Fa Verjaal
m
m
OP DE ROOSEVELTLAAN
GRATIS H GRATIS
BIJSTELLING 1978 NOTA
BEWONINGSPATROON
Is 2 miljoen gulden voor fietspad
Poortvliet/St. Annaland verantwoord?
Prijzen festival
bij Impodra
v
698
1295
Weinig aanwijzingen voor
betere financiële resultaten
II
KEUZE UIT 55 ZO GOED ALS NIEUWE AUTO S
Bijstelling nota Bewoningspatroon
roo
roo
12
EENDRACHTBODE
Donderdag 17 mei 1979
Defecte wasmachine K.T.V. of HiFi apparatuur dan naar Verjaal.
Wij repareren ze allemaal.
Molendijk 3-4 ST.MAARTENSDIJK 01666-2315
KERMIS OP PLEIN XIII (11 - 20 MEI)
ANTIEK IN DE STENETUIN (12 EN 19 MEI)
JAZZ WEEKEND (11 EN 12 MEI)
(VAN 10 t.m. 19 MEI) weekdagen 9.00-18.00 uur
zaterdags 10.00-17.00 uur
3 maanden ^garantie 9 maanden
1 JAAR GARANTIE
En reken maar dat de prijzen meevallen
ZUINIGHEIDS
TEST
Op zaterdag 12
en 19 mei
controleren wij
alle merken
auto's op
optimale afstelling.
U spaart dan
benzinegeld uit.
gratis, van
10.00-16.00 uur
GOLF BOUW-
PLAAT
Breng gerust Uw
kinderen mee.
We hebben 'n
Legotafel en
ze krijgen 'n
bouwplaat
van de Golf GTI
Zoekt u een
gebruikte auto
voor een onbe
zorgde vakantie?
Overleg met gemeenten
St. Annalandse scholieren kunnen via Oud-Vossemeer
Voor 1200 meter.
Gevaarlijk
Frequentie laag
Reserve veiling St.Annaland niet onuitputtelijk
Citroen Brandewijn
WÖBl
TT?
Graan Jenever oc
Vieux
Supérieur
998
Bacardi Rhum
Whisky Teacher's
Port Cockbum
Sherry Harvey's
Skol Bier
995
785
975
Twinkle
1977 Chateau Gramet
1978 Niersteiner
Gutes Domtal
1978 Piesporter
Michelsberg
495
Cidre
Meunier
Import Malta's
Handwerk-produkten
t'
Rooseveltlaan 196 - Bergen op Zoom - Telefoon 01640-33910
in
i i
i
i i
i i
i
I
I I
l
I
I
l
i
i i
i i
i i
i i
i i
l.
Op 10 februari 1978 hebben de Provin
ciale Staten van Zeeland de uitwerking
van de Nota Bewoningspatroon voor de
regio Tholen en St. Philipsland voor
kennisgeving aangenomen.
Met deze beslissingen kregen Gedepu
teerde Staten een uitgangspunt voor hun
beleid met betrekking tot de bevol-*
kingsgroei en de woningbouw in de re
gio's. Bij de behandeling van de regio
nale uitwerkingen heeft het College van
Gedeputeerde Staten aan de Staten toe
gezegd jaarlijks in de geleidebrief bij de
begroting een overzicht op te nemen van
de feitelijke Ontwikkeling van het be
woningspatroon en van eventuele
noodzakelijke bijstellingen. Bij de be
groting 1979 kon een dergelijk overzicht
nog niet worden opgenomen gezien de
geringe termijn tussen de opstelling
daarvan en de behandeling van de re
gionale uitwerkingen.
Toch is het gewenst om vooruitlopend
op de begrotingsbrief 1980 reeds thans
enkele aanpassingen in de regionale
uitwerkingen aan te brengen. De rede
nen hiervoor zijn:
1. De werkelijke ontwikkeling van de
bevolking in de jaren 1976 en 1977
moet nog in de cijfers worden ver
werkt. Een aantal kernen en ge
meenten groeide in deze jaren sneller
dan de regionale uitwerkingen, die
toen nog beleidsnormen waren,
beoogden; 1976 en 1977 zijn derhal
ve nog als overgangsjaren te be
schouwen. Met de Staten is overeen
gekomen om een te snelle groei in
deze jaren, behoudens in gevallen
waarin sprake is van een excessieve
groei, in de nieuwe uitgangsstudie te
verwerken en derhalve niet op de
toekomstige groei in mindering te
brengen.
2. Bij het opstellen van de regionale
uitwerkingen is voorzover mogelijk
rekening gehouden met het zoge
naamde pijplijn effect. Toch leert de
ervaring van het werken met deze
uitwerkingen dat dit effect soms is
onderschat. In de regionale uitwer
kingen is bijvoorbeeld, wegens het
ontbreken van systematische gege
vens daarvoor; geen rekening ge
houden met de mate waarin ge
meenten geen beschikkingsmacht
meer hebben over de gronden in vi
gerende plannen. Als gevolg van d
rgelijke in het verleden genomen be
slissingen zijn reeds enkeke ontwik
kelingen opgetreden en kunnen in de
komende jaren waarschijnlijk ook
nog wel een aantal ontwikkelingen
optreden die het door de provincie
gewenste bewoningspatroon door
kruisen. Het ligt voor de hand der
gelijke ontwikkelingen, voorzover ze
bekend zijn en als onvermijdelijk te
beschouwen, in de cijfers te verwer
ken.
3. Strikte toepassing van de regionale
uitwerkingen kan op gemeentelijk
niveau zeker in de beginjaren knel
punten veroorzaken. Zowel de ad
viescommissie Verdeling Rijkssteun
Woningbouw (A.V.R.W.) als de
subcommissie van de Gemeentelijke
Bestemmingsplannen (Sub-commis
sie) zijn reeds met dergelijke knel
punten geconfronteerd. Veelal be
treffen het knelpunten op het terrein
van de Volkshuisvesting en over het
algemeen zijn ze het gevolg van
hiervoor onder punt 2 genoemde
beslissingen, die in het verleden op
gemeentelijk niveau zijn opgeno
men. Beide commissies trachten, in
overleg met de gemeenten, voor de
knelpunten oplossingen te vinden,
die zoveel mogelijk passen in de fi
losofie van de Nota Bewoningspa
troon. In een aantal gevallen is reeds
een oplossing gevonden. Voorzover
daaraan cijfermatige consequenties
verbonden zijn, ligt verwerking
daarvan in de regionale uitwerkin
gen voor de hand.
In het navolgende wordt de bijstelling
per regio behandeld. Bij de becijferin
gen worden-, voorzover nodig, enkele
kanttekeningen geplaatst. Hierbij zij
nadrukkelijk vermeld dat deze notitie
steeds beoogd te signaliseren. Een eva
luatie van de ontwikkelingen en het
aangeven van beleidsaanbevelingen op
grond daarvan blijven derhalve achter
wege.
Verder is het van belang het indicatieve
karakter van de cijfers te benadrukken.
Dit houdt ook verband met de omstan
digheden dat voor de vertaling van wo
ningbouwprogramma's en inwonertal
len gebruik moest worden gemaakt van
bepaalde veronderstellingen voor de
ontwikkeling van variabelen als de ge
middelde woningbezetting en de wo
ningreserve. Een ander aspect hierbij is
dat met de gemeenten nog overleg
plaatsvindt over de juiste- gebiedsinde
ling binnen de gemeenten en over de te
verstrekken gegevens. Dit overleg vergt
veel tijd, omdat in veel gemeenten de
voor het bewoningspatroon relevante
informatie nog niet naar de indeling van
het bewoningspatroon wordt gerang
schikt.
Bovendien is het gewenst te komen tot
een indeling die consistent is met de
wijk- en buurtindeling voor de geplande
Volkstelling 1981. Ook daarover vindt
overleg plaats met de gemeenten. Ge
zien de sterke relatie met de woning
bouw is ook de Provinciale Direktie van.
de Volkshuisvesting bij dit overleg be
trokken.
De cijfers van een aantal kernen moe
ten, ook afgezien van het hiervoor reeds
benadrukte indicatieve karakter van de
cijfers, als sterke benaderingen worden
beschouwd. Het houdt verband met de
omstandigheden dat niet steeds vol-
do inde gedifferentieerde en consistente
gegevens beschikbaar zijn, aldus de
Provinciale Planologische Dienst.
Kolom (6) van deze tabellen geeft weer het verschil aan tussen de werkelijke ontwikkeling in de jaren 1976 en 1977 en de nota
Bewoningspatroon van 1976 als wenselijk aangegeven ontwikkeling. Kolom (7) vermeldt de totale bijstelling.
Ontwikkeling inwonertal kernen en gemeenten 1976-2000.
Naam kern
Aandui
Aantal inwoners per 1/1
Inwo
Bij
c.q. ge
ding func
1976
1978
1985
1990
2000
nertal
stel
meente
tie kern
uit. '77
ling
minus
in
inwo
aan
nertal
tal
uit. '77
inwo
volgens
ners
nota '76
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
Oud-Vossemeer
P
2108
2173
2240
2290
2380
44
40
Poortvliet
P
1608
1610
1680
1720
1780
-
19
-
Scherpenisse
P
1261
1294
1340
1370
1420
18
20
Sint Annaland
P
2797
2889
2980
3040
3150
60
50
Stavenisse
P
1452
1459
1520
1550
1610
-
7
-
St Maartensdijk
O
3209
3288
3450
3550
3700
34
50
Tholen
A
4778
5094
5700
6120
6920
140
170
Gemeente Tholen
17213
17807
18910
19640
20960
270
330
Anna Jacobapolder
P
370
370
420
440
460
-
17
-
10
St. Philipsland
O
1697
1803
1860
1900
1980
86
80
Gem. St. Philipsland
2067
2173
2280
2340
2440
69
70
Tholen St. Philipsland
19280
19980
21190
21980
23400
339
400
P plattelandskern
O opvangkern
A kern met aanvullende woonfunktie
Ontwikkeling inwonertal 1976-2000 naar type-kern.
Type kern
Aantal inwo «rs per l/l
1976 1978 1985
(1) (2) (3)
1990
(4)
2000
(5)
Inwonertal
uit. '78
minus inwo
nertal volgens
nota '76 (6)
Bijstelling
in aantal
inwoners
(7)
Plattelands
kernen
Opvangkernen
Kernen met
aanvullende
woonfunctie
9596
9795
10180
10410
10800
79
100
4906
5091
5310
5450
5680
120
130
4778
5094
5700
6120
6920
140
170
Totaal Tho
len St.-Phi
lipsland
19280
19980
21190
21980 23400
339
400
Kanttekeningen.
Zowel op Tholen als op Sint-Philipsland groeide het aantal inwoners in de jaren 1976 en 1977 aanmerkelijk sneller dan hetgeen
in de nota 1976 als na te streven ontwikkelinjg werd aangegeven. In beide gemeenten was sprake van een ongeveer tweemaal
snellere groei. Die te snelle groei vond plaats in elk type kern en in vrijwel alle kernen.
De totale bijstelling komt vrijwel overeen met de aanpassing die nodig is in verband met de werkelijke ontwikkeling in 1976 en
1977. Onvoorziene ontwikkelingen zijn niet opgetreden.
Wel is hetgeen in de pijplijn zit bij het opstellen onderschat. Met de bijstelling, zoals in tabel 3 gepresenteerd, komt de totale groei
van de regio voor de periode 1976-2000 op ruim 4100 personen.
"Het zou kunnen zijn, dat b en w nog niet
voldoende vrijmoedigheid hebben om bij
de gemeenteraad met een voorstel te ko
men om van St. Annaland naar Poort
vliet een fietspad aan te leggen". Burge
meester E. Baerends zei dat na de dis
cussies in de raadscommissie Openbare
Werken, waarbij M.P. van Dijke (SGP)
en P. van Schetsen (PvdA) zich positief
opstelden tegenover dat plan en W.L.
Bijl (CDA) en M. van Damme (VVD)
zeer gereserveerd waren.
Alleen van Dijke was enthousiast. Zijn
fractie had de noodzaak van het fietspad
al.verschillende keren onderstreept en
dé kleine twee miljoen gulden viel hem
niet tegen. Hij had niet verwacht dat 7
km fietspad met grondaankopen, dem
pen van sloten, e.d. goedkoper zou zijn.
"We moeten voortgaan op deze weg",
zei het SG P-raadslid, bij wie de brief
van G.S. van Zeeland positiever over
kwam dan het advies van de Afdeling
Gemeentelijke Ontwikkeling Tholen.
Van Dijke wees erop, dat de Provinciale
Waterstaat een fietspad aanlegt langs de
weg St. Annaland/Oud-Vossemeer. Hij
verwachtte dat het gebruik daarvan
stukken minder zal zijn dan van een
fietspad St. Annaland/Poortvliet.
Bijl durfde niet zo positief te zijn. Hij
vond dat het in wezen om een investe
ring voor 1200 m gaat. Die afstand is de
route via Poortvliet naar Tholen korter
dan via Oud-Vossemeer. "De verbin
ding St. Annaland, Oud-Vossemeer,
Tholen is de normale weg. Moet men
perse over Poortvliet naar Tholen?
Wanneer je het fietspad aanlegt, heb je
in wezen nog een miijimale veiligheid",
aldus het CDA-raadslid.
De burgemeester liet weten, dat b en w
nog geen afgerond voorstel hadden.
"Onze aanvraag komt op het Provincia
le fietspadenplan na 1985 en we hebben
de indruk dat 50% subsidie haalbaar is,
maar over de 1 miljoen die dan nog voor
de gemeente overblijft, hebben we toch
ook wel onze wenkbrauwen gefronst. De
fietsers gaan via Poortvliet omdat de
route via Oud-Vossemeer 1200 m langer
is, maar men gaat ook wel door de pol
der en niet over de hoofdweg. Is zo'n
investering dan wel in verhouding tot
het gebruik? Hoe moeten we de voor
rang zien bij andere werken? We dach
ten eerst 80% subsidie te krijgen, maar
dat wordt nu 50. G.S. adviseren nu wel
alvast voorbereidingen te treffen, maar
dat is gemakkelijk gezegd. Je gaat geen
overbelaste afdeling (G.O. gaat op vaste
avonden overwerken om voor de va
kantie achterstand weg te werken) aan
het werk zetten als er onzekerheid over
de uitvoering bestaat. Er is veel overleg
met eigenaren nodig en alleen het bestek
klaar maken van het plan zou uitbesteed
kunnen worden. We moeten echter wel
een paar keer slikken voor we zo'n be
drag uitgeven. De kans bestaat, dat het
uitgesteld wordt", aldus de burgemees
ter.
Van Damme noemde de Bram Groene-
wege/Paasdijkweg (de verbinding
St.Annaland/Poortvliet) qua structuur
een heel gevaarlijke weg. Er zijn nogal
wat putten en dat is juist zo gevaarlijk
voor de fietsers omdat de auto's daar
voor uitwijken. De weg vergt ook veel
meer onderhoud dan een normale weg
gezien de veenlaag. Als we het zelf
moeten betalen, kunnen we niet aan de
aanleg van het fietspad beginnen. Ook
bij de rijksoverheid zouden we nog sub
sidie kunnen vragen, aldus het VVD-
raadslid. Hij meende echter, dat de rou
te via Oud-Vossemeer de normale weg
is. Gemeentesecretaris T.C. Benou re
kende uit, dat de jaarlijkse lasten van het
fietspad 160 tot 200.000 gulden zullen
bedragen. Directeur Guyt achtte het ge
vaar van wegzakken - zoals nu bij de
weg - ook bij het fietspad aanwezig ge
zien de slechte bodemgesteldheid en de
lichtere fundering voor een fietspad.
De burgemeester zei minder moeite met
het bedrag te hebben als het fietspad
ook een toeristische functie zou hebben.
Van Schetsen vond dat een bijkomstig
heid. Het urgentste is, dat de Scholieren
op een levensgevaarlijke weg fietsen. De
frequentie is dan wel laag, maar je houdt
je hart vast, aldus het PvdA-raadslid.
Van Dijke vond de Bram Groenewege-
weg geen weg voor gemengd verkeer en
hij vroeg zich af, of men de scholieren
kan dwingen via Oud-Vossemeer te rij
den. Bijl wees erop, dat er weinig ge
bruik gemaakt wordt van het fietspad
Oud-Vossemeer/Tholen, want de scho
lieren gaan door de polder (Langeweg
e.d.). Dhr. Benou dacht aan de moge
lijkheid om de St. Annalandse scholie
ren te laten opschrijven, hoe ze naar
Tholen en Bergen op Zoom fietsen.
Van Dijke wist dat er een keer een we
gentelling was gehouden, maar dat ge
beurde in maart (toen de kinderen nog
met de bus naar school gingen) en in de
schoolvakantie. Van Damme meende
dat het later nog een keer herhaald was,
waarbij de uitkomst toch niet op een
frequent gebruik wees.
De burgemeester wilde de commissie
niet tot een uitspraak forceren, maar hij
•had wel begrepen dat van Dijke en in
iets mindere mate van Schetsen voor
aanleg van het fietspad waren en Bijl en
in iets mindere mate van Damme tegen.
"Afgezien van onvoorziene tegenslagen
in de landbouw in andere landen - wat
trouwens ook ons kan overkomen - zijn
er weinig aanwijzingen die de hoop op
betere financiële resultaten rechtvaardi
gen. Maar moed verloren is al verloren.
Laten we daarom het nieuwe teeltjaar
met nieuwe moed tegemoet treden, met
hoop op beter".
Directeur A.J.Duijzer van de Coöpera
tieve vereniging land- en tuinbouwveiling
Sint-Annaland en omgeving B. A. zegt
dat in het jaarverslag 78/79.
Het verlies was 54.171,46 tegenover
95.035,63 in 77/78. De veilingexploi-
Robijn
hele literB^S
dubbele jonge O
Admiraal
'AU
t <SLr'
Admiraal
High land cream
hele fles
acordoruby'
lacasita white per fles
klasse
fino tico apart
margarita 5L9fr
hele krat 24 flessen
sinas
up
cola
per hele liter
85-
Bordeau a.c. mise du chateau
een prettige wijn
reeds goed op dronk
5^5
Q.B.A. Wein originalabfüllung
elegante rijnwijn met een zomers
karakter
per fles 4.95
doos a 6 flessen
Q.B.A. wein original abfüllung
frisse geurige Moezeltyijn
geliefd bij de dames
perfles4.95
doos a 6 flessen
examentijd!!
een bruisend feest
Geldig van 11
lm
17 Vm 23 Mei
ra
VLISSINGEN Scheldestraat 8 10 BREDA
Valkemersplein 9 11 Baliendijk 26
STEENBERGEN Kaaistraat49
ZUNDERT Molenstraat 28
ROOSENDAAL Pres Kennedylaan 92
ETTEN-LEUR Markt 27
tatie leverde een nadelig saldo op van
63.400 gulden. De sorteerafdeling
bracht 2800 gulden in het laadje, de
drooginrichting 6400 gulden. Stijgende
kosten en lagere verkoopprijzen dwon
gen het veilingbestuur om de reserve
aan te spreken. "Het kan gelukkig nog,
maar ook een reserve is niet onuitputte
lijk. Om deze te kunnen handhaven en^
weer op een hoger niveau te brengen,
zijn er jaren nodig met een goed finan
cieel resultaat. En al zijn er weinig per
spectieven die hoop geven op een betere
toekomst in de landbouw, ondanks alles
blijven we hopen. Maar we moeten
nuchter blijven", aldus directeur Du-
ijzer. Hij heeft uitgerekend, dht de ge
middelde leeftijd van de leden 58 jaar is.
"Jong bloed zit er bijna niet meer onder
en dat hebben we juist nodig om nieuwe
en frisse ideeën te ontwikkelen. Men
moet niet vergeten dat er de laatste der
tig jaar van de jeugd die de school ver
laten heeft, bijna niemand meer in de
landbouw is gekomen. Zo te zien een
uitstervend beroep dus. Vindt u het al
lemaal te somber? Hopelijk hebt u ge
lijk, maar wij betwijfelen het", zegt dhr.
Duijzer in het jaarverslag.
De St.Annalandse veilingdirecteur
noemt de Malta's en de Italiaanse,
Franse en Belgische aardappelen de
grootste concurrenten en marktver-
stoorders, juist wanmeer de Thoolse te
lers met rooien beginnen. Het belang
rijkste moment vart de vroege teelt zijn
de eerste drie a vier weken. Dit buiten
lands produkt wordt overwegend geteel
op grote bedrijven waar machinaal ge
rooid en gesorteerd wordt. Op Malta en
in Italië is het nog handwerk. De lonen
en levensstandaard liggen daar echter
veel lager. De verkoopprijs wordt door
die importen beïnvloed, maar de
Thoolse telers zijn niet in staat om de
prijs van het consumptie-produkt te
beïnvloeden. Wanneer daar de prijs van
het plantgoed van Doré - het hoofdpro-
dukt van de vroege telers - tegenover
wordt gesteld, dan is daar geen verhou
ding in te bespeuren.
Voor de slechte uienprijs noemt dhr.
Duijzer de geweldige uitbreiding van
het areaal als oorzaak. In tien jaar een
verdubbeling van 6500 naar 13000 ha'
maar het aantal afnemers is niet zo
meegegroeid. De teelt is ook honderd
procent gemechaniseerd. Datzelfde
geldt voor de Liatris. Toen de teelt en
bewerking nog handwerk was, werd het
heel goed betaald. Nu ook deze teelt
gemechaniseerd is, valt er geen droog
brood te verdienen. Het gaat er dus om
naar een produkt te zoeken waarvan de
teelt is gemechaniseerd, willen we kun
nen blijven bestaan. Vinden we dieniet,
dan is verdere mechanisatie en uitbrei
ding van het bedrijf nodig. Men kan ook
het bestaande bedrijf handhaven en dan
een bij- of hoofdverdienste elders zien te
vinden. De praktijk heeft geleerd, dat de
produkten dan echter de nodige zorg
niet meer krijgen, aldus dhr. Duijzer.