THOLENDERWIJS HULP-IN- NOOD-KRANT 0011 informatierubriek van de gemeente tholen Donderdag 20 december 1979 EENDRACHTBODE 5 J HET GEMEENTEBESTUUR VAN THOLEN WENST U GEZEGENDE KERSTDAGEN KERSTBESPELING OP HET STADHUISCARILLON TE THOLEN WIJZIGINGEN OPHALEN HUISVUIL I.V.M. KERSTMIS VANAVOND KOMMISSIE RUIMTELIJKE ORDENING IJ M SPREEKUREN B. EN W. Spreekuur Woningstichting GEMEENTEHUIS GESLOTEN OP MAANDAG 24 EN 31 DECEMBER RAAMAFFICHES GELUIDSHINDER VERKRIJGBAAR OVERDENKING ERE ZIJ GOD OVERWEGING Kinderbijbels (1). Weihnachts Oratorium Rusland-actie Amnesty International Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1-4 Sint-Maartensdi)k Tel 01 666-2955 Sint-Maartensdijk, 20 december I979 Ter gelegenheid van Kerstmis verzorgt beiaardier Gerard de Waardt zaterdag 22 december van 11.00 tot 1 2.00 uur een kerstbespeling op het stadhuiscarillon van Tholen. Het programma voor deze bespeling is als volgt: 1Deux Noëls (Balbatre, 1 8e eeuws organist te St. Roch); 2. Adventsliederen: a. Nu daagt het in het Oosten; b. Hoe zal ik u ontvangen; c. Op U mijn Heiland blijf ik hopen; 3. Buitenlandse kerstliederen: a. Et barn födt i Bethlehem (Deens); b. Lullaby thou tiny little Child (Amerikaans); c. The Huron Carol (Canadees); 4. Wereldlijke kerstliederen: a. Jingle bells; b. I'm dreaming of a white Christmas; c. 0, Denneboom; 5. Kerstliederen: a. Midden in de winternacht; b. Gloria in Excelsis Deo; c. Daar is uit 's werelds duist're wolken; 6. Buitenlandse Kerstliederen: a. a. The day that Christ was born on earth (Australische); b. Campanitas Suenen (Chileens); c. Joy to the world (Engels); 7. Improvisatie over verschillende bekende kerstliederen. In verband met kerstmis komen er wat wijzigingen in het schema voor het ophalen van huisvuil. Maandag, dinsdag en woensdag wordt er geen vuilnis opgehaald De komende week luidt het schema als volgt: Tholen stadskern ten zuiden van de Ten Ankerweg, Tholen ten noor den van de Ten Ankerweg (Dalempolder) en Scherpenisse: donderdag 27 december; Sint-Annaland, Poortvliet en Oud-Vossemeer: vrijdag 28 december; Stavenisse en Sint-Maartensdijk: zaterdag 29 decem ber. De buitenroute van de huisvuilophaaldienst zal worden verreden op vrijdag 21 december (in plaats van maandag 24 december). LET OP! U wordt vriendelijk verzocht op de dagen waarop het huisvuil wordt opgehaald, de vuilniszak(ken) reeds om 8.00 uur op de voorgeschre ven wijze buiten te zetten. U bent er dan in ieder geval van verzekerd dat uw vuilnis wordt meegenomen. Vanavond om half acht vindt in het gemeentehuis een vergadering plaats van de kommissie ruimtelijke ordening. Naar aanleiding van de onlangs gehouden hoorzittingen zullen worden besproken: het kom- plan Poortvliet alsmede de uitbreiding van de algemene begraafplaats aldaar, de uitbreiding van de algemene begraafplaats te Tholen, het crëeren van extra bungalows in het bestemmingsplan Buitenzorg en de bouw van woningen voor een- en tweepersoonshuishoudens aan de Vossemeersepoort in Tholen. Aan de agenda zijn alsnog toegevoegd: Bestemmingsplan "Kom" Sint-Annaland; In de oorspronkelijke opzet van het ontwerp-bestemmingsplan Kom bleek de noodzaak aanwezig een aantal woningen aan de Weststraat weg te bestemmen. Tijdens de destijds gehouden hoorzitting stelde het kollege een bouwkundig onderzoek in naar de kwiteit van deze wo ningen. Uit het zojuist afgeronde onderzoek kwam vast te staan dat de panden Weststraat 5b, 5c en 5d zich inderdaad niet lenen voor ver betering/rehabilitatie. Daarentegen kwam vast te staan dat de panden 1a, 1b, 1c ld en 1e wel op een economisch verantwoorde wijze verbeterd kunnen worden. Deze kunnen dan ook worden gehand haafd. Een daartoe strekkend voorstel wordt bij de kommissie ruimte lijke ordening aanhangig gemaakt. In het verleden is gekonstateerd dat de ontsluiting op grond van het komplan niet aantrekkelijk was. Het kollege heeft in deze een nader onderzoek ingesteldThans is in overleg met de Provinciale Waterstaat een ander wegverloop en ontsluiting ontworpen. Het gevolg is dat de huidige ontsluiting via de Hoenderweg intakt blijft, zij het dat het wegverloop (tracé) op een andere manier geschiedt. Ontwerp-bestemmingsplan Wilhelminastraat; Het vooroverleg over dit plan is inmiddels afgerond. Ook de Provin ciale Planologische Commissie kan zich in het algemeen met de plan opzet verenigen. In détail zijn er echter wat opmerkingen gemaakt. De vraag is gerezen of de woning van de heer Van Houdt weg bestemd moet worden. Gekonkludeerd werd dat de kwaliteit van de woning een wegbestemming niet noodzakelijk maakt. De kommissie zal zich daarover beraden. Omdat het vooroverleg voor het onderwerpelijke nogal lang heeft geduurd zijn er inmiddels ook wat andere stede- bouwkundige inzichten ten aanzien van het plan ontstaan. Waar in de oorspronkelijke opzet werd uitgegaan van een goothoogte van 4 meter wordt thans een goothoogte van 6 meter voorgesteld, waardoor ook het bouwen in twee woonlagen mogelijk wordt. Wijziging bestemmingsplan Buitengebied Onlangs is een hoorzitting gehouden over de uitbreiding van de riool waterzuiveringsinstallatie te Sint-Maartensdijk. De hoorzitting heeft voor het gemeentebestuur geen aanleiding gegeven op de plannen terug te komen. Aan de kommissie wordt gevraagd het licht op groen te zetten zodat een wijziging van het bestemmingsplan "Buitenge bied" kan worden voorbereid. Verplaatsing bedrijf van de heer Van Splunter in Tholen; In overleg met het kollege van burgemeester en wethouders heeft de heer Van Splunter er vanaf gezien zijn bedrijf in zoetwaren en gedestilleerd te verplaatsen naar de kon. Julianastraat. Een en ander op grond van de ernstige bezwaren die door de bewoners van de Pr Beatrixstraat en de Kon. Julianastraat zijn geuit PnOVINCW ZIILAND NAJAAR 1979 Een dezer dagen valt ook bij u de "HULP-IN-NOOD-KRANT" in de bus. Deze krant op mini-formaat is een poging de Zeeuwse bevolking duidelijk te maken dat hulp in nood van allerlei aard geën wensdroom is maar werkelijkheid als die nood zich mocht voordoen. Er zijn nogal wat instanties, diensten, instellingen en organisaties die zich met hulpverlening bezighouden. Dat is een goede zaak - mits de burger er wijs uit kan en.. weet wat hij moet doen als het nodig is te handelen. De samenstellers van de krant hopen dat iedereen de verschillende artikelen en bijdragen aandachtig zal lezen: Trek er een uurtje voor uit en constateer dat velen in Zeeland 24 uur per etmaal klaar staan om te hulp te snellen als dat nodig mocht zijn. Rode folder: Hoe te handelen bij gevaar vervalt. In het voorjaar van 1979 liet het gemeentebestuur van Tholen in de stad Tholen een folder verspreiden die aangaf hoe te handelen bij gevaar in het industriegebied Theodorushaven te Bergen op Zoom. Met het verschijnen van de Hulp-in-Nood-Krant en de daarbij beho rende kaart Alarm in vredestijd (beide zaken dient u goed en bij de hand te bewaren) is de Thoolse folder vervallen. Wellicht ten overvloede maken wij van de gelegenheid gebruik u nog maar eens te wijzen op het regionale alarmnummer voor Tholen, Sint-Philipsland en West-Brabant. Juist in een tijd van kerstbomen kaarsen en vuurwerk kunt u het nodig hebben. Het nummer kan gebruikt worden voor zowel brandweer, politie als ambulance. In verband met de feestdagen hebben ook de spreekuren van de leden van het kollege van burgemeester en wethouders enige wijziging ondergaan. De spreekuren voor de week beginnend met maandag 24 december zijn als volgt: Burgemeester E Baerends houdt geen spreekuur. Op donderdag 27 december houden de wethouders C.J. Moerland, L.J. Koopman en J. Versluijs spreekuur van 1 1.00 tot 12.00 uur. Behoudens burgemeester E Baerends vinden er in de week beginnend met maandag 31 december geen spreekuren plaats. Burgemeester E Baerends houdt zijn spreekuur op maandag 3 januari I980 van 1 5.00 tot 1 6.00 uur. Alle spreekuren worden gehouden in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk. In de laatste week van I979 en de eerste week van I980 houdt het bestuur van de stichting "Beter Wonen" geen spreekuur voor aan vragen om woonruimte. Het eerstvolgende spreekuur is op maandag 7 januari I980, van 11.00 tot 12.00 uur in het gemeentehuis te Sint- Maartensdijk. De woningstichting is telefonisch bereikbaar onder nummer 01666-3359. In verband met de feestdagen is het gemeentehuis op maandag 24 en 31 december gesloten. Dit geldt ook voor de burgerlijke stand. In verband met de burgerlijke stand vragen wij u aandacht voor het onderstaande: Er bestaat een wettelijke verplichting tot het aangeven van kinderen binnen 3 dagen na de geboorte. Voor de berekening van die dagen tellen niet mee: de zaterdagen, zondagen, de beide Kerstdagen en de Nieuwjaarsdag. Dit heeft tot gevolg dat een op donderdag 20 decern: ber I979 geboren kind bij voorkeur op vrijdag 21 december moet worden aangegeven, maar dat dit uiterlijk nog op donderdag 27 de cember 1979 kan gebeuren. Voor de daaropvolgende week geldt het zelfde: dus op 27 en 28 december geboren kinderen liefst nog op die dagen aangeven. Is dat niet mogelijk, dan mag dit nog tot uiterlijk woensdag 2 januari 1980. Bij twijfelgevallen kunt u kontakt opnemen met één van de ambtena ren van de burgerlijke stand, te weten: C.W. Droogers, Sekr. Rijstenbilstraat 28 te Oud-Vossemeer, tel. 01667-565 P. Droogers, Kloosterstraat 25, te Sint-Annaland, tel. 01 665-2353. Dit geldt vanzelfsprekend voor alle zaken betreffende de burgerlijke stand. In gevallen van overlijden kunt u zich het best zo spoedig mogelijk wenden tot een begrafenisondernemer. Vuurwerk maakt je leven soms in één klap anders Vooral in deze tijd van vuurwerk afsteken is de geluidshinder erg aktueel. De Nederlandse Stichting Geluidshinder heeft met het oog daarop een raamaffiche vervaardigd met het motto "laten we zacht zijn voor elkaar'Tevens laat het affiche via een foto zien dat vuurwerk je leven soms in één klap anders maakt. Via een advertentiecampagne (dagbladen en TV-spots) worden de mensen verozcht het afsteken van vuurwerk te beperken tot de daartoe aangewezen tijden en wordt gewezen op de gevaren bij onoordeel kundig gebruik. Zolang de voorraad strekt is bedoelde affiche gratis verkrijgbaar op het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk aan het loket van de afdeling Ge meentelijke Ontwikkeling. Ter gemeente-sekretarie van Tholen kan geplaatst worden een MEDEWERK(ST)ER Indiensttreding zo spoedig mogelijk Diploma mavo of meao vereist. Bezit van praktijkdiploma boekhouden of gevorderde studie daarvoor strekt tot aanbeveling. Salaris afhankelijk van opleiding en ervaring, maximum ƒ2148,— per maand. Sollicitaties kunnen binnen 10 dagen na verschijning van dit blad worden gezonden aan burgemeester en wethouders van Tholen, Markt 1-5, 4695 CE Sint-Maartensdijk. "Ere zij God in de hoogste hemelen, en vrede op aarde, in de mensen een welbe hagen." Lukas 2:14 Wilt u weten hoe er in de hemel gezon gen wordt. Luister dan goed naar het lied van de engelen. Wie in de hemel komt zal dit lied op aarde geleerd heb ben. Kinderen, jongelui, ouderen, allen moeten dit lied leren, zal het goed zijn. Dan geeft het niet, al hebt u een gebro ken stem, als u maar hebt een gebroken hart. Want dit lied moet met het hart geleerd, met het hart gezongen worden. De volgorde is van het grootste belang. Ere zij God in de hoogste hemelen, vre de op aarde, in de mensen een welbe hagen. Als u en ik dit lied hadden moe- Eén en andermaal is in 'De Eendracht- bode' het onderwerp kritiek op kinder bijbels ter sprake gekomen. In het num mer van 22 nov. 1979 kwam een arti keltje voor met het opschrift "Welke kinderbijbel voor onze kinderen?" In dat artikel werd de bijna uitsluitend ne gatieve kritiek van "De Sleutel' afge drukt. Er kan echter ook anders over Kinderbijbels worden geschreven; posi tiever vanuit de Bijbel zelf. Graag geef ik hier het woord aan Drs. W. Verboom, Ned. Herv. predikant'te Waddinxveen, die reeds enkele katechisatieboekje op zijn naam heeft staan. Hij schreef in 'LeidinW' van april-juni 1977 (j.G. 22, nr. 8/9) een artikel over 'De Kinderbij bel', waaraan het volgende is ontleend: Bezinning. Om verschillende redenen is het be langrijk om bij de bezinning op de godsdienstige opvoeding ook studie te maken van de kinderbijbel. In de eerste plaats is het een feit, dat de kinderbijbel in de godsdienstige opvoeding een steeds grotere plaats inneemt. Bezwaren, die vroeger tegen het gebruik van de kinderbijbel werden aangevoerd, verd wijnen steeds meer. Vroeger werd nog al eens het standpunt verdedigd, dat alleen de "gewone" Bijbel gebruikt mag wor den, ook voor de kinderen. In deze be zwaren tegen het gebruik van de kin derbijbel speelde mee de vrees voor waardeverlies en verdringing van de Bijbel zelf. Toch is dit standpunt over het algemeen overwonnen. In onze ont kerstende samenleving is het een dure roeping om de kinderen met alle wettige middelen in aanraking te brengen met hetWoord van God. Daarbij behoort zeker ook de kinderbijbel. In de tweede plaats is bezinning op de kinderbijbel nodig, omdat het aantal kinderbijbels ten maken, hadden we 't gedaan. Dan waren we begonnen met de mens. Alle valse godsdienst begint daar nog steeds mee. Sinds we ons van God hebben af gekeerd in.Adam, kunnen we dit lied niet meer zingen. Willen we dit lied niet meer zingen. We zijn geschapen door God met dit lied op de lippen. We kon den instemmen met de hemelse enge lenkoren: Ere zij God. Daarin was ons leven en ons enig vermaak. Maar sinds onze diepe val in Adam is dit lied op onze lippen verstomd. Beantwoorden we niet meer aan ons scheppingsdoel. We walgen van dit lied, we zingen een ander lied: Ere zij de mens. Met heel ons doen en laten, in al ons streven gaat het om onszelf. Heel deze wereld laat het zien. In sport, cultuur, politiek en gods dienst. Het lied van deze wereld, het lied van elk mens van nature is: Ere zij de mens. Toch moet dit lied geleerd wor den, het lied van de'eer van God. Toch zal dit lied geleerd worden, niet alleen door engelen. Ook door mensen, ouden en jongen, van alle volken natiën en regelmatig groeit. Nu reeds zijn er meer dan 50 kinderbijbels. De vraag wordt belangrijk: welke kinderbijbel kan ik gebruiken en welke moet ik afwijzen. We treffen immers in de kinderbijbels uiteenlopende opvattingen aan, waar van we ons steeds moeten afvragen, of zij tot zegen voor de kinderen zijn. In de derde plaats is studie van kinderbijbels gewenst, omdat de laatste jaren steeds meer kritische geluiden worden gehoord ten aanzien van de oudere, bij velen ge liefde kinderbijbels, bijvoorbeeld van W.G. v.d. Hulst en Anne de Vries. Wat is een kinderbijbel? Om te beginnen moeten we ons afvra gen, wat we verstaan onder een kinder bijbel. Duidelijk moet gesteld worden, dat we de kinderbijbel nooit met de Bij bel zelf mogen veréénzelvigen. Een kin derbijbel is een menselijke bewerking van de Bijbel. De Bijbel wordt vertolkt voor het kind, op een wijze die bij zijn leeftijd past. Het is een versmalling om hierbij alleen maar te denken aan de historische gedeelten van de Bijbel, zoals in de 'Christelijke Encyclopedie' naar voren wordt gebracht (artikel van dr. J. Waterink). Ook bijvoorbeeld de profetische boeken moesten naar de verhalende gedeelten in de kinderbijbel een plaats hebben. In de kinderbijbel is altijd sprake van een tweerichtingsver keer. Getracht moet worden om de Bij bel bij het kind te brengen en om het kind bij de Bijbel te brengen. Dit roept een spanning op, waarbij het bijzonder moeilijk is om noch aan het één noch aan het ander tekort te doen. Samen vattend kunnen we zeggen, dat we aan de kinderbijbel nooit het gezag van de Bijbel zelf mogen toekennen. Hij is en blijft een bewerking van de Bijbel. Het doel van de kinderbijbel Een kinderbijbel mag geen doel in zich zelf zijn. Het ïs een hulpmiddel om het kind naar de eigenlijke Bijbel toe te lei den. De Bijbel zelf kan voor het kind noW. te moeilijk zijn. Welnu, om het tongen. Daar zal God Zelf voor zorgen naar Zijn vrijmachtig welbehagen. Kerstfeest is in de allereerste plaats het feest van God. God wordt verheerlijkt. Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen. Dat is het grote en heerlijke doel. Dat Gods eer door ons vertrapt weer bezon gen wordt. Daarom heeft de Heere Jezus de hemelse heerlijkheid verlaten en is naar deze door de zonde vervloekte wereld gekomen. Niet alleen om zonda ren zalig te maken. Dat ook. Maar niet in de eerste plaats. Maar opdat God verheerlijkt zou worden. Daarom heeft Hij het gezegd voordat Hij naar de he mel terugkeerde: "Vader, Ik heb U ver heerlijkt op de aarde." Heel Zijn leven, heel Zijn lijden was één groot: Ere zij God." Hij heeft gedaan, wat wij niet kunnen. Hij heeft gedaan wat wij niet willen. Voor wie? Voor een ieder die in Hem gelooft. Voor mensen die het met smart belijden. Ik heb God de eer niet gegeven. Ik ben een grote egoïst, ik sta zelf in het middelpunt. Ik kan God nooit meer geven wat Hem toekomt. Daarom kind te helpen de Bijbel zelf te leren verstaan, biecjt de kinderbijbel zijn diensten aan. Anne de Vries noemt zijn kinderbijbels een '.Gids op weg naar het qrote Boek". Heeft de kinderbijbel de weg gebaand naar de Bijbel zelf, dan heeft hij zijn doel bereikt. In onze tijd kan bovendien de kinderbijbel, behalve als opvoedingsmiddel, als hulpmiddel bij de bijbelvertelling en als evangelisa tiemiddel worden aangewend. Indeling naar leeftijd We kunnen de kinderbijbels op ver schillende manieren indelen. Er zijn immers zowel wat vorm als inhoud be treft heel wat typen en soorten. Binnen dit bestek zullen we daar niet nader op ingaan. Wel willen we een indeling naar leeftijd geven. Hoewel de overgangen altijd vloeiend blijven, kunnen we de volgende indeling maken. 1. Kleuterbijbels W.G. v.d. Hulst - Bijbelse vertellinqen voor onze kleintjes Anne de Vries - Kleutervertelboek 2. Kinderbijbels van 7-10 jaar D.A. Cramer-Schaap - Bijbelse verhalen voorjonge kinderen W.G. v.d. Hulst - De Bijbelse geschie denis Johanna Kuiper - De Kinderbijbel A.S. Maxwell - De Bijbel in Woord en Beeld Anne de Vries - Groot vertelboek voor de Bijbelse Geschiedenis. 3. Kinderbijbels van 10 jaar en ouder K. Eykman - Woord voor Woord U. van Houten - De heilige geschiedenis G. Ingwersen - Bijbel in vertelling en beeld M. Jager - De nieuwe Kinderbijbel J.L. Klink - De Bijbel voor kinderen S. v.d. Land - De Bijbelverhalen W. Meesters - De Bijbel behandeld voor jonge mensen M. Nijsse - Jeugdbijbei M.A.M. Renes-Boldingh - De weg van het licht ben ik de dood en de hel waardig. Dat is de smart van elk mens die oprecht ge looft. Of interesseert het u niet, of God in uw leven aan Zijn eer komt? Dan hebt u ook geen ware interesse voor Jezus. Dan zegt het Kerstfeest u niets, ook al probeert u het wat gezellig te maken, met wat lichtjes en lekker eten. Dan mist u de ware vrede. Dan zult u straks weg zinken in buitenste duitersnis, als u zich niet bekeért. Want Kerstfeest is het feest van God, van de eer van God. Daar is de zaligheid bij ingesloten. Dat is de zalig heid, weer aan je doel beantwoorden. God verheerlijken. Het kan door Jezus Christus, de Zaligmaker. Omdat Hij volmaakt aan Zijn doel beantwoord heeft. Hij is gekomen opdat egoïsten, albedervers, zelfzoekers, weer aan hun doel zouden beantwoorden. En dat is nu het wonder voor mensen die Gods eer nooit meer kunnen bedoelen. Als de Heilige Geest het oog opent voor de al- lesovertrefferide schoonheid en heer lijkheid van deze Zaligmaker. Als het geloof doorbreekt, en we mogen zien, A. Timmermans - Bijbel voor de jeugd E. Kuijt - Kinderbijbel, 2 dln. Nonnen die we aan de kinderbijbel mo gen stellen Wanneer we de kinderbijbel zien als een vertolking van Gods Woord en dus als dienst aan het Woord, mogen we aan de kinderbijbel hoge eisen stellen. Te meer, daar het geestelijk welzijn van de kin deren er wezenlijk bij betrokken is. De voornaamste normen, waaraan de kin derbijbel moet voldoen, zijn de volgen de: 1. De kinderbijbel moet zo nauw moge lijk aansluiten bij de Schrift zelf. De be doeling van de Bijbel dient zo getrouw mogelijk weergegeven worden. Anders gezegd: Het Woord moet zelf aan het woord komen. De schrijver moet zijn taalgebruik, zijn wijze van vertellen, zijn fantasie, in dienst stellen van de Bijbel zelf. Vooral moeten we er op letten dat de Bijbel niet "versimpeld" wordt. Dat is iets anders dan de Bijbel op eenvoudige wijze vertolken. Ook de illustraties moeten een dienende funktie hebben. Zij moeten de Schrift verduidelijken en verlevendigen. In een kinderbijbel dreigt steeds het gevaar, dat de schrijver zelf te veel aan het woord komt, het Woord van God onderbreekt of om buigt, zodat het niet denkbeeldig is dat de boodschap van de Bijbel verduisterd wordt door eigen inzichten. Op deze wijze kan de kinderbijbel ztelfs een be lemmering worden bij het leren verstaan van de Bijbel, in plaats van een hulp middel hierbij te zijn. Wel is een ve rantwoorde keuze uit de Bijbel nodig. Niet alle hoofdstukken van de Bijbel behoeven in de kinderbijbel behandeld te worden. Maar het is wel belangrijk dat de kinderen ook in aanraking komen met bijvoorbeeld de Profeten uit het Oude Testament en de Brieven van het nieuwe Testament. Wanneer de kinder bijbel beperkt blijft tot de historische stof. dreigt het gevaar dat het kind op latere leeftijd de niet-historische ge deelten op de tweede plaats blijft stellen. dat God aan ons niets te kort komt. Omdat Hij al Zijn welbehagen heeft in Zijn dierbare Zoon. Omdat Hij alles ge daan heeft wat er bij God te doen was. Onze schuld betaald, onze straf gedra gen. De weg gebaand tot het Vaderhart van God. Dan mogen we zinken op Zijn volmaakte gerechtigheid. Dan mogen we schuilen achter Zijn volmaakte hei ligheid. Troost, troost mijn volk heeft God ges proken Verzoend is ook uw zondeschuld, De zondaar hoort en luistert weder 't Geloof breekt door in 't duister hart. Met hete tranen valt hij neder, maar nu geen tranen meer van smart. En d'eng'len slaan het schouwspel gade, Een ziel in zonde dood weleer Maar nu gered door Gods genade, En zingen 't loflied, 't Lam ter eer. Dan gaan we in het geloof toch meezin gen. Ere zij God, voor Zijn onbegrijpe lijke liefde. Ere zij God voor Zijn genade aan zo'n ellendige doelmisser verheer lijkt. Dan komt daar vrede. Een vrede 2. Een tweede eis die we aan een kin derbijbel mogen stellen, is dat ze ge schreven is in nauwe verbondenheid met de belijdenis van de kerk. Strikt genomen kan een kinderbijbel die instemt met de eerste eis, nooit in strijd komen met deze tweede norm. De praktijk leert echter dat de schrijver van een kinderbijbel wel beweert, het Woord aan het woord te laten komen, maar ondertussen schrijft vanuit eigen opvattingen betreffende de Schrift die afwijken van de belijdenis van de kerk. Allerlei voor-onderstellin gen kunnen hierin meespelen. Daarom moeten we deze tweede eis toch noe men. Het kind wordt opgevoed binnen de ruimte van de kerk. De kinderbijbel mag geen kloof scheppen tussen het kind en het geloof van de kerk. 3. In de derde plaats mogen we van een kinderbijbel verwachten, dat zij zo nauw mogelijk aansluit bij de belevingswereld van het kind. Een goede leeftijdsinde ling, een verteltrant die rekening houdt met de gegevens van de ontwikkelings psychologie is nodig. De taal dient be vattelijk te zijn. Eigentijdse taal die het kind verstaat. Het is daarom goed dat er telkens weer nieuwe kinderbijbels ver schijnen, daar de taal sterk aan veran dering onderhevig is. Ook wat de inhoud van de kinderbijbels betreft, moeten we ons voortdurend afvragen of deze tot welzijns is van de kinderen die we heb ben op te voeden. Bovendien moeten de openbaringswaarheden uit de Schrift zo verteld worden, dat het kind ze kan be grijpen. Wie kent de geheimen van de kinderziel? Wat kan gemakkelijk schade worden berokkend aan ontkiemend ge loofsleven van het kind. Wat is het be langrijk dat we op tere wijze spreken over zonde en genade, over de hemel en de hel. Ook moeten we er voor waken dat het kleine plantje van het geloof van het kfnd niet onjuist gewkeekt wordt door een te naïeve vertolking van de Bijbel. Als de stormen van twijfels kó men op latere leeftijd, dan dit funeste gevolgen hebben. die alle verstand te boven gaat. Vrede met God door Jezus Christus. Dan wordt het heimwee geboren om straks dit lied volmaakt te zingen. Het is hier nog zo gebroken, nog zo met horten en stoten. We zitten er zelf nog weer zo vaak tussen. Vrede op aarde, straks vol komen, als de goddelozen niet meer zijn. Als Jezus Christus het Koninkrijk Gods en de Vader heeft overgegeven. Als God zal zijn, alles in allen. Nu, wees eens eerlijk? Mag u in beginsel meezingen met de engelen? Staat de eer van God voorop? Weet u iets van die vrede met God? Verwonderd over het Goddelijk welbehagen, waarom was het op mij ge munt? Neen? God wil het nog leren. Wie Hem need'rig valt te voet, zal van Hem Zijn wegen leren. En wie hier in beginsel mag instemmen met de e.ngelen, zal straks eeuwig zingen van Gods goeder- tierenheên en met al de verlosten in stemmen: Het is door U, door U alleen, om 't eeuwig welbehagen. Amen. Scherpenisse, ds. D.J. Budding. Het gebruik van de kinderbijbel We beperken ons hierbij tot het gezin. Om het gebruik van de kinderbijbel tot zijn recbt te doen komen is het goed op verschillende dingen te letten. Hierover nog enkele opmerkingen: 1. Het is niet juist om in het gezin alleen de kinderbijbel te gebruiken. Het lezen uit de kinderbijbel moet gepaard gaan met het lezen uit de Bijbel zelf. De kin deren moeten namelijk de kinderbijbel niet voor de Bijbel zelf aanzien. Zo kan bijvoorbeeld bij één van de maaltijden de kinderbijbel gebruikt worden en bij de andere maaltijd(en) de gewone Bij bel. Laat het gedeelte uit de kinderbijbel eens afgestemd zijn op het te lezen hoofdstuk uit de Bijbel zelf, wanneer dat mogelijk is. Zo ontstaat een wederzijdse betrekking tussen beide. 2. Ouders moeten er voor waken te denken, dat de kinderbijbel hun taak zou kunnen overnemen. Het gebruik van de kinderbijbel moet niet overschat worden. De ouders zelf moeten hun kinderen dicht bij hét Woprd van God opvoeden. De kinderbijbel kan hierbij een goed hulpmiddel zijn. Laten de ou ders er tekens op uit zijn om naar aan leiding van het gedeelte, dat gelezen wordt, met hun kinderen een gesprekje te hebben. N iet om te moraliseren of het in monoloog nog eens over te doen of te verbeteren, maar om het doel en de toe passing van het gedeelte duidelijk te maken. 3. De kinderbijbel mag de opgroeiende kinderen niet doen blijven steken in een te kinderlijk of naïef geloofsklimaat. Trouwens: ook de ouders zelf niet! De kleuterbijbel dient tijdig vervangen te worden door de kinderbijbel en deze door de jeugdbijbei, om geleidelijk aan zichzelf overbodig te maken, wanneer de jongeren in staat zijn de Bijbel zelf te lezen. Tot zover Drs. W. Verboom. De vol gende keer de bespreking van enkele Kinderbijbels D.V. Ds. M.D. Geuze, St. Annaland De Christelijke Oratorium Vereniging (COV) Bergen op Zoom organiseert vrijdag 21 december in de Stoelemat in Bergen op Zoom een concert van het Weihnachts Oratorium van J.S. Bach. Solisten zijn de sopraan Madeion Mi chel, de alt Joke de Vin. de tenor Hein Meens en de bas Ruud v.d. Meer. Diri gent is Gert Hubers. Het Brabants orkest en organist Tijn van Eyk zorgen voor de begeleiding. Het C.O.V. heeft 90-100 leden. De repetities worden elke week trouw bezocht. Het enthousiasme is groot. Veertig leden volgen een speciale cursus koorstemvorming o.l.v. dhr. Ver meulen van de Stedelijke Muziekschool. Amnesty International.de wereldwijde organisatie die zich inzet voor verbete ring van het lot van gewetensgevange nen en zich daarbij onafhankelijk op stelt van elke regering, politieke partij, ideologie en godsdienst, voert momen teel een grote actie om te trachten een eind te maken aan de schending van de mensenrechten in de Sovjet-Unie. Aan leiding hiertoe zijn: de 62-ste verjaardag van de USSR en de Olympische spelen, die zomer 1980 in Rusland zullen wor den gehouden. Diverse Amnesty-werkgroepen o.a. in Bergen op Zoom waartoe ook Tholen en St. Philipsland hoort nemen deel aan deze aktie, die geenszins de Olympische Spelen wil doen boycotten, maar ieder een wil herinneren aan het feit dat veel gewetensgevangenen in de Sovjet-Unie een behandeling moeten ondergaan die in strijd is met de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (aangeno men door de VN in 1948). Het motto van deze aktie is: Wie zijgt mag meepraten in de USSR. Zwijgt u ook? De Sovjet-Unie heeft verschillende internationale verdragen op het gebied van mensenrechten ondertekend, maar past wetten toe die hiermee in strijd zijn. Op 1 oktober is in alle landelijke dag bladen een open brief aan Leonid Brezjnev gepubliceerd die door alle fraktievoorzitters, met uitzondering van de CPN, is ondertekend. Hierin protes teerden zij tegen bovengenoemde toe standen. Op plaatselijk niveau worden burgemeesters, psychiaters en besturen van sportverenigingen verzocht, per soonlijke brieven te schrijven aan hun collega's in de SovjetSovjet-Unie. Maar ook elke andere burger kan zijn steentje bijdragen, bv. door een petitie aan Brezjnev te ondertekenen of aan schrij- favonden deel te nemen. In december en januari zal daar volop gelegenheid toe zijn; de data worden nader bekendge maakt.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1979 | | pagina 5