THOLENDERWIJS i informatierubriek van de gemeente tholen NIEUWJAARSRECEPTIE WOENSDAG 2 JANUARI feil HOUDT DE STOEP SNEEUWVRIJ VOORZICHTIG MET VUUR WERK Officiële publicaties OVERDENKING Zelfonderzoek PAK EVEN UW ZAKBOEKJE Van Splunter niet in Kon.. Julianastraat Bij verhuizing OVERWEGING Vrijdag 28 december 1979 EENDRACHTBODE 5 j&J OUDEJAARSBESPELING OP STADHUISCARILLON THOLEN Wijziging ophalen huisvuil i.v.m. Nieuwjaar SPREEKUREN B. EN W. Spreekuur Woningstichting GEMEENTEHUIS GESLOTEN OP MAANDAG 31 DECEMBER Laten we zacht zijn voor elkaar Begrip tonen a.u.b. tijdig een adreswij ziging sturen aan Een- drachtbode, Postbus 5, St. Annaland of aan uw bezorger. Kinderbijbels (2) Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1 -4 Sint-Maartensdijk Tel 01666-2955 Het gemeentebestuur houdt op woensdag 2 januari van 1 7.00 tot 1 8.00 uur haar traditionele nieuwjaarsre ceptie in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk. Gaarne nodigt zij voor deze receptie uit elke individuele burger, besturen van verenigingen, vertegenwoordigers van in stellingen en bedrijven, alsook andere relaties. Met na druk wordt gesteld dat de nieuwjaarsreceptie voor iedereen toegankelijk is, dus ook voor u! 3 li Op 31 december verzorgt beiaardier Gerard deWaardtvan 16.30 tot 1 7.30 uur een oudejaarsbespeling op het stadhuiscarillon van Tholen. Hiervoor heeft hij het onderstaande programma opgesteld: 1. Preludium in d-mineur; 2. Religieuze liederen uit het liedboek van kerken toepasselijk op de oudejaarsdag; 3. Psalm 90, 105, 150; 4. Liederen van Jules de Corte: a.Waar blijft de tijd; b. Ik zou wel eens willen weten; c.De Poort. 5. Religieuze arrangementen: a.Of for the wings of a dove; (F. Mendelssohn) b.Litaney; (F. Schubert) c. He shal feed his folk; (G. Handel) 6. Jesu meine freude; (J.G. Walther) 7. Jesu, Joy of man's desiring; 8. a. Een duizend jaar gaan als de dagen van gisteren voor U heen; b. Beveel gerust Uw wegen; c. Wat de toekomst brengen moge 9. Uren, dagen, maanden, jaren. Ook volgende week zijn er in verband met de feestdagen een aantal wijzigingen opgetreden in het ophaalschema van de huisvuilophaal dienst. Maandag 31 december en dinsdag 1 januari wordt er geen vuilnis opgehaald. Woensdag 2 januari: Tholen zowel ten noorden als ten zuiden van de Ten Ankerweg, alsmede de kern Scherpenisse; Donderdag 3 januari: Sint-Annaland, Poortvliet en Oud-Vossemeer; Vrijdag 4 januari: Stavenisse en Sint-Maartensdijk. De stortplaats is op 31 december en 1 januari gesloten. U wordt verzocht het huisvuil 's morgens om 8 uur buiten te zetten. Dan loopt u zeker niet het risico te worden overgeslagen. Sinds de laatste winter weten we weer wat sneeuw is. Of er komende winter weer sneeuw zal vallen is een kwestie van afwachten. Daarop vooruitlopend dit dringende verzoek: Zoals het de taak is van de gemeente, om zo goed mogelijk tegen gladheid van wegen en fiet spaden op te treden, zo is het de morele plicht van de bewoner om het trottoir voor zijn woning begaanbaar te houden. Het makkelijkst veegt u de sneeuw weg als het witte dek nog maar net gevallen is. Wanneer de sneeuw al is vastgetrapt, kunt u het beste een goede sneeuwruimer gebruiken. Is de stoep voor uw huis door ijzel of bevroren nattigheid veranderd in een ijsbaan, dan kunt u het beste wat zand strooien om de gladheid weg te werken. Met een beetje inspanning is veel ellende te voorko men. In de eerste week van het nieuwe jaar houdt alleen burgemeester E. Baerends spreekuur en wel op donderdag 3 januari van 1 5.00 tot 16.00 uur. Op maan dag 7 januari houdt wethouder C.J. Moerland spreekuur van 1 1.00 tot 12.00 uur. Op diezelfde dag houden de wethouders L.J. Koopman en J. Versluijs hun spreekuur van 1 5.30 tot 1 6.30 uur. Alle spreekuren worden gehouden in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk. Het eerstvolgende spreekuur van de stichting "Beter Wonen" vindt plaats op maandag 7 januari 1980 van 1 1.00 tot 12.00 uur in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk, voor aanvragen om wponruimte. De woningstichting is telefonisch bereikbaar onder nummer 01666-3359. In verband met de feestdagen is het gemeentehuis op maandag 31 december gesloten. Dit geldt ook voor de burgerlijke stand. In onze van 20 december hebben wij verduidelijkt hoe te handelen bij geboorte en overlijden. Kortheidshalve verwijzen wij degene die op een of andere manier een beroep moeten doen op de burgerlijke stand naar die editie. OUDEJfiAKS Rond de jaarwisseling zal in ons land weer voort grote bedragen aan vuurwerk worden afgestoken. Daarbij zullen waarschijnlijk ook nu weer onge lukken gebeuren. Daarom vestigen wij uw aandacht op onderstaande bepalingen die in onze gemeente van kracht zijn: Het afsteken van klein vuurwerk is alleen toegestaan in de periode van 27 tot en met 30 december van 8.00 uur tot 20.00 uur. Op 31 december mag het vuurwerk worden afgestoken vanaf 8 uur 's morgens tot 2 uur 's nachts. Voorts mogen alleen personen ouder dan 14 jaar vuurwerk kopen, bij zich dragen of afsteken. Langs deze weg willen wij ook uw aandacht vragen voor de kerkdiensten die op oudejaarsavond in alle plaatsen worden gehou den. Het is bijzonder storend als tijdens een kerkdienst vuurwerk in de omgeving wordt afgestoken. Houdt u hiermee rekening en steek tus sen 7 en 9 uur 's avonds geen vuurwerk af: laten we zacht zijn voor elkaar, en denk ook aan uw mede-burger. Enkele vuurwerktips Het afsteken van vuurwerk kan ernstige ongelukken, ja zelfs brand, tot gevolg hebben. Let u er daarorp allereerst op dat u alleen vuurwerk koopt dat is voorzien van een duidelijke handleiding in het Nederlands (dit is: een wettelijke verplichting!). Bewaart u het vuurwerk in een GEWIJZIGDE OPROEP De personeelsadvertentie die vorige week in deze rubriek ver scheen dient als volgt te worden gelezen: Ter gemeente-sekre- tarie van Tholen kan worden geplaatst een MEDEWERK(ST)ER Indiensttreding zo spoedig mogelijk. Diploma havo of mavo vereist. Bezit van praktijkdiploma boekhouden of gevorderde studie daarvoor strekt tot aanbeveling. Salaris afhankelijk van opleiding en ervaring, maximaal ƒ2148,— per maand. Sollici taties kunnen binnen 10 dagen na verschijnen van dit blad worden gezonden aan burgemeester en wethouders van Tho len, Markt 1-5, 4695 CE Sint-Maartensdijk. Ter sekretarie, afdeling Interne Zaken kan geplaatst worden een archief-medewerk(st)er die in teamverband belast zal worden met registratuur- en ar chiefwerkzaamheden. Gedacht wordt aan een bij voorkeur jon ge kracht, die beschikt over het diploma Havo en S.O.D.I. Gevorderde studie voor het diploma G.A.-I of B A. strekt tot aanbeveling. De gebruikelijke rechtspositieregelingen zijn van toepassing. Salaris is afhankelijk van opleiding en ervaring, maximaal 1 949,— per maand. Sollicitaties gaarne binnen 10 dagen na het verschijnen van dit blad te zenden aan burgemeester en wethouders van Tholen, Markt 1-5, 4695 CE Sint-Maartens dijk. metalen trommel op een veilige en droge plaats' liefst buitenshuis. Leest u de handleiding niet op het allerlaatste ogenblik, maar ruim van tevoren. Zorg dan bovendien dat u de nodige hulpmiddelen bij de hand hebt. Plaats flessen voor vuurpijlen b.v. niet los op de grond, maar half in de grond of vul ze met wat zand. Bedenk bovendien waar u afsteekt, dus niet bij rieten daken en open opslagplaatsen Het aansteken van de lont met lucifers of aanstekers is gevaarlijk. Neem daarvoor een gloeiende sigaret of sigaar. Bij het gloeien van de lont kunt u beter een paar passen terug doen. Hebt u een "weigeraar" (de lont is opgebrand zonder dat het vuurwerk is afgegaan), doe dan geen pogingen om het vuurwerk toch af te laten gaan, dat is levensgevaar lijk. Ontsteek ook nooit vuurwerk in de hand. Dit zijn een paar tips die u in ieder geval moet weten bij het afsteken van vuurwerk. Wij kunnen u tenslotte wijzen op de dieren die buiten lopen: gooi die rotjes toch niet naar die hond, dat heeft helemaal geen nut. Dieren schrikken toch al genoeg van de herrie van vuurwerk. Bouwen in afwijking van bestemmingsplan Door de volgende heren is een bouwplan ingediend: a. De heer M C. van Iwaarden voor het bouwen van een keu ken en een berging op het perceel kadastraal bekend Sint- Annaland, sektie G, nummer 1032 gedeeltelijk, plaatselijk gemerkt Zuidstraat 9; b. De heer A D. van de Ree, Meidoornstraat 1 te Sint-Maar tensdijk voor de bouw van een garage op het perceel ka dastraal bekend Sint-Maartensdijk, sektie N, nummer 14, plaatselijk gemerkt Meidoornstraat 1 c. De heer A. Vroegop, Randweg 1 te Poortvliet voor het aanpassen van een woning op het perceel kadastraal bekend Poortvliet, sektie M., nummer 606, plaatselijk gemerkt Randweg 1 d. De heer W. H. OppeneerTulpstraat 20 te Sint-Maartens dijk voor de bouw van een woning met garage/berging op het perceel kadastraal bekend Sint-Maartensdijk, sektie N, nummer 900 gedeeltelijk, plaatselijk gemerkt Hogeweg 43; e. De heer L. den Engelsman, Tienhoven 1 7 te Sint-Annaland voor het bouwen van een loods op het perceel, kadastraal bekend Sint-Annaland, sektie H, nummer 25, plaatselijk gemerkt Veilingweg. Deze bouwplannen zijn niet in overeenstemming met de ter plaatse geldende bestemmingsplannen. Wij zijn voornemens met toepassing van artikel 1 9 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, na verkregen toestemming van Gedeputeerde Staten van Zeeland, bouwvergunning te verlenen. Alvorens hiertoe over te gaan, stellen wij een ieder in de gelegenheid om van 29 december 1 979 tot en met 11 januari 1 980 schriftelijk bezwaar in te dienen bij ons kollege. De bouwplannen liggen gedurende deze termijn op de gemeentesecretarie, afdeling gemeentelijke ontwikkeling. Markt 1-5 te Sint-Maartensdijk, ter inzage. Sint-Maartensdijk, 28 december 1979 Burgemeester en wethouders van Tholen. Voorbereiding bestemmingsplan De burgemeester van de gemeente Tholen maakt ter voldoe ning aan het bepaalde in artikel 22, tweede lid van de Wet op de Ruimtelijke Ordening bekend, dat met ingang van 29 december voor een ieder ter gemeentesekretarie, Markt 1-5 te Sint-Maar tensdijk, ter inzage ligt het besluit van de raad van de gemeente Tholen van 17 december 1979, waarbij wordt verklaard, dat een bestemmingsplan wordt voorbereid voor de volgende ge bieden: a. Meidoornstraat te Sint-Maartensdijk; b. Langeweg te Sint-Annaland; c. Zilverstraat te Oud-Vossemeer. De begrenzing van de genopmde gebieden staat aangegeven op de bij bovengenoemd besluit behorende en als zodanig ge waarmerkte tekeningen. Sint-Maartensdijk, 28 december 1979, De burgemeester voornoemd, E. Baerends Ps. 131:2 "O Heere! Mijn hart is niet verheven en mijn ogen zijn niet hoog, ook heb ik niet gewandeld in dingen mij te groot en te wonderlijk. Aan het einde van het jaar hebt U een ogenblik tijd voor zelfonderzoek vele mensen hebben tien dagen vrij. Er is ook de tijd om zichzelf te onder zoeken. Net zoals David deed. De uitkomst van Davids zelfonderzoek lezen we in psalm 131. Zijn hart is niet verheven. Hij heeft niet gewandeld in dingen te groot en te wonderlijk. Laten we niet denken, dat David nooit hoogmoedig geweest is in zijn leven. Maar hij overziet een periode van zijn leven. En hij komt tot deze conclusie. Zijn hart is niet verheven. Hij heeft niet gewandeld in dingen hem te groot en te verwonderlijk. Er waren ook wel perioden in zijn leven geweest, waarin hij wel hoogmoedig was. De zonde van de hoogmoed gaat geen mens voorbij. Als wij jong zijn, hebben we onze idealen. Hoge idealen. Idealen, die vaak vermengd zijn met eerzucht en zelfzucht. Wij zoeken ons zelf. Ook bij Adam ontdekken wij hoog moed. En aan de hoogmoed gaat het ongeloof vooraf. Eerst hecht Adam niet langer geloof aan Gods Woord. En toen lag de weg open voor de hoogmoed. Hij wilde als God zijn. David is ook hoogmoedig geweest. Maar stormen zijn over zijn leven gegaan. Er is veel strijd geweest in zijn leven. De Heere heeft hem vernederd. En David heeft zijn schuld beleden. En nu heeft David na de stormen rust gevonden. Zijn ziel is weer stil tot God. God heeft hem weer vrede geschonken. David zegt: mijn ziel is als een gespeend kind bij zijn moeder. Zo'n kind gaat het niet langer om datgene, wat het van moeder ontvangt. Maar het verlangt naar moeder zelf. Zo is het met David. Het gaat David niet zozeer meer om de gaven van God. Het gaat hem om God zelf. In God heeft David rust gevonden. Het is hem goed nabij God te zijn. Kunnen u en ik dat al zeggen: "Mijn ziel is immers stil tot God. Van Hem wacht ik een heilrijk lot"? Of verwacht U het nog van U zelf? Hebt u in het afgelopen jaar het van de Heere verwacht? Hebt U niet gegrepen naar dingen te hoog en te wonderlijk? De hoogmoed hebben we niet zo gauw afgelegd. Pas na de storm en de strijd vindt David rust en vrede bij Zijn God. Maar bij David is toch maar het slot: vrede bij God. Dat betekent ook, dat hij vast vertrouwt op God. God kracht is voortaan zijn kracht. Hij verwacht het van de Heere. En hij zegt: Israël hope op de Heere. Israël, zegt David. En hij denkt daarbij aan Zijn gehele volk. Israël, zegt David. Dat is de andere naam van Jacob. Jacob, de man, die in zijn jeugd hoge idealen had. Die veel wilde veroveren. Zelfs door bedrog. Maar Jacob is ook de man, die dwars door de strijd, de vrede vindt. Die aan zijn eigen, "ik" sterft om God te vinden. Die smeekt: "Heere, ik laat U niet gaan, tenzij Gij mij zegent? En God wil wonen bij die van een verbrijzelde en nederige SINT MAARTENSDIJK za. 19 jan.: 14.30 uur Haestinge, Dik voor Mekaarshow SINT ANNALAND t/m 29 dec: Dorpshuis, foto-expositie za. 29 dec.: 20.00 uur Dorpshuis, dans avond t/m 2jan: Streekmuseum De Meestoof. tentoonstelling Hekel- en spotprenten OUD VOSSEMEER vr. 11 jan: 19.80 uur De Vossenkuil, op voering toneelver. St.-Joseph SINT PHILIPSLAND vr. 28 dec.: 19.30 uur De Wimpel, alg. verg. ZLM geest is. En Jacob belijdt aan het einde van Zijn leven: Op Uw zaligheid wacht ik, O Heere. Hebt U, lezer, zo door de storm heen Uw God al gevonden? Kent U de enige; waarachtige God en Jezus Christus, die Hij gezonden heeft. Verwacht het toch van God en Zijn Christus. Wees niet ongelovig, maar gelovig. A.B. Cysouw. Sint Annaland: Woensdag 16 januari: 19.45 uur jaarvergadering mideen- standsver. "Actióva" bij W. Rijnberg. BERGEN OP ZOOM t/m 30 dec: Sticht. Etcetera, tekeningen schilderijen, aquarellen en kleiplastie- ken van Lambert Speekenbrink t/m 7 jan: Markiezenhof, Bergen in stukken ROXY Aliën, de ongrijpbare verschrikking uit het heelal, 16 j, vr za 18.45 21.15 u, zo di 16.00, 18.45 en 21.15 uur, wo 20 u. Zware lading, 18 j, vr za 23.30 u Asterix verovert Rome, a.l., vr, za, zo, di wo 14 u. LUXOR The Wiz a.l. vr. 18.45 u, za. 2115 u, zo di 16 18.45 u Een pak slaag a.l. vr, zo di 2115 u, za. 18.45 u Hot lady 18 j, vr za 23.30 u Pinocchio a.l. vr, za jo di 14 u. St. MAARTENSDIJK wo 9 jan 9.45 u Haestinge studiedag be- drijfsaanpassing landbouw "We zijn nu bezig met een plaats voor de nieuwbouw waar we - als het kan door gaan allemaal blij mee kunnen zijn". Burgemeester E. Baerends zei dat don derdagavond in de Commissie Ruimte lijke Ordening over de verplaatsing van de groothandel in zoetwaren en gedistil leerd van dhr. van Splunter van de Ou- delandsestraat naar de Kon. Juliana straat. Gezien de grote bezwaren van bewoners van de Pr. Beatrixstraat en Kon. Julianastraat zagen zowel b en w als dhr. van Splunter nieuwbouw aan de Kon. Julianastraat niet meer zitten. "Van Splunter was teleurgesteld en heeft zich teruggetrokken, maar we hebben toch een prettig gesprek gehad. We zijn nu weer aan 't onderhandelen om een andere oplossing te zoeken", liet de burgemeester weten. Dhr. Baerends zei dat juridisch gezien de bezwaren van de omwonenden niet steekhoudend waren. "Als de zaak van een veel grotere orde is, waren de be zwaren ongegrond verklaard, maar als je begrip kunt tonen, dan doen we dat. De bezwaren zijn serieus genomen en we staan nu sterker. Men lean niet zeggen, dat inspraak .6 geen zin heeft, maar ook andersom is het niet zo, dat altijd aan bezwaren tegemoet gekomen wordt", zei de burgemeester. Raadslid P. van Schetsen (PvdA) onderstreepte dat. Hij wees erop, dat je in een geval waar een bedrijf anders uit Tholen zou moeten vertrekken, een beslissing in het alge meen belang door moet zetten. De burgemeester sprak nog van een 'hommage aan de inspraak', want on langs was in St. Maartensdijk ook al een plan teruggedraaid na bezwaren van bewoners van de Oudestraat tegen wo ningbouw aan de Westvest. Uit het artikel van Drs. W. Verboom over 'De Kinderbijbel' in 'Leiding' (april-juni 1977) neem ik het volgende over: Bespreking van enkele kinderbijbels Daar het onmogelijk is om alle kinder bijbels te bespreken willen we nu enkele kinderbijbels nader bezien. 1. W.G. van der Hulst: Bijbelse vertel lingen voor onze kleintjes. Van de kinderbijbels van Van der Hulst bespreken wij die voor de kleuters, daar deze ook de geest van de kinderbijbel vertolkt. De schrijver staat bekend als de meester-verteller. Dat is op elke blad zijde te merken. Van der Hulst verstaat de kunst om te laten zien, wat er gebeurt. De sfeer en het gevoel spelen hierbij een grote rol. Grote nadruk valt op het ver tellen van het verhaal. Dat is een goede zaak. Moest Israël ook niet de grote da den van God in de geschiedenis door vertellen aan het nageslacht (Deut. 6:7; Psalm 78:4 t/m 6)? Toch is het éénzijdig van Van der Hulst, dat hij noch in deze kleuterbijbel, noch in zijn kinderbijbel ruimte biedt aan de Profeten en de Brieven. De centrale plaats, die het ver tellen heeft, leidt gemakkelijk tot 10- mantiseren en dramatiseren. Romanti seren, als de geschiedenis mooier ge maakt wordt dan ze is. Bijv. als verteld wordt, dat het heerlijk is, dat Mozes prins wordt (blz. 66 O.T. 15e druk). Dramatiseren als de geschiedenis over trokken wordt. Bijv. als verteld wordt van de jongens van de weduwe van Su- nem: "de jongens zijn zo bang; zij drukken zich tegen mij aan" (blz. 121 O.T.). Een gevaar, waaraan Van der Hulst niet is ontkomen is het "versim pelen" van de verhalen. Diepere achtergronden en grotere lijnen blijven dikwijks geheel achterwege. Zo vertelt hij bijv. dat het volk Israël het gouden kalf aanbidt om Mozes weer terug te krijgen (blz. 78 O.T.) Bij het vertellen van de wonderen van Jezus komt te weinig uit de verf, dat zij tekenen van Jezus' Messiasschap en van Gods Ko ninkrijk zijn. Ook de titel "Heere" bij Jezus wordt ongenuanceerd gebruikt. Zo vertelt Van der Hulst bijvoorbeeld in de geschiedenis van de twaalfjarige Je zus in de tempel steeds over de Heere Jezus. Lukas schrijft gewoon over Jezus. Terecht, de titel Heere of Heer wijst im mers op de koninklijke macht van Jezus. Het rapport van het NBG en de KBS verwijt deze kinderbijbel moralisme. Inderdaad worden bijvoorbeeld het zondige en het slechte op één lijn ges teld. Bijv. bij Ezau, bij Israël met het gouden kalf, bij de mensen rondom Jo hannes de Doper. Ook worden de gelo vigen soms te zeer als voorbeeldige mensen geschilderd. Abraham wacht heel geduldig op een zoon. Jozef is altijd geduldig, zowel in de kuil als bij Potifar en in de gevangenis. Toch worden ook de zonden van de gelovigen verteld. Bijv. dat het lelijk van Jakob is om zijn broer en zijn vader te bedriegen. 2. Anne de Vries: Kleutervertelboek voor de Bijbelse geschiedenis. Van de kinderbijbels van Anne de Vries bespreken we de kleuterbijbel, om de zelfde reden als we die van Van der Hulst bespraken. Anne de Vries kan ook vertellen. Maar hij is soberder dan Van -der Hulst. Dat is winst. Hij dramatiseert minder en romantiseert minder. Het lijkt zelfs, alsof Anne de Vries Van der Hulst op dit punt wil korrigeren. Bijv. als hij vertelt, dat het voor Mozes een nare dag was om naar het paleis van de farao te verhuizen, in plaats van een feest, zoals Van der Hulst vertelt (blz. 60 O.T.) De Vries laat meer dan Van der Hulst de grote lijnen oplichten. Erg goede verha len zijn m.i. over het offer van Izak en over Golgotha, het sterven van Jezus. Toch zijn ook bij deze kinderbijbel weer enkele opmerkingen te maken. Anne de Vries is in zijn keuze in dezelfde eenzij digheid vervallen als Van der Hulst. Hij besteedt ook bijna geen aandacht aan de niet-historische gedeelten van de Bijbel. Ook valt het op, dat Anne de Vries zo dikwijls over slechte mensen spreekt als het over zondige mensen gaat. Hij ve- zeenzelvigt ze te veel. Bijv. Paulus vóór zijn bekering. Dat werkt moraliserend. Ook worden de gelovigen soms te ver heven getekend. David schijnt nooit last te hebben van trotsheid als hij de vijan den overwint. Salomo is altijd een goede koning geweest. Ook komen regelmatig invoegingen voor, die meer zeggen dan de Bijbel zelf, bijv. dat in de tijd tussen Maleachi en Mattheüs de mensen steeds meer gingen verlangen naar en bidden om de Zaligmaker (blz. 144 O.T.) Ten slotte konstateren we in het slot van deze kinderbijbel zo'n sterke nadruk op het feit, dat de kinderen hun best moeten doen (in de gelijkenis van de talenten bijv.), dat dit bij de kinderen de indruk wekt, dat zij het Koninkrijk van God zullen ingaan, als zij maar "goede knechtjes" zijn geweest, over wie de Heere Jezus tevreden is. Ondanks deze bezwaren moeten we toch zeggen, dat Anne de Vries ons met zijn kinderbijbels bijzonder goede diensten heeft bewezen. 3. J. Vreugdenhil: de bijbelse geschiede nis, verteld aan onze kinderen De kinderbijbel van Vreugdenhil is bij velen erg bekend en geliefd en wordt in veel gezinnen gelezen. Terecht, want er zijn ook heel wat goede dingen van te zeggen. Hij is degelijker dan vele andere kinderbijbels, heeft meer diepgangen, is minder oppervlakkig. Hij ruimt plaats in voor bijbelse begrippen als zonde en genade, bekering en wedergeboorte. Hij houdt zich ook meer dan vele anderen aan de Bijbel zelf en gaat in zijn keuze evenwichtig te werk, zodat ook oudtes tamentische profeten en nieuw-testa- mentische brieven aandacht krijgen. Ook is het winst, dat bij elke geschiede nis de vindplaats in de Bijbel wordt ver meld. Zo wil deze kinderbijbel dienen als heenleiding naar het Woord zelf. Toch is het ondertussen de vraag of de schrijver er wel helemaal in geslaagd is om dit doel te bereiken. Er zijn namelijk verschillende bezwaren tegen deze kin derbijbel in te bróngen. Ze ïs zeer uitge breid. Het Oude Testament telt 696 bladzijden en het Nieuwe Testament 602 (7e druk). De verhalen hadden veel korter en pakkender kunnen zijn. Het is m.i. ook niet juist als Vreugdenhil de Bijbel zelf telkens onderbreekt en een eigen woord tot de kinderen richt, dat meestal waarschuwend van aard is. Dit gebeurt zo dikwijls dat ik vrees, dat de kinderen dit appèl op den duur niet meer zullen horen. Het hoort er gewoon bij. Bovendien zijn deze invoegingen nog al eens moralistisch gekleurd, bijv. waar het zondig- zijn én het ondeu- gend-zijn op één lijn gesteld worden (O.T. blz. 15). Ook zijn ze nog al eens polemisch van aard, zoals op blz. 27 van het N.T. Ook stelen we de vraag of het juist is ervan uit te gaan, dat de kinderen die luisteren onbekeerd en niet weder geboren zijn. Deze grondtoon is een reaktie op de leer van de veronderstelde wedergeboorte (zie voorwoord). Maar vervallen we nu. niet van de ene éénzij digheid in de andere? Zou er in het kin derhart geen geloof kunnen zijn? Ja, zelfs tot een voorbeeld voor ouderen? Mag Vreugdenhil dan schrijven op blz. 21 en 22 van het O.T.: "Als jullie kwaad gedaan hebben kinderen, dan zijn jullie soms wel bang dat je vroeg naar bed moet, of datje een pak slaag krijgt, maar berouw over het k&de hebben jullie meestal niet. Is het ook wel eens anders? Zo was het ook bij Kaïn". In dit klimaat wordt het dienen van de Heere zo heel gemakkelijk een plicht (derde gebod, blz. 168 en 169 O.T.), ja het kan zelfs een wettische kramp krijgen (vierde gebod, blz. 169 O.T.). Zou het niet veel bijbelser zijn, om in plaats van de nadruk op het kind - al dan niet wedergeboren - de Heere en Zijn verbond centraal te stel len? De oproep tot bekering krijgt vanuit het genade-verbond pas echt klem en zal veel indringender zijn dan de - overigens welgemeende - telkens herhaalde ver maning van de schrijver dat de kinderen bekeerd moeten worden. Worden ook bij Vreugdenhil Gods kinderen niet te mooi getekend? Is het waar wat wij op blz. 20 O.T. lezen over Kaïn en Abel: "Wanneer ze 's avonds naar bed gingen, dan bogen zij beiden hun knieën. Dat doen jullie toch ook kinderen? Abel vroeg dan aan de Heere, of Hij hem al het kwaad, dat hij die dag gedaan had, wilde vergeven. Kaïn bad ook wel, doch die was altijd het eerste klaar. "En ten slotte: wordt het wezen van Gods gena de niet vertroebeld door een voorwaar delijk evangelie, d.w.z. dat men eerst aan bepaalde voorwaarden (bijv. heils- begerig zijn) moet voldoen, om in Gods heil te mogen delen. Bijv. als van de herders in de kerstgeschiedenis gezegd wordt dat zij, voordat de enael aan hen verscheen, vol verlangen waren naar de beloofde Messias. Waat staat dat trou wens in Lukas 2? Het is bijzonder jam mer, dat al deze onjuistheden veel scha de doen aan de zo bewogen bedoeling van de schrijver ten aanzien van het eeuwig heil van dé kinderen. Tot zover Drs. W. Verboom. 4. E. Kuyt: Kinderbijbel. In 'Op Weg' besprak de heer D. Schaap deze Kin derbijbel, dl. (het Oude Testament) als volgt: Wie weieens geprobeerd heeftom alléén met de bijbeltekst voor zich een bijbelverhaal zo te vertellen, dat het voor kinderen begrijpelijk is, zal weten hoe moeilijk het is om dicht bij die tekst te blijven. Soms levert dat niet zoveel moeilijkheden op. Het bijbelverhaal is dan zo duidelijk, dat we de tekst alleen in voor kinderen begrijpelijke woorden behoeven weer te geven, de tekst daarbij op de voet volgend. Vertellen is dan bij na gelijk aan omschrijven (parafrase ren). Maar bij gedeelten, waarvan de kinderen ook na omschrijving in eigen tijdse woorden de bedoeling niet begrij pen moet de verteller verder gaan. Bij voorbeeld bij gebruiken, die wij niet kennen, bij verwijzingen naar andere bijbelverhalen, of bij sommige profe tieën en beloften moeten we de bedoe ling gaan uitleggen. We maken dan ge bruik van andere bijbelgedeelten, van archeologische kennis, of van (bijv. dogmatische) inzichten. Hieraan ont komt geen enkele verteller. Evert Kuijt heeft zich bij het schrijven van deze nieuwe kinderbijbel duidelijk ten doel gesteld zo dicht mogelijk bij de bijbel tekst te blijven. Parafraserend vertellen was zijn hoofddoel. Dit streven verdient veel waardering. Zeker als we letten op vele kinderbijbels, waarin de schrijvers "wijze" lessen in de bijbelverhalen in voegen, of de gang en de rangschikking van de verhalen naar eigen inzicht wij zigen, waarmee het gevaar groot is, dat de lezers niet meer kunnen onderschei den wat direkt afkomstig is uit de Bijbel en wat van de schrijver zelf. Vanzelf sprekend draagt ook de vertelstijl van deze kinderbijbel het stempel van deze parafrase en is daarom niet altijd zo vlot als we wel zouden wensen voor een kin derboek van onze tijd. Het woordge bruik is niet te moeilijk voor kinderen vanaf ongeveer 9 jaar en ook eigentijds op een enkele uitzondering na. Maar louter parafrase is zoals gezegd niet mogelijk en daarom vinden we ook in deze kinderbijbel uitleg naast de bijbel tekst. De schrijver maakt dan ook in de vertelling van een bepaald schriftge deelte gebruik van andere schriftplaat sen en wijst door middel van een noot aan waar we deze teksten kunnen vin den. Heel goed. Jammer dat het niet overal gebeurde, zoals bijv. bij de uiteenzetting over engelen en duivelen in de aanhef van hoofdstuk 2, waardoor we de indruk krijgen dat dit alles ver meld is in Genesis 3. Op andere plaatsen is de uitleg van de schrijver duidelijk getekend door onze kuituur (bijv. de toevoeging bij Esther 1:12), zijn kerke lijke achtergrond (hij komt uit de Géref. Gemeente) in toevoegingen zoals bijv. tussen 1 Kon. 1 vers 8 en 9, in de uitleg van 1 Sam. 28. Dit is zoals gezegd on vermijdelijk en het konstateren ervan bewaart ons ervoor, dat we een kinder bijbel zouden gaan beschouwen als de Bijbel zelf. Gezien onze waardering voor de parafraserende vertelling en de toch ondergeschikte rol die de uitleg in deze kinderbijbel speelt, is ons oordeel: een goede kinderbijbel. Dit geldt ook voor de keuze van de bijbelgedeelten. De schrijver koos nl. ook verhalen, die in andere kinderbijbels niet voorkomen en komt daarmee ook dichter bij de Bijbel. Maar ook hier speelt de subjektieve keuze van de schrijver wel een rol. Waarom gèen keuze uit bijv. Lev. 19 en 25 in hoofdstuk 56? De vragen, die aan ieder hoofdstuk zijn toegevoegd, zijn vooral kennisvragen. Een heel enkele vraag heeft betrekking op de betekenis van het verhaal. We hopen, dat hiervan 'niet de suggestie uit gaat, dat het gesprek over de betekenis van het verhaal voor ons niet belangrijk zou zijn! De platen van Reint de Jonge zijn ronduit schitte rend. Hiermee zijn en de verhalen én de kinderen zeer gediend! Tot zover de heer Schaap Tenslotte: Wie bovenstaande besprekin gen, legt naast die van de 'Sleutel' (Zie: 'Eendrachtbode', 22 nov. 1979) zal tot de ontdekking komen, dat het ook anders kan. Maar de lezer(es) kope, leze en oordele zelf ds. M.D. Geuze, St. Anna land.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1979 | | pagina 5