MODE k BOUMAN POTTER IEDER GING ZIJNS WEEGS (VI) V Stijlvol en sportlef fffi. DRUKKERIJ 8 ANTON PIECK 8 OUDE AMBACHTEN Donderdag 27 oktober 1977 EENDRACHTBODE 15 BERGEN OP ZOOM Zuivelstraat 17-21 - Tel. 34467 KERSTKAARTEN Or ZO? Problemen met vuile vloerbedekking? DAGEN Zaterdag en maandag 29 en 31 oktober Modehuis MORELLI Haven 18 ST. MAARTENSDIJK Geen woning te zien. Politieke leuzen De nieuwe kollekties zijn uit! Grote keuze Onder andere en nog veel meer. Bestelt u vooral tijdig. Voor familie- en zakendnikwerk Dorpsweg 11 Scherpenisse tel. 01666 - 2639 EEN FOTOTIP VOOR U, MEVROUW U REINIGT UW VLOERBEDEKKING MET MR. STEAM, volgens de modernste en meest ver antwoorde DIEPSTOOM METHODE. MACHINE TE HUUR bij POORTVLIET. Tel. 01662 - 445 - 345 woning inrichting Ja Ja Ja Ja T* V *p n* V T*an ap ap^ ap ap ap V V Ttei Bij die eerste foto heb ik bewust één van de belang rijkste regels voor het maken van kinderfoto's over treden. Die regel luidt: Ga bij voorkeur door de knieën en maak de foto van (kinder)ooghoogte. Ik heb deze foto wat van boven genomen omdat hij zo een goede indruk geeft van het spel van de kleine. Als de flitser oplicht, merkt ze wat er gebeurt en kijkt op. Dan ga ik door de knieën en maak de tweede foto. Ze kijkt alsof ze twijfelt of ze die verstoring van haar spel wel leuk moet vinden. praktische tips voor fotografen in de vorm van een foto-drieluik Kinderen zijn een heerlijk onderwerp om te fotograferen. Ze zijn vaak zo aandoenlijk, zorgen voor leuke plaatjes en poseren niet. Hoewel: over dat laatste punt zijn de meningen wat verdeeld. De kinderen van tegenwoordig zijn zo vertrouwd met de kamera, dat ze al aardig jong in de gaten hebben, dat ze op de foto worden gezet. De grens ligt vaak op zo' n jaar of vier en dan begint soms het poseren al- Nu hoef je daar niet al te bang voor te zijn, want ook een kind, dat wéét dat het wordt gefotografeerd, kan echt en natuurlijk op de plaat komen. Maar omdat ik zelfs het risico van een geposeerde foto wilde voorkomen, koos ik als fotomodel mijn nichtje van drie jaar. Hier is ze! Hier is die twijfel verdwenen: ze heeft ontdekt, dat die fotograferende tante geen boze plannen heeft en ze geeft graag haar medewerking voor een aardig plaatje. Het speelgoed is vergeten; de duim in de mond is het bewijs, dat ze zich best op haar gemak voelt. - Dit is dan een kleine fotoserie van een kind. Je moet er wat geduld voor hebben. Maar het resul taat is de moeite waard. En het is wel zeker, dat later, als dat meisje volwassen is, ze met dit fotoverhaal van haar jeugd erg blij zal zijn. Tegen half vijf in de ochtend arriveren we in Ankara. De bus stopt, ik moet eruit. Iedereen reist verder naar Tehe ran. Kaboej. Lahore, Dehli. ledereen, behalve een lange jongen uit Pakistan die na mij de bus uitkomt. Het in nog donker, de weg is verlaten. We zoeken onze bagage tussen het overige achter de zijwanden van de bus. De jongen die me helpt, is geïrriteerd. Hij is uit z'n slaap gewekt en de bus uitgestuurd om ons te helpen. Achter de bus is een taxi ver schenen. een vroege wandelaar slaat ons gade. De Pakistaan en ik beginnen te onder handelen met de taxichauffeur over de kosten van de rit naar een hotel. We schrijven bedragen in onze hand. de be stuurder doet hetzelfde in de zijne. Na enig gesjacher komem we een redelijk bedrag overeen. Nog steeds staat de vroege wandelaar ons aan te kijken. We stappen in. Doordat het lampje in de taxi brandt zie ik dat de Pakistaan in een witte bloes van zijde is gekleed waar. in dezelfde kleur. bloemmotieven in zijn verwerkt. Zijn broek is ook wit eveajaIs, hc Uk I ei fic petje dat op zijn sluike zwarte haar rust. De reden waarom hij in Ankara is uit gestapt: hij moet op de.ambassade van Iran een visa halen. Mijn reden: ik ben op weg naar het zuiden via Konya naar Karaman waar ik Mustafa wil opzoe ken. een Turkse arbeider die ik ook uit Nederland ken. Tegen vijf uur zijn we op een hotelka mer met twee bedden. We zijn moe. doen de deur op slot en gaan. zonder één woord te wisselen, slapen. Buiten kraait een haan. een spleet tussen het gordijn 1 verraadt de morgen. Ankara, het Den Haag van Turkije: re geringsgebouwen. ambassades, parken en boulevards, gebouwd en aangelegd naar het voorbeeld van Westerse grote steden. Het kosmopolitische denken van de vader der Turken. Mustafa Kemal Ataturk (Kemal Pacha Ataturk), vindt zich erin weerspiegelt. Zoals Tito in 'Joegoslavië wordt geëerd, zo wordt hier Ataturk als nationale held vereeuwigd in standbeelden, straatnamen en foto's in openbare gebouwen. De uitdrukking in zijn gelaat is streng, strijdlustig en openbaart een lichte neiging naar auto cratie. Het landschap verandert: tussen Ankara en Konya wordt dat duidelijk. Vanuit het hoger gelegen Ankara rijden we een licht glooiend gebied binnen dat een beeld van onmetelijkheid oproept. Als hoopjes goud. siert het stro het land. Kilometers lang is er geen woning te zien. Omdat het meeste graan al gedor- sen is. ziet het er kaal uit. De zon is verpletterend. De kleuren geel en aller lei schakeringen bruin beheersen het landschap. Aan de horizon heuvels waarop nauwelijks vegetatie is waar te nemen. Af en toe een kudde schapen met een herder op een ezel. of met kin deren soms. Ik besef «u dat de Turkse volksliederen, die voor mij een klaag lijke ondertoon bezitten, te maken moeten hebben met het type landschap. Het klaaglied van een herder voor vruchtbare grond waar gras op kan groeien. Het lijkt of er geen eind aan komt. De weg wringt zich een baan tussen de heuvels, de bus kruipt en kreunt. Ik zie een kleine nederzetting langs de weg. De huisjes zijn met leem besmeerd. Het heeft dezelfde kleur als de aarde erom heen. Kleine huizen die omgeven zijn door een laag muurtje; ze vormen erfjes waar stro op een hoop gelegd wordt, waar schapen in worden bijeengedre ven. De mensen in de bus zijn stil. SOmmige slapen, een jongen ligt met het hoofd bij zijn buurman op schoot. Iemand haalt water bij de jongen die achterin bij de uitgang op de treden zit. Er zijn maajweinig vrouwen in de bus; ze dragen hoofddoeken. In de spiegel aan de voorruit zie ik het gezicht van de chauffeur. Hij heeft een dikke zwarte snor. draagt een zonnebril met zilveren randen en rookt. De sigaret lijkt witter tegen zijn donkere huid. Bij een wegrestaurant houden we halt. De meeste mensen stappen uit en gaan wat eten of drinken thee. Ik loop langs de bus en zie de chauffeur een reep rubber van de linkervoorband snijden. Hij werpt het stuk zonder omzien op het asfalt. Ik heb m'n bedenkingen. Nog geen vijf kilometer verder stoppen we opnieuw. Het schokken beperkt de snelheid: de band voldoet niet meer. ledereep begrijpt wat er gebeuren moet. Het omwisselen van een band vergt tijd. We stappen uit en zoeken koelte in de schaduw van wat kleine boompjes die spaarzaam bezaaid langs de weg staan. De aarde is hard en droog, er groeien wat distels met gele en lichtblauwe bloempjes. Mieren snellen over de kor rels aarde, over mijn hand. Achter me zitten de vrouwen met drieën bijelkaar. gehurkt, de punten van de hoofddoeken wapperen in de droge wind. Achter hen strekt zfch immers hel dorre land uit. Over de weg passeren autobussen die vanaf ver al hun melodische claxon in werking stellen. De chauffeur draait de moeren van het wiel los. een jongen is bezig de nieuwe voorband vanonder de bus te demonteren. Een houten kar ge trokken door twee magere paarden, gaat aan onze kant voor de bus langs. Twee werelden schuiven ineen en laten elkaar weer los. De wind waait stof op over de grote ge ploegde stukken land. De klompen aar de wachten op de herfst en winter. Het is een troosteloos beeld en ik voel me kleiner worden net als het graan dat op sommige plekken nog in de zon staat: het is bijna zwart en komt niet hoger dan je knie. De politieke leuzen zijn ook hier talrijk. Elk muurtje, al is het een restant van een niet meer in gebruik zijnd benzinesta tion wordt benut. Zelfs de paaltjes en de plaatsnaamborden die langs de weg staan zijn volgekalkt met afkortingen van politieke partijen. De letters "M.S.P." (eomen hier het meest voor. Het is de partij van de conservatief Er bakan die met de voormalige premier Demirel een coalitieregering vormde. Naast de letters van de M.S.P. staat ook hun symbool afgebeeld. Het lijkt op een sleutel (het oog in de vorm van een hart) die op zijn kop hangt. Elke partij in Turkije kent zijn eigen teken; op het platteland kunnen veel mensen lezen noch schrijven. De zon die hoog in de blauwe hemel staat, doet de aarde trillen. De horizon vervaagt. Een wolk xerpt haar vorm op de heuvels als een vlok die uit de hemel de aarde schaduw schenkt. Langzaam drijft ze over. Op 50 kilometer van Konya stopt (tijdelijk) de asfaltweg. De bus mindert vaart. Kilometers lang rijden we over grof wit grint waar stof uit opslaat dat achter de bus uiteenwaait. We zijn nu bijna vier uur onderweg. De afstand tot Tholen bedraagt ongeveer 4.000 kilo meter. In de vérte. in een laagte, zie ik water. Het is een groot meer (Tuz Gölci) met prachtig blauw water. Het land wordt hier dan ook geïrrigeerd. Overal zie je pompen die de akkers bevloeien, fneens is het rondom ons groen, als ik goed kijk meen ik suikerbieten te herkennen. De bladeren zijn door de hitte gekruld maar hebben toch hun frisse groene kleur be houden. Over een ondiepe greppel ligt een bus ondersteboven. Er is niemand te zien. alleen een jongen die bruikbare onder delen uit de moter jat. Een vrouw in onzw bus is opgestaan en kijkt achter om. Langs de weg lopen koeien, de chauf feur neemt gas terug. Ze lopen gevaar lijk dichtbij het asfalt. Een eind verder staan mensen te wuiven. Hun auto staat half op de weg. het rechtervoorwiel schuin op de as. Het remmen heeft zwarte sporen in het wegdek achterge laten; ze maken een slingerende bewe ging. De chauffeur rijdt door. En als een verstedelijkte oase doemt daar Konya op. De eerste indruk is meteen al goed: het is er schoon, de mensen kijken er vriendelijk. Voor het eerst zie ik echt mooie Turkse vrouwen, ook al zijn velen gesluierd. (wordt vervolgd) Ook letten op de rechte ljjnen Het is duidelijk, welke van deze twee foto's het beste is. Op de linkerprent heeft de fotograaf, door de zoeker kijkend, zijn aandacht alleen gekoncen- treerd op het meisje. De omgeving werd daarbij vergeten, waardoor deze schuin op de foto kwam. Bij de tweede foto heeft hij ook even gelet op de andere elementen en werd daardoor de kamera recht gehouden. Goed advies voor wie foto's maakt: kijk niet alleen naar het belangrijkste element, maar bekijk - met het oog door de zoeker - de hele foto. En knip pas af als alles er goed op staat Dat geldt voor het maken van foto's, hoewel je daar, door het rechtsnijden van de zijkanten nog wel eens een rechte foto van kunt maken. Wie dia's maakt, moet er extra attent op zijn, want bij het inramen is meestal rechtzetten niet meer mogelijk. Dia's hebben nl. nauwelijks beeld „over". Fraai kostuum met het IWS merk, dus gegaran deerd van Zuiver Scheerwol. Voorzien van leer- applikaties, die uw kostuum een tikje sportiviteit meegeven Bergen op Zoom

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1977 | | pagina 15