Beter Wonen geleidelijk op eigen benen Zeeuwse sportraad komt in 't voorjaar met rapport over gymzalen en zwembaden op Tholen Busverbinding Tholen/Flipland in studie Woningstichting niet regelmatig ter verantwoording roepen via b en w Uitbreiding ziekenhuisbus op dit moment niet noodzakelijk Ruime financiële middelen aangewend voor groot aantal nuttige zaken Donderdag 2 december 1976 EENDRACHTBODE Gebrek aan belangstelling. Draagvlak te gering. Raakvlakken. ^modehuis Combinatie functies. Geen gelukkige keuze. Ondergravende invloed. Elk jaar ander type. Huiverig van andere architect. Beschutte woningbouw. Gemeentewerken in drogerij. Kleinere containers. Daken gymlokalen Sportcomplex Haestinge Sterke groei reserves Gezond financieel beleid Meer geld voor wegen Scholenbouw Kleuterlust Tholen Peuterspeelzalen Leer- en hulpmiddelen Zeer ongebruikelijk Gasthuiskapel Jaloers op riante begroting Geen opslokken Ambulance L.J. Koopman Totdat het woningbezit van dien aard is, dat het aantrekken van een leidingge vende figuur tot de mogelijkheden be hoort. blijft de stichting Beter Wonen gebruik maken van de administratieve en technische diensten van de gemeente. De geleidelijke uitbouw van het onlangs ge vormde eigen apparaat (Beter Wonen heeft twee onderhoudsmedewerkers in dienst genomen) zal kunnen plaatsvin den wanneer de behoefte aan meer per soneel zich aandient. Wethouder L. J. Koopman zei dat in antwoord op de al gemene beschouwingen van de Thoolse raadsfracties over de begroting 1977. Hij wilde zich niet aan een termijn bin den, waarom A.R.P.-raadslid W. C. van Kempen vroeg. Wethouder Koopman hield vast aan geleidelijke groei en zelfstandigheid' en wilde ook niet treden in de bevoegdheden van het autonome stichtingsbestuur. Hij was er zich van bewust dat ook in zijn uitvoerige beantwoording van de vragen over Beter Wonen en de wo ningstichting Eiland Tholen (bejaar denwoningen), volkomen voorbij ge gaan is aan het feit dat de woningstich tingen volkomen autonoom zijn. Ons moet echter van het hart. dat als de raad de woningstichting als een zelfstandig werkend orgaan wil zien, niet regelmatig de gelegenheid te baat moet worden ge nomen om de woningstichtingen via B. en W. ter verantwoording te roepen of informatie in te winnen. Anders ligt het uiteraard al» de vragen voortvloeien uit zaken waaromtrent de gemeente en de woningstichtingen een binding met el kaar hebben zoals het onderhoud van voortuinen, aldus wethouder Koopman. Hij herinnerde eraan hoe in december 1973 de raad besloot om het gemeente lijk woningbezit over te dragen aan Be ter Wonen, waarbij de gemeente belast bleef met de administratie en het on derhoud (toezicht) van bijna 1400 hui zen. Inmiddels zijn er ruim 1650 wonin gen en dan frappeert ons de totaal ver anderde zienswijze van de raad. B. en W. zijn met de raad van mening dat moet worden gestreefd naar een zo groot mogelijke zelfstandigheid van wonings tichtingen, maar daarbij moet de weg van de geleidelijkheid worden betracht. Het niet meer inschakelen van secreta rieafdelingen voor Beter Wonen is overigens geen waarborg voor het auto noom functioneren van de besturen van de woningstichtingen. Met pijn en moeite is het gelukt om na de gemeen telijke herindeling inwoners bereid te vinden zitting te nemen in het bestuur. Na diverse teleurstellingen kon worden bereikt, dat het merendeel der kernen door twee leden in het bestuur werd vertegenwoordigd. Voor Sint-Annaland zijn tot nu toe geen vertegenwoordigers aanwezig. Mede door gebrek aan be langstelling werd ook besloten het bes tuur van Beter Wonen en van de wo ningstichting Eiland Tholen uit dezelfde personen te doen bestaan. Wij respecteren de kennis van zaken en de ambitie van deze hoofdzakelijk oud-gemeentebestuurders die het stich tingsbestuur vormen. We zijn ons er echter van bewust, dat van hen vanwege leeftijd of dagelijkse werkzaamheden niet mag worden verwacht dat zij zich meer dan tot nu toe voor deze zaak in zetten. Ook omdat tegenover de door hen geleverde prestaties alleen een ge ringe vergoeding staat voor het bijwo nen van de vergaderingen. Wij weten dat er kleine(re) woningstichtingen zijn met een volledig eigen beheer, waar een taakverdeling is tussen de diverse bes tuursleden voor woningtoewijzing, on- derhoudsbeheer, woningwaardering, huurinning. enz. Deze stichtingen heb ben in 't algemeen een normaal ontwik kelingsproces meegemaakt, waaraan administratie- en onderhoudsbeheer zijn aangepast. Er zijn ook grotere cor poraties met een eigen apparaat, waar een directeur is belast met de algemene leidnüleiding en de bestuursleden van een aantal taken ontlast. Hoewel niet precies is te stellen waar de grens ligt, is bij informatie wel gebleken, dat het draagvlak van de huidige corporaties voorlopig te gering is om een eigen ma nager aan te trekken. Zijn beloning zal globaal 40 gulden van de huidige norm van 92 gulden voor algemene kosten opeisen. Er is gestart met de opbouw van een eigen apparaat door het in dienst nemen van twee onderhoudsmedewer kers. Het verbaast ons dat deze eerste stap, die toch moet passen in de ge- dachtengang van de raad, niet kritie kloos gedaan is kunnen worden, aldus wethouder Koopman. Raadslid van Kempen wees er in tweede instantie op, dat zijn algemene be schouwing niet direct kritiek op het ge meentebestuur was. Er zijn gewoon een groot aantal raakvlakken tussen de wo ningstichting en de gemeente en daarover praten we. Geleidelijk moeten we er toe overgaan dat Beter Wonen helemaal los van de gemeente komt te staan. Wat het onderhoud van de voort uinen betreft, heb ik begrepen dat er van de 64.000 gulden die nu in de begroting staan, 20.000 gulden ten laste van de nta bosstraat 27 bergen op zoom gemeente komen. Een 24.000 gulden is voor de bejaardenwoningen en 20.000 gulden machinekosten. Het tekort moet op een redelijk bedrag blijven staan. Ik vind dat er regelmatig een aanpassing van de bijdrage van Beter Wonen nodig is, met name in de sector loonkosten van het tuinonderhoud. aldus het A.R.P.-raadslid. Mevr. J. M. Deur- loo-van Broekhoven (K.V.P.) meende dat de verwarring bij de inwoners onts taat doordat het onderhoud van de wo ningen en de administratie van de huren van Beter Wonen door de gemeente ge daan wordt. V.V.D.-raadslid J. L. van Gorsel wees erop, dat er in Halsteren een volledig zelfstandige woningstichting is met een eigen technische dienst en een eigen ad ministratie voor 900 huizen. Hij was ge schrokken van het motief bestuurs kracht dat wethouder Koopman in zijn beantwoording gebruikte. Ten aanzien van het aantrekken van twee eigen on- derhoudsmensen zei van Gorsel dat het de V.V.D.-fractie zeer doet dat Beter Wonen een afspraak met particuliere ondernemers lieten varen. Hij vond dat de verwarring bij de burgers over de woningstichting en gemeente enigszins in de hand gewerkt wordt door de com binatie van functies door wethouder Moerland, die tevens voorzitter is van Beter Wonen. Overigens hebben we alle vertrouwen in hem, voegde het V.V.D.-raadslid er snel aan toe. P.v.d.A.-raadslid J. de Bres, die de vraag over de baantjes van B. en W. had ge steld in de begrotingscommissie, wierp de vraag op of men nu geen andere mensen voor die functies kan vinden. Het gezegde is wel, wie 't dichtst bij 't vuur zit, warmt zich het beste, aldus de Bres, die nog wees op de samenspraak bij de woningverdeling tussen de wet houders Moerland en Koopman. Wethouder Moerland wilde er zelf wel wat van zeggen. Hij kwalificeerde de combinatie wethouder/voorzitter wo ningstichting als een rot combinatie. "Ik heb het er al dikwijls moeilijk mee ge had. Om de zaak op gang te brengen, l}eb ik destijds gezegd, ik wil het 1 jaar doen. Als er een ander beschikbaar is, stop ik. Dat is nog niet gelukt. Het voorzitterschap van Beter Wonen is overigens een zware job waar veel werk aan is. Ik kan dat combineren omdat ik me volledig vrij gemaakt heb voor het wethouderschap. De combinatie op zich is echter geen gelukkige keuze", vond wethouder Moerland. Wethouder Koopman vulde aan dat de bestuursleden van Beter Wonen en de wezen arm veel doen voor de Thoolse gemeenschap. Het is allemaal liefdadig heidswerk in de vrije tijd. Bij het maken van de puntenwaardering voor de huurwoningen is wel gebleken, hoe moeilijk men mensen kan vinden. Wat het aantrekken van twee timmerlieden door Beter Wonen betreft, aannemer Burgers uit Tholen is inderdaad veel werk kwijt, maar mij is niets van een afspraak bekend, zei wethouder Koop man. In verband met de aandrang van de raad op het zelfstandig functioneren van Be ter Wonen, zei wethouder Koopman nog, dat verkoop van woningwetwonin gen aan de huurders in dit raam niet past. Hiervan gaat namelijk voor de in standhouding van het woningbezit een ondergravende invloed uit. Het beleid van de centrale overheid is er meer op gericht om eigen woningen en minder huurwoningen te bouwen dan om bes taande huurwoningen te verkopen. De bewindslieden zijn zelfs van mening dat deze huizen een belangrijke functie die nen te blijven vervullen in het volk shuisvestingsbeleid, aldus wethouder Koopman. Hij bracht verder naar voren dat de werkzaamheden voor de corporaties in omvang toenemen. Met name door de woningwaardering als onderdeel van de huurprijsbepalingen (huurverhoging) en toepassing van de regeling waarbij de individuele huursubsidie direct met de daarvoor in aanmerking komende huurders wordt verrekend. Wethouder Koopman vervolgde z'n beantwoording met de variatie in de woningwetbouw. Sedert de herindeling is er elk jaar een ander woningtype ge bouwd. Het contingent 1975, dat vanaf deze maand voor bewoning gereed komt, omvat zelfs drie typen. De wo ningstichting heeft de taak te bouwen vdor de sociaal zwakkere bevolkings groep en daardoor is Beter Wonen be perkt in haar mogelijkheden. Dat het gedifferentieerd bouwen een kostbare zaak is, ervaart de stichting momenteel bij de ontwikkeling van de woningbouw aan de Venkelstraat te Tholen en aan het Kerkplein te Poort vliet. Een aanvaardbare huur is alleen mogelijk, indien een belangrijke extra bijdrage van het Rijk wordt verkregen. De voorlopige stichtingskosten van de 81 woningwetwoningen contingent 1976 met 4 slaapkamers (5 V4 verblijfseen- heid) zijn berekend op 79.000 gulden per woning met een huur van 330 gulden per maand. Een stijging van de stich tingskosten met bijvoorbeeld 5000 gul den per woning heeft een huurverho ging van ruim 20 gulden per maand tot gevolg. Vergelijking met particuliere ei genbouw met vrijwel dezelfde accom modatie (4 slaapkamers, 5 verblijf- seenheid) laat een prijsverschil zien van minimaal 20.000 gulden. Welk verschil mede veroorzaakt wordt door de eisen die aan het uiterlijk aanzien zijn gesteld. De vraag over de keuze van een andere architect houdt hiermee nauw verband. In de praktijk is gebleken dat elke bouwkundige wordt geconfronteerd met dit kostenaspect en daardoor wordt be lemmerd in zijn mogelijkheden om het "esthetisch peil" op te voeren. De cor poraties zijn ook betrokken bij het be heer van bestaande woningbouwcom plexen, waarvan de exploitatie niet of nauwelijks rendabel is door de omvang van de onderhoudskosten, die mede door toedoen of tekortschieten van de architect zijn veroorzaakt. Het is daarom begrijpelijk dat het stichtingsbestuur huiverig is om het contact met een ar chitect waarmee het op dit terrein goede ervaring heeft, te verbreken. En in rela tie te treden met een andere bouwkun dige, die wellicht meer "esthetische ca paciteiten" heeft, maar waarvan over igens moet worden afgewacht of de be geleiding van de bouw en de "kosten bewaking" voor de toekomst niet wor den verwaarloosd. Overigens, wordt er te veel gezegd als wij als conclusie trek ken dat in Tholen bepaald niet minder kwalitief wordt gebouwd dan in andere gelijksoortige gemeenten?, aldus wet houder Koopman. Hij zei verder dat Beter Wonen in 1977 qua personeelsvoorziening in staat moet zijn of moet worden gesteld om wo ningwetwoningen in de zogenaamde beschutte sfeer te bouwen. Op basis van het Rijksbeleid verwacht ten B. en W. door een grotere toewijzing premiewoningen op redelijke wijze aan de behoeften te kunnen voldoen. Aanschaf van een vlakbank is verant woord omdat ook Beter Wonen een fi nanciële bijdrage in de magazijkosten en de gereedschappen geeft. Ondanks het aantrekken van twee timmerlieden door Beter Wonen, blijft het geven van op drachten en het toezicht in handen van ambtenaren van bouw- en woningtoe zicht. Bouw en woningtoezicht verricht bij het aanvragen van bouwvergunningen vele hand- en spandiensten (adviezen en schetsen) om tot een verantwoord opge zet bouwplan te komen. Of er minder illegaal gebouwd wordt naarmate de beoordeling van de bouwplannen soe peler wordt, betwijfelen wij. Welke nor men er ook gehanteerd worden, er zal altijd een neiging blijven bestaan om te bouwen zonder of in afwijking van een vergunning, aldus wethouder Koop man. B. en W. hebben interne adviezen ge vraagd over de noodzakelijkse aanpas sing van de gebouwen van de voormali ge groenvoederdrogerij bij Scherpenisse voor de huisvesting van de buitendienst van gemeentewerken. Ook is gevraagd in welke mate een centralisatie doorge voerd kan worden. Het rapport komt in de commissie openbare werken en daarna in de raad. Wij steven ernaar de verhuizing nog in 1977 te laten plaats vinden. De kostenverloop bij het in eigen beheer kweken van sierheesters e.d. zullen we nauwlettend in de gaten houden. Als daartoe aanleiding is, zal het gebruik maken van gespecialiseerde leveranciers zeker worden overwogen. Het betreft hier slechts een activiteit .op kleine schaal om op elk willekeurig tijdstip te kunnen beschikken over inboetmate- riaal. B. en W. zijn bereid om na te gaan of er kleinere container,vbeschikbaar gesteld kunnen worden. Verhuur lijkt ons niet aantrekkelijk omdat dit een relatief hoog bedrag aan administratiekosten met zich mee zal brengen. Voorts brengt dit een voortdurende zorg mee voor de onderhoudstoestand. Terecht is gekozen voor het systeem waarbij de containers direct van de leverancier worden ge kocht, eventueel door tussenkomst van gemeentewerken. Aanbrengen van een asfaltdeklaag bij de oprit Veilingweg/Oude Zeedijk te Sint-Annaland is niet meer nodig. Na de aanbieding en de begroting bleek dat het plaveisel voor rekening van de aan nemer dijkversterkingen is hersteld. Voor het stratenonderhoud is de vorig jaar gekweekte reserve van eeton nodig, want de Koningin Julianastraat in Tho len gaat twee ton kosten, aldus wethou der Koopman in zijn beantwoording van de algemene beschouwingen van de raadsfracties over de Thoolse gemeen tebegroting 1977. i. Advertentie IM, C.J. MoerTai "Van de Zeeuwse Sportraad is de toe zegging ontvangen dat in het voorjaar van 1977 een afgerond advies kan worden verwacht over de binnensport- en zwe- maecommodaties op Tholen. Verder aandringen op bespoediging heeft geen zin gezien het personeelsbestand op het secretariaat van de Zeeuwse Sportraad en het aantal verzoeken dat zij ontvan gen". Wethouder C.J. Moerland zei dat in antwoord op de algemene beschouwin gen van de Thoolse gemeenteraad over de begroting 1977. De wethouder van financiën wees erop. dat de nieuwe middelen die beschikbaar komen door de 1% aanpassing van en kele tarieven, ter vrije beschikking van de gemeente zijn. Zij kunnen bijvoor beeld dienen om de reservering van ka- pitaalslasten voor sportzalen en zwem badvoorzieningen te versterken. Ook kunnen ze worden aangewend voor an dere eenmalige uitgaven. Uiteraard zal de gemeenteraad steeds moeten beslui ten wat met de beschikbaar komende middelen wordt gedaan, aldus dhr. Moerland. CHU-raadslid J. Versluijs, die met name voor de gym- en zwemaccommodaties had gepleit, wilde wel accoord gaan met de begroting, maar als het rapport van de Zeeuwse Sportraad te lang wegblijft, wilde hij de ruimte van minstens 20.000 gulden die hij gevonden had, voor een overdekt zwembad reserveren. Het bleek echter niet mogelijk deze voor waarde aan de goedkeuring van de be groting 1977 te verbinden. VVD-raadslid M. van Damme was blij dat de CHU zijn fractie kwam steunen in de vorig jaar bepleitte sporthal. Ver sluijs: U sprak toen over een even ementenhal. Volgens de liberale fractie voorzitter zal de Zeeuwse Sportraad wel met zware feiten moeten komen om een overdekt zwembad te laten prevaleren boven een openlucht zwembad in Sint- Annaland. Wethouder Moerland bracht verder naar voren, dat op het gymnastieklokaal in Scherpenisse een nieuwe dakbedek kingslaag moet komen. Dit is normaal onderhoud. De herstelwerkzaamheden die vorig jaar zijn uitgevoerd bestonden uit het repareren van lekkages die waren ontstaan door vernielzuchtige activitei ten van de jeugd. Ook het dak van het gymlokaal te Sta- venisse is aan een normale onderhouds beurt toe, maar met name de laagbouw dient ingrijpend hersteld te worden. Gelet op de ervaringen die zijn opge daan met mastiekdaken moeten wij ons sterk beraden bij de bouw van nieuwe scholen en gymzalen. Een kritischer be nadering zal nodig zijn. vond wethouder Moerland. In antwoord op vragen van de VVD-fractie zei hij dat in het accom modatieplan voor het sportcomplex Haestinge in Sint-Maartensdijk 1 stel kleedlokalen is opgenomen voor de voetbalvereniging, zoals die bij elk complex door de gemeente is gemaakt, alsmede een kleedgebouwtje voor de tennisvereniging. De bedoeling is dat de korfbalvereniging dan de beschikking krijgt over de kleedlokalen in Haestinge die voor het buitengebruik zijn bestemd en dat de andere kleedlokalen voor de zaalsporten worden gereserveerd. Indien de voetbalvereniging een tweede stel kleedlokalen wenst, dan zal men die zelf moeten verwezenlijken, evenals eventueel een kantine. Voor deze voor zieningen kan dan. zoals ook bij andere complexen is gebeurd, een gemeente lijke bijdrage en eventueel een gemeen tegarantie worden verleend. Voor de tennisvereniging is nieuwbouw noodza kelijk omdat slechts een uiterst sober en gebrekkig houten gebouwtje aanwezig is. dat bovendien zal moeten verdwijnen om plaats te maken voor een nieuw kleedlokaal van de voetbalvereniging. In het accommodatieplan zijn met name geen voorzieningen opgenomen voor het zwembad omdat hiervoor het rap port van de Zeeuwse Sportraad wordt afgewacht. Indien dit rapport in over dekking van dit bad zou resulteren, die nen uiteraard nu geen voorzieningen te worden getroffen die daarmee in strijd zouden zijn. Wethouder Moerland deelde op vragen van de PvdA-fractie nog mee, dat het sportveld in Poortvliet op 6 augustus is ingezaaid. Het ligt er momenteel goed bij. Als deze tendens zich voortzet, mag verwacht worden dat het veld in augus tus 1977 kan worden vrijgegeven. Het sportveld in Sint-Annaland kan pas in het vroege voorjaar worden inge zaaid. Met een goede begeleiding kan het dan helaas niet eerder dan in 1978 bespeelbaar zijn, aldus wethouder Moerland. Wat de financiële positie van de ge meente Tholen betreft, bevestigde wet houder Moerland dat de reserves en het eigen kapitaal ten opzichte van 1976 aanzienlijk gestegen zijn. Voor het eigen kapitaal wordt dat veroorzaakt door de verkoop van landbouwgronden en wo ningen. In de bestemmingsreserves zijn verwerkt de voor 1976 geraamde toe voegingen, die al circa 650.000 gulden uitmaken. Inmiddels zijn ook de resul taten van de gemeenterekeningen 1972 en 1973 volledig en van 1974 voorlopig verwerkt. De sterke groei van de bes temmingsreserves is aan al die omstan digheden te danken. De raming voor stratenonderhoud is in derdaad een ton hoger dan in 1976. Dit betekent echter geen extra uitgaaf. In 1976 werd voor openbare werken een reservering van een ton opgenomen met het oog op de relatief lage raming. Om dat er nu een ton meer nodig is om het gewenste herbestratingsplan uit te voe- jen, is voor 1977 geen reservering voor openbare werken geraamd. Het toevoegen van rente aan de bes temmingsreserves moet niet worden be schouwd als een bijzondere luxe die men zich kan permitteren, maar als een ge zond financieel beleid. Het niet bij schrijven van gespaarde rente wordt in financiële kringen bestempeld als een zwak beleid. Dat het niet altijd en overal gebeurt, is vaak een zaak van onmoge lijkheid in de budgettaire sfeer. Ook bij Gedeputeerde Staten en bij de rijkso verheid wordt het als een reële zaak be schouwd en niet als een luxe. Zo worden de lasten die voortvloeien uit de rente- bijschrijving op bestemmingsreserves als noodzakelijke uitgaven geaccepteerd wanneer een gemeente een aanvullende bijdrage bij het rijk vraagt, aldus wet houder Moerland. Hij wees er nog op, dat de reservering voor de vijfjaarlijkse afrekening kleuteronderwijs berust op een begroot bedrag van de overschrij ding van de normvergoedingen. Wanneer de nieuwe verdelingsverorde ning op grond van de wet uitkering we- Het maken van een busverbinding tus sen Tholen en Sint-Philipsland is in stu die. Het bezoek van Fliplandse leerlin gen aan de Thoolse Mavo, Huishoud school, LTS en BLO-sehooIdient hierbij betrokken te worden. Dit probleem zal niet gemakkelijk opgelost kunnen wor den. Bij het voortgaande overleg kan wellicht het vormingsinstituut te Anna Jacobapolder worden betrokken". Wet houder van onderwijs A.J. Scherpenisse zei dit in antwoord op de algemene bes- couwingen van de raadsfracies over de Thoolse begroting 1977. Hij wees er verder op dat over de verbetering van de busverbindingen op Tholen overleg gaande is met de busondernemer. Dit is nog niet afgerond. Ook b. en w. menen dat de verbindingen tussen de kernen onderling en met name met Sint Maar tensdijk verbeterd moeten worden. Uit breiding van de ritten van de zieken huisbus achten b. en w. op dit moment niet noodzakelijk. De kosten die hier mee gemoeid zullen zijn, kunnen beter besteed worden voor verbetering van de verbindingen tussen de kernen onder ling, zei wethouder Scherpenisse. De plannen voor de bouw van een nieuwe school van de C.N.S. te Tholen zijn door het bestuur ter goedkeuring aan de inspectie gezonden. Men streeft ernaar de school op 1 au gustus 1977 in gebruik te kunnen ne men. Voor de bouw van de Christelijke Mavo in Tholen is voorlopig bouwgrond gereserveerd bij de nu aanwezige scho len aan de Molenvlietsedijk/Zoekweg. Met het bestuur heb ik bij de diplo ma-uitreiking kennis gemaakt. Ons college gaat ervan uit, dat in Sint Annaland voor het onderwijs een nieu we gymnastiek-voorziening noodzake lijk is. Om echter in geen enkel opzicht vooruit te lopen op de conclusies die in het rapport van de Zeeuwse sportraad zullen zijn opgenomen en evenmin vooruit te lopen op de discussie die daarover kan plaatsvinden, is vermel ding van de aard van de te treffen voor ziening geheel achterwege gelaten. Er is om deze reden volstaan met de reserve ring van een totaalbedrag, voor in zijn totaliteit op Tholen te treffen voorzie ningen aan sport- en gymnastieklokalen. Wat de hoge verwarmingskosten voor de lagere scholen in Scherpenisse be treft, vorig jaar is na een onderzoek van een deskundige een gasklep vernieuwd. Sindsdien is het gasverbruik normaal, waarbij wel rekening dient te worden gehouden dat de vorm van het gebouw meer verwarmingskosten vergt dan laagbouw. Wanneer de afrekening gas verbruik 1976 zal zijn ontvangen, zal worden nagegaan of het gasverbruik re delijk is gebleven, aldus wethouder Scherpenisse. Over de verplaatsing van kleuters van de openbare kleuterschool De Bijenkorf in Dalempolder te Tholen naar Kleuterlust aan de Bosstraat zei wethouder Scher penisse geen moeilijkheden te verwach ten met de instandhouding van Kleu terlust. Het aantal kleuters dat nodig is om deze kleuterschool in de oude stads kern in stand te houden, zal in overleg met personeel en oudercommissie nauwlettend in het oog worden gehou den. Doordat bijna in alle kernen openbaar en bijzonder onderwijs is, zullen de to tale uitgaven op de post onderwijs hoger zijn dan wanneer in elke kern of een openbare of een bijzondere school aan wezig zou zijn. In concrete cijfers valt echter niet aan te geven, hoe groot dit verschil zou zijn. Wethouder Scherpenisse deelde verder mee, dat de gemeente op de normver goeding kleuteronderwijs 25 gulden per kleuter toelegt. De gemeente ontvangt rijksbijdragen voor de door haar gesubsidieerde peu terspeelzalen. De rijksregeling luidde, dat die bijdrage alleen werd verkregen voor peuterspeelzalen die voor 1 januari 1975 al waren begonnen en dat was al leen Tholen. Het ligt voor de hand. dat dit aanvangstijdstip zal opschuiven, maar omdat voor 1977 nog geen nieuwe regeling bekend is, werd in de begroting alleen subsidie voor Tholen geraamd. Overigens hebben de in 1976 opgerichte peuterspeelzalen te Oud Vossemeer en Sint Maartensdijk wel rechtstreeks een startsubsidie ontvangen van het Konin gin Julianafonds tot 65 procent van de goedgekeurde inrichtingskosten. Het is niet waarschijnlijk dat daarnaast ook een beroep op de kinderpostzegelop brengst kan worden gedaan omdat die opbrengst wordt verdeeld naar tevoren bepaalde maatstaven. Het is temeer niet waarschijnlijk omdat alle peuterspeel zalen van gemeentewege eenzelfde ex ploitatiesubsidie ontvangen en ook een zelfde behandeling krijgen bij het Ko ningin Julianafonds. de rijksbijdragere geling behandelt slechts de financiële verhouding over deze zaak tussen ge meente en rijk en heeft dus geen rechts treeks gevolg voor de peuterspeelzalen, aldus wethouder Scherpenisse. Ten aanzien van de aankoop van leer- en hulpmiddelen zoals stencilmachines, diaprojectoren, enz. op de lagere scho len, zei de wethouder van onderwijs dat voor de eerste aanschaf inderdaad een extra krediet kan worden verleend. Zijn deze hulpmiddelen echter versleten, dan dienen deze, zoals ook met alle andere leermiddelen, uit het bedrag per leerling betaald te worden. Begrotingstechnisch is het wel mogelijk dat door de gemeente voor de openbare lagere scholen gereserveerd wordt. Het gedeelte dat jaarlijks niet gebruikt wordt van het beschikbaar gestelde bedrag per leerling, dient dan per school te worden gereserveerd. Dit alles binnen het vijf jaarlijkse tijdvak da) geldt voor de afre keningen van het lager onderwijs op grond van de l.o.-wet. Na afloop van dit tijdvak dienen de beschikbaar gestelde bedragen te zijn opgesoupeerd. 1977 is het laatste jaar van het nu lopende vijf jarige tijdvak, zodat de reserve die in 1976 gekweekt zal worden, eind 1977 gebruikt zal moeten zijn met inbegrip van het voor 1977 beschikbaar gestelde bedrag. In 1978 vangt weer een nieuw vijfjaarlijks tijdvak aan. Wij zijn bereit medewerking aan deze reservering te verlenen. Overigens komt het ons college gewenst voor, dat direct bij het begin van het kalenderjaar een bepaald gedeelte van het beschikbaar gestelde bedrag per leerling wordt gereserveerd' wat dan in overleg met de hoofden van scholen besteed kan worden. In het verleden heeft ons college steeds soepelheid be tracht bij de aanschaf van leer- en hulp middelen die dringend noodzakelijk waren. Hoewel geen toestemming voor een extra krediet werd verleend, werd overschrijding van het bedrag per leer ling toegestaan. De mededeling dat een schoolhoofd een beroep heeft gedaan op een bijdrage van de ouders voor dergelijke aanschaffin gen. heeft ons zeer verbaasd. Ons college is hiervan niets bekend, zelfs ondergete kende als wethouder van onderwijs niet. Wij vinden dat de gevolgde gang van zaken door dit schoolhoofd zeer onge bruikelijk is en ook niet juist, aldus wet houder Scherpenisse. Hij deelde tenslotte nog mee. dat T.N.O. een onderzoek heeft ingesteld naar de koestiek van de gasthuiskapel in Tholen. De conclusie van het rapport is, dat ge- luidsisolerend materiaal aangebracht dient te worden. B. en w. trachten het probleem op te lossen door een aantal kleden op te hangen, die de gemeente hoopt te krijgen uit de collectie van de Rijksdienst voor Roerende Monumen ten. gen wordt vastgesteld, vloeit daaruit voor de gemeente een inkomstenstijging voort van tenminste 27.000 gulden. In feite dient dit bedrag ten goede te ko men aan het onderhoud van de tertiaire wegen. Wanneer de uitkering in een be paald jaar niet besteed moet worden, is reservering noodzakelijk. De gemeente Tholen moest de laatste jaren aanzien lijke bedragen uit de algemene midde len putten om het onderhoud van de tertiaire wegen op een redelijk peil te houden. Naar aanleiding van de vraag van raad slid Versluijs, merk ik op, dat het ruime budget niet op meesterlijke wijze is weggewerkt, maar is aangewend voor een groot aantal nuttige en nodige za ken. Daar de raad nog niet gekomen is met een voorstel om ook maar enige posten te schrappen, gaan wij ervan uit dat zij zich met het voorgenomen inves teringsprogramma kan verenigen, zei wethouder Moerland. Raadslid Versluijs handhaafde z'n me ning dat er alleen al in de begroting 1977, dus zonder meevallers van vorige jaren, een reserve van vier ton meer zit dan in 1976. De enige meevaller is de uitkering historische stadskern St. Maartensdijk. We hadden dezelfde gunstige begroting kunnen hebben door de meerdere bestemmingsreserve en de rentetoeschrijving achterwege te laten wanneer die meevaller er niet was ge weest; aldus de CHU-woordvoerder. Van Damme was het daarmee eens. Hij herhaalde dat de 275.000 gulden uitke ring historische stadskern een toevals treffer was. Ik geloof niet dat die invloed hiervan zo groot is op de begroting. Zonder bestemmingsreserve zouden we een grote post onvoorzien hebben. Bij de subsidieregeling karakteristieke gevels is alleen de rente van deze reserve al vol doende om aan de aanvragen te vol doen. De Thoolse begroting 1977 is riant. De meeste gemeenten en ondernemingen zullen jaloers zijn, aldus de liberaal. PvdA-raadslid J. de Bres waarschuwde er echter voor, dat de rooskleufigheid meer ogenschijnlijk is dan werkelijk heid. Ondanks de gunstige financiële ontwikkeling moeten we oppassen om ons op projecten te werpen. Voor re constructieplannen is veel geld nodig en daar moeten we voor reserveren, vond De Bres, Over de subsidieregeling karakteristieke gevels zei wethouder Moerland, dat b. en w. niet van plan zijn om door te gaan met reserveren als er niet veel meer van gebruik gemaakt wordt dan nu. In antwoord op vragen van de PvdA-fractie zei wethouder Moerland, dat er geen sprake van is dat de uitkering verfijning historische stadskernen over vorige jaren wordt opgeslokt door het gemeentehuis. Het is de bedoeling dit bedrag voor een object te reserveren. Dit is een bij voorbaat dekken van een ge deelte van de kosten van een toekomsti ge investering. Het bedrag kan uiteraard maar een keer worden aangewend. Voor welk object dit ook mag zijn, doet niet terzake, want het blijft een dekkings middel. Het vastleggen van een ontvan gen bedrag om als dekkingsmiddel voor een bepaald object te dienen wordt toch niet gedefinieerd met de term van op slokken? Overigens laat ik de reserve gemeentehuis zitten tot de raadsverga dering van 9 december. Wat het aan trekken van een ambtenaar grondzaken betreft, is het niet gebruikelijk de kosten van deze secretarieambtenaar bij te schrijven op de grondkosten. Wanneer de grondexploitatie geadministreerd gaat worden door middel van een grondbedrijf, dient daar geen verande ring in te komen. Wanneer dat wel het geval zou zijn, wordt de grondprijs ho ger omdat er administratief een andere wijze van boeking en verantwoording gaat plaatsvinden. Mocht dat het geval zijn, dan zal geen enkele toekomstige koper van bouwterrein de komst van een grondbedrijf op prijs stellen, aldus wet houder Moerland. Raadslid Versluijs bleef erbij dat die ambtenaar zichzelf betaalt omdat de aanpassingen van de grondprijzen veel tijdiger kunnen gebeuren. Ten aanzien van de stationering van de ambulance van het Rode Kruis op Tho len, deelde wethouder Moerland mee, dat b. en w. alles in het werk zullen stel len om de ambulance in de gemeente te houden. De noodzaak hiervan onder schrijft het college volledig. Hij zei verder dat er voor de verhuur van de voormalige kleuterschool in Sint- Maartensdijk een te laag "bedrag aan huur is geraamd. Totaal wordt er voor alle Thoolse verenigingsgebouwen op 25.000 gulden huur gerekend in 1977. De netto kosten voor de recreatieve voorzieningen moeten 4000 gulden lager worden gesteld in verband met te ont vangen erfpacht voor het kampeerter rein Sint-Annaland. Als gevolg hiervan zal de reservering met 4000 gulden moeten worden verhoogd, wat een te genvaller is voor de begroting 1977. De vergoeding voor de door de PTT te verrichten diensten wordt vastgesteld op grond van jaarlijkse berekeningen bij de PTT. Wat de gemiddelde kosten van el ke loketverrichting zijn. Het aantal ver richtingen ten behoeve van de gemeente wordt steeds bijgehouden; aldus wet houder Moerland in zijn antwoord op de algemene beschouwingen van de Thoolse gemeenteraad over de begro ting 1977 ten aanzien van de onderwer pen financiën, sport, volksgezondheid, personeel.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1976 | | pagina 7