wico Veel te weinig fietspaden op Thoien Een nieuw vervolgverhaal Gemeentesecretarie stampvol bij voorlichtingsbijeenkomst Rijkswaterstaat Volgend schooljaar motorvoertuigen techniek aan L.T.S. Scherpenisse Betere aanduiding op dam Tholen/Flipland 19-jarige Vossemeerse scholier na verkeersongeluk overleden Gebruikte meubelen als nieuw voor prima gebruikte meubelen Onderzoek van gemeentelijke MA MO DEZE WEEK Drie maandagavonden vergaderen en dan in de korte broek Het ontruimde gemeentesecretarie van Sint Philipsland was dinsdagavond stampvol bij een voorlichtingsbijeen komst van Rijkswaterstaat over de Philipsdam. De inwo ners maakten duidelijk dat men deze ontwikkeling liefst zo ver mogelijk buiten de deur houdt. Ten eerste al bij de aanleg. De smalle Lageweg in Anna Jacobapolder zou geb likt moeten worden voor werkverkeer. Daartegen werden ernstige bezwaren geuit. Ten tweede de aanslui ting van de Philipsdam op Sint Philipsland. De voorkeur ging uit naar een zo oostelijk mogelijk tracé om land bouwgrond te sparen en verkeersdrukte op de rijksweg te voorkomen. Als deze wens in vervulling gaat, komt de aansluitende weg op de Philipsdam uit in de buurt van de watertoren in de Prins Hendrikpolder. In het voorjaar van 1977 zal meer bekend zijn over het definitieve tracé. Haastige start Noordelijk deel Sluizencomplex Zuidelijk deel Bouw biedt werk Wilt U goedkoper uit zijn! Kom dan een kijkje nemen naar onze gebruikte meubelen MAANDAG GESLOTEN Probleem Lageweg Brug naar A.J. Polder Verbreding Krammer 105-jarige J.W. Rijstenbil overleden Wensen landbouw Gebruik schorren Vervolg op pag. 9 Het enige nieuwsblad voor de streek Thoien en Sint-Philipsland, waarin op genomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad. Eendrachtbode Postbus 5 - Sint Annaland Telefoon 01665-2752 Postgiro 12.44.07. Rabobank 30.30.05.556. Verschijnt elke donderdag. Abonnementsprijs 11,- per halfjaar. Per pos. 13,50. Losse nummers 0,50. Sluitingsdatum advertenties dinsdagmiddag 16.00 uur. Adver tentieprijs 0,24 per mm btw. Spierinkjes t/m 20 woorden 5,00 incl. btw. contant, op rekening 5,75 Incl. btw. Hoofdredacteur - uitgever G. Heljboer. "i Flipland wil Philipsdam buiten de deur houden De opkomst van de inwoners overtrof dinsdagavond de verwachtingen van burgemeester G. van den Berg. Het dorpshuis De Wimpel was bezet door de zangvereniging VZOS en de dam- en schaakvereniging, zodat het gemeente secretarie ontruimd moest worden (moe4st?: Ons Dorpshuis Anna Jacoba polder, verenigingsgebouw Oud Geref. Gem. 5int Philipsland), maar er waren stoelen tekort. De burgemeester wees erop dat de Phi lipsdam niet onbelangrijk is. Er komen daardoor mogelijkheden om het vaste land van Zeeland te bereiken. Maar het De burgemeester Bouwenseschool voor lager technisch onderwijs heeft verheu gend nieuws ontvangen van de minister van onderwijs: met ingang van het schooljaar 1977/1978 komt er naast metaalbewerken en bouwtechniek een derde afdeling aan de L.T.S.motor voertuigentechniek. "Dit maakt onze school krachtiger", zegt directeur C.G. Meijer. Hij is in 1971 met de toenmalige wethouder van onderwijs C. Boender al begonnen om die derde afdeling aan de L.T.S. te krijgen. In 1975 plaatste de minister deze uitbreiding voor het eerst op het plan van scholen. In augustus 1977 gaat het rijk betalen, zodat de L.T.S. nu aan de slag kan om de derde afdeling organisatorisch voor te bereiden. Zo moet er in elk geval een leraar mo torvoertuigentechniek komen. De nieuwe afdeling wordt ondergebracht in het houten gebouw achter de voorma lige landbouwschool Sassegrave in Scherpenisse, die reeds in gebruik is als dependance van de L.T.S. uit Sint Maartensdijk. In het nieuwe vak motor voertuigentechniek zit het oude auto- en rijwielherstellen en landbouwmechani satie. Motorvoertuigentechniek begint bij de derde klas. Het eerste jaar wordt op 15 4 20 leerlingen gerekend. In twee jaar verwacht men veertig leerlingen te kun nen inschrijven. In de huidige 2e klas van de L.T.S. zitten ruim 75 leerlingen, die dus nu naast metaalbewerken en bouwtechniek ook motorvoertuigentechniek kunnen kie zen. Bovendien zijn er leerlingen uit de huidige 3e klas metaal en bouw die terug willen schakelen naar motorvoertuigen techniek. wordt ook een drukke weg met door snijding van landbouwgrond. Welk tracé zal het uiteindelijk worden? We hebben een heleboel hoog gekwalifi ceerde mensen in huis om informatie te geven, aldus de burgemeester. Ir. T.G. van der Meer, hoofd van de afdeling waterbouwkundige werken Oost van de Deltadienst te Bergen op Zoom (het voormalige bouwbureau Schelde-Rijnverbinding) gaf eerst een toelichting op de organisatie van de Deltadienst binnen Rijkswaterstaat. Ir. J.C. Huis in 't Veld, hoofdprojectin- genieur completeringswerken, ging uit voerig in op de Philipsdam. Met behulp van een overhead projector en kaarten konden de aanwezigen alles duidelijk volgen. Ir. Huis bracht naar voren dat het een beetje op een ha- tige start lijkt met de Philipsdam. De voorbereidingen waren ook al begonnen toen de defini tieve beslissing door de regering nog niet was genomen. De sluizen zijn maatge vend voor de bouwtijd van de Philips dam, die in 1985 klaar moet zijn. Bij de Philipsdam gaat het om een groot slui- zencomplex: de scheepvaart van de Westerschelde moet via het kanaal door Zuid-Beveland de route door De Krammer kunnen blijven varen. Het sluizencomplex is het kritieke pad van de uitvoering. De sluizen moeten in ge bruik zijn als de Philipsdam dicht gaat. Deze wordt in De Krammer (net noor delijk deel dus) met een kabelbaan af gesloten. De Philipsdam gaat door het grondgebied van drie provincies: Zee land, Noord-Brabant en Zuid-Holland. Het noordelijk deel van de Philipsdam betreft het gedeelte tussen de sluizen en de Grevelingendam. De Philipsdam wordt niet op Flakkee aangesloten om dat de mogelijkheid voor het zoet ma ken van de Grevelingen verloren zou gaan. Rijkswaterstaat heeft nu gekozen voor de Grevelingendam bij het wegre staurant. Het zuidelijk deel van de Gre velingendam naar Bruinisse toe was on geschikt vanwege de recreatieve moge lijkheden. Bij het wegrestaurant en het oude werkhaventje is ook meer ruimte voor de ongelijkvloerse kruising waar mee de Philipsdam op de Grevelingen dam wordt aangesloten. Eind volgend jaar zal de doorlaatsluis in de Grevelin gendam bij Bruinisse klaar zijn, maar als de Grevelingen zoet wordt, komt er een nieuwe schutdsluis tegen Flakkee aan. Verder pleiten waterloopkundige en technische eisen voor een rechte aan sluiting van het noordelijk deel van de Philipsdam op de Grevelingendam. Het sluizencomplex van totaal 300 ha. komt op de plaat van de Vliet. Het gaat om 2 duwvaartsluizen van 24 m. breed Bij de toch al uitzonderlijke overlijdensberichten in dit nummer be reikte ons gisteren ook nog de droeve tijding, dat de negentienjarige Wim van der Zande uit Oud-Vossemeer in Wijk aan Zee was overle den na het ongeval dat hem vandaag veertien dagen geleden trof. Dat ongeluk gebeurde even over de Thoolse brug bij boerderij Uytdewil- ligen in de Noorder Kreekweg te Halsteren. Wim van der Zande kwam uit school in Bergen op Zoom en was per bromfiets op weg naar huis. rijdend op het fietspad zag hij bij de uitrit van boerderij Uytdewilligen een stilstaande vrachtauto. De chauffeur moet de aankomende bromfietser niet hebben gezien, want hij begon te rijden op het mo ment dat Wim van der Zande ter plaatse was. Het werd een botsing met noodlottig gevolg. De Vossemeerse scholier was zodanig gewond, dat zich ernstige verlammingsverschijnselen voordeden. Hij verbleef twaalf dagen in het ziekenhuis Lievensberg in Bergen op Zoom en werd dinsdag vervoerd naar Wijk aan Zee voor revalidatie,. Daar is hij woensdagmorgen nog plotseling overleden. Een neef van het slachtoffer is in september overleden aan de gevolgen van een verkeersongeluk, zodat de families Van der Zande dit jaar bijzonder zwaar zijn getroffen. Het leed is groot en in zijn woonplaats Oud-Vossemeer, waar het slachtoffer zaterdag wordt begraven, is de verslagenheid niet minder. en 280 m. lang en een jachtensluis van 9 bij 75 meter. Bovendien wordt er ruimte gereserveerd voor nog een duwvaart- en een jachtensluis. Over het complex komt een autoweg met een parallelweg voor langzaam verkeer. De doorvaarhoogte voor de jachtensluis wordt 18 m. De sluizen krijgen een ingewikkeld zout/zoet bestrijdingssysteem. De sluis- bodem krijgt een geperforeerde vloer met een dubbele bodem. Een ruimte van 70 ha. is gereserveerd voor de buffer bekkens voor dit zout/zoet bestrijdings systeem. Inclusief voorhavens en red dingswerken wordt het sluizencomplex 300 ha. Ook 't Slaak is zwaar overwogen als plaats voor de sluizen. Door bemaling in de bouwput zou het grondwaterpeil in een groot gebied dan echter belangrijk verlaagd worden met alle gevolgen voor de landbouw. Verder zou de stroom in De Krammer sterker worden met ge volgen voor oevers. Bij 't Slaak zouden bovendien schorren moeten worden op geofferd. Er zijn nu 1800 ha. schorren in het Oosterscheldegebied en na aanleg van de Philips- en Oesterdam is er nog maar 3 400 ha. schor in getijgebied waarvan 100 tot 130 nabij Sint Philips land. De scheepvaart heeft voorkeur voor de plaat van de Vliet. Het werkeiland op de plaat van de Vliet biedt voordelen. We hebben nu meer tijd om het tracé van de Philipsdam naar Sint Philipsland uit te kiezen. Argu menten voor een westelijke aansluiting (dus naar Anna Jacobapolder toe) zijn 1 meer kans voor inlating van Zoet water, 2. kortere dam, 3. lagere kosten, 4. meer mogelijkheden voor recreatie op de plaat van de Vliet. Argumenten voor een oostelijke aan sluiting (Prins Hendrikpolder) (naar het Schelde-Rijnkanaal toe in de Prins Hendrikpolder) zijn 1. meer schorren worden gespaard, 2. aansluitende wegen komen buiten het dorp Sint Philipsland (over de weg komen 3 k 4.000 auto's per dag), 3. de bufferbekkens kunnen groter worden: hoe beter het zoutbestrijdings- systeem, 4. meer kansen voor een koel watercircuit voor de geprojecteerde elektriciteitscentrale tussen Thoien en Sint Philipsland bij de Slaakdam. Aan weerszijden van De Krammer worden werkhaven gebouwd: een aan de Grevelingendam en een aan de noordzijde van het werkeiland. De bouwput van het 90 ha. grote werkei land wordt 15 m. diep. Er moet 4 'A m3 zand opgespoten worden. Voor de ring dijken is 380.000 ton mijnsteen nodig, verder 100.000 m2 betonblokken en 120.000 m2 kraagstukken. De Ringdijk wordt aan de westzijde 7 'A m. boven Er ligt een voorstel op tafel bij de hoofddirectie van Rijkswaterstaat voor een aanduiding van de Krabbenkreek- dam tussen Thoien en Sint Philipsland met, normale ANWB-borden. De aan wijzingen zijn nu onvoldoende. Ing. H. Verhey, hoofd dienstkring Zierikzee van het arrondissement Goes van Rijkswa terstaat, zei dat dinsdagavond op een voorlichtingsbijeenkomst over de Phi lipsdam in Sint Philipsland. Tevoren had dhr. A.C. Beneder gewezen op de gevaarlijke toestand op de Krab- benkreekdam. Hij vond dat Rijkswater staat zich er met een Jantje van Leiden afgemaakt heeft door zowel aan de Thoolse als Fliplandse kant wat magere bordjes te zetten. Ook de markering van het weggedeelte op Thoien laat te wen sen over. De eerste ongelukken zijn al gebeurd, aldus dhr. Beneder. Burg Boumanstr.11 Nieuwerkerk Tel. 01114-1373 Advertentie i.M NAP, aan de oostkant 5 m. Met vrach tauto's moet 300.000 m3 zand uit de bouwput gehaald worden. In juni 1978 is het werkeiland klaar en in maart 1978 wordt al begonnen met de bemaling. De betonwerken beginnen in september 1978 en dat is arbeidsintensief. Tot eind 19.83 gaan er dan elke dag 350 man naar het werkeiland. Dit is mogelijk per boot en per brug. maar alle argumenten plei ten voor een vaste verbinding. De reis tijd van het personeel is veel korter: dat scheelt per dag een uur. Bovendien zul len de arbeidskrachten voornamelijk komen van Sint Philip:,'and, Thoien en West-Brabant. De mensen van Schou wen zijn nodig voor de bouw van de stormvloedkering in de monding van de Oosterschelde. Het werkeiland dient bereikbaar te zijn bij ongelukken. Ook elektriciteit en water is gemakkelijk aan te leggen bij een vaste verbinding. Een brug is qua bouwkosten ook goed koper dan een bootverbinding. Alle on derdelen van de brug worden later ge bruikt voor de Philipsdam, de betonnen liggers voor de overbrugging van de sluizen en de stalen palen voor de voor havens. Extra werk is de aansluiting van de brug op de Lageweg in Anna Jaco bapolder. Gelijk met de geplande dijk verhogingen komt er een weg op de dijk. De Lageweg wordt verbreed van 4 'A naar 5 !A meter, aldus ir. Huis in 't Veld in zijn toelichting. Na de koffiepauze was er gelegenheid om vragen te stellen. Dhr. G.J. de Jager zag problemen bij het gebruik maken van de Lageweg door werkverkeer: 's morgens en 's avonds zullen er honderd auto's door komen. Verkeerstechnisch geeft dat een ongelooflijk gevaarlijke si tuatie bij de boomgaard van C. Bunde ling en de aansluiting op de rijksweg. Zo gauw het maar enigszins mogelijk is zou je een buitendijkse verbinding moeten hebben over het definitieve tracé van de Philipsdam-aansluiting op Flipland, al dus dhr. De Jager. Ir. v.d. Meer antwoordde dat het inder daad de bedoeling is om zeer tijdelijk van de Lageweg gebruik te maken. Het definitieve tracé op Flipland wordt ver vroegd aangelegd en moet voor 1979 klaar zijn. Dat hangt ook af van de grondverwerving. De belasting van de Lageweg is er alleen in de beginperiode. We houden rekening met de wensen van het gemeentebestuur en de landbouw. Het zware vrachtverkeer komt er niet door. Dhr. Van Strien liet het er niet bij zitten. "Zoveel als mogelijk is, zal ik het werk verkeer door de Lageweg tegenhouden. Ik heb daar geweldige grote bezwaren tegen. Dat kost mensenlevens. Ik doe het voor het bestwil van de bevolking. Waarom kan alles niet via de Grevelin gendam aangevoerd worden. Ook de vaargeul in 't Slaak zou uitgediept kun nen worden voor vervoer per boot. Op kosten wordt er bij Rijkswaterstaat niet gekeken", aldus dhr. Van Strien. Ir. v.d. Meer legde uit dat het hier juist wel een centenkwestie is. Bij de Oosterschelde- beslissing in het parlement was een ma ximaal bedrag aan kosten een van de voorwaarden. Een boot is duurder dan een brug en daarom is voor een brug van het werkeiland naar de Lageweg geko zen. Ir. Huis vulde nog aan, dat de lig ging van de vaargeul in 't Slaak heel sterk veranderd is, zodat er omvangrijk baggerwerk nodig zou zijn. Dhr. A.C. Beneder vroeg zich af, waarom de route door de Krammer en het kanaal door Zuid-Beveland ver breed moet worden. Ir. Huis ant woordde dat het hier gaat om toezeg gingen aan België en prognoses van de scheepvaart van Vlissingen door het ka naal door Zuid-Beveland naar de Krammer. Op vragen van dhr. A.A. Rijstenbil zei ir. v.d. Meer dat de stroomsnelheden in de Krammer na aanleg van de Philips- Gisteren overleed in huize "Ten Anker" te Thoien de heer Johannes Willem Rijstenbil. Hij was in mei 105 jaar ge worden en de oudste inwoner van onze streek. Tientallen jaren was hij na het overlijden van zijn vrouw bij zijn enige dochter in Poortvliet aan de School straat. Na zijn 105e verjaardag werd het nodig in Ten Anker te worden ver pleegd. Een dag of tien gelden was hij genoodzaakt op bed te blijven en woensdag is hij zacht en kalm overleden. Het aantal fietspaden op het eiland Thoien is veel te klein. Dat blijkt uit een onderzoek van klas 3B van de gemeente lijke Mavo in Thoien in het kader van het statistiek onderwijs. Van de 67 onder vraagden wilde 81 procent meer fietspa den. Over de verkeerssituatie is men over het algemeen matig tevreden (46%). Zeer tevreden was 27%. Een 35 mensen werden ondervraagd over recreatie. Daarbij bleek, dat 45% nooit in het zwembad De Spetter gaat zwemmen. Men vindt het bad te klein en de springplanken te gevaarlijk. Gevraagd naar het oordeel over de aan schaf van tweede woningen: 62% vindt dit niet gewenst, terwijl 31% het uitste kend vindt In de omgeving van de Gasljuiskapel werden 35 inwoners on dervraagd. Daaruit kwam naar voren, dat 34% nog nooit in de Gasthuiskapel was geWeest. Vijftig procénl vond het gebouw geschikt als dorpshuis en tachtig dam zullen toenemen, maar in de Krabbenkreek nauwelijks. Dhr. Verhoeven vroeg naar het gebruik van de werkhaven Anna Jacobapolder, de zoetwatervoprziening en de dijkver hoging. Ir. v.d. Meer antwoordde dat het haventje in Anna Jacobapolder niet ge bruikt zal worden voor de werken van de Philipsdam. De dijkverhogingen aan de noordkant van Sint Philipsland (buiten- dijks)zullen in 1979-1980 klaar zijn.Ten aanzien van het zoet water kon hij wei nig informatie geven. Het Zoommeer krijgt in elk geval een goede kwaliteit zoet water. Het Waterschap zal de inlaat regelen. Op vragen van dhr. C. den Braber zei ir. Huis dat berekend is, dat van het ver keer over de Philipsdam uit uit Brabant zal komen en VS uit Thoien-en Sint Phi lipsland. De Provinciale Waterstaat denkt er niet aan om de route van de Philipsdam door te trekken over Thoien naar de Oesterdam. Dhr. Ph. van den Hoek bracht naar vo ren dat de landbouw niet gelukkig is met een westelijke route en met het werk verkeer over de Lageweg. Hij zei dat de landbouw nog steeds veel last onder vindt van de door. doorsnijding van de rijksweg naar 't Veer. In verband met een gunstige ligging van de landbouw- percelen pleitte dhr. v.d. Hoek voor een oostelijke route. De heren A.M. en M.A. Verwijs maak ten hier als belanghebbenden bezwaar tegen, want zij zullen in de Prins Hen drikpolder grond moeten afstaan. Ze zijn al getroffen dopr de aanleg van het Schelde-Rijnkanaal en eerder al door de gebouwen van de Duitsers in de oorlog. De heer J A. Klompte stelde voor. com- pensatiegrond te scheppen op de schor ren. Ir. Huis constateerde dat het hier dui delijk om een gevoelige zaak gaat. Daarom zal hierover overleg plaatsvin den met het landbouwschap en het wa- procent vond het waard, dat geld aan de restauratie van de Gasthuiskapel is bes teed. Uit de enquete bleek bovendien, dat sommigen helemaal niet weten dat Thoien een dorpshuis heeft. Brandweer/Politie Een 27 inwoners werden ondervraagd over de brandweer, politie en de be stuurszetel. Met de stelling dat de brandweer vaak te laat komt. waren evenveel mensen het eens als oneens: 10. Zeven ondervraag den hadden geen mening. Twaalf per sonen wilden een beroepsbrandweer, acht een vrijwilligerskorps, terwijl zes ondervraagden geen mening hadden. Een 21 mensen vond dat er in elk dorp politie moet komen. Vier zeiden er nee, terwijl er twee geen mening hadden. Een veertien ondervraagden vindt dat hty gemeentebestuur in Sint Maartens dijk moet blijven. Zeven hebben er geen mening en zes inwoners zijn tegen. Philipsdam.... gigantisch karwei Gisteren kreeg de technische school magnifiek gymlokaal In scholcnplan 1977 voor L.. een afdeling motorvoertuigentech niek Joekes en Dolman over de rijks portemonnee en andere verhalen Een provinciaal extraatje voor korenmolen "De Jager" Prijswinnaars van Thoolse Rabo bank 0 Gedeputeerden geven rugdekking aan het PPDbewoningspatroon Thoien Te weinig fietspaden op Thoien Een nieuw vervolgverhaal Een toename van plaatselijk nieuws 0 WHS kreeg van arbiter geen ver diend punt in. ieuw ekkerla. 0 Dankdag: met woorden delgt men geen schulden Dit nummer bestaat uit 16 pagi na's Het plaatselijk actiecomité Sport Real heeft de Thoolse gemeenteraad inclusief de burgemeester en de secretaris uitge nodigd voor een volleybalwedstrijd te gen Thovo uit Sint Maartensdijk. Dit zou op zaterdagmorgen 4 december om half elf dienen te gebeuren in Haestinge. "Het is ons bekend dat door uw raads werk uw mondspieren erg sterk ontwik keld zijn. Hiermee hebben uw been- en armspieren geen gelijke tred gehouden. In samenwerking met de sportvereni ging NAKS Sint-Maartensdijk wenst het plaatselijk actiecomité Sport Real hier iets aan te doen. Sport Real: Ne derlanders in beweging krijgen die daar normaliter niet aan toe komen", aldus de heren H. Bocxe en F.A.P.M. Bakx aan de gemeenteraad. Voor de volleybalwedstrijd hebben de Thoolse gemeentebestuurders nog een zwaar programma: de begrotingsbe handeling 1977. Maandagmiddag a.s. om twee uur worden de "normale" voorstellen behandeld, waarna 's avonds om half acht de algemene beschouwin gen worden voorgelezen door de frac tievoorzitters. Maandagavond 22 no vember antwoordt b. en w. met even tueel tweede ronde raad. Maandag avond 29 november eventueel tweede ronde raad met antwoord b. en w. Het duurde even na het slot van het vorige feuilleton, maar in dit nummer wordt gestart met een nieuw vervolgverhaal. Mogelijk van een voor menig lezer onbe kende auteur. Het doen van de juiste keuze voor een vervolgver haal blijft moeilijk. Wat de een mooi vindt, zal een ander niet in teresseren. Het zoeken van een middenweg slaagt niet altijd. Niet te links, niet te rechts, niet te christelijk, niet te veel sex, niet te zoetsappig, geen vloeken, ga zo maar door. We proberen het weer met dit nieuwe vervolgverhaal, waarvan hieronder vast een korte inhoud volgt en waarmee we Ro mende maanden menig abonnee wekelijks enige yjd genoegen wensen. Balk en Splinter Aan een Havo in een provincie stadje is een nieuwe wiskundele raar benoemd: een moderne jon geman. ook in uiterlijk lang haar. baard, spijkerpak en zo voort. Het lerarencorps is aan het ver grijzen en daarom heeft men deze man benoemd. Op de ontmoe tingsochtend. twee dagen voor de school na de vakantie zal aan vangen. wordt de nieuwe wis kundeleraar voorgesteld, maar dat valt bij vele collega's niet in g'oeie aarde. Eén leraar wil de nieuweling niet als collega aan vaarden en neemt op staande voet ontslag: een ander geeft te kennen, dat hij gaat solliciteren. Jan Boode. leraar frans is een der opponenten. Hij is erdoor in een slecht humeur en als er dan ook nog huiselijke problemen ont staan ziet hij enkel de splinters in de ogen van anderen, maar niet de balk in zijn eigen oog. BALK EN SPLINTER is zodoende zinnebeeldig door dit hele verhaal heen. Want Jan Boode krijgt nog heel wat te ver werken voor hij eindelijk zo ver komt. dat hij de hand der verzoe ning toesteekt aan zijn collega leraar wiskunde.De naam van de schrijver van ons nieuwe feuille ton is waarborg voor een span nend en veelzijdig verhaal. En omdat hij zelf uit de onderwijs wereld komt. kan hij als deskun dige meepraten over de in zijn verhaal geschetste moeilijkhe den. Misschien u zelf ook. maar dat dient u dan te ontdekken in Balk en Splinter van G. Fortius.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1976 | | pagina 1