4 SrHte Afval tussen wal en schip Hoog Amerikaans bezoek aan Oud-Vossemeer BOUMAN POTTER 156 werklozen jonger dan negentien jaar OPENING Uien 21 cent Pleidooi voor westkant op «wee hoörzittlrtgert M^ijÉMei4ilÉt2Hde5niet«léaar!M il J Fiscus legt bodembeslag op Van Lammeren BROEKllM Donderdag 30 september 1982 38e Jaargang no. 47 "Het is van twee kwaaien de beste kiezen en dat is de oostzijde". Ook dhr.L.Guyt, directeur gemeentelijke ontwikkeling, was het met belanghebbenden eens, dat een fietspad aan dë oostkant van de weg Poortvliet/St.Annaland niet ideaal was, maar bij een afweging van de verkeersdrukte naar de aan de weg gelegen bedrijven, viel de westkant(met o.a. twee benzinepompen) toch af. "Het gaat toch om de veiligheid en dan is de fietser de zwakste in 't verkeer", zei dhr.Guyt. Wethouder L.J.Koopman sloeg de schrik om 't hart wanneer hij zware vrachtwagencom binaties fietsers zag passeren. "Laten we daarom samen pro beren om het fietspad er te krijgen en de moeilijkheden aan de oostkant gezamenlijk overwinnen", zei de Thoolse wethouder. Berm van 4 m? Nieuwe sloot Vervolg op pag. 7 De Oud-Vossemeerse muziekvereniging is al druk aan het oe fenen om zaterdagmiddag 16 oktober met verve het Ameri kaanse volkslied te kunnen spelen. Het gemeentebestuur van Tholen vraagt her en der Amerikaanse vlaggen aan. Dit alles houdt verband met het bezoek van een dertigtal vooraanstaande Amerikanen aan Oud-Vossemeer, onder wie Franklin Delano Roosevelt jr., een zuster van wijlen president Kennedy (mevr. Jean Smith-Kennedy), een dochter van wijlen president Truman (Margaret Truman) en professor Arthur Schlessinger, oud-mi- nister van Defensie. Ze maken deel uit van het 'Franklin D. Roosevelt Memorial in the Netherlands Committee'. Oud- Vossemeer is in het programma opgenomen gezien de binding met de fam. RooseveltIn Middelburg worden 's morgens vier vredesprijzen uitgereikt door het comité aan de oud-minister van Buitenlandse Zaken, mr. M. van der Stoel, dr. H.J. Witte- veen (oud-minister van Financiën en oud-president van het Internationaal Monetaire Fonds), dr. J.H. van Roijen (oud ambassadeur) en dr. W.A. Visser 't Hooft (oud-voorzitter Wereldraad van Kerken). Het comité schenkt aan de Provin ciale Bibliotheek van Zeeland een belangrijke boekencollectie en een buste van oud-president Roosevelt. Dit vormt de kern van een te stichten Roosevelt-studiecentrum. Maandagmorgen a.s. komen 80 Amerikanen naar Oud-Vosse- meer. Dit zijn de winnaars in het kader van een prijsvraag 200 jaar betrekkingen Nederland/Verenigde Staten van Amerika. L_WONING INRICHTING Molenstraat tel. 01662-2445 Poortvliet DEZE WEEK Etentje Let op! Vrijdag Bloemenhandel Van Dijke Tholen. 20 autobestuurders reden te hard Lid\ëreniging Goud-en Zilversmeden Eendrachtbode Postbus 5 4697 ZG Sint-Annaland Telefoon 01 665-2752. Telex 54520. Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint-Philipsland, waarin opgenomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad Verschijnt donderdag. Postrekening 12 44 07 Bankrekening 30 30 05 556 Abonnement 1 6.50 per halfjaar. Per jaar 32 per post 39 50 per jaar Losse nummers ƒ0.80 Opgave advertenties voor dinsdag 1 6 00 u. Advertentieprijs ƒ0.31 plus btw. per mm. Spierinkjes t/m 20 woorden 7.00 contant Inclusief btw op rekening 8.00 Hoofdredakteur G. Heijboer. Een vrijliggend fietspad van 2.5 m tussen Poortvliet en St.Annaland(kosten ruim twee miljoen gulden) is het doel waar naar het Thoolse gemeentebestuur streeft. Fietsers, auto's en landbouw- werktuigen komen dan niet meer ge vaarlijk dicht bij elkaar. Tussen de weg en het fietspad komt een tussenberm van 4 m en naast het fietspad naar de nieuw te graven sloot een berm van 1.5 m. Het fietspad komt aan de oostkant(rechts) op de bestaande sloot. Op de achtergrond de boerderij van Joh.van Dieren in de Bram Groenewegeweg. In verband met de aanleg van het vrij- liggende fietspad van 2.5 m langs de weg Poortvliet/Annaland(kosten globaal ge raamd op 2.040.000 gulden) hield het gemeentebestuur twee hoorzittingen voor belanghebbenden(grondeigenaren en pachters). Woensdagavond waren er in het Dorpshuis te St.Annaland tien mannen onder wie raadslid K.A.Heij- boer(wiens SGP-fractie zich in de loop der jaren een warm pleitbezorger van dit fietspad toonde) en één vrouw. Don derdagavond in 't Ouwe Raed'uus te Poortvliet twintig mannen onder wie raadslid C.A.Rijnberg en één vrouw. Wethouder Koopman, dhr.Guyt en ambtenaar C.Nuyten hadden diverse kaarten meegebracht om duidelijker te maken waarover gesproken werd. De eigenaren van de aan de oostkant gelegen gebouwen - een veertiental wa ren op één na allemaal aanwezig. Dhr.M.J.Geuze, die heel blij was dat het gemeentebestuur 't fietspad aanlegt, vertolkte de mening van de belangheb benden, dat hij zich zeer verwonderd had, dat de oostkant was gekozen. Hij meende, dat extra voorzieningen bij tien verspreide agrarische bedrijven meer problemen zouden opleveren dan de concentratie van bedrijven bij het Poortvlietse industrieterrein. Dhr.M.Ph.van der Weele dacht er net zo over. "Ik ben het gemeentebestuur er kentelijk voor het plan, want een fiet spad is hard nodig voor de veiligheid. Niet alleen in het belang van de fietsers, maar ook van de automobilisten en landbouwers met hun werktuigen. Aan de oostkant zitten echter veel agrarische bedrijven en ik zie 't al gebeuren, dat een bromfietser met een gangetje van 50 a 60 km onder een wagen klapt. Neemt de veiligheid met een fietspad aan de oost kant wel toe? Aan de westkant heb je bij St.Annaland alleen de boerderij van P.J.Fase in de Langeweg,', aldus v.d.Weele. Hij vroeg zich af, of het fiet spad aan de Paasdijkweg bij het Poort vlietse bedrijventerrein niet aan de oostkant kon komen met een oversteek plaats naar de westkant voorbij de Ce- beco. "Zou het passeren van tien agra rische bedrijven niet gevaarlijker zijn dan één oversteekplaats?,', aldus v.d.Weele. Dhr.J.Geuze stelde voor de Paasdijkweg over 800 m aan de oostkant opzij te leg gen, zodat het fietspad ook daar aan de westzijde kon komen. Hij zag bij zijn transportbedrijf aan de Langeweg te St.Annaland wel problemen ontstaan wanneer vrachtwagencombinaties van 20 m over het fietspad moeten. Hij noemde dat erg gevaarlijk. Verder zit je met gas-, elektriciteits- en telefoonka bels. De heren D.L.Koppenhol en W.de Rijke voelden evenmin weinig voor de oostkant. Zij plaatsten met name grote vraagtekens bij de breedte van de berm(vier meter) tussen de bestaande weg en het fietspad. "Dat wordt de enige op 't eiland, zo'n brede berm. Je gaat er veel grondgebruikers mee dwars zitten", aldus De Rijke. "Moet dat nu zoveel grond kosten? Ik vind de argumenten voor de oostkant niet zo heel erg sterk. Wij worden even goed in onze belangen geschaad", zei Koppenhol. "De situatie met de bedrijven aan de Paasdijkweg in Poortvliet dwingt 'ons naar de oostkant", zei dhr.Giiyt. "Je kunt dan niet voorbij die bêdrijven naar de westkant gaan, want een oversteek plaats betekent gevaar. Aan de westkant is er ook beplanting, 't Gaat niet om een optelsoms van zoveel bedrijven west en zoveel oost. De intensiteit, het aantal verkeersbewegingen is doorslaggevend en dan zie je alleen al bij de twee benzi nepompen aan de Paasdijkweg veel meer verkeer dan alle agrarische bedrij ven aan de oostkant bij elkaar. We on derkennen de problemen aan de oost kant en we realiseren ons dat we een vrij behoorlijke aanslag op het grondge bruik plegen, maar een honderd procent oplossing is er niet. We zullen de in breuk op de voortuinen echter tot een minimum beperken en wat we aan be planting kunnen sparen, zullen we graag doen", zei Guyt. Ook wethouder Koopman hield vast aan de oostzijde. "Je steekt een kapitaal in dit fietspad voor de veiligheid en dan ga je geen oversteekplaatsen maken. De Paasdijkweg 800 m verleggen is finan cieel zeer zwaar en bij een fietspad aan de westkant heb je bij aardappelhandel Bijl aan de provinciale weg absoluut geen zicht. We hebben de beste zijde gekozen in het belang van de fietsende jeugd en de ouderen", zei Koopman. Een suggestie van dhr.J.Geuze om de fietsers door het Schapenwegje te leiden en aan de Paasdijkweg geen fietspad aan te leggen en verder aan de westkant, wees de wethouder af. "Dan moet je heen en terug oversteken en de bedoe ling van dit plan is juist de veiligheid. We willen gescheiden fietspaden en daarvan stappen we niet af door de kin deren met alle gevaren van dien over de smalle polderwegen te leiden", aldus Koopman. Guyt vertelde, dat het gevolg van een vrijliggend fietspad een berm is en de provincie, die met 90% subsidie de grote financier van dit fietspad moet worden, heeft als voorwaarde 4 m gesteld. "Nor maal is dat 3 m, maar dan is de weg 6 m en tussen Poortvliet en St.Annaland is die maar 5 m. Daarom wordt rekening gehouden met een wegverbreding van 1 m in de toekomst 1, zei Guyt. Naast de bestaande weg komt er berm van 4 m, vervolgens op de te dempen sloot het fietspad van 2.5 m, daarnaast een berm van 1.5 m en dan de nieuwe sloot. Bij in- en uitritten kan er geen sloot gegraven worden, zodat er een riool komt. Het fietspad krijgt een as- faltverharding omdat dit voor het on derhoud het meest doelmatig is. De wa terafvoer bij de bedrijven moet via drainage en riolering opgelost worden. De tussenberm van 4 m opent de moge lijkheid om beplanting aan te leggen, wat voor de fietsers tevens de hinder van de westenwind kan wegwerken. Bestuurslid v.d.Weele van de veiling St.Annaland wees op de noodzaak van afwatering en afrastering, hoewel men zelf al plannen had met slagbomen. Be stuurslid A.A.Goedegebuure noemde 't levensgevaarlijk, dat fietsers vanuit St.Annaland het drukke kruispunt bij de veiling moeten oversteken naar het fiet spad aan de oostkant. Loonwerker P.Fase van de Bram Groe newegeweg had 't fietspad ook liever aan de westkant. Hij dacht aan een oversteekplaats met verkeerslichten. Tuinder P.de Witte wilde een afraste ring, want het fietspad komt vlak langs zijn waterbassins. Dhr.Koppenhol komt met zijn huis in de bocht van de Bram Groenewegeweg wel het dichtst bij het fietspad te zitten. Guyt erkende dat hij maar 4 van de 9 m grond overhoudt. "Het is éèn aanslag op uw bezit, maar we zullen de grondverwer ving zoveel mogelijk beperken en de si tuatie ter plaatse met u uitzetten". J.C.Bevelander aan de Paasdijkweg was bang voor trillingen van auto's en Anth.Hage vond 't niet fraai dat de be planting bij de boerderij aangetast wordt. Dat was Joh.van Dieren uit 't hart gegrepen, want hij wilde de bomen die ter bescherming van de gebouwen en op verzoek van Staatsbosbeheer destijds geplant zijn, graag sparen. "Als er een halve boom gespaard kan worden, doen we dat. Bij u komen de bomen tussen de weg en het toekomstige fietspad te staan", zei Guyt. Dhr.H.Hoogerbrugge pleitte voor een afrastering bij zijn boomgaard aan het begin van de Paasdijkweg nu de sloot dicht gaat. Dhr.M.S.Menheere vroeg om beplan ting op te ruimen. "Dat is hard nodig op het levensgevaarlijke kruispunt bij Pot ter op de splitsing Paasdijkweg/Enge- laarsdijk/Zwarteweg", aldus Menheere. Wethouder Koopman meende dat dit beplanting van het waterschap was, maar hij wilde 't bekijken. Bij de Thoolse vluchthaven heerst bij tijd en wijle een bijzonder ongezonde situatie. De afvalhoop op de foto is dinsdag met nog eens twee van dergelijke vuilnisbelten door de gemeente Halsteren wel opgeruimd, maar daarmee is het probleem nog niet opgelost. Schepen die in de vluchthaven afmeren, willen zo nu en dan ook hun afval kwijt, maar op het terrein is daar geen gelegenheid voor. De schippers deponeren hun vuil met of zonder afvalzak aan het eind van de loopplank langs de weg. Een vies zaakje, waar vele ratten van profiteren en waarvoor een oplossing voorlopig nog niet in zicht is. De gemeente Halsteren, op wiens grondgebied alle afval wordt gedeponeerd (na verwezenlijking van de lopende grenswij ziging van de provinciegrens wordt het Thools gebied), probeerde vorige winter met de gemeente Tholen en Rijkswaterstaat tot een oplossing te komen, maar het bleef van alle kanten bij woorden. Op papier werd niets geregeld. De rijkspolitie te water vond het deze week weer welletjes, waarna de burgemeester van Halsteren het opruimkarwei liet klaren. De politie zal in het vervolg toezien op het illegaal storten, maar volgens een ambtenaar van de gemeente Halsteren is dat een bijna hopeloze opdracht. Daarmee wordt ook het probleem verplaatst. Wanneer een schipper een proces-verbaal aan z'n broek krijgt, zit het er dik in, dat hij de volgende keer zijn afvalzak met een paar stenen in het water gooit. Wanneer er tijdig geen voorzieningen getroffen worden voor dit probleem, zal het er binnen niet al te lange tijd weer zo uitzien als op de foto, die de situatie van het afgelopen weekeinde in beeld brengt. Advertentie I.M. De werkloosheid van mannen daalde tijdens de maand augustus op Tholen en St. Philipsland met 20 van 475 op 454. De werkloosheid van vrouwen steeg met 9 van 199 tot 208. In vergelijking met vorig jaar augustus steeg de werkloosheid van mannen van 286 tot 454, dus 168 mannen meer werkloos. Bij de vrouwen steeg de werkloosheid t.o.v. augustus 1981 van 122 tot 208, dus 86 vrouwen meer werkloos. De vraag naar mannen en vrouwen daalde van 6 tot 3. Eind augustus 1981 betrof de vraag 14. Onderstaand overzicht geeft een juist inzicht in de ontwikkeling van de werkloosheid per beroepsgroep in vergelijking met de vorige maand en de overeenkomstige maanden van het vorig jaar. Beroepsgroepen juli aug. juli aug. 1981 1981 1982 1982 Bouwnijverheid 67 65 130 113 Grondwerken 33 35 62 61 Metaal 49 44 64 56 Landbouw 7 7 12 14 Handel 7 8 17 17 Niet varend verk. pers. 6 8 19 22 Kantoor/onderw. pers. 23 30 30 30 Los arbeiders 46 48 73 70 Pers. alg. dienst 14 15 22 23 Overige beroepsgroepen 27 26 46 48 Totaal werkloze mannen 279 286 475 454 VROUWEN Handel 30 29 50 55 Kantoor/onderw. pers. 35 34 47 51 Sociale en gen. zorg 10 14 51 47 Los arbeid 13 12 20 21 Overige beroepsgroepen 32 33 31 24 Totaal werkloze vrouwen 120 122 199 208 Totaal aanvragen 12 14 mannen en vrouwen 6 3 Hoog Amerikaans bezoek aan Oud-Vossemeer Fietspad Poortvliet-St. Annaland stapje nader Er zijn 156 jeugdige werklozen Fiscus legt beslag op Van Lam meren Voortaan bierloze ijsbanen Integratieproject A.J. Polder Cursussen "Uit op Tholen" lopen goed Touwtrekken over opruimen afval in Vluchthaven Tholen Weer uitbreiding van Rabobank St. Maartensdijk Andere gemeente ook streng met leerplichtwet Tenniskampioen jeugdige Thool se aangelegenheid DE WAARDE VAN DE DAG VERHOGEN, IS EEN GROTE KUNST Dit nummer bestaat uit 16 pagi na's Bouwnijverheid De werkloosheid van bouwvakkers daalde van 130 tot 113. Een daling met 17 mannen. In vergelijking met aug. 1981 zijn er nu 48 mannen meer werkloos. Grondwerken Het aanbod in de sector water-spoor-en wegenbouw onderging vrijwel geen veran dering. Nu 26 mannen meer werkloos dan een jaar geleden. Metaal Bij de sector metaal was een lichte daling van het aanbod te constateren. Ook bij deze beroepsgroep blijft het aanbod hoog. Los arbeiders en pers. alg. dienst Het aanbod bleef nagenoeg gelijk. Handel en kantoorpersoneel Bij de mannen bleef het aanbod onveranderd. Bij de vrouwen was een stijging van het aanbod waar te nemen. Plaats van inwoning Van de 454 werkloze mannen is een 41-tal mannen woonachtig te St. Philipsland. Van de 208 werkloze vrouwen is een 30-tal afkomstig uit die gemeente. Jeugdigen Van de werkloze mannen (454) is een 59-tal mannen jonger dan 19 jaar. Van de werkloze vrouwen (208) zijn 97 vrouwen jonger dan 19 jaar, aldus de directeur van het Arbeidsbureau Tholen/J.P.M. van der Male. De belastingdienst heeft bodembeslag gelegd op alle eigendommen van het onlangs failliet verklaarde staalcon structiebedrijf Van Lammeren te Sint Maartensdijk. Dat houdt in, dat alles in de fabriek ten bate van de exploitatie niet vervreemd mag worden. Het bedrijf Lespoir, dat de fabriek van de gebroeders De Bruijn beweert te hebben gekocht, heeft in middels een snelle rechtsprocedure aangespannen tegen het Bergse curato renduo Van Meggelen en Viragh. Na het faillissement hadden zij al beslag gelegd op de eigendommen en Lespoir wiL die beslaglegging voor de arrondissements rechtbank te Middelburg aannvechten. Volgens mr.G.Z.U.Viragh heeft Lespoir echter geen schijn van kans, want de curator heeft alle mogelijke moeite ge daan om bewijzen bij elkaar te zoeken dat er bij de overname van het bedrijf van dhr. Van Lammeren met opzet sprake is geweest van oplichting. Mr.Viragh wil zich beroepen op de nie tigheid van die overeenkomst en liet ons telefonisch doorschemeren dat aankla ger Lespoir zijn eigen graf graaft. Wan neer de zaak eenmaal gerechtelijk is af gehandeld, zal het bedrijf zo spoedig mogelijk worden verkocht, want be langstelling is er zeker wel. De fabriekshal en het kantoortje aan de NijVerheidsweg maken in deze weken een doodse indruk. De gesloten luxaflex is symbolisch voor de sluiting van het bedrijf. De voormalige werknemers kwamen onlangs in de voetbalkantine van Smerdiek onder leiding van vak bondsman J.Vegting bijeen om met na me de arbeidstechnische kant van de zaak nog eens op een rijtje te zetten. Ondanks de tragiek rondom het faillis sement van het staalconstructiebedrijf trokken de teleurgestelde oud-perso neelsleden vorige week vrijdag voor een etentje naar De Kloof in Huijbergen, waar met de echtgenotes de honger en de pijn een beetje werd gestild. Advertentie IM Twaalf bekeuringen op de Grindweg in Tholen en acht in de Stoofstraat te Poortvliet waren maandag het resultaat van een snelheidscontrole door de poli tie. In de Grindweg was de hoogst ge meten snelheid 76 km. Op de Provin ciale weg bij Poortvliet 112 km. Sint Annaland: dinsdag 28 september Uien maat 40 klasse 2 NL f21,10. Aan voer 60 ton. Aardappelen: bintje f 14-19, bonken I f19, bonken II f15, kriel f85, drielingen f12. Aanvoer 50 ton. Sint Maartensdijk: bintje fl5-17,30, ei genheimer II f14 en doré f16,40. Aan voer 15 ton. Uien maat 40 opwaarts klasse 2 NL f21,10. Juwelier horloger opticien Grote Kerkstraat 5 - Steenbergen Tel. 01670-63385 Adri C. Broekhuis en Zoon, een begrip voor kwaliteit en service! Advertentie IM

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1982 | | pagina 1