Gemeentelijke stimulering vestigingen groente-glasteelt Personeelsuitbreiding afdeling sociale zaken Grote hoeveelheden afval naar Tuttelhoekje van 16,—naar 25,— Donderdag 22 oktober 1981 EENDRACHTBODE 9 Burgemeester E. Baerends: strenger toezicht horecasluiting Wethouder C.J.Moerland:betalen uit post onvoorziene uitgaven 1982 Manege Zwembaden Speelterreintjes Kunstvoorwerpen Geen eenzijdige bezuiniging Onderhoudskosten Zeer billijk Reinigingsrechten Kleine huizen Burgemeester E. Baerends kon maandag bij de begrotingsbehandeling volop in stemmen met de suggestie van de P.v.d.A. ten aanzien van stimulering be drijfsleven in het algemeen, zoals trou wens ook door de andere partijen werd voorgestaan en die van de tuinbouw, met name de glascultuur in het bijzonder. Er is immers ndg steeds een uitstoot uit het Westland door de randstadbebouwing. Met deskundigen, organisaties, het be drijfsleven en andere belanghebbenden zou bezien kunnen worden of er op Tho- len een geschikt concentratiepunt is voor dat doel voor zover het perceelsgrootte, aan- en afvoerwegen, afzetmogelijkhe den, enz. betreft. De raadsvoorzitter hoopte er in een vergadering van de commissie ruimtelijke ordening op terug te komen. Burgemeester Baerends was zijn ant woord begonnen met een woord van ai- gemene waardering voor de vier fracties die een week eerder hun algemene be schouwingen hielden. Ditmaal wat be perkte, zo constateerde de heer Bae rends, maar toch werden veel zaken aangetipt, die een gedachtenwisseling waard zijn. Bovendien een handvat om mee bezig te zijn in het begrotingsjaar. Hij meende dat de inderdaad ook wel aanwezige verschillen toch overbrug baar zullen zijn. Op een eerste vraag van de PvdA over de wenselijkheid van een ontmoeting tussen politie en gemeente raad, verzekerde de burgemeester het organiseren van een ontmoeting tussen bijvoorbeeld de commissie voor bes tuurlijke aangelegenheden met de rijks- poltieleiding een zinvolle zaak zou zijn. Hij zal daartoe de nodige stappen on dernemen. In dit verband wees de bur gemeester tevens op, dat het gericht verkeerstoezicht in voorgaande jaren haar nut bewees. Nu die draad weer is opgepakt na enige stilstand, wordt een toenemend aantal overtredingen gecon stateerd met name van het o.m. in bochten op de linkerweghelft rijden. Daarbij gaat het niet om mensen die hier niet bekend zijn, maar om onze eigen burgers, vulde de heer Baerends aan, die meedeelde, dat daarom dan ook het ge richt verkeerstoezicht voorshands weer voortgang zal vinden. Sluitingsuur horeca. De PvdA fractie had in haar beschou wing opgemerkt als fractie graag te hebben meegewerkt om het sluitingsuur van de horeca later te stellen dan voor heen het geval was. Dat er nu nog over tredingen zijn betreurt de fractie. Ze heeft er dan ook geen enkele moeite mee als de burgemeester wil vasthouden en doen controleren. Wat de SGP fractie betreft mag de burgemeester in dit op zicht nog verder gaan. Ook die fractie had dit onderwerp in haar algemene beschouwing aangekaart en ze vond dat het gemakkelijk te controleren moet zijn. Die fractie wees er bovendien op dat er dezelfde eisen zijn voor de kanti nes op sportvelden. De burgemeester antwoordde dat hij geen vergunning verleent voor het organiseren van feest en dansavonden in de kantines, behalve na een behaald kampioenschap. In de muziekvergunning voor sportkantines is opgenomen, dat die uitsluitend gelden tot 1 uur na de laatste wedstrijd. De heer Baerends zei nog het voornemen te hebben komende maand een gesprek te voeren met bestuurders van de sportve renigingen en de horecabond Tholen over het begrip para-commercialisme. Niet voor een koerswijziging, maar wel om te wijzen op gemaakte afspraken en indien nodig die iets bij te stellen. De SGP bleek later op de dag gelukkig te zijn met dit antwoord. De V.V.D.-fractie had deze zaak evenmin onbesproken gelaten, maar vond dat de clubhuizen voor het functioneren van een vereni ging in sociale zin onmisbaar zijn. Bij de totstandkoming daarvan mag er dan ook best een gemeentelijke financiële bij drage zijn. Dat wil niet zeggen, dat daarin ook bruiloften of partijen moeten worden georganiseerd. De burgemeester antwoordde dat de medewerking mees tal bestaat uit het verlenen van een recht van opstal. Het binnen de perken hou den van kantine-aktiviteiten is een lan delijk probleem. Er is op hoog niveau overleg gaande om tot meer bindende afspraken te komen. Die ontwikkeling zal het college blijven volgen. Overigens zei de burgemeester geen heksenjacht te willen openen en geen politiestaat na te streven. "Het sluitingsuur is in een ve rordening geregeld waaraan men zich moet houden, maar in het verkeer ge beuren ook overtredingen", zei dhr. Baerends. Contact met Brabant. De VVD vindt contact met overig Zee land best, maar in sommige gevallen kan contact met Brabant beter zijn. De bur gemeester antwoordde dat er bij de raad destijds geen behoefte was deel te ne men in het streekgewest West-noord- Brabant. In de gemeenschappelijke re gelingen op het gebied van brandweer en ambulancevervoer is Tholen vol waardig partner. Ook uit andere orga nisaties of instellingen worden wel eens stukken toegespeeld. Met name als het gaat over zaken die alle kernen in de regio raken. Brandweer Naar aanleiding van vragen van CDA en PvdA over de brandweer zei de bur gemeester, dat het in de bedoeling ligt voor het korps Sint-Maartensdijk een grote, gecombineerde hoge-lagedruk autospuit aan te schaffen in tegenstel ling tot Sint-Annaland, waar kan wor den volstaan met een hogedruk autos puit met losse lagedrukspuit. De dis trictsinspecteur voor het brandweerwe zen en de regionaal commandant achten het noodzakelijk dat binnen de ge meente een grote combinatie beschik baar is, mede omdat een dergelijke auto meer materialen kan meevoeren. Het verdient volgens hen aanbeveling het hulpverleningsmateriaal niet gelijkelijk over de korpsen te verdelen omdat dit verhoging van de kosten en versnippe ring van de kracht tot gevolg heeft. Zij adviseren het grote hulpverleningsma- teriaal te concentreren bij het meest centraal gevestigde korps. Volgens de regionaal commandant dient het korps Sint-Maartensdijk de functie van cen traal hulpverleningskorps te krijgen. waarvoor een grotere auto nodig is dan bij de andere korpsen. Met de uitge breidere taak van het korps St. Maar tensdijk kan in de toekomst ook reke ning gehouden worden bij de opleidin gen van het brandweerpersoneel. Vol gendjaar komen er concrete voorstellen, aldus de raadsvoorzitter. Van Schetsen informeerde of zo'n grote brandweer auto gevolgen zou hebben voor de gar rage in St. Maaijensdijk. De burge meester moest het antwoord schuldig blijven. Hij liet nog weten, dat de plaat selijke commandanten en de centraal commandant zeer tevreden zijn over het functioneren van het stil alarm. De 'pie pers' geven geen reden tot klachten. Verpleeghuis Over de plannen tot vestiging van een verpleeghuis in de regio zei de burge meester dat sinds kort een ambtelijke werkgroep is ingesteld die moet nagaan, waar het verpleeghuis gevestigd moet worden. De meeste hierbij betrokken gemeenten pleiten ervoor het verpleeg huis in hun gemeente te vestigen. Ook B en W van Tholen menen dat er hier ge schikte locaties zijn voor de bouw, reke ning houdende met alle bijkomende nevenvoorzieningen. Dhr. Baerends zei dat St. Philipsland zich bij Tholen aan sluit, maar hij vermoedde dat het ge bouw nog wel enkele jaren op zich zal laten wachten. Poortvliet Ten aanzien van de uitvoering van de wet op de geluidhinder zei de burge meester dat, zolang de akoestische on derzoekingen niet zijn verricht, het niet verantwoord lijkt om aan te geven in hoeverre saneringssituaties zullen op treden. De geluidsbelasting in de Stoof- straat te Poortvliet lijkt zo duidelijk, dat inderdaad een overschrijding van de normen plaatsvindt. Dat kan een basis vormen voor het vervroegd uitvoeren van het Rondwegplan. Geluidmeting en akoestisch onderzoek drukt overigens op de. exploitatie van de verschillende bestemmingsplannen. Het is reeël om te veronderstellen, dat dit een verhogende invloed zal hebben op de grondprijzen. SGP en CDA waren ongerust over de minimale bouwgrond in Poortvliet en Oud-Vossemeer. De burgemeester zei wat optimistischer te zijn nu de betref fende bestemmingsplannen ter visie zijn gelegd dan wel zeer binnenkort ter visie worden gelegd. Er is een basis ontstaan om met toepassing van artikel 19 van de wet op de ruimtelijke ordening een ver korte procedure te volgen. Dorpsweg Oud Vossemeer wordt deze maand ter visie gelegd, kom Poortvliet komt in de eerstvolgende commissievergadering aan de orde. Het bedrijventerrein St. Annaland is om diverse redenen opgehouden. Allerlei nieuwe varianten moesten ontwikkeld worden omdat geen acceptabele grond prijs verkregen werd. De commissie be drijfsleven maakte tussentijdse bezwa ren tegen de lokatie van het bedrijven terrein, wat nader onderzoek vergde en tenslotte werd de afronding gestagneerd als gevolg van het in werking treden van de wet geluidhinder. Een onderzoek en discussie moest plaatsvinden naar de gevolgen en effecten van die wet. Het Stedebouwkundig Adviesbureau Stad en Landschap heeft onlangs opdracht gekregen om stukken gereed te maken voor wettelijk vooroverleg. De locatie van het bedrijventerrein Oud-Vosse meer is in grove lijnen bepaald. De schets wordt samengesteld, waarna ver volgens toetsing aan de wet geluidhinder plaatsvindt. Geen doemdenkers De burgemeester verwachtte in tegen stelling tot de VVD in de komende 2 3 jaar geen grote tekorten op bestem mingsplannen doordat de vraag naar koopwoningen stagneert. Het uitgaven patroon moet wel kritisch worden bege leid. Voortdurende waakzaamheid is geboden. Als de verkoop van woningen in de vrije sector op langere termijn blijft stagneren, dan moeten inderdaad pro blemen worden verwacht. Er zullen te korten ontstaan of onverkoopbare per celen als andere maatregelen, zoals ver dichting of het terugbrengen van het voorzieningenniveau, niet meer moge lijk zijn. Hoewel wij niet geloven in een extreem snel economisch herstel, scha ren b en w zich niet onder de doemden kers. Het college verwacht dat met een gezamenlijke inspanning op langere termijn een nieuwe evenwichtssituatie zal zijn bereikt op grond waarvan de bouw van particuliere woningen weer zal plaatsvinden, aldus de burgemeester. VVD en CDA hadden gevraagd naar de wet agrarisch grondverkeer. De burge meester zei dat b en w besloten hadden vooralsnog geen gebieden vast te stellen die de niet-agrarische gebieden betref fen. Dat betekent dat het notariaat voor elke transactie een niet-landverklaring moet aanvragen bij de grondkamer voor Zeeland. Het vaststellen van niet-agra rische gebieden vergt behoorlijk teken en administratief werk, het voeren van een overleg-, vaststellings- en goedkeu ringsprocedure. Inspraakcommissie De PvdA meende, dat inspraakrecht al leen goed tot zijn recht komt met goede voorlichting en begeleiding door een onafhankelijke inspraakcommissie. De burgemeester was het daarmee niet eens. "Wij zien in de vaststelling van een inspraakverordening in hoofdzaak een vastleggen van de werkwijze, zoals die nu voor de ontwikkeling van bestem mingsplannen al gebruikelijk is gewor den. Daarbij kan de burger zeker zijn zienswijze naar voren brengen, zowel over aan de orde zijnde plannen, als over alternatieven daarvan. De afwe ging en de beslissing behoort echter bij het bestuur te blijven omdat immers ook andere facetten en andere belangen dan welke de insprekers naar voren brach ten, meegewogen moeten worden. Overigens lijkt het mij beter om bij de behandeling van de ontwerpverorde ning hier nader op terug te komen. Je moet niet de indruk wekken, dat men bij inspraak ook beslissingsrecht heeft", al dus dhr. Baerends. Van Schetsen had het rapport Ten Berge erbij gehaald en dat wees toch in de richting van een in spraakcommissie. Dit jaar C.N.C. De burgemeester liet op vragen van de PvdA weten dat het compostbedrijf C.N.C. in overleg met de gemeente be gon nen is met het voorbereiden van technische plannen om tot de bouw van de fabriek in de Slabbecoornpolder over te kunnen gaan. Het bestemmingsplan is ter goedkeuring ingestuurd en b en w hopen, dat nog dit jaar goedkeuring volgt. De voorzitter van de Raad van State heeft een positieve uitspraak ge daan. In zijn vonnis is de conclusie terug Bij de belastingverhogingen die maan dagavond in de voltallige gemeenteraad aan de orde kwamen werd de verhoging hondenbelasting een hamerstuk evenals de verhoging voor gebruik begraaf plaats. Zonder discussie werd ook het liggeld in de sportvissers-jachthaven te Stavenisse aangepast. Voor hondenbe zitters betekent het dat men in 1982 voor de eerste hond 36,— in plaats van 35,— moet gaan betalen en voor elke volgende hond 25,— meer dan voor de eerste e.g. voorafgaande hond is ver schuldigd. Dat was tot dusver 24,— Het begraa- frecht ging van 77,— naar 80,— het klokluiden werd met 13,50 twee kwartjes duurder, het verzorgen van een begrafenis van gemeentewege gaat 215,— kosten inplaats van 206,50, het aulagebruik 61,— (was 59,— zoals ook opbaren in een aula, eigen graven, asbussen, grafstenen plaatsen en het onderhoud c.aarvan 4 procent duur der worden. te vinden, dat de afstand tot de dan- grenzende huizen uit een oogpunt van hinder aanvaardbaar is. Een belangrijke conclusie, waarmee is aangegeven dat op milieu-hygiënische gebied geen pro blemen aanwezig worden geacht. De uitspraak van de voorzitter schept over igens de mogelijkheid om nu al met de activiteiten te beginnen. Het systeem van de hinderwet en de wet algemene bepalingen milieuhygiëne is daarop ge richt, aldus de burgemeester. Hij maakte melding van verschillende contacten met bedrijven die zich op Tholen willen vestigen, maar het is allemaal zeer on zeker. Dan is er hoop, maar even later is het weer mis, zei de burgemeester. In tegenstelling tot de VVD zei hij, dat het D.P.O. geen basis is voor het mid- denstandsbeleid. "Basis moet en mag alleen zijn, het door de raad integraal overgenomen voorstel dat structureel aangeeft op welke wijze het midden- standsbeleid in de toekomst dient te worden gevoerd en hoe deze uitgang spunten in de verschil, lende bestem mingsplannen moeten worden ver taald", zei dhr. Baerends. Hij deelde mee geen gelegenheid voor bij te laten gaan om de zo gewenste zoetwatervoorziening te bepleiten. Een zoet zoommeer vinden b. en w. van Tholen van groot belang. Dhr. Baerends zei verder, dat binnenkort nieuwe bes prekingen worden geopend over subsi die om de Thoolse haven op te knappen. Voor de beroepsvisserij is het dringend nodig dat de haven in orde wordt ge maakt. Ondertussen wordt de toegang uitgebaggerd, aldus burgemeester Bae rends maandag in de Thoolse gemeen teraad. Ook de lee t rieven werden in gelijke g/ grootte aangepast. Dat geldt evenzeer voor de rioolrechten, Dit laatste voorstel werd overigens gecombineerd met het meest hete hangijzer bij deze begro tingsbehandeling, de 4 procent verho ging van de onroerend goed belasting en van de reinigingsrechten. Dit klapstuk van de begrotingsbehandeling valt ook ergens in dit nummer te lezen. Bij het voorstel tot verhoging van de reini gingsrechten was er evenwel nog een onderdeel, dat extra aandacht kreeg. Later werd men het wel eens over de afgesproken 10 procent verhoging van de reinigingsrechten. Drie jaar geleden deed het dagelijks bestuur het voorstel om de opbrengsten voor de vuilnisop haaldienst en alles wat daarmee samen hangt (Tuttelhoekje) met 20 procent te verhogen. De raad voelde toen meer voor de afgezwakte 10 procent maar dan vier jaar achter elkaar. Financieel beke- Vervolg op pag. ff Het college van burgemeester en wethouers van de gemeente Tholen in de eigen vergaderkamer, waarin wekelijks beslissingen worden genomen en voorstellen worden geformuleerd voor de gemeenteraad, v.l.n.r. wethouder L.J. Koopman (SGP), ge meentesecretaris T.C. Benou, burgeneester E. Baerends, wethouder C.J. Moerland (PvdA) en wethouder J. Versluijs (CDA). E. Baerends: Openbare orde en veiligheid, voorlichting, ruimtelijke ordening, eco nomische zaken en recreatie'en toerisme. C.J. Moerland: Sociale zaken, sport- en jeugdzaken, financiën, personeelszaken en volksgezondheid tevens loco-burgemeester. L.J. Koopman: Volkshuisvesting, openbare werken en milieuzaken en onroerende zaken. J. Versluijs: Onderwijs, middenstandszaken (incl. voorzitter commissie bedrijfs leven)'en culturele zaken. Omdat er in toenemende mate een ber oep gedaan wordt op sociale uitkeringen en extra aandacht moet worden besteed aan het oneigenlijk gebruik moet tot personeelsuitbreiding worden overge gaan op de afdeling sociale zaken van de gemeente Tholen. Wethouder C.J.Moerland kondigde dat maandag middag aan tijdens zijn beantwoording van de algemene beschouwingen over de begroting 1982. Voor deze uitbreiding is in de begroting 1982 geen bedrag geraamd, want na het schrijven van de aanbiedingsbrief bleek pas, dat er in toenemende mate een beroep op sociale uitkeringen wordt ge daan. De personeelsuitbreiding moet dus uit de post onvoorziene uitgaven betaald worden. Wel zijn door het rijk extra gelden beschikbaar gesteld voor uitvoeringskosten en extra aandacht voor controle op misbruik en oneigen lijk gebruik. Met deze extra inkomsten is bij de raming rekening gehouden. In tweede instantie informeerde PvdA- fractievoorzitter P.van Schetsen nog of er op andere secretarieafdelingen geen administratief personeel over was dat bij sociale zaken zou kunnen worden inge zet. Wethouder Moerland antwoordde dat dit wel gebeurt met een tijdelijke zaak als de eenmalige uitkering aan de echte minima, maar hij vond dat geen goede zaak voor een permanent gebrek aan personeel. De burgemeester vulde nog aan, dat er op andere afdelingen geen personeel over is. De wethouder was het met de SGP eens, dat het door de afdeling sociale zaken verleende stuk van immateriële hulp verlening onontbeerlijk is voor een ve rantwoorde uitvoering van de werk zaamheden. B en W streven er dan ook naar om deze vorm van hulpverlening te handhaven. Hiermee is veel tijd ge moeid, maar dat is niet de enige oorzaak waardoor het werk toeneemt. Het aantal aanvragen stijgt, de verplicht uit te voe ren hercontroles, e.d. Naar aanleiding van vragen van de SGP over enige verontrusting ten aanzien van de functiewaardering bij het gemeente- personeel, zei wethouder Moerland dat er van onrust beslist geen sprake is. "Er zijn twee voorlichtingsbijeenkomsten gehouden, een voor het secretarieperso- neel en een voor het personeel in de buitendienst. Daarna is er via chefs en toezicht houdend personeel de nodige informatie verstrekt. Ook is bij de in vulling van de functie-inventarisatiefor mulieren waar nodig hulp en informatie verleend. Dit onderwerp leeft bij het personeel en wordt onderling uitvoerig besproken. Het streven van b en w is erop gericht de uitkomsten zo spoedig als verantwoord is, ter kennis van het personeel te brengen", aldus Moerland. Naar aanleiding van vragen van VVD en CDA zei Moerland, dat b. en w. on derzoeken of en zo ja op welke wijze en in hoeverre medewerking kan worden verleend aan de realisering van een overdekte manege op Tholen. "Over de uitkomsten kunnen wij nu nog geen mededelingen doen. Die zullen te zijner tijd in de commissie sportzaken aan de orde worden gesteld", zei de wethouder. Hij ging ook nog in op de duidelijke twijfels van de PvdA ten aanzien van medewerking aan de manege. "Als ge meentelijke overheid is men verant woordelijk of medeverantwoordelijk voor het welzijn van de inwoners. Tot de gemeentelijke taak wordt geacht te be horen, de verantwoordelijkheid voor de totstandkoming van accomodaties ten behoeve van de lichamelijke vorming en de sportbeoefening buiten schoolver band. Signalen vanuit het particulier initiatief dienen nagetrokken te worden en er dient een behoeftenpeiling plaats te vinden. Het particuliere initiatief moet zelf zorgen voor de inhoud en de organisatie van de sportactiviteiten. In dien het particulier initiatief bepaalde zaken onvoldoende ter hand neemt, kan de overheid initiatief nemen en stimu lerend optreden. Realisering hangt uiteraard nauw samen met de financiële armslag die de gemeente heeft", aldus Moerland. De SGP wilde de kleedgelegenh^id bij de tennisbaan Oud-Vossemeer laten vervallen, maar de wethouder wees erop, dat de raad zich in meerderheid al enkele keren uitgesproken had voor spoedige realisering van die accomoda- tie. "Bij het aanwijzen van een bestem ming voor de reserve 1980 is besproken om nu tot snelle realisering over te gaan. Daarom hebben b. en w. voor 1982 de kleedgelegenheid bij de tennisbanen te Oud-Vossemeer op de lijst van uit te voeren werken opgenomen", zei de wethouder. Dhr. Moerland ging uitvoerig in op vra gen van de SGP over de kleedgelegen heid en de chloorbleekinstallatie bij het zwembad Sint Maartensdijk, waarvoor 500.000 gulden was geraamd. Volgens de wethouder zal in november of de cember het betseksplan met kostenbe- groting aan de raad worden voorgelegd. Bij het ontwerp is ervan uitgegaan, dat gemaakt moet worden wat nodig is. Het plan wordt degelijk opgezet, met het oog op zo weinig mogelijk onderhoud. On nodige zaken worden achterwege gela ten. Op grond van de huidige voor schriften voldoet de chloorbleekloogin- stallatie niet meer aan de krachtens de hinderwet getselde eisen. De kosten daarvan moeten mede in de voorziening begrepen wórden, inclusief het voor die installatie nodige afzonderlijke ge bouwtje. Ook zal in het plan een badmeesterspost begrepen zijn, voor welk doel nu nog een inmiddels totaal versleten caravan dienst doet. De SGP behield zich een oordeel voor over de investering van een half miljoen voor het zwembad Haestinge. "Aange zien het toch in een afzonderlijk voorstel aan de orde komt, kunnen we het nu buiten beschouwing laten," zei fractie voorzitter Aarnoudse. Ten aanzien van het door de PvdA ge vreesde teruglopend bezoekersaantal bij een lagere temperatuur van het zwem water zei de wethouder, dat het aantal bezoekers in de zwenbaden Sint Maar tensdijk én Tholen het afgelopen sei zoen ongeveer gelijk was aan het aantal van vorig jaar. "Hieruit kan de voor zichtige conclusie worden getrokken, dat de lagere watertemperatuur niet van invloed is geweest op het aantal bezoe kers. Ben extra lage temperatuur kan onder andere voor ouderen gevaarlijk zijn. Met de 22 a 23 graden die het af gelopen seizoen die het afgelopen sei zoen is aangehouden, wordt zonder meer voldaan aan de normen van de Bond van zweminrichtingen. Het meten van de temperatuur vond meestal plaats tussen elf uur 's morgens en twee uur 's middags door een medewerker van de afdeling gemeentelijke ontwikkeling", aldus Moerland. Op vragen van het CDA zei wethouder Versluijs, dat er is nagegaan of aan de verwarmingsinstallatie van het zwenbad de Spetter voorzieningen getroffen kun nen worden, di^ leiden tot een groter rendement van de c.v.-ketel. Gebleken is dat door het aanbrengen van een rookgasklep een besparing op het gas verbruik wordt verkregen. Dele bespa ring zal volgens de raming ongeveer 4% bedragen. Andere voorzieningen zijn op dit moment mede gelet op de levensduur van de c.v.-ketel niet rendabel of verke ren nog in een te experimenteel stadium. De verwarmingsinstallatie van het zwembad te Sint Maartensdijk is eigen dom van de stichting Haestinge. Het bestuur van deze stichting overweegt de c.v.-ketel vervroegd te vervangen door een installatie net een aanmerkelijk ho ger rendement, zei Versluijs. Moerland liet de SGP weten, dat er ook in de sporten welzijnssector bezuinigd is, namelijk het schrappen van aanschaf van speelwerktuigen in de zwembaden en plaatsing van veldafscheiding op het sportterrein te Sint Maartensdijk. De SGP wilde 20 mille besparen op nieuwe speelterreintjes om bij het sportveld te Sint Annaland een par keerterrein te kunnen aanleggen. Wet houder Moerland wees erop, dat de ra ming van 40 mille tot stand gekomen was op grond van het welzijnsplan. Hij had er bezwaren tegen nu al in dit plan in te grijpen. "Zolang er geen dringen der financiële problemen komen als nu aan de orde zijn, willen wij proberen de planning zoveel mogelijk te realiseren binnen de daarvoor gedachte termijn. Bovendien achten wij het gevaarlijk dit bedrag door te schuiven naar 1983", zei Moerland. Zijn collega Versluijs vulde aan, dat speelterreintjes in het welzijns plan een zeer hoge urgentie hadden geköegen. "Verlaging van de post met 20 mille zou inhouden, dat zelfs niet het meest noodzakelijke gedaan zou kunnen worden, want op het gebied van speel- en trapvelden leven bij de bevolking nog een aantal wensen die niet uit het ge raamde bedrag vervuld kunnen wor den", aldus Versluijs. Moerland hield de SGP verder voor, dat er ook op de aankoop van kunstvoor werpen was bezuinigd. Hij liet het CDA weten, dat de 8000 gulden voor kunst voorwerpen betekende, dat de raming was teruggebracht tot tweederde van de vroegere raming. "Het volledig afvoeren van dit bedrag achten wij niet verant woord, want dan zal er in de toekomst voor de aankoop van kunstvoorwerpen nog nauwelijks ruimte komen. Een een maal afgevoerde' post komt moeilijk weer terug. Dht is een algemene erva ring 1 aldus Moerland. WD-fractievoorzitter M.van Damme was het eens met de handhaving van de 8000 gulden. "Niet omdat de kunste naars in de problemen zitten, want er zitten zoveel mensen moeilijk en daar moeten de kunstenaars ook maar eens een deel van nemen, maar voor de be vordering van de kunst". Wethouder J.Versluijs merkte op, dat de post ook nodig blijft voor de aankoop van historisch waardevolle zaken - die gelegenheid kan zich onverwacht voor doen en dan moetje een reserve hebben - en het stimuleren van Thoolse kunste naars door de aankoop van hun werk stukken. Wethouder Moerland ging ook uitvoe rig in op de financiële situatie. Hij con cludeerde, dat de ondertoon van de vier algemene beschouwingen een gemeen schappelijke onderkenning van de si tuatie vertolkte, al lag de klemtoon dan nogal genuanceerd. "Hiermee achten wij aangetoond, dat hetgeen wij in onze aanbiedingsbrief wilden zeggen, door alle raadsfracties goed begrepen is. De invulling van de vraag, wat te doen om ook in 1982 weer een redelijk program ma te kunnen afwerken, levert aan de uitgavenkant meer verscheidenheid op dan aan de inkomstenkant. Alle fracties zien de noodzaak van verhoging van een aantal tarieven wel in, alleen zijn er op een paar punten andere benaderingen. Aan de uitgavenkant zijn meer varian ten te zien. Alle fracties tonen zich wel bereid een nieuw oefenveld voor het sportveld te Sint-Annaland in te leveren, maar de aanleg van het parkeerterrein ligt moeilijker. De SGP wil dit handha ven, maar de andere fracties willen dit zeker meenemen als een belangrijke factor in het dekkingsplan. Het afvoeren van de lijst van in 1982 uit te voeren kapitaalwerken van de afdekdekens voor de zwembaden blijkt algemeen in stemming te verkrijgen. De SGP maakte het verwijt van eenzij dige bezuiniging op openbare werken. In de begroting 1982 is echter voor de wegen buiten de bebouwde kommen nog iets meer uitgetrokken dan dit jaar. Voor de straten binnen de bebouwde kommen is 1.450.000 gulden geraamd, dus 145.000 gulden minder. Hierbij moet wel in ogenschouw genomen wor den, dat in 1981 een half miljoen gulden aan de reserve openbare werken is ont trokken ter dekking van de hoge onder houdskosten. In de begroting 1982 is daarvoor geen bedrag onttrokken aan de reserve. Dat betekent dat in de be groting 1982 voor het onderhoud van straten ruim 350.000 gulden meer ten laste van de gewone dienst blijft dan in het voorafgaande jaar. Dat moet als een maximum worden gezien, zodat wij de besnoeiingen op de herbestratingen durven verdedigen als een zaak, die volkomen terecht is afgewogen tegen over andere sectoren van de gemeente lijke zorg. Het is dus niet zo, dat eerst de sport- en welzijnsvoorzieningen volledig aan hun trekken zijn gekomen en dat daarna de openbare werken de sluitpost vormden", zei Moerland. Hij liet de PvdA-fractië weten, dat de gemeente via haar voornaamste spreek buis op regeringsniveau, de V.N.G., de ongelijke behandeling bij het toepassen van bezuinigingen krachtig bestrijden en publiek maken. De wethouder van financiën bracht verder naar voren, dat de onderhouds kosten van de gebouwen in 1982 op een laag niveau konden worden geraamd. "De vrees is echter zéker gewettigd, dat dit het volgende begrotingsjaarniet het geval zal zijn. De suggestie om het op knappen van het oude gemeentehuis te Stavenisse geheel uit de reserve voor monumenten te dekken, zou een voor deel opleveren van 15.750 gulden. Wanneer voor de gehele investering over een reserve wordt beschikt, legt dit aan de andere kant voor meer dan 6000 gulden beslag op de post onvoorziene uitgaven wegens het verschil tussen de bijgeschreven rente op de reserves en de verschuldigde rente. Wij willen bij voorbaat de gedachte wegnemen, dat de onderhoudskosten opzettelijk aan de la ge kant geraamd zijn. Om een even wichtig verloop van de lasten van het ene naar het andere jaar te krijgen, wordt zoveel mogelijk een geplande spreiding van de grote onderhoudskos ten nagestreefd. Dat betekent, dat jaar lijks eenzelfde aantal gebouwen een grote schilderbeurt krijgt. Nu komt het voor, dat gebouwen die op grond van de planning aan de grote beurt toe zijn, nog in zo'n goede staat verkeren, dat een jaar uitstel kan worden aanvaard. Er wordt namelijk gepland om een regelmaat te krijgen, maar er wordt geen groot on derhoud verricht omdat het gepland is, maar omdat het nodig is. De lage ra mingen achten b en w daarom in 1982 wel verantwoord, maar het is duidelijk, dat dan in 1983 weer een hogere raming nodig isl zei Moerland. Tenslotte kwam de wethouder aan de belastingverhogingen. "De VVD zegt dat het beeld voor onze begroting 1982 heus niet zo somber is en de PvdA sluit hier eigenlijk bij aan door te stellen, dat 'ondanks' met de begroting 1982 te wer ken zal zijn. Als we bezien welke pro blemen een groot aantal gemeenten heeft om zijn begroting 1982 sluitend te krijgen, kunnen we deze opmerkingen wel begrijpen. Niet kunnen we begrij pen, de daaraan door de VVD verbon den conclusie, dat verhoging van de on roerend goedbelasting(OGB) niet persé nodig is. De in vergelijking met veel an dere gemeenten nog gunstige financiële positie willen wij graag handhaven, ook voor de toekomst. Maar het handhaven hiervan zal niet mogelijk zijn als wij steeds tonen niet bereid te zijn een toch zeer billijke tariefsaanpassing van alle belastingen door te voeren. De VVD stelt dat het de gemeente zou sieren met de OGB een pas op de plaats te maken, maar wij vragen ons af, wat het verschil is tussen een pas op de plaats en het niet verhogen in 1981 met een percentage van 4%, in 1982 eigenlijk is. Met een stijging van slechts 4% wordt een geringe bijdrage gevraagd voor het instandhou den van de financiële positie van de ge meente. Wij dringen er daarom op aan om alle belastingvoorstellen te aanvaar den. Die zijn toch tot stand gekomen na goed overleg met de commissie finan ciën", aldus Moerland. "Je moet ons niet aanwrijven wat niet gezegd is, want het is een misverstand om te menen, dat wij in de commissiefi- nanciën met 4% accoord zijn gegaan. Ik heb alleen gezegd, dat de pijn gezien de algemene lastenverzwaring wat verlicht moest worden", zei Van Damme. Wat de reinigingsrechten betrof, wees Moerland erop, dat de PvdA evenals vorig jaar probeerde de verhoging min der dan 10% te doen zijn. "De derde verhoging van de reinigingsrechten met tien procent is nu aan de orde en gezien de kosten-batenverhouding van de ge meentereiniging, dringen wij er op aan, in te stemmen met de 10% en uw be zwaren te laten varen. Wij zijn ervan overtuigd, dat wij niet meer vragen dan het minimale. Dit is toch redelijk. Daarom hechten wij er veel waarde aan, dat de gehele raad daar achter gaat staan", zei de wethouder. Ook Van Damme sprak zich uit voor een goede verhouding opbrengst/kosten. "Het is fout om zoals de PvdA wil, de inwoners via een verhoging van de al gemene middelen (OGB-stijging)te la ten betalen voor het grotere tekort van de reinigingsrechten", zei de WD-frac tievoorzitter. Wethouder Moerland beantwoordde verder nog vragen over de woningbouw, zoals die van de PvdA, waarom zo kort na de 56 huizen voor 'A persoons huis houdens 50 kleine woningen voor ten hoogste drie mensen worden gebouwd. "Daarvoor zijn twee redenen", zei Moerland. "Enerzijds willen wij inspe len óp de behoefte aan huizen voor li- chanelijk gehandicapten. In Scherpe- nisse bestaat grote behoefte aan twee zulke woningen en in Oud-Vossemeer is een klemmende vraag naar 1 zo'n huis. Het is alleen mogelijk die huizen te rea liseren als gelijktijdig ook andere woon ruimten tot stand worden gebracht. An derzijds is het zo, dat het grootste deel van het project* eenheden voor Vi per soons huishoudens zijn. Deze huizen worden grotendeels gerealiseerd in woonkernen waar dit soort woningen nog niet tot stand is gebracht. Als de 56 huizen voor lA persoons huishoudens bewoond worden door eigen inwoners, zal de woningtoewijzing 1982 of 1983 verhoogd worden. Beter Wonen heeft alleen in Tholen prenie A-woningen gebouwd om de particuliere initiatieven in een aantal andere kernen voldoende ontplooiing: mogelijkheden te geven. De verkoop bij de woningstichting verloopt wat moei zaam. Op dit moment is de helft ver kocht. Met enige kandidaten wordt nog onderhandeld. Wat de 12 houtskeletbouw- en 104 tra ditionele huizen met 4 slaapkamers en een huur van 500 gulden betreft het volgende: in eerste aanleg was een plan ontwikkeld voor iets kleinere huizen, maar de huur zou gelet op de rijksnor men ook bijna 500 gulden zijn gewor den. Daarom is voor eenzelfde huurni veau een groter type ontwikkeld. Er is een inventarisatie gemaakt van de wo ningvoorraad van de woningstichtingen. Nu is in studie, wat voor woninttype bij een volgende bouwstroom gerealiseerd moet worden. De voorlopige conclusie is, dat op dit moment voldoende grote huizen voorhanden zijn", zei wethouder Moerland. Van Schetsen bepleitte nog een onder zoek naa eenvoudiger woningbouw. De VVD had ten aanzien van de wo ningbouw een visie voor de toekomst gemist en kondigde een nota aan met enige denkbeelden en mogelijke oplos singen voor het betaalbaar houden van huizen. "Wij zien dat met belangstelling tegemoet", zei de wethouder. "Het ge ven van een visie over het volkshuisves tingsbeleid in de toekomst is een uiterst moeilijke bezigheid omdat de beleids vrijheid voor de gemeenten op dit ter rein uiterst gering is", aldus Moerland. Tenslotte liet hij nog weten, dat het sti muleren van de huurders om beter ge bruik te maken van de mogelijkheden tot bewonersparticipatie geen taak voor de lokale overheid is.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1981 | | pagina 9