Agenda
Statenvergaderi ng
Beslissing over 2e sportveld
St.Philipsland in het najaar
J. de Jager trapt de
bal keihard terug
ZEEUWSE
STATEN
Nieuwe wet
op 1 mei
in werking
IN BEROEP
Gouden glans op loopbaan zr. Engelvaart in Ten Anker
9 mei
COMMISSIES
Bestuurlijke
organisatie
Niet alleen in Sint
Maartensdijk
bedrijfsterreinen.
Donderdag 1 mei 1980
PROVINCIE ZEELAND, SINT PIETERSTRAAT 42, MIDDELBURG (01 1 80) 27351 TST 249
Deze week - donderdag 1
mei om precies te zijn -
treedt de wet openbaarheid
van bestuur in werking.
In beginsel kan vanaf deze
datum iedereen informatie
krijgen over documenten
die de overheid in haar bezit
heeft.
De wet schrijft bovendien
voor dat de overheid uit ei
gen beweging voorlichting
moet geven over haar acti
viteiten.
PROVINCIAL
GRIFFIE
Provinciale regeling
simp!
Verzoek NOAD gunstig ontvangen door CDA en P VA B
Ook trapveldje
Tegenvallers
Bezuinigen
Niet goedkoper
Inzet.
Adeldom.
Voel mee.
Kritiek op afwezigheid aanleiding tot felle
discussie
Beneden peil
Geen vuiligheid
Niet verstandig
ABDIJ
PROVINCIALE INFORMATIERUBRIEK REDACTIE: BUREAU VOORLICHTING
IEÜWS
De wet is van toepassing op het rijk, de
provincies en gemeenten. Waterschap
pen vallen er - voorlopig - buiten.
Artikel 1 van de wet luidt: "Een verzoek
om informatie, gericht tot een over
heidsorgaan wordt ingewilligd tenzij
daartegen bezwaar bestaat op een van
de in artikel 4 genoemde gronden". In
formatie wordt namelijk niet gegeven
als de veiligheid van de staat in het ge
ding is, als het gaat om bedrijfs- en fa
bricagegegevens, economische en fi
nanciële belangen van de overheid, be
scherming van de privacy, enzovoorts.
Een weigering is ook mogelijk als wordt
gevraagd om gegevens die nog in be
werking zijn of die een onvolledig beeld
van de situatie zouden geven. Over per
soonlijke opvattingen van politici en
ambtenaren worden ook geen medede
lingen gedaan.
De oplettende lezer zal nu meteen
zeggen dat de nieuwe openbaar-
heidswet niet veel voorstelt. Iemand
kan altijd worden afgewimpeld met
het argument: "U vraagt om iets wat
nog in bewerking is". Of: "De infor
matie die u vraagt heeft betrekking op
een persoonlijke beleidsopvatting en
daar wordt geen voorlichting over ge
geven".
In de discussie, zowel binnen als buiten
het parlement, is veel over deze vrij vage
uitzonderingsregel gezegd. Het is een
feit dat veel informatie op deze manier
zou kunnen worden geweigerd, althans
in eerste instantie.
Weigeren van een verzoek moet name
lijk schriftelijk gebeuren, onder opgaaf
*my>m —5
3ÖR* -V-s—
0* -mm- w
x
Recht op
informatie
van redenen. En tegen zo n beschikking
van de overheid is beroep mogelijk vol
gens de wet AROB (Administratieve
Rechtspraak Overheidsbeschikkingen).
De kwestie wordt dan behandeld door
een speciale afdeling rechtspraak van
de Raad van State.
Het zit er in dat na enkele jaren werken
met de nieuwe wet, via uitspraken van
de Raad van State, duidelijker wordt
wat de overheid de burger wel en niet
mag weigeren.
De gemeenten en provincies mogen zelf
maatregelen treffen voor het uitvoeren
van de wet. (Zonder dat overigens de
principes van de wet kunnen worden
aangetast.) Ze kunnen een regeling ma
ken hoe er in de praktijk moet worden
gehandeld als er iemand aan het loket
verschijnt en zegt: "Ik wil die en die
stukken hebben
De provincies hebben samen een rege
ling ontworpen, die door de afzonder
lijke provincies kan worden bekrach
tigd. Als alle provincies dat doen, is er
dus over het hele land sprake van een
gelijkluidende provinciale regeling voor
de openbaarheid. In Zeeland wordt de
zaak waarschijnlijk op 13 juni a.s. in
provinciale staten behandeld.
Volgens de ontwerp-regeling kan een
verzoek om informatie zowel mondeling
als schriftelijk worden gedaan. Op dit
verzoek moet zo spoedig mogelijk, maar
in elk geval binnen dertig dagen worden
beslist.
Een informatieverzoek aan de provincie
hoeft niet tot een centraal adres te wor
den gericht. Er wordt van uit gegaan dat
elke ambtenaar de verlangde informatie
kan verstrekken over zaken waar hij mee
bezig is.
Wel is het zo dat het bureau voorlich
ting, dat al jarenlang informatie ver
strekt over het doen en laten van het
provinciaal bestuur, veel met de uitvoe
ring van de regeling te maken heeft.
Wie informatie van de provincie wil
hebben, maar niet weet waar hij zijn
moet, kan daarom het beste contact op
nemen met het bureau voorlichting. Het
adres staat bovenaan deze pagina.IHi
Provinciale staten vergaderen op vrijdag
9 mei, tien uur, in de statenzaal. Abdij
1 1 in Middelburg.
Na de ingekomen stukken en medede
lingen behandelen de staten onder meer
de volgende punten.
Reconstructie van de weg Zeeland-
brug-Rijksweg 18
Gedeputeerde staten stellen voor ak
koord te gaan met het plan voor de eer
ste fase voor verbetering van de weg op
Schouwen-Duiveland en een voorberei
dingskrediet beschikbaar te stellen van
ƒ600.000,— voor het opmaken van
een plan voor verbetering van de hele
weg. Gs schrijven in hun voorstel, dat
dit traject in de Midden-Zeelandroute
het enige deel is, dat niet als autoweg
kan worden aangemerkt. Er zijn veel
aansluitingen van andere wegen, lang
zaam verkeer kan er niet geweerd wor
den, er zijn nogal wat bochten en er
gebeuren vrij veel ongelukken. De ver
betering in de eerste fase houdt in, dat
de weg verbreed wordt, dat enkele aan
sluitingen vervallen en andere beter in
gepast, terwijl langs het stuk tussen
aansluiting Gouweveersezeedijk en
aansluiting Julianastraat een parallel
weg wordt aangelegd.
Het plan, waarvoor nu ƒ600.000,—
gevraagd wordt, zal betrekking hebben
op de hele weg en dus ook het gedeelte
bij De Val.
Wijziging Zeeuwse waterschapsreg
lementen
De wijziging maakt het mogelijk dat
vrouwen gekozen kunnen worden in de
waterschapsbesturen en dat zij hun
stem kunnen uitbrengen bij verkiezin
gen. Tot nu toe was het zo, dat hiervoor
alleen de man in aanmerking kwam.
Gs stellen de staten verder voor de
stichting samenwerkingsverband voor
slechthorende en spraakgebrekkige
kinderen in Zeeland geen subsidie te
verlenen voor de school in Goes. Zij
vinden dat hier geen taak voor de pro
vincie is weggelegd, omdat het gaat om
individuele hulpverlening. De gemeen
ten van herkomst van de kinderen zou
den daarom subsidie moeten geven. De
statencommissie voor sociale zaken
vindt, dat als de gemeenten dit niet
doen, de provincie voor één keer een
bijdrage zou kunnen verlenen.
Subsidie in tekort onderzoek sport-
technisch kader
Het provinciaal opbouworgaan stichting
Zeeland krijgt een subsidie van bijna
ƒ25.000,— in de tekorten van een on
derzoek naar deskundige leiding op
sportgebied, mits de staten hiermee op
9 mei instemmen.
Vaststelling doelstellingen streekplan
Midden-Zeeland
Na de bevolking van Midden-Zeeland
MWf mm
zijn nu de staten aan de beurt hun me
ning te geven over de uitgangspunten
die gebruikt moeten worden bij de her
ziening van de ruimtelijke indeling van
deze regio's. Als de staten zich hierover
uitgesproken hebben kan het plan ver
der uitgewerkt worden, waarbij de in
woners weer betrokken zullen worden.
Inrichting Oosterschelde
Gs stellen voor in de periode dat nog
geen totaalplan bestaat voor de Ooster
schelde van het rijk, de gemeenten en
de provincies, uitgegaan moet worden
van beleidsalternatief 2. Dit houdt in,
dat natuurbehoud voorop staat, dat
ruimte voor de visserij gewaarborgd
wordt, dat maximaal 1 500 nieuwe lig
plaatsen im jachthavens gemaakt mo
gen worden en dat verdere voorzienin
gen op recreatief gebied achterwege
blijven.
De staten wordt ook gevraagd
ƒ182.000,beschikbaar te stellen
voor de uitgave van een gedenkboek
voor het honderdjarig bestaan van pro
vinciale waterstaat.
Aanvankelijk zou in deze vergadering
het subsidieverzoek van de stichting
Zeeuws coördinatieorgaan voor na
tuur-, landschaps- en milieubescher
ming behandeld worden, maar deze
zaak is aangehouden tot een later
tijdstip.
Zoals altijd is de vergadering openbaar
Op dinsdag 6 mei houdt de tweede ka
mer uit gedeputeerde staten zitting voor
de behandeling van twee beroepschrif
ten op grond van de algemene bij
standswet. De eerste zitting is om half
elf en de tweede om elf uur.
Ook op 6 mei, maar dan om half twaalf
is er een zitting van de eerste kamer uit
gs, die het beroepschrift behandelt van
garage Heijboer in Breskens tegen het
niet in behandeling nemen van een
aanvraag tot wijziging van een taxi-ver
gunning door de gemeente Oostburg.
De tweede kalmer uit gs komt ook op
dinsdag 1 3 mei bijeen voor de behan
deling van vier beroepschriften op basis
van de algemene bijstandswet. De zit
tingen worden gehouden om tien uur,
half elf, elf uur en half twaalf.
De behandeling van alle zaken is in het
provinciehuis, Sint Pieterstraat 42,
Middelburg. Zij zijn alle voor het publiek
toegankelijk,
Op 8 mei komt de commissie voor de
bestuurlijke organisatie bijeen om
half elf 's morgens.
Aan de orde komen twee ontwerpen
van wetten, namelijk van de politie
wet en de rampenwet en de ontwerp-
regeling passieve openbaarheid van
bestuur. Aan dit laatste punt is een
apart artikel in deze rubriek gewijd.
De vergadering is openbaar en wordt
gehouden in het provinciehuis, Sint
Pieterstraat 42, Middelburg.
Direct na aanvang krijgt het publiek
gelegenheid over de agendapunten te
De te verbeteren weg bij de Zeelandbrug
"Er zijn uitgewerkte plannen voor de
aanleg van een tweede sportveld. Bij de
begrotingsbehandeling in het najaar
kunnen we daar een beslissing over ne
men". Burgemeester G. van den Berg
maakte dat woensdagavond duidelijk in
de gemeenteraad van St. Philipsland na
vragen van de raadsleden J. de Jager
(CDA) en A.A.Rijstenbil (PVAB).
Beiden reageerden op een verzoek van
de voetbalvereniging NOAD aan de ge
meenteraad om een tweede sportveld
aan te leggen. De vereniging had bij de
begroting 1980 wel een keurig uitge
werkt vijfjarenplan van b en w gezien,
maar er was helaas geen uitvoering aan
gegeven. NOAD twijfelde er niet aan, of
ook in de gemeenteraad was er onvrede
over de ligging van het huidige sportveld
naast de begraafplaats. Verder heeft de
voetbalvereniging met een nog steeds
stijgend ledental- na dertien jaar zijn le
vensvatbaarheid wel aangetoond. In een
aantrekkelijk groeiende woongemeente
mag een voorziening voor de voetbal
sport niet ontbreken, zeker niet voor de
jeugd. Het huidige veld wordt door het
aantal elftallen overbelast, zodat er re
gelmatig afgelastingen voorkomen om
het veld enigszins te sparen. Vooral bij
slechte weersomstandigheden. Er zijn
nu al leden, die niet kunnen voetballen
omdat er geen plaats is. Een ledenstop
vindt NOAD niet in het belang van het
voortbestaan van een vereniging. Daar
om worden er twee sportvelden ge
vraagd, waarvan eventueel 1 veld als
speel-trainingsveld gebruikt kan wor
den. Het gehele sportcomplex zou dan
verplaatst moeten worden, maar volgens
een tekening van NOAD zou dat ten
opzichte van het huidige veld maar 2000
m2 meer betekenen.
"Als het enigszins kan, moeten we het
sportveld verplaatsen, want vrijwel
iedereen vindt de huidige ligging naast
de begraafplaats niet ideaal", aldus De
Jager. Hij wees er verder op, dat boven
dien NOAD uit z'n jasje gegroeid is: van
109 leden in 1978, via 125 vorigjaar naar
135 leden nu. Ook is er behoefte aan een
trapveldje. Het CDA-raadslid pleitte
ervoor om nu al planologische maatre
gelen te treffen gezien de lange voorbe
reiding voor een verplaatsing. Rijstenbil
vond het niet goed van b en w, de brief
van NOAD voor kennisgeving aan te
nemen, zoals het college had voorges
teld. "Ten opzichte van een goed lopen
de vereniging moeten we dat serieus be
kijken en de aanleg van een tweede
sportveld - met het aangeven van de
dekkingsmiddelen - in de begroting op
nemen. Dan weet de vereniging waar
men aan toe is, zodat men niet met een
kluitje in het riet wordt gestuurd. We
moeten NOAD niet op sleeptouw hou
den, maar goed gefundeerd - eventueel
met het aangeven van noodzakelijke
belastingverhogingen - met een voorstel
komen. Ik zie vol verwachting de be
groting 1981 tegemoet", zei het PVAB-
raadslid. De burgemeester herinnerde
aan het vijfjarenplan van vorig jaar,
waarvoor de Grontmij de gegevens ver
strekte. Hij vondN het zinvol die cijfers
aan te passen en tevens te bekijken of er
DACW-subsidiemogelijkheden waren.
De burgemeester vond het treffen van
planologische maatregelen op dit mo
ment moeilijk omdat nog geen beslissing
genomen was, waar de sportvelden
moeten komen, al hadden b en w hier
dan al gedachten over.
De SGP ging niet in op het verzoek van
NOAD, maar bij de vaststelling van de
slotwijziging van de begroting 1977 liet
fractievoorzitter L. den Engelsman zich
niet optimistisch uit. "Als er veel tegen
vallers komen en ik hoor het pleidooi
voor een tweede sportveld, dan zitten we
met belastingverhogingen", aldus den
Engelsman. Het overschot op de reke
ning 1977 bleek namelijk maar 45 in
plaats van 75.000 gulden te zijn. Hoewel
Rijstenbil dat jammer vond, was hij aan
de andere kant blij, dat de aankondiging
van 'doffe ellende' door zijn fractie, nu
uitkwam. De optimistische geluiden van
Den Engelsman toen, ten spijt. De bur
gemeester vond dat er met 45 mille nog
niet zo slecht geboerd was. "Ik wou dat
we elk jaar zo'n overschot hadden", zei
de raadsvoorzitter. De raadsleden Den
Engelsman, De Jager en Rijstenbil wer
den in de commissie van onderzoek be
noemd voor de rekening 1977.
De begroting 1980 was goedgekeurd
daor g.s. van Zeeland. Er was echter een
opmerking bij, dat geen rekening ge
houden was met een salarisverhoging
voor het gemeentepersoneel van 3 V4,
maar 2 xh%. Volgens Den Engelsman
zou men met 20 mille meer rekening
moeten houden, maar dan zou de sala-
rispost in de kleine gemeente St. Phi
lipsland wel twee miljoen gulden be
dragen en daaraan twijfelde hij toch wel.
De burgemeester meende, dat de 20
mille niet voor 1, maar voor 3 'A% stond.
Overigens gaf hij toe, dat de lagere
overheden dratisch moeten bezuinigen.
Momenteel worden alle salarisverho
gingen voor gemeentepersoneel nog ge
dekt door een hogere uitkering van het
rijk, maar of dat zo zal blijven. Bekend is
al, dat gemeenten die mensen in de VUT
(vrijwillige uittreding) hebben, een deel
van de kosten zelf moeten betalen. Ge
zien die onzekerheid, deed St. Philips
land er nog niet aan mee.
De raad had geen bezwaar tegen toetre
ding van Bruinisse tot de intergemeen
telijke sociale dienst Schouwen-Duive-
land/St. Philipsland. Bru moet 35.000
gulden entreegeld betalen. Rijstenbil
vond het maar goed dat zo'n voorwaar
de ingebouwd was, want nu de dienst
goed loopt, doet Bru mee. De Fliplandse
raad meende dat de dienst nu misschien
goedkoper zou worden, Wethouder
A.Kosten zei, dat de kosten over meer
gemeenten omgeslagen worden, zodat
het op langere termijn mogelijk voorde
liger zal zijn. Door de toetreding van Bru
is de arbeidsreserve bij de dienst echter
wel op en die mededeling voedde de
twijfel bij de raad, dat de sociale dienst
er ondanks de toetreding van Bruinisse
niet goedkoper op zal worden.
Vervolg van pag. 1
Op l april 1955 werd Zr. Engelvaart di
rectrice van Ten Anker. Vooral in de
eerste periode, kort na de watersnoo
dramp van 1953, is ze bijzonder ver
dienstelijk geweest in de hulp aan wa
tersnoodslachtoffers. In het bejaarden
tehuis zette Zr. Engelvaart zich per
soonlijk in voor de bewoners. Tot aan
het moment dat zij een hartinfarct kreeg
maakte zij lanlge werktijden en veelal
zeer onregelmatig. Als er 's nachts of in
het weekend bij een van de bewoners
problemen voordeden, vond Zr. Engel
vaart het vanzelfsprekend dat zij voor
een oplossing zorgde. Ze gaf leiding aan
39 personeelsleden, maar buiten haar
werk deed ze nog meer. Op zeer jeugdi
ge leeftijd was zij van 1938 tot 1945 op
richtster en stimulator van de korfbal
vereniging De Eendracht. Zij organi
seert vanaf 1967 de contacten voor de
reumabestrijding en is bovendien actief
voor individuele hulp aan reumapatiën
ten. Van 1962 tot 1974 hielp zij jaarlijks
de rondrit organiseren voor de religieuze
zusters in de ziekenhuizen van de regio
Bergen op Zoom. In 1969 was zij op
richtster van de Zonnebloem, een orga
nisatie voor het welzijn van langdurig
zieken, waarvan ze tot 1976 bestuurslid
was. In 1955 tot 1969 was Zr. Engelvaart
lid van een toneelvereninging in Tholen.
Vanaf 1971 tot heden lid van de huis
commissie voor bejaardenoorden op
Tholen van de stichting verpleeg- en
rusthuizen Zeelantty van 1973 tot 1978
lid van de opnamecommissie voor be
jaardenoorden op Thoolen en tenslotte
vanaf de oprichting in 1973 tot heden lid
van de servicevereniging Soroptimisten
te Bergen op Zoom.
Directeur Almekinders wenste Zr. En
gelvaart bijzonder geluk met de ko
ninklijke onderscheiding. Hij prees haar
grote persoonlijke inzet.
Uw aandacht was primair gericht op
de minder bedeelden: zieken en bejaar
den. Het was opvallend, zoveel belang
stelling u had voor anderen. U had een
warm kloppend hart voor de medemens,
terwijl u nogal geplaagd werd door reu
ma en problemen kreeg met het hart. Bij
uw leidinggevende capaciteiten ging het
vooral om het goede voorbeeld. Daar
moest u het echt van hebben. Wat was u
ook verontwaardigd over de ontwikke
lingen rond de verpleegafdeling, hoe er
toen met Ten Anker gespeeld werd.
Dezer dagen gaan we daarover weer een
spannende discussie tegemdet in Den
Haag. Met een stortvloed van woorden
verzette u zich altijd tegen formele re
gels en een zakelijke benadering. Uw
persoonlijke inzet getuigt van adeldom,
dat vandaag onderstreept is met blin
kend goud", zei dhr. Almekinders. Hij
Bood Zr. Engelvaart een draagmedaille
aan en een geschenkbon.
"Hier sta ik met een mond vol tanden",
zei de oud-directrice, die ogen tekort
kwam voor alle bekenden. "Van de be
woners, het personeel en de oud-mede
werksters heb ik onlangs al een kroon
om mijn werk ontvangen'. Dat ik nu
vandaag nog een koninklijke kroon
krijg, doet mij bijzonder goed. Wilt u dat
tegen Mare Majesteit, van wie ik zeer
veel houd, zeggen?", zei Zr. Engelvaart
tot de burgemeester.
"Ik voel een klein beetje met haar ptee.
Ik kan goed begrijpen wat het is om af
scheid te nemen", zei de oud-directrice
van Ten Anker, die niet wist, dat ieder
een zo verschrikkelijk liegen kon over
deze bijzondere huldiging.
De nieuwe directrice borduurde daarop
voort. "Het is nu tijd om vrolijk te zijn na
alle plechtige woorden. Leve de leut in
Tholen", zei Mevr. Koole, waarna ze
koffie met feestelijk gebak liet aanruk
ken. Zo werd het al vroeg gezellig in de
ecreatiezaal van Ten Anker.
Bij het voorstel tot aankoop van grond
van de domeinen ten behoeve van meer
voorradige industriegrond te Sint
Maartensdijk, wees de heer J. L. van
Gorsel (VVD) er maandagavond in de
raadsvergadering op, dat het voorstel
nogal doortikt. Er is nog een industrie-
grondvoorraad van 3 hectare, terwijl dit
voorstel aangeeft om er weer 1.86 hec
tare bij te kopen. Bij dit raadslid riep de
passage in het pre-advies, dat industrie-
en bedrijfsvestiginngen in Sint Maar
tensdijk geconcentreerd dienen te wor
den toch wat vraagtekens op. Er is in dit
opzicht toch ook een beleid voor de an
dere kernen, zo meende de V.V.D. ver
tegenwoordiger. De raadsvoorzitter
antwoordde, dat het een beslissing van
de raad zelf is geweest om industrieën in
Sint Maartensdijk te concentreren.
Daarnaast is er voor andere kernen wel
de mogelijkheid om plaatselijke bedrij
ven in de kernen te verplaatsen naar
aangewezen bedrijfsterreinen, maar
eerste industrieaanvragen van buitenaf
worden toch naar de beschikbare grond
in Sint Maartensdijk verwezen. Als dan
zo 'n gegadigde toch voorkeur geeft voor
een andere kern, zal dat niet worden
tegengehouden. Dat is met name al in
Tholen gebeurd, zo zei de raadsvoorzit-
ter, die er nog aan toe wilde voegen, dat
dus de soepelheid blijft.
Het PvdA raadslid L. Kloet informeerde
wat voorlopig met de aan te kopen
grond in Sint Maartensdijk gaat gebeu
ren. Wethouder L. Koopman ant
woordde dat de grond in gebruik is ge
geven aan de voormalige pachter, zij het
dan onder bepaalde voorwaarden, dat
snelle afstand noodzakelijk kan zijn. De
heer van Schetsen hoopte dat de CP
commissie Ruimtelijke Ordening in elk
geval op de hoogte zou blijven, als b en
w plannen hebben voor naderen uit
werking van de aan te kopen industrie-
grond. Overigens was er bij geen van de
fracties bezwaar om tot die aankoop te
besluiten
CDA-raadslid J. de Jager heeft fel van zich afgebeten na de kritiek van SGP-fractie-
voorzitter L.den Engelsman op zijn afwezigheid bij een bespreking met aannemer
Plomp over het plan Steintjeskreek Anna Jacobapolder. "De pot, verwijt de ketel dat
ie zwart ziet. Den Engelsman was het niet om de bal te doen, maar om de man", zei de
Jager. Hij kwam woensdagavond aan het begin van de Fliplandse raadsvergadering
bovendien nog in frontale botsing met burgemeester G. van den Berg, van wie hij het
onhoffelijk vond, dat de reden van zijn afwezigheid niet genoemd was.
Het lag voor de hand, dat het CDA-
raadslid naar aanleiding van de notulen
zou reageren op de woorden van Den
Engelsman in de maart-raadsvergade
ring, toen De Jager niet aanwezig was.
De SGP-fractievoorzitter had toen
graag een verslag gehoord van het
CDA-raadslid van de bespreking over
de woningbouw in Steintjeskreek omdat
De Jager tevoren sterk op dit punt had
aangedrongen en ook alle gegevens van
b en w had gevraagd. Het CDAraadslid-
die dus die maartvergadering niet mee
maakte- had echter evenmin als Den
Engelsman die bespreking met Plomp
bijgewoond. De Jager had sterk de in
druk, dat de SGP-fractievoorzitter hem
in 't zonnetje wilde zetten en dat het hem
helemaal niet om plan Steintjeskreek
was gegaan.
"Er zijn in de maart-raadsvergadering
een aantal opmerkingen gemaakt, die ik
niet 1-2-3- in dank afneem", zei het
CDA-raadslid. "Ik moest geen verslag
geven van die ambtelijke vergadering,
maar de voorzitter of de secretaris. Naar
mijn idee vertrouwde Den Engelsman
de weergave van b en w niet, maar
blijkbaar had hij zelf geen belangstelling
omdat hij de bespreking niet bijwoonde.
De discussie in maart was ver beneden
peil, temeer wanneer iemand niet aan
wezig is en zich daardoor niet kan ver
dedigen. Dit is een fraai staaltje van wat
niet past in bestuurlijk Nederland", al
dus De Jager.
Den Engelsman zei de bespreking niet
meegemaakt te hebben omdat hij in
Bergen op Zoom bij de dokter zat. Om
een zo objectief mogelijk verslag te krij
gen, had hij graag de zienswijze van De
Jager gehoord. "Er zitten geen achter
gronden en geen vuiligheid achter, maar
je kunt ervan denken watje wilt", zei het
SGP-raadslid. De burgemeester bracht
naar voren, dat het geen ambtelijke
werkgroep was, maar een gesprek met
aannemer Plomp over plan Steintjes
kreek omdat De Jager geen vertrouwen
had in de toezeggingen van b en w. "We
hebben toen bijzonder veel werk ge
maakt van het samenstellen van een
map met gegevens over Steintjeskreek.
Daarvoor is ver in het archief terug ge
grepen. De Jager kwam echter niet kij
ken, ondanks dat hij een telefoontje
kreeg. De ambtenaren zeiden toen: be
scherm ons voortaan tegen al te grote
vrijmoedigheid van raadsleden, want er
wordt niet eens belangstelling getoond.
De Jager was ook bij een andere bes
preking met DHV afwezig. Drie kwar
tier tevoren belde hij af. Ik trek een le
gaal excuus nooit in twijfel, maar u liet
het afweten. Ook toen de map met ge
gevens op het gemeentehuis gereed lag,
waarover u gebeld bent. Dan moet je
geen afspraken maken", vond de bur
gemeester,.
"Ik was met redenen omkleed afwezig
bij de bespreking met Plomp", hield De
Jager vol. Er ontstond daarna een
woordenspel over de notulen, waarbij
het CDA-raadslid de burgemeester uit
daagde om bepaalde zinsneden aan te
wijzen. De sfeer werd steeds meer ge
prikkeld en de voorzitter voelde zich
niet verplicht om dingen in de notulen te
gaan aanwijzen. Woedend nam hij de
hamer en sloeg af: discussie gesloten.
Toch ging het nog even door. De Jager
zei te weigeren om in te gaan op dingen
die na een raadsvergadering besproken
waren. De burgemeester noemde het
CDA-raadslid 'een niet zo correcte bes
tuurder'. "U hebt netjes een telefoontje
gekregen dat de stukken gereed lagen,
maar u hebt er netjes niet op gereageerd.
Dat is slordig", zei de raadsvoorzitter.
De Jager vond het niet verstandig om
dergelijke discussies te houden. Ook de
burgemeester wilde de zaak afkappen,
maar hij liet nog wel weten, dat hij cor
rect had gehandeld. "Ik wil geen ver
wijten zonder redenen omkleed", zei de
Fliplandse burgemeester.
X