GEEN GEMEENTEGARANTIE MEER VOOR WONINGBOUWLENINGEN IMPORT Sint Philipsland krijgt vrouwelijke gemeentesecretaris B en W vragen „Middelburg" om extra huizen voor Geref. Gem. (26) en Wezen-armenbestuur (13) I Er vierkant achter Subsidieverzoek Thorbecke-penning en ere-voorzitterschap VVD voor A.A. Rijstenbil. Fantasieloos Geen ander middel ,s- Donderdag 19 januari 1978 34e jaargang no. 10 Wie uit de Randstad op Tholen een huis wil kopen of bouwen, krijgt van de gemeente Tholen geen garantie meer voor de betaling van rente en aflossing van zijn lening. Van deze mo gelijkheid werd veel gebruik gemaakt omdat de banken bij gemeentegarantie een lagere rente berekenen. Met die mee valler is het echter vanaf heden gebeurd voor de mensen die niet economisch gebonden zijn aan de regio. Wie geen werk op Tholen/Sint-Philipsland of West-Brabant heeft en toch een huis wil kopen of bouwen op Tholen, moet het zonder ge meentegarantie doen. Die beslissing, vorige week woensdag door b en w genomen maakte burgemeester J.E. van Boeijen maandagmiddag bekend tijdens de Thoolse raadsvergadering. 'Ik voel wel dat dit een ongewenste ontwikkeling is, maar we moeten iets doen, wil je je taak voor de eigen inwoners waar maken. Het niet verlenen van gemeentegarantie kan enig soe laas bieden', zei de Thoolse burgemeester. Voorwaarden Volstrekt onbillijk Jaar nee verkopen Beleid ontkracht Eigen inwoners in de knel. Dreigement G.S. Zeer grote wachtlijst. Niet overal huur- en koopwoningen Benoeming conciërge-schoonhoudster DEZE WEEK êéNDRAC Eendrachtbode Postbus b. 4697 ZG Smt-Annaland Telefoon 01 665-2752 - Telex 54520 Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint-Philipsland, waarin opgenomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad Verschijnt donderdag Postrekening 12 44 07 Bankrekening 30 30 05 556 Abonnement 1 2 00 oer halfjaar, per post- 1 5 00, losse nummers 0 55 Opgave advertenties voor dinsdag 16 00 uur Advertentieprijs 0 26 plus btw per mm Spierinkjes t/m 20 woorden 5 25 contant inclusief btw Op rekening 6 50 Hoofdredacteur G Heijboer Meerdere jaren werden we niet moe te blijven hameren op de noodzaak van woningbouwspreiding. Voor menig be stuurder mogelijk tot vervelens toe. De kleinere kernen blijken immers al jaren eerder een kunstmatige impuls nodig te hebben dan dat er voor grotere kernen de noodzaak is de natuurlijke aanwas te stimuleren. Telkens hebben we daarbij toch ook wel gepoogd met cijfers aan te tonen, dat er geen enkele zorg behoefde te bestaan, dat die kleine kernen zodanige groei stuipen zouden vertonen, dat het de pan zou uitrijzen. Integendeel. Telkens op nieuw poogden we ook bij te brengen, dat meer huizen in grotere kernen een vicieuze cirkel niet kan doorbreken. B en W spreken in hun brief aan de Zeeuwse Staten over de nota bewoning- spatroon nu zelf over een sneeuwbalef fect. Er kwam - en dat lang niet alleen door ons veelvuldig hameren- gehoor en be ter inzicht bij de gemeenteraad van Tholen. Het duurde langer eer het da gelijks bestuur daarvan evenzeer over tuigd was,althans onvoorwaardelijk be reid bleek die weg te volgen. Altijd was er nog wel een of ander argument achter de hand, dat de het grotere bouwpro gramma in de grotere kernen diende te vergoelijken. De vicieuze cirkel draaide hierdoor zo lang door, tot het te laat was. Wie nu nog kans ziet op te tornen tegen gerechtvaardigde landelijke en provin ciale inzichten voor wat betreft de leeg loop van de steden, is een mannetjes putter. Ons gevecht was vooral geba seerd op de tweede kamerbeslissing uit 1970, dat ook bij een herindeling alle Thoolse kernen leefbaar dienden te blijven. Maar dat is verleden tijd. Er is nu een nota bewoningspatroon. De Thoolse raad, niet minder het dagelijks bestuur, viel fel aan. Zo fel, dat er een brief ging naar de Zeeuwse Staten waarvan de inhoud ons zes jaar geleden kwalijk werd genomen. We kunnen ons vierkant achter die in houd scharen,. Daarin wordt immers met overtuigende cijfers aangetoond, dat het een lachtertje is voor de Thoolse kernen die groeibeperkingen op te leg gen als in de nota üorden aangegeven. De partijen - op een na- blijken erin te trappen. Laten we afwachten, wat de brief de Thoolse kernen voor resultaat oplevert. Optimistisch daarover kan niemand zijn. We voelen ons toch wel gelukkig, vierkant achter B en W te kunnen staan. Gezien de inhoud van de brief van 'Middelburg". Voor de Thoolse verenigingen en stich tingen is het niet te hopen dat hun sub sidieverzoek eenzelfde lot ondergaat als dat van de Stichting Hulpdienst Zeeland voor 'Mensen in Nood' uit Middelburg. Maandagmiddag wees de gemeenteraad dat verzoek op advies van B en W af. Het college gaf daarvoor drie redenen aan: Er is reeds een door het ministerie van CRM erkende en gesubsidieerde instelling (de telefonische hulpdienst Zeeland) die nog zonder gemeentelijke bijdrage werkt. De stichting wordt blijkbaar niet door CRM gesubsidieerd, want ze vragen bijna alles van de gemeente C. Het doet zeer onprettig aan dat men het bestaan van een instelling (de Th.H.D..) ver zwijgt, waardoor men ook verzuimt de eigen bestaansnoodzaak te motiveren. Tot zover de motivering van B en W. Raadslid van Kempen vroeg zich af, of men op basis van deze gegevens en de vrij summiere brief van de stichting maar nee moet zeggen. Hij wilde eerst informatie. Wethouder Moerland antwoordde dat er reeds een hulpdienst is (de T.H.D.) die de protestantse kerken, het Leger Des Heils en Algemene Diensten omvat. De T.H.D. is door CRM erkend. Als gemeente zou je er met het verzoek van de nieuwe stichting tussen kunnen lopen omdat men de T.H.D. verzwijgt. Dat doet ons niet zo prettig aan. Men wil de begroting van 42.000 gulden volledig door de gemeente laten betalen. Ze hebben volledig de gelegenheid gehad om ons te informeren. Wij zijn toch niet verplicht om dan om inlichtingen te vragen, zei wethouder Moerland. De burgemeester voegde eraan toe, dat B en W de subsidie-aanvrager kwalijk nemen, dat hij het bestaan naast de T.H.D. niet motiveert. Als de stichting ons ruimer wil informe ren' is dat haar zaak. Het is wat teveel gevraagd om dat van ons te laten uit gaan, aldus de raadsvoorzitter. De Bres haakte daarop gelijk in door te vragen of dit de algemene gedragslijn van B en W is bij subsidieverzoeken. De burgemeester liet weten dat het ontbre ken van informatie niet de enige reden was waarom het subsidieverzoek was afgewezen. Raadslid van Damme vermoedde wel hoe de vork in de steel zat: de stichting is niet tevreden met de T.H.D. en wil daarom een nieuwe hulpdienst. Hij zag daar echter een doublure in, zolang niet bekend was wat het bestaan van de nieuwe stichting rechtvaardigde. Van Kempen vond dat de nu genoemde argumenten ook aan de stichting ken baar gemaakt moesten worden, maar de burgemeester meende dat 't allemaal al in de drie redenen van afwijzing stond. Op zijn vraag of van Kempen alsnog meer informatie wilde, zei deze: niet nodig. Ik denk dat we dat op ene of andere manier toch wel aan de weet ko men. Zo ging een tamelijk simpele zaak als een subsidieverzoek als een nachtkaars uit. Men vraagt zich af, of de raad hier wel uit volle overtuiging een beslissing nam. Kan er op basis van zo weinig ge gevens wel een verantwoord besluit val len? Wanneer B en W met een voorstel komen bij de gemeenteraad, moet dat j toch goed voorbereid zijn. Voor zinnen als 'blijkbaar niet door CRM gesubsi dieerd wordt' is dan geen plaats. De raad dient van B |n W te horen of CRM subsidieert, ja of nee. Bovendien ook wat de plannen zijn e.d., kortom gede gen informatie om een goede beslissing te kunnen nemen. Mogelijk was er een zelfde afwijzing gevolgd, maar dan pas na een zorgvuldige behandeling. De werkwijze van maandagmiddag liet daarover alleen maar twijfel bestaan. Een reden als 'het doet zeer onprettig aan dat de stichting het bestaan van de T.H.D. verzwijgt' is niet informatief, maar hoogstens schoolmeesterachtig. Dit is geen reële benadering. Zo'n werkwijze komt voor menigeen onbe vredigend over. Van Kempen poogde dat in eerste instantie aan te geven, maar het is jammer dat de finale dan zo te leurstellend is: 'Ik denk dat we het toch wel aan de weet komen'. 1978 door ge meentebestuur Worden er zo Anno ders beslissingen genomen? Een werkwijze zoals maandagmiddag gedemonstreerd werd. komt meer voor in de Thoolse gemeenteraad. De raads leden zijn in de finale dikwijls niet vast houdend en doortastend genoeg. Mis schien moet er meer ''conditietraining' gedaan worden. Wethouder A.A. Rijstenbil uit Sint-Phi- lipsland is maandagavond bij zijn af scheid als voorzitter van de VVD afde ling Steenbergen gehuldigd. Voor zijn twintigjarig bestuurslidmaatschap, me rendeels in de functie van voorzitter, benoemde de ledenvergadering hem als lid van verdienste met als titel: ere voorzitter. Bovendien werd de Thorbec- ke— penning uitgereikt. Mevr. Rijsten bil werd in de bloemen gezet, terwijl er nog diverse cadeaus naar 'de zwarte schouw' gingen. Eoiu-er was dhr. Rijstenbil al teruggetreden uit de VVD- kamercentrale Noord-Brabant, waarvan hij sinds maart 1959 deel uitmaakte. Ook de Fliplander Ph. van den Hoek nam afscheid als bestuurslid van de VVD af deling Steenbergen. Met dhr. Rijstenbil is hij toegetreden tot de VVD-afdeling Tholen, die nu zowel Tholen als Sint- Philipsland omvat. De Fliplandse libe ralen kunnen daardoor invloed uitoefe nen op de samenstelling van de kandi datenlijst voor de statenverkiezingen en ook zelf kandidaat zijn. Voorheen gaf dat problemen omdat men tot een Bra bantse VVD-afdeling behoorde. In zijn laatste openingswoord bij de VVD-Steenbergen maakte voorzitter Rijstenbil er o.a. melding van, dat dhr. M. van Vossen bij de gemeenteraads verkiezingen als lijsttrekker optreedt. Dhr. van Vossen is uit Oud-Vossemeer afkomstig. St. Philipsland Afscheid secretaris Verbree Gemeentesecretaris en mevrouw Ver bree hebben vrijdagavond na de raads vergadering afscheid genomen in ver band met hun vertrek naar Benthuizen, 't werd een volle raadszaal met verte genwoordigers van diverse verenigingen en instanties. Het aantal toespraken bleef beperkt, zodat er tijd over was voor een gezellig onderonsje. Namens de gemeenteraad wees dhr. L. den Engelsman op de vele contacten die in de niet zo lange Fliplandse periode zijn gelegd. Eigenlijk is Sint Philipsland er ook een beetje trots op, dat u op zo'n jeugdige leeftijd tot burgemeester-se cretaris van Benthuizen bent benoemd. Dank voor alles wat u voor onze ge meente wilde doen. Dank ook aan mevr. Verbree voor de gastvrijheid. Ik wil u graag een wens meegeven zoals die in het bijbelwoord bij het vertrek van de kinderen Israels naar Egypte is opgete kend: God zei tot Mozes: zeg de kinde ren Israels dat ze voorttrekken. Mozes j wist het niet alleen te kunnen en dat verantwoordde hij ook: Hoe zou ik het i kunnen indien Gij niet voorgaat. Raadslid den Engelsman hoopte dat ook dhr. Verbree er zo over zou denken bij zijn vertrek naar Benthuizen. De nieuw benoemde gemeentesecretaris mej. J.P.A. de Kok was de tolk van het personeel. In een leuke speech herin nerde ze eraan hoe dhr. Verbree vier jaar geleden bij de eerste B en W verga dering te laat was. "t Was de enige keer. Mej. de Kok memoreerde verder de fijne tijd voor het personeel o.l.v. secre taris Verbree, zijn zorg voor de mede werkers en zijn vrolijkheid en humor. Vooral dat zal worden gemist. Dhr. Verbree had niet alleen deugden, zo hield de nieuwe Fliplandse gemeente secretaris haar talrijke gehoor voor, want zijn schrift was niet te lezen. Het is vooral daarom, dat het afscheids cadeau een kofferschrijfmachine werd. Als we dan nog eens een briefje uit Benthuizen krijgen, zal het leesbaar zijn, aldus mej. de Kok. Ze bood het echtpaar Verbree de beste wensen aan voor een goede Benthuizense tijd. Burgemeester Everwijn sprak nog na mens de vereniging van B en W op Op deze manier wagen we een poging ons ons beleid toch nog te realiseren. Inmiddels is het verzoek om die 26+ 13 huizen extra reeds ingediend. 'Middel burg' heeft nu gevraagd wie de toekom stige bewoners van die huizen zijn en ten tweede wil men de garantie dat de wo ningen die tengevolge van deze nieuw bouw vrij komen, ook voor eigen inwo ners bestemd worden.(als bijvoorbeeld in Tholen iemand uit de Jan van Blois- straat zijn huis verkoopt om in een be jaardenwoningen van de geref. gem. aan de Kaay te gaan wonen, zou de woning in de J n van Bloisstraat alleen aan een Tholenaar verkocht mogen worden,niet aan iemand uit de randstad die geen werk in de regio heeft). Aan de eerste voorwaarde(toekomstige huurders moeten eigen inwoners zijn) kan tegemoet gekomen worden door afspraken te maken met de geref. gem. en het wezen-armbestuur. De garantie om vrijgekomen huizen ook voor eigen inwoners te bestemmen, is echter veel moeilijker. Dat vergt een heel ingewik kelde constructie die niet waterdicht is. Er is echter een andere mogelijkheid om enige afremming te krijgen van het zich volkomen vrij vestigen, dat is geen ge meentegarantie meer geven aan kopers die niet economisch gebonden zijn aan de regio Tholen/West-Brabant. In 't verleden hebben we nooit te klagen gehad, maar nu heel veel. Als we met ontzettend veel moeite een bouwbeleid hebben opgebouwd waarbij voor het eerst de teruggang wordt stopgezet - we zijn nog helemaal niet toe aan het te rugwinnen van het verlies sinds 1930 - dan is het volstrekt onbillijk om te zeg gen, dat Tholen buiten z'n boekje gaat. De bevolkingsresultaten 1977 zijn een hoogst gelukkige ontwikkeling van het volkshuisvestingsbeleid. Het gaat hier niet om urbanisatie dat ruimtebeslag legt, maar om kleinere gezinnen. We wonen niet meer met 10-13 mensen in het huisje onderaan de dijk. Op Tholen is geen sprake van urbanisatie, wel in de randstad. Wij zullen ons er echter met hand en tand tegen verzetten, dat men Tholen randstad-ontwikkelingen aan wrijft. Wethouder Koopman heeft gezegd, dat er geen grondverkoop meer mogelijk is. Inderdaad, want het contingent vrije sector woningen van 35 is al op gezien de toezeggingen die voor 15 november vo rig jaar gedaan zijn. We zullen de situa tie een paar maanden aanzien en dan de zaak opnieuw bekijken. Als het aantal premiewoningen meevalt, kunnen we1 eventueel een deel van de premie- over hevelen naar de vrije sector. Het is een uiterst onverkoopbare zaak om een jaar lang nee te verkopen aan de eigen inwoners. Gedeputeerde Boersma heeft in de statencommissie R.O. ge zegd, dat gemeenten met een 'werkelijk aannemelijk verhaal' meer huizen kun nen krijgen, maar tegen die uitlatingen heb ik grote bezwaren. Laat de rijks commissie verdeling rijkssteun woning bouw Zeeland met een aannemelijk verhaal komen over de maatstaven, want gemeenten en burgers weten niet waar ze aan toe zijn, aldus burgemeester van Boeijen. CHU-raadslid J.Versluijs zei dat collega van Gorsel met zijn vragen over deze problematiek beter had kunnen weten. Voorvechter J.D. de Korte heeft reeds in een vroeg stadium het probleem van de kleine kernen aangegeven en daar den ken wij nog net zo over. We gaan ac- coord met de brief b en w aan de Staten. Er moet geen gelegenheid onbe nut worden gelaten om deze zaak aan te snijden, vond Versluijs. ARP-raadslid W.C. van Kempen, pro gressief gestileerd met een grijze baard, je maakt je wat kwaad over de manier waarop men in Middelburg het ge meentebeleid ontkracht. Mag de ge meente geen eigen verantwoorde lijkheid meer hebben om woningen te bouwen in verschillende kernen? Tho len zit aardig in de goede richting te werken en daar ben ik gelukkig mee. Er zijn toch geen excessen?', aldus van Kempen. SG P-fractievoorzitter Th. Aarnoudse herinnerde eraan dat bij de begrotings behandeling al voorgesteld te hebben een regeling te treffen om vestigingen van elders te beperken. Dat is toen de mist ingegaan vanwege het late uur. 't Is verheugend, dat de vestigingen nu wat beperkt worden met het niet verlenen van gemeentegarantie. Voor de eigen inwoners moeten we anders direct nee verkopen. Onze burgers komen steeds meer in de knel te zitten met bouwen, aldus Aarnoudse. PVDA-fractievoorzit- ter P. van Schetsen constateerde dat de hele Thoolse gemeenteraad al jaren be zig is voor het behoud van de kleine kernen. Hij betreurde het echter dat b en w de beslissing al genomen hadden om geen gemeentegarantie meer te ver strekken. Raadslid van Gorsel zei het te betreu ren, als de eensgezindheid in de Thoolse raad doorbroken zou worden. Met het niet verlenen van gemeentegarantie ging hij accoord. Economische gebonden heid vond van Gorsel een goede maat staf. De beslissing is een gevolg van de be perking van het woningbouwcontingent 1978, die de gemeente Tholen voor grote problemen stelt. De wethouders Koop man en Moerland maakten daar reeds melding van in de E.B. van 5 januari en het gemeentebestuur richtte vorige week nog een uitvoerige brief aan de Provin ciale Staten van Zeeland over de nota bewoningspatroon (zie 26 jan. a.s.) "Als we de gedachten van Middelburg moeten volgen, zullen we dit jaar inder daad geen meter bouwgrond meer kun nen verkopen. We staan met de rug' tegen de muur, maar wat we doen is een andere zaak", zei wethouder L.J. Koop man. Hij werd over zijn uitlatingen in het E.B. artikel van 5 januari ondervraagd door VVD-raadslid J.L. van Gorsel, deze had naar aanleiding van het E.B.-verhaal vragen van inwoners gekregen over de woningbouw. Van Gorsel had uit het artikel opge maakt dat b en w van Tholen zich bij de situatie neerleggen, terwijl Koopman's partijgenoot G.v.d.Berg uit Sint-Phi lipsland even naar Middelburg stapt als hij huizen nodig heeft. 'Tholen zit in de strafklasse, maar waar om? Omdat we er voor het eerst in ge slaagd zijn alle kernen, op Poortvliet na, te laten groeien? Omdat we er in ge slaagd zijn onze streek leefbaar te hou den? Jammer dat slechts een constructieve partij in de Provinciale Staten zich achter Tholen opgesteld heeft. We moeten niet bij de pakken neerzitten maar ook niet met de kop tegen de muur lopen. We moeten inspelen op de uitla tingen van gedeputeerde Mr.J.P.Boers- ma in de statencommissie voor Ruimte lijke Ordening/Volkshuisvesting ;Als een gemeente met een werkelijk aanne melijk verhaal komt over de noodzaak van enige uitbouw van een kern omwille van de leefbaarheid en daarbij wat ver der wil gaan dan nu is aangegeven, dan moet je daarop ingaan'. Met die uit spraak zet Boersma de deur op een kier', aldus raadslid van Gorsel. Hij vond dat je enig risico moet durven nemen ten aanzien van het dreigement van g.s. dat men volgend jaar 'gekort' wordt als nu het contingent vrije sector woningen wordt overschreden. Het VVD-raadslid was wel benieuwd, wat deze hele ont wikkeling nu voor de particuliere-, huur-, en vrije sectorbouw betekent. Wethouder Koopman zei in het artikel in de E.B. van 5 januari niet namens het college te hebben gesproken. 'De aan tallen kloppen niet zo'. (Koopman noemde totaal 100 huizen voor 1978 36 woningwet, 47 premie- en 17 vrije sec torwoningen. B en w spreken in hun brief aan de Provinciale Staten nu over totaal 110 woningen 36 woningwet-, 39 premie- en 35 vrije sectorwoningen). Namens b en w kan ik echter wel zeggen, dat we niet achter de nota bewoning spatroon staan. Dat is een overbodige vraag van raadslid van Gorsel gezien de bespreking van de fractievoorzitters met de statenleden. Hij was er zelf bij. Van Gorsel heeft ook gevraagd naar de uit latingen van mijn partijgenoot v.d.Berg in de E.B. van 5 januari, maar die heeft hier eigenlijk niets mee te maken. Ik ben blij dat onze voorzitter niet in de krant vermeldt dat hij even naar Middelburg gaat als er huizen nodig zijn. We krijgen een stuk minder woningen, maar we zitten niet in de strafklasse zoals v.d.Berg zegt. We krijgen straks wel een zeer grote wachtlijst van mensen die een huurwoning willen hebben. Toch hoop ik, dat de inwoners bij ons blijven aan kloppen. Misschien is het beter een vol gende keer voorzichtiger te zijn met uit spraken, want als je wat zegt, staat het zo met grote koppen in de krant', aldus wethouder Koopman. De burgemeester merkte op, dat b en w veel meer op de lijn van vragensteller van Gorsel zaten dan de discussie deed vermoeden. Hij gaf nog eens een uitzet ting van de problematiek en lichtte de brief over de nota bewoningspatroon aan de Zeeuwse Staten toe. Dhr. van Boeijen zei niet te weten of de rijkscom missie verdeling rijkssteun woningbouw Zeeland de beperkingen doorvoert op strenge instructies uit Den Haag. Schouwen-Duiveland, directeur P.A. Boot namens de gemeentewerken Tho len, secretaris T.C; Benou namens het gemeentebestuur van Tholen, directeur A.W. Beurkens namens de Rabobank en burgemeester G. van den Berg. In een slotwoord zei dhr. Verbree de suggestie van burgemeester v.d. Berg niet verge ten te hebben om als goede secretaris te zwijgen in de raad, te fluisteren in B en W en te brommen op de secretarie. Misschien heb ik me nog het meest aan het eerste onderdeel gehouden. In elk geval was het voor mij een goede en leerzame tijd in Sint Philipsland. Daar voor ben ik dankbaar, evenals voor de bloemen en andere cadeaus. Voor de vijfde keer neem ik nu in een gemeente afscheid en 't wordt steeds uitbundiger. Ik heb geprobeerd alle partijen te die nenwat je als gemeentesecretaris verp licht bent, zonder je eigen overtuiging te moeten verloochenen. Voor waardering heb ik voldoende reden, met weder zijdse waardering ben ik blij, zo besloot dhr. Verbree. Er moet wel enig voorbehoud blijven, maar voorzover er viel na te gaan, heeft Sint Philipsland de landelijke primeur met een vrouwelijke gemeente-sekreta- ris. Er mag in dit verband immers niet worden gesproken van secretaresse, want de wet kent alleen maar een gemeente secretaris. Dat doet er trouwens niet aan af. Mej. Jannie de Kok kreeg alle stem men van de raadsleden voor de functie van gemeente-secretaris in de vakature Verbree. Ze mocht later op de avond, toen er de afscheidsceremonie was van de Heer Verbree, heel wat fele%fe!icitaties ont vangen. Alle benoemingen in deze raadsvergaderingen gingen van een leien dakje. Burgemeester G. van den Berg deelde na opening van deze raadsvergadering, waarvoor ook op de publieke tribune goede belangstelling was,mee, dat raadslid P. van Hekken (sgp) doorziekte van zijn moeder verhinderd was. Hij •wees er vervolgens op, hoe Sint Philips land niet alleen dijkgraven, maar ook burgemeesters weet voort te brengen. De laconieke interrumptie hierbij van het PCG raadslid Van Strien was: ja, maar eerst importeren we die mensen. Aan de orde was de benome%benoe- ming in de vakature A. Verbree voor gemeentesekretaris. De vakature kon intern worden vervuld. Mej. De Kok werkt al sinds 1965 op de secretarie, is in het bezig%bezit van de vereiste diplo ma's. Het voorstel is al in ons vorig nummer omschreven. Mej. de Kok kreeg alle 6 stemmen van de raad voor de functie van gemeente-secretaris. Dat was ook het geval voor haar plaatsver vanger A. B. den Boer. Tevoren was aan de heer A. Verbree eervol ontslag verleend als gemeente secretaris van Sint-Philipsland vanwege zijn benoeming te Benthuizen als bur gemeester -sekretaris. Bij deze stemmingen had de heer C. den Braber (PVAB) geïnformeerd of er te- ivoren door Ben W wordt geadviseerd. De raadsvoorzitter verklaarde, dat er in het algemeen wat het volgen van cur sussen betreft wordt geadviseerd aan de hand van de capaciteiten en interesses van de ambtenaren en wat de moge lijkheden ter plaatse of elders betreft. Hij wees erop, hoe mej. De Kok destijds de richting gemeente-financiën koos, toen de heer Beneder vervroegd kon af haken, terwijl ambtenaar Den Boer meer de juridische kant van de secreta rie-administratie volgde. Hierdoor is er nu een goede aanvulling mogelijk, al valt nooit precies te voorzien hoe het zich zal ontwikkelen. De heer Den Bra ber toonde zich met dit antwoord tevre den. Er bleken nog meer vakatures te ver vullen. Per 1 januari 1978 kreeg mevr. v.d. Jagt-Den Braber eervol ontslag als schoonhoudster van de gemeente-se- cre&tarie. Met ingebruikneming van de nieuwe openbare lagere school in het dorp. die deze week werd geïnstalleerd had ook de schoonhoudster mevr. Verkerke-Quaak eervol ontslag gekre gen op haar verzoek. Nu het echtpaar Van Naamen het horecabedrijf gesa neerd ziet, kon hiervoor een passende oplossing worden gevonden. Met alge mene stemmen werd dan ook mevrouw M.E. van Naamen-Willemsen benoemd tot schoonhoudster gemeentehuis in sa menwerking met mevr. Mol-den Braber en tot schoonhoudster van de nieuwe o.l.s. Ook was er hierdoor de oplossing voor de functie van conciërge dorpshuis An na Jacobapolder. De heer C. van Naamen werd benoemd tot beheerder van het buffet "Ons Dorpshuis"6 en mevrouw Van Naamen-Willemsen tot conciërge. Daarmee waren in één ruk alle vakatu res vervuld. Er vierkant achter Thools college met overtuigende motieven en cijfers tegen nota be woningspatroon Geen gemeentegarantie meer voor woningbouwleningen 'im port' Welkom voor Kyo Glass Geen financiëel beletsel meer voor onderzoek bij middenstand en consument Sint-Philipsland koos nieuwe se cretaris Burgemeester Verbree geïnstal leerd in Benthuizen Première St Joseph Thools busstation nog op de wip Ouderavonden van start Puntenverdeling in Thoolse derby De uitverkoop is vanmorgen be gonnen NIEUWE REGERING: HET GEZAG BEHOEDT DE VRIJHEID VOOR ANARCHIE, DE VRIJREID BEHOEDT HET GEZAG VOOR TIRANNIE Dit nummer bestaat uit 18 pagi na's. Jannie de Kok, de nieuwe gemeentesecretaris van Sint-Philipsland. Volgens burge meester G. van den Berg de enige vrouw in Nederland die deze functie bekleedt. Het contingent van 36 woningwetwo ningen voor 1978 betekent in elk geval, dat Beter Wonen niet op zeven plaatsen kan bouwen, dat zou buitengewoon kostenverhogend werken. Ook met de 39 premiewoningen zal het ons niet luk ken in alle kernen te bouwen. Er zijn ook altijd individuele aanvragen waarovet we tevoren nauwelijks geïnformeerd zijn. De bedoeling is nu in Tholen, Sint- Maartensdijk en Sint-Annaland in de premie huur- en koopsfeer huizen te bouwen en de woningwetwoningen in de kleinere kernen. Voor de premie-huurwoningen is dan wel een verhoging nodig van de toe wijzing in verband met de plannen van de gereformeerde gemeente ThoIen(26 huizen aan de Kaay) en het wezen-arm bestuur Sint-Annaland(13 woningen in plan Stoofweg). Burgemeester van Boeijen was niet te spreken over de interpretatie- en fanta sieloze vertaling van de nota Ruimte lijke Ordening en het hard maken daar van in de nota Bewoningspatroon. We hopen bewaard te blijven voor een wo ningverdeling per kern zoals in de sta tencommissie R.O. is geopperd, want dat is volstrekt onaanvaardbaar, aldus de raadsvoorzitter. Hij hield met name SGP-fractievoorzit- ter Aarnoudse voor, dat de komst van inwoners van buiten Tholen mede be palend was voor de groei van bijna alle kernen in 1977. Wanneer je de vestiging beperkt, moet je accepteren dat kernen teruglopen. We hebben er begrip voor, dat men de leegloop van de steden wil stoppen: hier slapen en in de stad werken is bij ons bekend van de lange pendel, waar de bezwaren van bekend zijn. Met het niet verlenen van gemeentegarantie kunnen we tegendruk geven voor hen die in feite hier niets te zoeken hebben, aldus de burgemeester. Raadslid van Schetsen noemde het niet verlenen van gemeentegarantie onover zichtelijk: de zwakkeren komen nu voor afwijzing in aanmerking. Daarvan kan een bepaalde groepering de dupe zijn, zei de PvdA-fractievoorzitter. De burgemeester: inderdaad, maar we hebben geen andere middelen. Ook met de grondverkoop zullen we de grootste voorzichtigheid moeten be trachten. Verder geldt de gemeentega rantie niet alleen voor nieuwe wonin gen, maar ook voor de aankoop van s bestaande huizen, aldus dhr. van Boei jen. Aarnoudse noemde de nieuwe regeling vreemd, want wie de gemeentegarantie niet nodig heeft, kan toch op Tholen gaan wonen. De burgemeester herhaalde dat er geen andere regeling te maken is. PvdA- raadslid J. de Bres vond het erg onover zichtelijk om nu een beslissing te nemen. De burgemeester: voor ons is het dui delijk. Als u ons niet tegenhoudt, dan stoppen we de gemeentegarantie. Wet houder Moerland stelde voor een voor lopige beslissing te nemen: geen ge meentegarantie verlenen zolang het no dig is. De burgemeester zegde toe hal verwege dit jaar, wanneer er meer over de woningbouw bekend zal zijn, op deze problematiek terug te komen. De gehele raad ging tenslotte accoord met de brief van Tholen aan de Zeeuwse staten en de beslissing van B en W. geen gemeentegarantie meer te verlenen voor woningbouwleningen van niet-econo- misch gebondenen.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1978 | | pagina 1