wico
Veel te weinig
fietspaden op Thoien
Een nieuw vervolgverhaal
Gemeentesecretarie stampvol bij voorlichtingsbijeenkomst Rijkswaterstaat
Volgend schooljaar
motorvoertuigen
techniek aan
L.T.S. Scherpenisse
Betere aanduiding
op dam
Tholen/Flipland
19-jarige Vossemeerse scholier
na verkeersongeluk overleden
Gebruikte meubelen
als nieuw
voor prima
gebruikte meubelen
Onderzoek van gemeentelijke MA MO
DEZE WEEK
Drie maandagavonden
vergaderen
en
dan in de korte broek
Het ontruimde gemeentesecretarie van Sint Philipsland
was dinsdagavond stampvol bij een voorlichtingsbijeen
komst van Rijkswaterstaat over de Philipsdam. De inwo
ners maakten duidelijk dat men deze ontwikkeling liefst zo
ver mogelijk buiten de deur houdt. Ten eerste al bij de
aanleg. De smalle Lageweg in Anna Jacobapolder zou
geb likt moeten worden voor werkverkeer. Daartegen
werden ernstige bezwaren geuit. Ten tweede de aanslui
ting van de Philipsdam op Sint Philipsland. De voorkeur
ging uit naar een zo oostelijk mogelijk tracé om land
bouwgrond te sparen en verkeersdrukte op de rijksweg te
voorkomen. Als deze wens in vervulling gaat, komt de
aansluitende weg op de Philipsdam uit in de buurt van de
watertoren in de Prins Hendrikpolder. In het voorjaar van
1977 zal meer bekend zijn over het definitieve tracé.
Haastige start
Noordelijk deel
Sluizencomplex
Zuidelijk deel
Bouw biedt werk
Wilt U goedkoper uit zijn!
Kom dan een kijkje
nemen naar
onze gebruikte meubelen
MAANDAG GESLOTEN
Probleem Lageweg
Brug naar A.J. Polder
Verbreding Krammer
105-jarige
J.W. Rijstenbil
overleden
Wensen landbouw
Gebruik schorren
Vervolg op pag. 9
Het enige nieuwsblad voor de streek
Thoien en Sint-Philipsland, waarin op
genomen de Thoolse Courant en het
Advertentieblad. Eendrachtbode
Postbus 5 - Sint Annaland Telefoon
01665-2752 Postgiro 12.44.07.
Rabobank 30.30.05.556. Verschijnt elke
donderdag.
Abonnementsprijs 11,- per halfjaar.
Per pos. 13,50. Losse nummers
0,50. Sluitingsdatum advertenties
dinsdagmiddag 16.00 uur. Adver
tentieprijs 0,24 per mm btw.
Spierinkjes t/m 20 woorden 5,00 incl.
btw. contant, op rekening 5,75 Incl.
btw.
Hoofdredacteur - uitgever G. Heljboer.
"i
Flipland wil Philipsdam buiten de
deur houden
De opkomst van de inwoners overtrof
dinsdagavond de verwachtingen van
burgemeester G. van den Berg. Het
dorpshuis De Wimpel was bezet door de
zangvereniging VZOS en de dam- en
schaakvereniging, zodat het gemeente
secretarie ontruimd moest worden
(moe4st?: Ons Dorpshuis Anna Jacoba
polder, verenigingsgebouw Oud Geref.
Gem. 5int Philipsland), maar er waren
stoelen tekort.
De burgemeester wees erop dat de Phi
lipsdam niet onbelangrijk is. Er komen
daardoor mogelijkheden om het vaste
land van Zeeland te bereiken. Maar het
De burgemeester Bouwenseschool voor
lager technisch onderwijs heeft verheu
gend nieuws ontvangen van de minister
van onderwijs: met ingang van het
schooljaar 1977/1978 komt er naast
metaalbewerken en bouwtechniek een
derde afdeling aan de L.T.S.motor
voertuigentechniek.
"Dit maakt onze school krachtiger", zegt
directeur C.G. Meijer. Hij is in 1971 met
de toenmalige wethouder van onderwijs
C. Boender al begonnen om die derde
afdeling aan de L.T.S. te krijgen. In 1975
plaatste de minister deze uitbreiding
voor het eerst op het plan van scholen.
In augustus 1977 gaat het rijk betalen,
zodat de L.T.S. nu aan de slag kan om de
derde afdeling organisatorisch voor te
bereiden.
Zo moet er in elk geval een leraar mo
torvoertuigentechniek komen. De
nieuwe afdeling wordt ondergebracht in
het houten gebouw achter de voorma
lige landbouwschool Sassegrave in
Scherpenisse, die reeds in gebruik is als
dependance van de L.T.S. uit Sint
Maartensdijk. In het nieuwe vak motor
voertuigentechniek zit het oude auto- en
rijwielherstellen en landbouwmechani
satie.
Motorvoertuigentechniek begint bij de
derde klas. Het eerste jaar wordt op 15 4
20 leerlingen gerekend. In twee jaar
verwacht men veertig leerlingen te kun
nen inschrijven.
In de huidige 2e klas van de L.T.S. zitten
ruim 75 leerlingen, die dus nu naast
metaalbewerken en bouwtechniek ook
motorvoertuigentechniek kunnen kie
zen. Bovendien zijn er leerlingen uit de
huidige 3e klas metaal en bouw die terug
willen schakelen naar motorvoertuigen
techniek.
wordt ook een drukke weg met door
snijding van landbouwgrond. Welk
tracé zal het uiteindelijk worden? We
hebben een heleboel hoog gekwalifi
ceerde mensen in huis om informatie te
geven, aldus de burgemeester.
Ir. T.G. van der Meer, hoofd van de
afdeling waterbouwkundige werken
Oost van de Deltadienst te Bergen op
Zoom (het voormalige bouwbureau
Schelde-Rijnverbinding) gaf eerst een
toelichting op de organisatie van de
Deltadienst binnen Rijkswaterstaat.
Ir. J.C. Huis in 't Veld, hoofdprojectin-
genieur completeringswerken, ging uit
voerig in op de Philipsdam. Met behulp
van een overhead projector en kaarten
konden de aanwezigen alles duidelijk
volgen. Ir. Huis bracht naar voren dat
het een beetje op een ha- tige start lijkt
met de Philipsdam. De voorbereidingen
waren ook al begonnen toen de defini
tieve beslissing door de regering nog niet
was genomen. De sluizen zijn maatge
vend voor de bouwtijd van de Philips
dam, die in 1985 klaar moet zijn. Bij de
Philipsdam gaat het om een groot slui-
zencomplex: de scheepvaart van de
Westerschelde moet via het kanaal door
Zuid-Beveland de route door De
Krammer kunnen blijven varen. Het
sluizencomplex is het kritieke pad van
de uitvoering. De sluizen moeten in ge
bruik zijn als de Philipsdam dicht gaat.
Deze wordt in De Krammer (net noor
delijk deel dus) met een kabelbaan af
gesloten. De Philipsdam gaat door het
grondgebied van drie provincies: Zee
land, Noord-Brabant en Zuid-Holland.
Het noordelijk deel van de Philipsdam
betreft het gedeelte tussen de sluizen en
de Grevelingendam. De Philipsdam
wordt niet op Flakkee aangesloten om
dat de mogelijkheid voor het zoet ma
ken van de Grevelingen verloren zou
gaan. Rijkswaterstaat heeft nu gekozen
voor de Grevelingendam bij het wegre
staurant. Het zuidelijk deel van de Gre
velingendam naar Bruinisse toe was on
geschikt vanwege de recreatieve moge
lijkheden. Bij het wegrestaurant en het
oude werkhaventje is ook meer ruimte
voor de ongelijkvloerse kruising waar
mee de Philipsdam op de Grevelingen
dam wordt aangesloten. Eind volgend
jaar zal de doorlaatsluis in de Grevelin
gendam bij Bruinisse klaar zijn, maar als
de Grevelingen zoet wordt, komt er een
nieuwe schutdsluis tegen Flakkee aan.
Verder pleiten waterloopkundige en
technische eisen voor een rechte aan
sluiting van het noordelijk deel van de
Philipsdam op de Grevelingendam.
Het sluizencomplex van totaal 300 ha.
komt op de plaat van de Vliet. Het gaat
om 2 duwvaartsluizen van 24 m. breed
Bij de toch al uitzonderlijke overlijdensberichten in dit nummer be
reikte ons gisteren ook nog de droeve tijding, dat de negentienjarige
Wim van der Zande uit Oud-Vossemeer in Wijk aan Zee was overle
den na het ongeval dat hem vandaag veertien dagen geleden trof. Dat
ongeluk gebeurde even over de Thoolse brug bij boerderij Uytdewil-
ligen in de Noorder Kreekweg te Halsteren. Wim van der Zande kwam
uit school in Bergen op Zoom en was per bromfiets op weg naar huis.
rijdend op het fietspad zag hij bij de uitrit van boerderij Uytdewilligen
een stilstaande vrachtauto. De chauffeur moet de aankomende
bromfietser niet hebben gezien, want hij begon te rijden op het mo
ment dat Wim van der Zande ter plaatse was. Het werd een botsing
met noodlottig gevolg. De Vossemeerse scholier was zodanig gewond,
dat zich ernstige verlammingsverschijnselen voordeden. Hij verbleef
twaalf dagen in het ziekenhuis Lievensberg in Bergen op Zoom en
werd dinsdag vervoerd naar Wijk aan Zee voor revalidatie,. Daar is hij
woensdagmorgen nog plotseling overleden.
Een neef van het slachtoffer is in september overleden aan de gevolgen
van een verkeersongeluk, zodat de families Van der Zande dit jaar
bijzonder zwaar zijn getroffen. Het leed is groot en in zijn woonplaats
Oud-Vossemeer, waar het slachtoffer zaterdag wordt begraven, is de
verslagenheid niet minder.
en 280 m. lang en een jachtensluis van 9
bij 75 meter. Bovendien wordt er ruimte
gereserveerd voor nog een duwvaart- en
een jachtensluis. Over het complex komt
een autoweg met een parallelweg voor
langzaam verkeer. De doorvaarhoogte
voor de jachtensluis wordt 18 m. De
sluizen krijgen een ingewikkeld
zout/zoet bestrijdingssysteem. De sluis-
bodem krijgt een geperforeerde vloer
met een dubbele bodem. Een ruimte van
70 ha. is gereserveerd voor de buffer
bekkens voor dit zout/zoet bestrijdings
systeem. Inclusief voorhavens en red
dingswerken wordt het sluizencomplex
300 ha.
Ook 't Slaak is zwaar overwogen als
plaats voor de sluizen. Door bemaling in
de bouwput zou het grondwaterpeil in
een groot gebied dan echter belangrijk
verlaagd worden met alle gevolgen voor
de landbouw. Verder zou de stroom in
De Krammer sterker worden met ge
volgen voor oevers. Bij 't Slaak zouden
bovendien schorren moeten worden op
geofferd. Er zijn nu 1800 ha. schorren in
het Oosterscheldegebied en na aanleg
van de Philips- en Oesterdam is er nog
maar 3 400 ha. schor in getijgebied
waarvan 100 tot 130 nabij Sint Philips
land. De scheepvaart heeft voorkeur
voor de plaat van de Vliet.
Het werkeiland op de plaat van de Vliet
biedt voordelen. We hebben nu meer
tijd om het tracé van de Philipsdam naar
Sint Philipsland uit te kiezen. Argu
menten voor een westelijke aansluiting
(dus naar Anna Jacobapolder toe) zijn 1
meer kans voor inlating van Zoet water,
2. kortere dam, 3. lagere kosten, 4. meer
mogelijkheden voor recreatie op de
plaat van de Vliet.
Argumenten voor een oostelijke aan
sluiting (Prins Hendrikpolder) (naar het
Schelde-Rijnkanaal toe in de Prins
Hendrikpolder) zijn 1. meer schorren
worden gespaard, 2. aansluitende wegen
komen buiten het dorp Sint Philipsland
(over de weg komen 3 k 4.000 auto's per
dag), 3. de bufferbekkens kunnen groter
worden: hoe beter het zoutbestrijdings-
systeem, 4. meer kansen voor een koel
watercircuit voor de geprojecteerde
elektriciteitscentrale tussen Thoien en
Sint Philipsland bij de Slaakdam.
Aan weerszijden van De Krammer
worden werkhaven gebouwd: een aan
de Grevelingendam en een aan de
noordzijde van het werkeiland. De
bouwput van het 90 ha. grote werkei
land wordt 15 m. diep. Er moet 4 'A m3
zand opgespoten worden. Voor de ring
dijken is 380.000 ton mijnsteen nodig,
verder 100.000 m2 betonblokken en
120.000 m2 kraagstukken. De Ringdijk
wordt aan de westzijde 7 'A m. boven
Er ligt een voorstel op tafel bij de
hoofddirectie van Rijkswaterstaat voor
een aanduiding van de Krabbenkreek-
dam tussen Thoien en Sint Philipsland
met, normale ANWB-borden. De aan
wijzingen zijn nu onvoldoende. Ing. H.
Verhey, hoofd dienstkring Zierikzee van
het arrondissement Goes van Rijkswa
terstaat, zei dat dinsdagavond op een
voorlichtingsbijeenkomst over de Phi
lipsdam in Sint Philipsland.
Tevoren had dhr. A.C. Beneder gewezen
op de gevaarlijke toestand op de Krab-
benkreekdam. Hij vond dat Rijkswater
staat zich er met een Jantje van Leiden
afgemaakt heeft door zowel aan de
Thoolse als Fliplandse kant wat magere
bordjes te zetten. Ook de markering van
het weggedeelte op Thoien laat te wen
sen over. De eerste ongelukken zijn al
gebeurd, aldus dhr. Beneder.
Burg Boumanstr.11 Nieuwerkerk
Tel. 01114-1373
Advertentie i.M
NAP, aan de oostkant 5 m. Met vrach
tauto's moet 300.000 m3 zand uit de
bouwput gehaald worden. In juni 1978 is
het werkeiland klaar en in maart 1978
wordt al begonnen met de bemaling.
De betonwerken beginnen in september
1978 en dat is arbeidsintensief. Tot eind
19.83 gaan er dan elke dag 350 man naar
het werkeiland. Dit is mogelijk per boot
en per brug. maar alle argumenten plei
ten voor een vaste verbinding. De reis
tijd van het personeel is veel korter: dat
scheelt per dag een uur. Bovendien zul
len de arbeidskrachten voornamelijk
komen van Sint Philip:,'and, Thoien en
West-Brabant. De mensen van Schou
wen zijn nodig voor de bouw van de
stormvloedkering in de monding van de
Oosterschelde. Het werkeiland dient
bereikbaar te zijn bij ongelukken. Ook
elektriciteit en water is gemakkelijk aan
te leggen bij een vaste verbinding.
Een brug is qua bouwkosten ook goed
koper dan een bootverbinding. Alle on
derdelen van de brug worden later ge
bruikt voor de Philipsdam, de betonnen
liggers voor de overbrugging van de
sluizen en de stalen palen voor de voor
havens. Extra werk is de aansluiting van
de brug op de Lageweg in Anna Jaco
bapolder. Gelijk met de geplande dijk
verhogingen komt er een weg op de dijk.
De Lageweg wordt verbreed van 4 'A
naar 5 !A meter, aldus ir. Huis in 't Veld
in zijn toelichting.
Na de koffiepauze was er gelegenheid
om vragen te stellen. Dhr. G.J. de Jager
zag problemen bij het gebruik maken
van de Lageweg door werkverkeer: 's
morgens en 's avonds zullen er honderd
auto's door komen. Verkeerstechnisch
geeft dat een ongelooflijk gevaarlijke si
tuatie bij de boomgaard van C. Bunde
ling en de aansluiting op de rijksweg. Zo
gauw het maar enigszins mogelijk is zou
je een buitendijkse verbinding moeten
hebben over het definitieve tracé van de
Philipsdam-aansluiting op Flipland, al
dus dhr. De Jager.
Ir. v.d. Meer antwoordde dat het inder
daad de bedoeling is om zeer tijdelijk
van de Lageweg gebruik te maken. Het
definitieve tracé op Flipland wordt ver
vroegd aangelegd en moet voor 1979
klaar zijn. Dat hangt ook af van de
grondverwerving. De belasting van de
Lageweg is er alleen in de beginperiode.
We houden rekening met de wensen van
het gemeentebestuur en de landbouw.
Het zware vrachtverkeer komt er niet
door.
Dhr. Van Strien liet het er niet bij zitten.
"Zoveel als mogelijk is, zal ik het werk
verkeer door de Lageweg tegenhouden.
Ik heb daar geweldige grote bezwaren
tegen. Dat kost mensenlevens. Ik doe het
voor het bestwil van de bevolking.
Waarom kan alles niet via de Grevelin
gendam aangevoerd worden. Ook de
vaargeul in 't Slaak zou uitgediept kun
nen worden voor vervoer per boot. Op
kosten wordt er bij Rijkswaterstaat niet
gekeken", aldus dhr. Van Strien. Ir. v.d.
Meer legde uit dat het hier juist wel een
centenkwestie is. Bij de Oosterschelde-
beslissing in het parlement was een ma
ximaal bedrag aan kosten een van de
voorwaarden. Een boot is duurder dan
een brug en daarom is voor een brug van
het werkeiland naar de Lageweg geko
zen. Ir. Huis vulde nog aan, dat de lig
ging van de vaargeul in 't Slaak heel
sterk veranderd is, zodat er omvangrijk
baggerwerk nodig zou zijn.
Dhr. A.C. Beneder vroeg zich af,
waarom de route door de Krammer en
het kanaal door Zuid-Beveland ver
breed moet worden. Ir. Huis ant
woordde dat het hier gaat om toezeg
gingen aan België en prognoses van de
scheepvaart van Vlissingen door het ka
naal door Zuid-Beveland naar de
Krammer.
Op vragen van dhr. A.A. Rijstenbil zei
ir. v.d. Meer dat de stroomsnelheden in
de Krammer na aanleg van de Philips-
Gisteren overleed in huize "Ten Anker"
te Thoien de heer Johannes Willem
Rijstenbil. Hij was in mei 105 jaar ge
worden en de oudste inwoner van onze
streek. Tientallen jaren was hij na het
overlijden van zijn vrouw bij zijn enige
dochter in Poortvliet aan de School
straat. Na zijn 105e verjaardag werd het
nodig in Ten Anker te worden ver
pleegd. Een dag of tien gelden was hij
genoodzaakt op bed te blijven en
woensdag is hij zacht en kalm overleden.
Het aantal fietspaden op het eiland
Thoien is veel te klein. Dat blijkt uit een
onderzoek van klas 3B van de gemeente
lijke Mavo in Thoien in het kader van het
statistiek onderwijs. Van de 67 onder
vraagden wilde 81 procent meer fietspa
den. Over de verkeerssituatie is men over
het algemeen matig tevreden (46%). Zeer
tevreden was 27%.
Een 35 mensen werden ondervraagd
over recreatie. Daarbij bleek, dat 45%
nooit in het zwembad De Spetter gaat
zwemmen. Men vindt het bad te klein en
de springplanken te gevaarlijk.
Gevraagd naar het oordeel over de aan
schaf van tweede woningen: 62% vindt
dit niet gewenst, terwijl 31% het uitste
kend vindt In de omgeving van de
Gasljuiskapel werden 35 inwoners on
dervraagd. Daaruit kwam naar voren,
dat 34% nog nooit in de Gasthuiskapel
was geWeest. Vijftig procénl vond het
gebouw geschikt als dorpshuis en tachtig
dam zullen toenemen, maar in de
Krabbenkreek nauwelijks.
Dhr. Verhoeven vroeg naar het gebruik
van de werkhaven Anna Jacobapolder,
de zoetwatervoprziening en de dijkver
hoging. Ir. v.d. Meer antwoordde dat het
haventje in Anna Jacobapolder niet ge
bruikt zal worden voor de werken van de
Philipsdam. De dijkverhogingen aan de
noordkant van Sint Philipsland (buiten-
dijks)zullen in 1979-1980 klaar zijn.Ten
aanzien van het zoet water kon hij wei
nig informatie geven. Het Zoommeer
krijgt in elk geval een goede kwaliteit
zoet water. Het Waterschap zal de inlaat
regelen.
Op vragen van dhr. C. den Braber zei ir.
Huis dat berekend is, dat van het ver
keer over de Philipsdam uit uit Brabant
zal komen en VS uit Thoien-en Sint Phi
lipsland. De Provinciale Waterstaat
denkt er niet aan om de route van de
Philipsdam door te trekken over Thoien
naar de Oesterdam.
Dhr. Ph. van den Hoek bracht naar vo
ren dat de landbouw niet gelukkig is met
een westelijke route en met het werk
verkeer over de Lageweg. Hij zei dat de
landbouw nog steeds veel last onder
vindt van de door. doorsnijding van de
rijksweg naar 't Veer. In verband met
een gunstige ligging van de landbouw-
percelen pleitte dhr. v.d. Hoek voor een
oostelijke route.
De heren A.M. en M.A. Verwijs maak
ten hier als belanghebbenden bezwaar
tegen, want zij zullen in de Prins Hen
drikpolder grond moeten afstaan. Ze
zijn al getroffen dopr de aanleg van het
Schelde-Rijnkanaal en eerder al door de
gebouwen van de Duitsers in de oorlog.
De heer J A. Klompte stelde voor. com-
pensatiegrond te scheppen op de schor
ren.
Ir. Huis constateerde dat het hier dui
delijk om een gevoelige zaak gaat.
Daarom zal hierover overleg plaatsvin
den met het landbouwschap en het wa-
procent vond het waard, dat geld aan de
restauratie van de Gasthuiskapel is bes
teed. Uit de enquete bleek bovendien,
dat sommigen helemaal niet weten dat
Thoien een dorpshuis heeft.
Brandweer/Politie
Een 27 inwoners werden ondervraagd
over de brandweer, politie en de be
stuurszetel.
Met de stelling dat de brandweer vaak te
laat komt. waren evenveel mensen het
eens als oneens: 10. Zeven ondervraag
den hadden geen mening. Twaalf per
sonen wilden een beroepsbrandweer,
acht een vrijwilligerskorps, terwijl zes
ondervraagden geen mening hadden.
Een 21 mensen vond dat er in elk dorp
politie moet komen. Vier zeiden er nee,
terwijl er twee geen mening hadden.
Een veertien ondervraagden vindt dat
hty gemeentebestuur in Sint Maartens
dijk moet blijven. Zeven hebben er geen
mening en zes inwoners zijn tegen.
Philipsdam.... gigantisch karwei
Gisteren kreeg de technische
school magnifiek gymlokaal
In scholcnplan 1977 voor L.. een
afdeling motorvoertuigentech
niek
Joekes en Dolman over de rijks
portemonnee en andere verhalen
Een provinciaal extraatje voor
korenmolen "De Jager"
Prijswinnaars van Thoolse Rabo
bank
0
Gedeputeerden geven rugdekking
aan het PPDbewoningspatroon
Thoien
Te weinig fietspaden op Thoien
Een nieuw vervolgverhaal
Een toename van plaatselijk
nieuws
0
WHS kreeg van arbiter geen ver
diend punt in. ieuw ekkerla.
0
Dankdag: met woorden delgt men
geen schulden
Dit nummer bestaat uit 16 pagi
na's
Het plaatselijk actiecomité Sport Real
heeft de Thoolse gemeenteraad inclusief
de burgemeester en de secretaris uitge
nodigd voor een volleybalwedstrijd te
gen Thovo uit Sint Maartensdijk. Dit
zou op zaterdagmorgen 4 december om
half elf dienen te gebeuren in Haestinge.
"Het is ons bekend dat door uw raads
werk uw mondspieren erg sterk ontwik
keld zijn. Hiermee hebben uw been- en
armspieren geen gelijke tred gehouden.
In samenwerking met de sportvereni
ging NAKS Sint-Maartensdijk wenst
het plaatselijk actiecomité Sport Real
hier iets aan te doen. Sport Real: Ne
derlanders in beweging krijgen die daar
normaliter niet aan toe komen", aldus
de heren H. Bocxe en F.A.P.M. Bakx
aan de gemeenteraad.
Voor de volleybalwedstrijd hebben de
Thoolse gemeentebestuurders nog een
zwaar programma: de begrotingsbe
handeling 1977. Maandagmiddag a.s.
om twee uur worden de "normale"
voorstellen behandeld, waarna 's avonds
om half acht de algemene beschouwin
gen worden voorgelezen door de frac
tievoorzitters. Maandagavond 22 no
vember antwoordt b. en w. met even
tueel tweede ronde raad. Maandag
avond 29 november eventueel tweede
ronde raad met antwoord b. en w.
Het duurde even na het slot van
het vorige feuilleton, maar in dit
nummer wordt gestart met een
nieuw vervolgverhaal. Mogelijk
van een voor menig lezer onbe
kende auteur. Het doen van de
juiste keuze voor een vervolgver
haal blijft moeilijk. Wat de een
mooi vindt, zal een ander niet in
teresseren. Het zoeken van een
middenweg slaagt niet altijd. Niet
te links, niet te rechts, niet te
christelijk, niet te veel sex, niet te
zoetsappig, geen vloeken, ga zo
maar door. We proberen het weer
met dit nieuwe vervolgverhaal,
waarvan hieronder vast een korte
inhoud volgt en waarmee we Ro
mende maanden menig abonnee
wekelijks enige yjd genoegen
wensen.
Balk en Splinter
Aan een Havo in een provincie
stadje is een nieuwe wiskundele
raar benoemd: een moderne jon
geman. ook in uiterlijk lang haar.
baard, spijkerpak en zo voort.
Het lerarencorps is aan het ver
grijzen en daarom heeft men deze
man benoemd. Op de ontmoe
tingsochtend. twee dagen voor de
school na de vakantie zal aan
vangen. wordt de nieuwe wis
kundeleraar voorgesteld, maar
dat valt bij vele collega's niet in
g'oeie aarde. Eén leraar wil de
nieuweling niet als collega aan
vaarden en neemt op staande
voet ontslag: een ander geeft te
kennen, dat hij gaat solliciteren.
Jan Boode. leraar frans is een der
opponenten. Hij is erdoor in een
slecht humeur en als er dan ook
nog huiselijke problemen ont
staan ziet hij enkel de splinters in
de ogen van anderen, maar niet
de balk in zijn eigen oog.
BALK EN SPLINTER
is zodoende zinnebeeldig door dit
hele verhaal heen. Want Jan
Boode krijgt nog heel wat te ver
werken voor hij eindelijk zo ver
komt. dat hij de hand der verzoe
ning toesteekt aan zijn collega
leraar wiskunde.De naam van de
schrijver van ons nieuwe feuille
ton is waarborg voor een span
nend en veelzijdig verhaal. En
omdat hij zelf uit de onderwijs
wereld komt. kan hij als deskun
dige meepraten over de in zijn
verhaal geschetste moeilijkhe
den. Misschien u zelf ook. maar
dat dient u dan te ontdekken in
Balk en Splinter van G. Fortius.