Eerste bruidspaar in nieuwe trouwzaal Extra bus van 1 /4 miljoen nodig op lijn St.-Annaland Variatie op de Thoolse dagen 6A' - BOUMAN POTTER Thools experiment Funderend Onderwijs op de bezuinigingsschommel. B en w Flipland weigeren opnieuw jachthaven kanaalschap Het rijke bezit Voor z'n raap. In verband met nieuwe halte Mossellaan Tholen Haken en ogen Molenstraat Poortvliet St. Annaland Rapport 60-jarige bruiloft in Stavenisse Veiligheid Lid\fereniging Goud-en Zilversmeden DEZE WEEK Wel bereid helft voorbereidingskosten te betalen B en w van St.Philipsland wijzen een verzoek van het kanaal schap De Eendracht af, om planologische maatregelen te tref fen voor de geplande jachthaven aan de Krabbenkreekdam. Gezien het belang van de werkhaven voor de binnenschippers, is het college wel bereid vijftig procent van de voorbereidings kosten te betalen omdat St. Philipsland hierbij meer dan even redig belang heeft. Eigen schippers Donderdag 21 juni 1979 35e Jaargang no. 32 Eendrachtbode Postbus 5 4697 ZG Sint-Annaland Telefoon 01 665-2752 Telex 54520 Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint-Philipsland, waarin opgenomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad Verschijnt donderdag Postrekening 1 2 44 07 Bankrekening 30 30 05 556 Abonnement 12,00 per halfjaar, per post 15,00, losse nummers 0,60. Opgave advertenties voor dinsdag 16 00 uur Advertentieprijs 0,26 plus btw per mm Spierinkjes t/m 20 woorden 6,00 contant inclusief btw Op rekening 7,00 Hoofdredacteur G Heijboer Er was een tijd dat het eigen huisje het...einde was, zoals dat tegenwoordig wordt uitgedrukt. In welke armoedige omstandigheden men ook verkeerde, wie erin slaagde met een hypotheek van de warme bakker dat eigen huisje te ve roveren, was als'het ware in eigen, kleine kring de man in bonus. Tijden verande ren en daarmee ook de als het ware za ligmakende gedachte van de grote vol doening dat eigen huisje te bezitten. Toch mag zo'n voldoening in een men senleven niet worden onderschat. Niet de welvaart maakt rijk, maar de 'vero vering'. Hoeveel meer voldoening geeft de eigen gekweekte, aangevreten radijs niet boven het pronkgave exemplaar dat bij de groenteman kan worden gekocht. Dat speelde ons toch wel door het hoofd bij de Thoolse raadsbeslissing, dat wo ningwetwoningen ook in de toekomst voor de huurders niet te koop zijn. Geen twijfelachtige beslissing, maar een machtige raadsmeerderheid van de sterkste fracties: SGP, PvdA, CDA. Met de socialisten voorop waren ze vrijwel eensgezind in hun afwijzing. De ge meenteraad van St. Philipsland spreekt er woensdagavond over en b en w xVillen het beleid voortzetten om woningwet woningen te verkopen. Een handvol ki lometers verder hebben de huurders dus veel meer mogelij khedendan hun Thoolse collega's. Er valt natuurlijk heel wat te zeggen voor de afwijzende beslis sing van de Thoolse raad. Niet alleen om moeilijkheden te voorkomen bij de ad ministratie en het ouderhoud van de woningstichting, maar ook door het verlies van goedkope huurwoningen voor jonge gezinnen. De raadsmeerder heid sloot echter alle mogelijkheden af, terwijl het ons sympathieker overkwam om enige ruimte te scheppen en een gaatje open te laten zoals de VVD dat wilde. Alleen bleef dat wat vaag en bleef het beperkt tot de goedkoopste huur woningen, wat misschien bij andere fracties averechts werkte. De SGP liet namelijk blijken voor de verkoop van duurdere woningwetwoningen nog wel een uitzondering te willen maken. De PvdA was het sterkst in de afwijzing. Toch zien we niet direct de gedienstig heid van die partij in dit opzicht voor, wat men dan tegenwoordig nog 4wil noemen, de kleine man. Vooral ged achtig aan de levens- en arbeidsvreugde bij die toenmalige arbeiders wegens de verovering van het eigen huis, vinden we dat VVD-gaatje niet eens zo onwezen lijk. Mensen wier portemonnee in feite toch ontoereikend is om de toch altijd duurdere premiewoning te veroveren, zouden misschien door dat gaatje een kans worden geboden toch de vreugde van het.eigen woningbezit deelachtig te worden. Het Ministerie van Volkshuisvesting stelt bovendien voorwaarden aan het inkomen van de adspirant koper, terwijl deze de woning binnen een bepaalde tijd ook niet mag verkopen of bij nood zakelijke verhuizing terug moet verko pen aan de gemeente of woningstich ting. Er zijn dus waarborgen dat de wo ningwetwoningen eigendom worden van de mensen waarvoor ze bedoeld zijn. Of de verkoop daarom vanuit so ciaal oogpunt afgeketst moet worden, laat bij ons twijfels over. Het was als het ware een hartekreet, die de wethouder van Onderwijs aan het eind van de Thoolse raadsvergadering liet horen: de grote teleurstelling dat er van rijksoverheidszijde niet dat geld be schikbaar was gesteld, dat er minimaal nodig is voor het experiment Funderend Onderwijs op Tholen. Dat is een harde klap, nadat met veel verve een op Tho len unaniem enthousiasme tot stand was gebracht, hoewel twee scholen over de streep getrokken moesten worden. Het stelt temeer teleur omdat vorig jaar oktober daartoe al het licht van de mi nister min of meer op groen was gezet. Misschien wil men een vorig kabinet verwijten dat het de oorzaak is geweest van dit onderwijsrumoer, het moet dan toch het huidige kabinet worden aange rekend dat de gemeente in de waan werd gelaten dat het op zijn pootjes zou te rechtkomen. Van noodzakelijke bezui nigingen kon men ook oktober vorig jaar al iets afweten. Aan de noodzake lijkheid van dat gas terugnemen, willen we geen speldekop af of toe doen, maar wel wordt het de hoogste tijd, dat het kabinet dat ook tijdig en dan recht voor z'n raap durft te zeggen. Niet eerst blij maken met een al dood musje. Meer respect voor de noodzaak van bezuini gen zal er zijn of komen als niet eerst de kraan opengaat om als het water werke lijk nodig is, te worden dichtgedraaid. Aan struisvogelpolitiek heeft niemand wat, zeker niet dat eerst zo enthousiaste Thoolse Onderwijs voor dit experiment om het Lager Onderwijs beter te laten aansluiten bij het Voortgezet Onderwijs. Mej. C.A. Remijn uit Oud-Vossemeer en dhr. P.C. Floren uit Breda vormden op vrijdag 8 juni het eerste bruidspaar dat het ja-woord gaf in de nieuwe trouwzaal van het gemeentehuis te St. Maartensdijk. Ambtenaar van de bur gerlijke stand C.W. Droogers liet de premiere niet ongemerkt voorbijgaan. Namens het gemeentebestuur bood hij het boekje 'De stad-, recht- en raadhui zen op Tholen' aan van gemeente-ar chivaris J.P.B. Zuurdeeg. Tijdens deze eerste trouwplechtigheid in het histori sche deel van het gemeentehuis, waren er ook Zeeuwse klederdrachten te zien. De familie Remijn komt oorspronkelijk van Zuid-Beveland en vandaar de Zeeuwse mutsen. Een opvallend feit was verder, dat de bruid, die 23 jaar bij de damesconfectiefabrick Elvina in St. Maartensdijk werkzaam was, in de buurt van de trouwzaal op de Smer- diekse markt destijds met haar werk voor Elvina begon. Het bruidspaar heeft nu Tholen verlaten in verband met vestiging in Breda. De Thoolse gemeenteraad heeft maan dagavond geld beschikbaar gesteld voor de aanleg van een nieuwe bushalte aan de Mossellaan in de nieuwbouwwijk Da lempolder in Tholen. "Veel mensen zul len we daar een plezier mee doen", zei mevr. Deurloo. Raadslid van Schetsen was wat terughoudender met zijn com plimenten gezien het grote compliment dat destijds voor het busstation aan de Ten Ankerweg/Molenvlietsestraat ge geven werd, maar dat er niet kwam. Met een nieuwe halte aan de Mossellaan zouden verschillende verzoeken inge willigd worden, terwijl de als minder aantrekkelijk ervaren route via de Park singel zóu kunnen vervallen. De bus haltes aan de Ten Ankerweg en Grind weg blijven bestaan. De nieuwe halte aan de Mossellaan is geprojecteerd bij het voetpad door Dalempolder. Voor de bewoners van Dalempolder wordt de loopafstand naar de bushalte met deze nieuwe voorziening drastisch vermin derd, aldus het voorstel van b en w. Daarin stond ook, dat de bus via de Molenvlietsedijk, Mossellaan en Kón. Julianastraat zal gaan rijden, maar maandagavond noemde wethouder Versluijs de route net andersom. Hij achtte dat de veiligste route omdat dan in de Kon. Julianastraat voor de bus minder wegen van rechts komen dan andersom. Mevr. Deurloo dacht nog aan eenrichtingsverkeer in de Kon. Juliana straat, maar de burgemeester vond dat het niet overdreven moest worden voor maximaal twee bussen per uur. Hij dacht daarom niet aan zo'n verkeers maatregel. In de praktijk is bovendien gebleken dat bussen in het algemeen minder ongelukken veroorzaken. De bestuurders zijn gewend in druk verkeer te rijden. Van Schetsen wilde weten wat er bes proken was met de Rijksverkeersin spectie en wie daarbij aanwezig waren. Welke zijn verder de consequenties voor de tijdsduur en voor de financiën? Is de bushalte St. Annaland ook besproken?, aldus de PvdA-fractievoorzitter. On danks de betere voorziening voor de bewoners van Dalempolder vond ook raadslid van Gorsel dat er nog haken en ogen aan dit voorstel zaten. Wethouder Versluijs antwoordde, dat politie, verkeersinspectie, busonderne mer en gemeente vertegenwoordigd WON ING IN RICHT Advertentie IM. waren tijdens de bespreking over de nieuwe bushalte. Daarbij bleek, dat de tijd op de route St. Annaland/Bergen op Zoom nu al te kort is. Er moet te hard gereden worden. De nieuwe halte aan de Mossellaan kost vier minuten op deze route. Er is voor deze lijndienst een extra bus nodig van een kwart miljoen gulden. We hopen dat dit zo vlug mogelijk ge realiseerd wordt, zodat mei volgend jaar de nieuwe halte in gebruik kan worden genomen, aldus de wethouder. Het voorstel ziet er nu wat minder vriendelijk uit, concludeerde van Schet sen. Als voor vier minuten meer rijtijd een extra bus van een kwart miljoen nodig is, dan kan dat ook voor tien mi nuten. Waarom niet tegelijk de halte St. Annaland in dit v orstel opgenomen?, zei de PvdA-fractievoorzitter. Wethouder Versluijs antwoordde dat de bushaltes in St. Annaland en Scherpe- nisse al eerder aan de orde kwamen. Voor St. Annaland was elke verlenging van de rijtijd ongewenst omdat er al veel te hard gereden moet worden. Qua rij tijd is St. Annaland nu geen probleem meer, aldus Versluijs. De burgemeester vulde aan. dat de plaats nog wel problemen geeft. De scherpe hoeken in St. Annaland geven moeilijkheden voor de bussen. Als mo gelijke halteplaatsen zijn de Ring en de Schutse bekeken. Desgevraagd kon busondernemer v.d. Klundert noch de rijksverkeersinspectie duidelijk maken waarom de extra bus nodig is, terwijl op de lijn St. Anna land/Bergen op Zoom tot zes uur t's avonds twee bussen rijden, waarvan er 6 een steeds drie kwartier stilstaat in St. Annaland. Ook bij handhaving van de voorgeschreven maximum snelheid van 80 km en de vier minuten extra voor de nieuwe halte Mossellaan Tholen, zou de bus nog wel een halfuur in St. Annaland staan. Volgens v.d. Klundert maakt de rijks verkeersinspectie momenteel een rap port van de lijndienst op Tholen. De dienstregeling is nu al te krap, afgezien van het oponthoud door verbetering van de Halsterseweg in Bergen op Zoom. Met een nieuwe halte komt er een tekort aan een bus en personeel. Overigens verwees men ons naar de verkeersin spectie. woordvoerder noemde de extra bus 'volkomen prematuur' omdat de aan vraag voor het Ministerie nog niet bin nen was in Middelburg. De Zeeuwse Verkeersinspectie moet advies uitbren gen aan de Minister. Volgens de woordvoerder kan er een oorzakelijk verband zijn tussen de nieu we halte en de extra bus, maar het kun nen ook twee nevengeschikte zaken zijn. Zolang de beslissing óver de extra bus niet was gevallen, wilde verkeersinspec tie geen verduidelijking geven over de extra bus in verhouding tot het stilstaan van de bus in St. Annaland. De woord voerder liet alleen nog weten, dat het gemeentebestuur hecht aan de vier re- tourritten St. Annaland/St. Maartens dijk. Teleurstellend ministerieel beleid Voor het experiment Funderend Onder wijs op Tholen is er de eerst komende drie jaar telkens 7 ton van de Rijksover heid nodig, maar de huidige Ministeriële toezegging gaat niet ver dan 5,5 ton. Daarmee is dit Thoolse experiment nog voor het aan de eerste uitvoeringsstap toe is wel zodanig op het vinkentouw verzeild, dat een groot vraagteken rijst of het nog wel doorgang kan vinden. Tot deze hartekreet kwam maandagavond op een laat vergaderingsuur de wethouder van Onderwijs, de heer J. Versluijs. Hij vond het gewenst het gemeentebes tuur en daarin ook het publiek op de hoogte te stellen van de voor het Thoolse onderwijs teleurstellende jongste ont wikkeling. In zijn verklaring plaatste de onderwijsportefeuille beheerder alles nog eens op een rijtje. Vorig jaar werd het experiment aangekaart, waarbij ook Tholen in aanmerking kwam. Er was een niet direct onverdeeld enthousias me, maar in januari 1979 was er de de finitieve aanmelding van het complete Thoolse Onderwijsveld om in het expe riment mee te doen. Er werd een werk groep gevormd, die uit alle Thoolse on- derwijsgeledingen bestond en op 26 april was er met medewerking van de RPCZ een pfojektplan, dat ieders in stemming had. Ook de bestuurlijke werkgroep stond er volledig achter. De minister werd geadviseerd het experi ment funderend onderwijs op Tholen te starten met bovendien een positief ad vies van de Onderwijsraad. 'Nu blijkt echter dat er bij öet Ministerie van Onderwijs niet voldoende geld be schikbaar is voor het aantrekken van extra personeel en het aantrekken van extra begeleiders door het RPCZ. De verschillen bestaan hierin, dat er de eer ste drie jaar als kosten voor extra on derwijzers en materiële voorzieningen 5 ton nodig zou zijn en 2 ton voor de be geleidingsdienst, terwijl er maar be schikbaar zóu komen respectievelijk 410.000,- en 150.000,- of in to taal 5,6 ton. Daarmee komt het experi ment wel op de schopstoel, omdat juist die 7 ton reeds als minimaal werd aan gemerkt. Die maandag werden door de wethouder van onderwijs alle (telefoon) registers opengetrokken en was men bij de hoogte regionen beland. Omtrent het antwoord op de noodkreet vanuit Tho len, kon de heer Versluijs nog geen con creet antwoord geven. Wel dat er een zodanige verontrusting bestaat, dat het zonder nadere faciliteiten van rijksover heidswege een dubbeltje op zijn kant zal worden of dit experiment doorgang kan vinden. In de raad werd de mededeling met zorg aangehoord..Er kwam voortshands een korte reactie, met name van de PvdA-er J. de Bres, die er vooraf zijn genoegen over uitte, dat alle scholen op Tholen tot het experiment bereid waren, vervol gens lof had voor de snelle opzet, maar het ook moeilijk kon verkroppen, dat men op 16 oktober van het vorig jaar nog wel met dat alles akkoord kon gaan, maar er thans op terugkomt vanwege een ontoereikend budget. Hij hoopte dat alles gedaan zal worden om het experi ment alsnog van de grond te krijgen. Ook de VVD en SGP fracties hoopten dat dit laatste zou lukken. De wethouder van Onderwijs bleek er duidelijk ernstig over bezorgd te zijn. In Middelburg was mfen huiverig om uitspraken te doen. "We houden toe zicht op de naleving van de voorschrif ten voor het personenvervoer, zoals de rijtijd. Die is nu te kort en de veiligheid is in 't geding. De rijtijd St. Anna land/Bergen op Zoom is 28 minuten, maar de bus komt al jaren te laat aan", aldus de woordvoerder van de verkeer sinspectie. Hij bevestigde dat er een onderzoek gaande was, maar verder was dat 'voor u een vraag en voor mij een weet'. De Juwelier horloger opticiën Grote Kerkstraat 5 - Steenbergen Tel. 01670-33 85 Adri C. Broekhuis, een begrip voor kwaliteit en service Advertentie IM Het echtpaar Hage-van Oeveren vierde dinsdag 19 juni in de eigen woning aan het bos te Stavenisse de diamanten bruiloft. Zestig jaar geleden werd het huwelijk voltrokken door burgemeester A.F. Hanssens. Golven van lief en leed* hebben het bruidspaar in die lange hu- welijksrit overspoeld. Met dankbaar heid ervaart de 84-jarige bruidegom en de 83-jarige bruid nog een goede ge zondheid. Die goede lichamelijke en geestelijkheid omstandigheden maken het dhr. Hage nog mogelijk dagelijks wat op het land te werken, terwijl zijn vrouw het huishouden kan doen. Zon dag voor zondag kan men het echtpaar Hage tweemaal in de kerk zien. Het is nu nog slechts een klein gezin netje, maar toch zijn er in het huisje aan het bos in de eerste huwelijksjaren der tien kinderen geboren, van wie er nog zeven in leven zijn. Zo was er naast de levensvreugde ook het leed, want het echtpaar Hage verloor heel jonge kin deren en twee oudere, een tijdens de ramp in 1953 en de andere vlak na de oorlogstijd. Dat verlies wordt nooit ver geten, maar gedacht wordt eveneens aan ue rijkdom -an ,.1 7 kinderen, 26 klein en 17 achterkleinkinderen. Dhr. Hage heeft gedeeltelijk in loon dienst, gdeeltelijk als zelfstandige in de landbouw gewerkt. Alles wat Stavenisse betreft, is het echtpaar bijna zestig jaar lang bekend Het huwelijksjubileum werd dinsdag in familiekring gevierd, maar er waren wel Het rijke bezit van het eigen huis 0 Klap voor experiment funderend onderwijs 0 Raad Tholen wil geen woning wetwoningen verkopen 0 Zonnige start van Thoolse dagen 0 Flipland weigert medewerking aan kanaalschap 0 Eerste bruidspaar in 'oude' trouwzaal 0 Messteken na kermis 0 Plan Noord St. Maartensdijk weer op de proppen 0 Vraagtekens over munitie-opslag schietverenigingen 0 Thools schietbaanproject van ta fel geveegd 0 Geen duizend schuurtjes in bui tengebied Eerste project integratie open baar onderwijs in St. Maartens dijk 0 Extra bus voor nieuwe bushalte 0 Thoolse raad over verkeerslichten en zonne-energie Het kolossale Thoolse wegen gewicht over Gemeente traatje geeft Toetssteen ex- Groen licht voor stil alarm 0 Zestigjarig bruidspaar 0 WILT U VERSTANDIG PRA TEN, DOE ALS DE TIMMER MAN: TWEE KEER METEN, EEN KEER ZAGEN 0 Dit gevarieerde nummer bestaat uit 16 pagina's een stroom van kaarten van dorpsgeno ten, een persoonlijke felicitatie van de burgemeester en mevr. Baerends en ook wethouder Moerland met zijn echtge note. Een gelukwens ook nog vanaf deze plaats namens vele lezers voor het zes tigjarige bruidspaar Hage-van Oeveren in Stavenisse. Na de kroonuitspraak - waarover hei algemeen bestuur van het kanaalschap De Thoolse dagen bieden tot en met za terdagavond weer veel variatie zodat bij zonnig weer het Pluimpotterrein in Scherpenisse overstroomd zal worden door oezoekers. Wanneer er echter een paar druppels vallen, kunt u zich nog vermaken in de grote tent, waar mid denstanders uit Scherpenisse voor een 'Expo' zorgen, (zie pagina 6 Vanmiddag krijgen de bejaarden een programma voorgeschoteld en van avond om acht uur is de talentenjacht. Vrijdag is de traditionele fokveedag met 's middags om drie uur ringsteken en om vier uur trekkertrekwedstrijden. 's Avonds is er een amusementsprogram- Zaterdagmiddag komen de paarden aan bod met een concours hippique en een hackney show. Om twee uur is er ook een kinderprogramma en de zeskamp met acht ploegen (uit elke kern 1 plus camping De Pluimpot). De foto toont 'een van de spectaculaire nummers bij een vorige zeskamp en ongetwijfeld heeft organisator W. Gèelhoed weer nieuwe attracties bedacht. Om kwart over vier is er een modeshow en om zes uur de Thoolse dagen rally vanaf de Paasdijkweg in Poortvliet, 's Avonds is de prijsuitreiking tijdens het optreden van het trio Los Rancheros en Combo '67 in de grote tent op het Pluimpotter rein te Scherpenisse. overigens nog steeds moet vergaderen - diende het dagelijks bestuur van het ka naalschap bij b en w van St.Philipsland een verzoek in om planologische maa tregelen (een bestemmingsplan) te ne men om de al lang geprojecteerde jachthaven aan de Krabbenkreekdam te kunnen aanleggen. Woensdagavond om half acht bespreekt de gemeenteraad deze zaak, maar b en w kom'en met een afwijzend voorstel. Niet de principiële bezwaren staan voorop, maar eerst de herbezinning over de re creatieve ontwikkelingen in de Ooster- schelde. De stuurgroep Oosterschelde vindt de Krabbenkreek een kwetsbaar gebied met vogelbroed- en fourageer- plaatsen, die door elke verdere recrea tieve ontwikkeling aangetast zou wor den. Het tweede argument van b en w is de beslissing van de raad in februari, om de werkhaven als uitwijkmogelijkheid voor binnenschippers aan te wijzen in ver band met de herinrichting van de bes taande haven als gevolg van de dijkver sterkingen. Ten derde wordt gesteld, dat het ka naalschap onvoldoende tegemoet geko men is aan de Fliplandse bezwaren ten aanzien van zondagsrust en zondags heiliging. B en w wijzen er verder op, dat ook het Zeeuws Coördinatieorgaan voor na- tuur-, landschaps- en milieubescher ming bezwaren heeft tegen een jachtha ven aan de Krabbenkreekdam. Burgemeester G. van den Berg, pen ningmeester van het kanaalschap, heeft zich in het dagelijks bestuur bereid ge toond om de helft van de voorberei dingskosten die de Eendracht voor de jachthaven gemaakt heeft, te betalen. B en w van Flipland hebben dat overge nomen. 2é

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1979 | | pagina 1