THOLENDERWIJS 299.- informatierubriek van de gemeente tholen Subsidieregeling voor ophalen oud papier Wie verzorgt de wespenbestrijding? OVERDENKING Partij van de Arbeid OVERWEGING TERRORISME W.Rikken b.v Vrijdag 5 mei 1978 EENDRACHTBODE 5 Is uw huisnummer goed zichtbaar? Toezicht op startplaats Tuttelhoek IMieuwe plattegrond Spreekuur voorzitter woningstichting Wijziging ophalen huisvuil SPREEKUREN B. EN W. Wilt U meer openheid van bestuur? Stemt dan P.v.d.A. lijst 2 Rikken b.v brengt een zig-zag naaimachine STEMMEN VAN LEZERS Redactie: Voorlichtingsambtenaar Gemeentehuis Tholen Markt 1-4 4695 CE Sint-Maartensdijk Tel. 01 666-2955 De gemeenteraad van Tholen heeft op 1 7 april j.l. besloten een sub sidieregeling vast te stellen voor het ophalen van oud papier op Tho len De prijs die voor oud papier wordt betaald, is zodanig laag ge worden dat het voor diverse verenigingen niet meer interessant is om op pad te gaan De gemeenteraad overwoog onder meer dat indien deze verenigingen stoppen met het ophalen van oud papier, de vuilnisophaaldienst een grote hoeveelheid papier te verwerken krijgt. Voorts zullen de vereni gingen bij de gemeente aankloppen om een subsidie, aangezien een bron van inkomsten is weggevallen. Om de zelfwerkzaamheid van de plaatselijke verenigingen zoveel mo gelijk in stand te houden is besloten aan verenigingen die op dit moment op regelmatige tijdstippen oud papier ophalen, een minimum papier-prijs te garanderen van ƒ0,03 per kilogram. Met deze vorm van subsidie meent de gemeenteraad het plaatselijk gemeenschapsbelang zo goed mogelijk te dienen. Hoe komt men in aanmerking voor subsidie? Belangrijke voorwaarde is dat alleen verenigingen die op dit moment op regelmatige tijden oud papier ophalen, in aanmerking komen. Meent men aan deze voorwaarde te voldoen, dan dient men schriftelijk aan burgemeester en wethouders van Tholen te vragen onder de garantieregeling te mogen vallen. Naar aanleiding hiervan volgt dan een bericht van B en W Belangrijk is trouwens dat de verenigingen de weegbriefjes bewaren Het subsidie wordt namelijk pas uitgekeerd als deze weegbriefjes bij de gemeente zijn ingeleverd. Heeft u nog nadere vragen, belt u dan even naar het gemeentehuls (tel. 01666-2955). Van gemeentewege wordt op ieder pand in de gemeente een huis nummerbordje aangebracht. Sommige inwoners vinden dit bordje minder fraai en vervangen het door een nummerbord van keramiek, of van metaal. Dit is toegestaan, maar hier is wel de voorwaarde aan verbonden dat de huisnummers te allen tijde goed zichtbaar moeten zijn vanaf de rijweg. Niet iedereen houdt zich hieraan. Verschillende instanties hebben bij de gemeente geklaagd over het slecht zichtbaar zijn van de huisnummers. Wilt u eens naar uw eigen bordje kijken? Is het vanaf de rijweg te zien, hangt er geen beplanting voor, is het niet in een hoekje weggestopt? Zo ja, wilt u het dan op een betere plek bevestigen. U kunt natuurlijk ook het huisnummer van de gemeente gewoon laten hangen en uw eigen bord op de door u gewenste plek bevestigen. Het is bijna een traditie geworden dat ieder voorjaar de gemeentelijke stortplaats Tuttelhoek bij Scherpenisse door onbekenden regelmatig in brand wordt gestoken. Vooral dit voorjaar is het een vervelende gewoonte geworden: in veertien dagen tijd is de stortplaats zeker viermaal door brandstichters bezocht. Al geruime tijd oefent de rijkspolitie in de avonduren regelmatig con trole op de stortplaats uit, maar zelfs dat mocht niet baten. Om deze reden is besloten van gemeentewege 's avonds meer te gaan controleren. Het had spoedig effect: al snel werden enkele jongelui op heterdaad betrapt. De namen zijn inmiddels aan de rijkspolitie door gegeven. Waarom schrijven wij dit in Tholenderwijs? We willen u erop wijzen dat er voortaan ook 's avonds toezicht op de stortplaats wordt uit geoefend, zodat het geen enkele zin heeft om 'iets'' op de stortplaats uit te halen. Het is trouwens duidelijk dat brandstichting een strafbare zaak is. Er zijn echter personen onder ons die dat niet weten Misschien dat zij dit lezen... Er schijnt hier en daar nog een misverstand te bestaan over de vraag wie op Tholen voor de bestrijding van wespen moet zorgen. Tot voor kort zorgde de gemeente voor de wespenbestrijding. Mo- t menteel is het echter zo geregeld dat iedereen, of u in een huurwoning woont of in een eigen woning, wespennesten ZELF moet bestrijden. Alleen als er hak- en breekwerk moet plaatsvinden om het nest te verwijderen, dan kunnen huurders van woningen die bij gemeente werken in onderhoud zijn (woningen van de stichtingen "Beter Wo nen" en "Eiland Tholenzich tot gemeentewerken wenden Wat moet u doen? Als u dan zelf wespennesten moet bestrijden is het goed het volgende te weten. U kunt het beste de invliegopeningen van het nest en alle andere openingen alsmede de directe omgeving ervan bestuiven met een poedervormig insecticide: propoxur (Baygon-stuif) Lindaan (Spri- ritex-H poeder, Omyl-poeder) of carbaryl De bedoeling is dat de bin nenkomende wespen in aanraking komen met het poeder, dat aan de beharing van het lijf en van de poten blijft zitten en zo het nest binnenkomt. Hierdoor wordt het broedsel en de koningin gedood Het gebruik van dit soort poeder geeft meestal een sneller resultaat dan het gebruik van een spuitbus met een van bovengenoemde insectici den. Deze handeling dienst u 's avonds of bij koel weer te verrichten, als alle wespen in het nest zijn. Doet u dit niet, dan loopt u de kans door woedende wespen te worden aangevallen. De voorzitter van de stichting "Beter Wonen" houdt iedere maan dagmorgen van 1 1.00 tot 1 2.00 uur spree'kuur in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk voor aanvragen om woonruimte. Zoals u bekend, is onlangs de nieuwe gemeentelijke plattegrond ge reed gekomen Gezien de grote vraag naar deze plattegrond vertellen we nog even waar u hem kunt verkrijgen. De prijs bedraagt ƒ3,per stuk. Tholen AMRO-bank, Kaaij 2 en drogisterij Jansen, Hoogstraat 1 1 Poortvliet: supermarkt Bouman-Potter' Molenstraat 5 Scherpenisse: supermarkt Hage, Weststraat 1 Sint-Maartensdijk: gemeentehuis. Markt 1-4 en WV-kantoor (Rabo bank), Markt 1 3 Stavenisse: boekhandel Den Braber, Voorstraat 31 Sint-Annaland: boekhandel Heijboer, Ring 66 Oud-Vossemeer: boekhandel Vis, Voorstraat 8 Voorts is de plattegrond verkrijgbaar op de camping De Pluimpot en Gorishoek Ook kunt u eenvoudig ƒ3,— overmaken op girorekening 9296 ten name van de gemeente Tholen te Sint-Maartensdijk, onder vermelding van "plattegrond Zoals al eerder in Tholenderwijs is vermeld, zal maandag 1 mei en donderdag 4 mei geen huisvuil worden opgehaald. Ook de gemeen telijke stortplaats Tuttelhoek bij Scherpenisse is op deze dagen geslo ten Het huisvuil zal in verband hiermee deze week als volgt worden opgehaald Dinsdag 2 mei: Tholen (stadskern) en Tholen (Dalempolder) Woensdag 3 mei: Oud-Vossemeer, Poortvliet, Stavenisse en Scher penisse. Vrijdag 5 mei: Sint-Annaland en Sint-Maartensdijk Op donderdag 1 1 mei a s. zal in de kern POORTVLIET géén huisvuil worden opgehaald. De komende week wordt er in deze plaats op woensdagmiddag opgehaald. De stortplaats blijft donderdag ge woon open. Burgemeester J E van Boeijen houdt maandag 8 mei a s voor het laatst zijn Thoolse spreekuur en wel van 1 1.00 tot 12.00 uur in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk De wethouders C J. Moerland en A J. Scherpenisse houden maandagmiddag van 15.30 tot 16.30 uur spreekuur eveneens in het ge meentehuis Wethouder. L.J Koopman houdt de komende week alleen spreekuur op maandagmiddag van 16.30 tot 17.30 uur Zijn spreekuur op dinsdag in het kantoor van gemeentewerken vervalt deze keer Wilt u een afspraak met een der collegeleden op een ander tijdstip maken, belt u dan even naar het gemeentehuis, tel. 01 666-2955, toestel 37. De Trooster komt. "En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde,'en van gerechtig heid, en van oordeel". Joh. 16:8. De Trooster komt. Jezus heeft het Zelf beloofd. Hij heeft Zelf de noodzaak van Zijn komst aan de discipelen uitgelegd. Neen, niet dat ze dat zó maar ineens begrepen hebben. O neen. Toen Jezus sprak over Zijn heengaan naar Zijn Vader, toen Hij sprak van Zijn weggaan van hen vandaan, toen vulden hun har ten zich met droefheid. Waarom weg gaan? Waar is dat nu goed voor? Het gaat toch goed zo? Zieken worden ge zond, blinden gaan weer zien, doden worden opgewekt en al het volk loopt te hoop om Jezus' woorden op te vangen. Waarom dan weggaan? Ik zeg u de waarheid, het is u nut dat Ik wegga. Nuttig voor ons? Voor ons eigen voor deel is het beter dat U weggaat? Dat kunnen zij niet vatten. Daar kunnen zij niet bij. Maar daar hebben we dan ook precies het nut van Jezus' weggaan. Want als Hij weggaat. Zijn gang naar kruis en graf, neen nog verder, door het graf heen naar de heerlijkheid Zijns Vaders, dan maakt Hij plaats voor de Trooster, voor de an dere Trooster, Die alles uit Jezus zal ne men en het hen zal verkondigen. Nu verstaan ze bijna niets, maar na deze, na dat Jezus opgevaren is naar de hemel, zullen zij alles verstaan door de Heilige Geest, de Trooster. Ze zullen verstaan, dat Jezus alzo moest lijden om hen te bevrijden van zonde en schuld, van dood en hel. En Die gekomen zijnde, Die zal jullie tongen losmaken en jullie bekwaam maken om te getuigen tegenover de wereld die Mij gehaat heeft en die ook jullie zal haten, dat Ik waarlijk de Mes sias ben. Zonder de Heilige Geest zou het onmogelijk zijn de wereld te over tuigen, dat God in Jezus Christus de wereld met Zichzelf was verzoenende. Jezus zegt: de Trooster, Die Ik u zenden zal van den Vader, nl. de Geest der waarheid, die van de Vader uitgaat, die zal van Mij getuigen; en gij zult ook getuigen. Dat moet de discipelen van Jezus van toen en nu wel bescheiden maken. Hoevelen zijn er niet bezig de wereld te overtuigen, dat er maar één weg is tot behoud nl. Jezus Christus? Vol vuur verkondigen zij Jezus en trachten iedereen tot geloof te brengen, te over tuigen. Ook dominees en evangelisten Advertentie IM doen daar aan mee. Wij moeten over tuigen. Maar moedeloos zakken de hoofden neer omdat de wereld zich zo slecht laat overtuigen. Velen haken af, geven de brui aan God en godsdienst. We begonnen zo enthousiast maar niets lukte. Nooit gehoord van de Heilige Geest? Nooit gehoord van Zijn werk;? O ja, dat is waar ook, de Heilige Geest moet het doen. Hem komt de eer toe. Wij kunnen slechts overtuigen dóór Hem! En weer wordt het werk aangevat. Nu zal het lukken. We waren de Heilige Geest vergeten. Zou het waar zijn? Zou het nu wel lukken? Zouden wij nu wel de wereld kunnen overtuigen door de Geest? Weineen! De Heilige Geest overtuigt Zélf. Niet wij door Hem, maar Hij soms door ons, soms ook zonder ons. Hij wil ons wel gebruiken, maar Hij laat Zich niet door ons gebruiken. Niet wij kunnen Hem voor ons karretje spanner», maar Hij spant ons aan, gordt ons aan. Hij overtuigt de wereld van zonde. Wat daarmee bedoeld wordt merken we op de pinksterdag. De Heilige Geest maakt de tongen los van de discipelen en Petrus houdt de preek. De preek over het on geloof van de wereld, vaar de joden, die Jezus gedood hebben, Hem hangende aan het kruis. Terwijl Petrus preekt is het de Heiige Geest Die breekt. Hij over tuigt van zonde. Neen, niet van zonden, meervoud. De ergste zonde die er is, is het ongeloof. r" Niet geloven in Jezus Christus, de Ver losser der wereld. Daar vinden alle zon den hun oorsprong. Daarbij vallen alle zonden in het niet. Daar zal de Heilige Geest van overtuigen, van zonde, omdat ze in Mij, in Jezus niet geloven. Red dend wil de Heilige Geest de wereld overtuigen, dat ze door Jezus te veroor delen, hun Messias gedood hebben. Reddend wil de Heilige Geest ook overtuigen, dat het gerechtigheid is, dat Jezus zit aan de rechterhand van de Vader in de hemel. Jezus zit op de troon en vandaar regeert Hij de kerk. Zijn kerk. Hij heeft recht op die plaats. Die plaats komt Hem rechtens toe omdat Hij volbracht heeft tot het einde het verlos singswerk door de Vader Hem opgedra gen. Daarom overtuigt de Heilige Geest, dat hoewel wij Hem niet zien, Jezus naar recht op de troon zit en als Koning heerst. Was Hem verachtelijk een plaats ontzegd? De Heilige Geest overtuigt de beschouwers, dat Hij door God tot een hoeksteen is gelegd. De Heilige Geest overtuigt oojc van oordeel. Het oordeel dat zich voltrokken heeft over de overste van deze wereld. De duivel is geoor deeld. De duivel is alle macht ontno men. Hij is gevallen uit de hemel op de aarde. Hij is verbannen naar een plaats die aan het verderf onderhevig is. Hij is verbannen naar deze wereld en zal met haar ondergaan. Het is tot een krisis ge komen. Tot een oordeel over hem en de wereld. Niet hij heeft het meer voor het zeggen. Niet hij heeft de macht, niet hij heeft het laatste woord. Neen, Jezus Christus heeft alle macht in hemel en op aarde. De overste van deze wereld is geoordeeld. Daar overtuigt de Geest van. Hij overtuigt niet meer op iets van deze wereld te bouwen. Hij overtuigt de wereld, dat het zonde is niet te geloven in Jezus Christus, de Zaligmaker. Hij overtuigt, dat God naar recht Jezus uitermate verhoogd heeft en Hem plaats heeft doen nemen naast Hem in Zijn troon. Als wij Hem niet zien, de Heilige Geest overtuigt ook, dat de duivel alle macht ontnomen is en dat er niet ge vreesd hoeft te worden. Dan mag de wereld haten, dan mogen we verdruk king lijden, maar de Geest overtuigt. Hij overtuigt, dat niets en niemand het laat ste woord heeft dan Jezus alleen. Hij overtuigt mensen. Hij wint harten in voor deze Jezus. Hij gaat overwinnend Zijn gang. Stenen harten breken en gaan roepen: wat moeten wij doen om zalig te worden? Dat is het overtuigende werk van de Geest. Wie die Geest niet kent, wie die Geest niet bezit doet er goed aan niet op te houden met bidden: och schonk Gij mij de hulp van Uwe Geest. Zonder die overtuigende Geest ben ik ongelovig, ben ik dood, ben ik verloren. Maar door die Geest word, ik overtuigd van zonde, gerechtigheid en oordeel. Dat doet me roepen: O Trooster komt. Dat doet me uitzien naar die Pinkster geest. Dat doet me verlangen naar de bekendmaking van Jezus. O Heilige Geest kom in mijn hart en overtuig mij wie Jezus is. Want als ik Hem niet ken en de kracht van Zijn opstanding niet weet, dan ben ik verloren. Maar gelukkig het is Pinksteren geworden. De overtuiger, de Trooster is gekomen en Hij wil niets liever dan ftarten overtuigen Amen. W.J. Gorissen Stavenisse. Het is niet mogelijk om de diverse vor men van terrorisme onder één noemer te vangen. In de methodiek kan soms een grote overeenkomst gezien worden, ter wijl de uitgangspunten en doelstellingen hemelsbreed verschillen. We merkten reeds in het vorige artikel op, dat het gevoelen van volstrekte machteloosheid de burgers van een rechtsstaat de toe vlucht doet nemen tot buitenparlemen taire aktie. Een van de meest funda mentele kenmerken van terrorisme is het toepassen van gewelddaden door kleine minderheden om daardoor de overheid en ook de bevolking in het ge heel te intimideren en op die wijze een bepaald doel te bereiken. In ons eigen land hebben we te maken met gijzelingen door strijders voor een onafhankelijke republiek der ZuidMo- lukken. Een jonge generatie hoopt met hun harde optreden onze regering te kunnen dwingen tot medewerking aan de verwezenlijking van het reeds lang door de ouderen gekoesterd ideaal. Het mag duidelijk wezen, dat een vergelij king van deze Molukse commando groepen met bijvoorbeeld de Rote Ar- mee-Fraktion in West-Duitsland maar ten dele opgaat. Het terrorisme van de Baader-Meinhof-groep vindt zijn ba kermat in de radikale studentenbewe ging van de zestiger jaren. Naast een te waarderen protest tegen vermolmde maatschappelijke structuren was van meetaf toch duidelijk, dat bij de radikale intelligentie geen afschuw was voor het toepassen van ondemocratische metho den. De herhaalde inbreuk op het de mocratisch beginsel was allerminst een incidentele ontsporing, maar was onaf scheidelijk verbonden aan de werkwijze van de hele beweging. Bij de R.A.F. zien we ook een volkomen afwezig zijn van iedere bereidheid om de normale weg der democratie te bewandelen. De ter roristen van de R.A.F. achtten het regi me van de Duitse Bondsrepubliek der mate verziekt, dat het gerechtvaardigd moet heten om de toevlucht te nemen tot terreurdadön. De mensen van het Rode Leger richten zich met hun terroristische aktie tegen het functioneren van de staat en maatschappij als zodanig. De vraag is dan ook niet meer of het sacrosante doel de middelen heiligt, want de volstrekte heilige middelen hebben geen direkt doel meer. Er wordt bij die terroristische akties niet zozeer naar een bepaald re sultaat gestreefd als wel zijn ze bedoeld als tekenen van onvrede met de ontwik keling van de samenleving. Op die wijze wordt gepoogd om enkel paniek te zaaien. De R.A.F. heeft het ten diepste alleen maar gemunt op de vernieling van het maatschappelijk bestel en de culturele beschaving van het westen. Eerst door het omverwerpen van onze maatschappij is in de toekomst heil te verwachten. Het meest huiveringwek kend bij de keuze voor de weg van het terrorisme is de mensverachting die er uit spreekt. Men deinst er niet voor terug om over leven van anderen te beschik ken. Bovendien is tegelijkertijd de prin cipiële beslissing genomen om geweld te aksepteren als politieke methode. Hoe wel de R.A.F. voorgeeft de totalitaire diktatuur te willen bestrijden, blijken terrorisme en fascisme broer en zus van elkaar te zijn. Men wil Beëlzebub door de duivel uitwerpen. Het gebruik van nietsontziend bruut geweld, alsook de geheel compleet van 389,- tijdelijk voor officieel dealer voor BERGEN OP ZOOM Korte Meestraat 17 tel. 01640- 35878 Advertentie IM uiting van een ongekende vernietigings drang die zich daarin openbaart, bete kent een enorme aanslag op de huma niteit. In de keus voor de weg van het terrorisme manifesteert zich een ver schrikkelijke geestelijke ontwrichting. Met recht geeft het alle reden tot ernsti ge bezorgdheid Het opkomen van deze geest uit de afgrond roept apocalypti sche visioenen op. Een oordeelvorming lijkt eenvoudig op het eerste zicht. Toch is het minder sim pel, als we ons nauwgezet rekenschap geven van de situatie. Het lijkt me totaal onmogelijk om enige sympathie te koesteren voor het terrorisme. Wel is het zaak om als autoriteiten en bevolking begrip te hebben voor de gevoelens van teleurstelling bij hen, die naar het ge weld grijpen al»hun laatste redmiddelen en zich zo in de ondergang storten. De gloed van idealisme staalt in de verkil ling van het materialisme. Dit verdient onze hartelijke instemming. Wanneer echter het nodige realisme verdwijnt, ontstaat een verbeten fanatisme, dat zich uit in een verwerpelijk terrorisme. Verdelende gerechtigheid Iedere overheid dient de rechtvaardig heid in de samenleving na te jagen. Ge rechtigheid verhoogt een volk. In ons land zitten we met de netelige vraag in hoeverre de toemalige regering er ve rantwoordelijk voor is, dat er bij de Molukse gemeenschap hoop gewekt is op het uitroepen van de R.M.S. Tege lijkertijd moet evenwel onomwonden gezegd wordem dat in de aktuele poli tieke realiteit er geen sprake van kan zijn, dat het Molukse ideaal erkend wordt. Het streven naar de totstandko ming van een vrije Republiek der Zuid- Molukken kan immers niet anders dan een hersenschim genoemd worden. De Zuid-Molukse leiders brengen door het vasthouden aan het niet te realiseren ideaal hun achterban in verwarring. De gijzeling in het provinciehuis te Assen was bepaald een uiting van frustratie en spanning binnen de Molukse gemeen schap. Het is niet voldoende om de ak ties van terreur als zinloos te kwalifice ren. Ieder gijzelingsdrama is bovendien verbijsterend. Onder het mom van de strijd voor een rechtvaardige zaak wordt op de meest onbillijke wijze het leven van mensen tot een schietschijf gemaakt voor een zaak waar ze part noch deel aan hebben. Langzamerhand mocht het besef wel doorbreken dat echte vrij heidsstrijders onschuldige burgers niet van hun vrijheid, laat staan van hun leven beroven. Het behoeft geen betoog, dat het van het grootste belang is wanneer de Neder landse regering tesamen met de leiders van de Molukkers zoekt naar het ver krijgen van garanties voor een vreed zaam samenleven. Betreffende de terro ristische akties van de R.A.F. moet ge- jzegd worden, dat van overheidswege al- les moet worden vermeden waardoor - al was het alleen maar - de indruk ge vestigd wordt, dat mensen worden on derdrukt of uitgebuit. Wie eóhter acht, dat de nationaalsocialistische terreur model heeft gestaan voor de regering van de West-Duitse Bondsrepubliek moet nog maar eens nauwgezet studie maken van de situatie tijdens het regime van Adolf Hitier. Verdedigende gerechtigheid D^ vrijheid houdt in, dat ieder de mo gelijkheid heeft om zichzelf te verwer kelijken. De vrijheid heeft echter haar grenzen. Als iedereen maar zijn gang gaat, ontstaat er een chaos. In een sa menleving gaat het om orde. De grenzen der vrijheid bestaan daarom allereerst uit ordehandhavend gezag. Een dikta tuur kan natuurlijk heel goed een effi ciënte orde vestigen, maar dan wordt tekort gedaan aan de menselijkheid. Juist de democratie wil de humaniteit beschermen. Het democratisch gezag is echter wel genoodzaakt tot gestreng op treden, wanneer de vrijwillig door elk aanvaarde normen worden aangetast. De overheid heeft de taak om de onder danen te beschermen. Ze kan daarom de terroristische akties niet tolereren. Het uiterst moeilijk dilemma bij de pre ventie van terreurdaden is echter gele gen in enerzijds het gevoelen van de duidelijke noodzaak om de misdaad te bestrijden en in anderzijds het juiste be sef dat de fundajnentele vrijheidsrech ten van de individuele burgers niet mo gen worden aangetast. Helaas blijkt dan zeer pijnlijk, dat de overheid dikwijls maar slecht is opgewassen tegen drei gende misdrijven,(zoals gijzelingen en kapingen), die ver uitstijgen boven de ordinaire misdadigheid. Het is eenvoudig om te zeggen, dat bij het voordoen van terroristische daden blijkt hoe de veiligheidsdiensten hebben gefaald. Na vroegere akties van de Mo lukkers in ons land is de toezegging ge daan, dat door een wettelijke regeling aan de politie ruimere bevoegdheid zou gegeven worden om naar verboden wa penbezit te zoeken en zo tegen de sa menzweerders preventief op te treden. Op het wetsontwerp van de toenmalige minister van justitie, mr. Van Agt, is veel kritiek losgekomen. Het lijkt me aan de ene kant onvermij delijk, dat de terreurdaden van enkele Molukkers terugslaan op de hele ge meenschap waarvan ze deel uitmaken. Ik denk dan bijvoorbeeld aan strengere controle. Met recht mogen we aan de andere kant beducht zijn voör het ver lenen van te grote bevoegdheden inzake het ëptreden tegen criminele samen zweerders. Er zijn grenzen aan de machtsuitoefening. Een overheid kan zich binnen een rechtsstaat niet alles veroorloven. Bij het nastreven van de kans op waarschijnlijkheid om gijze- lingsakties te voorkomen wordt zeker de rechtsstaat geschonden door het verle nen van te grote bevoegdheden aan de regering. Het probleem is namelijk, dat je met de middelen van een dikta'riale staat een democratie niet kunt bescher men. Zie daar to de moeilijkheid van de aktuele meningsvorming. De publieke opinie zal steeds meer om harde maa tregelen roepen. Het is immers niet te dulden, dat onschuldige mensen het slachtoffer worden van terroristische gewelddaden. Met Calvijn kunnen we instemmen, dat slappe overheid de on derdanen grote schade toebrengt. Dit mag ons zeker op grond van het Woord niet brengen tot het spreken van een goed woord over een regime, dat met dictatoriale middelen regeert. Vergeldende gerechtigheid Wat geldt bij de bemoeiingen ter voor koming van het terrorisme gaat natuur lijk evenzeer op voor de beëindiging er van. De goedkope kritiek op het gebruik van geweld bij het bevrijden van on schuldige slachtoffers komt zeer mallo tig over. Bij een gijzelingsaktie of kaping is een inbreuk gedaan op de rechtsorde. Dan moet een overheid na zo lang mo gelijk pogingen te hebben ondernomen om goedschiks tot een oplossing te ko men wel met kracht optreden. De over heid draagt het zwaard niet tevergeefs. Een militaire ingreep behoeft niet een aanslag op de rechtsorde te betekenen, mits niet direkt tot de executie van de terroristen wordt overgegaan. Bij de latere berechting zijn de zwaarste straffen gewettigd. Wanneer er bij een gijzeling doden zijn te betreuren, zou de doodstraf geëist moeten worden. Het is bekend, dat velen zich op grond van humanitaire redenen tegen de wederin voering van de doodstraf keren. In toe nemende mate vragen meerderen zich ook af hoeveel onschuldige burgers er ieder jaar omkomen vanwege het ont breken van de hoogste straf. Of van de toepassing van de doodstraf een af schrikwekkende werking uitgaat, zou ik nog in het midden willen laten. Om ge vangen terroristen te bevrijden behoe ven in elk geval niet opnieuw afschuwe lijke terreurdaden gepleegd te worden. De doorslaggevende argumentatie ont lenen we aan de Heilige Schrift. Gods gebod schrijft ons voor: Wie het bloed van mensen vergiet, diens bloed zal ver goten worden. G.H.Abma, Poortvliet. Telefooncel vluchthaven Tholen In de E.B. van 20 april komt een be richtje voor betreffende de telefooncel bij de vluchthaven te Tholen, zoals ook in het weekblad Schuttevaer was ver meld. Daarin stond o.a. dat de bestaande tele fooncel aan de Vossemeersepoort circa 500 m van de haven verwijderd is. Dat is dan wel in rechte lijn, want om van de vluchthaven naar de Vossemeersepoort te komen zonder te zwemmen of te vliegen, dus lopend - is de afstand circa 3 km. Dat is ruim een halfuur lopen, dat weet ondergetekende bij ondervinding. M. Reijngoudt m.s. Onderneming, Achterstraat 48, Sint-Philipsland. Fatsoenlijke mensen komen 's nachts niet op straat, die moeten dan maar heö risico lopen gebeten te worden. Jawel en als je dan onverwachts naar een dokter moet? De nachtwakers hebben hun honden aan de riem en als je geen kwaad in de zin hebt, zul je van de nachtwakeren zijn hond geen last hebben. We hebben politie. Zeker, maar toen er nog geen nachtwakers in de stad liepen, was er om de haverklap diefstal, om van inbraken maar hele maal te zwijgen. Tegenwoordig kunnen we rustig slapen, want er wordt nu dubbel over ons gewaakt. Voor- en tegenstanders polemiseren er over in de krant. Het gevolg is, dat men in andere plaatsen ook belangstelling krijgt. Er komt een delegatie uit Haarlem. Ze praten met de belanghebbende nering doenden in de stad en daarna bezoeken ze Jacob Langereis in zijn kosthuis. De heren komen uit Haarlem. Daar zijn ook zaken en er is eveneens een kade, waar altijd goederen opgeslagen zijn, nanelijk aam-» het Spaarne. En daar groeit het aantal diefstallen en inbraken veron trustend. Er heeft een lang gesprek plaats. Jacob belooft de volgende dag naar Haarlem te komen om de situatie ter plaatse eens nader te bezien, want hij is in zijn leven nog maar éénmaal in de provinciale hoofdstad geweest. Samen met een paar bestuursleden van'de winkeliersvereni ging loopt hij een rondje en dan gaan ze terug en vragen zijn mening. Die is positief, want hij ziet natuurlijk kans om ook hier een nachtvei ligheidsdienst op poten te zetten, waarom niet? Wat in Alkmaar kan, moet ook in Haarlem mogelijk zijn. Op hoeveel deelnemers denken de heren te kunnen rekenen? Op een goeie honderd. Voornamelijk in het centrum: tussen het station en 't Houtplein, via Grote Markt en Stad huis. Politie geen bezwaar? O, weet u dat nog niet. Dan moet u dit toch eerst maar eens informeren. Als dat in orde is, zet ik het zelf hier wel op poten. Vijf en twintig cent per deelnemer per week. Als het nodig blijkt te zijn, zet ik twee man in. Ja, met honden en op de fiets. Terug in Alkmaar praat hij vrijdags op de markt met oude kennissen. Hij kent een matroos van de Packetvaart, die er niet zo'n schik meer heeft. Jacob zegt: "Je kunt bij mij nachtwaker worden: zeven gulden in de week. Hoeveel kostgeld betaal je? O, ben je nog thuis. Kijk eens aan, kun je rijk worden. Wat betaalt de packet je nu? Drie en een half? Tel uitje winst. Weet jij, datje eigenlijk gek bent om in deze moderne tijd voor zo'n hongerloon te gaan werken? Hoe oud ben je? Twee en twintig? En als je dan eens een keer wilt trouwen? Kan nooit van drie en een half in de week. Bij mijn krijg je er zeven. Elke nacht op sjouw met een hond en op de fiets. Denk er maar eens goed over na. Kees Blauwboer hoeft er niet lang over na te denken. Hij neemt van de ene dag op de ander ontslag bij de packet en meldt zich bij Jacob. Deze is tevreden. Ook al, omdat hij op deze wijze zijn vroegere vijand een hak heeft gezet, door een goedkope arbeidskracht weg te lokken. Maar dat zegt hij niet tegen Kees. Hij verordineert enkel: "Vanavond om zes uur bij de vlotbrug. Ga je met mij mee de route rijden." Na twee dagen weet Kees, wat er van hem wordt verwacht en laat Jacob hem het werk alleen doen. De volgende dag is Jacob weer in Haarlem en probeert daar de nachtveiligheidsdienst op poten te zetten. Er is een advertentie geplaatst en er melden zich enkele mannen. Sommigen hebben zelf een hond. Jacob kiest er twee uit en geeft ze de nodige instructies. Nu hij in Alkmaar een behoorlijke plaatsvervanger heeft, gaat hij in Haarlem de eerste nachten mee. Dat is politiek, want de nieuwe nachtwakers hier zijn Haarlemmers en kennen hun stad. Jacob is er nagenoeg onbekend. Maar hij heeft een scherp opmer kingsvermogen. Na drie nachten heeft hij het gezien. En al een op merkelijk succes geboekt, omdat hij twee verdachte mannen heeft aangehouden en overgebracht naar het politiebureau. Daar bleken het oude bekenden van de justitie te zijn, die nog wat op hun kerfstok hadden. Ze worden meteen ingesloten. Zo, dat geeft de burger moed en de winkeliers knikken tegen elkaar: goed idee van ons, die nachtwa kers, he? Terug in de Kaasstad is Jacob tevreden. Hij heeft nu vier man aan het werk; zelf hoeft hij niets meer te doen en beurt toch een redelijk weekloon. Overigens, na Haarlem komen er meer belangstellenden. Je kunt ook in dit geval vaststellen: van Alkmaar begint de victorie, want het gaat ineens als een sneeuwbal rollen. In Beverwijk wil men ook een particuliere nachtveiligheidsdient. In Amsterdam, in bepaalde wijken eveneens. De kranten schrijven over de geboekte successen in Alkmaar en Haarlem. In Alkmaar daalde de criminaliteit in de nacht na indienst stelling van de nachtwakers met maar liefst tachtig procent. En dat is niet niks. In deze weken is Jacob onvermoeibaar. Hij reist heen en weer, houdt conferenties met belanghebbende neringdoenden, neemt mensen aan en zet ze aan het werk. Tot zelfs in Leiden, waar hij in dienst is geweest. Hier is hij enkele dagen om de zaak op poten te zetten. En heeft en passant gelegenheid om Tinie weer een paar keer te ontmoetenont- moeten. Die is er de laatste tijd enigszins bij ingeschoten. Er komen in het land meerdere organisaties, die zo'n nachtveilig heidsdienst voor de negocianten instellen. Jacob had niet anders ver wacht. Het is weliswaar een uitvinding van enkele Alkmaarse bedrij ven, maar je kunt er nu eenmaal geen octrooi op aanvragen. Overigens, hij mag echt niet mopperen. Binnen een halfjaar heeft hij in verschil lende plaatsen dertig mannen lopen. Zelf zorgt hij ervoor, dat overal het geld binnenkomt en dat zijn mensen uitbetaald worden. Af en toe loopt hij in een of andere plaats een nacht rriee om te controleren of er met de surveillance niet de hand wordt gelicht. Hij is een keer een weekend in Waarland geweest. Met de trein tot Zijdewind en verder lopend. Maar zijn bezoek was niet bepaald een succes. Iedereen was nieuwsgierig naar de "vrijer" van Tinie, die ze in Leiden heeft opgedoken. Zaterdagsavonds had Jacob al door, dat het erg kerkelijke mensen zijn, de familieleden van Tinie. En hoort, dat wagenmaker Veen ouderling is in de Gereformeerde kerk. En die staat in Dirkshorn. Dus gaan ze zondagsmorgens met de brik de lange rit naar Dirkshorn maken en weer terug, 's Middags van hetzelfde laken een pak. Tijdens deze beide kerkdiensten heeft de familie al gemerkt, dat Tinie's vriend in ieder geval niet kerkelijk meelevend is. Hij kent immers geen enkele psalm! Jacob neemt aan, dat Tinie er opmerkzaam op gemaakt is. want als ze hem zondagsavonds uitgeleide doet, zegt ze op treurige toon: "Je moet maar niet meer komen. Je hoort bij geen enkele kerk. he?"

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1978 | | pagina 5