THOLENDERWIJS
HULP-IN-
NOOD-KRANT
0011
informatierubriek van de gemeente tholen
Donderdag 20 december 1979
EENDRACHTBODE
5
J HET GEMEENTEBESTUUR
VAN THOLEN WENST U
GEZEGENDE KERSTDAGEN
KERSTBESPELING OP HET
STADHUISCARILLON TE THOLEN
WIJZIGINGEN OPHALEN HUISVUIL
I.V.M. KERSTMIS
VANAVOND KOMMISSIE
RUIMTELIJKE ORDENING
IJ
M
SPREEKUREN B. EN W.
Spreekuur Woningstichting
GEMEENTEHUIS GESLOTEN OP
MAANDAG 24 EN 31 DECEMBER
RAAMAFFICHES GELUIDSHINDER
VERKRIJGBAAR
OVERDENKING
ERE ZIJ GOD
OVERWEGING
Kinderbijbels (1).
Weihnachts
Oratorium
Rusland-actie
Amnesty
International
Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1-4 Sint-Maartensdi)k Tel 01 666-2955
Sint-Maartensdijk, 20 december I979
Ter gelegenheid van Kerstmis verzorgt beiaardier Gerard de Waardt
zaterdag 22 december van 11.00 tot 1 2.00 uur een kerstbespeling op
het stadhuiscarillon van Tholen. Het programma voor deze bespeling
is als volgt:
1Deux Noëls (Balbatre, 1 8e eeuws organist te St. Roch);
2. Adventsliederen:
a. Nu daagt het in het Oosten;
b. Hoe zal ik u ontvangen;
c. Op U mijn Heiland blijf ik hopen;
3. Buitenlandse kerstliederen:
a. Et barn födt i Bethlehem (Deens);
b. Lullaby thou tiny little Child (Amerikaans);
c. The Huron Carol (Canadees);
4. Wereldlijke kerstliederen:
a. Jingle bells;
b. I'm dreaming of a white Christmas;
c. 0, Denneboom;
5. Kerstliederen:
a. Midden in de winternacht;
b. Gloria in Excelsis Deo;
c. Daar is uit 's werelds duist're wolken;
6. Buitenlandse Kerstliederen:
a. a. The day that Christ was born on earth (Australische);
b. Campanitas Suenen (Chileens);
c. Joy to the world (Engels);
7. Improvisatie over verschillende bekende kerstliederen.
In verband met kerstmis komen er wat wijzigingen in het schema voor
het ophalen van huisvuil. Maandag, dinsdag en woensdag wordt er
geen vuilnis opgehaald
De komende week luidt het schema als volgt:
Tholen stadskern ten zuiden van de Ten Ankerweg, Tholen ten noor
den van de Ten Ankerweg (Dalempolder) en Scherpenisse: donderdag
27 december; Sint-Annaland, Poortvliet en Oud-Vossemeer: vrijdag
28 december; Stavenisse en Sint-Maartensdijk: zaterdag 29 decem
ber.
De buitenroute van de huisvuilophaaldienst zal worden verreden op
vrijdag 21 december (in plaats van maandag 24 december).
LET OP!
U wordt vriendelijk verzocht op de dagen waarop het huisvuil wordt
opgehaald, de vuilniszak(ken) reeds om 8.00 uur op de voorgeschre
ven wijze buiten te zetten. U bent er dan in ieder geval van verzekerd
dat uw vuilnis wordt meegenomen.
Vanavond om half acht vindt in het gemeentehuis een vergadering
plaats van de kommissie ruimtelijke ordening. Naar aanleiding van de
onlangs gehouden hoorzittingen zullen worden besproken: het kom-
plan Poortvliet alsmede de uitbreiding van de algemene begraafplaats
aldaar, de uitbreiding van de algemene begraafplaats te Tholen, het
crëeren van extra bungalows in het bestemmingsplan Buitenzorg en
de bouw van woningen voor een- en tweepersoonshuishoudens aan
de Vossemeersepoort in Tholen.
Aan de agenda zijn alsnog toegevoegd:
Bestemmingsplan "Kom" Sint-Annaland;
In de oorspronkelijke opzet van het ontwerp-bestemmingsplan Kom
bleek de noodzaak aanwezig een aantal woningen aan de Weststraat
weg te bestemmen. Tijdens de destijds gehouden hoorzitting stelde het
kollege een bouwkundig onderzoek in naar de kwiteit van deze wo
ningen. Uit het zojuist afgeronde onderzoek kwam vast te staan dat de
panden Weststraat 5b, 5c en 5d zich inderdaad niet lenen voor ver
betering/rehabilitatie. Daarentegen kwam vast te staan dat de panden
1a, 1b, 1c ld en 1e wel op een economisch verantwoorde wijze
verbeterd kunnen worden. Deze kunnen dan ook worden gehand
haafd. Een daartoe strekkend voorstel wordt bij de kommissie ruimte
lijke ordening aanhangig gemaakt.
In het verleden is gekonstateerd dat de ontsluiting op grond van het
komplan niet aantrekkelijk was. Het kollege heeft in deze een nader
onderzoek ingesteldThans is in overleg met de Provinciale Waterstaat
een ander wegverloop en ontsluiting ontworpen. Het gevolg is dat de
huidige ontsluiting via de Hoenderweg intakt blijft, zij het dat het
wegverloop (tracé) op een andere manier geschiedt.
Ontwerp-bestemmingsplan Wilhelminastraat;
Het vooroverleg over dit plan is inmiddels afgerond. Ook de Provin
ciale Planologische Commissie kan zich in het algemeen met de plan
opzet verenigen. In détail zijn er echter wat opmerkingen gemaakt.
De vraag is gerezen of de woning van de heer Van Houdt weg bestemd
moet worden. Gekonkludeerd werd dat de kwaliteit van de woning een
wegbestemming niet noodzakelijk maakt. De kommissie zal zich
daarover beraden. Omdat het vooroverleg voor het onderwerpelijke
nogal lang heeft geduurd zijn er inmiddels ook wat andere stede-
bouwkundige inzichten ten aanzien van het plan ontstaan. Waar in de
oorspronkelijke opzet werd uitgegaan van een goothoogte van 4 meter
wordt thans een goothoogte van 6 meter voorgesteld, waardoor ook
het bouwen in twee woonlagen mogelijk wordt.
Wijziging bestemmingsplan Buitengebied
Onlangs is een hoorzitting gehouden over de uitbreiding van de riool
waterzuiveringsinstallatie te Sint-Maartensdijk. De hoorzitting heeft
voor het gemeentebestuur geen aanleiding gegeven op de plannen
terug te komen. Aan de kommissie wordt gevraagd het licht op groen
te zetten zodat een wijziging van het bestemmingsplan "Buitenge
bied" kan worden voorbereid.
Verplaatsing bedrijf van de heer Van Splunter in Tholen;
In overleg met het kollege van burgemeester en wethouders heeft de
heer Van Splunter er vanaf gezien zijn bedrijf in zoetwaren en
gedestilleerd te verplaatsen naar de kon. Julianastraat. Een en ander
op grond van de ernstige bezwaren die door de bewoners van de Pr
Beatrixstraat en de Kon. Julianastraat zijn geuit
PnOVINCW ZIILAND
NAJAAR 1979
Een dezer dagen valt ook bij u de "HULP-IN-NOOD-KRANT" in de
bus. Deze krant op mini-formaat is een poging de Zeeuwse bevolking
duidelijk te maken dat hulp in nood van allerlei aard geën wensdroom
is maar werkelijkheid als die nood zich mocht voordoen.
Er zijn nogal wat instanties, diensten, instellingen en organisaties die
zich met hulpverlening bezighouden. Dat is een goede zaak - mits de
burger er wijs uit kan en.. weet wat hij moet doen als het nodig is te
handelen.
De samenstellers van de krant hopen dat iedereen de verschillende
artikelen en bijdragen aandachtig zal lezen: Trek er een uurtje voor uit
en constateer dat velen in Zeeland 24 uur per etmaal klaar staan om te
hulp te snellen als dat nodig mocht zijn.
Rode folder: Hoe te handelen bij gevaar vervalt.
In het voorjaar van 1979 liet het gemeentebestuur van Tholen in de
stad Tholen een folder verspreiden die aangaf hoe te handelen bij
gevaar in het industriegebied Theodorushaven te Bergen op Zoom.
Met het verschijnen van de Hulp-in-Nood-Krant en de daarbij beho
rende kaart Alarm in vredestijd (beide zaken dient u goed en bij de
hand te bewaren) is de Thoolse folder vervallen.
Wellicht ten overvloede maken wij van de gelegenheid gebruik u nog
maar eens te wijzen op het regionale alarmnummer voor Tholen,
Sint-Philipsland en West-Brabant. Juist in een tijd van kerstbomen
kaarsen en vuurwerk kunt u het nodig hebben.
Het nummer kan gebruikt worden voor zowel brandweer, politie als
ambulance.
In verband met de feestdagen hebben ook de spreekuren van de leden van het
kollege van burgemeester en wethouders enige wijziging ondergaan. De
spreekuren voor de week beginnend met maandag 24 december zijn als volgt:
Burgemeester E Baerends houdt geen spreekuur.
Op donderdag 27 december houden de wethouders C.J. Moerland, L.J.
Koopman en J. Versluijs spreekuur van 1 1.00 tot 12.00 uur.
Behoudens burgemeester E Baerends vinden er in de week beginnend met
maandag 31 december geen spreekuren plaats.
Burgemeester E Baerends houdt zijn spreekuur op maandag 3 januari I980
van 1 5.00 tot 1 6.00 uur.
Alle spreekuren worden gehouden in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk.
In de laatste week van I979 en de eerste week van I980 houdt het
bestuur van de stichting "Beter Wonen" geen spreekuur voor aan
vragen om woonruimte. Het eerstvolgende spreekuur is op maandag 7
januari I980, van 11.00 tot 12.00 uur in het gemeentehuis te Sint-
Maartensdijk.
De woningstichting is telefonisch bereikbaar onder nummer
01666-3359.
In verband met de feestdagen is het gemeentehuis op maandag 24 en
31 december gesloten. Dit geldt ook voor de burgerlijke stand. In
verband met de burgerlijke stand vragen wij u aandacht voor het
onderstaande:
Er bestaat een wettelijke verplichting tot het aangeven van kinderen
binnen 3 dagen na de geboorte. Voor de berekening van die dagen
tellen niet mee: de zaterdagen, zondagen, de beide Kerstdagen en de
Nieuwjaarsdag. Dit heeft tot gevolg dat een op donderdag 20 decern:
ber I979 geboren kind bij voorkeur op vrijdag 21 december moet
worden aangegeven, maar dat dit uiterlijk nog op donderdag 27 de
cember 1979 kan gebeuren. Voor de daaropvolgende week geldt het
zelfde: dus op 27 en 28 december geboren kinderen liefst nog op die
dagen aangeven. Is dat niet mogelijk, dan mag dit nog tot uiterlijk
woensdag 2 januari 1980.
Bij twijfelgevallen kunt u kontakt opnemen met één van de ambtena
ren van de burgerlijke stand, te weten:
C.W. Droogers, Sekr. Rijstenbilstraat 28 te Oud-Vossemeer, tel.
01667-565
P. Droogers, Kloosterstraat 25, te Sint-Annaland, tel. 01 665-2353.
Dit geldt vanzelfsprekend voor alle zaken betreffende de burgerlijke
stand.
In gevallen van overlijden kunt u zich het best zo spoedig mogelijk
wenden tot een begrafenisondernemer.
Vuurwerk maakt je leven soms in één klap anders
Vooral in deze tijd van vuurwerk afsteken is de geluidshinder erg
aktueel. De Nederlandse Stichting Geluidshinder heeft met het oog
daarop een raamaffiche vervaardigd met het motto "laten we zacht
zijn voor elkaar'Tevens laat het affiche via een foto zien dat vuurwerk
je leven soms in één klap anders maakt.
Via een advertentiecampagne (dagbladen en TV-spots) worden de
mensen verozcht het afsteken van vuurwerk te beperken tot de daartoe
aangewezen tijden en wordt gewezen op de gevaren bij onoordeel
kundig gebruik.
Zolang de voorraad strekt is bedoelde affiche gratis verkrijgbaar op het
gemeentehuis te Sint-Maartensdijk aan het loket van de afdeling Ge
meentelijke Ontwikkeling.
Ter gemeente-sekretarie van Tholen kan geplaatst worden een
MEDEWERK(ST)ER
Indiensttreding zo spoedig mogelijk
Diploma mavo of meao vereist.
Bezit van praktijkdiploma boekhouden of gevorderde studie
daarvoor strekt tot aanbeveling.
Salaris afhankelijk van opleiding en ervaring, maximum
ƒ2148,— per maand.
Sollicitaties kunnen binnen 10 dagen na verschijning van dit
blad worden gezonden aan burgemeester en wethouders van
Tholen, Markt 1-5, 4695 CE Sint-Maartensdijk.
"Ere zij God in de hoogste hemelen, en
vrede op aarde, in de mensen een welbe
hagen."
Lukas 2:14
Wilt u weten hoe er in de hemel gezon
gen wordt. Luister dan goed naar het
lied van de engelen. Wie in de hemel
komt zal dit lied op aarde geleerd heb
ben. Kinderen, jongelui, ouderen, allen
moeten dit lied leren, zal het goed zijn.
Dan geeft het niet, al hebt u een gebro
ken stem, als u maar hebt een gebroken
hart. Want dit lied moet met het hart
geleerd, met het hart gezongen worden.
De volgorde is van het grootste belang.
Ere zij God in de hoogste hemelen, vre
de op aarde, in de mensen een welbe
hagen. Als u en ik dit lied hadden moe-
Eén en andermaal is in 'De Eendracht-
bode' het onderwerp kritiek op kinder
bijbels ter sprake gekomen. In het num
mer van 22 nov. 1979 kwam een arti
keltje voor met het opschrift "Welke
kinderbijbel voor onze kinderen?" In
dat artikel werd de bijna uitsluitend ne
gatieve kritiek van "De Sleutel' afge
drukt. Er kan echter ook anders over
Kinderbijbels worden geschreven; posi
tiever vanuit de Bijbel zelf. Graag geef
ik hier het woord aan Drs. W. Verboom,
Ned. Herv. predikant'te Waddinxveen,
die reeds enkele katechisatieboekje op
zijn naam heeft staan. Hij schreef in
'LeidinW' van april-juni 1977 (j.G. 22,
nr. 8/9) een artikel over 'De Kinderbij
bel', waaraan het volgende is ontleend:
Bezinning.
Om verschillende redenen is het be
langrijk om bij de bezinning op de
godsdienstige opvoeding ook studie te
maken van de kinderbijbel. In de eerste
plaats is het een feit, dat de kinderbijbel
in de godsdienstige opvoeding een
steeds grotere plaats inneemt. Bezwaren,
die vroeger tegen het gebruik van de
kinderbijbel werden aangevoerd, verd
wijnen steeds meer. Vroeger werd nog al
eens het standpunt verdedigd, dat alleen
de "gewone" Bijbel gebruikt mag wor
den, ook voor de kinderen. In deze be
zwaren tegen het gebruik van de kin
derbijbel speelde mee de vrees voor
waardeverlies en verdringing van de
Bijbel zelf. Toch is dit standpunt over
het algemeen overwonnen. In onze ont
kerstende samenleving is het een dure
roeping om de kinderen met alle wettige
middelen in aanraking te brengen met
hetWoord van God. Daarbij behoort
zeker ook de kinderbijbel. In de tweede
plaats is bezinning op de kinderbijbel
nodig, omdat het aantal kinderbijbels
ten maken, hadden we 't gedaan. Dan
waren we begonnen met de mens. Alle
valse godsdienst begint daar nog steeds
mee. Sinds we ons van God hebben af
gekeerd in.Adam, kunnen we dit lied
niet meer zingen. Willen we dit lied niet
meer zingen. We zijn geschapen door
God met dit lied op de lippen. We kon
den instemmen met de hemelse enge
lenkoren: Ere zij God. Daarin was ons
leven en ons enig vermaak. Maar sinds
onze diepe val in Adam is dit lied op
onze lippen verstomd. Beantwoorden
we niet meer aan ons scheppingsdoel.
We walgen van dit lied, we zingen een
ander lied: Ere zij de mens. Met heel ons
doen en laten, in al ons streven gaat het
om onszelf. Heel deze wereld laat het
zien. In sport, cultuur, politiek en gods
dienst. Het lied van deze wereld, het lied
van elk mens van nature is: Ere zij de
mens. Toch moet dit lied geleerd wor
den, het lied van de'eer van God. Toch
zal dit lied geleerd worden, niet alleen
door engelen. Ook door mensen, ouden
en jongen, van alle volken natiën en
regelmatig groeit. Nu reeds zijn er meer
dan 50 kinderbijbels. De vraag wordt
belangrijk: welke kinderbijbel kan ik
gebruiken en welke moet ik afwijzen.
We treffen immers in de kinderbijbels
uiteenlopende opvattingen aan, waar
van we ons steeds moeten afvragen, of
zij tot zegen voor de kinderen zijn. In de
derde plaats is studie van kinderbijbels
gewenst, omdat de laatste jaren steeds
meer kritische geluiden worden gehoord
ten aanzien van de oudere, bij velen ge
liefde kinderbijbels, bijvoorbeeld van
W.G. v.d. Hulst en Anne de Vries.
Wat is een kinderbijbel?
Om te beginnen moeten we ons afvra
gen, wat we verstaan onder een kinder
bijbel. Duidelijk moet gesteld worden,
dat we de kinderbijbel nooit met de Bij
bel zelf mogen veréénzelvigen. Een kin
derbijbel is een menselijke bewerking
van de Bijbel. De Bijbel wordt vertolkt
voor het kind, op een wijze die bij zijn
leeftijd past. Het is een versmalling om
hierbij alleen maar te denken aan de
historische gedeelten van de Bijbel,
zoals in de 'Christelijke Encyclopedie'
naar voren wordt gebracht (artikel van
dr. J. Waterink). Ook bijvoorbeeld de
profetische boeken moesten naar de
verhalende gedeelten in de kinderbijbel
een plaats hebben. In de kinderbijbel is
altijd sprake van een tweerichtingsver
keer. Getracht moet worden om de Bij
bel bij het kind te brengen en om het
kind bij de Bijbel te brengen. Dit roept
een spanning op, waarbij het bijzonder
moeilijk is om noch aan het één noch
aan het ander tekort te doen. Samen
vattend kunnen we zeggen, dat we aan
de kinderbijbel nooit het gezag van de
Bijbel zelf mogen toekennen. Hij is en
blijft een bewerking van de Bijbel.
Het doel van de kinderbijbel
Een kinderbijbel mag geen doel in zich
zelf zijn. Het ïs een hulpmiddel om het
kind naar de eigenlijke Bijbel toe te lei
den. De Bijbel zelf kan voor het kind
noW. te moeilijk zijn. Welnu, om het
tongen. Daar zal God Zelf voor zorgen
naar Zijn vrijmachtig welbehagen.
Kerstfeest is in de allereerste plaats het
feest van God. God wordt verheerlijkt.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen.
Dat is het grote en heerlijke doel. Dat
Gods eer door ons vertrapt weer bezon
gen wordt. Daarom heeft de Heere Jezus
de hemelse heerlijkheid verlaten en is
naar deze door de zonde vervloekte
wereld gekomen. Niet alleen om zonda
ren zalig te maken. Dat ook. Maar niet
in de eerste plaats. Maar opdat God
verheerlijkt zou worden. Daarom heeft
Hij het gezegd voordat Hij naar de he
mel terugkeerde: "Vader, Ik heb U ver
heerlijkt op de aarde." Heel Zijn leven,
heel Zijn lijden was één groot: Ere zij
God." Hij heeft gedaan, wat wij niet
kunnen. Hij heeft gedaan wat wij niet
willen. Voor wie? Voor een ieder die in
Hem gelooft. Voor mensen die het met
smart belijden. Ik heb God de eer niet
gegeven. Ik ben een grote egoïst, ik sta
zelf in het middelpunt. Ik kan God nooit
meer geven wat Hem toekomt. Daarom
kind te helpen de Bijbel zelf te leren
verstaan, biecjt de kinderbijbel zijn
diensten aan. Anne de Vries noemt zijn
kinderbijbels een '.Gids op weg naar het
qrote Boek". Heeft de kinderbijbel de
weg gebaand naar de Bijbel zelf, dan
heeft hij zijn doel bereikt. In onze tijd
kan bovendien de kinderbijbel, behalve
als opvoedingsmiddel, als hulpmiddel
bij de bijbelvertelling en als evangelisa
tiemiddel worden aangewend.
Indeling naar leeftijd
We kunnen de kinderbijbels op ver
schillende manieren indelen. Er zijn
immers zowel wat vorm als inhoud be
treft heel wat typen en soorten. Binnen
dit bestek zullen we daar niet nader op
ingaan. Wel willen we een indeling naar
leeftijd geven. Hoewel de overgangen
altijd vloeiend blijven, kunnen we de
volgende indeling maken.
1. Kleuterbijbels
W.G. v.d. Hulst - Bijbelse vertellinqen
voor onze kleintjes
Anne de Vries - Kleutervertelboek
2. Kinderbijbels van 7-10 jaar
D.A. Cramer-Schaap - Bijbelse verhalen
voorjonge kinderen
W.G. v.d. Hulst - De Bijbelse geschie
denis
Johanna Kuiper - De Kinderbijbel
A.S. Maxwell - De Bijbel in Woord en
Beeld
Anne de Vries - Groot vertelboek voor
de Bijbelse Geschiedenis.
3. Kinderbijbels van 10 jaar en ouder
K. Eykman - Woord voor Woord
U. van Houten - De heilige geschiedenis
G. Ingwersen - Bijbel in vertelling en
beeld
M. Jager - De nieuwe Kinderbijbel
J.L. Klink - De Bijbel voor kinderen
S. v.d. Land - De Bijbelverhalen
W. Meesters - De Bijbel behandeld voor
jonge mensen
M. Nijsse - Jeugdbijbei
M.A.M. Renes-Boldingh - De weg van
het licht
ben ik de dood en de hel waardig. Dat is
de smart van elk mens die oprecht ge
looft. Of interesseert het u niet, of God
in uw leven aan Zijn eer komt? Dan hebt
u ook geen ware interesse voor Jezus.
Dan zegt het Kerstfeest u niets, ook al
probeert u het wat gezellig te maken,
met wat lichtjes en lekker eten. Dan mist
u de ware vrede. Dan zult u straks weg
zinken in buitenste duitersnis, als u zich
niet bekeért. Want Kerstfeest is het feest
van God, van de eer van God. Daar is de
zaligheid bij ingesloten. Dat is de zalig
heid, weer aan je doel beantwoorden.
God verheerlijken. Het kan door Jezus
Christus, de Zaligmaker. Omdat Hij
volmaakt aan Zijn doel beantwoord
heeft. Hij is gekomen opdat egoïsten,
albedervers, zelfzoekers, weer aan hun
doel zouden beantwoorden. En dat is nu
het wonder voor mensen die Gods eer
nooit meer kunnen bedoelen. Als de
Heilige Geest het oog opent voor de al-
lesovertrefferide schoonheid en heer
lijkheid van deze Zaligmaker. Als het
geloof doorbreekt, en we mogen zien,
A. Timmermans - Bijbel voor de jeugd
E. Kuijt - Kinderbijbel, 2 dln.
Nonnen die we aan de kinderbijbel mo
gen stellen
Wanneer we de kinderbijbel zien als een
vertolking van Gods Woord en dus als
dienst aan het Woord, mogen we aan de
kinderbijbel hoge eisen stellen. Te meer,
daar het geestelijk welzijn van de kin
deren er wezenlijk bij betrokken is. De
voornaamste normen, waaraan de kin
derbijbel moet voldoen, zijn de volgen
de:
1. De kinderbijbel moet zo nauw moge
lijk aansluiten bij de Schrift zelf. De be
doeling van de Bijbel dient zo getrouw
mogelijk weergegeven worden. Anders
gezegd: Het Woord moet zelf aan het
woord komen. De schrijver moet zijn
taalgebruik, zijn wijze van vertellen, zijn
fantasie, in dienst stellen van de Bijbel
zelf. Vooral moeten we er op letten dat
de Bijbel niet "versimpeld" wordt. Dat is
iets anders dan de Bijbel op eenvoudige
wijze vertolken. Ook de illustraties
moeten een dienende funktie hebben.
Zij moeten de Schrift verduidelijken en
verlevendigen. In een kinderbijbel
dreigt steeds het gevaar, dat de schrijver
zelf te veel aan het woord komt, het
Woord van God onderbreekt of om
buigt, zodat het niet denkbeeldig is dat
de boodschap van de Bijbel verduisterd
wordt door eigen inzichten. Op deze
wijze kan de kinderbijbel ztelfs een be
lemmering worden bij het leren verstaan
van de Bijbel, in plaats van een hulp
middel hierbij te zijn. Wel is een ve
rantwoorde keuze uit de Bijbel nodig.
Niet alle hoofdstukken van de Bijbel
behoeven in de kinderbijbel behandeld
te worden. Maar het is wel belangrijk
dat de kinderen ook in aanraking komen
met bijvoorbeeld de Profeten uit het
Oude Testament en de Brieven van het
nieuwe Testament. Wanneer de kinder
bijbel beperkt blijft tot de historische
stof. dreigt het gevaar dat het kind op
latere leeftijd de niet-historische ge
deelten op de tweede plaats blijft stellen.
dat God aan ons niets te kort komt.
Omdat Hij al Zijn welbehagen heeft in
Zijn dierbare Zoon. Omdat Hij alles ge
daan heeft wat er bij God te doen was.
Onze schuld betaald, onze straf gedra
gen. De weg gebaand tot het Vaderhart
van God. Dan mogen we zinken op Zijn
volmaakte gerechtigheid. Dan mogen
we schuilen achter Zijn volmaakte hei
ligheid.
Troost, troost mijn volk heeft God ges
proken
Verzoend is ook uw zondeschuld,
De zondaar hoort en luistert weder
't Geloof breekt door in 't duister hart.
Met hete tranen valt hij neder,
maar nu geen tranen meer van smart.
En d'eng'len slaan het schouwspel gade,
Een ziel in zonde dood weleer
Maar nu gered door Gods genade,
En zingen 't loflied, 't Lam ter eer.
Dan gaan we in het geloof toch meezin
gen. Ere zij God, voor Zijn onbegrijpe
lijke liefde. Ere zij God voor Zijn genade
aan zo'n ellendige doelmisser verheer
lijkt. Dan komt daar vrede. Een vrede
2. Een tweede eis die we aan een kin
derbijbel mogen stellen, is dat ze ge
schreven is in nauwe verbondenheid met
de belijdenis van de kerk. Strikt genomen
kan een kinderbijbel die instemt met de
eerste eis, nooit in strijd komen met deze
tweede norm. De praktijk leert echter
dat de schrijver van een kinderbijbel wel
beweert, het Woord aan het woord te
laten komen, maar ondertussen schrijft
vanuit eigen opvattingen betreffende de
Schrift die afwijken van de belijdenis
van de kerk. Allerlei voor-onderstellin
gen kunnen hierin meespelen. Daarom
moeten we deze tweede eis toch noe
men. Het kind wordt opgevoed binnen
de ruimte van de kerk. De kinderbijbel
mag geen kloof scheppen tussen het
kind en het geloof van de kerk.
3. In de derde plaats mogen we van een
kinderbijbel verwachten, dat zij zo nauw
mogelijk aansluit bij de belevingswereld
van het kind. Een goede leeftijdsinde
ling, een verteltrant die rekening houdt
met de gegevens van de ontwikkelings
psychologie is nodig. De taal dient be
vattelijk te zijn. Eigentijdse taal die het
kind verstaat. Het is daarom goed dat er
telkens weer nieuwe kinderbijbels ver
schijnen, daar de taal sterk aan veran
dering onderhevig is. Ook wat de inhoud
van de kinderbijbels betreft, moeten we
ons voortdurend afvragen of deze tot
welzijns is van de kinderen die we heb
ben op te voeden. Bovendien moeten de
openbaringswaarheden uit de Schrift zo
verteld worden, dat het kind ze kan be
grijpen. Wie kent de geheimen van de
kinderziel? Wat kan gemakkelijk schade
worden berokkend aan ontkiemend ge
loofsleven van het kind. Wat is het be
langrijk dat we op tere wijze spreken
over zonde en genade, over de hemel en
de hel. Ook moeten we er voor waken
dat het kleine plantje van het geloof van
het kfnd niet onjuist gewkeekt wordt
door een te naïeve vertolking van de
Bijbel. Als de stormen van twijfels kó
men op latere leeftijd, dan dit funeste
gevolgen hebben.
die alle verstand te boven gaat. Vrede
met God door Jezus Christus. Dan
wordt het heimwee geboren om straks
dit lied volmaakt te zingen. Het is hier
nog zo gebroken, nog zo met horten en
stoten. We zitten er zelf nog weer zo
vaak tussen. Vrede op aarde, straks vol
komen, als de goddelozen niet meer zijn.
Als Jezus Christus het Koninkrijk Gods
en de Vader heeft overgegeven. Als God
zal zijn, alles in allen. Nu, wees eens
eerlijk? Mag u in beginsel meezingen
met de engelen? Staat de eer van God
voorop? Weet u iets van die vrede met
God? Verwonderd over het Goddelijk
welbehagen, waarom was het op mij ge
munt? Neen? God wil het nog leren. Wie
Hem need'rig valt te voet, zal van Hem
Zijn wegen leren. En wie hier in beginsel
mag instemmen met de e.ngelen, zal
straks eeuwig zingen van Gods goeder-
tierenheên en met al de verlosten in
stemmen: Het is door U, door U alleen,
om 't eeuwig welbehagen. Amen.
Scherpenisse, ds. D.J. Budding.
Het gebruik van de kinderbijbel
We beperken ons hierbij tot het gezin.
Om het gebruik van de kinderbijbel tot
zijn recbt te doen komen is het goed op
verschillende dingen te letten. Hierover
nog enkele opmerkingen:
1. Het is niet juist om in het gezin alleen
de kinderbijbel te gebruiken. Het lezen
uit de kinderbijbel moet gepaard gaan
met het lezen uit de Bijbel zelf. De kin
deren moeten namelijk de kinderbijbel
niet voor de Bijbel zelf aanzien. Zo kan
bijvoorbeeld bij één van de maaltijden
de kinderbijbel gebruikt worden en bij
de andere maaltijd(en) de gewone Bij
bel. Laat het gedeelte uit de kinderbijbel
eens afgestemd zijn op het te lezen
hoofdstuk uit de Bijbel zelf, wanneer dat
mogelijk is. Zo ontstaat een wederzijdse
betrekking tussen beide.
2. Ouders moeten er voor waken te
denken, dat de kinderbijbel hun taak
zou kunnen overnemen. Het gebruik
van de kinderbijbel moet niet overschat
worden. De ouders zelf moeten hun
kinderen dicht bij hét Woprd van God
opvoeden. De kinderbijbel kan hierbij
een goed hulpmiddel zijn. Laten de ou
ders er tekens op uit zijn om naar aan
leiding van het gedeelte, dat gelezen
wordt, met hun kinderen een gesprekje
te hebben. N iet om te moraliseren of het
in monoloog nog eens over te doen of te
verbeteren, maar om het doel en de toe
passing van het gedeelte duidelijk te
maken.
3. De kinderbijbel mag de opgroeiende
kinderen niet doen blijven steken in een
te kinderlijk of naïef geloofsklimaat.
Trouwens: ook de ouders zelf niet! De
kleuterbijbel dient tijdig vervangen te
worden door de kinderbijbel en deze
door de jeugdbijbei, om geleidelijk aan
zichzelf overbodig te maken, wanneer
de jongeren in staat zijn de Bijbel zelf te
lezen.
Tot zover Drs. W. Verboom. De vol
gende keer de bespreking van enkele
Kinderbijbels D.V.
Ds. M.D. Geuze, St. Annaland
De Christelijke Oratorium Vereniging
(COV) Bergen op Zoom organiseert
vrijdag 21 december in de Stoelemat in
Bergen op Zoom een concert van het
Weihnachts Oratorium van J.S. Bach.
Solisten zijn de sopraan Madeion Mi
chel, de alt Joke de Vin. de tenor Hein
Meens en de bas Ruud v.d. Meer. Diri
gent is Gert Hubers. Het Brabants orkest
en organist Tijn van Eyk zorgen voor de
begeleiding. Het C.O.V. heeft 90-100
leden. De repetities worden elke week
trouw bezocht. Het enthousiasme is
groot. Veertig leden volgen een speciale
cursus koorstemvorming o.l.v. dhr. Ver
meulen van de Stedelijke Muziekschool.
Amnesty International.de wereldwijde
organisatie die zich inzet voor verbete
ring van het lot van gewetensgevange
nen en zich daarbij onafhankelijk op
stelt van elke regering, politieke partij,
ideologie en godsdienst, voert momen
teel een grote actie om te trachten een
eind te maken aan de schending van de
mensenrechten in de Sovjet-Unie. Aan
leiding hiertoe zijn: de 62-ste verjaardag
van de USSR en de Olympische spelen,
die zomer 1980 in Rusland zullen wor
den gehouden.
Diverse Amnesty-werkgroepen o.a. in
Bergen op Zoom waartoe ook Tholen en
St. Philipsland hoort nemen deel aan
deze aktie, die geenszins de Olympische
Spelen wil doen boycotten, maar ieder
een wil herinneren aan het feit dat veel
gewetensgevangenen in de Sovjet-Unie
een behandeling moeten ondergaan die
in strijd is met de Universele Verklaring
van de Rechten van de Mens (aangeno
men door de VN in 1948).
Het motto van deze aktie is: Wie zijgt
mag meepraten in de USSR. Zwijgt u
ook? De Sovjet-Unie heeft verschillende
internationale verdragen op het gebied
van mensenrechten ondertekend, maar
past wetten toe die hiermee in strijd zijn.
Op 1 oktober is in alle landelijke dag
bladen een open brief aan Leonid
Brezjnev gepubliceerd die door alle
fraktievoorzitters, met uitzondering van
de CPN, is ondertekend. Hierin protes
teerden zij tegen bovengenoemde toe
standen. Op plaatselijk niveau worden
burgemeesters, psychiaters en besturen
van sportverenigingen verzocht, per
soonlijke brieven te schrijven aan hun
collega's in de SovjetSovjet-Unie. Maar
ook elke andere burger kan zijn steentje
bijdragen, bv. door een petitie aan
Brezjnev te ondertekenen of aan schrij-
favonden deel te nemen. In december en
januari zal daar volop gelegenheid toe
zijn; de data worden nader bekendge
maakt.