Premie voor de boer om minder te produceren Ter horst 50 jaar Transportbedrijf Schot: van T-Ford naar Isothermwagen Z. V.U. finale met 't Kliekske n Philipsdam en dijkverzwaringen geven werk aan velen KAA BEE Donderdag 10 mei 1979 EENDRACHTBODE Europees CD A-kandidaat S.J. Jonker in Poortvliet Autopantalons Systeem niet slecht. •g Zuivelexport gunstig Verpolitisering Wel invloed. Samenwerking Chr. Dem. Niet met conservatieven 8 ct per dag voor EEG. Politiek nu dwerg 31 personeelsleden en 24 vrachtwagencombinaties Lange adem. Nieuwe hallen Gilze-Rijen Carborundum Bakens verzetten Vakwerk Jubileum Aanleg werkeiland voor de Oesterdam VLOERBEDEKKING GRATIS GELEGD Nieuwe rattenvanger 7 "Het is uit den boze om te denken dat men de landbomvproduktie kan regelen en dan met name overschotten voorko men, via het prijsbeleid. We moeten naar andere regelingen zoeken, bijvoorbeeld een premie voor het minder produceren. Het inkomen van de boer wordt daardoor niet aangetast en hij behoudt z'n werk. Met 6 miljoen werklozen in de EEG is dat laatste punt van groot belang. De tijd van grotere landbouwbedrijven is name lijk voorbij". Dhr. S.J. Jonker, CDA-candidaat voor de komende Europese Verkiezingen, zei dat dinsdagavond 1 mei in 't Ouwe Raed'uus in Poortvliet. Het was zijn eerste van een reeks spreekbeurten die hij tot donderdag 7 juni o.a. in Zeeland zal houden. Dhr. Jonker, geboren in Den Haag en al met de ideale, verstelbare band. Diverse kleuren, ook in grote ma ten! Kremerstraat 11-13 BERGEN OP ZOOM Advertentie 1M jaren in Brussel woonachtig, is door het CDA als Zeeuws vertegenwoordiger in het Europese parlement aangewezen. Hij heeft een grote algemene kennis van EEG-zaken gezien zijn werkzaamheden in Brussel. Dhr. Jonker, mede-oprichter en secretaris van de Arjos (de jongere norganisatie van de ARP), journalist bij Trouw en parlementair redacteur van de Rotterdammer, is kabinetschef bij land bouwcommissaris Mansholt geweest. Hij maakt nu nog deel uit van het CDA-partijbestuur. c..v ,V :.M. Dhr. Jonker wees er in Poortvliet op, dat de landbouw het meest geprezen en het meest verguisde onderdeel van de Eu ropese Economische Unie is. Er zijn open grenzen en exportmogelijkheden, dat is het grote verschil met de crisis vroeger. Gezien de export kan Neder land blij zijn met z'n boeren en tuinders, want in 19/8 werd voor bijna 8 xh. miljard gulden meer aan landbouwprodukten uit- dan ingevoerd. Dat is gunstig op een negatieve handelsbalans. Daarom moeten we de gemeenschap pelijke en vrije markt handhaven. Het systeem is niet slecht, maar externe fac toren (o.a. verschil in wisselkoersen) hebben dat ontregeld, aldus dhr. Jonker. Hij ging ook in op de uitbreiding van de EEG met Griekenland, Spanje en Por tugal. (Hij meende dat die groei van 9 naar 12 landen vertragend zal werken en daar was dhr. Jonker niet zo enthousiast over als Europeaan. Gezien de econo mische achterstand van Griekenland en Portugal móet je echter wel met twee snelheden werken. Een positief punt is, dat geprobeerd kan worden via de EEG de democratie te versterken, want de drie landen hebben dictaturen achter de rug. Daarnaast is er nog het veiligheids- Het aanbod van mannen daalde tijdens de maand april 1979 van 169 naar 119: een vermindering van 50. Deze vermindering is een gevolg van: De verder toegenomen bedrijvigheid bij de sectoren: a. water-spoor- en wegenbpuw, zowel in eigen rayon als elders; b. voortzetting van het seizoen in de landbouw en aanverwante bedrijven. Onderstaand overzicht geeft een juiste situatie weer omtrent de ontwikkeling van de werkloosheid per beroepsgroep in vergelijking met de vorige maand en de over eenkomstige maanden van het vorige jaar. Beroepsgroepen mannen maart '78 april '78 maart '79 april '79 Bouwnijverheid Grondwerken etc. Metaalnijverheid Landbouv/1"* ev~ Visserij Niet varend verk. pers. Kantoor en onderw. pers Los arbeiders Pers. algemene dienst Overige beroepsgroepen Totaal werklozetl Totaal aanvragen 11 27 MS1|; 18 6 10 11 47 14 21 182 31 •iï2 5 6 11 10 46 12 22 151 32 8 22 18 It> 5 8 9 45 15 13 169 32 9 12 12 7 2 3 8 41 13 12 119 49 Beroepsgroepen vrouwen maart '78 april '78 maart '79 april '79 Kleding 1 6 3 Handel ,6 10 5 4 Horeca 3 5 6 21 Kantoor-/onderw. pers. 11 9 16 6 Sociale - en gen. zorg 11 10 5 2 Huishoudelijk pers. 4 2 4 5 Los arbeidsters 8 7 7 6 Overige beroepsgroepen 4 3 6 47 Totaal aanbod vrouwen 48 52 49 8 Totaal aanvragen vrouwen 10 12 10 Betonverwerkende industrie. Wegens uitbreiding van het bedrijf nam de vraag naar personeel voor de beto- nindustrie aanzienlijk toe. Bouwnijverheid. Het aanbod onderging ten opzichte van de vorige maand en de overeenkomstige maanden van het vorige jaar vrijwel geen verandering. Ook in het aantal aanvragen deden zich geen noemenswaardige veranderingen voor. Er is een tekort aan vaklie den (timmerlieden en metselaars). Er is voldoende bedrijvigheid in de bouw. Water-spoor- en wegenbouw Het aanbod m.n. van grondwerkers en machinisten nam flink af. In deze sector heerst volop activiteit. Ook in eigen rayon nam de werkgelegenheid toe door aanleg van de Philipsdam en inmiddels is ook een aanvang gemaakt met enkele dijkver zwaringen. Het ligt in de verwachting dat het huidige aanbod nog iets zal afnemen. Houtverwerkende industrie. De vraag naar machinale houtbewerkers bleef ongewijzigd. Kledingindustrie. De huidige vraag richt zich op jeugdige modinettes. De vraag naar mannen is vrijwel steeds nihil. Het aanbod van vrouwen en mannen is thans van zeer geringe omvang. Vorig jaar lag het aanbod iets hoger. Metaalnijverheid. Door de vraagacquisitie steeg de vraag van 6 op 14. Het aanbod daalde van 18 op 12. Het aanbod is precies gelijk aan het aanbod op eind april 1978. 1 Voeding - en genotmiddelen. Tijdens de verslagmaand ontstond er enige vraag naar personeel voor de banke tindustrie en enkele sorteerders voor een zilveruienfabriek. Landbouw en visserij Door de voorjaarswerkzaamheden in de landbouw en voortzetting van het seizoen in de visserij konden verscheidene arbeidskrachten uit deze sector en los arbeiders hun werkzaamheden weer hervatten. Ook eind april 1978 was van eenzelfde situatie sprake. Niet varend verkeerspersoneel. Hét aanbod van transportarbeiders en chauffeurs daalde en is nu van kleine omvang. Kantoor/onderw. personeel. Het aanbod van mannen bij deze beroepsgroep onderging geen wijziging van bete kenis. Het aanbod van vrouwen nam toe van 16 tot 21. Dit aanbod is ten opzichte van vorig jaar verdubbeld. De vraag naar kantoorpersoneel is zeer gering. Jeugdigen. Het aanbod van jeugdige mannen betreft 9. Bij de vrouwen is dit een aantal van 14. Schoolverlaters. Hoewel nog niet direct beschikbaar voor de arbeidsmarkt, lieten zich nu reeds 38 (10 jongens en 28 meisjes) schoolverlaters inschrijven. Van de 119 werkloze mannen is een 18-tal woonachtig in de gemeente Sint-Philips- land. Van de 47 vrouwen behoort een 2-tal tot laatstgenoemde gemeente. probleem aan de Zuidtlank van de Na- vo. De uitbreiding betekent voor de zuivel- en vleessector in Nederland betere ex portmogelijkheden, maar groente- en fruittelers krigen het wat moeilijker Gezien de afstand Griekenland/Portu gal naar München zie ik niet zozeer prijsconcurrentie uit die landen. Spanje is wat dat betreft lastiger, want de pro- dukten rollen zo over de Franse grens. Frankrijk en Italië zitten daarom ook moeilijker met de uitbreiding van 9 naar 12 landen. Voor iedereen die de dupe wordt van dat beleid moet echter een regeling komen. De werkgelegenheid dienen we te handhaven: de tuinders mogen niet in de W.W., aldus dhr. Jon ker. Dhr. W.C. van Kempen was er niet zo gerust op en wees op nu al bestaande concurrentievervalsing door subsidiere gelingen voor het Italiaanse en Franse fruit. Dhr. Jonker vond dat zulke vragen straks in het Europese Parlement aan de orde gesteld dienen te worden. Zelf had hij al eens tegen minister van der Stee van landbouw gezegd, dat Nederland 'te netjes' is. De Franse communisten leve ren ook boter aan Rusland. Als er niet gedumpt wordt, bij eerlijke concurren tie, kan de Nederlandse boer het wel aan, meende de CDA-kandidaat. Dhr. Jonker zei verder, dat er geen weg terug is naar de zuiver nationale poli tiek. Het Europa zonder grenzen is bijna verwezenlijkt. Als de gezondheidswet geving is geregeld, en de warenwet, dan dient de BTW nog geharmoniseerd te worden en dan is het rond. Toch is er een gevoel van onbehagen en teleurstelling: Is dat nu Europa? Toch is het in 1952 al begonnen met de Europese Kolen- en Staalgemeenschap (EGKS) en nu is er een commissie, een Hof van Justitie, een ministerraad en een Europees Parle ment. Europa is echter wat aan de 180 miljoen Europese burgers ontsnapt. Dat is de schuld van de Europese politici, die er niet in geslaagd zijn hun zaak even spectaculair te maken als het Nationaal Parlement. De Brusselse technocratie maakt regels als 'luchtkamers in eieren' en dat is weinig inspirerend. De verkie zingen van 7 juni zijn zo belangrijk om dat ze een verpolitisering betekenen van de technocratische en bureaucratische EEG. Dat is bitter noodzakelijk, want het is van het grootste belang om de burger er weer bij te betrekken. Nu wordt 5% van onze wetgeving ge maakt in Brïiss'él. "maar daarop is geen enkele parlementaire controle mogelijk. Wat we nu Nationaal aan controle ver loren hebben, moeten we in het Euro pese Parlement terughalen, o.a. ten aanzien van de landbouwprijzen. Het Europarlement heeft beperkte be voegdheden. maar het kan de commissie naar huis sturen en het heeft ook het laatste woord over de begroting. We kunnen het in de komende zes weken niet voor elkaar krijgen om de achter stand in te halen, maar we kunnen de burgers meer bij Europa betrekken. Men wijst dan al gauw op de beperkte bevoegdheden, maar er is verschil tussen bevoegdheden en invloed. Bovendien hebben ook de nationale parlementen hun bevoegdheden niet op een presen teerblaadje gekregen. Daar hebben ze altijd voor moeten knokken. Ook in het nieuwe Europees Parlement van 410 le den ben ik daar niet bang voor. Het wordt geen hoera-parlement, maar een parlement met levendige discussies en een eigen autoriteit. Politieke kanonnen als Tindemans, Andreotti, Brandt, Mit- terand, Chirac en Debre zijn daar wel borg voor, meende dhr. Jonker. Dhr. W.L. Bijl was toch niet zo optimistisch. Hij vroeg zich af wat de macht van het Europees Parlement is als het zoutver- drag niet eens getekend wordt. Dhr. Jonker erkende dat het Europarlement niet meer bevoegdheden krijgt, maar het parlement gaat er meer van maken. Tindemens en Andreotti moeten de kar trekken en ze zullen dat ook doen. Ver der zijn er nu van de 13 Europese com missarissen slechts 3 Christen-Demo craten. Dat is absurd. De commissie zou meer de politieke kleur van het parle ment moeten weerspiegelen, vond de CDA kandidaat. Dhr. Jonker noemde het een gelukkige omstandigheid dat er voor de Europese Verkiezingen een samenwerking is van de Christen-democratische partijen. Er is een redelijk programma, geïnspireerd op fundamentele christelijke waarden. Het rentmeesterschap van 'niet bij brood alleen' is erin terug te vinden, het voor en met elkaar werken. In Europees opzicht is er homogeniteit onder de Chr. Democraten. De Liberalen hebben ook een programma, maar die hebben veel meer moeilijkheden gehad met de Franse president Giscard. Ze gaan dok uit van het vrije spel van krachten. De socialisten zijn onderling teveel ver deeld. De Duitse SPD, de Nederlandse PvdA, de franse socialisten van Mitte- rand, het is dag en nacht verschil. Als Europeaan betreur ik het dat de socia listen geen Internationaal verbond heb ben gevormd, want nu zijn de.socialisten het meest nationalistisch in Europa en conservatief als Europeaan. CDA-lijst- trekker Beumer zei het al: de socialisten zijn de onduidelijkste partij in Europees verband. Ze praten ook nauwelijks over Europa. Het is voor hen een nationale graadmeter, zoals de Europese verkie zingen ook in Frankrijk en Engeland binnenlands een grote rol spelen. Wij willen een Europa, dat geen enkele po litieke stroming kan opeisen. Een Eu ropa waar socialisten en liberalen zich L DoiHlcrilagTjiini Verkiezingen voor het l.uropees Parlement. op hun gemak voelen. Vrede en veilig heid, een Europa voor en met de burger, aldus dhr. Jonker. Dhr. J. Teileman wist niet of hij wel zo blij moest zijn met het gezamenlijk op trekken van de Europese Christen-de mocraten. Hij had vaak de indruk dat de c voor conservatief staat, terwijl hij bij de Duitse CSU zelfs fascistische trekjes aantrof. Dhr. Jonker zei als voorzitter van de werkgroep Europees Parlement binnen het CDA nauw bij de samenstelling van het programma te zijn betrokken. Pro grammatisch zijn we een eind gekomen, ook met de solidariteit ten opzichte van de Derde Wereld. Volgens het pro- gramma is de CDU linkser dan de SPD. Het gaat niet om het systeem, maar om de mens. Dan moet het systeem maar veranderd worden om bijvoorbeeld meer zeggenschap te krijgen in de on derneming. We hebben een eigen Chr. democratische opvatting, hoewel na tuurlijk het verschil tussen een Fries en een Siciliaan blijft. Wegens die eigen chr. dem. opvatting zijn we ook niet sa mengegaan met de Engelse conservatie ven, aldus dhr. Jonker. Dhr. A.L. van Elzakker was benieuwd naar de Financiën van het Europees parlement. Dhr. Jonker liet weten, dat Europa eigen middelen heeft: heffin gen, douanerechten op importen vloeien in de EEG-kas plus 1% van de BTW- opbrengsten in de negen landen. Dat percentage wordt vermoedelijk 1 V4. Het parlement stelt vrij de begroting vast voor de niet verplichte uitgaven. De Europese burgers betalen nu acht cent per dag voor de EEG. Dhr. Jonker hekelede de 'geldverslin dende reizerij' van de EEG: van Brussel (waar de EEG-commissie met de amb tenaren zit) naar Straatsburg en Lux emburg waar het parlement vergadert. 'Het is I grote kermis die miljoenen kost. Het is gewoon krankzinnig, maar met de burgemeester van Straatsburg en de eerste minister van Luxemburg in de Liberale fractie van het Europees Parle ment zal dat niet (gauw veranderen, maar we moeteft er naar toe dat de hele EEG in Brussel zit', vond de CDA-kan didaat. Dhr. A.L.G. van Doorn vroeg nog aan dacht voor de mondiale problemen zoals een grondstoffenfonds. Dhr. Jon ker antwoordde dat de EEG de grootste importeur van landbouwprodukten is, maar internationaal is de landbouwpo litiek tot nu toe een grote teleurstelling. Economisch is de EEG een reus, maar politiek nog een dwerg. Dat moet op 7 juni op gelijk niveau gebracht worden. Laten we hopen dat we er met de poli tieke kanonnen wat van maken, anders zie ik het somber in, zei dhr. Jonker. Dhr. van Doorn wilde ook nog weten of defensie onder de EEG valt. De CDA- kandidaat antwoordde daar ontkennend op. Via de industriepolitiek kunnen er wel gezamenlijke defensiebelangen ge diend worden zoals een gezamenlijke wapenindustrie. Die standaardisatie komt er nu ook met de airbus, een vliegtuig voor dè burgerluchtvaart in Toen dhr. D.C. Schot in 1929 vierhon derd gulden leende om een tweede-hands T-Fordje te kopen voor het begin van de lijndienst Tholen/Bergen op Zoom, had hij nooit kunnen vermoeden dat zijn be drijf een halve eeuw later 24 vrachtwa gencombinaties op de weg zou hebben. Morgenmiddag zal aan de Postweg de nieuwste ontwikkeling van het bloeiende Thoolse Transportbedrijf te zien zijn: de eerste van drie Isothermwagens die per 1 juni dag en nacht gaan rijden voor een nieuwe klant van Schot. Dhr. D.C. Schot, die eerst melkboer en groenteboer was geweest, moest in de dertiger jaren hard zwoegen, maar zijn lijndienst Tholen/Bergen op Zoom groeide. Hij kreeg er veevervoer bij en later ook fruit en mossels. Er kwam een tweede auto en Chris Deurloo was een van de eerste chauffeurs. Dhr. Schot had zelf de chauffeurs-school in Den Haag gevolgd en in Tholen examen gedaan bij meneer Waghto. Na de crisisjaren volg de de tweede Wereldoorlog met de gas generatoren. Er kwamen betere tijden en het transportbedrijf groeide naar ne gen vrachtwagens. Op vijftigjarige leef- ^modehuis rota bosstraat 27 berqert op zoom Advertentie 1M Europa. Ik wil geen Europese kern macht omdat ik me liever aan het Ame rikaanse schild overlaat. In het Atlan tisch Bondgenootschap willen we met Amerika werken. De stelling van Von deling dat we niet meer in een Ameri kaanse auto moeten rijden, wijs ik af. Dat is gaullisme, vond dhr. Jonker. De slechts door 16 mannen en 1 vrouw (de dochter van dhr. Jonker) bijge woonde CDA-bijeenkomst in Poort vliet, werd geopend en gesloten door voorzitter E.Ph. Nieuwkerk met gebed en het lezen van 1 Petrus en Psalm 146. Dhr. Nieuwkerk noemde Europa iets van lange adem, maar wel erg belangrijk voor de komende jaren. 'Het is onver antwoord en het zou erg jammer zijn als er op 7 juni maar vijftig procent van de mensen komt stemmen. Daardoor zou den ongewenste verhoudingen ontstaan. Op 7juni wordt ook tegelijk de maat van het huidig kabinet genomen, dus is het toch een graadmeter, hoewel de Euro- pese verkiezingen daarvoor in eerste in stantie niet zijn. Het is echter niet zo simpel om de massa voor Europa te be reiken. Er zijn zaken die ons meer en eerder bezig houden. Het is duidelijk dat we nog niet warm kunnen lopen voor de Europese verkiezingen. De eersten op de lijst (Beumer, Tolman, Jonker) hebben ook nog niet de klank van onze natio nale coryfeeën. Dat zal nog wel een paar jaar duren', meende voorzitter Nieuw kerk. 'Hoe groter de opkomst, hoe meer auto riteit voor het Europese Parlement' zei dhr. Jonker nog. Hij verwachtte dat de op 7 juni gekozen Europese parlemen tariërs ook op nationaal niveau in ka mercommissies en openbare hoorzittin gen het woord kunnen voeren. Door ge zamenlijke fractievergaderingen vindt ook de terugkoppeling plaats naar het Nationale parlement. tijd overleed toen echter plotseling óp- richter Schot, wat een grote slag bete kende. De zoons C. en A.J. Schot namen het bedrijf over en bouwden het verder uit. Het vervoer bestond hoofdzakelijk uit landbouwprodukten, oesters en mossels. In de zestiger jaren viel na een strenge winter het oester- mosselvervoer weg, terwijl wegens de grote concurren tie later het hele internationaal vervoer werd afgestoten. In april 1959 begon het Thoolse bedrijf ook met een rouwonderneming en taxi bedrijf, waarmee dhr. C. Schot zich voornamelijk bezighoudt. Er zijn nu twee lijkwagens en twee volgwagens die ook als taxi fungeren. Schot werkt op heel Tholen en St. Philipsland, terwijl men zelfs in Duitsland overledenen op haalde of op Schiphol omdat in Austra lië of in de Verenigde Staten van Ame rika overleden Tholenaren op hun ge boorte-eiland begraven wilden worden. Qua huisvesting begon Schot in de Re- gentessestraat, waar een pakhuis van Aannemer Burgers werd gehuurd. Aan de Molenvlietsestraat werd vervolgens een garage gebouwd (nu.van Contant) en in 1964 werden de vleugels aan de Postweg uitgeslagen met twee grote ga rages van elk 850 m2. Er waren Tater nog hallen bijgebouwd, want in 1967 was de ruimte hard nodig voor de opslag van Jac. Hermans Prijsslag levensmiddelen. Schot verzorgde ook alle transport voor Hermans en de magazijnwerkzaamhe den voor het levensmiddelenbedrijf bracht heel wat werkgelegenheid op Tholen. In 1974 kwam er echter een te rugslag omdat Hermans voor de helft naar Gilz&Rijen overging. Schot ging mee en in 1977 ging alles van Hermans naar Gilze, waar nu ook de meeste acti viteiten van Schot plaatsvinden. Van de 24 combinaties rijden er namelijk 19 voor Prijsslag. Dhr. C. Heijboer uit Oud-Vossemeer, die destijds als chauf feur in Tholen begon, is nu bedrijfs leidervan Schot Transport in Gilze. Er is een autostalling van 30 x 75 meter, 6000 m2 straatwerk, een werkplaats van 600 m2, een onderdelenmagazijn met spui- terij en een volautomatische, verwarmde wasstraat. Er is ook 2000 m2 opslag ruimte voor derden, o.a. voor een tijd schriftendistributiebedrijf. Toen Hermans en ook Hamel (Luxa flex) uit Tholen vertrok, kwam er in de hallen volop ruimte beschikbaar. De eerste Expo Tholen werd daar in okto ber 1977 gehouden en nu waren er in september plannen voor een tweede Bxpo Tholen, maar dat kan niet door gaan omdat Schot onlangs opnieuw 1500 m2 hallen verhuurde aan het Amerikaanse bedrijf Carborundum (isolatiemateriaal). Die onderneming had Tholen vorig jaar al als distributie centrum gekozen en dat wordt nu verder uitgebouwd, wat voor tien man werkge legenheid oplevert. Door Carborundum is Schot weer met internationaal vervoer begonnen: Frankrijk, Duitsland, en Beïgië. Voor een verpakkingsindustrie in Rijen heeft Schot vervoer naar Duitsland. Behalve Carborundum huurt ook Alta- trading (papierhandel) een deel van de hallen van Schot in Tholen. 'Qua bedrijf gaat het fantastisch, maar als Tholenaar vind ik het jammer dat de meeste activiteiten naar Gilze verhuisd De Thoolse Z.V.U besluit morgen het seizoen 1978/1979 met de Belgische groep 't Kliekske. die niet alleen oude volksliedjes zingt, maar ook muziekin strumenten uit grootmoederstijd be speelt. Ook de leerlingen van de Thoolse scholen voor Voortgezet Onderwijs kunnen daarvan genieten. Er zijn twee voorstellingen in de Oesterschelp: van elf tot twaalf en van een tot twee uur. Daarna kunnen Oswald Tahon. Rosita Tahon. Herman Dewit en Wilfrid Moonen zich voorbereiden op de avondvoorstelling van acht uur in de Gasthuiskapel. 't Kliekske ontstond in 1969, toen de vier op Driekoningenavond in een oud café volksliedjes zongen. Het succes dat zij daar oogstten, bracht hen ertoe dit elk weekend te herhalen. Na afloop gingen ze telkens met de 'klak' rond. Het 'klakske' bracht genoeg zaad in 't bakske en het viertal werd spoedig te gast bij vele feestelijkheden. In 1970 verscheen de eerste L.P.. in 1971 volgde de eerste huifkartocht. Nadien volgden vele op tredens, ook voor radio en T.V. Sinds 1972 werkt 't Kliekske mee aan een tweewekelijks programma van de N.O.S. radio, waar ze de autochtone opname met hun oude vlaamse instru menten weer leven inblazen. De vier muzikanten hebben een assorti ment oude instrumenten gebouwd naar de door hen gevonden originele exem plaren zoals de draailier, vlier, moezel- zak, pijpzak, portatief, orgeltje, trekzak, rommellort. eenhandsfluiten. trobom. lepels, kromhoorn, mondharp, enz. luit. blazevere. zijn. Tholen is altijd een handelsplaatsje geweest, maar nu is men bezig om Tho len dicht te plakplakken. Als er een los- wal in de haven zou komen biedt dat veel meer mogelijkheden. Voor m'n ei gen bedrijf zit er grote opslag in, maar dan moeten coasters of lichters van 4 a 500 ton in de haven kunnen komen. De oesterdam is een ander punt: waarom leggen ze daar geen vier- in plaats van tweebaans weg over. Dat is alleen maar gemakkelijk. Als ik nu zie wat voor enorme ontwikkeling er in Gilze is, dan constateer ik dat het bedrijfsleven op Tholen weinig activiteiten biedt. Ook het gemeentebestuur zou meer moeten kunnen doen, hoewel het natuurlijk ge zien de economie niet eenvoudig is. Je moet tijdig de bakens verzetten, maar Tholen heeft kansen voorbij laten gaan', vindt dhr. A.J. Schot. Het T-Fordje van 400 gulden was het begin van het gouden Transportbedrijf Schot, maar nu zitten de chauffeurs met een combinatie van 150.000 gulden op de weg. Ze hebben ook 250 tot 300 PK in hun handen en dhr. Schot noemt het dan ook vakwerk om tegenwoordig chauf feur te zijn. Hij vindt het een goede zaak dat velen de chauffeursopleiding volgen en onlangs nog hebben vijf van z'n per soneelsleden daarbij goede resultaten behaald. Het vervoer is nogal in beweging en sommige bedrijven hebben het moeilijk. De CAO is in discussie, maar een deel van de chauffeurs ziet het zelf niet zo zitten. Men wil het oude systeem hand haven in plaats van de ingewikkelde berekeningen van de CAO toepassen. Dhr. Schot heeft een leuke ploeg chauf feurs aan het werk. Hij meent ook dat de Nederlandse vervoerders een goede naam hebben, ondanks dat de buiten landse bedrijven door lagere lonen goedkoper zijn. 'Er is echter een tendens bij de verladers, dat men goede ver voerders wil en geen uiterste prijs. Men wil geen trammelant, geen zorgen, maar punctueel uitgevoerd werk. Kwaliteits- vervoer', aldus dhr. Schot, die vorig jaar met zijn wagenpark 2 miljoen kilometer reed. Schot vervoert ook bloemen voor een bedrijf dat vele winkels heeft, maar morgenmiddag wordt de gouden tran sportonderneming zelf in de bloemetjes gezet. Ook een deel van het wagenpark uit Gilze komt met de nieuwe Isother mwagen naar de Postweg' want Tholen blijft toch de vestigingsplaats waar het vijftig jaar geleden allemaal begon. Be halve de moedermaatschappij D.C. Schot en Zonen B.V. zijn er drie doch ters: Schot Transport B.V., Schot Vast goed B.V. en Rouwonderneming Schot B.V. Gezien de groei en bloei van het bedrijf wilden de Gebroeders Schot het vijftig jarig bestaan toch niet ongemerkt voor bij laten gaan en daarom gaat morgen middag de vlag uit aan de Postweg in Tholen. Deze maand begint aannemingsbedrijf Jac. G. van Oord uit Utrecht met de aanleg van het werkeiland van 20 ha voor de Oesterdam. Voor de Thoolse kust en met name bij het Tholense gat zullen er daarvoor heel wat activiteiten zijn. Van Oord schreef voor 6.471.000 gulden in, terwijl dit bedrijf een alter natief bestek (stortsteen in plaats van zand)'voor 15.471.000 gulden wil uit voeren. Het werkeiland is nodig voor de bouw van een sluis. Er komt ook een werkhaven, die later zal dienen als voorhaven voor de sluis. In de Provin ciale Commissie voor de Waterstaat werd nog een notitie besproken inzake een brug over de Oesterdamsluis. Dhr. Roodenburg (D'66) meende dat met een doorvaarthoogte van 5 m en een Paral lelweg van 3.50 m kan worden volstaan. Ook Dhr. de Jager (CDA) ging daarmee accoord, zoals trouwens de gehele com missie met de notitie kon instemmen. Dhr. de Jager was van oordeel, dat een vergroting van de doorvaarthoogte van 5 naar 7 m niet veel uitmaakt. De com missie sprak, zich ook uit voor een dwarsprofiel van de brug, wat voor de provincie het meest gunstig is. ALLE SOORTEN Zuid-Oostsingel 43 Tel. 34368 BERGEN OP ZOOM Advertentie IM Het Waterschap Tholen heeft dhr. J. Schot (Vossemeersepoort) benoemd tot rattenvanger als opvolger van dhr. Bur ger uit Tholen. Samen met rijksratten vanger J. Meijll uit Poortvliet kan hij voor een intensieve controle zorgen. In april zijn er op Tholen 26 en op St. Phi lipsland 4 bisamratten gevangen. Dhr Meijll sprak van een goed resultaat om dat er ook veel werk was aan het opspo ren en reparatie van het materiaal, dat ir de strenge winter verloren ging. He weer eiste echter ook z'n tol van de rat ten.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1979 | | pagina 7