THOLEIMDERWIJS Rechtsbescherming door de wet AROB A Geen vakanties voor kinderen buiten de schoolvakanties Officiële publicaties Noord Zeeland Administraties en belastingadviezen. Bedrijfseconomische adviezen en begeleiding. informatierubriek van de gemeente tholen Donderdag 13 juli 1978 EENDRACHTBODE 5 Wijziging publicatie aanvraag om vergunning ingevolge de hinderwet Spreekuur woningstichting SPREEKUREN B. EN W. Zitting Kamer van Koophandel Spelmiddag in zwembad Haestinge OVERDENKING Samuël 1:20 OVERWEGING GODS VOORZIENIG HANDELEN (II) ENTRAAL DMINISTRATIE EN DVIESBURO A. Verwijs, Zijpestraat 24,01677-354, Sint-Philipsland, b.g.g. 01113-1619 Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1-4 4695 CE Sint-Maartensdijk Tel. 01 666-2955 Gedurende de laatste schooljaren wordt het kollege van burgemeester en wethouders herhaaldelijk gekonfronteerd met vragen van ouders die met hun kinderen buiten de officiële schoolvakanties om, op va kantie willen. Ieder kind dat voor 1 mei van een jaar 6 jaar is moet in augustus van dat jaar naar school. Vanaf dit moment begint de leerplicht. Een kind, dat tussen 1 mei en 1 oktober 6 jaar wordt még eveneens op 1 augustus van dat jaar naar school, maar is dan nog niet leerplichtig. Zolang het kind leerplichtig is, mag het geen enkele les verzuimen. Het spreekt voor zich dat zich gevallen kunnen voordoen, waarin het bezoeken van een school niet mogelijk is b.v.: -als de school gesloten is; -bij ziekte van het kind; -als het kind door andere gewichtige omstandigheden niet naar school kan. Wat die andere gewichtige omstandigheden zijn, moet van geval tot geval bekeken worden. Een hoofd van een school kan per schooljaar maximaal 10 dagen extra-verlof geven wanneer zich gewichtige om standigheden voordo Vakantie buiten de schoolvakanties is ech ter beslist niet als een gewichtige omstandigheid aan te merken. Waarom niet buiten de schoolvakanties? Kinderen die buiten de schoolvakanties met hun ouders op vakantie gaan veroorzaken daar door stagnatie in het onderwijs. Na hun terugkomst moeten zij door het onderwijzend personeel "bijgewerkt" worden, waardoor minder aandacht besteed kan worden aan de kinderen die niet op vakantie geweest zijn. De praktijk leert voorts dat door de lege plekken die in een klas ontstaan, de leergierigheid van de achterblijvende kinderen niet wordt bevorderd. De hoofden die extra vrije dagen wiege- renM weigeren, naast de reeds genoemde 10 dagen, handelen beslist niet uit onwil, maar handhaven hiermee de wettelijke bepalingen. Bovendien handelen zij dan in het belang van het kind. Ouders die hun vakanties buiten de schoolvakanties vastlegden, heb ben tot op dit noment steeds op een soepele toepassing van de wet telijke bepalingen door het kollege van burgemeester en wethouders kunnen rekenen. Het aantal kinderen dat buiten de schoolvakanties op vakantie gaat neemt echter zodanig toe, dat deze soepele houding niet langer aangenomen kan worden. Met ingang van het schooljaar 1978/ 1979 zal geen ontheffing meer verleend worden aan ouders die buiten de schoolvakanties met hun kinderen op va kantie willen. Ouders die desondanks toch met hun kinderen buiten de vakantieperiode op vakantie gaan, maken zich schuldig aan een strafbaar feit en lopen het risico hiervoor door de strafrechter veroor deeld te worden. Schoolvakanties 1978/1979. Opdat de ouders bij het vastleggen van hun vakantieplannen in het komende schooljaar rekening kunnen houden met de schoolvakanties, hebben wij hieronder een schema opgenomen van de schoolvakanties zoals die gelden voor de scholen op het eiland Tholen. Herfstvakantie 16 oktober t/m 20 oktcber Kerstvakantie 25 december t/m 5 januari Voorjaarsvakantie 26 februari t/m 28 februari Paasvakantie 9 april t/m 17 april Hemelvaartsdag 23 mei t/m 25 mei Pinkstervakantie 4 juni t/m 5 juni Zomervakantie 14 juli t/ m 24 augustus Er is een aanvraag om een bouwvergunning ingediend door de heer P C. de Wilde, F.D. Rooseveltstraat 22 te Oud-Vossemeer voor het bouwen van 6 garages op het perceel, kadastraal bekend Oud-Vossemeer, sektie N, nummer 980 (gedplaat selijk gemerkt Sekretaris Rijstenbilstraat. Dit bouwplan is in strijd met het ter plaatse geldende bestem mingsplan. Wij zijn voornemens met toepassing van artikel 1 9 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, na verkregen toe stemming van Gedeputeerde Staten van Zeeland, voor dit bouwplan vergunning te verlenen. Alvorens hiertoe over te gaan stellen wij een ieder in de gelegenheid om van 7 juli t/m 27 juli 1 978 schriftelijk bezwaar bij ons college in te dienen. Gedurende deze termijn ligt het bouwplan op het gemeente huis, afdeling gemeentelijke ontwikkeling, Markt 1-4 te Sint- Maartensdijk ter inzage. Sint-Maartensdijk, 1 3 juli 1978 Burgemeester en wethouders van Tholen Vorige week werd in deze rubriek een publikatie geplaatst inzake een aanvraag om vergunning ingevolgde de hinderwet. In deze publikatie dienen enkele wijzigingen aangebracht te worden. Onderstaand vindt u de volledige publikatie opnieuw. De vetgedrukt' gedeelten zijn de wijzigingen ten opzichte van de publikati' van vorige week. Op de sekretarie ligt ter inzage een aanvraag van Cebeco-Zuidwest te Zierikzee om een vergunning voor het oprichten, in werking brengen en in werking houden van een benzinepompinstallatie, bestaande uit 1 15.000 liter tank voor benzine en een automaat voor zelfbedie ning, alsmede 1 elektrische aftappomp waarin 1 elektromotor meteen vermogen van ongeveer 0,3 Kw gebezigd zal worden. Deze installatie zal worden geplaatst bij het pand Paasdijkweg 35 te Poortvliet. Een ieder wordt in de gelegenheid gesteld schriftelijke bezwaren in te brengen bij het gemeentebestuu' tot uiterlijk Lf3 7 augustus 1978. Voorts kan een ieder persoonlijk (of gemachtigd) mondeling bezwaren indienen op een openbare zitting die op het gemeentehuis wordt gehouden. Deze zitting vindt plaats op woensdag 2 augustus 1978 om 10.00 uur. De Stichting "Beter Wonen" houdt iedere maandagmorgen van elf tot twaalf uur spreekuur in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk voor aanvragen om woonruimte. In juli 1 976 is een belangrijke stap gezet voor de verbetering van de rechtsbescherming van de burger door de inwerkingtreding van de zogenaamd wet AROB (Wet administratieve rechtspraak overheids beschikkingen). Wanneer een van de overheidsorganen een besluit neemt waarbij aan een bepaalde burger of een bepaalde groep burgers een recht wordt toegeken of geweigerd (bijvoorbeeld een besluit waarbij een vergun ning of toestemming wordt verleend of geweigerd), heeft degene die rechtstreeks in zijn belang wordt getroffen de mogelijkheid bij dat zelfde orgaan een bezwaarschrift in te dienen. Als dat bezwaarschrift het verwachte resultaat niet oplevert, kan nog in beroep worden ge gaan bij de Afdeling Rechtspraak van de Raad van State. Deze nieuwe wet AROB kan vooral gezien worden als een aanvulling op de bescherming die de burger al had. De beroepsmogelijkheden die bv. de Wet op de ruimtelijke ordening omtrent bestemmingsplannen biedt, blijven namelijk gelden. De wet AROB geldt voor dié gevallen waar nog geen beroepsmogelijkheid aanwezig was. Wanneer voor u van belang? De wet AROB omvat alle beschikkingen van overheids organen als: rijksoverheid (minister, inspecteur of andere rijksambtenaar), provin ciale organen (gedeputeerde staten of de commissaris der Koningin), gemeentelijke organen (burgemeester en wethouders, gemeenteraad, de burgemeester en soms ambtenaren), en organen ingesteld bij zgn. gemeenschappelijke regelingen, zoals het kanaalschap De Eendracht. De wet AROB kan voor u van betekenis zijn als u een beschikking hebt gekregen waartegen u bezwaar heeft, maar ook als u bezwaar heeft tegen een beschikking die een ander heeft gekregen Belangrijk hierbij is dat u rechtstreeks in uw belang wordt getroffen Het is niet belang rijk dat u financiële schade lijdt; de schade die u ondervindt is mis schien in geld niet uit te drukken. Een voorbeeld: U wilt in uw woonhuis ijs of iets dergelijks om me te nemen gaan verkopen. U vraagt daar toestemming voor, die echter wordt gewei gerd. Het is duidelijk dat u dan vindt "rechtstreeks in uw belang te zijn getroffen". Het kan ook zijn dat u bezwaar hebt tegen voorwaarden die bij een vergunning zijn gesteld. Wat ook mogelijk is: uw buren hebben bezwaren tegen uw ijsverkoop omdat zij de rommel van weggegooide papiertjes in hun tuin zullen krijgen. Hierdoor worden uw buren "rechtstreeks in hun belang ge troffen" en krijgen zij de mogelijkheid een bezwaarschrift in te dienen. Verschillende mogelijkheden om bezwaar te maken Betreft het een beschikking van een gemeentelijk of provinciaal orgaan dan hebt u de mogelijkheid om eerst bj dat orgaan een bezwaarschrift in te dienen. Gaat het om een beschikking van een rijksorgaan of heeft het bezwaarschrift bij de gemeente of provincie niet geholpen, dan kunt u beroep aantekenen bij de Afdeling Rechtspraak van de Raad van State. het Bezwaarschrift Voor de gemeente Tholen geldt een speciale verordening voor de indiening en behandeling van bezwaarschriften. Deze verordening is opgesteld aan de hand van een landelijk model. Nadat een bezwaarschrift binnen 30 dagen na ver zending van het omstreden besluit op het gemeentehuis is ingediend of binnengeko men, vindt allereerst een voorond zoek plaats. Alle gewenste inlich tingen worden hierbij ingewonnen. Bezwaarschrift en alle op de zaak betrekking hebbende stukken worden voor de belanghebbenden kos teloos ter inzage gelegd gedurende minimaal 7 dagen. Men krijgt hiervan schriftelijk mededeling. Men krijgt de gelegenheid om binnen 8 dagen schriftelijk nog nader te reageren. Vervolgens vindt een zitting plaats waarop de indiener van het bezwaarschrift nog mondelinge toelichting kan geven. Ook hiervan krijgt men schriftelijk mededeling. Gaat het om een besluit van de gemeenteraad, dan wordt de zitting gehouden door de commissie voor bestuurlijke aangelegenheden. Wordt een besluit van burgemeester en wethouders bestreden, dan houden een of meer leden van dit college de zitting, of een of meer aan te wijzen ambtenaren. Van de zitting wordt een proces verbaal gemaakt. Nadat een beslissing op het bezwaarschrift is genomen, wordt deze terstond aan de indiener en aan andere belanghebbenden medegedeeld. De mogelijkheid bestaat dat het omstreden besluit zodanig wordt herzien dat het nadeliger voor betrokkene wordt. Het beroep Ook het beroep dient binnen 30 dagen na verzending van de aange vallen beschikking ingediend te worden. In het beroepsschrift moet u vermelden de datum en het nummer van het omstreden besluit Ook kunt u een fotocopie van het besluit meezenden. Bij de indiening moet een bedrag van 25,- worden betaald. Dit geld krijgt u terug als de beroepszaak gunstig voor u afloopt. Bent u niet in staat dit bedrag te betalen, dan is er een mogelijkheid vrijstelling van betaling te krijgen. Hiervoor moet u zich tot het gemeentehuis wenden. Na indiening krijgt u schriftelijk bericht van de Afdeling Rechtspraak wat u eventueel nog verder moet doen. Uw zaak zal tenslotte monde ling behandeld worden in een openbare zitting U als klager en het orgaan dat het aangevochten besluit heeft genomen, krijgen de gele genheid op deze zitting het eigen standpunt toe te lichten. Getuigen en deskundigen kunnen ook gehoor: worden. De Afdeling Rechtspraak gaat na of de beschikking niet in strijd is met een algemeen geldend voorschrift (een wet of een verordening), en of ooit betrokken orgaan zijn bevoegheid niét verkeerd heeft gebruikt. Voorts wordt nagegaan of het orgaan bij afweging van alle belangen wel tot zijn besluit had kunnen komen en of niet op een andere wijze in strijd met het behoorlijk bestuur is gehandeld. De Afdeling Rechtspraak kan het besluit geheel of gedeeltelijk vernie tigen, of uw beroep ongegrond verklaren Er kan ook een nieuwe, andersluidende, beschikking worden afgegeven Schorsing van do beschikking Wanneer u tegen een bepaald besluit beroep of bezwaar hebt aange tekend kunt u tevens aan de voorzitter van de afdeling Rechtspraak vragen het omstreden besluit te schorsen in afwachting van de beslis sing op het beroep of op het bezwaarschrift Ook kunt u voorlopige voorziening vragen: een speciale regeling voor de tijd dat beroep of bezwaar in behandeling is. De voorzitter van de Afdeling Rechtspraak gaat alleen tot deze maa tregelen over als hij vindt dat u onevenredig in uw belang wordt getroffen als het besluit meteen gewoon zou werken. Tot slot Als u een bezwaarschrift of een beroep instelt moet u een paar dingen in de gaten houden: vermeld altijd naam en adres. Geef voorts een duidelijke omschrijving van uw bezwaar. Houdt tenslotte de termijn in de gaten waarbinnen u kunt reageren: 30 dagen na verzending van het omstreden besluit. Het bezwaarschrift kunt u zenden naar het desbetreffende gemeente lijke orgaan, Markt 1-4 te Sint-Maartensdijk Een beroep kunt u indienen bij de Afdeling Rechtspraak van de Raad van State, Binnenhof 1Den Haag -2003. De wethouders L.J. Koopman en A.J. Scherpenisse houden maandag 1 7 juli a s. van half vier tot half vijf spreekuur in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk. Voorts houdt wet houder Koopman ook nog spreekuur op dinsdag 18 juli van drie tot vier uur in het kantoo van gemeentewerken, Molenvlietsedijk 5 te Tholen. Wethouder C.J. Moerland is wegens vakantie afwez Wilt u op een ander tijdstip een afspraak met een van de wethouders maken, belt u dan even naar het gemeentehuis, tel. 01 660 - 2955, toestel 37. De Kamer van Koophandel en Fabrieken houdt iedere tweede en vierde maandag van de maand zitting in het gemeentehuis te Sint- Maartensdijk. Woensdagmiddag 19 juli a.s. wordt er in zwembad Haestinge te Sint-Maartensdijk een spelmiddag voor de jeugd van 5 t/m 12 jaar gehouden. De aanvang is om half twee. Zij noemden zijnen naam Samuël, want zeide zij, ik heb hem van de Heere gebe den. Onder de namen, die de Heere oudtijds voor zijn dienst heeft gebruikt, neemt Samuël een grote plaats in. Als profeet heeft hij de raad Gods verkondigd, als priester droeg hij het offer aan de Heere op, als de laatste richter heeft hij Israël geleid. In een moeilijke tijd stond hij te midden van het volk, als hervormer van de staat en godsdienst. Hij moest dat volk terugroepen tot de Heere en terugvoeren op de oude paden der godsvrucht. Bij dit alles leren wij hem kennen als een man des geloofs en des gebeds. Heel zijn leven in het teken van de onvoorwaar delijke gehoorzaamheid en van de be proefde trouw. Zijn wandel nauwgezet verbonden aan de Heere en Zijne inzet tingen, de Heere stelde Samuël tot een rijke Zegen. Wij mochten allen wel acht geven, en zeker als we een plaats in de wijngaard gekregen hebben om te ar beiden, deze plaats is er alleen voor Goddelijke roeping, en waarachtige wedergeboorte, iedere arbeider zal de waarheid Gods, niet alleen voorwerpe- lijk, maar ook zielsbevindelijk moeten inleven, niet de verstandskennis, maar Godskennis en zelfkennis, en Christus kennis door genade moeten inleven. Al leen waar de wet ten dode is geworden en het oordeel volle waarheid, en wij waardig verdoemd te worden, daar krijgt Christus waarde. Velen huppelen over de ellende heen, en reizen met een uit gedachte of beschou wende Christus naar het eeuwig verderf. In onze dagen zijn wij niet arm aan Godsdienst maar O zo arm aan Gods vreze. Het loopt wel vol met rijke jon gelingen en oudste zonen, vol met Jezus roepers, en hallelujah zingers. Maar in deze geschiedenis ontmoeten wij een biddende moeder, die haar nood aan God opdraagt. Deze moeder mist de kinderweelde, dat is haar tot grote smart. Zij kan het aan niemand kwijt, aan haar man niet, en tegenover Penin- na een edel stilzwijgen, maar haar ziel is teneergebogen. Niemand kon Hanna vertroosten dan alleen de Heere, dat weet deze vrouw ook, daarom stort zij haar ziel uit voor het aangezicht Gods. Izak bad de Heere zeer in tegenwoor digheid van zijn huisvrouw. Dit kon El- kanan niet, en de oppervlakkige woor den konden haar niet vertroosten. Het gemis van de kinderzegen oorzaak van de droefheid. Het ware volk van God leeft dat gemis in, het geestelijke altijd smart zal baren. Godsgemis is levensge- mis, Christus gemis is persoonsgemis. Vandaag zijn er niet veel missende mensen, het is een wonder als je nog iemand ontmoet die in der waarheid God kwijt is. Het ledige in onze dagen blaast zichzelf wel op, om zo verv 1 te worden, d/ O neen, uit Hanna zal niet de Messias gebore worden, zij behoort niet tot de stam van Juda. Toch staat haar smart wel in verband met de komst van Chris tus. Wanneer deze eenmaal zal ver schijnen, moet er ook een toegerust volk zijn, dat voor Hem toegerust en Hem ontvangt. Dat waren de eenvoudigen, niet de letterknechten maar de van God gekende en beminde van eeuwigheid, naar de verkiezende genade Gods. Ge nade heeft haar waarde voor een volk dat onder zijne schuld leeft, en telkens daaronder verloren gaat, genade voor geestelijke bedelaars. "Aan armen uit gena, zijn hulpe ter verlossing tonen." Maar Hanna staat tegenover haar man als een onbegrepen ziel, wat zal zij dan van anderen verwachten? Moet zij dan als een vreemde, ongekend en onbegre pen alleen blijven om zich geheel aan haar smart over te geven? O, Neen, Er is een betere weg. Het is de weg, die bewandelt wordt door hen, die geleerd hebben in bange dagen hun be nauwdheid aan de Heere te klagen. Op deze weg vindt gij ook Hanna. Haar droefheid drijft haar tot God uit. Naar mate zij met haar zielesmart eenzamer onder de mensen komt te staan, heeft zij te sterker drang om haar hart voor de Heere uit te storten. Haar verdriet brengt haar op de plaats, waar zij be hoort te wezen. Waar zal zij het anders zoeken dan bij Hem, die een open Toe vlucht is voor hen, die door droefheid kwijnen? Hij peilt de wonden der ziel. Hij verstaat U in Uw zuchten, Hij neigt Zijn oor tot Uwe klachten. Hij alleen kan vertroosten, meer dan een moeder haar kind vertroosten kan. Wat zijn ze bevoorrecht die zo hun zaken bij de Heere mogen brengen, In al hun nood en smart zich tot Hem verheffen met het angstig hart. Dat is een volk dat zich heeft doodgelopen op alle lapmiddelen van deze wereld, en daarin gezien de dood voor hart en leven. Voorrecht als wij van het middel afzien en de Midde laar benodigen. Jong en oud vraag naar de God des eeds en des verbonds, en laat varen de goden van deze tijd. hoe listig en godsdienstig voorgeschoteld, maar misleidend voor de eeuwigheid. O volk van God, het zal eeuwig waar zijn. Zalig hij die in dit leven, Jacobs God ter hulpe heeft. Hij d) die door de nood gedreven, Zich tot Hem om troost begeeft. Ds. G. Mouw, Tholen. In de belijdenisgeschriften der kerk wordt het licht van het Woord van God om zo te zeggen wat gebundeld ten einde verheldering te geven in bepaalde vragen die zich aan ons opdrinqen. Gezien het absolute gezag van de Heilige Schrift moeten we steeds loyaal stellen: wie het beter weet mag het zeggen! Steeds weer blijkt, dat men wel van heel goede huize c 99 'Advertentie IM moet wezen om op grond van Gods ge tuigenis het kerkelijk belijden te verbe teren. Dit geldt ook van artikel dertien van de Nederlandse Geloofsbelijdenis, dat handelt over de voorzienigheid Gods en de regering van alle dingen. God en de schepping. In het geloof mogen we erkennen, dat niets onafhankelijk van God kan be staan. Gelukkig heeft God dan ook niet het werk vdfi zijn handen laten varen. Had Hij zich na het scheppingswerk te ruggetrokken, dan zou alles weer in het niet verdwenen zijn. Bovendien weten we uit het feit, dat Hij alle dingen door zijn wonderlijkeTcracht onderhoudt, dat niets aan het toeval of noodlot is prijs gegeven. Integendeel bestuurt en rea geert Hij juist alles overeenkomstig zijn heilige wil. Daarmee is dan resoluut de verfoeilijke dwaling van de Epicureeërs verworpen. Deze filosofen beweren, dat God zich nergens mee bemoeit en alles aan het toeval overlaat. Deze ketterij van de griekse wijsgeren is niet een ge heel overleed overleefde voorstelling van zaken, want eeuwen later wordt het tot de grondslag voor het filosofisch stelsel van het Deïsme. De wereld zou bij de schepping zo volledig zijn uitge rust, dat ze sindsdien aan haar eigen krachten en wetten kon worden overge laten. Volgens de populaire verduidelij king van dit systeem is God een uur werkmaker. Na het fabriceren en op winden van de klok heeft Hij niets meer te doen. Het uurwerk loopt vanzelf af. Alleen wanneer deze stil gaat staan is een ingrijpen van hogerhand nodig. Een tik tegen de slinger moet de zaak weer in beweging brengen. Op die manier kun nen we ons indenke' dat alle dingen op aarde gebeuren volgens de in de schep ping gelegde wetten. God bemoeit er zich niet mee. Alles gebeurt bij toeval. Terecht is deze visie in het belijden der kerk met grote afkeer verworpen. God zou dan immers van zijn schepping worden losgemaakt. God en het kwaad Wanneer we echter anderzijds toestem men, dat Gods hand in alle dingen is, zijn de problemen niet direkt opgelost. De grootste mogelijkheid is de vraag hoe God dan tegenover alle ellende in de wereld staat. Is Hij daarvoor dan ver antwoordelijk? Sommige mensen halen met groot gemak een tekstwoord uit de profetie van Amos (3:6) aan: "Zal er een kwaad in de stad zijn, dat de HERE niet doet?". Maar wordt daarmee dan ge zegd dat God aansprakelijk is voor alle rampen? Schept God de zonde? Wordt Hem op die wijze niet de schuld van alle ellende gegeven? De belijdenis zegt, dat God niet de auteur bewerker) van de zonde is. De HERE kan niet zondigen. De apostel der liefde schrijft: God is een licht en gans geen duisternis is in Hem 1 Joh 1:5). We mogen God niets onge rijmds toeschrijven. In de klassieke dogmatiek wordt bij voortduur gesteld: God wil de zonde en haar gevolgen niet, maar Hij laat haar toe. Op de koper be schouwd is dat ook maar een lapmiddel. Wanneer ik toelaat dat mijn kleine jon gen met lucifers speelt, kan ik nadat de pastorie in vlammen is opgegaan niet beweren dat ik dit niet heb gewild. Het is me dan ook moeilijk om te zeggen, dat God de zonde heeft toegelaten. In de belijdenis is dat ook zó niet te lezen. Daar staat: "Gods macht en grootheid is zo groot en onverstelbaar, dat Hij zijn werk zeer goed en rechtvaardig beschikt en doet, ook al handelen de duivelen en goddelozen onrechtvaardig." De HERE wordt nooit door de zonde verrast. Uit het Woord blijkt, dat Hij ook de zonde in zijn raadsplan heeft opgenomen. God wil het kwade niet. Hij buigt het veeleer juist om ten goede. Jozef spreekt tot zijn broers, die na de dood van vader Jacob bevreesd zijn voor een late wraakoefe ning voor hun gruwelijk optreden: "Gij hebt wel kwaad tegen mij gedacht, maar God heeft dat ten goede gedacht, na melijk om een groot volk in het leven te behouden" (gen. 50:20). Dit wordt nog veel duidelijker bij de kruisdood van de meerdere Jozef, dat is onze Here Jezus Christus. Op Golgotha wordt de groot ste misdaad in de geschiedenis der mensen door Goed omgebogen tot een zegen. Christus stierf de ellendige kruis dood om zo aan een groot volk van zondaren het leven- te geven. Hoewel Jezus de Nazerener" door de bepaalde raad en voor kennis van God is overge geven en door de handen van onrecht- vaardigen aan het kruis gehecht en ge dood", (Hand 2:23) heft dat nimmer onze verantwoordelijk heid op. De zon de blijft immer voor onze eigen reke ning. Voor het verschrikkelijke gebeu ren op Goede Vrijdag sprak Christus nog de liefdevolle waarschuwing: "De zoon des mensen gaat wel heen gelijk van Hem geschreven is, maar wee die mens door wie Hij verraden wordt" (Matth. 26:24). Onze beperkte kennis We dienen steeds op onze hoede te zijn, dat we al te logische konklusies trekken uit het begrip van Gods almachtig be stuur over de wereld. De Nederlandse Geloofsbelijdenis maant ons om het geen het begrip van ons menselijk ver stand te boven gaat niet 'curieuselijk' weetgierig) te willen onderzoeken. We mogen wel zeer beducht zijn voor een zondige nieuwsgierigheid. Laten we de rechtvaardige oordelen van God, die ons veelzins verborgen zijn, is ontmoet en eerbied aanbidden. We mogen ons er tevreden mee stellen om leerlingen van Christus te zijn en slechts te leren wat Hij ons onderwijst door Zijn Woord en die grenzen daarvan niet te overschrij den. Waanwijze schooljongens willen alleen van de door hun meester gestelde leerstof afwijken. Met klem wordt ons op het hart gebonden om de verborgen dingen voor God te laten en ons er over te verblijden dat de geopenbaarde din gen zijn tot redding voor ons en onze kinderen. Dan ligt er een geweldig rijke troost in het stuk van het belijden van Gods voorzienig handelen. We leren op die wijze verstaan, dat er in de wereld niets afhangt van toeval of noodlot, maar alles ons overkomt door de be schikking van onze goedertieren Vader. Dat is de kern van de zaak. Daarover meer in het slotartikel. e. H Abma, Poortvliet Voor de opvoeding der kinderen nam Jacob een hulp voor dag en nacht in huis, want sinds de geboorte van haar zoon, verwaarloosde Ellie haar kinderen. Ze had deze laatste niet gewenst. Goed, ze heeft hem noodgedwongen ter wereld gebracht, nu was het voor wat haar betrof, welletjes. Wie er voor zorgde, was haar zaak niet meer. Daar moest een ander zich maar mee bemoeien! In die jaren moest Jacob den paar malen een pas terug doen, want door het wanbeleid van regering en parlement in de dertiger jaren, begon de crisis in het land aan alles te vreten. De verkoop van auto's ging met sprongen achteruit. De winstmarges waren ook veel geringer gewor den. Benzine kostte op een gegeven ogenblik vijf en een halve cent per liter, zodat je voor een gulden een halve tank vol had. Daar was ook niets meer aan te verdienen. Reparaties werden steeds goedkoper, maar desondanks bleven de mensen met hun wagens weg, omdat ze zelf gingen repareren, als ze stuk waren. Zodoende moest Jacob twee man personeel ontslaan. Bovendien nam hij zelf weer de hele boekhouding ter hand, want een accountant was ook duur. Ford bracht een nieuwe wagen op de markt, de Mercury, wat korte tijd enige opleving gaf, maar de wagen was voor de meeste mensen te duur, zodat Jacob een volle hal had en weinig verkocht. Er was trouwens nog een probleem: het groeiende anti-semitisme in het land. Overgewaaid uit Nazi-Duitsland, waar Hitier aan de macht was gekomen en van plan was alle Joden te deporteren. Joodse zaken waren al gesloten en mishandelingen waren aan de orde van de dag. Toen Mussert met zijn zwarte horde steeds brutaler werd en zich openlijk achter de Hitlerpolitiek schaarde, kreeg Jacob er spijt van met een jodin te zijn getrouwd, want dat ko neen regiment moeilijkheden geven als Mussert zoveel macht in Nederland zou krijgen als Hitler in Duitsland al had. Dan was de ellende niet te overzien. Omdat hij ook zaken deed met de Deutz-traktorenfabriek in Keulen, reisde hij er een enkele keer heen. Met de auto. Maar dat begon problemen te geven, want niet overal meer was voldoende benzine te koop; menige garage was gesloten Misschien Joods eigendom geweest? Hij wist het niet, maar het gaf allemaal wel te denken. Want als je dergelijke politieke toestanden in Nederland kreeg, wat zou hij dan nog met een garage kunnen doen. Wie kocht er dan nog een auto? Zou hij bovendien geen moeilijkheden krijgen, omdat hij met een jodin getrouwd was? In Alkmaar hadden Jacob en Ellie weinig kennissen. Jacob ging wel eens 's avonds naar Jan en Dora Peek. In het begin had Jacob gepro beerd de vrouwen met elkaar vertrouwd te maken, maar het blote feit, d at Dora de vrouw was van een ondergeschikte van haar man, had Dora in haar ogen al doodgeverfd als benden haar stand. Ze bemoeide zich aanvankelijk enkel met haar linker buurvrouw, wier man leraar was aan de HBS. Maar toen haar man zijn doctoraal haalde en docent werd aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, was Ellie ineens beneden de stand van de buurvrouw, waarover Ellie hevig verontwaardigd was, maar er niets tegen kon doen. Sindsdien bemoeide ze zich met geen der buren meer. Hierdoor groeide bij Jacob de gedachte, dat men zijn vrouw niet mocht, omdat ze kennelijk een jodin was. Hoewel hij nooit aan politiek had gedaan, had men hem overgehaald zich kandidaat te stellen voor de liberale Staatspartij, die maar met twee zetels in de raad vertegenwoordigd was. Bij de komende gemeenteraadsverkiezingen wilde men daarom een jongere zakenman naar voren schuiven, zodat Jacob op de derde plaats van de kandidatenlijst kwam te staan. Wel iswaar kreeg de partij een zetel winst, maar het werd niet Jacob Lan- gereis, die deze derde zetel zou bezetten, maar iemand die op de vijftiende plaats met veel tam-tam en reclame zoveel stemmen bij elkaar had gekregen, dat hij voorkeur kreeg. Ook dit was een grote teleurstelling voor Ellie, want ze had er vast op gerekend, dat haar man raadslid zou worden. Misschien wel wethouder! Ook deze hoop vloog de lucht in. Jacob Langereis kreeg er genoeg van, toen op 3 september 1939 de tweede wereldoorlog een feit werd. Gelukkig was hij te oud worden om nog in dienst te moeten - hij had zijn spullen vijf jaar geleden al ingeleverd - maar hij zag wel met stijgende zorg de toekomst tegemoet. De crisis woedde in alle hevigheid. Het werklozencijfer schommelde tussen de vijf en een half en zeshonderdduizend: meer dan een half miljoen steuntrekkers. Er was geen geld meer onder de gewone man; er werd armofede gelden. Hoe zouden de mensen dan een auto van der tienhonderd gulden kunnen kopert? Of een tractor? Je was él blij, als je een tweedehands fiets voor een tientje op de kop kon tikken. In deze maanden kwam er weer enige toenadering van de zijde van Ellie, want ze begon hem danig te knijpen. Natuurlijk wist ook zij uit de kranten, hoe de joden in Duitsland werden behandeld. Er waren vele honderden naar ons land gevlucht, die alles moesten achterlaten om hun leven te redden. Zou Hitier, nu hij opeens in oorlog was met Frankrijk en Engeland, bij onze grenzen halt houden? Al troostte ze zich met de gedachte: ik ben met een arische man getrouwd: hij zal me wel beschermen, bleef de angst groeien. De enkele keer, dat ze een middag en avond thuis was aan de Amsterdamse Koninginneweg, proefde ze de sfeer in huis, al probeerde iedereen die te verdoezelen: angst om de toekomst. Staan er nieuwe pogrons voor de deur? Ditmaal van de Nederlandse nazi's? Enkele dagen na het uitbreken van de oorlog sprak ze er met haar man over. "Kun je niet wat doen? Kunnen we niet weg? Ergens heen. waar het veiliger is?" Zelf had hij er ook al over nagedacht. Engeland misschien. Of Ameri ka. Desnoods Indië. Maar hij had zijn zaak en daarin zat al zijn geld. Hoe raakte hij zijn bedrijf kwijt voor de prijs die hij zo'n beetje in zijn hoofd had? Maar zou hij er wel zoveel voor krijgen in deze tijd, waarin vrijwel niemand meer geld had? Jacob Langereis keek zijn vrouw aan. Hoewel ze ook al begin veertig was, zag ze er nog altijd knap en aanlokkelijk uit. Alleen haar Joodse trekken...En vooral dat ravenzwarte haar. Op een avond raadde hij haar aan: "Laat je haar verven. Zo mogelijk blond, desnoods bruin, kastanjebruin bijvoorbeeld. Dat Is tegenwoordig immers mogelijk? Elke voorzorgsmaatregel kan nuttig zijn.'*

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1978 | | pagina 5