THOLENDERWIJS
BEGROTING GEMEENTE THOLEN
SLUIT OP EEN BEDRAG VAN 42,6 MILJOEN
HET WENSEN
PAKKET VAN
B. EN W.
ONDERWIJSPROGNOSES
WAT HEBBEN WE OVER VOOR
ONS MILIEU?
informatierubriek van de gemeente tholen
DEZE WEEK:
HET
GEMEENTELIJK
HUISHOUDBOEKJE
VOOR 1980
GOEDE FINANCIËLE POSITIE VAN
DE GEMEENTE BLIJFT OOK IN 1980
GEHANDHAAFD
WANNEER
BEGROTINGSBEHANDELING?
inkomsten
Donderdag 13 september 1979
EENDRACHTBODE
5
VERRUIMING OPENINGSTIJDEN HORECA
GELEGENHEDEN
Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1 -4 Sint-Maartensdijk Tel 01 666-2955
Deze week heeft het kollege van burgemeester en wethouders van
Tholen de begroting voor 1980 het licht doen zien. Evenals vorige
jaren zal de redaktie van de Eendrachtbode wat dieper op dit ge
meentelijk huishoudboekje ingaan.dn deze rubriek geven wij u een
overzicht van de verschillende inkomsten en uitgaven van de ge
meente. We gaan even in het kort in op de financiële positie van de
gemeente en het wensenpakket van burgemeester en wethouders.
Voorts hebben we uit de aanbiedingsbrief die de begroting begeleidt
een aantal zaken gelicht die in het bijzonder voor u van belang kunnen
zijn. Met deze wat populaire benadering van een aantal uitgangspun
ten hopen wij uw belangstelling te wekken voor het gemeentelijk of
liever het gemeenschappelijk gebeuren.
De gemeentebegroting gaat natuurlijk het gemeentebestuur aan,
maar nog veel meer u, als individueel burger. Het gaat om uw belang
en de besteding van uw geld.
Daarom vindt u op deze pagina ook een overzicht van de behandeling
van de gemeentebegroting. De behandeling vindt plaats in een tweetal
openbare vergaderingen. Vanzelfsprekend bent u meer dan welkom!
Ter inzage
Heeft u belangstelling voor de gemeentebegroting en voor de aanbie
dingsbrief die burgemeester en wethouders daarbij hebben geschre
ven, dan kunt u die eens op uw gemak doorlezen op het gemeentehuis
in Sint-Maartensdijk of in de bibliotheken te Tholen, Sint-Maartensdijk
en Sint-Annaland.
De gemeentebegroting, de begeleidende aanbiedingsbrief van
burgemeester en wethouders en alle bijbehorende stukken
worden als volgt behandeld:
- maandagavond 1 7 september: aanbieding aan de gemeen
teraad
maandagmiddag 22 oktober: aan het eind van de gewone
raadsvergadering bieden de raadsfrakties hun algemene
beschouwingen aan. Deze algemene beschouwingen wor
den door de fraktievoorzitters in het kort toegelicht.
- maandag 29 oktober: 's middags vindt de beantwoording
plaats van de algemene beschouwingen door burgemeester
en wethouders. De verwachting is dat de vergadering ver
volgens wordt geschorst voor fractieberaad en natuurlijk het
versterken van de inwendige mens. Als dan zal in de avond
(omstreeks 1 9.00 uur) de 2e diskussieronde tussen kollege
en raad zijn beslag krijgen.
De begrotingsbehandeling wordt zoals elke andere raadsverga
dering gehouden in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk. De
middagvergaderingen beginnen om 14.00 uur, de avondver
gaderingen om 1 9.30 uur.
Alle vergaderingen zijn openbaar: iedereen is van harte welkom
om vanaf de publieke tribune naar de diskussies te komen
luisteren
Tot deze konklusie komen burgemeester en wethouders in de bij de
begroting behorende aanbiedingsbrief. Dit temeer aangezien in de
ontwerp-begroting zowel de kapitaalslasten als de exploitatielasten
van de te stichten sporthal in de kern Tholen zijn opgenomen en er
desondanks, overeenkomstig de te verwachten behoefte, een raming
van ƒ500.000,— mogelijk blijkt voor onvoorziene uitgaven. Daar
naast is er ruimte in de begroting aanwezig voor reservering van
kapitaalslasten voor een aantal nog uit te voeren werken. Hierover
meer bij het onderwerp "Het wensenpakket van B. en W." Ook de
ontwerp-begroting 1980 staat in het teken van de bezuinigingsope
ratie "Bestek '81". Er is door het Rijk bij de vaststelling van de
algemene uitkering (gelden die de gemeente van het Rijk ontvangt)
uitgegaan van een toename van de uitgaven van maximaal 2,35%.
Reserveringen
De gemeente Tholen kent momenteel 1 2 saneringsplannen. Per plan
is voor 1980 een bedrag opzij gelegd van ƒ17.000,— oftewel
ƒ204.000,— in totaal. In tegenstelling tot andere jaren (2 ton) is in
1980 voor het uitvoeren van openbare werken ƒ100.000,— ge
raamd. Voor uitbreiding van technisch personeel is een bedrag gere
serveerd van ƒ60.000,—.
Kapitaalswerken
Indien de raad akkoord gaat met het uitvoeren van het verlanglijstje
van burgemeester en wethouders is daarvoor een vastlegging van
kapitaalslasten nodig tot een bedrag van ƒ465.200,—. In de begro
ting is zoveel ruimte nu niet aanwezig. De ontbrekende dekking denkt
het kollege te vinden in een aanpassing van de belastingtarieven en via
de zogenaamde algemene uitkering van het Rijk. De verwachting is
dat per 1 januari 1 980 de gemeenten een vast bedrag per woning
ontvangen. Dit zou voor Tholen een inkomstenvermeerdering kunnen
betekenen.
Belastingbrieven
De Rijksoverheid zal voor 1 980 slechts een verhoging van de tarieven
toestaan met 3 1/2%. Voor de reinigingsrechten en de rioolbelasting
wordt door de regering echter een verhoging van 5 1/a% noodzakelijk
geacht, terwijl dit voor de onroerend-goedbelasting 5% dient te zijn.
Dit om een redelijk peil van de eigen heffingen te handhaven.
Burgemeester en wethouders nemen elk jaar in de aanbiedingsbrief bij
de gemeentebegroting een lijst op van zogenaamde kapitaalswerken.
Deze lijst is in feite een wensenpakket of zo u wilt een verlanglijstje.
Van dit verlanglijstje zijn al enkele projekten in de gemeenteraad be
handeld. Het wachten is alleen nog op de uitvoering. Enkele belang
rijke daarvan zijn: de sporthal annex gemeenschapscentrum in Tholen,
vervanging van je leibomen in de Voorstraat in Stavenisse, het ver
nieuwen van de verkeerslichteninstallatie in Tholen.
Daarnaast heeft het kollege nog een lijst van projekten waar nog geen
geld voor beschikbaar is, maar die men zo spoedig mogelijk wenst aan
te pakken. De voornaamste zijn:
- bouw sporthal te Sint-Annaland
- restauratie van de molen te Stavenisse
- vergroten capaciteit riolering
- restauratie voormalig gemeentehuis te Scherpenisse
- bouw dorpshuis te Stavenisse
- opspuiten strandje Gorishoek
- aanleg parkeerterrein en nieuw oefenveld te Sint-Annaland
- aanleg tennisbaan met kleedakkommodatie te Oud-Vossemeer
- voorziening peuterspeelzaal te Oud-Vossemeer
- aanleg bushalte Spuidam Scherpenisse
herinrichting haven Tholen
- aanleg van een korfbalveld te Sint-Maartensdijk
Een tweetal in het oogspringende projekten zijn de restauratie van het
voormalig gemeentehuis te Scherpenisse en de bouw van de sportzaal
in Sint-Annaland.
De restauratie van het voormalig gemeentehuis te Scherpenisse staat
al een paar jaar op het verlanglijstje van het gemeentebestuur, maar
wordt al jaren opgeschoven in verband met het uitblijven van een
rijkssubsidie. Nu de kwaliteit van het gebouw steeds verder achteruit
gaat en er meer en meer behoefte is aan het gebruik van de in het
gebouw aanwezige ruimten, overweegt het kollege de restauratie zelf
ter hand te nemen. De hieraan verbonden kosten (raming
ƒ700.000,—) komen geheel voor rekening van de gemeente, tenzij
alsnog een rijkssubsidie wordt toegekend.
Het uitblijven van realisatie van de sportzaal te Sint-Annaland schrijft
het kollege toe aan het feit dat de aanleg van de nieuwe ijsbaan nog
niet rond is. Zoals bekend wordt de nieuwe sportzaal gebouwd op het
oude ijsbaanterrein.
Ook voor de verdere toekomst heeft het kollege nog wat wensen.
Daarvoor heeft zij op de lijst van uit te voeren werken na 1 980 onder
meer geplaatst: de revisie van het stadhuiscarillon te Tholen, de aan
passing en vergroting van de capaciteit van de jachthaven te Sint-An
naland, de vergrotinê van het dorpshuis te Sint-Annaland, de over
dekking van een bestaand zwembad of de bouw van een nieuw over
dekt zwembad, de bouw van een gymnastieklokaal te Sint-Maartens
dijk, de aanleg van een fietspad langs de weg Poortvliet-Sint-Anna-
land, uitbreiding van de begraafplaatsen te Tholen en Oud-Vosse-
meer.
Wat betreft de overdekking van een zwembad of de bouw van een
overdekt zwembad kan worden opgemerkt, dat sinds geruime tijd een
daarover uitgebracht rapport van de Zeeuwse Sportraad voor behan
deling gereed is.
De aanleg van een fietspad langs de weg Poortvliet-Sint-Annaland is
op deze lijst terecht gekomen, aangezien niet te verwachten is dat een
hogere subsidie voor dit werk kan worden verkregen dan 50% van de
kosten. Als gevolg-hiervan vinden burgemeester en wethouders de
resterende investering onverantwoord hoog.
Is een gemeentebegroting nu wel zo belangrijk voor de bevolking? gemeenschappelijke voorzieningen op zijn minst gehandhaafd blijven,
Ongetwijfeld, want zoals uzelf aan de hand van uw maandsalaris kunt zoniet worden verbeterd. U zult begrijpen, dat liet over het algemeen
bepalen, wat u er wel of niet mee kan doen, zo kan een gemeente, niet zo gemakkelijk is om inkomsten en uitgaven met elkaar in even-
uitgaande van het geld dat zij voor het komende jaar 1980 ter wicht te brengen. Het Thoolse gemeentebestuur verkeert in de geluk-
beschikking heeft, bepalen wat voor de bevolking in het komende jaar kige omstandigheid een redelijk sterke begroting te kunnen presente
kan worden gedaan. Daarbij wordt er nog steeds vanuitgegaan, dat de ren. Hoe dat in zijn werk is gegaan kunt u hieronder lezen.
INKOMSTEN UITGAVEN
1: de onroerend-goedbelasting: deze gemeentelijke belasting die in 1: algemeen beheer (dit zijn kosten van de raadsleden, salarissen
de plaats is gekomen van de straat- en rioolbelasting, de grondbe- ambtenaren, huisvesting van de gemeentelijke organen enz.)(vorig
lasting en personele belasting geeft een verwachte opbrengst van jaar 11 nu 1 1,2%) ƒ4.785.716,65
ƒ1.392.000,— 2: openbare veiligheid, volksgezondheid, en volkshuisvesting
Dit is per inwoner een bedrag van ƒ75,65 (1979 was dit 71,27). (onder andere de kosten van brandweer en ambulance vallen hier-
De toename is ontstaan door de groei van de bebouwing. Het onder)(vorig jaar 21 nu 20,1 ƒ8.583.459,71
bedrag vormt 3,3% van de totale gemeentelijke inkomsten. 3: openbare werken en gemeentelijke eigendommen (onderhoud
2: de overige plaatselijke belastingen: naast de onroerend-goedbe- van straten en plantsoenen, openbare verlichting e.d.) (vorig jaar
lasting betalen de burgers ook baatbelasting, hondenbelasting, 14%, thans 1 3,4%) ƒ5.722.100,75
toeristenbelasting, drank- en horecabelasting, haven- en kadegel- 4: onderwijs, (kleuteronderwijs, basisscholen, voortgezet onderwijs,
den, bouw- en welstandsleges, beg raaf rechten enz. Voor 1980 zowel openbaar als bijzonder) (blijft 22%) ƒ9.363.260,72
wordt dit totaal geschat op ƒ1.256.408,—. 5: cultuur, sport en recreatie (subsidiëren van verenigingen, kosten
Per inwoner is dit 68,28 (vorig jaar 56,90). De toename van dit sportvelden en, overdekte akkommodaties w.o. sporthal/gemeen-
bedrag is hoofdzakelijk toe te schrijven aan de ingebruikname van schapscentrum Tholen, tennisbanen, subsidie streekmuseum,
de sportvisjachthaven Stavenisse. Het totaalbedrag vormt 3% van kosten dorpshuizen) (vorig jaar 4%, nu 4,67%) 1.989.679,38.
de gemeentelijke inkomsten. 6: sociale zorg en maatschappelijk werk (bijstandsuitkeringen,
3: de uitkeringen die het Rijk aan de gemeente verstrekt: de subsidie welzijnsorgaan en andere instellingen) (was 1 8%, wordt
rijksoverheid verstrekt de gemeente een aantal vaste uitkeringen. 18,8%) ƒ8.026.777,—
Zo krijgt de gemeente per inwoner en per vierkante meter een 7: economische aangelegenheden (kosten die gemaakt worden
bepaald bedrag. Voorts wordt een vergoeding voor onderwijskos- voor industrieterreinen maar ook voor de ziekenhuisbus) (in 1 979
ten ontvangen, terwijl ook de kosten voor sociale zorg (bijstand- 7%, in 1980 6,9%) ƒ2.957.626,45
suitkeringen) voor een groot deel door het Rijk worden betaald. 8: overige en onvoorziene uitgaven (van 3% naar 2,8%)
Tenslotte krijgt de gemeente enkele belangrijke bijdragen voor de ƒ1.1-99.767,85
volkshuisvesting, alsmede een uitkering voor de twee historische
stadskernen Tholen en Sint-Maartensdijk. Voor 1980 worden deze
inkomsten geschat op ƒ30.272.557,95.
Per inwoner is dat een bedrag van 1.645,25. De uitkeringen van
het Rijk zijn goed voor 71% van de gemeentelijke inkomsten. Dit
percentage werd ook in 1979 bereikt.
4: de overige inkomsten: er zijn naast het voorgaande nog een groot
aantal gemeentelijke inkomsten, die kunnen bestaan uit rente en
aflossingen van leningen die door de gemeente zijn verstrekt, rente
van reserveringen enz. Voor 1 980 worden deze geschat op
ƒ9.707.422,56. Vorig jaar was dit nog 23% nu nog 22,7% van
alle inkomsten.
TOTAAL AAN INKOMSTEN ƒ42.628.388,51. TOTAAL AAN UITGAVEN ƒ42.628.388,51
Deze twee cirkel-grafieken geven de inkomsten en uitgaven in pro
centen aan. De betekenis van de nummers kunt u in het overzicht
hierboven terugvinden.
Het hoofdbestanddeel van de aanbiedingsbrief bij de begroting 1 980
wordt gevormd door het hoofdstuk onderwijs. Uitgebreid wordt inge
gaan op een prognose van het te verwachten aantal leerlingen voor
kleuter- en lagere scholen op het eiland Tholen. Voor de kleuterscholen
is een prognose van 4 jaar gemaakt, voor de lagere scholen voor 6 jaar.
Waarom wordt er een prognose gemaakt?
Sedert het begin van dit kalenderjaar moet er voor de bouw van een
lokaal bij een kleuter- of lagere school eerst goedkeuring van het
ministerie van onderwijs worden verkregen. Bij de over te leggen
gegevens aan het ministerie behoort ondermeer ook een prognose van
het te -verwachten aantal leerlingen van de school gedurende de
eerstkomende 1 5 jaar. Wanneer uit deze prognose blijkt dat een
schoollokaal niet gedurende deze termijn van 1 5 jaar voor het onder
wijs noodzakelijk is, bijvoorbeeld door daling van het aantal leerlingen,
waardoor het lokaal komt leeg te staan, dan wordt slechts goedkeuring
gegeven voor de bouw van een noodlokaal. Op deze wijze heeft "Den
Haag" een dikke vinger in de onderwijspap. Daar bepaalt men name
lijk welk soort lokalen er gebouwd worden. De gemeente mag hier wel
van afwijken, maar zal dan een niet onaanzienlijk deel van de bouw
kosten van de lokalen voor eigen rekening moeten nemen.
Het is dus voor de gemeente van belang te weten hoeveel leerlingen in
een bepaald schooljaar voor een school verwacht mogen worden.
Daardoor wordt het mogelijk tijdig bij het ministerie stappen te on
dernemen voor Ijet verkrijgen van goedkeuring voor de bouw van een
lokaal bij de school die uitgebreid moet worden. De prognose is op
deze wijze een instrument om het onderwijs aan de scholen voor de
toekomst zoveel mogelijk ongestoord voortgang te laten vinden.
BEGROTING 1980
Ons milieu vraagt de laatste jaren meer en meer aandacht. En terecht.
Het is in ieders belang dat we zuinig zijn op wat we hebben of nog
krijgen. Ook de gemeente krijgt meer en meer te maken met milieu-
aspekten. Neem nu bijvoorbeeld de vuilverwerking.
Van de zijde van de bevolking kwamen er nogal wat klachten over
overlast die zij ondervond van de stortplaats "de Tuttelhoek". Het
grootste euvel bleek de rookoverlast te zijn. Deze klachten maakte dat
ook van de zijde van de provincie een onderzoek werd ingesteld.
Gekonkludeerd werd dat het gemeentebestuur de voorwaarden die in
de hinderwetvergunning voor "de Tuttelhoek" zijn opgenomen, niet
geheel naleefde. Het feit dat in de direkte omgeving van de stortplaats
een aanvang werd genomen met dijkversterkingswerkzaamheden en
het gegeven dat de capaciteit van "de Tuttelhoek" in zijn huidige vorm
uitgeput raakte, hebben geleid tot het maken van een herinrichtings
plan voor de stortplaats.
In overleg met de provincie is bij het opstellen van het plan ingespeeld
op de eisen waaraan de nieuwe hinderwetvergunning voor "de Tut
telhoek" moet gaan voldoen. Om de kosten van de herinrichting te
drukken is gestreefd naar een gelijktijdige uitvoering van de werk
zaamheden met de dijkversterkingen. Het herinrichtingsplan op zich
voorziet in een capaciteitsuitbreiding. Deze uitbreiding wordt "verti
kaal" tot stand gebracht. Dit betekent simpelweg dat het vuilnis ges
tort wordt op de bestaande lagen. Dit kan doordat rondom de stort
plaats een kleine dijk wordt aangelegd. In het kader van de hinder-
weteisen wordt de stortplaats omringd door een deugdelijke afraste
ring. Dit is nodig om het zwerfvuil tegen te gaan. Het herinrichtings
plan is inmiddels door de raad geaccepteerd. De gemeenteraad stelde
een bedrag van 3 ton beschikbaar. Ook in de verwerkingssfeer (op de
stortplaats) en de ophaalsfeer (vuilniswagen) staan we voor een aantal
noodzakelijke investeringen. De laadschop die tot voor kort op de
stortplaats in gebruik was ging nogal wat gebreken vertonen. Gekon
kludeerd is inmiddels ook dat deze laadschop niet volledig aan de
verwachtingen kon voldoen. Het werk op de stortplaats vindt over het
algemeen onder buitengewoon zware omstandigheden plaats. Een
zogenaamde vuilniscompactor (vuilverdichter) is een machine die veel
beter tot zijn recht komt. De machine is mede door zijn stalen wielen
erg zwaar. Het vuilnis wordt daardoor duidelijk verdicht (compact
gemaakt), waardoor de capaciteit van de stortplaats overeen reeks van
jaren groter wordt. De machine verwerkt het vuilnis ook veel beter en
sneller als de oude laadschop. In principe wordt namelijk het dagelijks
aangevoerde vuilnis nog dezelfde dag verwerkt (zoals het afdekken
met een laagje grond). De aanschafkosten van deze vuilverdichter
bedragen circa ƒ270.000,
De laatste investenng die gedaan moet worden ligt in de ophaalsfeer.
Alleen doordat het personeel van de ophaaldienst een fiks aantal
overuren maakt kan in de gehele gemeente nog wekelijks het vuilnis
worden opgehaald. Bij gevolg dient het onderhoud aan de vuilniswa
gen in de avonduren of 's zaterdags plaats te vinden. De gemeente
komt dus heel duidelijk tijd te kort in de ophaalsfeer. Dit kan op 2
manieren worden opgevangen. Een gedeelte van de ophaaldienst kan
worden uitbesteed dan wel kan worden overgegaan tot de aanschaf
van een tweede wagen. Uitbesteden is dermate duur dat nu al kan
worden vastgesteld dat de aanschaf van een tweede vuilniswagen,
ondanks het feit dat deze in het begin nog niet dagelijks zal meedraai
en, goedkoper is. Met de aanschaf van deze tweede wagen is een
investering gemoeid van circa ƒ180.000,—. Al met al staat het ge
meentebestuur voor een totaal van investeringen tot een bedrag van 7
V4 ton. Hierbij is nog geen rekening gehouden met de personele
konsekwenties. Uiteindelijk zal de tweede vuilniswagen ook bemand
moeten worden. Wat hebben we over voor ons milieu, zo luidt de
aanhef van dit artikel. Alhoewel voorshands het voornemen bij het
kollege bestaat de reinigingsrechten niet meer dan trendmatig te ver
hogen (voor 1 980 komt dit neer op 5 V4%) moeten we voor de nabije
toekomst ontegenzeggelijk rekening houden met een extra bijdrage in
de te maken kosten. De Tholenaar is altijd trots kunnen zijn op zijn
fraaie, natuurrijke en milieuvriendelijke eiland. Als we willen kan dat
zo blijven. We moeten er dan wel iets voor over hebben.
In de aanbiedingsbrief maakt het kollege van burgemeester en wet
houders melding van een mogelijke verruiming van de openingstijden
van de horecagelegenheden. In de eerstkomende maanden wenst zij
deze materie in de raad aan de orde te stellen.
Aan de ene kant wil zij daarbij aandacht schenken aan de vaak voor
komende klachten (geluidsoverlast) van bars en café s, het zogenaamd
verstoren van woon- en leefklimaat. Aan de andere kant heeft het
kollege ook oog voor de problemen die de thans geldende sluitingstij
den opleveren voor de exploitanten en de bezoekers van de horeca
gelegenheden. Het kollege stelt zich voor een serie maatregelen te
treffen. Met deze maatregelen moet worden bereikt dat ontoelaatbare
aantasting van woon- en leefklimaat en verstoring van de openbare
orde wordt tegengegaan. De horeca-exploitanten krijgen meer vrijheid
om de openingstijden van hun bedrijf te regelen. Een aantal wettelijke
maatregelen om deze doeleinden te bereiken kunnen zijn:
wijziging van de drank- en horecaverordening in die zin, dat hel
(behalve met een ontheffing van het kollege) verboden is horeca-
inrichtingen van een bepaalde aard in de gemeente te vestigen;
het uitvoeren van een strenger toezicht op de geluidshinder. Ook
kan een aanpassing van de geldende bepalingen voor geluidshin
der worden uitgevoerd;
verruiming van de bepalingen omtrent het sluitingstijdstip van
horeca-inrichtingen. Gehandhaafd blijft de bevoegdheid om bij
gebleken hinder een vroegtijdige sluiting voor te schrijven.