Burenhulp voor bejaarden
onmisbaar in klein dorp
Waardestijging O.G.B. pas
in 1981 doorberekenen
Uitbreiding van de Rozeboom of een nieuw
verzorgingstehuis
ALGEMENE BESCHOUWINGEN 1980
GEMEENTERAAD ST. PHILIPSLAND
Donderdag 15 november 1979
EENDRACHTBODE
9
PARTIJ VOOR ALGEMENE BELANGEN (P. V.A.B.):
"Wij vindat dat regeren vooruit zien is. We kunnen nog wel iets
uit het verleden ophalen voor een geheugen steuntje, maar wij
willen met onze algemene beschouwingen alleen werken op de
toekomst en geen oude koeien uit de sloot halen. Dat heeft geen
enkele zin". P.V.A.B.-fractievoorzitter A.A. Rijstenbil zei dat
dinsdagavond in zijn algemene beschouwing over de Flipland-
se begroting 1980.
Vragenuurtje
Steintjeskreek
De Rozeboom
Burenhulp onmisbaar
Meer dan slecht
Voldoende accommodatie
voor welzijnsbeleid
Strandje
Kosten geen kaas van de
Wimpel gegeten
Energiebesparing
CDA ontdekt ruim 16 mille ruimte in begroting
Herbestrating
Woonwagencentrum
Total loss Kanaalschap
Zuivering A.J.P.
Pleidooi van SGP in.gemeenteraad Sint-Philipsland:
"Dit afgelopen jaar is, gezien de laatste jaren, nogal tamelijk
rustig geweest. Niet dat er niet gewerkt is, maar het is gelukkig
in een goede sfeer geschied en dat kon van de laaste jaren niet
altijd gezegd worden", aldus SGP-fractievoorzitter Z. den En
gelsman dinsdagavond bij de algemene beschouwingen over de
gemeentebegroting 1980.
Hij pleitte voor uitbreiding van de Roseboom of vestiging van
een verzorgingstehuis in Sint-Philipsland,
Geen schot in
scholenbouw
Verantwoord beleid
Muzikale vorming
Informele raad
Woningwetwoningen
Rehabilitatie
Aansluiting Philipsdam.
Open bejaardenwerk
Welzijnsbeleid
Verkeersonderzoek
Nieuwe bibliotheek
Verzorgingstehuis
Scholenbouw
Steintjeskreek
Natte vingerwerk
Parkeergelgenheid
vrachtauto's
Bermen
Krabbenkreekdam
"Een belastingverhoging op verschil
lende onderdelen van VA% heeft onze
instemming omdat we geen voorstan
ders van zijn om schoksgewijs te verho
gen.
De onroerendgoedbelasting
(O.G.B.) is nog onoverzichtelijk vanwe
ge de nog te verrichten hertaxaties.
Hoewel deze verhoging nog niet aan de
orde is, willen wij nu reeds stellen dat de
O.G.B. geen kapstok mag worden waar
alles aan opgehangen wordt.
Om de raad zo optimaal mogelijk te la
ten funktioneren en te betrekken bij de
beleidsvoorbereiding ontvangen de
fracties nu gedurende ongeveer een jaar
een besluitenlijstje. Zelfs is het college
bereid een uitgebreider verslag te geven.
Dit is alleen maar toe te juichen; b.v.
eenmaal per kwartaal een informele
raadsvergadering waar naar aanleiding
van de besluitenlijsten vragen gesteld
kunnen worden. De PVAB vraagt zich
af, of de volgende stap op weg naar in
spraak en openbaarheid wordt, het in
stellen van een z.g. Vragenuurtje tijdens
of na de raadsvergaderingen. Wij zien
hierover graag nadere voorstellen van b
en w tegemoet. Verder zou de PVAB
ook graag zien dat briefschrijvers direct
worden geantwoord en geïnformeerd,
indien het antwoord niet binnen 14 da
gen kan worden verzonden. Bezien zou
kunnen worden of via een speciale ru
briek in de reg. pers regelmatig in be
grijpelijke taal Gemeentelijke informa
tie onder de aandacht van het publiek
kan worden gebracht. Ik denk hierbij
ook aan de zojuist verschenen Informa
tiekrant, wat een goed voorbeeld is.
Het is verheugend van B en W te verne
men dat het plan Steintjeskreek nage
noeg afgerond is. Over de uitgangspun
ten! is overeenstemming bereikt. Wel
zouden we graag vernemen of er nu
werkelijk in 1980 met de bouw kan wor
den begonnen, of is het maar een blij-
makertje?
Het voorstel om ten behoeve van de be
jaarden een goed biljart te plaatsen in de
Rozeboom juichen we van harte toe. We
twijfelen echter wel of het genoteerde
bedrag voor een goed biljart voldoende
is.
Wat de aanvullende voorzieningen voor
de Rozeboom betreft, die vorig jaar zo
spontaan naar voren zijn gebracht en
grote verwachtingen hebben gewekt bij
de burgerij. Ik zou het college er op wil
len wijzen dat het beter is geen ver
wachtingen te wekken. Ik maak deel uit
van de prov. Raad voor de Volksge
zondheid en ben nauw betrokken bij de
activiteiten van de Stichting Rust en
Verpleeghuizen en weet hoe de situatie
er voor staat. De groep bejaarden zal de
eerstkomende jaren duidelijk in aantal
toenemen. Mede speelt hierbij een rol,
dat een regulering wordt toegepast bij
het verhuizen van bejaarden naar be
jaardentehuizen (via de Wet op de be
jaardenoorden en de daarin geregelde
indikatiecommissies).
Dit zal ook in de kleine dorpen zijn
weerslag vinden. De noodzaak tot be
jaardenverzorging in welke vorm dan
ook, neemt toe. Met name de bejaarden
zijn sterk aangewezen op het in het dorp
aanwezige voorzieningspatroon. Be
dreiging daarvan bijvoorbeeld door het
sluiten van een winkel, bemoeilijkt het
zelfstandig wonen en maakt een beroep
op hulpverlening sneller noodzakelijk.
In een klein dorp als het onze zal met
name burenhulp daarbij onmisbaar zijn.
Van overheidswege zullen daarvoor dan
wel goede mogelijkheden geboden
moeten worden. Daarom is het prezierig
dat het open-bejaardenwerk hier ter
plaatse goed loopt, en dat vorig jaar
reeds getracht is aan extra-murale voor
zieningen iets te doen, zoals het thuis
bezorgen van warme maaltijden, ver
voersdiensten door vrijwilligers, en be-
jaardengymnastiek. Het is jammer dat
toen het puntje bij het paaltje kwam om
een tafeltje-dekje systeem op te zetten,
de animo plotseling geslonken was. Het
aantal bejaarden in onze gemeente be
draagt ongeveer 294, met een gemiddel
de leeftijd van 73,4 jaar. Het bejaarden-
werk zal in veel dorpen in moeilijkheden
komen bij invoering van de concept
rijksbijdrageregeling zoals die nu ter ta
fel ligt. Wat verpleeghuis accommodatie
betreft, kan onze gemeente aanspraak
doen gelden op 7 verpleeghuisbedden,
welke elders zijn gerealiseerd Voor be
jaardenoorden geldt 1% van het totaal
aantal bejaarden. Dit betekent 20 bed
den welke voor een gedeelte in Nieuw
Vossemeer zijn gerealiseerd. Een zelf
standige voorziening op basis van deze
cijfers is uitgesloten.
Tot de gemeenschappelijke regeling in
dicatie commissie art. 6 j. zijn we 24 mei
1977 toegetreden o.a. met het doel samen
met je bejaarden een vragenlijst in te
vullen voor zij die naar een bejaarden
tehuis willen. De normale gang van za
ken is dat de indicatiecommissie aan de
hand van de vragenlijst een advies op
stelt, dat binnen 6 weken na de aanmel
ding weer in het bezit moet zijn van de
aanvrager met de vermelding of men in
aanmerking komt voor een plaats in een
bejaardentehuis. Het werk van deze
commissie loopt meer dan slecht. Het is
mij bekend dat er 4 a 5 inwoners al
maanden wachten op het advies en er
taal noch teken gehoord wordt. Ik ver
zoek het college met de meeste spoed
hier verandering in aan te brengen, des
noods met andere colleges een spoed
vergadering te beleggen waar de nodige
stappen worden genomen.
Per 1 jan. 1979 is de Rijksbijdragerege
ling sociaal-culturele aktiviteiten in
werking getreden. De regeling bestrijkt
een breed terrein en betreft activiteiten
op het gebied van: Vormings- en ont
wikkelingswerk voor volwassenen. Op
bouwwerk, Kunstzinnige vorming.
Amateuristische kunstbeoefening en
volkscultuur, Club en buurthuiswerk.
Jeugd en jongerenwerk. Sportieve re
creatie en Peuterwerk.
Ten opzichte van de huidige situatie be
tekent de regeling een aanzienlijke ver
betering. Vooral ook door de mogelijk
heid een meer gericht beleid te voeren
ten aanzien van de kleine dorpen. De
regeling maakt een flexibel beleid mo
gelijk. Problemen ten gevolge van ont
wikkelingen in de richting van verkoke
ring, professionalisering, eigen organi
satie en eigen accommodatie zullen zich
door de opzet van de regeling veel min
der sterk doen gevoelen omdat de rege
ling spreekt over subsidiëring van acti
viteiten, terwijl vroeger de instelling
werd gesubsidóerd in personeels- en an
dere kosten. Het subsidiëren kan ook
met minder financiële middelen. De re
geling is daarmee ook van bijzonder be
lang voor kleine dorpen. Verheugend is
voorts dat gemeenten die minder dan
75000 aan rijksbijdragen ontvangen,
zijn vrijgesteld van de plan- en pro
grammavoorschriften van de regeling.
Deze gemeenten kunnen volstaan met
het indienen van een lijst van instellin
gen die voor subsidie in aanmerking
worden gebracht. De lijst moet worden
vastgesteld na overleg met de betrokken
instellingen en groepen. Voor veel ge
wenste activiteiten in kleine dorpen zal
de accommodatie een grote rol spelen.
We beschikken in onze gemeente ge
lukkig over voldoende accommodatie
zodat het gemeentebestuur in samen
werking zeer alert moet zijn, om hier de
kansen te benutten en niet achter het net
te vissen.
Vorig jaar heeft onze fractie duidelijk
naar voren gebracht, dat we graag zou
den zien dat de oude begraafplaats een
flinke onderhoudsbeurt zou krijgen. Dit
zou getracht worden te realiseren via een
E-object. Graag zouden we deze uitvoe
ring zo spoedig mogelijk gerealiseerd
zien.
Eveneens is vorig jaar toegezegd een
strandje voor de jeugd aan te leggen
tussen de hoeken aan de Zuiddijk. Ook
hier zouden we graag vernemen hoe het
daarmee staat.
Tenslotte nog enkele opmerkingen over
het dorpshuis "De Wimpel". Vorig jaar
heb ik een tirade aan moeten horen van
alle fracties over het gevoerde beleid van
"de Wimpel". Wethouder Kosten zei
toen dat het beleid hem grote zorgen
baarde en stelde voor om op korte ter
mijn de zaak te bezien of er niet een
betere exploitatie mogelijk was. Dhr.
Kosten zei later dat hij gekonfronteerd
werd met een geweldig tekort van
80000,— Nu laat het dorpshuis een
tekort zien van 91.500,— Dus het
blijkt dat er van al deze kreten niets te
recht is gekomen, temeer nog daar het
buffet is afgesloten. Ik wil helemaal niet
het bestuur van "de Wimpel" of dhr.
Kosten hiervoor verantwoordelijk stel
len, maar het geeft wel aan dat wanneer
men een taak van een ander over(neemt,
men zeer voorzichtig moet zijn met uit
spraken, zolang men er zelf geen kaas
van gegeten heeft.
Ik wil het college ook nog vragen, of er al
eens gedacht is aan planmatige energie
besparing, in de gemeente. Misschien
dat dit met weinig kosten eens bekeken
kan worden. Er van uitgaande, dat ook
in het komende jaar niet alle wensen
zullen worden vervuld, hoopt de PVAB
dat 1980 ons in een rustig vaarwater zal
brengen en dat we er aan mee kunnen
werken dat de meest verstandige beslis
singen voor onze gemeente worden ge
nomen", zo besloot dhr. Rijstenbil zijn
betoog voor de Partij voor Algemene
Belangen.
'Wie wat bewaart, die heeft wat". Dat gezegde kennen we allemaal. Met een wat vrije
vertaling hiervan zou ik boven de begroting willen zeggen: "Wie over begroot, die
bewaart wat. Een te krappe begroting is nooit goed, daar zijn we het allemaal over
eens. Maar een te ruime begroting met een niet noodzakelijke ruimte op de uitga
venkant, is nog veel minder te verantwoorden. Want dan snijdt het mes van twee
kanten. Als eerste, een reservevorming, door minder uit te geven, dan men begroot
had. Als tweede bezit men een argument om een lastelastenstijging te rechtvaardigen.
En dat in een tijd, dat iedereen de mond vol heeft over bezuinigingen", aldus
CDA-raadslid J. de Jager in zijn algemene beschouwing.
"Het is dank zij de ruimte in de begro
ting van vorig jaar, die ik toen heb aan
getoond, dat de onroerendgoed belas
ting (OGB) niet met 20%, maar met 13%
verhoogd is. Het is jammer dat dit soort
voorstellen opnieuw van de kant van de
raad moeten komen, want ook in deze
begroting zit ondanks een paar tegen
vallers nog een behoorlijke ruimte, bij
voorbeeld Streekarchivariaat 1152,—
informatiekrant 1200,— onderhoud
3000,—straten 17319,—reiniging
2400,— en jongerenwerk 3000,—
die niet zijn uitgegeven in 1979, en dus
over hadden kunnen gaan naar 1980.
Voorzitter, in totaal 28000 en er zit
een tegenvaller in de begroting van
11000 kapitaalslasten 600,—
meer voor het alombekende RPCZ
11600,- af van de 28000
16400,— aantoonbare ruimte, welke
nog geen enkele effektieve bezuiniging
oplevert. Dus er behoeft nog geen cent
minder te worden uitgegeven. Dit staat
in een schril contrast met de te ver
wachte lastenstijging van 10% op de
OGB. Mijn voorstel is dan ook, om de
getaxeerde waarde stijging pas in 1981
door te berekenen. Daar komt dan nog
bij, dat men dan exact weet wat de
waarde stijging is en hoe het met even
tuele bezwaarschriften zit. Men zou dan
nu de normale stijging van 3.5% door
kunnen voeren.
Een ander punt is, dat als het college van
mening is, dat er ieder jaar moet worden
herbestraat, het misschien aanbevelens
waardig is, om dit op te nemen in de
gewone dienst, in verband met de zich
opstapelende kapitaalslasten. Men zou
dan jaarlijks niet voor 150000
moeten herbestraten, maar hier het
voordeel van aftrekken, wat men zou
hebben, wanneer men het van de kapi-
taalsdienst zou doen. Dus niet voor
150.000, maar voor 100.000 per
jaar herbestraten. Dan levert dit na 4
jaar al een effectief voordeel op van
10.000 minder kapitaalslasten. Als ik
het goed heb begrepen, is er een post
voor 80% alsnog terug te ontvangen van
het rijk. Wat dus een voordeel op de
begroting 1979 van 40.800. Wan
neer dat zo is, stel ik voor, om dit bedrag
over te brengen naar de pensioenvoor
ziening wethoudezs en om dan op re
serve het bedrag op te nemen voor uit
keringen aan oud-wethouder Rijstenbil.
Het zou dan ook beter zijn een aparte
post te maken voor uitkeringen oud-
we houders. Per slot van rekening is
daarvoor niet voor niets een apart fonds
gesticht. Dat betekent dan direkt weer
een voordeel voor 1980 van
9500,-
De post woonwagencentrum wordt met
65% verhoogd. En dan wetend dat kos
ten voor wegslepen enz. voor rekening
komen van de gemeente, wil ik voor
stellen dat onze vertegenwoordiger in dit
centrum (de burgemeester) er naar zal
streven, dat de kosten voor wegslepen
enz. voor rekening komen van het cen
trum. Eventueel door daarvoor apart te
reserveren. Stel je voor, dat we ze in 1980
een keer of 6 zouden moeten wegslepen,
dan zouden de kosten niet te overzien
zijn.
Vorig jaar zijn de abonnementsgelden
verhoogd voor raadsagenda's. Achteraf
is dat een verkeerde zaak geweest, want
hiermee straf je nu juist die mensen die
belangstelling hebben, voor het wel en
wee binnen de gemeente. Daar komt
nog bij, dat men de agenda's bij bin
nenkomst in de raadszaal voor niets op
de stoel aantreft. Ik wil dan ook voor
stellen om voor de abonnementen op
agenda's alleen porto kosten in rekening
te brengen. Voor de notulen, die men
minder belangrijk vindt, kan dan de
verhoging gehandhaafd worden.
Een ander zeer omstreden punt is het
Kanaalschap. Voorzitter, om het eens op
zijn Olie B. Bommels te zeggen, mijn
goede vader zei altijd...en dan hoef ik
eigenlijk de rest niet in te vullen, want
iedereen weet wat hij van het kanaal
schap vond. Ik denk dat het gezegde "Ze
dronken een glas, verrichten een niet
nader te noemen handeling en lieten de
zaak voor wat het was, nog het beste
omschrijft hoe hij er ovez dacht. Voor
zitter hij is een man van de daad, en
nadat hij zag dat hij er toch niets kon
doen is hij er dan ook uit gestapt. De
dynamische aanpak van het nieuwe db-
lid burgemeester Baerends (en zelfs de
oppositie op Tholen noemt hem een
man van de daad) zou ik als volgt willen
omschrijven:"Een nieuwe lente een
nieuw geluid, vrijwel alle gemeentes
willen eigenlijk het Kanaalschap uit."
Om maar eens een oud Kanaalschaps-
gezegde van de heer van Strien te ge
bruiken. Dan filosofeer ik nog even
verder, en dan vergelijk ik het opstappen
van de Jager senior, met de dynamische
aanpak van burgemeester Baerends, en
dan concludeer ik, dat dat ergens wel
logisch is, want ze zijn beiden afkomstig
uit de landbouw, en daar is men, zoals
men weet, gewend aan doeners en min
der aan praters. Overigens kunnen we er
binnen onze gemeente ook al aardig wat
van, in de aanbiedingsbrief, staat: dat er
naar gestreefd zal worden, zoveel mo
gelijk landbouwgronden te paren. Ik
hoop dat het een goede en vruchtbare
dracht mag zijn, want wat jonkies van
dat geslacht zijn altijd welkom. Hoe dan
ook, ik ben blij, dat we over een niet al te
lange tijd over zullen gaan tot een gron
dige revisie of een total loss verklaring
van het Kanaalschap. Mijnerzijds pre
fereer ik het laatste.
Wat betreft het rioleringsplan, heb ik me
laten vertellen, dat dit globaal voor 1
"Dat het College dan ook voorstelt om
met de algehele trend van een verhoging
van 3,5% mee te gaan, heeft ook onze
instemming. Het is toch altijd beter om
met de gehele gang van zaken mee te
groeien, dan schoksgewijs te verhogen.
Daar het nog niet vast staat wat er met
de Onroerend Goed Belasting gaat ge-
beuren, is op zich voor ons niet zo ple
zierig omdat men dan altijd nog met een
onzekere faktor rekening moet houden.
Dat het beleidsuitgangspunt van het
College is, dat er niet met een dubbele
maat gemeten zal worden, heeft zo wie
zo onze volledige instemming. Ook ver
heugt ons dat er weer een, zij het niet zo
groot, toch een post Onvoorzien uitge
komen is.
Als lagere overheid heb je weinig in de
melk te brokken. Zo komt er een andere
regering en het gevoerde beleid op
sommige punten is totaal om. Dnk in dit
geval enkel aan de brief van december
vorig jaar aangaande de scholenbouw.
Hoewel er al een toezegging is van het
ministerie dat het financieel rond is, zit
er tot nu toe totaal geen schot in Wij
zouden wel eens precies willen horen,
hoever we nu eindelijk staan met de
scholenbouw, zowel in Sint Philipsland
als in Anna Jacobapoldër. Als het wer
kelijk is zoals U schrijft in'Uw nota, dat
het enkel tot vertraging leidt, is dat nog
niet zo erg.
Maar we zijn er niet al te gerust op. En
las je dan ziet hoe de school in Sint Phi
lipsland er bij staat voor wat het onder
houd betreft, dan kan er niet langer
meer gewacht worden. Het college stelt
dat er voor beide scholen een bedrag
opgenomen is van 75.000,— maar dat
brengt ons nog niets verder. Wij willen
nu wel weten hoever we staan. Hetzelfde
geldt voor het afgekeurde schoolgebouw
in Anna Jacobapoldër.
Volgens de aantijgingen van de fraktie
van de PVAB zou het in het verleden
gevoerde beleid uitlopen op een failliete
boel.
Dhr. den Braber sprak de behandeling
van de begroting 1978 over doffe elllen-
de, afbraakbeleid en geld voor zinloze,
met de gemeenschap ten goede komen
de zaken.
Dhr. den Braber eindigde toen met, "De
toekomst van onze gemeente staat op
het spel".
Nu wil ik iet zeggen, dat wij het zo bij
zonder goed hebben gedaan, maar het is
nu zo 1980 en onze gemeente is gelukkig
nog steeds geen art. 12 gemeente.
Integendeel, iedereen kan constateren
dat wij een reëel en verantwoord beleid
hebben gevoerd. En dit zeggen wij niet
om nu op onze borst te slaan, maar wel
om nu te laten uitkomen dat van al de
aantijgingen aan ons adres niets is uit
gekomen. De inwoners hebben dan ook
recht op een eerlijke voorstelling van
zaken.
Het is een gelukkige zaak dat het Mu
ziek onderwijs goed is aangeslagen. Met
de uitbreiding kunnen we volledig in
stemmen.
Temeer omdat hiermede een dure aan
sluiting bij een Muziekschool wordt
voorkomen. Bovendien heeft het nog
een belangrijk voordeel omdat de kin
deren in onze gemeente kunnen blijven,
zodat duur heen en weer reizen wordt
voorkomen.
Het zal b en w zeker bekend zijn, dat er
ook door het onderwijzend personeel
van de Christelijke scholen les gegeven
wordt op een blokfluit.
Staat daar ook nog een ekstra vergoe
ding tegenover, of is dit nog nooit over
wogen???
Het is een bijzonder goede gedachte van
het college om eens per kwartaal een
informele raad te houden, waar alle
achtergronden zo breed mogelijk bes
proken kunnen worden. Wij kunnen
daar dan ook voor de volle 100 achter
staan.
Dit kan beslist in het belang van onze
inwoners zijn.
Wanneer denkt U dat het totale explo-
tatieoverzicht besproken kan worden. Er
staat namelijk dat het plan "Steintjes
kreek" nagenoeg is afgerond.
Over de uitgangspunten is overeen
stemming bereikt. Graag nu een datum
waar we werkelijk mee uit de voeten
kunnen.
Ons standpunt, dat wij het liefst zoveel
mogelijk in de woningwetsfeer gebouwd
willen zien, is U bekend. Dat er voor
Anna Jacobapoldër een bedrag is opge
nomen is een goede zaak, maar waar
denkt het College een en ander te reali
seren?
In het plan "Steintjeskreek". Denkt U
dat het dan al zover zal zijn?? Het tot nu
toe gevoerde beleid om te trachten goe
de en betaalbare huurwoningen te bou
wen voor onze inwoners is redelijk ge
lukt.
Hetzelfde geldt om tegen redelijke prij
zen bouwgrond voor onze burgers be
schikbaar te hebben.
Het college is hierbij duidelijk afhanke
lijk van met name de rijksoverheid.
Voor de komende jaren zal het woord
"betaalbaar" steeds sterker gaan spelen.
Onze fraktie vindt het een van de be
langrijkste taken van het college om zich
daarvoor volledig te blijven inzetten.
Wij zijn zeker niet tegen Rehabilitatie,
want als men de uitkomst ervan ziet, dan
knapt het er alles prima mee op. Maar
dat dit het ei van Columbus is, kunnen
wij toch ook weer niet zeggen. Als men
ziet wat het alles kost en we zien dan wat
de toekomstige huurders van een Reha
bilitatiewoning moeten betalen, schrik
je toch wel.
Een goed voorbeeld is toch wel Voor
straat 7, daarvan is de huur gelijk met de
woningwetwoningen die dit jaar gereed
zullen komen.
Het was ons op de voorlichtingsavond in
de raadszaal wel duidelijk dat het pro
vinciaal bestuur naar onze mening ten
koste van de veiligheid, dat bleek ook
wel uit de reakties van onze inwoners,
variant 5 wilde doorzetten. Mijn fraktie
is echter van mening dat het college de
strijdlust niet te vlug af moet leggen. Wij
zitten immers in een goede onderhan-
delingsposnitie. Willen wij van ons eer
der ingenomen standpunt afwijken dan
moeten er goede alternatieven tegen
over staan.
Een van die alternatieven is een fietspad
wat aansluit op ,de dam naar Tholen.
Toen onze fraktie er vorig jaar naar in
formeerde, zijn we erg geschrokken van
de kosten. Op de wijze zoals het college
het nu tracht te verwezenlijken door
vanaf de kom van het dorp een fietspad
te krijgen op de zogenaamde oude
trambaan, naar de dam naar Tholen (die
dan gesloten wordt voor snelverkeer)
wordt toch in grote mate aan onze wen
sen tegemoet gekomen. Het gaat toch
om de veiligheid van kinderen en vol
wassenen, men behoeft dan niet meer
tweemaal de provinciale weg over te
steken.
Het tweede aspect een goede ontsluiting
van het industrieterrein erbij is een goe
de zaak. De bestaande ontsluiting is, nu
het er steeds drukker wordt, niet de
meest veilige.
Onze fraktie vindt het een erg goede
zaak dat het college alles zet om een
goede regeling te krijgen voor compen
satie van de landbouwgronden die ver
loren gaan.
Een aantal bedrijven juist in de Pr.
Hendrikpolder is in het verleden al va
ker gedupeerd geworden door aanleg
van het Schelde Rijnkanaal. Het college
heeft verzocht om een snelle afhande
ling zodat de provinciale de gronden in
eigendom krijgt.
Kunt U al mededelen of een en ander
zal lukken??
Dat de bibliotheek in de loop van het
jaar gestart is, daarover kunnen wij wel
een zucht van verlichting slaken einde
lijk.
Wij spreken dan ook de wens uit dat zich
dat nog verder in goede richting zal
mogen ontwikkelen. Het valt in deze tijd
echt niet mee om een zo verantwoord
mogelijke bibliotheek te hebben. Wij
wensen dan ook de beheerscommissie
alle sterkte en voorzichtigheid toe bij de
keuze naar zo'n verantwoordelijk mo
gelijke inhoud.
Het is fijn dat de kommissie Open Be
jaardenwerk zo goed functioneert. Dat
het werk dan ook voor het grootste ge
deelte door de bejaarden zelf gedragen
wordt, dat vinden wij een bijzonder
goede zaak. Wij kunnen als gemeente
wel gelden beschikbaar stellen, maar als
er niets mee gedaan wordt, heeft het ook
geen zin.Dat is bij het open bejaarden-
werk geenszins het geval. Het verzoek
om een nieuw biljart .te plaatsen, daar
zullen we gaarne onze medewerking aan
verlenen.
Het is door ons in het verleden meer
malen bepleit om de voorzieningen voor
onze bejaarden uit te breiden. Voor ons
zal dan ook iedere verbetering in deze
problematiek met vreugde worden be
groet.
De Commissie art. 6 j van de wet op de
Bejaardenoorden, die 4.000,— kost,
maar waar tot op heden nog niet veel is
uitgekomen. Wij vragen het College er
zeer attent op te zijn dat het in de toe
komst misschien beter zal gaan werken.
In de vergadering in Bruinisse met ver
tegenwoordigers van alle raden van
Schouwen-Duiveland en Sint Philips
land over het welzijnsbeleid is wel ge
bleken, dat er nog een lange weg be
wandeld moet worden. Er is dan ook de
vrees uitgeproken dat eer wij aan de 4e
fase zijn er weer wel zoveel veranderd is,
dat we weer van voren af aan kunnen
beginnen.
Ten tweede M.de V. kwam daar duide
lijk naar voren, de belangrijkheid van de
financiën.
De inleiders hadden daar ook geen ant
woord op. Het werd bijzonder goed
vertolkt door een van Uw collega's, die
stelde dat het in de eerste plaats gedra
gen moest worden door het Rijk, ten
tweede door de provincie en ten derde
(en dat niet voor een gering deel) door
de inwoners zelf. En moest dan niet al te
gemakkelijk op de gemeente terug val
len.
Dat de politie misschien weer op zijn
normale sterkte kan komen, is op zich al
een goede zaak. Wij zullen hopen dat
het streven om het bureau op bepaalde
uren open te stellen, sukses zal hebben.
Wel hebben wij nog wat vragen bij het
aangekondigde verkeersonderzoek. Een
groot aantal jaren hebben we met een
onvolledige bezetting moeten werken, is
het dan wel verstandig dat de politie
mensen nu weer een deel (hoeveel????)
van hun tijd moeten besteden aan dit
onderzoek??
Vervolgens vragen wij ons af wat de
werkelijke waarde is van het onderzoek.
Er wordt druk gesproken over een in
vesteringsplan. Het is in wezen niets an
ders dan wat enkele jaren geleden een
prioriteitenlijst heette, waarbij een aan
wijzing wordt gegeven met betrekking
tot de financiële consequenties.
Zaken die van belang zijn voor de be
volking als geheel, behoren in rangorde
hoger te staan dan investeringen die
uitsluitend zijn gericht op voorzieningen
ten behoeve van een groep of relatief
klein deel van de bevolking.
Over de volledigheid van de opsomming
zou kunnen worden gesteld,
1. dat uitbreiding van de begraafplaats
in Anna Jacobapoldër op niet al te lange
termijn de aandacht zal moeten hebben.
2. Dat de voortgaande uitbreiding van
de groenvoorzieningen in de diverse
bestemmingsplannen en de toename
van het verharde oppervlak in de ge
meente, mogelijk een investering in de
sector personeelsvoorziening op niet al
te lange termijn zal vergen.
3. Dat het feit dat de bibliotheek goed
loopt, de vraag naar een geschikte op
lossing voor het uitgeven van boeken
actueel maakt en dat hiervoor derhalve
een plaats op de lijst van investeringen
gerechtvaardigd is.
4. Dat het percentage bejaarden in onze
gemeente in vergelijking met het lande
lijk gemiddelde hoog is en dat bij toe
passing van de zogenaamde zevenpro-
cents norm onze gemeente recht heeft
op 14 bedden in het kader van de Wet
waarin de verzorging van bejaarden is
geregeld.
Hierbij is rekening gehouden met het
aantal van 7 bedden welke in "De Vos-
semeren" zijn ondergebracht.
In het verkiezingsprogramma van onze
partij is opgenomen, dat voortdurende
aandacht dient te worden gegeven aan
de verzorging van bejaarden.
Wij willen er bij deze op aandringen dat
alle mogelijkheden worden onderzocht
om in onze gemeente te komen tot het
realiseren van een instelling of stichting
waarbij het mogelijk is de 14 bedden,
waarop onze gemeente vogens de ze-
venprocentsregeling aanspraak kan
doen gelden, te effectueren in het kader
van de wet op toegelaten instellingen.
Mocht uitbreiding van de Rozeboom
niet gerealiseerd kunnen worden, dan
zou wellicht in de behoefte aan verzor
ging van bejaarden kunnen worden
voorzien door de vestiging van een ver-
dec. bij de griffie bekend moest zijn.
Tevens zou ik graag vernemen hoeveel
overstorten er per jaar plaats vinden. Ik
hoop en ik verwacht ook wel dat bij
herbestratingen rekening gehouden
wordt met de rioleringsuitbreiding. In
het kader van een goed milieubeleid zou
ik de vertegenwoordiger in het water
schap voor de vervuiling, mee willen
geven om hét Waterschap tot spoed aan
te manen met betrekking tot de zuive
ring in A.J.P.
Ik begrijp dat het college, wat betreft de
scholenbouw zich niet meer aan een
voorspelling waagt. Maar misschien dat
b en w toch nog wat concreter kan zijn,
ten aanzien van de eerlijke verwachtin
gen die de inwoners mogen hebben. Wat
de openbaarheid van bestuur betreft
ben ik blij, dat het college na herhaald
aandringen mijnerzijds met een beslui
tenlijstje is gekomen. Nog blijer ben ik
dat het college dit zelfs wenst uit te
breiden doör meer achtergrond infor
matie te willen gaan geven. Voorzitter
de manier waarop is hier nu niet van
belang, daarover kunnen wij het na deze
vergadering nog hebben. Ik zou graag
eens apart willen horen, hoe de loop van
de bevolking in het distrikt AJP vanaf
1970 t/m 1979 is geweest.
Er is voor het plan Steintjeskreek een
lange aanloopperiode nodig geweest. Ik
vrees, dat ook de firma Plomp een zeer
lange tijd nodig zal hebben om de plan
nen af te ronden. Het is net als met een
fototoestel, daarop kun je de afstand in
stellen van lm tot oneindig. Ik denk dat
men zoiets ook in kan vullen voor de tijd
die de firma Plomp denkt nodig te heb
ben. Ik zou d#n ook graag van het col
lege vernemen, wanneer de firma Plomp
denkt zijn plannen bij de gemeente in te
dienen. Het welzijnsbeleid, voorzitter,
velen zijn er bij betrokken maar weini
gen kunnen het doorgronden. Het zal
veel tijd en veel geld gaan kosten, ten
nadele van de gemeenten en ten voor
dele van het rijk, maar om het eens met
een geijkte term te zeggen, We blijven
als CDA de ontwikkelingen met ver
trouwen tegemoet zien.
Het investeringsplan stelt niet veel voor.
Het is natte vinger werk en er zijn geen
dekkingsmiddelen aangegeven. En wat
dat laatste betreft, zal daar de schoen
wel gaan wringen. Hoe kan men een
keuze maken terwijl men niet weet of
men het kan betalen. En dat we dit niet
kunnen betalen, zo het investeringsplan
hier voor ons ligt, is denk ik wel duide
lijk, want het zou de onroerendgoedbe
lasting met meer dan 100% in 5 jaar
verhogen. Ik sta wel achter het streven
van het college om de verplaatsing en
uitbreiding van het sportveld en de
bouw van een mortuarium te verwezen
lijken. Maar ik zou hiervoor in 1981 niet
willen begroten, tenzij er meer bekend is
en bekeken is wat dit allemaal inhoudt
voor de belastingdruk, en wat de subsi
die mogelijkheden zijn. Temeer omdat,
wanneer blijkt dat de plannen om welke
reden dan ook niet door kunnen gaan, er
onnodig ruimte geblokkeerd is op de
begroting, die misschien hard nodig zou
zijn voor andere zaken. Ik zou dan voor
willen stellen, om van nu af aan de re
kening overschotten hiervoor te bes
temmen, totdat de plannen vastere vorm
aangenomen hebben.
zorgingstehuis, uitgaande van een in
onze gemeente wel bekend landelijk
kerkgenootschap.
Met nadruk willen wij hier wijzen op het
grote belang van verzorging van bejaar
den in de gemeente en samenleving
waarin zij zijn opgegroeid en waarin zij
oud zijn geworden.
Voor dat wij er erg in hebben, zitten we
in de winter. Met kans op vorst en daar
door opdooi van wegen. Dit is een van
de redenen dat wij met spoed aandrin
gen op de parkeerplaats voor vrachtau
to's op het industrieterrein.
We moeten voorkomen dat de herbes-
trate wegen van de winter door de zware
auto's weer stuk worden gereden. Ook
uit het oogpunt van de verkeersveilig
heid en het aanzicht van de gemeente is
het van belang dat er snel iets tot stand
komt.
1„ Er is in het verleden wel eens sprake
geweest om te komen tot een zo goed
mogelijk plan voor Rampenbestrijding
Schelde Rijnkanaal. Is dat nu al ver ge
vorderd of hebben wij er als gemeente
nog niet zoveel mee te maken omdat de
ontwikkelingen rond de grens van onze
gemeente nog steeds niet is herzien?
Hoe ver staat het nu met de betrekking
tot de regeling ambulancevervoer.
3. Bij de Algemene Beschouwing 1977
en in december 1978 is naar de stand van
zaken omtrent de oude begraafplaats
gevraagd. Het wordt nu wel zeer hoge
tijd.
4. Wat is er van waar, dat er moeilijkhe
den zijn omtrent de gasleiding op het
industrieterrein en wat voor moeilijkhe
den zijn dat?
Zou het college bij de provincie op korte
termijn willen vragen of zij aan de ber
men op de Krabbenkreekdam binnen
de kortst mogelijke termijn maatregelen
Vervolg op pag. 13