Zorgen rond mogelijke vertraging Oosterscheldewerken Proef met glasbakken Minister Tuijnman fluit eindsignaal dijkversterkingen in Polderhuis St Maartensdijk L.Geuze uit Poortvliet 20 jaar trouw lid Rode Kruiscolonne Verborgen talent boven water op hobbytentoonstelling St. Annaland Veerdiensten meer in trek VAN HEREL DE KOK Werkgroep ZIKV en muziekschool Donderdag 26 februari 1981 EENDRACHTBODE 9 Gelukkig met dijkverhoging Kan altijd wat gebeuren. Vrijwel alles in eigen beheer. Waterstanden Weihoek. Bezieling Rode Kruisloop VAN HERELDEKOK gezelligheid en echte warmte levert U sfeerrijke open haarden Twee in St. Philipsland, één in Anna Jeobapolder Subsidie EHBO Gouden handen Tegenstrijdig Garage Voorstraat Hinderwet Op de diptrictsvergadering van het Waterschap Tholen vorige week vrijdagavond in het Dorpshuis te Stavenisse bleken er zorgen te zijn rond de berichten over vertraging van de Oosterschelde-afsluiting. v Dijkgraaf I.C. Hage zei in zijn openingswoord met verbijstering kennis te hebben genomen van de uitspraak door ir. Tj. Visser' hoofd van de Oosterscheldewerken, dat hij het ongeloofwaardig acht dat de stormvloedkering in 1985 klaar zal zijn en dat de kosten de gestelde limiet zullen overschrijden. Ook van de zijde van hoofdingelanden en de aanwezige ingelanden bleek er die zorg te zijn, omdat een latere afsluiting ook een langer risico meebrengt. De vergadering meende dat er alles aan gedaan moet worden 28 jaar na de watersnood 1953 nog weer een vertraging te voorkomen. Dit laatste had ook de dijkgraaf al op tafel gelegd. 'Ik ben van mening dat er van waterschapszijde sterk op aange drongen moet worden om de geplande tijd te handhaven. Nog 4 jaar resten om het werk te voltooien. Laat een ieder beseffen dat het nu lang genoeg geduurd heeft en de regering op z'n verantwoor delijkheid in deze wijzen', aldus de Thoolse dijkgraaf. Eerder had hij hierbij al gesteld, dat wanneer aan 2 van de 3 gestelde voor waarden (te hoge kosten en te lange tijdsduur) niet voldaan wordt, men de vraag zoustellen of alsnog moet worden overwogen de Oosterschelde door mid del van een dam af te sluiten, zoals aan vankelijk de bedoeling was. Hij voegde hieraan wel onmiddellijk toe, dat zoiets onwaarschijnlijk is, gezien het al gevor derde stadium van de afsluitingswerken, ook voor wat de compartimentering be treft. Tijdens de discussie hierover inforeefde de voormalige dijkgraaf van het voor heen bestaande waterschap Sint Anna- land, de heer A. de Wilde of een vertra-' ging ook gevaar voor denog verse dijk verhoging betekent, omdat tegen het einde van de afsluiting misschien de stroomversnelling toeneemt. De dijkgraaf deelde die zorg evenwel niet, omdat er tevoren toch al drempel vorming is aangebracht en daardoor de stroomsterkte eerder wat zal afnemen. Dat neemt niet weg, zo vervolgde de dijkgraaf zijn antwoord op de informa tie door de heer de Wilde, dat we met de dijkverhoging wel gelukkig zijn. Je moet immers nooit denken, dat er niets meer kan gebeuren, want dat kan bij ex tra! extreem hoge waterstanden, maar kan evengoed bij extreem lage water standen met het gevaar van oever en of dijkvallen. Het hoofd van de Technische Dienst ing. M.J. Giljam voegde er nog aan toe, dat zodra de oester-Oester- en Philipsdam gesloten zijn de stroom minder wordt. Zolang dat echter niet het geval is zal bét onderhoud voör het waterschap duurder blijven*Vanwege de nog altijd grotere bewegingskansen. De heer A.C. Breure vroeg zich af of een koppeling van werken oeververbinding Westerschelde en nog te voltooien Oos terschelde geen consequenties zou heb ben voor ook weer vertraging. De voor zitter was daar evenwel nies van bekend. De heer de Wilde kwam er nog eens op terug. Hij was helemaal niet gerust op het tijdig gereed zijn. Het zou nog wel eens 1988 kunnen worden, waarbij hij vond dat het bestuur zich ook wel eens mag verdiepen of er ook technisch geen moeilijkheden zijn ontstaan. De dijk graaf meende dat het waterschap in dat geval wel op de hoogte gesteld zou wor den, waarmee niet gezegd wil zijn dat niet ieder op zijn gebied allert moet blijven. In zijn openingswoord had de dijkgraaf er op geattendeerd, hoe voor deze dis trictsvergadering eens een andere loka liteit was gezocht, zodat dan elke kern een keer een beurt krijgt. Overigens moest hij constateren, dat de opkomst van ingelanden maar dun was, terwijl een nog wel flink aantal aanwezige hoofdingelanden via de algemene ver gadering van de meeste zaken al ope hoogte waren. De dijkgraaf memoreer de ook op deze districtsvergadering nog eens de voltooide dijkversterkingen en de daarbij gevoerde strijd tegen de ka lender. Hij bracht de velen die hieraan hebben meegewerkt nog eens dank, ook hen die gronden beschikbaar stelden of tijdelijk in gebruik gaven. Er waren er ook die overlast moesten getroosten. Hoe gelukkig ook met die dijkverhogin gen, de optimale veiligheid wordt pas bereikt, wanneer de stormvloedkering gesloten kan worden. Na afsluiting zullen enige aanpassings- werken nodig zijn, want suatiesluizen te Scherpenisse, Poortvliet en 2 in Sint Philipsland zullen een onvoldoende ca paciteit hebben om een goede wateraf voer te waarborgen. Er wordt daarom een gemaal in Poortvliet en 1 in Sint Philipsland gebouwd. Ten aanzien van het eerst wordt het plan al aanbeste- dingsklaar gemaakt. Een goede afwate ring is van groot belang, zoals met name juni en juli van vorig jaar nog is geble ken. Dan blijkt ook het nut van het klein onderhoud. Vorig jaar moesten veel be malingsuren worden gemaakt en dat was nadelig met sterk gestegen energie prijzen. De boordvoorzieningen aan grote waterlopen is eveneens een voort durende zorg. De moderne landbouw wil een nauwere peilbeheersing. Daarnaast is er een felbegeerde moge lijkheid tot inlaten van (zoet) water, maar de studie stagneert in dit opzicht en als er vertraging komt in de Ooster schelde-afsluiting wordt het nog later. De dijkgraaf deelde ook nog mee dat met de uitbreiding van de zuiveringsin stallatie te Sint Maartensdijk is begon nen. Als later het rioolwater van Stave nisse en Sint Annalarid daarop kunnen aansluiten is een tweede uitbreiding no dig. Die voorzieningen hebben hun weerslag op de heffing en om geen schoksgewijze stijging te veroorzaken is een beroep gedaan op de hiertoe gevormde reserve. Daardoor kan de stijging beperkt blijven tot 4,— per vervuilingseenheid. Een verdere stijging ligt echter in het ver schiet naarmate de technische werken klaar komen. Hoewel ieder zuiver water wil, zou het doel worden voorbijgestreefd als de las ten te hoog zouden worden. Het is niet eenvoudig een juist evenwicht te bewa ren, zo meende dijkgraaf Hage. Vervolgens geven zowel de griffier J.D. de Korte als het hoofd van de technische dienst de heer Giljam toelichting op de jaarverslagen 1980 van hun (adminis tratieve en technische) afdeling. Binnen het waterschapsgebied Tholen en Sint Philipsland zijn er zo'n 11.000 ingelanden en de griffier memoreerde de bestuur- en personeelsmutaties, zoals die ook al eerder werden gepubliceerd daar. Daarbij was ook het bericht dat de kroon per 1 maart de heer L. Boudeling b uit Sint Philipsland benoemde als ge zworene in de plaats van de heer H. Timmers, die gepensioneerd is. Uit het overzicht van de griffier bleek voorts hoe de verwachte kostenstijging in vergelijking met 1980 dit jaar voor de gemalen 22.970,— zal bedragen en voor de zuiveringsinstallaties 41.530,-. Een vergelijkend cijfer voor wat de zui veringsheffing betreft van de Zeeuwse Waterschappen wees uit, dat de laagste heffing 44,— per eenheid is en de hoogste 57,—terwijl het Thoolse Waterschap staat op 46,—dus nog dicht bij de laagste. Uit de toelichting van de heer Giljam op de in 1980 uitgevoerde werken bleek hoe het Waterschap Tholen vrijwel als het enige Waterschap in Zeeland zo goed als alles in eigen beheer kan yijvoeren. Het hoofd van de technische dienst besprak vervolgens de peilingen in de omgeving van de verschillende polders. In het al gemeen zijn die niet ongunstig, maar in de omgeving Gorishoek en de polder Scherpenisse moet er toch wel steeds extra aandacht zijn. Daar zit nogal eens beweging in. Men moet ook niet licht denken over een diepte van 40 meter zoals bijvoorbeeld osten van de kop Westnol te Gorishoek. Daarnaast vergt dei grenS tussen de pöiders Margaretha en «Oud Kempenshöfstrede bij Stavenis se ook steeds behoorlijke aandacht. In Anna Jacobapolder wordt de vooroever ook al sinds enkele jaren landwaarts aangetast. Daar is een verdieping van 6 tot 7 meter gepeild, maar het verplaatst zich wel landwaarts, zodat dit niet zo ongunstig is. Voor wat de bestrijding van onkruid in de bermen betreft, zei de heer Giljam dat er wat minder met chemische pre paraten wordt gewerkt. Voor wat een eventuele zoetwatervoor ziening betreft na een tot stand koming van het zoommeer, meende het hoofd van de Technische Dienst dat er een niet al te groot optimisme moet zijn. Het blijkt technisch en ook financieel nog niet zo gemakkelijk te worden. Het zal dan zeker ondoenlijk blijken te zijn om uit elk slootje zoet water te kunnen ha len. Alles is echter nog in studie er er zijn nog teveel onbekende factoren om daar 'thans al dieper op te kunnen ingaan. Bij de rondvraag informeerde hoofdin- gelande Steendijk uit Stavenisse wan neer men zou overgaan tot afsluiting van de geperforeerde Oosterscheldedam. De dijkgraaf was van mening dat dit zal ge beuren als er een gedeeltelijke sluiting komt van de stormvloedkering. Oud-gezworene van Putte wees er op, hoe door de dijkverhoginswerken ber men en toegangen tot percelen hier en daar nogal zijn aangetast. Vaak door het moeten uitwijken van vrachtwagens bij passeren. De voorzitter verzekerde dat er nog wel nazorg komt. Mevrouw van Nieuwenhuijze uit Poortvliet infor meerde welke invloed het Waterschap kan uitoefenen op aansluitingen op de Provinciaal (nieuwe) rondweg te Poort vliet. Zou die weg ook niet worden ver breed, t.w. de Kruytenburgse weg. De voorzitter meende dat men er als Wa terschap alleen mee te maken zal krij gen, als er knelpunten zouden ontstaqn. Mocht verbreding nodig zijn, dan wordt dat zeker bekeken. Door de heer A. de Wilde werd geat tendeerd op de uiterst gevaarlijke ver binding naar Sint Philipsland tussen Broekseweg en Provincialeweg bij Sint Philipsland. Daarvan was ieder over tuigd, die het traject dagelijks of vaak rijdt, maar voorlopig zal dat nog weinig veranderen. Het is nog een rijksverbin ding. Het zal wel een provinciale weg worden. Van de heer Gaakeer uit Stavenisse kwam de vraag of de mede via dijkver hoging aangelegde wegen onder aan de zeeweringen openbare weg blijven. De voorzitter antwoordde dat het geen openbare wegen worden, ze kunnen uiteraard worden afgesloten, maar moeten wel toegankelijk blijven voor het waterschap. Het is echter niet de be doeling dat de bij herkaveling geliqui deerde dammen en uitbaning opnieuw die kant uitgaat, al zal niemand er wat van zeggen, als zich een noodsituatie voordoet er dan van zo'n weg gebruik wordt gemaakt. Voorts was er nog enige discussie over de gewasschade in de toekomst als ge volg van zoutwateroverlast tijdens de uitgevoerde werken. De voorzitter con stateerde dat men over het algemeen wel tevreden was over de taxatie van te on teigenen gronden. Nu lijkt het echter voor sommigen wat lang te duren, eer een afwikkeling tot stand komt. Dat houdt dan verband met het voorstel van de verzekeringsmaatschappij ten op zichte van de naschade. In dat opzicht is het waterschap geen partij. Men zal dit dus met zijn adviseurs moeten opnemen. Enerzijds kan zo'n voorstel van een ver zekeringsmaatschappij niet bevredigen, anderzijds zit er weer risico in van langer uitstel van de betaling en daardoor weer renteverlies. Ingelande Bevelander uit Poortvliet had kritiek op de waterstanden in de Wei- hoek. Hij had daaromtrent al eerder een schriftelijke klacht bij het waterschap ingediend, maar het daarop ontvangen antwoord had hem niet kunnen bevre digen. De heer Dijkgraaf antwoordde hoe sinds 1 januari 1980 van dag tot dag de wa terstanden, in dit geval bij gemaal Ka- dijk, zijn bijgehouden, evenals de be malingsdata en uren. Daarbij is geen onregelmatigheid geconstateerd. Bij een 90 procent van de boeren is het alleszins bevredigend, een procent of tien vindt het minder prettig als de drainage onder water blijft. Dat is begrijpelijk, maar niet zo maar te veranderen. De heer Bevelander weer erop, hoe al 20 jaar geleden de toenmalige wetenschap pers oordeelden dat een drainage van 60 tot 80 cm. voldoende was, maar nu zegt de voorlichting dat een moderne drai nage naar een meter moet. Daar ben ik het mee eens, vervolgde de heer Beve lander, maar als ik mijn drainage op die diepte aanleg, is het water naar de zee dragen, zijn het kosten voor niks.want het waterschap maalt niet verder dan tot een 70 cm. Een boer kan toch ook geen 20 jaar op het oude stramien doorgaan, want dan blijft hij geen boer. Hoofdingelande M.Ph.van der Weele merkte op, dat de huidige drainage van gemiddeld 60 niet als optimaal kan worden aangemerkt, maar anderzijds gaat een meter hem toch ook wat ver. De voorzitter beklemtoqnde dat men wel begrip kon opbrengen voor het ver zoek van dhr. Bevelander, maar dat uit voering van zijn wens nog schier onmo gelijk is, want dan zullen slootbodems, duikers, gemalen, enz. ook eerst aange past moeten worden. Het werd rondom dit onderwerp nog een uitvoerige dis cussie, waarbij van bestuurszijde werd aangetoond,, dat men meer dan de eis van 2.60 m. in N.A.P. maalt en gemid deld aan zo'n 2.75 zit. Uiteraard begrijpt het waterschapsbestuur van ieder wel het belang van de ontwatering, vandaar ook dat men daarop ook zeer attent is en doet wat mogelijk is. In het kader van bezuinigingen stelde de heer Bevelander tenslotte voor om op waterschpasvergaderingen voortaan de consumpties maar voor eigen rekening te nemen, want alle beetjes helpen. De voorzitter zou die suggestie meenemen, alleen gold voor deze avond dan nog de collectieve waterschapsrekening voor de aangeboden koffie en consumpties. Donderdag 5 maart zal de Commissaris der Koningin in Zeeland, dr. C. Boertien in het Polderhuis te Sint Maartensdijk de stuurgroep dijkversterkingen Oosterschelde officieel opheffen. Dat gebeurt in aanwezigheid van onder meer de Minister van Verkeer en Water staat, ir. D.S. Tuijnman. Na een ontvangst op het Polderhuis omstreeks half drie maken de genodigden per bus een excursie langs een aantal dijkvakken op Tholen, Vervolgens is er omstreeks half vijf in het waterschapshuis de opheffingsbijeenkomst. Daarbij zullen toespra ken worden gehouden door de dijkgraaf van het waterschap Tholen, de heer I.C. Hage, door de voorzitter van de stuurgroep dijkversterkingen Oosterschelde, gede puteerde A.L. van Geesbergen,- voorts namens de drie betrokken waterschappen de heer A.M. Geluk, dijkgraaf van het waterschap Schouwen-Duiveland, door de Commissaris der Koningin de heer Boertien, door ir. P.H. van der Weele, hoofd bureau dijkversterkingen Oosterschelde en tenslotte door de minister ir. Tuijnman, die daarmee het eindsignaal fluit van de dijkversterkingen, waarover eigenlijk zon der uitzondering de gehele regio verheugd is. De geschiedenis van de dijkversterkingen zal vrijwel algemeen bekend zijn. Toen er medio 1974 bekend werd, dat er in de Oosterschelde een doorlaatbare dam zou worden gebouwd, betekende dat een verschuiving van dit gedeelte Deltaplan van 1978 naar 1985. Daardoor een vertraagde veiligheid. Het extra risico werd aan vaardbaar geacht mits tussentijds de dijken en vooroevers waar nodig zouden wor den versterkt. In die tijd bepleitten met name de waterschappen een nog verder gaande beveiliging dan aanvankelijk door de regering werd voorgesteld. De Minister liet zich overtuigen en stelde 107 inplaats van 85,- miljoen beschik baar. De totale kosten werden 340,2 miljoen. Eveneens op voorstel van de waterschappen werd een technische bureau en een stuurgroep ingesteld, In het laatste hadden de betrokken dijkgraven zitting. In grote lijnen waren er twee soorten dijkversterkingen, nl. die in de landelijke gebieden en die bij de bebouwde kommen. Tot de laatste behoorde bijvoorbeeld ook Sint Philipsland. In 1980 was de operatie vrijwel voltooid en daarvan is thans opheffing van de stuurgroep het gevolg. Dat gaat dan 5 maart te Sint Maartensdijk gebeuren. Drie leden van de Rode Kruiscolonne Tholen zijn vrijdagavond gehuldigd tij dens de contactavond in 't Ouwe Raed'uus in Poortvliet. Dhr.L.Geuze uit Poortvliet kreeg de gesp voor een twin tigjarig dienstverband en de heren K.H. Elenbaas uit Poortvliet en J. de Leeuw uit Oud-Vossemeer een oorkonde met medaille voor tien jaar vrijwilligerswerk. Voorzitter E.Baerends prees met name dhr.Geuze omdat hij in twintig jaar maar drie keer wegens omstandigheden een oefenavond had verzuimd. "Dat is een prestatie, maar daarnaast toonde u inzet op de donoravonden en bij wan deltochten. U bent plaatsvervangend groepscommandant, chauffeur van het Rode Kruisbusje en bediener van de verbindingsapparatuur. Wat bent u ei genlijk niet? Alle waardering van het gehele Rode Kruis en de bevolking van Tholen" zei de voorzitter, die een bij zonder applaus vroeg voor dhr. Geuze. Dhr.Elenbaas had ook met enthousias me ruim tien jaar Rode Kruiswerk ge daan. Ondanks zijn werkzaamheden, maakte hij zich graag vrij en was hij veel bij oefenavonden aanwezig. We willen u graag houden, liet dhr.Baerends weten. Ook van de niet-aanwezige helper De Leeuw somde hij de verdiensten op, zoals zijn speciale inzet bij de organisa tie van de Rode Kruisloop en het ver voer van een invalide uit St.Maartens dijk. "Ik schaam me, dat ik als voorzitter zo genaamd als eerste man er het minst aan doe, er zo ver van af sta. Toch de waar dering namens het bestuur van het Rode Kruis en ook het gemeentebestuur van Tholen voor allen die het afgelopen jaar enorm veel gepresteerd hebben aan concreet werk", zei Baerends. "Er zijn cursussen gevolgd en er is meegeleefd met mensen in hood. Het personeel van de ambulancedienst stond bij nacht en ontij klaar, de colonne ontplooide vele activiteiten en de welfarewerksters wa ren enthousiast. Dat heeft onze bewon dering en het is 't waard om heel duide lijk gewaardeerd te worden. De artsen kunnen het er eigenlijk niet meer bij hebben,maar als je naast de praktijk nog Rode Kruiswerk doet, moet er wel een stukje bezieling in zitten. Dat geldt ook voor de wijkverpleegsters en de collec- trices, die misschien het minst prettige werk verrichten door langs de deuren te gaan. Het Rode Kruiswerk staat echter in de bijzondere belangstelling en de opbrengst van de collecte is meegeval len. Bij ieder is er wel een stuk bezieling aanwezig en als je de t.v.beelden ziet, dan wordt je er toch weer bij bepaald, datje een klein steentje bent in het grote Rode Kruis-geheel. Dat geeft je een kick. Het is een goede zaak dat er mensen zijn, die zich uit een stuk overtuiging voor het Rode Kruis inzetten. Dat is vrijwilli gerswerk, waar iedere samenleving niet buiten kan. Ik hoop dat de bezieling doorwerkt naar anderen, want er ligt nog een grote taak voor ons, temeer nu de B.B. wordt opgeheven en een aantal taken naar het Rode Kruis komen, al zal dat nog heel wat organisatie vergen", zei voorzitter Baerends. De voorzitter wees ook nog op de Rode Kruisloop, die al meer dan 1000 deel nemers trekt. In april is het weer zo ver, maar als je dan hoort dat er tegelijk een open dag is in de nieuwe sporthal/ge meenschapscentrum te Tholen,denk je, welk vervelend gemeentebestuur doet dat op dezelfde dag? We zijn naarstig bezig, zo Vervolgde de voorzitter, om er iets gezamenlijks van te maken. Hope lijk is het te doen om het in te passen, anders moet de open dag in de sporthal op een andere dag plaatsvinden, aldus dhr. Baerends. Hij vond, dat alle Rode Kruismedewer kers na zoveel inspanning, vrijdagavond recht hadden op ontspanning met de toneelgroep St.Joseph uit Oud-Vosse meer die het blijspel 'Hoogheid, uw ka meel staat voor' opvoerde. In de tweede pauze was er nog gelegenheid êm wel fare-artikelen te kopen. Voorzitter Baerends stelde op deze con tactavond ook nog het nieuwe be- stuurêlid van het Thoolse Rode kruis voor, dhr.A.Brinkman uit St.Maartens- dijk, die zich speciaal zal inzetten voor de contacten tussen de verschillende Rode Kruisgroepen. borchwerf 8, postbus 120, kromme elleboog 23, postbus 15, 4700 AC roosendaal, tel. 01650-32900. 4650 AA steenbergen, tel. 01670-63940. I Ook St.Philipsland gaat een proef ne men met glasbakken om de vuilnisop haaldienst te ontlasten en het milieu te dienen. Voor één jaar worden er drie glasbakken gehuurd bij Troost in Pernis, die sinds december ook zijn diensten in de gemeente Tholen aanbiedt. Er komen twee glasbakken in St.Philip- sland(in de Sluisblok en in de buurt van een winkel in de Achter- of Voorstraat) en één ih Anna Jacobapolder. Om de vier weken worden ze leeg gemaakt. De kosten bedragen 575 gulden per bak per jaar, exclusief btw. Wethouder Walpot zei in de raadsver gadering, aanvankelijk niet zo voor deze schelding van huisvuil te zijn omdat hij dat een taak van het rijk vond. Hij wilde zich echter toch achter de proef stellen omdat men in omliggende gemeenten over het algemeen een positieve indruk heeft opgedaan. Wethouder Kosten achtte de proef ook nodig om gegevens te hebben, hoeveel er door de vuilnisophaaldienst minder opgehaald wordt. "Dat is nu natte vin gerwerk. Verder is de glasinzameling goed voor het milieu, want we moeten zuinig zijn op onze grondstoffen", aldus Kosten. Den Engelsman hoopte dat de bakken tijdig geleegd zouden worden omdat de jeugd anders wel eens flessen kapot zou kunnen maken. Zijn fractiegenoot Van Hekken was heel wat minder optimis tisch over het gebruik. "Is er wel zo'n behoefte aan? Er zijn weinig wegwerp- flessen, alleen van drank. Er zijn nog veel flessen met statiegeld, dus is de plaatsing van glasbakken wel zo ur gent?", vroeg het SGP-raadslid. Den Braber was wel blij met het voorstel en sprak van een goede zaak. Hij meen de, dat dit nog een uitvloeisel was van een schriftelijke vraag, die de PVAB- fractie lang geleden stelde. "U hebt in derdaad gepionierd, maar ook de leer lingen van de o.l.s. de Luijster hebben om glasbakken gevraagd", liet de raadsvoorzitter weten. Niemand had tenslotte bezwaar tegen de proef. De EHBO-vereniging in oprichting krijgt voor 2500, gulden materialen van de gemeente in bruikleen, als de nota riële akte rond is en de inschrijving bij de Kamer van Koophandel een feit. Die beslissing nam de gemeenteraad, nadat met name de raadsleden Kornaat en De Jager erop hadden gewezen, dat er geen sprake kon zijn van subsidie. Volgens de subsidieverordening moet een vereni ging immers eerst twee jaar zijn bes taansrecht bewezen hebben. Ze wilden De eerste hobbytentoonstelling, die de beheerscommissie van het dorpshuis St.Annaland organiseerde, is een groot succes geworden. "Met 607 bezoekers op 3 avonden en 1 middag is het boven ver wachting verlopen. Geweldig, zoveel be zoek. We zijn zeer gelukkig, dat we dit hebben kunnen doen, dankzij de inbreng van heel velen", zei secretaris Tj.Heij- boer vrijdagavond rond kwart over negen bij de sluiting van de tentoonstelling. Dat de verwachtingen ver overtroffen werden, liet voorzitter M.Ph.van der Weele woensdagavond al bij de opening blijken. "We hebben alles zelfs niet kunnen exposeren, want er is behoorlijk wat ruimte voor 'nodig. Gelukkig is het nieuwe dorpshuis op tekening al klaar. Gemeente-archivaris J.P.B.Zuurdeeg heeft de selectie verricht en het resultaat is zichtbaar klokken en brokken, jassen en dassen, schilderijen en pentekenin gen, houtsnijwerk, wezel en tegel, kor tom bijzonder mooi. We hadden dit nooit durven dromen. Je komt tot de ontdekking, dat velen een nuttige vrije tijdsbesteding hebben. Het is ook goed om een hobby te hebben, want dat houdt je jong en je hebt het gevoel, datje er bij hoort", zei voorzitter Van der Weele. Hij dankte het gemeentebestuur voor de financiële steun, ambtenaar welzijnsza ken J.H. de Kok voor de organisatie, de mede-bestuursleden van de beheers commissie voor de hulp, de dansclub voor de muziek, dhr.Stoutjesdijk voor de aanplakbiljetten en bloemen. dhr.Keur voor de Natuurlijk werden de exposanten door de voorzitter niet vergeten, want zij maakten deze eerste hobbytentoonstel ling in St.Annaland. "Ik ben blij dat ik gegaan ben" was een uitspraak die velen onderschreven. Er waren vele enthou siaste geluiden te horen van de bezoe kers, die nooit hadden vermoed, dat sommige mede-dorpsbewoners tot zulke kunstwerken in staat waren. Een van de belangstellenden sprak dan ook over 'gouden handen'. Zoals die van klokkenmaker P.W.Scherpenisse uit de <knna van Bourgondiëstraat en dhr.en mevr.Van de Broek met kleding en wandkleden van zelf gesponnen wol en daarnaast nog kantklos-werkjes. Dhr.W.Moerland Johzn. uit de Tuinstraat exposeerde schilderijen, evenals dhr. P.Dekker Pzn. uit de Voorstraat, die bovendien opvjel met vele pentekeningen van oud-St.An naland. Dhr. A.Geluk uit de Doubleth- straat had heel wat uurtjes gestoken in een scheepsmodel, evenals dhr. C.v.d.Klooster Mzn. dat had gedaan met een oude Thoolse boerenwagen. Zowel mevr. W.Dekker-den Engelsman van de Voorstraat als mevr.M. de Leeuw-Goos van de Ring hadden ge borduurde schilderijen. Dhr.L.Hage van de Hoenderweg toonde houtsnij- en in- le9werk en zijn vrouw, N.Hage-Ligten- dag, toonde opvallend werk met honde- haar van een chow chow. Dhr.P.Scher penisse uit de Bierensstraat had gebor duurde schilderijen, maar als oud- schipper ook een scheepsmodel ten toongesteld. Dhr.A. van Opdorp uit de Anna van Bourgondiëstraat toonde spe ciale kunstwerken van draadwerk met spijkers en emaille. Verder was er nog houtsnijwerk van dhr.J.Walhout uit de Bierensstraat en opgezette dieren van dhr.J.C. Goedegebuure uit de Lange- weg. Lijstwerk was er van dhr.M.Over- beeke uit de Nieuwstraat. De hobbytentoonstelling bleef niet be perkt tot St.Annalandse inzendingen. Dhr.A.Moerenhout uit St.Maartensdijk exposeerde een serie gesolariseerde fo to's naast enkele inzendingen van de Fotoclub St.Annaland. Dhr.J.Baaij uit Tholen schitterde met een aantal prach tige schilderijen van de werf van Dui- vendijk, Thoolse kotters in de storm en gezicht op Tholen. Hij had heel wat werken verkocht. Ook zijn stadgenoot C.J.Schot toonde mooie schilderijen. Mevr.C. Stols-Polderman uit Tholen le verde haar bijdrage aan de gevarieerde hobbytentoonstelling met poppen en wandkleden, terwijl dhr. J. Covers uit Tholen kunstwerken van draadwerk ex poseerde. Alles het resultaat van uren geduld, vlijt, vakmanschap en verbor gen talent, dat dankzij het initiatief van de beheerscommissie St.Annaland' boven water kwam. niet van die verordening afwijken, maar aan de andere kant vonden beiden de EHBO een goede zaak, die alleen maar tot nut kan zijn. Kornaat benadrukte echter nogmaals met klem, dat eerst al les bij de notaris en de K.v.K. in orde moest zijn, voordat de materialen zou den kunnen worden verstrekt. Wethouder Walpot zegde dat toe. "Te recht is er hier geen sprake van subsidie, maar de doelstellingen van de EHBO kwamen positief over, zodat we toege zegd hebben.dat ze materiaal van de gemeente mogen gebruiken. De vereni ging kan de papieren klaar maken en de bevolking en bedrijven peilen om do- Er komt mogelijk een geïntegreerde werkgroep van de Thoolse muziek school en het Zeeuws Instituut voor Kunstzinnige Vorming(ZIKV), waarbij Tholen één van de Zeeuwse proefgebie den zal zijn. Een van de eerste onder werpen die besproken zal worden, is de spreiding van activiteiten van de mu ziekschool, het beter functioneren van dit instituut en het geven van lessen al gemene muzikale vorming op de basis scholen. Wethouder J.Versluijs deelde dat mee in de welzijnscommissie' waar hij ook liet weten, dat spreiding van de ZIKV-activiteiten een geldverslindende zaak zou zijn.. De financiering van de muziekschool kwam ook ter sprake nu de provincie zijn taak afbouwt. Er zal geen gedepu teerde meer voorzitter zijn en de gehele gemeenschappelijke regeling gaat op de helling. Raadslid mevr.Boissevain en dhr.P.van Belzen vonden het muzie konderwijs een groot goed, die op zo hoog mogelijk peil gehouden dient te worden, maar een kostenverhoging van 46% was toch nogal veel van het goeie. Beiden zeiden met Van Kempen, dat de Thoolse situatie met zeven woonkernen anders beoordeeld moet worden dan Middelburg. De Thoolse muziekschool heeft 75 leerlingen, die elk 1000 gulden per jaar kosten. Zes inwoners bezoeken de Bergse muziekschool, waarvoor 800 gulden betaald wordt. Wethouder Versluijs noemde de Thool se belangen tegenstrijdig met die van Middelburg en Zierikzee. "Het past ons helemaal niet om met 16.000 gulden meerkosten geconfronteerd te worden. De gemeenschappelijke regeling is een blok aan het been van het gedecentrali seerd welzijnsbeleid. Gestreefd moet worden naar handhaving van de finan ciering per lesduureenheid in plaats van per inwoner. Verder zou er een maxi mum voor huisvestingskosten opgeno men moeten worden",zei de voorzitter van de welzijnscommissie. Hij deelde nog mee, dat er deze winter nog een onderzoek plaatsvindt in hoe verre de programma's van 'Uit op Tho len' aansluiten bij de behoeften en wen sen van de bevolking. naties te geven", zei de raadsvoorzitHij liet De Jager nog weten, dat de EHBO- subsidie uit de emancipatiepot, waaro ver de Fliplandse raad in december sprak, helemaal los stond van de nieuwe vereniging. De raad stemde ook unaniem in met een bijdrage aan de stichting Gehandicap ten Adviesbureau Zeeland. Men vond deze belangenbehartiging een goede zaak, zodat over 1980 nog 422 éulden werd toegezegd en voor dit jaar 497 gulden. Aangezien de stichting in no vember a.s. pas twee jaar werkt, zal het geld op grond van de subsidieverorde ning dan pas betaald kunnen worden. De raadsvoorzitter zei nog op vragen van Den Engelsman dat de provincie eerst afwijzend stond gezien de flinke lasten van het Adviesbureau, maar dat standpunt wijzigde. Het rijk draait uit eindelijk voor tachtig procent van de kosten op. De Fliplandse raad behandelde ook di verse zaken op het gebied van de ruimtelijke ordening, waarvan de gara- gebouw achter het huis Voorstraat 37 van J.van Hekken het meest werd bes proken. B en W wilden een voorberei- dingsbesluit nemen om het bestem mingsplan te wijzigen en de bouw via de zogenaamde artikel 19 procedure mogelijk maken. Raadslid Kornaat wees er echter op, dat de bouw al qerealiseerd was. Hij was weinig enthousiast om in artikel 19 pro cedures te verzanden teneinde illegale bouwwerken alsnog te legaliseren. Ge lijke monniken, gelijke kappen, zei het PVAB-raadslid. Wethouder Walpot antwoordde, dat er vooruitlopend op de vergunning gestart was met de bouw, maar na ontdekking werd dat stilgelegd. De half voltooide bouw wordt nu gelegaliseerd. Estheti sche bezwaren zijn er niet en we willen de jongelui die de woning kochten, van dienst zijn. Het voorbereidingsbesluit is niet toegespitst op dit ene geval, maar geldt voor alle bewoners van de Voor straat die aan de Oostdijk een uitrit hebben. De betrokkenen hadden be hoefte aan een stalling voor twee auto's, die voor in plaats van naast elkaar ges tald worden in verband met de smalle strook grond. Daardoor werd de garage 12 m, terwijl 10 m was toegestaan. Raadslid De Jager wilde niet voor ieder geval artikel 19 toepassen, maar nu zo'n bouw volgens het nieuwe bestemmings plan Kern toch mogelijk zou zijn, had hij geen bezwaar. Unaniem ging de raad me[ het voorbereidingsbesluit accoord. Er werden nog meer voorbereidingsbe- sluiten genomen zoals voor de westzijde van de Noordweg, noordzijde Langeweg en oostzijde Sluis. Plan Buitengebied zal hier gewijzigd worden om kassenbouw mogelijk te maken voor mensen die tuinbouw als hobby beoefenen. Ber oepsmatig is het wel toegestaan. "Het ligt wel moeilijk en we hebben ook over andere oplossingen gefilosofeerd, maar dat is niet gelukt", zei de raadsvoorzit ter. Voor het schor, dat in het kader van de wegenaanleg naar de Philipsdam wordt ingedamd, werd het voorberei dingsbesluit met een jaar verlengd. De vaststelling van het bestemmings plan Bebouwde Kom Anna Jacobapol der werd na overleg met gemeentewer ken uitgesteld tot de volgende raadsver gadering. De legesverordening werd gewijzigd nu in verband met de wet Algemene Bepa lingen Milieuhygiëne de behandeling van aanvragen voor de Hinderwet veel kostbaarder worden. Ook moet er meer via advertenties gepubliceerd worden, zodat belanghebbenden gelegenheid hebben om bezwaren in te dienen. "Het kan gaaf in de papieren lopen", zei raadslid De Jager. Het in behandeling nemen van de hinderwehaanvraag gaat 300 gulden kosten, terwijl het oude tarief 26 gulden was. Daar stopt het niet mee, aldus De Jager, want de publicatieplicht vergt 420 gulden(maximum). Kosten van technische adviezen zijn volledig voor rekening van de aanvrager, zei het CDAraadslid. Wethouder Walpot noemde de milieu wetgeving een gecompliceerde zaak die veel kosten vergt. "De kosten kunnen uiteenlopend zijn, afhankelijk van de geluids- of stankoverlast. Er is al een geval van geluidsoverlast aanhangig ge maakt en de betrokkene heeft zelf een particulier bureau in de arm moeten nemen om het aantal decibellen te me ten. Afgifte van de vergunning kost 100 gulden in plaats van 78,75, maar de behandeling kan veel duurder zijn. De aanvragen zullen we zoveel mogelijk combineren in één publicatie om de kosten te beperken", zei de raadsvoor zitter. G.S.van Zeeland had de gemeente be richt, dat de bebouwde kom gelijk moest vallen met het in de Wegenverkeerswet genoemde bord van 50 km. In de veror dening 'dorpsschoon' was een ander punt genoemd, zodat de raad besloot ter wille van de uniformiteit die verorde ning te wijzigen. St.Philipsland heeft voortaan maar één grens meer van de bebouwde kom. De provinciale stoombootdiensten in Zeeland hebben in 1980 meer verkeer verwerkt dan in 1979. In laatstgenoemd jaar hebben de veerboten op de lijnen Vlissingen-Breskens en Kruiningen- Perkpolder in totaal 2.269.661 persone nauto's overgezet. Nu waren dat er 2,339.339, een toename van van 69.678. Ook het aantal vervoerde vrachtauto's is toegenomen, nl. 546.597 in 1980 tegen 531.049 in 1979. Het aantal in 1980 vervoerde passagiers lag duidelijk op een hoger niveau dan in 19,79: 8.617.716 tegen 8.450.690. Op beide lijnen was sprake van een toename al was deze op Vlissingen-Breskens gro ter dan op KruiningenPerkpolder. (4.748.427 in 1979 en 4.855.495 in 1980 op Vlissingen-Breskens; 3.702.263 in 1979 en 3.762.263 in 1980 op Kruinin- gen-Perkpolder). De topdag in 1980 op' het veer Vlissin gen-Breskens viel op 30 juli (in 1979 was dit 19 juli). Het aantal vervoerde perso nenauto's was op deze dagen resp. 6.768 en 6.584. Er werden op 30 juli vorig jaar 104 reizen gemaakt. Op Kruiningen Perkpolder lag de topdag op 7 april (2e paasdag). Er werden 5.766 auto's ver voerd tijdens 55 reizen. In 1979 was 4 juni (2e pinksterdag) de drukste dag met 4.609 personenauto's.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1981 | | pagina 9