Burenhulp voor bejaarden onmisbaar in klein dorp Waardestijging O.G.B. pas in 1981 doorberekenen Uitbreiding van de Rozeboom of een nieuw verzorgingstehuis ALGEMENE BESCHOUWINGEN 1980 GEMEENTERAAD ST. PHILIPSLAND Donderdag 15 november 1979 EENDRACHTBODE 9 PARTIJ VOOR ALGEMENE BELANGEN (P. V.A.B.): "Wij vindat dat regeren vooruit zien is. We kunnen nog wel iets uit het verleden ophalen voor een geheugen steuntje, maar wij willen met onze algemene beschouwingen alleen werken op de toekomst en geen oude koeien uit de sloot halen. Dat heeft geen enkele zin". P.V.A.B.-fractievoorzitter A.A. Rijstenbil zei dat dinsdagavond in zijn algemene beschouwing over de Flipland- se begroting 1980. Vragenuurtje Steintjeskreek De Rozeboom Burenhulp onmisbaar Meer dan slecht Voldoende accommodatie voor welzijnsbeleid Strandje Kosten geen kaas van de Wimpel gegeten Energiebesparing CDA ontdekt ruim 16 mille ruimte in begroting Herbestrating Woonwagencentrum Total loss Kanaalschap Zuivering A.J.P. Pleidooi van SGP in.gemeenteraad Sint-Philipsland: "Dit afgelopen jaar is, gezien de laatste jaren, nogal tamelijk rustig geweest. Niet dat er niet gewerkt is, maar het is gelukkig in een goede sfeer geschied en dat kon van de laaste jaren niet altijd gezegd worden", aldus SGP-fractievoorzitter Z. den En gelsman dinsdagavond bij de algemene beschouwingen over de gemeentebegroting 1980. Hij pleitte voor uitbreiding van de Roseboom of vestiging van een verzorgingstehuis in Sint-Philipsland, Geen schot in scholenbouw Verantwoord beleid Muzikale vorming Informele raad Woningwetwoningen Rehabilitatie Aansluiting Philipsdam. Open bejaardenwerk Welzijnsbeleid Verkeersonderzoek Nieuwe bibliotheek Verzorgingstehuis Scholenbouw Steintjeskreek Natte vingerwerk Parkeergelgenheid vrachtauto's Bermen Krabbenkreekdam "Een belastingverhoging op verschil lende onderdelen van VA% heeft onze instemming omdat we geen voorstan ders van zijn om schoksgewijs te verho gen. De onroerendgoedbelasting (O.G.B.) is nog onoverzichtelijk vanwe ge de nog te verrichten hertaxaties. Hoewel deze verhoging nog niet aan de orde is, willen wij nu reeds stellen dat de O.G.B. geen kapstok mag worden waar alles aan opgehangen wordt. Om de raad zo optimaal mogelijk te la ten funktioneren en te betrekken bij de beleidsvoorbereiding ontvangen de fracties nu gedurende ongeveer een jaar een besluitenlijstje. Zelfs is het college bereid een uitgebreider verslag te geven. Dit is alleen maar toe te juichen; b.v. eenmaal per kwartaal een informele raadsvergadering waar naar aanleiding van de besluitenlijsten vragen gesteld kunnen worden. De PVAB vraagt zich af, of de volgende stap op weg naar in spraak en openbaarheid wordt, het in stellen van een z.g. Vragenuurtje tijdens of na de raadsvergaderingen. Wij zien hierover graag nadere voorstellen van b en w tegemoet. Verder zou de PVAB ook graag zien dat briefschrijvers direct worden geantwoord en geïnformeerd, indien het antwoord niet binnen 14 da gen kan worden verzonden. Bezien zou kunnen worden of via een speciale ru briek in de reg. pers regelmatig in be grijpelijke taal Gemeentelijke informa tie onder de aandacht van het publiek kan worden gebracht. Ik denk hierbij ook aan de zojuist verschenen Informa tiekrant, wat een goed voorbeeld is. Het is verheugend van B en W te verne men dat het plan Steintjeskreek nage noeg afgerond is. Over de uitgangspun ten! is overeenstemming bereikt. Wel zouden we graag vernemen of er nu werkelijk in 1980 met de bouw kan wor den begonnen, of is het maar een blij- makertje? Het voorstel om ten behoeve van de be jaarden een goed biljart te plaatsen in de Rozeboom juichen we van harte toe. We twijfelen echter wel of het genoteerde bedrag voor een goed biljart voldoende is. Wat de aanvullende voorzieningen voor de Rozeboom betreft, die vorig jaar zo spontaan naar voren zijn gebracht en grote verwachtingen hebben gewekt bij de burgerij. Ik zou het college er op wil len wijzen dat het beter is geen ver wachtingen te wekken. Ik maak deel uit van de prov. Raad voor de Volksge zondheid en ben nauw betrokken bij de activiteiten van de Stichting Rust en Verpleeghuizen en weet hoe de situatie er voor staat. De groep bejaarden zal de eerstkomende jaren duidelijk in aantal toenemen. Mede speelt hierbij een rol, dat een regulering wordt toegepast bij het verhuizen van bejaarden naar be jaardentehuizen (via de Wet op de be jaardenoorden en de daarin geregelde indikatiecommissies). Dit zal ook in de kleine dorpen zijn weerslag vinden. De noodzaak tot be jaardenverzorging in welke vorm dan ook, neemt toe. Met name de bejaarden zijn sterk aangewezen op het in het dorp aanwezige voorzieningspatroon. Be dreiging daarvan bijvoorbeeld door het sluiten van een winkel, bemoeilijkt het zelfstandig wonen en maakt een beroep op hulpverlening sneller noodzakelijk. In een klein dorp als het onze zal met name burenhulp daarbij onmisbaar zijn. Van overheidswege zullen daarvoor dan wel goede mogelijkheden geboden moeten worden. Daarom is het prezierig dat het open-bejaardenwerk hier ter plaatse goed loopt, en dat vorig jaar reeds getracht is aan extra-murale voor zieningen iets te doen, zoals het thuis bezorgen van warme maaltijden, ver voersdiensten door vrijwilligers, en be- jaardengymnastiek. Het is jammer dat toen het puntje bij het paaltje kwam om een tafeltje-dekje systeem op te zetten, de animo plotseling geslonken was. Het aantal bejaarden in onze gemeente be draagt ongeveer 294, met een gemiddel de leeftijd van 73,4 jaar. Het bejaarden- werk zal in veel dorpen in moeilijkheden komen bij invoering van de concept rijksbijdrageregeling zoals die nu ter ta fel ligt. Wat verpleeghuis accommodatie betreft, kan onze gemeente aanspraak doen gelden op 7 verpleeghuisbedden, welke elders zijn gerealiseerd Voor be jaardenoorden geldt 1% van het totaal aantal bejaarden. Dit betekent 20 bed den welke voor een gedeelte in Nieuw Vossemeer zijn gerealiseerd. Een zelf standige voorziening op basis van deze cijfers is uitgesloten. Tot de gemeenschappelijke regeling in dicatie commissie art. 6 j. zijn we 24 mei 1977 toegetreden o.a. met het doel samen met je bejaarden een vragenlijst in te vullen voor zij die naar een bejaarden tehuis willen. De normale gang van za ken is dat de indicatiecommissie aan de hand van de vragenlijst een advies op stelt, dat binnen 6 weken na de aanmel ding weer in het bezit moet zijn van de aanvrager met de vermelding of men in aanmerking komt voor een plaats in een bejaardentehuis. Het werk van deze commissie loopt meer dan slecht. Het is mij bekend dat er 4 a 5 inwoners al maanden wachten op het advies en er taal noch teken gehoord wordt. Ik ver zoek het college met de meeste spoed hier verandering in aan te brengen, des noods met andere colleges een spoed vergadering te beleggen waar de nodige stappen worden genomen. Per 1 jan. 1979 is de Rijksbijdragerege ling sociaal-culturele aktiviteiten in werking getreden. De regeling bestrijkt een breed terrein en betreft activiteiten op het gebied van: Vormings- en ont wikkelingswerk voor volwassenen. Op bouwwerk, Kunstzinnige vorming. Amateuristische kunstbeoefening en volkscultuur, Club en buurthuiswerk. Jeugd en jongerenwerk. Sportieve re creatie en Peuterwerk. Ten opzichte van de huidige situatie be tekent de regeling een aanzienlijke ver betering. Vooral ook door de mogelijk heid een meer gericht beleid te voeren ten aanzien van de kleine dorpen. De regeling maakt een flexibel beleid mo gelijk. Problemen ten gevolge van ont wikkelingen in de richting van verkoke ring, professionalisering, eigen organi satie en eigen accommodatie zullen zich door de opzet van de regeling veel min der sterk doen gevoelen omdat de rege ling spreekt over subsidiëring van acti viteiten, terwijl vroeger de instelling werd gesubsidóerd in personeels- en an dere kosten. Het subsidiëren kan ook met minder financiële middelen. De re geling is daarmee ook van bijzonder be lang voor kleine dorpen. Verheugend is voorts dat gemeenten die minder dan 75000 aan rijksbijdragen ontvangen, zijn vrijgesteld van de plan- en pro grammavoorschriften van de regeling. Deze gemeenten kunnen volstaan met het indienen van een lijst van instellin gen die voor subsidie in aanmerking worden gebracht. De lijst moet worden vastgesteld na overleg met de betrokken instellingen en groepen. Voor veel ge wenste activiteiten in kleine dorpen zal de accommodatie een grote rol spelen. We beschikken in onze gemeente ge lukkig over voldoende accommodatie zodat het gemeentebestuur in samen werking zeer alert moet zijn, om hier de kansen te benutten en niet achter het net te vissen. Vorig jaar heeft onze fractie duidelijk naar voren gebracht, dat we graag zou den zien dat de oude begraafplaats een flinke onderhoudsbeurt zou krijgen. Dit zou getracht worden te realiseren via een E-object. Graag zouden we deze uitvoe ring zo spoedig mogelijk gerealiseerd zien. Eveneens is vorig jaar toegezegd een strandje voor de jeugd aan te leggen tussen de hoeken aan de Zuiddijk. Ook hier zouden we graag vernemen hoe het daarmee staat. Tenslotte nog enkele opmerkingen over het dorpshuis "De Wimpel". Vorig jaar heb ik een tirade aan moeten horen van alle fracties over het gevoerde beleid van "de Wimpel". Wethouder Kosten zei toen dat het beleid hem grote zorgen baarde en stelde voor om op korte ter mijn de zaak te bezien of er niet een betere exploitatie mogelijk was. Dhr. Kosten zei later dat hij gekonfronteerd werd met een geweldig tekort van 80000,— Nu laat het dorpshuis een tekort zien van 91.500,— Dus het blijkt dat er van al deze kreten niets te recht is gekomen, temeer nog daar het buffet is afgesloten. Ik wil helemaal niet het bestuur van "de Wimpel" of dhr. Kosten hiervoor verantwoordelijk stel len, maar het geeft wel aan dat wanneer men een taak van een ander over(neemt, men zeer voorzichtig moet zijn met uit spraken, zolang men er zelf geen kaas van gegeten heeft. Ik wil het college ook nog vragen, of er al eens gedacht is aan planmatige energie besparing, in de gemeente. Misschien dat dit met weinig kosten eens bekeken kan worden. Er van uitgaande, dat ook in het komende jaar niet alle wensen zullen worden vervuld, hoopt de PVAB dat 1980 ons in een rustig vaarwater zal brengen en dat we er aan mee kunnen werken dat de meest verstandige beslis singen voor onze gemeente worden ge nomen", zo besloot dhr. Rijstenbil zijn betoog voor de Partij voor Algemene Belangen. 'Wie wat bewaart, die heeft wat". Dat gezegde kennen we allemaal. Met een wat vrije vertaling hiervan zou ik boven de begroting willen zeggen: "Wie over begroot, die bewaart wat. Een te krappe begroting is nooit goed, daar zijn we het allemaal over eens. Maar een te ruime begroting met een niet noodzakelijke ruimte op de uitga venkant, is nog veel minder te verantwoorden. Want dan snijdt het mes van twee kanten. Als eerste, een reservevorming, door minder uit te geven, dan men begroot had. Als tweede bezit men een argument om een lastelastenstijging te rechtvaardigen. En dat in een tijd, dat iedereen de mond vol heeft over bezuinigingen", aldus CDA-raadslid J. de Jager in zijn algemene beschouwing. "Het is dank zij de ruimte in de begro ting van vorig jaar, die ik toen heb aan getoond, dat de onroerendgoed belas ting (OGB) niet met 20%, maar met 13% verhoogd is. Het is jammer dat dit soort voorstellen opnieuw van de kant van de raad moeten komen, want ook in deze begroting zit ondanks een paar tegen vallers nog een behoorlijke ruimte, bij voorbeeld Streekarchivariaat 1152,— informatiekrant 1200,— onderhoud 3000,—straten 17319,—reiniging 2400,— en jongerenwerk 3000,— die niet zijn uitgegeven in 1979, en dus over hadden kunnen gaan naar 1980. Voorzitter, in totaal 28000 en er zit een tegenvaller in de begroting van 11000 kapitaalslasten 600,— meer voor het alombekende RPCZ 11600,- af van de 28000 16400,— aantoonbare ruimte, welke nog geen enkele effektieve bezuiniging oplevert. Dus er behoeft nog geen cent minder te worden uitgegeven. Dit staat in een schril contrast met de te ver wachte lastenstijging van 10% op de OGB. Mijn voorstel is dan ook, om de getaxeerde waarde stijging pas in 1981 door te berekenen. Daar komt dan nog bij, dat men dan exact weet wat de waarde stijging is en hoe het met even tuele bezwaarschriften zit. Men zou dan nu de normale stijging van 3.5% door kunnen voeren. Een ander punt is, dat als het college van mening is, dat er ieder jaar moet worden herbestraat, het misschien aanbevelens waardig is, om dit op te nemen in de gewone dienst, in verband met de zich opstapelende kapitaalslasten. Men zou dan jaarlijks niet voor 150000 moeten herbestraten, maar hier het voordeel van aftrekken, wat men zou hebben, wanneer men het van de kapi- taalsdienst zou doen. Dus niet voor 150.000, maar voor 100.000 per jaar herbestraten. Dan levert dit na 4 jaar al een effectief voordeel op van 10.000 minder kapitaalslasten. Als ik het goed heb begrepen, is er een post voor 80% alsnog terug te ontvangen van het rijk. Wat dus een voordeel op de begroting 1979 van 40.800. Wan neer dat zo is, stel ik voor, om dit bedrag over te brengen naar de pensioenvoor ziening wethoudezs en om dan op re serve het bedrag op te nemen voor uit keringen aan oud-wethouder Rijstenbil. Het zou dan ook beter zijn een aparte post te maken voor uitkeringen oud- we houders. Per slot van rekening is daarvoor niet voor niets een apart fonds gesticht. Dat betekent dan direkt weer een voordeel voor 1980 van 9500,- De post woonwagencentrum wordt met 65% verhoogd. En dan wetend dat kos ten voor wegslepen enz. voor rekening komen van de gemeente, wil ik voor stellen dat onze vertegenwoordiger in dit centrum (de burgemeester) er naar zal streven, dat de kosten voor wegslepen enz. voor rekening komen van het cen trum. Eventueel door daarvoor apart te reserveren. Stel je voor, dat we ze in 1980 een keer of 6 zouden moeten wegslepen, dan zouden de kosten niet te overzien zijn. Vorig jaar zijn de abonnementsgelden verhoogd voor raadsagenda's. Achteraf is dat een verkeerde zaak geweest, want hiermee straf je nu juist die mensen die belangstelling hebben, voor het wel en wee binnen de gemeente. Daar komt nog bij, dat men de agenda's bij bin nenkomst in de raadszaal voor niets op de stoel aantreft. Ik wil dan ook voor stellen om voor de abonnementen op agenda's alleen porto kosten in rekening te brengen. Voor de notulen, die men minder belangrijk vindt, kan dan de verhoging gehandhaafd worden. Een ander zeer omstreden punt is het Kanaalschap. Voorzitter, om het eens op zijn Olie B. Bommels te zeggen, mijn goede vader zei altijd...en dan hoef ik eigenlijk de rest niet in te vullen, want iedereen weet wat hij van het kanaal schap vond. Ik denk dat het gezegde "Ze dronken een glas, verrichten een niet nader te noemen handeling en lieten de zaak voor wat het was, nog het beste omschrijft hoe hij er ovez dacht. Voor zitter hij is een man van de daad, en nadat hij zag dat hij er toch niets kon doen is hij er dan ook uit gestapt. De dynamische aanpak van het nieuwe db- lid burgemeester Baerends (en zelfs de oppositie op Tholen noemt hem een man van de daad) zou ik als volgt willen omschrijven:"Een nieuwe lente een nieuw geluid, vrijwel alle gemeentes willen eigenlijk het Kanaalschap uit." Om maar eens een oud Kanaalschaps- gezegde van de heer van Strien te ge bruiken. Dan filosofeer ik nog even verder, en dan vergelijk ik het opstappen van de Jager senior, met de dynamische aanpak van burgemeester Baerends, en dan concludeer ik, dat dat ergens wel logisch is, want ze zijn beiden afkomstig uit de landbouw, en daar is men, zoals men weet, gewend aan doeners en min der aan praters. Overigens kunnen we er binnen onze gemeente ook al aardig wat van, in de aanbiedingsbrief, staat: dat er naar gestreefd zal worden, zoveel mo gelijk landbouwgronden te paren. Ik hoop dat het een goede en vruchtbare dracht mag zijn, want wat jonkies van dat geslacht zijn altijd welkom. Hoe dan ook, ik ben blij, dat we over een niet al te lange tijd over zullen gaan tot een gron dige revisie of een total loss verklaring van het Kanaalschap. Mijnerzijds pre fereer ik het laatste. Wat betreft het rioleringsplan, heb ik me laten vertellen, dat dit globaal voor 1 "Dat het College dan ook voorstelt om met de algehele trend van een verhoging van 3,5% mee te gaan, heeft ook onze instemming. Het is toch altijd beter om met de gehele gang van zaken mee te groeien, dan schoksgewijs te verhogen. Daar het nog niet vast staat wat er met de Onroerend Goed Belasting gaat ge- beuren, is op zich voor ons niet zo ple zierig omdat men dan altijd nog met een onzekere faktor rekening moet houden. Dat het beleidsuitgangspunt van het College is, dat er niet met een dubbele maat gemeten zal worden, heeft zo wie zo onze volledige instemming. Ook ver heugt ons dat er weer een, zij het niet zo groot, toch een post Onvoorzien uitge komen is. Als lagere overheid heb je weinig in de melk te brokken. Zo komt er een andere regering en het gevoerde beleid op sommige punten is totaal om. Dnk in dit geval enkel aan de brief van december vorig jaar aangaande de scholenbouw. Hoewel er al een toezegging is van het ministerie dat het financieel rond is, zit er tot nu toe totaal geen schot in Wij zouden wel eens precies willen horen, hoever we nu eindelijk staan met de scholenbouw, zowel in Sint Philipsland als in Anna Jacobapoldër. Als het wer kelijk is zoals U schrijft in'Uw nota, dat het enkel tot vertraging leidt, is dat nog niet zo erg. Maar we zijn er niet al te gerust op. En las je dan ziet hoe de school in Sint Phi lipsland er bij staat voor wat het onder houd betreft, dan kan er niet langer meer gewacht worden. Het college stelt dat er voor beide scholen een bedrag opgenomen is van 75.000,— maar dat brengt ons nog niets verder. Wij willen nu wel weten hoever we staan. Hetzelfde geldt voor het afgekeurde schoolgebouw in Anna Jacobapoldër. Volgens de aantijgingen van de fraktie van de PVAB zou het in het verleden gevoerde beleid uitlopen op een failliete boel. Dhr. den Braber sprak de behandeling van de begroting 1978 over doffe elllen- de, afbraakbeleid en geld voor zinloze, met de gemeenschap ten goede komen de zaken. Dhr. den Braber eindigde toen met, "De toekomst van onze gemeente staat op het spel". Nu wil ik iet zeggen, dat wij het zo bij zonder goed hebben gedaan, maar het is nu zo 1980 en onze gemeente is gelukkig nog steeds geen art. 12 gemeente. Integendeel, iedereen kan constateren dat wij een reëel en verantwoord beleid hebben gevoerd. En dit zeggen wij niet om nu op onze borst te slaan, maar wel om nu te laten uitkomen dat van al de aantijgingen aan ons adres niets is uit gekomen. De inwoners hebben dan ook recht op een eerlijke voorstelling van zaken. Het is een gelukkige zaak dat het Mu ziek onderwijs goed is aangeslagen. Met de uitbreiding kunnen we volledig in stemmen. Temeer omdat hiermede een dure aan sluiting bij een Muziekschool wordt voorkomen. Bovendien heeft het nog een belangrijk voordeel omdat de kin deren in onze gemeente kunnen blijven, zodat duur heen en weer reizen wordt voorkomen. Het zal b en w zeker bekend zijn, dat er ook door het onderwijzend personeel van de Christelijke scholen les gegeven wordt op een blokfluit. Staat daar ook nog een ekstra vergoe ding tegenover, of is dit nog nooit over wogen??? Het is een bijzonder goede gedachte van het college om eens per kwartaal een informele raad te houden, waar alle achtergronden zo breed mogelijk bes proken kunnen worden. Wij kunnen daar dan ook voor de volle 100 achter staan. Dit kan beslist in het belang van onze inwoners zijn. Wanneer denkt U dat het totale explo- tatieoverzicht besproken kan worden. Er staat namelijk dat het plan "Steintjes kreek" nagenoeg is afgerond. Over de uitgangspunten is overeen stemming bereikt. Graag nu een datum waar we werkelijk mee uit de voeten kunnen. Ons standpunt, dat wij het liefst zoveel mogelijk in de woningwetsfeer gebouwd willen zien, is U bekend. Dat er voor Anna Jacobapoldër een bedrag is opge nomen is een goede zaak, maar waar denkt het College een en ander te reali seren? In het plan "Steintjeskreek". Denkt U dat het dan al zover zal zijn?? Het tot nu toe gevoerde beleid om te trachten goe de en betaalbare huurwoningen te bou wen voor onze inwoners is redelijk ge lukt. Hetzelfde geldt om tegen redelijke prij zen bouwgrond voor onze burgers be schikbaar te hebben. Het college is hierbij duidelijk afhanke lijk van met name de rijksoverheid. Voor de komende jaren zal het woord "betaalbaar" steeds sterker gaan spelen. Onze fraktie vindt het een van de be langrijkste taken van het college om zich daarvoor volledig te blijven inzetten. Wij zijn zeker niet tegen Rehabilitatie, want als men de uitkomst ervan ziet, dan knapt het er alles prima mee op. Maar dat dit het ei van Columbus is, kunnen wij toch ook weer niet zeggen. Als men ziet wat het alles kost en we zien dan wat de toekomstige huurders van een Reha bilitatiewoning moeten betalen, schrik je toch wel. Een goed voorbeeld is toch wel Voor straat 7, daarvan is de huur gelijk met de woningwetwoningen die dit jaar gereed zullen komen. Het was ons op de voorlichtingsavond in de raadszaal wel duidelijk dat het pro vinciaal bestuur naar onze mening ten koste van de veiligheid, dat bleek ook wel uit de reakties van onze inwoners, variant 5 wilde doorzetten. Mijn fraktie is echter van mening dat het college de strijdlust niet te vlug af moet leggen. Wij zitten immers in een goede onderhan- delingsposnitie. Willen wij van ons eer der ingenomen standpunt afwijken dan moeten er goede alternatieven tegen over staan. Een van die alternatieven is een fietspad wat aansluit op ,de dam naar Tholen. Toen onze fraktie er vorig jaar naar in formeerde, zijn we erg geschrokken van de kosten. Op de wijze zoals het college het nu tracht te verwezenlijken door vanaf de kom van het dorp een fietspad te krijgen op de zogenaamde oude trambaan, naar de dam naar Tholen (die dan gesloten wordt voor snelverkeer) wordt toch in grote mate aan onze wen sen tegemoet gekomen. Het gaat toch om de veiligheid van kinderen en vol wassenen, men behoeft dan niet meer tweemaal de provinciale weg over te steken. Het tweede aspect een goede ontsluiting van het industrieterrein erbij is een goe de zaak. De bestaande ontsluiting is, nu het er steeds drukker wordt, niet de meest veilige. Onze fraktie vindt het een erg goede zaak dat het college alles zet om een goede regeling te krijgen voor compen satie van de landbouwgronden die ver loren gaan. Een aantal bedrijven juist in de Pr. Hendrikpolder is in het verleden al va ker gedupeerd geworden door aanleg van het Schelde Rijnkanaal. Het college heeft verzocht om een snelle afhande ling zodat de provinciale de gronden in eigendom krijgt. Kunt U al mededelen of een en ander zal lukken?? Dat de bibliotheek in de loop van het jaar gestart is, daarover kunnen wij wel een zucht van verlichting slaken einde lijk. Wij spreken dan ook de wens uit dat zich dat nog verder in goede richting zal mogen ontwikkelen. Het valt in deze tijd echt niet mee om een zo verantwoord mogelijke bibliotheek te hebben. Wij wensen dan ook de beheerscommissie alle sterkte en voorzichtigheid toe bij de keuze naar zo'n verantwoordelijk mo gelijke inhoud. Het is fijn dat de kommissie Open Be jaardenwerk zo goed functioneert. Dat het werk dan ook voor het grootste ge deelte door de bejaarden zelf gedragen wordt, dat vinden wij een bijzonder goede zaak. Wij kunnen als gemeente wel gelden beschikbaar stellen, maar als er niets mee gedaan wordt, heeft het ook geen zin.Dat is bij het open bejaarden- werk geenszins het geval. Het verzoek om een nieuw biljart .te plaatsen, daar zullen we gaarne onze medewerking aan verlenen. Het is door ons in het verleden meer malen bepleit om de voorzieningen voor onze bejaarden uit te breiden. Voor ons zal dan ook iedere verbetering in deze problematiek met vreugde worden be groet. De Commissie art. 6 j van de wet op de Bejaardenoorden, die 4.000,— kost, maar waar tot op heden nog niet veel is uitgekomen. Wij vragen het College er zeer attent op te zijn dat het in de toe komst misschien beter zal gaan werken. In de vergadering in Bruinisse met ver tegenwoordigers van alle raden van Schouwen-Duiveland en Sint Philips land over het welzijnsbeleid is wel ge bleken, dat er nog een lange weg be wandeld moet worden. Er is dan ook de vrees uitgeproken dat eer wij aan de 4e fase zijn er weer wel zoveel veranderd is, dat we weer van voren af aan kunnen beginnen. Ten tweede M.de V. kwam daar duide lijk naar voren, de belangrijkheid van de financiën. De inleiders hadden daar ook geen ant woord op. Het werd bijzonder goed vertolkt door een van Uw collega's, die stelde dat het in de eerste plaats gedra gen moest worden door het Rijk, ten tweede door de provincie en ten derde (en dat niet voor een gering deel) door de inwoners zelf. En moest dan niet al te gemakkelijk op de gemeente terug val len. Dat de politie misschien weer op zijn normale sterkte kan komen, is op zich al een goede zaak. Wij zullen hopen dat het streven om het bureau op bepaalde uren open te stellen, sukses zal hebben. Wel hebben wij nog wat vragen bij het aangekondigde verkeersonderzoek. Een groot aantal jaren hebben we met een onvolledige bezetting moeten werken, is het dan wel verstandig dat de politie mensen nu weer een deel (hoeveel????) van hun tijd moeten besteden aan dit onderzoek?? Vervolgens vragen wij ons af wat de werkelijke waarde is van het onderzoek. Er wordt druk gesproken over een in vesteringsplan. Het is in wezen niets an ders dan wat enkele jaren geleden een prioriteitenlijst heette, waarbij een aan wijzing wordt gegeven met betrekking tot de financiële consequenties. Zaken die van belang zijn voor de be volking als geheel, behoren in rangorde hoger te staan dan investeringen die uitsluitend zijn gericht op voorzieningen ten behoeve van een groep of relatief klein deel van de bevolking. Over de volledigheid van de opsomming zou kunnen worden gesteld, 1. dat uitbreiding van de begraafplaats in Anna Jacobapoldër op niet al te lange termijn de aandacht zal moeten hebben. 2. Dat de voortgaande uitbreiding van de groenvoorzieningen in de diverse bestemmingsplannen en de toename van het verharde oppervlak in de ge meente, mogelijk een investering in de sector personeelsvoorziening op niet al te lange termijn zal vergen. 3. Dat het feit dat de bibliotheek goed loopt, de vraag naar een geschikte op lossing voor het uitgeven van boeken actueel maakt en dat hiervoor derhalve een plaats op de lijst van investeringen gerechtvaardigd is. 4. Dat het percentage bejaarden in onze gemeente in vergelijking met het lande lijk gemiddelde hoog is en dat bij toe passing van de zogenaamde zevenpro- cents norm onze gemeente recht heeft op 14 bedden in het kader van de Wet waarin de verzorging van bejaarden is geregeld. Hierbij is rekening gehouden met het aantal van 7 bedden welke in "De Vos- semeren" zijn ondergebracht. In het verkiezingsprogramma van onze partij is opgenomen, dat voortdurende aandacht dient te worden gegeven aan de verzorging van bejaarden. Wij willen er bij deze op aandringen dat alle mogelijkheden worden onderzocht om in onze gemeente te komen tot het realiseren van een instelling of stichting waarbij het mogelijk is de 14 bedden, waarop onze gemeente vogens de ze- venprocentsregeling aanspraak kan doen gelden, te effectueren in het kader van de wet op toegelaten instellingen. Mocht uitbreiding van de Rozeboom niet gerealiseerd kunnen worden, dan zou wellicht in de behoefte aan verzor ging van bejaarden kunnen worden voorzien door de vestiging van een ver- dec. bij de griffie bekend moest zijn. Tevens zou ik graag vernemen hoeveel overstorten er per jaar plaats vinden. Ik hoop en ik verwacht ook wel dat bij herbestratingen rekening gehouden wordt met de rioleringsuitbreiding. In het kader van een goed milieubeleid zou ik de vertegenwoordiger in het water schap voor de vervuiling, mee willen geven om hét Waterschap tot spoed aan te manen met betrekking tot de zuive ring in A.J.P. Ik begrijp dat het college, wat betreft de scholenbouw zich niet meer aan een voorspelling waagt. Maar misschien dat b en w toch nog wat concreter kan zijn, ten aanzien van de eerlijke verwachtin gen die de inwoners mogen hebben. Wat de openbaarheid van bestuur betreft ben ik blij, dat het college na herhaald aandringen mijnerzijds met een beslui tenlijstje is gekomen. Nog blijer ben ik dat het college dit zelfs wenst uit te breiden doör meer achtergrond infor matie te willen gaan geven. Voorzitter de manier waarop is hier nu niet van belang, daarover kunnen wij het na deze vergadering nog hebben. Ik zou graag eens apart willen horen, hoe de loop van de bevolking in het distrikt AJP vanaf 1970 t/m 1979 is geweest. Er is voor het plan Steintjeskreek een lange aanloopperiode nodig geweest. Ik vrees, dat ook de firma Plomp een zeer lange tijd nodig zal hebben om de plan nen af te ronden. Het is net als met een fototoestel, daarop kun je de afstand in stellen van lm tot oneindig. Ik denk dat men zoiets ook in kan vullen voor de tijd die de firma Plomp denkt nodig te heb ben. Ik zou d#n ook graag van het col lege vernemen, wanneer de firma Plomp denkt zijn plannen bij de gemeente in te dienen. Het welzijnsbeleid, voorzitter, velen zijn er bij betrokken maar weini gen kunnen het doorgronden. Het zal veel tijd en veel geld gaan kosten, ten nadele van de gemeenten en ten voor dele van het rijk, maar om het eens met een geijkte term te zeggen, We blijven als CDA de ontwikkelingen met ver trouwen tegemoet zien. Het investeringsplan stelt niet veel voor. Het is natte vinger werk en er zijn geen dekkingsmiddelen aangegeven. En wat dat laatste betreft, zal daar de schoen wel gaan wringen. Hoe kan men een keuze maken terwijl men niet weet of men het kan betalen. En dat we dit niet kunnen betalen, zo het investeringsplan hier voor ons ligt, is denk ik wel duide lijk, want het zou de onroerendgoedbe lasting met meer dan 100% in 5 jaar verhogen. Ik sta wel achter het streven van het college om de verplaatsing en uitbreiding van het sportveld en de bouw van een mortuarium te verwezen lijken. Maar ik zou hiervoor in 1981 niet willen begroten, tenzij er meer bekend is en bekeken is wat dit allemaal inhoudt voor de belastingdruk, en wat de subsi die mogelijkheden zijn. Temeer omdat, wanneer blijkt dat de plannen om welke reden dan ook niet door kunnen gaan, er onnodig ruimte geblokkeerd is op de begroting, die misschien hard nodig zou zijn voor andere zaken. Ik zou dan voor willen stellen, om van nu af aan de re kening overschotten hiervoor te bes temmen, totdat de plannen vastere vorm aangenomen hebben. zorgingstehuis, uitgaande van een in onze gemeente wel bekend landelijk kerkgenootschap. Met nadruk willen wij hier wijzen op het grote belang van verzorging van bejaar den in de gemeente en samenleving waarin zij zijn opgegroeid en waarin zij oud zijn geworden. Voor dat wij er erg in hebben, zitten we in de winter. Met kans op vorst en daar door opdooi van wegen. Dit is een van de redenen dat wij met spoed aandrin gen op de parkeerplaats voor vrachtau to's op het industrieterrein. We moeten voorkomen dat de herbes- trate wegen van de winter door de zware auto's weer stuk worden gereden. Ook uit het oogpunt van de verkeersveilig heid en het aanzicht van de gemeente is het van belang dat er snel iets tot stand komt. 1„ Er is in het verleden wel eens sprake geweest om te komen tot een zo goed mogelijk plan voor Rampenbestrijding Schelde Rijnkanaal. Is dat nu al ver ge vorderd of hebben wij er als gemeente nog niet zoveel mee te maken omdat de ontwikkelingen rond de grens van onze gemeente nog steeds niet is herzien? Hoe ver staat het nu met de betrekking tot de regeling ambulancevervoer. 3. Bij de Algemene Beschouwing 1977 en in december 1978 is naar de stand van zaken omtrent de oude begraafplaats gevraagd. Het wordt nu wel zeer hoge tijd. 4. Wat is er van waar, dat er moeilijkhe den zijn omtrent de gasleiding op het industrieterrein en wat voor moeilijkhe den zijn dat? Zou het college bij de provincie op korte termijn willen vragen of zij aan de ber men op de Krabbenkreekdam binnen de kortst mogelijke termijn maatregelen Vervolg op pag. 13

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1979 | | pagina 9