THOLENDERWIJS
299.-
informatierubriek van de gemeente tholen
Subsidieregeling voor
ophalen oud papier
Wie verzorgt de
wespenbestrijding?
OVERDENKING
Partij van de Arbeid
OVERWEGING
TERRORISME
W.Rikken b.v
Vrijdag 5 mei 1978
EENDRACHTBODE
5
Is uw huisnummer goed zichtbaar?
Toezicht op startplaats Tuttelhoek
IMieuwe plattegrond
Spreekuur voorzitter woningstichting
Wijziging ophalen huisvuil
SPREEKUREN B. EN W.
Wilt U meer
openheid van
bestuur?
Stemt dan
P.v.d.A.
lijst 2
Rikken b.v
brengt een zig-zag
naaimachine
STEMMEN
VAN
LEZERS
Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1-4 4695 CE Sint-Maartensdijk Tel. 01 666-2955
De gemeenteraad van Tholen heeft op 1 7 april j.l. besloten een sub
sidieregeling vast te stellen voor het ophalen van oud papier op Tho
len De prijs die voor oud papier wordt betaald, is zodanig laag ge
worden dat het voor diverse verenigingen niet meer interessant is om
op pad te gaan
De gemeenteraad overwoog onder meer dat indien deze verenigingen
stoppen met het ophalen van oud papier, de vuilnisophaaldienst een
grote hoeveelheid papier te verwerken krijgt. Voorts zullen de vereni
gingen bij de gemeente aankloppen om een subsidie, aangezien een
bron van inkomsten is weggevallen.
Om de zelfwerkzaamheid van de plaatselijke verenigingen zoveel mo
gelijk in stand te houden is besloten aan verenigingen die op dit
moment op regelmatige tijdstippen oud papier ophalen, een minimum
papier-prijs te garanderen van ƒ0,03 per kilogram. Met deze vorm van
subsidie meent de gemeenteraad het plaatselijk gemeenschapsbelang
zo goed mogelijk te dienen.
Hoe komt men in aanmerking voor subsidie?
Belangrijke voorwaarde is dat alleen verenigingen die op dit moment
op regelmatige tijden oud papier ophalen, in aanmerking komen.
Meent men aan deze voorwaarde te voldoen, dan dient men schriftelijk
aan burgemeester en wethouders van Tholen te vragen onder de
garantieregeling te mogen vallen. Naar aanleiding hiervan volgt dan
een bericht van B en W
Belangrijk is trouwens dat de verenigingen de weegbriefjes bewaren
Het subsidie wordt namelijk pas uitgekeerd als deze weegbriefjes bij
de gemeente zijn ingeleverd.
Heeft u nog nadere vragen, belt u dan even naar het gemeentehuls
(tel. 01666-2955).
Van gemeentewege wordt op ieder pand in de gemeente een huis
nummerbordje aangebracht. Sommige inwoners vinden dit bordje
minder fraai en vervangen het door een nummerbord van keramiek, of
van metaal.
Dit is toegestaan, maar hier is wel de voorwaarde aan verbonden dat
de huisnummers te allen tijde goed zichtbaar moeten zijn vanaf de
rijweg. Niet iedereen houdt zich hieraan. Verschillende instanties
hebben bij de gemeente geklaagd over het slecht zichtbaar zijn van de
huisnummers. Wilt u eens naar uw eigen bordje kijken? Is het vanaf de
rijweg te zien, hangt er geen beplanting voor, is het niet in een hoekje
weggestopt? Zo ja, wilt u het dan op een betere plek bevestigen. U
kunt natuurlijk ook het huisnummer van de gemeente gewoon laten
hangen en uw eigen bord op de door u gewenste plek bevestigen.
Het is bijna een traditie geworden dat ieder voorjaar de gemeentelijke
stortplaats Tuttelhoek bij Scherpenisse door onbekenden regelmatig
in brand wordt gestoken. Vooral dit voorjaar is het een vervelende
gewoonte geworden: in veertien dagen tijd is de stortplaats zeker
viermaal door brandstichters bezocht.
Al geruime tijd oefent de rijkspolitie in de avonduren regelmatig con
trole op de stortplaats uit, maar zelfs dat mocht niet baten.
Om deze reden is besloten van gemeentewege 's avonds meer te gaan
controleren. Het had spoedig effect: al snel werden enkele jongelui op
heterdaad betrapt. De namen zijn inmiddels aan de rijkspolitie door
gegeven.
Waarom schrijven wij dit in Tholenderwijs? We willen u erop wijzen
dat er voortaan ook 's avonds toezicht op de stortplaats wordt uit
geoefend, zodat het geen enkele zin heeft om 'iets'' op de stortplaats
uit te halen.
Het is trouwens duidelijk dat brandstichting een strafbare zaak is. Er
zijn echter personen onder ons die dat niet weten Misschien dat zij dit
lezen...
Er schijnt hier en daar nog een misverstand te bestaan over de vraag
wie op Tholen voor de bestrijding van wespen moet zorgen.
Tot voor kort zorgde de gemeente voor de wespenbestrijding. Mo-
t menteel is het echter zo geregeld dat iedereen, of u in een huurwoning
woont of in een eigen woning, wespennesten ZELF moet bestrijden.
Alleen als er hak- en breekwerk moet plaatsvinden om het nest te
verwijderen, dan kunnen huurders van woningen die bij gemeente
werken in onderhoud zijn (woningen van de stichtingen "Beter Wo
nen" en "Eiland Tholenzich tot gemeentewerken wenden
Wat moet u doen?
Als u dan zelf wespennesten moet bestrijden is het goed het volgende
te weten. U kunt het beste de invliegopeningen van het nest en alle
andere openingen alsmede de directe omgeving ervan bestuiven met
een poedervormig insecticide: propoxur (Baygon-stuif) Lindaan (Spri-
ritex-H poeder, Omyl-poeder) of carbaryl De bedoeling is dat de bin
nenkomende wespen in aanraking komen met het poeder, dat aan de
beharing van het lijf en van de poten blijft zitten en zo het nest
binnenkomt. Hierdoor wordt het broedsel en de koningin gedood Het
gebruik van dit soort poeder geeft meestal een sneller resultaat dan
het gebruik van een spuitbus met een van bovengenoemde insectici
den.
Deze handeling dienst u 's avonds of bij koel weer te verrichten, als
alle wespen in het nest zijn. Doet u dit niet, dan loopt u de kans door
woedende wespen te worden aangevallen.
De voorzitter van de stichting "Beter Wonen" houdt iedere maan
dagmorgen van 1 1.00 tot 1 2.00 uur spree'kuur in het gemeentehuis
te Sint-Maartensdijk voor aanvragen om woonruimte.
Zoals u bekend, is onlangs de nieuwe gemeentelijke plattegrond ge
reed gekomen Gezien de grote vraag naar deze plattegrond vertellen
we nog even waar u hem kunt verkrijgen. De prijs bedraagt ƒ3,per
stuk.
Tholen AMRO-bank, Kaaij 2 en drogisterij Jansen, Hoogstraat 1 1
Poortvliet: supermarkt Bouman-Potter' Molenstraat 5
Scherpenisse: supermarkt Hage, Weststraat 1
Sint-Maartensdijk: gemeentehuis. Markt 1-4 en WV-kantoor (Rabo
bank), Markt 1 3
Stavenisse: boekhandel Den Braber, Voorstraat 31
Sint-Annaland: boekhandel Heijboer, Ring 66
Oud-Vossemeer: boekhandel Vis, Voorstraat 8
Voorts is de plattegrond verkrijgbaar op de camping De Pluimpot en
Gorishoek Ook kunt u eenvoudig ƒ3,— overmaken op girorekening
9296 ten name van de gemeente Tholen te Sint-Maartensdijk, onder
vermelding van "plattegrond
Zoals al eerder in Tholenderwijs is vermeld, zal maandag 1 mei en
donderdag 4 mei geen huisvuil worden opgehaald. Ook de gemeen
telijke stortplaats Tuttelhoek bij Scherpenisse is op deze dagen geslo
ten Het huisvuil zal in verband hiermee deze week als volgt worden
opgehaald
Dinsdag 2 mei: Tholen (stadskern) en Tholen (Dalempolder)
Woensdag 3 mei: Oud-Vossemeer, Poortvliet, Stavenisse en Scher
penisse.
Vrijdag 5 mei: Sint-Annaland en Sint-Maartensdijk
Op donderdag 1 1 mei a s. zal in de kern POORTVLIET géén huisvuil
worden opgehaald. De komende week wordt er in deze plaats op
woensdagmiddag opgehaald. De stortplaats blijft donderdag ge
woon open.
Burgemeester J E van Boeijen houdt maandag 8 mei a s voor het laatst zijn
Thoolse spreekuur en wel van 1 1.00 tot 12.00 uur in het gemeentehuis te
Sint-Maartensdijk De wethouders C J. Moerland en A J. Scherpenisse houden
maandagmiddag van 15.30 tot 16.30 uur spreekuur eveneens in het ge
meentehuis Wethouder. L.J Koopman houdt de komende week alleen
spreekuur op maandagmiddag van 16.30 tot 17.30 uur Zijn spreekuur op
dinsdag in het kantoor van gemeentewerken vervalt deze keer Wilt u een
afspraak met een der collegeleden op een ander tijdstip maken, belt u dan even
naar het gemeentehuis, tel. 01 666-2955, toestel 37.
De Trooster komt.
"En Die gekomen zijnde, zal de wereld
overtuigen van zonde,'en van gerechtig
heid, en van oordeel". Joh. 16:8.
De Trooster komt. Jezus heeft het Zelf
beloofd. Hij heeft Zelf de noodzaak van
Zijn komst aan de discipelen uitgelegd.
Neen, niet dat ze dat zó maar ineens
begrepen hebben. O neen. Toen Jezus
sprak over Zijn heengaan naar Zijn
Vader, toen Hij sprak van Zijn weggaan
van hen vandaan, toen vulden hun har
ten zich met droefheid. Waarom weg
gaan? Waar is dat nu goed voor? Het
gaat toch goed zo? Zieken worden ge
zond, blinden gaan weer zien, doden
worden opgewekt en al het volk loopt te
hoop om Jezus' woorden op te vangen.
Waarom dan weggaan? Ik zeg u de
waarheid, het is u nut dat Ik wegga.
Nuttig voor ons? Voor ons eigen voor
deel is het beter dat U weggaat? Dat
kunnen zij niet vatten. Daar kunnen zij
niet bij.
Maar daar hebben we dan ook precies
het nut van Jezus' weggaan. Want als Hij
weggaat. Zijn gang naar kruis en graf,
neen nog verder, door het graf heen naar
de heerlijkheid Zijns Vaders, dan maakt
Hij plaats voor de Trooster, voor de an
dere Trooster, Die alles uit Jezus zal ne
men en het hen zal verkondigen. Nu
verstaan ze bijna niets, maar na deze, na
dat Jezus opgevaren is naar de hemel,
zullen zij alles verstaan door de Heilige
Geest, de Trooster. Ze zullen verstaan,
dat Jezus alzo moest lijden om hen te
bevrijden van zonde en schuld, van
dood en hel.
En Die gekomen zijnde, Die zal jullie
tongen losmaken en jullie bekwaam
maken om te getuigen tegenover de
wereld die Mij gehaat heeft en die ook
jullie zal haten, dat Ik waarlijk de Mes
sias ben. Zonder de Heilige Geest zou
het onmogelijk zijn de wereld te over
tuigen, dat God in Jezus Christus de
wereld met Zichzelf was verzoenende.
Jezus zegt: de Trooster, Die Ik u zenden
zal van den Vader, nl. de Geest der
waarheid, die van de Vader uitgaat, die
zal van Mij getuigen; en gij zult ook
getuigen. Dat moet de discipelen van
Jezus van toen en nu wel bescheiden
maken. Hoevelen zijn er niet bezig de
wereld te overtuigen, dat er maar één
weg is tot behoud nl. Jezus Christus? Vol
vuur verkondigen zij Jezus en trachten
iedereen tot geloof te brengen, te over
tuigen. Ook dominees en evangelisten
Advertentie IM
doen daar aan mee. Wij moeten over
tuigen. Maar moedeloos zakken de
hoofden neer omdat de wereld zich zo
slecht laat overtuigen. Velen haken af,
geven de brui aan God en godsdienst.
We begonnen zo enthousiast maar niets
lukte. Nooit gehoord van de Heilige
Geest? Nooit gehoord van Zijn werk;? O
ja, dat is waar ook, de Heilige Geest
moet het doen. Hem komt de eer toe.
Wij kunnen slechts overtuigen dóór
Hem! En weer wordt het werk aangevat.
Nu zal het lukken. We waren de Heilige
Geest vergeten. Zou het waar zijn? Zou
het nu wel lukken? Zouden wij nu wel de
wereld kunnen overtuigen door de
Geest? Weineen! De Heilige Geest
overtuigt Zélf. Niet wij door Hem, maar
Hij soms door ons, soms ook zonder ons.
Hij wil ons wel gebruiken, maar Hij laat
Zich niet door ons gebruiken. Niet wij
kunnen Hem voor ons karretje spanner»,
maar Hij spant ons aan, gordt ons aan.
Hij overtuigt de wereld van zonde. Wat
daarmee bedoeld wordt merken we op
de pinksterdag. De Heilige Geest maakt
de tongen los van de discipelen en Petrus
houdt de preek. De preek over het on
geloof van de wereld, vaar de joden, die
Jezus gedood hebben, Hem hangende
aan het kruis. Terwijl Petrus preekt is het
de Heiige Geest Die breekt. Hij over
tuigt van zonde. Neen, niet van zonden,
meervoud. De ergste zonde die er is, is
het ongeloof. r"
Niet geloven in Jezus Christus, de Ver
losser der wereld. Daar vinden alle zon
den hun oorsprong. Daarbij vallen alle
zonden in het niet. Daar zal de Heilige
Geest van overtuigen, van zonde, omdat
ze in Mij, in Jezus niet geloven. Red
dend wil de Heilige Geest de wereld
overtuigen, dat ze door Jezus te veroor
delen, hun Messias gedood hebben.
Reddend wil de Heilige Geest ook
overtuigen, dat het gerechtigheid is, dat
Jezus zit aan de rechterhand van de
Vader in de hemel. Jezus zit op de troon
en vandaar regeert Hij de kerk. Zijn
kerk. Hij heeft recht op die plaats. Die
plaats komt Hem rechtens toe omdat Hij
volbracht heeft tot het einde het verlos
singswerk door de Vader Hem opgedra
gen. Daarom overtuigt de Heilige Geest,
dat hoewel wij Hem niet zien, Jezus naar
recht op de troon zit en als Koning
heerst. Was Hem verachtelijk een plaats
ontzegd? De Heilige Geest overtuigt de
beschouwers, dat Hij door God tot een
hoeksteen is gelegd. De Heilige Geest
overtuigt oojc van oordeel. Het oordeel
dat zich voltrokken heeft over de overste
van deze wereld. De duivel is geoor
deeld. De duivel is alle macht ontno
men. Hij is gevallen uit de hemel op de
aarde. Hij is verbannen naar een plaats
die aan het verderf onderhevig is. Hij is
verbannen naar deze wereld en zal met
haar ondergaan. Het is tot een krisis ge
komen. Tot een oordeel over hem en de
wereld. Niet hij heeft het meer voor het
zeggen. Niet hij heeft de macht, niet hij
heeft het laatste woord. Neen, Jezus
Christus heeft alle macht in hemel en op
aarde. De overste van deze wereld is
geoordeeld. Daar overtuigt de Geest
van. Hij overtuigt niet meer op iets van
deze wereld te bouwen. Hij overtuigt de
wereld, dat het zonde is niet te geloven
in Jezus Christus, de Zaligmaker. Hij
overtuigt, dat God naar recht Jezus
uitermate verhoogd heeft en Hem plaats
heeft doen nemen naast Hem in Zijn
troon. Als wij Hem niet zien, de Heilige
Geest overtuigt ook, dat de duivel alle
macht ontnomen is en dat er niet ge
vreesd hoeft te worden. Dan mag de
wereld haten, dan mogen we verdruk
king lijden, maar de Geest overtuigt. Hij
overtuigt, dat niets en niemand het laat
ste woord heeft dan Jezus alleen. Hij
overtuigt mensen. Hij wint harten in
voor deze Jezus. Hij gaat overwinnend
Zijn gang. Stenen harten breken en gaan
roepen: wat moeten wij doen om zalig te
worden? Dat is het overtuigende werk
van de Geest. Wie die Geest niet kent,
wie die Geest niet bezit doet er goed aan
niet op te houden met bidden: och
schonk Gij mij de hulp van Uwe Geest.
Zonder die overtuigende Geest ben ik
ongelovig, ben ik dood, ben ik verloren.
Maar door die Geest word, ik overtuigd
van zonde, gerechtigheid en oordeel.
Dat doet me roepen: O Trooster komt.
Dat doet me uitzien naar die Pinkster
geest. Dat doet me verlangen naar de
bekendmaking van Jezus. O Heilige
Geest kom in mijn hart en overtuig mij
wie Jezus is. Want als ik Hem niet ken en
de kracht van Zijn opstanding niet weet,
dan ben ik verloren. Maar gelukkig het
is Pinksteren geworden. De overtuiger,
de Trooster is gekomen en Hij wil niets
liever dan ftarten overtuigen Amen.
W.J. Gorissen
Stavenisse.
Het is niet mogelijk om de diverse vor
men van terrorisme onder één noemer te
vangen. In de methodiek kan soms een
grote overeenkomst gezien worden, ter
wijl de uitgangspunten en doelstellingen
hemelsbreed verschillen. We merkten
reeds in het vorige artikel op, dat het
gevoelen van volstrekte machteloosheid
de burgers van een rechtsstaat de toe
vlucht doet nemen tot buitenparlemen
taire aktie. Een van de meest funda
mentele kenmerken van terrorisme is
het toepassen van gewelddaden door
kleine minderheden om daardoor de
overheid en ook de bevolking in het ge
heel te intimideren en op die wijze een
bepaald doel te bereiken.
In ons eigen land hebben we te maken
met gijzelingen door strijders voor een
onafhankelijke republiek der ZuidMo-
lukken. Een jonge generatie hoopt met
hun harde optreden onze regering te
kunnen dwingen tot medewerking aan
de verwezenlijking van het reeds lang
door de ouderen gekoesterd ideaal. Het
mag duidelijk wezen, dat een vergelij
king van deze Molukse commando
groepen met bijvoorbeeld de Rote Ar-
mee-Fraktion in West-Duitsland maar
ten dele opgaat. Het terrorisme van de
Baader-Meinhof-groep vindt zijn ba
kermat in de radikale studentenbewe
ging van de zestiger jaren. Naast een te
waarderen protest tegen vermolmde
maatschappelijke structuren was van
meetaf toch duidelijk, dat bij de radikale
intelligentie geen afschuw was voor het
toepassen van ondemocratische metho
den. De herhaalde inbreuk op het de
mocratisch beginsel was allerminst een
incidentele ontsporing, maar was onaf
scheidelijk verbonden aan de werkwijze
van de hele beweging. Bij de R.A.F. zien
we ook een volkomen afwezig zijn van
iedere bereidheid om de normale weg
der democratie te bewandelen. De ter
roristen van de R.A.F. achtten het regi
me van de Duitse Bondsrepubliek der
mate verziekt, dat het gerechtvaardigd
moet heten om de toevlucht te nemen tot
terreurdadön. De mensen van het Rode
Leger richten zich met hun terroristische
aktie tegen het functioneren van de staat
en maatschappij als zodanig. De vraag is
dan ook niet meer of het sacrosante doel
de middelen heiligt, want de volstrekte
heilige middelen hebben geen direkt
doel meer. Er wordt bij die terroristische
akties niet zozeer naar een bepaald re
sultaat gestreefd als wel zijn ze bedoeld
als tekenen van onvrede met de ontwik
keling van de samenleving. Op die wijze
wordt gepoogd om enkel paniek te
zaaien. De R.A.F. heeft het ten diepste
alleen maar gemunt op de vernieling
van het maatschappelijk bestel en de
culturele beschaving van het westen.
Eerst door het omverwerpen van onze
maatschappij is in de toekomst heil te
verwachten. Het meest huiveringwek
kend bij de keuze voor de weg van het
terrorisme is de mensverachting die er
uit spreekt. Men deinst er niet voor terug
om over leven van anderen te beschik
ken. Bovendien is tegelijkertijd de prin
cipiële beslissing genomen om geweld te
aksepteren als politieke methode. Hoe
wel de R.A.F. voorgeeft de totalitaire
diktatuur te willen bestrijden, blijken
terrorisme en fascisme broer en zus van
elkaar te zijn. Men wil Beëlzebub door
de duivel uitwerpen. Het gebruik van
nietsontziend bruut geweld, alsook de
geheel compleet van
389,- tijdelijk voor
officieel dealer voor
BERGEN OP ZOOM
Korte Meestraat 17 tel. 01640-
35878
Advertentie IM
uiting van een ongekende vernietigings
drang die zich daarin openbaart, bete
kent een enorme aanslag op de huma
niteit. In de keus voor de weg van het
terrorisme manifesteert zich een ver
schrikkelijke geestelijke ontwrichting.
Met recht geeft het alle reden tot ernsti
ge bezorgdheid Het opkomen van deze
geest uit de afgrond roept apocalypti
sche visioenen op.
Een oordeelvorming lijkt eenvoudig op
het eerste zicht. Toch is het minder sim
pel, als we ons nauwgezet rekenschap
geven van de situatie. Het lijkt me totaal
onmogelijk om enige sympathie te
koesteren voor het terrorisme. Wel is het
zaak om als autoriteiten en bevolking
begrip te hebben voor de gevoelens van
teleurstelling bij hen, die naar het ge
weld grijpen al»hun laatste redmiddelen
en zich zo in de ondergang storten. De
gloed van idealisme staalt in de verkil
ling van het materialisme. Dit verdient
onze hartelijke instemming. Wanneer
echter het nodige realisme verdwijnt,
ontstaat een verbeten fanatisme, dat
zich uit in een verwerpelijk terrorisme.
Verdelende gerechtigheid
Iedere overheid dient de rechtvaardig
heid in de samenleving na te jagen. Ge
rechtigheid verhoogt een volk. In ons
land zitten we met de netelige vraag in
hoeverre de toemalige regering er ve
rantwoordelijk voor is, dat er bij de
Molukse gemeenschap hoop gewekt is
op het uitroepen van de R.M.S. Tege
lijkertijd moet evenwel onomwonden
gezegd wordem dat in de aktuele poli
tieke realiteit er geen sprake van kan
zijn, dat het Molukse ideaal erkend
wordt. Het streven naar de totstandko
ming van een vrije Republiek der Zuid-
Molukken kan immers niet anders dan
een hersenschim genoemd worden. De
Zuid-Molukse leiders brengen door het
vasthouden aan het niet te realiseren
ideaal hun achterban in verwarring. De
gijzeling in het provinciehuis te Assen
was bepaald een uiting van frustratie en
spanning binnen de Molukse gemeen
schap. Het is niet voldoende om de ak
ties van terreur als zinloos te kwalifice
ren. Ieder gijzelingsdrama is bovendien
verbijsterend. Onder het mom van de
strijd voor een rechtvaardige zaak wordt
op de meest onbillijke wijze het leven
van mensen tot een schietschijf gemaakt
voor een zaak waar ze part noch deel
aan hebben. Langzamerhand mocht het
besef wel doorbreken dat echte vrij
heidsstrijders onschuldige burgers niet
van hun vrijheid, laat staan van hun
leven beroven.
Het behoeft geen betoog, dat het van het
grootste belang is wanneer de Neder
landse regering tesamen met de leiders
van de Molukkers zoekt naar het ver
krijgen van garanties voor een vreed
zaam samenleven. Betreffende de terro
ristische akties van de R.A.F. moet ge-
jzegd worden, dat van overheidswege al-
les moet worden vermeden waardoor -
al was het alleen maar - de indruk ge
vestigd wordt, dat mensen worden on
derdrukt of uitgebuit. Wie eóhter acht,
dat de nationaalsocialistische terreur
model heeft gestaan voor de regering
van de West-Duitse Bondsrepubliek
moet nog maar eens nauwgezet studie
maken van de situatie tijdens het regime
van Adolf Hitier.
Verdedigende gerechtigheid
D^ vrijheid houdt in, dat ieder de mo
gelijkheid heeft om zichzelf te verwer
kelijken. De vrijheid heeft echter haar
grenzen. Als iedereen maar zijn gang
gaat, ontstaat er een chaos. In een sa
menleving gaat het om orde. De grenzen
der vrijheid bestaan daarom allereerst
uit ordehandhavend gezag. Een dikta
tuur kan natuurlijk heel goed een effi
ciënte orde vestigen, maar dan wordt
tekort gedaan aan de menselijkheid.
Juist de democratie wil de humaniteit
beschermen. Het democratisch gezag is
echter wel genoodzaakt tot gestreng op
treden, wanneer de vrijwillig door elk
aanvaarde normen worden aangetast.
De overheid heeft de taak om de onder
danen te beschermen. Ze kan daarom de
terroristische akties niet tolereren.
Het uiterst moeilijk dilemma bij de pre
ventie van terreurdaden is echter gele
gen in enerzijds het gevoelen van de
duidelijke noodzaak om de misdaad te
bestrijden en in anderzijds het juiste be
sef dat de fundajnentele vrijheidsrech
ten van de individuele burgers niet mo
gen worden aangetast. Helaas blijkt dan
zeer pijnlijk, dat de overheid dikwijls
maar slecht is opgewassen tegen drei
gende misdrijven,(zoals gijzelingen en
kapingen), die ver uitstijgen boven de
ordinaire misdadigheid.
Het is eenvoudig om te zeggen, dat bij
het voordoen van terroristische daden
blijkt hoe de veiligheidsdiensten hebben
gefaald. Na vroegere akties van de Mo
lukkers in ons land is de toezegging ge
daan, dat door een wettelijke regeling
aan de politie ruimere bevoegdheid zou
gegeven worden om naar verboden wa
penbezit te zoeken en zo tegen de sa
menzweerders preventief op te treden.
Op het wetsontwerp van de toenmalige
minister van justitie, mr. Van Agt, is veel
kritiek losgekomen.
Het lijkt me aan de ene kant onvermij
delijk, dat de terreurdaden van enkele
Molukkers terugslaan op de hele ge
meenschap waarvan ze deel uitmaken.
Ik denk dan bijvoorbeeld aan strengere
controle. Met recht mogen we aan de
andere kant beducht zijn voör het ver
lenen van te grote bevoegdheden inzake
het ëptreden tegen criminele samen
zweerders. Er zijn grenzen aan de
machtsuitoefening. Een overheid kan
zich binnen een rechtsstaat niet alles
veroorloven. Bij het nastreven van de
kans op waarschijnlijkheid om gijze-
lingsakties te voorkomen wordt zeker de
rechtsstaat geschonden door het verle
nen van te grote bevoegdheden aan de
regering. Het probleem is namelijk, dat
je met de middelen van een dikta'riale
staat een democratie niet kunt bescher
men. Zie daar to de moeilijkheid van de
aktuele meningsvorming. De publieke
opinie zal steeds meer om harde maa
tregelen roepen. Het is immers niet te
dulden, dat onschuldige mensen het
slachtoffer worden van terroristische
gewelddaden. Met Calvijn kunnen we
instemmen, dat slappe overheid de on
derdanen grote schade toebrengt. Dit
mag ons zeker op grond van het Woord
niet brengen tot het spreken van een
goed woord over een regime, dat met
dictatoriale middelen regeert.
Vergeldende gerechtigheid
Wat geldt bij de bemoeiingen ter voor
koming van het terrorisme gaat natuur
lijk evenzeer op voor de beëindiging er
van. De goedkope kritiek op het gebruik
van geweld bij het bevrijden van on
schuldige slachtoffers komt zeer mallo
tig over. Bij een gijzelingsaktie of kaping
is een inbreuk gedaan op de rechtsorde.
Dan moet een overheid na zo lang mo
gelijk pogingen te hebben ondernomen
om goedschiks tot een oplossing te ko
men wel met kracht optreden. De over
heid draagt het zwaard niet tevergeefs.
Een militaire ingreep behoeft niet een
aanslag op de rechtsorde te betekenen,
mits niet direkt tot de executie van de
terroristen wordt overgegaan.
Bij de latere berechting zijn de zwaarste
straffen gewettigd. Wanneer er bij een
gijzeling doden zijn te betreuren, zou de
doodstraf geëist moeten worden. Het is
bekend, dat velen zich op grond van
humanitaire redenen tegen de wederin
voering van de doodstraf keren. In toe
nemende mate vragen meerderen zich
ook af hoeveel onschuldige burgers er
ieder jaar omkomen vanwege het ont
breken van de hoogste straf. Of van de
toepassing van de doodstraf een af
schrikwekkende werking uitgaat, zou ik
nog in het midden willen laten. Om ge
vangen terroristen te bevrijden behoe
ven in elk geval niet opnieuw afschuwe
lijke terreurdaden gepleegd te worden.
De doorslaggevende argumentatie ont
lenen we aan de Heilige Schrift. Gods
gebod schrijft ons voor: Wie het bloed
van mensen vergiet, diens bloed zal ver
goten worden.
G.H.Abma, Poortvliet.
Telefooncel vluchthaven Tholen
In de E.B. van 20 april komt een be
richtje voor betreffende de telefooncel
bij de vluchthaven te Tholen, zoals ook
in het weekblad Schuttevaer was ver
meld.
Daarin stond o.a. dat de bestaande tele
fooncel aan de Vossemeersepoort circa
500 m van de haven verwijderd is. Dat is
dan wel in rechte lijn, want om van de
vluchthaven naar de Vossemeersepoort
te komen zonder te zwemmen of te
vliegen, dus lopend - is de afstand circa 3
km. Dat is ruim een halfuur lopen, dat
weet ondergetekende bij ondervinding.
M. Reijngoudt m.s. Onderneming,
Achterstraat 48, Sint-Philipsland.
Fatsoenlijke mensen komen 's
nachts niet op straat, die moeten dan maar heö risico lopen gebeten te
worden. Jawel en als je dan onverwachts naar een dokter moet? De
nachtwakers hebben hun honden aan de riem en als je geen kwaad in
de zin hebt, zul je van de nachtwakeren zijn hond geen last hebben. We
hebben politie. Zeker, maar toen er nog geen nachtwakers in de stad
liepen, was er om de haverklap diefstal, om van inbraken maar hele
maal te zwijgen. Tegenwoordig kunnen we rustig slapen, want er wordt
nu dubbel over ons gewaakt.
Voor- en tegenstanders polemiseren er over in de krant. Het gevolg is,
dat men in andere plaatsen ook belangstelling krijgt. Er komt een
delegatie uit Haarlem. Ze praten met de belanghebbende nering
doenden in de stad en daarna bezoeken ze Jacob Langereis in zijn
kosthuis. De heren komen uit Haarlem. Daar zijn ook zaken en er is
eveneens een kade, waar altijd goederen opgeslagen zijn, nanelijk aam-»
het Spaarne. En daar groeit het aantal diefstallen en inbraken veron
trustend.
Er heeft een lang gesprek plaats. Jacob belooft de volgende dag naar
Haarlem te komen om de situatie ter plaatse eens nader te bezien, want
hij is in zijn leven nog maar éénmaal in de provinciale hoofdstad
geweest. Samen met een paar bestuursleden van'de winkeliersvereni
ging loopt hij een rondje en dan gaan ze terug en vragen zijn mening.
Die is positief, want hij ziet natuurlijk kans om ook hier een nachtvei
ligheidsdienst op poten te zetten, waarom niet? Wat in Alkmaar kan,
moet ook in Haarlem mogelijk zijn. Op hoeveel deelnemers denken de
heren te kunnen rekenen? Op een goeie honderd. Voornamelijk in het
centrum: tussen het station en 't Houtplein, via Grote Markt en Stad
huis. Politie geen bezwaar? O, weet u dat nog niet. Dan moet u dit toch
eerst maar eens informeren. Als dat in orde is, zet ik het zelf hier wel op
poten. Vijf en twintig cent per deelnemer per week. Als het nodig blijkt
te zijn, zet ik twee man in. Ja, met honden en op de fiets.
Terug in Alkmaar praat hij vrijdags op de markt met oude kennissen.
Hij kent een matroos van de Packetvaart, die er niet zo'n schik meer
heeft. Jacob zegt: "Je kunt bij mij nachtwaker worden: zeven gulden in
de week. Hoeveel kostgeld betaal je? O, ben je nog thuis. Kijk eens aan,
kun je rijk worden. Wat betaalt de packet je nu? Drie en een half? Tel
uitje winst. Weet jij, datje eigenlijk gek bent om in deze moderne tijd
voor zo'n hongerloon te gaan werken? Hoe oud ben je? Twee en
twintig? En als je dan eens een keer wilt trouwen? Kan nooit van drie
en een half in de week. Bij mijn krijg je er zeven. Elke nacht op sjouw
met een hond en op de fiets. Denk er maar eens goed over na.
Kees Blauwboer hoeft er niet lang over na te denken. Hij neemt van de
ene dag op de ander ontslag bij de packet en meldt zich bij Jacob. Deze
is tevreden. Ook al, omdat hij op deze wijze zijn vroegere vijand een
hak heeft gezet, door een goedkope arbeidskracht weg te lokken. Maar
dat zegt hij niet tegen Kees. Hij verordineert enkel: "Vanavond om zes
uur bij de vlotbrug. Ga je met mij mee de route rijden."
Na twee dagen weet Kees, wat er van hem wordt verwacht en laat
Jacob hem het werk alleen doen. De volgende dag is Jacob weer in
Haarlem en probeert daar de nachtveiligheidsdienst op poten te zetten.
Er is een advertentie geplaatst en er melden zich enkele mannen.
Sommigen hebben zelf een hond. Jacob kiest er twee uit en geeft ze de
nodige instructies. Nu hij in Alkmaar een behoorlijke plaatsvervanger
heeft, gaat hij in Haarlem de eerste nachten mee. Dat is politiek, want
de nieuwe nachtwakers hier zijn Haarlemmers en kennen hun stad.
Jacob is er nagenoeg onbekend. Maar hij heeft een scherp opmer
kingsvermogen. Na drie nachten heeft hij het gezien. En al een op
merkelijk succes geboekt, omdat hij twee verdachte mannen heeft
aangehouden en overgebracht naar het politiebureau. Daar bleken het
oude bekenden van de justitie te zijn, die nog wat op hun kerfstok
hadden. Ze worden meteen ingesloten. Zo, dat geeft de burger moed en
de winkeliers knikken tegen elkaar: goed idee van ons, die nachtwa
kers, he?
Terug in de Kaasstad is Jacob tevreden. Hij heeft nu vier man aan het
werk; zelf hoeft hij niets meer te doen en beurt toch een redelijk
weekloon. Overigens, na Haarlem komen er meer belangstellenden. Je
kunt ook in dit geval vaststellen: van Alkmaar begint de victorie, want
het gaat ineens als een sneeuwbal rollen. In Beverwijk wil men ook een
particuliere nachtveiligheidsdient. In Amsterdam, in bepaalde wijken
eveneens. De kranten schrijven over de geboekte successen in Alkmaar
en Haarlem. In Alkmaar daalde de criminaliteit in de nacht na indienst
stelling van de nachtwakers met maar liefst tachtig procent. En dat is
niet niks.
In deze weken is Jacob onvermoeibaar. Hij reist heen en weer, houdt
conferenties met belanghebbende neringdoenden, neemt mensen aan
en zet ze aan het werk. Tot zelfs in Leiden, waar hij in dienst is geweest.
Hier is hij enkele dagen om de zaak op poten te zetten. En heeft en
passant gelegenheid om Tinie weer een paar keer te ontmoetenont-
moeten. Die is er de laatste tijd enigszins bij ingeschoten.
Er komen in het land meerdere organisaties, die zo'n nachtveilig
heidsdienst voor de negocianten instellen. Jacob had niet anders ver
wacht. Het is weliswaar een uitvinding van enkele Alkmaarse bedrij
ven, maar je kunt er nu eenmaal geen octrooi op aanvragen. Overigens,
hij mag echt niet mopperen. Binnen een halfjaar heeft hij in verschil
lende plaatsen dertig mannen lopen. Zelf zorgt hij ervoor, dat overal
het geld binnenkomt en dat zijn mensen uitbetaald worden. Af en toe
loopt hij in een of andere plaats een nacht rriee om te controleren of er
met de surveillance niet de hand wordt gelicht.
Hij is een keer een weekend in Waarland geweest. Met de trein tot
Zijdewind en verder lopend. Maar zijn bezoek was niet bepaald een
succes. Iedereen was nieuwsgierig naar de "vrijer" van Tinie, die ze in
Leiden heeft opgedoken. Zaterdagsavonds had Jacob al door, dat het
erg kerkelijke mensen zijn, de familieleden van Tinie. En hoort, dat
wagenmaker Veen ouderling is in de Gereformeerde kerk. En die staat
in Dirkshorn. Dus gaan ze zondagsmorgens met de brik de lange rit
naar Dirkshorn maken en weer terug, 's Middags van hetzelfde laken
een pak. Tijdens deze beide kerkdiensten heeft de familie al gemerkt,
dat Tinie's vriend in ieder geval niet kerkelijk meelevend is. Hij kent
immers geen enkele psalm!
Jacob neemt aan, dat Tinie er opmerkzaam op gemaakt is. want als ze
hem zondagsavonds uitgeleide doet, zegt ze op treurige toon: "Je moet
maar niet meer komen. Je hoort bij geen enkele kerk. he?"