Slijtageslag in Thoolse raad over reconstructie Markt St.-Maartensdijk VORMING C.D.A. OPTHOLEN NEUZEN GETELD Koningin Juliana donderdag 21 oktober in onze streek DEZE WEEK Reconstructie Ten Ankerweg Tholen kost gemeente maar 17.000 gulden EIND GOED, AL GOED Met 12 tegen 5 stemmen voor: plein voor gemeentehuis, 44 5 parkeerplaatsen, 1-richtingsverkeer ds. de Bresstraat, vanaf de Markt, handhaving waterpomp, verplaatsing benzinepompen voor garage de Viet en historische straatlantaarns Kinderboekenweek met Thoolse activiteiten Donderdag 14 oktober 1976 32e jaargang no. 47 WAAROM 1-RICHTINGSVERKEER? MEER PARKEERGELEGENHEID WAT IS ZUINIGHEID? Hare Majesteit de Koningin brengt woensdag 20 en donderdag 21 oktober a.s. een bezoek aan de provincie Zeeland. Het pro gramma omvat onder meer bezoeken aan het Zeehospitum "Zonneveld", de gemeente Vlissingen en de Kreekkraksluizen. Bij slecht weer wordt ook Tholen met een bezoek vereerd, terwijl in Sint-Philipsland een korte rondrit volgt. Bij goed weer gaat de Koningin alleen naar Sint-Philipsland. Bij slecht weer om 12 uur in Tholen Bij goed weer om 2 uur in Flipland ZINNIGE ZAAK BEZUINIGEN TEGEN ADVIES IN DIT WERK IS ZINVOL VOORSTELLEN DE BRES BEZUINIGEN? MUZIEKTENT, SPORT FIETSERS IN DS. DE BRESSTRAAT Vervolg op pag. 5 Op initiatief van de Thoolse afdeling van de KVP zijn bes tuursleden van CHU, KVP en ARP bijeen geweest voor een eerste orienterende verkenning naar de vraag en de mogelijk heid om naar landelijk en provinciaal voorbeeld te komen tot het oprichten van een Thoolse CDA. Maandag is werk gestart: Bushaltes tijdelijk vervallen VEILINGBERICHTEN Zelfde vier Zetels ËNORA Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint-Philipsland, waarin op genomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad. Eendrachtbode Postbus 5 - Sint Annaland Telefoon 01665-2752 Postgiro 12.44.07. Rabobank 3030.05.556. Verschijnt elke donderdag. Abonnementsprijs 11,- per halfjaar. Per post 13,50. Losse nummers 0,50. Sluitingsdatum advertenties dinsdagmiddag 16.00" uur. Adver tentieprijs 0,24 per mm btw. Spierinkjes t/m 20 woorden 5,00 incl. btw. contant, op rekening 5,75 incl. btw. Hoofck-edacteur - uitgever G. Heijboer. Als je, zoals maandagavond in het mid dernachtelijk uur de Thoolse raadsvoor- Ozitter kon doen, de neuzen telt en de persoonlijke computeruitkomst is posi tief, dan kun je onzichtbaar handenwrij vend een voorafgaande nu en dan hef tige, in elk geval langdurige en langdra dige discussie aan je laars lappen. Dit zouden in de oktober-raadsvergadering de gedachten hebben kunnen zijn van de leider van het Thoolse bestuurders team We zijn geen gedachtenlezers, dus moet het slechts een veronderstel ling zijn. Als dan die persoonlijke com puteruitkomst na schorsing een totale misrekening blijkt te zijn, is een niet ge ringe teleurstelling denkbaar. Die was er eveneens. We kunnen daarin komen. Voor ons was de verrassing niet minder groot. De Thoolse middernachtelijke raadsdiscussie schaarde zich rond de Markt-reconstructie Smalstad. Wat zijn daar al 'democratische'' woorden ovei gewisseld. Maandagavond bleek van nog niet genoeg. Het leek een schaak bord met wisselende kansen. Slechts raadslid De Bres en zijn collega Van Dij- ke bleven bij hun koning-schaak. De rest van het SGP-VVD-CDAraadsdambord hutselde de stukken zo door elkaar, dat elke prognose op een gevulde en aan trekkelijke publieke tribune een gevaar lijk experiment was. Op een rijtje gezet was er een vierde reconstructieplan voor de Smalstadse Markt dat bedenkingen opwierp ten aanzien van noodzakelijke aanqassing van de straatverlichting en het aantal parkeerplaatsen. Men zou het een ge vecht kunnen noemen tussen milieu en blik Met schier eindeloos geduld hoor de een raadsvoorzitter - trouwens het gehele college - de discussie aan en met verve werd het b en w voorstel verde digd. Toen kwam daar de climax. Een inderdaad verrassende climax. Zelf hebben we er geen twijfel over laten bestaan, dat b en w met goede Markt-reconstructieplannen zijn geko men (hoofdartikel EB 2-9-76). In wezen moest hier voor de Smalstad een keuze worden gedaan tussen historische waarden en (auto)blik B en w kozen een compromis en dat is eigenlijk al meer dan gevergd kan worden. Hoorzittingen en raadsdiscussie van maandagavond wezen uit, dat een groot deel voor blik koos. Maar na al herhaalde schorsing leek het er toch op, dat het b en w voorstel zou zegevieren. Na heropening pakte een verklaring van een CHU woordvoerder namens 5 Van de 6 partijen anders uit. Toen was de boot aan Een verontwaar digd college - om het vriendelijk uit te drukken - stelde een tweede schorsing aan de orde. Men kwam terug met een grote stok. Die stok was naar ons gevoel een misrekening. Eerder was gezegd, dat men de mond vol kan hebben over het goede van het verenigingsleven, maar als men niet bereid is dat te steu nen, heeft het vrijwel geen zin. Zo heeft men ook vaak de mond vol van demo cratie, maar als die democratie indruist tegen eigen opvatting, laat men het touwtje snel vieren. Voor ons gevoel was het daarom maan dagavond een ongelukkige beslissing van het dagelijks bestuur een aange paste verlichting van de Smerdiekse mafktconstructie onverbrekelijk aan het voorstel te verbinden, evenals het ma ken van een maximum aantal parkeer plaatsen. Het liep ook mis. De heer De Bres ver woordde, dat werkgelegenheidssubsi die) en aangepaste verlichting in deze niets met elkaar te maken hadden. Hij kreeg steun van het deze avond schei dende lid De Korte, zij het op ander ter rein, namelijk dat van parkeerplaatsen. B en w tastten mis, door deze democra tische kritiek niet in te calculeren. Naar ons gevoel had raadslid De Bres het ge lijk aan zijn kant, al zijn we het helemaal niet eens met zijn opvatting de verlich ting buiten dat reconstructieplan te wil len houden. Wel gelijk echter; dat de aangepaste verlichting voor de Smerdiekse Markt niets met de werkgelegenheidssubsidie van doen had. Met de onverbrekelijk heid schoof b en w zelf haar oorspron kelijk hoofdmotief (werkgelegenheid en subsidie opzij). Men moest kiezen of delen: die verlichting en dat aantal par keerplaatsen óf maar geen werkgele genheid èn maar geen subsidie Wat zou de raad voor zin overhouden, als elk b en w plan pertinent door moet gaan? Voor ons was het een goed plan, maar daarmee hoeft het ook voor de raad nog niet zo te zijn. Het is nog niet zo eenvoudig democraat te zijn, als eigen belangen, eigen ideeën daardoor worden geschaad Advertentie IM Met Smerdiekse plattelandsvrouwen en andere belangstellenden op de publieke tri bune. is het debat over de reconstructie van de markt in Sint Maartensdijk maanda gavond in de Thoolse gemeenteraad een slijtageslag geworden. Om tien uur werd de discussie geopend en pas na middernacht viel de beslissing: 12 raadsleden voor. 5 tegen. Het plan met enkele wijzigingen werd aanvaard door de SGP (op M.P. van Dijke na). ARP. KVP. J. Versluijs (CHU), en de VVD. De drie PVDA-raadsleden waren tegen omdat ze vonden dat historische straatlantaarns van 40.000 gulden helemaal niet tot hun recht komen tussen geparkeerde auto's. De heren M.P. van Dijke (SGP) en J.D. de Korte (CHU) waren tegen het voorstel van b. en w. omdat ze meer parkeerplaatsen wilden op de markt. Pogingen om de verlichting uit het voorstel •- '"hten mislukten, aangezien de burgemeester deze koppeling met de reconstructie brekelijk vond. Eerst leek de verlichting een breekpunt te worden, maar na een schorsing kwam raadslid Versluijs namens de CHU. KVP. ARP. VVD en SGP met een voorstel van 12 parkeerplaatsen meer. waarbij men accoord ging met de verlich ting. De burgemeester was woedend en hamerde de vergadering met kracht af voor een schorsing. Na de hervatting zei de voorzitter dat b. en w. ernstig zullen streven naar 5 extra parkeerplaatsen. Over de 12 sprak hij het onaanvaardbaar uit. Als de raad dat zou aannemen, zouden b. en w. het voorstel intrekken. De Bres en De Korte moesten niets hebben van dat dreigement, maar een voor een krabbelde de rest terug: Van Kempen, Van Damme. mevr. Deurloo, Versluijs en Aarnoudse. De markt in Sint Maartensdijk wordt verbeterd. Op tafel lag plan D. waarin voor het gemeentehuis een plein is geprojecteerd met verhoogde randen, zodat men er niet zo gemakkelijk met auto's zal rij den. De waterpomp blijft staan en voor deze pomp loopt langs slagerij Koop man en rijwielhandel Van Houdt een weg naar de Ds. de Bresstraat, die aan de kant van de groenteboer Scherpenisse wordt afgesloten: eenrichtingsverkeer. Achter de waterpomp 44 parkeerplaat sen. De benzinepompen worden ver plaatst naar het pand van garage De Vliet. De bestrating wordt aangepast met rabatten: een soort trottoirs maar dan niet met tegels maar met afwijkende bestrating en niet hoger dan de straat, maar in principe op gelijk niveau. Voor deze reconstructie lag een provinciale subsidie gereed van 75% van maximaal 154.500 gulden. De aanpassing van de verlichting vergt 39.530 gulden. PvdA-raadslid J. de Bres opende de rij met sprekers. Hij vroeg zich af waarom er in de Ds. de Bresstraat 1-richtings verkeer nodig is. Het gaat maar om 45 stappen, terwijl het in de Oudestraat om 48 stappen gaat. Hij was blij met de handhaving van de waterpomp. De Bres wilde graag weten of b. en w. vinden dat de reconstructie van de markt geen zin heeft als de verlichting niet aangepast wordt. Zelf vroeg hij zich af. of die 40.000 gulden wel verantwoord zijn. De historische straatlantaarns bieden min der licht. Verdraagt deze verlichting zich wel met het maximum aan auto's dat men op de markt wil parkeren. Kan er niet op een eenvoudiger wijze een op lossing voor het parkeren gezocht wor den. zonder hoge kosten? Dhr. De Bres was tegen de verhoogde randen aan het plein voor het gemeentehuis. CHU-raadslid J. Versluijs vond het tijdstip van reconstructie allerminst gunstig. Hij wilde liever wachten tot na de uitbreiding van het gemeentehuis. Versluijs vroeg zich in dit verband af. wie de urgentie van de te subsidiëren werken eigenlijk bepaalt. Middelburg geeft nu subsidie voor de markt, maar ons inziens zijn er urgentere zaken voor de werkgelegenheid zoals het speelter rein in Scherpenisse. Het CHU-raadslid sprak over tegenstrijdige manier van subsidiëren bij de markt en de Ten An kerwég. Hij vond het onjuist dat de zaak in het politieke vlak getrokken is. In de commissie openbare werken verklaarde wethouder Koopman immers dat voor hem de reconstructie van de markt niet nodig is. Verluijs noemde het juist dat er vroeg of laat een plein voor het ge meentehuis komt. Hij meende dat er ruw was omgesprongen met de ruimte achter de waterpomp. Er zijn 6 in plaats van 5 parkeerplaatsen in de breedte mogelijk. Tussen de Oudestraat en de Westvest is ruimte voor een lange par keerhaven. zodat er totaal 55-60 auto's kunnen parkeren op de markt. Meer parkeergelegenheid is een voorwaarde voor goedkeuring aan deze reconstruc tie, zei Versluijs, die de paden over de rabatten overbodig noemde. Hij wees tenslotte nog op de mogelijkheid om de kabels voor de verlichting gelijk met de reconstructie aan te leggen. SGP-fractievoorzitter Th. Aarnoudse noemde de reconstructie niet urgent. De markt ligt er nog niet zo slecht bij. maar gezien de subsidie en de post op de be groting 1976 willen we onze medewer king geven. Het verheugt ons dat de Ds. de Bresstraat niet afgesloten wordt, zo wel voor het verkeer als de middens tand. We hebben er begrip voor dat de pomp niet verplaatst wordt. Hopelijk is 44 parkeerplaatsen genoeg, anders is kort parkeren langs de marktzijde vanaf de Gouden Leeuw tot voorbij garage De Viet nodig. Een verhoogde rand aan het plein is nodig. Verplaatsing van de ben zinepompen voor de eigen garage van De Viet is een goede zaak. Wat de ver lichting betreft, dat is afwegen. Wat is zuinigheid? Na enkele jaren of nu direct. Als de verlichting toch aangepast moet worden, dan nu doen. Regeren is voor uitzien. Juist voor dergelijke voorzie ningen als de Verlichting is de extra rijksuitkering historische kern gegeven. Ook in Tholen is de verlichting aange- Goed weer en slecht weer programma Als de weersomstandigheden donderdag 21 oktober zodanig slecht zijn dat de voorgenomen vaartocht over de Oosterschelde en het Schelde-Rijnkanaal geen doorgang kan vinden, zal de Koningin de lynch gebruiken in het stadhuis in de Hoogstraat te Tholen. Gaat dit bezoek door. dan zal in alle kernen van de gemeente Tholen donderdagmorgen vanaf half negen van de toren de vlag uitgestoken wor den. In Tholen zal bovendien de vlag worden gehesen bij de openbare scholen, het kantoor van de gemeentewerken en vanaf het stadhuis. Het gemeentebestuur hoopt dan ook dat de bevolking de vlag zal uitsteken. Als de boottocht niet doorgaat, komt de Koningin omstreeks twaalf uur in Tholen. Ze volgt de route Grindweg. Ten Ankerweg. Molensingel. Zuid Oudaan. Oude- landsepoort. Oudelandsestraat. Markt. Kerkstraat. Hoogstraat. Als de vaartocht wel doorgaat, komt de Koningin aan in de haven van Sint-Philips land bij de molen. Ze wordt ontvangen door burgemeester en wethouders en - ondanks de herfstvakantie - door leerlingen van de lagere scholen en de kleuter school. die op de Zuiddijk een couplet van het Zeeuwse volkslied zullen zingen. Wandelend over de Zuiddijk en de Voorstraat gaat de Koningin naar het gemeen tehuis om in de raadszaal thee of koffie te gebruiken. Daarna volgt een korte rondrit via de route Schoolstraat, langs beide basisscholen. Wilhelminastraat langs de kleuterschool. Eendrachtstraat langs het bejaardencentrum De Rozeboom om bij het sportcomplex afscheid te nemen. Bij slecht weer komt de Koningin van Tholen. waar ze de lunch gebruikt, naar Sint-Philipsland voor een korte rondrit. Aankomst Stationsstraat langs de molen. Voorstraat, gemeentehuis. Schoolstraat. NVilhelminastradt; Eendrachtstraat. Mast gatstraat nadr de Rijksweg. past. De meerderheid van onze fractie staat voorlopig op het standpunt dat we een voorzichtig, zuinig beleid dienen te voeren door alles tegelijk uit te voeren, .aldus Aarnoudse. VVD-raadslid M. van Damme noemde de reconstructie een zinnige zaak. Qua ruimtelijke indeling moeten we iets aan de markt doen. In gesprekken merk ik dat steeds meer mensen voor de recons tructie zijn. Nog steeds ben ik voor ver plaatsing van de waterpomp. Die wil ik niet tussen het blik zetten. De verlichting vergroot de attractieve waarde duidelijk, zodat ik dat toejuich. We moeten de lijn ook doortrekken. De toegang naar de Kaaistraat blijf ik moeilijk vinden, ter wijl ik de weg naar de Ds. de Bresstraat ook liever achter de pomp heb. Met Versluijs ben ik het eens dat er 6 in plaats van 5 auto's in de breedte kunnen staan. Het rabat vind ik ook te breed, aldus Van Damme. Raadslid M.P. van Dijke had als SGP-minderheid een afwijkend stand punt van zijn fractie. Hij vond het aantal parkeerplaatsen te beperkt en achtte het niet juist de huidige capaciteit te halve ren. De auto is er nu eenmaal en om deze bij plaatsgebrek naar de Kleine Kaai te verwijzen, vind ik wat te ver gaarid. In de commissie openbare "wer ken heb ik me al voor plan B met 60 parkeerplaatsen uitgesproken. De com missie was unaniem van mening dat de huidige verlichting best gehandhaafd kan worden. Een uitgaaf van 40 mille waar het werkgelegenheidsaspect niet eens bij te pas komt is toch niet niks. Dat het mooi zou zijn accoord. maar of het 40 mille waard is, bet :jfel ik. Als er allerwege over bezuinigingen gesproken wordt, vind ik dat wij hier als gemeente toch ook een taak hebben, aldus Van Dijke. Wethouder van openbare werken L..J. Koopman zei in zijn beantwoording dat b. en w. de Ds. de Bresstraat willen on tlasten. Het is dan beter vanaf de markt 1-richtingsverkeer te maken dan van de andere kant. Gezien de financiële mee valler door de rijksuitkering historische kern Sint Maartensdijk hebben we voorgesteld tegen het advies van de commissie openbare werken in. de ver lichting aan'te passen. Wat het parkeren betreft, b. en w. zitten ook tegen de 44 plaatsen aan te kijken, maar in de prak tijk zal blijken hoe het loopt. Dit is haastwerk vanwege de subsidie van de provincie. Als je wacht, dan krijg je die bijdrage misschien niet meer. De pro vincie heeft de markt op de begroting 1976 zien staan en daarom kunnen we de subsidie moeilijk weigeren. Wat de aantijging van Versluijs betreft, voor mij persoonlijk hoeft de recons tructie niet. Dat is geen politieke stunt. Ik heb geen last van bevoorrechting van bepaalde kernen als Tholen en Sint Maartensdijk. De reconstructie is niet nodig omdat ik hier woon. Volgens bur ger De Bres. op de hoorzitting, is de re constructie ook niet urgent. Verhoging van de rand aan het plein voor het gemeentehuis is nodig. Vergro ting van het aantal parkeerplaatsen in de breedte van 5 naar 6 is volgens directeur Boot van gemeentewerken niet moge lijk. Wat de splitsing in de SGP-fractie be treft. tot en met hebben we geprobeerd om een eensluidend standpunt te krij gen. maar 't is niet gelukt. Overigens gebeurt dat niet veel in de SGP-fractie. aldus wethouder Koopman. De burgemeester deed de bantwoording nog eens uitvoerig over. Hij schetste de hele gang van zaken en sprak over zinvol werk. een grotere leefbaarheid, histo risch karaktervol deel. duidelijker af wikkeling van de verkeerssituatie, enz. Hij vond dat deze reconstructie past in het rijksbeleid. De schaal van de markt uit historische tijden moeten we terug brengen. De dwarsprofielen in de ra batten naar de huizen achtte de raads voorzitter ontzettend functioneel. Dat breekt visueel. Verplaatsing van de pomp kost onevenredig veel geld. Uit pure verkeersonveiligheid kozen b. en w. voor 1-richtingsverkeer in de Ds. de Bresstraat. Omrijden is mogelijk door de Oudestraat en over de Haven. De ver hoogde rand aan het plein bij de Kaai straat is nodig. De rabatten kunnen een leuke rol spelen in de schaal van de markt. Kort parkeren op deze rabatten is mogelijk. Aan de oostzijde. En wat de verlichting betreft: de straatlantaarns zijn onverbrekelijk aan dit plan verbon den. Het maken van lantaarnpalen is ook werkgelegenheid. Bij Tholen heb ben we a gezegd en nu moeten we b zeggen. Ik ben er heilig van overtuigd dat er ndg meerdere letters volgen: de ring rond de kerk in Poortvliet, het ge meentehuis op de Hoge Markt in Scherpenisse. de ring Oud Vossemeer en de Voorstraat in Sint Annaland en Sta- venisse. Dat zijn centrale punten waar we de sfeer in de bestrating gaan terug brengen en de "meubilering" aanpas sen. De reconstructie van de markt Sint Maartensdijk is een passend en logisch voorstel, aldus de burgemeester. De Bres zei niet zo heel veel geleerd te hebben van de beantwoording. Hij vroeg zich af. of b. en w. geen verande ring willen brengen in de subsidierege ling. zodat niet Middelburg maar de ge meente beslist wat er eerst aangepakt wordt. De burgemeester zei dat er in Zeeland 30 gemeenten aan de ruif zitten en geregeld sta je voor verrassingen. Je weet niet wat er uit komt. Raadslid De Bres had maandag een dag door Smerdiek gestapt, waarbij hij steeds meer mensen gesproken had die tegen de reconstructie waren. Hij vond het heel typisch dat Van Damme het tegenovergestelde beweerde. De Ds. de Bresstraat wilde hij liever vanaf de nieuwe wijk open laten dan vanaf de marktkant. Als ze moeten omrijden, is men al zoveel zaken tegengekomen dat men al van boodschappen voorzien is voordat men in de Ds. de Bresstraat is. Mijn voorstellen zijn: 1. Geen verkeers maatregelen in de Ds. de Bresstraat. 2. De verhoogde pleinrand achterwege te laten. 3. De aangepaste verlichting niet te maken. Niet vanwege bezuiniging, rnaa* omdat de verlichting niet bedor ven mag worden door een groot aantal auto's. De bloembakken komen ook niet tot z'n recht. De functie van de markt Sint Maartensdijk is heel anders dan die van Tholen. zei het PvdA-raadslid. Als er over bezuinigen gesproken wordt, vond Aarnoudse. dan over de hele linie. En niet alleen op de markt. Er is 13.000 gulden voor de muziektent in Tholen uitgetrokken en vele gelden voor de sport, maar dan hoor je hoogst zelden kritiek, behalve van de SGP-fractie. Nu wordt er in alle toonaarden bezongen dat het zuiniger moet. Versluijs pleitte nogmaals voor par keerruimte tussen de Oudestraat en de Westvest. Als je op de rabatten gaat parkeren, waar blijft de functie van de rabatten dan? Ten aanzien van de pro vinciale subsidie wees het CHU-raadslid erop. dat de uitbreiding van het ge meentehuis ook op de begroting 1976 stond. Van Damme wilde weten wat b. en w. doen als de verlichting niet doorgaat. Hij stelde voor de benzinepompen voor ga rage De Viet wat meer naar rechts te plaatsen, richting Stadsherberg. Dit om een compromis te zoeken voor de be woners. Bij de Oudestraat wilde het VVD-raadslid een voorrangskruising maken. De burgemeester zei te willen overwe gen om voor fietsers het twee-richtings- verkeer in de Ds. de Bresstraat te laten bestaan. De rand aan het plein achtte hij een bescherming voor de voetgangers zodat de auto's niet zomaar op het plein komen. De straatverlichting hoort vol gens b. en w. onverbrekelijk bij de re constructie. Als zou blijken dat de meerderheid van de raad tegen de ver lichting is. dan vraagt het college schor sing. want dit is een hele essentiële zaak. Wat het parkeren aangaat, niets zou mij liever zijn dan dat het lang parkeren zich voltrekt op de Kleine Kaai, aldus de burgemeester. Neuzen tellen I» Koningin komt naar Tholen en Sint-Philipsland (I Reconstructie Markt Sint-Maar tensdijk had veel voeten in de aarde II Van 1 miljoen tot 17 mille of bijna gratis verbetering van de Ten An kerweg 0 Bijdrage bibliotheek vindt Thool se SGP te gortig Eerste verkenning Thools CDA Gesprek b en w van Sint-Philips land met G.S. Brabant over jach thaven 0 Dijkversterkingen vertraagd 0 Jongste loot aan turnstam deed het best 0 le en 2e concoursprijzen voor zangkoren uit onze streek 0 Tholense Boys op kop 0 SPAARWEEK: VERSTAND ZONDER IJVER IS EEN REN TELOOS KAPITAAL -x 0 Dit nummer bestaat uit 12 pagi na's. Dhr. C. W. de l.eeuw. voorzitter van de KVP-Statenkring. kon namens zijn bes tuur en leden verklaren dat zij unaniem zijn in hun standpunt dat een CDA voor het eiland Tholen niet alleen gewenst, maar noodzakelijk is. Dit o.a. bij het deelnemen aan (gemeenteraadsverkie zingen. Dhr. J. Uijl. voorzitter van de A.R. kies vereniging Tholen. vond eveneens dat het Thoolse CDA er zal moeten komen. Hij wilde echter eerst overleg met zijn plaatselijke afdelingen zodat de leden hun standpunt kunnen inbrengen. Burgemeester J. E. van Boeijen maakte maandagnacht in de Thoolse gemeente raad bekend, dat de reconstructie van de Ten Ankerweg in Tholen de gemeente maar 17.000 gulden kost. De wethouder van openbare werken L. J. Koopman en directeur gemeentewerken P. A. Boot glunderden. Op 12 augustus meldde de E.B. immers dat de reconstructie bijna een miljoen gulden zou kosten. Dat klopte ook volgens de begroting, maar de aanbesleding viel verrassend laag uit: 749.556 gulden. Het Rijk geeft 565.250 gulden subsidie om de werkge legenheid te stimuleren, terwijl de pro vincie 167.550 gulden gaf als afkoopsom vanwege achterstallig onderhoud aan deze voormalige provinciale weg. Voor de gemeente blijft er dan maar afgerond 17.000 gulden over. Er komt echter nog een bedrag bij omdat nog een beplan tingsplan gemaakt wordt voor de groenvoorzieningen. Aannemersbedrijf gebr. J. en M. Moer land en Zonen B V. uit Sint-Annaland is maandagmorgen met de reconstructie van de Ten Ankerweg begonnen: Het werk houdt in: asfaltering van de rij baan. scheiding van de rijbaan, van het fietspad en van het voetpad, aanleg van een vloeiende rijbaan: de bochten wor den recht getrokken. Op sommige plaatsen wordt er parkeergelegenheid geschapen, terwijl er op andere plaatsen parkeerverboden komen. Verder wordt de situatie bij het kruispunt Ten Anker- weg/Grindweg/Vossemeersepoort ver- Dinsdag 12 oktober Sint-Annaland: Bintje: 55-61. Sientje: 47. Aanvoer 35 ton. Sint-Maartensdijk Bintje: 60-80. Drielingen: 25. 30. Aan voer 680 kisten. Uien maal 40 opw. 73-74. 22. Drielingen maat 30/40 64.96. Aanvoer 12 ton. beterd door het aanbrengen van ver keersgeleiders. De bushaltes worden zodanig aangelegd dat de bussen niet meer op de rijbaan hoeven te stoppen. In verband met de reconstructie zullen tot een nader te be palen datum de beide bushaltes aan de Ten Ankerweg tijdelijk vervallen. Men kan echter normaal gebruik blijven ma ken van de bushaltes aan de Grindweg en aan de Eendrachtsweg. Verwacht wordt dat de reconstructie omstreeks maart/april 1977 gereed zal zijn. Ter gelegenheid van de kinderboeken week van 13 t/m. 23 oktober geeft de provinciale bibliotheekcentrale in sa menwerking met het Zeeuws kunste naarscentrum een boekje uit met strip tekeningen uit de schetsboeken van Joke Noest uit Zierikzee. Losse bladzijden worden door de bi bliotheken uitgedeeld en - al of niet met een wedstrijd - gekleurd. Verder treedt het kindertheater Middel burg in Tholen op met "Koning Bo kan niet slapen". De clown Gray komt in het dorpshuis te Sint-Annaland. terwijl het poppentheater Karloen uit Nieuw en St. .loosland met "De rode vogel" optreedt in Sint Maartensdijk. Dit laatste stuk is gebaseerd op een boek van de bekende kinderboekenschrijfster Astrid L.ind- gren. De gemeenschappelijke ofienbare bi bliotheek Tholen organiseert al die acti viteiten in de kinderboekenweek-perio de Vün 18 t/lti. 23 oktober. Dhr. E. Ph. Nieuwkerk. voorzitter van de CHU-Statenkring. verklaarde na mens de aanwezige bestuursleden dat ook in Uniekring de eis van een regio naal CDA wordt erkend. De democrati sche procedure eist echter dat de leden via hun afdelingen de besluiten nemen, zodat geen definitieve afspraken ge maakt kunnen worden, aldus dhr. Nieuwkerk. Gezamenlijk besloten KVP. ARP en CHU ledenvergaderingen te beleggen en de daar geformeerde standpunten in te brengen in een vol gend CDA-beraad. dat voor dinsdag 7 december is vastgesteld. Afgaande op de gemeenteraadsverkie zingen in 1974 heeft de vorming van een Thools CDA theoretisch geen invloed op het aantal zetels in de gemeenteraad. De CHU behaalde 2 zetels en de KVP en ARP elk 1Dit waren vier volle zetels. Het overschot van de drie partijen was 115 stemmen totaal, wat te weinig is voor een restzetel. De restzetels gingen naar VVD en SGP. terwijl de PvdA in 1974 ook nog een groter overschot had dan de drie CDA-partners bij elkaar. Het Christen Democratisch Appel Tho len zou dus afgaande op de resultaten in 1974 op vier zetels gehandhaafd blijven. 0m^ J.C. Bevelander Hoe later op de aeond.inderdaad, u hebt maar een hal] woord nodig om deze uitdntkkinc] in uw herinnering op Ie roe pen. Zo ook het Poortvlietse SCP-raad- slid J. C. Bevelander, die maandagnacht in de Thoolse gemeenteraad met korte opmerkingen voor de nodige humor zorg de. Hij stelt zich altijd bescheiden op bij de raadsdebatten. maar na vier uur vergade ren kon dhr. Bevelander zijn mond nietÊ meer houden. Hij reageerde eerst op een voorstel van PvdA -Jractievoorzitter P. van Schetsen om bij het agendapunt Markt Sint- Maartensdijk het reconstructie- en het verlichtingsplan le ontkoppelen. Dat ge beurde aan het eind van een twee uur du rende slijtageslag en Bevelander zei adrem: "Voorzitter, dan komen we er nooit uit". Hel publiek applaudiseerde. Door die waardering kreeg dhr. Bevelan-- der even later weer moed: "A Is we zo ver gaderen. denk ik dat we nooit geen mens meer op de publieke tribune overhouden Die opmerking viel achter de tajel in minder goede aarde, maar raadslid Beve lander maakte dat nog goed. Nadat de burgemeester had meegedeeld dat de re- O O constructie van de Ten Ankerweg in Tholen de gemeente maar 17.000 gulden kost. concludeerde dhr. Bevelander: "Eind goed. al goed", ledereen kon nog lachen na de vinnige debatten over de Smerdiekse Markt leerzame avond, vonden vrouwen Uit Sinl-Madrtenyfijk. Een de plattelands-

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1976 | | pagina 1