Ook Marokkanen willen vredig Kerstfeest vieren op Tholen Dan/centrum ftien Janvier BROEKHUI BOUMAN POTTER Het meeste is de Liefde Aanmelden voor nieuwe danslessen vanaf Maandag 28 december iedere avond aan de zaal van 7 tot 9 uur. EenDanssctod kiesjeinetTaig Kerstconcert Smalstads Mannenkoor UTUU5S' Woensdag 23 december 1981 38e jaargang no. 7 U?t-uc JfW ZE- 'In benauwde tijd rond de kribbe' Goed wonen Niet voor hun plezier, maar uit nood gekomen Daar staan ze dan Dansen is plezier voor twee bij Antwerpsestraat 35 - 4611 AB Bergen op Zoom Tel. (01640) 3 50 10 junioren van 8 t/m 10 jaar beginners vanaf 14 jaar echtparen en twens disco dansen A De baan Ritueel slachten Meer naar het Welzijnsorgaan DeZC WEEK Lid Vereniging Goud-en Zilversmeden A „WONINGINRICHTING" Molenstraat tel. 01662-445 Poortvliet «fa* Eendrachtbode Postbus 5 4697 ZG Sint-Annaland Telefoon 01 665-2752. Telex 54520. Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint-Philipsland, waarin opgenomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad. Verschijnt donderdag Postrekening 1 2 44 07 Bankrekening 30 30 05 556 Abonnement ƒ15,50 per halfjaar, per jaar 30,— Per post 37,50 per jaar. Losse nummers 0,80. Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur. Advertentieprijs 0,29 plus btw per mm. Spierinkjes t/m 20 woorden ƒ6,50 contan- tinclusièf btw Op rekening ƒ7,50. Hoofdredacteur G. Heijboer. De geboorte van Jezus, die de christe lijke wereld ook op het Kerstfeest 1981 gedenkt, houdt tevens en vooral in, het benadrukken van de liefde van God tot de mens. Het gevolg daarvan zou ook moeten zijn de liefde van de mens tot zijn naaste, tot'zijn medemens. Hoe onkerkelijk ook, voor allen brengt de viering van het Kerstfeest een sfeer van hét goed willen zijn voor anderen. Hoe materialistisch elen ook zijn inges teld, niemand ontkomt met Kerst geheel aan die specifieke sfeer die van dit op de christelijke beginselen stoelend feest uitgaat. De prediker zegt dan ook: 'geloof, hoop en liefde, maar het meeste van deze is de liefde. Al zou men niet in God geloven, al voelt men weinig hoop, ieder mens snakt toch naar liefde, zowel in menselijke als in geestelijke zin. Ieder beseft in zijn hart ook wel, dat hij liefde moet geven om het te kunnen ontvangen. In de dagelijkse jacht van het leven wordt maar al te vaak vergeten. De zorg voor het materieele bestaan heeft ons zo in zijn ban gevangen, dat we hoogstens daarnaast en pas daarna nog plaats wil len geven aan het element liefde. Liefde als het ons uitkomt is geen echte liefde. Toch'is het ons aangezegd, dat de liefde het voornaamste is, het meest waarde volle. Jezus' geboorte is er niet alleen het bewijs van, maar dient ook ter aanspo ring. 'Zo lief heeft God de wereld ge had'. Ook wie dit bijbelwoord vergat of er niet meer aan wil denken, zal niet kunnen loskomen van het begrip 'lief de'. Ieder mens krijgt het element liefde bij zijn geboorte mee. Dat de mens dit laat overwoekeren door hartstochten en be geerten is daarmee niet in strijd. Zelfs de ergste misdadiger behoudt in zijn hart toch altijd de hunkering naar en het plekje van liefde voor iets wat leeft, het zij mens of dier, iets waaraan hij zich geven en binden wil. Wie met Kerstfeest in de eerste plaats meent te denken aan lekker eten, drin ken en andere feestelijkheden, dan is dat toch niet het voornaamste voor u, maar wel mét wie u dat vieren zal. Alleen met jezelf eten en drinken heeft niets feeste lijks. Je hebt dus de liefde van en voor ande ren nodig, die het met je willen vieren, waardoor het ook pas een feest kan worden. Hoe ruimer de mens zich weet op te stellen tegenover geloof, hoop en liefde, tegenover de wereld, hoe grootser hij de Kerstviering zal zien en onder gaan. Evenals we het element liefde in ons kunnen laten overwoekeren, evengoed kunnen we het anderzijds ook cultive ren. Van nature is daarmee ieder mens altijd bezig. We zoeken stuk voor stuk altijd naar liefde, we willen allemaal vrede om ons heen. Al doen we dan ook nog zo onverschil lig, we kunnen nooit geheel los komen van de achtergronden van het Kerst feest. In het dagelijks leven vaak met vallen en opstaan, omdat we in de door ons ge cultiveerde maatschappij ook noodged wongen nog de materiele gedachten en noden ontmoeten die een deel van onze aandacht opeisen. Doch uitbannen, ge heel verliezen, kunnen we de liefde niet. Altijd komen er, bij ieder mens, weer de momenten in het leven, waarop dit ele ment zich manifesteert en zich het sterkst toont. Helaas hebben we er vaak een aanleiding toe nodig, zoals dan bij voorbeeld het Kerstfeest. Van nature ook nog niet eens voldoende om de lief de te doen domineren. Begin bij jezelf, kijk om je heen, ver of dichtbij, naar Polen en nog verder en je constateert dat de vrede zoek is omdat de liefde ont breekt. Hoe wij echter ook in het leven staan, misschien in de overtuiging dat we het kunnen zonder geloof, zonder hoop, wees er toch zeker van dat men het zon der liefde niet weet vol te houden. Er is er maaréén die de echte liefde weet te geven. Echter in Hem en door Hem kan dagelijks, kan zeker ook met Kerst feest de liefde tot de medemens open baar worden. Wie waarlijk vrede wil, zèl daar vanuit moeten gaan."Want het meeste id de liefde". De Marokkaanse familie Benjelali in de Kotterstraat in Tholen, zonder vrouw en dochter. Op 29-jarige leeftijd kwam dhr.Benjelali naar Nederland, waar hij 14 jaar in Weert wo onde en werkte, vervol gens 6 jaar in Gouda, 6 maanden in Roosendaal en nu 9 jaar in Tholen. Sinds acht jaar is hij herenigd met zijn vrouw en kinderen. "Het is hier heel rustig en dat is goed voor m'n gezin. Een grote stad is niks. Ik werk in ploegendienst bij Philips in Roosendaal, ik doe bood schappen en voor de rest ben ik thuis, waar ik t.v.kijk. Elke week ga ik drie uur naar Nederlandse les, samen met acht anderen in twee groepen. In Marokko zelf heb ik maar twee weken gewerkt, daarna ben ik al gauw naar Frankrijk gegaan. Iedere 2 a 3 jaar ga ik vier weken op vakantie naar Marokko, maar ik zie mezelf nog niet teruggaan, want er is daar geen werk. M'n kinderenfvijf jon gens en drie meisjes) leren hier. Mijn oudste zoon van 18 jaar zit in de derde klas van de mavo, m'n oudste dochter zit op de huishoudschool" aldus dhr.Ben jelali. Zijn zoon en dochter zijn al goed ingeburgerd. De eerste, Hanififrechts op de foto met het kleine kind) was op Ter Tolne actief bij het dammen en school- voetbal. Hij heeft inmiddels ook een Marokkaanse ploeg voor het zaalvoetbal in Meulvliet opgericht. De acht spelers hebben zeven wedstrijden gespeeld, waarvan er vier gewonnen en drie verlo ren zijn. Pastoor Kosciow Karol uit Radomsko.l heeft zijn collega A.v.d.Brule uit Tholen vrijdag 18 december na aflevering van^ de voedselzending de volgende brieft meegegeven: "Dierbare broeders en zusters van het^ gehele eiland Tholen. Vandaag heeft.: ons het transport bereikt met het voedsel i van de Thoolse burgers. Wij danken j [jullie uit het diepst van ons hart. Moge God jullie allen belonen voor die mooie i zending, net voor de Kerst. Wij zijn niet in staat jullie wat te geven, maar er is 1 toch maar een God. i Ook de jeugd van Tholen zijn we dank- baar voor de kaarten, waardoor we ons 1 niet zo alleen voelen. Er blijft voor ons j niets anders over, dan u te gedenken in ons gebed. De Kerstdagen naderen en dan in zo'n benauwde tijd rond de krib- be, dat is niet zo plezierig, i Nogmaals onze hartelijke dank van mijn 6000 parochianen aan de pastoor en de chauffeur voor de gebrachte goederen i van de burgers van Tholen. Ook de^ overige medewerkers dank voor hun in- spanning. Radomsko, 18 december) 1981'" aldus pastoor Kosciow Karol. Zeker als het Kerstfeest nadert is er de grote toegeeflijkheid. Is er ook de groter bereidheid tot het meeleven met onze medeburgers, Iaat staan familieleden of goede vrienden, die bijvoorbeeld nu in het ziekenhuis moeten verblijven. Ook als het voor de patiënt niet om een ernstige ziekte of letsel gaat, vinden we ze zwaar gedupeerd, nu ze met de laatste in het gezin toch veelal gezelligste weken van het jaar, niet thuis kunnen zijn. De afstand tussen ziekenhuis, inrichting of verpleeghuis bedraagt echter gewoonlijk niet meer dan vrij gemakkelijk overbrugbare kilometers. Zelfs al is het in wintertijd glad. Ze zijn dus met die dagen zeker niet helemaal van familie - of vriendenbezoek verstoken. Zit je echter vele honderden kilometers van je geboorteland, dan is een dergelijk contact onmogelijk. Zoals voor de in ons land verblijvende buitenlandse werknemers. Zoals ook dus voor de op Tholen wonende Marokkanen. Het zijn ongeveer 20 gezinnen van in totaal 60 mensen. Het merendeel in Tholen, een ander deel in Sint Maartensdijk. Vinden we dat ze ook bij ons horen als het Kerstfeest wordt? Of gaapt er onbedoeld en onbewust nog een te grote kloof tussen die 'vreemdelingen' en onze eigen knusheid? Enkele dagen gelden hadden we een gesprek met afgevaardigden van de Stichting Buitenlandse Werknemers Zeeland, mensen van het Welzijns or gaan Tholen en met een paar Marokka nen. Later werd nog even zo'n Marok kaans gezin in Tholen bezocht. Het eer ste gesprek ging vooral over de opvang en hulpverlening, de begeleiding, de problemen en dan mag geconcludeerd worden, dat Nederland er heus wel wat aan doet. Hier en daar zal dat nog wor den aangetipt in het vervolg van dit ar tikel, maar we meenden nog vooral de aandacht te moeten richten op de in ons gebied verblijvende Marokkanen zelf. Als we de vraag stellen of er nog onbe doeld en onbewust een te grote kloof gaapt, is daar het spontane antwoord van de om ons heen wonende buiten landers: Best wonen op Tholen. Ze zullen ook vrij zijn met de Kerstda gen. en dat op hun manier vieren. Toch ontberen ze het echte thuis-zijn. Ze mis sen wat, temeer nu ze rondom zich zien hoe de Thoolse familieleden en vrien den elkaar opzoeken, het samen gezellig maken. Ook de familie Benaissa-Ginali in de Kotterstraat te Tholen voelt dat gemis. En met hem zijn andere landgenoten in ons gebied. Maar de erkentelijkheid over het verkregen werk en de opvang overheerst. Daarom hopen ze eveneens op een vredige, op een gezellige Kerst. Overbodig is evenwel niet toch wat meer tot elkaar te komen. Misschien kan daartoe ook langs deze weg een steentje worden bijgedragen. De buitenlandse gastarbeiders, de Thoolse Marokkanen zijn niet voor het avontuur, voor hun plezier zo ver van huis. Het was bittere noodzaak. Benais- sa, Hassani, Alhouir en welke andere namen ons ook vreemd in de oren klin ken, zijn in feite mensen zoals u en wij. Even gevoelig voor een stukje hartelijk heid. Even gevoelig te worden opgeno men in een samenleving. Een huidskleur zegt immers helemaal niets of een mens goed of slecht is. Toch komt dat vooroordeel snel om het hoekje kijken. Vaak door onbegrip. Terwijl juist wij zo vaak dat bijbelwoord worden voorgehouden om niet te oor delen opdat we niet zelf geoordeeld zul len worden. Nee, het is helemaal niet zo en niemand hoeft dat ook te denken, dat we op Tholen zo barbaars zouden zijn voor de gastarbeiders. Integendeel, als we de 43-jarige Benaissa uit de Thoolse Kot terstraat vragen, hoe of hij en zijn ge- zinsledenxhet verblijf op Tholen ervaren, komt meteen die spontane uitroep: Gggooeeeed! Maar het heimwee aan het geboorte land, de eigen omgeving, de eigen fami lie, de eigen gebruiken, de eigen Gods dienstbeleving blijft wel. Maar men moest wel. Ze wonen er in Marokko niet alleen als gezinnen samen, maar in nog veel groter familie-verband van zo'n 30 tot 40 mensen. Men kan het ongeveer voorstellen als in een Joodse Kibboets met veel gemeenschappelijks. Slechts een klein deel van de familie heeft echter werk. Wie dat niet heeft heeft ook geen geld en geen geld bete kent geen eten. Een aantal mensen uit zo'n familie is dus als het ware gedwon gen de hort op te gaan. Om het te over leven en om de familie te steunen met het hier verdiende geld. Dichtbij huis zijn er voor hen geen mogelijkheden. Dus maar naar het welvarende westen, naar het gastvrije Nederland. Daar gaan ze dan met het kleine bun deltje eigendommen en een vooruitbe- taalde overtocht (ook dat moet er eerst nog af)-—naar de vreemde. Ze dalen uit de grote vogels op Nederlandse bodem en staan daar als een kat in een vreemd pakhuis. Een pakhuis waarin het wrie melt en jaagt en davert. Waar het alle maal zoveel anders is dan in het éigen vertrouwde sandalenhokje. Het allerbe langrijkste wordt een onderkomen en een baan. Voor dat laatste immers moest familie en zoveel wat vertrouwd was, worden verlaten. Er volgt een ontmoeting met een voor hen ongekende papieren winkel, van voorschriften en bepalingen en al snel is er de taai-kortsluiting wat naar beide kanten zoveel vergissingen met z'ich mee kan brengen. Men ontmoet dan wel veel formaliteiten, maar niet direct zo veel onvriendelijkheid, dat alle moed in de schoenen zinkt - een enkele fustratie uitgezonderd. Er blijft voldoende zicht over om toch door te zetten, hoe moei lijk dat begin ook is. Er zit ook niets anders op. Wie als Benaissa al enkele jaren Neder landse en dan vooral Thoolse ervaring heeft, heeft dat beroerde begin al lang achter de rug. Maar niet iedereen treft zo om met een op Thoolse bodem groeiend gezin ook nog plezierig te wo nen en te werken. Dat doet Benaissa bij Philips in Roosendaal. Nee, geen pro blemen want werk is het belangrijkste. Dat betekent geld, dat betekent onder houd voor zijn gezin, dat betekent een keertje met vakantie naar Marokko en dat betekent de families daar zo nu en dan ook nog wat te kunnen toestoppen. Want ook in deze periode van enorme werkloosheid, staat er nog maar l 'Thoolse Marokkaan' op het arbeidsbu reau ingeschreven. Een beter teken dat het klikt is niet gemakkelijk te geven. Daarmee zijn niet alle kleine problemen ook opgelost. De partijen zijn naar beide kanten goedwillend. Nederlanders en Marokkanen, maar de verschillen zijn zo groot, dat die niet in een mum van tijd opgelost kunnen worden. Daarom ook waren de begeleidingsdiensten zoals in Zeeland dringend nodig. Als de oosterling een vloeiend betoog houdt, lijkt het er voor de nuchtere wes terling haast op of hij met het mes ge reed staat. Dat is helemaal niet het ge val, maar het misverstand kan dan wel levensgroot zijn. Onze bloedeigen grondwet verzekert vrijheid van Godsdienst. Dat belemmert ons niet onderling al meteen in de hoogste boom te klimmen al is er reli gieuze meningsverschillen zijn. Kijk maar eens naar de gevolgen van een kerkelijke scheuring. Wat eens broeders waren, zijn dan niet zelden eikaars grootste vijanden. De Islamitische gods dienst is in ons land vrijwel onbekend. Zeker op Tholen. Die is ook van zo'n andere orde dat het niet eens te verge lijken is met de grootste kloof tussen de uiterst linker - en uiterst rechterzijde van de protestanten. In grote lijnen aangegeven kent de Isla miet naast de Bidstonden het ritueel slachten. Voor hen een Godsdienstige verplichting waar men niet onderuit kan. Voor hun geloof van minstens de zelfde waarde als het sacrament van het Heilig Avondmaal voor de meest Ort hodoxe protestant. Eenmaal per jaar is er voor de islamiet het grote offerfeest, gedachtig aan wat eens Vader Abraham heeft gedaan. Het daartoe nodige schaap moet ter plaatse geslacht kunnen worden. Op Tholen is dat probleem Voor de Marok kanen nog niet opgelost. Niet vanwege tegenwerking van de gemeente, maar men is thans nog op Roosendaal aange wezen en dat is voor deze mensen als het ware onoverkomenlijk in hun geloofs beleving. Hiervoren is al benadrukt, dat Neder land er zich niet maar met een Jantje van Leiden afmaakt wat de gastarbeiders betreft. De daartoe gevormde stichtin gen hebben ook in Zeeland veel goed werk gedaan. Thans hopen echter de bezuinigingen de draad te verkorten, zodat in de toekomst vooral het Thools Welzijnsorgaan zich veel meer nog dan thans met de gastarbeiders zal dienen te bemóeien. Met gretigheid volgen ook de Marok kanen de taalcursussen en andere bege- leidingsvormen opdat de Nederlandse samenleving voor hen duidelijker wordt. Zo wordt de weg gewezen naar de ge meentelijke diensten de arbeidsbureaus, enz. Onze streek kent dan ook geen uitzon derlijke moeilijkheden met deze men sen. Integendeel, veelal reeds opgeno men in sportverenigingen of andere sa menlevingsvormen. Het merendeel er vaart dat ze goede buren zijn en dat ze goede buren hebben, hulpvaardig, vriendelijk. Maar er blijft vanzelfspre kend toch het gemist niet in eigen land, bij eigen volk. in eigen familiekring té kunnen zijn. Laat deze toelichting een bijdrage mo gen zijn tot een verdere wederzijdse verdraagzaamheid. Immers, ook Benaissa en zijn landgeno ten willen, zij het dan weliswaar van huis, vredig Kerstfeest vieren. Wie zou hen dat niet gunnen? Ondanks de vroeg ingevallen winter met sneeuw en matige vorst zijn er bij-scha penfokker G.M.Geluk uit SintMaar- tensdijk al twee lammetjes geboren. "Dat is buitengewoon vroeg. Zeer zelden gebeurt dat nog in het oude jaar", zegt dhr.Geluk, die op de Thoolse Dagen vaak in de prijzen valt bij de schapen keuring. Op 16 december werden twee lammetjes geboren en ze zijn goed ge zond, levendig en mooi. In de schuur staan nog 34 schapen, zo rond als een ton, die begin januari op het programma staan om te lammen. "Het is een grote hobby van me. Je bent er twee maanden dag en nacht nee bezig", zegt dhr.Geluk. Van de zomer hoopt hij totaal zo'n hon derd schapen te hebben. Tachtig procent van de jonge schapen gaat naar Belgie voor de fokkerij. Het Kerstnummer 1981 en de meeste daarvan is de Liefde Lammetjes voor Kerst verzekeren Lentekomst Polen kregen Thoolse voedsel pakketten. Ook Marokkanen willen vredig Kerstfeest vieren op Tholen Maatschappelijk werk en Gezins verzorging kregen extra aandacht van bestuur Welzijnsorgaan Sint Philipsland doet niet mee aan Stichting Cultuur Spreiding Zee land Riolering campings Stavenisse uit bovenwijkse pot. Sint Annaland opende ijsbaan die er mag zijn i Geen aparte bus chr. school Sta venisse Een zilveren E.H.B.O.-er Thoolse kantonrechter liet auto hoorn loeien. De BV Betho in 1982 Thools college positief over boer derijproject Vogel- en tafeltenniskampioenen Eerste Kerstfeestvieringen en ko mende Kerstprogramma's. Veel plaatselijk nieuws en andere berichten in het voorlaatste num mer 1981. Alle Eendrachtbode-medewerkers wensen alle lezers goede Kerstda gen. ZONDER DE NACHT KEN NEN WE DE STERRENHE MEL NIET Het Kerstnummer bestaat pit 14 pagina's Het Smalstads Mannenkoor uit Sint_ Maartensdijk geeft vanavond, donder dag 24 december, vanaf 19.30 uur een kerstconcert in de N.H. Kerk te Oud- Vossemeer. Dirigent, bestuur en leden prijzen zich gelukkig dat zij op deze avond medewerking krijgen van brass band Excelsior uit Kloetinge. Deze brassband geniet niet alleen in onze re gio, maar ook provinciaal en zelfs lan delijk grote bekendheid. Onder leiding van 'vakman' Ko den Toonder hebben ze al op diverse concoursen uitstekende resultaten behaald. Tijdens de viering van het 100-jarig bestaan van Accele rando uit Sint Annaland hebben ze ook hun partij geblazen. Het Mannenkoor, en de brassband zijn overigens geen vreemden van elkaar, want vorig jaar werkten ze beiden mee aan de volks- kerstzangdient in de Maria Magdalena- kerk te Goes, waar maar liefst 1300 mensen aanwezig waren. Hoogtepunten voor wat het Mannen koorgedeelte betreft zullen ongetwijfeld zijn: 'Kerstnacht' van C.J.M.Merkx, waarin maar liefst 4 verschillende koorleden op de solotoer gaan en waarin het overbe kende 'Stille Nacht' te horen zal zijn. Men vraagt speciale aandacht voor het derde couplet, want dat wordt zo hoog gezongen, dat het voor de meeste koren moeilijk te realiseren is. Volgens de be werker van deze zetting moet een koor dan over zeer goede tenoren beschikken. Het dubbelkorige( 8 stemmig) 'O Mag num Mysterium' van Jacob Handl vraagt ook bijzondere aandacht. Al met al is het een programma wat be slist de moeite van het bezoeken waard zal zijn. Het Smalstads Mannenkoor re kent daarom naast de zangliefhebbers ook op belangstelling van leden van de muziekverenigingen en hun aanhang. De avond begint om 19.30 uur, terwijl ds. Van der Heijden uit Oud Vossemeer de opening en meditatie verzorgt. Het orgel voor zowel samenzang als bege leiding wordt bespeeld door Jo Hage uit Scherpenisse. Juwelier horloger opticiën Grote Kerkstraat 5 - Steenbergen Tel. 01670- 33 85 Adri C. Broekhuis, een begrip voor kwaliteit en service Lu. Advertentie IM Advertentie 1M

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1981 | | pagina 1