THOLENDERWIJS Inenting tegen polio op Tholen Officiële publicaties informatierubriek van de gemeente tholen Wat nu na de gemeenteraadsverkiezingen? WIJZIGING BUSDIENSTEN TAD KAA BEE PAK EVEN UW ZAKBOEKJE Donderdag 1 juni 1978 EENDRACHTBODE SPREEKUREN B. EN W. Spreekuur woningstichting Honden mogen écht niet loslopen OVERDENKING VLOERBEDEKKING GRATIS GELEGD OVERWEGING Sjaloom voor Israël Postzegels ruilen Leerlingen "Oesterschelp" wandelen 15 kilometer voor verloskoffers. Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1-4 4695 CE Sint-Maartensdijk Tel. 01666-2955 In verband met de gevallen van polio die zich de laatste weken in Nederland voordoen, worden op verschillende plaatsen in het land acties gehouden om alsnog inenting tegen polio mogelijk te maken. De gemeente Tholen is een van de gemeenten die met enkele dorpen ónder het minimum inentingspercentage blijft: Scherpenisse en Sta- venisse blijven duidelijk onder de 80%. Dit wil zeggen dat een relatief groot deel van de bevolking in deze plaatsen niét tegen polio is in geënt. De kans op een epidemie is dan des te groter. Op verzoek van de Inspecteur voor de Volksgezondheid in Zeeland vindt er daarom ook op Tholen een inentingsactie plaats, niet alleen voor Scherpenisse, en Stavenisse, maar voor alle inwoners van Tho len. Aangezien er geen polio-vaccins zijn, wordt er ingeënt met de zoge naamde D.K.P.-prik: een gecombineerde prik voor difterie, tetanus en polio. Degenen die komen, worden genoteerd en worden na een 'maand voor een tweede prik opgeroepen. Na zes maanden krijgt men een oproep voor de derde prik. Deze inentingsactie is bestemd voor die personen t/ m 26 jaar, die niet zijn ingeënt tegen polio, onvolledig zijn ingeënt of niet zeker zijn van inenting. Ouderen dan 26 jaar worden niet ingeënt, aangezien zij in de regel voldoende afweerstoffen hebben. Twijfelt men toch, dan ian men altijd bij de huisarts langslopen. Huisartsen De huisartsen op Tholen verzorgden de inenting in de Groene Kruisgebouwen (behalve in Scherpenisse). Neemt u uw inentingsboekje of inentingskaart (indien aanwezig) mee? De inenting tenslotte is kosteloos, en natuurlijk geheel vrijwillig •v Wanneer en waar? De inenting vindt als volgt plaats: THOLEN vrijdagmiddag 2 juni 14.00 uur, Groene Kruisgebouw, Molenvlietsestraat 11 POORTVLIET woensdagavond 7 juni 19.30 uur, Groene Kruisge bouw, Bernhardstraat 2. SCHERPENISSE maandagavond 5 juni 19.30 uur op praktijkadres van dr. R H. Padt, Langeweg 42. SINT-MAARTENSDIJK vrijdagmiddag 2 juni 13.30 uur, Groene Kruisgebouw, Dr. Tazelaarstraat 1 STAVENISSE donderdagavond 9 juni 19.30 uur, Groene Kruisge bouw, Prinses Margrietstraat 3 19.00 uur, Groene Kruisgebóuw, Tuinstraat 30 OUD-VOSSEMEER dinsdagavond 6 juni 19.00 uur, Groene Kruis gebouw, Raadhuisstraat 1 Heeft u vragen omtrent deze inentingsactie, belt u dan even naar het gemeentehuis: tel. 01 666-2955. Gisteren, 31 mei, hebben de verkiezingen voor de gemeenteraad plaats gevonden. Elders in deze Eendrachtbode kunt u de uitslag daarvan voor Tholen lezen. In deze rubriek treft u voorts de aankondi ging aan van de datum waarop de officiële uitslag van deze verkiezin gen zal worden vastgesteld. Volgens de wet kan de gemeenteraad in nieuwe samenstelling pas in de eerste week van september bijeenko men. Tot die tijd blijven de huidige gemeenteraadsleden gewoon in functie, ook volgens de oude verhoudingen. Tijdens de eerste raadsvergadering in september worden de leden van de nieuwe raad allen beëdigd en vinden onder meer de wethouders verkiezingen plaats. Vanaf die vergadering wordt de invloed die de kiezer gisteren heeft uitgeoefend, in praktijk gebracht. De wethouders (ook loco-burgemeester C.J Moerland) houden allen maan dagmiddag 5 juni van half vier tot half vijf spreekuur in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk. Wethouder L.JKoopman houdt voorts dinsdagmiddag 6 juni van 2 tot 3 uur in het kantoor van gemeentewerken, Molenvlietsedijk 5 te Tholen spreekuur. Wilt u op een ander tijdstip met een van de wethouders een afspraak maken, belt u dan even naar het gemeente huis, tel. 01 666-2955, toestel 37. Iedere maandagochtend wordt er van 11 tot 1 2 uur in het gemeente huis te Sint-Maartensd-' Sint-Maartensdijk door de stichting "Beter Wonen"' spreekuur gehouden voor aanvragen om woonruimte. Maandag 5 juni a s. gaat er een nieuwe dienstregeling van de TAD- busdiensten op Tholen in. Met deze nieuwe dienstregeling komt er een wijziging van de trajecten tot stand: op verzoek van het gemeente bestuur vervalt de verbinding Stavenisse-Sint-Annaland op de noor delijke buslijn en daar komt viermaal per dag de verbinding Sint- Maartensdijk -Sint-Annaland voor in de plaats Deze wijziging heeft tot gevolg dat de kernen Oud-Vossemeer en Sint-Annaland rechtsreeks verbonden zijn met Sint-Maartensdijk, waar het gemeentehuis is ge huisvest. Viermaal per dag rijdt de bus dus door naar Sint-Maartensdijk en vertrekt hij ook uit deze plaats: Vaststelling uitslag gemeenteraads verkiezing. Het Centraal stembureau voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad zal een zitting houden in het ge meentehuis te Sint-Maartensdijk op vrijdag 2 juni a s 's och tends om 10 15 uur, ten einde de uitslag van de op 31 mei 1978 gehouden verkiezing van de leden van de raad vast te stellen Sint-Maartensdijk, 1 juni 1978 De wnd voorzitter van het Centraal stembureau van de ge meente Tholen Aankomst Sint-Maartensdijk vertrek Sint-Maartensdijk 9.08 uur 9.35 uur 10.08 uur 10.35 uur 1 6.08 uur 1 6.35 uur 1 7.08 uur 1 7.35 uur Vanuit Sint-Maartensdijk rijdt deze bus dus via Sint-Annaland, Oud- Vossemeer en Tholen naar Bergen op Zoom. De bewoners van Stavenisse kunnen gebruik blijven maken van de zuidelijke busverbinding via Sint-Maartensdijk, Scherpenisse, Poort vliet en Tholen. Een dienstregeling is verkrijgbaar in de bussen van de TAD en op het gemeentehuis. KRABBENKREEK In deze rubriek is er al regelmatig op gewezen dat het verboden is honden los te laten lopen Er blijken hier en daar echter wat misverstanden over dit verbod te bestaan. Is het nu beperkt tot de bebouwde kom of ook er buiten? Voor de duidelijkheid: in principe is het voor de gehele gemeente verboden honden los te laten lopen Binnen de bebouwde kom mag het alleen op afgesloten erven Buiten de bebouwde kom is het alleen verboden op verharde wegen U mag de hond dus wel in een aan u toebehorende wei laten lopen, maar dan alleen als er voldoende toezicht is Er wordt dus van u verwacht dat de hond teruggeroepen kan worden als anderen last van hem hebben! Ter gemeentesecretarie kan geplaatst worden een aankomend medewerk(st)er. Indiensttreding: zo spoedig mogelijk Salaris: nader overeen te komen. Diploma mavo en type-diploma zijn vereist. Sollicitaties kunnen binnen 10 dagen na het ver schijnen van dit blad worden gezonden aan Burge meester en wethouders van Tholen, Markt 1-4, 4695 CE Sint-Maartensdijk. Meditatie Hand. 19:20 "Alzo wies het Woord des Heeren met macht en nam de overhand". Wat kan men zeggen van de tijd na het eerste Pinksterfeest van de kerk: Alzo wies het Woord des Heeren. De Heilige Geest was uitgestort in de gemeente. En de apostelen waren gaan getuigen. Eerst in Palestina en later daarbuiten. En de gevolgen worden zichtbaar: over al onstaan kerken. In Antiochië, in Klein-Azië, in Griekenland. Alzo wies het Woord. Maar wie nu denkt, dat alles gemakke lijk ging, vergist zich. Er staat: "Alzo", "alzo wies het Woord des Heeren". Waar het Woord Gods verkondigd wordt, gaat het nooit vanzelf. De ver kondiging stuit steeds op allerlei weer standen. Maar ook zal er instemming zijn. We lezen er steeds van in het boek der Handelingen der Apostelen. Sommige mensen nemen het evangelie aan en anderen verwerpen het. Er zijn ook steeds twee krachten aan het werk. Aan de ene kant is er het getuige nis van de apostelen. En door de apos telen werkt de Heilige Geest. Tegenover deze kracht werkt is er een andere. Steeds zien wij deze ook bezig, als wij het boek der Handelingen lezen. Het is de kracht van Satan. Van de apostelen lezen wij, dat zij ver vuld werden met de Heilige Geest. Maar van Satan lezen wij niet minder. De duivel vervult het hart van Ananias en Saffira. En op Cyprus moet Paulus tot Elymas zeggen: Gij kind des duivels. Tegenover het werk van de Heilige Geest is er het werk van Satan. Dat zien wij ook in Hand. 19. Want het Woord des Heeren wies alzo, staat er te lezen. En wij lezen dit pas, als er het een en ander gebeurd is. Wij bevinden ons in Efeze. Daar heeft Paulus het Evangelie verkondigd. En hij doet er ook tal van wonderen. Zodat wij lezen: God deed ongewone krachten door de handen van Paulus. En nu zijn er in Efeze mensen, die de kunst van Paulus denken afgekeken te hebben. Het zijn 7 broers, zonen van een Joods overpriester. Zij gaan naar het huis van een man, die bezeten is door de boze geest. En zij zeggen: Wij bezweren U bij Jezus, die Paulus predikt. Inderdaad, deze mannen kennen de naam, waarop het aankomt, de naam van Jezus Christus. Er is één naam onder de hemel gegeven, waardoor wij zalig moeten worden. Desondanks ontbreekt er iets. En dat is: de mannen hebben geen geloof. Ze noemen de naam, maar zij hebben de Heere Jezus niet lief. Net zoals zoveel mensen in onze tijd. Zij noemen de naam van God in hun vloeken. Maar zij hebben Hem niet lief. Overigens, binnen de kerk komt het on geloof ook voor. De Heere Jezus moest eens zeggen tot zijn eigen discipelen: "om uws ongeloofs wil". De discipelen konden toen vanwege hun ongeloof de duivel niet uitwerpen. Met de duiveluitbanners uit deze ge schiedenis loopt het slecht af. Op de vraag van de boze geest: "wie zijt gij?", lezen wij geen antwoord. Zij konden ook niet antwoorden: "Ik ben het eigendom van Jezus Christus." Maar de man met de boze geest springt op de zonen van Sceva. En het slot van de duiveluitban- ning is dat de broers naakt en gewond het huis uitvluchten. De geschiedenis wordt bekend en men maakt de naam van de Heere Jezus groot. Er waren ook mensen, die vroeger al tot geloof waren gekomen en nu van de gebeurtenissen hoorden. Onder hen zijn er, die tot het openlijk belijden van hun verkeerde handelingen komen. Wellicht hadden deze mensen nog iets van het heidense bijgeloof vastgehou den, hoewel zij reeds tot geloof gekomen waren. Het breken met de afgoden, het radicaal breken ermee, wie heeft dat in zijn leven al gedaan? Het sluiten van compromis sen is puur menselijk. Hebt u al genoeg weggedaan uit uw leven? Immers: Wat uit het geloof niet is, dat is zonde. In Efeze gaat het radicaal toe. Men be lijdt zijn slechte daden. En slechte boe ken verbrandt men. Er gaat voor tien duizenden guldens het vuur in. Begrijpt U nu, dat er staat: "Alzo wies het Woord des Heeren en nam de over hand". Vele mensen raakten dus onder het beslag van de verkondiging van het Woord des Heeren. Het Woord van de gestorven en opgestane Heere Jezus. Het is het Woord aangaande de vergevinq van de zonden in het bloed van Christus. Datzelfde Woord gaat ook nu nog uit. Dat kan ook nu nog wassen. En dit is het geval, als er nog mensen zijn, die het aannemen en die hun hart en leven overgeven aan Jezus Christus. A.B. Cysouw, Sint-Philipsland. Mil NOOK 11 Zuid-Ooslsingcl 43 l el. 34368 BERGEN OP ZOOM Na bijna tweeduizend jaar hebben velen van de in de verstrooiing levende Joden dankzij de proklamatie van een vrije staat Israël op 14 mei 1948 eindelijk weer een eigen thuis gevonden. De lang gekoesterde hoop van vele onder de ballingschap zuchtende generaties ging op dat moment in vervulling. Hoe zeer was de gedwongen periode van rond zwerven immers gekentekend door de meest onmenselijke vervolgingen. Die eeuwenlange barbaarse bejegening had wel zijn meest trieste dieptepunt gekre gen in de vernietigingsprogramma's van het nationaal-socialisme tijdens de tweede wereldoorlog. Het stemt tot dankbaarheid, dat vele christenen de dertigste verjaardag van de staat Israël met intense blijdschap hebben meegevierd. Hoe zeer het ook geboden is terwille van de gerechtigheid een genuanceerd oordeel uit te spreken over de politieke situatie in het Mid den-Oosten, toch zullen we ertoe verp licht zijn om dit te doen in een kritische verbondenheid met Israël. Wanneer we ons een te grote distantie tot dit volk veroorloven, is het beslist niet dénk- beeldig dat we opnieuw angstig dicht in de buurt komen van het anti-semitisme. Zeker in de laatste tijd werden we daar op zo'n onaangename manier mee ge- konfronteerd. Het zou onjuist zijn als de christelijke gemeente zich alleen door schuldgevoe lens zou genoodzaakt zien tot een loyale houding ten aanzien van Israël. Ook al spelen frustraties wat het gebeurde in het nog zo recente verleden aangaat be slist een rol, toch gaat.daar oneindig ver boven uit het in de bijbel verankerde besef, dat God nog bijzondere bedoe lingen heeft met zijn volk. Het ontstaan van de joodse staat heeft telkens op nieuw de vraag opgeroepen of we hier te doen hebben met een realisering van de nog onvervulde profetieën uit de heilige Schrift. Het bepaald wereldlijke karakter van de Israëlische staat vormt uiteraard de gro te moeilijkheid bij de beantwoording van deze kwestie. Er ontstond reeds di- rekt een felle diskussie in 1948 over de slotformule van de onafhankelijkheids verklaring, die David Ben Goerion zou voorlezen. De groepering rond rabbijn Fishman Maimon begeerde, dat on dubbelzinnig de afhankelijkheid van God tot uitdrukking gebracht zou wor den, terwijl Aaron Zishling en zijn poli tieke vrienden uit de arbeiderspartij verklaarden dat het voor hen onmoge lijk was om een document te onderteke nen waarin gerefereerd werd aan een God in wie ze niet geloofden. Al heeft Israël dan geen uitgesproken godsdienstige grondslag, toch behoeft dit niet ons ervan te weerhouden om te erkennen dat we in het bestaan van deze staat een wonder van Gods hand zien. Wat ieder voor onmogelijk had gehou den, was gebeurd. God maakte ruimte voor zijn volk. Zou die God niet bij machte zijn om op Zijn tijd en op Zijn wijze Israël te brengen tot de erkenning van Messias Jezus van Nazareth? Langzaam maar zeker wordt gelukkig steeds meer in de kerk erkend, dat er een aparte plaats voor Israël blijft in de ge schiedenis van Gods heilshandelen. T.e- veel is er in het verleden van uitgegaan, dat het allemaal zou draaien om het zo genaamde geestelijke Israël. Niemand zal kunnen ontkennen, dat de gemeente van Christus na het wegbreken van de tussenmuur mag delen in de rijke belof ten. Dit wil echter geenszins zeggen dat hiermee een einde is gekomen aan de bijzondere positie van Israël als uitver koren volk. De apostel Paulus heeft zich met de vraag van de ver.kiezing van Israël in tensief bezig gehouden iZ de hoofd stukken negen tot elf van de Romeinen brief. Als hij overweegt of God zijn volk heeft verstoten, dan werpt hij deze ge-« dachte mijlenver van zich door uit te roepen: Dat zij verre! Hoewel het uiterst betreurenswaardige heeft plaatsgevon den, dat Israël de Messias heeft verwor pen, betaalt God toch niet in gelijke munt terug. De genadegiften en roeping van God zijn onberouwelijk. Paulus spreekt over een verborgenheid, name lijk dat de verharding die voor een deel over Israël gekomen is, totdat de volheid der heidenen zal zijn ingegaan. En alzó zal geheel Israël zalig worden. Onmis kenbaar wordt hier de voorstelling van een geestelijk Israël uit joden en heide nen gelogenstraft. Wanneer dit immers korrekt zou wezen, behoefde Paulus niet over een verborgenheid (rysterie) te schrijven. Tenslotte is het goed om te beklemto nen, dat er geen verwachting kan zijn voor het volk Israël afgezien van de er kenning van Jezus de Messias. Wanneer er namelijk sprake zou zijn van twee af zonderlijke wegen voor de kerk en de synagoge had Paulus niet zo behoeven te worstelen voor het behoud van zijn volk. Dit mag ons er aan de andere kant niet toe brengen om de scheiding tussen kerk en Israël onverantwoord te benadruk ken. Het gaat om twee zonen van het zelfde huis immers. We bedrijven geen zending in Israël, maar willen het getui gende gesprek voeren. Zeer raak for muleerde ds. S. Gerssen als stelling bij zijn op de onafhankelijkheidsdag ver dedigde dissertatie over "Modern Zio nisme en Christelijke theologie": "Wie niet rakelings langs de verzoeking gaat van een twee-wegenleer volgens welke jodendom en christendom ieder hun ei gen weg met en tot God gaan, zoals o.a. Franz Rosenzweig het formuleerde, is onbekwaam tot het gesprek tussen de kerk en het joodse volk". G.H. Abma, Poortvliet. THOLEN vr. 9 juni: Verenigingsgebouw 10 tot 12 uur en van 13 tot 14 uur herkeuring maten' gewichten en meetwerktuigen. SINT MAARTENSDIJK do.8 juni: vm kleuterschool Radda Bar- nenstr, van 10 tot 12 en van 13 tot 15.30 uur herkeuring maten, gewichten en meetwerktuigen. za. lOjuni: N.A.K.S.dag SINT ANNALAND ma: 5 juni: De Gouden Leeuw half acht vergadering Rabobank, za. 10 juni: 20.00 uur Dorpshuis, dans avond. ma. 12 juni: Dorpshuis, van 10 tot 12 en van 13 tot 14.30 uur herkeuring maten, gewichten en meetwerktuigen. OUD VOSSEMEER di. 13 juni: De Vossekuil, van 10 tot 12 en van 13 tot 14 uur herkeuring maten, gewichten en meetwerktuigen. SCHERPENISSE za. 3 juni: Holland Huis, laatste maal dansen voor paren. BERGEN OP ZOOM tot 5 juni: Markiezenhof, Het Markie- zaat van Bergen op Zoom. tot 18sept: Markiezenhof, Geschiedenis van het Hof. Roxy Pastorale 1943 a.l. do.20 u, vr za 1H.45-2115 u, zo. 16,18.45, 2115 u, ma, di, wo. 20 u. Sjors, Sjimmie en de Gorilla a.l. za, zo,wo. 14 u. Magisch orgasme 18 j. do. 23 u, vr. za. 23.30 u, di wo 23 u. Postzegellieffiebbers van Tholen en Sint-Philipsland kunnen dinsdag- en donderdagavond vanaf half acht voor de laatste keer dit seizoen terecht bij de ruilavonden van de filatelistenvereni ging Delta Oost. Dinsdagavond kan men in cafe Bellevue aan de Antwerp sestraatweg 188 in Bergen op Zoom te recht. donderdagavond in het Trefpunt aan de Huybergseweg 18 in Hoogerhei- de. Het nieuwe seizoen begint 5 sep tember in Bergen op Zoom en 14 sep tember in Hoogerheide. Luxor Close encounters of the third kind 12 j. do.20 u, vr.21.15 u, za. 18.45 21.15 u, zo 16,1H.45, 21.15 u. Vrouwtjes die 'm er graag tussennemen 16 j. vr za 23.30 u. Kijk uit, we rammen je de bocht uit, 12 j.zo 14 u. De leerlingen van de huishoudschool gaan een aktie houden voor de ontwik kelingslanden. De opbrengst komt ten goede aan de Stichting Colombine, een afdeling van Unicef is. Met het geld zullen verloskoffers ge kocht worden. Verloskoffers bevatten instrumenten en materialen die nood zakelijk zijn om hulp te bieden bij een bevalling, nu vaak nog fataal voor moe der of kind. De aktie zal vrijdagmiddag 9 juni gehouden worden. De leerlingen zullen van school naar huis lopen. In ontwikkelingslanden moet men ook vaak veel lopen. Elke kilometer die ze lopen kan gesponsord worden. Leerlin gen hebben ouders, buren en vrienden gevraagd of ze een bepaald bedrag per gewandelde kilometer willen betalen. De bedragen ^ijn: 0.10, 0.25, 0.50, 0.75, of 1 per kilometer. Een leerling kan zijn kilometers meer dere keren betaald krijgen. De afstanden gelopen zullen worden zijn 15 kilometer. Ongeveer 170 leerlin gen en leerkrachten zullen meedoen, met z'n allen zullen ze 1600 kilometer lopen. Als U deze aktie wilt steunen, kunt U via leerlingen of via de school een bepaald bedrag per kilometer betalen. Bij voor baat dank voor Uw medewerking. Aan moedigingen op vrijdagmiddag 9 juni zullen op prijs gesteld worden. De oorlogsjaren door is Jacob op gezette tijden in uniform, naar als op 11 november 1918 bekend wordt, dat de Duitse keizer gevlucht is naar Nederland en het Duitse leger op instorten staat, begrijpt hij, dat de oorlog weldra ten einde zal zijn. Nog voor het eind van de maand wordt Jacob gedenobiliseerd. Hij is dan ruim acht en twintig jaren oud, in de kracht van zijn leven. En nog altijd vrijgezel. Al heeft hij sinds enige tijd een vriendinnetje in de stad, bij wie hij altijd welkom is en waar hij tot en met wordt verwend. Het zal misschien niet helemaal in de haak zijn. maar Lenie is tenslotte ongetrouwd en verdient haar geld met naaien en verstellen van kleren. Daarmee heeft ze dagwerk. Jacob heeft haar al eens een paar keer wat geld willen geven, naar dat heeft ze op besliste toon geweigerd. "Dat zou ik als een belediging beschouwen. Ik vind het fijn, als je op ongezette tijden komt, dat weetje. Ik mag je erg graag, anders liet ik vast niet toe, wat ik van jou allenaal goed vind. Maar geen geld...." Daarom neemt hij af en toe bloenen nee. Of een plant, een fles parfum, een mooie shawl. Het woord "trouwen" komt nooit ter sprake. Jacob gaat naar haar toe als hij er behoefte aan heeft uit te rusten. Weg van iedereen. Lenie kent hem nu en verschaft hem alles, wat hij nodig heeft. Wat de buren ervan zeggen, als Jacob een nacht bij haar blijft, kan haar nauwelijks iets schelen. Na de vrede krijgt Jacob langzamerhand genoeg van het steeds om vangrijker wordend nachtveiligheidsbedrijf. In een vakblad biedt hij het te koop aan, maar al komen er wel gegadigden, ze hebben nauwe lijks geld. Op een middag praat hij er over met Douwe Boender. Voor duizend gulden kan-ie het overnemen. Stil, datje geen duizend gulden heb, snap ik wel, maar ik zeg toch niet, datje het kontant moet betalen? Ik zal je opening van zaken geven over de laatste jaren. De hele boekhouding. Dan kun je zelf konstateren, wat er jaarlijks wordt verdiend. Tja, je zult er onderhand wel hele dagen nee zoe.t zijn, maar die dvizend gulden verdien je misschien al binnen het jaar. Zeg anders twee jaar. Dan heb je een bedrijf, waar je ruimschocts van kunt leven. Denk er naar eens over na." Douwe is ondanks deze uitleg een beetje wantrouwend. "Waarom wil je het dan kwijt' als er zoveel in verdiend wordt?" Jacob lacht. "Omdat ik eens een keer wat anders wil. Ik heb al wat in nijn hoofd, naar daar kan ik nog niet over praten. Nu ja, graag of niet. Misschien heeft Piet, mijn stiefbroer er wel zin in." Nee, Douwe vertrouwt het niet en antwoordt dus: Nee. Goed, dan niet. Jacob neemt nu Piet Vennik en Kees Blauwboer in de armen. En zegt hetzelfde prevelementje. "Duizend gulden moet ik ervoor hebben; dat is een redelijk bedrag. Jullie mogen het afbetalen. Twee keer vijfhon derd gulden in een jaar. Honderd en vijf en twintig gulden per kwar taal. Plus de gebruikelijke rente. Als je dat in drie maanden tijds niet kunt uitsparen..." Ze nemen een financiële expert in de arm, een accountant, die het bedrijf zal doorlichten. En deze geeft na een maand een gunstig rap port. Duizend gulden is vast niet teveel voor een dergelijk gezond bedrijf. Dus "gaat men naar de notaris om alles te laten beschrijven. Op 1 januari 1920 zijn Piet Vennik en Arie Blauwboer eigenaar van de Particuliere Nachtveiligheidsdienst in Alkmaar en nog een half dozijn andere steden. Een dag of veertien helpt Jacob zijn stiefbroer en diens conpagnon inwerken. Da.arna tekent hij het voor gezien, zegt: "Veel geluk, jongens!" en neemt enkele dagen vakantie, die hij bij Lenie doorbrengt. En wordt in die tijd weer op alle nogelijke manieren verwend. Want daar is Lenie een expert in. De tweede dag, na het avondeten, als ze een kop koffie drinken, zegt Jacob: "Ik ga een garage beginnen. Misschien hier in de stad, mis schien ergens anders. Ik heb al lang bekeken, dat de auto het vervoer middel van de toekomst is. Kijk maar eens door het raam." Hij wijst naar de garage, schuin aan de overkant, waar drie Ford-autobussen staan. Sinds kort rijden ze met die busjes van het Kerkplein in de stad naar Bergen. Concurrentie voor de stoomtram. A raison van vijftien cent; retour een kwartje. Lenie kijkt. Ze kent de beide ondernemers: Kooger en Anussen heten ze. Twee ondernemende zakenlieden, dat weet Lenie. En naar haar oordeel zit er wel iets in dat plan van haar vriënd Jacob. Hij zal er ook wel 't geld voor hebben. Ze bespreken het en zijn het er samen wel over eens: daar zit toekomst in. Aan het Scharloo is al enige jaren een garage; een tweede zal er zeker gauw komen, als Jacob niet spijkers met koppen weet te slaan. "Er staat een grote hal aan de Frieseweg. een eindje over de vlotbrug," vervolgt Jacob. "Dus dicht genoeg bij de stad. En ruimte om uit te breiden, als dat te zijner tijd noodzakelijk zou zijn." De volgende dag al gaat hij naar de eigenaar van de hal. die opslag plaats geweest is voor een combinatie van beurtvaarders. maar niet meer gebruikt wordt. De packetvaart heeft de meeste beurtvaarders opgekocht en bezit eigen opslagplaatsen, dus geen belangstelling voor deze hal, die nog maar enige jaren oud is. Samen net de eigenaar bekijkt hij het gebouw, waar nog een kantoortje aan verbonden is en een soort keukentje. Alles heel modern ingericht. En er is veel licht, want aan de zijkanten is glas aangebracht, zodat licht en zonlicht volop kan binnenstromen. De eigenaar wil het enkel verhuren. Jacob vraagt de jaarprijs. Die valt hen goed tegen. Hij wil liever kopen. Tenslotte worden ze het eens over een lager huurbedrag, terwijl Jacob de optie krijgt, als de eigenaar het eens wil verkopen. Dit alles wordt uiteindelijk bij de notaris vastgelegd. Jacob betaalt een jaar huur, waarvoor hij een kwitantie krijgt. Dan nenen beide mannen met een stevige handdruk afscheid. Alleen... de eigenaar, die weliswaar blij is, komt er niet achter, wat die Langereis ermee wil doen. Neg diezelfde middag loopt Jacob bij een kennis van hem aan. die in de stad een timmerwerkplaats heeft. Joop Leegwater is ongeveer even oud als Jacob. Tijdens de oorlogsjaren hebben ze elkaar een paar malen ontmoet, want Joop was eveneens sergeant. Ze geven elkaar de hand. "Druk?" vraagt Jacob, als de man. die met een reischaaf een lange balk aan het schaven is, even uitrust en het zweet van het gezicht veegt. "Matig. Heb jij soms een klus voor me?" De man zegt het lachend en het is waarschijnlijk als grap bedoeld. Als Jacob bevestigend ant woordt, raken ze in een ernstig gesprek. Joop heeft wel even tijd. Even later rijden ze samen op de fiets naar de Frieseweg. Jacob laat de hal zien. Ze lopen naar achteren, waar het kantoortje is en het keukentje. 1

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1978 | | pagina 5