Volop zomer aan de Gorishoek ZEEUWS BESTUUR BOVEN WATER Ruim halve eeuw verzorgden autobusdiensten Van der Klundert en Krijger het openbaar vervoer Gouden flitsen Twee boothellingen bij Gorishoek gewenste watersportvoorziening KAA BEE Donderdag 31 juli 1980 EENDRACHTBODE 11 Geloof werd uitgespeeld Roomse ondernemer met niet-roomse chauffeurs. Twee chauffeurs Moeilijk tot aan de oorlog 't Kevertje geopend De gas-generator Goeie en kwaaie Kijk op reorganisatie binnenlands bestuur. Waren gesignaleerde onvolkomenheden in provinciaal besturen ook een Zeeuws kenmerk? VLOERBEDEKKING GRATIS GELEGD Twee boothellingen. Geul van een meter dieper. Mooi punt met rijke nautische historie. Al 110 leden. STUDIE OVER GEWESTELIJKE BRANDWEER Naar 10.000 inwoners Naar burger vertalen Brandweer bij gemeente Wol onder water We zijn terug WERKT KNOFLOOK KANKERBESTRIJD- END? Na weken van regen is het sinds vorige week dinsdag volop zomer. De zwemkleding en zonnebrandcreme kwam uit de kast, de rubberboot werd opgeblazen en het zonnescherm werd recht gezet. Zaterdagmiddag genoten vele Tholenaren en campinggasten bij Gorishoek van het fraaie weer, terwijl de boeren overuren maakten met het dorsen van graszaad en het binnenhalen van stro. ervaring of herinnering nog heel wat kunnen opdiepen uit de toen ontbrande strijd tussen de nog zo kersverse bus dienstondernemers. Er was wel een be gin- en eindpunt, maar op het traject daartussen stopte de bus voor elke boer of arbeider(svrouw), die wilde instap pen, waarbij het cafeetje destijds op de Broeksedijk het stuk tussen hoeve Can- dia en boerderij Van Westen - wel altijd vaste stopplaats was, omdat er steeds wel de een of ander gestrande venter of be delaar tussentijds dorst had gekregen en daarna de benenwagen niet meer up to date was. De smalle rijbaan op het dijkje is er nog steeds, zij het nu geasfalteerd en niet meer de keislag van weleer. De concurrentie was heftig om niet te spreken van oneerlijk en aanvankelijk werd op de kundigheid van partijen af gegeven. Zo ontstond er in die tijd een rijmpje, waarvan we de letterlijke tekst dan niet onmiddellijk boven water krij gen, maar het ging wel om een gele(bus) die niet vertrouwd zou zijn en dan moest men de blauwe maar nemen, die veiliger zou zijn. Dit had dan aan ene zijde van Tholen te maken met de busonderne mers Van de Klundert en Klippel, aan de andere zijde ging het gevecht vooral tussen Krijger en Mallekoote. Feit is dat Van de Klundert zich tevoren had verzekerd van de steun van de ge meentebesturen Sint Annaland en Oud-Vossemeer en dat was hem later tot veel steun, toen dit bustraject zelfs on derwérp van discussie werd in"de Twee de Kamer. Toen het ondermijnen van het veilig heidsaspect, zoals in de beginfase, blijk baar niet voldoende was om één van de concurrenten te wippen, werd zelfs de geloofsovertuiging aangegrepen om hetzij de een, hetzij de ander bakzeil te doen halen. Er zou rond deze halve eeuw busdienst geschiedenis een boek zijn vol te schrij ven, maar in dit wat aktuele bestek zou dat te ver voeren. Het was niet alleen een strijd om het bestaan tussen de vier bu sondernemers zelf, maar ook tussen Hen en de tramwegmaatschappij (Tholen- Bergen op Zoom). Aan de Stavenisse kant speelde dat ge loof wat minder, omdat zowel Krijger als Mallekoote protestant waren. Aan de Sint Annalandse zijde echter werd het een uitspelen tussen de Rooms Katho lieke v.d. Klundert en de protestantse Klippel. In de juni-vergadering van de Staten Generaal hield ds. G.H. Kersten een in terpellatie over de autobuskwestie. Hij had bezwaar dat de tweede aanvrager voor de lijn Sint Annaland - Tholen (Klippel) concessie was geweigerd, om dat de bevolking juist met de bus wilde rijdën, aan wie concessie is geweigerd, zo voegde ds. Kersten er aan toe. De minister antwoordde evenwel, dat de oudste aanvrage was ingewilligd en er economisch voor twee buslijnen geen mogelijkheid bestond. Van de interpellatie van ds. Kersten werd verslag gedaan in het sgp orgaan "De Banier" van 14 juni 1928. Daarop reageerde een chauffeur van C. van de Klundert met een ingezonden stuk in de Thoolse Courant. Hij voelde zich dui delijk gegriefd om de aanval op zijn baas en op zijn boterham. Chauffeur A. Luyk wijst er op, hoe het onjuist is als ds. Kersten beweert, dat alle leden van de gemeenteraden in Oud-Vossemeer en Sint Annaland tegen de beslissing van de minister waren om (v.d. Klundert) concessie te verlenen. In beide gemeen ten was er een meerderheid voor de oudste ondernemer, terwijl anderen beiden vergunning wilden geven om de concurrentie vrij spel te laten. Als, zo vervolgde de heer Luyk het ingezonden schrijven, ds. Kersten de Roomse v.d. Klundert er uit wil werken, vergeet hij, dat ook 2 niet-roomse chauffeurs aan de dijk staan. Kostwinners voor hun gezin. Ook werd in De Banier de schijn gewekt als zou de bediening bij Van de Klun dert minder zijn dan bij Klippel (zonder dat namen werden genoemd) en ook daartegen was er fel protest van deze chauffeur. Ik hoop dat een ministerieel streng onderzoek zal uitwijzen, dat hiervan geen sprake is, zo besloot chauffeur Luyk zijn openbare brief. Met bovenstaande is er wel iets geïllus treerd van de busdienststrijd aan het begin van dit openbaar vervoer, maar tegelijkertijd blijkt uit het laatste ge deelte, dat er ook al spoedig sprake was van een zekere werkgelegenheid door een autobusdienst. De heer Luyk schrijft het stuk als chauffeur bij Van de Klun dert en zover ons bekend moet zijn an dere collega dan de heer Coen Leinse uit Sint Annaland zijn geweest. Het waren de eersten die bij busondernemer Van de Klundert in dienst traden. Het roeren in de Tweede Kamer met het daarbij inbrengen van de geloofsovertuiging heeft in theorie nog wel heel wat jaren op Tholen nagewerkt, maar in de prak tijk was het toch meer een leeg ei. De overheid hield vast aan de eerste toezeggingen voor zowel Van de Klun dert enerzijds als Krijger anderzijds en na enkele jaren was de busrust hersteld en geconsolideerd. Voor beide ondernemers-bleef het tot en met de Tweede Wereldoorlog moeilijk om er economisch uit te springen. Wel iswaar nam het aantal passagiers gelei delijk, maar vooral in de crisistijd, ook maar heel geleidelijk aan toe, echter de centjes waren zo duur, dat elke hard nodige tariefsverhoging wel drie keer werd uitgesteld, eer ze haar beslag kreeg. Van de lijndienst was er wel enige ook al vooroorlogse ontwikkeling naar de toer. Met name de schoolreizen kwamen in zwang en zo ging het ook verder tot ve renigingen en particuliere gezelschap pen toe. Met name bij Van de Klundert Kunsthandel en Lijstenmakerij 't Ke- .vertje heeft aan de Grote Markt 25 te Bergen op Zoom vrijdag een nieuwe winkel geopend, 't Kevertje had meer ruimte nodig, zo was na nog geen jaar opereren in de St. Josephstraat geble ken. Een duidelijk bewijs dus voor de belangstelling voor de kunsthandel, die o.a. tinnen artikelen en originele olie verfschilderijen in het assortiment heeft. Ter gelegenheid van dit nieuwe begin geeft 't Kevertje tot en met 2 augustus op alle inlijstwerk 25% korting. is de toer-tak een zeer belangrijke ge worden en zal dat wel blijven. Nog een opfrissertje uit benarde busda- gen. De eerste oorlogsjaren was er nog wel benzine, maar tenslotte was die bron door aanvoerstagnatie geheel opge droogd. Het lijkt ons eind 1942 of begin 1943 te zijn geweest, dat de gasgenerator op de bus zijn intrede deed. Achter de bus was een tankvormig apparaat aan gebracht, waarin de brandstof, die voor de motor-energie moest zorgen. Met name in de winter kon dat heel wat problemen opleveren en dat deed het ook in winter 43-44 tot aan de evacuatie. Om half zeven vertrok dan de bus uit Sint Annaland en kon het amper halen om 8 uur in Tholen te arriveren. Onder weg moest immers bij herhaling met de lange pook de brandstofkoek worden losgemaakt wilde er nog energie voor de motor ontstaan. Verwarming binnen was er helemaal niet meer bij en dan was anderhalf uur een hele tijd voor een traject Sint Annaland - Tholen of Sta venisse - Tholen. Met name de jeugd had een chauffeur in een mum voorzien van een etiket. Im mers, de buschauffeur-capaciteiten moeten zich niet beperken tot het goed kunnen besturen, het feilloos de ver keersregels kennen, maar het met men sen kunnen omgaan. Mensen? Ja, maar wie van eigen jeugd wil uitgaan, moet erkennen, soms ook met wilde beesten, want wie jong is bruist van energie en wil graag overtolligheid kwijt. Dan gebeurt dan ook via chauffeurtje-pesten. Bu sondernemers en chauffeurs zijn ook lang niet altijd lieve jongens, maar feit is dat men evenals een onderwijzer of on derwijzeres heel wat beheersing moet kunnen tonen, terwijl men er zo graag de beuk in zou jagen. Dik een halve eeuw openbaar vervoer Van de Klundert en Krijger in onze streek. Met chauffeurs als Van Vliet, Jan uit Stavenisse, met Boogaards, Van Driels, Poldermans en wie al niet meer. Bij dit afscheid van wat dik 50 jaar ge leden begon een hommage aan hen, die velen veilig brachten, waar ze wilden zijn. Het lijnbusdiensttijdperk Krijger en Van de Klundert is voorbij. Reorganisatie binnenlands bestuur...ideeën komen of verdwijnen de laatste jaren even snel uit het gezicht. Onze voorouders hadden ook gelijk met hun bewering, dat de pap zelden zo heet wordt gegeten als ze optafel komt. Daarmee is niet tegelijkertijd beweerd dat ieder zonder blaren blijft. De ene of de andere bestuurlijke reorganisatie hangt ons vandaag, maar het zal wel morgen zijn, toch boven het hoofd. Hier en daar zal men dan toch wel op de blaren komen te zitten, al kan het aantal door afkoeling beperkt blijven. Aan zo'n afkoelingsperiode werd ook in ons gewest meegewerkt via een onderzoek naar meningen over verstoringen in het openbaar bestuur en over de regeringsvoorstellen tot opheffing van deze verstoringen. Het is altijd merkwaardig, dat er iets uitspringt, wat eerder voor een miniem onderdeel werd aangezien. Het blijkt dat de gemeenten in ons gewest nog de grootste moeite hebben met het onder provinciaal gezag komen van de vrijwillige brandweer. De geschiedenis van de binnenlandse bestuursreorganisatie mag als bekend worden verondersteld. Al jaren geleden was er de gedachte aan een vierde bes tuurslag in de vorm van een 40 tal pro vincies. Je moet wel buiten proporties gaan beginnen om iets van het uiteraard gewenste doel te bereiken. Daarom lijkt inmiddels Zeeland er geografisch onge schonden uit te voorschijn te komen. Maar aan zo'n reorganisatie zit toch meer vast dan alleen het territoir. Het groepeert zich ook rond de modegril van de laatste jaren, de mode van centrali satie en tegelijkertijd decentralisatie. In onze contreien kregen we daar voor het eerst mee te doen bij de herindeling van gemeenten in 1971. De opzet van de nieuwe bestuurlijke reorganisatie is enerzijds een schaalvergroting en an- derszijds een decentralisatie. Schaalver groting door taken, die bovengemeente- lijk liggen bij de provincie onder te brengen en taken die toch beter provin ciaal behartigd kunnen worden van het rijk naar de lagere overheden te wente len. In het rapport dat nu onder de ti- teP'Zeeuws bestuur boven water" ver scheen ging het vooral om de meningen in het gewesten over verstoringen in het openbaar bestuur en hoe de pogingen van de regering worden gezien om die verstoringen op te heffen. Daartoe was er een samenwerking tus sen het Interuniversitair Instituut Be drijfskunde te Delft en de vakgroep Staatsrecht van de Erasmus Universiteit te Rotterdam. Zou bovenstaande vraag ontkennend te beantwoorden zijn, dan zijn ook dé op lossingen daarvoor niet meer nodig. Het ging er dus voor de met wetenschappers samengestelde overleggroep om te we ten te komen, welke onvolkomenheden optreden in het functioneren van de be stuurlijke organisatie in Zeeland. Er kwam ook een begeleidingscommis sie, bestaande uit Zeeuwen die van be- stuurswanten weten, aanvankelijk onder leiding van gedeputeerde J. van den Bos, later onder zijn opvolger P.G. van den Bosse. Bij de daarna gehouden enquête werden een 800 personen uit ons gewest betrok ken. Het ging er om te weten wat en welke bezwaren leven tegen het functioneren van ons provinciaal bestuur. AI.I.E SOORTEN Zuid-Ooslsingcl 43 Tel. 34368 BERGEN OP ZOOM advertentie IM Probleem was, om zo snel mogelijk bij opkomend water een bootje aan de Oosterschelde te kunnen toevertrouwen. De watersporters zijn van het getij nog wel afhankelijk,maar de helling zowel aan de zeedijk als vanaf het parkeerter rein bij de nog wat beschermde inham biedt toch al vrij snel mogelijkheden. De bootjes moeten immers ook weer hele maal op de kant worden gebracht, elke dag opnieuw als er van het water en de boot gebruikt wordt gemaakt. Op de camping zal men in dat opzicht wellicht ook steeds meer in de parkeerproble men komen te zitten. Boothellingvereniging-voorzitter Ees termans toonde zich zaterdagmiddag zeer erkentelijk voor de officiële ope ning door burgemeester de medewer king verder ook van het gemeente- en provinciaal bestuur, evenals van het waterschap en de puin-en zandvervoer- der Bakx, maar had toch nog een wensje over, wat voor de leden zelfs een grote wens betekende. Als bij de inham een geultje gegraven zou kunnen worden, die ingang een meter dieper maakt, zou het enkele uren langer mogelijk zijn bootjes in te laten of uit te halen. Maar tot dusver k/on medewerking daartoe van de bevoegde instanties nog niet worden verkregen. De heer Eestermans maakte dan ook van de gelegenheid ge bruik de burgemeester te vragen daar aan te doen wat het gemeentebestuur mogelijk zou zijn. De heer Baerends meende, dat hiertoe eerst wel overleg nodig zal zijn met het waterschap. Een andere wens, niet voor het eerst op tafel gelegd, was die van de heer Zwikker, die verzocht in de hoek wat kubieke meters zand te spuiten om het voor de jeugd tot een aantrekkelijk strandje te maken. De burgemeester antwoordde, dat dit ook al in de gemeenteraad aan de orde kwam. Men is eerstens toch wel geschrokken van de prijs, die daarvoor nodig is en tweedens moet je dat zand zien vast te houden, want anders zou je elk seizoen moeten bijspuiten. Overigens is het nu toch wel zo serieus bekeken, dat er voor een volgend seizoen goede voornemens zijn om dat te realiseren. Het zal toch wel een ton gaan kosten, die dan uit de recreatie-belasting zal moeten komen. In zijn felicitatie tot de boothellingvere- niging stelde burgemeester Baerends dat het voor de watersporters aan Gorishoek toch een goede verbetering is geworden middels dit ook door het gemeentebes tuur gewaardeerd particulie initiatief. De punt van Gorishoek heeft een rijke nautische geschiedenis, zeker wat de aanleg van boten betreft. Bij het ge meentebestuur leefden ook wel plannen om op deze punt wat meer mogelijkhe den te gaan bieden voor watersport. De recreatie in deze hoek is immers duide lijk op het water gericht. Dijkrecreatie, zwemmen, vissen vanaf het water en ook andere watersport groeide gestaag. Nog even terugkomend op de Oosterschel- devulling, meende burgemeester Bae rends dat er voorlopig nog grote vraag tekens overblijven. De ene groepering meent, dat er nu al geen bootje meer bij kan op de Oosterschelde, anderpn willen dat misschien wat ongelimiteerd toela ten en de waarheid zal wel ergens in het midden komen te liggen. De burge meester was in elk geval van oordeel, dat men zo'n gebied niet zo maar kan laten liggen, terwijl de recreatiebehoefte nog zo groot is. Wel mag de doelstelling van de half-open-Oosterschelde niet worden vergeten, n.l. de visserij-cultures. Daar bij moet men zich toch wel afvragen wat duizend bootjes aan schade doen in een paar maanden tegenover een zekere visserijboot. De burgemeester herinner de er ook aan, welk een zorg er bestond bij het waterleven na afsluiting van de Grevelingen en wat daar thans is te vin den. Voorzichtigheid is gewenst, maar te groot pessimisme geen richtlijn, meende de heer Baerends. Hij kon zich wel in denken, dat het voor de watersporters in Gorishoek wat te lang duurde, eer op al die vragen een antwoord kan worden gegeven en daarom is deze voorziening aardig meegenomen. In de tweede plaats vond de burgemeester het vere nigingsverband belangrijk voor het meer ordenend optreden. Er ontstond ook aan Gorishoek een soort wildstand voor wat de bootjes betreft. Hij hoopte dat de leden van deze boothellingvere- niging Gorishoek nog veel plezier van het genomen initiatief zouden beleven. De boothellingvereniging te Gorishoek telt inmiddels al 110 leden. Het lid-zijn hoeft zich niet te beperken tot de Goris- hoekse kampeerders, maar ook elke in woner van Tholen, die in Gorishoek een bootje te water wil laten, kan lid worde.. Secretaripenningmeester s-/ Molen schot, tel. 01650-41815 wil de gegadig den best noteren. Er lijken nu nog een paar problemen te bestaan, met hen, die daar al eerder met een bootje lagen, maar niemand kan zich beroepen op een vaste ligplaats, omdat het geen officiële jachthaven kan zijn. Er is voorts een mogelijkheid om van de boothellin- gapparatuur ook gebruik te maken tus sen 1 oktober en 1 april, wanneer de campings vrijwel leeg zijn, maar in wel ke periode er toch wel sportvissers op de Oosterschelde hun geluk willen beproe ven. Daarom kan zo'n voorziening meer betekenen, dan alleen in het hoogsei zoen, zoals dat afgelopen zaterdagmid dag wel duidelijk het geval was. Met aan de punt sportvissers, zwemmers, duikers of alleen maar zongenieters. Het recrea tieseizoen begon niet te best, maar de bouwvakkers kwamen toch nog volop in het zonnig element. Met aan Gorishoek dan weer een nieuwe voorziening, die in een behoefte voorziet. Dat kon al me teen tijdens die officiële opening worden vastgesteld. Het gaf de initiatiefnemers extra voldoening. In het rapport wordt uitvoerig beschre ven. hoe de opzet van het onderzoek was. Een volgend hoofdstuk is dan ge wijd aan beschrijving van de bestaande bestuurlijke organisatie (in Zeeland). In ons gewest zijn nog 20 gemeenten met minder dan 10.000 inwoners - van de 30 in totaal. Die kleinere gemeenten ko men voornamelijk voor op Walcheren en Schouwen-Duiveland. De concen tratie van waterschappen was veel gro ter, want in de zestiger jaren waren er nog 387 polders en waterschappen, waarvan er na concentratie nog 9 overbleven. Het rapport vermeldt ver volgens de bestaande gemeenschappe lijke regelingen, ongeveer 53 in totaal. Voor onze regio komt daarin voor de schoolartsendienst Schouwen- Duive- land, Tholen en Sint Philipsland, de re gionale commissie Schouwen-St. Phi lipsland, de regionale commissie Zuid en Noord-Beveland en Tholen, werk plaatscentrale "de Betho", RPCZ, Zeeuwse Muziekschool en het Kanaal schap "De Eendracht". Alle taken van het provinciaal bestuur worden vervolgens op een rijtje gezet en die in het regeringsontwerp worden be sproken nader toegelicht. Daarna komt het rapport (pagina 31op de gemeenten terecht. Ook daarvan wordt de bestuur lijke samenstelling uitvoerig genoemd. Plus de taken van de gemeente. Moge lijk nog wel interessant te weten - zoals het ook in het rapport staat - dat de Grondwet geen burgemeester, maar wel de voorzitter van de Raad kent. Om schreven wordt voorts hoe de gemeente aan dekkingsmiddelen komt. Vervol gens worden alle herindelingen, die in Zeeland plaatsvonden genoemd. Voor wat Tholen betreft wordt herinnerd aan de uitstoot in de landbouw gedurende de zestiger jaren, het feit ook dat het eiland geen dominerendstedelijk cen trum kent, al is er voor Tholen dan een beperkte streekverzorgende functie. Hoe de bevolking sterk georiënteerd is op Bergen op Zoom en hoe er bij g.s. eerst een plan was om Sint Maartensdijk en Scherpenisse samen te voegen. In 1965 komen g.s. met een tweede plan, dat voorziet in de vorming van één ge meente op Tholen. Het rapport stelt voorts, dat er vanaf het begin bij de Thoolse gemeenteraden tegen het plan een afwijzende houding werd ingeno men. In 1966 verschijnt de nota "Tholen emergit". Daarin werd de instelling van 3 gemeenten gesuggereerd. Maar minis ter Beernink neemt dit VNG voorstel niet over. De minister geeft voorkeur aan het g.s. plan: één gemeente. Bij be handeling in de Staten Generaal wordt benadrukt, dat samenvoeging de af stand bestuur-bestuurden sterk zal ver groten. Daarom wordt in het herinde- lingsontwerp ook de bepaling opgeno men, dat de raad van de nieuwe ge meente g.s. binnen 2 jaar moet berichten op welke wijze uitvoering is gegeven aan bepaalde artikelen van de gemeentewet, waarin decentralisatie in de praktijk wordt aangegeven en de gewenste re sultaten tot verkleining afstand bestüur- bestuurde. Per ljuli 1971 is het ook voor Tholen zóver. Dan zijn de 101 gemeen ten in Zeeland tot 30 teruggebracht. De herindeling bleek overigens van weinig invloed voor vermindering van ge meenschappelijke regelingen. Als in Zeeland opnieuw een herindeling van gemeenten zou plaatsvinden, zal er maar de helft meer overblijven, zo me nen de repporteurs. De regering is van oordeel, dat gemeen ten taken hebben, waarvoor zij ruimte lijk niet zijn toegerust en provincies hebben taken, die zij functioneel niet aankunnen. De regering vindt dat de driedeling rijk-provincie en gemeente moet wor- De besturen van de twee regionale brandweren Bergen op Zoom en Roos endaal hebben begin dit jaar aan het streekgewest westelijk Noord-Brabant gevraagd om de vorming van één ge westelijke brandweer in studie te ne men. Die gewestelijke brandweer krijgt dezelfde taken als de twee bestaande regionale brandweren. De plaatselijke brandweren blijven gewoon bestaan. Voor de studie over de gewestelijke brandweer is een studiecommissie in gesteld. Vanuit de regionale brand weerkring Roosendaal nemen in de stu diecommissie deel: Dr. Mr. L.G.C.A.M. Schneider (voorzitter van de kring), F.J.P. de Clercq (secretaris van de kring) en Ing. H. Stammers (commandant van de kring). Vanuit de regionale brand-v weer zuid-west Noord-Brabant nemen in de studiecommissie deel: Drs. L.J.M. van de Laar (voorzitter van de kring), C.J.C. Rommers (secretaris van de kring) en Ing. M.M. Belonje (comman dant van de kring). Verder werken in de studiecommissie mee de heer J.A.P.M. van den Bosch (secretaris streekgewest) en de heer P.A.M. Dingenouts (mede werker streekgewest). Op 3 juli is de studiecommissie voor het eerst bijeen geweest. Besproken is hoe de studie zal worden aangepakt. De ambtelijke leden van de studiecommis sie gaan nu de komende maanden aan de slag. De inspekteur van het brand weerwezen is ook bij de studie betrok ken, evenals indirect de gemeenten Tholen en Sint-Philipsland. den gehandhaafd. Maar wel taken aan passen. Het Ontwerp vindt ook, dat de gemeenten de belangrijke plaats die zij vanouds in ons staatsbestel innemen moeten behouden en over een zwaar pakket van taken en bevoegdheden moeten beschikken. De gemeente blijft immers de kortste lijn naar de burger. De rapporteurs menen, dat het parle ment zich duidelijk zou moeten uitspre ken voor systematische streeksgewijze gemeentelijke herindeling. Een harde ondergrens voor het gemeentelijk inwo nertal kan niet worden gegeven. De mi nister vindt het moeilijk. De aanwezig heid van een duidelijke kern zal dikwijls een bruikbaar criterium zijn. In de praktijk wordt door provinciale bestu ren meestal een minimum vaa 10.000 inwoners aangehouden. Versnelling van de herindelingsprocedure wordt ge wenst geacht. Overigens zijn g.s. van mening, dat er geen behoefte bestaat aan een nieuwe herindelingsronde in Zeeland. De hoofdopdracht van de gemeente is het gehele beleid naar de burgers te vertalen, op de plaatselijke behoeften toe te spitsen en ten uitvoer te leggen, aldus luidt een stelling voorkomend in de reacties van de gemeenteraden op het ontwerp. Die gemeentebesturen maak ten ook bezwaar, dat ze geen inspraak hebben gehad bij de minister voor het concept-ontwerp van de reorganisatie. Ook van VNG zijde worden bezwaren aangevoerd tegen het onttrekken van taken aan de gemeenten, o.a. het vast stellen van bestemmingsplannen. De uitkomst van de enquête leerde, dat de Zeeuwse functionarissen verstorin gen en knelpunten signaleren bij reor ganisaties. De rapporteurs concluderen dan ook, dat omtrent de bestuurlijke reorganisa tie tot dusver het Rijk te veel de toon aangaf. Met bevoegde instanties zou de gehele problematiek met het Rijk nog eens aan de orde moeten komen. Verder is er diepgaand bezinnen nodig op de onderlinge relaties tussen organen bin nen de provincie Zeeland. Ook het functioneren van enkele ge meenten in deze provincie dient nader bezien. Grote weerstand is er het oprichten en in stand houden van de brandweer aan de gemeentelijke verantwoordelijkheid te onttrekken. Dit zal de motivatie van vrijwilligers ernstig aantasten. Het rapport komt tenslotte tot de aan beveling zeker geen overhaaste beslui ten te nemen. "Zeeuws Bestuur boven water" is 160 pagina's groot verschenen bij Spruyt, van Mantgem de Does b.v. te Leiden, maar voor dezelfde 24,50 ook verkrijgbaar bij de erkende boek handel. Vijftig jaar geleden was er in Antwerpen een wereldtentoon stelling en ook vele tientallen uit deze regio brachten er een bezoek om een overweldigende indruk mee terug te brengen. Een'halve eeuw geleden begonnen de schoolvakanties pas op 1 augus tus. Toen beurtschipper Heijboer zondagavond de haven van Oud- Vossemeer uitvoer brak er op de Krabbenkreek een lijn, waardoor de 27-jarige dekknecht M.C. van Dijke overboord sloeg en ver dronk. De dorpsgenoten waren zeer verslagen door dit dodelijk ongeval. Aan het veer was een goed inge richt wachtlokaal gebouwd. De heer L. Groenewege Czn uit Sint Maartensdijk werd benoemd tot dijkgraaf van de Nieuw-Annex Stavenisse polder. Evert van Dijk vloog een KLM machine de oceaan over. Het regende 50 jaar geleden ook zoveel en Zo hard, dat in België de oogst vrijwel ge heel verloren ging en in Neder land ook grote schade ontstond. De gemeenteraad van Oud-Vos- semeer besloot de minister van Arbeid, Handel en Nijverheid te verzoeken een onderzoek te wil len instellen naar de financiële positie van de Thoolse waterlei ding maatschappij. Voorts had men blijvende bezwaren tegen verplichte aansluiting en meter- plaatsing. Een afschrift van het adres ging ook naar alle gemeen tebesturen op Tholen. Schipper Baaij ving een jonge zeehond en verkocht die aan dokter Duinker, die het dier op zijn beurt aan Ar- tis schonk. Een melkauto van J. van Luijk en bestuurd door de chauffeur M. v.d. Stel uit Oud-Vossemeer ve rongelukte bij de blauwe sluis te Steenbergen. De chauffeur werd bewusteloos naar het gasthuis te Steenbergen vervoerd. Er zaten ook 2 jongens uit Oud-Vossemeer in de auto, die verwondingen op liepen, maar niet van ernstige aard. In de Ned. Herv. Kerk te Tholen werd ds. H.K. Wolfensberger uit Noordeloos door zijn zpon be vestigd. Wol onder water? Kan dat dan? Vraagt u het maar aan de diepzeeduikers die in de ijskoude Noordzee op steeds grotere diepten meehelpen in de speurtocht naar olie. Voor hen is er nu een nieuw, elektrisch verwarmd pak. Gemaakt van wol! Tot nu toe zijn diepzeeduikers al tijd zeer beducht geweest voor elektrisch Verwarmde pakken die bij een defect fataal zouden kunnen zijn. Ze kozen voor warm water dat van de oppervlakte We zijn terug van weggeweest Het is voor ons "voorbij" Terug naar huis was ook een feest want ieder was weer blij. De eerste week slecht weer gehad in bos, aan zee en strand. Geen zon, wel als een puit zo nat. zo is dat in dit land. We zijn, na al die regenkou, naar 't zuiden afgezakt. En daar, omdat men dat graag wou, een weekje bij gepakt. Dat kan bij ons bijzonder goed, wij hebben a.o.w. voor iemand die nog werken moet >valt dat beslist niet mee. In Spanje is 't pas goed gegaan Daar was de zon present. Wij liepen met een badpak aan en sliepen in een tent. We waanden ons in eigen land want alles wat men hoort is Nederlands aan 't Spaanse strand. Maar "Spaans" hoort men geen woord. Als u soms ook naar Spanje gaat, neem dan uw badpak mee. Dan zegt u straks: "Ik heb gebaad in "Mediterrané" Zo zijn we, prachtig bruin gebrand, weer fit naar huis gegaan. Want Spanje is een heerlijk land. Wij waren echt voldaan. Toch zijn we blij weer thuis te zijn, we hebben veel gezien. Het was goed weer met zonneschijn en rustig bovendien. "Ik heb je lief mijn Nederland". Zong men bij 't slechte weer en gingen vlug naar 't zonnig strand van Spanje, voor een keer. P.M. van Eekelen Bergen op Zoom in hun pakken werd gepompt om ze op temperatuur te houden. Maar dankzij een vinding van de En gelse firma Windak die een duikpak met een laag voltage ontwierp, is het risico van elektrokutie nu uitgesloten. Dat pak bestaat uit vier lagen: zuiver scheerwol len ondergoed; een elektrisch verwarmd wollen pak, nog een wollen pak voor goede isolatie en tenslotte een droog rubber duikpak. Zelfs als dit laatste pak volloopt - zo hebben de tests uitgewezen blijft het elektrische systeem in zout water werken. Uitvinder William Taylor zegt: "We hebben zonder meer voor zuiver scheerwol gekozen omdat dat zowel ademt als isoleert. Mocht de "verwar ming" onverhoopt toch eens falen, dan beschermt zuiver scheerwol de duiker even tegen het ijskoude diepe water. Lang genoeg om zonder veel schadelijke gevolgen boven te komen". Taylor kan het weten. Hij ontwikkelde als één van de eersten een Wolmerk voltage-veilige elektrische deken en maakte in de Tweede Wereldoorlog al 500.000 êlektrische verwarmde wollen pakken voor de vliegers en schutters van de Royal Air Force. Het duikpak noemt hij met typisch Britse bescheidenheid zijn kleine bijdrage in de strijd tegen de olieschaarste. Maar het gaat natuurlijk om warmte en veiligheid. Of het nu olie, berging of sport betreft. Onlangs is er in Duitsland door drie jonge laboranten van het Duitse Cen trum voor Kankeronderzoek een on derzoek verricht naar de invloed van knoflook op met kanker geïnfecteerde ratten. Een aantal van deze met kanker cellen ingespoten dieren kreeg dagelijks een hoeveelheid knoflook toegediend, terwijl men eenzelfde aantal geen kno flook gaf. Een verrassende uitkomst was het resultaat. De drie jonge onderzoe kers konden tussen de 6e en de 24e dag al afwijkende ontwikkelingen constate ren. Bij de ratten die wel met knoflook behandeld werden, zaaiden de kanker cellen zich zonder uitzondering veel langzamer uit dan bij de andere ratten. De drie laboranten die dit onderzoek verrichtten kregen op het Duits weten schappelijk concours "Jugend Forscht" een prijs uitgereikt voor hun bijdrage aan de kankerbestrijding.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1980 | | pagina 11