THOLEIM DERWIJS
VERMAAT
BEANTWOORDING
VRAGEN KERNBEZOEK
SINT-ANNALAND
"I
Goede vrijdag.
Officiële publicaties
informatierubriek van de gemeente tholen
PAK EVEN UW ZAKBOEKJE
DAMES, HEREN EN
PRUIKEN SALONS
Donderdag 12 april 1979
EENDRACHTBODE
5
OPHOKPERIODE
VOOR DUIVEN
WIJZIGING
HUISVUILOPHAALDIENST
Met ingang van a.s. zondag gewijzigde
dienstregeling ziekenhuisbus
GEMEENTEHUIS GESLOTEN
SPREEKUREN B. EN W.
EN WONINGSTICHTING
STUDEREN MET HET ZEEUWS
STUDIEFONDS
WAT ZOEKT GIJ DE
LEVENDE BIJ DE
OVERDENKING
Maat pruiken
Mode pruiken
Kinder pruikjes
Heren haarwerk
KAPSALON
Gr. Markt 31, Bergen op Zoom. Tel. 01640-34324
Tuinbroeken
Jurkjes - blouses
Jacks
WESTERN
Hoe bestuurt u
een vereniging?
Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1-4 Sint-Maartensdijk Tel 01 666-2955
In de publicaties waarin de verschillende kernbezoeken van dit voor
jaar werden aangekondigd is toegezegd, dat door het gemeentebes
tuur de vragen waarop tijdens het kernbezoek niet direkt een antwoord
kon worden gegeven via de rubriek "Tholenderwijs" zouden worden
beantwoord.
Deze week worden de Vragen beantwoord die tijdens het kernbezoek
te Sint-Annaland zijn blijven liggen.
Allereerst wordt de desbetreffende vraag herhaald, met daaronder het
antwoord van het kollege van burgemeester en wethouders.
1Er is geklaagd over de slechte staat van het spelmateriaal in het
gymnastieklokaal. Tevens zouden er problemen zijn met het op
bergen van materiaal in kasten. De kasten zouden regelmatig wor
den geforceerd.
Ten behoeve van het aanwezige balmateriaal is een nieuwe bal-
lenwagen met fijnmazige, diefstalvrije, berging aangeschaft Van
deze ballenwagen krijgen alleen de gebruikers van dit materiaal, te
weten de scholen en de gymnastiekvereniging, een sleutel. De
overige gebruikers van het gymnastieklokaal kunnen dit materiaal
bij gevolg dus niet gebruiken.
2. Kan de toestellenberging in het gymnastieklokaal beter toeganke
lijk worden gemaakt?
Vergroting van de ingang van de berging is technisch niet mogelijk,
aangezien deze muur een dragende functie heeft. Ten einde het
materiaal in deze toestellenberging toch wat beter bereikbaar te
maken, zal door het gemeentebestuur bekeken worden welk ma
teriaal uit deze berging verwijderd kan worden en op een andere
plaats in het gymnastieklokaal kan worden opgesteld.
3. Voldoet de uitrusting van de gymnastiekzaal aan het normpakket
voor basischolen? (Verwezen werd naar de circulaire van het Mi
nisterie van Onderwijs en Wetenschappen d.d. 1 7-3-1 977)
Eind 1975 is het materiaal in dit gymnastieklokaal aangepast aan
het zgn basispakket t.b.v. de lagere scholen. In totaal is toen voor
ruim ƒ3.000,— nieuw materiaal voor dit lokaal aangeschaft.
Evenwel zal gecontroleerd worden of de juiste aantallen van het
pakket nog aanwezig zijn.
4 Kan het huidige gymnastieklokaal in gebruik blijven na de bouw
van de sportzaal?
Nadat de nieuw te bouwen sportzaal in de kern Sint-Annaland
gerealiseerd zal zijn, zal bekeken worden of het wenselijk en nood
zakelijk is of het huidige gymnastieklokaal nog in gebruik blijft bij
enkele verenigingen (bijvoorbeeld muziekvereniging en schietve
reniging).
5. De F M. Boogaardweg is nabij de kruising Bierensstraat smaller
dan elders en dientengevolge gevaarlijk. Kan hierin verbetering
worden gebracht?
Met de vraagsteller is het kollege het eens is. Onderzocht wordt of
verbetering mogelijk is.
6. Aan het gemeentebestuur werd in overweging gegeven de naam
van Ds. Jan Scharp, die preken op rijm maakte en wegens zijn
oranjegezindheid in de Franse tijd in ballingschap moest gaan, aan
een straat te verbinden.
Bij de naamgeving van nieuw aan te leggen straten, zal met de
suggestie rekening worden gehouden.
In verband met 2de Paasdag (maandag 16 april) zal het huisvuil
volgens een aangepast schema worden opgehaald. De route van de
huisvuilophaaldienst ziet er voor de week van 1 6 t/m 20 april als volgt
uit:
dinsdag 1 7 april: Tholen (ten zuiden van de Ten Ankerweg; Scherpe-
nisse
woensdag 18 april: Tholen (ten noorden van de Ten Ankerweg (Da
lempolder); Oud-Vossemeer
donderdag 1 9 april: Sint-Annaland en Poortvliet
vrijdag 20 april: Stavenisse en Sint-Maartensdijk.
Maandag 16 april is de stortplaats "Tuttelhoek" gesloten.
De buitenroute van de huisvuilopöaaldienst wordt op dinadag IT
april gereden i.p.v. maandag 1 6 april.
Artikel 73 van de Algemene Politieverordening van de gemeente
Tholen bepaalt, dat jaarlijks een periode vastgesteld moet worden
waarin duiven overdag niet mogen vliegen.
In overleg met de besturen van de afdeling Zeeland van de Neder
landse Bond van Zaterdagvliegers, de ZuidNederlandse Bond van
Postduivenhouders, afdeling Zeeland en de Gewestelijke Raad voor
Zeeland van het Landbouwschap hebben burgemeester en wethou
ders de navolgende periode vastgesteld:
16 april t/m 26 mei 1979
Het ophokgebod geldt van 8.00 uur voormiddag tot 19.00 uur na
middag, met dien verstande, dat de postduiven wel mogen deelnemen
aan wedstrijdvluchten voor zowel oude als jonge duiven.
Zondag, eerste Paasdag, gaat de gewijzigde dienstregeling van de
ziekenhuisbus is. Dit betekent, dat de inwoners van alle 7 kernen
tweemaal per dag met gebruikmaking van de ziekenhuisbus een
bezoek kunnen brengen aan het A.B.G. en ziekenhuis Lievensberg te
Bergen op Zoom.
V
Wij zijn er ons van bewust, dat de nieuwe dienstregeling niet de
eenvoudigste is. U zult er wel enige studie van moeten maken. Nadat u
een paar maal van de dienstregeling gebruik hebt gemaakt, zult u
echter merken, dat het allemaal best meevalt.
In deze rubriek van 29 maart en 5 april j.l. werd de nieuwe dienstre
geling afgedrukt. Sinds deze week kunt u ook een exemplaar van de
dienstregeling op de ziekenhuisbus verkrijgen en in het folderrek in de
hal van het gemeentehuis (ingang hoek Markt/Ds. de Bresstraat).
Het gemeentehuis is op vrijdag 1 3 april (goede vrijdag) en maandag
16 april (2de Paasdag) Voor het publiek gesloten.
De gemeente staat dinsdag aanstaande weer gaarne met haar diensten
voor u klaar.
In verband met Pasen vervallen alle spreekuren van de leden van het
kollege van burgemeester en wethouders
Ook het spreekuur van de woningstichting komt te vervallen Het
eerstvolgende spreekuur vindt plaats op maandag 23 april. Op 19
april zullen wij u via deze rubriek daarover nader informeren.
De Stichting Zeeuws Studiefonds biedt gezinnen die onvoldoende
financiële mogelijkheden hebben de kans om hun kinderen toch te
laten studeren. Daartoe worden onder bepaalde voorwaarden rente
loze voorschotten verstrekt. Een aantal voorwaarden zijn ondermeer
het woonachtig zijn in Zeeland en het aanvragen van een rijksstudie
toelage.
Het Zeeuws Studiefonds verstrekt een aanvullende bijdrage voor stu
dies voor hoger beroepsonderwijs of wetenschappelijk onderwijs.
Voor het lager en middelbaar voortgezet onderwijs worden in bepaalde
gevallen aanvullende voorschotten verleend, als er sprake is van hoge
reis- en pensionkosten, aangezien de vergoeding van het rijk meestal
onvoldoende blijkt te zijn.
Ook voor opleidingen, waarvoor geen rijksstudietoelage verkrijgbaar
is, kan financiële steun worden toegezegd.
Wat maet u doen?
Een verzoek om een renteloos voorschot moet u vóór 1 mei a.s.
indienen bij de Stichting Zeeuws Studiefonds, Dam 31 te Middelburg.
Aanvraagformulieren en nadere inlichtingen zijn op dit adres verkrijg
baar.
TYPISTE TER GEMEENTE-SEKRETARIE
Burgemeester en wethouders van Tholen roepen sollicitanten
op naar de funktie van
TYPISTE
ter gemeente-sekretarie.
Mavo- of Havo-diploma alsmede type-diploma vereist.
Salaris afhankelijk van leeftijd, opleiding en ervaring.
Sollicitaties te richten aan burgemeester en wethouders van
Tholen, Markt 1-5 te Sint-Maartensdijk, binnen 10 dagen na
verschijning van dit blad.
In de gang van de vrouwen naar het graf zit iets van grandeur en misère. Niet alleen
worden ze door de evangelist getekend in een stille grootheid en waardigheid, maar
ook eenvtrieste kleinheid en stumperigheid.
Mensen die van hun plannen afwisten zullen gezegd hebben: Wat moeten jullie daar
toch doen? Wat zoeken jullie er? De nuchtere werkelijkheidszin zal immers tot zulke
mensen moeten doordringen. Het is zinloos om naar het kerkhof te lopen, want daar
vindt u echt niets! Het graf is het einde van alle menselijke heerlijkheid en iedere
verwachting. Op begrafenissen zeggen wij het tégen elkaar: het is voorbij! En naar het
oordeel van zovelen moet het dan voorbij zijn. In het geval van de Here Jezus kwam
daar nog bij, dat zo'n eerbetoon voor een wegens godslastering ter dood gebrachte
misdadiger al helemaal niet op enige sympathie behoefde te rekenen. Er was dus wel
wat moed voor nodig om zo openlijk partij voor Jezus te kiezen. Hoe positief dus dat
de vrouwen niet los kunnen komen van Hem. Dit tekent hen in hun grootheid en
waardigheid.
Alleen gebiedt de eerlijkheid te zeggen, dat ze verlangen een dode Here Jezus te
zalven. Ze dragen de specerijen en zalven bij zich. De dood hebben ze weliswaar niet
kunnen verhinderen, en daarom willen ze nu de ontbinding vanliet lichaam tegengaan.
Ze vergeten evenwel, dat God zelf het lichaam van de overledene bewaart. Hij zal niet
toelaten dat zijn Heilige verderving ziet! Aan de andere kant wordt op die wijze de
trieste kleinheid en stumperigheid aangegeven. Weldra zal dit aan het licht komen.
Bij het graf aangekomen konstateren ze
eerst, dat tot hun stomme ve/bazing de
immense steen is afgewenteld en ver
volgens dat tot overmaat van ramp het
lichaam van Christus niet meer in het
donkere graf was. Terwijl opeens de
blinkende gestalten van twee mannen
voor hen verschenen, slaat de schrik hen
pas goed om het hart. Bedremmeld kij
ken ze naar de grond als deze vervolgens
op een beetje verwijtende toon spreken:
Wat zoekt gij de Levende bij de doden?
De levensvorst moet je toch niet op de
dodenakker of in een knekelhuis zoe
ken? Daar is Hij echt niet te vinden! Hij
is hier niet, maar Hij is opgestaan. Het
was namelijk niet mogelijk dat Hij door
de dood gehouden zou worden. Om die
reden heeft God Hem opgewekt door de
smarten van de dood te ontbinden. De
vraag van de engelen bevat tevens een
corrigerend aspekt. Ze spreken net zo als
een voortreffelijke onderwijzer doet bij
een examen, als de kandidaat wat ner
veus is. Op geruststellende wijze zeggen
ze: Jullie zoeken natuurlijk de Levende,
maar dan moeten jullie toch niet bij de
doden zijn! Wat heerlijk positief. Zo
wordt de zenuwachtige leerling nog eens
op het gemak gesteld. Als de examinator
op barse toon zou snauwen: Hoe komen
jullie nu toch zo? Weten jullie dan niet
eens dat dit gekroonde dwaasheid is?
Dan kon degene die het examen moest
afleggen wel naar huis gaan. Om die re
den verwijten de engelen niet als predi
kers van een steile rechtzinnigheid: Jul
lie zoeken een dode Jezus! Dat is wel zo.
De vrouwen meenden stellig het li
chaam van een overleden Here Jezus
aan te treffen. Ze waren helemaal fout.
Totaal op de verkeerde weg. De waar
heid wordt hen echter niet zo maar on
barmhartig in het gezicht geslingerd.
De engelen zijn niet een soort recher
cheurs, die de vrouwen op heterdaad
betrappen. Ze zeggen niet: Weet u wel
dat de Here is opgestaan? En beseft u
niet, dat u hier helemaal op het ver
keerde pad bent? Mochten de vrouwen
dan nog willen tegenstribbelen, was het
slechts nodig om te wijzen op de kruiken
met specerijen, om het doorslaggevende
bewijs te leveren van hun foute onder
neming. Beschaamd zouden ze het
hoofd moeten buigen. Gelukkig gaat het
oneindig veel positiever toe. U bent op
zoek naar de Levende, maar mogen we
er dan op wijzen dat u dan hier helemaal
abuis bent. Hij is hier niet, want Hij is
opgestaan. Gedenkt hoe Hij tot u ges
proken heeft, terwijl Hij nog in Galilea
was: De Zoon des mensen moet overge
leverd worden in de handen van zondige
mensen en gekruisigd worden en op de
derde dag weer opstaan. Jullie hadden
het dus uit de woorden van Jezus zelf
kunnen weten. Herhaaldelijk heeft Hij
zijn opstanding aangekondigd. De he
melse boden geven te kennen, dat er
vaak zo selektief geluisterd wordt. We
horen niet, wat we niet willen horen.
Met Petrus protesteren we tegen de
aankondiging van het lijden of we laten
het gewoon langs ons heen gaan. Het
gaat zogezegd het ene oor in en het an
dere weer uit. Het lijden en sterven van
de Messias paste niet in het verwach
tingspatroon en daarom werd ook niets
begrepen van de boodschap van de op
standing. Nu worden de woorden van
Jezus herhaald door de engelen. Als u
beter acht had geslagen op het gespro
kene, dan zoudt u de Levende echt niet
bij de doden gezocht hebben. Als de
vrouwen horen wat gezegd wordt, dan
worden ze indachtig aan zijn eigen
woorden. Het vergeten en verona
htzaamde woord komt weer terug.
Grote voorraad van bekende merken o.a. Pierre Balmain en Free World.
Kijk in onze aangepaste etalage.
Als het mogelijk is maak dan 'n afspraak, dan kunnen wij u met meer
aandacht helpen in onze aparte behandel ruimte.
Levering aan huis, tehuizen en via ziekenfonds.
Advertentie IM
Een machtige bemoediging ligt daarin
voor ons. We behoeven de moed niet te
laten zakken, als we het Woord niet ge
heel begrepen hebben of zelfs vergeten
zijn. Natuurlijk is het wel dienstig om
bewust te wezen van een selektief luis
teren. In de prediking willen we vaak
alleen maar bekende klanken verne
men. We horen, wat we graag horen.
Het nare is dan, dat het wezenlijke niet
wordt opgevangen. Spits daarom steeds
uw oren, als u op een doodlopende weg
bent en de prediker van Godswege u
oproept om de woorden van Christus te
gedenken. Dat sluit niet aan bij onze
waarnemingen en gevoelens. Net als de
vrouwen zoeken we de Christus van on
ze bevinding. Uit onze ervaringen willen
we tot het geloof in Christus besluiten.
Het Woord wordt veronachtzaamd. De
woorden van Christus vergeten. Door
onze gestalten en bevindingen willen we
ons laten leiden. Het fundament van ons
geloof zoeken we niet in Christus zelf en
in zijn eigen woorden, maar in ons be
vindelijke gevoelsleven. Dan zoeken we
de Levende bij de doden! De kilte van
de dood waait ons tegen. Het ontwakend
leven van het geloof kwijnt weg. We
vinden niet wat we zoeken. Hoe zou het
ook kunnen! We worden twijfelmoedig.
Zuchten vanwege de onzekerheid. Een
opgewekt geloofsleven wordt gefnuikt.
Het bevindelijk leven is niet het echte
fundament, maar een moerassige bo
dem. Het schenkt nooit ware vrede. Nu
niet en zeker niet in het uur van onze
dood. Toch hechten we eraan. We stre
ven naar gevoelige ervaringen. Het tast
bare en zichtbare is opwindend. Maar
het maakt ons echter net als de vrouwen
in de graftuin twijfelmoedig. Als een
ander ons niet onzeker maakt door te
vragen of we ons niet vergist hebben,
dan stellen we er zelf wel een onderzoek
naar in. Waar is de grens tussen de be
drieglijke verbeelding en de echte be
vinding?
Het enige hechte fundament van ons
heil is gelegen in de woorden van
Christus. Hij is niet alleen gekruisigd,
maar ook opgestaan. Precies zoals Hij
altijd reeds gezegd had. Helaas gaat de
ziekelijke prediking van gestalten en
bevindingen er in als zoete koek. Ge
lukkig zijn we te prijzen als we de ver
kondiging van de Christus der Schriften
waarderen als het brood van het leven.
Het gaat niet om de Christus van onze
bevindingen, maar om de bevinding van
Christus. Eerst geloven in de Here Jezus
Christus en dan de bevinding. Wie na
melijk echt in Hem gelooft als de Ge
kruisigde en de Opgestane, die ontvangt
daarvan ook de.ervaring, de bevinding.
Dit is altijd zo, want anders is ons geloof
dood.
Ziet u nog geen streepje licht in het pik
donkere graf? Zoek dan niet langer de
levende bij de doden! Klaag nu eens
over het gebrek aan echte kennis van de
Verlosser van uw zonden en schuld. En
zie dan toch in, dat dit komt vanwege
een halsstarrig weigeren om rekening te
houden met zijn Woord. Terwijl u zit te
lezen, is het alsof Hij op u toetreedt en
spreekt: Zeker Ik ben dood geweest
maar let op Ik ben levend in alle eeu
wigheid. Ik leef en gij zult leven. Amen.
G.H.Abma, Poortvliet
Wie in de goede God gelooft
die weet, hij had zijn zoon beloofd,
de zoon kwam uit het vaderhuis
om hier te sterven aan een kruis.
Toen Jezus op de wereld kwam
en tussen ons zijn intrek nam.
was hij een toonbeeld door zijn vlijt
en door zijn onderdanigheid.
Hij heeft hier dertig jaar gewoond
en steeds gehoorzaamheid getoond.
Toen werd zijn leven openbaar
dat werd voor hem een groot gevaar.
Hij predikte van stad tot stad
zijn tegenstanders hoorden dat,
zij spraken met elkander af
die oproerkraaier krijgt zijn straf.
Dat moest gebeuren met geweld
het kostte wel verradersgeld
en judas was daartoe in staat
deed voor dat geld zijn hoogverraad.
Een troep soldaten zocht naar hem
en judas zei, met zachte stem,
"wie ik een kus geef als een groet
hij is het, die je hebben moet".
Hij werd geslagen en gehoond,
bespot, met doornenkrans gekroond,
gegeseld, zijn gezicht bespuwd,
een rietstok in zijn hand geduwd.
Pilatus zag dit alles aan
en zei "zie deze mens daar staan
De massa riep met luide stem,
"aan 't kruis met hem,
aan 't kruis met hem".
Hun haat en woede was te groot,
hij werd veroordeeld tot de dood.
Zijn kruis stond al een tijd gereed
de beulen pakten dat toen beet.
En drukten deze zware last
op zijn gewonde schouders vast.
En Jezus moest zonder gena
al vallende naar Golgotha.
Hij werd genageld aan het kruis
zijn blik ging naar zijn vaders huis,
"vergeef het hen zo vroeg hij toen,
"zij weten heus niet wat ze doen.
Hij stierf voor ons de marteldood,
de schuld der mensen wa.v te groot,
wij vallen nog steeds, keer op keer,
vergeef ons onze schulden, heer.
P.M. van Eekelen. Bergen op Zoom.
THOLEN
za. 21 apr: 19.30 uur Ger. Gem. zang
avond 5 koren
di. 24 apr: 19.30 uur Ger. Gem. Ned.
ver. zondagsrust, ds. C. Hegeman
POORTVLIET
vr. 27 apr: De Wig-chelaar, Handenar
beid
za. 28 en ma. 30 apr: 't Ouwe Raed'uus,
bazar S.P.S.
SCHERPENISSE
za. 14 apr: Holland Huis, dansavond
ma. 30 apr: Holland Huis, 14.00 uur
Spotje en Klaas Vaak voor het Haags
Sprookjestoneel
SINT MAARTENSDIJK
za. 14 apr: Haestinge, dansavond
za. 21 apr: Haestinge, 20.00 uur De
Amsterdamse Politiekapel
STAVENISSE
do. 12 apr: 19.30 uur lagere school,
Poststraat S.G.P. studiever. "Calvijn",
discussieavond Arbeid
SINT ANNALAND
za. 21 apr: 20.00 uur Dorpshuis, dans
avond
ROOSENDAAL
De Kring, 20.15 uur
do. 19 apr: Bedden, comedie door Lies-
beth List en Dimitri Frenkel Frank
ma. 23 en di. 24 apr: Een ander geluid,
muzikaal programma
do. 26 apr: Ieder voor zich....met Frits
Lambrechts, Beatrijs Sluyter en Wim
van de Meeberg
BERGEN OP ZOOM
Markiezenhof
zo. 22 apr: 12.00 uur Hofzaal, Alwin Bar
(piano)
in cobalt - paars, geel en rood.
Alle maten - alle kleuren.
Tel. 01670 5045
KI.ADWSI BAA I 62 - STKKNBKROKN
zo. 29 apr: 12.00 uur Hofzaal, Het
Bergen op Zooms Koperblazersensem
ble, het Klarinetensemble en het Ko
perblazersensemble Borgerhout
tot 13 mei: Tekeningen van Frans van
Beers
tot 13 mei: Handvaardigheid op de
Trobriandeilanden
tot lOjuni: 100 jaar kunst uit eigen bezit
Sticht. Etcetera
t/m 22 april: schilderijen en beeld
houwwerken van Hans Geuze en Joke
Geuze-Jansen
De Botte Hommel
vr. 13 apr: 21.00 uur Gajus
za. 14 apr: 21.30 uur film, Citizen Kane
ma. 16 apr: 14.30 uur Bernard Wrigley,
folk
vr. 20 apr: Korenbeurs, 21.00 uur Nils
en Gruppo Sportivo
za. 28 apr: 20.00 - 21.00 uur Ozo
21.30 - 24.00 uur Walter De Buck
Roxy
Superman The Movie, a.l., do. 14 20
u, vr. za. 14, 18.45, 21.15 u, zo. ma.
13.45, 16, 18.45, 21.15 u, di. wo. 14
20 u.
Porno boederij 18 j. vr. za. 23.30 u.
Luxor
Vrouwenkamp 16 j., do. 20 u, vr. 21.15
23.30 u, za. 18.45, 21.15, 23.30 u. zo.
ma. 16, 18.45, 21,15 u, di. wo. 20 u.
Pippi Langkous a.l., vr., za., di., wo. 14
uur.
De Kung Fu meesters 12 j., zo. ma. 14
uur.
Advertentie IM
In het Zeeuwse vormingscentrum Van
Eeghenhuis in Aardenburg wordt in mei
en september een korte cursus gegeven
voor bestuursleden en vrijwilligers van
allerlei soorten verenigingen, zoals bij
voorbeeld vrouwenorganisaties, ouder
commissies kleuter- en lager onderwijs,
politieke partijen, muziek, toneel, sport,
kerkelijke organisaties, landbouworga
nisaties en wijkverenigingen.
Het gaat om de techniek van het bestu
ren, zoals; hoe leiden we gesprekken,
voor welke taken staat een bestuur, hoe
werken we samen? Er wordt niet alleen
over gesproken, maar ook geoefend. De
cursus begint vrijdagavond 18 mei en 14
september om zeven uur en eindigt za
terdag 19 mei en 15 september om half
zeven.
Informatie bij de begeleiders Jan Tijm-
stra of Leo d'Hoore van het Van Eeg
henhuis te Aardenburg, tel. 01177 - 1259
of 1293.
Maar zelfs al zou ik zeggen: goed, mevrouw Poort, gaat u hier ook
maar zitten, dan nog zegt het personeel: nee. U bent het breekpunt,
mevrouw, en dat weet u. Dus u hebt het in uw hand of het bedrijf weer
gaat doordraaien, dan wel het volledig wordt stil gelegd. Want er is in
deze tijd werk voor iedereen en zeker voor vakbekwame meubelma
kers en stoffeerders."
Griet Poort begreep wel, dat er veel waarheid school in de redenering
van deze man. Maar ze was toch niet van plan zich zo maar opzij te
laten zetten. "U vergeet nog altijd één ding, meneer Pomstra: dit
bedrijf is een schepping van mijn man: Jacob Poort. Ik ben zijn we
duwe en in het testament is bepaald, dat ik na zijn dood hier de leiding
op me zou nemen."
"Klopt, mevrouw. Maar uw man heeft geen oorlog ingecalculeerd,
toen hij dat testament liet opmaken. Overigens, de inhoud van dat
testament is mij ook bekend. Daarin staat tevens, dat uw zoon mede
directeur zou worden."
De jongeman beaamde het. "Maar ik ben voorlopig voor tien jaar
uitgerangeerd."
"Idioot besluit", meende de vrouw, "want wat heeft die jongen eigen
lijk voor kwaad gedaan? Nou? Is iemand in ons land er slechter door
geworden, dat hij meubels maakte voor de bezetter? Heeft de oorlog er
ook maar één dag langer door geduurd? Laat me niet lachen. Maar
iedereen is blijkbaar vergeten, dat Maarten zijn mensen hielp, als ze
hulp nodig hadden. In welk opzicht dan ook. Maar daar wordt niet
over gesproken....O nee!"
Pomstra wist het: in de oorlog kregen personeelsleden meubelen tegen
sterk gereduceerde prijzen en ook anderen had Maarten geholpen.
Bijvoorbeeld na bombardementen. Maar ja, de rechter heeft nu een
maal zo beslist.
Tenslotte kwam Maarten met een compromis-voorstel: "Meneer
Pomstra blijft eerste directeur. Voor de oorlog wist ik al, dat hij ver
stand had van het vak, maar dat hij leidende kwaliteiten had...dat
weten we nu. En al is zijn houding in onze ogen niet bepaald sympat
hiek, we moeten de werkelijkheid onder ogen zien. Daarom trekt
moeder zich voorlopig terug, maar heeft vanzelfsprekend de hoogste
leiding. Meneer Pomstra geeft op gezette tijden rekening en verant
woording. Te zijner tijd zullen de gemoederen wel bedaren en dan
kunnen we altijd nog zien, wat we in de toekomst zullen doen. Ik maak
evenwel één restrictie: mijn moeder is ondanks alles eigenaresse van dit
bedrijf en bezit de meeste aandelen. Uit hoofde hiervan moet zij te
allen tijde vrije toegang hebben. Dat zullen de dames en heren werk
nemers moeten accepteren. Zeggen ze ondanks nee....wel, dan stel ik
voo/ alles te verkopen en te stoppen. Ik ben bereid tot heel wat con
cessies, maar niet tot alle. Deze eis zullen de werknemers moeten
accepteren."
's Middags, toen moeder en zoon Poort weer vertrokken waren, riep
Pomstra de mensen bijeen in de kantine en vertelde, wat het resultaat
van het onderhoud was. "Jullie hebben bereikt, dat mevrouw Poort
zich terugtrekt. Voorlopig. Voor hoe lang... dat is niet ter sprake geko
men, maar ik neem aan: voor een lange tijd. Alleen, mensen, hoe jullie
het ook bekijkt of wilt bezien....mevrouw Poort is weer eigenaresse,
bezit de meeste aandelen en zij bedingt het recht het bedrijf te mogen
betreden wanneer zij wil. Ik stel voor dit te accepteren. Jullie kunnen
haar blijven negeren, dat is jullie goed recht. Ik blijf jullie directeur en
verder verandert er niets. Mijn advies is nu: ga weer aan het werk. want
wat jullie wilden, is voor vijf en negentig procent bereikt".
"En Maarten?" vroeg iemand. "Wat wordt zijn positie?"
"Hij gaat meubelen verkopen," verklaarde Pomstra. "Dus wordt hij
vertegenwoordiger." "Laat-ie dan Duitsland maar nemen als rayon",
riep iemand uit de mensen. "Hij kon immers zo goed met die rotmoffen
overweg?" Een oorverdovend gejoel was de reaktie en zelfs Pomstra
glimlachte. In ieder geval is er weer gevoel voor humor, dacht hij. Een
kwartier later draaiden de machines weer. Maarten Stroet, die schuin
tegenover de fabriek in een restaurant bij het raam was gaan zitten met
zijn moeder, knikte tevreden, toen hij zag, dat de portier weer in zijn
loge had plaatsgenomen en men op het terrein een vrachtauto ging
laden. "Ze gebruiken hun verstand, ma," zei hij opgelucht. "Ze zijn
weer aan het werk gegaan. "Weesjij nu ook wijs en blijf er de eerste tijd
weg, ja? Op de lange duur komt het allemaal wel weer in orde. Over vijf
jaar is iedereen de oorlog en alle nare dingen daarna vergeten."
In juni 1948 liep de overeenkomst af, die Giep Geugies drie jaar
tevoren met de eigenaar van de grote kippeschuur had gesloten. Al die
tijd was het gebouw ingericht geweest als showroom en opslagplaats
voor de meubelen, die hij verkocht. Al die maanden waren er vrijwel
dagelijks bezoekers geweest, van de Veluwe en uit de provincie
Utrecht. Want al had Giep contractueel enkel een deel van noordoost
Utrecht toegewezen gekregen, in feite bediende hij de gehele provin
cie; af en toe druppelsgewijs zelfs meubelzaken in Noord- en Zuid
holland. Tot nog toe waren daar nooit aanmerkingen over gemaakt,
maar in 1948 ging Maarten Stroet voor zijn fabriek reizen en bewerkte
ook een gedeelte van de provincie Utrecht. Giep had het evenwel te
druk om er erg in te hebben. Want hij had besprekingen met de
gemeente, omdat de kippeboer besloten had. dat het driejarig kontrakt
met Giep Geugies niet verlengd zou worden. Hij wilde weer een ver-
meerderingsbedrijf beginnen, zodat Giep naar een ander onderkomen
moest uitzien. Daarvoor moest hij grond hebben. Weliswaar was de
nieuw benoemde burgemeester niet ongenegen mee te werken, zodat
Giep te zijner tijd zou kunnen verhuizen en zo mogelijk uitbreiden,
maar het terrein, dat hem toegewezen werd, leek hem niet. Het lag
onrustig, vooral voor de mensen, die met de trein arriveerden, want er
was ook geen busverbinding langs het terrein, dat voor industrievesti
ging beschikbaar was gesteld. Daar kwam als klap op de vuurpijl nog
bij, dat Giep met zijn gezin het huis uit moest, want Piet Zwaan was
afgekeurd en beëndigde van de ene dag op de andere zijn dienst als
stationschef. En omdat hij in een zogenaamde spoorwoning zat, moest
hij die ook zo spoedig mogelijk ontruimen. Er was een nieuwe chef
benoemd, afkomstig uit Limburg. De man ging voorlopig op kamers,
reisde in het weekeind naar zijn vrouw en kinderen, maar iedereen
begreep, dat dit een noodmaatregel was. die zo spoedig mogelijk op
geheven diende te worden. In Hoogerbroek waren meer dan vierhon
derd woningzoekenden. De bouw van nieuwe huizen begon net zo'n
beetje op gang te komen. Maar daar had Giep niet veel aan. Zijn oom
en tante zouden weldra een huis toegewezen krijgen, dat wist hij. Maar
hij. zijn vrouw en beide dochters waren inwonend, dus in feite konden
ze door de Spoorwegen op straat gezet worden.