Waterleiding Kroonbeslissing om toekomstig bouwgrondbeleid St Maartensdijk te kunnen bepalen Fietspad mogelijkheid is er maar prov. subsidiepot is nu leeg Fietstunnels 't Viel mee bij C.N.C. Folder over gedeeltelijke leerplicht en opleidingen INDE PEN IN BEROEP School en bedrijfsleven COMMISSIE 8 VAN HEREL DE KOK Milieuraad Donderdag 18 december 1980 PBQVINCIALEI INFORMATIERUBRIEK REDACTIE: BUREAU VOORLICHTING PROVINCIE ZEELAND, SINT PIETERSTRAAT 42, MIDDELBURG (01 1 80) 27351 TST 249 Elk jaar opnieuw staan dui zenden jongeren voor de keus welke richting ze moe ten inslaan. De een na het verlaten van het lager be roepsonderwijs, de ander na de mavo, de havo of de mts. Vroeg of laat moet iedereen kiezeh: doorgaan met leren of gaan werken. En dah: wat voor soort werk, welke spe ciale opleidingen zijn er? Hoe zit dat met die vor mingsinstituten en die ge deeltelijke leerplicht? Gedeeltelijke leerplicht Vormingsinstituten Beroepsopleiding Jtj I j Ij iV iN 1 Nieuwjaarsreceptie PvdA en VVD zien haalbaarheid niet zitten Geen goed alternatief. Over andere boeg. PvdA sloot zich daarbij aan. Muye is niet in 't geding. VAN HEREL DE KOK heeft alles op dit gebied Toejuichen Elf fietsers met slechte verlichting. Goede toekomst Wat voorzichtiger Nog een meter erbij ABDIJ IETTWS De Zeeuwse provinciale onderwijsraad heeft een folder uitgegeven onder de titel "Van school, wat nu?", die speciaal informatie bevat voor werkende jonge ren die nog gedeeltelijk leerplichtig zijn. Ook wordt informatie gegeven over vormingsinstituten, leerlingstelsels, avondscholen, adressen waar je moet zijn als je geen werk kunt vinden etc. Een gedeeltelijk leerplichtige (of "par tieel leerplichtige", zoals ook wel ge zegd wordt) is iemand die verplicht is naar een school of opleiding te gaan, maar niet elke dag. ledereen die tien jaar dagonderwijs heeft gevolgd is nog één jaar gedeelte lijk leerplichtig en moet dan twee dagen per week naar school. Voor de bereke ning van deze tien jaar wordt de kleu terschool niet meegerekend, maar alle andere schooljaren tellen mee. Iemand die er tien jaar dagonderwijs op heeft zitten is - normaal gesproken - 1 6 jaar. De gedeeltelijke leerplicht duurt altijd een heel jaar en houdt dus niet op als je 1 7 wordt. Nog steeds zijn er men sen die denken dat gedeeltelijke leer plicht een vrijwillige zaak is. Maar het tegendeel is waar. Het niet nakomen van de gedeeltelijke leerplicht is zelfs strafbaar... Dat klinkt nogal dreigend maar er zijn heel wat mogelijkheden om er aan te voldoen, zonder dat er van "verloren tijd" sprake is. Dit zijn de belangrijkste: een vormingsinstituut 0 een school voor beroepsbegelei dend onderwijs Informatie schoolverlaters 0 een samenwerkingsproject voor vorming en opleiding een avondopleiding voor mavo. Alle jongeren beneden de 1 9 jaar kun nen terecht op een vormingsinstituut. Het is op papier niet zo eenvoudig uit te leggen wat zo'n instituut precies is en wat er gedaan wordt. Waar een vor mingsinstituut voor zorgt is dat jonge ren niet geheel onvoorbereid in de maatschappij komen. Veel ouderen zul len zich nog wel herinneren hoe abrupt de overgang was van de schoolbanken naar fabriek of kantoor. Daar willen de vormingsinstituten iets aan doen. Jon geren leren in de praktijk om te gaan met anderen, een eigen mening te heb ben en te verdedigen, eventueel iets te doen aan een buitenlandse taal, creatief bezig zijn, met elkaar praten over pro blemen waar je juist als jongere mee te maken krijgt enz. enz. Er zijn in Zeeland "interlevensbeschou- welijke vormingsinstituten" in Middel burg, Vlissingen, Goes, Zierikzee, Ter- neuzen, Hulst en Oostburg en "refor matorische vormingsinstituten" in Goes en Anna Jacobapolder. Wie een beroepsopleiding in het leer lingstelsel volgt, voldoet ook aan de ge deeltelijke leerplicht. Voor elk beroep is er wel een opleiding. De lesprogramma's liggen vast in een zogenaamd leerlingstelsel. De beroeps opleiding is gesplitst in een theoretisch en een praktisch gedeelte: praktijk in het bedrijf en theorie op school. Dat kan voor wat Zeeland betreft de Streek school voor beroepsbegeleidend onder wijs in Middelburg zijn of een part-time afdeling van een lts of een school voor Ihno. Verder is er een opleiding die "Samen werkingsproject" wordt genoemd. Dat slaat op samenwerking tussen vor mingsinstituten en beroepsbegeleidend onderwijs. Deelnemers aan het samen werkingsproject krijgen dus méér dan alleen vorming en méér dan alleen be roepsonderwijs. Samenwerkingsprojecten worden ver zorgd door de interlevensbeschouwe- lijke vormingsinstituten. Tenslotte wordt ook aan de gedeeltelijke leerplicht voldaan door deelname aan het zogenaamde dag/avondmavo, een driejarige cursus om met een gericht vakkenpakket het mavodiploma te ha len. Begin volgend jaar zal de folder "Van school, wat nu?" op grote schaal onder alle Zeeuwse schoolverlaters worden verspreid. Het algemene informatie-adres voor gedeeltelijke leerplicht, vormings werk, beroepsopleidingen etc. is: Re gionaal orgaan voor het leerlingwe zen in Zeeland, Vlasmarkt 8, 4461 CW Goes, telefoon 01100-27671. "Op 3 juni 1 930 werd de waterleiding op Schouwen-Duiveland officieel geo pend. 's Morgens werd namens de mi nister het pompstation "De Blinkert" (te Haamstede) in de duinen in bedrijf ge zet. 's Middags stelde de commissaris der koningin de watertoren te Zierikzee in gebruik. Er waren muziek en uitvoe- Z1.1 T71 f A XT I J ringen, met 's avonds een "schitterend vuurwerk"." Zo begint ir. J.L. van Slo ten zijn bijdrage over vijftig jaar water leiding op Schouwen-Duiveland in de Kroniek van het land van de Zeemeer min (jaarboek van de vereniging Stad en Lande, 1 980). De totstandkoming van de waterleiding heeft veel voeten in de aarde gehad. In 1 886 waren er al plannen voor een Zie- rikzeese waterleiding met winning bij Schuddebeurs, maar pas,, sinds 1 909 werd er op het eiland systematisch aan realisering gewerkt. Onderzoekingen van de gezondheidscommissie in Zie rikzee toonden duidelijk aan, dat er gro te behoefte was aan goed drinkwater. In 1 906 bleek het drinkwater van de helft van de woningen in Zierikzee niet aan de laagste eisen te voldoen. In droge zomers - zoals in 1 908 en 1911 - moest het water van buitenaf worden ingevoerd. Aanbevolen werd het water uit regenbakken eerst te ko ken. In 1908 werd vanuit Middelburg duinwater aangevoerd. In 1 909 werd in Zierikzee een waterleidingcomité opge richt, dat steun vroeg aan de staats commissie voor drinkwatervoorziening. Op 24 september 1921 werd de nv Waterleidingmaatschappij,Schouwen- Duiveland" opgericht met als voorzitter De tweede kamer uit gedeputeerde sta ten behandelt op 23 december drie be roepszaken op grond van de algemene bijstandswet. De zittingen worden ge houden om 10.30 uur, 11.00 uur en 11.30 uur. Het gaat om beslissingen van respectievelijk de gemeenten Hon- tenisse. Goes en Vlissingen. Zoals gewoonlijk zijn de zittingen open baar; plaats van handeling is het pro vinciehuis, Sint Pieterstraat 42 in Mid delburg. van de raad van beheer Adriaan van der Weide, lid van gedeputeerde staten. Al Spoedig bleek de verplichte aansluiting op de leiding een struikelblok te zijn. Tegenstanders zwoeren bij het goede regenwater dat niet "dood" was zoals het water uit de leidingen. In 1929 werd nog water per boot vanuit Goes aangevoerd, maar half 1930 vond dan uiteindelijk toch de opening van het be drijf plaats. De oorlogsjaren gingen ook aan de wa termaatschappij niet ongemerkt voorbij. In 1 944 werd het pompstation gebom bardeerd en in 1 945 werd de waterto ren opgeblazen. Na de bevrijding werd besloten de toren niet te herbouwen, maar er voor in de plaats een opjaag- station met voorraadreservoirs te maken aan de Zandweg in Zierikzee. De water snoodramp van 1953 richtte ook veel schade aan; alleen het pompstation en de hoger gelegen leidingen bleven be spaard. In 1 960 was het leidingennet vrijwel helemaal vernieuwd en was bijna alles aangesloten. Het Deltaplan opende nieuwe perspec tieven, vooral door de aanleg van de Grevelingendam. Op 4 juni van dit jaar werd in de duinen bij Haamstede het nieuwe pompstation officieel in gebruik gesteld: precies vijf tig jaar na de opening van het waterlei dingbedrijf. Het oude station, in beton bouw, werd daarvoor gesloopt. Traditiegetrouw wordt de eerste zav terdag van het jaar - 3 januari 1 981 - de nieuwjaarsontvangst gehouden. De commissaris der koningin, dr. C. Boertien, en mevrouw Boertien-Vele- ma bieden de nieuwjaarsreceptie na mens het provinciaal bestuur aan. Van vier tot zes uur 's middags is in de statenzaal, Abdij 11, Middelburg, ge legenheid tot het uitwisselen van nieuwjaarswensen. De Zeeuwse provinciale onderwijsraad heeft een brochure samengesteld: "Een verkenning in de Zeeuwse beroepenwe- reld". Vermeld zijn bedrijven en instellingen die bereid zijn mee te werken aan diver se activiteiten ten behoeve van het on derwijs. De uitgave is het resultaat van een en quête onder een groot aantal bedrijven, overheidsinstellingen en instellingen voor gezondheidszorg in Zeeland. Zodoende kon een "pool" van mede werkenden worden samengesteld, die bereid zijn activiteiten te ontplooien voor leerlingen van het lager en middel baar beroepsonderwijs en van mavo en havo. Het gaat om het geven van gast lessen op school, het organiseren van excur sies, vakantiecursussen voor leerlingen en studiedagen voor docenten. De indeling van het boekje is zodanig dat de gebruikende school precies kan opzoeken waar in de buurt de beste mogelijkheden zijn. Bij alle organisaties zijn de namen ge noemd van functionarissen, opdat de contacten soepel kunnen verlopen. Het secretariaat van de onderwijsraad is: Provinciehuis, Sint Pieterstraat 42, 4331 EW Middelburg, telefoon 01180-27351toestel 212. De aansluiting van de weg naar Wol- phaartsdijk aan de weg Goes-'s-Heer Arendskerke moet verbeterd worden. Als gevolg hiervan stellen gedeputeerde staten aan provinciale staten voor de si tuatie voor het fietsverkeer te verbete- Dat betekent, dat twee fietstunnels ge maakt moeten worden: een onder de weg naar Wolphaartsdijk en een onder de weg Goes-'s-Heer Arendskerke. De tunneltjes kosten 7 50.000, extra boven de andere verbeteringen aan de aansluiting, maar voor een deel daarvan - ƒ275.000,- wordt gerekend op rijkssubsidie. Bovendien vinden gs, dat de extra kosten gerechtvaardigd zijn in relatie tot de veiligheid van de fietsers De provinciale raad voor het milieu ver gadert op maandag 22 december om 10.00 uur. Aan de orde komen o.a. de concept-verordening over de planpro cedure welzijnsplanning, het vooront werp streekplan Midden Zeeland en een nota van de Zeeuwse culturele raad over "Radio-Zeeland - een plan voor stree- kradio Verder wordt gepraat over de provinciale nota milieuhygiëne, het mi lieuverslag van de provinciale water staat over 1 980 en het verslag kwaliteit oppervlaktewater 1979 van de techno logisch dienst Zeeuwse waterschappen. De vergadering is openbaar en wordt gehouden in het provinciehuis, Sint Pieterstraat 42 in Middelburg. De verdeeldheid over plan "Noord", die vanaf het begin al de kop in meerdere of mindere mate opstak, is er ook gebleven, nu het maandagmiddag om een laatste Kroonbeslissing moest gaan. Aanvankelijke verdeeldheid om de provinciale weg in Sint Maartensdijk over te steken was er al direct vanwege een groot aantal bezwaar schriften bij eigen burgers. (O.a. verlies volkstuintjes). Meer verdeeldheid kwam er toen provinciale instanties ook lang niet happig bleken te zijn. Tenslotte was er maandagmiddag verdeeldheid in de raad, waarvan een minderheid het niet meer zag zitten en een meerderheid gewoonweg wilde weten, waar men voor de toekomst met bouwgrond in Sint Maartensdijk aan toe zou zijn. Die toekomst strekte zich overi gens verder uit dan de eerstkomende 10 jaar. Voor die tijd zou immers het grote plan Muye met 300 huizen ruim voldoende zijn. Bij de grootste oppositie schaarde zich ook "regeringspartij" PvdA. De VVD die nu ook niets meer zag zitten in Kroonberoep, was tevoren nog wat aar zelend geweest. Als het woord tweesl achtig een veel te zwaar accent zou zijn. De raadsmeerderheid, bestaande uit SGP en CDA wilde het college wel vol gen om na a te hebben gezegd, door te gaan tot de z van de Kroonzege of Kroon-vernietiging. Met maar een gering aantal luisteraars op de publieke tribune - in dat opzicht heeft een avondvergadering gemiddeld wat meer respons - beet de SGP woord voerder Th. Aarnoudse de spits af over het plan Noord in Sint Maartensdijk, waarover in de loop der jaren al heel wat te berde kwam. De heer Aarnoudse he rinnerde er aan, dat al zo vaak alle voor- en tegens zijn afgewogen, dat alles bij herhaling al zo duidelijk op een rijtje is gezet, dat in dit stadium een verdere uitwijding overbodig moet worden geacht. Zijn fractie steunde echter des tijds het b en w voorstel en gaat dat niet terugnemen. Temeer omdat zich geen belangrijke nieuwigheden hebben voor gedaan en ook geen goed alternatief is voorgehouden. Zijn fractie was het niet eens met de beslissing van Gedeputeer de Staten om het plan (op advies van de PPD) af te wijzen. CDA-er W. L. Bijl constateerde vervolgens dat zijn fractie zich niet alleen met het b en w voorstel kan verenigen, maar ook met wat door dhr. Aarnoudse werd aangevoerd. VVD-woordvoerder J. L. van Gorsel herinnerde er aan, hoe dit onderwerp al zo vaak in commissievergaderingen is besproken, maar gezien de beslissing van .S. ten aanzien van plan Dorpsweg Oud-Vossemeer, gezien de Kroonuit- spraak voor plan Buitenzorg III in Tho- len, vraagt hij zich af of men het in Tholen met uitbreidingsplannen niet over een geheel andere boeg moet gaan gooien. Gezien het voorgaande, willen b en w nu zelfs iets gaan forceren, wat niet eens provinciale goedkeuring krijgt. Van onze kant is gepleit voor ontwikkeling van de Muye polder. Daarmee kan men in Sint Maartensdijk geruime tijd voor uit. Laten we daar gezamenlijk - met wellicht instemming provincie - onze schouders onder zetten. Noord en Muye beide zouden een te grote uitbreidings claim op één kern leggen. De heer Van Gorsel vreesde bovendien, dat de pro vincie tot niets bereid zou zijn, zolang er nog geen Kroonuitspraak is over plan Noord. Nou, dan doe je Sint Maartens dijk meer de das om, dan wanneer je je richt op een wel haalbare mogelijkheid, zo ongeveer kwam het betoog van dhr. Van Gorsel naar voren. Zijn fractie was voorstander om alle medewerking van G.S. te krijgen voor plan Muye en niet het vrijwel onhaalbare riskeren met de mogelijkheid van een provinciaal af wachten. De heer P. van Schetsen zei namens de PvdA niet meer gedetailleerd te willen gaan betogen over plan Noord. Dat is in commissievergadering al vaak genoeg gedaan om neuzen te kunnen tellen en standpunten bekend te achten. Hij toonde zich wel gelukkig met het betoog Van Gorsel. Eerder immers had de VVD al zijdelings naar plan Muye gewezen. Dat plan is voldoende voor komende jaren. Maar het zal worden afgeremd als men nu voor plan Noord in beroep gaat bij de Kroon. Het zal voor de Kroon al een behoorlijke verzwak king zijn, dat de raad in deze niet eens gezind is. Als men dit dan nog legt naast de beslissing over plan Dorpsweg Oud- Vossemeer en Buitenzorg Tholen, dan moet het voor iedereen wel duidelijk zijn, dat Noord nergens meer haalbaar is. Moeten we dan de kop in het zand blijven steken?, aldus Van Schetsen. De heer Van Damme (VVD) wilde er nog wel aan toevoegen, dat zijn opvattingen ten aanzien van plan Noord door pro vinciale- en rijksbeslissingen zijn ver sterkt. Het wordt vechten tegen de bier kaai. In zijn beantwoording zei burgemeester E. Baerends dat plan Muye door de provincie niet wordt vertraagd of gekapt omdat er een Kroonberoep is voor plan Noord. Dat is het college met stelligheid verzekerd. Maar bij het college gaat het er om zekerheid te krijgen over het be leid uitbreiding Sint Maartensdijk voor jaren. Plan Muye is niet nieuw, alleen nu wat groter uitgevallen. De heer Van Schetsen: eerst was er een plan Muye voor 60 a 70 huizen, nu al een plan voor 300 woningen. Dan hoeft plan Noord er voorlopig zeker niet bij. De heer Van Gorsel vond ook, dat men in dat geval voor tientallen jaren is gedekt. Daarom zou de heer Van Gorsel zich ook gezamenlijk op plan Muye willen concentreren. De voorzitter wees er op, dat men met plan Muye al bezig is. Daarover bestaat dan geen verschil van mening. Hij had met sommige fracties ook wel twijfel over een positieve Kroonuitspraak, maar ook al is dat ne gatief, dan weten we waar we aan toe zijn. Dat is nodig voor het uitstippelen van een toekomstig beleid. Het is de voorzitter inmiddels wel duidelijk, dat de standpunten niet nader tot elkaar komen en daarom wil hij het voorstel maar afwerken. De PvdA verzoekt stemming. De uitkomst is dat die partij tegen Kroonberoep is met uitzondering >van wethouder Moerland. De VVD deelt de mening van PvdA raadsfractie, terwijl b en w steun krijgen van de SGP en CDA. Plan Noord krijgt een nog lang vervolg. p.v.c. buizen en hulpstukken borchwerf 8. postbus 120. kromme elleboog 23, postbus 15. 4700 AC roosendaal. tel. 01650-32900. 4650 AA steenbergen, tel. 01670-63940. De SGP fractie was maandagmiddag tijdens de Thoolse raadsvergadering zo trots als een pauw - en mag dat ook zijn - nu de fietspadkansen in zoverre zijn gestegen, dat er principiële toezeggingen zijn voor rijks- en provinciale subsidies die kunnen doortik ken. De subsidievoordracht door het provinciaal bestuur geldt evenwel voor 1983, want nu is de subsidiepot leeg en moet de hoop gevestigd blijven op een zodanige aanvulling voor die tijd, dat de fietsverbinding Poortvliet-Sint-Annaland in genoemd jaar toch kan doorgaan. Wethouder L.J. Koopman bracht het vroege gejuich daarmee terug tot wat redelijker proporties. zoveel uren per jaar mag je C.N.C. rui ken, maar dat is een rare norm. Het compostbedrijf is een twijfelgeval en daarom moetje geen risico nemen", zei dhr. Comelisse. "Voor de Thoolse land bouw als geheel is het compostbedrijf alleen maar positief', zei ZLM-bes- tuurslid L. J. C. Potappel, die ten aan zien van de stroleverantie hogere prijzen in 't verschiet zag. F.N.V.-bestuurder M. A. J. van der Linde liet zich ook positief uit over de voorgenomen vestiging, zij het wel onder goede voorwaarden. Dat standpunt had de Thoolse vakbond aanvankelijk ook al, maar de hoorzitting zorgde voor een tijdelijke kentering, tot het bezoek van dinsdag. Limburgse FNV-bestuurders wilden C.N.C. niet graag laten gaan. "Als we geproefd hadden, dat CNC het bedrijf in Ottersum naar Tholen zou verplaat sen, dan zouden we tegengas geven. Een tweede CNC-vestiging in Tholen kun nen we alleen maar toejuichen. Elke ar beidsplaats die geschapen wordt, kan alleen maar' welkom zijn", aldus de FN V-bestuurder. Burgemeester Berger van Gennep onderstreepte dat. "150 Man op straat zetten, is voor ons een te grote som, zeker in deze tijd van malaise. Ondanks de geur is CNC een gezond en goed bedrijf. Je hoort er hier niet meer over, sinds de ammoniaktoevoer stopte en de geurbelasting afnam. Dit is lang niet meer het bedrijf waar vroeger de strijd om is gegaan. Sinds de oprichting Bij een controle op de verlichting van fietsen en bromfietsen in en rond St. Maartensdijk, Scherpenisse en Poort vliet zijn elf inwoners bekeurd. De ver lichting was onvoldoende of ontbrk zelfs helemaal. Enkelen wensten hun boete niet contant te betalen, zodat ze een proces-verbaal kregen. is CNC aanmerkelijk in kwaliteit verbe terd. De bewoners willen CNC dan ook niet wegpesten. Niets is minder waar. Destijds kwam er een kleine georgani seerde groep in verzet, van wie er twaalf in beroep zijn gegaan bij de Kroon tegen het afgeven van een hinderwetvergun ning. Het merendeel woonde hier niet in de omgeving en was import. De bevol king zou in opstand komen als CNC zou wegtrekken", aldus de burgemeester van Gennep. De raadsleden van Gennep waren graag bereid alle informatie tè geven, maar ze begrepen de zorgen op Tholen toch niet. "Waar maken jullie je druk over?, dat zegt zowel links als rechts in onze raad, al zijn we het dan nSt altijd eens", zei een in Gennep wonend PvdA-raadslid, die liet weten, "nooit iets" van het com postbedrijf te ruiken. Het enige vrou welijke raadslid in Gennep, dat aan de rijksweg in Milsbeek schuin tegenover CNC woont, vertelde, dat ze "een paar keer" in de twaalf jaar dat ze daar woont de ramen dicht moest doen wegens stankhinder. Aan de rijksweg bleken tot veler verwondering ook een rij vrij staande nieuwe en zelfs nog in aanbouw zijnde huizen te staan. Een werknemer van C.N.C., al achttien jaar in dienst van het compostbedrijf, liet weten geen hinder te ervaren. Bij thuiskomst was het ook aan zijn kleding niet te ruiken dat hij in de compost had gewerkt. Burgemeester Baerends hoopte, dat de Tholenaren hun ervaringen, hetzij posi tief, hetzij negatief, zouden doorgeven aan het thuisfront. Hij dankte het ge meentebestuur van Gennep voor de gastvrijheid en zegde de raadsleden in hun eerstvolgende vergadering een ver rassing toe. Burgemeester Berger bood zijn collega het boek "1000 jaar Gennep aan". "Dat u met dit bedrijf een goede toe komst tegemoet kunt gaan", was de laatste wens van de burgemeester van Gennep. Om elf uur was het 's morgens om half acht al vertrokken gezelschap weer terug op Tholen. De hoop mag er echter blijven en daar om wilde SGP woordvoerder Th. Aar noudse toch wel wat dieper ingaan op het b en w voorstel om een voorberei dingskrediet te voteren voor het maken van een besteksklaar plan en gedetail leerde kostenbegroting. Men moet im mers wel klaar zijn, eer die pot zou overlopen. De heer Aarnoudse herin nerde er aan, hoe zijn fractie al sinds 1975 doende is en dat bij herhaling me dewerking te vragen van b en w en raad voor het bedoelde fietspad. Dit vanwege het gevaar voor de scholieren, die van die verbinding veel gebruik maken. Het college wilde er niet aan beginnen in dien de subsidie tot 50% beperkt zou blijven. Onze aanhoudende drang maakte toch duidelijk, dat ministeries wilden bijdragen en daardoor ook de provincie. Het resultaat van die drang is thans dit voorstel, waarvan uiteraard onze fractie met grote voldoening ken nisnam. Niet alleen wij zullen er mee zijn ingenomen, zeker ook de ouders van de kinderen, die dagelijks over die ver binding fietsen. Hij hoopte dat het voorstel zo snel mogelijk wordt uitge voerd, zodat men als gemeente klaar is, als aan de subsidievoorwaarden wordt voldaan en dat het fietspad er dan in 1984 zal liggen. CDA woordvoerder W.C. van Kempen liet meteen horen met het voorstel ak koord te gaan, maar voegde er aan toe, dat zijn fractie zich wat voorzichtiger had opgesteld dan de SGP. Niet omdat de noodzaak ook niet zou worden inge zien, maar omdat het zonder redelijke subsidie financieel geen haalbare kaart zou zijn geweest. Die mogelijkheid schijnt er nu wel te zijn en daarmee is ook onze fractie ingenomen. WD-woordvoerder M. van Damme had evenmin moeite met het voorstel. Hij immers had al voorspeld, dat het er eens wel zou komen. Het kostenaspect weerhield echter onze fractie daarmee toen reeds akkoord te gaan. Er was nog te veel luchtledig. Dat de raad er toch voorstander van was blijkt o.a. uit het door de Heide Mij voorlopige plan. Niettemin, zo vervolgde de heer Van Damme, vind ik dat de SGPfractie een pluim heeft verdiend voor haar vast houdendheid in deze zaak. De heer Van Damme bleek echter ook niet vergeten te zijn, dat nog vroeger het voormalige CHU raadslid M.J. Geuze al op het fietspad attendeerde. VVD-raadslid J.L. van Gorsel wilde het nog eens hebben over de weg zelf. Be kend is dat die Weihoekverbinding een wat onstabiele ondergrond heeft en voor het zware verkeer in feite een zwakke schakel is. Hij zou willen voorstellen te onderzoeken wat het meer gaat kosten (tegelijk met aanleg fietspad) als men de rijbaanverharding nog een meter brede! zou maken. Voorts wilde hij weten of er ook onderhoudsubsidies mogelijk zijn. PvdA-woordvoerder P. van Schetsen wenste niets af te doen aan de herhaalde SGPaandrang, maar wees er op, dat de gehele raad, inclusief b en w de ernst van de situatie wel hebben onderkend. In de commissie Openbare Werken is dat eveneens bij herhaling gebleken. Met de subsidietoezeggingen lijkt het plan in derdaad bijzonder aantrekkelijk. In de beantwoording zei wethouder Koopman dat het inderdaad de finan ciële consequenties waren, die b en w brachten tot de afweer van het SGP voorstel. Hij wilde ook kwijt, dat in tegenstelling met mogelijke verwachtin gen het nog maar gaat om subsidietoe zegging in principe en thans is bij de provincie die pot leeg. Op dit moment dus nog wat minder blij dan het lijkt, er zal om voorzitters-uitspraken te citeren ■nog wel met een en ander gestoeid moeten worden. Nog groter twijfel had wethouder Koopman om het voorstel Van Gorsel tot wegverbreding te reali seren. Dat zou een boel meer kosten en hij zag bijdragen in deze niet zo zitten. Evenmin komen er bijdragen voor extra onderhoud. Ook voor dit voorstel was geen hoofdelijke stemming nodig. In dat opzicht was men al aangeland bij de toegeeflijkheid, die het mensdom eigen schijnt te worden in de laatste decem- berweken.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1980 | | pagina 7