Slijtageslag in Thoolse raad over reconstructie
Markt St.-Maartensdijk
VORMING C.D.A.
OPTHOLEN
NEUZEN
GETELD
Koningin Juliana donderdag
21 oktober in onze streek
DEZE WEEK
Reconstructie Ten Ankerweg
Tholen
kost gemeente maar 17.000
gulden
EIND
GOED,
AL
GOED
Met 12 tegen 5 stemmen voor: plein voor gemeentehuis, 44 5 parkeerplaatsen, 1-richtingsverkeer ds. de Bresstraat,
vanaf de Markt, handhaving waterpomp, verplaatsing benzinepompen voor garage de Viet en historische straatlantaarns
Kinderboekenweek
met
Thoolse activiteiten
Donderdag 14 oktober 1976
32e jaargang no. 47
WAAROM
1-RICHTINGSVERKEER?
MEER PARKEERGELEGENHEID
WAT IS ZUINIGHEID?
Hare Majesteit de Koningin brengt woensdag 20 en donderdag
21 oktober a.s. een bezoek aan de provincie Zeeland. Het pro
gramma omvat onder meer bezoeken aan het Zeehospitum
"Zonneveld", de gemeente Vlissingen en de Kreekkraksluizen.
Bij slecht weer wordt ook Tholen met een bezoek vereerd,
terwijl in Sint-Philipsland een korte rondrit volgt. Bij goed weer
gaat de Koningin alleen naar Sint-Philipsland.
Bij slecht weer om 12 uur in Tholen
Bij goed weer om 2 uur in Flipland
ZINNIGE ZAAK
BEZUINIGEN
TEGEN ADVIES IN
DIT WERK IS ZINVOL
VOORSTELLEN DE BRES
BEZUINIGEN? MUZIEKTENT,
SPORT
FIETSERS IN DS. DE
BRESSTRAAT
Vervolg op pag. 5
Op initiatief van de Thoolse afdeling van de KVP zijn bes
tuursleden van CHU, KVP en ARP bijeen geweest voor een
eerste orienterende verkenning naar de vraag en de mogelijk
heid om naar landelijk en provinciaal voorbeeld te komen tot
het oprichten van een Thoolse CDA.
Maandag is werk gestart:
Bushaltes tijdelijk vervallen
VEILINGBERICHTEN
Zelfde vier Zetels
ËNORA
Het enige nieuwsblad voor de streek
Tholen en Sint-Philipsland, waarin op
genomen de Thoolse Courant en het
Advertentieblad. Eendrachtbode
Postbus 5 - Sint Annaland Telefoon
01665-2752 Postgiro 12.44.07.
Rabobank 3030.05.556. Verschijnt elke
donderdag.
Abonnementsprijs 11,- per halfjaar.
Per post 13,50. Losse nummers
0,50. Sluitingsdatum advertenties
dinsdagmiddag 16.00" uur. Adver
tentieprijs 0,24 per mm btw.
Spierinkjes t/m 20 woorden 5,00 incl.
btw. contant, op rekening 5,75 incl.
btw.
Hoofck-edacteur - uitgever G. Heijboer.
Als je, zoals maandagavond in het mid
dernachtelijk uur de Thoolse raadsvoor-
Ozitter kon doen, de neuzen telt en de
persoonlijke computeruitkomst is posi
tief, dan kun je onzichtbaar handenwrij
vend een voorafgaande nu en dan hef
tige, in elk geval langdurige en langdra
dige discussie aan je laars lappen. Dit
zouden in de oktober-raadsvergadering
de gedachten hebben kunnen zijn van
de leider van het Thoolse bestuurders
team We zijn geen gedachtenlezers,
dus moet het slechts een veronderstel
ling zijn. Als dan die persoonlijke com
puteruitkomst na schorsing een totale
misrekening blijkt te zijn, is een niet ge
ringe teleurstelling denkbaar. Die was er
eveneens. We kunnen daarin komen.
Voor ons was de verrassing niet minder
groot. De Thoolse middernachtelijke
raadsdiscussie schaarde zich rond de
Markt-reconstructie Smalstad. Wat zijn
daar al 'democratische'' woorden ovei
gewisseld. Maandagavond bleek van
nog niet genoeg. Het leek een schaak
bord met wisselende kansen. Slechts
raadslid De Bres en zijn collega Van Dij-
ke bleven bij hun koning-schaak. De rest
van het SGP-VVD-CDAraadsdambord
hutselde de stukken zo door elkaar, dat
elke prognose op een gevulde en aan
trekkelijke publieke tribune een gevaar
lijk experiment was.
Op een rijtje gezet was er een vierde
reconstructieplan voor de Smalstadse
Markt dat bedenkingen opwierp ten
aanzien van noodzakelijke aanqassing
van de straatverlichting en het aantal
parkeerplaatsen. Men zou het een ge
vecht kunnen noemen tussen milieu en
blik Met schier eindeloos geduld hoor
de een raadsvoorzitter - trouwens het
gehele college - de discussie aan en met
verve werd het b en w voorstel verde
digd. Toen kwam daar de climax. Een
inderdaad verrassende climax. Zelf
hebben we er geen twijfel over laten
bestaan, dat b en w met goede
Markt-reconstructieplannen zijn geko
men (hoofdartikel EB 2-9-76). In wezen
moest hier voor de Smalstad een keuze
worden gedaan tussen historische
waarden en (auto)blik B en w kozen een
compromis en dat is eigenlijk al meer
dan gevergd kan worden. Hoorzittingen
en raadsdiscussie van maandagavond
wezen uit, dat een groot deel voor blik
koos.
Maar na al herhaalde schorsing leek het
er toch op, dat het b en w voorstel zou
zegevieren. Na heropening pakte een
verklaring van een CHU woordvoerder
namens 5 Van de 6 partijen anders uit.
Toen was de boot aan Een verontwaar
digd college - om het vriendelijk uit te
drukken - stelde een tweede schorsing
aan de orde. Men kwam terug met een
grote stok. Die stok was naar ons gevoel
een misrekening. Eerder was gezegd,
dat men de mond vol kan hebben over
het goede van het verenigingsleven,
maar als men niet bereid is dat te steu
nen, heeft het vrijwel geen zin. Zo heeft
men ook vaak de mond vol van demo
cratie, maar als die democratie indruist
tegen eigen opvatting, laat men het
touwtje snel vieren.
Voor ons gevoel was het daarom maan
dagavond een ongelukkige beslissing
van het dagelijks bestuur een aange
paste verlichting van de Smerdiekse
mafktconstructie onverbrekelijk aan het
voorstel te verbinden, evenals het ma
ken van een maximum aantal parkeer
plaatsen.
Het liep ook mis. De heer De Bres ver
woordde, dat werkgelegenheidssubsi
die) en aangepaste verlichting in deze
niets met elkaar te maken hadden. Hij
kreeg steun van het deze avond schei
dende lid De Korte, zij het op ander ter
rein, namelijk dat van parkeerplaatsen.
B en w tastten mis, door deze democra
tische kritiek niet in te calculeren. Naar
ons gevoel had raadslid De Bres het ge
lijk aan zijn kant, al zijn we het helemaal
niet eens met zijn opvatting de verlich
ting buiten dat reconstructieplan te wil
len houden.
Wel gelijk echter; dat de aangepaste
verlichting voor de Smerdiekse Markt
niets met de werkgelegenheidssubsidie
van doen had. Met de onverbrekelijk
heid schoof b en w zelf haar oorspron
kelijk hoofdmotief (werkgelegenheid en
subsidie opzij). Men moest kiezen of
delen: die verlichting en dat aantal par
keerplaatsen óf maar geen werkgele
genheid èn maar geen subsidie Wat
zou de raad voor zin overhouden, als elk
b en w plan pertinent door moet gaan?
Voor ons was het een goed plan, maar
daarmee hoeft het ook voor de raad nog
niet zo te zijn.
Het is nog niet zo eenvoudig democraat
te zijn, als eigen belangen, eigen ideeën
daardoor worden geschaad
Advertentie IM
Met Smerdiekse plattelandsvrouwen en andere belangstellenden op de publieke tri
bune. is het debat over de reconstructie van de markt in Sint Maartensdijk maanda
gavond in de Thoolse gemeenteraad een slijtageslag geworden. Om tien uur werd de
discussie geopend en pas na middernacht viel de beslissing: 12 raadsleden voor. 5
tegen. Het plan met enkele wijzigingen werd aanvaard door de SGP (op M.P. van
Dijke na). ARP. KVP. J. Versluijs (CHU), en de VVD. De drie PVDA-raadsleden
waren tegen omdat ze vonden dat historische straatlantaarns van 40.000 gulden
helemaal niet tot hun recht komen tussen geparkeerde auto's. De heren M.P. van
Dijke (SGP) en J.D. de Korte (CHU) waren tegen het voorstel van b. en w. omdat ze
meer parkeerplaatsen wilden op de markt. Pogingen om de verlichting uit het voorstel
•- '"hten mislukten, aangezien de burgemeester deze koppeling met de reconstructie
brekelijk vond. Eerst leek de verlichting een breekpunt te worden, maar na een
schorsing kwam raadslid Versluijs namens de CHU. KVP. ARP. VVD en SGP met
een voorstel van 12 parkeerplaatsen meer. waarbij men accoord ging met de verlich
ting. De burgemeester was woedend en hamerde de vergadering met kracht af voor
een schorsing. Na de hervatting zei de voorzitter dat b. en w. ernstig zullen streven
naar 5 extra parkeerplaatsen. Over de 12 sprak hij het onaanvaardbaar uit. Als de raad
dat zou aannemen, zouden b. en w. het voorstel intrekken. De Bres en De Korte
moesten niets hebben van dat dreigement, maar een voor een krabbelde de rest terug:
Van Kempen, Van Damme. mevr. Deurloo, Versluijs en Aarnoudse. De markt in Sint
Maartensdijk wordt verbeterd.
Op tafel lag plan D. waarin voor het
gemeentehuis een plein is geprojecteerd
met verhoogde randen, zodat men er
niet zo gemakkelijk met auto's zal rij
den. De waterpomp blijft staan en voor
deze pomp loopt langs slagerij Koop
man en rijwielhandel Van Houdt een
weg naar de Ds. de Bresstraat, die aan de
kant van de groenteboer Scherpenisse
wordt afgesloten: eenrichtingsverkeer.
Achter de waterpomp 44 parkeerplaat
sen. De benzinepompen worden ver
plaatst naar het pand van garage De
Vliet. De bestrating wordt aangepast
met rabatten: een soort trottoirs maar
dan niet met tegels maar met afwijkende
bestrating en niet hoger dan de straat,
maar in principe op gelijk niveau. Voor
deze reconstructie lag een provinciale
subsidie gereed van 75% van maximaal
154.500 gulden. De aanpassing van de
verlichting vergt 39.530 gulden.
PvdA-raadslid J. de Bres opende de rij
met sprekers. Hij vroeg zich af waarom
er in de Ds. de Bresstraat 1-richtings
verkeer nodig is. Het gaat maar om 45
stappen, terwijl het in de Oudestraat om
48 stappen gaat. Hij was blij met de
handhaving van de waterpomp. De Bres
wilde graag weten of b. en w. vinden dat
de reconstructie van de markt geen zin
heeft als de verlichting niet aangepast
wordt. Zelf vroeg hij zich af. of die
40.000 gulden wel verantwoord zijn. De
historische straatlantaarns bieden min
der licht. Verdraagt deze verlichting zich
wel met het maximum aan auto's dat
men op de markt wil parkeren. Kan er
niet op een eenvoudiger wijze een op
lossing voor het parkeren gezocht wor
den. zonder hoge kosten? Dhr. De Bres
was tegen de verhoogde randen aan het
plein voor het gemeentehuis.
CHU-raadslid J. Versluijs vond het
tijdstip van reconstructie allerminst
gunstig. Hij wilde liever wachten tot na
de uitbreiding van het gemeentehuis.
Versluijs vroeg zich in dit verband af.
wie de urgentie van de te subsidiëren
werken eigenlijk bepaalt. Middelburg
geeft nu subsidie voor de markt, maar
ons inziens zijn er urgentere zaken voor
de werkgelegenheid zoals het speelter
rein in Scherpenisse. Het CHU-raadslid
sprak over tegenstrijdige manier van
subsidiëren bij de markt en de Ten An
kerwég. Hij vond het onjuist dat de zaak
in het politieke vlak getrokken is. In de
commissie openbare werken verklaarde
wethouder Koopman immers dat voor
hem de reconstructie van de markt niet
nodig is. Verluijs noemde het juist dat er
vroeg of laat een plein voor het ge
meentehuis komt. Hij meende dat er
ruw was omgesprongen met de ruimte
achter de waterpomp. Er zijn 6 in plaats
van 5 parkeerplaatsen in de breedte
mogelijk. Tussen de Oudestraat en de
Westvest is ruimte voor een lange par
keerhaven. zodat er totaal 55-60 auto's
kunnen parkeren op de markt. Meer
parkeergelegenheid is een voorwaarde
voor goedkeuring aan deze reconstruc
tie, zei Versluijs, die de paden over de
rabatten overbodig noemde. Hij wees
tenslotte nog op de mogelijkheid om de
kabels voor de verlichting gelijk met de
reconstructie aan te leggen.
SGP-fractievoorzitter Th. Aarnoudse
noemde de reconstructie niet urgent. De
markt ligt er nog niet zo slecht bij. maar
gezien de subsidie en de post op de be
groting 1976 willen we onze medewer
king geven. Het verheugt ons dat de Ds.
de Bresstraat niet afgesloten wordt, zo
wel voor het verkeer als de middens
tand. We hebben er begrip voor dat de
pomp niet verplaatst wordt. Hopelijk is
44 parkeerplaatsen genoeg, anders is
kort parkeren langs de marktzijde vanaf
de Gouden Leeuw tot voorbij garage De
Viet nodig. Een verhoogde rand aan het
plein is nodig. Verplaatsing van de ben
zinepompen voor de eigen garage van
De Viet is een goede zaak. Wat de ver
lichting betreft, dat is afwegen. Wat is
zuinigheid? Na enkele jaren of nu direct.
Als de verlichting toch aangepast moet
worden, dan nu doen. Regeren is voor
uitzien. Juist voor dergelijke voorzie
ningen als de Verlichting is de extra
rijksuitkering historische kern gegeven.
Ook in Tholen is de verlichting aange-
Goed weer en slecht weer programma
Als de weersomstandigheden donderdag 21 oktober zodanig slecht zijn dat de
voorgenomen vaartocht over de Oosterschelde en het Schelde-Rijnkanaal geen
doorgang kan vinden, zal de Koningin de lynch gebruiken in het stadhuis in de
Hoogstraat te Tholen. Gaat dit bezoek door. dan zal in alle kernen van de gemeente
Tholen donderdagmorgen vanaf half negen van de toren de vlag uitgestoken wor
den. In Tholen zal bovendien de vlag worden gehesen bij de openbare scholen, het
kantoor van de gemeentewerken en vanaf het stadhuis. Het gemeentebestuur hoopt
dan ook dat de bevolking de vlag zal uitsteken.
Als de boottocht niet doorgaat, komt de Koningin omstreeks twaalf uur in Tholen.
Ze volgt de route Grindweg. Ten Ankerweg. Molensingel. Zuid Oudaan. Oude-
landsepoort. Oudelandsestraat. Markt. Kerkstraat. Hoogstraat.
Als de vaartocht wel doorgaat, komt de Koningin aan in de haven van Sint-Philips
land bij de molen. Ze wordt ontvangen door burgemeester en wethouders en -
ondanks de herfstvakantie - door leerlingen van de lagere scholen en de kleuter
school. die op de Zuiddijk een couplet van het Zeeuwse volkslied zullen zingen.
Wandelend over de Zuiddijk en de Voorstraat gaat de Koningin naar het gemeen
tehuis om in de raadszaal thee of koffie te gebruiken. Daarna volgt een korte rondrit
via de route Schoolstraat, langs beide basisscholen. Wilhelminastraat langs de
kleuterschool. Eendrachtstraat langs het bejaardencentrum De Rozeboom om bij
het sportcomplex afscheid te nemen.
Bij slecht weer komt de Koningin van Tholen. waar ze de lunch gebruikt, naar
Sint-Philipsland voor een korte rondrit. Aankomst Stationsstraat langs de molen.
Voorstraat, gemeentehuis. Schoolstraat. NVilhelminastradt; Eendrachtstraat. Mast
gatstraat nadr de Rijksweg.
past. De meerderheid van onze fractie
staat voorlopig op het standpunt dat we
een voorzichtig, zuinig beleid dienen te
voeren door alles tegelijk uit te voeren,
.aldus Aarnoudse.
VVD-raadslid M. van Damme noemde
de reconstructie een zinnige zaak. Qua
ruimtelijke indeling moeten we iets aan
de markt doen. In gesprekken merk ik
dat steeds meer mensen voor de recons
tructie zijn. Nog steeds ben ik voor ver
plaatsing van de waterpomp. Die wil ik
niet tussen het blik zetten. De verlichting
vergroot de attractieve waarde duidelijk,
zodat ik dat toejuich. We moeten de lijn
ook doortrekken. De toegang naar de
Kaaistraat blijf ik moeilijk vinden, ter
wijl ik de weg naar de Ds. de Bresstraat
ook liever achter de pomp heb. Met
Versluijs ben ik het eens dat er 6 in
plaats van 5 auto's in de breedte kunnen
staan. Het rabat vind ik ook te breed,
aldus Van Damme.
Raadslid M.P. van Dijke had als
SGP-minderheid een afwijkend stand
punt van zijn fractie. Hij vond het aantal
parkeerplaatsen te beperkt en achtte het
niet juist de huidige capaciteit te halve
ren. De auto is er nu eenmaal en om
deze bij plaatsgebrek naar de Kleine
Kaai te verwijzen, vind ik wat te ver
gaarid. In de commissie openbare "wer
ken heb ik me al voor plan B met 60
parkeerplaatsen uitgesproken. De com
missie was unaniem van mening dat de
huidige verlichting best gehandhaafd
kan worden. Een uitgaaf van 40 mille
waar het werkgelegenheidsaspect niet
eens bij te pas komt is toch niet niks. Dat
het mooi zou zijn accoord. maar of het
40 mille waard is, bet :jfel ik. Als er
allerwege over bezuinigingen gesproken
wordt, vind ik dat wij hier als gemeente
toch ook een taak hebben, aldus Van
Dijke.
Wethouder van openbare werken L..J.
Koopman zei in zijn beantwoording dat
b. en w. de Ds. de Bresstraat willen on
tlasten. Het is dan beter vanaf de markt
1-richtingsverkeer te maken dan van de
andere kant. Gezien de financiële mee
valler door de rijksuitkering historische
kern Sint Maartensdijk hebben we
voorgesteld tegen het advies van de
commissie openbare werken in. de ver
lichting aan'te passen. Wat het parkeren
betreft, b. en w. zitten ook tegen de 44
plaatsen aan te kijken, maar in de prak
tijk zal blijken hoe het loopt. Dit is
haastwerk vanwege de subsidie van de
provincie. Als je wacht, dan krijg je die
bijdrage misschien niet meer. De pro
vincie heeft de markt op de begroting
1976 zien staan en daarom kunnen we
de subsidie moeilijk weigeren.
Wat de aantijging van Versluijs betreft,
voor mij persoonlijk hoeft de recons
tructie niet. Dat is geen politieke stunt.
Ik heb geen last van bevoorrechting van
bepaalde kernen als Tholen en Sint
Maartensdijk. De reconstructie is niet
nodig omdat ik hier woon. Volgens bur
ger De Bres. op de hoorzitting, is de re
constructie ook niet urgent.
Verhoging van de rand aan het plein
voor het gemeentehuis is nodig. Vergro
ting van het aantal parkeerplaatsen in de
breedte van 5 naar 6 is volgens directeur
Boot van gemeentewerken niet moge
lijk.
Wat de splitsing in de SGP-fractie be
treft. tot en met hebben we geprobeerd
om een eensluidend standpunt te krij
gen. maar 't is niet gelukt. Overigens
gebeurt dat niet veel in de SGP-fractie.
aldus wethouder Koopman.
De burgemeester deed de bantwoording
nog eens uitvoerig over. Hij schetste de
hele gang van zaken en sprak over zinvol
werk. een grotere leefbaarheid, histo
risch karaktervol deel. duidelijker af
wikkeling van de verkeerssituatie, enz.
Hij vond dat deze reconstructie past in
het rijksbeleid. De schaal van de markt
uit historische tijden moeten we terug
brengen. De dwarsprofielen in de ra
batten naar de huizen achtte de raads
voorzitter ontzettend functioneel. Dat
breekt visueel. Verplaatsing van de
pomp kost onevenredig veel geld. Uit
pure verkeersonveiligheid kozen b. en
w. voor 1-richtingsverkeer in de Ds. de
Bresstraat. Omrijden is mogelijk door de
Oudestraat en over de Haven. De ver
hoogde rand aan het plein bij de Kaai
straat is nodig. De rabatten kunnen een
leuke rol spelen in de schaal van de
markt. Kort parkeren op deze rabatten
is mogelijk. Aan de oostzijde. En wat de
verlichting betreft: de straatlantaarns
zijn onverbrekelijk aan dit plan verbon
den. Het maken van lantaarnpalen is
ook werkgelegenheid. Bij Tholen heb
ben we a gezegd en nu moeten we b
zeggen. Ik ben er heilig van overtuigd
dat er ndg meerdere letters volgen: de
ring rond de kerk in Poortvliet, het ge
meentehuis op de Hoge Markt in
Scherpenisse. de ring Oud Vossemeer en
de Voorstraat in Sint Annaland en Sta-
venisse. Dat zijn centrale punten waar
we de sfeer in de bestrating gaan terug
brengen en de "meubilering" aanpas
sen. De reconstructie van de markt Sint
Maartensdijk is een passend en logisch
voorstel, aldus de burgemeester.
De Bres zei niet zo heel veel geleerd te
hebben van de beantwoording. Hij
vroeg zich af. of b. en w. geen verande
ring willen brengen in de subsidierege
ling. zodat niet Middelburg maar de ge
meente beslist wat er eerst aangepakt
wordt. De burgemeester zei dat er in
Zeeland 30 gemeenten aan de ruif zitten
en geregeld sta je voor verrassingen. Je
weet niet wat er uit komt.
Raadslid De Bres had maandag een dag
door Smerdiek gestapt, waarbij hij
steeds meer mensen gesproken had die
tegen de reconstructie waren. Hij vond
het heel typisch dat Van Damme het
tegenovergestelde beweerde. De Ds. de
Bresstraat wilde hij liever vanaf de
nieuwe wijk open laten dan vanaf de
marktkant. Als ze moeten omrijden, is
men al zoveel zaken tegengekomen dat
men al van boodschappen voorzien is
voordat men in de Ds. de Bresstraat is.
Mijn voorstellen zijn: 1. Geen verkeers
maatregelen in de Ds. de Bresstraat. 2.
De verhoogde pleinrand achterwege te
laten. 3. De aangepaste verlichting niet
te maken. Niet vanwege bezuiniging,
rnaa* omdat de verlichting niet bedor
ven mag worden door een groot aantal
auto's. De bloembakken komen ook niet
tot z'n recht. De functie van de markt
Sint Maartensdijk is heel anders dan die
van Tholen. zei het PvdA-raadslid.
Als er over bezuinigen gesproken wordt,
vond Aarnoudse. dan over de hele linie.
En niet alleen op de markt. Er is 13.000
gulden voor de muziektent in Tholen
uitgetrokken en vele gelden voor de
sport, maar dan hoor je hoogst zelden
kritiek, behalve van de SGP-fractie. Nu
wordt er in alle toonaarden bezongen
dat het zuiniger moet.
Versluijs pleitte nogmaals voor par
keerruimte tussen de Oudestraat en de
Westvest. Als je op de rabatten gaat
parkeren, waar blijft de functie van de
rabatten dan? Ten aanzien van de pro
vinciale subsidie wees het CHU-raadslid
erop. dat de uitbreiding van het ge
meentehuis ook op de begroting 1976
stond.
Van Damme wilde weten wat b. en w.
doen als de verlichting niet doorgaat. Hij
stelde voor de benzinepompen voor ga
rage De Viet wat meer naar rechts te
plaatsen, richting Stadsherberg. Dit om
een compromis te zoeken voor de be
woners. Bij de Oudestraat wilde het
VVD-raadslid een voorrangskruising
maken.
De burgemeester zei te willen overwe
gen om voor fietsers het twee-richtings-
verkeer in de Ds. de Bresstraat te laten
bestaan. De rand aan het plein achtte hij
een bescherming voor de voetgangers
zodat de auto's niet zomaar op het plein
komen. De straatverlichting hoort vol
gens b. en w. onverbrekelijk bij de re
constructie. Als zou blijken dat de
meerderheid van de raad tegen de ver
lichting is. dan vraagt het college schor
sing. want dit is een hele essentiële zaak.
Wat het parkeren aangaat, niets zou mij
liever zijn dan dat het lang parkeren zich
voltrekt op de Kleine Kaai, aldus de
burgemeester.
Neuzen tellen
I»
Koningin komt naar Tholen en
Sint-Philipsland
(I
Reconstructie Markt Sint-Maar
tensdijk had veel voeten in de
aarde
II
Van 1 miljoen tot 17 mille of bijna
gratis verbetering van de Ten An
kerweg
0
Bijdrage bibliotheek vindt Thool
se SGP te gortig
Eerste verkenning Thools CDA
Gesprek b en w van Sint-Philips
land met G.S. Brabant over jach
thaven
0
Dijkversterkingen vertraagd
0
Jongste loot aan turnstam deed
het best
0
le en 2e concoursprijzen voor
zangkoren uit onze streek
0
Tholense Boys op kop
0
SPAARWEEK: VERSTAND
ZONDER IJVER IS EEN REN
TELOOS KAPITAAL
-x 0
Dit nummer bestaat uit 12 pagi
na's.
Dhr. C. W. de l.eeuw. voorzitter van de
KVP-Statenkring. kon namens zijn bes
tuur en leden verklaren dat zij unaniem
zijn in hun standpunt dat een CDA voor
het eiland Tholen niet alleen gewenst,
maar noodzakelijk is. Dit o.a. bij het
deelnemen aan (gemeenteraadsverkie
zingen.
Dhr. J. Uijl. voorzitter van de A.R. kies
vereniging Tholen. vond eveneens dat
het Thoolse CDA er zal moeten komen.
Hij wilde echter eerst overleg met zijn
plaatselijke afdelingen zodat de leden
hun standpunt kunnen inbrengen.
Burgemeester J. E. van Boeijen maakte
maandagnacht in de Thoolse gemeente
raad bekend, dat de reconstructie van de
Ten Ankerweg in Tholen de gemeente
maar 17.000 gulden kost. De wethouder
van openbare werken L. J. Koopman en
directeur gemeentewerken P. A. Boot
glunderden. Op 12 augustus meldde de
E.B. immers dat de reconstructie bijna
een miljoen gulden zou kosten.
Dat klopte ook volgens de begroting,
maar de aanbesleding viel verrassend
laag uit: 749.556 gulden. Het Rijk geeft
565.250 gulden subsidie om de werkge
legenheid te stimuleren, terwijl de pro
vincie 167.550 gulden gaf als afkoopsom
vanwege achterstallig onderhoud aan
deze voormalige provinciale weg. Voor
de gemeente blijft er dan maar afgerond
17.000 gulden over. Er komt echter nog
een bedrag bij omdat nog een beplan
tingsplan gemaakt wordt voor de
groenvoorzieningen.
Aannemersbedrijf gebr. J. en M. Moer
land en Zonen B V. uit Sint-Annaland is
maandagmorgen met de reconstructie
van de Ten Ankerweg begonnen: Het
werk houdt in: asfaltering van de rij
baan. scheiding van de rijbaan, van het
fietspad en van het voetpad, aanleg van
een vloeiende rijbaan: de bochten wor
den recht getrokken. Op sommige
plaatsen wordt er parkeergelegenheid
geschapen, terwijl er op andere plaatsen
parkeerverboden komen. Verder wordt
de situatie bij het kruispunt Ten Anker-
weg/Grindweg/Vossemeersepoort ver-
Dinsdag 12 oktober
Sint-Annaland:
Bintje: 55-61. Sientje: 47. Aanvoer 35
ton.
Sint-Maartensdijk
Bintje: 60-80. Drielingen: 25. 30. Aan
voer 680 kisten. Uien maal 40 opw.
73-74. 22. Drielingen maat 30/40 64.96.
Aanvoer 12 ton.
beterd door het aanbrengen van ver
keersgeleiders.
De bushaltes worden zodanig aangelegd
dat de bussen niet meer op de rijbaan
hoeven te stoppen. In verband met de
reconstructie zullen tot een nader te be
palen datum de beide bushaltes aan de
Ten Ankerweg tijdelijk vervallen. Men
kan echter normaal gebruik blijven ma
ken van de bushaltes aan de Grindweg
en aan de Eendrachtsweg. Verwacht
wordt dat de reconstructie omstreeks
maart/april 1977 gereed zal zijn.
Ter gelegenheid van de kinderboeken
week van 13 t/m. 23 oktober geeft de
provinciale bibliotheekcentrale in sa
menwerking met het Zeeuws kunste
naarscentrum een boekje uit met strip
tekeningen uit de schetsboeken van Joke
Noest uit Zierikzee.
Losse bladzijden worden door de bi
bliotheken uitgedeeld en - al of niet met
een wedstrijd - gekleurd.
Verder treedt het kindertheater Middel
burg in Tholen op met "Koning Bo kan
niet slapen". De clown Gray komt in het
dorpshuis te Sint-Annaland. terwijl het
poppentheater Karloen uit Nieuw en St.
.loosland met "De rode vogel" optreedt
in Sint Maartensdijk. Dit laatste stuk is
gebaseerd op een boek van de bekende
kinderboekenschrijfster Astrid L.ind-
gren.
De gemeenschappelijke ofienbare bi
bliotheek Tholen organiseert al die acti
viteiten in de kinderboekenweek-perio
de Vün 18 t/lti. 23 oktober.
Dhr. E. Ph. Nieuwkerk. voorzitter van
de CHU-Statenkring. verklaarde na
mens de aanwezige bestuursleden dat
ook in Uniekring de eis van een regio
naal CDA wordt erkend. De democrati
sche procedure eist echter dat de leden
via hun afdelingen de besluiten nemen,
zodat geen definitieve afspraken ge
maakt kunnen worden, aldus dhr.
Nieuwkerk. Gezamenlijk besloten KVP.
ARP en CHU ledenvergaderingen te
beleggen en de daar geformeerde
standpunten in te brengen in een vol
gend CDA-beraad. dat voor dinsdag 7
december is vastgesteld.
Afgaande op de gemeenteraadsverkie
zingen in 1974 heeft de vorming van een
Thools CDA theoretisch geen invloed
op het aantal zetels in de gemeenteraad.
De CHU behaalde 2 zetels en de KVP
en ARP elk 1Dit waren vier volle zetels.
Het overschot van de drie partijen was
115 stemmen totaal, wat te weinig is
voor een restzetel. De restzetels gingen
naar VVD en SGP. terwijl de PvdA in
1974 ook nog een groter overschot had
dan de drie CDA-partners bij elkaar.
Het Christen Democratisch Appel Tho
len zou dus afgaande op de resultaten in
1974 op vier zetels gehandhaafd blijven.
0m^
J.C. Bevelander
Hoe later op de aeond.inderdaad, u
hebt maar een hal] woord nodig om deze
uitdntkkinc] in uw herinnering op Ie roe
pen. Zo ook het Poortvlietse SCP-raad-
slid J. C. Bevelander, die maandagnacht
in de Thoolse gemeenteraad met korte
opmerkingen voor de nodige humor zorg
de.
Hij stelt zich altijd bescheiden op bij de
raadsdebatten. maar na vier uur vergade
ren kon dhr. Bevelander zijn mond nietÊ
meer houden.
Hij reageerde eerst op een voorstel van
PvdA -Jractievoorzitter P. van Schetsen
om bij het agendapunt Markt Sint-
Maartensdijk het reconstructie- en het
verlichtingsplan le ontkoppelen. Dat ge
beurde aan het eind van een twee uur du
rende slijtageslag en Bevelander zei
adrem: "Voorzitter, dan komen we er
nooit uit". Hel publiek applaudiseerde.
Door die waardering kreeg dhr. Bevelan--
der even later weer moed: "A Is we zo ver
gaderen. denk ik dat we nooit geen mens
meer op de publieke tribune overhouden
Die opmerking viel achter de tajel in
minder goede aarde, maar raadslid Beve
lander maakte dat nog goed. Nadat de
burgemeester had meegedeeld dat de re-
O O
constructie van de Ten Ankerweg in
Tholen de gemeente maar 17.000 gulden
kost. concludeerde dhr. Bevelander:
"Eind goed. al goed",
ledereen kon nog lachen na de vinnige
debatten over de Smerdiekse Markt
leerzame avond, vonden
vrouwen Uit Sinl-Madrtenyfijk.
Een
de plattelands-