THOLENDERWIJS
Inenting tegen
polio op Tholen
Officiële publicaties
informatierubriek van de gemeente tholen
Wat nu na de
gemeenteraadsverkiezingen?
WIJZIGING
BUSDIENSTEN TAD
KAA BEE
PAK EVEN UW ZAKBOEKJE
Donderdag 1 juni 1978
EENDRACHTBODE
SPREEKUREN B. EN W.
Spreekuur woningstichting
Honden mogen écht niet loslopen
OVERDENKING
VLOERBEDEKKING
GRATIS GELEGD
OVERWEGING
Sjaloom voor Israël
Postzegels ruilen
Leerlingen
"Oesterschelp"
wandelen 15
kilometer voor
verloskoffers.
Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1-4 4695 CE Sint-Maartensdijk Tel. 01666-2955
In verband met de gevallen van polio die zich de laatste weken in
Nederland voordoen, worden op verschillende plaatsen in het land
acties gehouden om alsnog inenting tegen polio mogelijk te maken.
De gemeente Tholen is een van de gemeenten die met enkele dorpen
ónder het minimum inentingspercentage blijft: Scherpenisse en Sta-
venisse blijven duidelijk onder de 80%. Dit wil zeggen dat een relatief
groot deel van de bevolking in deze plaatsen niét tegen polio is in
geënt. De kans op een epidemie is dan des te groter.
Op verzoek van de Inspecteur voor de Volksgezondheid in Zeeland
vindt er daarom ook op Tholen een inentingsactie plaats, niet alleen
voor Scherpenisse, en Stavenisse, maar voor alle inwoners van Tho
len.
Aangezien er geen polio-vaccins zijn, wordt er ingeënt met de zoge
naamde D.K.P.-prik: een gecombineerde prik voor difterie, tetanus en
polio. Degenen die komen, worden genoteerd en worden na een
'maand voor een tweede prik opgeroepen. Na zes maanden krijgt men
een oproep voor de derde prik.
Deze inentingsactie is bestemd voor die personen t/ m 26 jaar, die niet
zijn ingeënt tegen polio, onvolledig zijn ingeënt of niet zeker zijn van
inenting.
Ouderen dan 26 jaar worden niet ingeënt, aangezien
zij in de regel voldoende afweerstoffen hebben. Twijfelt men toch, dan
ian men altijd bij de huisarts langslopen.
Huisartsen De huisartsen op Tholen verzorgden de inenting in de
Groene Kruisgebouwen (behalve in Scherpenisse).
Neemt u uw inentingsboekje of inentingskaart (indien aanwezig) mee?
De inenting tenslotte is kosteloos, en natuurlijk geheel vrijwillig
•v
Wanneer en waar? De inenting vindt als volgt plaats:
THOLEN vrijdagmiddag 2 juni 14.00 uur, Groene Kruisgebouw,
Molenvlietsestraat 11
POORTVLIET woensdagavond 7 juni 19.30 uur, Groene Kruisge
bouw, Bernhardstraat 2.
SCHERPENISSE maandagavond 5 juni 19.30 uur op praktijkadres
van dr. R H. Padt, Langeweg 42.
SINT-MAARTENSDIJK vrijdagmiddag 2 juni 13.30 uur, Groene
Kruisgebouw, Dr. Tazelaarstraat 1
STAVENISSE donderdagavond 9 juni 19.30 uur, Groene Kruisge
bouw, Prinses Margrietstraat 3 19.00 uur, Groene Kruisgebóuw,
Tuinstraat 30
OUD-VOSSEMEER dinsdagavond 6 juni 19.00 uur, Groene Kruis
gebouw, Raadhuisstraat 1
Heeft u vragen omtrent deze inentingsactie, belt u dan even naar het
gemeentehuis: tel. 01 666-2955.
Gisteren, 31 mei, hebben de verkiezingen voor de gemeenteraad
plaats gevonden. Elders in deze Eendrachtbode kunt u de uitslag
daarvan voor Tholen lezen. In deze rubriek treft u voorts de aankondi
ging aan van de datum waarop de officiële uitslag van deze verkiezin
gen zal worden vastgesteld. Volgens de wet kan de gemeenteraad in
nieuwe samenstelling pas in de eerste week van september bijeenko
men. Tot die tijd blijven de huidige gemeenteraadsleden gewoon in
functie, ook volgens de oude verhoudingen.
Tijdens de eerste raadsvergadering in september worden de leden van
de nieuwe raad allen beëdigd en vinden onder meer de wethouders
verkiezingen plaats. Vanaf die vergadering wordt de invloed die de
kiezer gisteren heeft uitgeoefend, in praktijk gebracht.
De wethouders (ook loco-burgemeester C.J Moerland) houden allen maan
dagmiddag 5 juni van half vier tot half vijf spreekuur in het gemeentehuis te
Sint-Maartensdijk.
Wethouder L.JKoopman houdt voorts dinsdagmiddag 6 juni van 2 tot 3 uur in
het kantoor van gemeentewerken, Molenvlietsedijk 5 te Tholen spreekuur.
Wilt u op een ander tijdstip met een
van de wethouders een afspraak maken, belt u dan even naar het gemeente
huis, tel. 01 666-2955, toestel 37.
Iedere maandagochtend wordt er van 11 tot 1 2 uur in het gemeente
huis te Sint-Maartensd-' Sint-Maartensdijk door de stichting "Beter
Wonen"' spreekuur gehouden voor aanvragen om woonruimte.
Maandag 5 juni a s. gaat er een nieuwe dienstregeling van de TAD-
busdiensten op Tholen in. Met deze nieuwe dienstregeling komt er een
wijziging van de trajecten tot stand: op verzoek van het gemeente
bestuur vervalt de verbinding Stavenisse-Sint-Annaland op de noor
delijke buslijn en daar komt viermaal per dag de verbinding Sint-
Maartensdijk -Sint-Annaland voor in de plaats Deze wijziging heeft tot
gevolg dat de kernen Oud-Vossemeer en Sint-Annaland rechtsreeks
verbonden zijn met Sint-Maartensdijk, waar het gemeentehuis is ge
huisvest.
Viermaal per dag rijdt de bus dus door naar Sint-Maartensdijk en
vertrekt hij ook uit deze plaats:
Vaststelling uitslag gemeenteraads
verkiezing. Het Centraal stembureau voor de verkiezing van de
leden van de gemeenteraad zal een zitting houden in het ge
meentehuis te Sint-Maartensdijk op vrijdag 2 juni a s 's och
tends om 10 15 uur, ten einde de uitslag van de op 31 mei
1978 gehouden verkiezing van de leden van de raad vast te
stellen
Sint-Maartensdijk, 1 juni 1978
De wnd voorzitter van het Centraal stembureau van de ge
meente Tholen
Aankomst Sint-Maartensdijk
vertrek Sint-Maartensdijk
9.08 uur
9.35 uur
10.08 uur
10.35 uur
1 6.08 uur
1 6.35 uur
1 7.08 uur
1 7.35 uur
Vanuit Sint-Maartensdijk rijdt deze bus dus via Sint-Annaland, Oud-
Vossemeer en Tholen naar Bergen op Zoom.
De bewoners van Stavenisse kunnen gebruik blijven maken van de
zuidelijke busverbinding via Sint-Maartensdijk, Scherpenisse, Poort
vliet en Tholen.
Een dienstregeling is verkrijgbaar in de bussen van de TAD en op het
gemeentehuis.
KRABBENKREEK
In deze rubriek is er al regelmatig op gewezen dat het verboden is
honden los te laten lopen
Er blijken hier en daar echter wat misverstanden over dit verbod te
bestaan. Is het nu beperkt tot de bebouwde kom of ook er buiten? Voor
de duidelijkheid: in principe is het voor de gehele gemeente
verboden honden los te laten lopen
Binnen de bebouwde kom mag het alleen op afgesloten erven Buiten
de bebouwde kom is het alleen verboden op verharde wegen U mag
de hond dus wel in een aan u toebehorende wei laten lopen, maar dan
alleen als er voldoende toezicht is Er wordt dus van u verwacht dat de
hond teruggeroepen kan worden als anderen last van hem hebben!
Ter gemeentesecretarie kan geplaatst worden een
aankomend medewerk(st)er.
Indiensttreding: zo spoedig mogelijk
Salaris: nader overeen te komen.
Diploma mavo en type-diploma zijn vereist.
Sollicitaties kunnen binnen 10 dagen na het ver
schijnen van dit blad worden gezonden aan Burge
meester en wethouders van Tholen, Markt 1-4,
4695 CE Sint-Maartensdijk.
Meditatie Hand. 19:20 "Alzo wies het
Woord des Heeren met macht en nam de
overhand".
Wat kan men zeggen van de tijd na het
eerste Pinksterfeest van de kerk: Alzo
wies het Woord des Heeren. De Heilige
Geest was uitgestort in de gemeente. En
de apostelen waren gaan getuigen. Eerst
in Palestina en later daarbuiten.
En de gevolgen worden zichtbaar: over
al onstaan kerken. In Antiochië, in
Klein-Azië, in Griekenland. Alzo wies
het Woord.
Maar wie nu denkt, dat alles gemakke
lijk ging, vergist zich.
Er staat: "Alzo", "alzo wies het Woord
des Heeren".
Waar het Woord Gods verkondigd
wordt, gaat het nooit vanzelf. De ver
kondiging stuit steeds op allerlei weer
standen. Maar ook zal er instemming
zijn. We lezen er steeds van in het boek
der Handelingen der Apostelen.
Sommige mensen nemen het evangelie
aan en anderen verwerpen het.
Er zijn ook steeds twee krachten aan het
werk. Aan de ene kant is er het getuige
nis van de apostelen. En door de apos
telen werkt de Heilige Geest.
Tegenover deze kracht werkt is er een
andere. Steeds zien wij deze ook bezig,
als wij het boek der Handelingen lezen.
Het is de kracht van Satan.
Van de apostelen lezen wij, dat zij ver
vuld werden met de Heilige Geest. Maar
van Satan lezen wij niet minder. De
duivel vervult het hart van Ananias en
Saffira. En op Cyprus moet Paulus tot
Elymas zeggen: Gij kind des duivels.
Tegenover het werk van de Heilige
Geest is er het werk van Satan.
Dat zien wij ook in Hand. 19. Want het
Woord des Heeren wies alzo, staat er te
lezen. En wij lezen dit pas, als er het een
en ander gebeurd is.
Wij bevinden ons in Efeze. Daar heeft
Paulus het Evangelie verkondigd. En hij
doet er ook tal van wonderen. Zodat wij
lezen: God deed ongewone krachten
door de handen van Paulus.
En nu zijn er in Efeze mensen, die de
kunst van Paulus denken afgekeken te
hebben. Het zijn 7 broers, zonen van een
Joods overpriester. Zij gaan naar het
huis van een man, die bezeten is door de
boze geest. En zij zeggen: Wij bezweren
U bij Jezus, die Paulus predikt.
Inderdaad, deze mannen kennen de
naam, waarop het aankomt, de naam
van Jezus Christus. Er is één naam onder
de hemel gegeven, waardoor wij zalig
moeten worden.
Desondanks ontbreekt er iets. En dat is:
de mannen hebben geen geloof. Ze
noemen de naam, maar zij hebben de
Heere Jezus niet lief. Net zoals zoveel
mensen in onze tijd. Zij noemen de
naam van God in hun vloeken. Maar zij
hebben Hem niet lief.
Overigens, binnen de kerk komt het on
geloof ook voor. De Heere Jezus moest
eens zeggen tot zijn eigen discipelen:
"om uws ongeloofs wil". De discipelen
konden toen vanwege hun ongeloof de
duivel niet uitwerpen.
Met de duiveluitbanners uit deze ge
schiedenis loopt het slecht af. Op de
vraag van de boze geest: "wie zijt gij?",
lezen wij geen antwoord. Zij konden ook
niet antwoorden: "Ik ben het eigendom
van Jezus Christus." Maar de man met
de boze geest springt op de zonen van
Sceva. En het slot van de duiveluitban-
ning is dat de broers naakt en gewond
het huis uitvluchten.
De geschiedenis wordt bekend en men
maakt de naam van de Heere Jezus
groot. Er waren ook mensen, die vroeger
al tot geloof waren gekomen en nu van
de gebeurtenissen hoorden. Onder hen
zijn er, die tot het openlijk belijden van
hun verkeerde handelingen komen.
Wellicht hadden deze mensen nog iets
van het heidense bijgeloof vastgehou
den, hoewel zij reeds tot geloof gekomen
waren.
Het breken met de afgoden, het radicaal
breken ermee, wie heeft dat in zijn leven
al gedaan? Het sluiten van compromis
sen is puur menselijk. Hebt u al genoeg
weggedaan uit uw leven? Immers: Wat
uit het geloof niet is, dat is zonde.
In Efeze gaat het radicaal toe. Men be
lijdt zijn slechte daden. En slechte boe
ken verbrandt men. Er gaat voor tien
duizenden guldens het vuur in.
Begrijpt U nu, dat er staat: "Alzo wies
het Woord des Heeren en nam de over
hand". Vele mensen raakten dus onder
het beslag van de verkondiging van het
Woord des Heeren. Het Woord van de
gestorven en opgestane Heere Jezus. Het
is het Woord aangaande de vergevinq
van de zonden in het bloed van Christus.
Datzelfde Woord gaat ook nu nog uit.
Dat kan ook nu nog wassen. En dit is het
geval, als er nog mensen zijn, die het
aannemen en die hun hart en leven
overgeven aan Jezus Christus.
A.B. Cysouw,
Sint-Philipsland.
Mil NOOK 11
Zuid-Ooslsingcl 43 l el. 34368
BERGEN OP ZOOM
Na bijna tweeduizend jaar hebben velen
van de in de verstrooiing levende Joden
dankzij de proklamatie van een vrije
staat Israël op 14 mei 1948 eindelijk
weer een eigen thuis gevonden. De lang
gekoesterde hoop van vele onder de
ballingschap zuchtende generaties ging
op dat moment in vervulling. Hoe zeer
was de gedwongen periode van rond
zwerven immers gekentekend door de
meest onmenselijke vervolgingen. Die
eeuwenlange barbaarse bejegening had
wel zijn meest trieste dieptepunt gekre
gen in de vernietigingsprogramma's van
het nationaal-socialisme tijdens de
tweede wereldoorlog.
Het stemt tot dankbaarheid, dat vele
christenen de dertigste verjaardag van
de staat Israël met intense blijdschap
hebben meegevierd. Hoe zeer het ook
geboden is terwille van de gerechtigheid
een genuanceerd oordeel uit te spreken
over de politieke situatie in het Mid
den-Oosten, toch zullen we ertoe verp
licht zijn om dit te doen in een kritische
verbondenheid met Israël. Wanneer we
ons een te grote distantie tot dit volk
veroorloven, is het beslist niet dénk-
beeldig dat we opnieuw angstig dicht in
de buurt komen van het anti-semitisme.
Zeker in de laatste tijd werden we daar
op zo'n onaangename manier mee ge-
konfronteerd.
Het zou onjuist zijn als de christelijke
gemeente zich alleen door schuldgevoe
lens zou genoodzaakt zien tot een loyale
houding ten aanzien van Israël. Ook al
spelen frustraties wat het gebeurde in
het nog zo recente verleden aangaat be
slist een rol, toch gaat.daar oneindig ver
boven uit het in de bijbel verankerde
besef, dat God nog bijzondere bedoe
lingen heeft met zijn volk. Het ontstaan
van de joodse staat heeft telkens op
nieuw de vraag opgeroepen of we hier te
doen hebben met een realisering van de
nog onvervulde profetieën uit de heilige
Schrift.
Het bepaald wereldlijke karakter van de
Israëlische staat vormt uiteraard de gro
te moeilijkheid bij de beantwoording
van deze kwestie. Er ontstond reeds di-
rekt een felle diskussie in 1948 over de
slotformule van de onafhankelijkheids
verklaring, die David Ben Goerion zou
voorlezen. De groepering rond rabbijn
Fishman Maimon begeerde, dat on
dubbelzinnig de afhankelijkheid van
God tot uitdrukking gebracht zou wor
den, terwijl Aaron Zishling en zijn poli
tieke vrienden uit de arbeiderspartij
verklaarden dat het voor hen onmoge
lijk was om een document te onderteke
nen waarin gerefereerd werd aan een
God in wie ze niet geloofden.
Al heeft Israël dan geen uitgesproken
godsdienstige grondslag, toch behoeft
dit niet ons ervan te weerhouden om te
erkennen dat we in het bestaan van deze
staat een wonder van Gods hand zien.
Wat ieder voor onmogelijk had gehou
den, was gebeurd. God maakte ruimte
voor zijn volk. Zou die God niet bij
machte zijn om op Zijn tijd en op Zijn
wijze Israël te brengen tot de erkenning
van Messias Jezus van Nazareth?
Langzaam maar zeker wordt gelukkig
steeds meer in de kerk erkend, dat er een
aparte plaats voor Israël blijft in de ge
schiedenis van Gods heilshandelen. T.e-
veel is er in het verleden van uitgegaan,
dat het allemaal zou draaien om het zo
genaamde geestelijke Israël. Niemand
zal kunnen ontkennen, dat de gemeente
van Christus na het wegbreken van de
tussenmuur mag delen in de rijke belof
ten. Dit wil echter geenszins zeggen dat
hiermee een einde is gekomen aan de
bijzondere positie van Israël als uitver
koren volk.
De apostel Paulus heeft zich met de
vraag van de ver.kiezing van Israël in
tensief bezig gehouden iZ de hoofd
stukken negen tot elf van de Romeinen
brief. Als hij overweegt of God zijn volk
heeft verstoten, dan werpt hij deze ge-«
dachte mijlenver van zich door uit te
roepen: Dat zij verre! Hoewel het uiterst
betreurenswaardige heeft plaatsgevon
den, dat Israël de Messias heeft verwor
pen, betaalt God toch niet in gelijke
munt terug. De genadegiften en roeping
van God zijn onberouwelijk. Paulus
spreekt over een verborgenheid, name
lijk dat de verharding die voor een deel
over Israël gekomen is, totdat de volheid
der heidenen zal zijn ingegaan. En alzó
zal geheel Israël zalig worden. Onmis
kenbaar wordt hier de voorstelling van
een geestelijk Israël uit joden en heide
nen gelogenstraft. Wanneer dit immers
korrekt zou wezen, behoefde Paulus niet
over een verborgenheid (rysterie) te
schrijven.
Tenslotte is het goed om te beklemto
nen, dat er geen verwachting kan zijn
voor het volk Israël afgezien van de er
kenning van Jezus de Messias. Wanneer
er namelijk sprake zou zijn van twee af
zonderlijke wegen voor de kerk en de
synagoge had Paulus niet zo behoeven te
worstelen voor het behoud van zijn volk.
Dit mag ons er aan de andere kant niet
toe brengen om de scheiding tussen kerk
en Israël onverantwoord te benadruk
ken. Het gaat om twee zonen van het
zelfde huis immers. We bedrijven geen
zending in Israël, maar willen het getui
gende gesprek voeren. Zeer raak for
muleerde ds. S. Gerssen als stelling bij
zijn op de onafhankelijkheidsdag ver
dedigde dissertatie over "Modern Zio
nisme en Christelijke theologie": "Wie
niet rakelings langs de verzoeking gaat
van een twee-wegenleer volgens welke
jodendom en christendom ieder hun ei
gen weg met en tot God gaan, zoals o.a.
Franz Rosenzweig het formuleerde, is
onbekwaam tot het gesprek tussen de
kerk en het joodse volk".
G.H. Abma, Poortvliet.
THOLEN
vr. 9 juni: Verenigingsgebouw 10 tot 12
uur en van 13 tot 14 uur herkeuring
maten' gewichten en meetwerktuigen.
SINT MAARTENSDIJK
do.8 juni: vm kleuterschool Radda Bar-
nenstr, van 10 tot 12 en van 13 tot 15.30
uur herkeuring maten, gewichten en
meetwerktuigen.
za. lOjuni: N.A.K.S.dag
SINT ANNALAND
ma: 5 juni: De Gouden Leeuw half acht
vergadering Rabobank,
za. 10 juni: 20.00 uur Dorpshuis, dans
avond.
ma. 12 juni: Dorpshuis, van 10 tot 12 en
van 13 tot 14.30 uur herkeuring maten,
gewichten en meetwerktuigen.
OUD VOSSEMEER
di. 13 juni: De Vossekuil, van 10 tot 12
en van 13 tot 14 uur herkeuring maten,
gewichten en meetwerktuigen.
SCHERPENISSE
za. 3 juni: Holland Huis, laatste maal
dansen voor paren.
BERGEN OP ZOOM
tot 5 juni: Markiezenhof, Het Markie-
zaat van Bergen op Zoom.
tot 18sept: Markiezenhof, Geschiedenis
van het Hof.
Roxy
Pastorale 1943 a.l. do.20 u, vr za
1H.45-2115 u, zo. 16,18.45, 2115 u, ma,
di, wo. 20 u.
Sjors, Sjimmie en de Gorilla a.l. za,
zo,wo. 14 u.
Magisch orgasme 18 j. do. 23 u, vr. za.
23.30 u, di wo 23 u.
Postzegellieffiebbers van Tholen en
Sint-Philipsland kunnen dinsdag- en
donderdagavond vanaf half acht voor
de laatste keer dit seizoen terecht bij de
ruilavonden van de filatelistenvereni
ging Delta Oost. Dinsdagavond kan
men in cafe Bellevue aan de Antwerp
sestraatweg 188 in Bergen op Zoom te
recht. donderdagavond in het Trefpunt
aan de Huybergseweg 18 in Hoogerhei-
de. Het nieuwe seizoen begint 5 sep
tember in Bergen op Zoom en 14 sep
tember in Hoogerheide.
Luxor
Close encounters of the third kind 12 j.
do.20 u, vr.21.15 u, za. 18.45 21.15 u,
zo 16,1H.45, 21.15 u.
Vrouwtjes die 'm er graag tussennemen
16 j. vr za 23.30 u.
Kijk uit, we rammen je de bocht uit, 12
j.zo 14 u.
De leerlingen van de huishoudschool
gaan een aktie houden voor de ontwik
kelingslanden. De opbrengst komt ten
goede aan de Stichting Colombine, een
afdeling van Unicef is.
Met het geld zullen verloskoffers ge
kocht worden. Verloskoffers bevatten
instrumenten en materialen die nood
zakelijk zijn om hulp te bieden bij een
bevalling, nu vaak nog fataal voor moe
der of kind. De aktie zal vrijdagmiddag
9 juni gehouden worden. De leerlingen
zullen van school naar huis lopen. In
ontwikkelingslanden moet men ook
vaak veel lopen. Elke kilometer die ze
lopen kan gesponsord worden. Leerlin
gen hebben ouders, buren en vrienden
gevraagd of ze een bepaald bedrag per
gewandelde kilometer willen betalen.
De bedragen ^ijn: 0.10, 0.25,
0.50, 0.75, of 1 per kilometer.
Een leerling kan zijn kilometers meer
dere keren betaald krijgen.
De afstanden gelopen zullen worden
zijn 15 kilometer. Ongeveer 170 leerlin
gen en leerkrachten zullen meedoen,
met z'n allen zullen ze 1600 kilometer
lopen.
Als U deze aktie wilt steunen, kunt U via
leerlingen of via de school een bepaald
bedrag per kilometer betalen. Bij voor
baat dank voor Uw medewerking. Aan
moedigingen op vrijdagmiddag 9 juni
zullen op prijs gesteld worden.
De oorlogsjaren door is Jacob op gezette tijden in uniform, naar als op
11 november 1918 bekend wordt, dat de Duitse keizer gevlucht is naar
Nederland en het Duitse leger op instorten staat, begrijpt hij, dat de
oorlog weldra ten einde zal zijn. Nog voor het eind van de maand wordt
Jacob gedenobiliseerd. Hij is dan ruim acht en twintig jaren oud, in de
kracht van zijn leven. En nog altijd vrijgezel. Al heeft hij sinds enige
tijd een vriendinnetje in de stad, bij wie hij altijd welkom is en waar hij
tot en met wordt verwend. Het zal misschien niet helemaal in de haak
zijn. maar Lenie is tenslotte ongetrouwd en verdient haar geld met
naaien en verstellen van kleren. Daarmee heeft ze dagwerk. Jacob
heeft haar al eens een paar keer wat geld willen geven, naar dat heeft ze
op besliste toon geweigerd. "Dat zou ik als een belediging beschouwen.
Ik vind het fijn, als je op ongezette tijden komt, dat weetje. Ik mag je
erg graag, anders liet ik vast niet toe, wat ik van jou allenaal goed vind.
Maar geen geld...."
Daarom neemt hij af en toe bloenen nee. Of een plant, een fles parfum,
een mooie shawl. Het woord "trouwen" komt nooit ter sprake. Jacob
gaat naar haar toe als hij er behoefte aan heeft uit te rusten. Weg van
iedereen. Lenie kent hem nu en verschaft hem alles, wat hij nodig
heeft. Wat de buren ervan zeggen, als Jacob een nacht bij haar blijft,
kan haar nauwelijks iets schelen.
Na de vrede krijgt Jacob langzamerhand genoeg van het steeds om
vangrijker wordend nachtveiligheidsbedrijf. In een vakblad biedt hij
het te koop aan, maar al komen er wel gegadigden, ze hebben nauwe
lijks geld. Op een middag praat hij er over met Douwe Boender.
Voor duizend gulden kan-ie het overnemen. Stil, datje geen duizend
gulden heb, snap ik wel, maar ik zeg toch niet, datje het kontant moet
betalen? Ik zal je opening van zaken geven over de laatste jaren. De
hele boekhouding. Dan kun je zelf konstateren, wat er jaarlijks wordt
verdiend. Tja, je zult er onderhand wel hele dagen nee zoe.t zijn, maar
die dvizend gulden verdien je misschien al binnen het jaar. Zeg anders
twee jaar. Dan heb je een bedrijf, waar je ruimschocts van kunt leven.
Denk er naar eens over na."
Douwe is ondanks deze uitleg een beetje wantrouwend. "Waarom wil
je het dan kwijt' als er zoveel in verdiend wordt?"
Jacob lacht. "Omdat ik eens een keer wat anders wil. Ik heb al wat in
nijn hoofd, naar daar kan ik nog niet over praten. Nu ja, graag of niet.
Misschien heeft Piet, mijn stiefbroer er wel zin in."
Nee, Douwe vertrouwt het niet en antwoordt dus: Nee. Goed, dan niet.
Jacob neemt nu Piet Vennik en Kees Blauwboer in de armen. En zegt
hetzelfde prevelementje. "Duizend gulden moet ik ervoor hebben; dat
is een redelijk bedrag. Jullie mogen het afbetalen. Twee keer vijfhon
derd gulden in een jaar. Honderd en vijf en twintig gulden per kwar
taal. Plus de gebruikelijke rente. Als je dat in drie maanden tijds niet
kunt uitsparen..."
Ze nemen een financiële expert in de arm, een accountant, die het
bedrijf zal doorlichten. En deze geeft na een maand een gunstig rap
port. Duizend gulden is vast niet teveel voor een dergelijk gezond
bedrijf. Dus "gaat men naar de notaris om alles te laten beschrijven. Op
1 januari 1920 zijn Piet Vennik en Arie Blauwboer eigenaar van de
Particuliere Nachtveiligheidsdienst in Alkmaar en nog een half dozijn
andere steden. Een dag of veertien helpt Jacob zijn stiefbroer en diens
conpagnon inwerken. Da.arna tekent hij het voor gezien, zegt: "Veel
geluk, jongens!" en neemt enkele dagen vakantie, die hij bij Lenie
doorbrengt. En wordt in die tijd weer op alle nogelijke manieren
verwend. Want daar is Lenie een expert in.
De tweede dag, na het avondeten, als ze een kop koffie drinken, zegt
Jacob: "Ik ga een garage beginnen. Misschien hier in de stad, mis
schien ergens anders. Ik heb al lang bekeken, dat de auto het vervoer
middel van de toekomst is. Kijk maar eens door het raam." Hij wijst
naar de garage, schuin aan de overkant, waar drie Ford-autobussen
staan. Sinds kort rijden ze met die busjes van het Kerkplein in de stad
naar Bergen. Concurrentie voor de stoomtram. A raison van vijftien
cent; retour een kwartje. Lenie kijkt. Ze kent de beide ondernemers:
Kooger en Anussen heten ze. Twee ondernemende zakenlieden, dat
weet Lenie. En
naar haar oordeel zit er wel iets in dat plan van haar vriënd Jacob. Hij
zal er ook wel 't geld voor hebben. Ze bespreken het en zijn het er
samen wel over eens: daar zit toekomst in. Aan het Scharloo is al enige
jaren een garage; een tweede zal er zeker gauw komen, als Jacob niet
spijkers met koppen weet te slaan.
"Er staat een grote hal aan de Frieseweg. een eindje over de vlotbrug,"
vervolgt Jacob. "Dus dicht genoeg bij de stad. En ruimte om uit te
breiden, als dat te zijner tijd noodzakelijk zou zijn."
De volgende dag al gaat hij naar de eigenaar van de hal. die opslag
plaats geweest is voor een combinatie van beurtvaarders. maar niet
meer gebruikt wordt. De packetvaart heeft de meeste beurtvaarders
opgekocht en bezit eigen opslagplaatsen, dus geen belangstelling voor
deze hal, die nog maar enige jaren oud is. Samen net de eigenaar
bekijkt hij het gebouw, waar nog een kantoortje aan verbonden is en
een soort keukentje. Alles heel modern ingericht. En er is veel licht,
want aan de zijkanten is glas aangebracht, zodat licht en zonlicht volop
kan binnenstromen.
De eigenaar wil het enkel verhuren. Jacob vraagt de jaarprijs. Die valt
hen goed tegen. Hij wil liever kopen. Tenslotte worden ze het eens over
een lager huurbedrag, terwijl Jacob de optie krijgt, als de eigenaar het
eens wil verkopen. Dit alles wordt uiteindelijk bij de notaris vastgelegd.
Jacob betaalt een jaar huur, waarvoor hij een kwitantie krijgt. Dan
nenen beide mannen met een stevige handdruk afscheid. Alleen... de
eigenaar, die weliswaar blij is, komt er niet achter, wat die Langereis
ermee wil doen.
Neg diezelfde middag loopt Jacob bij een kennis van hem aan. die in de
stad een timmerwerkplaats heeft. Joop Leegwater is ongeveer even oud
als Jacob. Tijdens de oorlogsjaren hebben ze elkaar een paar malen
ontmoet, want Joop was eveneens sergeant. Ze geven elkaar de hand.
"Druk?" vraagt Jacob, als de man. die met een reischaaf een lange balk
aan het schaven is, even uitrust en het zweet van het gezicht veegt.
"Matig. Heb jij soms een klus voor me?" De man zegt het lachend en
het is waarschijnlijk als grap bedoeld. Als Jacob bevestigend ant
woordt, raken ze in een ernstig gesprek. Joop heeft wel even tijd. Even
later rijden ze samen op de fiets naar de Frieseweg. Jacob laat de hal
zien. Ze lopen naar achteren, waar het kantoortje is en het keukentje.
1