Fa Verjaal m m OP DE ROOSEVELTLAAN GRATIS H GRATIS BIJSTELLING 1978 NOTA BEWONINGSPATROON Is 2 miljoen gulden voor fietspad Poortvliet/St. Annaland verantwoord? Prijzen festival bij Impodra v 698 1295 Weinig aanwijzingen voor betere financiële resultaten II KEUZE UIT 55 ZO GOED ALS NIEUWE AUTO S Bijstelling nota Bewoningspatroon roo roo 12 EENDRACHTBODE Donderdag 17 mei 1979 Defecte wasmachine K.T.V. of HiFi apparatuur dan naar Verjaal. Wij repareren ze allemaal. Molendijk 3-4 ST.MAARTENSDIJK 01666-2315 KERMIS OP PLEIN XIII (11 - 20 MEI) ANTIEK IN DE STENETUIN (12 EN 19 MEI) JAZZ WEEKEND (11 EN 12 MEI) (VAN 10 t.m. 19 MEI) weekdagen 9.00-18.00 uur zaterdags 10.00-17.00 uur 3 maanden ^garantie 9 maanden 1 JAAR GARANTIE En reken maar dat de prijzen meevallen ZUINIGHEIDS TEST Op zaterdag 12 en 19 mei controleren wij alle merken auto's op optimale afstelling. U spaart dan benzinegeld uit. gratis, van 10.00-16.00 uur GOLF BOUW- PLAAT Breng gerust Uw kinderen mee. We hebben 'n Legotafel en ze krijgen 'n bouwplaat van de Golf GTI Zoekt u een gebruikte auto voor een onbe zorgde vakantie? Overleg met gemeenten St. Annalandse scholieren kunnen via Oud-Vossemeer Voor 1200 meter. Gevaarlijk Frequentie laag Reserve veiling St.Annaland niet onuitputtelijk Citroen Brandewijn WÖBl TT? Graan Jenever oc Vieux Supérieur 998 Bacardi Rhum Whisky Teacher's Port Cockbum Sherry Harvey's Skol Bier 995 785 975 Twinkle 1977 Chateau Gramet 1978 Niersteiner Gutes Domtal 1978 Piesporter Michelsberg 495 Cidre Meunier Import Malta's Handwerk-produkten t' Rooseveltlaan 196 - Bergen op Zoom - Telefoon 01640-33910 in i i i i i i i i I I I l I I l i i i i i i i i i i i l. Op 10 februari 1978 hebben de Provin ciale Staten van Zeeland de uitwerking van de Nota Bewoningspatroon voor de regio Tholen en St. Philipsland voor kennisgeving aangenomen. Met deze beslissingen kregen Gedepu teerde Staten een uitgangspunt voor hun beleid met betrekking tot de bevol-* kingsgroei en de woningbouw in de re gio's. Bij de behandeling van de regio nale uitwerkingen heeft het College van Gedeputeerde Staten aan de Staten toe gezegd jaarlijks in de geleidebrief bij de begroting een overzicht op te nemen van de feitelijke Ontwikkeling van het be woningspatroon en van eventuele noodzakelijke bijstellingen. Bij de be groting 1979 kon een dergelijk overzicht nog niet worden opgenomen gezien de geringe termijn tussen de opstelling daarvan en de behandeling van de re gionale uitwerkingen. Toch is het gewenst om vooruitlopend op de begrotingsbrief 1980 reeds thans enkele aanpassingen in de regionale uitwerkingen aan te brengen. De rede nen hiervoor zijn: 1. De werkelijke ontwikkeling van de bevolking in de jaren 1976 en 1977 moet nog in de cijfers worden ver werkt. Een aantal kernen en ge meenten groeide in deze jaren sneller dan de regionale uitwerkingen, die toen nog beleidsnormen waren, beoogden; 1976 en 1977 zijn derhal ve nog als overgangsjaren te be schouwen. Met de Staten is overeen gekomen om een te snelle groei in deze jaren, behoudens in gevallen waarin sprake is van een excessieve groei, in de nieuwe uitgangsstudie te verwerken en derhalve niet op de toekomstige groei in mindering te brengen. 2. Bij het opstellen van de regionale uitwerkingen is voorzover mogelijk rekening gehouden met het zoge naamde pijplijn effect. Toch leert de ervaring van het werken met deze uitwerkingen dat dit effect soms is onderschat. In de regionale uitwer kingen is bijvoorbeeld, wegens het ontbreken van systematische gege vens daarvoor; geen rekening ge houden met de mate waarin ge meenten geen beschikkingsmacht meer hebben over de gronden in vi gerende plannen. Als gevolg van d rgelijke in het verleden genomen be slissingen zijn reeds enkeke ontwik kelingen opgetreden en kunnen in de komende jaren waarschijnlijk ook nog wel een aantal ontwikkelingen optreden die het door de provincie gewenste bewoningspatroon door kruisen. Het ligt voor de hand der gelijke ontwikkelingen, voorzover ze bekend zijn en als onvermijdelijk te beschouwen, in de cijfers te verwer ken. 3. Strikte toepassing van de regionale uitwerkingen kan op gemeentelijk niveau zeker in de beginjaren knel punten veroorzaken. Zowel de ad viescommissie Verdeling Rijkssteun Woningbouw (A.V.R.W.) als de subcommissie van de Gemeentelijke Bestemmingsplannen (Sub-commis sie) zijn reeds met dergelijke knel punten geconfronteerd. Veelal be treffen het knelpunten op het terrein van de Volkshuisvesting en over het algemeen zijn ze het gevolg van hiervoor onder punt 2 genoemde beslissingen, die in het verleden op gemeentelijk niveau zijn opgeno men. Beide commissies trachten, in overleg met de gemeenten, voor de knelpunten oplossingen te vinden, die zoveel mogelijk passen in de fi losofie van de Nota Bewoningspa troon. In een aantal gevallen is reeds een oplossing gevonden. Voorzover daaraan cijfermatige consequenties verbonden zijn, ligt verwerking daarvan in de regionale uitwerkin gen voor de hand. In het navolgende wordt de bijstelling per regio behandeld. Bij de becijferin gen worden-, voorzover nodig, enkele kanttekeningen geplaatst. Hierbij zij nadrukkelijk vermeld dat deze notitie steeds beoogd te signaliseren. Een eva luatie van de ontwikkelingen en het aangeven van beleidsaanbevelingen op grond daarvan blijven derhalve achter wege. Verder is het van belang het indicatieve karakter van de cijfers te benadrukken. Dit houdt ook verband met de omstan digheden dat voor de vertaling van wo ningbouwprogramma's en inwonertal len gebruik moest worden gemaakt van bepaalde veronderstellingen voor de ontwikkeling van variabelen als de ge middelde woningbezetting en de wo ningreserve. Een ander aspect hierbij is dat met de gemeenten nog overleg plaatsvindt over de juiste- gebiedsinde ling binnen de gemeenten en over de te verstrekken gegevens. Dit overleg vergt veel tijd, omdat in veel gemeenten de voor het bewoningspatroon relevante informatie nog niet naar de indeling van het bewoningspatroon wordt gerang schikt. Bovendien is het gewenst te komen tot een indeling die consistent is met de wijk- en buurtindeling voor de geplande Volkstelling 1981. Ook daarover vindt overleg plaats met de gemeenten. Ge zien de sterke relatie met de woning bouw is ook de Provinciale Direktie van. de Volkshuisvesting bij dit overleg be trokken. De cijfers van een aantal kernen moe ten, ook afgezien van het hiervoor reeds benadrukte indicatieve karakter van de cijfers, als sterke benaderingen worden beschouwd. Het houdt verband met de omstandigheden dat niet steeds vol- do inde gedifferentieerde en consistente gegevens beschikbaar zijn, aldus de Provinciale Planologische Dienst. Kolom (6) van deze tabellen geeft weer het verschil aan tussen de werkelijke ontwikkeling in de jaren 1976 en 1977 en de nota Bewoningspatroon van 1976 als wenselijk aangegeven ontwikkeling. Kolom (7) vermeldt de totale bijstelling. Ontwikkeling inwonertal kernen en gemeenten 1976-2000. Naam kern Aandui Aantal inwoners per 1/1 Inwo Bij c.q. ge ding func 1976 1978 1985 1990 2000 nertal stel meente tie kern uit. '77 ling minus in inwo aan nertal tal uit. '77 inwo volgens ners nota '76 (1) (2) (3) (4) (5) (6) (7) Oud-Vossemeer P 2108 2173 2240 2290 2380 44 40 Poortvliet P 1608 1610 1680 1720 1780 - 19 - Scherpenisse P 1261 1294 1340 1370 1420 18 20 Sint Annaland P 2797 2889 2980 3040 3150 60 50 Stavenisse P 1452 1459 1520 1550 1610 - 7 - St Maartensdijk O 3209 3288 3450 3550 3700 34 50 Tholen A 4778 5094 5700 6120 6920 140 170 Gemeente Tholen 17213 17807 18910 19640 20960 270 330 Anna Jacobapolder P 370 370 420 440 460 - 17 - 10 St. Philipsland O 1697 1803 1860 1900 1980 86 80 Gem. St. Philipsland 2067 2173 2280 2340 2440 69 70 Tholen St. Philipsland 19280 19980 21190 21980 23400 339 400 P plattelandskern O opvangkern A kern met aanvullende woonfunktie Ontwikkeling inwonertal 1976-2000 naar type-kern. Type kern Aantal inwo «rs per l/l 1976 1978 1985 (1) (2) (3) 1990 (4) 2000 (5) Inwonertal uit. '78 minus inwo nertal volgens nota '76 (6) Bijstelling in aantal inwoners (7) Plattelands kernen Opvangkernen Kernen met aanvullende woonfunctie 9596 9795 10180 10410 10800 79 100 4906 5091 5310 5450 5680 120 130 4778 5094 5700 6120 6920 140 170 Totaal Tho len St.-Phi lipsland 19280 19980 21190 21980 23400 339 400 Kanttekeningen. Zowel op Tholen als op Sint-Philipsland groeide het aantal inwoners in de jaren 1976 en 1977 aanmerkelijk sneller dan hetgeen in de nota 1976 als na te streven ontwikkelinjg werd aangegeven. In beide gemeenten was sprake van een ongeveer tweemaal snellere groei. Die te snelle groei vond plaats in elk type kern en in vrijwel alle kernen. De totale bijstelling komt vrijwel overeen met de aanpassing die nodig is in verband met de werkelijke ontwikkeling in 1976 en 1977. Onvoorziene ontwikkelingen zijn niet opgetreden. Wel is hetgeen in de pijplijn zit bij het opstellen onderschat. Met de bijstelling, zoals in tabel 3 gepresenteerd, komt de totale groei van de regio voor de periode 1976-2000 op ruim 4100 personen. "Het zou kunnen zijn, dat b en w nog niet voldoende vrijmoedigheid hebben om bij de gemeenteraad met een voorstel te ko men om van St. Annaland naar Poort vliet een fietspad aan te leggen". Burge meester E. Baerends zei dat na de dis cussies in de raadscommissie Openbare Werken, waarbij M.P. van Dijke (SGP) en P. van Schetsen (PvdA) zich positief opstelden tegenover dat plan en W.L. Bijl (CDA) en M. van Damme (VVD) zeer gereserveerd waren. Alleen van Dijke was enthousiast. Zijn fractie had de noodzaak van het fietspad al.verschillende keren onderstreept en dé kleine twee miljoen gulden viel hem niet tegen. Hij had niet verwacht dat 7 km fietspad met grondaankopen, dem pen van sloten, e.d. goedkoper zou zijn. "We moeten voortgaan op deze weg", zei het SG P-raadslid, bij wie de brief van G.S. van Zeeland positiever over kwam dan het advies van de Afdeling Gemeentelijke Ontwikkeling Tholen. Van Dijke wees erop, dat de Provinciale Waterstaat een fietspad aanlegt langs de weg St. Annaland/Oud-Vossemeer. Hij verwachtte dat het gebruik daarvan stukken minder zal zijn dan van een fietspad St. Annaland/Poortvliet. Bijl durfde niet zo positief te zijn. Hij vond dat het in wezen om een investe ring voor 1200 m gaat. Die afstand is de route via Poortvliet naar Tholen korter dan via Oud-Vossemeer. "De verbin ding St. Annaland, Oud-Vossemeer, Tholen is de normale weg. Moet men perse over Poortvliet naar Tholen? Wanneer je het fietspad aanlegt, heb je in wezen nog een miijimale veiligheid", aldus het CDA-raadslid. De burgemeester liet weten, dat b en w nog geen afgerond voorstel hadden. "Onze aanvraag komt op het Provincia le fietspadenplan na 1985 en we hebben de indruk dat 50% subsidie haalbaar is, maar over de 1 miljoen die dan nog voor de gemeente overblijft, hebben we toch ook wel onze wenkbrauwen gefronst. De fietsers gaan via Poortvliet omdat de route via Oud-Vossemeer 1200 m langer is, maar men gaat ook wel door de pol der en niet over de hoofdweg. Is zo'n investering dan wel in verhouding tot het gebruik? Hoe moeten we de voor rang zien bij andere werken? We dach ten eerst 80% subsidie te krijgen, maar dat wordt nu 50. G.S. adviseren nu wel alvast voorbereidingen te treffen, maar dat is gemakkelijk gezegd. Je gaat geen overbelaste afdeling (G.O. gaat op vaste avonden overwerken om voor de va kantie achterstand weg te werken) aan het werk zetten als er onzekerheid over de uitvoering bestaat. Er is veel overleg met eigenaren nodig en alleen het bestek klaar maken van het plan zou uitbesteed kunnen worden. We moeten echter wel een paar keer slikken voor we zo'n be drag uitgeven. De kans bestaat, dat het uitgesteld wordt", aldus de burgemees ter. Van Damme noemde de Bram Groene- wege/Paasdijkweg (de verbinding St.Annaland/Poortvliet) qua structuur een heel gevaarlijke weg. Er zijn nogal wat putten en dat is juist zo gevaarlijk voor de fietsers omdat de auto's daar voor uitwijken. De weg vergt ook veel meer onderhoud dan een normale weg gezien de veenlaag. Als we het zelf moeten betalen, kunnen we niet aan de aanleg van het fietspad beginnen. Ook bij de rijksoverheid zouden we nog sub sidie kunnen vragen, aldus het VVD- raadslid. Hij meende echter, dat de rou te via Oud-Vossemeer de normale weg is. Gemeentesecretaris T.C. Benou re kende uit, dat de jaarlijkse lasten van het fietspad 160 tot 200.000 gulden zullen bedragen. Directeur Guyt achtte het ge vaar van wegzakken - zoals nu bij de weg - ook bij het fietspad aanwezig ge zien de slechte bodemgesteldheid en de lichtere fundering voor een fietspad. De burgemeester zei minder moeite met het bedrag te hebben als het fietspad ook een toeristische functie zou hebben. Van Schetsen vond dat een bijkomstig heid. Het urgentste is, dat de Scholieren op een levensgevaarlijke weg fietsen. De frequentie is dan wel laag, maar je houdt je hart vast, aldus het PvdA-raadslid. Van Dijke vond de Bram Groenewege- weg geen weg voor gemengd verkeer en hij vroeg zich af, of men de scholieren kan dwingen via Oud-Vossemeer te rij den. Bijl wees erop, dat er weinig ge bruik gemaakt wordt van het fietspad Oud-Vossemeer/Tholen, want de scho lieren gaan door de polder (Langeweg e.d.). Dhr. Benou dacht aan de moge lijkheid om de St. Annalandse scholie ren te laten opschrijven, hoe ze naar Tholen en Bergen op Zoom fietsen. Van Dijke wist dat er een keer een we gentelling was gehouden, maar dat ge beurde in maart (toen de kinderen nog met de bus naar school gingen) en in de schoolvakantie. Van Damme meende dat het later nog een keer herhaald was, waarbij de uitkomst toch niet op een frequent gebruik wees. De burgemeester wilde de commissie niet tot een uitspraak forceren, maar hij •had wel begrepen dat van Dijke en in iets mindere mate van Schetsen voor aanleg van het fietspad waren en Bijl en in iets mindere mate van Damme tegen. "Afgezien van onvoorziene tegenslagen in de landbouw in andere landen - wat trouwens ook ons kan overkomen - zijn er weinig aanwijzingen die de hoop op betere financiële resultaten rechtvaardi gen. Maar moed verloren is al verloren. Laten we daarom het nieuwe teeltjaar met nieuwe moed tegemoet treden, met hoop op beter". Directeur A.J.Duijzer van de Coöpera tieve vereniging land- en tuinbouwveiling Sint-Annaland en omgeving B. A. zegt dat in het jaarverslag 78/79. Het verlies was 54.171,46 tegenover 95.035,63 in 77/78. De veilingexploi- Robijn hele literB^S dubbele jonge O Admiraal 'AU t <SLr' Admiraal High land cream hele fles acordoruby' lacasita white per fles klasse fino tico apart margarita 5L9fr hele krat 24 flessen sinas up cola per hele liter 85- Bordeau a.c. mise du chateau een prettige wijn reeds goed op dronk 5^5 Q.B.A. Wein originalabfüllung elegante rijnwijn met een zomers karakter per fles 4.95 doos a 6 flessen Q.B.A. wein original abfüllung frisse geurige Moezeltyijn geliefd bij de dames perfles4.95 doos a 6 flessen examentijd!! een bruisend feest Geldig van 11 lm 17 Vm 23 Mei ra VLISSINGEN Scheldestraat 8 10 BREDA Valkemersplein 9 11 Baliendijk 26 STEENBERGEN Kaaistraat49 ZUNDERT Molenstraat 28 ROOSENDAAL Pres Kennedylaan 92 ETTEN-LEUR Markt 27 tatie leverde een nadelig saldo op van 63.400 gulden. De sorteerafdeling bracht 2800 gulden in het laadje, de drooginrichting 6400 gulden. Stijgende kosten en lagere verkoopprijzen dwon gen het veilingbestuur om de reserve aan te spreken. "Het kan gelukkig nog, maar ook een reserve is niet onuitputte lijk. Om deze te kunnen handhaven en^ weer op een hoger niveau te brengen, zijn er jaren nodig met een goed finan cieel resultaat. En al zijn er weinig per spectieven die hoop geven op een betere toekomst in de landbouw, ondanks alles blijven we hopen. Maar we moeten nuchter blijven", aldus directeur Du- ijzer. Hij heeft uitgerekend, dht de ge middelde leeftijd van de leden 58 jaar is. "Jong bloed zit er bijna niet meer onder en dat hebben we juist nodig om nieuwe en frisse ideeën te ontwikkelen. Men moet niet vergeten dat er de laatste der tig jaar van de jeugd die de school ver laten heeft, bijna niemand meer in de landbouw is gekomen. Zo te zien een uitstervend beroep dus. Vindt u het al lemaal te somber? Hopelijk hebt u ge lijk, maar wij betwijfelen het", zegt dhr. Duijzer in het jaarverslag. De St.Annalandse veilingdirecteur noemt de Malta's en de Italiaanse, Franse en Belgische aardappelen de grootste concurrenten en marktver- stoorders, juist wanmeer de Thoolse te lers met rooien beginnen. Het belang rijkste moment vart de vroege teelt zijn de eerste drie a vier weken. Dit buiten lands produkt wordt overwegend geteel op grote bedrijven waar machinaal ge rooid en gesorteerd wordt. Op Malta en in Italië is het nog handwerk. De lonen en levensstandaard liggen daar echter veel lager. De verkoopprijs wordt door die importen beïnvloed, maar de Thoolse telers zijn niet in staat om de prijs van het consumptie-produkt te beïnvloeden. Wanneer daar de prijs van het plantgoed van Doré - het hoofdpro- dukt van de vroege telers - tegenover wordt gesteld, dan is daar geen verhou ding in te bespeuren. Voor de slechte uienprijs noemt dhr. Duijzer de geweldige uitbreiding van het areaal als oorzaak. In tien jaar een verdubbeling van 6500 naar 13000 ha' maar het aantal afnemers is niet zo meegegroeid. De teelt is ook honderd procent gemechaniseerd. Datzelfde geldt voor de Liatris. Toen de teelt en bewerking nog handwerk was, werd het heel goed betaald. Nu ook deze teelt gemechaniseerd is, valt er geen droog brood te verdienen. Het gaat er dus om naar een produkt te zoeken waarvan de teelt is gemechaniseerd, willen we kun nen blijven bestaan. Vinden we dieniet, dan is verdere mechanisatie en uitbrei ding van het bedrijf nodig. Men kan ook het bestaande bedrijf handhaven en dan een bij- of hoofdverdienste elders zien te vinden. De praktijk heeft geleerd, dat de produkten dan echter de nodige zorg niet meer krijgen, aldus dhr. Duijzer.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1979 | | pagina 12