THOLENDERWIJS WEGENS VERHUIZING GESLOTEN Officiële publicaties Geloof en geloven DE HEL BRAK NIET LOS! informatierubriek van de gemeente tholen KAA BEE Donderdag 22 maart 1979 EENDRACHTBODE SPREEKUREN B. EN W. EN WONINGSTICHTING Aanslagen onderhoud graven Stavenisse verzonden Mededeling voor de bussende schooljeugd OVERDENKING OVERWEGING Commissie sportzaken benoemd. VLOERBEDEKKING GRATIS GELEGD Postzegelmarkt Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1-4 Sint-Maartensdijk Tel 01 666-2955 Na ruim 1 V2 jaar bouwaktiviteit is het maandag 26 maart eindelijk zo ver. Op die dag zal het personeel van de gemeente-sekretarie het nieuwe gedeelte van het gemeentehuis in gebruik gaan nemen. In verband met deze ingebruikname is het gemeentehuis op 26 maart de gehele dag gesloten. Het bureau Burgerlijke Stand is wel geopend. Op 26 maart zal ook het kantoor van de afdeling gemeen tewerken aan de Molenvlietsedijk 5 in Tholen gesloten zijn. Deze afdeling sluit ook reeds op vrijdag 23 maart. Vanaf dinsdag 27 maart a s. vindt de afdeling gemeentewerken een plaats in het nieuvye ge bouw. Deze afdeling gaat op in een nieuw gevormde afdeling onder de naam "Gemeentelijke Ontwikkeling". Binnen deze afdeling wor den een drietal onderafdelingen onderscheiden, te weten: - een administratief-juridische afdeling; - een afdeling bouwkunde; - een afdeling civieltechnische werken. De afdeling Gemeentelijke Ontwikkeling staat onder leiding van de opvolger van de direkteur gemeentewerken de heer L. Guijt. In de nieuwe situatie zal er voor u niet veel wijzigen. Overigens zijn er wel een aantal zaken waar u attent op moet zijn: - Het correspondentieadres van het gemeentebestuur wordt met in gang van 27 maart: Markt 1-5, 4695 CE SintMaartensdijk; - Het telefoonnummer blijft ongewijzigd: 01 666-2955; - Daarentegen zal de woningstichting slechts bereikbaar zijn onder nummer 01 666-2750; - De toegang tot het nieuwe gemeentehuis is via de ingang Markt 5 (hoek ds. de Bresstraat); - In de hal van het nieuwe gedeelte hangen bordjes die u ondermeer naar de receptie zullen verwijzen waar u zich moet melden. Het is niet uitgesloten dat in het begin de zaken nog niet zo verlopen als wij ons hadden voorgesteld. Voor deze eventuele aanloopproble men vragen wij u op voorhand enig begrip. Officiële opening Wellicht zult u zich afvragen wanneer het nieuwe gebouw officieel zal worden geopend. Daarvoor zult u echter nog enig geduld in acht moeten nemen. Zodra namelijk het "oude" gebouw is ontruimd zullen ook daar enige aanpassingswerkzaamheden moeten worden uitge voerd. Met deze werkzaamheden zal minstens een maand gemoeid zijn. De gedachten aan een officiële opening gaan daarom ook uit naar eind mei of begin juni. In die periode zal er ook een open dag worden georganiseerd. Op die dag kan een ieder die belangstelling heeft het totale complex (zowel nieuw- als oudbouw) bezoeken. Te zijner tijd zullen wij u daarover via "Tholenderwijs" of misschien via een aparte folder benaderen. In verband met de overgang van het oude naar het nieuwe gebouw houdt het kollege van burgemeester en wethouders maandag 26 maart geen spreekuur. Ook de stichting 'Beter Wonen" heeft haar spreekuur in verband hiermede verplaatst naar maandag 2 april a.s. Een dezer dagen zijn de aanslagen voor het onderhoud in 1 978 van voorwerpen op de graven op de openbare begraafplaats te Stavenisse verzonden. Op deze plaats willen wij er nog even op wijzen, dat degene die de aanslag ontvangt volgens de gegevens van de gemeente het meest voor betaling in aanmerking komende familielid is. Daarom is de aanslag aan hem of haar gezonden. Het is mogelijk, dat een ander familielid destijds de zorg voor het desbetreffende graf op zich heeft genomen, terwijl de gemeente dat niet weet. In dit geval wordt ge vraagd de aanslag terug te zenden met vermelding van naam en adres van dit familielid. Indien de aangeschrevene geen prijs meer stelt op onderhoud van het graf, en dus geen rechthebbende op het graf wil zijn, moet dat door middel van een verklaring die bij de aanslag zit, aan het gemeentebestuur worden medegedeeld. Zijn er geen rechtheb benden meer aanwezig, waardoor er geen bijdrage voor de onder houdskosten betaald wordt en dus onderhoud achterwege blijft, gaan gedenktekens en beplanting een verwaarloosde aanblik bieden en is verwijdering van de op het graf aanwezige voorwerpen noodzakelijk. Voor het oriderhoud door de gemeente is vöor het jaar 1978 per grafteken een recht verschuldigd van 23,— Sinds 1 976 is echter de mogelijkheid aanwezig het onderhoud in één keer af te kopen. Het is namelijk voor velen een last om ieder jaar opnieuw een aanslag te betalen. Voor een eenmalig bedrag van 525,onderhoudt de gemeente het grafteken met beplanting in ieder geval gedurende de tijd dat de grafruimte is gekocht of anders tot het moment dat de begraafplaats gesloten wordt. Indien u van deze afkoopmogelijkheid gebruik wenst te maken, kunt u bijgaand formulier ingevuld terug sturen aan burgemeester en wethouders van Tholen. Na betaling van de afkoopsom vervalt met ingang van dat jaar de verplichting om jaarlijks een bedrag voor onderhoud te betalen. Dit betekent dat de toegezonden aanslag nog betaald moet worden. Vragen? Indien u nog vragen heeft over de wijze van betaling of over het graf waarop de aanslag betrekking heeft, belt u dan gerust even naar het gemeentehuis, tel. 01 666-2955. Dondcrdaj» Tjimi vcrkiczi nyen voor het Europees Parlement. Op 7 juni 1979 mag kiesgerechtigd Nederland naar de stembus. Ditmaal niet voor de verkiezing van een Tweede Kamer, Provinciale Staten of Gemeenteraad, maar voor de samenstelling van het Euro pese Parlement. Dat gebeurt voor het eerst. Europese verkiezingen zijn er nooit eerder geweest. Toch bestaat het Europese Parlement - de instelling waar het allemaal om draait - al sinds 1 958. Het is samen gesteld uit afgevaardigden die al zitting hebben in het Parlement van hun eigen land en die daaruit aangewezen zijn om deel uit te maken van het Europese Parlement. Ze zijn dus niet rechtstreeks afgevaardigd door de kiezers. Daarmee hebben ze hoogstens een indirecte band en in sommige gevallen ontbreekt zelfs die. Dit jaar verandert dat,dus allemaal. Dan krijgen de 9 miljoen kiesge rechtigde Nederlanders de kans zelf bun afgevaardigde naar het Eu ropese Parlement aan te wijzen. Zij doen dat samen met een pakweg 1 75 miljoen kiezers uit de acht overige landen van de Europese Ge meenschap: Bondsrepubliek Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, België, Denemarken, Ierland, en Luxemburg. In totaal zijn er 410 zetels te verdelen waarvan 25 voor afgevaardigden uit Neder land. Ook alle inwoners van Tholen van 18 jaar en ouder ontvangen uiteraard een oproep voor 7 juni 1 979. Daarom hieronder reeds enige voorinformatie. Om te weten wat er op het spel staat. Functionering Europese Parlement Wat doet dat Europese Parlement, wat kan het en hoe is het samen gesteld? Om dat goed te begrijpen moeten we eerst even nagaan hoe die Europese Gemeenschap van 9 landen in elkaar zit en hoe ze wordt bestuurd. In 1 957 besloten 6 landen (Durtsland, Frankrijk, Italië en de Benelux- landen; Engeland, Denemarken en Ierland doen pas vanaf 1 973 mee) de Europese Economische Gemeenschap (EEG) op te richten en daarin zeer nauw met elkaar te gaan samenwerken. Ze begrepen heel goed dat ze de grote economische problemen niet meer afzonderlijk zouden kunnen oplossen. Alleen een gezamenlijke aanpak kan aan die vraag stukken het hoofd bieden. Daarin nu wilde de EEG voorzien. Ze bestaat thans 21 jaar en is helaas niet helemaal geworden wat men er destijds van verwachtte. Ze is niet uit kunnen groeien tot de Verenigde Staten van Europa met één boven-nationale regering en een krachtig parle- menV Maar de EEG is ondanks alles toch wel een stuk realiteit gewor den. Wij allen hebben ermee te maken en in moeilijke tijden onder vinden wij er de positieve gevolgen van. De werkloosheid bijvoorbeeld van dit moment zou onnoemelijk veel groter zijn als ons bedrijfsleven niet de Europese markt kon bestrijken die het door de EEG heeft gekregen. Commissie en Raad van Ministers De EEG wordt bestuurd door enkele instellingen. Daarvan zijn de belangrijkste de Europese Commissie en de Raad van Ministers. Eerstgenoemde is eigenlijk het dagelijks bestuur van de Gemeen schap. Ze zetelt in Brussel en bestaat uit 13 commissarissen (2 uit de grote, 1 uit de kleine landen) die bijgestaan worden doorzo n 10.000 ambtenaren. Dit gezelschap moet ervoor zorgen dat de Gemeenschap blijft draaien en nieuwe plannen uitdenken om Europa verder te bren gen op weg naar eenwording Over die plannen wordt beslist door de Raad van Ministers. Dat orgaan komt naar gelang het onderwerp in wisselende samenstelling bijeen. Zij bestaat uit nationale ministers die in de raad hun eigen land verte genwoordigen. Alle EEG-wetten, verordeningen en richtlijnen worden door de Raad van Ministers samengesteld. Langzamerhand vullen ze een hele bibliotheek. Ze hebben betrekking op de meest uiteenlopende zaken. Zoals de landbouwprijzen voor een bepaald seizoen of de ves tigingseisen voor advocaten en huisartsen in de 9 landen. Al die regelingen komen tot stand op voorstel van de Europese Commissie. Als deze geen advies uitbrengt kan er ook geen besluit vallen. Commissie en Raad worden gecontroleerd door het Europese Parle ment. Dat vervult dus in Europa een ongeveer gelijke taak als in ons land de Tweede Kamer ten opzichte van de regering. Democratische controle noodzakelijk Rechtstreekse verkiezingen voor het Europese Parlement zijn noodza kelijk. Niet alleen omdat de Europese verdragen ze voorschrijven. De beslissingen van de Europese Gemeenschap grijpen steeds dieper in ons aller bestaan inDaarom is een democratische controle nodig door een parlementair orgaan dat zijn gezag rechtstreeks ontleent aan zijn kiezers. Zonder dat laatste kan het zich nauwelijks een Parlement noemen. Eind vorig jaar ontvingen burgemeester en wethouders klachten als zouden de bussen op de tijdstippen dat hiervan veel schoolkinderen gebruik maken, in ernstige mate overbezet zijn. Uit onderzoeken is inmiddels gebleken, dat de bussen inderdaad be hoorlijk vol zijn, maar van overbezetting is beslist geen sprake. Niet vergeten mag worden dat elke bus naast 45 zitplaatsen ook nog 30 staanplaatsen telt. Wel is bekend dat in sommige gevallen wannéér drie bussen tegelijkertijd, bijvoorbeeld vanuit Sint-Annaland, vertrek ken, de ene bus overvol is, terwijl beide andere bussen nog voldoende plaats bieden. Dit is het gevolg van het feit dat diverse kinderen graag bij elkaar in één bus zitten. Het gemeentebestuur doet dan ook een ernstig beroep op alle bussende schoolkinderen om zich zoveel mo gelijk over de beschikbare bussen te spreiden. Daardoor zouden een aantal problemen zeker zijn opgelost. 1e planverandering bestemmingsplan "Bedrijfsterrein Slabbekoornpolder" (Tholen) ter inzage De burgemeester van Tholen maakt bekend, dat met ingang van 23 maart 1979 gedurende een maand ter gemeentesecre tarie voor een ieder ter inzage zal liggen de ontwerp- eerste planverandering van het bestemmingsplan "Bedrijfsterrein Slabbekoornpolder" (Tholen) met voorschriften en toelichting. Gedurende bovengenoemde termijn van een maand kan een ieder schriftelijk.bezwaren tegen deze ontwerpplanverandering bij de gemeenteraad indienen. Sint-Maartensdijk, 22 maart 1979 De burgemeester, E. Baerends. Inlichtingen kiezersregister verkiezingen voor het Euro pese Parlement De burgemeester der gemeente Tholen brengt in verband met de op 7 juni 1979 te houden verkiezing voor het Europese Parlement ter openbare kennis, dat een ieder ter gemeentese- kretarie te Sint-Maartensdijk kosteloos de inlichtingen kan ver krijgen waaruit kan worden opgemaakt of hij zelf of een ander al dan niet behoorlijk in het kiezersregister is opgenomen. Sint-Maartensdijk, 22 maart 1979 de burgemeester van Tholen, E Baerends. In de kerken blijft het nog steeds ru moerig. Er is verschil van opvatting, van beleving, van uiting. Er is verschil in leiding'of begeleiding. Veel meningen omtrent gezag. Zo kunnen we doorgaan met al die verscheidenheid. En dat alles brengt onrust en beroering. Het houdt ook in, dat de ene gelovige vraagt om 'n duidelijke lijn, om gezag, terwijl de an dere gelovige beseft, dat de Kristen vandaag de dag meer aangewezen is op eigen geweten, op eigen inzicht. Toch ben ik van mening, dat de mens in onze moderne wéreld niet direct staat te schreeuwen om gezag. Integendeel, als men maar ergens tegen kan zijn. dan protesteert men. Men ziet dat op elk ni veau. Tegen elk gezag wordt geprotes teerd. Men ziet het in regeringskringen, maar dan heet het oppositie, men ziet het in de studentenwereld, in de ar- beidswereld enz. overal protest. Men ziet het in de Kerk(en). Men maakt' zijn eigen liturgie, zijn eigen normen over moraliteit, wetten en geboden past men aan, aan eigen inzicht. De moderne mens wil inspraak, wil in zijn eigen me ning erkend worden, of er moet min stens met zijn inzicht rekening worden gehouden. Dat is 'n gegeven van onze moderne tijd. Wat betekent dat voor het geloof? In vroeger tijden leerden we het geloof. Zoals we de tafels van 2 en 4 ingedramd kregen, hardop met heel de klas, zo leerden we eigenlijk ook ons geloof. De vragen van de Katechismus werden op gedreund, zelfs de gebeden. We leerden ons geloof kennen als 'n schoolvak, waar .je ook 'n goed rapport-cijfer ('t stond zelfs bovenaan) voor moest halen. Het is natuurlijk gemakkelijk om die leerwijze nu af te kraken, maar als we óm ons heen zien, kunnen we ons toch wel afvragen: Hebben we met dat leren van 't geloof ,,'t geloof' ook leren gelo- \en? Is dat geloof niet alleen geworden voor de dag des Heren, de zondag, en enkel en alleen maar in de Kerk? Hebben .we het geloof niet losgemaakt van de wereld en van de mensen, die daarop leven en een gemeenschap vor men? Is het geloven niet los komen te staan van het geweten? Wordt ons geweten nog wel gevormd door het geloof? Het geloof is de boodschap van Kristus aan de wereld. Hij wilde 'n nieuw Jeru zalem, 'n gelukkige wereld, waarop het goed is te leven. Voor deze heilsbood schap is Hij door de Vader naar de wereld gezonden als Godmens. Hij heeft deze heilsboodschap uitgedragen in woord en daad, toen Hij hier op aarde leefde en uiteindelijk heeft Hij Zijn leven gegeven op 't Kruishout, om de zonde en ongerechtigheid van de mens ongedaan te maken. Kristus is dus niet op de wereld gekomen voor een select aantal mensen, voor 'n beperkte ge meenschap, maar voor alle mensen. Automaties dus, dat Zijn leer - ons ge loof dus - leiding moet geven aan ons persoonlijk geweten, maar even goed aan het wereldgeweten. Als de mens vandaag dus meer inspraak wil, meer persoonlijke inbreng, meer persoonlijke verantwoordelijkheid, dan zal dat moeten zijn, vanuit een geweten, dat gevormd is door 't geloof, door de boodschap van Kristus. Dus niet 'n geweten, wat gevormd (mis vormd) is door de weelde-maatschappij, waarin we leven, of door gemakzucht, omdat voor ons alles zo gemakkelijk gaat, of door hebzucht, ómdat we steeds méér willen, of door normen van mora liteit, omdat we overal van willen ge nieten. A.F. Even pastor Poortvliet Aldert Schipper schreef in het dagblad Trouw op de morgen van de synode -bespreking over de "schets voor een nieuw synodaal geschrift over kernwapens", dat de hel in de kerk weer zou losbarsten. Hoewel we echt niet moeten denken dat opeens de hemel op aarde was, mag toch wel met dankbaarheid worden vastgesteld, dat er een opmerke lijke eenheid in de discussie naar voren kwam. Er was een indringende, veeizins bewogen gedachtenwisseling waarbij verschillende synodeleden grotere verbonden heid in Christus hebben ervaren, dan dat anders het geval pleegt te zijn. Polariserende tendenzen bleven goeddeels achterwege. Onverwachte eenstemmigheid merkte de journalist in het genoemd dagblad later op. Algemeen was men onder de indruk van de verschrikkelijke tóestand, waarin we tengevolge van de wedloop met de ver nietigingswapens zijn komen te verke ren. Zowel in de groepsbespreking van de door de raad voor zaken van overheid en samenleving aangeboden nota, als ook tijdens de plenaire behandeling er van bleken allen overtuigd van de ernst van de als demonisch gekarakteriseerde situatie. We verdedigen niet meer, we kunnen alleen nog maar vernietigen, zei één van de meer dan twintig sprekers. Een zeer afwijzende reaktie kwam van een 'gewoon' gemeentelid uit 's- Gravenhage. Niemand minder dan mi nister Scholten had zijn predikant ver zocht om zijn mening - die anders eerst na de synodale besprekingen in Her vormd Nederland te lezen zou zijn - ter vergadering door te geven. De minister van defensie vond de schets geen best stuk. Hij miste vooral een degelijke theologische onderbouwing. Bovendien laakte hij de erg eenzijdige benadering, namelijk vanuit de linkse invalshoek. Het stuk vertoont de kenmerken ge schreven te zijn door een man van het interkerkelijk vredesberaad. Hopelijk zal het stuk zo niet uitgaan. Het vormt dan een grote belemmering voor een goed gesprek in de gemeenten. Eigenlijk wil de minister nog terug achter de af wijzende uitspraak van 1962 tegen het bezit van de kernwapens. "In het totaal van de afschrikking zijn de kernwapens opgenomen. Kernwapens zijn een gege ven sinds de tweede wereldoorlog. Je kunt niet van afschrikking spreken, als je daaraan toevoegt, datje ze nimmer zult gebruiken. Maar alles moet erop gericht zijn gebruik te voorkomen". De vrees van één der synodeleden lijkt gerechtvaardigd, dat we hypocrisie moeilijk kunnen vermijden. We zijn immers allemaal tegen kernwapens, maar tegelijkertijd voelen we ons veilig achter het atoomschild. Als wij op aan drang van de aktie van het interkerkelijk vredesberaad de kernwapens om te be ginnen uit Nederland gingen verwijde ren, zou de verdedigingslast op andere partners van de Navo worden afgewen teld. Niet ieder was geneigd om zulke vergaande gevolgtrekkingen te maken. De argumentatie tot een eenzijdige af schaffing van de kernwapens werd niet overtuigend genoemd. Is het niet beter om een oproep te doen aan alle partijen om een eind te maken aan de afschu welijke toestand? In vroeger stadium van het gesprek over het vraagstuk van de kernwapenen heeft de synode in een officiële verklaring (Woord en weder woord, 1964) gëzegd geen propaganda te maken voor eenzijdige ontwapening, omdat" dit als een belemmering gezien werd voor de algehele ontwapening. Als namelijk eenzijdig de kernwapens wor den afgeschaft, zou het gehele westelijk defensiebeeld instorten. Dit werd men selijkerwijs gesproken niet verantwoord genoemd destijds. Als de kerk na de afwijzing van het ge bruik van de kernwapens in 1962 thans ook het bezit ervan gaat afkeuren, moe ten de ernstige konsekwenties van zo een uitspraak worden overwogen. Aange zien de communistische ideologie streeft naar de wereldheerschappij, maakt de afschaffing van de kernbewapening de vrijheid van het westen - hoe we deze christelijk gezien ook moeten waarderen - kwetsbaar. Maar misschien zullen we de macht uit handen moeten geven en onze angst overwinnen, verklaarden en kele synodeleden met meer of minder stelligheid. Maar dan moet ook duide lijk naar voren gebracht worden, dat er bij afwijzing van de kernbewapening lijden op handen is. In de schets wordt niets gezegd over het feit, dat het leven onder een communistisch bewind mar telaarschap met zich meebrengt. De vraag is dan of we daartoe de moed kunnen opbrengen. Het mag evenwel niet ontkend worden, dat Gods kracht zich ook in communistisch geregeerde landen manifesteerd, zodat de Here ook daar gediend kan worden. Als kritische vraag werd hier tegenover gesteld, dat het martelaarschap toch niet het van zelfsprekende gevolg hoeft te zijn van de afschaffing der kernwapens. Terecht zijn er gevoelens van afkeer en angst ten opzichte van het communisme. De ginds levende christenen spreken evenwel zelf nooit over martelaarschap. Moeten wij dit dan wel zo op de voorhand doen? Op een zelfde manier werd enerzijds gepleit voor het typeren van onze tijd als apocalyptisch (dat wil zeggen als be schreven in het laatste bijbelboek), ter wijl anderzijds gevreesd wordt dat een te sterke nadruk daarop het gevaar met zich mee brengt, dat we defaitistisch (wanhopig) zouden worden. Vrij algemeen werd de opinie gehul digd, dat de gemeente van Christus be treffende deze zaken moeten spreken. Wie zich afvraagt waar de kerk het in vredesnaam over heeft, moet wel be denken dat we in Gods Naam over de vrede moeten spreken. We weten ook te veel om nog te kunnen zwijgen. Ons spreken moet echter niet zijn op de wijze van de politici, maar dient een bijbels woord te zijn. Het is noodzakelijk, dat het profetisch getuigenis der kerk ge richt wordt tot allen die regeringsve rantwoordelijkheid dragen. Een harte- kreet moet niet slechts nationaal tot onze eigen overheid, maar ook mondiaal tot de autoriteiten in Amerika en de Sov jet-Unie klinken. Het geeft niet als de machthebbers erom zullen lachen. Er is altijd om het Woord Gods gelachen. Met het oog op een bijbels verantwoord getuigen is het wel zaak, dat de theolo gische funderipg veel meer worjJt aan gebracht. Het moet de kerk immers gaan om de geloofsvragen. Wanneer we echt belijdend spreken, zal de toon ook meer De Thoolse gemeenteraad heeft maan dagmiddag zes leden benoemd in de commissie van advies en bijstaand aan b en w, de gemeentelijke sportzaken be treffende. Eerder waren al 4 leden uit de raad aangewezen, nu ging het om 6 le denbuiten het gemeentebestuur. Door sportverenigingen en individuele beoe fenaars was hiertoe een aanbeveling ge daan van 14 personen. De volgende zes werden daaruit"gekozen. De heer H. Dijkslag uit Tholen (buitensport) met 16 stemmen, de heer J.P. Smulers uit Oud- Vossemeer (binnensport) met 16 stem men. De heer C. van den Berge te Tho len (buitensport) met 11 stemmen en 5 voor de heer C. Dekker te Poortvliet (schietverenigingen), de heer J.H. van der Linden te Sint Maartensdijk met 16 stemmen, mevr. A.A. Slootweg-van Zee te Sint Maartensdijk (sportieve recrea tie) met 10 stemmen en 6 voor de heer P. Nieuwenhuijzen (dam- en schaaksport), de heer H.N.F.P. Brooijmans te Sint- Annaland (ruitersport) met 12 stemmen en 4 voor de heer A.L.G. van Doorn te Scherpenisse (schaatssport). pastoraal worden. De uitwerking zal minder beklemmend en verpletterend zijn, als niet bij de angst maar bij de hoop wordt ingezet. Wanneer niet zo fatalistisch (vanuit het noodlotsdenken) wordt gesproken, maar meer vanuit het perspektief van de gegronde verwach ting wordt getuigd, ontvangt de ge meente de in onze tijd zo nodige be moediging. Aan de hand van de ampele bespreking in de synode zal de schets nu worden uitgewerkt. Nadat vervolgens het mo- deramen, de raad voor de herderlijke zorg en de sektie kerk en krijgsmacht hun oordeel erover hebben gegeven zal een voorlopig geschrift voor gesprek naar de gemeenten worden gestuurd. In 1980 kan de synode dan een definitief rapport doen uitgaan met een uitspraak over het bezit van kernwapens. De zaak gaat iedereen aan, daarom graag hier van acte. Poortvliet G.H. Abma. M.I.K NOOR I EN Zuid-Oostsingel 43 I el. 34368 BERGEN OP ZOOM Advertentie IM„ De landelijke postzegelvereniging Phili- grane houdt zaterdag van half twee tot vijf uur een postzegelmarkt in de Stoe- lemat bij de Gevangenpoort te Bergen op Zoom. De toegang is gratis. Er is een enorme collectie postzegels uit Neder land en de rest van de wereld. De vere niging heeft maximum prijzen vastges teld die zeer aantrekkelijk zijn. A/VVWVUWWVWYVWVWVV De huurovereenkomst werd opgemaakt en getekend. Giep betaalde een jaar vooruit en belde toen op het postkantoor - hij had weliswaar een optie, maar zelfs dit betekende misschien weken wachten - Leeuwarden op. "Het is voor elkaar. Janik heb een ruimte van zestig bij twaalf. Voorlopig voor driejaar. Ik denk, dat daar wel wat in kan staan, niet? En wat vervoer betreft....je kunt station Leeuwarden bellen. Je vraagt maar hoeveel wagens je denkt nodig te hebben en dan krijg je bericht, wanneer je kunt laden. Voor Hoogerbroek." Nu zat hij enkel met het probleem: hoe krijg ik die meubels uit de goederenwagens in de schuur? Want dat is zeker twee kilometer. Ik kan ze moeilijk stuk voor stuk op de fiets wegbrengen. Maar daar wist Piet Zwaan wel raad op. "Praat maar eens met Van der Marei, de bode. Die heeft een stevige sleperswagen en zal best je meubels willen rijden." Giep reed op de fiets naar de expediteur en hij nam op zich de wagons met zijn knecht te zullen lossen en de meubels over te brengen in de grote schuur aan de Langkamperweg. Zo begon Giep.Geugies zijn groothandel in meubelen. In augustus 1945 kreeg hij ae eerste zending; twee goederenwagens vol. Hij liet circulaires drukken, kreeg ongeveer terzelfder tijd telefoon, richtte voor in de hal een kantoortje in met een ontvangstvertrek en nodigde alle bekende meubelhandelaren in Hoogerbroek en wijde omgeving uit voor een show. Giep versierde een kist sigaren en zorgde voor koffie met koek. Deze show werd een succes voor Gerrit (Giep) Geugies. Genoeglijk rokend bekeken de bezoekers de uitgestalde meubelen, want er was net een paar dagen tevoren een tweede zending uit Leeuwarden gekomen. En toen Giep om vijf uur de hal sloot en met zijn vrouw terugfietste naar het spoorhuis, waar het echtpaar nog altijd inwoonde, kon hij tevreden zijn. De aanwezige voorraad was goeddeels verkocht, terwijl hij voor enkele duizenden guldens andere al in bestelling had. De fabriek Heel geleidelijk aan ging Giep zijn zaak verfraaien. Er kwamen cata logussen met afbeeldingen van de meest courante meubelen, want de clichéfabrieken konden weer volop werken. Hij kocht een dumpauto, zodat hij zelf de bestelde meubelen op de plaats van bestemming kon bezorgen. En hij nam een man in dienst, die hem hierbij ging helpen en verder adspirant-kopers te woord stond, als Giep er niet was. Naarmate het economische leven weer op gang kwam, reden er meer wagons met meubelen uit Leeuwarden naar Hoogerbroek. Dagelijks kwamen er nu bestellingen binnen, want meubelen zijn er altijd nodig. De Poort meubelen waren van een goede, stevige kwaliteit, terwijl het hout, dat men ervoor gebruikte, kwalitatief eveneens steeds beter werd. Met echte Friese degelijkheid werden de tafels en stoelen, kasten en ledi kanten afgewerkt, zodat ze een sieraard in iedere kamer waren. In het voorjaar van 1946 trouwden Douw en Catrien in Hoogerbroek. Dat was een groot feest, waar voor 't eerst de meeste leden van het, gezin Westra aanwezig waren. Pleegouders en broer en schoonzus hadden geen kosten gespaard om deze betekenisvolle dag voor het jonge paar in ieder opzicht te doen slagen. De volgende dag vertrok het gezel schap, aangevuld met de pas gehuwden naar Dronrijp. Douwe, die er niets voor voelde om op het bedrijf van zijn vader te blijven werken, had door bemiddeling van Giep een baan gekregen in de meubelfa briek. Pomstra, die er nog altijd de scepter zwaaide en vrijwel maan delijks met één of twee man het personeelsbestand moest vergroten, wilde hem graag hebben. Iemand, die een poos op de Handelsschool heeft gezeten, moet dan maar voor Poorts meubelen op reis gaan, meende de directeur. Voorlopig in de drie noordelijke provincies. Ben auto was intussen beschikbaar, want in het noorden kom je niet overal met de trein en de bussen liepen ook nog maar zuinigjes aan. Een maand later, in de vroege voorzomer van 1946, beviel Hielkje Geugies van een dochter, die naar haar moeder: Fokkelien genoemd werd. Hoewel Sake en zijn vrouw al enkele kleinkinderen hadden, was er nog geen enkele naar heit of mem genoemd. Daarom was Fokje getroffen, omdat schoonzoon en dochter er aan gedacht hadden mems naam aan de boreling te geven. Nadat het geboortekaartje op Westra- state bezorgd was, stapte Fokje de volgende morgen vroeg op de trein en bereikte zo tegen de middag Hoogerbroek, waar een hartelijk weerzien plaatsvond tussen moeder en dochter en later tussen schoon moeder en Giep. Het kleinkind werd bedolven onder geschenken. Fokkelien wilde op deze wijze haar waardering uitspreken, omdat er nu een tweede Fokkelien in de familie was. Nog vóór het jaar 1946 ten einde was bleek Hielkje opnieuw in verwachting te zijn en uit Dronrijp wist men, dat er in het gezin van Douwe en Catrien ook een baby op komst was. Daar was Douwe er intussen in geslaagd een arbeiders huisje te kopen, op de grens van de provinciale hoofdstad en de buurtschap Snakkerburen. Lekker dicht bij de fabriek en toch buiten. Want Catrien wilde liever niet in de stad wonen en waarom zullen wij het doen. nietwaar? Door mijn baan kan ik bij wijze van spreken overal mijn bivak opzetten. Aldus Dou\ve en Catrien was het ook ditmaal met hem eens. In 1947, enkele weken voor Hielkje opnieuw in het kraambed zou komen, ontstonden er opeens moeilijkheden in de meubelfabriek. Want mevrouw Poort geboren Stroet was zonder verdere veroordeling uit het kamp ontslagen en maakte meteen dezelfde dag alweer aan spraak op de fabriek. Ze was heel doodgemoedereerd het terrein op gelopen. tot grote verbazing van de portier, die haar niét kende omdat hij pas een jaar in dienst vyas. Maar voor hij van de consternatie was bekomen, had Griet het gebouw al betreden, liep regelrecht naar het privékantoor, waar ze de sekretaresse, die haar de weg wilde versperren - "Dat gaat zo maar niet, mevrouw, als u geen afspraak hebt met meneer" - rustig maar beslist een por gaf. zodat het meisje op de grond terechtkwam. Jan Pomstra, die zo ongeveer van de oprichting bij Poorts meubelen had gewerkt, maar in 1941 ontslag had genomen, omdat hij niet voor de Duitsers wilde werken, kende de tweede vrouw van zijn gestorven baas natuurlijk. Hij had nooit veel sympathie voor haar kunnen op brengen. En omdat hij nergens van wist, zat hij stomverbaasd te kijken, toen Griet het kantoor binnenstevende. de deur achter zich open liet staan en met haar duim erheen wees: "D'r uit. jij! Ik heb je niet in dienst genomen en dit is nog altijd mijn fabriek. Êr uit!" I

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1979 | | pagina 5