Eerste bruidspaar in
nieuwe trouwzaal
Extra bus van 1 /4 miljoen
nodig op lijn St.-Annaland
Variatie op de Thoolse dagen
6A' -
BOUMAN POTTER
Thools experiment
Funderend Onderwijs op de
bezuinigingsschommel.
B en w Flipland weigeren
opnieuw jachthaven
kanaalschap
Het rijke bezit
Voor z'n raap.
In verband met nieuwe halte Mossellaan Tholen
Haken en ogen
Molenstraat
Poortvliet
St. Annaland
Rapport
60-jarige
bruiloft in
Stavenisse
Veiligheid
Lid\fereniging
Goud-en
Zilversmeden
DEZE WEEK
Wel bereid helft voorbereidingskosten te betalen
B en w van St.Philipsland wijzen een verzoek van het kanaal
schap De Eendracht af, om planologische maatregelen te tref
fen voor de geplande jachthaven aan de Krabbenkreekdam.
Gezien het belang van de werkhaven voor de binnenschippers,
is het college wel bereid vijftig procent van de voorbereidings
kosten te betalen omdat St. Philipsland hierbij meer dan even
redig belang heeft.
Eigen schippers
Donderdag 21 juni 1979
35e Jaargang no. 32
Eendrachtbode Postbus 5
4697 ZG Sint-Annaland
Telefoon 01 665-2752 Telex 54520
Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen
en Sint-Philipsland, waarin opgenomen de
Thoolse Courant en het Advertentieblad
Verschijnt donderdag
Postrekening 1 2 44 07
Bankrekening 30 30 05 556
Abonnement 12,00 per halfjaar, per post
15,00, losse nummers 0,60.
Opgave advertenties voor dinsdag 16 00
uur Advertentieprijs 0,26 plus btw per
mm
Spierinkjes t/m 20 woorden 6,00 contant
inclusief btw Op rekening 7,00
Hoofdredacteur G Heijboer
Er was een tijd dat het eigen huisje
het...einde was, zoals dat tegenwoordig
wordt uitgedrukt. In welke armoedige
omstandigheden men ook verkeerde,
wie erin slaagde met een hypotheek van
de warme bakker dat eigen huisje te ve
roveren, was als'het ware in eigen, kleine
kring de man in bonus. Tijden verande
ren en daarmee ook de als het ware za
ligmakende gedachte van de grote vol
doening dat eigen huisje te bezitten.
Toch mag zo'n voldoening in een men
senleven niet worden onderschat. Niet
de welvaart maakt rijk, maar de 'vero
vering'. Hoeveel meer voldoening geeft
de eigen gekweekte, aangevreten radijs
niet boven het pronkgave exemplaar dat
bij de groenteman kan worden gekocht.
Dat speelde ons toch wel door het hoofd
bij de Thoolse raadsbeslissing, dat wo
ningwetwoningen ook in de toekomst
voor de huurders niet te koop zijn. Geen
twijfelachtige beslissing, maar een
machtige raadsmeerderheid van de
sterkste fracties: SGP, PvdA, CDA. Met
de socialisten voorop waren ze vrijwel
eensgezind in hun afwijzing. De ge
meenteraad van St. Philipsland spreekt
er woensdagavond over en b en w xVillen
het beleid voortzetten om woningwet
woningen te verkopen. Een handvol ki
lometers verder hebben de huurders dus
veel meer mogelij khedendan hun
Thoolse collega's. Er valt natuurlijk heel
wat te zeggen voor de afwijzende beslis
sing van de Thoolse raad. Niet alleen om
moeilijkheden te voorkomen bij de ad
ministratie en het ouderhoud van de
woningstichting, maar ook door het
verlies van goedkope huurwoningen
voor jonge gezinnen. De raadsmeerder
heid sloot echter alle mogelijkheden af,
terwijl het ons sympathieker overkwam
om enige ruimte te scheppen en een
gaatje open te laten zoals de VVD dat
wilde. Alleen bleef dat wat vaag en bleef
het beperkt tot de goedkoopste huur
woningen, wat misschien bij andere
fracties averechts werkte. De SGP liet
namelijk blijken voor de verkoop van
duurdere woningwetwoningen nog wel
een uitzondering te willen maken.
De PvdA was het sterkst in de afwijzing.
Toch zien we niet direct de gedienstig
heid van die partij in dit opzicht voor,
wat men dan tegenwoordig nog 4wil
noemen, de kleine man. Vooral ged
achtig aan de levens- en arbeidsvreugde
bij die toenmalige arbeiders wegens de
verovering van het eigen huis, vinden we
dat VVD-gaatje niet eens zo onwezen
lijk. Mensen wier portemonnee in feite
toch ontoereikend is om de toch altijd
duurdere premiewoning te veroveren,
zouden misschien door dat gaatje een
kans worden geboden toch de vreugde
van het.eigen woningbezit deelachtig te
worden.
Het Ministerie van Volkshuisvesting
stelt bovendien voorwaarden aan het
inkomen van de adspirant koper, terwijl
deze de woning binnen een bepaalde
tijd ook niet mag verkopen of bij nood
zakelijke verhuizing terug moet verko
pen aan de gemeente of woningstich
ting. Er zijn dus waarborgen dat de wo
ningwetwoningen eigendom worden
van de mensen waarvoor ze bedoeld
zijn. Of de verkoop daarom vanuit so
ciaal oogpunt afgeketst moet worden,
laat bij ons twijfels over.
Het was als het ware een hartekreet, die
de wethouder van Onderwijs aan het
eind van de Thoolse raadsvergadering
liet horen: de grote teleurstelling dat er
van rijksoverheidszijde niet dat geld be
schikbaar was gesteld, dat er minimaal
nodig is voor het experiment Funderend
Onderwijs op Tholen. Dat is een harde
klap, nadat met veel verve een op Tho
len unaniem enthousiasme tot stand was
gebracht, hoewel twee scholen over de
streep getrokken moesten worden.
Het stelt temeer teleur omdat vorig jaar
oktober daartoe al het licht van de mi
nister min of meer op groen was gezet.
Misschien wil men een vorig kabinet
verwijten dat het de oorzaak is geweest
van dit onderwijsrumoer, het moet dan
toch het huidige kabinet worden aange
rekend dat de gemeente in de waan werd
gelaten dat het op zijn pootjes zou te
rechtkomen. Van noodzakelijke bezui
nigingen kon men ook oktober vorig
jaar al iets afweten. Aan de noodzake
lijkheid van dat gas terugnemen, willen
we geen speldekop af of toe doen, maar
wel wordt het de hoogste tijd, dat het
kabinet dat ook tijdig en dan recht voor
z'n raap durft te zeggen. Niet eerst blij
maken met een al dood musje. Meer
respect voor de noodzaak van bezuini
gen zal er zijn of komen als niet eerst de
kraan opengaat om als het water werke
lijk nodig is, te worden dichtgedraaid.
Aan struisvogelpolitiek heeft niemand
wat, zeker niet dat eerst zo enthousiaste
Thoolse Onderwijs voor dit experiment
om het Lager Onderwijs beter te laten
aansluiten bij het Voortgezet Onderwijs.
Mej. C.A. Remijn uit Oud-Vossemeer
en dhr. P.C. Floren uit Breda vormden
op vrijdag 8 juni het eerste bruidspaar
dat het ja-woord gaf in de nieuwe
trouwzaal van het gemeentehuis te St.
Maartensdijk. Ambtenaar van de bur
gerlijke stand C.W. Droogers liet de
premiere niet ongemerkt voorbijgaan.
Namens het gemeentebestuur bood hij
het boekje 'De stad-, recht- en raadhui
zen op Tholen' aan van gemeente-ar
chivaris J.P.B. Zuurdeeg. Tijdens deze
eerste trouwplechtigheid in het histori
sche deel van het gemeentehuis, waren
er ook Zeeuwse klederdrachten te zien.
De familie Remijn komt oorspronkelijk
van Zuid-Beveland en vandaar de
Zeeuwse mutsen. Een opvallend feit was
verder, dat de bruid, die 23 jaar bij de
damesconfectiefabrick Elvina in St.
Maartensdijk werkzaam was, in de
buurt van de trouwzaal op de Smer-
diekse markt destijds met haar werk
voor Elvina begon. Het bruidspaar
heeft nu Tholen verlaten in verband met
vestiging in Breda.
De Thoolse gemeenteraad heeft maan
dagavond geld beschikbaar gesteld voor
de aanleg van een nieuwe bushalte aan de
Mossellaan in de nieuwbouwwijk Da
lempolder in Tholen. "Veel mensen zul
len we daar een plezier mee doen", zei
mevr. Deurloo. Raadslid van Schetsen
was wat terughoudender met zijn com
plimenten gezien het grote compliment
dat destijds voor het busstation aan de
Ten Ankerweg/Molenvlietsestraat ge
geven werd, maar dat er niet kwam.
Met een nieuwe halte aan de Mossellaan
zouden verschillende verzoeken inge
willigd worden, terwijl de als minder
aantrekkelijk ervaren route via de Park
singel zóu kunnen vervallen. De bus
haltes aan de Ten Ankerweg en Grind
weg blijven bestaan. De nieuwe halte
aan de Mossellaan is geprojecteerd bij
het voetpad door Dalempolder. Voor de
bewoners van Dalempolder wordt de
loopafstand naar de bushalte met deze
nieuwe voorziening drastisch vermin
derd, aldus het voorstel van b en w.
Daarin stond ook, dat de bus via de
Molenvlietsedijk, Mossellaan en Kón.
Julianastraat zal gaan rijden, maar
maandagavond noemde wethouder
Versluijs de route net andersom. Hij
achtte dat de veiligste route omdat dan
in de Kon. Julianastraat voor de bus
minder wegen van rechts komen dan
andersom. Mevr. Deurloo dacht nog aan
eenrichtingsverkeer in de Kon. Juliana
straat, maar de burgemeester vond dat
het niet overdreven moest worden voor
maximaal twee bussen per uur. Hij
dacht daarom niet aan zo'n verkeers
maatregel. In de praktijk is bovendien
gebleken dat bussen in het algemeen
minder ongelukken veroorzaken. De
bestuurders zijn gewend in druk verkeer
te rijden.
Van Schetsen wilde weten wat er bes
proken was met de Rijksverkeersin
spectie en wie daarbij aanwezig waren.
Welke zijn verder de consequenties voor
de tijdsduur en voor de financiën? Is de
bushalte St. Annaland ook besproken?,
aldus de PvdA-fractievoorzitter. On
danks de betere voorziening voor de
bewoners van Dalempolder vond ook
raadslid van Gorsel dat er nog haken en
ogen aan dit voorstel zaten.
Wethouder Versluijs antwoordde, dat
politie, verkeersinspectie, busonderne
mer en gemeente vertegenwoordigd
WON ING IN RICHT
Advertentie IM.
waren tijdens de bespreking over de
nieuwe bushalte. Daarbij bleek, dat de
tijd op de route St. Annaland/Bergen op
Zoom nu al te kort is. Er moet te hard
gereden worden. De nieuwe halte aan de
Mossellaan kost vier minuten op deze
route. Er is voor deze lijndienst een extra
bus nodig van een kwart miljoen gulden.
We hopen dat dit zo vlug mogelijk ge
realiseerd wordt, zodat mei volgend jaar
de nieuwe halte in gebruik kan worden
genomen, aldus de wethouder.
Het voorstel ziet er nu wat minder
vriendelijk uit, concludeerde van Schet
sen. Als voor vier minuten meer rijtijd
een extra bus van een kwart miljoen
nodig is, dan kan dat ook voor tien mi
nuten. Waarom niet tegelijk de halte St.
Annaland in dit v orstel opgenomen?,
zei de PvdA-fractievoorzitter.
Wethouder Versluijs antwoordde dat de
bushaltes in St. Annaland en Scherpe-
nisse al eerder aan de orde kwamen.
Voor St. Annaland was elke verlenging
van de rijtijd ongewenst omdat er al veel
te hard gereden moet worden. Qua rij
tijd is St. Annaland nu geen probleem
meer, aldus Versluijs.
De burgemeester vulde aan. dat de
plaats nog wel problemen geeft. De
scherpe hoeken in St. Annaland geven
moeilijkheden voor de bussen. Als mo
gelijke halteplaatsen zijn de Ring en de
Schutse bekeken.
Desgevraagd kon busondernemer v.d.
Klundert noch de rijksverkeersinspectie
duidelijk maken waarom de extra bus
nodig is, terwijl op de lijn St. Anna
land/Bergen op Zoom tot zes uur t's
avonds twee bussen rijden, waarvan er 6
een steeds drie kwartier stilstaat in St.
Annaland. Ook bij handhaving van de
voorgeschreven maximum snelheid van
80 km en de vier minuten extra voor de
nieuwe halte Mossellaan Tholen, zou de
bus nog wel een halfuur in St. Annaland
staan.
Volgens v.d. Klundert maakt de rijks
verkeersinspectie momenteel een rap
port van de lijndienst op Tholen. De
dienstregeling is nu al te krap, afgezien
van het oponthoud door verbetering van
de Halsterseweg in Bergen op Zoom.
Met een nieuwe halte komt er een tekort
aan een bus en personeel. Overigens
verwees men ons naar de verkeersin
spectie.
woordvoerder noemde de extra bus
'volkomen prematuur' omdat de aan
vraag voor het Ministerie nog niet bin
nen was in Middelburg. De Zeeuwse
Verkeersinspectie moet advies uitbren
gen aan de Minister.
Volgens de woordvoerder kan er een
oorzakelijk verband zijn tussen de nieu
we halte en de extra bus, maar het kun
nen ook twee nevengeschikte zaken zijn.
Zolang de beslissing óver de extra bus
niet was gevallen, wilde verkeersinspec
tie geen verduidelijking geven over de
extra bus in verhouding tot het stilstaan
van de bus in St. Annaland. De woord
voerder liet alleen nog weten, dat het
gemeentebestuur hecht aan de vier re-
tourritten St. Annaland/St. Maartens
dijk.
Teleurstellend ministerieel beleid
Voor het experiment Funderend Onder
wijs op Tholen is er de eerst komende
drie jaar telkens 7 ton van de Rijksover
heid nodig, maar de huidige Ministeriële
toezegging gaat niet ver dan 5,5 ton.
Daarmee is dit Thoolse experiment nog
voor het aan de eerste uitvoeringsstap
toe is wel zodanig op het vinkentouw
verzeild, dat een groot vraagteken rijst of
het nog wel doorgang kan vinden. Tot
deze hartekreet kwam maandagavond op
een laat vergaderingsuur de wethouder
van Onderwijs, de heer J. Versluijs.
Hij vond het gewenst het gemeentebes
tuur en daarin ook het publiek op de
hoogte te stellen van de voor het Thoolse
onderwijs teleurstellende jongste ont
wikkeling. In zijn verklaring plaatste de
onderwijsportefeuille beheerder alles
nog eens op een rijtje. Vorig jaar werd
het experiment aangekaart, waarbij ook
Tholen in aanmerking kwam. Er was
een niet direct onverdeeld enthousias
me, maar in januari 1979 was er de de
finitieve aanmelding van het complete
Thoolse Onderwijsveld om in het expe
riment mee te doen. Er werd een werk
groep gevormd, die uit alle Thoolse on-
derwijsgeledingen bestond en op 26
april was er met medewerking van de
RPCZ een pfojektplan, dat ieders in
stemming had. Ook de bestuurlijke
werkgroep stond er volledig achter. De
minister werd geadviseerd het experi
ment funderend onderwijs op Tholen te
starten met bovendien een positief ad
vies van de Onderwijsraad.
'Nu blijkt echter dat er bij öet Ministerie
van Onderwijs niet voldoende geld be
schikbaar is voor het aantrekken van
extra personeel en het aantrekken van
extra begeleiders door het RPCZ. De
verschillen bestaan hierin, dat er de eer
ste drie jaar als kosten voor extra on
derwijzers en materiële voorzieningen 5
ton nodig zou zijn en 2 ton voor de be
geleidingsdienst, terwijl er maar be
schikbaar zóu komen respectievelijk
410.000,- en 150.000,- of in to
taal 5,6 ton. Daarmee komt het experi
ment wel op de schopstoel, omdat juist
die 7 ton reeds als minimaal werd aan
gemerkt. Die maandag werden door de
wethouder van onderwijs alle (telefoon)
registers opengetrokken en was men bij
de hoogte regionen beland. Omtrent het
antwoord op de noodkreet vanuit Tho
len, kon de heer Versluijs nog geen con
creet antwoord geven. Wel dat er een
zodanige verontrusting bestaat, dat het
zonder nadere faciliteiten van rijksover
heidswege een dubbeltje op zijn kant zal
worden of dit experiment doorgang kan
vinden.
In de raad werd de mededeling met zorg
aangehoord..Er kwam voortshands een
korte reactie, met name van de PvdA-er
J. de Bres, die er vooraf zijn genoegen
over uitte, dat alle scholen op Tholen tot
het experiment bereid waren, vervol
gens lof had voor de snelle opzet, maar
het ook moeilijk kon verkroppen, dat
men op 16 oktober van het vorig jaar
nog wel met dat alles akkoord kon gaan,
maar er thans op terugkomt vanwege
een ontoereikend budget. Hij hoopte dat
alles gedaan zal worden om het experi
ment alsnog van de grond te krijgen.
Ook de VVD en SGP fracties hoopten
dat dit laatste zou lukken. De wethouder
van Onderwijs bleek er duidelijk ernstig
over bezorgd te zijn.
In Middelburg was mfen huiverig om
uitspraken te doen. "We houden toe
zicht op de naleving van de voorschrif
ten voor het personenvervoer, zoals de
rijtijd. Die is nu te kort en de veiligheid
is in 't geding. De rijtijd St. Anna
land/Bergen op Zoom is 28 minuten,
maar de bus komt al jaren te laat aan",
aldus de woordvoerder van de verkeer
sinspectie.
Hij bevestigde dat er een onderzoek
gaande was, maar verder was dat 'voor u
een vraag en voor mij een weet'. De
Juwelier
horloger
opticiën
Grote Kerkstraat 5 - Steenbergen
Tel. 01670-33 85
Adri C. Broekhuis, een begrip voor kwaliteit en service
Advertentie IM
Het echtpaar Hage-van Oeveren vierde
dinsdag 19 juni in de eigen woning aan
het bos te Stavenisse de diamanten
bruiloft. Zestig jaar geleden werd het
huwelijk voltrokken door burgemeester
A.F. Hanssens. Golven van lief en leed*
hebben het bruidspaar in die lange hu-
welijksrit overspoeld. Met dankbaar
heid ervaart de 84-jarige bruidegom en
de 83-jarige bruid nog een goede ge
zondheid. Die goede lichamelijke en
geestelijkheid omstandigheden maken
het dhr. Hage nog mogelijk dagelijks
wat op het land te werken, terwijl zijn
vrouw het huishouden kan doen. Zon
dag voor zondag kan men het echtpaar
Hage tweemaal in de kerk zien.
Het is nu nog slechts een klein gezin
netje, maar toch zijn er in het huisje aan
het bos in de eerste huwelijksjaren der
tien kinderen geboren, van wie er nog
zeven in leven zijn. Zo was er naast de
levensvreugde ook het leed, want het
echtpaar Hage verloor heel jonge kin
deren en twee oudere, een tijdens de
ramp in 1953 en de andere vlak na de
oorlogstijd. Dat verlies wordt nooit ver
geten, maar gedacht wordt eveneens aan
ue rijkdom -an ,.1 7 kinderen, 26 klein
en 17 achterkleinkinderen.
Dhr. Hage heeft gedeeltelijk in loon
dienst, gdeeltelijk als zelfstandige in de
landbouw gewerkt. Alles wat Stavenisse
betreft, is het echtpaar bijna zestig jaar
lang bekend
Het huwelijksjubileum werd dinsdag in
familiekring gevierd, maar er waren wel
Het rijke bezit van het eigen huis
0
Klap voor experiment funderend
onderwijs
0
Raad Tholen wil geen woning
wetwoningen verkopen
0
Zonnige start van Thoolse dagen
0
Flipland weigert medewerking
aan kanaalschap
0
Eerste bruidspaar in 'oude'
trouwzaal
0
Messteken na kermis
0
Plan Noord St. Maartensdijk
weer op de proppen
0
Vraagtekens over munitie-opslag
schietverenigingen
0
Thools schietbaanproject van ta
fel geveegd
0
Geen duizend schuurtjes in bui
tengebied
Eerste project integratie open
baar onderwijs in St. Maartens
dijk
0
Extra bus voor nieuwe bushalte
0
Thoolse raad over verkeerslichten
en zonne-energie
Het kolossale
Thoolse wegen
gewicht over
Gemeente
traatje
geeft Toetssteen ex-
Groen licht voor stil alarm
0
Zestigjarig bruidspaar
0
WILT U VERSTANDIG PRA
TEN, DOE ALS DE TIMMER
MAN: TWEE KEER METEN,
EEN KEER ZAGEN
0
Dit gevarieerde nummer bestaat
uit 16 pagina's
een stroom van kaarten van dorpsgeno
ten, een persoonlijke felicitatie van de
burgemeester en mevr. Baerends en ook
wethouder Moerland met zijn echtge
note. Een gelukwens ook nog vanaf deze
plaats namens vele lezers voor het zes
tigjarige bruidspaar Hage-van Oeveren
in Stavenisse.
Na de kroonuitspraak - waarover hei
algemeen bestuur van het kanaalschap
De Thoolse dagen bieden tot en met za
terdagavond weer veel variatie zodat bij
zonnig weer het Pluimpotterrein in
Scherpenisse overstroomd zal worden
door oezoekers. Wanneer er echter een
paar druppels vallen, kunt u zich nog
vermaken in de grote tent, waar mid
denstanders uit Scherpenisse voor een
'Expo' zorgen, (zie pagina 6
Vanmiddag krijgen de bejaarden een
programma voorgeschoteld en van
avond om acht uur is de talentenjacht.
Vrijdag is de traditionele fokveedag met
's middags om drie uur ringsteken en om
vier uur trekkertrekwedstrijden. 's
Avonds is er een amusementsprogram-
Zaterdagmiddag komen de paarden aan
bod met een concours hippique en een
hackney show. Om twee uur is er ook
een kinderprogramma en de zeskamp
met acht ploegen (uit elke kern 1 plus
camping De Pluimpot). De foto toont
'een van de spectaculaire nummers bij
een vorige zeskamp en ongetwijfeld
heeft organisator W. Gèelhoed weer
nieuwe attracties bedacht. Om kwart
over vier is er een modeshow en om zes
uur de Thoolse dagen rally vanaf de
Paasdijkweg in Poortvliet, 's Avonds is
de prijsuitreiking tijdens het optreden
van het trio Los Rancheros en Combo
'67 in de grote tent op het Pluimpotter
rein te Scherpenisse.
overigens nog steeds moet vergaderen -
diende het dagelijks bestuur van het ka
naalschap bij b en w van St.Philipsland
een verzoek in om planologische maa
tregelen (een bestemmingsplan) te ne
men om de al lang geprojecteerde
jachthaven aan de Krabbenkreekdam te
kunnen aanleggen.
Woensdagavond om half acht bespreekt
de gemeenteraad deze zaak, maar b en w
kom'en met een afwijzend voorstel. Niet
de principiële bezwaren staan voorop,
maar eerst de herbezinning over de re
creatieve ontwikkelingen in de Ooster-
schelde. De stuurgroep Oosterschelde
vindt de Krabbenkreek een kwetsbaar
gebied met vogelbroed- en fourageer-
plaatsen, die door elke verdere recrea
tieve ontwikkeling aangetast zou wor
den.
Het tweede argument van b en w is de
beslissing van de raad in februari, om de
werkhaven als uitwijkmogelijkheid voor
binnenschippers aan te wijzen in ver
band met de herinrichting van de bes
taande haven als gevolg van de dijkver
sterkingen.
Ten derde wordt gesteld, dat het ka
naalschap onvoldoende tegemoet geko
men is aan de Fliplandse bezwaren ten
aanzien van zondagsrust en zondags
heiliging.
B en w wijzen er verder op, dat ook het
Zeeuws Coördinatieorgaan voor na-
tuur-, landschaps- en milieubescher
ming bezwaren heeft tegen een jachtha
ven aan de Krabbenkreekdam.
Burgemeester G. van den Berg, pen
ningmeester van het kanaalschap, heeft
zich in het dagelijks bestuur bereid ge
toond om de helft van de voorberei
dingskosten die de Eendracht voor de
jachthaven gemaakt heeft, te betalen. B
en w van Flipland hebben dat overge
nomen.
2é