
men, door de eventuele schade te kun
nen vergoeden, die door de reconstruc
tiewerkzaamheden zelf zouden ont
staan. Echter niet aan de ook bestaande
vrees dat een toenemend zwaar verkeer
aanleiding zou kunnen geven tot schade
aan de gebouwen. Met meer kruispun
ten zou er de verplichting moeten zijn
om langzaam te rijden. Het SGP raads
lid was er echter anderzijds wel van
overtuigd, dat door het aangebrachte
zandbed de trillingen gereduceerd zul
len worden. Zijn fractie zal dan ook dit b
en w voorstel steunen en hopelijk zal het
allemaal meevallen.
Ook RPF/GPV raadslid P. van Belzen
gewaagde van onrust bij de Wal bewo
ners, niet zozeer tijdens de uitvoering
van de werken, maar als er zich later
gevolgen zouden voordoen. Zou het
college bereid zijn zich voor een langere
periode, bijvoorbeeld van 2 jaar, voor
eventuele schade garant te stellen. Er
zouden zich bijvoorbeeld verzakkingen
van de rioleringen kunnen voordoen. De
juiste juridische formulering voor zo'n
garantie zal ongetwijfeld via de vereni
ging van Ned. gemeenten zijn te krijgen.
Uiteraard gaat het mij ook alleen om
ernstige en aantoonbare schade als ge
volg van de verkeerstoename na rëcon-
structie.aldus de heer van Belzen.
C.D.A. W.L. Bijl wilde zich in hoofd
zaak aansluiten bij hetgeen door zijn
collega Rijnberg te berde was gebracht
en verzocht het college te bevorderen,
dat onduidelijkheden bij de bewoners
worden weggenomen. Onder andere is
daartoe een betere bewegwijzering no
dig, zeker voor van buiten komenden,
die de laatste tijd nogal eens mistasten in
het vinden van de gewenste straat.
Het P.v.d.A. lid I.C. Moerland had de
zelfde middag nog eens poolshoogte ge
nomen op de Wal en al had ook hij tot
groen licht geadviseerd in de Commissie
Openbare Werken, misschien was dat
toch wat voorbarig. Er zijn immers een
tweetal bezwaren van de omwonenden
gekomen en de vraag rijst toch wel of het
conform het plan een juiste oplossing is.
Hij was geconfronteerd met dubbel
parkeren bij de bushalte Eendracht
sweg. Anderszijds zag de heer Moerland
nogal wat ruimte bij de Contr'Escapre.
Hij had trouwens gehoord, dat ook Vei
lig Verkeer Nederland wat aan het bij
stellen was. Tenslotte wees het PvdA
raadslid er op, dat de door de bewoners
van de Wal gestelde vragen nog niet
door wethouder Koopman zijn beant
woord. Bij elkaar was het voor Moer
land reden om het voorstel te doen dit
agendapunt nog even aan te houden en
als raad of een delegatie daaruit nog
eens te gaan kijken, eventueel met de
omwoners te overleggen. Tegelijkertijd
zou men dan ook de veranderingen in de
Kruittoren er bij kunnen trekken en dan
Tijdens de raadsvergadering van Tholen
was er maandagavond een schriftelijke
vraag van het C.D.A. lid mevr. J.M.
Deurloo-van Broekhoven of de ge
meente bereid is het onderzoek naar
baarmoederhalskanker ook in de toe
komst te bestendigen door financiële
medewerking. Van Rijksoverheidswege
is namelijk aangekondigd dat de subsi
die daarvoor zal vervallen. Mevr. Deur-
loo achtte het van groot belang voor de
Volksgezondheid dat het onderzoek kan
doorgaan. Ze krijgt schriftelijk ant
woord van het college.
met name ook de parkeerproblemen te
onderkennen.
V.V.D. woordvoerder J.L. van Gorsel
herinnerde er de P.v.d.A. aan, hoe ook
die fractie het verkeerscirculatieplan
evenals alle andere fracties had goedge
keurd. Vraag voor hem is of het plan als
geheel nog steeds onvoldoende bekend
is bij de inwoners. Heeft de werkgroep
destijds wat te snel gewerkt of is er te
weinig naar de bewoners teruggekop
peld. Ik verbaas me nu toch wat over de
reacties zowel in als buiten de raad. On
ze fractie heeft destijds al gevraagd het
verkeerscirculatieplan in Tholen en niet
alleen maar in Sint Maartensdijk ter in
zage te leggen. Dat is door' het college
afgewezen en nu zitten we met de brok
ken. De heer van Gorsel wees er op hoe
dit omvangrijk plan toch diep ingrijpt in
het totaalWgebeuren. Bij de al bewoners
is inderdaad onrust ontstaan. Maar ik
ben er van overtuigd, zo vervolgde het
VVD raadslid, dat de nieuwe situatie
voor de walbewoners gunstiger zal uit
vallen dan de bestaande. Als het zand-
profiel zo gunstig mogelijk wordt uitge
voerd, zal de overlast tot het uiterste be
perkt zijn. Dat was 4 jaar geleden anders
bij Duivendijk, maar nu ligt er ook de
dijkverhoging. Van Gorsel vond dat na
dit besluit de Wal snel moet worden
aangepakt. De 7 meter brede rijbaan is
tot 6 meter teruggebracht en ik heb zelfs
voor 5 meter gepleit, maar acht de 6
meter toch ook wel nodig.
Daarentegen was hij het niet eens met
het plan om de Eendrachtsweg rijbaan
tot 5 meter te beperken. Dat is gewoon te
krap, stelde van Gorsel en dat heb ik al
verwoord in de Commissie Ruimtelijke
Ordening. Mijn standpunt is niet veran
derd. Het is voor het bedrijfsleven in het
Thoolse hart van belang, dat de Een
drachtsweg van 2 zijden is te bereiken en
te berijden. Maar het kruispunt Wal-
Eendrachtsweg heeft volgens van Gorsel
al problemen, zeker geen reden tot jui
chen. Het college kan wel willen, dat het
verkeer over de Wal gaat, maar men zal
toch de Eendrachtsweg kiezen. Men zou
in deze tot een compromis moeten ko
men. De heer van Gorsel bepleitte op
nieuw een blauwe zóne in te stellen voor
sommige straten. De V.V.D. fractie wil
voorstellen om de Eendrachtsweg tot 6
meter uit te breiden, mede ook met het
uit- en insteken van de parkeerplaatsen.
Mevrouw J.M. Deurloo-van Broekho
ven, C.D.A. zei akkoord te kunnen gaan
met de reconstructie, maar wees er op,
hoe dit stukje Wal van Tholen sinds
mensenheugenis een trekpleister was
voor wandelaars. Daarom zag ze er ook
straks liever geen tweerichtingsverkeer.
Ze kon het wel eens zijn met haar PvdA
collega Moerland om het geheel nog
eens te gaan bekijken op de Wal.
Het werd een heel uitvoerige beant
woording door de raadsvoorzitter bur
gemeester Baerends. Ik had kunnen
zeggen geen discussie meer te voeren
over het verkeerscirculatieplan, want
dat heeft de raad unaniem al een tijd
geleden goedgekeurd. Ik wil dat niet
doen om tot het laatste toe ieder aan zijn
trekken te laten komen. Als ik de raad
mag herinneren aan het begin van de
procedure bestemmingsplan Oost, nu al
enkele jaren geleden, dan moet toch
worden vastgesteld, dat alles in alle
openheid uitvoerig is besproken. Dat
iedere burger er ook zijn zegje over heeft
kunnen doen. Dat men kennis kon ne
men van talrijke krantenartikelen over
dit onderwerp. Vervolgens kwam dan
het verkeerscirculatieplan. Wat daaro
ver ook niet gesproken en geschreven is.
Vanwege de kosten moest er in worden
geschrapt, maar opnieuw werd alles in
alle openheid besproken. Voor wat het
ter inzage leggen van het plan in Tholen
zelf betreft, zoals de V.V.D. wilde, is
bekend dat dit een dure zaak zou wor
den, want dan moet er ook een man bij
voor toelichting en dat is elders ook niet
gebeurd. Maar er heeft ook niemand
gebeld, dat hij geen mogelijkheid had
het plan in te zien. We rommelen niet zo
maar door, want iedereen kon ook we
ten, dat het in fasen zou worden uitge
voerd. De burgemeester waarschuwde
het plan niet verder te gaan uitstellen,,
zoals door twee fracties wordt gesugge
reerd. Er zal immers altijd wel verschil
van inzicht op onderdeeltjes blijven. Wij
moeten nu na een correct overwegen de
totale verantwoordelijkheid durven ne
men. Wat de veiligheid betreft, zodra
men in het stadje Tholen komt, moet er
niet meer snel worden gereden. Dat kan
trouwens ook niet in onze andere ker
nen. Zeker niet in een historisch gedeel
te, waar nu eenmaal altijd nauwe
straatjes zijn. Maar juist door de nieuwe
constructie wordt het minder gevaarlijk
gemaakt. Een rechttoe-rechtaan straat
nodigt de verkeersdeelnemer als het
ware uit tot opvoering van snelheid in
tegenstelling tot bochten en kruisingen.
De voorzitter achtte het ook onjuist om
de omgeving Contr'Escarpe aan te tas
ten. Daarmee zou een historisch stads
deel te zeer worden verstoord. Er zal
trouwens ook geen toestemming voor
worden gegeven, omdat men dan ook
met een te smalle toegang zou komen te
zitten. De burgemeester was van mening
dat juist door de reconstructie van de
Wal tegemoet wordt gekomen aan de
trek naar deze wandeling, omdat er
meer voetgangersbeveiliging zal zijn
dan tevoren.
De heer Baerends verwachtte dat de
versmalling Eendrachtsweg best zal
meevallen. Er moet naar de kern toe
geen racebaan van worden gemaakt.
Straks is een veel meer geor dend par
keren mogelijk, wat de doorstroming
niet hoeft te belemmeren. Voor wat het
Kruittorenplan betreft wil hij nog graag
nader met bewoners overleggen, zoals er
trouwens al gesprekken plaatsvonden.
Ook wat het parkeerprobleem betreft.
Als een uitsluiting via Wal naar Buiten
zorg zou zijn ontstaan, zoals aanvanke
lijk in de bedoeling lag, zou er heel wat
meer verkeer over de Wal zijn gekomen.
Nu zal veel via Ten Ankerweg blijven
gaan, zeker ook het vrachtverkeer.
Uiteraard, zo besloot burgemeester
Baerends zijn antwoord, zal men wel
eens wat verder moeten parkeren dan
men wil, maar niet iedereen kan nu
eenmaal met zijn auto voor de bakkers
winkel komen in een omgeving waar
men de histoëie wil handhaven en waar
men de voetgangersveiligheid toch zo
groot mogelijk wil hebben. In welke
plaats men ook tot dergelijke maatrege
len besluit, het zal overal eerst moeten
wennen.
Wethouder Koopman voegde er nog
aan toe dat na 2 of 3 jaar praten de
uitvoering tot stand moet kunnen ko
men. Ook hij verwachtte het zware ver
keer niet in grote omvang over de Wal
en de wethouder was er met de raads
voorzitter van overtuigd, dat het voor de
Walbewoners alleen maar een verbete
ring zal betekenen.
Van Belzen erkende in de tweede ronde
geen alternatief te kunnen aandragen,
dat beter zal uitpakken, anders zou hij
dat vast doen; stel de bewoners van de
Wal gerust, verzocht hij aan het college.
Bij die bewoners gaat het minder om de
aanleg, dan wel om de gevolgen. Als het
college overtuigd is, zou het m.i. ook
meer (langer termijn) kunnen garande
ren.
Op nog een vraag van Moerland zei de
voorzitter dat het hem niet bekend is,
dat er bij Veilig Verkeer andere ge
dachten bestaan. Voor wat de blauwe
zóne betreft is het altijd mogelijk dat na
oplevering een praktische toepassing
onder het oog te zien.
PvdA woordvoerder de Bres verzekerde
dat zijn fractie niet wenst terug te krab
belen, maar als men door praten op een
lijn kan komen, mag dat wel een weekje
kosten. De voorzitter waarschuwt dan
echter niet opnieuw te gaan praten en de
zaak weer ophouden.
Van Gorsel wijst nog op het belang van
de ondernemers, die gebaat zijn met een
goede (auto)bereikbaarheid. Bovendien
kan men de bestuurders niet dwingen
om verder te gaan dan nodig is voor het
parkeren van de auto. Bestuurders
moeten zich als gasten gedragen, maar
dienen ook als gast te worden behan
deld.
De voorzitter verzekerde dat ook het
college poogt de parkeerplaatsen zo
dicht mogelijk bij de winkels te brengen
en dat hierbij geen grote stadsnormen
worden gehanteerd.
Dan rest nog het V.V.D. voorstel om de
Eendrachtsweg toch een breedte van 6
meter te geven. Bij stemming hierover
zijn alleen de 2 aanwezige V.V.D.ers
voor, de 14 andere bestuurders stemmen
tegen. Door mevr. Deurloo wordt ten
slotte nog de restrictie gemaakt dat zij
tegen 2 richtingsverkeer op de Wal is.
Overigens wordt het b en w voorstel
zonder stemming aangenomen. De Wal
kan van wal steken.
In de gemeenteraad bleken de vraagtekens over de gang van zaken rond de dakbe
dekking van het.gemeenschapscentrum Haestinge te Sint Maartensdijk als een paal
overeind. Het dak op het oude gedeelte(1969) en op het in 1979 aangebouwde gedeelte
verkeren in een zo slechte staat, dat vernieuwing noodzakelijk is. Een karwei, dat een
kostenlast van zo'n 2,5 ton op de schouders van de gemeenschap legt. 'Waarom werd
de schade niet bij de verbouwing in '79 opgemerkt' en 'wie treft de blaam' waren
vragen, die na een uitvoerige discussie nog niet helemaal opgehelderd waren.
Het voorstel van b en w tot het beschik
baar stellen van 260.000 gulden voor de
vernieuwing van het Haestinge-dak en
het tegelijkertijd plaatsen van een inva
lidentoilet in de kleedruimte van het
gebouw, werd door burgemeester
E.Baerends met een onheilspellende
stem ter tafel gebracht. Alle fracties lie
ten zich met een symbolisch vermanend
vingertje uit over het dakgebeuren. De
ene fractieleider in wat fellere bewoor
dingen dan de ander. J.de Bres kon als
woordvoerder van de PvdA niet begrij
pen dat de mankementen niet in 1979
waren opgemerkt: "Toen was toch al te
zien dat het geen rooskleurige situatie
was"? Daarnaast wilde hij weten of het
gesplitste meerderheidsvoorstel van het
college (a. renovatie dak en b. plaatsing
gehandica'ptentoilet) betrekking had op
het totale voorstel of dat wethouder
L.J. Koopman ook tegen het gehandi
captentoilet was. De wethouder zei
daarop tegen het hele voorstel te zijn.
Dhr Van Belzen (RPF/GPV) vroeg zich
af of de aannemer (Suurland, Scherpe-
nisse, red) wel volgens de tekeningen
had gewerkt en VVD fractieleider M.
van Damme bracht de toezichtskwestie
te berde. Naast principiële bezwaren
tegen Haestinge had SGP-woord voer
der M. Dijke ook praktische bezwaren.
Hij noemde de dakconstructie van 1979
een bedenkelijke zaak. Het CDA stelde
zich middels de bewoordingen van
raadslid Bijl wat gematigder op. Hij gaf
wel toe dat het drie jaar geleden een
beetje ongelukkig is gegaan op het tech
nische vlak. Burgemeester'Baerends eis
te onmiddellijk alle verantwoordelijk
heid voor zich op, maar daarmee waren
de vragen niet beantwoord. "In 1979 dit
onderwerp ook nadrukkelijk aan de or
de geweest. Toen waren er geen klachten
over het 'oude' dak. Er werd besloten
om dezelfde constructie als in '69 toe te
passen en nu hebben wij dezelfde reactie
van 'wat overkomt ons nou'". De bur
gemeester stelde vast dat aannemer
Suurland geen schuld trof, want bij de
dakconstructie ging het destijds om een
gangbaar systeem. Evenmin wilde de
voorzitter de toezichtsvraag aan de orde
stellen, maar daar ging wethouder
Koopman 'dieper' op in: "We hadden
een architect van buiten en gemeente
werken had er totaal geen bemoeienis
mee"! Op die black-out greep de burge
meester in en wees z'n wethouder erop
dat het wel een zaak van de gemeente
was: "U gaat in de fout, want er is wel
degelijk een bemoeienis"! Men kwam
uiteindelijk tot de conclusie, dat die
toezichtskwestie een belangrijke zaak is.
Tegenwoordig houdt de gemeente er
wel rekening mee. Een goed voorbeeld
is de aanwezigheid van een gemeente
lijke opzichter bij de bouw van het
nieuwe gemeenschapscentrum te Sint
Annaland. Nog steeds was er, met name
in PvdA en VVD-kringen, wantrouwen.
Is er een garantie dat het na de vernieu
wing van het dak beter zal gaan? En dat
was het technische pakkie an van hoofd
gemeentelijke ontwikkeling dhr.
L.Guyt. Hij zette de zaken nog eens op
een rijtje: "Het vocht onderaan het dak
kon niet weg. Hoe kon het van 1969 tot
1979 niet voorkomen, en na het gebruik
van de grotere ruimte wel? Mët de uit
breiding trad er een verandering op in
het vent'ilatiegebeuren. Als gevolg van
een samenloop van bijzondere weer
somstandigheden trad er wel condens
op. Na de verbouwing is de ventilatie
echter zodanig, dat risico's tot een aan
vaardbaar minimum zijn terugge
bracht". De fractieleiders Van Damme
en De Bres konden er nog steeds niet
goed bij en bleven hameren op beter
toezicht. Het ontlokte burgemeester
Baerends de slotzin: "Ik krijg de indruk
dat u bedoelt dat we dit hadden kunnen
voorkomen en dat is niet zo"! Zonder
verdere opmerkingen ging het CDA ac
coord met de beschikbaarstelling van 2,6
ton aan de Stichting Dorpsgemeenschap
Sint Maartensdijk, de VVD en de PvdA
liepen knorrend met het CDA mee en de
SGP stemde om principiële beweegre
denen tegen. De raad stond hier voor het
blok, want het Haestinge dak verder la
ten verrotten kon toch ook niet.
Al I F SOOR I EN
Zuid-Oosl singel 43 I cl. .34368
BERGEN OP ZOOM
Advertentie LM.