Goede belangstelling, gering enthousiasme, voorzichtige middenstands-benadering f tot f Hjg) Commissie O.W. sprak voor spek en bonen over Smerdiekse markt Thoolse sportvelden dicht Uniforme subsidie voor peuterspeelplaatsen Tholen, Oud-Vossemeer, Sint-Maartensdijk De Sint-Maartensdijkse Markt-reconstructie in hoorzitting EVERS MODE BOETIEK^ ATLETIEK Maandagmiddag twee uur gemeenteraad Tholen Donderdag 2 september 1976 EENDRACHTBODE 5 Theodorushaven, Bergen op Zoom tel.:01640-36910 Zuivelstraat 17-21 Bergen op Zoom soeooccoGcooeoeo 10 Jaar SRV, tien weken hoge feestkortingen. Week in, week uit een SRV jubileum-cheque bij bekende merk artikelen, goed voor fikse reduktie in de week daarop! Eerst cijfers en op 14 september weer praten Alleen competitie voor WHS 1, Tholense Boys 1, Smerdiek 2 Er was maandagavond in Haestinge geen gebrek aan belangstelling voor de hoorzit ting reconstructie Markt, al moest men van het totaal wel heel wat "officials" aftrekken, zoals de raadsleden, commissies bedrijfsleven en openbare werken en middenstandsbestuurders om de gewone Markt-burger over te houden. Uit de dis cussie viel niet te distelleren, dat de burgers zo warm lopen voor een Markt- verfrafing. Veel meer kon men vanuit het bedrijfsleven enige aarzeling bespeuren of het "zakendoen" niet op een of andere wijze belemmerd zou worden, afgezien dan nog van Garage De Viet, die met benzinepomp en tankverplaatsing in de maag zit. Een paar weken geleden hebben we reeds enkele hoofdlijnen genomen van het plan tot Marktreconstructie, al was op dat moment het definitieve ontwerp, dat er later drie zijn geworden, nog niet bekend. Daarom hier eerst nog een samenvatting van de drie alternatieven Plan A houdt de meest ingrijpende ver andering in. Bij dit ontwerp domineert de marktpleingedachte verre boven de parkeerplaatsmogelijkheden. De direc teur van gemeentewerken, de heer P.A. Boot gaf maandagavond na een eerste discussieronde nog enige toelichting op de drie plannen. Hij wees er daarbij op, hoe het verkeer vanuit de richting Noordpoort komend niet zo goed weet, welke richting men moet aanhouden: Rechtuit naar de Kaaistraat dan wel langs de westzijde van de Markt de Kaaistraat moet inzwenken. De in het midden aanwezige keibestrating ligt wat onbestemd in het geheel. Om een en ander meer functioneel te doen zijn zou er een voorplein voor het stadhuis moe ten komen en verder een marktplein met een node parkeren van auto's. Dit dan voor bezoekers van het stadhuis, voor winkels, horeca en bank. Gemeente werken had dan ook in plan A de vol gende lijnen aangegeven Vanaf de Noordpoort een gerichte rijbaan naar de Kaaistraat. Om dat verkeer meer van de bebouwing Oostzijde te verwijderen is het de bedoeling niet alleen de bestaande stoepen voor de woningen te handhaven, maar ook nog een rabat van een 2,5 meter breed aan te brengen. De rijbaan krijgt een breedte van 6.00 me ter, wat voldoende is voor het verkeer uit beide richtingen. Aan de O Westzijde van de Markt wordt volgens het ontwerp A geen doorlopend verkeer toegelaten. Wel wordt daar een rabat met een breedte van 3.00 meter aangelegd voor de thans aanwezige stoepen. Vanaf de voorgevel van het stadhuis in noorde lijke richting tot vier meter voorbij de monumentale pomp een plein waarop beperkt verkeer toelaatbaar is voor trouwpartijen, toegang naar de kerk en de ds. de Bresstraat, dus als het ware "intern-verkeer". Verder in noordelijke richting tot aan de aansluiting van de Oudestraat een parkeergelegenheid voor 40 auto's. De bestrating van de Oudestraal moet worden doorgetrokken als rijbaan tot aan de hoofdrijweg die van Noordpoort naar Kaaistraat loopt. De benzinepompen van garage De Viet, die nu recht voor de uitgang van de Oudeslfaat staan moeten worden ver plaatst voor de terugliggende percelen Markt 22 en 23. Ze komen op een breed rabat te staan. Aansluitend aan dit rabat wordt een rabat gemaakt, dat in breedte uitmondt tot aan de Noordpoort. Om te voorkomen dat tankende auto's op de rijbaan staan bij de benzinepompen een verbreding van de rijbaan aan te bren gen. Voor de aankleding van het geheel een beplanting langs de oostzijde van de markt een aaneensluitende rij leilinden en op de parkeerplaats en het rabat bij de benzinepompen enkele zilverlinden. Voor een goed gezicht op de gevels van het stadhuis geen beplanting op het voorplein. Ook geen bloemenbakken, want die passen volgens de directie ge meentewerken niet in deze omgeving. Wel een passende straatverlichting rondom het plein en ook langs de gehele markt. Gedacht wordt hierbij aan gego ten ijzeren lantaarnpalen met bijpas sende armaturen voorzien van gloeilampen. Via klinkermateriaalkeuze komt er een duidelijke scheiding tussen rijbaan, rabatten en parkeervakken. MEER PARKEERPLAATSEN Bij plan B zijn 60 parkeerplaatsen geprojecteerdd en die ruimte gaat dan ten koste van het plein, zoals in plan A omschreven. E^an komt er rond de mo numentale pomp een pleintje en bij het stadhuis een verbreed rabat. Bij plan B is er ook een duidelijk verkeersaansluiting naar de ds. De Bresstraat. Verder wordt de plaats van de benzinepompen anders, de beplanting langs de Oostzijde van de Markt en de rabatbreedte langs die kant. Plan C is een tussenoplossing van A en B. Het aantal parkeerplaatsen wordt dan 49 stuks en het plein voor het stadhuis ook kleiner, maar de monumentale pomp moet worden verplaatst. De be planting langs de oostzijde van de Markt vervalt. RACEBAAN Burgemeester J.E. van Boeijen, die de leiding had van de hoorzitting, wees erop dat met de drie bijeenkomsten over het reconstructieplan Markt op brede basis aan meningspeiling door B en W zou worden voldaan. Eerste spreker was voorzitter C.Poot van de middenstandsvereniging Smalstad. Hij vond een meningsvorming öiet een voudig, maar plan A achtte hij be zwaarlijk voor toelevering van de mid- denstandsbedrijven.Zal verder de ene rijbaan aan de westzijde niet een soort racebaan worden en daardoor gevaar opleveren voor overstekende voetgan gers? Dhr. Poot vond het een midden- standsbelang dat op de markt een groot aantal auto's kunnen parkeren. Op die basis is plan A niet aantrekkelijk en zou plan B meer in het middenstandsstraatje passen. Onjuist vindt de midden standsvereniging het de ds. de Bresstraat af te sluiten. Die straat wordt juist veel meer gebruikt dan de straat. In de Kaaistraat was gedacht aan ver keersdrempels. Verder achtte de mid denstandsvereniging de inritten bij ga rage De Viet voor de benzinepomp te smal en de pompen komen in de nieuwe situatie te dicht bij de woningen. Dat er hier en daar wat groen zal worden aangebracht leek ook de midden standsvereniging niet onwenselijk. WIE DRAAIT ER VOOR DE KOSTEN OP? Garagehouder de Viet oordeelde, dat elke verandering van de huidige markt situatie voor hem een verslechtering zou betekenen door verplaatsing van benzi nepompen en tanks. Bovendien zou dat 35.000 gulden kosten. Zijn contract met Esso Nederland loopt binnen een jaar af en de vraag is, of de maatschappij met dit voor ogen tot verlenging wil over gaan. Plan B paste dhr. De Viet beter. Volgens de garagehouder kan men be planting op de "benzinegrond" wel ver geten. Een vertegenwoordiger van Esso vulde dit nog met technische gegevens aan. De alombekende burger J. de Bres (deze avond geen raadslid) meende dat men in drie plannen het markt-verleden (de historische aanblik) en de mogelijke marktactiviteiten wilde combineren, maar de vraag is of dat op die manier lukt. In hoeverre wettigen subsidies nieuwe voorzieningen want technische gezien is herbestrating nog niet nodig. DS. DE BRESSTRAAT Het sterk beperken van verkeer van en naar de ds. de Bresst raat riep bij dhr. de Bres vraagtekens op. Vanuit de nieuwe wijken gaat men veelal via de ds. De Bresstraat naar de markt. Hij vreesde dat afsluiting geen goed zou doen aan de in die straat gevestigde middenstanders. Het opheffen van het verkeer aan weerszijden van de markt kan een op lossing zijn, zoals ook het toelaten van verkeer over het plein een noodzakelijke tegemoetkoming is aan bedrijven enz., maar toch in wezen niet de bedoeling van zo'n aanleg is. Aan die westkant dienen gebouwen Calvijn en de N.H. Kerk bereikbaar te zijn. Dhr. de Bres had zich laten vertellen dat het nog nooit gelukt was op de markt beplanting in leven te houden. Verder was het voor hem twijfelachtig of na de voorgenomen reconstructie nog wel die activiteiten op de Markt kunnen plaatsvinden die daar tot dusver mogelijk waren. Denk maar aan weekmarkt, als deze nog eens terugkomt, braderie of andere vereni meten uw keuken op plannen 'n voorstel monteren alles kompleet inklusief apparatuur en staan ook daarné nog tot uw beschikking aanbouwkeukens gingsactiviteiten. Hij voorzag in de ver nieuwing eerder een vermindering van de attractieve waarde. VOOR LEEFBAARHEID Dhr. Wolse wilde de hoeken Kaai- straat/Markt afronden in het belang van een betere verkeersveiligheid, maar dan zou men aan monumenten als het ge meentehuis en de gouden leeuw moeten komen. Naks-voorzitter Backx vond dat het ve renigingsleven niet gebaat zou zijn bij plan B, maar veel meer met plan A of C. De Markt js nu een grote grijze massa met auto's wat de leefbaarheid niet ten goede komt. Smerdiek munt niet uit door gezellige plekjes zodat deze re constructie een verbetering zou zijn. Schilder Hage waarschuwde dat mid denstanders in de ds. de Bresstraat zwaar door afsluiting zouden kunnen worden gedupeerd. Dhr. Kauffmann pleitte als kerkvoogd van de hervormde gemeente voor een tóegang naar ge bouw Calvijn. Dhr. Van 't slot wilde graag weten wat B en W verstaan onder verzorgend verkeer. Dhr. Poot vulde nog aan dat het aantal parkeerplaatsen voor het bedrijfsleven toch wel uiter mate 0 belangrijk is. Hij overhandigde de burgemeester vier foto's van de markt met beelden uit het verleden. Dhr. C.G.Meijer vroeg zich af, hoeveel par-, keerplaatsen er nog overblijven voor de burgerij en degenen die van el ders komen als men ziet hoeveel de aan de markt liggende bedrijven waaronder het gemeentehuis) aan parkeerruimte nodig hebben. Wat slager Koopman betreft, kan men volstaan met het duidelijker aangeven van de parkeer plaatsen en wat bloembakken, want in de reconstructie ziet hij een belemme ring voor de bedrijlsuitvoering, met name ten aanzien van het parkeren. Dhr. Vlug informeerde naar ervaringen in andere dorpen en steden. Dhr. de Bres attenteerde er nog eens op, dat de Kaaistraat nog minder geschikt is voor 2-richtingsverkeer dan de de Bresstraat. Horecaman A. Coremans bepleitte de mogelijkheden voor lang parkeren en zijn collega P.Knuist vond het minder erg dat de ambtenaren op de kleine kaai moeten parkeren, want hun brood bleef toch gebakken. Als de marktparkeer- plaatsen maar zoveel mogelijk vrij blij ven. KEUZE COMPROMIS De burgemeester en directeur gemee ntewerken beantwoordden verschil- lendé vragen en maakten nog enkele kritische kanttekeningen. Bij elke ver andering gaat het om een keuze, een compromis. Men kiest voor het "blik" of voor beperking van de parkeermoge- lijkheden. Ten opzichte van de Markt in Tholen is hier in Sint-Maartensdijk de noodzaak van een goede bereikbaarheid van bedrijven en parkeermogelijkheden urgenter. De burgemeester vond dat er voor het gemeentehuis ook een ruimte moet ko men voor een buitengebeuren. "U heeft ons vanavond door uw be langstelling in elk geval heel duidelijk laten merken dat deze zaak U na aan het hart ligt", aldus de" burgemeester in zijn dankwoord voor de opkomst en de bijdragen. Mevr. Boxce schonk 88 kop jes koffie, zódat de kleine zaal van Haestinge goed gevuld was. ieooeoeocooeooooooK Spijkerbroeken Spijkerrokken Spijker-qveralls Spijkeijurken Ruit-blouses Nappa jacks Alles van de beste merken IM Marien van Prooijen is 18e geworden in de halve marathon van Hulst. J. de Leeuw werd 43e. Er waren 65 deelne mers waaronder sterke Belgen als de winnaar Eric Gyselmek. Hij klopte Piet Vonck in eigen huis met een tijd van 1.00.37 u. Alleen de tijd van de eerste werd opgenomen. Marien van Prooijen is in een competi tiewedstrijd in Rotterdam als 5e geëin digd op de 5000 m in 15.25 min, 20 sec achter winnaar Van Kauteren. Ko v.d. Griek werd in Terneuzen 2e op de 1500 m in 4.18.3. Winnaar J. Barn uit Rotter dam drukte 4.04.3 min af. U krijgt jubileumcheques bi) of ontvangt feestkortingen op artikelen van deze bekende merken: Betuwe, Blue Band, Bona. Calvé, Dubro. E-10 Speciaal, Friesche Vlag Goudband, Fruxano, Hero, Koeleman, van Nelle, Pepsi, Popla, 7-Up. Smiths, Unox, Rivella en Roosvicee. "We zitten hier vanavond eigenlijk voor spek en bonen. Ik had de vergadering beter kunnen openen en direct weer sluiten, want we komen toch niet ver der". Wethouder L.J. Koopman had het maandagavond in de commissie openbare werken niet naar z'n zin. De commissieleden weigerden een advies te geven aan b. en w. over de reconstructie plannen voor de Markt in Sint-Maar tensdijk, waarover tevoren een hoorzit ting was geweest. Wethouder Ko(opman en de twintig be langstellenden in de hal van het Smer diekse gemeentehuis werden eerst onder vuur genomen door de liberaal Van Damme. Deze had zelfs met het idee rond gelopen om niet te komen. Zo zwaar lag het hem op de maag dat de commissie o.w. toch gelijk met de com missie bedrijfsleven vergaderde. Zijn schriftelijke vragen aan b. en w. om dat ongedaan te maken, hadden niets uitge haald en hij kondigde alvast aan maan dagmiddag in de Thoolse gemeenteraad daarop terug te komen. De 1 miljoen gulden voor de Ten Ankerweg zat het VVD-raadslid nog tot hier. "We hebben Tholen een gouden helm gegeven en ik voel er niks voor om Smerdiek op een late achternamiddag een gouden hart te geven. We zitten nu maar te theoretise ren. Wat kost de reconstructie? Het is heel moeilijk op dit moment een uit spraak te doen zonder dat de in spraak-procedure helemaal rond is (commissie b.l.", aldus Van Damme. De socialist Van Schetsen was het in wezen met hem eens, maar hij vond dat Van Damme de zaak verkeerd had aan gepakt. Het verzoek om uitstel van de vergadering had aan voorzitter Koop man gericht moeten zijn in plaats van aan b. en w. Bovendien had er overleg met de andere commissieleden moeten plaatsvinden, dan was Koopman wel bezweken. Tenslotte ging het te ver om zo'n eenvoudige vraag direct in de E.B. te laten publiceren, waardoor b. en w. geen positief antwoord gaven, aldus het PvdA-raadslid. Van Damme veront schuldigde zich dat er veel spoed bij deze zaak was. Wethouder Koopman stelde voor de commissieleden een schriftelijk advies te laten uitbrengen, maar ook dat ging niet door. Markt aankleden voor auto's? Niettemin plaatste de commissie nog een uurtje links en rechts losse opmer kingen over de reconstructieplannen van de Smerdiekse Markt. Men wilde eerst het resultaat van de commissie b.l. vernemen en cijfers zien wat de reconst ructie kost, alvorens een advies te geven. Van Schetsen wist al dat het een reusachtig bedrag zou worden en hij vroeg zich af of het wel verstandig is zo'n uitgaaf te doen als je van 60 parkeer plaatsen moet uitgaan. Verplaatsing van de pomp kost misschien 15 ai 20.000 gulden en dat voor vijf parkeerplaatsen. SGP-raadslid M.P. van Dijke wilde met ^modehuis rita bosstraat 27 bergen op zoom Advertentie IM zo weinig mogelijk geld zoveel mogelijk doen: de Markt benutten om auto's kwijt te kunnen, dus zoveel mogelijk parkeerplaatsen. "Wat heeft het voor zin om de hele Markt aan te kleden voor het parkeren van auto's? Weegt dan het geld op tegen de voorzieningen?" zei wethouder Koopman. Van Schetsen had tijdens de hoorzitting een keuze van de middenstandsvereniging gemist. Voor zitter Poot zat op de tribune en liet weten dat de middenstandsvereniging na een stemming gekozen heeft voor Plan C met wijzigingen. "Het is moeilijk om mensen in een bepaalde richting te dwingen. Wij willen in elk geval niet belerhmerd worden in de bedrijfsuitoe fening", aldus dhr. Poot. Wethouder Koopman zei wel voor inspraak te zijn, maar voegde er direct aan toe, dat dit meespreken van de publieke tribune niet gebruikelijk was. Plein nog zo gek niet Raadslid Van Damme vond dat het ge meentebestuur de grootste zorg moet besteden aan wat men aan het doen is. Toename van het aantal auto's is on ontkoombaar, maar moet al dat blik in onze straten. Hij kon zich goed indenken dat slager Koopman en horecaman Co remans parkeerruimte voor hun bedrij ven willen hebben. Een plein voor 14 a 15.000 mensen, vond hij zo gek nog niet. Maar moeten we daarmee niet wachten tot de uitbreiding van het gemeentehuis klaar is? Heel voorzichtig ben ik voor Plan C met een goed aangegeven door gang over het Plein naar de Ds. De Bresstraat, waarvoor ik met 1-rich- tingsverkeer accoord ga. Helemaal af sluiten is een onmogelijke zaak. Van Damme had nog wei 40 a 50 punten, maar hij stopte er maar mee. KVP-raadslid mevr. Deurloo wilde eerst het advies van de commissie b.l. af wachten, maakte bezwaar tegen een on duidelijk plein en waarschuwde, voor paaltjes zoals op de Thoolse Markt, waar al 200 auto's deuken hebben op gelopen. Plaats voor voetgangers Directeur gemeentewerken P.A. Boot concludeerde dat het om plan A en C ging met de Ds. De Bresstraat als knelpunt. Hij wees erop dat de breedte van de Ds. De Bresstraat te gering is voor doorgaand verkeer. De ontsluiting van de nieuwbouw gebeurt via Achter 't Bos en de Westvest over de haven. De voetgangers dienen weer een plaats te krijgen en dat is ook van belang voor de middenstand. Men kan rustig winkelen en etalages bekijken; aldus dhr. Boot. Wethouder Koopman deelde mee, dat het provinciaal bestuur 12 juli een brief aan het gemeentebestuur heeft geschre ven dat in verband met de verlening van subsidie, spoedige aanvang van het werk dringend gewenst is. Daarom zit er zo veel haast achter de reconstructie van de Smerdiekse Markt. Van Schetsen vond het jammer dat o.a. die brief bij de stukken ontbrak. Hij eiste eerst cijfers wat de reconstructie gaat kosten. Directeur Boot vroeg daar voor veertien dagen. Voorzitter Koop man stelde de volgende vergadering vast op dinsdagavond 14 september om half acht in het Smerdiekse gemeentehuis. De cijfers worden pas in een besloten vergadering bekend gemaakt, maar de verdere discussie mogen belangstellen den wel horen. De tot dusver geringe regenval heeft vrijwel niets kunnen veranderen aan de ook op Tholen ongunstige situatie van dc sportvelden. Zaterdag a.s. zou de competitie volgens de planning beginnen,maar dat is uit gesloten. Het gemeentebestuur heeft besloten dat de sportterreinen op Tho len gesloten dienen te blijven. Dat ge beurde op advies van de grontmij, die de toestand van de grasmat zorgelijk vindt. Men komt nu in het stadium met waar schijnlijk wat meer nattigheid die ver gelijkbaar is met opdooi van wegen na vorst. Juist dan wordt het berijden fu nest voor hel wegdek en zo is het ook met de sportvelden. Regen alleen is voor de velden niet voldoende, maar vooral rust voor de grasmat na flinke regenval. Eigenlijk zou na veel nattigheid nog minstens veertien dagen rust nodig zijn om het gras kans te geven wat wortel te maken en zich te handhaven. Een te snelle bespeling zou betekenenm dat men de grasmat radicaal ruineert. De KNVB schijnt te overwegen, de compe titie veertien dagen op te schuiven, ook al zijn er regionaal nogal belangrijke verschillen. In elk geval moet men in onze streek met de voetbal- en korfbal- competitie wachten. De clubs die zaterdag volgens het programma uitwedstrijden moeten spe len hebben nog een kansje dat er ge voetbald kan worden, maar dat hangt in belangrijke mate af van de terreinsitua tie ter plaaötse. WHS 1 moet naar de Lier waar Lyra de nieuwe en eerste tegenstander is in de 2e klasse B. Tholense boys (4e klasse B) moet naar Terneuzen en Smerdiek 2 naar Tilburg (JPS 2). Vosmeer 1 zou zondag naar Oudemolen moeten reizen, maar het is allemaal een vraagteken. De KNVB-afdeling Noord-Brabant heeft de competitie in elk geval uit gesteld, zodat SPS, sc Stavenisse, NOAD en de reserve elftallen niet aan bod komen. Afgelopen weekend besloot het gemee ntebestuur de velden reeds te sluiten. Alleen in Sint-Annaland werd gespeeld met speciale toestemming van de wethouder van sportzaken C.J. Moerland. Vorig week heeft WHS namelijk water gekocht van het zaadbedrijf Vanden- berg, die in de Stoofweg een tuinbouw warenhuis met een grote waterput heeft. Met behulp van de vrijwillige brand weer werden vele liters water op de grasmat gebracht, wat zichtbaar resulta ten gaf. Zaterdag won WZHS met 3-0 van AZVV dankzij doelpunten van Ewoud Fase, Theo Moerland en Nico Hage. Vosmeer speelde in Boeimeer en verloor met 3-1 rust 2-0, doelpunt Kees Tim mermans. Vosmeer 2 won met 1-3 vart Boeimeer na een 1-0 ruststand. Goals van Johan Geuze (2) en Gerrie Schot. De gemeenteraad van Tholen houdt maandagmiddag om twee uur een openbare vergadering in het gemeente huis te Tholen. De agenda is met zestien punten niet groot, maar de mondelinge rondvraag staat weer op het programma. De meeste voorstellen betreffen kleine punten, die onder het plaatselijk nieuws zijn weergegeven. De meer algemene onderwerpen geven wij hierbij weer. Het bestuur van de peuterspeelplaats De Pluus te Oud-Vossemeer heeft een ver zoek ingediend om een bijdrage in de inrichtingskosten en de exploitatiekos ten. De activiteiten zijn 1 maart begon nen in het pand Voorstraat 2, dat daar voor tijdelijk ter beschikking is gesteld. Voor de inrichtingskosten heeft De Pluus een subsidietoezegging van het Koningin Julianafonds gekregen tot 65% van de kosten. Nu inmiddels be kend is, dat binnenkort ook te Maar tensdijk met een peuterspeelplaats wordt begonnen, achten b. en w. het nodig de dan aanwezige drie peu terspeelplaatsen (in Tholen is er al lan ger een) op uniforme wijze te subsidië ren. Dit kan voorshands geschieden aan de hand van de volgende regels: a. Bij oprichting ontvangt de peu terspeelplaats een aanvangssubsidie in de vorm van een renteloos voorschot, dit tot e'en bedrag gelijk aan de door b. en w. goedgekeurde inrichtingsbegroting, na aftrek van subsidie die uit andere fondsen kunnen worden verkregen. Voorwaarden voor deze subsidie: 1. Subsidie van andere fondsen moeten worden aangevraagd 2. Het renteloos voorschot wordt in 5 jaar ten laste van de exploitatie afgeschreven, terwijl bij li quidatie binnen die tijd het niet afge schreven deel moet worden terugbe taald. b. Een subsidie gelijk aan de kosten van huur of andere vergoeding voor gebruik van een gebouw of gedeelte daarvan, waarbij het bedrag door b. en w. wordt vastgesteld, dan wel (bij niet gemeente lijk gebouw) wordt goedgekeurd. c. Een subsidie in de exploitatiekosten. Rijk betaalt mee Voor genoemde subsidies is ook de peuterspeelplaats te Tholen in aanmer king gebracht. Verder gelden nog de volgende algemene subsidievoorwaar den: 1. Aan b. en w. moet een financiële ver antwoording worden overlegd binnen drie maanden na afloop van het ex ploitatiejaar 2. De peuterspeelzaal moet voldoen aan de door het rijk gestelde subsi dievoorwaarden. De gemeente kan in 1976 een rijksbijdrage krijgen in die peuterspeel- plaatsen die voor 1 januari 1975 zijn be gonnen. Dit op grond van de interim- -rijksbijdrageregeling vrijwilligers jeugd- en jongerenwerk, peuterspeelza len en speeltuinen. De mogelijkheid bestaat dus, dat in volgende jaren de gemeente van het rijk een deel van de kosten terugontvangt. Vooralsnog dient echter subsidiëring van nieuwe peu lerspeelplaatsen van gemeentewege te gebeuren. De Pluus krijgt 3786,84 Op grond van het voorgaande en uit gaande van dezelfde maatstaven als ten aanzien van de Thoolse peuterspeel plaats gelden, stellen b. en w. de raad voor het subsidieverzoek van de Oud- Vossemeerse peuterspeelplaats te hono reren: a. Een inrichtingssubsidie van 1078,51 b. Een subsidie gelijk aan de huur van het gebouw (evenals voor Tholen te stellen op 750 gulden per jaar) te reke nen vanaf 1 maart, dus 625,00 c. Een exploitatiesubsidie voor 2 groe pen, eveneens vanaf 1 maart en tegen het voor Tholen toegekende bedrag, dus 10/12 x 2 x 1250,- is 2083,33. De bedragen onder a. en c. worden aan De Pluus uitbetaald. Het onder b. ge noemde bedrag moet door de gemeente intern boekhoudkundig worden ver werkt om een juist inzicht in de kosten te houden. Toetreding R.P.C.Z. Een ander voorstel van b. en w. betreft de deelneming aan de gemeenschappe lijke regeling inzake de subsidiëring van de Stichting Regionaal Pedagogisch Centrum Zeeland. Wethouder A.J. Scherpenisse en wethouder L.J. Koop man worden voorgedragen als lid en plaatsvervangend lid van het algemeen bestuur van het overlegorgaan. Op 26 januari besloot de meerderheid van de Thoolse raad reeds in principe toe te treden tot de gemeenschappelijke rege ling. De commissie RPCZ heeft nu een definitieve ontwerp-gemeenschappe- lijke regeling gemaakt. De wijzigingen met januari zijn: De samenstelling van het algemeen bestuur (1 lid per gemeente) voor wat betreft de zittingsduur (om de vier jaar treedt de helft af), het tussentijds aftre den van de leden (in de opengevallen plaats wordt terstond voorzien) en het aantal stemmen per lid (tot 10.000 in woners bijvoorbeeld St. Philipsland 1 stem, tot 20.000 inwoners bijvoorbeeld Tholen 2 stemmen, enz.). Van grote waarde Verdere veranderingen ten opzichte van de januari-regeling zijn: het aantal ver gaderingen van het algemeen (tenminste 2 per jaar) en het dagelijks bestuur (ten- nlinste 6 per jaar) en de manier van aankondiging (uiterlijk 4 weken voor de datum van vergaderen). De wijze van stemmen in zowel het algemeen als het dagelijks bestuur. De bevoegdheden en verplichtingen van algemeen en dage lijks bestuur, de duur van de regeling, de beëindiging en de uittreding van de deelnemers. De commissie RPCZ is niet ingegaan op het Thoolse verzoek de ontwerp-rege- ling in die zin te wijzigen, dat het bestuur van het centrum niet de begroting ter goedkeuring zendt aan het overlegor gaan, doch een ontwerp-begroting ter vaststelling. Uit het definitieve ontwerp blijkt, dat de begroting van de stichting niet direct door het overlegorgaan wordt goedgekeurd of vastgesteld. De inkom sten en uitgaven van de Stichting komen als weerslag van het beleid tot uitdruk king in de begroting. B. en w. van Tholen stellen voorop, dat zij nog onverminderd van mening zijn dat het werk van de Stichting een rijk staak behoort te zijn: de kosten behoren geheel ten laste van het rijk te komen. Het college vindt echter, dat het voort bestaan van het RPCZ moet worden verzekerd omdat zij dit werk ten be hoeve van het onderwijs in onze pro vincie van grote waarde acht. Minister vindt grondprijzen te hoog De minister van volkshuisvesting vindt de grondprijzen die de Stichting Beter Wonen aan de gemeente Tholen moet betalen te hoog. Daarom heeft de gron- doverdracht voor de realisering van het programma 1975 woningwetwoningen nog niet plaatsgevonden. Voor de bouw in Tholen en Sint-Maartensdijk ging het ministerie wel accoord met de bij aan vang van de bouw geldende grondprijs. De grond in Tholen is overgedragen en voor de grond in Sint-Maartensdijk kan dit zonder enig bezwaar gebeuren. De woningstichting betaalt rente over de uiteindelijk te verrekenen grondprijs vanaf de aanvang van de bouw tot de grondoverdracht. Het ministerie aan vaardt slechts een grondprijs die lager ligt dan op grond van de verschillende exploitatieberekeningen zou moeten gelden, ook na aftrek van 2,00 per m2 voor onvoorzien, die het ministerie nooit aanvaardt. Zoals de situatie nu is zijn de gevolgen: Sint-Annaland 8 kavels zouden 66.880,96 moeten kosten, maar het mi nisterie accepteert maar 56.598,72. Stavenisse 1242 m2 465.250,-, slechts 48.574,62 geaccepteerd, Scherpenisse 12 kavels 92.387,04, slechts 72.551,- aanvaard. Oud-Vossemeer 10 kavels 96.013,20, minister 91.326,80. Poort vliet 10 kavels of 1665 m2 minister 86.538,60, terwijl de gemeente nog geen exacte prijs berekend heeft. Het gaat hier om een saneringsgebied, waar de berekende prijs van 80,15 uiteraard niet aanvaardbaar zou zijn. Bij de mi nister is om locatiesubsidie gevraagd, terwijl de hoogste toelaatbare prijs werd bepaald op 57 gulden per m2. De geac cepteerde prijs is echter aanzienlijk la ger. Tegen kostprijs B. en w. stellen de raad nu voor, de grond te verkopen tegen de kostprijs zoals die gold op het moment dat de grond in gebruik werd genomen. De ge noemde grondverkopen in Scherpenisse en Oud-Vossemeer kunnen dan plaats vinden. Voor Sint-Maartensd&ijk wordt voorgesteld in Zuidhoek 6 kavels a 7782,- en 1915 m2 in Plan West a 34,70 plus 16% BTW te verkopen voor totaal 131.245,30. De verkoop van de grond in Sint-Anna land en Stavenisse heeft de raad aan b. en w. gedelegeerd, zodat dit ook kan gebeuren. B. en w. zullen de Stichting Beter Wonen daarnaast met klem verzoeken het no dige te verrichten om alsnog een gewij zigd standpunt van de minister te'be- werkstelligen, zodat met de hogere grondprijzen alsog genoegen wordt ge nomen. Voor Poortvliet wordt nog geen voorstel gedaan omdat de locatiesubsi die nog niet bekend is. Als de minister de werkelijke grondprijzen niet aanvaardt, derft de gemeente Tholen in genoemde gevallen 59.846,46 aan inkomsten. Maandagmiddag beslist de Thoolse ge meenteraad verder nog over de voorlo pige vaststelling van de gemeentereke ning en de rekening Woningbedrijf 1973. Beplanting Gemeentewerken heeft een beplan tingsplan ontworpen voor groenvoor zieningen in Sint-Maartensdijk, Poort vliet, Sint-Annaland en Tholen. De ge meenteraad beslist of hiervoor geld be schikbaar wordt gesteld. De gemeente Tholen heeft per 21 juni een kasgeldle ning opgenomen van 1 miljoen gulden, rente 5 Vs%, looptijd 3 maanden. B. en w. hebben geldleningen gegaran deerd in verband met woningbouw door G. vhn Tussenbroek. A. van Berkel. S. de Fouw, J.A. Boogaart, J.T. Tempe laars, J. Hermans en P. Benningshof. De Stichting Garantie Instituut Wo ningbouw Rotterdam heeft een brief aan de gemeenteraad geschreven over waarborg en garantieregeling t.b.v. toe komstige eigen woningbezitters. B. en w. stellen voor, deze brief ter afdoening in handen te stellen van het college na in gewonnen advies van de commissie on roerende zaken.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1976 | | pagina 5