Premie voor de boer om
minder te produceren
Ter horst
50 jaar Transportbedrijf
Schot: van T-Ford naar
Isothermwagen
Z. V.U. finale met 't Kliekske
n
Philipsdam en dijkverzwaringen
geven werk aan velen
KAA BEE
Donderdag 10 mei 1979
EENDRACHTBODE
Europees CD A-kandidaat S.J. Jonker in Poortvliet
Autopantalons
Systeem niet slecht.
•g
Zuivelexport gunstig
Verpolitisering
Wel invloed.
Samenwerking Chr. Dem.
Niet met conservatieven
8 ct per dag voor EEG.
Politiek nu dwerg
31 personeelsleden en 24 vrachtwagencombinaties
Lange adem.
Nieuwe hallen
Gilze-Rijen
Carborundum
Bakens verzetten
Vakwerk
Jubileum
Aanleg werkeiland
voor de Oesterdam
VLOERBEDEKKING
GRATIS GELEGD
Nieuwe rattenvanger
7
"Het is uit den boze om te denken dat
men de landbomvproduktie kan regelen
en dan met name overschotten voorko
men, via het prijsbeleid. We moeten naar
andere regelingen zoeken, bijvoorbeeld
een premie voor het minder produceren.
Het inkomen van de boer wordt daardoor
niet aangetast en hij behoudt z'n werk.
Met 6 miljoen werklozen in de EEG is
dat laatste punt van groot belang. De tijd
van grotere landbouwbedrijven is name
lijk voorbij".
Dhr. S.J. Jonker, CDA-candidaat voor
de komende Europese Verkiezingen, zei
dat dinsdagavond 1 mei in 't Ouwe
Raed'uus in Poortvliet. Het was zijn
eerste van een reeks spreekbeurten die
hij tot donderdag 7 juni o.a. in Zeeland
zal houden.
Dhr. Jonker, geboren in Den Haag en al
met de ideale, verstelbare band.
Diverse kleuren, ook in grote ma
ten!
Kremerstraat 11-13
BERGEN OP ZOOM
Advertentie 1M
jaren in Brussel woonachtig, is door het
CDA als Zeeuws vertegenwoordiger in
het Europese parlement aangewezen.
Hij heeft een grote algemene kennis van
EEG-zaken gezien zijn werkzaamheden
in Brussel. Dhr. Jonker, mede-oprichter
en secretaris van de Arjos (de jongere
norganisatie van de ARP), journalist bij
Trouw en parlementair redacteur van de
Rotterdammer, is kabinetschef bij land
bouwcommissaris Mansholt geweest.
Hij maakt nu nog deel uit van het
CDA-partijbestuur.
c..v ,V :.M.
Dhr. Jonker wees er in Poortvliet op, dat
de landbouw het meest geprezen en het
meest verguisde onderdeel van de Eu
ropese Economische Unie is. Er zijn
open grenzen en exportmogelijkheden,
dat is het grote verschil met de crisis
vroeger. Gezien de export kan Neder
land blij zijn met z'n boeren en tuinders,
want in 19/8 werd voor bijna 8 xh. miljard
gulden meer aan landbouwprodukten
uit- dan ingevoerd. Dat is gunstig op een
negatieve handelsbalans.
Daarom moeten we de gemeenschap
pelijke en vrije markt handhaven. Het
systeem is niet slecht, maar externe fac
toren (o.a. verschil in wisselkoersen)
hebben dat ontregeld, aldus dhr. Jonker.
Hij ging ook in op de uitbreiding van de
EEG met Griekenland, Spanje en Por
tugal. (Hij meende dat die groei van 9
naar 12 landen vertragend zal werken en
daar was dhr. Jonker niet zo enthousiast
over als Europeaan. Gezien de econo
mische achterstand van Griekenland en
Portugal móet je echter wel met twee
snelheden werken. Een positief punt is,
dat geprobeerd kan worden via de EEG
de democratie te versterken, want de
drie landen hebben dictaturen achter de
rug. Daarnaast is er nog het veiligheids-
Het aanbod van mannen daalde tijdens de maand april 1979 van 169 naar 119: een
vermindering van 50.
Deze vermindering is een gevolg van:
De verder toegenomen bedrijvigheid bij de sectoren:
a. water-spoor- en wegenbpuw, zowel in eigen rayon als elders;
b. voortzetting van het seizoen in de landbouw en aanverwante bedrijven.
Onderstaand overzicht geeft een juiste situatie weer omtrent de ontwikkeling van de
werkloosheid per beroepsgroep in vergelijking met de vorige maand en de over
eenkomstige maanden van het vorige jaar.
Beroepsgroepen mannen
maart '78 april '78 maart '79 april '79
Bouwnijverheid
Grondwerken etc.
Metaalnijverheid
Landbouv/1"* ev~
Visserij
Niet varend verk. pers.
Kantoor en onderw. pers
Los arbeiders
Pers. algemene dienst
Overige beroepsgroepen
Totaal werklozetl
Totaal aanvragen
11
27
MS1|;
18
6
10
11
47
14
21
182
31
•iï2
5
6
11
10
46
12
22
151
32
8
22
18
It>
5
8
9
45
15
13
169
32
9
12
12
7
2
3
8
41
13
12
119
49
Beroepsgroepen vrouwen maart '78 april '78 maart '79 april '79
Kleding
1
6
3
Handel
,6
10
5
4
Horeca
3
5
6
21
Kantoor-/onderw. pers.
11
9
16
6
Sociale - en gen. zorg
11
10
5
2
Huishoudelijk pers.
4
2
4
5
Los arbeidsters
8
7
7
6
Overige beroepsgroepen
4
3
6
47
Totaal aanbod vrouwen
48
52
49
8
Totaal aanvragen vrouwen
10
12
10
Betonverwerkende industrie.
Wegens uitbreiding van het bedrijf nam de vraag naar personeel voor de beto-
nindustrie aanzienlijk toe.
Bouwnijverheid.
Het aanbod onderging ten opzichte van de vorige maand en de overeenkomstige
maanden van het vorige jaar vrijwel geen verandering. Ook in het aantal aanvragen
deden zich geen noemenswaardige veranderingen voor. Er is een tekort aan vaklie
den (timmerlieden en metselaars). Er is voldoende bedrijvigheid in de bouw.
Water-spoor- en wegenbouw
Het aanbod m.n. van grondwerkers en machinisten nam flink af. In deze sector
heerst volop activiteit. Ook in eigen rayon nam de werkgelegenheid toe door aanleg
van de Philipsdam en inmiddels is ook een aanvang gemaakt met enkele dijkver
zwaringen. Het ligt in de verwachting dat het huidige aanbod nog iets zal afnemen.
Houtverwerkende industrie.
De vraag naar machinale houtbewerkers bleef ongewijzigd.
Kledingindustrie.
De huidige vraag richt zich op jeugdige modinettes. De vraag naar mannen is vrijwel
steeds nihil. Het aanbod van vrouwen en mannen is thans van zeer geringe omvang.
Vorig jaar lag het aanbod iets hoger.
Metaalnijverheid.
Door de vraagacquisitie steeg de vraag van 6 op 14. Het aanbod daalde van 18 op 12.
Het aanbod is precies gelijk aan het aanbod op eind april 1978.
1
Voeding - en genotmiddelen.
Tijdens de verslagmaand ontstond er enige vraag naar personeel voor de banke
tindustrie en enkele sorteerders voor een zilveruienfabriek.
Landbouw en visserij
Door de voorjaarswerkzaamheden in de landbouw en voortzetting van het seizoen in
de visserij konden verscheidene arbeidskrachten uit deze sector en los arbeiders hun
werkzaamheden weer hervatten. Ook eind april 1978 was van eenzelfde situatie
sprake.
Niet varend verkeerspersoneel.
Hét aanbod van transportarbeiders en chauffeurs daalde en is nu van kleine omvang.
Kantoor/onderw. personeel.
Het aanbod van mannen bij deze beroepsgroep onderging geen wijziging van bete
kenis. Het aanbod van vrouwen nam toe van 16 tot 21. Dit aanbod is ten opzichte van
vorig jaar verdubbeld. De vraag naar kantoorpersoneel is zeer gering.
Jeugdigen.
Het aanbod van jeugdige mannen betreft 9. Bij de vrouwen is dit een aantal van 14.
Schoolverlaters.
Hoewel nog niet direct beschikbaar voor de arbeidsmarkt, lieten zich nu reeds 38 (10
jongens en 28 meisjes) schoolverlaters inschrijven.
Van de 119 werkloze mannen is een 18-tal woonachtig in de gemeente Sint-Philips-
land.
Van de 47 vrouwen behoort een 2-tal tot laatstgenoemde gemeente.
probleem aan de Zuidtlank van de Na-
vo.
De uitbreiding betekent voor de zuivel-
en vleessector in Nederland betere ex
portmogelijkheden, maar groente- en
fruittelers krigen het wat moeilijker
Gezien de afstand Griekenland/Portu
gal naar München zie ik niet zozeer
prijsconcurrentie uit die landen. Spanje
is wat dat betreft lastiger, want de pro-
dukten rollen zo over de Franse grens.
Frankrijk en Italië zitten daarom ook
moeilijker met de uitbreiding van 9 naar
12 landen. Voor iedereen die de dupe
wordt van dat beleid moet echter een
regeling komen. De werkgelegenheid
dienen we te handhaven: de tuinders
mogen niet in de W.W., aldus dhr. Jon
ker. Dhr. W.C. van Kempen was er niet
zo gerust op en wees op nu al bestaande
concurrentievervalsing door subsidiere
gelingen voor het Italiaanse en Franse
fruit. Dhr. Jonker vond dat zulke vragen
straks in het Europese Parlement aan de
orde gesteld dienen te worden. Zelf had
hij al eens tegen minister van der Stee
van landbouw gezegd, dat Nederland 'te
netjes' is. De Franse communisten leve
ren ook boter aan Rusland. Als er niet
gedumpt wordt, bij eerlijke concurren
tie, kan de Nederlandse boer het wel
aan, meende de CDA-kandidaat.
Dhr. Jonker zei verder, dat er geen weg
terug is naar de zuiver nationale poli
tiek. Het Europa zonder grenzen is bijna
verwezenlijkt. Als de gezondheidswet
geving is geregeld, en de warenwet, dan
dient de BTW nog geharmoniseerd te
worden en dan is het rond. Toch is er een
gevoel van onbehagen en teleurstelling:
Is dat nu Europa? Toch is het in 1952 al
begonnen met de Europese Kolen- en
Staalgemeenschap (EGKS) en nu is er
een commissie, een Hof van Justitie, een
ministerraad en een Europees Parle
ment. Europa is echter wat aan de 180
miljoen Europese burgers ontsnapt. Dat
is de schuld van de Europese politici, die
er niet in geslaagd zijn hun zaak even
spectaculair te maken als het Nationaal
Parlement. De Brusselse technocratie
maakt regels als 'luchtkamers in eieren'
en dat is weinig inspirerend. De verkie
zingen van 7 juni zijn zo belangrijk om
dat ze een verpolitisering betekenen van
de technocratische en bureaucratische
EEG. Dat is bitter noodzakelijk, want
het is van het grootste belang om de
burger er weer bij te betrekken.
Nu wordt 5% van onze wetgeving ge
maakt in Brïiss'él. "maar daarop is geen
enkele parlementaire controle mogelijk.
Wat we nu Nationaal aan controle ver
loren hebben, moeten we in het Euro
pese Parlement terughalen, o.a. ten
aanzien van de landbouwprijzen. Het
Europarlement heeft beperkte be
voegdheden. maar het kan de commissie
naar huis sturen en het heeft ook het
laatste woord over de begroting. We
kunnen het in de komende zes weken
niet voor elkaar krijgen om de achter
stand in te halen, maar we kunnen de
burgers meer bij Europa betrekken.
Men wijst dan al gauw op de beperkte
bevoegdheden, maar er is verschil tussen
bevoegdheden en invloed. Bovendien
hebben ook de nationale parlementen
hun bevoegdheden niet op een presen
teerblaadje gekregen. Daar hebben ze
altijd voor moeten knokken. Ook in het
nieuwe Europees Parlement van 410 le
den ben ik daar niet bang voor. Het
wordt geen hoera-parlement, maar een
parlement met levendige discussies en
een eigen autoriteit. Politieke kanonnen
als Tindemans, Andreotti, Brandt, Mit-
terand, Chirac en Debre zijn daar wel
borg voor, meende dhr. Jonker. Dhr.
W.L. Bijl was toch niet zo optimistisch.
Hij vroeg zich af wat de macht van het
Europees Parlement is als het zoutver-
drag niet eens getekend wordt. Dhr.
Jonker erkende dat het Europarlement
niet meer bevoegdheden krijgt, maar het
parlement gaat er meer van maken.
Tindemens en Andreotti moeten de kar
trekken en ze zullen dat ook doen. Ver
der zijn er nu van de 13 Europese com
missarissen slechts 3 Christen-Demo
craten. Dat is absurd. De commissie zou
meer de politieke kleur van het parle
ment moeten weerspiegelen, vond de
CDA kandidaat.
Dhr. Jonker noemde het een gelukkige
omstandigheid dat er voor de Europese
Verkiezingen een samenwerking is van
de Christen-democratische partijen. Er
is een redelijk programma, geïnspireerd
op fundamentele christelijke waarden.
Het rentmeesterschap van 'niet bij
brood alleen' is erin terug te vinden, het
voor en met elkaar werken. In Europees
opzicht is er homogeniteit onder de Chr.
Democraten. De Liberalen hebben ook
een programma, maar die hebben veel
meer moeilijkheden gehad met de
Franse president Giscard. Ze gaan dok
uit van het vrije spel van krachten. De
socialisten zijn onderling teveel ver
deeld. De Duitse SPD, de Nederlandse
PvdA, de franse socialisten van Mitte-
rand, het is dag en nacht verschil. Als
Europeaan betreur ik het dat de socia
listen geen Internationaal verbond heb
ben gevormd, want nu zijn de.socialisten
het meest nationalistisch in Europa en
conservatief als Europeaan. CDA-lijst-
trekker Beumer zei het al: de socialisten
zijn de onduidelijkste partij in Europees
verband. Ze praten ook nauwelijks over
Europa. Het is voor hen een nationale
graadmeter, zoals de Europese verkie
zingen ook in Frankrijk en Engeland
binnenlands een grote rol spelen. Wij
willen een Europa, dat geen enkele po
litieke stroming kan opeisen. Een Eu
ropa waar socialisten en liberalen zich
L
DoiHlcrilagTjiini Verkiezingen
voor het l.uropees Parlement.
op hun gemak voelen. Vrede en veilig
heid, een Europa voor en met de burger,
aldus dhr. Jonker.
Dhr. J. Teileman wist niet of hij wel zo
blij moest zijn met het gezamenlijk op
trekken van de Europese Christen-de
mocraten. Hij had vaak de indruk dat de
c voor conservatief staat, terwijl hij bij
de Duitse CSU zelfs fascistische trekjes
aantrof.
Dhr. Jonker zei als voorzitter van de
werkgroep Europees Parlement binnen
het CDA nauw bij de samenstelling van
het programma te zijn betrokken. Pro
grammatisch zijn we een eind gekomen,
ook met de solidariteit ten opzichte van
de Derde Wereld. Volgens het pro-
gramma is de CDU linkser dan de SPD.
Het gaat niet om het systeem, maar om
de mens. Dan moet het systeem maar
veranderd worden om bijvoorbeeld
meer zeggenschap te krijgen in de on
derneming. We hebben een eigen Chr.
democratische opvatting, hoewel na
tuurlijk het verschil tussen een Fries en
een Siciliaan blijft. Wegens die eigen
chr. dem. opvatting zijn we ook niet sa
mengegaan met de Engelse conservatie
ven, aldus dhr. Jonker.
Dhr. A.L. van Elzakker was benieuwd
naar de Financiën van het Europees
parlement. Dhr. Jonker liet weten, dat
Europa eigen middelen heeft: heffin
gen, douanerechten op importen vloeien
in de EEG-kas plus 1% van de BTW-
opbrengsten in de negen landen. Dat
percentage wordt vermoedelijk 1 V4. Het
parlement stelt vrij de begroting vast
voor de niet verplichte uitgaven. De
Europese burgers betalen nu acht cent
per dag voor de EEG.
Dhr. Jonker hekelede de 'geldverslin
dende reizerij' van de EEG: van Brussel
(waar de EEG-commissie met de amb
tenaren zit) naar Straatsburg en Lux
emburg waar het parlement vergadert.
'Het is I grote kermis die miljoenen kost.
Het is gewoon krankzinnig, maar met de
burgemeester van Straatsburg en de
eerste minister van Luxemburg in de
Liberale fractie van het Europees Parle
ment zal dat niet (gauw veranderen,
maar we moeteft er naar toe dat de hele
EEG in Brussel zit', vond de CDA-kan
didaat.
Dhr. A.L.G. van Doorn vroeg nog aan
dacht voor de mondiale problemen
zoals een grondstoffenfonds. Dhr. Jon
ker antwoordde dat de EEG de grootste
importeur van landbouwprodukten is,
maar internationaal is de landbouwpo
litiek tot nu toe een grote teleurstelling.
Economisch is de EEG een reus, maar
politiek nog een dwerg. Dat moet op 7
juni op gelijk niveau gebracht worden.
Laten we hopen dat we er met de poli
tieke kanonnen wat van maken, anders
zie ik het somber in, zei dhr. Jonker.
Dhr. van Doorn wilde ook nog weten of
defensie onder de EEG valt. De CDA-
kandidaat antwoordde daar ontkennend
op. Via de industriepolitiek kunnen er
wel gezamenlijke defensiebelangen ge
diend worden zoals een gezamenlijke
wapenindustrie. Die standaardisatie
komt er nu ook met de airbus, een
vliegtuig voor dè burgerluchtvaart in
Toen dhr. D.C. Schot in 1929 vierhon
derd gulden leende om een tweede-hands
T-Fordje te kopen voor het begin van de
lijndienst Tholen/Bergen op Zoom, had
hij nooit kunnen vermoeden dat zijn be
drijf een halve eeuw later 24 vrachtwa
gencombinaties op de weg zou hebben.
Morgenmiddag zal aan de Postweg de
nieuwste ontwikkeling van het bloeiende
Thoolse Transportbedrijf te zien zijn: de
eerste van drie Isothermwagens die per 1
juni dag en nacht gaan rijden voor een
nieuwe klant van Schot.
Dhr. D.C. Schot, die eerst melkboer en
groenteboer was geweest, moest in de
dertiger jaren hard zwoegen, maar zijn
lijndienst Tholen/Bergen op Zoom
groeide. Hij kreeg er veevervoer bij en
later ook fruit en mossels. Er kwam een
tweede auto en Chris Deurloo was een
van de eerste chauffeurs. Dhr. Schot had
zelf de chauffeurs-school in Den Haag
gevolgd en in Tholen examen gedaan bij
meneer Waghto. Na de crisisjaren volg
de de tweede Wereldoorlog met de gas
generatoren. Er kwamen betere tijden
en het transportbedrijf groeide naar ne
gen vrachtwagens. Op vijftigjarige leef-
^modehuis
rota
bosstraat 27 berqert op zoom
Advertentie 1M
Europa. Ik wil geen Europese kern
macht omdat ik me liever aan het Ame
rikaanse schild overlaat. In het Atlan
tisch Bondgenootschap willen we met
Amerika werken. De stelling van Von
deling dat we niet meer in een Ameri
kaanse auto moeten rijden, wijs ik af.
Dat is gaullisme, vond dhr. Jonker.
De slechts door 16 mannen en 1 vrouw
(de dochter van dhr. Jonker) bijge
woonde CDA-bijeenkomst in Poort
vliet, werd geopend en gesloten door
voorzitter E.Ph. Nieuwkerk met gebed
en het lezen van 1 Petrus en Psalm 146.
Dhr. Nieuwkerk noemde Europa iets
van lange adem, maar wel erg belangrijk
voor de komende jaren. 'Het is onver
antwoord en het zou erg jammer zijn als
er op 7 juni maar vijftig procent van de
mensen komt stemmen. Daardoor zou
den ongewenste verhoudingen ontstaan.
Op 7juni wordt ook tegelijk de maat van
het huidig kabinet genomen, dus is het
toch een graadmeter, hoewel de Euro-
pese verkiezingen daarvoor in eerste in
stantie niet zijn. Het is echter niet zo
simpel om de massa voor Europa te be
reiken. Er zijn zaken die ons meer en
eerder bezig houden. Het is duidelijk dat
we nog niet warm kunnen lopen voor de
Europese verkiezingen. De eersten op de
lijst (Beumer, Tolman, Jonker) hebben
ook nog niet de klank van onze natio
nale coryfeeën. Dat zal nog wel een paar
jaar duren', meende voorzitter Nieuw
kerk.
'Hoe groter de opkomst, hoe meer auto
riteit voor het Europese Parlement' zei
dhr. Jonker nog. Hij verwachtte dat de
op 7 juni gekozen Europese parlemen
tariërs ook op nationaal niveau in ka
mercommissies en openbare hoorzittin
gen het woord kunnen voeren. Door ge
zamenlijke fractievergaderingen vindt
ook de terugkoppeling plaats naar het
Nationale parlement.
tijd overleed toen echter plotseling óp-
richter Schot, wat een grote slag bete
kende. De zoons C. en A.J. Schot namen
het bedrijf over en bouwden het verder
uit. Het vervoer bestond hoofdzakelijk
uit landbouwprodukten, oesters en
mossels. In de zestiger jaren viel na een
strenge winter het oester- mosselvervoer
weg, terwijl wegens de grote concurren
tie later het hele internationaal vervoer
werd afgestoten.
In april 1959 begon het Thoolse bedrijf
ook met een rouwonderneming en taxi
bedrijf, waarmee dhr. C. Schot zich
voornamelijk bezighoudt. Er zijn nu
twee lijkwagens en twee volgwagens die
ook als taxi fungeren. Schot werkt op
heel Tholen en St. Philipsland, terwijl
men zelfs in Duitsland overledenen op
haalde of op Schiphol omdat in Austra
lië of in de Verenigde Staten van Ame
rika overleden Tholenaren op hun ge
boorte-eiland begraven wilden worden.
Qua huisvesting begon Schot in de Re-
gentessestraat, waar een pakhuis van
Aannemer Burgers werd gehuurd. Aan
de Molenvlietsestraat werd vervolgens
een garage gebouwd (nu.van Contant)
en in 1964 werden de vleugels aan de
Postweg uitgeslagen met twee grote ga
rages van elk 850 m2. Er waren Tater nog
hallen bijgebouwd, want in 1967 was de
ruimte hard nodig voor de opslag van
Jac. Hermans Prijsslag levensmiddelen.
Schot verzorgde ook alle transport voor
Hermans en de magazijnwerkzaamhe
den voor het levensmiddelenbedrijf
bracht heel wat werkgelegenheid op
Tholen. In 1974 kwam er echter een te
rugslag omdat Hermans voor de helft
naar Gilz&Rijen overging. Schot ging
mee en in 1977 ging alles van Hermans
naar Gilze, waar nu ook de meeste acti
viteiten van Schot plaatsvinden. Van de
24 combinaties rijden er namelijk 19
voor Prijsslag. Dhr. C. Heijboer uit
Oud-Vossemeer, die destijds als chauf
feur in Tholen begon, is nu bedrijfs
leidervan Schot Transport in Gilze. Er is
een autostalling van 30 x 75 meter, 6000
m2 straatwerk, een werkplaats van 600
m2, een onderdelenmagazijn met spui-
terij en een volautomatische, verwarmde
wasstraat. Er is ook 2000 m2 opslag
ruimte voor derden, o.a. voor een tijd
schriftendistributiebedrijf.
Toen Hermans en ook Hamel (Luxa
flex) uit Tholen vertrok, kwam er in de
hallen volop ruimte beschikbaar. De
eerste Expo Tholen werd daar in okto
ber 1977 gehouden en nu waren er in
september plannen voor een tweede
Bxpo Tholen, maar dat kan niet door
gaan omdat Schot onlangs opnieuw
1500 m2 hallen verhuurde aan het
Amerikaanse bedrijf Carborundum
(isolatiemateriaal). Die onderneming
had Tholen vorig jaar al als distributie
centrum gekozen en dat wordt nu verder
uitgebouwd, wat voor tien man werkge
legenheid oplevert. Door Carborundum
is Schot weer met internationaal vervoer
begonnen: Frankrijk, Duitsland, en
Beïgië. Voor een verpakkingsindustrie
in Rijen heeft Schot vervoer naar
Duitsland.
Behalve Carborundum huurt ook Alta-
trading (papierhandel) een deel van de
hallen van Schot in Tholen.
'Qua bedrijf gaat het fantastisch, maar
als Tholenaar vind ik het jammer dat de
meeste activiteiten naar Gilze verhuisd
De Thoolse Z.V.U besluit morgen het
seizoen 1978/1979 met de Belgische
groep 't Kliekske. die niet alleen oude
volksliedjes zingt, maar ook muziekin
strumenten uit grootmoederstijd be
speelt. Ook de leerlingen van de Thoolse
scholen voor Voortgezet Onderwijs
kunnen daarvan genieten. Er zijn twee
voorstellingen in de Oesterschelp: van
elf tot twaalf en van een tot twee uur.
Daarna kunnen Oswald Tahon. Rosita
Tahon. Herman Dewit en Wilfrid
Moonen zich voorbereiden op de
avondvoorstelling van acht uur in de
Gasthuiskapel.
't Kliekske ontstond in 1969, toen de vier
op Driekoningenavond in een oud café
volksliedjes zongen. Het succes dat zij
daar oogstten, bracht hen ertoe dit elk
weekend te herhalen. Na afloop gingen
ze telkens met de 'klak' rond. Het
'klakske' bracht genoeg zaad in 't bakske
en het viertal werd spoedig te gast bij
vele feestelijkheden. In 1970 verscheen
de eerste L.P.. in 1971 volgde de eerste
huifkartocht. Nadien volgden vele op
tredens, ook voor radio en T.V. Sinds
1972 werkt 't Kliekske mee aan een
tweewekelijks programma van de
N.O.S. radio, waar ze de autochtone
opname met hun oude vlaamse instru
menten weer leven inblazen.
De vier muzikanten hebben een assorti
ment oude instrumenten gebouwd naar
de door hen gevonden originele exem
plaren zoals de draailier, vlier, moezel-
zak, pijpzak, portatief, orgeltje, trekzak,
rommellort. eenhandsfluiten. trobom.
lepels, kromhoorn,
mondharp, enz.
luit. blazevere.
zijn. Tholen is altijd een handelsplaatsje
geweest, maar nu is men bezig om Tho
len dicht te plakplakken. Als er een los-
wal in de haven zou komen biedt dat
veel meer mogelijkheden. Voor m'n ei
gen bedrijf zit er grote opslag in, maar
dan moeten coasters of lichters van 4 a
500 ton in de haven kunnen komen. De
oesterdam is een ander punt: waarom
leggen ze daar geen vier- in plaats van
tweebaans weg over. Dat is alleen maar
gemakkelijk. Als ik nu zie wat voor
enorme ontwikkeling er in Gilze is, dan
constateer ik dat het bedrijfsleven op
Tholen weinig activiteiten biedt. Ook
het gemeentebestuur zou meer moeten
kunnen doen, hoewel het natuurlijk ge
zien de economie niet eenvoudig is. Je
moet tijdig de bakens verzetten, maar
Tholen heeft kansen voorbij laten gaan',
vindt dhr. A.J. Schot.
Het T-Fordje van 400 gulden was het
begin van het gouden Transportbedrijf
Schot, maar nu zitten de chauffeurs met
een combinatie van 150.000 gulden op
de weg. Ze hebben ook 250 tot 300 PK in
hun handen en dhr. Schot noemt het dan
ook vakwerk om tegenwoordig chauf
feur te zijn. Hij vindt het een goede zaak
dat velen de chauffeursopleiding volgen
en onlangs nog hebben vijf van z'n per
soneelsleden daarbij goede resultaten
behaald.
Het vervoer is nogal in beweging en
sommige bedrijven hebben het moeilijk.
De CAO is in discussie, maar een deel
van de chauffeurs ziet het zelf niet zo
zitten. Men wil het oude systeem hand
haven in plaats van de ingewikkelde
berekeningen van de CAO toepassen.
Dhr. Schot heeft een leuke ploeg chauf
feurs aan het werk. Hij meent ook dat de
Nederlandse vervoerders een goede
naam hebben, ondanks dat de buiten
landse bedrijven door lagere lonen
goedkoper zijn. 'Er is echter een tendens
bij de verladers, dat men goede ver
voerders wil en geen uiterste prijs. Men
wil geen trammelant, geen zorgen, maar
punctueel uitgevoerd werk. Kwaliteits-
vervoer', aldus dhr. Schot, die vorig jaar
met zijn wagenpark 2 miljoen kilometer
reed.
Schot vervoert ook bloemen voor een
bedrijf dat vele winkels heeft, maar
morgenmiddag wordt de gouden tran
sportonderneming zelf in de bloemetjes
gezet. Ook een deel van het wagenpark
uit Gilze komt met de nieuwe Isother
mwagen naar de Postweg' want Tholen
blijft toch de vestigingsplaats waar het
vijftig jaar geleden allemaal begon. Be
halve de moedermaatschappij D.C.
Schot en Zonen B.V. zijn er drie doch
ters: Schot Transport B.V., Schot Vast
goed B.V. en Rouwonderneming Schot
B.V.
Gezien de groei en bloei van het bedrijf
wilden de Gebroeders Schot het vijftig
jarig bestaan toch niet ongemerkt voor
bij laten gaan en daarom gaat morgen
middag de vlag uit aan de Postweg in
Tholen.
Deze maand begint aannemingsbedrijf
Jac. G. van Oord uit Utrecht met de
aanleg van het werkeiland van 20 ha
voor de Oesterdam. Voor de Thoolse
kust en met name bij het Tholense gat
zullen er daarvoor heel wat activiteiten
zijn. Van Oord schreef voor 6.471.000
gulden in, terwijl dit bedrijf een alter
natief bestek (stortsteen in plaats van
zand)'voor 15.471.000 gulden wil uit
voeren. Het werkeiland is nodig voor de
bouw van een sluis. Er komt ook een
werkhaven, die later zal dienen als
voorhaven voor de sluis. In de Provin
ciale Commissie voor de Waterstaat
werd nog een notitie besproken inzake
een brug over de Oesterdamsluis. Dhr.
Roodenburg (D'66) meende dat met een
doorvaarthoogte van 5 m en een Paral
lelweg van 3.50 m kan worden volstaan.
Ook Dhr. de Jager (CDA) ging daarmee
accoord, zoals trouwens de gehele com
missie met de notitie kon instemmen.
Dhr. de Jager was van oordeel, dat een
vergroting van de doorvaarthoogte van
5 naar 7 m niet veel uitmaakt. De com
missie sprak, zich ook uit voor een
dwarsprofiel van de brug, wat voor de
provincie het meest gunstig is.
ALLE SOORTEN
Zuid-Oostsingel 43 Tel. 34368
BERGEN OP ZOOM
Advertentie IM
Het Waterschap Tholen heeft dhr. J.
Schot (Vossemeersepoort) benoemd tot
rattenvanger als opvolger van dhr. Bur
ger uit Tholen. Samen met rijksratten
vanger J. Meijll uit Poortvliet kan hij
voor een intensieve controle zorgen. In
april zijn er op Tholen 26 en op St. Phi
lipsland 4 bisamratten gevangen. Dhr
Meijll sprak van een goed resultaat om
dat er ook veel werk was aan het opspo
ren en reparatie van het materiaal, dat ir
de strenge winter verloren ging. He
weer eiste echter ook z'n tol van de rat
ten.