DE BOOT IS AAN BIJ DE
THOOLSE VISSERS.
ilêrhorst
OP WEG NAAR EEN PROVINCIAAL
WELZIJNSBELEID
Plannen voor verbetering
weg.Middelburg-Koudekerke
ONDERZOEK NAAR
WINKELVOORZIENINGEN
TWEE COMMISSIES EN RAAD
MILIEU VERGADEREN
PAK EVEN UW ZAKBOEKJE
Donderdag 3 mei 1979
EENDRACHTBODE
7
'p, f";
STATEN
VERGADERING
Geen geloof meer in beloften gemeentebestuur.
Oostelijke havenkant.
De Zevibel-aktiviteiten.
Goede uitkomsten.
V oorjaarsmode in
Dames- en Herenregenkleding
vindt U bij:
Weg vrije zee.
Het steigertje.
Boeiende
woonavonturen
in de wereld van
stijl en smaak
Ir. v.d. Meer
vertrekt.
Gedeputeerde staten hebben plan
nen gepresenteerd voor de verbete
ring van een gedeelte van de weg
Middelburg-Koudekerke, de "Kou-
dekerkseweg". Voor het eerst heb
ben gs gekozen voor een procedure
waarbij twee plannen in het geding
worden gebracht. Op deze manier
worden de mogelijkheden tot in
spraak van bevolking in het uit
eindelijk vast te stellen tracé ver
ruimd.
In de bij de plannen behorende nota
wordt gesteld dat maatregelen nodig
zijn in het belang van de verkeersveilig
heid en om tegemoet te komen aan
klachten van mensen die aan de weg
wonen. Er zou een zodanige verbetering
moeten worden aangebracht dat ook de
dreigende capaciteits problemen van de
weg worden ondervangen. Bovendien
vertoont de verharding van de Koude-
kerkseweg tekenen van slijtage. De te
treffen maatregelen zouden voorlopig
moeten worden beperkt tot het gedeelte
tu.ssen de bebouwde kom van Middel
burg en de aansluiting bij de Kriekeweg.
In totaal gaat het om 2,4 km. In beide
plannen wordt uitgegaan van een en-
kelbaansweg, waarop tachtig kilome
ter mag worden gereden. Teneinde het
langzaam verkeer te weren en de "erf-
functie" van de weg te beperken is aan
de zuidkant een parallelweg geprojec
teerd, eveneens te gebruiken door fiet
sers en bromfietsers.
Het landschappelijke karakter van de
weg, getypeerd door een bijna onon-
dérbroken beplanting aan weerszijden
wil men handhaven door de bochten te
verflauwen. Zou men dit niet doen, dan
zou het uit een oogpunt van verkeers
veiligheid nodig zijn de beplanting aan
te pakken.
Het plan "A" gaat uit van het zo goed
mogelijk voldoen aan alle eisen die men
zou moeten stellen. De bestaande
hoofdrijbaan is in dit plan niet de leid
raad voor het ontwerp. Behalve bij Ter
Hooge - want daar zou het bos worden
aangetast - krijgen de bochten een
boogstraal" van 500 meter.
In het "A "-tracé valt wel wat land
bouwgrond, maar geen tuinen en erven.
Plan "B" heeft als uitgangspunt het zo
veel mogelijk handhaven van de be
staande hoofdrijbaan. Een nadeel hier
van is dat veel voortuinen en erven (aan
de zuidzijde) zouden worden aangetast
door de aanleg van de parallelweg. Ook
blijft een bochtverbetering als in het
plan "A" achterwege.
Hier staat tegenover dat plan "B"
goedkoper is en minder landbouwgrond
vergt.
Plan "A" kost circa ƒ1,9 miljoen, plan
"B" ƒ1,4 miljoen. Voor plan "A" is
1,54 ha landbouwgrond nodig. Als de
bermbreedten worden vergroot tot de
uit een oogpunt van verkeersveiligheid
en landschap gewenste maten dan is
iets meer dan 2 ha landbouwgrond no
dig Plan "B" vergt iets meer dan 2 ha
aan grond, waaronder bijna een halve
hectare aan erven en voortuinen.
De nota spreekt geen absolute voorkeur
uit voor een van de plannen, maar geeft
wel aan dat plan "A" gunstiger is.
De plannen liggen voor ieder ter in
zage op het Provinciehuis, Sint Pie
terstraat 42 in Middelburg en op de
gemeentehuizen Middelburg en
Valkenisse en wel tot en met 22 mei
a.s.
In het gebouw van de Provinciale
Waterstaat, Het Groene Woud 1 in
Middelburg, wordt op woensdag 23
mei a.s. een voorlichtings-bijeen-
komst gehouden. Desgewenst wor
den dan nadere inlichtingen over de
plannen gegeven.
Tot en met 8 juni a.s. kan bij gede
puteerde staten schriftelijk worden
gereageerd.
De ingezonden reacties kunnen nog
mondeling worden toegelicht op een
hoorzitting van gedeputeerde sta
ten. Een datum is hiervoor nog niet
vastgesteld.
iipfipi
Het rijk heeft te kennen gegeven,
dat de organisatie van het welzijns
beleid in de toekomst minder vanuit
Den Haag geregeld moet worden en
dichter bij de bevolking moet staan
en dus in handen moet komen van de
provincies en de gemeenten.
Ruwweg kan het welzijnsbeleid in drie
delen gesplitst worden: zorg (zoals ge
zondheidszorg, maatschappelijke
dienstverlening, kinderbescherming,
reclassering), educatie (onderwijs, vor
ming, cultureel werk, kunst e.d.) en re
creatie (o.a. sport en spel, openlucht
recreatie, natuurbehoud).
Om de ideeën van het rijk uit te werken
hebben gedeputeerde staten een kleine
'stuurgroep'' in het leven geroepen die
een nota heeft opgesteld, waarin de taak
van de provincie in het welzijnsbeleid
wordt belicht.
Gedeputeerde staten (het dage
lijks bestuur van de provincie) hebben
die nota "Op weg naar een provinciaal
welzijnsbeleid" overgenomen en hem
ter bespreking en advisering gegeven
aan verschillende instanties, zoals het
opbouworgaan Stichting Zeeland, dat
een groot deel van de welzijnsbelangen
in de provincie behartigt, de provinciale
raden (cultuur, sport e.d de gemeen
tebesturen en de pers.
In de nota wordt opgemerkt, dat
door een wijziging in de financiering
de provincie gedwongen wordt tot
het opstellen van meerjarenplannen
en jaarprogramma's om voor een
rijksbijdrage in aanmerking te ko
men. Tot nu toe was de provinciale
taak in het welzijn - met uitzonde
ring van culturele zaken en volksge
zondheid - niet zo uitgebreid; de
nieuwe situatie zal dus wel enige
veranderingen met zich mee bren
gen.
Ook de gemeenten moeten meerjaren
plannen en jaarprogramma's opstellen.
Het is de bedoeling dat aan de hand van
de gemeentelijke plannen het provin
ciale plan wordt opgezet. In de nota
wordt voorgesteld een stuurgroep in het
leven te roepen die het provinciale plan
moet voorbereiden.
Deze stuurgroep coördinatie welzijns
planning zou moeten bestaan uit twee
leden van gedeputeerde staten, waar
van er een voorzitter is; drie leden van
provinciale staten; negen vertegen
woordigers van de gemeentebesturen,
gespreid over de provincie; zes mensen,
aangewezen door de Stichting Zeeland,
die o.a. moeten vertegenwoordigen: de
Zeeuwse culturele raad, de Zeeuwse
sportraad, de raad voor de maatschap
pelijke dienstverlening en de Zeeuwse
jeugdraad en twee leden uit de Zeeuwse
bevolking. Tenslotte mogen elk één lid
aanwijzen de Zeeuwse bibliotheekraad,
de provinciale onderwijscommissie, de
provinciale raad voor de volksgezond
heid, de Zeeuwse recreatieraad, de
Zeeuwse vrouwenraad,en de provinciale
commissie bejaardenvóorzieningen. De
stuurgroep zal ook over adviseurs be
schikken die gerecruteerd zullen wor
den uit diverse ambtelijke diensten, zo
wel van het rijk als van de provincie.
Eerste taak van de stuurgroep coör
dinatie welzijnsbeleid is dus de
voorbereiding van het eerste provin
ciale welzijnsplan, dat gecon
strueerd moet worden aan de hand
van de ingediende gemeentelijke
plannen en aan de hand van plannen
die de diverse raden en organisaties
voor hun specifieke werkgebied sa
menstellen.
De stuurgroep moet uit deze veelheid
van plannen een geheel zien te maken,
dat zoveel mogelijk recht doet aan alle
belangen. Tweede taak van de stuur
groep is het provinciaal bestuur te advi
seren over de in de toekomst meest ge
wenste vorm waarin het welzijnsbeleid
in Zeeland daadwerkelijk moet worden
uitgevoerd.
De commissie moet van haar werk
zaamheden verslag uitbrengen aan ge
deputeerde staten die te zijner tijd het
welzijnsplan ter vaststelling moet aan
bieden aan provinciale staten. In de no
ta is voor de werkwijze van gs een
"stappenplan" opgenomen, dat de
procedure aangeeft. Het gaat uit van
een uitgebreid voorstel van gs aan de
staten, waarbij aandacht geschonken
moet worden aan inspraak, voorlichting
en informatieverstrekking, inventarisa
tie van het tot nu toe gevoerde beleid en
de op grond daarvan verstrekte subsi
dies, alsook van vraag en aanbod van
welzijnsvoorzieningen in deze tijd. Op
grond van de inventarisaties moet de
stuurgroep een analyse maken, waar
van zowel van inventarisaties als van de
analyse rapporten gemaakt moeten
worden. Voor de inspraak bij de tot
standkoming van het welzijnsplan zal
ëen speciale verordening gemaakt wor
den. Het is de bedoeling, dat er in de
verschillende stadia van de procedure
inspraakmogelijkheden zijn. Ter verze
kering van een zo groot mogelijke
openheid hebben gedeputeerde staten
voorgesteld de vergaderingen van de
stuurgroep coördinatie welzijnsbeleid in
het openbaar te houden.
Nadat uiteindelijk een concept-plan ge
reed is en besproken in gs wordt het - al
dan niet voorzien van varianten - ter be
handeling aan provinciale staten aan
geboden. Naast het voorstel moeten
provinciale staten bij hun besluitvor
ming de beschikking hebben over een
overzicht van de hele voorbereidings
procedure, de inspraakresultaten, over
het advies van de stuurgroep en de visie
van gs op dit alles. Als daarna ook pro
vinciale staten zich in het ontwerp-plan
kunnen vinden, dan beschikt Zeeland
over zijn eerste welzijnsplan.
Zover is het overigens nog niet,
want in de statenvergadering van 22
juni komt eerst de nota "Op weg
naar een provinciaal welzijnsbeleid"
aan de orde, waarin de procedure
gang beschreven is. Als provinciale
staten hiermee akkoord gaan kan de
procedure pas echt in gang gezet
worden. Voorafgaand aan die sta
tenvergadering komt de nota nog
aan de orde in een gecombineerde
vergadering van de statencommis
sies voor onderwijs en cultuur en
sociale zaken.
(Wanneer die vergadering wordt ge
houden vindt u bij de aankondigingen
van de commissievergaderingen, ook in
deze rubriek). Daarin zullen ook de
reacties op de nota van het provinciaal
opbouworgaan Stichting Zeeland en de
provinciale raad voor de volksgezond
heid behandeld worden. De Stichting
Zeeland heeft onder andere als bezwaar
aangevoerd, dat in de stuurgroep het
particulier initiatief onvoldoende verte
genwoordigd is, vooral als die verte
genwoordiging vergeleken wordt met
het aantal provinciale en gemeentelijke
bestuurders. Gedeputeerde staten de
len die mening niet; zij zijn van mening
dat de totstandkoming van een wel
zijnsplan en een welzijnsbeleid duidelijk
aan politieke verantwoordelijkheid ge
bonden zijn.
Bovendien vinden zij dat door de ver
schillende inspraakronden bevolking en
particulier initiatief, zoals verenigingen
en organisaties op het welzijnsterrein,
voldoende bij de totstandkoming van
het geheel betrokken worden. De pro
vinciale raad voor de volksgezondheid
schreef gedeputeerde staten, dat hoe
wel de nota de hele welzijnsplanning
van de provincie aangaat, de tak volks
gezondheid maar zijdelings wordt ge
noemd. In hun voorstel aan de staten
delen gs mee, dat zij de opmerkingen
van de raad ter harte zullen nemen.
Voor de eerstvolgende vergadering van
provinciale staten op 18 mei kunnen
reeds de volgende agendapunten ge
noemd worden: subsidies voor het Fes
tival nieuwe muziek 1979, overdekte
zwemaccommodatie in Hulst en Acqui-
sitiegroep Zeeland; overzicht-subsidies
en restauratiekosten monumenten en
de stand van het monumentenfonds per
31-1 2-'78 Verder komt aan de orde de
kredietverstrekking voor de aanleg van
de weg Driewegen-Terhole, de aanschaf
van tekstverwerkende apparatuur voor
de provincie en de mandaatverlening tot
vaststelling van de jaarstukken van de
Zeelandbrug 1978. De vergadering zal
gehouden worden in de Statenzaal, Ab
dij J 1 te Middelburg. Inzage in de sta-
tenstukken is mogelijk in het Provincie
huis en in de openbare bibliotheken in
Zeeland
REDACTIE: BUREAU VOORLICHTING PROVINCIE ZEELAND
SINT PIETERSTRAAT 42, MIDDELBURG (01180) 27351
In Midden-Zeeland (Walcheren, Noord
en Zuid-Beveland) gaat binnenkort het
tweede deel van start van een onderzoek
naar de winkelvoorzieningen in dit ge
bied.
Het is voornamelijk gericht op levens
middelenzaken in de kleinste kernen en
op garagebedrijven, meubel- en doe-
het-zelfzaken. Bij de levensmiddelenza
ken wordt vooral gekeken naar de be
staansmogelijkheden van deze winkels
en voor de tweede categorie is het
vooral van belang te weten te komen of
zij aan bepaalde vestigingsplaatsen ge
bonden zijn.
De laatste jaren hebben deze bedrijven
namelijk blijk gegeven van een voorkeur
voor vestiging op bedrijfsterreinen, die
buiten de eigenlijke winkelcentra vallen.
De eerste fase van het onderzoek, die
betrekking had op de bestedingen van
de bewoners, is al uitgevoerd en wordt
op het ogenblik verwerkt. Als laatste
onderdeel staat op het programma een
onderzoek naar de bestedingen van re
creanten, dat pas tijdens het toeristen
seizoen kan worden gedaan.
Aan dit zogenaamde distributie-plano
logisch onderzoek wordt gewerkt door
de provinciale planologische dienst, het
economisch technologisch instituut voor
Zeeland, de kamer van koophandel en
fabrieken voor Midden- en Noord-Zee
land en het rijksconsulentschap voor
handel, ambachten en diensten. De re
sultaten zijn nodig voor de herziening
van het streekplan Midden-Zeeland;
verwacht wordt dat het onderzoek in het
najaar van 1979 klaar is.
De statencommissie voor sociale zaken vergadert op 16 mei a.s. om 14.00-
uur over de startsubsidie voor de stichting "Blijf van mijn lijf" en over de
beleidspuntennota 1978- 1982.
Om 15.30 uur is er een gecombineerde vergadering van de commissies voor
sociale zaken en die voor onderwijs en cultuur over de nota "Op weg naar
een provinciaal welzijnsbeleid".
Na afloop van dit gecombineerde gedeelte zal de commissie voor onderwijs
en cultuur om ongeveer 16.00 uur verder gaan met de agendapunten be
leidspuntennota 1978 - 1982 en regionale omroep.
De provinciale raad voor het milieu zal op donderdag 17 mei om 14.15 uur
vergaderen in het kantoor van het Waterschap Walcheren, Groenmarkt 10 te
Middelburg over de lokatie van de zuiveringsinstallatie van het waterschap
en het overzichtsrapport luchtverontreiniging 1978.
Na een jaar of tien gesol met toezeggingen, beloften, praten en weer uitstel is de boot
nu wel aan bij de vissersvereniging "Helpt Elkander" te Tholen wat het vertrouwen in
het gemeentebestuur betreft voor havenverbetering. Er gloorde vrijdagavond op de
ledenvergadering in hotel Zeeland nog één lichtpuntje. Een nieuwe bezem in de
persoon van burgemeester Baerends. Voor deze avond weliswaar verhinderd, maar
met de toezegging van binnenkort een gesprek met het bestuur van "Helpt Elkander".
Dat lichtpuntje, aangedragen door de voorzitter K. Bout, voorkwam een nog wat
heftiger kritiek van de leden over hetgeen wat in de afgelopen tien jaar aan de Thoolse
haven had moeten gebeuren, maar niet is uitgevoerd. Tot op de huidige dag. Met
schier wel steun aan alle andere verenigingen in de gemeente, zo werd in hotel
Zeeland geoordeeld, maar de beroepsvisserij schijnt er maar bij te hangen. Vanwege
de minderheid? Politiek is steun aan sportvisserij misschien gemakkelijker te verko
pen.
De stemming in hotel Zeeland was bij de vissers geprikkeld. Tien jaar wachten op wat
verbetering vergt ook wat te veel van zelfs vissersgeduld.
Zevibel voorzitter J. van den Bos had het
onderwerp in zijn praatje over de akti-
viteiten van de organisatie ook aanges
neden en de niet in zo grote getale aan
wezigen haakten daar bij de discussie
gretig op in. De heer Van den Bos stelde,
dat de havenaccommodatie voor de Ze-
vibel-leden op Tholen verre van roos
kleurig is. In de loop der jaren werd het
een zaak, die dringend om een oplossing
roept, maar ook evenzovele malen op de
lange baan werd geschoven. Eerst gold
als argument de onzekerheid Ooster-
schelde. maar de klaarheid daaromtrent
is er al geruime tijd om aan die onze
kerheid een eind te maken. Tholen is
van oudsher een belangrijke visserij-
plaats geweest, zo vervolgde de heer Van
den Bos, hetgeen nog eens werd onder
streept via de artikelen van de archivaris
Zuurdeeg. Nog is hier de beroepsvisserij
aktueel en zeker in het licht van de
Oosterschelde-beslissing. De plaatse
lijke vissersvereniging poogde herhaal
delijk een uitspraak van het gemeente
bestuur te krijgen, maar het werd een
lijdensweg. Jammer! Het werd allemaal,
zowel door de heer Van den Bos als
vanuit de vergadering nog eens op een
rijtje gezet: 31 mei 1974 een onderhoud
van Helpt Elkander met burgemeester
Van Boeijen. Gelet op de onzekerheid
Oosterschelde kon voor wat verbetering
Thoolse haven betreft geen uitspraak
worden gedaan.
Wel zou in afwachting daarvan de no
dige reparatie tot stand komen. Dat ge
beurde na lange tijd nog zo beperkt, dat
het te beperkt was, In december 1977
verzoek van Helpt Elkander om een
schuilhuisje op de haven aan te brengen.
De verloting 1978 van de vereniging was
daarvoor bestemd en het resultaat was
800,— De gemeente zou het mate
riaal leveren, de leden de bouw verzor
gen. Tegelijkertijd contact met het ge
meentebestuur en gezamenlijk bezichti
ging van de haven. Het gemeentebes
tuur deed weer de toezegging de nodige
voorzieningen te zullen aanbrengen.
Inmiddels een hoorzitting. Helpt Elkan
der informeerde naar de werkelijke
plannen voor de haven, die inmiddels
een aanfluiting werd. Is het nu uitslui
tend een recreatiehaven en zo ja, waar
moet dan de beroepsvisserij heen. Er
zou vroegtijdig informatie worden ver
strekt en als er vastomlijnde plannen
waren, vooroverleg plaatsvinden. Tot
concretisering van de toezeggingen en
beloften kwam tot op heden niets te
recht. Moet dat nu werkelijk zo, was de
vraag bij de Thoolse beroepsvissers. De
teleurstelling en ergernis is ondertussen
niet gering meer. Het vertrouwen is diep
geschokt. Het wordt niet meer genomen,
omdat er een redelijke oplossing voor de
hand ligt.
Die oplossing is om aan de oostelijke
kant van het havendijkje boxen te ma
ken. waar de schepen van de beroeps
vissers kunnen aanleggen. Namens de
leden van de Thoolse vissersvereniging
wilde ook Zevibel's voorzitter een drin
gend beroep doen op de gemeente Tho
len de voorgestelde oplossing nu zo
spoedig mogelijk te realiseren, waarmee
de onverkwikkelijke geschiedenis uit de
wereld wordt geholpen. Het daarmee
vervullen van een overheidstaak, die het
Thoolse gemeentebestuur van oudsher
had en heeft en in het verleden ook re
delijk verzorgde. Van een vergrote ge
meente Tholen mag dat toch zeker wor
den verwacht. Bij dè verdere discussie
over dit onderwerp werd nog gevraagd
of ook Zevibel contact opnam met het
Thoolse gemeentebestuur. De heer Van
den Bos antwoordde, dat dit niet het
geval was, omdat het ook niet in de lijn
van Zevibel ligt, wanneer het om plaat
selijke kwesties gaat. Op verzoek wordt
daarin soms wel eens bemiddeld of ver
tegenwoordigd. maar in feite laat men
dat toch over aan de plaatselijke vereni
ging-
De strohalm bleef over, dat er nieuwe
raadsverkiezingen waren en nu ook een
nieuwe burgemeester. "Op hoop van
zegen." Maar de hoop bleek nog slechts
miniem te zijn.
In zijn praatje had de heer Van den Bos
nog wat meer de Zevibel-aktiviteiten
benadrukt, ook al vond hij dat min of
meer een herhaling van hetgeen in de
jaarvergadering van die vereniging te
Vlissingen, nog maar kort geleden - 7
april - al veelal te berde was- gebracht.
Aktiviteiten, die verricht moeten wor
den onder invlóed van de E.E.G. poli
tiek.
Het visserijbedrijf moet nu worden uit
geoefend in een klimaat van een terug
lopende economische situatie met sterke
kostenstijgingen en op een bedrijf na
delige invloed uitoefenende belasting
druk. Daarbij komen ook nog de
vangstbeperkende maatregelen.
De Zevibel-voorzitter meende na
bovenstaande ook eerlijk te moeten
stellen, dankbaar te kunnen zijn over de
in 1978 goede uitkomsten bij de visserij.
Maar wel zijn onzekerheden overgeb
leven, waardoor arbeid en taakvervul
ling bij Zevibel sterk worden bepaald.
Vertegenwoordiging hier en vertegen
woordiging daar. Ben je er niet bij, dan
is het een over, zonder ons. In liet Zevi
bel jaarverslag wordt van die aktivitei
ten een opsomming gegeven. De orga
nisatie moet vertegenwoordigd zijn.
waar visserijbelangen aan de orde ko
men. Invloed kan slechts langs organi
satorische weg worden bereikt. Bij werk
wil je graag op korte termijn resultaten
zien. maar dat is voor een organisatie
zelden weggelegd. Je zit in een ontwik
kelingsproces met hoogstens op lange
termijn goede uitkomsten. Voornaam
punt blijft, dat men bij de beleidsvoor
bereiding meepraat. Zeker is. dat in het
huidig ingewikkeld patroon organisatie
niet kan worden gemist. De individualist
is een lachertje. Zevibel heeft zich in het
bijzonder ingespannen voor behoud van
de beroepsvisserij op de Oosterschelde,
een strijd die nog doorgaat. Vandaar
ook de zo grote vraagtekens over de ge
plande doorlaatopening pijlerdam. Te
veel vraagtekens nog blijven, met name
voor een natuurlijke verwatering (mos
sels). De grootste doorlaatopening zou
I60 miljoen meer kosten, maar Zevi-
l Kremerstraal 11-13
BERGEN OP ZOOM
Advertentie IM
bel berekende, dat er nu ook 250,—
miljoen mee is gemoeid en er dus geen
besparing in zit, zelfs meer geld zal kos
ten om de visserij te handhaven. Verder
vraagt inrichting en verdere ontwikke
ling van de Oosterschelde grote aan
dacht. Beslissingen kunnen genomen
worden, die nadelig kunnen zijn voor de
visserij. Denk maar aan aanleg van
jachthavens, want de watersport legt op
dit gebied een grote druk. Bestemmin
gen, nadelig voor de. visserij dienen te
worden voorkomen. Er dient voor een
harmonisatie-model te worden gekozen,
desnoods via bezwaar- of beroepsschrift.
De heer Van den Bos vond, dat ook het
Waddenzeegebied voortdurende aan
dacht zal blijven eisen van Zevibel. De
situatie is er nog ongunstiger dan in de
Oosterschelde. Er zijn daar 10 departe
menten, 3 provincies en 29 gemeenten
bij betrokken. De visserij is echter niet
vertegenwoordigd in de Waddenadvies
raad. Kweek- en visgronden zijn onont
beerlijk voor verdere uitoefening van
het visserijbedrijf. Nog heel wat inspan
ning zal daartoe van de organisatie
worden gevraagd en gevergd. Visserij is
geen streekromantiek. maar een hard
economisch gegeven om rendabele be
drijven te behouden. Bij dat alles is de
rijksoverheid vooral na de tweede
wereldoorlog regulateur bij uitstek ge
worden.
Dat betekent, zo vervolgde de Zevibel-
voorzitter, een diep ingrijpen in het vrije
ondernemersleven van weleer. Niet al
leen nationaal, maar ook internationaal.
Bij de visserij is dat hard aangekomen.
De vrije zee is er niet meer. Er gelden
vangstbeperkingen. De heer van den
Bos ging vervolgens wat dieper in op de
regelingen rond de vangstbeperkingen
en constateerde, dat die op eenzijdige
biologische gegevens tot stand komen.
Er zijn echter ook sociale- en economi
sche argumenten, die daarbij betrokken
moeten worden. Mede door het werk
van Zevibel lijkt de eenzijdigheid van de
biologische gegevens van althans een
vissoort döorbroken. Er moet worden
uitgegaan van een samenhang van vis
soorten, De wetenschap vermag veel,
maar het is zeer moeilijk precies vast te
stellen, wat zich onder de zeespiegel af
speelt. In dit opzicht vielen er te veroor
delen beslissingen, vond de spreker op
de Thoolse visserijavond. Hij erkende
overigens dat de gehele quotering een
moeilijke zaak is en in wezen strijdig met
het karakter van het visserijbedrijf. De
visser was immers altijd de vrije jager op
zee. Door de vangstbeperking is die
vrijheid beperkt en werd hij afhankelijk
van wat er in Brussel en Den Haag wordt
beslist. Geestelijke spanning en mentale
druk zijn daardoor niet gering.
Gelukkig is er voor 1979 wat verruiming
voor de tong-en scholvangst. Maand-
quotering bleek veel moeilijkheden te
veroorzaken, waarom Zevibel pleitte
voor periode-verruiming. Dat is gelukt,
maar er blijft voor de bedrijven toch
onzekerheid over. Het blijft waard zich
in te spannen voor bedrijven, die ook
een behoorlijke bijdrage aan de beta
lingsbalans leveren. De bloeiende visse
rij mag door de E.E.G. niet worden
weggedrukt, vond de heer van den Bos,
die ook om die reden wees op het belang
van de Europese verkiezingen. Daarom
ook de noodzaak van een federatief vis
serij optreden naar buiten. Het Euro
pees parlement zal op de hoogte moeten
zijn van de visserij, zoals men in Brussel
volop afweet van de landbouw. De heer
van den Bos vond het ook in dit licht
gezien, spijtig, dat op nationaal vissers
niveau de beoogde bundeling en daar
mee de federatie niet tot stand is geko
men. Zevibel voelt zich dan ook wat in
de steek gelaten door de Ned. Vissers
bond. Hopeljjk lukt het nog op wat lan
gere termijn. De Zevibel-.oorzitter sprak
verder nog over de stijgende gasolie
prijzen en nieuwbouw van schepen, om
na deze algemene visserij problematiek
wat dieper in te gaan op de hiervoor al
geschetste plaatselijke en dan met name
Thoolse haven-moeilijkheden.
Bij de rondvraag werd door zowel leden
sport-als beroepsvissers geattendeerd op
de slechte situatie van het steigertje en
gesuggereerd dat zelf maar'aan te pak
ken als de gemeente in deze ook verstek
blijft laten gaa.. Men herinnerde daarbij
aan onton-overp/ schot in Stavenisse,
nu daar de sporthaven wordt aangelegd.
Misschien is daar wat mee te beginnen.
De voorzitter vond. dat nu toch eerst
maar het overleg met het gemeentebes
tuur moet worden afgewacht, waarbij
dan ook deze problemen, evenals die
van het schuilhutje aangedragen kun
nen worden. De vergadering besloot dit
jaar weer een gezamenlijke reis met de
vrouwen te gaan maken, waarbij de or
ganisatie aan het bestuur werd overge
laten.
Tevoren was uit het jaarverslag van de
secretaris duidelijk geworden, dat de re
sultaten 1978 met dankbaarheid ver
meld mogen worden. Zorgen zijn er
evenwel vanwege sterke kostenstijgin
gen, mede en vooral op het gebied van
de brandstof. Ook de mosselvisserij was
in 1978 goed. In het jaarverslag kreeg
ook de Oosterschelde weer de nodige
aandacht en de attentie dat er van vis
serij-zijde nodig is bij een toekomstige
indeling. Er was enige vrees, dat miljoe
nen gemeenschapsgelden worden ge
bruikt voor een 'open afsluiting', maar
straks toch de pleziervaart zal overheer
sen. In dat jaarverslag kwam ook de
kritische noot op de Thoolse haven nog
eens naar voren. De penningmeester
had bij 5378,— uitgaven 5830,05
inkomsten geboekt, met dus een batig
slot van 452,05. De totale financiële
positie van de vereniging staat op
9316,80. In het bestuur werden de he
ren K. Bout en C. Schot herkozen. Niet
meer herkiesbaar stelde zich J. Bout, in
wiens plaats H. Bout werd benoemd. Hij
wil zijn verkiezing nog een week op be
raad houden. Komt er een positief ant
woord, dan is het bestuur van Helpt El
kander weer compleet.
De eethoek - huiselijk trefpunt bij uitstek
centrum van gezellig samenzijn
meer dan eens per dag
Een eigen kleine wereld
van stijl en smaak Kom
op woonavontuur t
Meubilier
Meeuwissen
En ontdek de „anders dan
andere" eethoek Uit een
selektie van aparte ont
werpen in boeren eiken.
Of uit een keur van „Manou"
eethoekideeën - met een
tikkeltje nostalgie
meubelier meeuwissen
woonidreen van df nok tol de kelder s maandags
Zuivelstraat 15 Bergen op Zoom lelefoon 01640-34474
Advertentie IM
THOLEN
vr. 11 mei: 20.00 uur Gasthuiskapel 't
Kliekske
POORTVLIET
vr. 11 mei: De Wig-chelaar, Gezel
schapsspelen
SINT ANNALAND
za. 19 mei: 20.00 uur Dorpshuis, dans
avond
OUD VOSSF.MEER
wo. 9 mei: 20.00 uur dorpshuis, VVD C.
Berkhouwer, Europese verkiezingen
BERGEN OP ZOOM
Markiezenhof
t/m 13 mei: Tekeningen van Frans van
Beerse
t/m 13 mei: Handvaardigheid op de
Trobriandeilanden
t/m 10 juni: 100 jaar kunst uit eigen
bezit
Sticht. Etcetera
5 t/m 20 mei: Tekeningen en aquarellen
van Guusje Inckel. wandkleden van
Hanneke de Neve
De Botte Hommel
za. 5 mei: 10.00 - 16.00 uur rommel
markt
21.30 uur film Stroszek
zo. 6 mei: 14.30 uur Radostan, folk
zo. 13 mei: 14.30 poppenkast, Ut Pop-
pespul
za. 19 mei: 21.00 uur Flavium
Roxy
De Turkse non 16 j. do. 20 u, vr.za.
21.15 u, zo. 16, 18.45. 21.15 u. ma., di.,
wo. 20 u.
Partnerruil 18 j. vr. za. 23.30 u.
Hond waar ga je met je baas naar toe a.l.
za.. zo., wo. 14 u.
Luxor ,t)
Andy bloed en blond haar I6j. do. 20 u,
vr. 21.15 u, za 18.45 21.15 y. zo. 16,
18.45, 21.15 u, ma., di., wo. 20 u.
Droom der wellust 16 j. vr. za. 23.30
u.
Karate kwartet in Korea 12 j. zo. 14 u.
Scherpenisse
za. 12 mei 20 u. Holland Huis dansen
voor paren
Poortvliet
Vr. 11 mei 19.30 u. De Wigchelaar 't
.Ouwe Raed'uus trimloop.
^modehuis
nta
bosstraat 27 berqen op zoom
Advertentie IMj
Ir. T.G. van der Meer, hoofd van de
Afdeling Waterbouwkundige Werken
Oost van de Deltadienst van Rijkswa
terstaat. heeft afscheid genomen wegens
z'n benoeming tot directeur Openbare
Werken, stadsontwikkeling en grondbe
drijf van Dordrecht. De in Bergen op
Zoom gestationeerde ir. v.d. Meer is tij
dens zijn loopbaan verschillende keren
op Tholen en St. Philipsland geweest in
verband met de aanleg van de Philips-
en Oesterdam. Het afscheid vond ook in
de directiekeet op het Philipsdam-wer-
keiiand plaats.
Z