50 MILJOEN KINDEREN
SPELEN MET LEGO
Nu Peugeot
prijsvoordeel
DAN VINDT U BIJ ONS
NIEUWE PEUGEOTS TEGEN
EEN BIJZONDERE PRIJS.
DE AVONDEN TOT 9 UUR;
HIJ KOMT ZELF OOK
PEUGEOT-DEALER V3I1 KAAM
HET NIEUWSTE SNUFJE:
VERBRUIKSVER KLIKKER.
WAT GEBRUIKT HIJ.
Voorboden
voor zacht of
streng zijn er
niet
Proeven olie
bestrijding
DONDERDAG, VRIJDAG EN ZATERDAG 20 - 21 - 22 NOVEMBER
Donderdag 20 november 1980
EENDRACHTBODE
25
Uitvinder wereldberoemd steentje' 60 jaar:
Wet-verbiedt
vossejachten via
27MC-apparatuur
Crisistijd
EIKELS
VRIEZEN EN DOOIEN
10 miljoen per dag
Met zes steentjes: zestig
jaar bezig
Wij hebben nog ee^j beperkte voorraad 1980- modellen in huis.
Een deel ervan hebben we speciaal bewaard om er echt Sinter
klaas mee te kunnen spelen tijdens onze show op donderdag,
vrijdag en zaterdag-20 - 21 - 22 november.
Onze showroom krijgt een Sinterklaas-allure, maar we vergeten
natuurlijk nooit, dat we Frans-van-huis-uit zijn. Voor u staat een
goed glas wijn, stokbrood en franse kaas uitnodigend klaar.
In onze showroom is nog veel meer te zien. Natuurlijk vindt u er
ons complete gamma 1981-Peugeots. Van de kittige 104 tot de
klassieke 604, met alle modellen ertussen.
En wat de prijzen betreft, die zullen u misschien nog best mee
vallen. Er is al een Peugeot 104 voor 11.995,
een prijs die we ook in 1978 noteerden. Laten we wel wezen: al
moeten we met ons allen wat inleveren, dan betekent dat nog niet
dat u er qua auto op achteruit behoeft te gaan.
Ook 's avonds hebt u alle tijd om Peugeots te kijken en ermee
proef te rijden. We houden onze deuren op donderdag en vrijdag
(20/21 november) voor u open van 9.00 tot 21.00 uur en zaterdag
de 22e van 9.00 tot 17.00 uur.
De nog echt gelovigen kunnen
wij vertellen dat Sinterklaas
met zijn Pieten op die zaterdag
van 14.00 - 16.00 uur hoogst
persoonlijk in de showroom
komt. Met een zak vol cadeautjes.
Ook als Sinterklaas er nog niet is
hebben wij op zaterdag voor de
jeugd verrassingen in huis. Onze grabbelton
en suikerspinnen staan er voor klaar.
Breng dan wel even de bon mee!
BERGEN OP ZOOM
Antwerpsestraatweg 322 - tel. 01640-43950
speelt voor Sinterklaas
Rijdt u wel zuinig? Met de elektronische verbruiksverklikker weet
u dat zeker. Een rood lampje waarschuwt als uw auto niet zuinig
loopt. Wij kunnen u dit wonderding verkopen voor 79,— incl.
BTW. Voor 152,— heeft u hiem ingebouwd en wel. Een idee om
als Sinterklaas cadeau te geven. Daarvan hebben we er nog veel
meer in onze accessoires-uitstalling.
Die vraag moet u in onze showroom altijd stellen. Eén liter super
voor 19,607 kilometer* geldt voor onze 104 ZL bij 90 km/h con
stant. Rijdt u 120 K km/h dan komt u met 1 liter super 14,706
kilometer ver. Prestaties waar we trots op zijn en die iedere ver
gelijking glansrijk doorstaan.
Op 8 juli werd de Deen Godtfred Kirk
Christiansen zestig jaar. Zijn naam zal
waarschijnlijk niet veel mensen iets zeg
gen, maar wèl zijn uitvinding, vermoede
lijk het meest bekende speelgoed van
onze eeuw: het Lego-steentje. Lego is op
dit moment in ieder geval het meest ge
kochte speelgoed ter wereld. Meer dan
honderd miljoen kinderen beleefden er in
de laatste 25 jaar plezier aan en er spelen
iedere dag 50 miljoen kinderen mee.
Meer dan 70% van alle Europese gezin
nen met kinderen beneden de 14 jaar
heeft Lego in huis en het is te koop in
maar liefst 50.000 winkels in Europa,
waarvan ruim 2000 in Nederland.
Wat kan de oorzaak zijn van het succes
van dit van oorsprong toch simpele
steentje, dat de basis is geworden van
een gigantisch systeem met nu vele dui
zenden onderdelen? De heer Christian
sen of GKC, zoals hij voor vrienden
heet, noemt als reden de paradoxale ei
genschap van dit blokje dat dit als basis
van de vrijwel oneindige mogelijkheden
inspirerend werkt voor het artistiek ge
talenteerde kind, maar tegelijkertijd
Minister Tuijnman (Verkeer en Water
staat) stelt zich op het standpunt dat zo
genoemde voSsejachte via de 27MC-ap-
paratuur in auto's verboden zijn.
Bij deze evenementen is het de bedoe
ling dat een bepaalde auto wordt gelo-
caliseerd met de hulp van 27MC-appa-
ratuur.
De vossejacht neemt daarbij het karak
ter aan van een wedstrijd op de weg.
Artikel 24 van de Wegenverkeerswet
staat wedstrijden op de weg echter niet
toe, tenzij er een ontheffing is verleend.
Als het gaat om rijkswegen kan de ont
heffing worden verleend door de minis
ter van Verkeer en Waterstaat. Gaat het
om andere wegen dan zal men zich voor
een ontheffing in beginsel moeten wen
de tot Gedeputeerde Staten van de be
trokken provincie. Overigens staat het
nog allerminst vast, dat vossejachten
voor een ontheffing in aanmerking zou
den komen. Eventuele aanvragen zullen
in ieder geval worden getoetst aan de
verkeersveiligheid. De provinciale- en
gemeentebesturen zijn op de hoogte ge
bracht van het standpunt van de minis
ter.
Er zullen proeven worden genomen
voor het opruimen van olie op het strand
bij Hoek van Holland. Doel hiervan is
de bruikbaarheid van de bestrijdings-
technieken te testen.
Bij de bestrijding van de olieverontrei
niging op zee is de laatste jaren grote
voortgang geboekt.
Een probleem blijft nog het opruimen
van olie op het strand. Om deze proble
matiek te bestuderen is enige tijd gele
den op initiatief van minister Tuijnman
van Verkeer en aterstaat de werkgroep
"Grote olieverontreiniging van de kust"
'ingesteld, waarin behalve Verkeer en
Waterstaat ook de ministeries van
Volksgezondheid en Milieuhygiëne en
Binnenlandse Zaken, de vijf kustpro
vincies alsmede de Unie van Water
schappen, de Vereniging Nederlandse
gemeenten en de Vereniging van Ne
derlandse aardolie- industrie zijn verte
genwoordigd. Deze werkgroep kreeg tot
taak de mogelijkheden van olieveron
treiniging op de kust naar aard en om
vang te analyseren, en een coördinatie
regeling voor de bestrijding van olie op
de kust voor te stellen, zoals actieplan
nen voor de gemeenten. De werkgroep
staat onder leiding van de hoofdinge
nieur-directeur van de Directie Noord
zee van Rijkswaterstaat, ir. C. van der
Burgt.
De Nederlandse kust is 356 km. lang;
daarvan is 322 km. strand dat dient als
recreatiegebied, terwijl veel strand
grenst aan waterwingebieden. De maat
schappelijke en economische gevolgen
van een eventuele calamiteit voor de
kust zijn dus niet te verwaarlozen.
Voor de proeven wordt een stuk strand
van 250 meter lengte gebruikt. Bij deze
eerste fase zal geen olie worden ge
bruikt. Men zal met inschakeling van
graafmachines sleuven en een verza-
melkuil graven, rekening houden met de
getijdebewegingen. Bij dit alles zal wor
den nagegaan hoeveel tijd men nodig
heeft voor het graven van de sleuven en
hoelang ze gebruikt kunnen worden.
In de tweede fase zullen bestrijdings-
proeven met olie worden genomen.
Daarvoor zal een dunne laag groten
deels met water vermengde olie op het
strand worden aangebracht op enkele
kleine proefvakken. Hierbij zullen
pompen, schuif-, graaf-, laad- en tran-
sportmaterieel worden gebruikt, maar
ook gewone handkracht en een sproei-
vliegtuig. Van belang is dat men hier
door een inzicht krijgt in de wijze en tijd
van opruiming van de olie, waarbij men
uiteraard weer rekening, moet houden
met de tijd die het getij de üerkers op het
strand geeft. Ook zal bekeken worden
hoe men in geval van een calamiteit de
verzamelde olie kan afvoeren. Op deze
wijze hoopt men beter voorbereid te ra
ken op eventuele omvangrijke olieve
rontreinigingen van de Nederlandse
kust.
De proevenserfe gaat 250.000,- kos
ten. Dat bedrag komt ten laste van de
ministeries van Verkeer en Waterstaat,
Volksgezondheid en Milieuhygiëne,
CRM, Binnenlandse Zaken en Econo
mische Zaken.
grote aantrekkingskracht heeft op hen
die minder artistiek begaafd zijn. Niet
voor niets wordt Lego ook toegepast in
•bezigheidstherapieën en diverse leer-
methodieken.
Het Lego-verhaal begint bij de Jutland-
se 01e Kirk Christiansen, een gediplo
meerd timmerman, die ïn de crisistijd
van de jaren dertig zonder werk kwam te
zitten. 01e begon toen van allerlei stukjes
hout speelblokken en beestjes te maken.
Zijn tienjarige zoontje Godtfred werd
daarmee 'de boer op' gestuurd. Letter
lijk, want na schooltijd moest de kleine
jongen in naburige boerderijen dit
speelgoed trachten te ruilen voor eten en
kleren voor het gezin. Hij had daarin
zoveel aardigheid en handigheid, dat hij
in het nieuw verworven vak van zijn
vader, het maken van speelgoed, bleef
en deze schamele, uit nood geboren,
broodwinning uitbouwde tot een gigan
tisch concern dat in ruim dertig onder
nemingen over de gehele wereld nu
werkgelegenheid biedt aan meer dan
3000 mensen. Het Jutlandse Billund,
waar Lego is gevestigd, was aanvanke
lijk slechts een pleisterplaats voor de
postkoets, maar is dankzij de doorzet
tende Jutlandse Christiansen uitge
groeid tot een voortvarend stadje met
zo'n 6000 inwoners, een eigen vliegveld
en een van de grootste toeristische at
tracties van Scandinavië: Legoland, dat
jaarlijks zo'n 900.000 bezoekers trekt.
Legoland is een soort Disneyland, een
pretpark van 75.000 m2. Een speciale
attractie (waarvoor het aanvankelijk was
opgezet) vormt daarbij de miniatuurstad
(waaronder ook een stuk 'Amsterdamse
gracht') te vergelijken met Madurodam,
Als weerkundige wordt je prompt elke
herfst opgebeld, vaker dan één keer, met
de mededeling dat ze "ze weer zien
vliegen". En waar zou het dan in deze
tijd anders om gaan dan wilde ganzen.
Je ziet het al aankomen wanneer, zoals
midden vorige week, een groot deel van
Skandinavië in de kou komt te liggen
met in de noordelijke helft van Zweden
's nachts tien graden vorst en in delen
van Finland de eerste sneeuw van bete
kenis.
Dan begint het de wilde ganzen te koud
onder de poten te worden en kiezen ze
het hazepad. Dit naar ik veronder stel
ook al zo lang er wilde ganzen bestaan,
omdat ze tot de groep "trekvogels" be
horen. In de winter zoeken die, evenals
de Ooievaar en de zwaluw, om er een
paar te noemen, de warmere gebieden
op want per slot moet je, wanneer je
geen grote liefhebber bent van vis (zoals
de meeuwen), warmere gebieden op
zoeken om nog wat te eten te hebben.
Dikwijls wanneer de eerste groepen
ganzen hier arriveren, blijven ze wat
rondhangen. In de lage weidegebieden
vooral zie je ze soms bij honderden op
het land vertoeven en vliegen ze wat
doelloos. Dat lijkt maar kan ook, een
dagelijkse training zijn om als het ook
hier te koud wordt verder naar het zui
den te gaan.
Ook hoor je prompt elke herfst de op
merking dat er veel of weinig eikels en
beukenootjes zijn. Ook dat wordt vaak
in verband gebracht met het karakter
van de komende winter. Ook dat is door
de Heidemaatschappij in samenwerking
met het KNMI in De Bilt al eens over
een groot aantal jaren onderzocht, maar
blijkt ook geen enkele betrouwbare
aanwijzing te geven.
Ook is er een periode geweest dat er
even een aanwijzing was dat, wanneer
de eerste oktoberhelft warm verliep, er
een meer koude winter volgde, maar
ook dat draaide op niets uit. Verleden
jaar op 10 oktober nog 26 graden in het
zuiden en de winter verliep zachter dan
normaal. Langs wetenschappelijke weg
bleef nog over de voorkeur voor noor
delijke winden. Er blijkt een lichte aan
wijzing te zijn dat, wanneer oktober vrij
veel noordelijke winden geeft, de kans
op kou in de winter wat groter is. Maar
het is allemaal toch vrij vaag.
Je mag wel stellen dat er in de herfst
geen enkel betrouwbaar gegeven is,
noch in flora en fauna, maar ook niet in
de atmosfeer, dat ons enige zekerheid
geeft ten aanzien van de daarop volgen
de winter.
Dit betekent gewoon dat wanneer het 1
december is, en op de kalender prijkt de
eerste van de drie wintermaanden, dat
wij allemaal (weerkundige of niet) nog
van niets weten of zo'n winter naar de
strenge, de normale of de zachte kant
gaat uitvallen. Alles weten, wordt wel
eens gezegd, maakt niet gelukkig. Wat
het weer in de toekomst betreft weten
wij wejnig Laten wij ons daarom geluk
kig prijzen. Een zekerheid is wel dat het
ook de komende winter bij tijd en wijle
kan vriezen en kan dooien.
maar dan geheel opgebouwd uit.maar
liefst 25 miljoen Lego-steentjes!
De naam 'Lego', zoals de oude timmer
man zijn speelgoed ai noemde voordat
zijn zoon in 1954 het legendarische
steentje bedacht, heeft van oorsprong
een dubbele betekenis. Enerzijds is 'leg
godt' het Deens 'speel goed', anderzijds
is 'lego' niet alleen het latijn voor 'ik
lees', maar ook voor 'ik voeg bij elkaar'.
Vlak na de tweede wereldoorlog (in
1984) begon het Legospeelgoedfabriek-
je dat vader en zoon Christiansen in
1932 inmiddels hadden opgericht voor
de vervaardiging van hun speelgoed, dat
een aardig succes begon te worden, als
eerste in Denemarken over op het ver
vaardigen van speelgoed uit een nieuw,
uit Amerika overgewaaid produkt:
plastic. Maar hoewel zoon Godtfred
toen al het 'steentje' in zijn achterhoofd
had, was het pas zes jaar later 'produk-
tierijp' en vrijwel meteen een groot suc
ces. Momenteel produceert Lego meer
dan 180.000 dozen met verschillende
inhoud, maar altijd weer met dat plastic
blpkje, waarvan er nu meer dan 10 mil
joen per dag worden geproduceerd, als
basis. Vele ouders zullen Lego nog al
leen maar herinneren als 'stationair'
bouwmateriaal voor het maken van
huizen, gebouwen, bruggen etc., maar in
1962 werd Lego 'mobiel' door de intro
ductie van het eerste Lego-wiel en kon
den kinderen er ook auto's, kranen en
treinen mee maken en in 1970 werd het
mechanische aspekt versterkt door de
introductie van tandwielen en elektro-
motortjes, in 1977 uitgebreid tot een
aparte serie 'Lego techniek' voor de er
varen Lego-bouwertjes met echte zui
gers, tandheugels, drijfstangen en kop
pel-asjes. En al kon je dan altijd ook al
'mensen' met dit veelzijdige steentje
construeren, het bleven aanvankelijk
wat hoekige gedrochten, tot in 1974 het
Lego-popje werd geboren met beweeg
bare armen, diverse gelaatsuitdrukkin
gen, afneembare pruiken en petten, vier
jaar later uitgebreid met lieve en grap
pige Legolandertjes, die op schaal van
Legoland werden gemaakt. Wat men
overigens nooit 'als Lego' zal aantreffen
is 'mensvijandig' speelgoed. GKC heeft
gezworen die nooit te zullen vervaardi
gen en dat is ook in de statuten van het
bedrijf opgenomen.
Dat dat 2,6 gram wegende steentje van
nog geen 5 cm3 een weldoordachte vin
ding is geweest met ontelbare mogelijk
heden, bewijst een aardig rekensom
metje: zes van deze steentjes kunnen op
maar liefst 102.981.500 verschillende
manieren op elkaar worden geplaatst.
Als de uitvinder GKC vanaf nu iedere 5
seconden acht uur per dag een andere
variatie zou bedenken, zou hij daar nog
zestig jaar voor nodig hebben....
praktische tips
voor fotografen
in de vorm van
een foto drieluik
In de weken voor Sint Nikolaas beleeft een gezin met kinderen op
windende momenten. Die zelf zo rustige bisschop uit Spanje bezorgt
kinderen en hun ouders vaak veel emotie. En het is duidelijk, dat de
kamera dan vlak bij de hand moet zijn. Sommige mensen pakken
hem spontaan op het ogenblik, dat er iets gebeurt. Dat is een moge
lijkheid, maar je krijgt meestal een leuker resultaat als je van zo'n
bijzondere gebeurtenis een kleine serie maakt. Een van onze vrien
den heeft dat vorig jaar gedaan. Op de avond voor Sint Nikolaas
werd de kamera en de flitser te voorschijn gehaald. Om het gezin
kompleet op de plaat te krijgen werd de kamera op een statief gezet
en een zelfontspanner gebruikt.
De eerste foto is gemaakt met deze zelfontspanner.
Als de kamera en de flitser zijn ingesteld, wordt de
ontspanknop ingedrukt en kan de fotograaf zijn
plekje achter de piano opzoeken. Enkele sekonden
daarna zorgt de zelfontspanner er voor, dat er een
foto wordt gemaakt. Als de kinderen naar bed
gaan mogen ze hun schoen zetten. De volgende
morgen is er dan het spannende moment als blijkt,
dat het nachtelijk bezoek iets voor hen heeft ach
tergelaten. En dat valt - zoals de laatste foto in
beeld brengt - beslist niet tegen.
Dit zijn drie van de in totaal zes foto's, die deze
vader heeft gemaakt van dat schoenzet-festijn. Fo
to's, die wel duidelijk maken, dat bij zulke gebeur
tenissen de kamera een aktieve rol moet spelen. Nu
geniet je als ouders van deze beelden. En later, als
ze groot zijn, zullen die kinderen de serie met veel
plezier bekijken. Ze vormen een waardevolle her
innering aan een gebeurtenis, die ze heel intens
hebben beleefd: een gelukkig hoogtepunt uit hun
kinderjaren in de weken voor Sint Nikolaas.
volgens publ. Min. v. E.Z. en Min. v. V&W/nov. '80)