50 MILJOEN KINDEREN SPELEN MET LEGO Nu Peugeot prijsvoordeel DAN VINDT U BIJ ONS NIEUWE PEUGEOTS TEGEN EEN BIJZONDERE PRIJS. DE AVONDEN TOT 9 UUR; HIJ KOMT ZELF OOK PEUGEOT-DEALER V3I1 KAAM HET NIEUWSTE SNUFJE: VERBRUIKSVER KLIKKER. WAT GEBRUIKT HIJ. Voorboden voor zacht of streng zijn er niet Proeven olie bestrijding DONDERDAG, VRIJDAG EN ZATERDAG 20 - 21 - 22 NOVEMBER Donderdag 20 november 1980 EENDRACHTBODE 25 Uitvinder wereldberoemd steentje' 60 jaar: Wet-verbiedt vossejachten via 27MC-apparatuur Crisistijd EIKELS VRIEZEN EN DOOIEN 10 miljoen per dag Met zes steentjes: zestig jaar bezig Wij hebben nog ee^j beperkte voorraad 1980- modellen in huis. Een deel ervan hebben we speciaal bewaard om er echt Sinter klaas mee te kunnen spelen tijdens onze show op donderdag, vrijdag en zaterdag-20 - 21 - 22 november. Onze showroom krijgt een Sinterklaas-allure, maar we vergeten natuurlijk nooit, dat we Frans-van-huis-uit zijn. Voor u staat een goed glas wijn, stokbrood en franse kaas uitnodigend klaar. In onze showroom is nog veel meer te zien. Natuurlijk vindt u er ons complete gamma 1981-Peugeots. Van de kittige 104 tot de klassieke 604, met alle modellen ertussen. En wat de prijzen betreft, die zullen u misschien nog best mee vallen. Er is al een Peugeot 104 voor 11.995, een prijs die we ook in 1978 noteerden. Laten we wel wezen: al moeten we met ons allen wat inleveren, dan betekent dat nog niet dat u er qua auto op achteruit behoeft te gaan. Ook 's avonds hebt u alle tijd om Peugeots te kijken en ermee proef te rijden. We houden onze deuren op donderdag en vrijdag (20/21 november) voor u open van 9.00 tot 21.00 uur en zaterdag de 22e van 9.00 tot 17.00 uur. De nog echt gelovigen kunnen wij vertellen dat Sinterklaas met zijn Pieten op die zaterdag van 14.00 - 16.00 uur hoogst persoonlijk in de showroom komt. Met een zak vol cadeautjes. Ook als Sinterklaas er nog niet is hebben wij op zaterdag voor de jeugd verrassingen in huis. Onze grabbelton en suikerspinnen staan er voor klaar. Breng dan wel even de bon mee! BERGEN OP ZOOM Antwerpsestraatweg 322 - tel. 01640-43950 speelt voor Sinterklaas Rijdt u wel zuinig? Met de elektronische verbruiksverklikker weet u dat zeker. Een rood lampje waarschuwt als uw auto niet zuinig loopt. Wij kunnen u dit wonderding verkopen voor 79,— incl. BTW. Voor 152,— heeft u hiem ingebouwd en wel. Een idee om als Sinterklaas cadeau te geven. Daarvan hebben we er nog veel meer in onze accessoires-uitstalling. Die vraag moet u in onze showroom altijd stellen. Eén liter super voor 19,607 kilometer* geldt voor onze 104 ZL bij 90 km/h con stant. Rijdt u 120 K km/h dan komt u met 1 liter super 14,706 kilometer ver. Prestaties waar we trots op zijn en die iedere ver gelijking glansrijk doorstaan. Op 8 juli werd de Deen Godtfred Kirk Christiansen zestig jaar. Zijn naam zal waarschijnlijk niet veel mensen iets zeg gen, maar wèl zijn uitvinding, vermoede lijk het meest bekende speelgoed van onze eeuw: het Lego-steentje. Lego is op dit moment in ieder geval het meest ge kochte speelgoed ter wereld. Meer dan honderd miljoen kinderen beleefden er in de laatste 25 jaar plezier aan en er spelen iedere dag 50 miljoen kinderen mee. Meer dan 70% van alle Europese gezin nen met kinderen beneden de 14 jaar heeft Lego in huis en het is te koop in maar liefst 50.000 winkels in Europa, waarvan ruim 2000 in Nederland. Wat kan de oorzaak zijn van het succes van dit van oorsprong toch simpele steentje, dat de basis is geworden van een gigantisch systeem met nu vele dui zenden onderdelen? De heer Christian sen of GKC, zoals hij voor vrienden heet, noemt als reden de paradoxale ei genschap van dit blokje dat dit als basis van de vrijwel oneindige mogelijkheden inspirerend werkt voor het artistiek ge talenteerde kind, maar tegelijkertijd Minister Tuijnman (Verkeer en Water staat) stelt zich op het standpunt dat zo genoemde voSsejachte via de 27MC-ap- paratuur in auto's verboden zijn. Bij deze evenementen is het de bedoe ling dat een bepaalde auto wordt gelo- caliseerd met de hulp van 27MC-appa- ratuur. De vossejacht neemt daarbij het karak ter aan van een wedstrijd op de weg. Artikel 24 van de Wegenverkeerswet staat wedstrijden op de weg echter niet toe, tenzij er een ontheffing is verleend. Als het gaat om rijkswegen kan de ont heffing worden verleend door de minis ter van Verkeer en Waterstaat. Gaat het om andere wegen dan zal men zich voor een ontheffing in beginsel moeten wen de tot Gedeputeerde Staten van de be trokken provincie. Overigens staat het nog allerminst vast, dat vossejachten voor een ontheffing in aanmerking zou den komen. Eventuele aanvragen zullen in ieder geval worden getoetst aan de verkeersveiligheid. De provinciale- en gemeentebesturen zijn op de hoogte ge bracht van het standpunt van de minis ter. Er zullen proeven worden genomen voor het opruimen van olie op het strand bij Hoek van Holland. Doel hiervan is de bruikbaarheid van de bestrijdings- technieken te testen. Bij de bestrijding van de olieverontrei niging op zee is de laatste jaren grote voortgang geboekt. Een probleem blijft nog het opruimen van olie op het strand. Om deze proble matiek te bestuderen is enige tijd gele den op initiatief van minister Tuijnman van Verkeer en aterstaat de werkgroep "Grote olieverontreiniging van de kust" 'ingesteld, waarin behalve Verkeer en Waterstaat ook de ministeries van Volksgezondheid en Milieuhygiëne en Binnenlandse Zaken, de vijf kustpro vincies alsmede de Unie van Water schappen, de Vereniging Nederlandse gemeenten en de Vereniging van Ne derlandse aardolie- industrie zijn verte genwoordigd. Deze werkgroep kreeg tot taak de mogelijkheden van olieveron treiniging op de kust naar aard en om vang te analyseren, en een coördinatie regeling voor de bestrijding van olie op de kust voor te stellen, zoals actieplan nen voor de gemeenten. De werkgroep staat onder leiding van de hoofdinge nieur-directeur van de Directie Noord zee van Rijkswaterstaat, ir. C. van der Burgt. De Nederlandse kust is 356 km. lang; daarvan is 322 km. strand dat dient als recreatiegebied, terwijl veel strand grenst aan waterwingebieden. De maat schappelijke en economische gevolgen van een eventuele calamiteit voor de kust zijn dus niet te verwaarlozen. Voor de proeven wordt een stuk strand van 250 meter lengte gebruikt. Bij deze eerste fase zal geen olie worden ge bruikt. Men zal met inschakeling van graafmachines sleuven en een verza- melkuil graven, rekening houden met de getijdebewegingen. Bij dit alles zal wor den nagegaan hoeveel tijd men nodig heeft voor het graven van de sleuven en hoelang ze gebruikt kunnen worden. In de tweede fase zullen bestrijdings- proeven met olie worden genomen. Daarvoor zal een dunne laag groten deels met water vermengde olie op het strand worden aangebracht op enkele kleine proefvakken. Hierbij zullen pompen, schuif-, graaf-, laad- en tran- sportmaterieel worden gebruikt, maar ook gewone handkracht en een sproei- vliegtuig. Van belang is dat men hier door een inzicht krijgt in de wijze en tijd van opruiming van de olie, waarbij men uiteraard weer rekening, moet houden met de tijd die het getij de üerkers op het strand geeft. Ook zal bekeken worden hoe men in geval van een calamiteit de verzamelde olie kan afvoeren. Op deze wijze hoopt men beter voorbereid te ra ken op eventuele omvangrijke olieve rontreinigingen van de Nederlandse kust. De proevenserfe gaat 250.000,- kos ten. Dat bedrag komt ten laste van de ministeries van Verkeer en Waterstaat, Volksgezondheid en Milieuhygiëne, CRM, Binnenlandse Zaken en Econo mische Zaken. grote aantrekkingskracht heeft op hen die minder artistiek begaafd zijn. Niet voor niets wordt Lego ook toegepast in •bezigheidstherapieën en diverse leer- methodieken. Het Lego-verhaal begint bij de Jutland- se 01e Kirk Christiansen, een gediplo meerd timmerman, die ïn de crisistijd van de jaren dertig zonder werk kwam te zitten. 01e begon toen van allerlei stukjes hout speelblokken en beestjes te maken. Zijn tienjarige zoontje Godtfred werd daarmee 'de boer op' gestuurd. Letter lijk, want na schooltijd moest de kleine jongen in naburige boerderijen dit speelgoed trachten te ruilen voor eten en kleren voor het gezin. Hij had daarin zoveel aardigheid en handigheid, dat hij in het nieuw verworven vak van zijn vader, het maken van speelgoed, bleef en deze schamele, uit nood geboren, broodwinning uitbouwde tot een gigan tisch concern dat in ruim dertig onder nemingen over de gehele wereld nu werkgelegenheid biedt aan meer dan 3000 mensen. Het Jutlandse Billund, waar Lego is gevestigd, was aanvanke lijk slechts een pleisterplaats voor de postkoets, maar is dankzij de doorzet tende Jutlandse Christiansen uitge groeid tot een voortvarend stadje met zo'n 6000 inwoners, een eigen vliegveld en een van de grootste toeristische at tracties van Scandinavië: Legoland, dat jaarlijks zo'n 900.000 bezoekers trekt. Legoland is een soort Disneyland, een pretpark van 75.000 m2. Een speciale attractie (waarvoor het aanvankelijk was opgezet) vormt daarbij de miniatuurstad (waaronder ook een stuk 'Amsterdamse gracht') te vergelijken met Madurodam, Als weerkundige wordt je prompt elke herfst opgebeld, vaker dan één keer, met de mededeling dat ze "ze weer zien vliegen". En waar zou het dan in deze tijd anders om gaan dan wilde ganzen. Je ziet het al aankomen wanneer, zoals midden vorige week, een groot deel van Skandinavië in de kou komt te liggen met in de noordelijke helft van Zweden 's nachts tien graden vorst en in delen van Finland de eerste sneeuw van bete kenis. Dan begint het de wilde ganzen te koud onder de poten te worden en kiezen ze het hazepad. Dit naar ik veronder stel ook al zo lang er wilde ganzen bestaan, omdat ze tot de groep "trekvogels" be horen. In de winter zoeken die, evenals de Ooievaar en de zwaluw, om er een paar te noemen, de warmere gebieden op want per slot moet je, wanneer je geen grote liefhebber bent van vis (zoals de meeuwen), warmere gebieden op zoeken om nog wat te eten te hebben. Dikwijls wanneer de eerste groepen ganzen hier arriveren, blijven ze wat rondhangen. In de lage weidegebieden vooral zie je ze soms bij honderden op het land vertoeven en vliegen ze wat doelloos. Dat lijkt maar kan ook, een dagelijkse training zijn om als het ook hier te koud wordt verder naar het zui den te gaan. Ook hoor je prompt elke herfst de op merking dat er veel of weinig eikels en beukenootjes zijn. Ook dat wordt vaak in verband gebracht met het karakter van de komende winter. Ook dat is door de Heidemaatschappij in samenwerking met het KNMI in De Bilt al eens over een groot aantal jaren onderzocht, maar blijkt ook geen enkele betrouwbare aanwijzing te geven. Ook is er een periode geweest dat er even een aanwijzing was dat, wanneer de eerste oktoberhelft warm verliep, er een meer koude winter volgde, maar ook dat draaide op niets uit. Verleden jaar op 10 oktober nog 26 graden in het zuiden en de winter verliep zachter dan normaal. Langs wetenschappelijke weg bleef nog over de voorkeur voor noor delijke winden. Er blijkt een lichte aan wijzing te zijn dat, wanneer oktober vrij veel noordelijke winden geeft, de kans op kou in de winter wat groter is. Maar het is allemaal toch vrij vaag. Je mag wel stellen dat er in de herfst geen enkel betrouwbaar gegeven is, noch in flora en fauna, maar ook niet in de atmosfeer, dat ons enige zekerheid geeft ten aanzien van de daarop volgen de winter. Dit betekent gewoon dat wanneer het 1 december is, en op de kalender prijkt de eerste van de drie wintermaanden, dat wij allemaal (weerkundige of niet) nog van niets weten of zo'n winter naar de strenge, de normale of de zachte kant gaat uitvallen. Alles weten, wordt wel eens gezegd, maakt niet gelukkig. Wat het weer in de toekomst betreft weten wij wejnig Laten wij ons daarom geluk kig prijzen. Een zekerheid is wel dat het ook de komende winter bij tijd en wijle kan vriezen en kan dooien. maar dan geheel opgebouwd uit.maar liefst 25 miljoen Lego-steentjes! De naam 'Lego', zoals de oude timmer man zijn speelgoed ai noemde voordat zijn zoon in 1954 het legendarische steentje bedacht, heeft van oorsprong een dubbele betekenis. Enerzijds is 'leg godt' het Deens 'speel goed', anderzijds is 'lego' niet alleen het latijn voor 'ik lees', maar ook voor 'ik voeg bij elkaar'. Vlak na de tweede wereldoorlog (in 1984) begon het Legospeelgoedfabriek- je dat vader en zoon Christiansen in 1932 inmiddels hadden opgericht voor de vervaardiging van hun speelgoed, dat een aardig succes begon te worden, als eerste in Denemarken over op het ver vaardigen van speelgoed uit een nieuw, uit Amerika overgewaaid produkt: plastic. Maar hoewel zoon Godtfred toen al het 'steentje' in zijn achterhoofd had, was het pas zes jaar later 'produk- tierijp' en vrijwel meteen een groot suc ces. Momenteel produceert Lego meer dan 180.000 dozen met verschillende inhoud, maar altijd weer met dat plastic blpkje, waarvan er nu meer dan 10 mil joen per dag worden geproduceerd, als basis. Vele ouders zullen Lego nog al leen maar herinneren als 'stationair' bouwmateriaal voor het maken van huizen, gebouwen, bruggen etc., maar in 1962 werd Lego 'mobiel' door de intro ductie van het eerste Lego-wiel en kon den kinderen er ook auto's, kranen en treinen mee maken en in 1970 werd het mechanische aspekt versterkt door de introductie van tandwielen en elektro- motortjes, in 1977 uitgebreid tot een aparte serie 'Lego techniek' voor de er varen Lego-bouwertjes met echte zui gers, tandheugels, drijfstangen en kop pel-asjes. En al kon je dan altijd ook al 'mensen' met dit veelzijdige steentje construeren, het bleven aanvankelijk wat hoekige gedrochten, tot in 1974 het Lego-popje werd geboren met beweeg bare armen, diverse gelaatsuitdrukkin gen, afneembare pruiken en petten, vier jaar later uitgebreid met lieve en grap pige Legolandertjes, die op schaal van Legoland werden gemaakt. Wat men overigens nooit 'als Lego' zal aantreffen is 'mensvijandig' speelgoed. GKC heeft gezworen die nooit te zullen vervaardi gen en dat is ook in de statuten van het bedrijf opgenomen. Dat dat 2,6 gram wegende steentje van nog geen 5 cm3 een weldoordachte vin ding is geweest met ontelbare mogelijk heden, bewijst een aardig rekensom metje: zes van deze steentjes kunnen op maar liefst 102.981.500 verschillende manieren op elkaar worden geplaatst. Als de uitvinder GKC vanaf nu iedere 5 seconden acht uur per dag een andere variatie zou bedenken, zou hij daar nog zestig jaar voor nodig hebben.... praktische tips voor fotografen in de vorm van een foto drieluik In de weken voor Sint Nikolaas beleeft een gezin met kinderen op windende momenten. Die zelf zo rustige bisschop uit Spanje bezorgt kinderen en hun ouders vaak veel emotie. En het is duidelijk, dat de kamera dan vlak bij de hand moet zijn. Sommige mensen pakken hem spontaan op het ogenblik, dat er iets gebeurt. Dat is een moge lijkheid, maar je krijgt meestal een leuker resultaat als je van zo'n bijzondere gebeurtenis een kleine serie maakt. Een van onze vrien den heeft dat vorig jaar gedaan. Op de avond voor Sint Nikolaas werd de kamera en de flitser te voorschijn gehaald. Om het gezin kompleet op de plaat te krijgen werd de kamera op een statief gezet en een zelfontspanner gebruikt. De eerste foto is gemaakt met deze zelfontspanner. Als de kamera en de flitser zijn ingesteld, wordt de ontspanknop ingedrukt en kan de fotograaf zijn plekje achter de piano opzoeken. Enkele sekonden daarna zorgt de zelfontspanner er voor, dat er een foto wordt gemaakt. Als de kinderen naar bed gaan mogen ze hun schoen zetten. De volgende morgen is er dan het spannende moment als blijkt, dat het nachtelijk bezoek iets voor hen heeft ach tergelaten. En dat valt - zoals de laatste foto in beeld brengt - beslist niet tegen. Dit zijn drie van de in totaal zes foto's, die deze vader heeft gemaakt van dat schoenzet-festijn. Fo to's, die wel duidelijk maken, dat bij zulke gebeur tenissen de kamera een aktieve rol moet spelen. Nu geniet je als ouders van deze beelden. En later, als ze groot zijn, zullen die kinderen de serie met veel plezier bekijken. Ze vormen een waardevolle her innering aan een gebeurtenis, die ze heel intens hebben beleefd: een gelukkig hoogtepunt uit hun kinderjaren in de weken voor Sint Nikolaas. volgens publ. Min. v. E.Z. en Min. v. V&W/nov. '80)

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1980 | | pagina 25