Grootste raadsel aller tijden De zwarte zwaan Vele projekten verkeersopvoeding n 7 n n 7 L_ r i: p P n r L r P n L r L p r P r n n n 5-7 P n n L 1 r r P r r r P lj n L P P L P r L L r P n P P P P P i P L l_ p IJ u P P U L r n P J P p LJ P U J P P p J p P P P P n P H j Li p lj j LJ LJ 3 n P L Boekennieuws Ij Lj vierde jaar, waarin het weer teleurstelde - een praktische fototip voor li Donderdag 11 december 1980 EENDRACHTBODE 15 T" - Eendrachtbode- Sinterklaas blunderde p p p p p p L Arts als partizaan. De vervalsing van Egar Ross. "Tuinders willen zoet water". Verspreiding en kleur Afmetingen en voedsel VANILLE Jonge kinderen Rechts voorrang voor fietsers niet zo simpel WIJ VERHUIZEN MINDER Voorlichting voor Mavo's Z i 8 6 ro 77 72 '3 '9 76 78 '3 20 2Z 23 28 25 26 >7 28 29 3o 37 33 39 35 36 37 38 T/O 8' 83 7/8 1* 86 97 88 99 50 57 52 53 58 66 52 59 67 6l 63 *9 6s- a 7/ SS *9 7° 7' P 73 71 7S 77 7f 73 8o 87 83 S9 85 86 V SS »9 9' 9i P 99 9* 99 99 700 '0/ 702 /ol 707/ 706 /ei "7 708 "9 I/O 7/7 7/2 773 "8 7/5 7>6 »7 1/8 "3 720 72/ t nz /2 3 "9 725 726 '17 128 723 /3o 737 732 733 139 736 73/ 738 '39 'ie 'i' 77/2 '83 788 785 '86 m '97 'i» '19 750 757 752 753 '59 '68 /Sé '57 '58 '59 'So /6/ 76* 703 >7l ié5 /66 yes 7Ó(f //O '7' '7' '73 '79 '75 7/6 '77 '79 780 ISI 'S3 783 'B9 'SI Hé /SS 787) /yo W1 712 '93 ''99 >15 w '99 leo 20/ 202 2o3 1*9 205 206 *°7 io8 J 2/0 2/7 1'2 2/3 \w~ 2/5 1*7 278 :t7 220 J2/~~\ 222 ALS u de kruiswoordpuzzel opgelost hebt, kunt u de letters, die in het op lossingsformulier gevraagd worden, invullen. U vindt dan een waarheid, waar Sinterklaas het roerend mee eens is. HORIZONTAAL: 1openbaar vervoer middel; 5. kunstuiting; 8. kennen; 12. Europeaan; 15. naaigerei; 20. graf vaas; 21. sleeën; 23. bar; 24. water dier; 25. beving; 27. ons inziens; 29. plaats in Gelderland; 31. vis; 32. ener giebron; 33. vaartuig; 34. motorrace; 35. grondsoort; 37. boom; 38. ver schrikkelijk; 39. koeiemaag; 41. Euro peaan; 42. op die wijze; 43. ruw, grof; 44. deel van een schip; 46. pl. in Gel derland; 47. Frans lidwoord; 48. rivier in Rusland; 50. vertragingsinstru ment; 52. reep; 54. teken; 55. vr. munt; 56. pl. in Noord Holland; 59. ontkenning; 61. zo nu en dan; 63. voorzetsel; 65. rivier in Azië; 67. aan land komen; 70. en andere; 72. rus tend; 74. interest; 77. bewijsschrift; 78. Hollandse graaf; 79. vr. munt; 81. van onderen; 82. watering; 84. een zekere; 85. speculatie; 86. houding; 87. slot; 89. boom; 91. groot water; 92. watervlakte; 93. pl. in de N.O. Pol der; 95. water in Friesland; 96. niet even; 97. waterdier; 99. vervoerson derneming; 101. dop; 103. voor; 105. vogel; 107. Europeaan; 109. voordeel; 111. baljuw; 113. neerslag; 115. brief aanhef; 117. insekt; 120. onderricht; 121. reeds; 122. zangnoot; 124. oude maat; 125. slede; 127. een zekere; 128. sporeplantje; 130. bijbels figuur; 131. sportartikel; 133. watering; 135. sereen; 137. deel van een bouwwerk; 140. eerstvolgend; 142. regeringsreg lement; 143. klaar; 144. soort onder wijs; 146. het Romeinse Rijk; 147. vaartuig; 148. vreemde munt; 149. dwarshout; 150. onder andere; 151. sportterm; 152. bevroren water; 153. laatstleden; 155. rivier in Italië; 157. landbouwwerktuig; 158. grondtoon; 159. klaar; 161. gemalen graan; 163. hijswerktuig; 165. kledingstuk; 166. vlaktemaat; 168. steen; 170. Europe aan; 172. lidwoord; 174. landbouw werktuig; 175. voegwoord; 177. Eu ropeaan; 179. elektrische tractie; 180. koeiemaag; 182. vogelverblijf; 184. soort onderwijs; 185. hoog bouw werk; 187. bijbels figuur; 191. pluim vee; 194. deel van een drukpers; 196. vloerbedekking; 198. gewicht; 200. boom; 201. kleefmiddel; 203. voorzet sel; 204. alp; 205. kleefmiddel; 207. vogeleigenschap; 208. vogel; 210. huishoudtextiel; 212. roem; 214. mal; 217. betalingsbewijs; 218. woonschip; 219. sluis; 220. bestemming; 221. kle dingstuk; 222. dwaas; 223. vogel; 225. stapel; 227. woud; 228. Euro peaan; 229. rijksoverheid; 230. oude maat; 231. al; 233. nummero; 234. wees gegroet; 236. Europeaan; 238. godin; 239. hobbelen; 241. pl. in Drente; 243. tijdrekening; 244. eetge rei; 245. bevel; 246. landbouwwerk tuig; 247. pl. in de N.O. Polder; 248. meisjesnaam; 249. vreemde munt; 250. zich voortbewegen; 251. hou ding; 251telwoord (Eng.). VERTIKAAL: 2. Rijks Universiteit; 3. roem; 4. als; 5. grond om boerderij; 6. legeronderdelen; 7. broeikas; 9. water in Friesland; 10. deel van een trap; 11. landbouw werktuig; 12. wondvocht; 13. hinderend; 14. voorzetsel; 16. veel gepraat; 17. boom; 18. laatstleden; 19. zonder sap; 22. zelfkant; 24. vrou welijk dier; 26. deel; 28. een weinig; 30. telwoord; 33. indien; 34. bloei- wijze; 36. spleet; 39. bijbels figuur; 40. het bieden; 43. toestand van bewuste loosheid; 45. telwoord; 46. meer in Amerika; 47. hinder; 49. vuilnishoop; 51. dienstbare; 53. deel van een schip; 56. luim; 57. zangnoot; 58. vochtig; 60. enkelen; 62. verdragen; 64. in het jaar; 66. babywoordje; 68. nummero; 69. wildebeest; 71. vogelverblijf; 73. voedster; 75. water in Friesland; 76. ver; 80. aankomend; 81. langs; 83. pl. op de Veluwe; 86. indien; 88. vroe gere koningin; 90. zuivelprodukt; 91. familielid; 92. geneesmiddel; 94. ri vier; 97. eisen; 98. wintervoertuig; 100. windrichting; 101. draskolk; 102. uitroep van pijn; 103. vacht; 104. of dergelijke; 106. elektrische tractie; 108. goud (Fr.); 109. de onbekende; 110. ver; 112. rijksmark; 114. boom; 116. rekenopgave; 118. horige; 119. damp; 121. pl. in Overijssel; 123. on gebonden; 124. eerstvolgend; 126. godsdienst; 127. roem; 129. liefkozen; 130. oude maat; 132. ter gedachtenis; 133. pracht; 134. lidwoord; 136. titel; 138. pl. uit de oudheid; 139. rund; 141. roofdier; 143. vierhandig dier; 145. deel van het gezicht; 147. bevel; 152. haast; 154. Frans lidwoord; 156. Griekse letter; 157. deel van een been; 158. bolgewas; 160. vreemde munt; 161. insekt; 162. bergplaats; 163. Chi nese maat; 164. vogeleigenschap; 165. hoofddeksel; 167. noot; 169. voegwoord; 171. bijbels figuur; 172. hoofddeksel; 173. plagen; 176. stand; 178. zuivelprodukt; 130. soort onder wijs; 181. alp; 182. plaag; 183. Frans lidwoord; 185. motorrace; 186. voor zetsel; 188. sneb; 189. boom; 190. kram van het middenrif; 192. ons in ziens; 193. een zekere; 194. lidwoord; 195. laatstleden; 197. spil; 199. pla neet; 201. serre; 202. kort ogenblik; 204. vogel; 206. lekkernij; 207. onge bonden; 209. maanstand; 210. berg plaats; 211. nummero; 213. regerings reglement; 215. vogel; 216. vogel; 217. herhalen; 218. karakter; 224. meetkundig lichaam; 225. zwak; 226. Europese hoofdstad; 228. dat is; 231. bloem; £32. Indisch vleesgerecht; 233. rekening; 235. zinken; 236. pl. in Drente; 237. vertragen; 239. man; 240. landtong; 242. rivier in Frankrijk; 247. tijdrekening; 248. Chinese vrij heidsheld; 249. deel van de Bijbel. Met een ijskoud gezicht schreef Sinter klaas vorige week tot de niet jeugdige puzzelaars, dat de opgaaf voor de oude ren weliswaar wat moeilijker- was dan voor de jeugd, maar dat toch een brede massa van puzzelaars kans zou zien voor een oplossing. Maar wie schetst de grote verbazing van de meest doorgewinterde puzzelaar, toen hij of zijn geen kans zag de oplossing te maken. De reden was even simpel als Sinterklaas is. Hij had de opdracht»niet doorgegeven. Zelf lacht hij in zijn vuistje, maar de redactie zat er wel mee. Die moest tientallen telefoontjes beant woorden of er soms de andere dag weer een krant kwam met de opdracht en of zij of hij wel de gehele krant in zijn of haar bezit had. Daarom nederige excu ses van de redactie, want de boosdoener zit al in Spanje. Nu opnieuw de plaat en ook de opdracht. Het geduld moest een week op de proef worden gesteld. De oplossing van de grote puzzel komt nu in de oudejaarskrant van dinsdag 30 de cember. Inzenden tol) uiterlijk donder dag 18 december, zodat de post van vrijdagmorgen 19 december nog wordt meegenomen. Opnieuw veel puzzelple zier. De oplossing van de kinderpuzzel moet maandag 15 december binnen zijn. De prijswinnaars worden in het kerstnum mer van dinsdag 23 december vermeld. Inzenden per briefkaart aan Eendracht- bode. Postbus 5, St.Annaland. Op het jaareinde verschijnen weer de overzichten met terugblikken op 1980. Het weersverloop hoort daar in de regel ook bij. Op voorhand, aan de hand van cijfers tot eind november, kan al worden opgemerkt dat dit het vierde opeenvol gende teleurstellende jaar zal fvorden. Eigenlijk is er maar één voortreffelijk mooie maand geweest öet 68 uren zon meer dan normaal in De Bilt en met weinig regen, en dat was de meimaand, gevolgd - in gunstige zin - door septem ber. De winter was nat en wisselvallig met alleen in januari nog even een ijsperio- de. Zeer teleurstellend was bijvoorbeeld de maand maart, met in De Bilt een te kort van 66 uren zon. Wat de vier seizoenen betreft, heeft de zomer het geheel laten zitten. Bijzonder slecht was de periode van half juni tot 22 juli. met plaatselijk meer dan 200 mm regen en geen enkele dag boven de 20 graden. Gevolg hiervan, ook al deed augustus nog een redelijke poging er iets van te maken, was dat de zomer te nat verliep met in de Bilt maar liefst 165 uren zon minder dan normaal, waarmee het een van de somberste zomers werd van deze eeuw. Een zeer merkwaardige maand was wel november, want deze herfstma nd begon compleet winters. Op enkele plaatsen in ons land werd o.a. op de Veluwe, gedu rende een week lang wat sneeuw aange troffen en op enkele dagen lag het kwik ongewoon laag met dicht bij de grond minima rond -10 graden. Op enkele plaatsen in ons land werd op 2 novem ber geschaatst en ook dat gebeurt zel den. Wie er een vroeg begin van de winter in mocht hebben gezien, moet zijn verrast door een zeer warme periode die de tweede en derde week van no vember merkte, waarbij maxima tot 15 graden en /tachttemperaturen van 13 graden zijn gemeten. Temperaturen die zo laat in november deze eeuw alleen vergelijkbaar waren met 1947 en 1959. Winteronzeker Het laatste novemberweer rangeerde ons geleidelijk weer op een wat kouder weertype, met noordelijke winden en buien. De wintermaand december staat alweer op de kalender en het is geheel afwachten wat de winter zal afleveren. Af en toe hoor je nog een kreet van een koudegrond-weerkundige die meent nog een profetische uitspraak te kunnen doen over het karakter van de winter, maar een ieder die het weergebeuren serieus benadert, weet maar al te goed dal er niemand is die ons op de eerste dagen van december met zekerheid kan zeggen welke kant het zal uitgaan, zacht, normaal of streng. Alles te weten maakt niet gelukkig, wordt wel gezegd, dat geldt ook voor het verloop van de win ter, want de één hoopt dat het een zachte winter zal blijven, anderen (vooral jon geren) zullen toch graag een fikse vorst periode op de agenda zien geplaatst Meestal is het zo dat er voor elke wel iets -wils- bij is. jZZmm, Aan het leesvoer uit de Tweede Wereldoorlog is een zoveelste roman toegevoegd. Wat echter bij uitgeverij Hollandia op dat gebied verschijnt, is gewoonlijk de moeite van het lezen waard voor hen, die van spanning hou den in een boek. Toch is het verhaal van Barbara Wood Gareth Wootton gebaseerd op histo rische feiten. Feiten die zich afspeelden in 1941 in Sofia (Polen). In "Arts als Partizaan" bedenken dokter Jan Szu- kalski en zijn assistente Maria Duszyns- ka een vernuftig plan, waardoor een stad aan de verwoesting van nazi-legers weet te ontkomen. Er raken in de loop van het verhaal weliswaar steeds meer mensen betrokken bij één van de meest gedurfde verzetsdaden in de Tweede Wereldoor log, maar daardoor wordt het verhaal niet zo ingewikkeld, dat men te veel moet onthouden. Het gaat immers vooral om de hoofdpersonen, de arts en zijn assistente, om een jonge nazisol daat, om vader Piotr Wajda. uitstekend getekend, om de meedogenloze Maxi- miliaan en om de jonge joodse leider van een groep partizanen. Het moeilijkste van het boek is om het neer te leggen, terwijl de laatste bladzij de nog niet is gelezen. Geen overdrijving als het cliché van spannende oorlogsroman hier toch weer wordt gebruikt. "Vader Wajda keek recht in de koude ogen van Hartung. "Zoals ik al zei. hebben ze Polen verla ten. Ze zijn buiten uw bereik. Hartung explodeerde. Met overslaande stem schreeuwde hij bevelen tegen de man. De schoten uit de machinepistolen weerklonken in de ruimte..toen...." Ge bonden kost het 34.50 in de erkende boekhandel. Een zwart Beertje, een triller. Het gaat om vervalsingen, maar niet van het kleine soort. Meer een paperback dan een pocket van 14.90. Op 10 januari 1697 zeilde de Hollandse zeevaarder Willem de Vlamingh met één van de schepen van de roemruchte Ver enigde Oostindische Compagnie langs de westkust van Australië, dat in die tijd nog Nieuw Holland heette, en liet het anker vallen aan de monding van een nog niet op de kaart aangegeven brede rivier. Kort daarna werd een sloep gestreken en roeide hij met een veertigtal van zijn mannen de onbekende stroom op om de ze te verkennen. Al spoedig stuitten zij op honderden grote vogels, die precies op de zwanen in Holland geleken. Er was echter één zeer opvallend verschil. Terwijl de zeelieden tot dusver nog nooit anders dan witte zwanen gezien hadden, waren de vogels aan de oevers van deze rivier tot hun niet geringe verbazing bij na geheel zwart. De Vlamingh slaagde erin drie van die zeer "ongewone" die ren te vangen en levend over te brengen naar het toenmalige Batavia. De vang- plaats tekende hij aan op de kaart onder de naam "Swaanerivier". Tegenwoordig staat die rivier nog altijd als zodanig op de kaart (Engels: Swan River). In de De tuinbouwstudiecluh Tholen en St. Philipsland kwam op 8 dec. bijeen in de zaal van Burgraaf te St. Annaland. De heer J. Hendriks van de tuinbouwvoor- lichtingsdienst sprak over Radijsteelt onder glas. Er was een uitvoerige dis cussie. Na de pauze sprak de heer J. Wals, bedrijfsvoorlichter voor de volle- grond in dit gebied, over Bloemkool teelt. Toen deze na het uitvoerig belich ten van de teelt stelde dat beregening noodzakelijk was spitste de discussie zich vooral toe op de zoetwatervoorzie ning. Ook de glastuinders hebben graag zoet grond- en slootwater ipplaats van het nu dure leidingwater met zijn be perkingen betreffende de afname. De hoop is gevestigd op het Zoommeer dat in de toekomst zoet kan worden. Enkele tuinders zitten in een commissie die deze zaak aan het bestuderen is. Besloten werd om er bij de bevoegde instantie's op aan te dringen van de verzoeting van het Zoommeer werk te maken. Zoet water geeft grote mogelijkheden voor allerlei tuinbouwteelten zoals: volle- grondsgroenten, bloembollen, zaadteelt en boomkwekerij. Het geeft ook de glastuinder meer mogelijkheden. Lei dingwater is duur en mag maar in be perkte mate worden afgenomen wat wel eens problemen geeft bij doorspoelen en in een droge zomer. Zoet water zou een vooruitgang zijn voor de streek, vinden de tuinders. buurt van de monding ligt thans de schitterende wereldstad Perth, welke qua inwonersaantal overeenkomt met die van Rotterdam. Ofschoon hieruit blijkt dat de zwarte zwaan al bijna drie eeuwen bekendheid geniet, weten we sedert 1962 pas iets meer over zijn gedragingen in de vrije natuur. In dat jaar begon men aan een uitgebreide studie over de levensver richtingen van deze sierlijke vogel. Het woongebied van de zwarte zwaan, in wetenschappelijke kringen beter be kend als Cygnus atratus, omvat behalve geheel Australië, ook Tasmanië en Nieuw Zeeland. In laatstgenoemd land behoort hij niet tot de endemische fau na, maar werd daar door de mens in 1864 naar toegebracht. Alhoewel men geneigd is uit zijn popu laire naam te concluderen met een ge heel zwarte vogel te doen te hebben, blijkt dit maar ten dele waar te zijn. Het zwarte verenkleed, dat vaak een brui nachtige glans heeft wordt namelijk onderbroken door witte vleugelpennen. De poten zijn grijsachtig, terwijl de vuurrode snavel aan het uiteinde twee witte dwarsstreepjes vertoont. Mannet jes en vrouwtjes hebben dezelfde kleur en grootte. Alleen deskundigen kunnen de geslachten onderscheiden. De jongen zijn de eerste tijd van hun leven licht grijs; via verschillende tinten grijs en bruin krijgen zij na verloop van tijd de kenmerkende donkere kleur van de volwassen dieren. Met zijn lengt van 125-130 cm en een gewicht van maximaal 9 kg (mannetjes gemiddeld 6 kg, vrouwtjes 5 kg) behoort de zwarte zwaan tot de wat kleinere zwanesoorten. In totaal kent de wereld nog zo'n zes verschillende soorten zwa nen. De in ons land voorkomende knobbel- en wilde zwaan bereiken bij voorbeeld een lengte' van iets meer dan 150 cm en een gewicht die de tien kg te boven gaat. Vroeger werd van de zwarte zwaan beweerd dat hij zowel plantaar dig als dierlijk voedsel tot zich nam. maar het reeds eerder genoemde weten schappelijke onderzoek heeft uitgewe zen, dat hij zich hoofdzakelijk met ver schillende grassoorten en met allerlei waterplanten voedt. Eén slak of insekt, 3at zich toevallig tussen deze voedselplanten ophoudt, wordt gelijktijdig mee naar binneng- werkt en vandaar mogelijk de verwar ring. In sommige delen van Australië is "de zwarte vogel zo talrijk, dat hij grote schade aan graslanden toebrengt. Dit is een van de redenen dat periodiek jacht op hem gemaakt wordt. Vanillevla, -cake en -ijs staan regelmatig op ons menu, maar wat is vanille nu eigenlijk? Het is de vrucht van een orchidënboom of klimorchidee. Al lang voor de ont dekking van Amerika, werd zij door de Azteken gehruikt als medicijn, voor parfum en als ingrediënt voor hun ge liefde drank Xoco Lat, een mengsel van cacao en vanille. Wanneer de bloem van de orchidee verwelkt is, groeit er een geel-groene boonachtige vrucht op haar plaats, die men plukt als zij 12 tot 25 cm lang is. Zij heeft dan nog niet de echte vanille-smaak. Die ontstaat pas nadat men' de staafjes in een luchtdichte ruimte heeft laten "zweten". Zij worden dan donker bruin en zijn bedekt met kleine vanille kristalletjes. Naar gelang van kwaliteit, lengte en kleur, worden de gedroogde staafjes dan gemalen tot poeder of er wordt extract of essence van gemaakt. Als vanille op de juiste manier bewaard wordt (in luchtdichte verpak king). kan haar geur en smaak ongeveer 5 jaar goed blijven. Minister Tuijnman (Verkeer en Water staat) gaat een beleidsplan voor de ver- keerseducatie opstellen. In de brief aan de Tweede Kamer, waarin hij dit aan kondigt, geeft de minister tevens een overzicht van de lopende projekten op het gebied van de verkeersopvoeding. Ook schenkt de brief aandacht aan het verkeersonderricht in het kleuter-, lager- en voortgezet onderwijs. Met dit alles voldoet de minister aan een toezegging aan de Tweede Kamer en aan een motie uit 1976. Vooruitlopende op het toekomstige be leidsplan voor de verkeerseducatie heeft de directie Verkeersveiligheid van het ministerie, in samenwerking met enige gemeenten, reeds een aantal educatie- projekten opgezet. Allereerst het Haagse verkeersonderwijsprojekt, dat tot doel heeft kinderen in staat te stellen op geëigende wijze om te gaan met de ver- keersomgeving. Dit projekt is gericht op de ontwikkeling van een lesprogramma voor kleuter- en basisonderwijs. De leerlingen van dit onderwijs zullen het programma in fasen aangeboden krij gen. Tegen de zomer van 1984 zullen, naar verwachting, de resultaten van het projekt bekend zijn. In Winschoten startte in 1978 een ver- keersleefbaarheidsprojekt. Dit demon- stratieprojekt heeft tot doel met een voudige middelen de zogenoemde sub jectieve en objectieve verkeersleefbaar- heid te bevorderen. Het is de bedoeling dat de bevolking de maatregelen zelf ontwikkelt. Het accent ligt daarbij op maatregelen inzake de verkeerscircula- tie en de inrichting van straten. Na een vooronderzoek werd een pakket een voudige maatregelen opgesteld ter ver betering van de infrastructuur. Daarbij waren drie groepen vrijwilligers uit drie woongebieden betrokken. Verkeersdes- kundigen hebben bekeken of hun maa tregelen doeltreffend waren. Nadat zij zijn uitgevoerd, volgt nog een na-on derzoek. In de loop van 1982 zal het projekt, waarin ook een programma voor de verkeerseducatie van geheel Winschoten is opgenomen, naar de ver wachting zijn afgerond. Andere ge meenten kunnen dan hun voordeel doen met de ervaringen uit Winschoten. Het Verkeerskunding studiecentrum van de universiteit in Groningen is in tussen - sinds 1974 - bezig aan een on derzoek in hoeverre het gedrag van jon ge kinderen in het verkeer kan worden beïnvloed door verkeersopvoeding. Dit projekt moet belangrijke gegevens op leveren voor de programma's van het verkeersonderwijs op de kleuter- en la gere scholen. Het onderzoek werd ver deeld in een probleemanalyse en een experimentele fase. De probleemanaly se is inmiddels klaar. Bij de experimen tele fase zijn ook leerexperimenten be trokken. met als doel instructie- en trai ningsmethoden te ontwikkelen om kleuters te leren veilig over te steken. In Groningen heeft men overigens nog een ander projekt onderhanden, dat voortvloeit uit een motie van de Tweede Kamerleden Cornelissen. Beinema, Tolman en Hermes. Het gaat daarbij om een evaluatie van het huidige verkeer sonderricht bij het kleuter- en basison derwijs. Ook ging men na in hoeverre in het voortgezet onderwijs meer aandacht kan worden besteed aan verkeersonder wijs. Inmiddels is een rapport over dit onder zoek verschenen, dat tegelijk met de brief naar de Tweede Kamer werd ge zonden. Enige aanbevelingen uit dit rapport: meer nadruk bij het verkeersonder wijs op de belevingswereld van het kind. meer oefenen in de praktijk, ouders dienen meer dan tot nu toe betrokken te worden bij het verkeer sonderricht aan hun kinderen, ook verkeersonderricht in het voort gezet onderwijs, waarbij verkeerson derwijs een apart vak moet worden en aan de docent minimum-eisen moeten worden gesteld. Al deze projekten en studies zullen ten slotte moeten uitlopen op het Beleids plan voor de verkeerseducatie, waarin zal worden gesteld dat de mens zijn mogelijkheden tot deelneming aan het verkeer kan ontwikkelen door opvoe ding en vorming, door opleiding en training en door voorlichting. Minister Tuijnman (Verkeer en Water staat) wil eerst laten nagaan wat de ge volgen voor de verkeersveiligheid zijn als de regel: rechts heeft voorrang ook zou gaan gelden voor fietsers en brom fietsers. Hij schrijft dit in een brief aan de Tweede Kamer. Ook over de gevolgen voor de doorstro ming van het langzaam en gemotori- 'seerde verkeer zal de overheid zich moeten beraden. In het afgelopen jaar is bij het ministerie van Verkeer en Wa terstaat een inventarisatie gemaakt om een inzicht in deze problemen te krijgen. Daarover zal binnenkort een voorlopig rapport verschijnen. Er zijn internationaal weliswaar afspra ken gemaakt over voorrang voor lang zaam verkeer van rechts, maar er zal nog beslist moeten worden of Nederland bij toetreding tot dit verdrag (Wenen 1968) niet een voorbehoud op dit punt zal moeten maken. Als je de voorrangsre geling tussen langzaam en gemotori seerd verkeer gaat wijzigen, brengt de overgang een aantal problemen met zich mee, aldus de minister. Hij wijst erop, dat het hier gaat om een reeds jarenlang bestaande gedragsregel in het verkeer. Minister Tuijnman merkt voorts op, dat bij de wijziging van de voorrangsrege ling ook andere overwegingen moeten worden betrokken uit een oogpunt van het verkeersveiligheidsbeleid. Daarbij denkt hij aan een eventuele invoering van het onderscheid in verkeers- en ver- blijfsgebieden en de mogelijkheid om onder bepaalde omstandigheden de snelheidsbeperking binnen de bebouw de kom te kunnen wijzigen. Omdat het een gecompliceerd probleem is, dat niet alleen het beleid van Verkeer en Waterstaat raakt, wil minister Tuijn man uit inderdepartementaal overleg een advies krijgen. In het afgelopen jaar is het aantal ver huizingen met een erkende verhuisfir- ma. in de particuliere sektor met ±30% gedaald. Als belangrijkste reden hier voor wordt gezien, dat er minder van woning wordt gewisseld (onzekerheid in de huizenmarkt). Het huren van een vrachtwagen om zelf te verhuizen is daarbij toegenomen. Wat zijn de voor- en nadelen van het "laten" verhuizen door een verhuison- derneming? Het kost u natuurlijk heel wat minder moeite en uö spulletjes zijn verzekerd. Als er iets kapot gaat, keert de verzekeringsmaatschappij van uw verhuizer dit uit. Er is trouwens heel wat minder kans op schade, want voo/ zo'n bedrijf is het tenslotte routinewerk. Men demonteert kasten en heeft alle midde-, len bij de hand om grote stukken als piano's te takelen. Het nadeel ervan is, dat het wel meer geld kost. Maar als de meubels waardevol en/of dierbaar zijn, is het toch wel aan te raden. Door on handigheid of onwetendheid kunnen nl. maar al te gauw beschadigingen ont staan. Vanavond, donderdag 11 december, om half acht is er in de Roncallischool aan de Zuidzijde te Bergen op Zoom voor lichting voor ouders en leerlingen uit de eindexamenklassen van de mavo's uit de omgeving. Ook de Chr. en gem. Mavo uit Tholen werken hieraan mee. Er zijn totaal 28 scholen (Middelbaar en Hoger Beroepsonderwijs M.B.O. en H.B.O.) en een aantal bedrijven, zoals Aviolanda, die informatie geeft over de bedrijfsop leiding. Ook het arbeidsbureau en het Instituut voor beroepskeuze werken mee aan deze voorlichtingsavond. Er zijn mogelijkheden om 2 a 3 onder— delen van elk een uur te bezoeken. m f ?J0< Verschil in lens Een standaardlens, zoals deze op de meeste kame ra's te vinden is, geeft onze omgeving weer zoals ook ons oog de dingen van deze afstand ziet. Die blik kan wel eens te ruim zijn voor duidelijke foto's. Wie beschikt over een kamera met een ver wisselbare lens, kan inplaats van die standaard lens, bijvoorbeeld ook een telelens gebruiken. En dan ontstaat het beeld van foto 2: een klein deel wordt groot weergegeven. De achtergrond is on scherp, daardoor krijgt het dier hier alle aksent en dat maakt de foto veel aantrekkelijker.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1980 | | pagina 15