THOLENDERWIJS BEGROTING GEMEENTE THOLEN SLUIT OP EEN BEDRAG VAN 42,6 MILJOEN HET WENSEN PAKKET VAN B. EN W. ONDERWIJSPROGNOSES WAT HEBBEN WE OVER VOOR ONS MILIEU? informatierubriek van de gemeente tholen DEZE WEEK: HET GEMEENTELIJK HUISHOUDBOEKJE VOOR 1980 GOEDE FINANCIËLE POSITIE VAN DE GEMEENTE BLIJFT OOK IN 1980 GEHANDHAAFD WANNEER BEGROTINGSBEHANDELING? inkomsten Donderdag 13 september 1979 EENDRACHTBODE 5 VERRUIMING OPENINGSTIJDEN HORECA GELEGENHEDEN Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1 -4 Sint-Maartensdijk Tel 01 666-2955 Deze week heeft het kollege van burgemeester en wethouders van Tholen de begroting voor 1980 het licht doen zien. Evenals vorige jaren zal de redaktie van de Eendrachtbode wat dieper op dit ge meentelijk huishoudboekje ingaan.dn deze rubriek geven wij u een overzicht van de verschillende inkomsten en uitgaven van de ge meente. We gaan even in het kort in op de financiële positie van de gemeente en het wensenpakket van burgemeester en wethouders. Voorts hebben we uit de aanbiedingsbrief die de begroting begeleidt een aantal zaken gelicht die in het bijzonder voor u van belang kunnen zijn. Met deze wat populaire benadering van een aantal uitgangspun ten hopen wij uw belangstelling te wekken voor het gemeentelijk of liever het gemeenschappelijk gebeuren. De gemeentebegroting gaat natuurlijk het gemeentebestuur aan, maar nog veel meer u, als individueel burger. Het gaat om uw belang en de besteding van uw geld. Daarom vindt u op deze pagina ook een overzicht van de behandeling van de gemeentebegroting. De behandeling vindt plaats in een tweetal openbare vergaderingen. Vanzelfsprekend bent u meer dan welkom! Ter inzage Heeft u belangstelling voor de gemeentebegroting en voor de aanbie dingsbrief die burgemeester en wethouders daarbij hebben geschre ven, dan kunt u die eens op uw gemak doorlezen op het gemeentehuis in Sint-Maartensdijk of in de bibliotheken te Tholen, Sint-Maartensdijk en Sint-Annaland. De gemeentebegroting, de begeleidende aanbiedingsbrief van burgemeester en wethouders en alle bijbehorende stukken worden als volgt behandeld: - maandagavond 1 7 september: aanbieding aan de gemeen teraad maandagmiddag 22 oktober: aan het eind van de gewone raadsvergadering bieden de raadsfrakties hun algemene beschouwingen aan. Deze algemene beschouwingen wor den door de fraktievoorzitters in het kort toegelicht. - maandag 29 oktober: 's middags vindt de beantwoording plaats van de algemene beschouwingen door burgemeester en wethouders. De verwachting is dat de vergadering ver volgens wordt geschorst voor fractieberaad en natuurlijk het versterken van de inwendige mens. Als dan zal in de avond (omstreeks 1 9.00 uur) de 2e diskussieronde tussen kollege en raad zijn beslag krijgen. De begrotingsbehandeling wordt zoals elke andere raadsverga dering gehouden in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk. De middagvergaderingen beginnen om 14.00 uur, de avondver gaderingen om 1 9.30 uur. Alle vergaderingen zijn openbaar: iedereen is van harte welkom om vanaf de publieke tribune naar de diskussies te komen luisteren Tot deze konklusie komen burgemeester en wethouders in de bij de begroting behorende aanbiedingsbrief. Dit temeer aangezien in de ontwerp-begroting zowel de kapitaalslasten als de exploitatielasten van de te stichten sporthal in de kern Tholen zijn opgenomen en er desondanks, overeenkomstig de te verwachten behoefte, een raming van ƒ500.000,— mogelijk blijkt voor onvoorziene uitgaven. Daar naast is er ruimte in de begroting aanwezig voor reservering van kapitaalslasten voor een aantal nog uit te voeren werken. Hierover meer bij het onderwerp "Het wensenpakket van B. en W." Ook de ontwerp-begroting 1980 staat in het teken van de bezuinigingsope ratie "Bestek '81". Er is door het Rijk bij de vaststelling van de algemene uitkering (gelden die de gemeente van het Rijk ontvangt) uitgegaan van een toename van de uitgaven van maximaal 2,35%. Reserveringen De gemeente Tholen kent momenteel 1 2 saneringsplannen. Per plan is voor 1980 een bedrag opzij gelegd van ƒ17.000,— oftewel ƒ204.000,— in totaal. In tegenstelling tot andere jaren (2 ton) is in 1980 voor het uitvoeren van openbare werken ƒ100.000,— ge raamd. Voor uitbreiding van technisch personeel is een bedrag gere serveerd van ƒ60.000,—. Kapitaalswerken Indien de raad akkoord gaat met het uitvoeren van het verlanglijstje van burgemeester en wethouders is daarvoor een vastlegging van kapitaalslasten nodig tot een bedrag van ƒ465.200,—. In de begro ting is zoveel ruimte nu niet aanwezig. De ontbrekende dekking denkt het kollege te vinden in een aanpassing van de belastingtarieven en via de zogenaamde algemene uitkering van het Rijk. De verwachting is dat per 1 januari 1 980 de gemeenten een vast bedrag per woning ontvangen. Dit zou voor Tholen een inkomstenvermeerdering kunnen betekenen. Belastingbrieven De Rijksoverheid zal voor 1 980 slechts een verhoging van de tarieven toestaan met 3 1/2%. Voor de reinigingsrechten en de rioolbelasting wordt door de regering echter een verhoging van 5 1/a% noodzakelijk geacht, terwijl dit voor de onroerend-goedbelasting 5% dient te zijn. Dit om een redelijk peil van de eigen heffingen te handhaven. Burgemeester en wethouders nemen elk jaar in de aanbiedingsbrief bij de gemeentebegroting een lijst op van zogenaamde kapitaalswerken. Deze lijst is in feite een wensenpakket of zo u wilt een verlanglijstje. Van dit verlanglijstje zijn al enkele projekten in de gemeenteraad be handeld. Het wachten is alleen nog op de uitvoering. Enkele belang rijke daarvan zijn: de sporthal annex gemeenschapscentrum in Tholen, vervanging van je leibomen in de Voorstraat in Stavenisse, het ver nieuwen van de verkeerslichteninstallatie in Tholen. Daarnaast heeft het kollege nog een lijst van projekten waar nog geen geld voor beschikbaar is, maar die men zo spoedig mogelijk wenst aan te pakken. De voornaamste zijn: - bouw sporthal te Sint-Annaland - restauratie van de molen te Stavenisse - vergroten capaciteit riolering - restauratie voormalig gemeentehuis te Scherpenisse - bouw dorpshuis te Stavenisse - opspuiten strandje Gorishoek - aanleg parkeerterrein en nieuw oefenveld te Sint-Annaland - aanleg tennisbaan met kleedakkommodatie te Oud-Vossemeer - voorziening peuterspeelzaal te Oud-Vossemeer - aanleg bushalte Spuidam Scherpenisse herinrichting haven Tholen - aanleg van een korfbalveld te Sint-Maartensdijk Een tweetal in het oogspringende projekten zijn de restauratie van het voormalig gemeentehuis te Scherpenisse en de bouw van de sportzaal in Sint-Annaland. De restauratie van het voormalig gemeentehuis te Scherpenisse staat al een paar jaar op het verlanglijstje van het gemeentebestuur, maar wordt al jaren opgeschoven in verband met het uitblijven van een rijkssubsidie. Nu de kwaliteit van het gebouw steeds verder achteruit gaat en er meer en meer behoefte is aan het gebruik van de in het gebouw aanwezige ruimten, overweegt het kollege de restauratie zelf ter hand te nemen. De hieraan verbonden kosten (raming ƒ700.000,—) komen geheel voor rekening van de gemeente, tenzij alsnog een rijkssubsidie wordt toegekend. Het uitblijven van realisatie van de sportzaal te Sint-Annaland schrijft het kollege toe aan het feit dat de aanleg van de nieuwe ijsbaan nog niet rond is. Zoals bekend wordt de nieuwe sportzaal gebouwd op het oude ijsbaanterrein. Ook voor de verdere toekomst heeft het kollege nog wat wensen. Daarvoor heeft zij op de lijst van uit te voeren werken na 1 980 onder meer geplaatst: de revisie van het stadhuiscarillon te Tholen, de aan passing en vergroting van de capaciteit van de jachthaven te Sint-An naland, de vergrotinê van het dorpshuis te Sint-Annaland, de over dekking van een bestaand zwembad of de bouw van een nieuw over dekt zwembad, de bouw van een gymnastieklokaal te Sint-Maartens dijk, de aanleg van een fietspad langs de weg Poortvliet-Sint-Anna- land, uitbreiding van de begraafplaatsen te Tholen en Oud-Vosse- meer. Wat betreft de overdekking van een zwembad of de bouw van een overdekt zwembad kan worden opgemerkt, dat sinds geruime tijd een daarover uitgebracht rapport van de Zeeuwse Sportraad voor behan deling gereed is. De aanleg van een fietspad langs de weg Poortvliet-Sint-Annaland is op deze lijst terecht gekomen, aangezien niet te verwachten is dat een hogere subsidie voor dit werk kan worden verkregen dan 50% van de kosten. Als gevolg-hiervan vinden burgemeester en wethouders de resterende investering onverantwoord hoog. Is een gemeentebegroting nu wel zo belangrijk voor de bevolking? gemeenschappelijke voorzieningen op zijn minst gehandhaafd blijven, Ongetwijfeld, want zoals uzelf aan de hand van uw maandsalaris kunt zoniet worden verbeterd. U zult begrijpen, dat liet over het algemeen bepalen, wat u er wel of niet mee kan doen, zo kan een gemeente, niet zo gemakkelijk is om inkomsten en uitgaven met elkaar in even- uitgaande van het geld dat zij voor het komende jaar 1980 ter wicht te brengen. Het Thoolse gemeentebestuur verkeert in de geluk- beschikking heeft, bepalen wat voor de bevolking in het komende jaar kige omstandigheid een redelijk sterke begroting te kunnen presente kan worden gedaan. Daarbij wordt er nog steeds vanuitgegaan, dat de ren. Hoe dat in zijn werk is gegaan kunt u hieronder lezen. INKOMSTEN UITGAVEN 1: de onroerend-goedbelasting: deze gemeentelijke belasting die in 1: algemeen beheer (dit zijn kosten van de raadsleden, salarissen de plaats is gekomen van de straat- en rioolbelasting, de grondbe- ambtenaren, huisvesting van de gemeentelijke organen enz.)(vorig lasting en personele belasting geeft een verwachte opbrengst van jaar 11 nu 1 1,2%) ƒ4.785.716,65 ƒ1.392.000,— 2: openbare veiligheid, volksgezondheid, en volkshuisvesting Dit is per inwoner een bedrag van ƒ75,65 (1979 was dit 71,27). (onder andere de kosten van brandweer en ambulance vallen hier- De toename is ontstaan door de groei van de bebouwing. Het onder)(vorig jaar 21 nu 20,1 ƒ8.583.459,71 bedrag vormt 3,3% van de totale gemeentelijke inkomsten. 3: openbare werken en gemeentelijke eigendommen (onderhoud 2: de overige plaatselijke belastingen: naast de onroerend-goedbe- van straten en plantsoenen, openbare verlichting e.d.) (vorig jaar lasting betalen de burgers ook baatbelasting, hondenbelasting, 14%, thans 1 3,4%) ƒ5.722.100,75 toeristenbelasting, drank- en horecabelasting, haven- en kadegel- 4: onderwijs, (kleuteronderwijs, basisscholen, voortgezet onderwijs, den, bouw- en welstandsleges, beg raaf rechten enz. Voor 1980 zowel openbaar als bijzonder) (blijft 22%) ƒ9.363.260,72 wordt dit totaal geschat op ƒ1.256.408,—. 5: cultuur, sport en recreatie (subsidiëren van verenigingen, kosten Per inwoner is dit 68,28 (vorig jaar 56,90). De toename van dit sportvelden en, overdekte akkommodaties w.o. sporthal/gemeen- bedrag is hoofdzakelijk toe te schrijven aan de ingebruikname van schapscentrum Tholen, tennisbanen, subsidie streekmuseum, de sportvisjachthaven Stavenisse. Het totaalbedrag vormt 3% van kosten dorpshuizen) (vorig jaar 4%, nu 4,67%) 1.989.679,38. de gemeentelijke inkomsten. 6: sociale zorg en maatschappelijk werk (bijstandsuitkeringen, 3: de uitkeringen die het Rijk aan de gemeente verstrekt: de subsidie welzijnsorgaan en andere instellingen) (was 1 8%, wordt rijksoverheid verstrekt de gemeente een aantal vaste uitkeringen. 18,8%) ƒ8.026.777,— Zo krijgt de gemeente per inwoner en per vierkante meter een 7: economische aangelegenheden (kosten die gemaakt worden bepaald bedrag. Voorts wordt een vergoeding voor onderwijskos- voor industrieterreinen maar ook voor de ziekenhuisbus) (in 1 979 ten ontvangen, terwijl ook de kosten voor sociale zorg (bijstand- 7%, in 1980 6,9%) ƒ2.957.626,45 suitkeringen) voor een groot deel door het Rijk worden betaald. 8: overige en onvoorziene uitgaven (van 3% naar 2,8%) Tenslotte krijgt de gemeente enkele belangrijke bijdragen voor de ƒ1.1-99.767,85 volkshuisvesting, alsmede een uitkering voor de twee historische stadskernen Tholen en Sint-Maartensdijk. Voor 1980 worden deze inkomsten geschat op ƒ30.272.557,95. Per inwoner is dat een bedrag van 1.645,25. De uitkeringen van het Rijk zijn goed voor 71% van de gemeentelijke inkomsten. Dit percentage werd ook in 1979 bereikt. 4: de overige inkomsten: er zijn naast het voorgaande nog een groot aantal gemeentelijke inkomsten, die kunnen bestaan uit rente en aflossingen van leningen die door de gemeente zijn verstrekt, rente van reserveringen enz. Voor 1 980 worden deze geschat op ƒ9.707.422,56. Vorig jaar was dit nog 23% nu nog 22,7% van alle inkomsten. TOTAAL AAN INKOMSTEN ƒ42.628.388,51. TOTAAL AAN UITGAVEN ƒ42.628.388,51 Deze twee cirkel-grafieken geven de inkomsten en uitgaven in pro centen aan. De betekenis van de nummers kunt u in het overzicht hierboven terugvinden. Het hoofdbestanddeel van de aanbiedingsbrief bij de begroting 1 980 wordt gevormd door het hoofdstuk onderwijs. Uitgebreid wordt inge gaan op een prognose van het te verwachten aantal leerlingen voor kleuter- en lagere scholen op het eiland Tholen. Voor de kleuterscholen is een prognose van 4 jaar gemaakt, voor de lagere scholen voor 6 jaar. Waarom wordt er een prognose gemaakt? Sedert het begin van dit kalenderjaar moet er voor de bouw van een lokaal bij een kleuter- of lagere school eerst goedkeuring van het ministerie van onderwijs worden verkregen. Bij de over te leggen gegevens aan het ministerie behoort ondermeer ook een prognose van het te -verwachten aantal leerlingen van de school gedurende de eerstkomende 1 5 jaar. Wanneer uit deze prognose blijkt dat een schoollokaal niet gedurende deze termijn van 1 5 jaar voor het onder wijs noodzakelijk is, bijvoorbeeld door daling van het aantal leerlingen, waardoor het lokaal komt leeg te staan, dan wordt slechts goedkeuring gegeven voor de bouw van een noodlokaal. Op deze wijze heeft "Den Haag" een dikke vinger in de onderwijspap. Daar bepaalt men name lijk welk soort lokalen er gebouwd worden. De gemeente mag hier wel van afwijken, maar zal dan een niet onaanzienlijk deel van de bouw kosten van de lokalen voor eigen rekening moeten nemen. Het is dus voor de gemeente van belang te weten hoeveel leerlingen in een bepaald schooljaar voor een school verwacht mogen worden. Daardoor wordt het mogelijk tijdig bij het ministerie stappen te on dernemen voor Ijet verkrijgen van goedkeuring voor de bouw van een lokaal bij de school die uitgebreid moet worden. De prognose is op deze wijze een instrument om het onderwijs aan de scholen voor de toekomst zoveel mogelijk ongestoord voortgang te laten vinden. BEGROTING 1980 Ons milieu vraagt de laatste jaren meer en meer aandacht. En terecht. Het is in ieders belang dat we zuinig zijn op wat we hebben of nog krijgen. Ook de gemeente krijgt meer en meer te maken met milieu- aspekten. Neem nu bijvoorbeeld de vuilverwerking. Van de zijde van de bevolking kwamen er nogal wat klachten over overlast die zij ondervond van de stortplaats "de Tuttelhoek". Het grootste euvel bleek de rookoverlast te zijn. Deze klachten maakte dat ook van de zijde van de provincie een onderzoek werd ingesteld. Gekonkludeerd werd dat het gemeentebestuur de voorwaarden die in de hinderwetvergunning voor "de Tuttelhoek" zijn opgenomen, niet geheel naleefde. Het feit dat in de direkte omgeving van de stortplaats een aanvang werd genomen met dijkversterkingswerkzaamheden en het gegeven dat de capaciteit van "de Tuttelhoek" in zijn huidige vorm uitgeput raakte, hebben geleid tot het maken van een herinrichtings plan voor de stortplaats. In overleg met de provincie is bij het opstellen van het plan ingespeeld op de eisen waaraan de nieuwe hinderwetvergunning voor "de Tut telhoek" moet gaan voldoen. Om de kosten van de herinrichting te drukken is gestreefd naar een gelijktijdige uitvoering van de werk zaamheden met de dijkversterkingen. Het herinrichtingsplan op zich voorziet in een capaciteitsuitbreiding. Deze uitbreiding wordt "verti kaal" tot stand gebracht. Dit betekent simpelweg dat het vuilnis ges tort wordt op de bestaande lagen. Dit kan doordat rondom de stort plaats een kleine dijk wordt aangelegd. In het kader van de hinder- weteisen wordt de stortplaats omringd door een deugdelijke afraste ring. Dit is nodig om het zwerfvuil tegen te gaan. Het herinrichtings plan is inmiddels door de raad geaccepteerd. De gemeenteraad stelde een bedrag van 3 ton beschikbaar. Ook in de verwerkingssfeer (op de stortplaats) en de ophaalsfeer (vuilniswagen) staan we voor een aantal noodzakelijke investeringen. De laadschop die tot voor kort op de stortplaats in gebruik was ging nogal wat gebreken vertonen. Gekon kludeerd is inmiddels ook dat deze laadschop niet volledig aan de verwachtingen kon voldoen. Het werk op de stortplaats vindt over het algemeen onder buitengewoon zware omstandigheden plaats. Een zogenaamde vuilniscompactor (vuilverdichter) is een machine die veel beter tot zijn recht komt. De machine is mede door zijn stalen wielen erg zwaar. Het vuilnis wordt daardoor duidelijk verdicht (compact gemaakt), waardoor de capaciteit van de stortplaats overeen reeks van jaren groter wordt. De machine verwerkt het vuilnis ook veel beter en sneller als de oude laadschop. In principe wordt namelijk het dagelijks aangevoerde vuilnis nog dezelfde dag verwerkt (zoals het afdekken met een laagje grond). De aanschafkosten van deze vuilverdichter bedragen circa ƒ270.000, De laatste investenng die gedaan moet worden ligt in de ophaalsfeer. Alleen doordat het personeel van de ophaaldienst een fiks aantal overuren maakt kan in de gehele gemeente nog wekelijks het vuilnis worden opgehaald. Bij gevolg dient het onderhoud aan de vuilniswa gen in de avonduren of 's zaterdags plaats te vinden. De gemeente komt dus heel duidelijk tijd te kort in de ophaalsfeer. Dit kan op 2 manieren worden opgevangen. Een gedeelte van de ophaaldienst kan worden uitbesteed dan wel kan worden overgegaan tot de aanschaf van een tweede wagen. Uitbesteden is dermate duur dat nu al kan worden vastgesteld dat de aanschaf van een tweede vuilniswagen, ondanks het feit dat deze in het begin nog niet dagelijks zal meedraai en, goedkoper is. Met de aanschaf van deze tweede wagen is een investering gemoeid van circa ƒ180.000,—. Al met al staat het ge meentebestuur voor een totaal van investeringen tot een bedrag van 7 V4 ton. Hierbij is nog geen rekening gehouden met de personele konsekwenties. Uiteindelijk zal de tweede vuilniswagen ook bemand moeten worden. Wat hebben we over voor ons milieu, zo luidt de aanhef van dit artikel. Alhoewel voorshands het voornemen bij het kollege bestaat de reinigingsrechten niet meer dan trendmatig te ver hogen (voor 1 980 komt dit neer op 5 V4%) moeten we voor de nabije toekomst ontegenzeggelijk rekening houden met een extra bijdrage in de te maken kosten. De Tholenaar is altijd trots kunnen zijn op zijn fraaie, natuurrijke en milieuvriendelijke eiland. Als we willen kan dat zo blijven. We moeten er dan wel iets voor over hebben. In de aanbiedingsbrief maakt het kollege van burgemeester en wet houders melding van een mogelijke verruiming van de openingstijden van de horecagelegenheden. In de eerstkomende maanden wenst zij deze materie in de raad aan de orde te stellen. Aan de ene kant wil zij daarbij aandacht schenken aan de vaak voor komende klachten (geluidsoverlast) van bars en café s, het zogenaamd verstoren van woon- en leefklimaat. Aan de andere kant heeft het kollege ook oog voor de problemen die de thans geldende sluitingstij den opleveren voor de exploitanten en de bezoekers van de horeca gelegenheden. Het kollege stelt zich voor een serie maatregelen te treffen. Met deze maatregelen moet worden bereikt dat ontoelaatbare aantasting van woon- en leefklimaat en verstoring van de openbare orde wordt tegengegaan. De horeca-exploitanten krijgen meer vrijheid om de openingstijden van hun bedrijf te regelen. Een aantal wettelijke maatregelen om deze doeleinden te bereiken kunnen zijn: wijziging van de drank- en horecaverordening in die zin, dat hel (behalve met een ontheffing van het kollege) verboden is horeca- inrichtingen van een bepaalde aard in de gemeente te vestigen; het uitvoeren van een strenger toezicht op de geluidshinder. Ook kan een aanpassing van de geldende bepalingen voor geluidshin der worden uitgevoerd; verruiming van de bepalingen omtrent het sluitingstijdstip van horeca-inrichtingen. Gehandhaafd blijft de bevoegdheid om bij gebleken hinder een vroegtijdige sluiting voor te schrijven.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1979 | | pagina 5