4 SrHte
Afval tussen wal en schip
Hoog Amerikaans bezoek
aan Oud-Vossemeer
BOUMAN POTTER
156 werklozen jonger
dan negentien jaar
OPENING
Uien 21 cent
Pleidooi voor westkant op «wee hoörzittlrtgert
M^ijÉMei4ilÉt2Hde5niet«léaar!M
il J
Fiscus legt
bodembeslag op
Van Lammeren
BROEKllM
Donderdag 30 september 1982
38e Jaargang no. 47
"Het is van twee kwaaien de beste kiezen en dat is de oostzijde".
Ook dhr.L.Guyt, directeur gemeentelijke ontwikkeling, was het
met belanghebbenden eens, dat een fietspad aan dë oostkant
van de weg Poortvliet/St.Annaland niet ideaal was, maar bij
een afweging van de verkeersdrukte naar de aan de weg gelegen
bedrijven, viel de westkant(met o.a. twee benzinepompen) toch
af. "Het gaat toch om de veiligheid en dan is de fietser de
zwakste in 't verkeer", zei dhr.Guyt. Wethouder L.J.Koopman
sloeg de schrik om 't hart wanneer hij zware vrachtwagencom
binaties fietsers zag passeren. "Laten we daarom samen pro
beren om het fietspad er te krijgen en de moeilijkheden aan de
oostkant gezamenlijk overwinnen", zei de Thoolse wethouder.
Berm van 4 m?
Nieuwe sloot
Vervolg op pag. 7
De Oud-Vossemeerse muziekvereniging is al druk aan het oe
fenen om zaterdagmiddag 16 oktober met verve het Ameri
kaanse volkslied te kunnen spelen. Het gemeentebestuur van
Tholen vraagt her en der Amerikaanse vlaggen aan.
Dit alles houdt verband met het bezoek van een dertigtal
vooraanstaande Amerikanen aan Oud-Vossemeer, onder wie
Franklin Delano Roosevelt
jr., een zuster van wijlen president Kennedy (mevr. Jean
Smith-Kennedy), een dochter van wijlen president Truman
(Margaret Truman) en professor Arthur Schlessinger, oud-mi-
nister van Defensie. Ze maken deel uit van het 'Franklin D.
Roosevelt Memorial in the Netherlands Committee'. Oud-
Vossemeer is in het programma opgenomen gezien de binding
met de fam. RooseveltIn Middelburg worden 's morgens vier
vredesprijzen uitgereikt door het comité aan de oud-minister
van Buitenlandse Zaken, mr. M. van der Stoel, dr. H.J. Witte-
veen (oud-minister van Financiën en oud-president van het
Internationaal Monetaire Fonds), dr. J.H. van Roijen (oud
ambassadeur) en dr. W.A. Visser 't Hooft (oud-voorzitter
Wereldraad van Kerken). Het comité schenkt aan de Provin
ciale Bibliotheek van Zeeland een belangrijke boekencollectie
en een buste van oud-president Roosevelt. Dit vormt de kern
van een te stichten Roosevelt-studiecentrum.
Maandagmorgen a.s. komen 80 Amerikanen naar Oud-Vosse-
meer. Dit zijn de winnaars in het kader van een prijsvraag 200
jaar betrekkingen Nederland/Verenigde Staten van Amerika.
L_WONING INRICHTING
Molenstraat tel. 01662-2445 Poortvliet
DEZE WEEK
Etentje
Let op! Vrijdag
Bloemenhandel Van Dijke
Tholen.
20 autobestuurders
reden te hard
Lid\ëreniging
Goud-en
Zilversmeden
Eendrachtbode Postbus 5
4697 ZG Sint-Annaland
Telefoon 01 665-2752. Telex 54520.
Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen
en Sint-Philipsland, waarin opgenomen de
Thoolse Courant en het Advertentieblad
Verschijnt donderdag.
Postrekening 12 44 07
Bankrekening 30 30 05 556
Abonnement 1 6.50 per halfjaar.
Per jaar 32 per post 39 50 per jaar
Losse nummers ƒ0.80
Opgave advertenties voor dinsdag 1 6 00 u.
Advertentieprijs ƒ0.31 plus btw. per mm.
Spierinkjes t/m 20 woorden 7.00 contant
Inclusief btw op rekening 8.00
Hoofdredakteur G. Heijboer.
Een vrijliggend fietspad van 2.5 m tussen
Poortvliet en St.Annaland(kosten ruim
twee miljoen gulden) is het doel waar
naar het Thoolse gemeentebestuur
streeft. Fietsers, auto's en landbouw-
werktuigen komen dan niet meer ge
vaarlijk dicht bij elkaar. Tussen de weg
en het fietspad komt een tussenberm van
4 m en naast het fietspad naar de nieuw
te graven sloot een berm van 1.5 m. Het
fietspad komt aan de oostkant(rechts) op
de bestaande sloot. Op de achtergrond de
boerderij van Joh.van Dieren in de Bram
Groenewegeweg.
In verband met de aanleg van het vrij-
liggende fietspad van 2.5 m langs de weg
Poortvliet/Annaland(kosten globaal ge
raamd op 2.040.000 gulden) hield het
gemeentebestuur twee hoorzittingen
voor belanghebbenden(grondeigenaren
en pachters). Woensdagavond waren er
in het Dorpshuis te St.Annaland tien
mannen onder wie raadslid K.A.Heij-
boer(wiens SGP-fractie zich in de loop
der jaren een warm pleitbezorger van dit
fietspad toonde) en één vrouw. Don
derdagavond in 't Ouwe Raed'uus te
Poortvliet twintig mannen onder wie
raadslid C.A.Rijnberg en één vrouw.
Wethouder Koopman, dhr.Guyt en
ambtenaar C.Nuyten hadden diverse
kaarten meegebracht om duidelijker te
maken waarover gesproken werd.
De eigenaren van de aan de oostkant
gelegen gebouwen - een veertiental wa
ren op één na allemaal aanwezig.
Dhr.M.J.Geuze, die heel blij was dat het
gemeentebestuur 't fietspad aanlegt,
vertolkte de mening van de belangheb
benden, dat hij zich zeer verwonderd
had, dat de oostkant was gekozen. Hij
meende, dat extra voorzieningen bij tien
verspreide agrarische bedrijven meer
problemen zouden opleveren dan de
concentratie van bedrijven bij het
Poortvlietse industrieterrein.
Dhr.M.Ph.van der Weele dacht er net zo
over. "Ik ben het gemeentebestuur er
kentelijk voor het plan, want een fiet
spad is hard nodig voor de veiligheid.
Niet alleen in het belang van de fietsers,
maar ook van de automobilisten en
landbouwers met hun werktuigen. Aan
de oostkant zitten echter veel agrarische
bedrijven en ik zie 't al gebeuren, dat een
bromfietser met een gangetje van 50 a 60
km onder een wagen klapt. Neemt de
veiligheid met een fietspad aan de oost
kant wel toe? Aan de westkant heb je bij
St.Annaland alleen de boerderij van
P.J.Fase in de Langeweg,', aldus
v.d.Weele. Hij vroeg zich af, of het fiet
spad aan de Paasdijkweg bij het Poort
vlietse bedrijventerrein niet aan de
oostkant kon komen met een oversteek
plaats naar de westkant voorbij de Ce-
beco. "Zou het passeren van tien agra
rische bedrijven niet gevaarlijker zijn
dan één oversteekplaats?,', aldus
v.d.Weele.
Dhr.J.Geuze stelde voor de Paasdijkweg
over 800 m aan de oostkant opzij te leg
gen, zodat het fietspad ook daar aan de
westzijde kon komen. Hij zag bij zijn
transportbedrijf aan de Langeweg te
St.Annaland wel problemen ontstaan
wanneer vrachtwagencombinaties van
20 m over het fietspad moeten. Hij
noemde dat erg gevaarlijk. Verder zit je
met gas-, elektriciteits- en telefoonka
bels.
De heren D.L.Koppenhol en W.de
Rijke voelden evenmin weinig voor de
oostkant. Zij plaatsten met name grote
vraagtekens bij de breedte van de
berm(vier meter) tussen de bestaande
weg en het fietspad. "Dat wordt de enige
op 't eiland, zo'n brede berm. Je gaat er
veel grondgebruikers mee dwars zitten",
aldus De Rijke. "Moet dat nu zoveel
grond kosten? Ik vind de argumenten
voor de oostkant niet zo heel erg sterk.
Wij worden even goed in onze belangen
geschaad", zei Koppenhol.
"De situatie met de bedrijven aan de
Paasdijkweg in Poortvliet dwingt 'ons
naar de oostkant", zei dhr.Giiyt. "Je
kunt dan niet voorbij die bêdrijven naar
de westkant gaan, want een oversteek
plaats betekent gevaar. Aan de westkant
is er ook beplanting, 't Gaat niet om een
optelsoms van zoveel bedrijven west en
zoveel oost. De intensiteit, het aantal
verkeersbewegingen is doorslaggevend
en dan zie je alleen al bij de twee benzi
nepompen aan de Paasdijkweg veel
meer verkeer dan alle agrarische bedrij
ven aan de oostkant bij elkaar. We on
derkennen de problemen aan de oost
kant en we realiseren ons dat we een vrij
behoorlijke aanslag op het grondge
bruik plegen, maar een honderd procent
oplossing is er niet. We zullen de in
breuk op de voortuinen echter tot een
minimum beperken en wat we aan be
planting kunnen sparen, zullen we graag
doen", zei Guyt.
Ook wethouder Koopman hield vast
aan de oostzijde. "Je steekt een kapitaal
in dit fietspad voor de veiligheid en dan
ga je geen oversteekplaatsen maken. De
Paasdijkweg 800 m verleggen is finan
cieel zeer zwaar en bij een fietspad aan
de westkant heb je bij aardappelhandel
Bijl aan de provinciale weg absoluut
geen zicht. We hebben de beste zijde
gekozen in het belang van de fietsende
jeugd en de ouderen", zei Koopman.
Een suggestie van dhr.J.Geuze om de
fietsers door het Schapenwegje te leiden
en aan de Paasdijkweg geen fietspad aan
te leggen en verder aan de westkant,
wees de wethouder af. "Dan moet je
heen en terug oversteken en de bedoe
ling van dit plan is juist de veiligheid.
We willen gescheiden fietspaden en
daarvan stappen we niet af door de kin
deren met alle gevaren van dien over de
smalle polderwegen te leiden", aldus
Koopman.
Guyt vertelde, dat het gevolg van een
vrijliggend fietspad een berm is en de
provincie, die met 90% subsidie de grote
financier van dit fietspad moet worden,
heeft als voorwaarde 4 m gesteld. "Nor
maal is dat 3 m, maar dan is de weg 6 m
en tussen Poortvliet en St.Annaland is
die maar 5 m. Daarom wordt rekening
gehouden met een wegverbreding van 1
m in de toekomst 1, zei Guyt.
Naast de bestaande weg komt er berm
van 4 m, vervolgens op de te dempen
sloot het fietspad van 2.5 m, daarnaast
een berm van 1.5 m en dan de nieuwe
sloot. Bij in- en uitritten kan er geen
sloot gegraven worden, zodat er een
riool komt. Het fietspad krijgt een as-
faltverharding omdat dit voor het on
derhoud het meest doelmatig is. De wa
terafvoer bij de bedrijven moet via
drainage en riolering opgelost worden.
De tussenberm van 4 m opent de moge
lijkheid om beplanting aan te leggen,
wat voor de fietsers tevens de hinder van
de westenwind kan wegwerken.
Bestuurslid v.d.Weele van de veiling
St.Annaland wees op de noodzaak van
afwatering en afrastering, hoewel men
zelf al plannen had met slagbomen. Be
stuurslid A.A.Goedegebuure noemde 't
levensgevaarlijk, dat fietsers vanuit
St.Annaland het drukke kruispunt bij de
veiling moeten oversteken naar het fiet
spad aan de oostkant.
Loonwerker P.Fase van de Bram Groe
newegeweg had 't fietspad ook liever
aan de westkant. Hij dacht aan een
oversteekplaats met verkeerslichten.
Tuinder P.de Witte wilde een afraste
ring, want het fietspad komt vlak langs
zijn waterbassins.
Dhr.Koppenhol komt met zijn huis in de
bocht van de Bram Groenewegeweg wel
het dichtst bij het fietspad te zitten. Guyt
erkende dat hij maar 4 van de 9 m grond
overhoudt. "Het is éèn aanslag op uw
bezit, maar we zullen de grondverwer
ving zoveel mogelijk beperken en de si
tuatie ter plaatse met u uitzetten".
J.C.Bevelander aan de Paasdijkweg was
bang voor trillingen van auto's en
Anth.Hage vond 't niet fraai dat de be
planting bij de boerderij aangetast
wordt. Dat was Joh.van Dieren uit 't hart
gegrepen, want hij wilde de bomen die
ter bescherming van de gebouwen en op
verzoek van Staatsbosbeheer destijds
geplant zijn, graag sparen. "Als er een
halve boom gespaard kan worden, doen
we dat. Bij u komen de bomen tussen de
weg en het toekomstige fietspad te
staan", zei Guyt.
Dhr.H.Hoogerbrugge pleitte voor een
afrastering bij zijn boomgaard aan het
begin van de Paasdijkweg nu de sloot
dicht gaat.
Dhr.M.S.Menheere vroeg om beplan
ting op te ruimen. "Dat is hard nodig op
het levensgevaarlijke kruispunt bij Pot
ter op de splitsing Paasdijkweg/Enge-
laarsdijk/Zwarteweg", aldus Menheere.
Wethouder Koopman meende dat dit
beplanting van het waterschap was,
maar hij wilde 't bekijken.
Bij de Thoolse vluchthaven heerst bij tijd en wijle een bijzonder ongezonde situatie. De afvalhoop op de foto is dinsdag met
nog eens twee van dergelijke vuilnisbelten door de gemeente Halsteren wel opgeruimd, maar daarmee is het probleem nog
niet opgelost.
Schepen die in de vluchthaven afmeren, willen zo nu en dan ook hun afval kwijt, maar op het terrein is daar geen gelegenheid
voor. De schippers deponeren hun vuil met of zonder afvalzak aan het eind van de loopplank langs de weg. Een vies zaakje,
waar vele ratten van profiteren en waarvoor een oplossing voorlopig nog niet in zicht is.
De gemeente Halsteren, op wiens grondgebied alle afval wordt gedeponeerd (na verwezenlijking van de lopende grenswij
ziging van de provinciegrens wordt het Thools gebied), probeerde vorige winter met de gemeente Tholen en Rijkswaterstaat
tot een oplossing te komen, maar het bleef van alle kanten bij woorden. Op papier werd niets geregeld.
De rijkspolitie te water vond het deze week weer welletjes, waarna de burgemeester van Halsteren het opruimkarwei liet
klaren. De politie zal in het vervolg toezien op het illegaal storten, maar volgens een ambtenaar van de gemeente Halsteren
is dat een bijna hopeloze opdracht. Daarmee wordt ook het probleem verplaatst. Wanneer een schipper een proces-verbaal
aan z'n broek krijgt, zit het er dik in, dat hij de volgende keer zijn afvalzak met een paar stenen in het water gooit. Wanneer
er tijdig geen voorzieningen getroffen worden voor dit probleem, zal het er binnen niet al te lange tijd weer zo uitzien als op
de foto, die de situatie van het afgelopen weekeinde in beeld brengt.
Advertentie I.M.
De werkloosheid van mannen daalde tijdens de maand augustus op Tholen en St.
Philipsland met 20 van 475 op 454.
De werkloosheid van vrouwen steeg met 9 van 199 tot 208.
In vergelijking met vorig jaar augustus steeg de werkloosheid van mannen van 286
tot 454, dus 168 mannen meer werkloos.
Bij de vrouwen steeg de werkloosheid t.o.v. augustus 1981 van 122 tot 208, dus 86
vrouwen meer werkloos.
De vraag naar mannen en vrouwen daalde van 6 tot 3. Eind augustus 1981 betrof de
vraag 14.
Onderstaand overzicht geeft een juist inzicht in de ontwikkeling van de werkloosheid
per beroepsgroep in vergelijking met de vorige maand en de overeenkomstige
maanden van het vorig jaar.
Beroepsgroepen
juli
aug.
juli
aug.
1981
1981
1982
1982
Bouwnijverheid
67
65
130
113
Grondwerken
33
35
62
61
Metaal
49
44
64
56
Landbouw
7
7
12
14
Handel
7
8
17
17
Niet varend verk. pers.
6
8
19
22
Kantoor/onderw. pers.
23
30
30
30
Los arbeiders
46
48
73
70
Pers. alg. dienst
14
15
22
23
Overige beroepsgroepen
27
26
46
48
Totaal werkloze mannen
279
286
475
454
VROUWEN
Handel
30
29
50
55
Kantoor/onderw. pers.
35
34
47
51
Sociale en gen. zorg
10
14
51
47
Los arbeid
13
12
20
21
Overige beroepsgroepen
32
33
31
24
Totaal werkloze vrouwen
120
122
199
208
Totaal aanvragen
12
14
mannen en vrouwen
6
3
Hoog Amerikaans bezoek aan
Oud-Vossemeer
Fietspad Poortvliet-St. Annaland
stapje nader
Er zijn 156 jeugdige werklozen
Fiscus legt beslag op Van Lam
meren
Voortaan bierloze ijsbanen
Integratieproject A.J. Polder
Cursussen "Uit op Tholen" lopen
goed
Touwtrekken over opruimen afval
in Vluchthaven Tholen
Weer uitbreiding van Rabobank
St. Maartensdijk
Andere gemeente ook streng met
leerplichtwet
Tenniskampioen jeugdige Thool
se aangelegenheid
DE WAARDE VAN DE DAG
VERHOGEN, IS EEN GROTE
KUNST
Dit nummer bestaat uit 16 pagi
na's
Bouwnijverheid
De werkloosheid van bouwvakkers daalde van 130 tot 113. Een daling met 17
mannen. In vergelijking met aug. 1981 zijn er nu 48 mannen meer werkloos.
Grondwerken
Het aanbod in de sector water-spoor-en wegenbouw onderging vrijwel geen veran
dering. Nu 26 mannen meer werkloos dan een jaar geleden.
Metaal
Bij de sector metaal was een lichte daling van het aanbod te constateren. Ook bij deze
beroepsgroep blijft het aanbod hoog.
Los arbeiders en pers. alg. dienst
Het aanbod bleef nagenoeg gelijk.
Handel en kantoorpersoneel
Bij de mannen bleef het aanbod onveranderd. Bij de vrouwen was een stijging van
het aanbod waar te nemen.
Plaats van inwoning
Van de 454 werkloze mannen is een 41-tal mannen woonachtig te St. Philipsland.
Van de 208 werkloze vrouwen is een 30-tal afkomstig uit die gemeente.
Jeugdigen
Van de werkloze mannen (454) is een 59-tal mannen jonger dan 19 jaar.
Van de werkloze vrouwen (208) zijn 97 vrouwen jonger dan 19 jaar, aldus de
directeur van het Arbeidsbureau Tholen/J.P.M. van der Male.
De belastingdienst heeft bodembeslag
gelegd op alle eigendommen van het
onlangs failliet verklaarde staalcon
structiebedrijf Van Lammeren te Sint
Maartensdijk.
Dat houdt in, dat alles in de fabriek ten
bate van de exploitatie niet vervreemd
mag worden. Het bedrijf Lespoir, dat de
fabriek van de gebroeders De Bruijn
beweert te hebben gekocht, heeft in
middels een snelle rechtsprocedure
aangespannen tegen het Bergse curato
renduo Van Meggelen en Viragh. Na het
faillissement hadden zij al beslag gelegd
op de eigendommen en Lespoir wiL die
beslaglegging voor de arrondissements
rechtbank te Middelburg aannvechten.
Volgens mr.G.Z.U.Viragh heeft Lespoir
echter geen schijn van kans, want de
curator heeft alle mogelijke moeite ge
daan om bewijzen bij elkaar te zoeken
dat er bij de overname van het bedrijf
van dhr. Van Lammeren met opzet
sprake is geweest van oplichting.
Mr.Viragh wil zich beroepen op de nie
tigheid van die overeenkomst en liet ons
telefonisch doorschemeren dat aankla
ger Lespoir zijn eigen graf graaft. Wan
neer de zaak eenmaal gerechtelijk is af
gehandeld, zal het bedrijf zo spoedig
mogelijk worden verkocht, want be
langstelling is er zeker wel.
De fabriekshal en het kantoortje aan de
NijVerheidsweg maken in deze weken
een doodse indruk. De gesloten luxaflex
is symbolisch voor de sluiting van het
bedrijf. De voormalige werknemers
kwamen onlangs in de voetbalkantine
van Smerdiek onder leiding van vak
bondsman J.Vegting bijeen om met na
me de arbeidstechnische kant van de
zaak nog eens op een rijtje te zetten.
Ondanks de tragiek rondom het faillis
sement van het staalconstructiebedrijf
trokken de teleurgestelde oud-perso
neelsleden vorige week vrijdag voor een
etentje naar De Kloof in Huijbergen,
waar met de echtgenotes de honger en
de pijn een beetje werd gestild.
Advertentie IM
Twaalf bekeuringen op de Grindweg in
Tholen en acht in de Stoofstraat te
Poortvliet waren maandag het resultaat
van een snelheidscontrole door de poli
tie. In de Grindweg was de hoogst ge
meten snelheid 76 km. Op de Provin
ciale weg bij Poortvliet 112 km.
Sint Annaland: dinsdag 28 september
Uien maat 40 klasse 2 NL f21,10. Aan
voer 60 ton. Aardappelen: bintje f 14-19,
bonken I f19, bonken II f15, kriel f85,
drielingen f12. Aanvoer 50 ton.
Sint Maartensdijk: bintje fl5-17,30, ei
genheimer II f14 en doré f16,40. Aan
voer 15 ton. Uien maat 40 opwaarts
klasse 2 NL f21,10.
Juwelier
horloger
opticien
Grote Kerkstraat 5 - Steenbergen
Tel. 01670-63385
Adri C. Broekhuis en Zoon, een begrip voor kwaliteit en service!
Advertentie IM