DE BOOT IS AAN BIJ DE THOOLSE VISSERS. ilêrhorst OP WEG NAAR EEN PROVINCIAAL WELZIJNSBELEID Plannen voor verbetering weg.Middelburg-Koudekerke ONDERZOEK NAAR WINKELVOORZIENINGEN TWEE COMMISSIES EN RAAD MILIEU VERGADEREN PAK EVEN UW ZAKBOEKJE Donderdag 3 mei 1979 EENDRACHTBODE 7 'p, f"; STATEN VERGADERING Geen geloof meer in beloften gemeentebestuur. Oostelijke havenkant. De Zevibel-aktiviteiten. Goede uitkomsten. V oorjaarsmode in Dames- en Herenregenkleding vindt U bij: Weg vrije zee. Het steigertje. Boeiende woonavonturen in de wereld van stijl en smaak Ir. v.d. Meer vertrekt. Gedeputeerde staten hebben plan nen gepresenteerd voor de verbete ring van een gedeelte van de weg Middelburg-Koudekerke, de "Kou- dekerkseweg". Voor het eerst heb ben gs gekozen voor een procedure waarbij twee plannen in het geding worden gebracht. Op deze manier worden de mogelijkheden tot in spraak van bevolking in het uit eindelijk vast te stellen tracé ver ruimd. In de bij de plannen behorende nota wordt gesteld dat maatregelen nodig zijn in het belang van de verkeersveilig heid en om tegemoet te komen aan klachten van mensen die aan de weg wonen. Er zou een zodanige verbetering moeten worden aangebracht dat ook de dreigende capaciteits problemen van de weg worden ondervangen. Bovendien vertoont de verharding van de Koude- kerkseweg tekenen van slijtage. De te treffen maatregelen zouden voorlopig moeten worden beperkt tot het gedeelte tu.ssen de bebouwde kom van Middel burg en de aansluiting bij de Kriekeweg. In totaal gaat het om 2,4 km. In beide plannen wordt uitgegaan van een en- kelbaansweg, waarop tachtig kilome ter mag worden gereden. Teneinde het langzaam verkeer te weren en de "erf- functie" van de weg te beperken is aan de zuidkant een parallelweg geprojec teerd, eveneens te gebruiken door fiet sers en bromfietsers. Het landschappelijke karakter van de weg, getypeerd door een bijna onon- dérbroken beplanting aan weerszijden wil men handhaven door de bochten te verflauwen. Zou men dit niet doen, dan zou het uit een oogpunt van verkeers veiligheid nodig zijn de beplanting aan te pakken. Het plan "A" gaat uit van het zo goed mogelijk voldoen aan alle eisen die men zou moeten stellen. De bestaande hoofdrijbaan is in dit plan niet de leid raad voor het ontwerp. Behalve bij Ter Hooge - want daar zou het bos worden aangetast - krijgen de bochten een boogstraal" van 500 meter. In het "A "-tracé valt wel wat land bouwgrond, maar geen tuinen en erven. Plan "B" heeft als uitgangspunt het zo veel mogelijk handhaven van de be staande hoofdrijbaan. Een nadeel hier van is dat veel voortuinen en erven (aan de zuidzijde) zouden worden aangetast door de aanleg van de parallelweg. Ook blijft een bochtverbetering als in het plan "A" achterwege. Hier staat tegenover dat plan "B" goedkoper is en minder landbouwgrond vergt. Plan "A" kost circa ƒ1,9 miljoen, plan "B" ƒ1,4 miljoen. Voor plan "A" is 1,54 ha landbouwgrond nodig. Als de bermbreedten worden vergroot tot de uit een oogpunt van verkeersveiligheid en landschap gewenste maten dan is iets meer dan 2 ha landbouwgrond no dig Plan "B" vergt iets meer dan 2 ha aan grond, waaronder bijna een halve hectare aan erven en voortuinen. De nota spreekt geen absolute voorkeur uit voor een van de plannen, maar geeft wel aan dat plan "A" gunstiger is. De plannen liggen voor ieder ter in zage op het Provinciehuis, Sint Pie terstraat 42 in Middelburg en op de gemeentehuizen Middelburg en Valkenisse en wel tot en met 22 mei a.s. In het gebouw van de Provinciale Waterstaat, Het Groene Woud 1 in Middelburg, wordt op woensdag 23 mei a.s. een voorlichtings-bijeen- komst gehouden. Desgewenst wor den dan nadere inlichtingen over de plannen gegeven. Tot en met 8 juni a.s. kan bij gede puteerde staten schriftelijk worden gereageerd. De ingezonden reacties kunnen nog mondeling worden toegelicht op een hoorzitting van gedeputeerde sta ten. Een datum is hiervoor nog niet vastgesteld. iipfipi Het rijk heeft te kennen gegeven, dat de organisatie van het welzijns beleid in de toekomst minder vanuit Den Haag geregeld moet worden en dichter bij de bevolking moet staan en dus in handen moet komen van de provincies en de gemeenten. Ruwweg kan het welzijnsbeleid in drie delen gesplitst worden: zorg (zoals ge zondheidszorg, maatschappelijke dienstverlening, kinderbescherming, reclassering), educatie (onderwijs, vor ming, cultureel werk, kunst e.d.) en re creatie (o.a. sport en spel, openlucht recreatie, natuurbehoud). Om de ideeën van het rijk uit te werken hebben gedeputeerde staten een kleine 'stuurgroep'' in het leven geroepen die een nota heeft opgesteld, waarin de taak van de provincie in het welzijnsbeleid wordt belicht. Gedeputeerde staten (het dage lijks bestuur van de provincie) hebben die nota "Op weg naar een provinciaal welzijnsbeleid" overgenomen en hem ter bespreking en advisering gegeven aan verschillende instanties, zoals het opbouworgaan Stichting Zeeland, dat een groot deel van de welzijnsbelangen in de provincie behartigt, de provinciale raden (cultuur, sport e.d de gemeen tebesturen en de pers. In de nota wordt opgemerkt, dat door een wijziging in de financiering de provincie gedwongen wordt tot het opstellen van meerjarenplannen en jaarprogramma's om voor een rijksbijdrage in aanmerking te ko men. Tot nu toe was de provinciale taak in het welzijn - met uitzonde ring van culturele zaken en volksge zondheid - niet zo uitgebreid; de nieuwe situatie zal dus wel enige veranderingen met zich mee bren gen. Ook de gemeenten moeten meerjaren plannen en jaarprogramma's opstellen. Het is de bedoeling dat aan de hand van de gemeentelijke plannen het provin ciale plan wordt opgezet. In de nota wordt voorgesteld een stuurgroep in het leven te roepen die het provinciale plan moet voorbereiden. Deze stuurgroep coördinatie welzijns planning zou moeten bestaan uit twee leden van gedeputeerde staten, waar van er een voorzitter is; drie leden van provinciale staten; negen vertegen woordigers van de gemeentebesturen, gespreid over de provincie; zes mensen, aangewezen door de Stichting Zeeland, die o.a. moeten vertegenwoordigen: de Zeeuwse culturele raad, de Zeeuwse sportraad, de raad voor de maatschap pelijke dienstverlening en de Zeeuwse jeugdraad en twee leden uit de Zeeuwse bevolking. Tenslotte mogen elk één lid aanwijzen de Zeeuwse bibliotheekraad, de provinciale onderwijscommissie, de provinciale raad voor de volksgezond heid, de Zeeuwse recreatieraad, de Zeeuwse vrouwenraad,en de provinciale commissie bejaardenvóorzieningen. De stuurgroep zal ook over adviseurs be schikken die gerecruteerd zullen wor den uit diverse ambtelijke diensten, zo wel van het rijk als van de provincie. Eerste taak van de stuurgroep coör dinatie welzijnsbeleid is dus de voorbereiding van het eerste provin ciale welzijnsplan, dat gecon strueerd moet worden aan de hand van de ingediende gemeentelijke plannen en aan de hand van plannen die de diverse raden en organisaties voor hun specifieke werkgebied sa menstellen. De stuurgroep moet uit deze veelheid van plannen een geheel zien te maken, dat zoveel mogelijk recht doet aan alle belangen. Tweede taak van de stuur groep is het provinciaal bestuur te advi seren over de in de toekomst meest ge wenste vorm waarin het welzijnsbeleid in Zeeland daadwerkelijk moet worden uitgevoerd. De commissie moet van haar werk zaamheden verslag uitbrengen aan ge deputeerde staten die te zijner tijd het welzijnsplan ter vaststelling moet aan bieden aan provinciale staten. In de no ta is voor de werkwijze van gs een "stappenplan" opgenomen, dat de procedure aangeeft. Het gaat uit van een uitgebreid voorstel van gs aan de staten, waarbij aandacht geschonken moet worden aan inspraak, voorlichting en informatieverstrekking, inventarisa tie van het tot nu toe gevoerde beleid en de op grond daarvan verstrekte subsi dies, alsook van vraag en aanbod van welzijnsvoorzieningen in deze tijd. Op grond van de inventarisaties moet de stuurgroep een analyse maken, waar van zowel van inventarisaties als van de analyse rapporten gemaakt moeten worden. Voor de inspraak bij de tot standkoming van het welzijnsplan zal ëen speciale verordening gemaakt wor den. Het is de bedoeling, dat er in de verschillende stadia van de procedure inspraakmogelijkheden zijn. Ter verze kering van een zo groot mogelijke openheid hebben gedeputeerde staten voorgesteld de vergaderingen van de stuurgroep coördinatie welzijnsbeleid in het openbaar te houden. Nadat uiteindelijk een concept-plan ge reed is en besproken in gs wordt het - al dan niet voorzien van varianten - ter be handeling aan provinciale staten aan geboden. Naast het voorstel moeten provinciale staten bij hun besluitvor ming de beschikking hebben over een overzicht van de hele voorbereidings procedure, de inspraakresultaten, over het advies van de stuurgroep en de visie van gs op dit alles. Als daarna ook pro vinciale staten zich in het ontwerp-plan kunnen vinden, dan beschikt Zeeland over zijn eerste welzijnsplan. Zover is het overigens nog niet, want in de statenvergadering van 22 juni komt eerst de nota "Op weg naar een provinciaal welzijnsbeleid" aan de orde, waarin de procedure gang beschreven is. Als provinciale staten hiermee akkoord gaan kan de procedure pas echt in gang gezet worden. Voorafgaand aan die sta tenvergadering komt de nota nog aan de orde in een gecombineerde vergadering van de statencommis sies voor onderwijs en cultuur en sociale zaken. (Wanneer die vergadering wordt ge houden vindt u bij de aankondigingen van de commissievergaderingen, ook in deze rubriek). Daarin zullen ook de reacties op de nota van het provinciaal opbouworgaan Stichting Zeeland en de provinciale raad voor de volksgezond heid behandeld worden. De Stichting Zeeland heeft onder andere als bezwaar aangevoerd, dat in de stuurgroep het particulier initiatief onvoldoende verte genwoordigd is, vooral als die verte genwoordiging vergeleken wordt met het aantal provinciale en gemeentelijke bestuurders. Gedeputeerde staten de len die mening niet; zij zijn van mening dat de totstandkoming van een wel zijnsplan en een welzijnsbeleid duidelijk aan politieke verantwoordelijkheid ge bonden zijn. Bovendien vinden zij dat door de ver schillende inspraakronden bevolking en particulier initiatief, zoals verenigingen en organisaties op het welzijnsterrein, voldoende bij de totstandkoming van het geheel betrokken worden. De pro vinciale raad voor de volksgezondheid schreef gedeputeerde staten, dat hoe wel de nota de hele welzijnsplanning van de provincie aangaat, de tak volks gezondheid maar zijdelings wordt ge noemd. In hun voorstel aan de staten delen gs mee, dat zij de opmerkingen van de raad ter harte zullen nemen. Voor de eerstvolgende vergadering van provinciale staten op 18 mei kunnen reeds de volgende agendapunten ge noemd worden: subsidies voor het Fes tival nieuwe muziek 1979, overdekte zwemaccommodatie in Hulst en Acqui- sitiegroep Zeeland; overzicht-subsidies en restauratiekosten monumenten en de stand van het monumentenfonds per 31-1 2-'78 Verder komt aan de orde de kredietverstrekking voor de aanleg van de weg Driewegen-Terhole, de aanschaf van tekstverwerkende apparatuur voor de provincie en de mandaatverlening tot vaststelling van de jaarstukken van de Zeelandbrug 1978. De vergadering zal gehouden worden in de Statenzaal, Ab dij J 1 te Middelburg. Inzage in de sta- tenstukken is mogelijk in het Provincie huis en in de openbare bibliotheken in Zeeland REDACTIE: BUREAU VOORLICHTING PROVINCIE ZEELAND SINT PIETERSTRAAT 42, MIDDELBURG (01180) 27351 In Midden-Zeeland (Walcheren, Noord en Zuid-Beveland) gaat binnenkort het tweede deel van start van een onderzoek naar de winkelvoorzieningen in dit ge bied. Het is voornamelijk gericht op levens middelenzaken in de kleinste kernen en op garagebedrijven, meubel- en doe- het-zelfzaken. Bij de levensmiddelenza ken wordt vooral gekeken naar de be staansmogelijkheden van deze winkels en voor de tweede categorie is het vooral van belang te weten te komen of zij aan bepaalde vestigingsplaatsen ge bonden zijn. De laatste jaren hebben deze bedrijven namelijk blijk gegeven van een voorkeur voor vestiging op bedrijfsterreinen, die buiten de eigenlijke winkelcentra vallen. De eerste fase van het onderzoek, die betrekking had op de bestedingen van de bewoners, is al uitgevoerd en wordt op het ogenblik verwerkt. Als laatste onderdeel staat op het programma een onderzoek naar de bestedingen van re creanten, dat pas tijdens het toeristen seizoen kan worden gedaan. Aan dit zogenaamde distributie-plano logisch onderzoek wordt gewerkt door de provinciale planologische dienst, het economisch technologisch instituut voor Zeeland, de kamer van koophandel en fabrieken voor Midden- en Noord-Zee land en het rijksconsulentschap voor handel, ambachten en diensten. De re sultaten zijn nodig voor de herziening van het streekplan Midden-Zeeland; verwacht wordt dat het onderzoek in het najaar van 1979 klaar is. De statencommissie voor sociale zaken vergadert op 16 mei a.s. om 14.00- uur over de startsubsidie voor de stichting "Blijf van mijn lijf" en over de beleidspuntennota 1978- 1982. Om 15.30 uur is er een gecombineerde vergadering van de commissies voor sociale zaken en die voor onderwijs en cultuur over de nota "Op weg naar een provinciaal welzijnsbeleid". Na afloop van dit gecombineerde gedeelte zal de commissie voor onderwijs en cultuur om ongeveer 16.00 uur verder gaan met de agendapunten be leidspuntennota 1978 - 1982 en regionale omroep. De provinciale raad voor het milieu zal op donderdag 17 mei om 14.15 uur vergaderen in het kantoor van het Waterschap Walcheren, Groenmarkt 10 te Middelburg over de lokatie van de zuiveringsinstallatie van het waterschap en het overzichtsrapport luchtverontreiniging 1978. Na een jaar of tien gesol met toezeggingen, beloften, praten en weer uitstel is de boot nu wel aan bij de vissersvereniging "Helpt Elkander" te Tholen wat het vertrouwen in het gemeentebestuur betreft voor havenverbetering. Er gloorde vrijdagavond op de ledenvergadering in hotel Zeeland nog één lichtpuntje. Een nieuwe bezem in de persoon van burgemeester Baerends. Voor deze avond weliswaar verhinderd, maar met de toezegging van binnenkort een gesprek met het bestuur van "Helpt Elkander". Dat lichtpuntje, aangedragen door de voorzitter K. Bout, voorkwam een nog wat heftiger kritiek van de leden over hetgeen wat in de afgelopen tien jaar aan de Thoolse haven had moeten gebeuren, maar niet is uitgevoerd. Tot op de huidige dag. Met schier wel steun aan alle andere verenigingen in de gemeente, zo werd in hotel Zeeland geoordeeld, maar de beroepsvisserij schijnt er maar bij te hangen. Vanwege de minderheid? Politiek is steun aan sportvisserij misschien gemakkelijker te verko pen. De stemming in hotel Zeeland was bij de vissers geprikkeld. Tien jaar wachten op wat verbetering vergt ook wat te veel van zelfs vissersgeduld. Zevibel voorzitter J. van den Bos had het onderwerp in zijn praatje over de akti- viteiten van de organisatie ook aanges neden en de niet in zo grote getale aan wezigen haakten daar bij de discussie gretig op in. De heer Van den Bos stelde, dat de havenaccommodatie voor de Ze- vibel-leden op Tholen verre van roos kleurig is. In de loop der jaren werd het een zaak, die dringend om een oplossing roept, maar ook evenzovele malen op de lange baan werd geschoven. Eerst gold als argument de onzekerheid Ooster- schelde. maar de klaarheid daaromtrent is er al geruime tijd om aan die onze kerheid een eind te maken. Tholen is van oudsher een belangrijke visserij- plaats geweest, zo vervolgde de heer Van den Bos, hetgeen nog eens werd onder streept via de artikelen van de archivaris Zuurdeeg. Nog is hier de beroepsvisserij aktueel en zeker in het licht van de Oosterschelde-beslissing. De plaatse lijke vissersvereniging poogde herhaal delijk een uitspraak van het gemeente bestuur te krijgen, maar het werd een lijdensweg. Jammer! Het werd allemaal, zowel door de heer Van den Bos als vanuit de vergadering nog eens op een rijtje gezet: 31 mei 1974 een onderhoud van Helpt Elkander met burgemeester Van Boeijen. Gelet op de onzekerheid Oosterschelde kon voor wat verbetering Thoolse haven betreft geen uitspraak worden gedaan. Wel zou in afwachting daarvan de no dige reparatie tot stand komen. Dat ge beurde na lange tijd nog zo beperkt, dat het te beperkt was, In december 1977 verzoek van Helpt Elkander om een schuilhuisje op de haven aan te brengen. De verloting 1978 van de vereniging was daarvoor bestemd en het resultaat was 800,— De gemeente zou het mate riaal leveren, de leden de bouw verzor gen. Tegelijkertijd contact met het ge meentebestuur en gezamenlijk bezichti ging van de haven. Het gemeentebes tuur deed weer de toezegging de nodige voorzieningen te zullen aanbrengen. Inmiddels een hoorzitting. Helpt Elkan der informeerde naar de werkelijke plannen voor de haven, die inmiddels een aanfluiting werd. Is het nu uitslui tend een recreatiehaven en zo ja, waar moet dan de beroepsvisserij heen. Er zou vroegtijdig informatie worden ver strekt en als er vastomlijnde plannen waren, vooroverleg plaatsvinden. Tot concretisering van de toezeggingen en beloften kwam tot op heden niets te recht. Moet dat nu werkelijk zo, was de vraag bij de Thoolse beroepsvissers. De teleurstelling en ergernis is ondertussen niet gering meer. Het vertrouwen is diep geschokt. Het wordt niet meer genomen, omdat er een redelijke oplossing voor de hand ligt. Die oplossing is om aan de oostelijke kant van het havendijkje boxen te ma ken. waar de schepen van de beroeps vissers kunnen aanleggen. Namens de leden van de Thoolse vissersvereniging wilde ook Zevibel's voorzitter een drin gend beroep doen op de gemeente Tho len de voorgestelde oplossing nu zo spoedig mogelijk te realiseren, waarmee de onverkwikkelijke geschiedenis uit de wereld wordt geholpen. Het daarmee vervullen van een overheidstaak, die het Thoolse gemeentebestuur van oudsher had en heeft en in het verleden ook re delijk verzorgde. Van een vergrote ge meente Tholen mag dat toch zeker wor den verwacht. Bij dè verdere discussie over dit onderwerp werd nog gevraagd of ook Zevibel contact opnam met het Thoolse gemeentebestuur. De heer Van den Bos antwoordde, dat dit niet het geval was, omdat het ook niet in de lijn van Zevibel ligt, wanneer het om plaat selijke kwesties gaat. Op verzoek wordt daarin soms wel eens bemiddeld of ver tegenwoordigd. maar in feite laat men dat toch over aan de plaatselijke vereni ging- De strohalm bleef over, dat er nieuwe raadsverkiezingen waren en nu ook een nieuwe burgemeester. "Op hoop van zegen." Maar de hoop bleek nog slechts miniem te zijn. In zijn praatje had de heer Van den Bos nog wat meer de Zevibel-aktiviteiten benadrukt, ook al vond hij dat min of meer een herhaling van hetgeen in de jaarvergadering van die vereniging te Vlissingen, nog maar kort geleden - 7 april - al veelal te berde was- gebracht. Aktiviteiten, die verricht moeten wor den onder invlóed van de E.E.G. poli tiek. Het visserijbedrijf moet nu worden uit geoefend in een klimaat van een terug lopende economische situatie met sterke kostenstijgingen en op een bedrijf na delige invloed uitoefenende belasting druk. Daarbij komen ook nog de vangstbeperkende maatregelen. De Zevibel-voorzitter meende na bovenstaande ook eerlijk te moeten stellen, dankbaar te kunnen zijn over de in 1978 goede uitkomsten bij de visserij. Maar wel zijn onzekerheden overgeb leven, waardoor arbeid en taakvervul ling bij Zevibel sterk worden bepaald. Vertegenwoordiging hier en vertegen woordiging daar. Ben je er niet bij, dan is het een over, zonder ons. In liet Zevi bel jaarverslag wordt van die aktivitei ten een opsomming gegeven. De orga nisatie moet vertegenwoordigd zijn. waar visserijbelangen aan de orde ko men. Invloed kan slechts langs organi satorische weg worden bereikt. Bij werk wil je graag op korte termijn resultaten zien. maar dat is voor een organisatie zelden weggelegd. Je zit in een ontwik kelingsproces met hoogstens op lange termijn goede uitkomsten. Voornaam punt blijft, dat men bij de beleidsvoor bereiding meepraat. Zeker is. dat in het huidig ingewikkeld patroon organisatie niet kan worden gemist. De individualist is een lachertje. Zevibel heeft zich in het bijzonder ingespannen voor behoud van de beroepsvisserij op de Oosterschelde, een strijd die nog doorgaat. Vandaar ook de zo grote vraagtekens over de ge plande doorlaatopening pijlerdam. Te veel vraagtekens nog blijven, met name voor een natuurlijke verwatering (mos sels). De grootste doorlaatopening zou I60 miljoen meer kosten, maar Zevi- l Kremerstraal 11-13 BERGEN OP ZOOM Advertentie IM bel berekende, dat er nu ook 250,— miljoen mee is gemoeid en er dus geen besparing in zit, zelfs meer geld zal kos ten om de visserij te handhaven. Verder vraagt inrichting en verdere ontwikke ling van de Oosterschelde grote aan dacht. Beslissingen kunnen genomen worden, die nadelig kunnen zijn voor de visserij. Denk maar aan aanleg van jachthavens, want de watersport legt op dit gebied een grote druk. Bestemmin gen, nadelig voor de. visserij dienen te worden voorkomen. Er dient voor een harmonisatie-model te worden gekozen, desnoods via bezwaar- of beroepsschrift. De heer Van den Bos vond, dat ook het Waddenzeegebied voortdurende aan dacht zal blijven eisen van Zevibel. De situatie is er nog ongunstiger dan in de Oosterschelde. Er zijn daar 10 departe menten, 3 provincies en 29 gemeenten bij betrokken. De visserij is echter niet vertegenwoordigd in de Waddenadvies raad. Kweek- en visgronden zijn onont beerlijk voor verdere uitoefening van het visserijbedrijf. Nog heel wat inspan ning zal daartoe van de organisatie worden gevraagd en gevergd. Visserij is geen streekromantiek. maar een hard economisch gegeven om rendabele be drijven te behouden. Bij dat alles is de rijksoverheid vooral na de tweede wereldoorlog regulateur bij uitstek ge worden. Dat betekent, zo vervolgde de Zevibel- voorzitter, een diep ingrijpen in het vrije ondernemersleven van weleer. Niet al leen nationaal, maar ook internationaal. Bij de visserij is dat hard aangekomen. De vrije zee is er niet meer. Er gelden vangstbeperkingen. De heer van den Bos ging vervolgens wat dieper in op de regelingen rond de vangstbeperkingen en constateerde, dat die op eenzijdige biologische gegevens tot stand komen. Er zijn echter ook sociale- en economi sche argumenten, die daarbij betrokken moeten worden. Mede door het werk van Zevibel lijkt de eenzijdigheid van de biologische gegevens van althans een vissoort döorbroken. Er moet worden uitgegaan van een samenhang van vis soorten, De wetenschap vermag veel, maar het is zeer moeilijk precies vast te stellen, wat zich onder de zeespiegel af speelt. In dit opzicht vielen er te veroor delen beslissingen, vond de spreker op de Thoolse visserijavond. Hij erkende overigens dat de gehele quotering een moeilijke zaak is en in wezen strijdig met het karakter van het visserijbedrijf. De visser was immers altijd de vrije jager op zee. Door de vangstbeperking is die vrijheid beperkt en werd hij afhankelijk van wat er in Brussel en Den Haag wordt beslist. Geestelijke spanning en mentale druk zijn daardoor niet gering. Gelukkig is er voor 1979 wat verruiming voor de tong-en scholvangst. Maand- quotering bleek veel moeilijkheden te veroorzaken, waarom Zevibel pleitte voor periode-verruiming. Dat is gelukt, maar er blijft voor de bedrijven toch onzekerheid over. Het blijft waard zich in te spannen voor bedrijven, die ook een behoorlijke bijdrage aan de beta lingsbalans leveren. De bloeiende visse rij mag door de E.E.G. niet worden weggedrukt, vond de heer van den Bos, die ook om die reden wees op het belang van de Europese verkiezingen. Daarom ook de noodzaak van een federatief vis serij optreden naar buiten. Het Euro pees parlement zal op de hoogte moeten zijn van de visserij, zoals men in Brussel volop afweet van de landbouw. De heer van den Bos vond het ook in dit licht gezien, spijtig, dat op nationaal vissers niveau de beoogde bundeling en daar mee de federatie niet tot stand is geko men. Zevibel voelt zich dan ook wat in de steek gelaten door de Ned. Vissers bond. Hopeljjk lukt het nog op wat lan gere termijn. De Zevibel-.oorzitter sprak verder nog over de stijgende gasolie prijzen en nieuwbouw van schepen, om na deze algemene visserij problematiek wat dieper in te gaan op de hiervoor al geschetste plaatselijke en dan met name Thoolse haven-moeilijkheden. Bij de rondvraag werd door zowel leden sport-als beroepsvissers geattendeerd op de slechte situatie van het steigertje en gesuggereerd dat zelf maar'aan te pak ken als de gemeente in deze ook verstek blijft laten gaa.. Men herinnerde daarbij aan onton-overp/ schot in Stavenisse, nu daar de sporthaven wordt aangelegd. Misschien is daar wat mee te beginnen. De voorzitter vond. dat nu toch eerst maar het overleg met het gemeentebes tuur moet worden afgewacht, waarbij dan ook deze problemen, evenals die van het schuilhutje aangedragen kun nen worden. De vergadering besloot dit jaar weer een gezamenlijke reis met de vrouwen te gaan maken, waarbij de or ganisatie aan het bestuur werd overge laten. Tevoren was uit het jaarverslag van de secretaris duidelijk geworden, dat de re sultaten 1978 met dankbaarheid ver meld mogen worden. Zorgen zijn er evenwel vanwege sterke kostenstijgin gen, mede en vooral op het gebied van de brandstof. Ook de mosselvisserij was in 1978 goed. In het jaarverslag kreeg ook de Oosterschelde weer de nodige aandacht en de attentie dat er van vis serij-zijde nodig is bij een toekomstige indeling. Er was enige vrees, dat miljoe nen gemeenschapsgelden worden ge bruikt voor een 'open afsluiting', maar straks toch de pleziervaart zal overheer sen. In dat jaarverslag kwam ook de kritische noot op de Thoolse haven nog eens naar voren. De penningmeester had bij 5378,— uitgaven 5830,05 inkomsten geboekt, met dus een batig slot van 452,05. De totale financiële positie van de vereniging staat op 9316,80. In het bestuur werden de he ren K. Bout en C. Schot herkozen. Niet meer herkiesbaar stelde zich J. Bout, in wiens plaats H. Bout werd benoemd. Hij wil zijn verkiezing nog een week op be raad houden. Komt er een positief ant woord, dan is het bestuur van Helpt El kander weer compleet. De eethoek - huiselijk trefpunt bij uitstek centrum van gezellig samenzijn meer dan eens per dag Een eigen kleine wereld van stijl en smaak Kom op woonavontuur t Meubilier Meeuwissen En ontdek de „anders dan andere" eethoek Uit een selektie van aparte ont werpen in boeren eiken. Of uit een keur van „Manou" eethoekideeën - met een tikkeltje nostalgie meubelier meeuwissen woonidreen van df nok tol de kelder s maandags Zuivelstraat 15 Bergen op Zoom lelefoon 01640-34474 Advertentie IM THOLEN vr. 11 mei: 20.00 uur Gasthuiskapel 't Kliekske POORTVLIET vr. 11 mei: De Wig-chelaar, Gezel schapsspelen SINT ANNALAND za. 19 mei: 20.00 uur Dorpshuis, dans avond OUD VOSSF.MEER wo. 9 mei: 20.00 uur dorpshuis, VVD C. Berkhouwer, Europese verkiezingen BERGEN OP ZOOM Markiezenhof t/m 13 mei: Tekeningen van Frans van Beerse t/m 13 mei: Handvaardigheid op de Trobriandeilanden t/m 10 juni: 100 jaar kunst uit eigen bezit Sticht. Etcetera 5 t/m 20 mei: Tekeningen en aquarellen van Guusje Inckel. wandkleden van Hanneke de Neve De Botte Hommel za. 5 mei: 10.00 - 16.00 uur rommel markt 21.30 uur film Stroszek zo. 6 mei: 14.30 uur Radostan, folk zo. 13 mei: 14.30 poppenkast, Ut Pop- pespul za. 19 mei: 21.00 uur Flavium Roxy De Turkse non 16 j. do. 20 u, vr.za. 21.15 u, zo. 16, 18.45. 21.15 u. ma., di., wo. 20 u. Partnerruil 18 j. vr. za. 23.30 u. Hond waar ga je met je baas naar toe a.l. za.. zo., wo. 14 u. Luxor ,t) Andy bloed en blond haar I6j. do. 20 u, vr. 21.15 u, za 18.45 21.15 y. zo. 16, 18.45, 21.15 u, ma., di., wo. 20 u. Droom der wellust 16 j. vr. za. 23.30 u. Karate kwartet in Korea 12 j. zo. 14 u. Scherpenisse za. 12 mei 20 u. Holland Huis dansen voor paren Poortvliet Vr. 11 mei 19.30 u. De Wigchelaar 't .Ouwe Raed'uus trimloop. ^modehuis nta bosstraat 27 berqen op zoom Advertentie IMj Ir. T.G. van der Meer, hoofd van de Afdeling Waterbouwkundige Werken Oost van de Deltadienst van Rijkswa terstaat. heeft afscheid genomen wegens z'n benoeming tot directeur Openbare Werken, stadsontwikkeling en grondbe drijf van Dordrecht. De in Bergen op Zoom gestationeerde ir. v.d. Meer is tij dens zijn loopbaan verschillende keren op Tholen en St. Philipsland geweest in verband met de aanleg van de Philips- en Oesterdam. Het afscheid vond ook in de directiekeet op het Philipsdam-wer- keiiand plaats. Z

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1979 | | pagina 7