verschijnt 14 - daags
voorlichting van de provincie zeeland
Woningbouw aan
Tonhuisstraat
de
VOOR 1980 ƒ5 MILJOEN VOOR
MILIEUBEHEER
OP PROVINCIE-BEGROTING
DE PROVINCIE EN DE RUIL
VERKAVELING
VIJF STATENCOMMISSIES
VERGADEREN
KAA BEE
Vrijdag 28 december 1979
EENDRACHTBODE
7
Onderzoek
NIEUWJAARS
ONTVANGST
OP 5 JANUARI
Luchtverontreiniging en
geluidhinder
Landschapszorg
zo zit dat
in elkaar
bij de provincie
Verbinding van Spuistraat met de Hoenderweg St. Annaland
Nu pas
Parkeerruimte
Fietspad
Weststraat
Kamerhoogte
Romantiek
Verbeteren
Pand Ring
Loods Langeweg
Pad Bierensstraat
ZLM-activiteiten
VLOERBEDEKKING
GRATIS GELEGD
Venters hebben in
Flipland vrije hand.
Het hoofdstuk milieubeheer kwam een jaar of tien geleden nog niet voor
op de begroting van de provincie Zeeland. Nu wordt er voor 1980 een
bedrag uitgetrokken van bijna 5 miljoen. Dit als gevolg van het feit dat
de laatste jaren in allerlei milieuwetten de provincie de belangrijkste
taak heeft gekregen.
REDACTIE: BUREAU VOORLICHTING PROVINCIE ZEELAND
SINT PIETERSTRAAT 42, MIDDELBURG (01180) 27351
Het grootste gedeelte van het geld
wordt uitgegeven aan z.g. appa
raatkosten, ongeveer 4 miljoen.
Met deze kosten worden bedoeld
salarissen vpn het personeel en
alles wat daar bij komt, zoals de
kosten van gebouwen, verwar
ming, verlichting, meubilair etc.
etc.
Het provinciale milieubeheer is
verdeeld over een aantal sectoren:
beheer van grondwater en bodem;
beheer van het oppervlaktewater;
bestrijding van de luchtverontrei
niging; bestri jding van geluidshin
der; natuurterreinen (subsidies);
ontgrondingen (niemand mag
zonder vergunning grond wegha
len, bijvoorbeeld een dijk afgra
ven) en de zorg voor natuur en
landschap.
Drie provinciale diensten zijn ac
tief met het milieubeheer bezig; de
provinciale griffie, de provinciale
waterstaat en de provinciale pla
nologische dienst. Het personeel
van de provinciale waterstaat
verzorgt vooral de technische kant
van de zaak, zoals metingen van de
luchtverontreiniging, van geluid
en van waterkwaliteit. Ook geeft
deze dienst het provinciaal be
stuur adviezen over de technische
voorwaarden die moeten worden
gesteld aan industrieën die ver
vuiling teweeg brengen. De wa
terstaat adviseert ook over de
aanleg en het beheer van vuil
stortplaatsen. Er zijn speciale
ambtenaren in dienst die belast
zijn met de controle op het naleven
van allerlei voorwaarden in mi
lieuvergunningen.
De milieuambtenaren van de pro
vinciale griffie verzorgen de be
stuurlijke en administratieve kant
van het milieubeleid. Voorwaar
den in milieuvergunningen moe
ten juridisch "Waterdicht" zijn.
Ook wordt er op de griffie voor
gezorgd dat allerlei procedures,
zoals hoorzittingen, ter-inzage-
leggingen, beroepszaken enzo
voorts goed worden afgehandeld.
De activiteiten van de planologi
sche dienst strekken zich,voorzo
ver het de milieuzorg betreft,
vooral uit tot het beheer van het
landschap.
Tegenover het bedrag van vijf
miljoen dat de provincie uitgeeft
staan ook inkomsten. Het rijk
vergoedt bijna 1 miljoen en er
wordt een kleine drie ton geraamd
aan z.g. leges. Dat zijn bedragen
die de provincie ontvangt voor
"bewezen diensten". In dit geval
gaat het om hinderwetvergunnin
gen en vergunningen luchtveron
treiniging.
Er wordt 15.000,- uitgetrokken
voor onderzoek van het water bij
stortplaatsen en 100.000,- voor
het verzamelen van gegevens ten
behoeve van het grondwaterbe-
heer. Dat geld wordt besteed aan
het onderzoeken van grondwater
monsters, het meten van grond
waterstanden en het verrichten
van proefboringen. Deze activitei
ten zijn ook nodig omdat binnen
niet al te lange tijd de grondwa
terwet in werking treedt.
Begonnen is met de uitbreiding
van oriënterend hydrobiologisch
onderzoek in de Zeeuwse binnen
wateren. Het doel is te komen tot
een systeem waarmee de biologi
sche kwaliteit van het water kan
worden beoordeeld. Voor 1980
worden de kosten op 25.000,- ge
raamd.
ƒ75.000,- is nodig voor planten
kundig onderzoek, dat wordt ver
richt door de planologische dienst.
Aan het begin van het nieuwe jaar
wordt, zoals gebruikelijk, weer
een nieuwjaarsreceptie gehouden
in de Abdij te Middelburg.
De Commissaris der Koningin in
Zeeland, dr. C. Boertien en me
vrouw Boertien-Velema zullen
namens het provinciaal bestuur de
nieuwjaarsontvangst houden op
zaterdag 5 januari 1980 's middags
van vier tot zes uur in de Staten
zaal, ingang Abdijplein.
Voor de bestrijding van de lucht
verontreiniging is in 1980
380.000,- beschikbaar. Een derde
van dit bedrag gaat naar de ge
meenschappelijke regeling met de
gemeenten, ter meting van de
luchtverontreiniging. Bijna een
ton is er voor onderzoek, bestemd
voor een milieu-effect rapportage;
70.000,- gaat naar uitbreiding
van de apparatuur ten behoeve
van de meetauto en 75.000,- naar
de aanschaf van laboratorium-
apparatuur.
De geluidsmeetapparatuur wordt
uitgebreid voor een bedrag van
ruim een ton.
Een ton wordt gestort in het
provinciale natuurbeschermings
fonds. Uit dit fonds kunnen gede
puteerde staten subsidies geven in
de aankoop van natuurterreinen.
Verder kan de Stichting het
Zeeuwse landschap voor 1980 re
kenen op een subsidie van
ƒ200.000,- in de kosten van het
beheer van natuurgebieden. Het
rijk moet.dan minstens evenveel
subsidie geven.
Tenslotte vermeldt de begroting
een subsidie van 750,- aan het
Instituut voor natuurbescher
mingseducatie, van 65.000,- aan
het Zeeuws coördinatieorgaan
voor natuur-, landschaps- en mi
lieubescherming en van 1000,—
aan de Vereniging milieuhygiëne
Zeeland.
Wie het woord ruilverkaveling hoort
denkt in eerste instantie aan de land
bouw en maatregelen ter verbetering
van de produktie in die sector, terwijl
anderen - een steeds groter wordende
categorie - de term verbinden aan
aantasting van natuur en landschap.
Slechts een enkeling zal ruilverkave
ling in verband met de provincie
brengen en toch heeft dit overheidsli
chaam er mee van doen.
Aanvragen voor ruilverkavelingen
moeten namelijk ingediend worden
bij gedeputeerde staten. Het enige wat
gs op dat moment met die aanvraag
doen is doorsturen naar de centrale
cultuurtechnische commissie in
Utrecht met het verzoek advies te ge
ven over de goedkeuring. Als gs gun
stig beslissen komt de aanvraag op het
voorbereidingsschema ruilverkave
lingen - een overzicht van alle ruil
verkavelingen in den lande - met het
tijdstip van aanvang van voorberei
ding.
Vervolgens wordt een voorberei
dingscommissie benoemd die in over
leg met alle betrokkenen een plan
opstelt en daarbij komt de provincie
weer om de hoek kijken, want naast
de belanghebbenden voor de ruilver
kaveling hebben als adviseurs onder
meer zitting in die commissie de pro
vinciale planologische dienst en pro
vinciale waterstaat. Met behulp van
allerlei gegevens, verstrekt door onder
andere staatsbosbeheer, de landin-
richtingsdienst, natuurbescherming
etc., stelt de commissie plannen op
voor verbetering van de waterhuis
houding, verbetering van wegen, be
scherming van landschap en natuur
en eventueel openluchtrecreatie.
Die plannen tezamen vormen het
voortontwerpplan, waarin de proble
men van het gebied genoemd worden
en in aansluiting daarop de verbete
ringen die daarin aangebracht kun
nen worden. Verder wordt aangege
ven hoeveel grond nodig is om het
plan te kunnen uitvoeren, hoeveel dit
alles kost en wie het moeten betalen.
Het voorontwerpplan wordt daarna
voor inspraak aangeboden aan be
langhebbenden en belangstellenden.
Aan de hand van de uitkomsten van
de inspraak kan het plan nog gewij
zigd worden, zodat het meer in over
eenstemming komt met het beoogde
doel.
Daarna is het woord weer aan de
centrale cultuurtechnische commissie
die het plan ter goedkeuring krijgt
aangeboden. Wordt positief beslist,
dan gaat het plan met een gunstig
advies naar gedeputeerde staten die
het voorlopig moeten vaststellen; het
plan wordt daarbij getoetst aan het
provinciale beleid.
Als tot die voorlopige vaststelling is
vrouwenemancipatiebureaus en
subsidiëring van de vormingscen
tra, Zeeuwse vrouwenraad en
Stichting oude Zeeuwse kerken.
Alle vergaderingen zijn openbaar.
Spreekrecht is er gedurende een
half uur direct na aanvang.
beslist wordt het plan ter inzage ge
legd en is iedereen in de gelegenheid
de zaak in te zien en - tegen betaling
van een kleine vergoeding - te kopen.
Eventuele bezwaren kunnen inge
diend worden bij gedeputeerde staten,
die na verwerking daarvan de stem
mingsdatum vaststellen. Grondeige
naren en pachters spreken bij die
stemming uit of het plan al dan niet
wordt uitgevoerd.
Tussen de aanvraag - die meestal
komt van landbouworganisaties, wa
terschappen of gemeenten - en de
stemming ligt al een termijn van vijf
tot zes jaar.
Als bij de stemming tot uitvoering
wordt beslist, kan pas daadwerkelijk
begonnen worden en opnieuw wordt
dan een commissie benoemd: de
plaatselijke commissie, bestaand uit
een vertegenwoordiging van belang
hebbenden en deskundige adviseurs.
De commissie is vergelijkbaar met de
voorbereidingscommissie. Gs zijn ve
rantwoordelijk voor de benoeming
van de leden en daarmee is de provin
ciale taak voorlopig afgelopen, zij het
dat provinciale diensten, zoals de
planologische dienst en waterstaat,
als adviseurs in de plaatselijke com
missie zitting hebben. Met de uitvoe
ring van het plan is ongeveer tien jaar
gemoeid, waarna gs het plan nog de
finitief vaststellen en regels geven voor
het beheer. In Zeeland spelen op het
ogenblik de volgende ruilverkavelin
gen.
Kieldrecht De werkzaamheden zijn
voltooid en de akte van toedeling is
gepasseerd. De lijst van geldelijke re
gelingen en de renteberekening vol
gen nog.
De Poel-Heinkenszand In 1980 zal het
werk beëindigd worden. Verwacht
wordt dat de akte van toedeling in het
eerste kwartaal van dat jaar vastges
teld wordt.
Kapelle Wemeldinge De werken zijn
hier in volle gang. In de tweede helft
van j981 zou het definitieve plan van
wegen en waterlopen vastgesteld
moeten worden.
Wolphaartsdijk Men zit midden in de
voorbereidingen voor deze ruilverka
veling; naar het zich laat aanzien kan
deze fase in 1980 afgesloten worden.
Yerseke-Moer Voor dit plan is een
voorbereidingscommissie ingesteld.
In 1982 wordt de afsluiting van de
voorbereiding verwacht.
West Zeeuwsch-Vlaanderen en Nijs- en
Hooglandpolder Beide ruilverkavelin
gen zijn nog in het voorbereidend
stadium. Het eerste advies van de
centrale cultuur-technische commis
sie is nog niet ontvangen.
Walcheren GS hebben de aanvraag van
de drie landbouworganisaties om ad
vies aan de centrale cultuurtechnische
commissie gezonden.
De redactie van "Abdijnieuws" wenst alle lezers een voorspoe
dig 1980 en hoopt dat deze rubriek het komende jaar een nuttige
functie kan vervullen in het contact tussen het provinciaal
bestuur en de bevolking van de provincie Zeeland.
-*
Begin januari vergaderen vijf
commissies uit provinciale staten.
De commissie voor ruimtelijke or
dening opent de rij op vrijdag 4
januari 's middags om half vier,
Agendapunt is de rapportage over
1978 van de nota bewoningspa-
troon.
Op maandag 7 januari vergaderen
de commissie voor de waterstaat
en de commissie voor de financiën,
beide in het gebouw van de Pro
vinciale Waterstaat, Het Groene
Woud 1 in Middelburg.
Voor de waterstaat is dat om twee
uur. Op de agenda staat o.a. het
verslag zeeweringen 1978, de nota
Verkeer en Vervoer Midden-Zee
land, verbetering van de wegen
(gedeeltelijk) Haamstede-Wester-
schouwen en Goes- 's-Heer-
Arendskerke, aanvulling op de
nota fietspadenplan 1977 en een
wijziging op aansluiting van de
Engelandweg aan de weg Middel-
burg-Vlissingen-Oost.
De financiële commissie vergadert
om half zes. Aan de orde komt o.a. -
de voortzetting van de provinciale
informatierubriek in de huis-aan-
huisbladen, subsidie aan de Stich
ting Cultuurspreiding Zeeland
van ten hoogste 80.000,- voor de
aankoop van een transportabele
concertvleugel (te gebruiken in de
hele provincie), de restauratie van
de Grote Kerk in Zierikzee, ga
rantie subidie inspraak vrouwen
emancipatiebureaus in 1980, sub
sidiëring van de Zeeuwse vor
mingscentrum '79-'82 en "Fonds be
strijding muskusratten", beëindi
ging subsidie Zeeuws consultatie
bureau voor alcohol en drugs,
voortzetting van het Landelijk
Project Bedrijfsvoorlichting en
het beschikbaar stellen van een
krediet voor uitbreiding van het
gebouw van de Provinciale Wa
terstaat.
De commissie voor sociale zaken
vergadert op woensdag 9 januari
om half twee in het Provinciehuis
over de omvorming van de "Pro
vinciale commissie bejaarden
voorzieningen" naar "Provinciale
welzijnsraad voor ouderen" en het
stopzetten van de subsidiëring aan
het Consultatiebureau voor alco
hol en drugs.
Eveneens op woensdag de 9e ver
gadert de commissie voor onder
wijs en cultuur in het provincie
huis, om half vrij 's middags.
Agendapunten zijn: het instellen
van een provinciale onderwijs
raad, de aankoop van een tran
sportabele concertvleugel, subsi
diegarantie voor de inspraak van
Aan de Tonhuisstraat komen, na sloop
van de bestaande panden, mogelijk hui
zen in twee woonlagen. Vanaf de Spui
straat komt er dan misschien een aan
sluiting op de Hoenderweg, die de schei
ding vormt tussen de nieuwe huizen en
garage Dekker. Dat viel donderdagavond
op te maken uit de discussie in de Com
missie Ruimtelijke Ordening over plan
Kom St. Annaland.
'"t Heeft in de la gelegen, maar nu is 't
eruit en gaat het plan in de molen. Al
leen de eerste tien dagen doen we er
niets aan", zei burgemeester E. Bae-
rends. Raadslid P. van Schetsen (PvdA)
had er eerder op gewezen, dat er al ont
zettend lang over reconstructie van de
Tonhuisstraat gesproken wordt. Oor
spronkelijk zou de Spuistraat afgesloten
worden.De Tonhuisstraat werd dan de
hoofdtoegang. De oprit van de Hoen
derweg naar de Javadijk zou vervallen,
evenals de afrit van de Tonhuisstraat
naar de Ooststraat. Het verkeer in de
Voorstraat zou daardoor veel drukker
worden met een gevaarlijke hoek Ton
huisstraat bij Havenzicht.
"Mijn bezwaren werden destijds van ta
fel geveegd, maar nu Veilig Verkeer en
de Provinciale Planologische commissie
over een ongewenste verkeerssituatie
spreken, wordt er pas werkelijk aan
dacht aan geschonken. Dit plan is een
mislukking. Er klopt niet veel van", zei
van Schetsen. De burgemeester gaf toe,
dat b en w nu bezig zijn om het plan 'op
te schonen'. "Nu de panden in de Ton
huisstraat verworven zijn, willen we
doorzetten en naarstig verder gaan", zei
de burgemeester.
Van Schetsen achtte flink wat parkeer
ruimte nodig gezien de aanwezigheid
van twee grote winkels aan de Spuistraat
en horecabedrijven aan het Havenplein.
Bovendien is de bushalte er. Ook is een
flinke ruimte aantrekkelijk voor festivi
teiten nu er in St. Annaland geen
marktplein is. De beplanting, die tien
jaar geleden met subsidie van staatsbos
beheer is aangelegd, zou ik niet direct
willen opruimen. Na sloop van de Ton
huisstraat lijkt me uitbreiding van het
groen beter dan woningbouw. Ook de
mooie gevel van Havenzicht vraagt om
ruimte. Die moetje wat erf geven, aldus
van Schetsen.
De burgemeester antwoordde, dat de
planwijziging teveel haastwerk was ge
weest. Er wordt nog nader bekeken, hoe
de situatie opgelost wordt. De Spuistraat
blijft dan hoofdtoegang, maar we willen
dat wel wat vriendelijker maken. De
ontsluiting via de Hoenderweg blijft in
tact. De aansluiting op het aan te leggen
fietspad aan de Javadijk was echter een
hele puzzel, maar in overleg met Pro
vinciale Waterstaat hebben we een op
lossing gevonden. Alleen zullen we met
een aantal eigenaren moeten praten, al
dus de burgemeester. SGP-raadslid M.
Dijke uit Scherpenisse was blij dat de
burgemeester het plan terugnam om het
nader uit te werken. Hij herinnerde
eraan, dat zijn St. Annalandse collega
M.P. van Dijke meer dan eens op het
ongewenste plan had gewezen. Het kost
nu wel tijd, maar laten we de mogelijk
heid toch maar benutten om het goed ïn
orde te maken, zei Dijke. Van Schetsen
stelde de burgemeester nog voor om
contact met Veilig Verkeer op te nemen,
maar dhr. Baerends achtte overleg met
de politie, die weer contact houdt met de
verkeerscommissie, voldoende. "We
gaan ons huiswerk overmaken", besloot
de burgemeester.
Een ander facet van plan Kom was
donderdagavond de behandeling van
bezwaren tegen de wegbestemming van
huizen aan de Weststraat in St. Anna
land. Op de hoorzitting was daar aan
dacht voor gevraagd gezien de kwaliteit
van de woningen. B en W stelden daar
op een onderzoek in en op grond van de
rapporten oordeelde het college, dat de
panden Weststraat 5b, 5c, en 5d slecht
zijn en zich in redelijkheid niet lenen om
op een economisch verantwoorde ma
nier geschikt te maken. De wegbestem
ming blijft dus gehandhaafd volgens
plan Kom. Ten aanzien van de panden
Weststraat la, lb, lc, ld en le kwamen b
en w tot de voorzichtige uitspraak, dat
verbetering op een economisch verant
woorde wijze niet is uit te sluiten.
Handhaving van de vijf huizen achtte
het college niet onaanvaardbaar.
De raadsleden W.L. Bijl (CDA) en van
Schetsen gingen daar in eerste instantie
niet mee accoord. De eerste vond het
onjuist orp huizen met een geringe ka-
merhoogte, afwijkend van de bouwve
rordening, te handhaven. Van Schetsen
vulde aan, dat de kwaliteit maa-r een van
de argumenten was om de huizen weg te
bestemmen. Nu leggen b en w alleen de
nadruk op de kwaliteit, maar de andere
argumenten (o.a. planologische rede
nen) worden afgezwakt. Als je aan be
zwaren van mensen tegemoet kunt ko
men, is mij dat lief, maar het gaat om het
Algemeen Planologisch beleid. Of wordt
dat van geval tot geval bekeken?, vroeg
het PvdA-raadslid zich af. De burge
meester zei, dat van een ideaalstelling
uitgegaan was. De drie panden aan de
Weststraat 5 zijn slecht en hebben geen
achtererf. De vijf aan de Weststraat 1
zijn echter economisch verantwoord te
herstellen en daar hebben b en w niet al
te grote moeite mee.
VVD-raadslid J.L. van Gorsel tilde er
niet zo zwaar aan als zijn twee collega's.
"We leven in een tijd van bezinning, ook
ten aanzien van de financiën. Ik zit op
een wat ludieker spoor en zie er roman
tiek in wanneer de vijf huizen kunnen
blijven staan. Al is de kamerhoogte dan
wat minder dan de eisen, daar til ik niet
zo zwaar aan. Als het redelijk is, dan
moeten we de panden inpassen in plan
Kom, aldus Van Gorsel. Ten aanzien
van de drie aan Weststraat 5, vond hij
het beter dat die huizen op rij verdwij
nen. Van Schetsen bracht naar voren,
dat er wel voor een betere ontsluiting
gezorgd moet worden wanneer de vijf
woningen blijven staan. SGP-raadslid
M. Dijke wees erop, dat een van de vijf
onbewoond is. Hij vond dat die opge
ruimd moet worden.
Van Schetsen noemde het een klein
kunstje om nog vijftig huizen in St. An
naland aan te wijzen zoals aan de West
straat 1. Hij wees er bovendien nog op,
dat een van de vijf als tweede woning
gebruikt wordt. De burgemeester zei,
dat de betrokken huizen eerst planolo
gisch bekeken waren. In tweede instan
tie kwamen er echter andere argumen
ten naar voren - op de hoorzitting ook
van de kant van de bewoners - en die
zijn nu doorslaggevend geworden. Als
de panden mogen blijven staan, is de
lust en behoefte om de huizen te gaan-
verbeteren ook groter, zei de burge
meester. Raadslid Bijl bleef bezwaren
houden, maar als de huizen aan de eisen
aangepast zouden worden, zou hij mo
gelijk ook nog wel achter handhaving
kunnen staan. B en W gaan nu verder
met de procedure voor plan Kom.
De commissie sprak tenslotte nog over
de bezwaren van dhr. J. Bruijnzeel tegen
wegbestemming van zijn pand aan de
binnenzijde van de Ring in St. Anna
land. De burgemeester wees erop, dat
het gemeentebestuur hier een planolo
gisch heel positief en actief beleid had
gevoerd. Hij sprak van een uniek punt
voor de omgeving. De N.H. kerk komt
steeds meer vrij te staan, in het groen. Er
staan nu nog twee huizen, waarvan er
een (het pand van mevr. C. v.d. Male) al
eigendom van de gemeente is. Moeten
we dit laatste pand ook verwerven om de
zaak hier af te maken?, vroeg de burge
meester aan de commissie R.O. Van
Schetsen zei dat bewust al jaren in die
richting gewerkt wordt. Je kunt nu niet
meer terug. Het gaat om de verfraaiing
van het dorpsbeeld en dan is dit pand
niet meer te handhaven. Ook van Gorsel
was die mening toegedaan, nu het maar
om 1 pand meer ging.
De burgemeester kwam vervolgens nog
even terug op de discussie over de loods
van dhr. C. Slager aan de Langeweg in
St. Annaland, zoals die in de raadsver
gadering van maandag 17 december was
gevoerd. Dhr. Baerends zei, dat de si
tuatie wat anders in elkaar zat dan hij
toen verteld had. Dhr. Slager mag bou
wen, dat was al eerder in plan Buiten
gebied opgenomen met de bouw van de
stal. 't Gaat er nu alleen om: verplicht je
dhr. Slager om een langere, smallere
loods voor landbouwwerktuigen te bou
wen of kom je hem tegemoet door vrij
stelling te geven van de eis, dat men tien
meter uit de grens van andere percelen
moet bouwen. Daar gaat het om en nu
alle percelen daar van Slager zijn, heb
ben b en w daar geen bezwaar tegen. De
commissie had dat evenmin. Van
Schetsen vroeg alleen nog, of de voor
waarde gesteld kan worden voor aanleg
van een groenstrook langs de weg. Voor
de werktuigenloods wel, voor de reeds
gebouwde stal niet, antwoordde de bur
gemeester.
Bij de rondvraag zei raadslid van Schet
sen, geconfronteerd te zijn met een
vraag van een inwoner over de ontslui
ting van de Bierensstraat naar de Huy-
gensstraat in plan Stoofweg. Dat pad is
volgens een heel ander tracee (wel 20 k
30 meter) aangelegd dan in het bestem
mingsplan stond. De betrokkene had
verder een brief van b en w gekregen,
dat hij trottoirtegels naast zijn huis had
gelegd in strijd met het bestemmings
plan. De burgemeester erkende, dat in
derdaad van het plan was afgeweken.
Dit gebeurdë na bezwaren van de voet
balvereniging, die het pad te dicht bij
het voetbalveld vonden liggen. In plaats
van langs het sportveld, is het pad toen
rechtdoor gelegd, tussen twee huizen in.
De betrokken bewoners hadden hier
geen bezwaar tegen. Wat de tegels be
treft, dat stukje grond zal wel aan de
bewoner verkocht worden. Van Schet
sen vond het toch geen goede zaak om
zo'n recent bestemmingsplan na bezwa
ren achteraf te wijzigen, zonder daaro
ver de commissie R.O. af de raad in te
lichten. De burgemeester vond het geen
onvergeeflijke misser, maar een grens
geval. Hij wees erop, dat zelden of nooit
een pad in een bestemmingsplan zo
scherp wordt aangegeven als hier ge
beurd was. Er is altijd wat speling. Als
het plan Stoofweg een keer gewijzigd
moet worden, dan wordt ook de veran
derde situatie met het pad opgenomen,
zo besloot burgemeester Baerends don
derdagavond in de Commissie Ruimte
lijke Ordening.
Op het werkprogramma 1979/1980 van
de sociaal-economische voorlichting-
dienst van de ZLM staat voor onze
streek een algemene cursus voor vrou
wen van zelfstandige ondernemers in de
'landbouw.
Op drie avonden ot midda
gen wordt in Oud-Vossemeer informatie
gegeven over maatschappelijk werk,
landbouwpolitiek en recreatie. De
voorlichtingsdienst houdt eens per drie
weken zitting op de beurs in St. Maar
tensdijk. In het afgelopen jaar leverde de
voorlichtingsdienst een bijdrage aan de
werkgroep zoet water Tholen en St.
Philipsland, de werkgroep verbetering
bedrijfsstructuur St. Philipsland met het
oog op een betere verkaveling en de
werkgroep "Tholen hoe nu?", een on
derzoek naar ontwikkelingsmogelijkhe
den. ZLM-voorlichter voor Tholen/St
Philipsland is dhr. P. Tigchelaar uit
Drieschor, terwijl dhr. J. Markusse uit
Goes hoofd van dienst is.
AI I.E SOOR I EN
Zuid-Ouslsingd 43 I cl. 34368
BERGEN OP ZOOM
advertentie IM
St. Philipsland heeft vorig jaar 24 vent
vergunningen verleend tegenover Tho
len 1. Dat staat in een nota van de Ka
mer van Koophandel en fabrieken voor
Midden- en Noord-Zeeland, die een
onderzoek heeft ingesteld naar het af
geven van ventvergunningen. De ge
meenten is om commentaar gevraagd.
De kamer is bereid, mee te werken aan
een model-verordening, die als uit
gangspunt kan dienen bij de introductie
van een maximum stelsel. Hierbij zal
ook de vereniging voor de ambulante
handel worden betrokken.
In 1976 was het aantal ventvergunnin
gen in St. Philipsland en Tholen respec
tievelijk 9 en 3, in 1977 was dat 1 en 11.
In de gemeente Tholen worden nog 4
vaste standplaatsen ingenomen: 2 voor
vis, 1 aardappelen/groenten/fruit en 1
voor 2e hands goederen.
De Kamer van
Koophandel dringt in het belang van het
voorzieningenniveau in de kleine ker
nen aan op een zeer genuanceerde be
nadering. "Voorkomen moet worden
dat de gevestigde detailhandel de dupe
wordt van extra concurrentie van buite
naf. Temeer daar de uitbreng een we
zenlijk onderdeel vormt van de moge
lijkheden tot instandhouding van deze
kleine-kernen-voorzieningen. Ander
zijds biedt de ambulante handel in
principe uitstekende mogelijkheden om
een eventuele onderverzorging op te
vangen. Dit vraagt om een uitermate
zorgvuldige afweging van belangen al
dus de Kamer van Koophandel.