Waterleiding
Kroonbeslissing om toekomstig
bouwgrondbeleid St Maartensdijk
te kunnen bepalen
Fietspad mogelijkheid is er
maar prov. subsidiepot
is nu leeg
Fietstunnels
't Viel mee bij C.N.C.
Folder over
gedeeltelijke
leerplicht en
opleidingen
INDE PEN
IN BEROEP
School en
bedrijfsleven
COMMISSIE 8
VAN HEREL DE KOK
Milieuraad
Donderdag 18 december 1980
PBQVINCIALEI INFORMATIERUBRIEK REDACTIE: BUREAU VOORLICHTING
PROVINCIE ZEELAND, SINT PIETERSTRAAT 42, MIDDELBURG (01 1 80) 27351 TST 249
Elk jaar opnieuw staan dui
zenden jongeren voor de
keus welke richting ze moe
ten inslaan. De een na het
verlaten van het lager be
roepsonderwijs, de ander na
de mavo, de havo of de mts.
Vroeg of laat moet iedereen
kiezeh: doorgaan met leren
of gaan werken. En dah: wat
voor soort werk, welke spe
ciale opleidingen zijn er?
Hoe zit dat met die vor
mingsinstituten en die ge
deeltelijke leerplicht?
Gedeeltelijke leerplicht
Vormingsinstituten
Beroepsopleiding
Jtj I j Ij iV iN 1
Nieuwjaarsreceptie
PvdA en VVD zien haalbaarheid niet zitten
Geen goed alternatief.
Over andere boeg.
PvdA sloot zich daarbij aan.
Muye is niet in 't geding.
VAN HEREL DE KOK
heeft alles op dit gebied
Toejuichen
Elf fietsers met slechte
verlichting.
Goede toekomst
Wat voorzichtiger
Nog een meter erbij
ABDIJ
IETTWS
De Zeeuwse provinciale onderwijsraad
heeft een folder uitgegeven onder de
titel "Van school, wat nu?", die speciaal
informatie bevat voor werkende jonge
ren die nog gedeeltelijk leerplichtig zijn.
Ook wordt informatie gegeven over
vormingsinstituten, leerlingstelsels,
avondscholen, adressen waar je moet
zijn als je geen werk kunt vinden etc.
Een gedeeltelijk leerplichtige (of "par
tieel leerplichtige", zoals ook wel ge
zegd wordt) is iemand die verplicht is
naar een school of opleiding te gaan,
maar niet elke dag.
ledereen die tien jaar dagonderwijs
heeft gevolgd is nog één jaar gedeelte
lijk leerplichtig en moet dan twee dagen
per week naar school. Voor de bereke
ning van deze tien jaar wordt de kleu
terschool niet meegerekend, maar alle
andere schooljaren tellen mee.
Iemand die er tien jaar dagonderwijs op
heeft zitten is - normaal gesproken - 1 6
jaar. De gedeeltelijke leerplicht duurt
altijd een heel jaar en houdt dus niet op
als je 1 7 wordt. Nog steeds zijn er men
sen die denken dat gedeeltelijke leer
plicht een vrijwillige zaak is. Maar het
tegendeel is waar. Het niet nakomen
van de gedeeltelijke leerplicht is zelfs
strafbaar... Dat klinkt nogal dreigend
maar er zijn heel wat mogelijkheden om
er aan te voldoen, zonder dat er van
"verloren tijd" sprake is.
Dit zijn de belangrijkste:
een vormingsinstituut
0 een school voor beroepsbegelei
dend onderwijs
Informatie
schoolverlaters
0 een samenwerkingsproject voor
vorming en opleiding
een avondopleiding voor mavo.
Alle jongeren beneden de 1 9 jaar kun
nen terecht op een vormingsinstituut.
Het is op papier niet zo eenvoudig uit te
leggen wat zo'n instituut precies is en
wat er gedaan wordt. Waar een vor
mingsinstituut voor zorgt is dat jonge
ren niet geheel onvoorbereid in de
maatschappij komen. Veel ouderen zul
len zich nog wel herinneren hoe abrupt
de overgang was van de schoolbanken
naar fabriek of kantoor. Daar willen de
vormingsinstituten iets aan doen. Jon
geren leren in de praktijk om te gaan
met anderen, een eigen mening te heb
ben en te verdedigen, eventueel iets te
doen aan een buitenlandse taal, creatief
bezig zijn, met elkaar praten over pro
blemen waar je juist als jongere mee te
maken krijgt enz. enz.
Er zijn in Zeeland "interlevensbeschou-
welijke vormingsinstituten" in Middel
burg, Vlissingen, Goes, Zierikzee, Ter-
neuzen, Hulst en Oostburg en "refor
matorische vormingsinstituten" in Goes
en Anna Jacobapolder.
Wie een beroepsopleiding in het leer
lingstelsel volgt, voldoet ook aan de ge
deeltelijke leerplicht.
Voor elk beroep is er wel een opleiding.
De lesprogramma's liggen vast in een
zogenaamd leerlingstelsel. De beroeps
opleiding is gesplitst in een theoretisch
en een praktisch gedeelte: praktijk in het
bedrijf en theorie op school. Dat kan
voor wat Zeeland betreft de Streek
school voor beroepsbegeleidend onder
wijs in Middelburg zijn of een part-time
afdeling van een lts of een school voor
Ihno.
Verder is er een opleiding die "Samen
werkingsproject" wordt genoemd. Dat
slaat op samenwerking tussen vor
mingsinstituten en beroepsbegeleidend
onderwijs. Deelnemers aan het samen
werkingsproject krijgen dus méér dan
alleen vorming en méér dan alleen be
roepsonderwijs.
Samenwerkingsprojecten worden ver
zorgd door de interlevensbeschouwe-
lijke vormingsinstituten.
Tenslotte wordt ook aan de gedeeltelijke
leerplicht voldaan door deelname aan
het zogenaamde dag/avondmavo, een
driejarige cursus om met een gericht
vakkenpakket het mavodiploma te ha
len.
Begin volgend jaar zal de folder "Van
school, wat nu?" op grote schaal onder
alle Zeeuwse schoolverlaters worden
verspreid.
Het algemene informatie-adres voor
gedeeltelijke leerplicht, vormings
werk, beroepsopleidingen etc. is: Re
gionaal orgaan voor het leerlingwe
zen in Zeeland, Vlasmarkt 8, 4461
CW Goes, telefoon 01100-27671.
"Op 3 juni 1 930 werd de waterleiding
op Schouwen-Duiveland officieel geo
pend. 's Morgens werd namens de mi
nister het pompstation "De Blinkert" (te
Haamstede) in de duinen in bedrijf ge
zet. 's Middags stelde de commissaris
der koningin de watertoren te Zierikzee
in gebruik. Er waren muziek en uitvoe-
Z1.1 T71 f A XT I J
ringen, met 's avonds een "schitterend
vuurwerk"." Zo begint ir. J.L. van Slo
ten zijn bijdrage over vijftig jaar water
leiding op Schouwen-Duiveland in de
Kroniek van het land van de Zeemeer
min (jaarboek van de vereniging Stad en
Lande, 1 980).
De totstandkoming van de waterleiding
heeft veel voeten in de aarde gehad. In
1 886 waren er al plannen voor een Zie-
rikzeese waterleiding met winning bij
Schuddebeurs, maar pas,, sinds 1 909
werd er op het eiland systematisch aan
realisering gewerkt. Onderzoekingen
van de gezondheidscommissie in Zie
rikzee toonden duidelijk aan, dat er gro
te behoefte was aan goed drinkwater. In
1 906 bleek het drinkwater van de helft
van de woningen in Zierikzee niet aan de
laagste eisen te voldoen.
In droge zomers - zoals in 1 908 en
1911 - moest het water van buitenaf
worden ingevoerd. Aanbevolen werd
het water uit regenbakken eerst te ko
ken. In 1908 werd vanuit Middelburg
duinwater aangevoerd. In 1 909 werd in
Zierikzee een waterleidingcomité opge
richt, dat steun vroeg aan de staats
commissie voor drinkwatervoorziening.
Op 24 september 1921 werd de nv
Waterleidingmaatschappij,Schouwen-
Duiveland" opgericht met als voorzitter
De tweede kamer uit gedeputeerde sta
ten behandelt op 23 december drie be
roepszaken op grond van de algemene
bijstandswet. De zittingen worden ge
houden om 10.30 uur, 11.00 uur en
11.30 uur. Het gaat om beslissingen
van respectievelijk de gemeenten Hon-
tenisse. Goes en Vlissingen.
Zoals gewoonlijk zijn de zittingen open
baar; plaats van handeling is het pro
vinciehuis, Sint Pieterstraat 42 in Mid
delburg.
van de raad van beheer Adriaan van der
Weide, lid van gedeputeerde staten. Al
Spoedig bleek de verplichte aansluiting
op de leiding een struikelblok te zijn.
Tegenstanders zwoeren bij het goede
regenwater dat niet "dood" was zoals
het water uit de leidingen. In 1929
werd nog water per boot vanuit Goes
aangevoerd, maar half 1930 vond dan
uiteindelijk toch de opening van het be
drijf plaats.
De oorlogsjaren gingen ook aan de wa
termaatschappij niet ongemerkt voorbij.
In 1 944 werd het pompstation gebom
bardeerd en in 1 945 werd de waterto
ren opgeblazen. Na de bevrijding werd
besloten de toren niet te herbouwen,
maar er voor in de plaats een opjaag-
station met voorraadreservoirs te maken
aan de Zandweg in Zierikzee. De water
snoodramp van 1953 richtte ook veel
schade aan; alleen het pompstation en
de hoger gelegen leidingen bleven be
spaard.
In 1 960 was het leidingennet vrijwel
helemaal vernieuwd en was bijna alles
aangesloten.
Het Deltaplan opende nieuwe perspec
tieven, vooral door de aanleg van de
Grevelingendam.
Op 4 juni van dit jaar werd in de duinen
bij Haamstede het nieuwe pompstation
officieel in gebruik gesteld: precies vijf
tig jaar na de opening van het waterlei
dingbedrijf. Het oude station, in beton
bouw, werd daarvoor gesloopt.
Traditiegetrouw wordt de eerste zav
terdag van het jaar - 3 januari 1 981 -
de nieuwjaarsontvangst gehouden.
De commissaris der koningin, dr. C.
Boertien, en mevrouw Boertien-Vele-
ma bieden de nieuwjaarsreceptie na
mens het provinciaal bestuur aan.
Van vier tot zes uur 's middags is in de
statenzaal, Abdij 11, Middelburg, ge
legenheid tot het uitwisselen van
nieuwjaarswensen.
De Zeeuwse provinciale onderwijsraad
heeft een brochure samengesteld: "Een
verkenning in de Zeeuwse beroepenwe-
reld".
Vermeld zijn bedrijven en instellingen
die bereid zijn mee te werken aan diver
se activiteiten ten behoeve van het on
derwijs.
De uitgave is het resultaat van een en
quête onder een groot aantal bedrijven,
overheidsinstellingen en instellingen
voor gezondheidszorg in Zeeland.
Zodoende kon een "pool" van mede
werkenden worden samengesteld, die
bereid zijn activiteiten te ontplooien
voor leerlingen van het lager en middel
baar beroepsonderwijs en van mavo en
havo.
Het gaat om het geven van gast lessen
op school, het organiseren van excur
sies, vakantiecursussen voor leerlingen
en studiedagen voor docenten.
De indeling van het boekje is zodanig
dat de gebruikende school precies kan
opzoeken waar in de buurt de beste
mogelijkheden zijn.
Bij alle organisaties zijn de namen ge
noemd van functionarissen, opdat de
contacten soepel kunnen verlopen.
Het secretariaat van de onderwijsraad
is: Provinciehuis, Sint Pieterstraat
42, 4331 EW Middelburg, telefoon
01180-27351toestel 212.
De aansluiting van de weg naar Wol-
phaartsdijk aan de weg Goes-'s-Heer
Arendskerke moet verbeterd worden.
Als gevolg hiervan stellen gedeputeerde
staten aan provinciale staten voor de si
tuatie voor het fietsverkeer te verbete-
Dat betekent, dat twee fietstunnels ge
maakt moeten worden: een onder de
weg naar Wolphaartsdijk en een onder
de weg Goes-'s-Heer Arendskerke.
De tunneltjes kosten 7 50.000, extra
boven de andere verbeteringen aan de
aansluiting, maar voor een deel daarvan
- ƒ275.000,- wordt gerekend op
rijkssubsidie. Bovendien vinden gs, dat
de extra kosten gerechtvaardigd zijn in
relatie tot de veiligheid van de fietsers
De provinciale raad voor het milieu ver
gadert op maandag 22 december om
10.00 uur. Aan de orde komen o.a. de
concept-verordening over de planpro
cedure welzijnsplanning, het vooront
werp streekplan Midden Zeeland en een
nota van de Zeeuwse culturele raad over
"Radio-Zeeland - een plan voor stree-
kradio Verder wordt gepraat over de
provinciale nota milieuhygiëne, het mi
lieuverslag van de provinciale water
staat over 1 980 en het verslag kwaliteit
oppervlaktewater 1979 van de techno
logisch dienst Zeeuwse waterschappen.
De vergadering is openbaar en wordt
gehouden in het provinciehuis, Sint
Pieterstraat 42 in Middelburg.
De verdeeldheid over plan "Noord", die vanaf het begin al de kop in meerdere of
mindere mate opstak, is er ook gebleven, nu het maandagmiddag om een laatste
Kroonbeslissing moest gaan. Aanvankelijke verdeeldheid om de provinciale weg in
Sint Maartensdijk over te steken was er al direct vanwege een groot aantal bezwaar
schriften bij eigen burgers. (O.a. verlies volkstuintjes). Meer verdeeldheid kwam er
toen provinciale instanties ook lang niet happig bleken te zijn. Tenslotte was er
maandagmiddag verdeeldheid in de raad, waarvan een minderheid het niet meer zag
zitten en een meerderheid gewoonweg wilde weten, waar men voor de toekomst met
bouwgrond in Sint Maartensdijk aan toe zou zijn. Die toekomst strekte zich overi
gens verder uit dan de eerstkomende 10 jaar. Voor die tijd zou immers het grote plan
Muye met 300 huizen ruim voldoende zijn.
Bij de grootste oppositie schaarde zich
ook "regeringspartij" PvdA. De VVD
die nu ook niets meer zag zitten in
Kroonberoep, was tevoren nog wat aar
zelend geweest. Als het woord tweesl
achtig een veel te zwaar accent zou zijn.
De raadsmeerderheid, bestaande uit
SGP en CDA wilde het college wel vol
gen om na a te hebben gezegd, door te
gaan tot de z van de Kroonzege of
Kroon-vernietiging.
Met maar een gering aantal luisteraars
op de publieke tribune - in dat opzicht
heeft een avondvergadering gemiddeld
wat meer respons - beet de SGP woord
voerder Th. Aarnoudse de spits af over
het plan Noord in Sint Maartensdijk,
waarover in de loop der jaren al heel wat
te berde kwam. De heer Aarnoudse he
rinnerde er aan, dat al zo vaak alle voor-
en tegens zijn afgewogen, dat alles bij
herhaling al zo duidelijk op een rijtje is
gezet, dat in dit stadium een verdere
uitwijding overbodig moet worden
geacht. Zijn fractie steunde echter des
tijds het b en w voorstel en gaat dat niet
terugnemen. Temeer omdat zich geen
belangrijke nieuwigheden hebben voor
gedaan en ook geen goed alternatief is
voorgehouden. Zijn fractie was het niet
eens met de beslissing van Gedeputeer
de Staten om het plan (op advies van de
PPD) af te wijzen. CDA-er W. L. Bijl
constateerde vervolgens dat zijn fractie
zich niet alleen met het b en w voorstel
kan verenigen, maar ook met wat door
dhr. Aarnoudse werd aangevoerd.
VVD-woordvoerder J. L. van Gorsel
herinnerde er aan, hoe dit onderwerp al
zo vaak in commissievergaderingen is
besproken, maar gezien de beslissing
van .S. ten aanzien van plan Dorpsweg
Oud-Vossemeer, gezien de Kroonuit-
spraak voor plan Buitenzorg III in Tho-
len, vraagt hij zich af of men het in
Tholen met uitbreidingsplannen niet
over een geheel andere boeg moet gaan
gooien. Gezien het voorgaande, willen b
en w nu zelfs iets gaan forceren, wat niet
eens provinciale goedkeuring krijgt. Van
onze kant is gepleit voor ontwikkeling
van de Muye polder. Daarmee kan men
in Sint Maartensdijk geruime tijd voor
uit. Laten we daar gezamenlijk - met
wellicht instemming provincie - onze
schouders onder zetten. Noord en Muye
beide zouden een te grote uitbreidings
claim op één kern leggen. De heer Van
Gorsel vreesde bovendien, dat de pro
vincie tot niets bereid zou zijn, zolang er
nog geen Kroonuitspraak is over plan
Noord. Nou, dan doe je Sint Maartens
dijk meer de das om, dan wanneer je je
richt op een wel haalbare mogelijkheid,
zo ongeveer kwam het betoog van dhr.
Van Gorsel naar voren. Zijn fractie was
voorstander om alle medewerking van
G.S. te krijgen voor plan Muye en niet
het vrijwel onhaalbare riskeren met de
mogelijkheid van een provinciaal af
wachten.
De heer P. van Schetsen zei namens de
PvdA niet meer gedetailleerd te willen
gaan betogen over plan Noord.
Dat is in commissievergadering al vaak
genoeg gedaan om neuzen te kunnen
tellen en standpunten bekend te achten.
Hij toonde zich wel gelukkig met het
betoog Van Gorsel. Eerder immers had
de VVD al zijdelings naar plan Muye
gewezen. Dat plan is voldoende voor
komende jaren. Maar het zal worden
afgeremd als men nu voor plan Noord in
beroep gaat bij de Kroon. Het zal voor
de Kroon al een behoorlijke verzwak
king zijn, dat de raad in deze niet eens
gezind is. Als men dit dan nog legt naast
de beslissing over plan Dorpsweg Oud-
Vossemeer en Buitenzorg Tholen, dan
moet het voor iedereen wel duidelijk
zijn, dat Noord nergens meer haalbaar
is. Moeten we dan de kop in het zand
blijven steken?, aldus Van Schetsen. De
heer Van Damme (VVD) wilde er nog
wel aan toevoegen, dat zijn opvattingen
ten aanzien van plan Noord door pro
vinciale- en rijksbeslissingen zijn ver
sterkt. Het wordt vechten tegen de bier
kaai.
In zijn beantwoording zei burgemeester
E. Baerends dat plan Muye door de
provincie niet wordt vertraagd of gekapt
omdat er een Kroonberoep is voor plan
Noord. Dat is het college met stelligheid
verzekerd. Maar bij het college gaat het
er om zekerheid te krijgen over het be
leid uitbreiding Sint Maartensdijk voor
jaren. Plan Muye is niet nieuw, alleen nu
wat groter uitgevallen.
De heer Van Schetsen: eerst was er een
plan Muye voor 60 a 70 huizen, nu al een
plan voor 300 woningen. Dan hoeft plan
Noord er voorlopig zeker niet bij. De
heer Van Gorsel vond ook, dat men in
dat geval voor tientallen jaren is gedekt.
Daarom zou de heer Van Gorsel zich
ook gezamenlijk op plan Muye willen
concentreren. De voorzitter wees er op,
dat men met plan Muye al bezig is.
Daarover bestaat dan geen verschil van
mening. Hij had met sommige fracties
ook wel twijfel over een positieve
Kroonuitspraak, maar ook al is dat ne
gatief, dan weten we waar we aan toe
zijn. Dat is nodig voor het uitstippelen
van een toekomstig beleid. Het is de
voorzitter inmiddels wel duidelijk, dat
de standpunten niet nader tot elkaar
komen en daarom wil hij het voorstel
maar afwerken. De PvdA verzoekt
stemming.
De uitkomst is dat die partij tegen
Kroonberoep is met uitzondering >van
wethouder Moerland. De VVD deelt de
mening van PvdA raadsfractie, terwijl b
en w steun krijgen van de SGP en CDA.
Plan Noord krijgt een nog lang vervolg.
p.v.c. buizen en hulpstukken
borchwerf 8. postbus 120. kromme elleboog 23, postbus 15.
4700 AC roosendaal. tel. 01650-32900. 4650 AA steenbergen, tel. 01670-63940.
De SGP fractie was maandagmiddag tijdens de Thoolse raadsvergadering zo trots als
een pauw - en mag dat ook zijn - nu de fietspadkansen in zoverre zijn gestegen, dat er
principiële toezeggingen zijn voor rijks- en provinciale subsidies die kunnen doortik
ken. De subsidievoordracht door het provinciaal bestuur geldt evenwel voor 1983,
want nu is de subsidiepot leeg en moet de hoop gevestigd blijven op een zodanige
aanvulling voor die tijd, dat de fietsverbinding Poortvliet-Sint-Annaland in genoemd
jaar toch kan doorgaan. Wethouder L.J. Koopman bracht het vroege gejuich daarmee
terug tot wat redelijker proporties.
zoveel uren per jaar mag je C.N.C. rui
ken, maar dat is een rare norm. Het
compostbedrijf is een twijfelgeval en
daarom moetje geen risico nemen", zei
dhr. Comelisse. "Voor de Thoolse land
bouw als geheel is het compostbedrijf
alleen maar positief', zei ZLM-bes-
tuurslid L. J. C. Potappel, die ten aan
zien van de stroleverantie hogere prijzen
in 't verschiet zag. F.N.V.-bestuurder M.
A. J. van der Linde liet zich ook positief
uit over de voorgenomen vestiging, zij
het wel onder goede voorwaarden.
Dat standpunt had de Thoolse vakbond
aanvankelijk ook al, maar de hoorzitting
zorgde voor een tijdelijke kentering, tot
het bezoek van dinsdag.
Limburgse FNV-bestuurders wilden
C.N.C. niet graag laten gaan. "Als we
geproefd hadden, dat CNC het bedrijf
in Ottersum naar Tholen zou verplaat
sen, dan zouden we tegengas geven. Een
tweede CNC-vestiging in Tholen kun
nen we alleen maar toejuichen. Elke ar
beidsplaats die geschapen wordt, kan
alleen maar' welkom zijn", aldus de
FN V-bestuurder. Burgemeester Berger
van Gennep onderstreepte dat. "150
Man op straat zetten, is voor ons een te
grote som, zeker in deze tijd van malaise.
Ondanks de geur is CNC een gezond en
goed bedrijf. Je hoort er hier niet meer
over, sinds de ammoniaktoevoer stopte
en de geurbelasting afnam. Dit is lang
niet meer het bedrijf waar vroeger de
strijd om is gegaan. Sinds de oprichting
Bij een controle op de verlichting van
fietsen en bromfietsen in en rond St.
Maartensdijk, Scherpenisse en Poort
vliet zijn elf inwoners bekeurd. De ver
lichting was onvoldoende of ontbrk zelfs
helemaal. Enkelen wensten hun boete
niet contant te betalen, zodat ze een
proces-verbaal kregen.
is CNC aanmerkelijk in kwaliteit verbe
terd. De bewoners willen CNC dan ook
niet wegpesten. Niets is minder waar.
Destijds kwam er een kleine georgani
seerde groep in verzet, van wie er twaalf
in beroep zijn gegaan bij de Kroon tegen
het afgeven van een hinderwetvergun
ning. Het merendeel woonde hier niet in
de omgeving en was import. De bevol
king zou in opstand komen als CNC zou
wegtrekken", aldus de burgemeester
van Gennep.
De raadsleden van Gennep waren graag
bereid alle informatie tè geven, maar ze
begrepen de zorgen op Tholen toch niet.
"Waar maken jullie je druk over?, dat
zegt zowel links als rechts in onze raad,
al zijn we het dan nSt altijd eens", zei
een in Gennep wonend PvdA-raadslid,
die liet weten, "nooit iets" van het com
postbedrijf te ruiken. Het enige vrou
welijke raadslid in Gennep, dat aan de
rijksweg in Milsbeek schuin tegenover
CNC woont, vertelde, dat ze "een paar
keer" in de twaalf jaar dat ze daar woont
de ramen dicht moest doen wegens
stankhinder. Aan de rijksweg bleken tot
veler verwondering ook een rij vrij
staande nieuwe en zelfs nog in aanbouw
zijnde huizen te staan.
Een werknemer van C.N.C., al achttien
jaar in dienst van het compostbedrijf,
liet weten geen hinder te ervaren. Bij
thuiskomst was het ook aan zijn kleding
niet te ruiken dat hij in de compost had
gewerkt.
Burgemeester Baerends hoopte, dat de
Tholenaren hun ervaringen, hetzij posi
tief, hetzij negatief, zouden doorgeven
aan het thuisfront. Hij dankte het ge
meentebestuur van Gennep voor de
gastvrijheid en zegde de raadsleden in
hun eerstvolgende vergadering een ver
rassing toe. Burgemeester Berger bood
zijn collega het boek "1000 jaar Gennep
aan".
"Dat u met dit bedrijf een goede toe
komst tegemoet kunt gaan", was de
laatste wens van de burgemeester van
Gennep. Om elf uur was het 's morgens
om half acht al vertrokken gezelschap
weer terug op Tholen.
De hoop mag er echter blijven en daar
om wilde SGP woordvoerder Th. Aar
noudse toch wel wat dieper ingaan op
het b en w voorstel om een voorberei
dingskrediet te voteren voor het maken
van een besteksklaar plan en gedetail
leerde kostenbegroting. Men moet im
mers wel klaar zijn, eer die pot zou
overlopen. De heer Aarnoudse herin
nerde er aan, hoe zijn fractie al sinds
1975 doende is en dat bij herhaling me
dewerking te vragen van b en w en raad
voor het bedoelde fietspad. Dit vanwege
het gevaar voor de scholieren, die van
die verbinding veel gebruik maken. Het
college wilde er niet aan beginnen in
dien de subsidie tot 50% beperkt zou
blijven. Onze aanhoudende drang
maakte toch duidelijk, dat ministeries
wilden bijdragen en daardoor ook de
provincie. Het resultaat van die drang is
thans dit voorstel, waarvan uiteraard
onze fractie met grote voldoening ken
nisnam. Niet alleen wij zullen er mee
zijn ingenomen, zeker ook de ouders van
de kinderen, die dagelijks over die ver
binding fietsen. Hij hoopte dat het
voorstel zo snel mogelijk wordt uitge
voerd, zodat men als gemeente klaar is,
als aan de subsidievoorwaarden wordt
voldaan en dat het fietspad er dan in
1984 zal liggen.
CDA woordvoerder W.C. van Kempen
liet meteen horen met het voorstel ak
koord te gaan, maar voegde er aan toe,
dat zijn fractie zich wat voorzichtiger
had opgesteld dan de SGP. Niet omdat
de noodzaak ook niet zou worden inge
zien, maar omdat het zonder redelijke
subsidie financieel geen haalbare kaart
zou zijn geweest. Die mogelijkheid
schijnt er nu wel te zijn en daarmee is
ook onze fractie ingenomen.
WD-woordvoerder M. van Damme
had evenmin moeite met het voorstel.
Hij immers had al voorspeld, dat het er
eens wel zou komen. Het kostenaspect
weerhield echter onze fractie daarmee
toen reeds akkoord te gaan. Er was nog
te veel luchtledig. Dat de raad er toch
voorstander van was blijkt o.a. uit het
door de Heide Mij voorlopige plan.
Niettemin, zo vervolgde de heer Van
Damme, vind ik dat de SGPfractie een
pluim heeft verdiend voor haar vast
houdendheid in deze zaak. De heer Van
Damme bleek echter ook niet vergeten
te zijn, dat nog vroeger het voormalige
CHU raadslid M.J. Geuze al op het
fietspad attendeerde.
VVD-raadslid J.L. van Gorsel wilde het
nog eens hebben over de weg zelf. Be
kend is dat die Weihoekverbinding een
wat onstabiele ondergrond heeft en voor
het zware verkeer in feite een zwakke
schakel is. Hij zou willen voorstellen te
onderzoeken wat het meer gaat kosten
(tegelijk met aanleg fietspad) als men de
rijbaanverharding nog een meter brede!
zou maken. Voorts wilde hij weten of er
ook onderhoudsubsidies mogelijk zijn.
PvdA-woordvoerder P. van Schetsen
wenste niets af te doen aan de herhaalde
SGPaandrang, maar wees er op, dat de
gehele raad, inclusief b en w de ernst van
de situatie wel hebben onderkend. In de
commissie Openbare Werken is dat
eveneens bij herhaling gebleken. Met de
subsidietoezeggingen lijkt het plan in
derdaad bijzonder aantrekkelijk.
In de beantwoording zei wethouder
Koopman dat het inderdaad de finan
ciële consequenties waren, die b en w
brachten tot de afweer van het SGP
voorstel. Hij wilde ook kwijt, dat in
tegenstelling met mogelijke verwachtin
gen het nog maar gaat om subsidietoe
zegging in principe en thans is bij de
provincie die pot leeg. Op dit moment
dus nog wat minder blij dan het lijkt, er
zal om voorzitters-uitspraken te citeren
■nog wel met een en ander gestoeid
moeten worden. Nog groter twijfel had
wethouder Koopman om het voorstel
Van Gorsel tot wegverbreding te reali
seren. Dat zou een boel meer kosten en
hij zag bijdragen in deze niet zo zitten.
Evenmin komen er bijdragen voor extra
onderhoud. Ook voor dit voorstel was
geen hoofdelijke stemming nodig. In dat
opzicht was men al aangeland bij de
toegeeflijkheid, die het mensdom eigen
schijnt te worden in de laatste decem-
berweken.