Vrachtauto's moeten naar het bedrijfsterrein St. Philipsland Te krap in maatschappelijk werkers LE SGPFliplandwilchrschoolbegeleidings dienst als het R.P.C.Z. niet bijdraait. WM PZEM Hulp-in-nood-krant Hulpverlening scheepsongelukken Donderdag 20 december 1979 EENDRACHTBODE 7 Gemeenteraad beslist ondanks, bezwaren van chauffeurs Protest Verbaasd Gehandicapten Adviesbureau Zeeland Geen huur Fietsen De Reisduif Drie nieuwe bestuurders bij het Welzijnsorgaan n.v. provinciale zeeuwse energie-maatschappij Veel tevreden klanten. Bestuursmutaties. Burgemeester identiteit niet ophangen aan paar centen Nieuwe gezichtspunten Van harte Extra belasting Grote offers Geen been Krappe meerderheid Aanbesteding onderhoud provinciale wegen 1980 Dubbel geld Bedrag per leerling Hogere winst Cebeco Zuidwest Vrachtauto's, autobussen, meer-assige aanhangwagens en voertuigen met een lengte van meer dan zes meter moeten voortaan op het bedrijfsterrein in St. Philipsland parkeren. De gemeenteraad besloot woensdagavond een bepaling in de Algemene Politie Verordening op te nemen, dat het parkeren van de genoemde wagens binnen de bebouwde kom verboden wordt, met uitzondering van de rijdende winkels. Om de nodige voorzieningen op het bedrijfsterrein te maken, stelde de Fliplandse gemeen teraad 8000 gulden beschikbaar. De problemen die hel parkeren van vrachtwagens e.d. in de bebouwde kom met zich meebrengen, was al vaker bes proken, maar woensdagavond lag er dan een voorstel, nadat op 4 december met de chauffeurs was overlegd. Daarvoor werd op 24 november een uitnodiging verzonden, maar 3 december belden twee chauffeurs dat ze wegens het vroe ge tijdstip (half zeven 's avonds) niet konden. Ze vroegen wethouder L. Wal pot telefonisch om een eventuele latere datum of later tijdstip, maar in het pro gramma kwam geen verandering. De chauffeurs C. Hooglander uit de Volkerakstraat, M.S. Nuijens uit 't Kee- ten, K. de Frel Stationsstraat, L. Kosten Mosselkreekstraat, C. Hage Pr. Hen drikpolder en J. Raaphorst uit 't Slaak schreven daarop een brief aan het ge meentebestuur, waarin ze het bedrijf sterrein afwezen en twee alternatieven noemden: het parkeerterrein bij het voetbalveld en de Zuiddijk bij het loon bedrijf Fase. Volgens de chauffeurs is het bedrijfster rein afgelegen. Eventuele vernielingen aan de vrachtauto's en bussen zullen slechter te overzien zijn. Ook is de af stand voor velen bezwaarlijk. Dit in tegenstelling tot het voetbalveld en de Zuiddijk, waar door omwonenden een soort van controle gehouden kan wor den, aldus de zes chauffeurs. Brugemeester G. van den Berg verbaas de zich over de brief, want twee van de ondertekenaren waren op 4 december aanwezig bij de bespreking en gingen accoord met het bedrijfsterrein. "Ze wezen het parkeerterrein bij het voet balveld zelfs af omdat je dan nog door het dorp moet", vulden wethouder A. Kosten aan. Het Gehandicapten Adviesbureau Zee land is een vrijwillig samenwerkings verband van 3 organisaties; de Algeme ne Nederlandse Invaliden Bond (ANIB), de vereniging voor arbeids- en welzijnszorg mindervaliden (AVO Ne derland) en de Gehandicapten Organi satie Nederland (GON), die hulp verle nen aan lichamelijk gehamdicapten. Doel van het adviesbureau is: kosteloze hulpverlening inzake alle vragen en problemen, die direct of indirect ver band houden met het gehandicapt zijn. De samenwerking geschiedt met behoud van eigen identiteit en verantwoorde lijkheid. Na een proef-periode van een jaar bewees het Gehandicapten Advies bureau Zeeland in een behoefte te voorzien. Het adviesbureau Voor ge handicapten Door gehandicapten bleek te beantwoorden aan de gestelde ver wachtingen en bewees zijn levensvat baarheid, wat moge blijken uit de vol gende resultaten. In meer dan 100 ge vallen werd samen met de Gemeen schappelijk Medische Dienst (G.M.D.) een gunstig resultaat behaald voor be treffende gehandicapten. Ook op ander gebied is in meer dan 85 gevallen een gunstig resultaat geboekt. Voor al deze zaken werden uitgebreide dossiers sa mengesteld. Ook in een aantal eenvou diger zaken zijn enkele tientallen geval len tot een positieve oplossing gekomen voor de gehandicapten. Gezien deze resultaten werd op 28 no vember daarom officieel de Stichting Gehandicapten Adviesbureau Zeeland opgericht bij notariële akte. De gekozen samenwerking en werkwijze kunnen uniek genoemd worden. In tegenstelling tot andere regio's is er op Tholen/St. Philipsland geen spreekuur, maar alleen huisbezoek. De plaatselijk adviseur is te bereiken onder tel. 01663-467. Raadslid A.A. Rijstenbil adviseerde nog eens met de chauffeurs te gaan praten om deze zaak in goede verstandhouding op te lossen. De burgemeester voelde daar niets voor. Er is gelegenheid geweest en een chauf feur die 4 december ziek was, kwam la ter nog op het gemeentehuis en ging ac coord met het bedrijfsterrein. Het uit gangspunt is namelijk: niet meer in de bebouwde kom. Er zijn legio klachten, 't is gevaarlijk en de straten worden be schadigd. Bij de ingang van het dorp komt een bord waarop staat dat vrach tauto's e.d. op het bedrijfsterrein moeten parkeren. Bedienend verkeer is daarvan uitgesloten, aldus de burgemeester. Rijstenbil meenden dat 8000 gulden voor een parkeerterrein op het bedrijf sterrein onvoldoende zou zijn en de burgemeester bevestigde dat. Raadslid J. de Jager wees erop, dat in feite gelden uit de algemene middelen ter beschik king worden gesteld aan transportbe drijven van buiten de gemeente, die hun wagens eigenlijk op eigen terrein zou den moeten stallen. Hij dacht aan ver huur van de parkeerplaatsen of een an dere bijdrageregeling. De burgemeester wilde dit toch genuanceerder bekijken. Je zou de chauffeurs erg belasten als ze met hun personenauto naar Dinteloprd of Bergen op Zoom moesten om met de vrachtwagen weg te ktyinen. Bovendien zou hun vrouw dan bijvoorbeeld niet met de kinderen naar zwemles kunnen of om een boodschap. Je bent nergens meer als je huur vraagt. Het landbouw- verkeer is ook wel eens hinderlijk en de rijdende winkels vernielen ook wel eens wat, maar daarvoor gaan we de.straten ook niet sluiten, zei de raadsvoorzitter. Raadslid C. den Braber wees erop, dat waar de vrachtwagens nu staan (in de bebouwde kom) de straten duidelijk ge zakt zijn. Ze ruïneren ook koplampen en richtingaanwijzers. Laat de vrachtwa genchauffeurs maar vijf minuten fietsen naar het bedrijfsterrein, aldus Den Bra ber. De gehele raad schaarde zich achter het voorstel van b en w. De burgemees ter kondigde aan, dat er ook nog met de vrachtwagenchauffeurs in Anna Jaco- bapolder gesproken zal worden. Raadslid L. den Engelsman had gecon stateerd, dat men door de opslag van witlof op het bedrijfsterrein nu niet bij het wegenzout kan komen. Als het glad is, heb je zout nodig, dus moet het ter rein vrij zijn. De burgemeester bevestig de dat, maar met de betrokken witlofk weker is een goede afspraak gemaakt. Als er met het parkeerterrein voor de vrachtwagens begonnen wordt, moet al les schoon zijn. De-gemeenteraad ging accoord met de tweede wijziging van de begroting 1980 als gevolg van het niet doorgaan van het stichten van een clublokaal voor de postduivenvereniging De Reisduif. Aan de post onvoorzien 1980 kon 3000 gul den worden toegevoegd, zodat er vol gend jaar nu nog 41.000 gulden besteed kan worden aan nieuwe zaken. Raadslid den Braber vond het jammer, dat er over dit clublokaal zo veel worden vuil ge maakt zijn, terwijl het nu op niets is uit gelopen. De burgemeester stelde nog gekscherend voor om een dankbetuiging aan De Reisduif te schrijven, maar de raadsleden hadden daar geen behoefte aan voor de 3000 gulden. Het krediet in rekening-courant bij de bank voor Nederlandse gemeenten werd voor 1980 bepaald op 400.000 gulden. De raad machtigde b en w voor maxi maal vier ton kasgeldleningen af te slui ten of gelden in deposito uit te lenen, mits de rente niet lager is dan de rente die de gemeente bij de Bank van Ne derlandse gemeenten zal kunnen ont vangen. Deze laatste vergadering van de Fli plandse gemeenteraad in 1979, die slechts door drie man op de publieke tribune werd bijgewoond, duurde nog bijna drie uur. De raad maakte er nog een gezellig avondje van, waarbij met name over de onroerend goedbelasting en het RPCZ uitvoerig werd gedicus- sieerd. Terwijl zich in 1977 nog drie maat schappelijk werkers bogen over die ar beid in het Thoolse gebied, moet na ver trek en de ministeriële vakaturestop slechts een nog overgebleven maat schappelijk werkster alle voorkomende gevallen voor haar rekening nemen. Dit onderdeel, is dan ook momenteel de grootste zorg van het bestuur van het Welzijnsorgaan, nadat er de laatste paar jaar heel wat problemen konden worden opgelost na het ontstaan van de federatie met Schouwen-Duiveland'en Sint Phi lipsland. Ook voor wat die zorg bij het maat schappelijk werk betreft, wordt door de federatie hulp geboden. Dat was temeer nodig, toen de Thoolse maatschappelijk werkster, mevrouw Nuyten door ziekte nog enige tijd moest uitvallen. We kun nen over de federatie dan ook best te vreden zijn, stelde vorige week tijdens een vergadering van het algemeen bes tuur, de waarnemend voorzitter van het Welzijnsorgaan Tholen, de heer J.E.M. de Kerf uit Sint Maartensdijk. Hij wees er de vergadering op, hoe op last van het ministerie van C.R.M. de federatie maatschappelijke dienstverlening Noord-Zeeland een evoluatie rapport moest uitbrengen. Daarin is die tevre denheid verwoord en beslotep de fede ratie te bestendigen en vooralsnog niet verder te gaan in de richting van een fusie.. Dit laatste te meer niet, omdat men van rijkswege ook verder wil gaan in de richting van decentralisatie en daarom de welzijnsverantwoordelijkhe- den meer naar de gemeentebesturen wil doorschuiven. Ook in deze federatie Noord-Zeeland ligt een steeds groter verantwoordelijkheid bij de besturen van de participanten, zo zei de heer de Kerf. In dit geval dan bij het bestuur van de stichting te Zierikzee en die te Tho len. Er is ook gekozen voor een zo groot mogelijke autonomie van beide stich tingen. Voorzover de subsidiegever dat mogelijk maakt. Zo maken beide bestu ren voor hun gebied een bindende voordracht met betrekking tot perso- neelsbenoeming. De heer de Kerf ver zekerde het algemeen bestuur dat het werk bij de afdeling gezinsverzorging goed loopt, dat men thans ook niet ver der terugmoet in de verzorgingsuren en men daarom ook wat meer kan schuiven naar die woonkernen, waar tijdens de opgelegde bezuinigingsperiode groter gaten zijn gevallen in de personeelsbe zetting. Tenslotte deelde de wnd. voor zitter nog mee, hoe sinds de laatste ver gadering van het algemeen bestuur de heer J. Verburg uit sint- Maartensdijk, Mededeling aan de verbruikers P.Z.E.M. STORINGSDIENST IN DECEMBER EN JANUARI De diensten en kantoren van de N.V. P.Z.E.M. zul len niet alleen tijdens de feestdagen, doch ook op 24 en 31 december 1979 gesloten zijn. Dit laatste houdt verband met energiebesparing. Storingen dienen op deze dagen gemeld te worden via het centrale storingsnummer: (01184) 6 91 91 Op 27 en 28 december en van 2 t/m 4 januari 1980 werken wij met een kleinere personeelsbezetting dan normaal. Het publiek wordt dringend verzocht voorzienbare werkzaamheden waarvoor men de N.V. P.Z-E.M. wil inschakelen, vroegtijdig aan te melden en ze zo mogelijk niet op de genoemde data te plannen. Directie N.V. Provinciale Zeeuwse Energie-Maatschappij. Middelburg, december 1979. voorheen maatschappelijk werker, werd benoemd tot staffunctionaris gezinsver zorging en mevrouw Brooijmans-Hop- mans per 1 januari 1980 in dienst komt als leidster bejaardenhulp. Als rayon krijgt zij Tholen-stad. Zij woont te Oud-Vossemeer. De algemeen bestuur ders kregen het afgelopen jaar meer in formatie tussen de vergaderingen door via het orgaan van de federatie 'de Spreekbuis'. Behandeld werd vervol gens de federatie-rekening 1978. Die jaarcijfers tonen aan dat de federatie een groot 'bedrijf is, met aan totale lasten (uitgaven) 5.359.329,79 en een tekort van 30.762,18. Van die ruim vijf mil joen gulden moest 349.309,98 worden uitgegeven voor het maatschappelijk werk en 5.010.019,81 voor de gezins verzorging. Alleen de salarissen belopen ruim 4 miljoen gulden. Vanuit de ver gadering werd gevraagd in de toekomst bij de rekening de cijfers van een voor afgaand jaar ter vergelijking op te ne men. Dat bleek ditmaal niet mogelijk vanwege een door CRM andere cijfe- rop- en samenstelling. Met name had het algemeen bestuur behoefte aan een splitsing van de Thoolse- en Zierikzeese baten en lasten. Of dat doenbaar was, werd betwijfeld. Op de begroting 1980, die eveneens door de vergadering werd goedgekeurd staat een bedrag en baten en lasten van 5.494,010,— met een onvoorziene post van slechts 3347,— In de afgelopen maanden werd onder de bejaarden die door de stichting gehol pen worden, een enquete gehouden om meer inzicht te krijgen over hoe de hulpverlening bij de bejaarden over komt. Er kwam dankzij de medewerking van de leidsters een groot respons. Het resultaat werd in dit blad al eerder ge publiceerd. De wnd. voorzitter verze kerde dat onder de 7 procent ontevre denen gewerkt zal worden om ook die tot tevredenheid te kunnen helpen. De kritiek was veelal het gevolg van wat minder hülp tijdens de vakantieperiode of vanwege de noodzakelijke bezuini gingen van de CRM uren-toewijzing. Die gezinsverzorging kwam nog eens aan de orde via het verschenen rapport van de stichting centrale raad voor ge zinsverzorging te Utrecht. Daarin wordt geconstateerd dat de buren- en familie hulp de laatste tijd gelukkig toch weer wat is toegenomen. Door het zich niet meer herkiesbaar stellen, hetzij om gezondheidsredenen, vanwege particuliere drukte of om an dere reden moest op deze vergadering worden voorzien in drie vakatures voor de heer A.J. Scherpenisse (voorzitter) Mullie-Eilander en mevrouw Donken. Benoemd werden de heer (wethouder) J. Versluijs, de heer M. de Rijke te Stave- nisse en de heer C.W. Droogers te Oud- Vossemeer. Herkozen werden de heer A. v.d. Hoek te Scherpenisse en de heer J.E.M. de Kerf. Van de drie oud-bes tuurders werd afscheid genomen en aan hen dank gebracht voor het werk ten gunste van de stichting. Van korter duur is dat het geval geweest bij mevr. Don ken, van langer duur bij de heer Scher penisse en nog wat langer bij mevr. Mullie. De laatste had niet alleen zitting in het dagelijks bestuur van het Wel zijnsorgaan Tholen, maar ook in het fe deratiebestuur sinds haar ontstaan. Nauw was deze aktieve Poortvlietse burgeres betrokken bij de federatie voorbereidingen. Tenslotte had ze ook zitting in de commissie warme maal tijdverzorging, welke eveneens tot een nieuwe en goede opzet kwam. De voor zitter zei haar vertrek uit het Welzijn sorgaan dan ook te betreuren, maar na haar inzet gedurende die jaren haar be sluit anderzijds ook te moeten respecte ren. U zei altijd waar het bestond en dat maakt bestuurskracht alleen maar gro ter. U toonde zich bij het Welzijnswerk zeer nauw betrokken en daarom be dankt voor uw grote bijdrage, zo besloot de wnd. voorzitter, die mevr. Mullie een vulpenset overhandigde. Ook haar laat ste speech in deze bestuursfunctie werd een boeiende voordracht over een 'moeder-zakdoek' met vele kindertjes, die allen een opdracht van moeder meekregen. Ze dankte medebestuurders en personeel voor de plezierige samen werking en hoopte dat het goed zou gaan met het Welzijnsorgaan, die voor mensen die hulp nodig hebben ook veel goeds wil doen. Vervolgens richtte de heer de Kerf zich tot de scheidende voorzitter de heer A.J. Scherpenisse. Het is goed vond de heer de Kerf, dat er door bestuursvertegenwoordiging zo'n nauwe samenwerking kan zijn tussen gemeen tebestuur en het welzijnsorgaan. Uit dien hoofde en in die twee functies heeft ook de heer Scherpenisse veel goeds kunnen doen voor onze stichting. Het is spijtig dat het een afscheid moet zijn om gezondheidsredenen. U hebt op vrijwel geen vergadering verstek moeten laten gaan. U kon zo ook'vanaf dicht bij het vuur een subsidie bij het gemeentebes tuur bepleiten voor de warme maaltijd voorziening. We weten ook dat het u goed deed, toen er via de federatie vele zorgen opgelost kondèn worden. Dank voor uw zo gewaardeerde bijdrage, zo besloot de heer de Kerf het afscheids woord voor de heer Scherpenisse en bood hem een bankje aan voor de se cretarie. In zijn antwoord zei de heer Scherpenisse dat er inderdaad heel wat problemen opgelost moesten worden in de periode van zijn voorzitterschap, al was dat bij zijn voorganger niet anders. Het is de goede kant uitgegaan en dat doet bij zo'n afscheid dan toch weer ge noegen. Het spijt me dit werk te moeten neerleggen en ook ik wens de stichting alle goeds toe, zo besloot de heer Scher penisse, die de vergadering met zijn vrouw had bijgewoond. De voorzitter deelde nog mee, dat het dagelijks bes tuur vanwege de nogal ingrijpende bes tuurswisseling, de door de algemene bestuursvergadering te benoemen nieu we voorzitter wilde verschuiven naar een volgende bijeenkomst. Daarin kon den de aanwezigen zich verenigen. Waarschijnlijk wordt die algemene ver gadering eind februari gehouden. "'t Is ons diepe ernst. Het RPCZ werkt nu onbevredigend. Als er geen alternatieven zijn, dan moeten we de uiterste consequentie nemen: uittreden, maar liever niet. "SGP-wethouder L. Walpot zei dat woensdagavond in de gemeenteraad van Sint- Philipsland. Bij de begrotingsbehandeling had zijn fractie het uittreden al aangekon digd, maar een beslissing was toen uitgesteld omdat nog overleg zou plaatsvinden met de schoolhoofden. Drie waren er positief over het RPCZ, schoolhoofd Geense met wethouder A. Kosten achtte uittreding, op dit moment ongewenst, welk standpunt door PVAB en CDA werd onderschreven. De hoofdleidster van de Chr. kleuter school, schoolhoofd Plekkenpol van de O.L.S. en schoolhoofd Ronner van de Chr. school Anna Jacobapolder vinden het absoluut noodzakelijk, mede in ver band met de op handen zijnde integratie van het Kleuter en Lager Onderwijs, gebruik te blijven maken van de dien sten en cursussen van het Regionaal Pe dagogisch Centrum Zeeland. Dhr. Geense heeft voor een aantal diensten slechte ervaringen opgedaan met het RPCZ, met name op het gebied van het testen en remedial teaching. Wel is hij van mening, dat een begeleidingsdienst nodig zal zijn en noodgedwongen zal wellicht in de toekomst van het RPCZ gebruik moeten worden gemaakt. Ge hoord de onderwijsdeskundigen, vond de meerderheid van b en w dat voort zetting van de RPCZ-diensten noodza kelijk is. Overigens meende het college, dat ten aanzien van de klachten van dhr. Geense contact moet worden opgeno men met het RPCZ. Wethouder Walpot wees erop, dat een grote school (de Chr. school St. Ph. heeft 130 leerlingen) weinig gebruik van het RPCZ maakt. Ik treedt er niet in waar om, maar het is een feit. Onze voor waarden bij toetreding tot het RPCZ, een bijdrage per leerling inplaats van per inwoner, zijn niet geaccepteerd. Met de komende integratie zullen de taken en de kosten naar verwachting toene men. Daarom zitten er weinig positieve kanten aan het RPCZ. Ons standpunt is dan ook: uittreden nu het nog kan. Het rijk zou feitelijk moeten betalen, dan zou die zaak wat eerlijker verdeeld zijn. Het ligt echter'niet in de lijn der ver wachting dat we in de gemeenteraad een meerderheid voor uittreding krijgen. Vandaag zijn er nieuwe gezichtspunten ontstaan en we kunnen het RPCZ una niem steunen, maar dan moet er een oplossing komen voor de school met moeilijkheden, die nu van het RPCZ weinig soelaas krijgt. Als daar in princi pe een weg voor zou zijn, dah is er een mogelijkheid om unaniem achter het RPCZ te staan, aldus wethouder Wal pot. Burgemeester G. van den Berg verdui delijkte de door Walpot genoemde 'nieuwe gezichtspunten'. Hij liet weten, dat er op de Veluwe een eigen Christe lijke Schoolgebeleidingsdienst is, die pas door de staatssecretaris is erkend. Hij zei van zijn adviserende stem in de raad gebruik te willen maken, om aansluiting bij die Chr. dienst van harte te onder steunen. Er zouden dan op de begroting pro memorie bedragen voor twee schoolbegeleidingsdiensten geraamd kunnen worden omdat we de preciese bedragen niet weten. De strijd voor de onderwijsvrijheid duurt voort, zei de burgemeester. Walpot liet weten, dat zo'n oplossing de zwarte kraai (zoals de SGP bij de begrotingsbehandeling door de burgemeester was genoemd) mis schien wat vrolijker zou doen zingen. Raadslid A.A. Rijstenbil (PVAB) waar schuwde, dat je straks tweeledig gaat werken met twee schoolbegeleidings diensten, want de integratie van kleu ter-en lager onderwijs komt er. De bur gemeester antwoordde dat je verschil lende denkrichtingen en verschillende leerplannen blijft houden voor drie, maar in elk geval voor twee basisscho len. Raadslid J. de Jager (CDA) had schoolhoofd Ronner gehoord, dat het RPCZ voor de Chr. school in Anna Ja cobapolder voortreffelijk werk heeft ge daan, onmisbaar voor de integratie. Het RPCZ zou ook ten opzichte van de Oud Gereformeerde School diensten moeten verlenen, want als er een tweede schoolbegeleidingsdienst komt, blijven we volledig met de RPCZ-kosten zitten. Dat betekent een extra belasting voor de gemeente. Ik zou volledig achter het voorstel van de burgemeester kunnen staan, als het RPCZ per leerling in plaats van per inwoner een bijdrage zou ver langen. Als dat lukt, accoord, nu kun je niet overzien wat de tweede schoolbe geleidingsdienst kost. Ik heb trouwens gehoord, dat de chr. school in St. Phi lipsland reeds gebruik maakt van de Chr. Schoolbegeleidingsdienst en dat pien daarvoor al betaalt'', aldus de Ja- 4e r. De burgemeester werd steeds strijd vaardiger. Hij was boos dat de Jager over Oud Geref. School had gesproken, maar bevestigde dat personeel van de Chr. school St. Philipsland inderdaad al cursussen volgt bij de Chr. Schoolbege leidingsdienst van de Veluwe. "Voor de kosten kunnen we een maximum in bouwen, maar ik wil de identiteit niet ophangen aan een paar centen. Voor tachtig jaar onderwijsvrijheid zijn er grote offers gebracht. Met genoegen heb ik onlangs kennis genomen van het erg positieve standpunt van de VVD over chr. onderwijs. Er is onderwijsvrijheid, dat is een groot goed in Nederland. Het mag best wat waard zijn als men van een eigen schoolbegeleidingsdienst gebruik maakt. Zulk soort scholen weten zelf ook eigen offers te brengen", zei de burgemeester. Rijstenbil wees erop, dat Walpot bij de begrotingsbehandeling financiële be zwaren had geuit, maar nu sprak hij over principes. "Ik heb daar wel begrip voor, maar het is toch een nieuw punt. Met de Jager ben ik het eens, dat we eerst moe ten bespreken of we de RPCZ-kosten per leerling kunnen laten lopen, anders moeten we twee bureaus betalen", zei het PVAB-raadslid. De burgemeester: "De RPCZ heeft dat heel principieel afgewezen. We hebben alles grandioos verloren. We hadden geen been om op te staan. Je kunt wel met je hoofd door de muur willen, maar 't zal niet lukken. Er is een goede gemeenschappelijke re geling en men gaat niet opnieuw alle gemeentes weer af voor een wijziging". Walpot wees erop, dat hij vorige keer en nu op die financiële bezwaren had ge wezen. In het principiële was hij niet getreden. De burgemeester merkte op, dat de man die schoolhoofd Geense le vensbeschouwelijk van het RPCZ wilde, niet gehonoreerd werd. De Jager bracht naar voren, dat de school in Anna Jacobapolder ook een chr. school is. Wanneer die zich niet meer in het RPCZ zou thuis voelen, zou je ook een eigen schoolbegeleidings dienst moeten betalen, vooruitlopend op RPCZ-kosten per leerling in plaats van per inwoner. Ik vind, dat we eerst een meerderheid moeten zien te krijgen voor die kosten per leerling. Dat leeft toch bij vele kleine gemeenten. Recent is de RPCZ-begroting toch ook maar met een krappe meerderheid aangenomen, aldus het CDA-raadslid. De burgemeester: dat is geen onderhandelingspositie. De Jager: Via andere, kleine gemeenten Van 10 tot 14 december wordt op alle adressen die Zeeland rijk is (en dat zijn er bijna 130.000) een exemplaar van de Hulp-in-nood-krant en van de kaart "Alarm in vre destijd" bezorgd. De krant wil de Zeeuwse bevolking duidelijk maken dat 24 uur per etmaal hulp van allerlei aard onmiddellijk beschikbaar is als zich ernstige ongelukken of - erger nog - rampen mochten voordoen. De (van stevig karton gemaakte) kaart - die kan worden opgehangen - geeft kort en krachtig aanwijzingen hoe men dient te handelen als (in vredestijd) de sirenes van de BB gaan loeien of geluidswagens door steden en dorpen rijden. Krant en kaart zijn de resultaten van de activiteiten van een werkgroep waarin vertegenwoordigers zitting hadden van H.W.Z. uit Bergen op Zoom was de laagste inschrijver met 148.800 gulden (exclusief btw) voor het onderhoud van de provinciale wegen op Tholen en St. Philipsland in 1980. De gunning gebeurt door g.s. van Zeeland. De andere acht inschrijvers waren: Van Dijck Petit Bergen op Zoom 157.500, A. Goedegebuure St. Annaland 162.000, Joh. van Vossen St. Annaland 167.000, Vermeer Hoofddorp 1H8.000, De Vries Werkendam 179.530, M.v.d. Velde Bruinisse 186.000, Rotax Wouw 190.000 en E.V.V.M. Velddriel 290.000 gulden. de Bescherming Bevolking, de brand weer, de politie en het Rode Kruis, als mede van het kabinet van de commis saris der koningin. Het bureau voor lichting van de provincie is van de aan vang af bij de werkzaamheden betrok ken geweest en tekende.voor opzet en uitwerking. De werkgroep werd inges teld door de commissie algemene hulp verlening, die onder leiding staat van de commissaris der koningin, dr. C. Boer den. Van hem is ook het Ten geleide in de krant. Brandweer De Hulp-in-nood-krant bevat piet al leen artikelen over de activiteiten van hulpcentra, brandweer, politie, Be scherming Bevolking, Rode Kruis en ambulancediensten, maar beschrijft ook in het kort een aantal regelingen die voor de bevolking in tijden van nood van belang kunnen zijn: de stormvloed waarschuwingsdienst, de alarmregeling voor de kernenergiecentrales Borssele en Doel en de hulpverlening op de Zeeuwse waterwegen. In de krant wordt verder aandacht bes teed aan de hulpverlening bij indivi duele geestelijke nood en aan de coör dinatie bij de bestrijding van rampen. Tenslotte worden tips verstrekt voor de gewenste wijze van handelen bij drei gende gevaren, wanneer gevaarlijke stoffen vrijkomen enz. Nieuwe inwoners Krant en kaart zijn in een oplage van 150.000 stuks vervaardigd. De ongeveer 20.000 exemplaren die niet voor huis- aan-huis-verspreiding nodig zijn wor den volgens een bepaalde sleutel over de 30 Zeeuwse gemeenten gedistribueerd en zijn bestemd voor nieuwe inwoners van die gemeenten. De kosten van drukwerk en verspreiding liggen in de buurt van 50.000,— De provincie neemt 25.000,— daarvan voor haar rekening, de beide BB-krin- gen eveneens. 1 moet je de zaak zien te veranderen. De burgemeester: die gemeenten hadden allen bezwaar tegen de hoogte van het bedrag, niet tegen het systeem. Er zijn alleen waarschuwingsschoten gelost. SGP-raadslid P. van Hekken, die na mens St. Philipsland in het bestuur van het RPCZ zitting heeft, wees erop, dat het Rijk ook per leerling betaalt en niet per inwoner. Rijstenbil vond, dat de Chr. school via de Bond van de Chr. scholen zou moeten proberen om de kosten per leerling erdoor te krijgen. De burgemeester zei avonden in Zeeland voor het RPCZ gelopen te hebben en hij zag weinig mogelijkheden voor een an dere financiële regeling. Als er een bij drage per leerling zou komen en er zou den scholen afvallen, dan moeten de anderen toch weer meer betalen, 't Zal dubbel geld kosten, maar iedere identi teit heeft dezelfde rechten. Rijstenbil: Ik wil eerst zien hoeveel de nieuwe, Chr. schoolbegeleidingsdienst kost. De bur gemeester: Het RPCZ krijgt nu 6,04 per inwoner. We kunnen dan evenredig een bed/ag berekenen. De raadsvoor zitter wilde eventueel de vergadering schorsen om de berekening direct te kunnen geven, maar Rijstenbil wilde wel wachten tot de volgende vergade ring. De andere raadsleden gingen daarmee accoord, nadat Walpot de ver zekering van de burgemeester had ge kregen, dat de termijn omdat het RPCZ te verlaten nog niet verstreken is. De Fliplandse gemeenteraad ging ac coord met de vaststelling van het bedrag per leerling 1980 op 445,65 voor bruikleenscholen en 476,90 met kos ten van instandhouding. Dit is geba seerd op een begroting voor 80 leerlin gen van de O.L.S. de Luyster, waarbij als kosten per leerling 442,15 uit de bus kwam voor verlichting, verwarming, schoonhouden, leermiddelen enz. en 34,75 voor administratiekosten. De Chr. school St. Philipsland krijgt op grond hiervan een voorschot van 130 leerlingen a 445,65 57.934,50. Voor de kleine, Chr. school Anna Jaco bapolder is er een voorschot van 14.307 gulden berekend: 30 leerlingen x 476,90. Het aantal wekelijkse lesurenvakonder- wijs werd, uitgaande van 100 minuten voor de O.L.S., vastgesteld op 500 mi nuten voor de Chr. school St. Philips land en 200 minuten voor de Chr. school Anna Jacobapolder. Aangezien de Chr. school Anna Jacobapolder een kleine school is, wordt bij de minister altijd om een hoger bedrag per leerling gevraagd. Dat vergt veel tijd, maar onlangs kwam het bericht binnen, dat de Minister van Onderwijs het bedrag per leerling 1977 op 591,17 had bepaald, exclusief ad ministratiekosten. Ph. v.d. Hoek uit St. Philipsland is van middag aftredend en herkiesbaar als se cretaris van de Raad van Commissaris sen van Cebeco Zuidwest, die in Aqua- delta te Bruinisse de algemene vergade ring houdt. Cebeco maakte in het boek jaar 78/79 1.419.000 gulden winst tegenover 1.329.000 gulden in het daar aan voorafgaande boekjaar. De omzet steeg van 156.041.000 gulden tot 168.509.000 gulden. Er is tot herindeling van de districten West-Noord-Brabant en St. Philipsland en Tholen besloten. De Fliplandse leden en een aantal leden in het uiterste westen van Brabant (Nieuw-Vossemeer) worden naar het district Tholen overgeschreven. Het le dental van Cebeco Zuidwest was 45 voor Tholen en 98 voor West-Noord-Brabant en St. Philipsland. In het bestuur zit dhr.J.C. Kooijman uit St. Annaland. Dhr. J. de Boer uit St. Annaland is di recteur afdeling vloeibare brandstoffen. In het afgelopen boekjaar werd te Poortvliet een nieuwe benzinepomp voor zelfbediening in gebruik genomen. De belangstelling overtrof de verwach tingen. Het bestuur van district 4 Tholen en St. Philipsland bestaat uit voorzitter J.C. Kooijman (St. Annaland), secretaris M. M. Punt (Oud-Vossemeer)secreta ris Ph.v.d. Hoek (St. Philipsland), H.N.F.P. Brooijmans (St.Annaland), J.P. van Dalen (Tholen), I.C. Geluk (Nieuw-Vossemeer), A.L. Hage (St. Maartensdijk), A.A. van Nieuwenhuij- zen (Anna Jacobapolder) en M. Suur- land (Stavenisse). Deze week treedt een regeling in werking voor ernstige scheepsongevallen op de Schelde-Rijnverbinding en aangrenzen de vaarwegen. Het gaat om het Neder lands gedeelte van het kanaal. Ook wordt een gedeelte van het Volkerak bestreken en het Tholense Gat, de Nieuwe Haven, Het Bergsche Diep en de daarbij beho rende havens en kunstwerken. De melding van een ongeval en aanvra gen om hulp moeten zo veel mogelijk worden gericht aan een centrale post op de Kreekraksluizen (telefoon 01135-555; marifoonkanalen 20 en 10). Vanuit de centrale post wordt de alarm centrale Goes of de meldkamer Breda ingelicht. Deze zorgen ervoor dat de burgemeester wordt gewaarschuwd van de gemeente op welker grondgebied de ramp heeft plaatsgevonden. Ook wor den alle noodzakelijke hulpverlenende instanties gealarmeerd evenals burge meesters van andere eventueel bedreig de gemeenten. De leiding van de bestrijding van de ramp berust bij de burgemeester van de gemeente waar het ongeval is gebeurd; hij werkt nauw samen met de organisa ties zijn en instanties die erbij betrokken Schelde-Rijn De "Overeenkomst betreffende onder linge hulpverlening bij ernstige scheep songevallen op de Schelde-Rijnverbin ding en aangrenzende vaarwegen", zoals de regeling officieel heet, is on dertekend door de gemeenten Bergen op Zoom, Dinteloord, en Prinsenland, Fij naart en Heijningen, Halsteren, Nieuw- Vossemeer, Oostflakkee, Reimerswaal, Sint-Philipsland, Steenbergen, Tholen en Willemstad. Verder plaatsten hun handtekening: de hoofdingenieur-di recteur van de rijkswaterstaat in de di rectie Zeeland, de besturen van de re gionale brandweer Zuid-West Noord- Brabant en de brandweerkring Roosen daal en de kringraden van de A-kring Zeeland-a en de A-kring Noord-Bra- bant-e van de BB. De h.i.d. rijkswater staat Zeeland heeft de regeling ter ken nis gebracht van de scheepvaart. Deze week wordt de regeling formeel van kracht door plaatsing in de Staatscou rant.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1979 | | pagina 7