Beter Wonen geleidelijk op eigen benen
Zeeuwse sportraad komt in
't voorjaar met rapport over
gymzalen en zwembaden op Tholen
Busverbinding Tholen/Flipland in studie
Woningstichting niet regelmatig ter
verantwoording roepen via b en w
Uitbreiding ziekenhuisbus op
dit moment niet noodzakelijk
Ruime financiële middelen aangewend voor groot aantal nuttige zaken
Donderdag 2 december 1976
EENDRACHTBODE
Gebrek aan
belangstelling.
Draagvlak te gering.
Raakvlakken.
^modehuis
Combinatie functies.
Geen gelukkige keuze.
Ondergravende invloed.
Elk jaar ander type.
Huiverig van andere
architect.
Beschutte woningbouw.
Gemeentewerken in
drogerij.
Kleinere containers.
Daken gymlokalen
Sportcomplex Haestinge
Sterke groei reserves
Gezond financieel beleid
Meer geld voor wegen
Scholenbouw
Kleuterlust Tholen
Peuterspeelzalen
Leer- en hulpmiddelen
Zeer ongebruikelijk
Gasthuiskapel
Jaloers op riante
begroting
Geen opslokken
Ambulance
L.J. Koopman
Totdat het woningbezit van dien aard is,
dat het aantrekken van een leidingge
vende figuur tot de mogelijkheden be
hoort. blijft de stichting Beter Wonen
gebruik maken van de administratieve en
technische diensten van de gemeente. De
geleidelijke uitbouw van het onlangs ge
vormde eigen apparaat (Beter Wonen
heeft twee onderhoudsmedewerkers in
dienst genomen) zal kunnen plaatsvin
den wanneer de behoefte aan meer per
soneel zich aandient. Wethouder L. J.
Koopman zei dat in antwoord op de al
gemene beschouwingen van de Thoolse
raadsfracties over de begroting 1977.
Hij wilde zich niet aan een termijn bin
den, waarom A.R.P.-raadslid W. C. van
Kempen vroeg. Wethouder Koopman
hield vast aan geleidelijke groei en
zelfstandigheid' en wilde ook niet treden
in de bevoegdheden van het autonome
stichtingsbestuur.
Hij was er zich van bewust dat ook in
zijn uitvoerige beantwoording van de
vragen over Beter Wonen en de wo
ningstichting Eiland Tholen (bejaar
denwoningen), volkomen voorbij ge
gaan is aan het feit dat de woningstich
tingen volkomen autonoom zijn. Ons
moet echter van het hart. dat als de raad
de woningstichting als een zelfstandig
werkend orgaan wil zien, niet regelmatig
de gelegenheid te baat moet worden ge
nomen om de woningstichtingen via B.
en W. ter verantwoording te roepen of
informatie in te winnen. Anders ligt het
uiteraard al» de vragen voortvloeien uit
zaken waaromtrent de gemeente en de
woningstichtingen een binding met el
kaar hebben zoals het onderhoud van
voortuinen, aldus wethouder Koopman.
Hij herinnerde eraan hoe in december
1973 de raad besloot om het gemeente
lijk woningbezit over te dragen aan Be
ter Wonen, waarbij de gemeente belast
bleef met de administratie en het on
derhoud (toezicht) van bijna 1400 hui
zen. Inmiddels zijn er ruim 1650 wonin
gen en dan frappeert ons de totaal ver
anderde zienswijze van de raad. B. en
W. zijn met de raad van mening dat
moet worden gestreefd naar een zo groot
mogelijke zelfstandigheid van wonings
tichtingen, maar daarbij moet de weg
van de geleidelijkheid worden betracht.
Het niet meer inschakelen van secreta
rieafdelingen voor Beter Wonen is
overigens geen waarborg voor het auto
noom functioneren van de besturen van
de woningstichtingen. Met pijn en
moeite is het gelukt om na de gemeen
telijke herindeling inwoners bereid te
vinden zitting te nemen in het bestuur.
Na diverse teleurstellingen kon worden
bereikt, dat het merendeel der kernen
door twee leden in het bestuur werd
vertegenwoordigd. Voor Sint-Annaland
zijn tot nu toe geen vertegenwoordigers
aanwezig. Mede door gebrek aan be
langstelling werd ook besloten het bes
tuur van Beter Wonen en van de wo
ningstichting Eiland Tholen uit dezelfde
personen te doen bestaan.
Wij respecteren de kennis van zaken en
de ambitie van deze hoofdzakelijk
oud-gemeentebestuurders die het stich
tingsbestuur vormen. We zijn ons er
echter van bewust, dat van hen vanwege
leeftijd of dagelijkse werkzaamheden
niet mag worden verwacht dat zij zich
meer dan tot nu toe voor deze zaak in
zetten. Ook omdat tegenover de door
hen geleverde prestaties alleen een ge
ringe vergoeding staat voor het bijwo
nen van de vergaderingen. Wij weten
dat er kleine(re) woningstichtingen zijn
met een volledig eigen beheer, waar een
taakverdeling is tussen de diverse bes
tuursleden voor woningtoewijzing, on-
derhoudsbeheer, woningwaardering,
huurinning. enz. Deze stichtingen heb
ben in 't algemeen een normaal ontwik
kelingsproces meegemaakt, waaraan
administratie- en onderhoudsbeheer
zijn aangepast. Er zijn ook grotere cor
poraties met een eigen apparaat, waar
een directeur is belast met de algemene
leidnüleiding en de bestuursleden van
een aantal taken ontlast. Hoewel niet
precies is te stellen waar de grens ligt, is
bij informatie wel gebleken, dat het
draagvlak van de huidige corporaties
voorlopig te gering is om een eigen ma
nager aan te trekken. Zijn beloning zal
globaal 40 gulden van de huidige norm
van 92 gulden voor algemene kosten
opeisen. Er is gestart met de opbouw van
een eigen apparaat door het in dienst
nemen van twee onderhoudsmedewer
kers. Het verbaast ons dat deze eerste
stap, die toch moet passen in de ge-
dachtengang van de raad, niet kritie
kloos gedaan is kunnen worden, aldus
wethouder Koopman.
Raadslid van Kempen wees er in tweede
instantie op, dat zijn algemene be
schouwing niet direct kritiek op het ge
meentebestuur was. Er zijn gewoon een
groot aantal raakvlakken tussen de wo
ningstichting en de gemeente en
daarover praten we. Geleidelijk moeten
we er toe overgaan dat Beter Wonen
helemaal los van de gemeente komt te
staan. Wat het onderhoud van de voort
uinen betreft, heb ik begrepen dat er van
de 64.000 gulden die nu in de begroting
staan, 20.000 gulden ten laste van de
nta
bosstraat 27 bergen op zoom
gemeente komen. Een 24.000 gulden is
voor de bejaardenwoningen en 20.000
gulden machinekosten. Het tekort moet
op een redelijk bedrag blijven staan. Ik
vind dat er regelmatig een aanpassing
van de bijdrage van Beter Wonen nodig
is, met name in de sector loonkosten van
het tuinonderhoud. aldus het
A.R.P.-raadslid. Mevr. J. M. Deur-
loo-van Broekhoven (K.V.P.) meende
dat de verwarring bij de inwoners onts
taat doordat het onderhoud van de wo
ningen en de administratie van de huren
van Beter Wonen door de gemeente ge
daan wordt.
V.V.D.-raadslid J. L. van Gorsel wees
erop, dat er in Halsteren een volledig
zelfstandige woningstichting is met een
eigen technische dienst en een eigen ad
ministratie voor 900 huizen. Hij was ge
schrokken van het motief bestuurs
kracht dat wethouder Koopman in zijn
beantwoording gebruikte. Ten aanzien
van het aantrekken van twee eigen on-
derhoudsmensen zei van Gorsel dat het
de V.V.D.-fractie zeer doet dat Beter
Wonen een afspraak met particuliere
ondernemers lieten varen. Hij vond dat
de verwarring bij de burgers over de
woningstichting en gemeente enigszins
in de hand gewerkt wordt door de com
binatie van functies door wethouder
Moerland, die tevens voorzitter is van
Beter Wonen. Overigens hebben we alle
vertrouwen in hem, voegde het
V.V.D.-raadslid er snel aan toe.
P.v.d.A.-raadslid J. de Bres, die de vraag
over de baantjes van B. en W. had ge
steld in de begrotingscommissie, wierp
de vraag op of men nu geen andere
mensen voor die functies kan vinden.
Het gezegde is wel, wie 't dichtst bij 't
vuur zit, warmt zich het beste, aldus de
Bres, die nog wees op de samenspraak
bij de woningverdeling tussen de wet
houders Moerland en Koopman.
Wethouder Moerland wilde er zelf wel
wat van zeggen. Hij kwalificeerde de
combinatie wethouder/voorzitter wo
ningstichting als een rot combinatie. "Ik
heb het er al dikwijls moeilijk mee ge
had. Om de zaak op gang te brengen,
l}eb ik destijds gezegd, ik wil het 1 jaar
doen. Als er een ander beschikbaar is,
stop ik. Dat is nog niet gelukt. Het
voorzitterschap van Beter Wonen is
overigens een zware job waar veel werk
aan is. Ik kan dat combineren omdat ik
me volledig vrij gemaakt heb voor het
wethouderschap. De combinatie op zich
is echter geen gelukkige keuze", vond
wethouder Moerland.
Wethouder Koopman vulde aan dat de
bestuursleden van Beter Wonen en de
wezen arm veel doen voor de Thoolse
gemeenschap. Het is allemaal liefdadig
heidswerk in de vrije tijd. Bij het maken
van de puntenwaardering voor de
huurwoningen is wel gebleken, hoe
moeilijk men mensen kan vinden. Wat
het aantrekken van twee timmerlieden
door Beter Wonen betreft, aannemer
Burgers uit Tholen is inderdaad veel
werk kwijt, maar mij is niets van een
afspraak bekend, zei wethouder Koop
man.
In verband met de aandrang van de raad
op het zelfstandig functioneren van Be
ter Wonen, zei wethouder Koopman
nog, dat verkoop van woningwetwonin
gen aan de huurders in dit raam niet
past. Hiervan gaat namelijk voor de in
standhouding van het woningbezit een
ondergravende invloed uit. Het beleid
van de centrale overheid is er meer op
gericht om eigen woningen en minder
huurwoningen te bouwen dan om bes
taande huurwoningen te verkopen. De
bewindslieden zijn zelfs van mening dat
deze huizen een belangrijke functie die
nen te blijven vervullen in het volk
shuisvestingsbeleid, aldus wethouder
Koopman.
Hij bracht verder naar voren dat de
werkzaamheden voor de corporaties in
omvang toenemen. Met name door de
woningwaardering als onderdeel van de
huurprijsbepalingen (huurverhoging)
en toepassing van de regeling waarbij de
individuele huursubsidie direct met de
daarvoor in aanmerking komende
huurders wordt verrekend.
Wethouder Koopman vervolgde z'n
beantwoording met de variatie in de
woningwetbouw. Sedert de herindeling
is er elk jaar een ander woningtype ge
bouwd. Het contingent 1975, dat vanaf
deze maand voor bewoning gereed
komt, omvat zelfs drie typen. De wo
ningstichting heeft de taak te bouwen
vdor de sociaal zwakkere bevolkings
groep en daardoor is Beter Wonen be
perkt in haar mogelijkheden.
Dat het gedifferentieerd bouwen een
kostbare zaak is, ervaart de stichting
momenteel bij de ontwikkeling van de
woningbouw aan de Venkelstraat te
Tholen en aan het Kerkplein te Poort
vliet. Een aanvaardbare huur is alleen
mogelijk, indien een belangrijke extra
bijdrage van het Rijk wordt verkregen.
De voorlopige stichtingskosten van de
81 woningwetwoningen contingent 1976
met 4 slaapkamers (5 V4 verblijfseen-
heid) zijn berekend op 79.000 gulden
per woning met een huur van 330 gulden
per maand. Een stijging van de stich
tingskosten met bijvoorbeeld 5000 gul
den per woning heeft een huurverho
ging van ruim 20 gulden per maand tot
gevolg. Vergelijking met particuliere ei
genbouw met vrijwel dezelfde accom
modatie (4 slaapkamers, 5 verblijf-
seenheid) laat een prijsverschil zien van
minimaal 20.000 gulden. Welk verschil
mede veroorzaakt wordt door de eisen
die aan het uiterlijk aanzien zijn gesteld.
De vraag over de keuze van een andere
architect houdt hiermee nauw verband.
In de praktijk is gebleken dat elke
bouwkundige wordt geconfronteerd met
dit kostenaspect en daardoor wordt be
lemmerd in zijn mogelijkheden om het
"esthetisch peil" op te voeren. De cor
poraties zijn ook betrokken bij het be
heer van bestaande woningbouwcom
plexen, waarvan de exploitatie niet of
nauwelijks rendabel is door de omvang
van de onderhoudskosten, die mede
door toedoen of tekortschieten van de
architect zijn veroorzaakt. Het is daarom
begrijpelijk dat het stichtingsbestuur
huiverig is om het contact met een ar
chitect waarmee het op dit terrein goede
ervaring heeft, te verbreken. En in rela
tie te treden met een andere bouwkun
dige, die wellicht meer "esthetische ca
paciteiten" heeft, maar waarvan over
igens moet worden afgewacht of de be
geleiding van de bouw en de "kosten
bewaking" voor de toekomst niet wor
den verwaarloosd. Overigens, wordt er
te veel gezegd als wij als conclusie trek
ken dat in Tholen bepaald niet minder
kwalitief wordt gebouwd dan in andere
gelijksoortige gemeenten?, aldus wet
houder Koopman.
Hij zei verder dat Beter Wonen in 1977
qua personeelsvoorziening in staat moet
zijn of moet worden gesteld om wo
ningwetwoningen in de zogenaamde
beschutte sfeer te bouwen.
Op basis van het Rijksbeleid verwacht
ten B. en W. door een grotere toewijzing
premiewoningen op redelijke wijze aan
de behoeften te kunnen voldoen.
Aanschaf van een vlakbank is verant
woord omdat ook Beter Wonen een fi
nanciële bijdrage in de magazijkosten en
de gereedschappen geeft. Ondanks het
aantrekken van twee timmerlieden door
Beter Wonen, blijft het geven van op
drachten en het toezicht in handen van
ambtenaren van bouw- en woningtoe
zicht.
Bouw en woningtoezicht verricht bij het
aanvragen van bouwvergunningen vele
hand- en spandiensten (adviezen en
schetsen) om tot een verantwoord opge
zet bouwplan te komen. Of er minder
illegaal gebouwd wordt naarmate de
beoordeling van de bouwplannen soe
peler wordt, betwijfelen wij. Welke nor
men er ook gehanteerd worden, er zal
altijd een neiging blijven bestaan om te
bouwen zonder of in afwijking van een
vergunning, aldus wethouder Koop
man.
B. en W. hebben interne adviezen ge
vraagd over de noodzakelijkse aanpas
sing van de gebouwen van de voormali
ge groenvoederdrogerij bij Scherpenisse
voor de huisvesting van de buitendienst
van gemeentewerken. Ook is gevraagd
in welke mate een centralisatie doorge
voerd kan worden. Het rapport komt in
de commissie openbare werken en
daarna in de raad. Wij steven ernaar de
verhuizing nog in 1977 te laten plaats
vinden.
De kostenverloop bij het in eigen beheer
kweken van sierheesters e.d. zullen we
nauwlettend in de gaten houden. Als
daartoe aanleiding is, zal het gebruik
maken van gespecialiseerde leveranciers
zeker worden overwogen. Het betreft
hier slechts een activiteit .op kleine
schaal om op elk willekeurig tijdstip te
kunnen beschikken over inboetmate-
riaal.
B. en W. zijn bereid om na te gaan of er
kleinere container,vbeschikbaar gesteld
kunnen worden. Verhuur lijkt ons niet
aantrekkelijk omdat dit een relatief
hoog bedrag aan administratiekosten
met zich mee zal brengen. Voorts brengt
dit een voortdurende zorg mee voor de
onderhoudstoestand. Terecht is gekozen
voor het systeem waarbij de containers
direct van de leverancier worden ge
kocht, eventueel door tussenkomst van
gemeentewerken.
Aanbrengen van een asfaltdeklaag bij
de oprit Veilingweg/Oude Zeedijk te
Sint-Annaland is niet meer nodig. Na de
aanbieding en de begroting bleek dat
het plaveisel voor rekening van de aan
nemer dijkversterkingen is hersteld.
Voor het stratenonderhoud is de vorig
jaar gekweekte reserve van eeton nodig,
want de Koningin Julianastraat in Tho
len gaat twee ton kosten, aldus wethou
der Koopman in zijn beantwoording
van de algemene beschouwingen van de
raadsfracties over de Thoolse gemeen
tebegroting 1977.
i.
Advertentie IM,
C.J. MoerTai
"Van de Zeeuwse Sportraad is de toe
zegging ontvangen dat in het voorjaar
van 1977 een afgerond advies kan worden
verwacht over de binnensport- en zwe-
maecommodaties op Tholen. Verder
aandringen op bespoediging heeft geen
zin gezien het personeelsbestand op het
secretariaat van de Zeeuwse Sportraad
en het aantal verzoeken dat zij ontvan
gen".
Wethouder C.J. Moerland zei dat in
antwoord op de algemene beschouwin
gen van de Thoolse gemeenteraad over
de begroting 1977.
De wethouder van financiën wees erop.
dat de nieuwe middelen die beschikbaar
komen door de 1% aanpassing van en
kele tarieven, ter vrije beschikking van
de gemeente zijn. Zij kunnen bijvoor
beeld dienen om de reservering van ka-
pitaalslasten voor sportzalen en zwem
badvoorzieningen te versterken. Ook
kunnen ze worden aangewend voor an
dere eenmalige uitgaven. Uiteraard zal
de gemeenteraad steeds moeten beslui
ten wat met de beschikbaar komende
middelen wordt gedaan, aldus dhr.
Moerland.
CHU-raadslid J. Versluijs, die met name
voor de gym- en zwemaccommodaties
had gepleit, wilde wel accoord gaan met
de begroting, maar als het rapport van
de Zeeuwse Sportraad te lang wegblijft,
wilde hij de ruimte van minstens 20.000
gulden die hij gevonden had, voor een
overdekt zwembad reserveren. Het
bleek echter niet mogelijk deze voor
waarde aan de goedkeuring van de be
groting 1977 te verbinden.
VVD-raadslid M. van Damme was blij
dat de CHU zijn fractie kwam steunen
in de vorig jaar bepleitte sporthal. Ver
sluijs: U sprak toen over een even
ementenhal. Volgens de liberale fractie
voorzitter zal de Zeeuwse Sportraad wel
met zware feiten moeten komen om een
overdekt zwembad te laten prevaleren
boven een openlucht zwembad in Sint-
Annaland.
Wethouder Moerland bracht verder
naar voren, dat op het gymnastieklokaal
in Scherpenisse een nieuwe dakbedek
kingslaag moet komen. Dit is normaal
onderhoud. De herstelwerkzaamheden
die vorig jaar zijn uitgevoerd bestonden
uit het repareren van lekkages die waren
ontstaan door vernielzuchtige activitei
ten van de jeugd.
Ook het dak van het gymlokaal te Sta-
venisse is aan een normale onderhouds
beurt toe, maar met name de laagbouw
dient ingrijpend hersteld te worden.
Gelet op de ervaringen die zijn opge
daan met mastiekdaken moeten wij ons
sterk beraden bij de bouw van nieuwe
scholen en gymzalen. Een kritischer be
nadering zal nodig zijn. vond wethouder
Moerland.
In antwoord op vragen van de
VVD-fractie zei hij dat in het accom
modatieplan voor het sportcomplex
Haestinge in Sint-Maartensdijk 1 stel
kleedlokalen is opgenomen voor de
voetbalvereniging, zoals die bij elk
complex door de gemeente is gemaakt,
alsmede een kleedgebouwtje voor de
tennisvereniging. De bedoeling is dat de
korfbalvereniging dan de beschikking
krijgt over de kleedlokalen in Haestinge
die voor het buitengebruik zijn bestemd
en dat de andere kleedlokalen voor de
zaalsporten worden gereserveerd.
Indien de voetbalvereniging een tweede
stel kleedlokalen wenst, dan zal men die
zelf moeten verwezenlijken, evenals
eventueel een kantine. Voor deze voor
zieningen kan dan. zoals ook bij andere
complexen is gebeurd, een gemeente
lijke bijdrage en eventueel een gemeen
tegarantie worden verleend. Voor de
tennisvereniging is nieuwbouw noodza
kelijk omdat slechts een uiterst sober en
gebrekkig houten gebouwtje aanwezig
is. dat bovendien zal moeten verdwijnen
om plaats te maken voor een nieuw
kleedlokaal van de voetbalvereniging.
In het accommodatieplan zijn met name
geen voorzieningen opgenomen voor
het zwembad omdat hiervoor het rap
port van de Zeeuwse Sportraad wordt
afgewacht. Indien dit rapport in over
dekking van dit bad zou resulteren, die
nen uiteraard nu geen voorzieningen te
worden getroffen die daarmee in strijd
zouden zijn.
Wethouder Moerland deelde op vragen
van de PvdA-fractie nog mee, dat het
sportveld in Poortvliet op 6 augustus is
ingezaaid. Het ligt er momenteel goed
bij. Als deze tendens zich voortzet, mag
verwacht worden dat het veld in augus
tus 1977 kan worden vrijgegeven.
Het sportveld in Sint-Annaland kan pas
in het vroege voorjaar worden inge
zaaid. Met een goede begeleiding kan
het dan helaas niet eerder dan in 1978
bespeelbaar zijn, aldus wethouder
Moerland.
Wat de financiële positie van de ge
meente Tholen betreft, bevestigde wet
houder Moerland dat de reserves en het
eigen kapitaal ten opzichte van 1976
aanzienlijk gestegen zijn. Voor het eigen
kapitaal wordt dat veroorzaakt door de
verkoop van landbouwgronden en wo
ningen. In de bestemmingsreserves zijn
verwerkt de voor 1976 geraamde toe
voegingen, die al circa 650.000 gulden
uitmaken. Inmiddels zijn ook de resul
taten van de gemeenterekeningen 1972
en 1973 volledig en van 1974 voorlopig
verwerkt. De sterke groei van de bes
temmingsreserves is aan al die omstan
digheden te danken.
De raming voor stratenonderhoud is in
derdaad een ton hoger dan in 1976. Dit
betekent echter geen extra uitgaaf. In
1976 werd voor openbare werken een
reservering van een ton opgenomen met
het oog op de relatief lage raming. Om
dat er nu een ton meer nodig is om het
gewenste herbestratingsplan uit te voe-
jen, is voor 1977 geen reservering voor
openbare werken geraamd.
Het toevoegen van rente aan de bes
temmingsreserves moet niet worden be
schouwd als een bijzondere luxe die men
zich kan permitteren, maar als een ge
zond financieel beleid. Het niet bij
schrijven van gespaarde rente wordt in
financiële kringen bestempeld als een
zwak beleid. Dat het niet altijd en overal
gebeurt, is vaak een zaak van onmoge
lijkheid in de budgettaire sfeer. Ook bij
Gedeputeerde Staten en bij de rijkso
verheid wordt het als een reële zaak be
schouwd en niet als een luxe. Zo worden
de lasten die voortvloeien uit de rente-
bijschrijving op bestemmingsreserves
als noodzakelijke uitgaven geaccepteerd
wanneer een gemeente een aanvullende
bijdrage bij het rijk vraagt, aldus wet
houder Moerland. Hij wees er nog op,
dat de reservering voor de vijfjaarlijkse
afrekening kleuteronderwijs berust op
een begroot bedrag van de overschrij
ding van de normvergoedingen.
Wanneer de nieuwe verdelingsverorde
ning op grond van de wet uitkering we-
Het maken van een busverbinding tus
sen Tholen en Sint-Philipsland is in stu
die. Het bezoek van Fliplandse leerlin
gen aan de Thoolse Mavo, Huishoud
school, LTS en BLO-sehooIdient hierbij
betrokken te worden. Dit probleem zal
niet gemakkelijk opgelost kunnen wor
den. Bij het voortgaande overleg kan
wellicht het vormingsinstituut te Anna
Jacobapolder worden betrokken". Wet
houder van onderwijs A.J. Scherpenisse
zei dit in antwoord op de algemene bes-
couwingen van de raadsfracies over de
Thoolse begroting 1977.
Hij wees er
verder op dat over de verbetering van de
busverbindingen op Tholen overleg
gaande is met de busondernemer. Dit is
nog niet afgerond. Ook b. en w. menen
dat de verbindingen tussen de kernen
onderling en met name met Sint Maar
tensdijk verbeterd moeten worden. Uit
breiding van de ritten van de zieken
huisbus achten b. en w. op dit moment
niet noodzakelijk. De kosten die hier
mee gemoeid zullen zijn, kunnen beter
besteed worden voor verbetering van de
verbindingen tussen de kernen onder
ling, zei wethouder Scherpenisse.
De plannen voor de bouw van een
nieuwe school van de C.N.S. te Tholen
zijn door het bestuur ter goedkeuring
aan de inspectie gezonden.
Men streeft ernaar de school op 1 au
gustus 1977 in gebruik te kunnen ne
men. Voor de bouw van de Christelijke
Mavo in Tholen is voorlopig bouwgrond
gereserveerd bij de nu aanwezige scho
len aan de Molenvlietsedijk/Zoekweg.
Met het bestuur heb ik bij de diplo
ma-uitreiking kennis gemaakt.
Ons college gaat ervan uit, dat in Sint
Annaland voor het onderwijs een nieu
we gymnastiek-voorziening noodzake
lijk is. Om echter in geen enkel opzicht
vooruit te lopen op de conclusies die in
het rapport van de Zeeuwse sportraad
zullen zijn opgenomen en evenmin
vooruit te lopen op de discussie die
daarover kan plaatsvinden, is vermel
ding van de aard van de te treffen voor
ziening geheel achterwege gelaten. Er is
om deze reden volstaan met de reserve
ring van een totaalbedrag, voor in zijn
totaliteit op Tholen te treffen voorzie
ningen aan sport- en gymnastieklokalen.
Wat de hoge verwarmingskosten voor
de lagere scholen in Scherpenisse be
treft, vorig jaar is na een onderzoek van
een deskundige een gasklep vernieuwd.
Sindsdien is het gasverbruik normaal,
waarbij wel rekening dient te worden
gehouden dat de vorm van het gebouw
meer verwarmingskosten vergt dan
laagbouw. Wanneer de afrekening gas
verbruik 1976 zal zijn ontvangen, zal
worden nagegaan of het gasverbruik re
delijk is gebleven, aldus wethouder
Scherpenisse.
Over de verplaatsing van kleuters van de
openbare kleuterschool De Bijenkorf in
Dalempolder te Tholen naar Kleuterlust
aan de Bosstraat zei wethouder Scher
penisse geen moeilijkheden te verwach
ten met de instandhouding van Kleu
terlust. Het aantal kleuters dat nodig is
om deze kleuterschool in de oude stads
kern in stand te houden, zal in overleg
met personeel en oudercommissie
nauwlettend in het oog worden gehou
den.
Doordat bijna in alle kernen openbaar
en bijzonder onderwijs is, zullen de to
tale uitgaven op de post onderwijs hoger
zijn dan wanneer in elke kern of een
openbare of een bijzondere school aan
wezig zou zijn. In concrete cijfers valt
echter niet aan te geven, hoe groot dit
verschil zou zijn.
Wethouder Scherpenisse deelde verder
mee, dat de gemeente op de normver
goeding kleuteronderwijs 25 gulden per
kleuter toelegt.
De gemeente ontvangt rijksbijdragen
voor de door haar gesubsidieerde peu
terspeelzalen. De rijksregeling luidde,
dat die bijdrage alleen werd verkregen
voor peuterspeelzalen die voor 1 januari
1975 al waren begonnen en dat was al
leen Tholen. Het ligt voor de hand. dat
dit aanvangstijdstip zal opschuiven,
maar omdat voor 1977 nog geen nieuwe
regeling bekend is, werd in de begroting
alleen subsidie voor Tholen geraamd.
Overigens hebben de in 1976 opgerichte
peuterspeelzalen te Oud Vossemeer en
Sint Maartensdijk wel rechtstreeks een
startsubsidie ontvangen van het Konin
gin Julianafonds tot 65 procent van de
goedgekeurde inrichtingskosten. Het is
niet waarschijnlijk dat daarnaast ook
een beroep op de kinderpostzegelop
brengst kan worden gedaan omdat die
opbrengst wordt verdeeld naar tevoren
bepaalde maatstaven. Het is temeer niet
waarschijnlijk omdat alle peuterspeel
zalen van gemeentewege eenzelfde ex
ploitatiesubsidie ontvangen en ook een
zelfde behandeling krijgen bij het Ko
ningin Julianafonds. de rijksbijdragere
geling behandelt slechts de financiële
verhouding over deze zaak tussen ge
meente en rijk en heeft dus geen rechts
treeks gevolg voor de peuterspeelzalen,
aldus wethouder Scherpenisse.
Ten aanzien van de aankoop van leer-
en hulpmiddelen zoals stencilmachines,
diaprojectoren, enz. op de lagere scho
len, zei de wethouder van onderwijs dat
voor de eerste aanschaf inderdaad een
extra krediet kan worden verleend. Zijn
deze hulpmiddelen echter versleten, dan
dienen deze, zoals ook met alle andere
leermiddelen, uit het bedrag per leerling
betaald te worden.
Begrotingstechnisch is het wel mogelijk
dat door de gemeente voor de openbare
lagere scholen gereserveerd wordt. Het
gedeelte dat jaarlijks niet gebruikt wordt
van het beschikbaar gestelde bedrag per
leerling, dient dan per school te worden
gereserveerd. Dit alles binnen het vijf
jaarlijkse tijdvak da) geldt voor de afre
keningen van het lager onderwijs op
grond van de l.o.-wet. Na afloop van dit
tijdvak dienen de beschikbaar gestelde
bedragen te zijn opgesoupeerd. 1977 is
het laatste jaar van het nu lopende vijf
jarige tijdvak, zodat de reserve die in
1976 gekweekt zal worden, eind 1977
gebruikt zal moeten zijn met inbegrip
van het voor 1977 beschikbaar gestelde
bedrag. In 1978 vangt weer een nieuw
vijfjaarlijks tijdvak aan. Wij zijn bereit
medewerking aan deze reservering te
verlenen.
Overigens komt het ons college gewenst
voor, dat direct bij het begin van het
kalenderjaar een bepaald gedeelte van
het beschikbaar gestelde bedrag per
leerling wordt gereserveerd' wat dan in
overleg met de hoofden van scholen
besteed kan worden. In het verleden
heeft ons college steeds soepelheid be
tracht bij de aanschaf van leer- en hulp
middelen die dringend noodzakelijk
waren. Hoewel geen toestemming voor
een extra krediet werd verleend, werd
overschrijding van het bedrag per leer
ling toegestaan.
De mededeling dat een schoolhoofd een
beroep heeft gedaan op een bijdrage van
de ouders voor dergelijke aanschaffin
gen. heeft ons zeer verbaasd. Ons college
is hiervan niets bekend, zelfs ondergete
kende als wethouder van onderwijs niet.
Wij vinden dat de gevolgde gang van
zaken door dit schoolhoofd zeer onge
bruikelijk is en ook niet juist, aldus wet
houder Scherpenisse.
Hij deelde tenslotte nog mee. dat T.N.O.
een onderzoek heeft ingesteld naar de
koestiek van de gasthuiskapel in Tholen.
De conclusie van het rapport is, dat ge-
luidsisolerend materiaal aangebracht
dient te worden. B. en w. trachten het
probleem op te lossen door een aantal
kleden op te hangen, die de gemeente
hoopt te krijgen uit de collectie van de
Rijksdienst voor Roerende Monumen
ten.
gen wordt vastgesteld, vloeit daaruit
voor de gemeente een inkomstenstijging
voort van tenminste 27.000 gulden. In
feite dient dit bedrag ten goede te ko
men aan het onderhoud van de tertiaire
wegen. Wanneer de uitkering in een be
paald jaar niet besteed moet worden, is
reservering noodzakelijk. De gemeente
Tholen moest de laatste jaren aanzien
lijke bedragen uit de algemene midde
len putten om het onderhoud van de
tertiaire wegen op een redelijk peil te
houden.
Naar aanleiding van de vraag van raad
slid Versluijs, merk ik op, dat het ruime
budget niet op meesterlijke wijze is
weggewerkt, maar is aangewend voor
een groot aantal nuttige en nodige za
ken. Daar de raad nog niet gekomen is
met een voorstel om ook maar enige
posten te schrappen, gaan wij ervan uit
dat zij zich met het voorgenomen inves
teringsprogramma kan verenigen, zei
wethouder Moerland.
Raadslid Versluijs handhaafde z'n me
ning dat er alleen al in de begroting
1977, dus zonder meevallers van vorige
jaren, een reserve van vier ton meer zit
dan in 1976. De enige meevaller is de
uitkering historische stadskern St.
Maartensdijk. We hadden dezelfde
gunstige begroting kunnen hebben door
de meerdere bestemmingsreserve en de
rentetoeschrijving achterwege te laten
wanneer die meevaller er niet was ge
weest; aldus de CHU-woordvoerder.
Van Damme was het daarmee eens. Hij
herhaalde dat de 275.000 gulden uitke
ring historische stadskern een toevals
treffer was. Ik geloof niet dat die invloed
hiervan zo groot is op de begroting.
Zonder bestemmingsreserve zouden we
een grote post onvoorzien hebben. Bij de
subsidieregeling karakteristieke gevels is
alleen de rente van deze reserve al vol
doende om aan de aanvragen te vol
doen.
De Thoolse begroting 1977 is riant. De
meeste gemeenten en ondernemingen
zullen jaloers zijn, aldus de liberaal.
PvdA-raadslid J. de Bres waarschuwde
er echter voor, dat de rooskleufigheid
meer ogenschijnlijk is dan werkelijk
heid. Ondanks de gunstige financiële
ontwikkeling moeten we oppassen om
ons op projecten te werpen. Voor re
constructieplannen is veel geld nodig en
daar moeten we voor reserveren, vond
De Bres,
Over de subsidieregeling karakteristieke
gevels zei wethouder Moerland, dat b.
en w. niet van plan zijn om door te gaan
met reserveren als er niet veel meer van
gebruik gemaakt wordt dan nu.
In antwoord op vragen van de
PvdA-fractie zei wethouder Moerland,
dat er geen sprake van is dat de uitkering
verfijning historische stadskernen over
vorige jaren wordt opgeslokt door het
gemeentehuis. Het is de bedoeling dit
bedrag voor een object te reserveren. Dit
is een bij voorbaat dekken van een ge
deelte van de kosten van een toekomsti
ge investering. Het bedrag kan uiteraard
maar een keer worden aangewend. Voor
welk object dit ook mag zijn, doet niet
terzake, want het blijft een dekkings
middel. Het vastleggen van een ontvan
gen bedrag om als dekkingsmiddel voor
een bepaald object te dienen wordt toch
niet gedefinieerd met de term van op
slokken? Overigens laat ik de reserve
gemeentehuis zitten tot de raadsverga
dering van 9 december. Wat het aan
trekken van een ambtenaar grondzaken
betreft, is het niet gebruikelijk de kosten
van deze secretarieambtenaar bij te
schrijven op de grondkosten. Wanneer
de grondexploitatie geadministreerd
gaat worden door middel van een
grondbedrijf, dient daar geen verande
ring in te komen. Wanneer dat wel het
geval zou zijn, wordt de grondprijs ho
ger omdat er administratief een andere
wijze van boeking en verantwoording
gaat plaatsvinden. Mocht dat het geval
zijn, dan zal geen enkele toekomstige
koper van bouwterrein de komst van een
grondbedrijf op prijs stellen, aldus wet
houder Moerland.
Raadslid Versluijs bleef erbij dat die
ambtenaar zichzelf betaalt omdat de
aanpassingen van de grondprijzen veel
tijdiger kunnen gebeuren.
Ten aanzien van de stationering van de
ambulance van het Rode Kruis op Tho
len, deelde wethouder Moerland mee,
dat b. en w. alles in het werk zullen stel
len om de ambulance in de gemeente te
houden. De noodzaak hiervan onder
schrijft het college volledig.
Hij zei verder dat er voor de verhuur van
de voormalige kleuterschool in Sint-
Maartensdijk een te laag "bedrag aan
huur is geraamd. Totaal wordt er voor
alle Thoolse verenigingsgebouwen op
25.000 gulden huur gerekend in 1977.
De netto kosten voor de recreatieve
voorzieningen moeten 4000 gulden lager
worden gesteld in verband met te ont
vangen erfpacht voor het kampeerter
rein Sint-Annaland. Als gevolg hiervan
zal de reservering met 4000 gulden
moeten worden verhoogd, wat een te
genvaller is voor de begroting 1977.
De vergoeding voor de door de PTT te
verrichten diensten wordt vastgesteld op
grond van jaarlijkse berekeningen bij de
PTT. Wat de gemiddelde kosten van el
ke loketverrichting zijn. Het aantal ver
richtingen ten behoeve van de gemeente
wordt steeds bijgehouden; aldus wet
houder Moerland in zijn antwoord op de
algemene beschouwingen van de
Thoolse gemeenteraad over de begro
ting 1977 ten aanzien van de onderwer
pen financiën, sport, volksgezondheid,
personeel.