GEEN GEMEENTEGARANTIE MEER
VOOR WONINGBOUWLENINGEN IMPORT
Sint Philipsland krijgt vrouwelijke
gemeentesecretaris
B en W vragen „Middelburg" om extra huizen voor Geref. Gem. (26)
en Wezen-armenbestuur (13)
I Er vierkant achter
Subsidieverzoek
Thorbecke-penning
en ere-voorzitterschap
VVD voor
A.A. Rijstenbil.
Fantasieloos
Geen ander middel
,s-
Donderdag 19 januari 1978
34e jaargang no. 10
Wie uit de Randstad op Tholen een huis wil kopen of bouwen,
krijgt van de gemeente Tholen geen garantie meer voor de
betaling van rente en aflossing van zijn lening. Van deze mo
gelijkheid werd veel gebruik gemaakt omdat de banken bij
gemeentegarantie een lagere rente berekenen. Met die mee
valler is het echter vanaf heden gebeurd voor de mensen die
niet economisch gebonden zijn aan de regio. Wie geen werk op
Tholen/Sint-Philipsland of West-Brabant heeft en toch een
huis wil kopen of bouwen op Tholen, moet het zonder ge
meentegarantie doen. Die beslissing, vorige week woensdag
door b en w genomen maakte burgemeester J.E. van Boeijen
maandagmiddag bekend tijdens de Thoolse raadsvergadering.
'Ik voel wel dat dit een ongewenste ontwikkeling is, maar we
moeten iets doen, wil je je taak voor de eigen inwoners waar
maken. Het niet verlenen van gemeentegarantie kan enig soe
laas bieden', zei de Thoolse burgemeester.
Voorwaarden
Volstrekt onbillijk
Jaar nee verkopen
Beleid ontkracht
Eigen inwoners in de knel.
Dreigement G.S.
Zeer grote wachtlijst.
Niet overal huur- en
koopwoningen
Benoeming
conciërge-schoonhoudster
DEZE WEEK
êéNDRAC
Eendrachtbode Postbus b.
4697 ZG Smt-Annaland
Telefoon 01 665-2752 - Telex 54520
Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen
en Sint-Philipsland, waarin opgenomen de
Thoolse Courant en het Advertentieblad
Verschijnt donderdag
Postrekening 12 44 07
Bankrekening 30 30 05 556
Abonnement 1 2 00 oer halfjaar, per post-
1 5 00, losse nummers 0 55
Opgave advertenties voor dinsdag 16 00
uur Advertentieprijs 0 26 plus btw per
mm
Spierinkjes t/m 20 woorden 5 25 contant
inclusief btw Op rekening 6 50
Hoofdredacteur G Heijboer
Meerdere jaren werden we niet moe te
blijven hameren op de noodzaak van
woningbouwspreiding. Voor menig be
stuurder mogelijk tot vervelens toe. De
kleinere kernen blijken immers al jaren
eerder een kunstmatige impuls nodig te
hebben dan dat er voor grotere kernen
de noodzaak is de natuurlijke aanwas te
stimuleren.
Telkens hebben we daarbij toch ook wel
gepoogd met cijfers aan te tonen, dat er
geen enkele zorg behoefde te bestaan,
dat die kleine kernen zodanige groei
stuipen zouden vertonen, dat het de pan
zou uitrijzen. Integendeel. Telkens op
nieuw poogden we ook bij te brengen,
dat meer huizen in grotere kernen een
vicieuze cirkel niet kan doorbreken. B
en W spreken in hun brief aan de
Zeeuwse Staten over de nota bewoning-
spatroon nu zelf over een sneeuwbalef
fect.
Er kwam - en dat lang niet alleen door
ons veelvuldig hameren- gehoor en be
ter inzicht bij de gemeenteraad van
Tholen. Het duurde langer eer het da
gelijks bestuur daarvan evenzeer over
tuigd was,althans onvoorwaardelijk be
reid bleek die weg te volgen. Altijd was
er nog wel een of ander argument achter
de hand, dat de het grotere bouwpro
gramma in de grotere kernen diende te
vergoelijken. De vicieuze cirkel draaide
hierdoor zo lang door, tot het te laat was.
Wie nu nog kans ziet op te tornen tegen
gerechtvaardigde landelijke en provin
ciale inzichten voor wat betreft de leeg
loop van de steden, is een mannetjes
putter. Ons gevecht was vooral geba
seerd op de tweede kamerbeslissing uit
1970, dat ook bij een herindeling alle
Thoolse kernen leefbaar dienden te
blijven. Maar dat is verleden tijd. Er is
nu een nota bewoningspatroon. De
Thoolse raad, niet minder het dagelijks
bestuur, viel fel aan. Zo fel, dat er een
brief ging naar de Zeeuwse Staten
waarvan de inhoud ons zes jaar geleden
kwalijk werd genomen.
We kunnen ons vierkant achter die in
houd scharen,. Daarin wordt immers
met overtuigende cijfers aangetoond,
dat het een lachtertje is voor de Thoolse
kernen die groeibeperkingen op te leg
gen als in de nota üorden aangegeven.
De partijen - op een na- blijken erin te
trappen. Laten we afwachten, wat de
brief de Thoolse kernen voor resultaat
oplevert. Optimistisch daarover kan
niemand zijn. We voelen ons toch wel
gelukkig, vierkant achter B en W te
kunnen staan. Gezien de inhoud van de
brief van 'Middelburg".
Voor de Thoolse verenigingen en stich
tingen is het niet te hopen dat hun sub
sidieverzoek eenzelfde lot ondergaat als
dat van de Stichting Hulpdienst Zeeland
voor 'Mensen in Nood' uit Middelburg.
Maandagmiddag wees de gemeenteraad
dat verzoek op advies van B en W af.
Het college gaf daarvoor drie redenen
aan: Er is reeds een door het ministerie
van CRM erkende en gesubsidieerde
instelling (de telefonische hulpdienst
Zeeland) die nog zonder gemeentelijke
bijdrage werkt.
De stichting wordt blijkbaar niet door
CRM gesubsidieerd, want ze vragen
bijna alles van de gemeente C. Het doet
zeer onprettig aan dat men het bestaan
van een instelling (de Th.H.D..) ver
zwijgt, waardoor men ook verzuimt de
eigen bestaansnoodzaak te motiveren.
Tot zover de motivering van B en W.
Raadslid van Kempen vroeg zich af, of
men op basis van deze gegevens en de
vrij summiere brief van de stichting
maar nee moet zeggen.
Hij wilde eerst informatie.
Wethouder Moerland antwoordde dat
er reeds een hulpdienst is (de T.H.D.)
die de protestantse kerken, het Leger
Des Heils en Algemene Diensten omvat.
De T.H.D. is door CRM erkend. Als
gemeente zou je er met het verzoek van
de nieuwe stichting tussen kunnen lopen
omdat men de T.H.D. verzwijgt. Dat
doet ons niet zo prettig aan. Men wil de
begroting van 42.000 gulden volledig
door de gemeente laten betalen. Ze
hebben volledig de gelegenheid gehad
om ons te informeren.
Wij zijn toch niet verplicht om dan om
inlichtingen te vragen, zei wethouder
Moerland.
De burgemeester voegde eraan toe, dat
B en W de subsidie-aanvrager kwalijk
nemen, dat hij het bestaan naast de
T.H.D. niet motiveert.
Als de stichting ons ruimer wil informe
ren' is dat haar zaak. Het is wat teveel
gevraagd om dat van ons te laten uit
gaan, aldus de raadsvoorzitter.
De Bres haakte daarop gelijk in door te
vragen of dit de algemene gedragslijn
van B en W is bij subsidieverzoeken. De
burgemeester liet weten dat het ontbre
ken van informatie niet de enige reden
was waarom het subsidieverzoek was
afgewezen.
Raadslid van Damme vermoedde wel
hoe de vork in de steel zat: de stichting is
niet tevreden met de T.H.D. en wil
daarom een nieuwe hulpdienst. Hij zag
daar echter een doublure in, zolang niet
bekend was wat het bestaan van de
nieuwe stichting rechtvaardigde.
Van Kempen vond dat de nu genoemde
argumenten ook aan de stichting ken
baar gemaakt moesten worden, maar de
burgemeester meende dat 't allemaal al
in de drie redenen van afwijzing stond.
Op zijn vraag of van Kempen alsnog
meer informatie wilde, zei deze: niet
nodig. Ik denk dat we dat op ene of
andere manier toch wel aan de weet ko
men.
Zo ging een tamelijk simpele zaak als
een subsidieverzoek als een nachtkaars
uit. Men vraagt zich af, of de raad hier
wel uit volle overtuiging een beslissing
nam. Kan er op basis van zo weinig ge
gevens wel een verantwoord besluit val
len? Wanneer B en W met een voorstel
komen bij de gemeenteraad, moet dat j
toch goed voorbereid zijn. Voor zinnen
als 'blijkbaar niet door CRM gesubsi
dieerd wordt' is dan geen plaats. De raad
dient van B |n W te horen of CRM
subsidieert, ja of nee. Bovendien ook
wat de plannen zijn e.d., kortom gede
gen informatie om een goede beslissing
te kunnen nemen. Mogelijk was er een
zelfde afwijzing gevolgd, maar dan pas
na een zorgvuldige behandeling. De
werkwijze van maandagmiddag liet
daarover alleen maar twijfel bestaan.
Een reden als 'het doet zeer onprettig
aan dat de stichting het bestaan van de
T.H.D. verzwijgt' is niet informatief,
maar hoogstens schoolmeesterachtig.
Dit is geen reële benadering. Zo'n
werkwijze komt voor menigeen onbe
vredigend over. Van Kempen poogde
dat in eerste instantie aan te geven, maar
het is jammer dat de finale dan zo te
leurstellend is: 'Ik denk dat we het toch
wel aan de weet komen'. 1978 door ge
meentebestuur
Worden er zo Anno ders beslissingen
genomen?
Een werkwijze zoals maandagmiddag
gedemonstreerd werd. komt meer voor
in de Thoolse gemeenteraad. De raads
leden zijn in de finale dikwijls niet vast
houdend en doortastend genoeg. Mis
schien moet er meer ''conditietraining'
gedaan worden.
Wethouder A.A. Rijstenbil uit Sint-Phi-
lipsland is maandagavond bij zijn af
scheid als voorzitter van de VVD afde
ling Steenbergen gehuldigd. Voor zijn
twintigjarig bestuurslidmaatschap, me
rendeels in de functie van voorzitter,
benoemde de ledenvergadering hem als
lid van verdienste met als titel: ere
voorzitter. Bovendien werd de Thorbec-
ke— penning uitgereikt. Mevr. Rijsten
bil werd in de bloemen gezet, terwijl er
nog diverse cadeaus naar 'de zwarte
schouw' gingen. Eoiu-er was dhr.
Rijstenbil al teruggetreden uit de VVD-
kamercentrale Noord-Brabant, waarvan
hij sinds maart 1959 deel uitmaakte. Ook
de Fliplander Ph. van den Hoek nam
afscheid als bestuurslid van de VVD af
deling Steenbergen. Met dhr. Rijstenbil
is hij toegetreden tot de VVD-afdeling
Tholen, die nu zowel Tholen als Sint-
Philipsland omvat. De Fliplandse libe
ralen kunnen daardoor invloed uitoefe
nen op de samenstelling van de kandi
datenlijst voor de statenverkiezingen en
ook zelf kandidaat zijn. Voorheen gaf
dat problemen omdat men tot een Bra
bantse VVD-afdeling behoorde.
In zijn laatste openingswoord bij de
VVD-Steenbergen maakte voorzitter
Rijstenbil er o.a. melding van, dat dhr.
M. van Vossen bij de gemeenteraads
verkiezingen als lijsttrekker optreedt.
Dhr. van Vossen is uit Oud-Vossemeer
afkomstig.
St. Philipsland
Afscheid secretaris Verbree
Gemeentesecretaris en mevrouw Ver
bree hebben vrijdagavond na de raads
vergadering afscheid genomen in ver
band met hun vertrek naar Benthuizen,
't werd een volle raadszaal met verte
genwoordigers van diverse verenigingen
en instanties. Het aantal toespraken
bleef beperkt, zodat er tijd over was voor
een gezellig onderonsje.
Namens de gemeenteraad wees dhr. L.
den Engelsman op de vele contacten die
in de niet zo lange Fliplandse periode
zijn gelegd. Eigenlijk is Sint Philipsland
er ook een beetje trots op, dat u op zo'n
jeugdige leeftijd tot burgemeester-se
cretaris van Benthuizen bent benoemd.
Dank voor alles wat u voor onze ge
meente wilde doen. Dank ook aan mevr.
Verbree voor de gastvrijheid. Ik wil u
graag een wens meegeven zoals die in
het bijbelwoord bij het vertrek van de
kinderen Israels naar Egypte is opgete
kend: God zei tot Mozes: zeg de kinde
ren Israels dat ze voorttrekken. Mozes j
wist het niet alleen te kunnen en dat
verantwoordde hij ook: Hoe zou ik het i
kunnen indien Gij niet voorgaat.
Raadslid den Engelsman hoopte dat ook
dhr. Verbree er zo over zou denken bij
zijn vertrek naar Benthuizen.
De nieuw benoemde gemeentesecretaris
mej. J.P.A. de Kok was de tolk van het
personeel. In een leuke speech herin
nerde ze eraan hoe dhr. Verbree vier
jaar geleden bij de eerste B en W verga
dering te laat was. "t Was de enige keer.
Mej. de Kok memoreerde verder de
fijne tijd voor het personeel o.l.v. secre
taris Verbree, zijn zorg voor de mede
werkers en zijn vrolijkheid en humor.
Vooral dat zal worden gemist. Dhr.
Verbree had niet alleen deugden, zo
hield de nieuwe Fliplandse gemeente
secretaris haar talrijke gehoor voor,
want zijn schrift was niet te lezen.
Het is vooral daarom, dat het afscheids
cadeau een kofferschrijfmachine werd.
Als we dan nog eens een briefje uit
Benthuizen krijgen, zal het leesbaar zijn,
aldus mej. de Kok. Ze bood het echtpaar
Verbree de beste wensen aan voor een
goede Benthuizense tijd.
Burgemeester Everwijn sprak nog na
mens de vereniging van B en W op
Op deze manier wagen we een poging
ons ons beleid toch nog te realiseren.
Inmiddels is het verzoek om die 26+ 13
huizen extra reeds ingediend. 'Middel
burg' heeft nu gevraagd wie de toekom
stige bewoners van die huizen zijn en ten
tweede wil men de garantie dat de wo
ningen die tengevolge van deze nieuw
bouw vrij komen, ook voor eigen inwo
ners bestemd worden.(als bijvoorbeeld
in Tholen iemand uit de Jan van Blois-
straat zijn huis verkoopt om in een be
jaardenwoningen van de geref. gem. aan
de Kaay te gaan wonen, zou de woning
in de J n van Bloisstraat alleen aan een
Tholenaar verkocht mogen worden,niet
aan iemand uit de randstad die geen
werk in de regio heeft).
Aan de eerste voorwaarde(toekomstige
huurders moeten eigen inwoners zijn)
kan tegemoet gekomen worden door
afspraken te maken met de geref. gem.
en het wezen-armbestuur. De garantie
om vrijgekomen huizen ook voor eigen
inwoners te bestemmen, is echter veel
moeilijker. Dat vergt een heel ingewik
kelde constructie die niet waterdicht is.
Er is echter een andere mogelijkheid om
enige afremming te krijgen van het zich
volkomen vrij vestigen, dat is geen ge
meentegarantie meer geven aan kopers
die niet economisch gebonden zijn aan
de regio Tholen/West-Brabant.
In 't verleden hebben we nooit te klagen
gehad, maar nu heel veel. Als we met
ontzettend veel moeite een bouwbeleid
hebben opgebouwd waarbij voor het
eerst de teruggang wordt stopgezet - we
zijn nog helemaal niet toe aan het te
rugwinnen van het verlies sinds 1930 -
dan is het volstrekt onbillijk om te zeg
gen, dat Tholen buiten z'n boekje gaat.
De bevolkingsresultaten 1977 zijn een
hoogst gelukkige ontwikkeling van het
volkshuisvestingsbeleid. Het gaat hier
niet om urbanisatie dat ruimtebeslag
legt, maar om kleinere gezinnen. We
wonen niet meer met 10-13 mensen in
het huisje onderaan de dijk. Op Tholen
is geen sprake van urbanisatie, wel in de
randstad. Wij zullen ons er echter met
hand en tand tegen verzetten, dat men
Tholen randstad-ontwikkelingen aan
wrijft.
Wethouder Koopman heeft gezegd, dat
er geen grondverkoop meer mogelijk is.
Inderdaad, want het contingent vrije
sector woningen van 35 is al op gezien de
toezeggingen die voor 15 november vo
rig jaar gedaan zijn. We zullen de situa
tie een paar maanden aanzien en dan de
zaak opnieuw bekijken. Als het aantal
premiewoningen meevalt, kunnen we1
eventueel een deel van de premie- over
hevelen naar de vrije sector.
Het is een uiterst onverkoopbare zaak
om een jaar lang nee te verkopen aan de
eigen inwoners. Gedeputeerde Boersma
heeft in de statencommissie R.O. ge
zegd, dat gemeenten met een 'werkelijk
aannemelijk verhaal' meer huizen kun
nen krijgen, maar tegen die uitlatingen
heb ik grote bezwaren. Laat de rijks
commissie verdeling rijkssteun woning
bouw Zeeland met een aannemelijk
verhaal komen over de maatstaven,
want gemeenten en burgers weten niet
waar ze aan toe zijn, aldus burgemeester
van Boeijen.
CHU-raadslid J.Versluijs zei dat collega
van Gorsel met zijn vragen over deze
problematiek beter had kunnen weten.
Voorvechter J.D. de Korte heeft reeds in
een vroeg stadium het probleem van de
kleine kernen aangegeven en daar den
ken wij nog net zo over. We gaan ac-
coord met de brief b en w aan de
Staten. Er moet geen gelegenheid onbe
nut worden gelaten om deze zaak aan te
snijden, vond Versluijs.
ARP-raadslid W.C. van Kempen, pro
gressief gestileerd met een grijze baard,
je maakt je wat kwaad over de manier
waarop men in Middelburg het ge
meentebeleid ontkracht. Mag de ge
meente geen eigen verantwoorde
lijkheid meer hebben om woningen te
bouwen in verschillende kernen? Tho
len zit aardig in de goede richting te
werken en daar ben ik gelukkig mee. Er
zijn toch geen excessen?', aldus van
Kempen.
SG P-fractievoorzitter Th. Aarnoudse
herinnerde eraan dat bij de begrotings
behandeling al voorgesteld te hebben
een regeling te treffen om vestigingen
van elders te beperken. Dat is toen de
mist ingegaan vanwege het late uur. 't Is
verheugend, dat de vestigingen nu wat
beperkt worden met het niet verlenen
van gemeentegarantie. Voor de eigen
inwoners moeten we anders direct nee
verkopen. Onze burgers komen steeds
meer in de knel te zitten met bouwen,
aldus Aarnoudse. PVDA-fractievoorzit-
ter P. van Schetsen constateerde dat de
hele Thoolse gemeenteraad al jaren be
zig is voor het behoud van de kleine
kernen. Hij betreurde het echter dat b en
w de beslissing al genomen hadden om
geen gemeentegarantie meer te ver
strekken.
Raadslid van Gorsel zei het te betreu
ren, als de eensgezindheid in de Thoolse
raad doorbroken zou worden. Met het
niet verlenen van gemeentegarantie ging
hij accoord. Economische gebonden
heid vond van Gorsel een goede maat
staf.
De beslissing is een gevolg van de be
perking van het woningbouwcontingent
1978, die de gemeente Tholen voor grote
problemen stelt. De wethouders Koop
man en Moerland maakten daar reeds
melding van in de E.B. van 5 januari en
het gemeentebestuur richtte vorige week
nog een uitvoerige brief aan de Provin
ciale Staten van Zeeland over de nota
bewoningspatroon (zie 26 jan. a.s.)
"Als we de gedachten van Middelburg
moeten volgen, zullen we dit jaar inder
daad geen meter bouwgrond meer kun
nen verkopen. We staan met de rug'
tegen de muur, maar wat we doen is een
andere zaak", zei wethouder L.J. Koop
man.
Hij werd over zijn uitlatingen in het E.B.
artikel van 5 januari ondervraagd door
VVD-raadslid J.L. van Gorsel, deze had
naar aanleiding van het E.B.-verhaal
vragen van inwoners gekregen over de
woningbouw.
Van Gorsel had uit het artikel opge
maakt dat b en w van Tholen zich bij de
situatie neerleggen, terwijl Koopman's
partijgenoot G.v.d.Berg uit Sint-Phi
lipsland even naar Middelburg stapt als
hij huizen nodig heeft.
'Tholen zit in de strafklasse, maar waar
om? Omdat we er voor het eerst in ge
slaagd zijn alle kernen, op Poortvliet na,
te laten groeien? Omdat we er in ge
slaagd zijn onze streek leefbaar te hou
den?
Jammer dat slechts een constructieve
partij in de Provinciale Staten zich
achter Tholen opgesteld heeft. We
moeten niet bij de pakken neerzitten
maar ook niet met de kop tegen de muur
lopen. We moeten inspelen op de uitla
tingen van gedeputeerde Mr.J.P.Boers-
ma in de statencommissie voor Ruimte
lijke Ordening/Volkshuisvesting ;Als
een gemeente met een werkelijk aanne
melijk verhaal komt over de noodzaak
van enige uitbouw van een kern omwille
van de leefbaarheid en daarbij wat ver
der wil gaan dan nu is aangegeven, dan
moet je daarop ingaan'. Met die uit
spraak zet Boersma de deur op een kier',
aldus raadslid van Gorsel. Hij vond dat
je enig risico moet durven nemen ten
aanzien van het dreigement van g.s. dat
men volgend jaar 'gekort' wordt als nu
het contingent vrije sector woningen
wordt overschreden. Het VVD-raadslid
was wel benieuwd, wat deze hele ont
wikkeling nu voor de particuliere-,
huur-, en vrije sectorbouw betekent.
Wethouder Koopman zei in het artikel
in de E.B. van 5 januari niet namens het
college te hebben gesproken. 'De aan
tallen kloppen niet zo'. (Koopman
noemde totaal 100 huizen voor 1978 36
woningwet, 47 premie- en 17 vrije sec
torwoningen. B en w spreken in hun
brief aan de Provinciale Staten nu over
totaal 110 woningen 36 woningwet-, 39
premie- en 35 vrije sectorwoningen).
Namens b en w kan ik echter wel zeggen,
dat we niet achter de nota bewoning
spatroon staan. Dat is een overbodige
vraag van raadslid van Gorsel gezien de
bespreking van de fractievoorzitters met
de statenleden. Hij was er zelf bij. Van
Gorsel heeft ook gevraagd naar de uit
latingen van mijn partijgenoot v.d.Berg
in de E.B. van 5 januari, maar die heeft
hier eigenlijk niets mee te maken. Ik ben
blij dat onze voorzitter niet in de krant
vermeldt dat hij even naar Middelburg
gaat als er huizen nodig zijn. We krijgen
een stuk minder woningen, maar we
zitten niet in de strafklasse zoals
v.d.Berg zegt. We krijgen straks wel een
zeer grote wachtlijst van mensen die een
huurwoning willen hebben. Toch hoop
ik, dat de inwoners bij ons blijven aan
kloppen. Misschien is het beter een vol
gende keer voorzichtiger te zijn met uit
spraken, want als je wat zegt, staat het zo
met grote koppen in de krant', aldus
wethouder Koopman.
De burgemeester merkte op, dat b en w
veel meer op de lijn van vragensteller
van Gorsel zaten dan de discussie deed
vermoeden. Hij gaf nog eens een uitzet
ting van de problematiek en lichtte de
brief over de nota bewoningspatroon
aan de Zeeuwse Staten toe. Dhr. van
Boeijen zei niet te weten of de rijkscom
missie verdeling rijkssteun woningbouw
Zeeland de beperkingen doorvoert op
strenge instructies uit Den Haag.
Schouwen-Duiveland, directeur P.A.
Boot namens de gemeentewerken Tho
len, secretaris T.C; Benou namens het
gemeentebestuur van Tholen, directeur
A.W. Beurkens namens de Rabobank en
burgemeester G. van den Berg. In een
slotwoord zei dhr. Verbree de suggestie
van burgemeester v.d. Berg niet verge
ten te hebben om als goede secretaris te
zwijgen in de raad, te fluisteren in B en
W en te brommen op de secretarie.
Misschien heb ik me nog het meest aan
het eerste onderdeel gehouden. In elk
geval was het voor mij een goede en
leerzame tijd in Sint Philipsland. Daar
voor ben ik dankbaar, evenals voor de
bloemen en andere cadeaus.
Voor de vijfde keer neem ik nu in een
gemeente afscheid en 't wordt steeds
uitbundiger.
Ik heb geprobeerd alle partijen te die
nenwat je als gemeentesecretaris verp
licht bent, zonder je eigen overtuiging te
moeten verloochenen. Voor waardering
heb ik voldoende reden, met weder
zijdse waardering ben ik blij, zo besloot
dhr. Verbree.
Er moet wel enig voorbehoud blijven,
maar voorzover er viel na te gaan, heeft
Sint Philipsland de landelijke primeur
met een vrouwelijke gemeente-sekreta-
ris. Er mag in dit verband immers niet
worden gesproken van secretaresse, want
de wet kent alleen maar een gemeente
secretaris. Dat doet er trouwens niet aan
af. Mej. Jannie de Kok kreeg alle stem
men van de raadsleden voor de functie
van gemeente-secretaris in de vakature
Verbree.
Ze mocht later op de avond, toen er de
afscheidsceremonie was van de Heer
Verbree, heel wat fele%fe!icitaties ont
vangen. Alle benoemingen in deze
raadsvergaderingen gingen van een leien
dakje.
Burgemeester G. van den Berg deelde
na opening van deze raadsvergadering,
waarvoor ook op de publieke tribune
goede belangstelling was,mee, dat
raadslid P. van Hekken (sgp) doorziekte
van zijn moeder verhinderd was. Hij
•wees er vervolgens op, hoe Sint Philips
land niet alleen dijkgraven, maar ook
burgemeesters weet voort te brengen.
De laconieke interrumptie hierbij van
het PCG raadslid Van Strien was: ja,
maar eerst importeren we die mensen.
Aan de orde was de benome%benoe-
ming in de vakature A. Verbree voor
gemeentesekretaris. De vakature kon
intern worden vervuld. Mej. De Kok
werkt al sinds 1965 op de secretarie, is in
het bezig%bezit van de vereiste diplo
ma's. Het voorstel is al in ons vorig
nummer omschreven. Mej. de Kok
kreeg alle 6 stemmen van de raad voor
de functie van gemeente-secretaris. Dat
was ook het geval voor haar plaatsver
vanger A. B. den Boer.
Tevoren was aan de heer A. Verbree
eervol ontslag verleend als gemeente
secretaris van Sint-Philipsland vanwege
zijn benoeming te Benthuizen als bur
gemeester -sekretaris.
Bij deze stemmingen had de heer C. den
Braber (PVAB) geïnformeerd of er te-
ivoren door Ben W wordt geadviseerd.
De raadsvoorzitter verklaarde, dat er in
het algemeen wat het volgen van cur
sussen betreft wordt geadviseerd aan de
hand van de capaciteiten en interesses
van de ambtenaren en wat de moge
lijkheden ter plaatse of elders betreft.
Hij wees erop, hoe mej. De Kok destijds
de richting gemeente-financiën koos,
toen de heer Beneder vervroegd kon af
haken, terwijl ambtenaar Den Boer
meer de juridische kant van de secreta
rie-administratie volgde. Hierdoor is er
nu een goede aanvulling mogelijk, al
valt nooit precies te voorzien hoe het
zich zal ontwikkelen. De heer Den Bra
ber toonde zich met dit antwoord tevre
den.
Er bleken nog meer vakatures te ver
vullen. Per 1 januari 1978 kreeg mevr.
v.d. Jagt-Den Braber eervol ontslag als
schoonhoudster van de gemeente-se-
cre&tarie. Met ingebruikneming van de
nieuwe openbare lagere school in het
dorp. die deze week werd geïnstalleerd
had ook de schoonhoudster mevr.
Verkerke-Quaak eervol ontslag gekre
gen op haar verzoek. Nu het echtpaar
Van Naamen het horecabedrijf gesa
neerd ziet, kon hiervoor een passende
oplossing worden gevonden. Met alge
mene stemmen werd dan ook mevrouw
M.E. van Naamen-Willemsen benoemd
tot schoonhoudster gemeentehuis in sa
menwerking met mevr. Mol-den Braber
en tot schoonhoudster van de nieuwe
o.l.s.
Ook was er hierdoor de oplossing voor
de functie van conciërge dorpshuis An
na Jacobapolder. De heer C. van
Naamen werd benoemd tot beheerder
van het buffet "Ons Dorpshuis"6 en
mevrouw Van Naamen-Willemsen tot
conciërge.
Daarmee waren in één ruk alle vakatu
res vervuld.
Er vierkant achter
Thools college met overtuigende
motieven en cijfers tegen nota be
woningspatroon
Geen gemeentegarantie meer
voor woningbouwleningen 'im
port'
Welkom voor Kyo Glass
Geen financiëel beletsel meer
voor onderzoek bij middenstand
en consument
Sint-Philipsland koos nieuwe se
cretaris
Burgemeester Verbree geïnstal
leerd in Benthuizen
Première St Joseph
Thools busstation nog op de wip
Ouderavonden van start
Puntenverdeling in Thoolse derby
De uitverkoop is vanmorgen be
gonnen
NIEUWE REGERING:
HET GEZAG BEHOEDT DE
VRIJHEID VOOR ANARCHIE,
DE VRIJREID BEHOEDT HET
GEZAG VOOR TIRANNIE
Dit nummer bestaat uit 18 pagi
na's.
Jannie de Kok, de nieuwe gemeentesecretaris van Sint-Philipsland. Volgens burge
meester G. van den Berg de enige vrouw in Nederland die deze functie bekleedt.
Het contingent van 36 woningwetwo
ningen voor 1978 betekent in elk geval,
dat Beter Wonen niet op zeven plaatsen
kan bouwen, dat zou buitengewoon
kostenverhogend werken. Ook met de
39 premiewoningen zal het ons niet luk
ken in alle kernen te bouwen. Er zijn ook
altijd individuele aanvragen waarovet
we tevoren nauwelijks geïnformeerd
zijn.
De bedoeling is nu in Tholen, Sint-
Maartensdijk en Sint-Annaland in de
premie huur- en koopsfeer huizen te
bouwen en de woningwetwoningen in
de kleinere kernen.
Voor de premie-huurwoningen is dan
wel een verhoging nodig van de toe
wijzing in verband met de plannen van
de gereformeerde gemeente ThoIen(26
huizen aan de Kaay) en het wezen-arm
bestuur Sint-Annaland(13 woningen in
plan Stoofweg).
Burgemeester van Boeijen was niet te
spreken over de interpretatie- en fanta
sieloze vertaling van de nota Ruimte
lijke Ordening en het hard maken daar
van in de nota Bewoningspatroon. We
hopen bewaard te blijven voor een wo
ningverdeling per kern zoals in de sta
tencommissie R.O. is geopperd, want
dat is volstrekt onaanvaardbaar, aldus
de raadsvoorzitter.
Hij hield met name SGP-fractievoorzit-
ter Aarnoudse voor, dat de komst van
inwoners van buiten Tholen mede be
palend was voor de groei van bijna alle
kernen in 1977. Wanneer je de vestiging
beperkt, moet je accepteren dat kernen
teruglopen.
We hebben er begrip voor, dat men de
leegloop van de steden wil stoppen: hier
slapen en in de stad werken is bij ons
bekend van de lange pendel, waar de
bezwaren van bekend zijn. Met het niet
verlenen van gemeentegarantie kunnen
we tegendruk geven voor hen die in feite
hier niets te zoeken hebben, aldus de
burgemeester.
Raadslid van Schetsen noemde het niet
verlenen van gemeentegarantie onover
zichtelijk: de zwakkeren komen nu voor
afwijzing in aanmerking. Daarvan kan
een bepaalde groepering de dupe zijn,
zei de PvdA-fractievoorzitter.
De burgemeester: inderdaad, maar we
hebben geen andere middelen.
Ook met de grondverkoop zullen we de
grootste voorzichtigheid moeten be
trachten. Verder geldt de gemeentega
rantie niet alleen voor nieuwe wonin
gen, maar ook voor de aankoop van s
bestaande huizen, aldus dhr. van Boei
jen.
Aarnoudse noemde de nieuwe regeling
vreemd, want wie de gemeentegarantie
niet nodig heeft, kan toch op Tholen
gaan wonen.
De burgemeester herhaalde dat er geen
andere regeling te maken is. PvdA-
raadslid J. de Bres vond het erg onover
zichtelijk om nu een beslissing te nemen.
De burgemeester: voor ons is het dui
delijk. Als u ons niet tegenhoudt, dan
stoppen we de gemeentegarantie. Wet
houder Moerland stelde voor een voor
lopige beslissing te nemen: geen ge
meentegarantie verlenen zolang het no
dig is. De burgemeester zegde toe hal
verwege dit jaar, wanneer er meer over
de woningbouw bekend zal zijn, op deze
problematiek terug te komen.
De gehele raad ging tenslotte accoord
met de brief van Tholen aan de Zeeuwse
staten en de beslissing van B en W. geen
gemeentegarantie meer te verlenen voor
woningbouwleningen van niet-econo-
misch gebondenen.