Gemeentelijke stimulering
vestigingen groente-glasteelt
Personeelsuitbreiding
afdeling sociale zaken
Grote hoeveelheden afval
naar Tuttelhoekje van
16,—naar 25,—
Donderdag 22 oktober 1981
EENDRACHTBODE
9
Burgemeester E. Baerends: strenger toezicht horecasluiting
Wethouder C.J.Moerland:betalen uit post onvoorziene uitgaven 1982
Manege
Zwembaden
Speelterreintjes
Kunstvoorwerpen
Geen eenzijdige
bezuiniging
Onderhoudskosten
Zeer billijk
Reinigingsrechten
Kleine huizen
Burgemeester E. Baerends kon maandag
bij de begrotingsbehandeling volop in
stemmen met de suggestie van de
P.v.d.A. ten aanzien van stimulering be
drijfsleven in het algemeen, zoals trou
wens ook door de andere partijen werd
voorgestaan en die van de tuinbouw, met
name de glascultuur in het bijzonder. Er
is immers ndg steeds een uitstoot uit het
Westland door de randstadbebouwing.
Met deskundigen, organisaties, het be
drijfsleven en andere belanghebbenden
zou bezien kunnen worden of er op Tho-
len een geschikt concentratiepunt is voor
dat doel voor zover het perceelsgrootte,
aan- en afvoerwegen, afzetmogelijkhe
den, enz. betreft. De raadsvoorzitter
hoopte er in een vergadering van de
commissie ruimtelijke ordening op terug
te komen.
Burgemeester Baerends was zijn ant
woord begonnen met een woord van ai-
gemene waardering voor de vier fracties
die een week eerder hun algemene be
schouwingen hielden. Ditmaal wat be
perkte, zo constateerde de heer Bae
rends, maar toch werden veel zaken
aangetipt, die een gedachtenwisseling
waard zijn. Bovendien een handvat om
mee bezig te zijn in het begrotingsjaar.
Hij meende dat de inderdaad ook wel
aanwezige verschillen toch overbrug
baar zullen zijn. Op een eerste vraag van
de PvdA over de wenselijkheid van een
ontmoeting tussen politie en gemeente
raad, verzekerde de burgemeester het
organiseren van een ontmoeting tussen
bijvoorbeeld de commissie voor bes
tuurlijke aangelegenheden met de rijks-
poltieleiding een zinvolle zaak zou zijn.
Hij zal daartoe de nodige stappen on
dernemen. In dit verband wees de bur
gemeester tevens op, dat het gericht
verkeerstoezicht in voorgaande jaren
haar nut bewees. Nu die draad weer is
opgepakt na enige stilstand, wordt een
toenemend aantal overtredingen gecon
stateerd met name van het o.m. in
bochten op de linkerweghelft rijden.
Daarbij gaat het niet om mensen die hier
niet bekend zijn, maar om onze eigen
burgers, vulde de heer Baerends aan, die
meedeelde, dat daarom dan ook het ge
richt verkeerstoezicht voorshands weer
voortgang zal vinden.
Sluitingsuur horeca.
De PvdA fractie had in haar beschou
wing opgemerkt als fractie graag te
hebben meegewerkt om het sluitingsuur
van de horeca later te stellen dan voor
heen het geval was. Dat er nu nog over
tredingen zijn betreurt de fractie. Ze
heeft er dan ook geen enkele moeite mee
als de burgemeester wil vasthouden en
doen controleren. Wat de SGP fractie
betreft mag de burgemeester in dit op
zicht nog verder gaan. Ook die fractie
had dit onderwerp in haar algemene
beschouwing aangekaart en ze vond dat
het gemakkelijk te controleren moet
zijn. Die fractie wees er bovendien op
dat er dezelfde eisen zijn voor de kanti
nes op sportvelden. De burgemeester
antwoordde dat hij geen vergunning
verleent voor het organiseren van feest
en dansavonden in de kantines, behalve
na een behaald kampioenschap. In de
muziekvergunning voor sportkantines is
opgenomen, dat die uitsluitend gelden
tot 1 uur na de laatste wedstrijd. De heer
Baerends zei nog het voornemen te
hebben komende maand een gesprek te
voeren met bestuurders van de sportve
renigingen en de horecabond Tholen
over het begrip para-commercialisme.
Niet voor een koerswijziging, maar wel
om te wijzen op gemaakte afspraken en
indien nodig die iets bij te stellen. De
SGP bleek later op de dag gelukkig te
zijn met dit antwoord. De V.V.D.-fractie
had deze zaak evenmin onbesproken
gelaten, maar vond dat de clubhuizen
voor het functioneren van een vereni
ging in sociale zin onmisbaar zijn. Bij de
totstandkoming daarvan mag er dan ook
best een gemeentelijke financiële bij
drage zijn. Dat wil niet zeggen, dat
daarin ook bruiloften of partijen moeten
worden georganiseerd. De burgemeester
antwoordde dat de medewerking mees
tal bestaat uit het verlenen van een recht
van opstal. Het binnen de perken hou
den van kantine-aktiviteiten is een lan
delijk probleem. Er is op hoog niveau
overleg gaande om tot meer bindende
afspraken te komen. Die ontwikkeling
zal het college blijven volgen. Overigens
zei de burgemeester geen heksenjacht te
willen openen en geen politiestaat na te
streven. "Het sluitingsuur is in een ve
rordening geregeld waaraan men zich
moet houden, maar in het verkeer ge
beuren ook overtredingen", zei dhr.
Baerends.
Contact met Brabant.
De VVD vindt contact met overig Zee
land best, maar in sommige gevallen kan
contact met Brabant beter zijn. De bur
gemeester antwoordde dat er bij de raad
destijds geen behoefte was deel te ne
men in het streekgewest West-noord-
Brabant. In de gemeenschappelijke re
gelingen op het gebied van brandweer
en ambulancevervoer is Tholen vol
waardig partner. Ook uit andere orga
nisaties of instellingen worden wel eens
stukken toegespeeld. Met name als het
gaat over zaken die alle kernen in de
regio raken.
Brandweer
Naar aanleiding van vragen van CDA
en PvdA over de brandweer zei de bur
gemeester, dat het in de bedoeling ligt
voor het korps Sint-Maartensdijk een
grote, gecombineerde hoge-lagedruk
autospuit aan te schaffen in tegenstel
ling tot Sint-Annaland, waar kan wor
den volstaan met een hogedruk autos
puit met losse lagedrukspuit. De dis
trictsinspecteur voor het brandweerwe
zen en de regionaal commandant achten
het noodzakelijk dat binnen de ge
meente een grote combinatie beschik
baar is, mede omdat een dergelijke auto
meer materialen kan meevoeren. Het
verdient volgens hen aanbeveling het
hulpverleningsmateriaal niet gelijkelijk
over de korpsen te verdelen omdat dit
verhoging van de kosten en versnippe
ring van de kracht tot gevolg heeft. Zij
adviseren het grote hulpverleningsma-
teriaal te concentreren bij het meest
centraal gevestigde korps. Volgens de
regionaal commandant dient het korps
Sint-Maartensdijk de functie van cen
traal hulpverleningskorps te krijgen.
waarvoor een grotere auto nodig is dan
bij de andere korpsen. Met de uitge
breidere taak van het korps St. Maar
tensdijk kan in de toekomst ook reke
ning gehouden worden bij de opleidin
gen van het brandweerpersoneel. Vol
gendjaar komen er concrete voorstellen,
aldus de raadsvoorzitter. Van Schetsen
informeerde of zo'n grote brandweer
auto gevolgen zou hebben voor de gar
rage in St. Maaijensdijk. De burge
meester moest het antwoord schuldig
blijven. Hij liet nog weten, dat de plaat
selijke commandanten en de centraal
commandant zeer tevreden zijn over het
functioneren van het stil alarm. De 'pie
pers' geven geen reden tot klachten.
Verpleeghuis
Over de plannen tot vestiging van een
verpleeghuis in de regio zei de burge
meester dat sinds kort een ambtelijke
werkgroep is ingesteld die moet nagaan,
waar het verpleeghuis gevestigd moet
worden. De meeste hierbij betrokken
gemeenten pleiten ervoor het verpleeg
huis in hun gemeente te vestigen. Ook B
en W van Tholen menen dat er hier ge
schikte locaties zijn voor de bouw, reke
ning houdende met alle bijkomende
nevenvoorzieningen. Dhr. Baerends zei
dat St. Philipsland zich bij Tholen aan
sluit, maar hij vermoedde dat het ge
bouw nog wel enkele jaren op zich zal
laten wachten.
Poortvliet
Ten aanzien van de uitvoering van de
wet op de geluidhinder zei de burge
meester dat, zolang de akoestische on
derzoekingen niet zijn verricht, het niet
verantwoord lijkt om aan te geven in
hoeverre saneringssituaties zullen op
treden. De geluidsbelasting in de Stoof-
straat te Poortvliet lijkt zo duidelijk, dat
inderdaad een overschrijding van de
normen plaatsvindt. Dat kan een basis
vormen voor het vervroegd uitvoeren
van het Rondwegplan. Geluidmeting en
akoestisch onderzoek drukt overigens
op de. exploitatie van de verschillende
bestemmingsplannen. Het is reeël om te
veronderstellen, dat dit een verhogende
invloed zal hebben op de grondprijzen.
SGP en CDA waren ongerust over de
minimale bouwgrond in Poortvliet en
Oud-Vossemeer. De burgemeester zei
wat optimistischer te zijn nu de betref
fende bestemmingsplannen ter visie zijn
gelegd dan wel zeer binnenkort ter visie
worden gelegd. Er is een basis ontstaan
om met toepassing van artikel 19 van de
wet op de ruimtelijke ordening een ver
korte procedure te volgen. Dorpsweg
Oud Vossemeer wordt deze maand ter
visie gelegd, kom Poortvliet komt in de
eerstvolgende commissievergadering
aan de orde.
Het bedrijventerrein St. Annaland is om
diverse redenen opgehouden. Allerlei
nieuwe varianten moesten ontwikkeld
worden omdat geen acceptabele grond
prijs verkregen werd. De commissie be
drijfsleven maakte tussentijdse bezwa
ren tegen de lokatie van het bedrijven
terrein, wat nader onderzoek vergde en
tenslotte werd de afronding gestagneerd
als gevolg van het in werking treden van
de wet geluidhinder. Een onderzoek en
discussie moest plaatsvinden naar de
gevolgen en effecten van die wet. Het
Stedebouwkundig Adviesbureau Stad
en Landschap heeft onlangs opdracht
gekregen om stukken gereed te maken
voor wettelijk vooroverleg. De locatie
van het bedrijventerrein Oud-Vosse
meer is in grove lijnen bepaald. De
schets wordt samengesteld, waarna ver
volgens toetsing aan de wet geluidhinder
plaatsvindt.
Geen doemdenkers
De burgemeester verwachtte in tegen
stelling tot de VVD in de komende 2 3
jaar geen grote tekorten op bestem
mingsplannen doordat de vraag naar
koopwoningen stagneert. Het uitgaven
patroon moet wel kritisch worden bege
leid. Voortdurende waakzaamheid is
geboden. Als de verkoop van woningen
in de vrije sector op langere termijn blijft
stagneren, dan moeten inderdaad pro
blemen worden verwacht. Er zullen te
korten ontstaan of onverkoopbare per
celen als andere maatregelen, zoals ver
dichting of het terugbrengen van het
voorzieningenniveau, niet meer moge
lijk zijn. Hoewel wij niet geloven in een
extreem snel economisch herstel, scha
ren b en w zich niet onder de doemden
kers. Het college verwacht dat met een
gezamenlijke inspanning op langere
termijn een nieuwe evenwichtssituatie
zal zijn bereikt op grond waarvan de
bouw van particuliere woningen weer
zal plaatsvinden, aldus de burgemeester.
VVD en CDA hadden gevraagd naar de
wet agrarisch grondverkeer. De burge
meester zei dat b en w besloten hadden
vooralsnog geen gebieden vast te stellen
die de niet-agrarische gebieden betref
fen. Dat betekent dat het notariaat voor
elke transactie een niet-landverklaring
moet aanvragen bij de grondkamer voor
Zeeland. Het vaststellen van niet-agra
rische gebieden vergt behoorlijk teken
en administratief werk, het voeren van
een overleg-, vaststellings- en goedkeu
ringsprocedure.
Inspraakcommissie
De PvdA meende, dat inspraakrecht al
leen goed tot zijn recht komt met goede
voorlichting en begeleiding door een
onafhankelijke inspraakcommissie. De
burgemeester was het daarmee niet
eens. "Wij zien in de vaststelling van een
inspraakverordening in hoofdzaak een
vastleggen van de werkwijze, zoals die
nu voor de ontwikkeling van bestem
mingsplannen al gebruikelijk is gewor
den. Daarbij kan de burger zeker zijn
zienswijze naar voren brengen, zowel
over aan de orde zijnde plannen, als
over alternatieven daarvan. De afwe
ging en de beslissing behoort echter bij
het bestuur te blijven omdat immers ook
andere facetten en andere belangen dan
welke de insprekers naar voren brach
ten, meegewogen moeten worden.
Overigens lijkt het mij beter om bij de
behandeling van de ontwerpverorde
ning hier nader op terug te komen. Je
moet niet de indruk wekken, dat men bij
inspraak ook beslissingsrecht heeft", al
dus dhr. Baerends. Van Schetsen had het
rapport Ten Berge erbij gehaald en dat
wees toch in de richting van een in
spraakcommissie.
Dit jaar C.N.C.
De burgemeester liet op vragen van de
PvdA weten dat het compostbedrijf
C.N.C. in overleg met de gemeente be
gon nen is met het voorbereiden van
technische plannen om tot de bouw van
de fabriek in de Slabbecoornpolder over
te kunnen gaan. Het bestemmingsplan is
ter goedkeuring ingestuurd en b en w
hopen, dat nog dit jaar goedkeuring
volgt. De voorzitter van de Raad van
State heeft een positieve uitspraak ge
daan. In zijn vonnis is de conclusie terug
Bij de belastingverhogingen die maan
dagavond in de voltallige gemeenteraad
aan de orde kwamen werd de verhoging
hondenbelasting een hamerstuk evenals
de verhoging voor gebruik begraaf
plaats. Zonder discussie werd ook het
liggeld in de sportvissers-jachthaven te
Stavenisse aangepast. Voor hondenbe
zitters betekent het dat men in 1982 voor
de eerste hond 36,— in plaats van
35,— moet gaan betalen en voor elke
volgende hond 25,— meer dan voor
de eerste e.g. voorafgaande hond is ver
schuldigd.
Dat was tot dusver 24,— Het begraa-
frecht ging van 77,— naar 80,— het
klokluiden werd met 13,50 twee
kwartjes duurder, het verzorgen van een
begrafenis van gemeentewege gaat
215,— kosten inplaats van 206,50,
het aulagebruik 61,— (was 59,—
zoals ook opbaren in een aula, eigen
graven, asbussen, grafstenen plaatsen en
het onderhoud c.aarvan 4 procent duur
der worden.
te vinden, dat de afstand tot de dan-
grenzende huizen uit een oogpunt van
hinder aanvaardbaar is. Een belangrijke
conclusie, waarmee is aangegeven dat
op milieu-hygiënische gebied geen pro
blemen aanwezig worden geacht. De
uitspraak van de voorzitter schept over
igens de mogelijkheid om nu al met de
activiteiten te beginnen. Het systeem
van de hinderwet en de wet algemene
bepalingen milieuhygiëne is daarop ge
richt, aldus de burgemeester. Hij maakte
melding van verschillende contacten
met bedrijven die zich op Tholen willen
vestigen, maar het is allemaal zeer on
zeker. Dan is er hoop, maar even later is
het weer mis, zei de burgemeester.
In tegenstelling tot de VVD zei hij, dat
het D.P.O. geen basis is voor het mid-
denstandsbeleid. "Basis moet en mag
alleen zijn, het door de raad integraal
overgenomen voorstel dat structureel
aangeeft op welke wijze het midden-
standsbeleid in de toekomst dient te
worden gevoerd en hoe deze uitgang
spunten in de verschil, lende bestem
mingsplannen moeten worden ver
taald", zei dhr. Baerends.
Hij deelde mee geen gelegenheid voor
bij te laten gaan om de zo gewenste
zoetwatervoorziening te bepleiten. Een
zoet zoommeer vinden b. en w. van
Tholen van groot belang. Dhr. Baerends
zei verder, dat binnenkort nieuwe bes
prekingen worden geopend over subsi
die om de Thoolse haven op te knappen.
Voor de beroepsvisserij is het dringend
nodig dat de haven in orde wordt ge
maakt. Ondertussen wordt de toegang
uitgebaggerd, aldus burgemeester Bae
rends maandag in de Thoolse gemeen
teraad.
Ook de lee t rieven werden in gelijke g/
grootte aangepast. Dat geldt evenzeer
voor de rioolrechten, Dit laatste voorstel
werd overigens gecombineerd met het
meest hete hangijzer bij deze begro
tingsbehandeling, de 4 procent verho
ging van de onroerend goed belasting en
van de reinigingsrechten. Dit klapstuk
van de begrotingsbehandeling valt ook
ergens in dit nummer te lezen. Bij het
voorstel tot verhoging van de reini
gingsrechten was er evenwel nog een
onderdeel, dat extra aandacht kreeg.
Later werd men het wel eens over de
afgesproken 10 procent verhoging van
de reinigingsrechten. Drie jaar geleden
deed het dagelijks bestuur het voorstel
om de opbrengsten voor de vuilnisop
haaldienst en alles wat daarmee samen
hangt (Tuttelhoekje) met 20 procent te
verhogen. De raad voelde toen meer
voor de afgezwakte 10 procent maar dan
vier jaar achter elkaar. Financieel beke-
Vervolg op pag. ff
Het college van burgemeester en wethouers van de gemeente Tholen in de eigen
vergaderkamer, waarin wekelijks beslissingen worden genomen en voorstellen worden
geformuleerd voor de gemeenteraad, v.l.n.r. wethouder L.J. Koopman (SGP), ge
meentesecretaris T.C. Benou, burgeneester E. Baerends, wethouder C.J. Moerland
(PvdA) en wethouder J. Versluijs (CDA).
E. Baerends: Openbare orde en veiligheid, voorlichting, ruimtelijke ordening, eco
nomische zaken en recreatie'en toerisme.
C.J. Moerland: Sociale zaken, sport- en jeugdzaken, financiën, personeelszaken en
volksgezondheid tevens loco-burgemeester.
L.J. Koopman: Volkshuisvesting, openbare werken en milieuzaken en onroerende
zaken.
J. Versluijs: Onderwijs, middenstandszaken (incl. voorzitter commissie bedrijfs
leven)'en culturele zaken.
Omdat er in toenemende mate een ber
oep gedaan wordt op sociale uitkeringen
en extra aandacht moet worden besteed
aan het oneigenlijk gebruik moet tot
personeelsuitbreiding worden overge
gaan op de afdeling sociale zaken van de
gemeente Tholen. Wethouder
C.J.Moerland kondigde dat maandag
middag aan tijdens zijn beantwoording
van de algemene beschouwingen over de
begroting 1982.
Voor deze uitbreiding is in de begroting
1982 geen bedrag geraamd, want na het
schrijven van de aanbiedingsbrief bleek
pas, dat er in toenemende mate een
beroep op sociale uitkeringen wordt ge
daan. De personeelsuitbreiding moet
dus uit de post onvoorziene uitgaven
betaald worden. Wel zijn door het rijk
extra gelden beschikbaar gesteld voor
uitvoeringskosten en extra aandacht
voor controle op misbruik en oneigen
lijk gebruik. Met deze extra inkomsten is
bij de raming rekening gehouden.
In tweede instantie informeerde PvdA-
fractievoorzitter P.van Schetsen nog of
er op andere secretarieafdelingen geen
administratief personeel over was dat bij
sociale zaken zou kunnen worden inge
zet. Wethouder Moerland antwoordde
dat dit wel gebeurt met een tijdelijke
zaak als de eenmalige uitkering aan de
echte minima, maar hij vond dat geen
goede zaak voor een permanent gebrek
aan personeel. De burgemeester vulde
nog aan, dat er op andere afdelingen
geen personeel over is.
De wethouder was het met de SGP eens,
dat het door de afdeling sociale zaken
verleende stuk van immateriële hulp
verlening onontbeerlijk is voor een ve
rantwoorde uitvoering van de werk
zaamheden. B en W streven er dan ook
naar om deze vorm van hulpverlening te
handhaven. Hiermee is veel tijd ge
moeid, maar dat is niet de enige oorzaak
waardoor het werk toeneemt. Het aantal
aanvragen stijgt, de verplicht uit te voe
ren hercontroles, e.d.
Naar aanleiding van vragen van de SGP
over enige verontrusting ten aanzien van
de functiewaardering bij het gemeente-
personeel, zei wethouder Moerland dat
er van onrust beslist geen sprake is. "Er
zijn twee voorlichtingsbijeenkomsten
gehouden, een voor het secretarieperso-
neel en een voor het personeel in de
buitendienst. Daarna is er via chefs en
toezicht houdend personeel de nodige
informatie verstrekt. Ook is bij de in
vulling van de functie-inventarisatiefor
mulieren waar nodig hulp en informatie
verleend. Dit onderwerp leeft bij het
personeel en wordt onderling uitvoerig
besproken. Het streven van b en w is
erop gericht de uitkomsten zo spoedig
als verantwoord is, ter kennis van het
personeel te brengen", aldus Moerland.
Naar aanleiding van vragen van VVD
en CDA zei Moerland, dat b. en w. on
derzoeken of en zo ja op welke wijze en
in hoeverre medewerking kan worden
verleend aan de realisering van een
overdekte manege op Tholen. "Over de
uitkomsten kunnen wij nu nog geen
mededelingen doen. Die zullen te zijner
tijd in de commissie sportzaken aan de
orde worden gesteld", zei de wethouder.
Hij ging ook nog in op de duidelijke
twijfels van de PvdA ten aanzien van
medewerking aan de manege. "Als ge
meentelijke overheid is men verant
woordelijk of medeverantwoordelijk
voor het welzijn van de inwoners. Tot de
gemeentelijke taak wordt geacht te be
horen, de verantwoordelijkheid voor de
totstandkoming van accomodaties ten
behoeve van de lichamelijke vorming en
de sportbeoefening buiten schoolver
band. Signalen vanuit het particulier
initiatief dienen nagetrokken te worden
en er dient een behoeftenpeiling plaats
te vinden. Het particuliere initiatief
moet zelf zorgen voor de inhoud en de
organisatie van de sportactiviteiten. In
dien het particulier initiatief bepaalde
zaken onvoldoende ter hand neemt, kan
de overheid initiatief nemen en stimu
lerend optreden. Realisering hangt
uiteraard nauw samen met de financiële
armslag die de gemeente heeft", aldus
Moerland.
De SGP wilde de kleedgelegenh^id bij
de tennisbaan Oud-Vossemeer laten
vervallen, maar de wethouder wees
erop, dat de raad zich in meerderheid al
enkele keren uitgesproken had voor
spoedige realisering van die accomoda-
tie. "Bij het aanwijzen van een bestem
ming voor de reserve 1980 is besproken
om nu tot snelle realisering over te gaan.
Daarom hebben b. en w. voor 1982 de
kleedgelegenheid bij de tennisbanen te
Oud-Vossemeer op de lijst van uit te
voeren werken opgenomen", zei de
wethouder.
Dhr. Moerland ging uitvoerig in op vra
gen van de SGP over de kleedgelegen
heid en de chloorbleekinstallatie bij het
zwembad Sint Maartensdijk, waarvoor
500.000 gulden was geraamd. Volgens
de wethouder zal in november of de
cember het betseksplan met kostenbe-
groting aan de raad worden voorgelegd.
Bij het ontwerp is ervan uitgegaan, dat
gemaakt moet worden wat nodig is. Het
plan wordt degelijk opgezet, met het oog
op zo weinig mogelijk onderhoud. On
nodige zaken worden achterwege gela
ten. Op grond van de huidige voor
schriften voldoet de chloorbleekloogin-
stallatie niet meer aan de krachtens de
hinderwet getselde eisen. De kosten
daarvan moeten mede in de voorziening
begrepen wórden, inclusief het voor die
installatie nodige afzonderlijke ge
bouwtje. Ook zal in het plan een
badmeesterspost begrepen zijn, voor
welk doel nu nog een inmiddels totaal
versleten caravan dienst doet.
De SGP behield zich een oordeel voor
over de investering van een half miljoen
voor het zwembad Haestinge. "Aange
zien het toch in een afzonderlijk voorstel
aan de orde komt, kunnen we het nu
buiten beschouwing laten," zei fractie
voorzitter Aarnoudse.
Ten aanzien van het door de PvdA ge
vreesde teruglopend bezoekersaantal bij
een lagere temperatuur van het zwem
water zei de wethouder, dat het aantal
bezoekers in de zwenbaden Sint Maar
tensdijk én Tholen het afgelopen sei
zoen ongeveer gelijk was aan het aantal
van vorig jaar. "Hieruit kan de voor
zichtige conclusie worden getrokken,
dat de lagere watertemperatuur niet van
invloed is geweest op het aantal bezoe
kers. Ben extra lage temperatuur kan
onder andere voor ouderen gevaarlijk
zijn. Met de 22 a 23 graden die het af
gelopen seizoen die het afgelopen sei
zoen is aangehouden, wordt zonder
meer voldaan aan de normen van de
Bond van zweminrichtingen. Het meten
van de temperatuur vond meestal plaats
tussen elf uur 's morgens en twee uur 's
middags door een medewerker van de
afdeling gemeentelijke ontwikkeling",
aldus Moerland.
Op vragen van het CDA zei wethouder
Versluijs, dat er is nagegaan of aan de
verwarmingsinstallatie van het zwenbad
de Spetter voorzieningen getroffen kun
nen worden, di^ leiden tot een groter
rendement van de c.v.-ketel. Gebleken
is dat door het aanbrengen van een
rookgasklep een besparing op het gas
verbruik wordt verkregen. Dele bespa
ring zal volgens de raming ongeveer 4%
bedragen. Andere voorzieningen zijn op
dit moment mede gelet op de levensduur
van de c.v.-ketel niet rendabel of verke
ren nog in een te experimenteel stadium.
De verwarmingsinstallatie van het
zwembad te Sint Maartensdijk is eigen
dom van de stichting Haestinge. Het
bestuur van deze stichting overweegt de
c.v.-ketel vervroegd te vervangen door
een installatie net een aanmerkelijk ho
ger rendement, zei Versluijs.
Moerland liet de SGP weten, dat er ook
in de sporten welzijnssector bezuinigd is,
namelijk het schrappen van aanschaf
van speelwerktuigen in de zwembaden
en plaatsing van veldafscheiding op het
sportterrein te Sint Maartensdijk.
De SGP wilde 20 mille besparen op
nieuwe speelterreintjes om bij het
sportveld te Sint Annaland een par
keerterrein te kunnen aanleggen. Wet
houder Moerland wees erop, dat de ra
ming van 40 mille tot stand gekomen
was op grond van het welzijnsplan. Hij
had er bezwaren tegen nu al in dit plan
in te grijpen. "Zolang er geen dringen
der financiële problemen komen als nu
aan de orde zijn, willen wij proberen de
planning zoveel mogelijk te realiseren
binnen de daarvoor gedachte termijn.
Bovendien achten wij het gevaarlijk dit
bedrag door te schuiven naar 1983", zei
Moerland. Zijn collega Versluijs vulde
aan, dat speelterreintjes in het welzijns
plan een zeer hoge urgentie hadden
geköegen. "Verlaging van de post met
20 mille zou inhouden, dat zelfs niet het
meest noodzakelijke gedaan zou kunnen
worden, want op het gebied van speel-
en trapvelden leven bij de bevolking nog
een aantal wensen die niet uit het ge
raamde bedrag vervuld kunnen wor
den", aldus Versluijs.
Moerland hield de SGP verder voor, dat
er ook op de aankoop van kunstvoor
werpen was bezuinigd. Hij liet het CDA
weten, dat de 8000 gulden voor kunst
voorwerpen betekende, dat de raming
was teruggebracht tot tweederde van de
vroegere raming. "Het volledig afvoeren
van dit bedrag achten wij niet verant
woord, want dan zal er in de toekomst
voor de aankoop van kunstvoorwerpen
nog nauwelijks ruimte komen. Een een
maal afgevoerde' post komt moeilijk
weer terug. Dht is een algemene erva
ring 1 aldus Moerland.
WD-fractievoorzitter M.van Damme
was het eens met de handhaving van de
8000 gulden. "Niet omdat de kunste
naars in de problemen zitten, want er
zitten zoveel mensen moeilijk en daar
moeten de kunstenaars ook maar eens
een deel van nemen, maar voor de be
vordering van de kunst".
Wethouder J.Versluijs merkte op, dat de
post ook nodig blijft voor de aankoop
van historisch waardevolle zaken - die
gelegenheid kan zich onverwacht voor
doen en dan moetje een reserve hebben
- en het stimuleren van Thoolse kunste
naars door de aankoop van hun werk
stukken.
Wethouder Moerland ging ook uitvoe
rig in op de financiële situatie. Hij con
cludeerde, dat de ondertoon van de vier
algemene beschouwingen een gemeen
schappelijke onderkenning van de si
tuatie vertolkte, al lag de klemtoon dan
nogal genuanceerd. "Hiermee achten
wij aangetoond, dat hetgeen wij in onze
aanbiedingsbrief wilden zeggen, door
alle raadsfracties goed begrepen is. De
invulling van de vraag, wat te doen om
ook in 1982 weer een redelijk program
ma te kunnen afwerken, levert aan de
uitgavenkant meer verscheidenheid op
dan aan de inkomstenkant. Alle fracties
zien de noodzaak van verhoging van een
aantal tarieven wel in, alleen zijn er op
een paar punten andere benaderingen.
Aan de uitgavenkant zijn meer varian
ten te zien. Alle fracties tonen zich wel
bereid een nieuw oefenveld voor het
sportveld te Sint-Annaland in te leveren,
maar de aanleg van het parkeerterrein
ligt moeilijker. De SGP wil dit handha
ven, maar de andere fracties willen dit
zeker meenemen als een belangrijke
factor in het dekkingsplan. Het afvoeren
van de lijst van in 1982 uit te voeren
kapitaalwerken van de afdekdekens
voor de zwembaden blijkt algemeen in
stemming te verkrijgen.
De SGP maakte het verwijt van eenzij
dige bezuiniging op openbare werken.
In de begroting 1982 is echter voor de
wegen buiten de bebouwde kommen
nog iets meer uitgetrokken dan dit jaar.
Voor de straten binnen de bebouwde
kommen is 1.450.000 gulden geraamd,
dus 145.000 gulden minder. Hierbij
moet wel in ogenschouw genomen wor
den, dat in 1981 een half miljoen gulden
aan de reserve openbare werken is ont
trokken ter dekking van de hoge onder
houdskosten. In de begroting 1982 is
daarvoor geen bedrag onttrokken aan
de reserve. Dat betekent dat in de be
groting 1982 voor het onderhoud van
straten ruim 350.000 gulden meer ten
laste van de gewone dienst blijft dan in
het voorafgaande jaar. Dat moet als een
maximum worden gezien, zodat wij de
besnoeiingen op de herbestratingen
durven verdedigen als een zaak, die
volkomen terecht is afgewogen tegen
over andere sectoren van de gemeente
lijke zorg. Het is dus niet zo, dat eerst de
sport- en welzijnsvoorzieningen volledig
aan hun trekken zijn gekomen en dat
daarna de openbare werken de sluitpost
vormden", zei Moerland.
Hij liet de PvdA-fractië weten, dat de
gemeente via haar voornaamste spreek
buis op regeringsniveau, de V.N.G., de
ongelijke behandeling bij het toepassen
van bezuinigingen krachtig bestrijden
en publiek maken.
De wethouder van financiën bracht
verder naar voren, dat de onderhouds
kosten van de gebouwen in 1982 op een
laag niveau konden worden geraamd.
"De vrees is echter zéker gewettigd, dat
dit het volgende begrotingsjaarniet het
geval zal zijn. De suggestie om het op
knappen van het oude gemeentehuis te
Stavenisse geheel uit de reserve voor
monumenten te dekken, zou een voor
deel opleveren van 15.750 gulden.
Wanneer voor de gehele investering
over een reserve wordt beschikt, legt dit
aan de andere kant voor meer dan 6000
gulden beslag op de post onvoorziene
uitgaven wegens het verschil tussen de
bijgeschreven rente op de reserves en de
verschuldigde rente. Wij willen bij
voorbaat de gedachte wegnemen, dat de
onderhoudskosten opzettelijk aan de la
ge kant geraamd zijn. Om een even
wichtig verloop van de lasten van het
ene naar het andere jaar te krijgen,
wordt zoveel mogelijk een geplande
spreiding van de grote onderhoudskos
ten nagestreefd. Dat betekent, dat jaar
lijks eenzelfde aantal gebouwen een
grote schilderbeurt krijgt. Nu komt het
voor, dat gebouwen die op grond van de
planning aan de grote beurt toe zijn, nog
in zo'n goede staat verkeren, dat een jaar
uitstel kan worden aanvaard. Er wordt
namelijk gepland om een regelmaat te
krijgen, maar er wordt geen groot on
derhoud verricht omdat het gepland is,
maar omdat het nodig is. De lage ra
mingen achten b en w daarom in 1982
wel verantwoord, maar het is duidelijk,
dat dan in 1983 weer een hogere raming
nodig isl zei Moerland.
Tenslotte kwam de wethouder aan de
belastingverhogingen. "De VVD zegt
dat het beeld voor onze begroting 1982
heus niet zo somber is en de PvdA sluit
hier eigenlijk bij aan door te stellen, dat
'ondanks' met de begroting 1982 te wer
ken zal zijn. Als we bezien welke pro
blemen een groot aantal gemeenten
heeft om zijn begroting 1982 sluitend te
krijgen, kunnen we deze opmerkingen
wel begrijpen. Niet kunnen we begrij
pen, de daaraan door de VVD verbon
den conclusie, dat verhoging van de on
roerend goedbelasting(OGB) niet persé
nodig is. De in vergelijking met veel an
dere gemeenten nog gunstige financiële
positie willen wij graag handhaven, ook
voor de toekomst. Maar het handhaven
hiervan zal niet mogelijk zijn als wij
steeds tonen niet bereid te zijn een toch
zeer billijke tariefsaanpassing van alle
belastingen door te voeren. De VVD
stelt dat het de gemeente zou sieren met
de OGB een pas op de plaats te maken,
maar wij vragen ons af, wat het verschil
is tussen een pas op de plaats en het niet
verhogen in 1981 met een percentage
van 4%, in 1982 eigenlijk is. Met een
stijging van slechts 4% wordt een geringe
bijdrage gevraagd voor het instandhou
den van de financiële positie van de ge
meente. Wij dringen er daarom op aan
om alle belastingvoorstellen te aanvaar
den. Die zijn toch tot stand gekomen na
goed overleg met de commissie finan
ciën", aldus Moerland.
"Je moet ons niet aanwrijven wat niet
gezegd is, want het is een misverstand
om te menen, dat wij in de commissiefi-
nanciën met 4% accoord zijn gegaan. Ik
heb alleen gezegd, dat de pijn gezien de
algemene lastenverzwaring wat verlicht
moest worden", zei Van Damme.
Wat de reinigingsrechten betrof, wees
Moerland erop, dat de PvdA evenals
vorig jaar probeerde de verhoging min
der dan 10% te doen zijn. "De derde
verhoging van de reinigingsrechten met
tien procent is nu aan de orde en gezien
de kosten-batenverhouding van de ge
meentereiniging, dringen wij er op aan,
in te stemmen met de 10% en uw be
zwaren te laten varen. Wij zijn ervan
overtuigd, dat wij niet meer vragen dan
het minimale. Dit is toch redelijk.
Daarom hechten wij er veel waarde aan,
dat de gehele raad daar achter gaat
staan", zei de wethouder.
Ook Van Damme sprak zich uit voor een
goede verhouding opbrengst/kosten.
"Het is fout om zoals de PvdA wil, de
inwoners via een verhoging van de al
gemene middelen (OGB-stijging)te la
ten betalen voor het grotere tekort van
de reinigingsrechten", zei de WD-frac
tievoorzitter.
Wethouder Moerland beantwoordde
verder nog vragen over de woningbouw,
zoals die van de PvdA, waarom zo kort
na de 56 huizen voor 'A persoons huis
houdens 50 kleine woningen voor ten
hoogste drie mensen worden gebouwd.
"Daarvoor zijn twee redenen", zei
Moerland. "Enerzijds willen wij inspe
len óp de behoefte aan huizen voor li-
chanelijk gehandicapten. In Scherpe-
nisse bestaat grote behoefte aan twee
zulke woningen en in Oud-Vossemeer is
een klemmende vraag naar 1 zo'n huis.
Het is alleen mogelijk die huizen te rea
liseren als gelijktijdig ook andere woon
ruimten tot stand worden gebracht. An
derzijds is het zo, dat het grootste deel
van het project* eenheden voor Vi per
soons huishoudens zijn. Deze huizen
worden grotendeels gerealiseerd in
woonkernen waar dit soort woningen
nog niet tot stand is gebracht. Als de 56
huizen voor lA persoons huishoudens
bewoond worden door eigen inwoners,
zal de woningtoewijzing 1982 of 1983
verhoogd worden.
Beter Wonen heeft alleen in Tholen
prenie A-woningen gebouwd om de
particuliere initiatieven in een aantal
andere kernen voldoende ontplooiing:
mogelijkheden te geven. De verkoop bij
de woningstichting verloopt wat moei
zaam. Op dit moment is de helft ver
kocht. Met enige kandidaten wordt nog
onderhandeld.
Wat de 12 houtskeletbouw- en 104 tra
ditionele huizen met 4 slaapkamers en
een huur van 500 gulden betreft het
volgende: in eerste aanleg was een plan
ontwikkeld voor iets kleinere huizen,
maar de huur zou gelet op de rijksnor
men ook bijna 500 gulden zijn gewor
den. Daarom is voor eenzelfde huurni
veau een groter type ontwikkeld. Er is
een inventarisatie gemaakt van de wo
ningvoorraad van de woningstichtingen.
Nu is in studie, wat voor woninttype bij
een volgende bouwstroom gerealiseerd
moet worden. De voorlopige conclusie
is, dat op dit moment voldoende grote
huizen voorhanden zijn", zei wethouder
Moerland.
Van Schetsen bepleitte nog een onder
zoek naa eenvoudiger woningbouw.
De VVD had ten aanzien van de wo
ningbouw een visie voor de toekomst
gemist en kondigde een nota aan met
enige denkbeelden en mogelijke oplos
singen voor het betaalbaar houden van
huizen. "Wij zien dat met belangstelling
tegemoet", zei de wethouder. "Het ge
ven van een visie over het volkshuisves
tingsbeleid in de toekomst is een uiterst
moeilijke bezigheid omdat de beleids
vrijheid voor de gemeenten op dit ter
rein uiterst gering is", aldus Moerland.
Tenslotte liet hij nog weten, dat het sti
muleren van de huurders om beter ge
bruik te maken van de mogelijkheden
tot bewonersparticipatie geen taak voor
de lokale overheid is.