Wel verschuiving, maar geen hoger totaal O.G.B. Bewoners van de Wal in het schip Met Haestinge gaat hel filet van eMiejen dakje SGP bekritiseert vervallen sluitingstijdstippen dorpshuizen B en w komen bij u langs Middenstandsfederatie toeristenmarkt Voor was tegen kermis, nu was tegen voor KAA BEE Donderdag 18 november 1982 EENDRACHTBODE 9 PvdA is voorstel minder onschuldig dan het lijkt? W. Rikken b.v. J Zekerheden Richtinggevend Niet voldoende overgebracht V. V.D. voorstel Eendrachtsweg 6 meter kreeg geen steun. Fietspad Poortvliet krijgt voorrang Wil Veilig Verkeer bijstellen? Subsidie onderzoek Baarmoederkanker wordt ingetrokken Is het toch nog te weinig bekend? Eendrachtsweg zes meter Genoeg gepraat, niet meer uitstellen VLOERBEDEKKING GRATIS GELEGD 'Het voorstel ziet er onschuldig uit, maar het kan minder onschuldig zijn dan het lijkt'. Zo verwoordde maandagavond in de Thoolse gemeenteraad P.v.d.A. woordvoerder J. de Bres de in zijn fractie toch wat bestaande onrust of de nieuwe heffing op de onroerend goed belasting in 1983 toch wel goed zal uitpakken. Met name dan ook voor de minder bedeelden. Zijn fractiegenoot aan de andere kant van de groene tafel, wethouder P. van Schetsen kon hem echter geruststellen. De hertaxatie kan inder daad verschuivingen opleveren, maar dat moet dan ook worden aangemerkt als een billijker verdeling. Wie de laatste tijd bijbouwde, uitbreidde of verbeterde zal dat logischer wijze in een hogere O.G.B. aanslag zien verantwoord. Daarentegen zullen eventueel lagere taxaties door daling van de prijs op de woningmarkt anderen wat verlaging kunnen opleveren, maar aan het totaal bedrag wordt niet getornd. Om echter niet door een lager taxatie te worden verrast is er thans het voorstel tot een verhoogde premie, die echter later kan worden bijgesteld. Exact valt pas iets te zeggen, als de taxaties achter de rug zijn en daaraan kan niet voor 1 januari 1983 worden begonnen. De heer de Bres vreesde, dat alleen maar een verschuiving misschien toch wat optimistisch bekeken zal zijn. Hij er kende dat er volgens de wettelijke norm een nieuwe taxatie moet komen, maar herinnerde er ook aan bij de algemene beschouwingen tijdens de begrotingsbe handeling 1983 al wat zorg te hebben geuit of er in deze toch niet iets mis zal kunnen gaan. Het voorstel is behandeld in de Commissie Financiën en ook daar is gesteld, dar er bij een aanpassing toch het recht van amendement zal moeten zijn. We weten in elk geval de verklaring van het college, dat het totaal bedrag niet hoger wordt. Kan het echter ook niet zo zijn, dat bij een terugbrenging van de woningwaarde (lagere taxatie) de tarieven zo hoog moeten worden om datzelfde bedrag te halen, dat daarop door het provinciaal bestuur goedkeu ring kan worden onthouden. De heer M. Dijke (SGP) informeerde of de aanpas sing van de verordening zoals in artikel 3 wordt omschreven, nl. een betere afba kening ook niet betekent, dat dit verho ging tot gevolg heeft. Het kan dan toch zijn, dat voor een zelfde project meer O.G.B. moet worden betaald. Hij ver klaarde voorts dat zijn fractie geen moeite had met de tariefsaanpassing om tot eenzelfde bedrag te komen als nu het geval is. Niettemin kan het voor som migen een pijnlijke verschuiving wor- ^£5msc r^Rikken heeft tijdelijk de prijzen van een I aantal PFAFF en KAYSER naaimachines I fors verlaagd!. Nu een PFAFF kopen is extra voordelig. 'n Pfmff kan *r nog uml afI NAAIMACHINEHANDEL- REPARATIE- INRICHTING Bergen op Zoom; Zuivelstraat 19 Lrel. 01640-35878 A IJ V J Advertentie I.M. In een vorige raadsvergadering was vanwege de nieuwe (begrotings) lichting door de SGP fractie weer eens het voor stel ingediend om kermisaktiviteiten af te schaffen. Dankzij de verkiezingsuit slag kon de SGP er vrijwel zeker van zijn, dat het weliswaar een stem meer zou krijgen voor haar wensen, maar daarmee nog niet de raadsmeerderheid. Het serieuze onderwerp werd vanwege de stemming in de meer humoristische sfeer getrokken, omdat per abuis de VVD fractie dat SGP voorstel steunde. Kermisheil of kermisonheil, hoe je dat bekijkt, werd echter nog voorkomen omdat de stemmen op 8 - 8 staakten en dus opnieuw aan de orde moest komen. Nu was het zelfs niet zo heel erg, dat men V.V.D. raadslid J. v.d. Heuvel moest missen, omdat die vanwege va kantie verhinderd was. Bekend is hoe de ook toen tweemans V.V.D. fractie (want van Damme was er toen niet) wat ge- dachtenloos voor de SGP motie stemde, nadat buurman van Belzen dit eerder had gedaan. Het deed de RPF-GPV man maandag avond voor dat SGP voorstel weer in stemming werd gebracht adrem opmer ken: moet ik soms eerst ergens anders gaan zitten. Raadslid J.L. van Gorsel, die zich het misverstand het zwaarst toerekende op zijn V.V.D. schouders, kwam niet van achter. Hij verzekerde de heer van Bel zen eerstens dat hij gerust op zijn plaats kon blijven zitten en constateerde ver volgens in een nu afgelegde stemverkla ring, dat (gelukkig-red) niemand vol maakt is. In diepe gedachten verzonken over het prolongeren van de kermis, had hij ja gezegd en zijn fractiegenoot had dit trouw onderstreept. Al direct echter had de heer van Gorsel beseft, zo zei hij maandagavond, dat hij tegen had moe ten zeggen om voor te zijn. De SGP mocht nu dan ook verzekerd zijn van zijn tegen om voor de kermis te stem men. Dat gebeurde prompt en de uitslag was dat het SGP voorstel met 6 stemmen voor en 10 tegen werd verworpen. Die voorstemmers waren de SGP-ers en RPF-GPV-er van Belzen. De tegen stemmers C.D.A. V.V.D. en P.v.d.A. het kermisraadsel is opgelost. den. Komt men na de taxatie weer met deze zaak in de Commissie Financiën, zo was tenslotte de vraag van de heer Dijke. De heer M. van Damme (V.V.D.) maakte zich vooral omdat er voor de raad toch twee wat minder zorgen over het voorstel op zichzelf. Dat vooral om dat er voor de raad toch twee zekerhe den zijn, nl. ten eerste dat het college evenals 5 jaar geleden met proeftaxaties zal aankomen bij de Commissie Finan ciën en vervolgens omdat vastgelegd is, dat het totaal bedrag niet zal worden verhoogd. Met verschuivingen geba seerd op een objectieve taxatie had de V.V.D. woordvoerder, die een vorige raad verstek had moeten laten gaan, geen moeite. Het tarief zal wat moeten veranderen, omdat de taxaties ook wel anders zullen uitvallen. Vijfjaar geleden zaten we in de hausse van de woning prijs, nu zitten we aan de andere kant van de heuvel. Veronderstel echter dat zelfs het huidige tarief nog te hoog zou zijn, wat zullen Gedeputeerde Staten dan doen? Het RPF-GPV raadslid P. van Belzen wil zijn standpunt pas bepa len als er op een en ander door vorige sprekers gevraagd, toelichting is gege ven. De woordvoerder van het C.D.A. de heer W.C. van Kempen vindt dat het gaat om de opzet van de procedure, üet college moet wel van een bepaald be drag uitgaan. Na de proeftaxaties en de bespreking daarvan in de Commissie Financiën zullen we pas weten welke richting het uitgaat. Het P.v.d.A. raadslid I.C. Moerland meende dat er ook een aantal vrijstel lingen wordt verleend, bijvoorbeeld voor verenigingen of dat het bedrag op andere wijze wordt gecompenseerd. Blijft dat zo? De wethouder van Financiën, de heer P. van Schetsen zei in zijn antwoord toch de indruk te krijgen, dat het voorstel nog niet voldoende duidelijk bij de burger is overgekomen. Dit gezien krantenbe richten, e ook gezien de informatie door de raadsleden. Zo is er bij het raadslid de Bres de vrees dat de burgers in het alge meen zwaarder belast zullen worden. Dat is niet het geval, maar ook dit ant woord is voorshands maar natte vinger werk, omdat de taxaties pas de lijn zul len tekenen. De verwachting dat zich grote verschuivingen zullen voordoen is echter bij het college niet aanwezig. Voor het merendeel van de percelen zal de wijziging niet noemenswaardig zijn. Voor een kleiner deel kan er een verla ging inzitten, voor een ander klein deel een verhoging, maar de vrees dat bij voorbeeld eensgezins woningen straks belangrijk meer moeten betalen, is on gegrond. De hogere overheden willen per 5 jaar hertaxatie om te kunnen beoordelen wat er bij kwam of er af ging. Aan de hand daarvan zal het tarief worden bepaald om het huidige totaal bedrag te kunnen halen. De wethouder beklemtoonde nogmaals dat een verho ging niet het uitgangspunt is van het college. Hij deed de toezegging dat de proeftaxaties bespreekbaar zullen zijn in de Commissie Financiën en dat vereni gingen niet zijn vrijgesteld. Burgemeester E. Baerends voegde er nog aan toe, dat de zgn. accres niet be tekent een trend verhoging, maar nieu we gebouwen, nieuwe onroerende goe deren, die er in die vijf jaar bijkwamen. Dat er een verschuiving zal ontstaan is duidelijk, vond de raadsvoorzitter, an ders zou de wetgever ons de hertaxatie niet behoeven op te leggen. Het moet echter wel gaan om een eerlijker ver houding. Wat minder waard werd lager, wat meer waard werd door uitbreiding of verbetering, meer. De Bres rondt de discussie af met de hoop dat b. en w. door de muur kunnen kijken, zodat verhogingen noch verla gingen op het verkeerde net gesigna leerd moeten worden. Overigens kan de raad zich unaniem met het voorstel ver enigen, om het voorlopig tarief voor 1983 te bepalen op voor de feitelijk ge bruiker en de zakelijk gerechtigde (ei genaar) in totaal 13,50, wat tot op he den 8,90 per 3000,— bedraagt. De SGP had het maandagavond bij monde van raadslid Th. Aarnoudse bijzonder moeilijk met het b en w-voorstel, waarin de nieuwe voorwaarden voor het gebruik van de gemeentelijke dorpshuizen zijn neergelegd. In de nieuwe regeling zijn de slui tingstijdstippen van de horecabedrijven komen te vervallen en volgens de SGP zal dat met name in de nachten van zaterdag op zondag leiden tot een grotere verstoring van de nachtrust, ontheiliging van God's dag en een sterke toename van het drankmis bruik. De SGP verleende aan het voorstel dan ook geen medewerking. Dhr. Aard- noudse betreurde het dat het destijds overeengekomen accoord in de ge meenteraad met betrekking tot de slui tingstijd nu opeens overboord moest worden gezet: "We geloven niet dat het nodig en geoorloofd is. Dhr. Aarnoudse maakte zich in het bijzonder ongerust over het drankmisbruik, dat volgens hem in enkele kernen van Tholen toch al ernstig is. Burgemeester E.Baerends on- Het gemeentebestuur van Tholen wil de kloof tussen de gemeente en de burgerij zo klein mogelijk houden. Daartoe wordt er op dinsdagavond 23 november in Meulvliet te Tholen om 1930 uur weer een zogenaamd kernbezoek gehouden, waarop niet alleen inwoners van Tholen, maar ook uit andere kernen hun grieven en/of wensen kenbaar kunnen maken aan de gemeentebestuurders. Het is de eerste van een reeks van zeven kernbezoeken, die nu niet zoals ge woonlijk binnen twee maanden afge werkt worden, maar in een tijdbestek van twee jaar. Ook de opzet is veran derd. De burgers dienen de vragen en opmerkingen zo kort mogelijk te hou den, waarna men in groepjes met ge meentebestuurders deze verder uit werkt. In deze nieuwe vorm zijn het voornamelijk ook de raadsleden, die tij dens een kernbezoek beter 'tot hun recht komen'. derschreef de drankproblematiek, maar wilde de dorpshuizen niet afsluiten voor mensen die er bijvoorbeeld hun bruiloft willen vieren, omdat ze dat liever niet in een café doen: "U stuurt ze als 't ware naar de uitbatende horeca en die kijken er weer anders tegenaan. We moeten ons wel degelijk met het drankprobleem bezig houden, maar hiermee lost u het niet op". VVD-raadslid J.L.van Gorsel zat met artikel 4 van de voorwaarden voor het gebruik van de gem. dorpshui zen in zijn maag. Die luidt als volgt: 'De accommodatie is, behoudens bijzondere toestemming van de beheerscommissie niet voor gebruik beschikbaar geduren de maximaal drie weken tijdens de zgn. zomervakantie. Deze periode wordt door de beheerscommissie vastgesteld'. Aan een onjuiste veronderstelling - elk dorpshuis of gemeenschapscentrum is een bepaalde tijd van het jaar gesloten - hing dhr. Van Gorsel een aardig, maar overbodig verhaal op. Wethouder Ver- sluijs maakt hem namelijk duidelijk, dat het slechts om een maximum aantal weken gaat: "Er is geen vakantie-ver plichting voor de beheerder. Het is een mogelijkheid, geen plicht". Dhr Van Gorsel zou het fijn hebben gevonden, wanneer de meningen van de beheers commissies in de stukken zouden zijn vermeld met betrekking tot de nieuwe voorwaarden, die een verouderde rege ling van 1971 gedeeltelijk vervangen. Wethouder Versluijs zag daarin ook geen enkel bezwaar en wilde best aan dié wens voldoen. En dat vond dhr. Van Gorsel op zijn beurt weer een goede zaak. Dhr. P.van Belzen kwam op het gebruik van de dorpshuizen op de zon- da g "Heeft men daar speciale toestem ming voor nodig" was zijn vraag, die Het initiatief ligt bij het bestuur van de streek— VVV, die concludeerde, dat toeristen altijd "in" zijn voor een marktgebeuren. Om de zomerverblij- vers zoveel mogelijk met alle kernen kennis te laten maken, zou een mark- troulering het meest zijn aan te bevelen. De VVV suggestie was dan ook om naast de al jaarlijks georganiseerde braderies, waaraan dan ook verenigingen deelne men en andere attrakties bijkomen, op een woensdagmiddag en -avond een normaal marktgebeuren te ontwikkelen, waarbij per kern werd gedacht aan een minimale bezetting van 15 stands. In haar najaarsvergadering werd dat door de federatie van middenstandsvereni gingen "Eiland Tholen" verder uitge diept. Prioriteit zou kunnen worden verleend aan plaatselijke bedrijven, zo nodig aangevuld met de al wekelijkse standplaatsen houders en streeklever- anciers, die bereid zijn in alle kernen een stand te bemannen. De bereidheid hier toe zal worden gepolst door de VVV en bij voldoende belangstelling zal nadere uitwerking plaatsvinden in samenwer king met de middenstandsfederatie. De 7 woensdagmarkten worden verdeeld in de maanden eind juni-juli en augustus. Nagekaart werd voorts over de Expo 3 met de conclusie dat er goede publieke belangstelling was, dat de Thoolse in breng groter zou moeten zijn en dat dit misschien mogelijk kan worden ge maakt door via een Expo-stichting fre quentie en bereidheid op een rijtje te zetten. Voor wat de zomer-aktiviteiten betreft, konden verschillende plaatse lijke verenigingen de braderie-datum al vastleggen. Aangespoord werden ande ren om daarvoor tijdig te zorgen, zodat de in 1983 te verschijnen evenementen folder weer zo volledig mogelijk kan worden gepresenteerd. Aan de orde kwamen vervolgens nog het banenpro- ject, bezwaren bij parkeren en geluid hinder. Er was de suggestie of ook niet nader contact moet worden gezocht met de middenstandsvereniging te Sint Phi- lipsland voor eventueel noodzakelijke coördinatie. door burgemeester Baerends ontken nend werd beantwoord: "We weten echter wel wie er inzitten. In de meeste dorpshuizen gebeurt er echter op zon dag niets. Het gaat voornamelijk om Meulviet. We willen het gebruik op zondag niet stimuleren, maar daarente gen ook geen bestaande afspraken bre ken". Raadslid Van Belzen zei tegen het voorstel te stemmen, wanneer het alleen om sportgebruik ging, maar omdat er ook kerkdiensten worden gehouden, had hij de moed niet om tegen het voorstel te stemmen. De SGP deed dat wel en wees er middels dhr. Aarnoudse op, dat de verantwoording van de ge meente in het bijzonder op de eigen ge meentelijke eigendommen ligt. De ver antwoording van het voorstel tot goed keuring van de nieuwe voorwaarden wilde de SGP niet op zich nemen. De gemeenteraad van Tholen legt een snelle aanleg van Uet fietspad tussen Poortvliet en Sint Annaland geen stro breed in de weg. Dat bleek maandag avond tijdens de raadsvergadering, waarin het voorstel tot het aanwijzen van een taxateur in het kader van de grondverwervingsprocedure voor de fietspadroute unaniem werd aangeno men. Wanneer namelijk snel met de grondverwerving wordt begonnen, is de kans groter dat de gemeente 90% subsi die in de aanlegkosten van het langver wachte fietspad krijgt. Dat was tevens de reden voor het slikken van bepaalde bezwaren aan VVD-zijde, waar men ook tot de conclusie kwam dat de komst van het fietspad belangrijker is dan het oost-west vraagstuk. Raadslid J.L.van Gorsel vond dat de grenzen tussen vei ligheid, kosten en tijd moeilijk te trek ken zijn. Hij was namens zijn fractie te vens van mening, dat er aan het onder zoek (oost of west) te weinig was ge beurd, maar hij wilde de discussie daar over zoals die in de commissie R.O. was gevoerd, niet meer herhalen. Omdat de betrokkenen toch met de gemeente plannen accoord zijn gegaan tijdens de hoorzittingen en om de procedure niet onnodig op te houden, stemde dhr. Van Gorsel in met het voorstel van b en w. Dat houdt in, dat 30.000,— uitgetrok ken wordt om Gropatax uit Goes de grondtaxatie te laten uitvoeren' De gemeente heeft nog wel een 'maar' ingebouwd: wanneer binnen een nader te bepalen tijdstip geen 90% subsidie is verkregen, vervalt de koopovereen komst. Mw. Boissevain (PvdA) wilde een preciezere omschrijving van dat tijdstip, maar het college was op dat punt met opzet vaag gebleven. Burge meester Baerends bracht in zijn ant woord naar voren, dat er in deze tijd van bezuinigingen steeds minder zekerheid over dergelijke subsidies is: "We werken er echter aan om het zo snel mogelijk te regelen"! Als er ooit gesproken is over een nieuw bestemmingsplan of situatieverandering, dan is dat zeker het geval over het verkeerscirculatieplan van Tholen en alles wat daarmee verband houdt. In zoverre had de Thoolse raadsvoorzitter burgemeester E. Baerends zeker gelijk, want het verkeerscirculatieplan is blijkens talrijke publicaties al in alle toonaarden bezongen. Het is dan altijd wel zo, dat velen, al is men er bij betrokken pas echt geconfronteerd worden, als de uitwerking ervan voor de deur staat. De discussie van maandagavond in de raad kon trouwens ook de vraag nog opwerpen of er in het beginstadium en bij het vervolg nog wel voldoende mensen bij betrokken zijn. De uitkomst van de discussie was, dat uitvoering van het plan niet meer wordt vertraagd en dat het V.V.D. voorstel tot verbreding van de Eendrachtsweg tot 6 meter geen steun kreeg van de andere fracties. Het was S.G.P.er C. Rijnberg, die als eerste het woord kreeg over het b en w voorstel -om als volgende fase van het verkeers-circulatieplan en de ontsluiting een bedrag van 190.000,— beschik baar te stellen voor reconstructie van de Wal en de Eendrachtsweg. De heer Rijnberg wees er op, hoe dit voorstel bij de inwoners van de Wal onrust heeft gewekt. B en w zijn immers maar ten dele aan de bezwaren tegemoet geko men, door de eventuele schade te kun nen vergoeden, die door de reconstruc tiewerkzaamheden zelf zouden ont staan. Echter niet aan de ook bestaande vrees dat een toenemend zwaar verkeer aanleiding zou kunnen geven tot schade aan de gebouwen. Met meer kruispun ten zou er de verplichting moeten zijn om langzaam te rijden. Het SGP raads lid was er echter anderzijds wel van overtuigd, dat door het aangebrachte zandbed de trillingen gereduceerd zul len worden. Zijn fractie zal dan ook dit b en w voorstel steunen en hopelijk zal het allemaal meevallen. Ook RPF/GPV raadslid P. van Belzen gewaagde van onrust bij de Wal bewo ners, niet zozeer tijdens de uitvoering van de werken, maar als er zich later gevolgen zouden voordoen. Zou het college bereid zijn zich voor een langere periode, bijvoorbeeld van 2 jaar, voor eventuele schade garant te stellen. Er zouden zich bijvoorbeeld verzakkingen van de rioleringen kunnen voordoen. De juiste juridische formulering voor zo'n garantie zal ongetwijfeld via de vereni ging van Ned. gemeenten zijn te krijgen. Uiteraard gaat het mij ook alleen om ernstige en aantoonbare schade als ge volg van de verkeerstoename na rëcon- structie.aldus de heer van Belzen. C.D.A. W.L. Bijl wilde zich in hoofd zaak aansluiten bij hetgeen door zijn collega Rijnberg te berde was gebracht en verzocht het college te bevorderen, dat onduidelijkheden bij de bewoners worden weggenomen. Onder andere is daartoe een betere bewegwijzering no dig, zeker voor van buiten komenden, die de laatste tijd nogal eens mistasten in het vinden van de gewenste straat. Het P.v.d.A. lid I.C. Moerland had de zelfde middag nog eens poolshoogte ge nomen op de Wal en al had ook hij tot groen licht geadviseerd in de Commissie Openbare Werken, misschien was dat toch wat voorbarig. Er zijn immers een tweetal bezwaren van de omwonenden gekomen en de vraag rijst toch wel of het conform het plan een juiste oplossing is. Hij was geconfronteerd met dubbel parkeren bij de bushalte Eendracht sweg. Anderszijds zag de heer Moerland nogal wat ruimte bij de Contr'Escapre. Hij had trouwens gehoord, dat ook Vei lig Verkeer Nederland wat aan het bij stellen was. Tenslotte wees het PvdA raadslid er op, dat de door de bewoners van de Wal gestelde vragen nog niet door wethouder Koopman zijn beant woord. Bij elkaar was het voor Moer land reden om het voorstel te doen dit agendapunt nog even aan te houden en als raad of een delegatie daaruit nog eens te gaan kijken, eventueel met de omwoners te overleggen. Tegelijkertijd zou men dan ook de veranderingen in de Kruittoren er bij kunnen trekken en dan Tijdens de raadsvergadering van Tholen was er maandagavond een schriftelijke vraag van het C.D.A. lid mevr. J.M. Deurloo-van Broekhoven of de ge meente bereid is het onderzoek naar baarmoederhalskanker ook in de toe komst te bestendigen door financiële medewerking. Van Rijksoverheidswege is namelijk aangekondigd dat de subsi die daarvoor zal vervallen. Mevr. Deur- loo achtte het van groot belang voor de Volksgezondheid dat het onderzoek kan doorgaan. Ze krijgt schriftelijk ant woord van het college. met name ook de parkeerproblemen te onderkennen. V.V.D. woordvoerder J.L. van Gorsel herinnerde er de P.v.d.A. aan, hoe ook die fractie het verkeerscirculatieplan evenals alle andere fracties had goedge keurd. Vraag voor hem is of het plan als geheel nog steeds onvoldoende bekend is bij de inwoners. Heeft de werkgroep destijds wat te snel gewerkt of is er te weinig naar de bewoners teruggekop peld. Ik verbaas me nu toch wat over de reacties zowel in als buiten de raad. On ze fractie heeft destijds al gevraagd het verkeerscirculatieplan in Tholen en niet alleen maar in Sint Maartensdijk ter in zage te leggen. Dat is door' het college afgewezen en nu zitten we met de brok ken. De heer van Gorsel wees er op hoe dit omvangrijk plan toch diep ingrijpt in het totaalWgebeuren. Bij de al bewoners is inderdaad onrust ontstaan. Maar ik ben er van overtuigd, zo vervolgde het VVD raadslid, dat de nieuwe situatie voor de walbewoners gunstiger zal uit vallen dan de bestaande. Als het zand- profiel zo gunstig mogelijk wordt uitge voerd, zal de overlast tot het uiterste be perkt zijn. Dat was 4 jaar geleden anders bij Duivendijk, maar nu ligt er ook de dijkverhoging. Van Gorsel vond dat na dit besluit de Wal snel moet worden aangepakt. De 7 meter brede rijbaan is tot 6 meter teruggebracht en ik heb zelfs voor 5 meter gepleit, maar acht de 6 meter toch ook wel nodig. Daarentegen was hij het niet eens met het plan om de Eendrachtsweg rijbaan tot 5 meter te beperken. Dat is gewoon te krap, stelde van Gorsel en dat heb ik al verwoord in de Commissie Ruimtelijke Ordening. Mijn standpunt is niet veran derd. Het is voor het bedrijfsleven in het Thoolse hart van belang, dat de Een drachtsweg van 2 zijden is te bereiken en te berijden. Maar het kruispunt Wal- Eendrachtsweg heeft volgens van Gorsel al problemen, zeker geen reden tot jui chen. Het college kan wel willen, dat het verkeer over de Wal gaat, maar men zal toch de Eendrachtsweg kiezen. Men zou in deze tot een compromis moeten ko men. De heer van Gorsel bepleitte op nieuw een blauwe zóne in te stellen voor sommige straten. De V.V.D. fractie wil voorstellen om de Eendrachtsweg tot 6 meter uit te breiden, mede ook met het uit- en insteken van de parkeerplaatsen. Mevrouw J.M. Deurloo-van Broekho ven, C.D.A. zei akkoord te kunnen gaan met de reconstructie, maar wees er op, hoe dit stukje Wal van Tholen sinds mensenheugenis een trekpleister was voor wandelaars. Daarom zag ze er ook straks liever geen tweerichtingsverkeer. Ze kon het wel eens zijn met haar PvdA collega Moerland om het geheel nog eens te gaan bekijken op de Wal. Het werd een heel uitvoerige beant woording door de raadsvoorzitter bur gemeester Baerends. Ik had kunnen zeggen geen discussie meer te voeren over het verkeerscirculatieplan, want dat heeft de raad unaniem al een tijd geleden goedgekeurd. Ik wil dat niet doen om tot het laatste toe ieder aan zijn trekken te laten komen. Als ik de raad mag herinneren aan het begin van de procedure bestemmingsplan Oost, nu al enkele jaren geleden, dan moet toch worden vastgesteld, dat alles in alle openheid uitvoerig is besproken. Dat iedere burger er ook zijn zegje over heeft kunnen doen. Dat men kennis kon ne men van talrijke krantenartikelen over dit onderwerp. Vervolgens kwam dan het verkeerscirculatieplan. Wat daaro ver ook niet gesproken en geschreven is. Vanwege de kosten moest er in worden geschrapt, maar opnieuw werd alles in alle openheid besproken. Voor wat het ter inzage leggen van het plan in Tholen zelf betreft, zoals de V.V.D. wilde, is bekend dat dit een dure zaak zou wor den, want dan moet er ook een man bij voor toelichting en dat is elders ook niet gebeurd. Maar er heeft ook niemand gebeld, dat hij geen mogelijkheid had het plan in te zien. We rommelen niet zo maar door, want iedereen kon ook we ten, dat het in fasen zou worden uitge voerd. De burgemeester waarschuwde het plan niet verder te gaan uitstellen,, zoals door twee fracties wordt gesugge reerd. Er zal immers altijd wel verschil van inzicht op onderdeeltjes blijven. Wij moeten nu na een correct overwegen de totale verantwoordelijkheid durven ne men. Wat de veiligheid betreft, zodra men in het stadje Tholen komt, moet er niet meer snel worden gereden. Dat kan trouwens ook niet in onze andere ker nen. Zeker niet in een historisch gedeel te, waar nu eenmaal altijd nauwe straatjes zijn. Maar juist door de nieuwe constructie wordt het minder gevaarlijk gemaakt. Een rechttoe-rechtaan straat nodigt de verkeersdeelnemer als het ware uit tot opvoering van snelheid in tegenstelling tot bochten en kruisingen. De voorzitter achtte het ook onjuist om de omgeving Contr'Escarpe aan te tas ten. Daarmee zou een historisch stads deel te zeer worden verstoord. Er zal trouwens ook geen toestemming voor worden gegeven, omdat men dan ook met een te smalle toegang zou komen te zitten. De burgemeester was van mening dat juist door de reconstructie van de Wal tegemoet wordt gekomen aan de trek naar deze wandeling, omdat er meer voetgangersbeveiliging zal zijn dan tevoren. De heer Baerends verwachtte dat de versmalling Eendrachtsweg best zal meevallen. Er moet naar de kern toe geen racebaan van worden gemaakt. Straks is een veel meer geor dend par keren mogelijk, wat de doorstroming niet hoeft te belemmeren. Voor wat het Kruittorenplan betreft wil hij nog graag nader met bewoners overleggen, zoals er trouwens al gesprekken plaatsvonden. Ook wat het parkeerprobleem betreft. Als een uitsluiting via Wal naar Buiten zorg zou zijn ontstaan, zoals aanvanke lijk in de bedoeling lag, zou er heel wat meer verkeer over de Wal zijn gekomen. Nu zal veel via Ten Ankerweg blijven gaan, zeker ook het vrachtverkeer. Uiteraard, zo besloot burgemeester Baerends zijn antwoord, zal men wel eens wat verder moeten parkeren dan men wil, maar niet iedereen kan nu eenmaal met zijn auto voor de bakkers winkel komen in een omgeving waar men de histoëie wil handhaven en waar men de voetgangersveiligheid toch zo groot mogelijk wil hebben. In welke plaats men ook tot dergelijke maatrege len besluit, het zal overal eerst moeten wennen. Wethouder Koopman voegde er nog aan toe dat na 2 of 3 jaar praten de uitvoering tot stand moet kunnen ko men. Ook hij verwachtte het zware ver keer niet in grote omvang over de Wal en de wethouder was er met de raads voorzitter van overtuigd, dat het voor de Walbewoners alleen maar een verbete ring zal betekenen. Van Belzen erkende in de tweede ronde geen alternatief te kunnen aandragen, dat beter zal uitpakken, anders zou hij dat vast doen; stel de bewoners van de Wal gerust, verzocht hij aan het college. Bij die bewoners gaat het minder om de aanleg, dan wel om de gevolgen. Als het college overtuigd is, zou het m.i. ook meer (langer termijn) kunnen garande ren. Op nog een vraag van Moerland zei de voorzitter dat het hem niet bekend is, dat er bij Veilig Verkeer andere ge dachten bestaan. Voor wat de blauwe zóne betreft is het altijd mogelijk dat na oplevering een praktische toepassing onder het oog te zien. PvdA woordvoerder de Bres verzekerde dat zijn fractie niet wenst terug te krab belen, maar als men door praten op een lijn kan komen, mag dat wel een weekje kosten. De voorzitter waarschuwt dan echter niet opnieuw te gaan praten en de zaak weer ophouden. Van Gorsel wijst nog op het belang van de ondernemers, die gebaat zijn met een goede (auto)bereikbaarheid. Bovendien kan men de bestuurders niet dwingen om verder te gaan dan nodig is voor het parkeren van de auto. Bestuurders moeten zich als gasten gedragen, maar dienen ook als gast te worden behan deld. De voorzitter verzekerde dat ook het college poogt de parkeerplaatsen zo dicht mogelijk bij de winkels te brengen en dat hierbij geen grote stadsnormen worden gehanteerd. Dan rest nog het V.V.D. voorstel om de Eendrachtsweg toch een breedte van 6 meter te geven. Bij stemming hierover zijn alleen de 2 aanwezige V.V.D.ers voor, de 14 andere bestuurders stemmen tegen. Door mevr. Deurloo wordt ten slotte nog de restrictie gemaakt dat zij tegen 2 richtingsverkeer op de Wal is. Overigens wordt het b en w voorstel zonder stemming aangenomen. De Wal kan van wal steken. In de gemeenteraad bleken de vraagtekens over de gang van zaken rond de dakbe dekking van het.gemeenschapscentrum Haestinge te Sint Maartensdijk als een paal overeind. Het dak op het oude gedeelte(1969) en op het in 1979 aangebouwde gedeelte verkeren in een zo slechte staat, dat vernieuwing noodzakelijk is. Een karwei, dat een kostenlast van zo'n 2,5 ton op de schouders van de gemeenschap legt. 'Waarom werd de schade niet bij de verbouwing in '79 opgemerkt' en 'wie treft de blaam' waren vragen, die na een uitvoerige discussie nog niet helemaal opgehelderd waren. Het voorstel van b en w tot het beschik baar stellen van 260.000 gulden voor de vernieuwing van het Haestinge-dak en het tegelijkertijd plaatsen van een inva lidentoilet in de kleedruimte van het gebouw, werd door burgemeester E.Baerends met een onheilspellende stem ter tafel gebracht. Alle fracties lie ten zich met een symbolisch vermanend vingertje uit over het dakgebeuren. De ene fractieleider in wat fellere bewoor dingen dan de ander. J.de Bres kon als woordvoerder van de PvdA niet begrij pen dat de mankementen niet in 1979 waren opgemerkt: "Toen was toch al te zien dat het geen rooskleurige situatie was"? Daarnaast wilde hij weten of het gesplitste meerderheidsvoorstel van het college (a. renovatie dak en b. plaatsing gehandica'ptentoilet) betrekking had op het totale voorstel of dat wethouder L.J. Koopman ook tegen het gehandi captentoilet was. De wethouder zei daarop tegen het hele voorstel te zijn. Dhr Van Belzen (RPF/GPV) vroeg zich af of de aannemer (Suurland, Scherpe- nisse, red) wel volgens de tekeningen had gewerkt en VVD fractieleider M. van Damme bracht de toezichtskwestie te berde. Naast principiële bezwaren tegen Haestinge had SGP-woord voer der M. Dijke ook praktische bezwaren. Hij noemde de dakconstructie van 1979 een bedenkelijke zaak. Het CDA stelde zich middels de bewoordingen van raadslid Bijl wat gematigder op. Hij gaf wel toe dat het drie jaar geleden een beetje ongelukkig is gegaan op het tech nische vlak. Burgemeester'Baerends eis te onmiddellijk alle verantwoordelijk heid voor zich op, maar daarmee waren de vragen niet beantwoord. "In 1979 dit onderwerp ook nadrukkelijk aan de or de geweest. Toen waren er geen klachten over het 'oude' dak. Er werd besloten om dezelfde constructie als in '69 toe te passen en nu hebben wij dezelfde reactie van 'wat overkomt ons nou'". De bur gemeester stelde vast dat aannemer Suurland geen schuld trof, want bij de dakconstructie ging het destijds om een gangbaar systeem. Evenmin wilde de voorzitter de toezichtsvraag aan de orde stellen, maar daar ging wethouder Koopman 'dieper' op in: "We hadden een architect van buiten en gemeente werken had er totaal geen bemoeienis mee"! Op die black-out greep de burge meester in en wees z'n wethouder erop dat het wel een zaak van de gemeente was: "U gaat in de fout, want er is wel degelijk een bemoeienis"! Men kwam uiteindelijk tot de conclusie, dat die toezichtskwestie een belangrijke zaak is. Tegenwoordig houdt de gemeente er wel rekening mee. Een goed voorbeeld is de aanwezigheid van een gemeente lijke opzichter bij de bouw van het nieuwe gemeenschapscentrum te Sint Annaland. Nog steeds was er, met name in PvdA en VVD-kringen, wantrouwen. Is er een garantie dat het na de vernieu wing van het dak beter zal gaan? En dat was het technische pakkie an van hoofd gemeentelijke ontwikkeling dhr. L.Guyt. Hij zette de zaken nog eens op een rijtje: "Het vocht onderaan het dak kon niet weg. Hoe kon het van 1969 tot 1979 niet voorkomen, en na het gebruik van de grotere ruimte wel? Mët de uit breiding trad er een verandering op in het vent'ilatiegebeuren. Als gevolg van een samenloop van bijzondere weer somstandigheden trad er wel condens op. Na de verbouwing is de ventilatie echter zodanig, dat risico's tot een aan vaardbaar minimum zijn terugge bracht". De fractieleiders Van Damme en De Bres konden er nog steeds niet goed bij en bleven hameren op beter toezicht. Het ontlokte burgemeester Baerends de slotzin: "Ik krijg de indruk dat u bedoelt dat we dit hadden kunnen voorkomen en dat is niet zo"! Zonder verdere opmerkingen ging het CDA ac coord met de beschikbaarstelling van 2,6 ton aan de Stichting Dorpsgemeenschap Sint Maartensdijk, de VVD en de PvdA liepen knorrend met het CDA mee en de SGP stemde om principiële beweegre denen tegen. De raad stond hier voor het blok, want het Haestinge dak verder la ten verrotten kon toch ook niet. Al I F SOOR I EN Zuid-Oosl singel 43 I cl. .34368 BERGEN OP ZOOM Advertentie LM.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1982 | | pagina 9