Zorgen rond mogelijke vertraging
Oosterscheldewerken
Proef met glasbakken
Minister Tuijnman fluit
eindsignaal dijkversterkingen
in Polderhuis St Maartensdijk
L.Geuze uit Poortvliet 20 jaar
trouw lid Rode Kruiscolonne
Verborgen talent boven water op
hobbytentoonstelling St. Annaland
Veerdiensten meer in trek
VAN HEREL DE KOK
Werkgroep ZIKV
en muziekschool
Donderdag 26 februari 1981
EENDRACHTBODE
9
Gelukkig met dijkverhoging
Kan altijd wat gebeuren.
Vrijwel alles in eigen beheer.
Waterstanden Weihoek.
Bezieling
Rode Kruisloop
VAN HERELDEKOK
gezelligheid en echte warmte
levert U sfeerrijke open haarden
Twee in St. Philipsland, één in Anna Jeobapolder
Subsidie EHBO
Gouden handen
Tegenstrijdig
Garage Voorstraat
Hinderwet
Op de diptrictsvergadering van het Waterschap Tholen vorige week vrijdagavond in
het Dorpshuis te Stavenisse bleken er zorgen te zijn rond de berichten over vertraging
van de Oosterschelde-afsluiting. v
Dijkgraaf I.C. Hage zei in zijn openingswoord met verbijstering kennis te hebben
genomen van de uitspraak door ir. Tj. Visser' hoofd van de Oosterscheldewerken, dat
hij het ongeloofwaardig acht dat de stormvloedkering in 1985 klaar zal zijn en dat de
kosten de gestelde limiet zullen overschrijden.
Ook van de zijde van hoofdingelanden en de aanwezige ingelanden bleek er die zorg te
zijn, omdat een latere afsluiting ook een langer risico meebrengt. De vergadering
meende dat er alles aan gedaan moet worden 28 jaar na de watersnood 1953 nog weer
een vertraging te voorkomen.
Dit laatste had ook de dijkgraaf al op
tafel gelegd. 'Ik ben van mening dat er
van waterschapszijde sterk op aange
drongen moet worden om de geplande
tijd te handhaven. Nog 4 jaar resten om
het werk te voltooien. Laat een ieder
beseffen dat het nu lang genoeg geduurd
heeft en de regering op z'n verantwoor
delijkheid in deze wijzen', aldus de
Thoolse dijkgraaf.
Eerder had hij hierbij al gesteld, dat
wanneer aan 2 van de 3 gestelde voor
waarden (te hoge kosten en te lange
tijdsduur) niet voldaan wordt, men de
vraag zoustellen of alsnog moet worden
overwogen de Oosterschelde door mid
del van een dam af te sluiten, zoals aan
vankelijk de bedoeling was. Hij voegde
hieraan wel onmiddellijk toe, dat zoiets
onwaarschijnlijk is, gezien het al gevor
derde stadium van de afsluitingswerken,
ook voor wat de compartimentering be
treft.
Tijdens de discussie hierover inforeefde
de voormalige dijkgraaf van het voor
heen bestaande waterschap Sint Anna-
land, de heer A. de Wilde of een vertra-'
ging ook gevaar voor denog verse dijk
verhoging betekent, omdat tegen het
einde van de afsluiting misschien de
stroomversnelling toeneemt.
De dijkgraaf deelde die zorg evenwel
niet, omdat er tevoren toch al drempel
vorming is aangebracht en daardoor de
stroomsterkte eerder wat zal afnemen.
Dat neemt niet weg, zo vervolgde de
dijkgraaf zijn antwoord op de informa
tie door de heer de Wilde, dat we met de
dijkverhoging wel gelukkig zijn. Je moet
immers nooit denken, dat er niets meer
kan gebeuren, want dat kan bij ex
tra! extreem hoge waterstanden, maar
kan evengoed bij extreem lage water
standen met het gevaar van oever en of
dijkvallen.
Het hoofd van de Technische Dienst ing.
M.J. Giljam voegde er nog aan toe, dat
zodra de oester-Oester- en Philipsdam
gesloten zijn de stroom minder wordt.
Zolang dat echter niet het geval is zal
bét onderhoud voör het waterschap
duurder blijven*Vanwege de nog altijd
grotere bewegingskansen.
De heer A.C. Breure vroeg zich af of een
koppeling van werken oeververbinding
Westerschelde en nog te voltooien Oos
terschelde geen consequenties zou heb
ben voor ook weer vertraging. De voor
zitter was daar evenwel nies van bekend.
De heer de Wilde kwam er nog eens op
terug. Hij was helemaal niet gerust op
het tijdig gereed zijn. Het zou nog wel
eens 1988 kunnen worden, waarbij hij
vond dat het bestuur zich ook wel eens
mag verdiepen of er ook technisch geen
moeilijkheden zijn ontstaan. De dijk
graaf meende dat het waterschap in dat
geval wel op de hoogte gesteld zou wor
den, waarmee niet gezegd wil zijn dat
niet ieder op zijn gebied allert moet
blijven.
In zijn openingswoord had de dijkgraaf
er op geattendeerd, hoe voor deze dis
trictsvergadering eens een andere loka
liteit was gezocht, zodat dan elke kern
een keer een beurt krijgt. Overigens
moest hij constateren, dat de opkomst
van ingelanden maar dun was, terwijl
een nog wel flink aantal aanwezige
hoofdingelanden via de algemene ver
gadering van de meeste zaken al ope
hoogte waren. De dijkgraaf memoreer
de ook op deze districtsvergadering nog
eens de voltooide dijkversterkingen en
de daarbij gevoerde strijd tegen de ka
lender. Hij bracht de velen die hieraan
hebben meegewerkt nog eens dank, ook
hen die gronden beschikbaar stelden of
tijdelijk in gebruik gaven. Er waren er
ook die overlast moesten getroosten.
Hoe gelukkig ook met die dijkverhogin
gen, de optimale veiligheid wordt pas
bereikt, wanneer de stormvloedkering
gesloten kan worden.
Na afsluiting zullen enige aanpassings-
werken nodig zijn, want suatiesluizen te
Scherpenisse, Poortvliet en 2 in Sint
Philipsland zullen een onvoldoende ca
paciteit hebben om een goede wateraf
voer te waarborgen. Er wordt daarom
een gemaal in Poortvliet en 1 in Sint
Philipsland gebouwd. Ten aanzien van
het eerst wordt het plan al aanbeste-
dingsklaar gemaakt. Een goede afwate
ring is van groot belang, zoals met name
juni en juli van vorig jaar nog is geble
ken. Dan blijkt ook het nut van het klein
onderhoud. Vorig jaar moesten veel be
malingsuren worden gemaakt en dat
was nadelig met sterk gestegen energie
prijzen. De boordvoorzieningen aan
grote waterlopen is eveneens een voort
durende zorg. De moderne landbouw
wil een nauwere peilbeheersing.
Daarnaast is er een felbegeerde moge
lijkheid tot inlaten van (zoet) water,
maar de studie stagneert in dit opzicht
en als er vertraging komt in de Ooster
schelde-afsluiting wordt het nog later.
De dijkgraaf deelde ook nog mee dat
met de uitbreiding van de zuiveringsin
stallatie te Sint Maartensdijk is begon
nen. Als later het rioolwater van Stave
nisse en Sint Annalarid daarop kunnen
aansluiten is een tweede uitbreiding no
dig.
Die voorzieningen hebben hun weerslag
op de heffing en om geen schoksgewijze
stijging te veroorzaken is een beroep
gedaan op de hiertoe gevormde reserve.
Daardoor kan de stijging beperkt blijven
tot 4,— per vervuilingseenheid. Een
verdere stijging ligt echter in het ver
schiet naarmate de technische werken
klaar komen.
Hoewel ieder zuiver water wil, zou het
doel worden voorbijgestreefd als de las
ten te hoog zouden worden. Het is niet
eenvoudig een juist evenwicht te bewa
ren, zo meende dijkgraaf Hage.
Vervolgens geven zowel de griffier J.D.
de Korte als het hoofd van de technische
dienst de heer Giljam toelichting op de
jaarverslagen 1980 van hun (adminis
tratieve en technische) afdeling.
Binnen het waterschapsgebied Tholen
en Sint Philipsland zijn er zo'n 11.000
ingelanden en de griffier memoreerde
de bestuur- en personeelsmutaties, zoals
die ook al eerder werden gepubliceerd
daar. Daarbij was ook het bericht dat de
kroon per 1 maart de heer L. Boudeling
b uit Sint Philipsland benoemde als ge
zworene in de plaats van de heer H.
Timmers, die gepensioneerd is.
Uit het overzicht van de griffier bleek
voorts hoe de verwachte kostenstijging
in vergelijking met 1980 dit jaar voor de
gemalen 22.970,— zal bedragen en
voor de zuiveringsinstallaties
41.530,-.
Een vergelijkend cijfer voor wat de zui
veringsheffing betreft van de Zeeuwse
Waterschappen wees uit, dat de laagste
heffing 44,— per eenheid is en de
hoogste 57,—terwijl het Thoolse
Waterschap staat op 46,—dus nog
dicht bij de laagste.
Uit de toelichting van de heer Giljam op
de in 1980 uitgevoerde werken bleek hoe
het Waterschap Tholen vrijwel als het
enige Waterschap in Zeeland zo goed als
alles in eigen beheer kan yijvoeren. Het
hoofd van de technische dienst besprak
vervolgens de peilingen in de omgeving
van de verschillende polders. In het al
gemeen zijn die niet ongunstig, maar in
de omgeving Gorishoek en de polder
Scherpenisse moet er toch wel steeds
extra aandacht zijn. Daar zit nogal eens
beweging in. Men moet ook niet licht
denken over een diepte van 40 meter
zoals bijvoorbeeld osten van de kop
Westnol te Gorishoek. Daarnaast vergt
dei grenS tussen de pöiders Margaretha
en «Oud Kempenshöfstrede bij Stavenis
se ook steeds behoorlijke aandacht. In
Anna Jacobapolder wordt de vooroever
ook al sinds enkele jaren landwaarts
aangetast. Daar is een verdieping van 6
tot 7 meter gepeild, maar het verplaatst
zich wel landwaarts, zodat dit niet zo
ongunstig is.
Voor wat de bestrijding van onkruid in
de bermen betreft, zei de heer Giljam
dat er wat minder met chemische pre
paraten wordt gewerkt.
Voor wat een eventuele zoetwatervoor
ziening betreft na een tot stand koming
van het zoommeer, meende het hoofd
van de Technische Dienst dat er een niet
al te groot optimisme moet zijn. Het
blijkt technisch en ook financieel nog
niet zo gemakkelijk te worden. Het zal
dan zeker ondoenlijk blijken te zijn om
uit elk slootje zoet water te kunnen ha
len. Alles is echter nog in studie er er zijn
nog teveel onbekende factoren om daar
'thans al dieper op te kunnen ingaan.
Bij de rondvraag informeerde hoofdin-
gelande Steendijk uit Stavenisse wan
neer men zou overgaan tot afsluiting van
de geperforeerde Oosterscheldedam. De
dijkgraaf was van mening dat dit zal ge
beuren als er een gedeeltelijke sluiting
komt van de stormvloedkering.
Oud-gezworene van Putte wees er op,
hoe door de dijkverhoginswerken ber
men en toegangen tot percelen hier en
daar nogal zijn aangetast. Vaak door het
moeten uitwijken van vrachtwagens bij
passeren. De voorzitter verzekerde dat
er nog wel nazorg komt. Mevrouw van
Nieuwenhuijze uit Poortvliet infor
meerde welke invloed het Waterschap
kan uitoefenen op aansluitingen op de
Provinciaal (nieuwe) rondweg te Poort
vliet. Zou die weg ook niet worden ver
breed, t.w. de Kruytenburgse weg. De
voorzitter meende dat men er als Wa
terschap alleen mee te maken zal krij
gen, als er knelpunten zouden ontstaqn.
Mocht verbreding nodig zijn, dan wordt
dat zeker bekeken.
Door de heer A. de Wilde werd geat
tendeerd op de uiterst gevaarlijke ver
binding naar Sint Philipsland tussen
Broekseweg en Provincialeweg bij Sint
Philipsland. Daarvan was ieder over
tuigd, die het traject dagelijks of vaak
rijdt, maar voorlopig zal dat nog weinig
veranderen. Het is nog een rijksverbin
ding. Het zal wel een provinciale weg
worden.
Van de heer Gaakeer uit Stavenisse
kwam de vraag of de mede via dijkver
hoging aangelegde wegen onder aan de
zeeweringen openbare weg blijven. De
voorzitter antwoordde dat het geen
openbare wegen worden, ze kunnen
uiteraard worden afgesloten, maar
moeten wel toegankelijk blijven voor
het waterschap. Het is echter niet de be
doeling dat de bij herkaveling geliqui
deerde dammen en uitbaning opnieuw
die kant uitgaat, al zal niemand er wat
van zeggen, als zich een noodsituatie
voordoet er dan van zo'n weg gebruik
wordt gemaakt.
Voorts was er nog enige discussie over
de gewasschade in de toekomst als ge
volg van zoutwateroverlast tijdens de
uitgevoerde werken. De voorzitter con
stateerde dat men over het algemeen wel
tevreden was over de taxatie van te on
teigenen gronden. Nu lijkt het echter
voor sommigen wat lang te duren, eer
een afwikkeling tot stand komt. Dat
houdt dan verband met het voorstel van
de verzekeringsmaatschappij ten op
zichte van de naschade. In dat opzicht is
het waterschap geen partij. Men zal dit
dus met zijn adviseurs moeten opnemen.
Enerzijds kan zo'n voorstel van een ver
zekeringsmaatschappij niet bevredigen,
anderzijds zit er weer risico in van langer
uitstel van de betaling en daardoor weer
renteverlies.
Ingelande Bevelander uit Poortvliet had
kritiek op de waterstanden in de Wei-
hoek. Hij had daaromtrent al eerder een
schriftelijke klacht bij het waterschap
ingediend, maar het daarop ontvangen
antwoord had hem niet kunnen bevre
digen.
De heer Dijkgraaf antwoordde hoe sinds
1 januari 1980 van dag tot dag de wa
terstanden, in dit geval bij gemaal Ka-
dijk, zijn bijgehouden, evenals de be
malingsdata en uren. Daarbij is geen
onregelmatigheid geconstateerd. Bij een
90 procent van de boeren is het alleszins
bevredigend, een procent of tien vindt
het minder prettig als de drainage onder
water blijft. Dat is begrijpelijk, maar
niet zo maar te veranderen.
De heer Bevelander weer erop, hoe al 20
jaar geleden de toenmalige wetenschap
pers oordeelden dat een drainage van 60
tot 80 cm. voldoende was, maar nu zegt
de voorlichting dat een moderne drai
nage naar een meter moet. Daar ben ik
het mee eens, vervolgde de heer Beve
lander, maar als ik mijn drainage op die
diepte aanleg, is het water naar de zee
dragen, zijn het kosten voor niks.want
het waterschap maalt niet verder dan tot
een 70 cm. Een boer kan toch ook geen
20 jaar op het oude stramien doorgaan,
want dan blijft hij geen boer.
Hoofdingelande M.Ph.van der Weele
merkte op, dat de huidige drainage van
gemiddeld 60 niet als optimaal kan
worden aangemerkt, maar anderzijds
gaat een meter hem toch ook wat ver.
De voorzitter beklemtoqnde dat men
wel begrip kon opbrengen voor het ver
zoek van dhr. Bevelander, maar dat uit
voering van zijn wens nog schier onmo
gelijk is, want dan zullen slootbodems,
duikers, gemalen, enz. ook eerst aange
past moeten worden. Het werd rondom
dit onderwerp nog een uitvoerige dis
cussie, waarbij van bestuurszijde werd
aangetoond,, dat men meer dan de eis
van 2.60 m. in N.A.P. maalt en gemid
deld aan zo'n 2.75 zit. Uiteraard begrijpt
het waterschapsbestuur van ieder wel
het belang van de ontwatering, vandaar
ook dat men daarop ook zeer attent is en
doet wat mogelijk is.
In het kader van bezuinigingen stelde de
heer Bevelander tenslotte voor om op
waterschpasvergaderingen voortaan de
consumpties maar voor eigen rekening
te nemen, want alle beetjes helpen. De
voorzitter zou die suggestie meenemen,
alleen gold voor deze avond dan nog de
collectieve waterschapsrekening voor de
aangeboden koffie en consumpties.
Donderdag 5 maart zal de Commissaris der Koningin in Zeeland, dr. C. Boertien in
het Polderhuis te Sint Maartensdijk de stuurgroep dijkversterkingen Oosterschelde
officieel opheffen.
Dat gebeurt in aanwezigheid van onder meer de Minister van Verkeer en Water
staat, ir. D.S. Tuijnman.
Na een ontvangst op het Polderhuis omstreeks half drie maken de genodigden per
bus een excursie langs een aantal dijkvakken op Tholen, Vervolgens is er omstreeks
half vijf in het waterschapshuis de opheffingsbijeenkomst. Daarbij zullen toespra
ken worden gehouden door de dijkgraaf van het waterschap Tholen, de heer I.C.
Hage, door de voorzitter van de stuurgroep dijkversterkingen Oosterschelde, gede
puteerde A.L. van Geesbergen,- voorts namens de drie betrokken waterschappen de
heer A.M. Geluk, dijkgraaf van het waterschap Schouwen-Duiveland, door de
Commissaris der Koningin de heer Boertien, door ir. P.H. van der Weele, hoofd
bureau dijkversterkingen Oosterschelde en tenslotte door de minister ir. Tuijnman,
die daarmee het eindsignaal fluit van de dijkversterkingen, waarover eigenlijk zon
der uitzondering de gehele regio verheugd is.
De geschiedenis van de dijkversterkingen zal vrijwel algemeen bekend zijn. Toen er
medio 1974 bekend werd, dat er in de Oosterschelde een doorlaatbare dam zou
worden gebouwd, betekende dat een verschuiving van dit gedeelte Deltaplan van
1978 naar 1985. Daardoor een vertraagde veiligheid. Het extra risico werd aan
vaardbaar geacht mits tussentijds de dijken en vooroevers waar nodig zouden wor
den versterkt. In die tijd bepleitten met name de waterschappen een nog verder
gaande beveiliging dan aanvankelijk door de regering werd voorgesteld. De Minister
liet zich overtuigen en stelde 107 inplaats van 85,- miljoen beschik baar. De totale
kosten werden 340,2 miljoen.
Eveneens op voorstel van de waterschappen werd een technische bureau en een
stuurgroep ingesteld, In het laatste hadden de betrokken dijkgraven zitting.
In grote lijnen waren er twee soorten dijkversterkingen, nl. die in de landelijke
gebieden en die bij de bebouwde kommen. Tot de laatste behoorde bijvoorbeeld ook
Sint Philipsland.
In 1980 was de operatie vrijwel voltooid en daarvan is thans opheffing van de
stuurgroep het gevolg. Dat gaat dan 5 maart te Sint Maartensdijk gebeuren.
Drie leden van de Rode Kruiscolonne
Tholen zijn vrijdagavond gehuldigd tij
dens de contactavond in 't Ouwe
Raed'uus in Poortvliet. Dhr.L.Geuze uit
Poortvliet kreeg de gesp voor een twin
tigjarig dienstverband en de heren K.H.
Elenbaas uit Poortvliet en J. de Leeuw
uit Oud-Vossemeer een oorkonde met
medaille voor tien jaar vrijwilligerswerk.
Voorzitter E.Baerends prees met name
dhr.Geuze omdat hij in twintig jaar
maar drie keer wegens omstandigheden
een oefenavond had verzuimd. "Dat is
een prestatie, maar daarnaast toonde u
inzet op de donoravonden en bij wan
deltochten. U bent plaatsvervangend
groepscommandant, chauffeur van het
Rode Kruisbusje en bediener van de
verbindingsapparatuur. Wat bent u ei
genlijk niet? Alle waardering van het
gehele Rode Kruis en de bevolking van
Tholen" zei de voorzitter, die een bij
zonder applaus vroeg voor dhr. Geuze.
Dhr.Elenbaas had ook met enthousias
me ruim tien jaar Rode Kruiswerk ge
daan. Ondanks zijn werkzaamheden,
maakte hij zich graag vrij en was hij veel
bij oefenavonden aanwezig. We willen u
graag houden, liet dhr.Baerends weten.
Ook van de niet-aanwezige helper De
Leeuw somde hij de verdiensten op,
zoals zijn speciale inzet bij de organisa
tie van de Rode Kruisloop en het ver
voer van een invalide uit St.Maartens
dijk.
"Ik schaam me, dat ik als voorzitter zo
genaamd als eerste man er het minst aan
doe, er zo ver van af sta. Toch de waar
dering namens het bestuur van het Rode
Kruis en ook het gemeentebestuur van
Tholen voor allen die het afgelopen jaar
enorm veel gepresteerd hebben aan
concreet werk", zei Baerends. "Er zijn
cursussen gevolgd en er is meegeleefd
met mensen in hood. Het personeel van
de ambulancedienst stond bij nacht en
ontij klaar, de colonne ontplooide vele
activiteiten en de welfarewerksters wa
ren enthousiast. Dat heeft onze bewon
dering en het is 't waard om heel duide
lijk gewaardeerd te worden. De artsen
kunnen het er eigenlijk niet meer bij
hebben,maar als je naast de praktijk nog
Rode Kruiswerk doet, moet er wel een
stukje bezieling in zitten. Dat geldt ook
voor de wijkverpleegsters en de collec-
trices, die misschien het minst prettige
werk verrichten door langs de deuren te
gaan. Het Rode Kruiswerk staat echter
in de bijzondere belangstelling en de
opbrengst van de collecte is meegeval
len. Bij ieder is er wel een stuk bezieling
aanwezig en als je de t.v.beelden ziet,
dan wordt je er toch weer bij bepaald,
datje een klein steentje bent in het grote
Rode Kruis-geheel. Dat geeft je een
kick.
Het is een goede zaak dat er mensen zijn,
die zich uit een stuk overtuiging voor het
Rode Kruis inzetten. Dat is vrijwilli
gerswerk, waar iedere samenleving niet
buiten kan. Ik hoop dat de bezieling
doorwerkt naar anderen, want er ligt
nog een grote taak voor ons, temeer nu
de B.B. wordt opgeheven en een aantal
taken naar het Rode Kruis komen, al zal
dat nog heel wat organisatie vergen", zei
voorzitter Baerends.
De voorzitter wees ook nog op de Rode
Kruisloop, die al meer dan 1000 deel
nemers trekt. In april is het weer zo ver,
maar als je dan hoort dat er tegelijk een
open dag is in de nieuwe sporthal/ge
meenschapscentrum te Tholen,denk je,
welk vervelend gemeentebestuur doet
dat op dezelfde dag? We zijn naarstig
bezig, zo Vervolgde de voorzitter, om er
iets gezamenlijks van te maken. Hope
lijk is het te doen om het in te passen,
anders moet de open dag in de sporthal
op een andere dag plaatsvinden, aldus
dhr. Baerends.
Hij vond, dat alle Rode Kruismedewer
kers na zoveel inspanning, vrijdagavond
recht hadden op ontspanning met de
toneelgroep St.Joseph uit Oud-Vosse
meer die het blijspel 'Hoogheid, uw ka
meel staat voor' opvoerde. In de tweede
pauze was er nog gelegenheid êm wel
fare-artikelen te kopen.
Voorzitter Baerends stelde op deze con
tactavond ook nog het nieuwe be-
stuurêlid van het Thoolse Rode kruis
voor, dhr.A.Brinkman uit St.Maartens-
dijk, die zich speciaal zal inzetten voor
de contacten tussen de verschillende
Rode Kruisgroepen.
borchwerf 8, postbus 120, kromme elleboog 23, postbus 15,
4700 AC roosendaal, tel. 01650-32900. 4650 AA steenbergen, tel. 01670-63940.
I
Ook St.Philipsland gaat een proef ne
men met glasbakken om de vuilnisop
haaldienst te ontlasten en het milieu te
dienen. Voor één jaar worden er drie
glasbakken gehuurd bij Troost in Pernis,
die sinds december ook zijn diensten in
de gemeente Tholen aanbiedt.
Er komen twee glasbakken in St.Philip-
sland(in de Sluisblok en in de buurt van
een winkel in de Achter- of Voorstraat)
en één ih Anna Jacobapolder. Om de
vier weken worden ze leeg gemaakt. De
kosten bedragen 575 gulden per bak per
jaar, exclusief btw.
Wethouder Walpot zei in de raadsver
gadering, aanvankelijk niet zo voor deze
schelding van huisvuil te zijn omdat hij
dat een taak van het rijk vond. Hij wilde
zich echter toch achter de proef stellen
omdat men in omliggende gemeenten
over het algemeen een positieve indruk
heeft opgedaan.
Wethouder Kosten achtte de proef ook
nodig om gegevens te hebben, hoeveel
er door de vuilnisophaaldienst minder
opgehaald wordt. "Dat is nu natte vin
gerwerk. Verder is de glasinzameling
goed voor het milieu, want we moeten
zuinig zijn op onze grondstoffen", aldus
Kosten.
Den Engelsman hoopte dat de bakken
tijdig geleegd zouden worden omdat de
jeugd anders wel eens flessen kapot zou
kunnen maken. Zijn fractiegenoot Van
Hekken was heel wat minder optimis
tisch over het gebruik. "Is er wel zo'n
behoefte aan? Er zijn weinig wegwerp-
flessen, alleen van drank. Er zijn nog
veel flessen met statiegeld, dus is de
plaatsing van glasbakken wel zo ur
gent?", vroeg het SGP-raadslid.
Den Braber was wel blij met het voorstel
en sprak van een goede zaak. Hij meen
de, dat dit nog een uitvloeisel was van
een schriftelijke vraag, die de PVAB-
fractie lang geleden stelde. "U hebt in
derdaad gepionierd, maar ook de leer
lingen van de o.l.s. de Luijster hebben
om glasbakken gevraagd", liet de
raadsvoorzitter weten. Niemand had
tenslotte bezwaar tegen de proef.
De EHBO-vereniging in oprichting
krijgt voor 2500, gulden materialen van
de gemeente in bruikleen, als de nota
riële akte rond is en de inschrijving bij
de Kamer van Koophandel een feit. Die
beslissing nam de gemeenteraad, nadat
met name de raadsleden Kornaat en De
Jager erop hadden gewezen, dat er geen
sprake kon zijn van subsidie. Volgens de
subsidieverordening moet een vereni
ging immers eerst twee jaar zijn bes
taansrecht bewezen hebben. Ze wilden
De eerste hobbytentoonstelling, die de
beheerscommissie van het dorpshuis
St.Annaland organiseerde, is een groot
succes geworden. "Met 607 bezoekers op
3 avonden en 1 middag is het boven ver
wachting verlopen. Geweldig, zoveel be
zoek. We zijn zeer gelukkig, dat we dit
hebben kunnen doen, dankzij de inbreng
van heel velen", zei secretaris Tj.Heij-
boer vrijdagavond rond kwart over negen
bij de sluiting van de tentoonstelling.
Dat de verwachtingen ver overtroffen
werden, liet voorzitter M.Ph.van der
Weele woensdagavond al bij de opening
blijken. "We hebben alles zelfs niet
kunnen exposeren, want er is behoorlijk
wat ruimte voor 'nodig. Gelukkig is het
nieuwe dorpshuis op tekening al klaar.
Gemeente-archivaris J.P.B.Zuurdeeg
heeft de selectie verricht en het resultaat
is zichtbaar klokken en brokken, jassen
en dassen, schilderijen en pentekenin
gen, houtsnijwerk, wezel en tegel, kor
tom bijzonder mooi. We hadden dit
nooit durven dromen. Je komt tot de
ontdekking, dat velen een nuttige vrije
tijdsbesteding hebben. Het is ook goed
om een hobby te hebben, want dat
houdt je jong en je hebt het gevoel, datje
er bij hoort", zei voorzitter Van der
Weele.
Hij dankte het gemeentebestuur voor de
financiële steun, ambtenaar welzijnsza
ken J.H. de Kok voor de organisatie, de
mede-bestuursleden van de beheers
commissie voor de hulp, de dansclub
voor de muziek, dhr.Stoutjesdijk voor de
aanplakbiljetten en
bloemen.
dhr.Keur voor de
Natuurlijk werden de exposanten door
de voorzitter niet vergeten, want zij
maakten deze eerste hobbytentoonstel
ling in St.Annaland. "Ik ben blij dat ik
gegaan ben" was een uitspraak die velen
onderschreven. Er waren vele enthou
siaste geluiden te horen van de bezoe
kers, die nooit hadden vermoed, dat
sommige mede-dorpsbewoners tot zulke
kunstwerken in staat waren. Een van de
belangstellenden sprak dan ook over
'gouden handen'.
Zoals die van klokkenmaker
P.W.Scherpenisse uit de <knna van
Bourgondiëstraat en dhr.en mevr.Van
de Broek met kleding en wandkleden
van zelf gesponnen wol en daarnaast
nog kantklos-werkjes. Dhr.W.Moerland
Johzn. uit de Tuinstraat exposeerde
schilderijen, evenals dhr. P.Dekker Pzn.
uit de Voorstraat, die bovendien opvjel
met vele pentekeningen van oud-St.An
naland. Dhr. A.Geluk uit de Doubleth-
straat had heel wat uurtjes gestoken in
een scheepsmodel, evenals dhr.
C.v.d.Klooster Mzn. dat had gedaan
met een oude Thoolse boerenwagen.
Zowel mevr. W.Dekker-den Engelsman
van de Voorstraat als mevr.M. de
Leeuw-Goos van de Ring hadden ge
borduurde schilderijen. Dhr.L.Hage van
de Hoenderweg toonde houtsnij- en in-
le9werk en zijn vrouw, N.Hage-Ligten-
dag, toonde opvallend werk met honde-
haar van een chow chow. Dhr.P.Scher
penisse uit de Bierensstraat had gebor
duurde schilderijen, maar als oud-
schipper ook een scheepsmodel ten
toongesteld. Dhr.A. van Opdorp uit de
Anna van Bourgondiëstraat toonde spe
ciale kunstwerken van draadwerk met
spijkers en emaille. Verder was er nog
houtsnijwerk van dhr.J.Walhout uit de
Bierensstraat en opgezette dieren van
dhr.J.C. Goedegebuure uit de Lange-
weg. Lijstwerk was er van dhr.M.Over-
beeke uit de Nieuwstraat.
De hobbytentoonstelling bleef niet be
perkt tot St.Annalandse inzendingen.
Dhr.A.Moerenhout uit St.Maartensdijk
exposeerde een serie gesolariseerde fo
to's naast enkele inzendingen van de
Fotoclub St.Annaland. Dhr.J.Baaij uit
Tholen schitterde met een aantal prach
tige schilderijen van de werf van Dui-
vendijk, Thoolse kotters in de storm en
gezicht op Tholen. Hij had heel wat
werken verkocht. Ook zijn stadgenoot
C.J.Schot toonde mooie schilderijen.
Mevr.C. Stols-Polderman uit Tholen le
verde haar bijdrage aan de gevarieerde
hobbytentoonstelling met poppen en
wandkleden, terwijl dhr. J. Covers uit
Tholen kunstwerken van draadwerk ex
poseerde. Alles het resultaat van uren
geduld, vlijt, vakmanschap en verbor
gen talent, dat dankzij het initiatief van
de beheerscommissie St.Annaland'
boven water kwam.
niet van die verordening afwijken, maar
aan de andere kant vonden beiden de
EHBO een goede zaak, die alleen maar
tot nut kan zijn. Kornaat benadrukte
echter nogmaals met klem, dat eerst al
les bij de notaris en de K.v.K. in orde
moest zijn, voordat de materialen zou
den kunnen worden verstrekt.
Wethouder Walpot zegde dat toe. "Te
recht is er hier geen sprake van subsidie,
maar de doelstellingen van de EHBO
kwamen positief over, zodat we toege
zegd hebben.dat ze materiaal van de
gemeente mogen gebruiken. De vereni
ging kan de papieren klaar maken en de
bevolking en bedrijven peilen om do-
Er komt mogelijk een geïntegreerde
werkgroep van de Thoolse muziek
school en het Zeeuws Instituut voor
Kunstzinnige Vorming(ZIKV), waarbij
Tholen één van de Zeeuwse proefgebie
den zal zijn. Een van de eerste onder
werpen die besproken zal worden, is de
spreiding van activiteiten van de mu
ziekschool, het beter functioneren van
dit instituut en het geven van lessen al
gemene muzikale vorming op de basis
scholen. Wethouder J.Versluijs deelde
dat mee in de welzijnscommissie' waar
hij ook liet weten, dat spreiding van de
ZIKV-activiteiten een geldverslindende
zaak zou zijn..
De financiering van de muziekschool
kwam ook ter sprake nu de provincie
zijn taak afbouwt. Er zal geen gedepu
teerde meer voorzitter zijn en de gehele
gemeenschappelijke regeling gaat op de
helling. Raadslid mevr.Boissevain en
dhr.P.van Belzen vonden het muzie
konderwijs een groot goed, die op zo
hoog mogelijk peil gehouden dient te
worden, maar een kostenverhoging van
46% was toch nogal veel van het goeie.
Beiden zeiden met Van Kempen, dat de
Thoolse situatie met zeven woonkernen
anders beoordeeld moet worden dan
Middelburg. De Thoolse muziekschool
heeft 75 leerlingen, die elk 1000 gulden
per jaar kosten. Zes inwoners bezoeken
de Bergse muziekschool, waarvoor 800
gulden betaald wordt.
Wethouder Versluijs noemde de Thool
se belangen tegenstrijdig met die van
Middelburg en Zierikzee. "Het past ons
helemaal niet om met 16.000 gulden
meerkosten geconfronteerd te worden.
De gemeenschappelijke regeling is een
blok aan het been van het gedecentrali
seerd welzijnsbeleid. Gestreefd moet
worden naar handhaving van de finan
ciering per lesduureenheid in plaats van
per inwoner. Verder zou er een maxi
mum voor huisvestingskosten opgeno
men moeten worden",zei de voorzitter
van de welzijnscommissie.
Hij deelde nog mee, dat er deze winter
nog een onderzoek plaatsvindt in hoe
verre de programma's van 'Uit op Tho
len' aansluiten bij de behoeften en wen
sen van de bevolking.
naties te geven", zei de raadsvoorzitHij
liet De Jager nog weten, dat de EHBO-
subsidie uit de emancipatiepot, waaro
ver de Fliplandse raad in december
sprak, helemaal los stond van de nieuwe
vereniging.
De raad stemde ook unaniem in met een
bijdrage aan de stichting Gehandicap
ten Adviesbureau Zeeland. Men vond
deze belangenbehartiging een goede
zaak, zodat over 1980 nog 422 éulden
werd toegezegd en voor dit jaar 497
gulden. Aangezien de stichting in no
vember a.s. pas twee jaar werkt, zal het
geld op grond van de subsidieverorde
ning dan pas betaald kunnen worden.
De raadsvoorzitter zei nog op vragen
van Den Engelsman dat de provincie
eerst afwijzend stond gezien de flinke
lasten van het Adviesbureau, maar dat
standpunt wijzigde. Het rijk draait uit
eindelijk voor tachtig procent van de
kosten op.
De Fliplandse raad behandelde ook di
verse zaken op het gebied van de
ruimtelijke ordening, waarvan de gara-
gebouw achter het huis Voorstraat 37
van J.van Hekken het meest werd bes
proken. B en W wilden een voorberei-
dingsbesluit nemen om het bestem
mingsplan te wijzigen en de bouw via
de zogenaamde artikel 19 procedure
mogelijk maken.
Raadslid Kornaat wees er echter op, dat
de bouw al qerealiseerd was. Hij was
weinig enthousiast om in artikel 19 pro
cedures te verzanden teneinde illegale
bouwwerken alsnog te legaliseren. Ge
lijke monniken, gelijke kappen, zei het
PVAB-raadslid.
Wethouder Walpot antwoordde, dat er
vooruitlopend op de vergunning gestart
was met de bouw, maar na ontdekking
werd dat stilgelegd. De half voltooide
bouw wordt nu gelegaliseerd. Estheti
sche bezwaren zijn er niet en we willen
de jongelui die de woning kochten, van
dienst zijn. Het voorbereidingsbesluit is
niet toegespitst op dit ene geval, maar
geldt voor alle bewoners van de Voor
straat die aan de Oostdijk een uitrit
hebben. De betrokkenen hadden be
hoefte aan een stalling voor twee auto's,
die voor in plaats van naast elkaar ges
tald worden in verband met de smalle
strook grond. Daardoor werd de garage
12 m, terwijl 10 m was toegestaan.
Raadslid De Jager wilde niet voor ieder
geval artikel 19 toepassen, maar nu zo'n
bouw volgens het nieuwe bestemmings
plan Kern toch mogelijk zou zijn, had
hij geen bezwaar. Unaniem ging de raad
me[ het voorbereidingsbesluit accoord.
Er werden nog meer voorbereidingsbe-
sluiten genomen zoals voor de westzijde
van de Noordweg, noordzijde Langeweg
en oostzijde Sluis. Plan Buitengebied zal
hier gewijzigd worden om kassenbouw
mogelijk te maken voor mensen die
tuinbouw als hobby beoefenen. Ber
oepsmatig is het wel toegestaan. "Het
ligt wel moeilijk en we hebben ook over
andere oplossingen gefilosofeerd, maar
dat is niet gelukt", zei de raadsvoorzit
ter. Voor het schor, dat in het kader van
de wegenaanleg naar de Philipsdam
wordt ingedamd, werd het voorberei
dingsbesluit met een jaar verlengd.
De vaststelling van het bestemmings
plan Bebouwde Kom Anna Jacobapol
der werd na overleg met gemeentewer
ken uitgesteld tot de volgende raadsver
gadering.
De legesverordening werd gewijzigd nu
in verband met de wet Algemene Bepa
lingen Milieuhygiëne de behandeling
van aanvragen voor de Hinderwet veel
kostbaarder worden. Ook moet er meer
via advertenties gepubliceerd worden,
zodat belanghebbenden gelegenheid
hebben om bezwaren in te dienen. "Het
kan gaaf in de papieren lopen", zei
raadslid De Jager. Het in behandeling
nemen van de hinderwehaanvraag gaat
300 gulden kosten, terwijl het oude tarief
26 gulden was. Daar stopt het niet mee,
aldus De Jager, want de publicatieplicht
vergt 420 gulden(maximum). Kosten
van technische adviezen zijn volledig
voor rekening van de aanvrager, zei het
CDAraadslid.
Wethouder Walpot noemde de milieu
wetgeving een gecompliceerde zaak die
veel kosten vergt. "De kosten kunnen
uiteenlopend zijn, afhankelijk van de
geluids- of stankoverlast. Er is al een
geval van geluidsoverlast aanhangig ge
maakt en de betrokkene heeft zelf een
particulier bureau in de arm moeten
nemen om het aantal decibellen te me
ten. Afgifte van de vergunning kost 100
gulden in plaats van 78,75, maar de
behandeling kan veel duurder zijn. De
aanvragen zullen we zoveel mogelijk
combineren in één publicatie om de
kosten te beperken", zei de raadsvoor
zitter.
G.S.van Zeeland had de gemeente be
richt, dat de bebouwde kom gelijk moest
vallen met het in de Wegenverkeerswet
genoemde bord van 50 km. In de veror
dening 'dorpsschoon' was een ander
punt genoemd, zodat de raad besloot ter
wille van de uniformiteit die verorde
ning te wijzigen. St.Philipsland heeft
voortaan maar één grens meer van de
bebouwde kom.
De provinciale stoombootdiensten in
Zeeland hebben in 1980 meer verkeer
verwerkt dan in 1979. In laatstgenoemd
jaar hebben de veerboten op de lijnen
Vlissingen-Breskens en Kruiningen-
Perkpolder in totaal 2.269.661 persone
nauto's overgezet. Nu waren dat er
2,339.339, een toename van van 69.678.
Ook het aantal vervoerde vrachtauto's is
toegenomen, nl. 546.597 in 1980 tegen
531.049 in 1979.
Het aantal in 1980 vervoerde passagiers
lag duidelijk op een hoger niveau dan in
19,79: 8.617.716 tegen 8.450.690. Op
beide lijnen was sprake van een toename
al was deze op Vlissingen-Breskens gro
ter dan op KruiningenPerkpolder.
(4.748.427 in 1979 en 4.855.495 in 1980
op Vlissingen-Breskens; 3.702.263 in
1979 en 3.762.263 in 1980 op Kruinin-
gen-Perkpolder).
De topdag in 1980 op' het veer Vlissin
gen-Breskens viel op 30 juli (in 1979 was
dit 19 juli). Het aantal vervoerde perso
nenauto's was op deze dagen resp. 6.768
en 6.584. Er werden op 30 juli vorig jaar
104 reizen gemaakt. Op Kruiningen
Perkpolder lag de topdag op 7 april (2e
paasdag). Er werden 5.766 auto's ver
voerd tijdens 55 reizen. In 1979 was 4
juni (2e pinksterdag) de drukste dag met
4.609 personenauto's.