THOLEIM DERWIJS VERMAAT BEANTWOORDING VRAGEN KERNBEZOEK SINT-ANNALAND "I Goede vrijdag. Officiële publicaties informatierubriek van de gemeente tholen PAK EVEN UW ZAKBOEKJE DAMES, HEREN EN PRUIKEN SALONS Donderdag 12 april 1979 EENDRACHTBODE 5 OPHOKPERIODE VOOR DUIVEN WIJZIGING HUISVUILOPHAALDIENST Met ingang van a.s. zondag gewijzigde dienstregeling ziekenhuisbus GEMEENTEHUIS GESLOTEN SPREEKUREN B. EN W. EN WONINGSTICHTING STUDEREN MET HET ZEEUWS STUDIEFONDS WAT ZOEKT GIJ DE LEVENDE BIJ DE OVERDENKING Maat pruiken Mode pruiken Kinder pruikjes Heren haarwerk KAPSALON Gr. Markt 31, Bergen op Zoom. Tel. 01640-34324 Tuinbroeken Jurkjes - blouses Jacks WESTERN Hoe bestuurt u een vereniging? Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1-4 Sint-Maartensdijk Tel 01 666-2955 In de publicaties waarin de verschillende kernbezoeken van dit voor jaar werden aangekondigd is toegezegd, dat door het gemeentebes tuur de vragen waarop tijdens het kernbezoek niet direkt een antwoord kon worden gegeven via de rubriek "Tholenderwijs" zouden worden beantwoord. Deze week worden de Vragen beantwoord die tijdens het kernbezoek te Sint-Annaland zijn blijven liggen. Allereerst wordt de desbetreffende vraag herhaald, met daaronder het antwoord van het kollege van burgemeester en wethouders. 1Er is geklaagd over de slechte staat van het spelmateriaal in het gymnastieklokaal. Tevens zouden er problemen zijn met het op bergen van materiaal in kasten. De kasten zouden regelmatig wor den geforceerd. Ten behoeve van het aanwezige balmateriaal is een nieuwe bal- lenwagen met fijnmazige, diefstalvrije, berging aangeschaft Van deze ballenwagen krijgen alleen de gebruikers van dit materiaal, te weten de scholen en de gymnastiekvereniging, een sleutel. De overige gebruikers van het gymnastieklokaal kunnen dit materiaal bij gevolg dus niet gebruiken. 2. Kan de toestellenberging in het gymnastieklokaal beter toeganke lijk worden gemaakt? Vergroting van de ingang van de berging is technisch niet mogelijk, aangezien deze muur een dragende functie heeft. Ten einde het materiaal in deze toestellenberging toch wat beter bereikbaar te maken, zal door het gemeentebestuur bekeken worden welk ma teriaal uit deze berging verwijderd kan worden en op een andere plaats in het gymnastieklokaal kan worden opgesteld. 3. Voldoet de uitrusting van de gymnastiekzaal aan het normpakket voor basischolen? (Verwezen werd naar de circulaire van het Mi nisterie van Onderwijs en Wetenschappen d.d. 1 7-3-1 977) Eind 1975 is het materiaal in dit gymnastieklokaal aangepast aan het zgn basispakket t.b.v. de lagere scholen. In totaal is toen voor ruim ƒ3.000,— nieuw materiaal voor dit lokaal aangeschaft. Evenwel zal gecontroleerd worden of de juiste aantallen van het pakket nog aanwezig zijn. 4 Kan het huidige gymnastieklokaal in gebruik blijven na de bouw van de sportzaal? Nadat de nieuw te bouwen sportzaal in de kern Sint-Annaland gerealiseerd zal zijn, zal bekeken worden of het wenselijk en nood zakelijk is of het huidige gymnastieklokaal nog in gebruik blijft bij enkele verenigingen (bijvoorbeeld muziekvereniging en schietve reniging). 5. De F M. Boogaardweg is nabij de kruising Bierensstraat smaller dan elders en dientengevolge gevaarlijk. Kan hierin verbetering worden gebracht? Met de vraagsteller is het kollege het eens is. Onderzocht wordt of verbetering mogelijk is. 6. Aan het gemeentebestuur werd in overweging gegeven de naam van Ds. Jan Scharp, die preken op rijm maakte en wegens zijn oranjegezindheid in de Franse tijd in ballingschap moest gaan, aan een straat te verbinden. Bij de naamgeving van nieuw aan te leggen straten, zal met de suggestie rekening worden gehouden. In verband met 2de Paasdag (maandag 16 april) zal het huisvuil volgens een aangepast schema worden opgehaald. De route van de huisvuilophaaldienst ziet er voor de week van 1 6 t/m 20 april als volgt uit: dinsdag 1 7 april: Tholen (ten zuiden van de Ten Ankerweg; Scherpe- nisse woensdag 18 april: Tholen (ten noorden van de Ten Ankerweg (Da lempolder); Oud-Vossemeer donderdag 1 9 april: Sint-Annaland en Poortvliet vrijdag 20 april: Stavenisse en Sint-Maartensdijk. Maandag 16 april is de stortplaats "Tuttelhoek" gesloten. De buitenroute van de huisvuilopöaaldienst wordt op dinadag IT april gereden i.p.v. maandag 1 6 april. Artikel 73 van de Algemene Politieverordening van de gemeente Tholen bepaalt, dat jaarlijks een periode vastgesteld moet worden waarin duiven overdag niet mogen vliegen. In overleg met de besturen van de afdeling Zeeland van de Neder landse Bond van Zaterdagvliegers, de ZuidNederlandse Bond van Postduivenhouders, afdeling Zeeland en de Gewestelijke Raad voor Zeeland van het Landbouwschap hebben burgemeester en wethou ders de navolgende periode vastgesteld: 16 april t/m 26 mei 1979 Het ophokgebod geldt van 8.00 uur voormiddag tot 19.00 uur na middag, met dien verstande, dat de postduiven wel mogen deelnemen aan wedstrijdvluchten voor zowel oude als jonge duiven. Zondag, eerste Paasdag, gaat de gewijzigde dienstregeling van de ziekenhuisbus is. Dit betekent, dat de inwoners van alle 7 kernen tweemaal per dag met gebruikmaking van de ziekenhuisbus een bezoek kunnen brengen aan het A.B.G. en ziekenhuis Lievensberg te Bergen op Zoom. V Wij zijn er ons van bewust, dat de nieuwe dienstregeling niet de eenvoudigste is. U zult er wel enige studie van moeten maken. Nadat u een paar maal van de dienstregeling gebruik hebt gemaakt, zult u echter merken, dat het allemaal best meevalt. In deze rubriek van 29 maart en 5 april j.l. werd de nieuwe dienstre geling afgedrukt. Sinds deze week kunt u ook een exemplaar van de dienstregeling op de ziekenhuisbus verkrijgen en in het folderrek in de hal van het gemeentehuis (ingang hoek Markt/Ds. de Bresstraat). Het gemeentehuis is op vrijdag 1 3 april (goede vrijdag) en maandag 16 april (2de Paasdag) Voor het publiek gesloten. De gemeente staat dinsdag aanstaande weer gaarne met haar diensten voor u klaar. In verband met Pasen vervallen alle spreekuren van de leden van het kollege van burgemeester en wethouders Ook het spreekuur van de woningstichting komt te vervallen Het eerstvolgende spreekuur vindt plaats op maandag 23 april. Op 19 april zullen wij u via deze rubriek daarover nader informeren. De Stichting Zeeuws Studiefonds biedt gezinnen die onvoldoende financiële mogelijkheden hebben de kans om hun kinderen toch te laten studeren. Daartoe worden onder bepaalde voorwaarden rente loze voorschotten verstrekt. Een aantal voorwaarden zijn ondermeer het woonachtig zijn in Zeeland en het aanvragen van een rijksstudie toelage. Het Zeeuws Studiefonds verstrekt een aanvullende bijdrage voor stu dies voor hoger beroepsonderwijs of wetenschappelijk onderwijs. Voor het lager en middelbaar voortgezet onderwijs worden in bepaalde gevallen aanvullende voorschotten verleend, als er sprake is van hoge reis- en pensionkosten, aangezien de vergoeding van het rijk meestal onvoldoende blijkt te zijn. Ook voor opleidingen, waarvoor geen rijksstudietoelage verkrijgbaar is, kan financiële steun worden toegezegd. Wat maet u doen? Een verzoek om een renteloos voorschot moet u vóór 1 mei a.s. indienen bij de Stichting Zeeuws Studiefonds, Dam 31 te Middelburg. Aanvraagformulieren en nadere inlichtingen zijn op dit adres verkrijg baar. TYPISTE TER GEMEENTE-SEKRETARIE Burgemeester en wethouders van Tholen roepen sollicitanten op naar de funktie van TYPISTE ter gemeente-sekretarie. Mavo- of Havo-diploma alsmede type-diploma vereist. Salaris afhankelijk van leeftijd, opleiding en ervaring. Sollicitaties te richten aan burgemeester en wethouders van Tholen, Markt 1-5 te Sint-Maartensdijk, binnen 10 dagen na verschijning van dit blad. In de gang van de vrouwen naar het graf zit iets van grandeur en misère. Niet alleen worden ze door de evangelist getekend in een stille grootheid en waardigheid, maar ook eenvtrieste kleinheid en stumperigheid. Mensen die van hun plannen afwisten zullen gezegd hebben: Wat moeten jullie daar toch doen? Wat zoeken jullie er? De nuchtere werkelijkheidszin zal immers tot zulke mensen moeten doordringen. Het is zinloos om naar het kerkhof te lopen, want daar vindt u echt niets! Het graf is het einde van alle menselijke heerlijkheid en iedere verwachting. Op begrafenissen zeggen wij het tégen elkaar: het is voorbij! En naar het oordeel van zovelen moet het dan voorbij zijn. In het geval van de Here Jezus kwam daar nog bij, dat zo'n eerbetoon voor een wegens godslastering ter dood gebrachte misdadiger al helemaal niet op enige sympathie behoefde te rekenen. Er was dus wel wat moed voor nodig om zo openlijk partij voor Jezus te kiezen. Hoe positief dus dat de vrouwen niet los kunnen komen van Hem. Dit tekent hen in hun grootheid en waardigheid. Alleen gebiedt de eerlijkheid te zeggen, dat ze verlangen een dode Here Jezus te zalven. Ze dragen de specerijen en zalven bij zich. De dood hebben ze weliswaar niet kunnen verhinderen, en daarom willen ze nu de ontbinding vanliet lichaam tegengaan. Ze vergeten evenwel, dat God zelf het lichaam van de overledene bewaart. Hij zal niet toelaten dat zijn Heilige verderving ziet! Aan de andere kant wordt op die wijze de trieste kleinheid en stumperigheid aangegeven. Weldra zal dit aan het licht komen. Bij het graf aangekomen konstateren ze eerst, dat tot hun stomme ve/bazing de immense steen is afgewenteld en ver volgens dat tot overmaat van ramp het lichaam van Christus niet meer in het donkere graf was. Terwijl opeens de blinkende gestalten van twee mannen voor hen verschenen, slaat de schrik hen pas goed om het hart. Bedremmeld kij ken ze naar de grond als deze vervolgens op een beetje verwijtende toon spreken: Wat zoekt gij de Levende bij de doden? De levensvorst moet je toch niet op de dodenakker of in een knekelhuis zoe ken? Daar is Hij echt niet te vinden! Hij is hier niet, maar Hij is opgestaan. Het was namelijk niet mogelijk dat Hij door de dood gehouden zou worden. Om die reden heeft God Hem opgewekt door de smarten van de dood te ontbinden. De vraag van de engelen bevat tevens een corrigerend aspekt. Ze spreken net zo als een voortreffelijke onderwijzer doet bij een examen, als de kandidaat wat ner veus is. Op geruststellende wijze zeggen ze: Jullie zoeken natuurlijk de Levende, maar dan moeten jullie toch niet bij de doden zijn! Wat heerlijk positief. Zo wordt de zenuwachtige leerling nog eens op het gemak gesteld. Als de examinator op barse toon zou snauwen: Hoe komen jullie nu toch zo? Weten jullie dan niet eens dat dit gekroonde dwaasheid is? Dan kon degene die het examen moest afleggen wel naar huis gaan. Om die re den verwijten de engelen niet als predi kers van een steile rechtzinnigheid: Jul lie zoeken een dode Jezus! Dat is wel zo. De vrouwen meenden stellig het li chaam van een overleden Here Jezus aan te treffen. Ze waren helemaal fout. Totaal op de verkeerde weg. De waar heid wordt hen echter niet zo maar on barmhartig in het gezicht geslingerd. De engelen zijn niet een soort recher cheurs, die de vrouwen op heterdaad betrappen. Ze zeggen niet: Weet u wel dat de Here is opgestaan? En beseft u niet, dat u hier helemaal op het ver keerde pad bent? Mochten de vrouwen dan nog willen tegenstribbelen, was het slechts nodig om te wijzen op de kruiken met specerijen, om het doorslaggevende bewijs te leveren van hun foute onder neming. Beschaamd zouden ze het hoofd moeten buigen. Gelukkig gaat het oneindig veel positiever toe. U bent op zoek naar de Levende, maar mogen we er dan op wijzen dat u dan hier helemaal abuis bent. Hij is hier niet, want Hij is opgestaan. Gedenkt hoe Hij tot u ges proken heeft, terwijl Hij nog in Galilea was: De Zoon des mensen moet overge leverd worden in de handen van zondige mensen en gekruisigd worden en op de derde dag weer opstaan. Jullie hadden het dus uit de woorden van Jezus zelf kunnen weten. Herhaaldelijk heeft Hij zijn opstanding aangekondigd. De he melse boden geven te kennen, dat er vaak zo selektief geluisterd wordt. We horen niet, wat we niet willen horen. Met Petrus protesteren we tegen de aankondiging van het lijden of we laten het gewoon langs ons heen gaan. Het gaat zogezegd het ene oor in en het an dere weer uit. Het lijden en sterven van de Messias paste niet in het verwach tingspatroon en daarom werd ook niets begrepen van de boodschap van de op standing. Nu worden de woorden van Jezus herhaald door de engelen. Als u beter acht had geslagen op het gespro kene, dan zoudt u de Levende echt niet bij de doden gezocht hebben. Als de vrouwen horen wat gezegd wordt, dan worden ze indachtig aan zijn eigen woorden. Het vergeten en verona htzaamde woord komt weer terug. Grote voorraad van bekende merken o.a. Pierre Balmain en Free World. Kijk in onze aangepaste etalage. Als het mogelijk is maak dan 'n afspraak, dan kunnen wij u met meer aandacht helpen in onze aparte behandel ruimte. Levering aan huis, tehuizen en via ziekenfonds. Advertentie IM Een machtige bemoediging ligt daarin voor ons. We behoeven de moed niet te laten zakken, als we het Woord niet ge heel begrepen hebben of zelfs vergeten zijn. Natuurlijk is het wel dienstig om bewust te wezen van een selektief luis teren. In de prediking willen we vaak alleen maar bekende klanken verne men. We horen, wat we graag horen. Het nare is dan, dat het wezenlijke niet wordt opgevangen. Spits daarom steeds uw oren, als u op een doodlopende weg bent en de prediker van Godswege u oproept om de woorden van Christus te gedenken. Dat sluit niet aan bij onze waarnemingen en gevoelens. Net als de vrouwen zoeken we de Christus van on ze bevinding. Uit onze ervaringen willen we tot het geloof in Christus besluiten. Het Woord wordt veronachtzaamd. De woorden van Christus vergeten. Door onze gestalten en bevindingen willen we ons laten leiden. Het fundament van ons geloof zoeken we niet in Christus zelf en in zijn eigen woorden, maar in ons be vindelijke gevoelsleven. Dan zoeken we de Levende bij de doden! De kilte van de dood waait ons tegen. Het ontwakend leven van het geloof kwijnt weg. We vinden niet wat we zoeken. Hoe zou het ook kunnen! We worden twijfelmoedig. Zuchten vanwege de onzekerheid. Een opgewekt geloofsleven wordt gefnuikt. Het bevindelijk leven is niet het echte fundament, maar een moerassige bo dem. Het schenkt nooit ware vrede. Nu niet en zeker niet in het uur van onze dood. Toch hechten we eraan. We stre ven naar gevoelige ervaringen. Het tast bare en zichtbare is opwindend. Maar het maakt ons echter net als de vrouwen in de graftuin twijfelmoedig. Als een ander ons niet onzeker maakt door te vragen of we ons niet vergist hebben, dan stellen we er zelf wel een onderzoek naar in. Waar is de grens tussen de be drieglijke verbeelding en de echte be vinding? Het enige hechte fundament van ons heil is gelegen in de woorden van Christus. Hij is niet alleen gekruisigd, maar ook opgestaan. Precies zoals Hij altijd reeds gezegd had. Helaas gaat de ziekelijke prediking van gestalten en bevindingen er in als zoete koek. Ge lukkig zijn we te prijzen als we de ver kondiging van de Christus der Schriften waarderen als het brood van het leven. Het gaat niet om de Christus van onze bevindingen, maar om de bevinding van Christus. Eerst geloven in de Here Jezus Christus en dan de bevinding. Wie na melijk echt in Hem gelooft als de Ge kruisigde en de Opgestane, die ontvangt daarvan ook de.ervaring, de bevinding. Dit is altijd zo, want anders is ons geloof dood. Ziet u nog geen streepje licht in het pik donkere graf? Zoek dan niet langer de levende bij de doden! Klaag nu eens over het gebrek aan echte kennis van de Verlosser van uw zonden en schuld. En zie dan toch in, dat dit komt vanwege een halsstarrig weigeren om rekening te houden met zijn Woord. Terwijl u zit te lezen, is het alsof Hij op u toetreedt en spreekt: Zeker Ik ben dood geweest maar let op Ik ben levend in alle eeu wigheid. Ik leef en gij zult leven. Amen. G.H.Abma, Poortvliet Wie in de goede God gelooft die weet, hij had zijn zoon beloofd, de zoon kwam uit het vaderhuis om hier te sterven aan een kruis. Toen Jezus op de wereld kwam en tussen ons zijn intrek nam. was hij een toonbeeld door zijn vlijt en door zijn onderdanigheid. Hij heeft hier dertig jaar gewoond en steeds gehoorzaamheid getoond. Toen werd zijn leven openbaar dat werd voor hem een groot gevaar. Hij predikte van stad tot stad zijn tegenstanders hoorden dat, zij spraken met elkander af die oproerkraaier krijgt zijn straf. Dat moest gebeuren met geweld het kostte wel verradersgeld en judas was daartoe in staat deed voor dat geld zijn hoogverraad. Een troep soldaten zocht naar hem en judas zei, met zachte stem, "wie ik een kus geef als een groet hij is het, die je hebben moet". Hij werd geslagen en gehoond, bespot, met doornenkrans gekroond, gegeseld, zijn gezicht bespuwd, een rietstok in zijn hand geduwd. Pilatus zag dit alles aan en zei "zie deze mens daar staan De massa riep met luide stem, "aan 't kruis met hem, aan 't kruis met hem". Hun haat en woede was te groot, hij werd veroordeeld tot de dood. Zijn kruis stond al een tijd gereed de beulen pakten dat toen beet. En drukten deze zware last op zijn gewonde schouders vast. En Jezus moest zonder gena al vallende naar Golgotha. Hij werd genageld aan het kruis zijn blik ging naar zijn vaders huis, "vergeef het hen zo vroeg hij toen, "zij weten heus niet wat ze doen. Hij stierf voor ons de marteldood, de schuld der mensen wa.v te groot, wij vallen nog steeds, keer op keer, vergeef ons onze schulden, heer. P.M. van Eekelen. Bergen op Zoom. THOLEN za. 21 apr: 19.30 uur Ger. Gem. zang avond 5 koren di. 24 apr: 19.30 uur Ger. Gem. Ned. ver. zondagsrust, ds. C. Hegeman POORTVLIET vr. 27 apr: De Wig-chelaar, Handenar beid za. 28 en ma. 30 apr: 't Ouwe Raed'uus, bazar S.P.S. SCHERPENISSE za. 14 apr: Holland Huis, dansavond ma. 30 apr: Holland Huis, 14.00 uur Spotje en Klaas Vaak voor het Haags Sprookjestoneel SINT MAARTENSDIJK za. 14 apr: Haestinge, dansavond za. 21 apr: Haestinge, 20.00 uur De Amsterdamse Politiekapel STAVENISSE do. 12 apr: 19.30 uur lagere school, Poststraat S.G.P. studiever. "Calvijn", discussieavond Arbeid SINT ANNALAND za. 21 apr: 20.00 uur Dorpshuis, dans avond ROOSENDAAL De Kring, 20.15 uur do. 19 apr: Bedden, comedie door Lies- beth List en Dimitri Frenkel Frank ma. 23 en di. 24 apr: Een ander geluid, muzikaal programma do. 26 apr: Ieder voor zich....met Frits Lambrechts, Beatrijs Sluyter en Wim van de Meeberg BERGEN OP ZOOM Markiezenhof zo. 22 apr: 12.00 uur Hofzaal, Alwin Bar (piano) in cobalt - paars, geel en rood. Alle maten - alle kleuren. Tel. 01670 5045 KI.ADWSI BAA I 62 - STKKNBKROKN zo. 29 apr: 12.00 uur Hofzaal, Het Bergen op Zooms Koperblazersensem ble, het Klarinetensemble en het Ko perblazersensemble Borgerhout tot 13 mei: Tekeningen van Frans van Beers tot 13 mei: Handvaardigheid op de Trobriandeilanden tot lOjuni: 100 jaar kunst uit eigen bezit Sticht. Etcetera t/m 22 april: schilderijen en beeld houwwerken van Hans Geuze en Joke Geuze-Jansen De Botte Hommel vr. 13 apr: 21.00 uur Gajus za. 14 apr: 21.30 uur film, Citizen Kane ma. 16 apr: 14.30 uur Bernard Wrigley, folk vr. 20 apr: Korenbeurs, 21.00 uur Nils en Gruppo Sportivo za. 28 apr: 20.00 - 21.00 uur Ozo 21.30 - 24.00 uur Walter De Buck Roxy Superman The Movie, a.l., do. 14 20 u, vr. za. 14, 18.45, 21.15 u, zo. ma. 13.45, 16, 18.45, 21.15 u, di. wo. 14 20 u. Porno boederij 18 j. vr. za. 23.30 u. Luxor Vrouwenkamp 16 j., do. 20 u, vr. 21.15 23.30 u, za. 18.45, 21.15, 23.30 u. zo. ma. 16, 18.45, 21,15 u, di. wo. 20 u. Pippi Langkous a.l., vr., za., di., wo. 14 uur. De Kung Fu meesters 12 j., zo. ma. 14 uur. Advertentie IM In het Zeeuwse vormingscentrum Van Eeghenhuis in Aardenburg wordt in mei en september een korte cursus gegeven voor bestuursleden en vrijwilligers van allerlei soorten verenigingen, zoals bij voorbeeld vrouwenorganisaties, ouder commissies kleuter- en lager onderwijs, politieke partijen, muziek, toneel, sport, kerkelijke organisaties, landbouworga nisaties en wijkverenigingen. Het gaat om de techniek van het bestu ren, zoals; hoe leiden we gesprekken, voor welke taken staat een bestuur, hoe werken we samen? Er wordt niet alleen over gesproken, maar ook geoefend. De cursus begint vrijdagavond 18 mei en 14 september om zeven uur en eindigt za terdag 19 mei en 15 september om half zeven. Informatie bij de begeleiders Jan Tijm- stra of Leo d'Hoore van het Van Eeg henhuis te Aardenburg, tel. 01177 - 1259 of 1293. Maar zelfs al zou ik zeggen: goed, mevrouw Poort, gaat u hier ook maar zitten, dan nog zegt het personeel: nee. U bent het breekpunt, mevrouw, en dat weet u. Dus u hebt het in uw hand of het bedrijf weer gaat doordraaien, dan wel het volledig wordt stil gelegd. Want er is in deze tijd werk voor iedereen en zeker voor vakbekwame meubelma kers en stoffeerders." Griet Poort begreep wel, dat er veel waarheid school in de redenering van deze man. Maar ze was toch niet van plan zich zo maar opzij te laten zetten. "U vergeet nog altijd één ding, meneer Pomstra: dit bedrijf is een schepping van mijn man: Jacob Poort. Ik ben zijn we duwe en in het testament is bepaald, dat ik na zijn dood hier de leiding op me zou nemen." "Klopt, mevrouw. Maar uw man heeft geen oorlog ingecalculeerd, toen hij dat testament liet opmaken. Overigens, de inhoud van dat testament is mij ook bekend. Daarin staat tevens, dat uw zoon mede directeur zou worden." De jongeman beaamde het. "Maar ik ben voorlopig voor tien jaar uitgerangeerd." "Idioot besluit", meende de vrouw, "want wat heeft die jongen eigen lijk voor kwaad gedaan? Nou? Is iemand in ons land er slechter door geworden, dat hij meubels maakte voor de bezetter? Heeft de oorlog er ook maar één dag langer door geduurd? Laat me niet lachen. Maar iedereen is blijkbaar vergeten, dat Maarten zijn mensen hielp, als ze hulp nodig hadden. In welk opzicht dan ook. Maar daar wordt niet over gesproken....O nee!" Pomstra wist het: in de oorlog kregen personeelsleden meubelen tegen sterk gereduceerde prijzen en ook anderen had Maarten geholpen. Bijvoorbeeld na bombardementen. Maar ja, de rechter heeft nu een maal zo beslist. Tenslotte kwam Maarten met een compromis-voorstel: "Meneer Pomstra blijft eerste directeur. Voor de oorlog wist ik al, dat hij ver stand had van het vak, maar dat hij leidende kwaliteiten had...dat weten we nu. En al is zijn houding in onze ogen niet bepaald sympat hiek, we moeten de werkelijkheid onder ogen zien. Daarom trekt moeder zich voorlopig terug, maar heeft vanzelfsprekend de hoogste leiding. Meneer Pomstra geeft op gezette tijden rekening en verant woording. Te zijner tijd zullen de gemoederen wel bedaren en dan kunnen we altijd nog zien, wat we in de toekomst zullen doen. Ik maak evenwel één restrictie: mijn moeder is ondanks alles eigenaresse van dit bedrijf en bezit de meeste aandelen. Uit hoofde hiervan moet zij te allen tijde vrije toegang hebben. Dat zullen de dames en heren werk nemers moeten accepteren. Zeggen ze ondanks nee....wel, dan stel ik voo/ alles te verkopen en te stoppen. Ik ben bereid tot heel wat con cessies, maar niet tot alle. Deze eis zullen de werknemers moeten accepteren." 's Middags, toen moeder en zoon Poort weer vertrokken waren, riep Pomstra de mensen bijeen in de kantine en vertelde, wat het resultaat van het onderhoud was. "Jullie hebben bereikt, dat mevrouw Poort zich terugtrekt. Voorlopig. Voor hoe lang... dat is niet ter sprake geko men, maar ik neem aan: voor een lange tijd. Alleen, mensen, hoe jullie het ook bekijkt of wilt bezien....mevrouw Poort is weer eigenaresse, bezit de meeste aandelen en zij bedingt het recht het bedrijf te mogen betreden wanneer zij wil. Ik stel voor dit te accepteren. Jullie kunnen haar blijven negeren, dat is jullie goed recht. Ik blijf jullie directeur en verder verandert er niets. Mijn advies is nu: ga weer aan het werk. want wat jullie wilden, is voor vijf en negentig procent bereikt". "En Maarten?" vroeg iemand. "Wat wordt zijn positie?" "Hij gaat meubelen verkopen," verklaarde Pomstra. "Dus wordt hij vertegenwoordiger." "Laat-ie dan Duitsland maar nemen als rayon", riep iemand uit de mensen. "Hij kon immers zo goed met die rotmoffen overweg?" Een oorverdovend gejoel was de reaktie en zelfs Pomstra glimlachte. In ieder geval is er weer gevoel voor humor, dacht hij. Een kwartier later draaiden de machines weer. Maarten Stroet, die schuin tegenover de fabriek in een restaurant bij het raam was gaan zitten met zijn moeder, knikte tevreden, toen hij zag, dat de portier weer in zijn loge had plaatsgenomen en men op het terrein een vrachtauto ging laden. "Ze gebruiken hun verstand, ma," zei hij opgelucht. "Ze zijn weer aan het werk gegaan. "Weesjij nu ook wijs en blijf er de eerste tijd weg, ja? Op de lange duur komt het allemaal wel weer in orde. Over vijf jaar is iedereen de oorlog en alle nare dingen daarna vergeten." In juni 1948 liep de overeenkomst af, die Giep Geugies drie jaar tevoren met de eigenaar van de grote kippeschuur had gesloten. Al die tijd was het gebouw ingericht geweest als showroom en opslagplaats voor de meubelen, die hij verkocht. Al die maanden waren er vrijwel dagelijks bezoekers geweest, van de Veluwe en uit de provincie Utrecht. Want al had Giep contractueel enkel een deel van noordoost Utrecht toegewezen gekregen, in feite bediende hij de gehele provin cie; af en toe druppelsgewijs zelfs meubelzaken in Noord- en Zuid holland. Tot nog toe waren daar nooit aanmerkingen over gemaakt, maar in 1948 ging Maarten Stroet voor zijn fabriek reizen en bewerkte ook een gedeelte van de provincie Utrecht. Giep had het evenwel te druk om er erg in te hebben. Want hij had besprekingen met de gemeente, omdat de kippeboer besloten had. dat het driejarig kontrakt met Giep Geugies niet verlengd zou worden. Hij wilde weer een ver- meerderingsbedrijf beginnen, zodat Giep naar een ander onderkomen moest uitzien. Daarvoor moest hij grond hebben. Weliswaar was de nieuw benoemde burgemeester niet ongenegen mee te werken, zodat Giep te zijner tijd zou kunnen verhuizen en zo mogelijk uitbreiden, maar het terrein, dat hem toegewezen werd, leek hem niet. Het lag onrustig, vooral voor de mensen, die met de trein arriveerden, want er was ook geen busverbinding langs het terrein, dat voor industrievesti ging beschikbaar was gesteld. Daar kwam als klap op de vuurpijl nog bij, dat Giep met zijn gezin het huis uit moest, want Piet Zwaan was afgekeurd en beëndigde van de ene dag op de andere zijn dienst als stationschef. En omdat hij in een zogenaamde spoorwoning zat, moest hij die ook zo spoedig mogelijk ontruimen. Er was een nieuwe chef benoemd, afkomstig uit Limburg. De man ging voorlopig op kamers, reisde in het weekeind naar zijn vrouw en kinderen, maar iedereen begreep, dat dit een noodmaatregel was. die zo spoedig mogelijk op geheven diende te worden. In Hoogerbroek waren meer dan vierhon derd woningzoekenden. De bouw van nieuwe huizen begon net zo'n beetje op gang te komen. Maar daar had Giep niet veel aan. Zijn oom en tante zouden weldra een huis toegewezen krijgen, dat wist hij. Maar hij. zijn vrouw en beide dochters waren inwonend, dus in feite konden ze door de Spoorwegen op straat gezet worden.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1979 | | pagina 5