Gouden f»**" BULLETIN Invloed DACW-subsidie op werk Thoolse aannemers niet zo groot Mirec bracht teletext IERSEKSCHE EN THOOLSCHE COURANT Al een halve eeuw is Tholen geen eiland meer Veilingen Onze brug vaart. Van Damme: eind september enkele ontslagen Donderdag 17 augustus 1978 EENDRACHTBODE 9 De vier achten van de Thoolse brug. Tholen, 8 Augustus 1928. Willemstad Woensdagmorgen half elf. De Thoolsche brug is hier juist gepasseerd en zet de reis naar Zijpe voort. Het is dus waarschijnlijk dat de brug hedenavond te plm. 8 uur te Tholen aankomt. Indien er voldoende water is, is het de bedoeling om Donderdag morgen tegen hoogwater de brug op de peilers te plaatsen. Het is ongeveer tien uur (z.t.) hoog water HERENKAPSALON MUNS BUITENVEST 36 BERGEN OP ZOOM 01640-40182 Donderdags de hele dag volgens afspraak. Ook permanent op afspraak. Van 22 aug. t/m 4 sept. gesloten wegens vakantie - 1928.1978 Onbevredigend Overbrugging beste oplossing Geen financiële steun van rijk en provincie Zelf gefinancierd Tweemaal verwoest Hij ging, zoals hij kwam "Klokslag ACHT viel op den ACHT STEN dag van de ACHTSTE maand van het jaar negentienhonderd ACHT en twintig het anker van het convooi dat de Thoolse brug hier aanvoerde". Het is een aardige vondst van de toen malige verslaggever van de Thoolse Courant in het nummer van 10 augustus 1928, waarmee hij de lezers verslag doet van de aankomst van de vaste verbin ding over de Eendrachtoevers. Tholen is een halve eeuw geen eiland meer, ook al wordt tot op de dag van heden over het eiland Tholen gesproken als een aan duiding van een gebied dat nog altijd rondom met water is omgeven. Die 8ste augustus 1928 werd voor Tholen toch wel een historische dag en daarom een halve eeuw later een bijzondere gouden flits als herinnering aan dat gebeuren. We gaan uit genoemd nummer van de Thoolse Courant nog wat meer citeren. Boven het verslag van de brug-aan- komst staat met gepaste trots het kopje "Onze brug". Inderdaad was het een échte Thoolse brug, want het Rijk had er financieel geen hand naar uitgestoken, (zie ook het artikel Zuurdeeg in dit nummer). "Na dagen van spanning voor de gehele omgeving, waar men zich afvroeg waar de Brug toch bleef, konden we dinsdag morgen per bulletin bekendmaken dat het 700.000 kg. zware gevaarte door de bakken, die het transporteerden gelicht was", zo begint het brugrelaas in dat nu zo waardevolle nummer van de Thoolse Courant. zing van havenmeester Bal, vlak voor de haven, de ankers vallen. De reis was volbracht. De belangstelling enorm. Aan zowel Brabantseals Thoolse zijde stonden de mensen dicht opeengepakt. Uit alle plaatsen van het eiland waren nieuwsgierigen gekomen. De brug was er, de rode en witte lichten op de brug werden aangestoken, vreed zaam viel de zomernacht. Donderdag zou de brug op de pijlers worden gelegd. Heldere zonneschijn, mooi zomerweer: 9 augustus 1928. Twaalf uur nadat de ankers waren gevallen, werden ze ge licht, langzaam stuurden de sleepboten het gevaarte in de richting van de pijlers. De overtocht per pont werd stopgezet. Om negen uur begon men langzaam te zwaaien, de lieren werden gedraaid, de kabels gevierd. Duizenden aan weers zijden van de Eendracht keken adem loos toe hoe met weergaloze stuurmans kunst het 100 meter lange stuk ijzer zijn steunpunten naderde. Half tien...centi meter voor centimeter schoof het brug- gevaarte naar de pijlers. Tien uur hoog water: 2.06 m. N.A.P. KWART OVER TIEN, het water viel...de brug zat. De verbinding was tot standge- bracht. HET EILAND THOLEN WAS MET DE VASTE WAL VERBONDEN. "Onder de aanwezigen burgemeester mr. A.J. van der Hoeven en de wethou ders Goossen en Wagemaker. de secre taris H.J. Laban, de ingenieur Kuipers, verschillende raa'dsleden, persvertegen woordigers en anderen." Gelukwensen VAN DE •t':*" i r O 1 "Toch heeft het nog gespannen", zo vervolgt het relaas, "want door de heer sende oostenwind van maandag kwam er niet genoeg water." Toch kwam de brug tenslotte vrij en kon de reis uit Kinderdijk beginnen, maar er werd nog een getij gewacht. Dinsdag middag half vier was het zo ver. Dui zenden nieuwsgierigen stonden langs de dijken, toen de sleep richting Dordrecht voer. In tien minuten was de sleep de geopende Dordtsespoorbrug gepas seerd. Het verhaal wordt de andere dag vervolgd met de reis naar Hollands Diep - Hellegat - Volkerak - Krammer. In het Mastgat brak de krukas van de sleep boot Johanna en toen moest deze sleep boot zelf worden gesleept. In Zijpe kwam een loods aan boord om door de gevaarlijke wateren van de Eendracht te loodsen. Om half vier kwam een tele foontje, dat de sleep Stavenisse was ge passeerd. In Sint Annaland had men al lang het ver boven water uitstekende gevaarte gezien en overal langs de dij ken waren belangstellenden, die de brug zagen bijkomen en weer verdwijnen. Op het Keeten werd de beslissing genomen dat men noch door het Engelse Gat, noch door het Brabants vaarwater zou koersen, maar de reis te bekorten. Tegen vijf uur al werd de belangstelling in Tholen groter. Maar verder dan Strijen kon men niet kijken. Zij, die zich naar Deurloo's kaadje hadden begeven, zagen goed vijf uur de sleep bij Goris- hoek, waar aan de dijk een vlag was uit gestoken ter begroeting. Het was de heer Z.v.d. Velde, die daarvoor zorgde (oud Tholenaar). In Tholen werd het een hele uittocht. Om half zes werd vanaf het stoomgemaal het gevaarte gesignaleerd. Klokslag acht uur liet men op aanwij- voor de heren Bijker en Smit van de fa. Kloos en Zonen met het welslagen van hun werk. De eerste stoutmoedigen passeerden de brug als overtuigend be wijs, dat thans Tholen vanuit de provin cie Noord-Brabant niet meer per vaar tuig behoeft te worden bereikt. Om 11.00 uur was er een officiële bij eenkomst op het stadhuijs waarbij de landelijke pers vertegenwoordigers had gestuurd. Het laatste gedeelte van dat krantenverslag volgt hier nog letterlijk, inclusief de in die tijd gebruikte spel ling: Dit was dan het relaas van de "brugreis" in augustus 1928. M.H. Namens het Gemeentebestuur heet ik U, vertegenwoordigers van de Nederl. Dagbladpers hartelijk welkom in onze goede stad Tholen. Met temeer genoe gen begroet ik U, omdat gij de goede schutsgeesten zijt geweest over de brug gedurende haar vervoer van Kloos en Zonen's werkplaatsen te Kinderdijk naar hier. De gemeente rekent het zich een eer, dat gij uw aandachten bijzon dere mate aan het werk der.éverbrug- ging hebt geschonken. Dank zij de gunstige weersomstandig heden en dank zi de bekende Holland- sche stuurmanskunst van de sleepboot kapiteins in dienst van de Wit's Berg- ings- en Transportbedrijf te Rotterdam, aan wier adres hier een woord van hulde zeker op zijn plaats is, is de grote reis goed en wel volbracht. Met spanning nebben wij haar tocht gevolgd, waarbij wij van uur tot uur op de hoogte werden gehouden waar het convooi zich be vond. Nu ook heden zonder ongevallen de brug op de pijlers is gelegd en de vaste Bü verbinding tussen Brabant en Zeeland een feit is geworden, is dit een feit van betekenis in de annalen der gemeente. Immers reeds in 1868 is men begonnen te spreken over een andere verbinding met Brabant, dan door middel van het pontveer en nu, zestig jaren later, wordt het idee werkelijkheid. Wanneer ik onder uwe aandacht breng, dat thans gemiddeld 140 automobielen per dag door het pontveer worden over gezet, dan behoef ik U niet meer de grote betekenis van de brug voor het verkeer uiteen te zetten. De brugverbin- ding zal zeker ook van betekenis zijn voor de gemeente. De mogelijkheid voor uitbreiding van middelen van bes taan wordt er door vergroot, ik denk bijv. aan den tuinbouw die een snel ert gemakkelijk bereiken van het spoorsta tion voor verlading niet kan ontberen. Hetzelfde geldt, hoewel in iets mindere mate voor den hoofdtak van bestaan ter plaatse, den landbouw. Tenslotte móge ik U nog iets mededelen over de finan ciering van de brug. Het werk dat pl.m. 550.000 kost, wordt door de gemeente betaald zonder enige bijdrage van Rijk, Provincie of andere gemeenten. Het spreekt vanzelf dat Tholen een derge lijke last niet op zich kan nemen, indien niet de brug zelf inkomsten afwerpt. Dit geschiedt in casu doordat het door Phi lips van Bourgondië aan de gemeente geschonken veerrecht straks overgaat in een door de Staten der prov. Brabant en Zeeland goedgekeurd billijk brugrecht. Ik eindig met de hoop uit te spreken, dat het Gemeentebestuur U binnen enkele weken zal kunnen uitnodigen de ope ningsplechtigheid van de brug bij te wonen, en dat gij evenals thans bereid willig aan die uitnodiging gevolg zult geven. De heer W.A.H. Liefland, redacteur van de Telegraaf sprak hierna namens de Pers een kort woord. Daarna werd aan de aanwezigen een glas port aangebo den. Des middags 1 uur werd de Pers en enige genodigden een lunch aangebo den bij dhr. M.J. Hoek door de fa. Kloos en Zonen, waar nog menig hartelijk woord werd gewisseld. Vrijdagmorgen is men aangevangen met het op hoogte brengen van de brug, een werk dat 'door middel van vijzels ge schiedt. Waar men gister reeds de brug nagenoeg op de goede hoogte had on derstopt, is dit werk niet van zoveel be tekenis meer, het was slechts een verschil van enige centimeters dat de brug aan Thoolse kant omhoog moest worden gebracht. Aan de overzijde is het ver schil iets groter en moet de brug omhoog terwijl men gister de brug reeds in de as vaft den weg heeft gelegd. De duizenden die het sleepwerk gezien hebben, kunnen waarschijnlijk de moeilijkheden zich niet voorstellen die aan zo'n overtocht zijn verbonden. Te meer een eer voor de Wit's onderne ming, omdat zelf in Engelsche en wel licht nog in andere buitenlandsche bla den op dit sleepwerk is gewezen' daar tot heden in Europa nog nimmer een der gelijke brug op deze wijze per water is vervoerd. Ook voor Bijkers aannemersbedrijf te Haarlem is de behouden overkomst een succes te noemen, daar van deze het idee is uitgegaan de brug zoo te vervceren. Behalve het zo voorname brug-gebeu- ren, nu 50 jaar geleden en daarom een afzonderlijke gouden flits, was er in de brugmaand 1928 ook kritiek, via een in gezonden stuk. Dat luidt dan als volgt: Tholen, brugmaand 1928 Mijnheer de Redacteur, Mag ik voor onderstaande regelen enige plaatsruimte verzoeken in uw, daarvoor bij uitstek geschikt blad. Onder enorme belangstelling arriveerde hier woens dagavond DE BRUG, welke donder dagmorgen op de pijlers gelegd is. Een hele gebeurtenis voor Tholen, echter blijkbaar toch niet van dien aard, dat men het nodig vond dit op een bijzon dere manier te vieren. Ik bedoel geen feest, doch waarom het plaatselijk mu ziekkorps dit feit niet opgeluisterd al was het alleen maar geweest om b.v. het volkslied te spelen, toen de vlaggen ge hesen werden. Het bleef thans bij een flauw hoeraatje, ingezet door een niet- ingezetene van Tholen. Het geheel gaf nu haast meer de indruk van een begra fenis, dan van het belangrijke feit, dat Tholen met de vaste wal is verbonden. Het is hier wel "Tholen op zijn smalst." Hoogachtend: ingezetene. Genoeg nu over de brug. Er gebeurde 50 jaar gele den nog wel meer. Bijvoorbeeld het verhaal van een predikant, die onder zijn gehoor enige personen opmerkte welke voortdurend zaten te praten en te giechelen. Hij onderbrak zijn preek voor het volgende verhaal: Enige jaren gele den, toen ik pas preekte, zat er onder het gehoor een man, die voortdurend lachte en praatte. Ik diende hem een flinke te rechtwijzing toe. Na afloop van de dienst zei een ouderling: Dat had u niet moeten doen, dominee, die man is een idioot. Sedert ben ik altijd bang om mensen, die zich onder mijn gehoor on behoorlijk gedragen, een terechtwijzing te geven. Het konden wel eensDe dominee vervolgde zijn preek onder volmaakte stilte. In Tholen ontstond 50 jaar geleden een botsing tussen de vrachtwagen van de firma Kegge (uit de Dalemselstraat) en de autobus van J.C. Krijger (uit de Kerkstraat) Het ging toen nog heel langzaam en maar weinig schade was het gevolg. Toch ook toen al verkeersongelukken. Een 9 jarige knaap kwam vanaf de Botermarkt gefietst, toen de vrachtauto van A. Potter passeerde. Het ventje werd aangereden...maar ook dat ging langzaam en alleen het rijwiel kwam onder de auto. Het jongetje had maar een paar ontvellingen. In Stavenisse begonnen A. van 't Hof en J.C. Droogendijk met kasgroentencul- tuur in warenhuizen. De firma Letzer verzorgde de onderbouw van die groen- tenkassen. Het waren de eerste op Tho len. In Poortvliet werd als hoofd der school (er was er maar één) benoemd de heer A.J. Platteeuw te Eethen. Tot Griffier bij het kantongerecht te Delft werd mr. J.P.H. Mulder uit Tholen benoemd. De schippersvereniging (nog niet konink lijke) Schuttevaer verzocht aan het ge meentebestuur daar om verlichting op de kade aan te brengen. Onder leiding van de heer Schutte behaalde het Thoolse zangkoor op een concours te Zevenbergen een tweede prijs en kreeg bij aankomst in Tholen een serenade van de muziekvereniging "Concordia". Een gemeentelijke dienstbetrekking was ook toen volop in trek, want voor ge meentelijk gasfitter hadden zich 70 sol licitanten aangemeld. Tijdens een huis houdelijke wedstrijd van Prinses Juliana te Sint Annaland werd C.J.J. Kooijman koningsschutter. De wisselprijs voor de beste schutter over het jaar 1928 viel de voorzitter van de schietvereniging Abr. Goedegebuure Az. jr. ten deel. Simon de Korte uit Tholen slaagde voor het toelatingsexamen aan de "De Ruy- terschool" te Vlissingen. De Olympische spelen werden afgesloten. Nou ja, dan toch nog een keer die Thoolse brug, want de firma O.J. Contant adverteerde 50 jaar geleden: "U komt toch zeker ook eens kijken naar de Thoolse brug. Het is de moeite waard....en nog een verder verhaal om te besluiten met: Neemt dus eens een leuke vakantiedag om de Thoolse brug te zien en kijk tegelijk eens bij ons om geld te verdienen op alle soorten meubelen, spiegels, kachels, lampen, kasten, te veel om op te noe men. U kunt dan tevens zien ons schit terend Reclamebuffet voor slechts 52,50. Zo ging dat 50 jaar geleden toe. Advertentie IM. In tegenwoordigheid van een aantal persvertegenwoordigers en andere ge nodigden heeft het Radio-televisie-hifi bedrijf Mirec b.v. met de hoofdvestiging in Roosendaal, met ook een bedrijf in de Huijbergsestraat 9 te Bergen op Zoom, als eerste in Nederland de teletext kleu ren t.v. ontvanger gedemonstreerd. Teletext maakt het mogelijk om het door een t.v. zender uitgezonden infor1 matieloze aantal beeldlijnen om te zet ten in door de gebruiker op te roepen informatie. Dat gebeurt dan via een be dieningspaneel. Er worden thans vier beeldlijnen voor Teletext gebruikt. Deze informatie kan in de toekomst tal loze mogelijkheden en toepassingen krijgen. De bezitter van teletext kan dan oproepen nieuwsflitsen, sportuitslagen, wisselkoersen, weersoverzichten, meer talige ondertitels, enz. In Nederland verkeert Teletext nog in het experimen teel stadium en kan worden ontvangen via de normale communicatie kanalen op Nederland I en II. Die teletext uit zendingen kunnen alleen zichtbaar worden gemaakt als de t.v. ontvanger is voorzien van een teletext dekoder. Men kan de uitzendingen ook "opslaan" in het geheugen en op een later tijdstip weer zichtbaar maken. Een in de toe komst te verwachten onmisbare opper vlakte informatie. Engeland is hiermee tot dusver al het verst gevórderd, terwijl thans ook in Duitsland experinentele uitzendingen plaatsvinden, die ook in Nederland zichtbaar zijn te maken. Het is niet nodig hiervoor een nieuwe teevee aan te schaffen, want ook bes- jtet - r taande tpestellen kunnen worden voor zien van de dekoder. De wonderen zijn de wereld nog niet uit op allerlei gebied, zeker ook niet op het terrein van snelle informatie. Op de foto wordt de dekoder gedemon streerd en om het eenvoudig te zeggen, kan met een druk op de knop het weer bericht op uw beeld verschijnen op elk gewenst uur van de dag. De teletext-ontvangers worden bij Mirec samengesteld en aangepast aan het Ne derlandse systeem en zijn nu al te bes tellen met een levertijd van ongeveer vier weken. Mirec b.v. te Roosendaal boekte voor deze nieuwè ontwikkeling de Nederlandse primeur. gezetenen van plaatsen op het eiland richtten toen een verzoek aan de pro vinciale staten van Zeeland om de over brugging van de Eendracht te willen bevorderen. Deze hadden echter reeds een aanvraag tot concessie voor een overbrugging in behandeling. Vermoe delijk van S.J. van Dixhoorn c.s. te Bergen op Zoom, die de tramlijn Bergen op Zoom - Thoolse Veer tot Stavenisse wilde doortrekken. Het veer Stavenisse - Duiveland zou dan met een stoomboot worden bediend. Ook de Rotterdamse Stoomtrammaatschappij beoogde een betere verbinding met Schouwen Dui veland. Deze lijn die over Steenbergen en St.Philipsland zou lopen, werd met een belangrijke subsidie uit de provin ciale kas tot stand gebracht (1900), ter wijl van de verbinding over Tholen niets meer werd vernomen. Ook in 1904 heeft men nog een plan voor overbrugging gemaakt en in 1910 diende de firma Kloos en zoon te Kinderdijk een plan in voor een brug met twee overspanningen van elk 90 meter. Ook dacht men aan een brug in het verlengde van de Brug straat. Door de hoge kosten en de vele bezwaren die eraan verbonden waren om een goede toegangsweg aan de Thoolse zijde te krijgen, heeft men er vanaf gezien. Een jaar voor het uitbreken van de Eer ste Wereldoorlog kwam ir. G. Kuypers met een onuitgeweRrkt projekt voor een brug over de Eendracht even benoorden het veer, die berekend was voor tram verkeer. .Tijdens deze oorlog werd in 1916 de n.v. Spoorwegmaatschappij Tholen en West-Brabant opgericht, die Tholen door een dam met het vaste land wilde verbinden. Deze lokaalspoorwegplan nen drukken de vorige brugplannen naar de achtergrond, doch het toene mende verkeer van auto's motoren en De invloed van DACW-subsidie op het werk van de Thoolse aannemers is niet zo groot als eerder via Raads- en Ka mervragen naar voren kwam. Het groot ste deel van de werken die de gemeente laat uitvoeren, betalen we zelf. Dat zijn alle nieuwe bestemmingsplannen, her- j bestratingen, e.d. De laatste jaren heb ben we alleen de Westvest St. Maar tensdijk, de riolering Poortvliet, de Ten Ankerweg Tholen en wat parkeerter- reintjes met DACW-subsidie van het v Rijk uitgevoerd, aldus loco-burgemees ter C. J. Moerland maandagavond in de gemeenteraad. Daarmee gaf hij antwoord op de vraag van PvdA-fractievoorzitter P. van Schetsen, of de klap van het wegvallen van de DACW-subsidie op Tholen nu wel zo groot is. VVD-fractievoorzitter M. van Damme meende toch dat het eind september gaat nijpen bij de Thoolse aannemers. Vanwege het ontbreken van werk zullen er dan enkele mensen op straat komen te staan. Volgens een opgave van de aannemers aan b en w, is er in het algemeen niet bijster veel werk in portefeuille Voorts is gebleken, dat de gemeente Tholen voor verreweg het grootste gedeelte van de aannemers een belangrijke opdrachtge ver is. Gelet echter op het antwoord van de Minister van Sociale Zaken op vra gen van de VVD-kamerleden Drs. E. H. T. M. Nijpels uit Bergen op Zoom en J. D. de Voogd uit Vlissingen, achten b en w het vooralsnog zinloos om opnieuw met DACW in overleg te treden. Wanneer daartoe aanleiding bestaat, zal het college met diverse instanties over leggen. SGP-fractievoorzitter Th. Aarnoudse noemde het antwoord van de Minister onbevredigend. "Wat voor profijt zullen onze plaatselijke aannemers en werkne mers hebben van de niet ongunstige vooruitzichten voor de werkgelegenheid in de weg-, grond- en waterbouw? Het is ons inziens nauwelijks denkbaar dat Tholen daarvan zal kunnen profiteren. Afgezien nog van het feit dat Tholen er voor de werkgelegenheid wat aan heeft als de grotere grond-, weg- en water werken in Zeeland uitgevoerd worden, het gaat tenslotte toch voornamelijk om de DACW of E-werken op Tholen. Wij betreuren het, dat we niet meer voor die proje projecten in aanmerking komen. Gezien de toestand waarin de aanne mers verkeren en het steeds meer drei gende verlies aan arbeidsplaatsen op Tholen, bepleiten wij het met klem om zodra er enige mogelijkheid is voor DACW- of E-werken onrrliddelijk bij de bevoegde instanties aan de bel trekken. Wij hopen en vertrouwen ook, dat het college dat inderdaad zal doen", aldus Aarnoudse. Wethouder Moerland antwoordde dat er voor E-werken nog wel regelmatig goedkeuring wordt gegeven. "We heb ben nogal wat aannemers op Tholen, zodat de DACW toch maar een druppel in een emmer is. Voor de gemeente is de DACW-subsidie wel leuk, maar we zul len er ons bij moeten neerleggen dat Tholen er niet meer voor in .aanmerking komt. Elders is de werkloosheid groter", zei de loco- burgemeetser. St. Annaland, 16 augustus 1978 Doré I 18-19, Apart 12, Bonken 6. Drie lingen 15, Kriel 60, Lekkerlander 16, Gloria 15-16, Bonken 13, Bintje I 14-15, Apart 13. Bonken 15, Eigenheimer 30, aanvoer 280 ton. St. Maartensdijk, woensdag Doré 17-17.60. Bonken 5.70, Drielingen 14.70. Kriel 62, Gloria 15.40, Bonken 13.30. Drielingen 13.80, Lekkerlander 14.20-15.40, Bintje 13.10-15.30, II 14.20, aanvoer 2100 kisten. fietsen deed de mening postvatten, dat dit van invloed zou zijn op het verkeer per trein. Het duurde tot 1921 toen in het kader van verbetering der verkeersmiddelen in Zeeland bij besluit van Gedeputeerde Staten van Zeeland van 21 juli 1921 een commissie werd opgericht om de vraag te onderzoeken of afdamming van de Eendracht en de Zandkreek uitvoerbaar en gewénst was. Wat de Bendracht be treft kwam men tot de overtuiging, dat 'overbrugging bij Tholen de beste oplos sing was. Dit was voor de gemeente Tholen het teken het brugprojekt weer ter sprake te brengen. In 1923 besloot de gemeenteraad, waarschijnlijk mede uit vrees voor afdamming van de Een dracht, tot stichting van een brug ge schikt voor spoorwegverkeer, mits het rijk en de provincie ieder een derde van de kosten zouden dragen. Het brugplan van ir G. Kuypers dat ge heel berekend was op spoorwegverkeer werd verschillende malen gewijzigd in verband met financiële steun van het rijk en provincie. Uiteindelijk besluit de gemeenteraad op 24 maart 1926 tot bouw van een brug waarvan de onder bouw geschikt was voor spoorwegver keer en de bovenbouw met betrekkelijk geringe kosten daarvoor geschikt was te maken. Het rijk, noch de provincie ge ven financiële steun. Het ernstige ongeluk met de autobus die op 29 december 1925 bij het Thoolse veer te water raakte, waarbij zeven mensen verdronken zal zeker van invloed zijn geweest op het besluit de brug zelf te bouwen. De aanbesteding van de noodzakelijke werken werden gegund aan enkele der laagste inschrijvers voor een totaal be drag van 384.206 en op 18 juli 1927 stak burgemeester mr. A.J. van de Hoe ven de eerste spa in de grond. Hoewel er moeilijkheden zijn ontstaan tijdens de bouw van het westelijk landhoofd, kon de brug op 10 oktober 1928 feestelijk worden geopend. De tramlijn werd doorgetrokken tot in het stadje Tholen (Eendrachtsweg). Enige jaren nadien is deze op 6 november 1934 vervangen door een autobusdienst. De brug kwam een 25-tal meters be noorden het Thoolse veer te liggen. Om een goede verbinding met de stad en de rest van het eiland te krijgen moesten de Bebouwdendam en de Botermarkt wor den doorbroken voor de aanleg van de Eendrachtsweg. Ook de hoek van de Kerkstraat en Markt werd verbeterd. Later bleek dat het onmogelijk was het toenemende verkeer door de smalle Kerkstraat en Oudelandsestraat te lei den. Na de Tweede Wereldoorlog is dit veranderd door de aanleg van de Ten Ankerweg als rondweg. De doorbraak van de Kruittoren in 1953 was hiervan de laatste schakel. De brug was een stalen vakwerkbrug met een overspanning van 100 meter èn een gewicht van 675 ton ijzer met een houten brugdek van 30 ton. De rijbaan had een breedte van 5.10 meter, terwijl buiten de hoofdligger aan de zuidzijde nog een twee meter breed voetpad was aangebracht. De brugoverspanning is op de werf van de firma Kloos en zoon te Kinderdijk gebouwd en op elevatorbakken naar Tholen gebracht, waar de brug op 8 au gustus 1928 aankwam. Het was toen de grootste brug die in Nederland over water was vervoerd. De onderkant van de brug lag op 5.75 m NAP of onge veer 4 meter boven gewoon hoog water. Een en ander was ontworpen voor de toenmalige scheepvaart, toch moesten de masten van een aantal zeilschepen op kosten van de gemeente strijkbaar wor den gemaakt. De hoogte was ook niet genoeg voor een stoomboot die in 1942 zijn bovenbouw eraf voer en de brug licht beschadigde. Zoals gezegd werd de brug geheel door de 3100 inwoners tel lende gemeente Tholen gefinancierd. Ten dele uit het brugfonds, terwijl de rente en de aflossing konden worden voldaan uit de heffing van bruggeld. Het tarief werd telkens voor vijfjaar door de provinciale staten van Zeeland en Noord-Brabant vastgesteld. In 1938 en 1939 werd het slechts voor een jaar goedgekeurd, omdat men het bruggeld wilde verlagen of liever doen afschaffen. In de meidagen van 1940 bliezen Ne derlandse militairen de brug op. Daarop huurde het stadsbestuur een pont voor het overzetten en werd er over de in twee delen in Eendracht liggende brug een voetbrug gelegd. Na provisorisch herstel werd de brug op 30 oktober 1944 op nieuw opgeblazen, nu door het terug trekkende Duitse leger. Weer werd met een pont overgezet en over de nu in drieën geknakte brug werd een houten no<Sdvoetbrug aangelegd, zodat in de strenge winter van 1946/47, toen de pont door de ijsgang niet kon varen de benodigde goederen over de brug ge dragen konden worden. Na de oorlog is de brug als oorlogsscha de op kosten van het rijk herbouwd, waarbij de grootste drijvende bok van Europa, de Ajax heeft geholpen door de brugdelen uit de rivier te vissen. Men heeft toen geprobeerd het bruggeld af te schaffen. Juist voor de opening van de brug op 10 oktober 1947 besloot de gemeenteraad van Tholen "onder pro test" tot overdracht van de brug aan het rijk. Na veel onderhandelen over de prijs van overneming, onder meer in verband met de aflossing van de rente van de lening, werd de koopakte op 10 januari 1953 gepasseerd. De inkomsten die Tholen jaarlijks uit de veergelden en later uit de bruggelden ontving, heeft het rijk niet vergoed. Na langdurig overleg tussen België en Nederland werd op 13 mei 1963 het verdrag betreffende de Schelde-Rijn- verbinding gesloten, dat op 23 april 1965 in werking is getreden. Het tracé van de vaarweg loopt van Antwerpen via de Kreekrakdam, Oosterschelde, Een dracht en Slaakdam naar het Volkerak. Wat het deel bij Tholen betreft, volgt de verbinding globaal de loop van de Een dracht. Om dit water voor de huidige scheepsvaart geschikt te maken en vol doende capaciteit te geven, was het noodzakelijk de Eendracht een bodem breedte te geven van 120 meter. De bochten kregen een ruime straal. De Thoolse brug met een overspanning van slechts 100 meter werd overbodig, doordat het kanaal met een ruime boog om Tholen heen werd gelegd. Nog enige jaren lag de brug over een afgedamd deel van de Eendracht. Zoals hij is ge komen, zo is hij ook vertrokken. Uitge leide gedaan door de schooljeugd voer hij op 17 november 1975 op bakken naar de sloper te Hendrik Ido Ambacht. Kort hierna zijn de betonnen landhoofden verwijderd. Alleen de tijdens de oorlog verwrongen bronzen herinneringsplaat is nog over van de brug die dit jaar 50 jaar geleden werd vbltooid. Thans rijdt het verkeer van en naar Tholen over de ruim 18 meter brede brug over de Schelde-Rijnverbinding met een hoofdoverspanning van 140 meter, die op 19 januari 1971 in gebruik is genomen. J.P.B. Zuurdeeg augustus 1978

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1978 | | pagina 9