Goede belangstelling, gering enthousiasme,
voorzichtige middenstands-benadering
f tot f Hjg)
Commissie O.W. sprak voor spek
en bonen over Smerdiekse markt
Thoolse sportvelden dicht
Uniforme subsidie voor peuterspeelplaatsen
Tholen, Oud-Vossemeer, Sint-Maartensdijk
De Sint-Maartensdijkse Markt-reconstructie in hoorzitting
EVERS
MODE BOETIEK^
ATLETIEK
Maandagmiddag twee uur gemeenteraad Tholen
Donderdag 2 september 1976
EENDRACHTBODE
5
Theodorushaven,
Bergen op Zoom
tel.:01640-36910
Zuivelstraat 17-21
Bergen op Zoom
soeooccoGcooeoeo
10 Jaar SRV, tien weken hoge feestkortingen. Week in,
week uit een SRV jubileum-cheque bij bekende merk
artikelen, goed voor fikse reduktie in de week daarop!
Eerst cijfers en op 14 september weer praten
Alleen competitie voor WHS 1, Tholense Boys 1, Smerdiek 2
Er was maandagavond in Haestinge geen gebrek aan belangstelling voor de hoorzit
ting reconstructie Markt, al moest men van het totaal wel heel wat "officials"
aftrekken, zoals de raadsleden, commissies bedrijfsleven en openbare werken en
middenstandsbestuurders om de gewone Markt-burger over te houden. Uit de dis
cussie viel niet te distelleren, dat de burgers zo warm lopen voor een Markt-
verfrafing. Veel meer kon men vanuit het bedrijfsleven enige aarzeling bespeuren of
het "zakendoen" niet op een of andere wijze belemmerd zou worden, afgezien dan nog
van Garage De Viet, die met benzinepomp en tankverplaatsing in de maag zit.
Een paar weken geleden hebben we
reeds enkele hoofdlijnen genomen van
het plan tot Marktreconstructie, al was
op dat moment het definitieve ontwerp,
dat er later drie zijn geworden, nog niet
bekend. Daarom hier eerst nog een
samenvatting van de drie alternatieven
Plan A houdt de meest ingrijpende ver
andering in. Bij dit ontwerp domineert
de marktpleingedachte verre boven de
parkeerplaatsmogelijkheden. De direc
teur van gemeentewerken, de heer P.A.
Boot gaf maandagavond na een eerste
discussieronde nog enige toelichting op
de drie plannen. Hij wees er daarbij op,
hoe het verkeer vanuit de richting
Noordpoort komend niet zo goed weet,
welke richting men moet aanhouden:
Rechtuit naar de Kaaistraat dan wel
langs de westzijde van de Markt de
Kaaistraat moet inzwenken. De in het
midden aanwezige keibestrating ligt wat
onbestemd in het geheel. Om een en
ander meer functioneel te doen zijn zou
er een voorplein voor het stadhuis moe
ten komen en verder een marktplein met
een node parkeren van auto's. Dit dan
voor bezoekers van het stadhuis, voor
winkels, horeca en bank. Gemeente
werken had dan ook in plan A de vol
gende lijnen aangegeven Vanaf de
Noordpoort een gerichte rijbaan naar de
Kaaistraat. Om dat verkeer meer van de
bebouwing Oostzijde te verwijderen is
het de bedoeling niet alleen de
bestaande stoepen voor de woningen te
handhaven, maar ook nog een rabat van
een 2,5 meter breed aan te brengen. De
rijbaan krijgt een breedte van 6.00 me
ter, wat voldoende is voor het verkeer uit
beide richtingen. Aan de O Westzijde
van de Markt wordt volgens het ontwerp
A geen doorlopend verkeer toegelaten.
Wel wordt daar een rabat met een
breedte van 3.00 meter aangelegd voor
de thans aanwezige stoepen. Vanaf de
voorgevel van het stadhuis in noorde
lijke richting tot vier meter voorbij de
monumentale pomp een plein waarop
beperkt verkeer toelaatbaar is voor
trouwpartijen, toegang naar de kerk en
de ds. de Bresstraat, dus als het ware
"intern-verkeer". Verder in noordelijke
richting tot aan de aansluiting van de
Oudestraat een parkeergelegenheid
voor 40 auto's.
De bestrating van de Oudestraal moet
worden doorgetrokken als rijbaan tot
aan de hoofdrijweg die van Noordpoort
naar Kaaistraat loopt.
De benzinepompen van garage De Viet,
die nu recht voor de uitgang van de
Oudeslfaat staan moeten worden ver
plaatst voor de terugliggende percelen
Markt 22 en 23. Ze komen op een breed
rabat te staan. Aansluitend aan dit rabat
wordt een rabat gemaakt, dat in breedte
uitmondt tot aan de Noordpoort. Om te
voorkomen dat tankende auto's op de
rijbaan staan bij de benzinepompen een
verbreding van de rijbaan aan te bren
gen.
Voor de aankleding van het geheel een
beplanting langs de oostzijde van de
markt een aaneensluitende rij leilinden
en op de parkeerplaats en het rabat bij
de benzinepompen enkele zilverlinden.
Voor een goed gezicht op de gevels van
het stadhuis geen beplanting op het
voorplein. Ook geen bloemenbakken,
want die passen volgens de directie ge
meentewerken niet in deze omgeving.
Wel een passende straatverlichting
rondom het plein en ook langs de gehele
markt. Gedacht wordt hierbij aan gego
ten ijzeren lantaarnpalen met bijpas
sende armaturen voorzien van
gloeilampen. Via klinkermateriaalkeuze
komt er een duidelijke scheiding tussen
rijbaan, rabatten en parkeervakken.
MEER PARKEERPLAATSEN
Bij plan B zijn 60 parkeerplaatsen
geprojecteerdd en die ruimte gaat dan
ten koste van het plein, zoals in plan A
omschreven. E^an komt er rond de mo
numentale pomp een pleintje en bij het
stadhuis een verbreed rabat. Bij plan B is
er ook een duidelijk verkeersaansluiting
naar de ds. De Bresstraat. Verder wordt
de plaats van de benzinepompen anders,
de beplanting langs de Oostzijde van de
Markt en de rabatbreedte langs die kant.
Plan C is een tussenoplossing van A en
B. Het aantal parkeerplaatsen wordt dan
49 stuks en het plein voor het stadhuis
ook kleiner, maar de monumentale
pomp moet worden verplaatst. De be
planting langs de oostzijde van de Markt
vervalt.
RACEBAAN
Burgemeester J.E. van Boeijen, die de
leiding had van de hoorzitting, wees
erop dat met de drie bijeenkomsten over
het reconstructieplan Markt op brede
basis aan meningspeiling door B en W
zou worden voldaan.
Eerste spreker was voorzitter C.Poot van
de middenstandsvereniging Smalstad.
Hij vond een meningsvorming öiet een
voudig, maar plan A achtte hij be
zwaarlijk voor toelevering van de mid-
denstandsbedrijven.Zal verder de ene
rijbaan aan de westzijde niet een soort
racebaan worden en daardoor gevaar
opleveren voor overstekende voetgan
gers?
Dhr. Poot vond het een midden-
standsbelang dat op de markt een groot
aantal auto's kunnen parkeren. Op die
basis is plan A niet aantrekkelijk en zou
plan B meer in het middenstandsstraatje
passen. Onjuist vindt de midden
standsvereniging het de ds. de Bresstraat
af te sluiten. Die straat wordt juist veel
meer gebruikt dan de straat. In de
Kaaistraat was gedacht aan ver
keersdrempels. Verder achtte de mid
denstandsvereniging de inritten bij ga
rage De Viet voor de benzinepomp te
smal en de pompen komen in de nieuwe
situatie te dicht bij de woningen.
Dat er hier en daar wat groen zal worden
aangebracht leek ook de midden
standsvereniging niet onwenselijk.
WIE DRAAIT ER VOOR DE KOSTEN
OP?
Garagehouder de Viet oordeelde, dat
elke verandering van de huidige markt
situatie voor hem een verslechtering zou
betekenen door verplaatsing van benzi
nepompen en tanks. Bovendien zou dat
35.000 gulden kosten. Zijn contract met
Esso Nederland loopt binnen een jaar af
en de vraag is, of de maatschappij met
dit voor ogen tot verlenging wil over
gaan. Plan B paste dhr. De Viet beter.
Volgens de garagehouder kan men be
planting op de "benzinegrond" wel ver
geten. Een vertegenwoordiger van Esso
vulde dit nog met technische gegevens
aan.
De alombekende burger J. de Bres (deze
avond geen raadslid) meende dat men in
drie plannen het markt-verleden (de
historische aanblik) en de mogelijke
marktactiviteiten wilde combineren,
maar de vraag is of dat op die manier
lukt. In hoeverre wettigen subsidies
nieuwe voorzieningen want technische
gezien is herbestrating nog niet nodig.
DS. DE BRESSTRAAT
Het sterk beperken van verkeer van en
naar de ds. de Bresst raat riep bij dhr.
de Bres vraagtekens op. Vanuit de
nieuwe wijken gaat men veelal via de ds.
De Bresstraat naar de markt. Hij vreesde
dat afsluiting geen goed zou doen aan de
in die straat gevestigde middenstanders.
Het opheffen van het verkeer aan
weerszijden van de markt kan een op
lossing zijn, zoals ook het toelaten van
verkeer over het plein een noodzakelijke
tegemoetkoming is aan bedrijven enz.,
maar toch in wezen niet de bedoeling
van zo'n aanleg is. Aan die westkant
dienen gebouwen Calvijn en de N.H.
Kerk bereikbaar te zijn. Dhr. de Bres
had zich laten vertellen dat het nog nooit
gelukt was op de markt beplanting in
leven te houden. Verder was het voor
hem twijfelachtig of na de voorgenomen
reconstructie nog wel die activiteiten op
de Markt kunnen plaatsvinden die daar
tot dusver mogelijk waren. Denk maar
aan weekmarkt, als deze nog eens
terugkomt, braderie of andere vereni
meten uw keuken op
plannen 'n voorstel
monteren alles kompleet inklusief
apparatuur
en staan ook daarné nog tot uw
beschikking
aanbouwkeukens
gingsactiviteiten. Hij voorzag in de ver
nieuwing eerder een vermindering van
de attractieve waarde.
VOOR LEEFBAARHEID
Dhr. Wolse wilde de hoeken Kaai-
straat/Markt afronden in het belang van
een betere verkeersveiligheid, maar dan
zou men aan monumenten als het ge
meentehuis en de gouden leeuw moeten
komen.
Naks-voorzitter Backx vond dat het ve
renigingsleven niet gebaat zou zijn bij
plan B, maar veel meer met plan A of C.
De Markt js nu een grote grijze massa
met auto's wat de leefbaarheid niet ten
goede komt. Smerdiek munt niet uit
door gezellige plekjes zodat deze re
constructie een verbetering zou zijn.
Schilder Hage waarschuwde dat mid
denstanders in de ds. de Bresstraat
zwaar door afsluiting zouden kunnen
worden gedupeerd. Dhr. Kauffmann
pleitte als kerkvoogd van de hervormde
gemeente voor een tóegang naar ge
bouw Calvijn. Dhr. Van 't slot wilde
graag weten wat B en W verstaan onder
verzorgend verkeer. Dhr. Poot vulde
nog aan dat het aantal parkeerplaatsen
voor het bedrijfsleven toch wel uiter
mate 0 belangrijk is. Hij overhandigde
de burgemeester vier foto's van de markt
met beelden uit het verleden.
Dhr. C.G.Meijer vroeg zich af, hoeveel
par-, keerplaatsen er nog overblijven
voor de burgerij en degenen die van el
ders komen als men ziet hoeveel de aan
de markt liggende bedrijven waaronder
het gemeentehuis) aan parkeerruimte
nodig hebben. Wat slager Koopman
betreft, kan men volstaan met het
duidelijker aangeven van de parkeer
plaatsen en wat bloembakken, want in
de reconstructie ziet hij een belemme
ring voor de bedrijlsuitvoering, met
name ten aanzien van het parkeren.
Dhr. Vlug informeerde naar ervaringen
in andere dorpen en steden. Dhr. de
Bres attenteerde er nog eens op, dat de
Kaaistraat nog minder geschikt is voor
2-richtingsverkeer dan de de Bresstraat.
Horecaman A. Coremans bepleitte de
mogelijkheden voor lang parkeren en
zijn collega P.Knuist vond het minder
erg dat de ambtenaren op de kleine kaai
moeten parkeren, want hun brood bleef
toch gebakken. Als de marktparkeer-
plaatsen maar zoveel mogelijk vrij blij
ven.
KEUZE COMPROMIS
De burgemeester en directeur gemee
ntewerken beantwoordden verschil-
lendé vragen en maakten nog enkele
kritische kanttekeningen. Bij elke ver
andering gaat het om een keuze, een
compromis. Men kiest voor het "blik" of
voor beperking van de parkeermoge-
lijkheden. Ten opzichte van de Markt in
Tholen is hier in Sint-Maartensdijk de
noodzaak van een goede bereikbaarheid
van bedrijven en parkeermogelijkheden
urgenter.
De burgemeester vond dat er voor het
gemeentehuis ook een ruimte moet ko
men voor een buitengebeuren.
"U heeft ons vanavond door uw be
langstelling in elk geval heel duidelijk
laten merken dat deze zaak U na aan het
hart ligt", aldus de" burgemeester in zijn
dankwoord voor de opkomst en de
bijdragen. Mevr. Boxce schonk 88 kop
jes koffie, zódat de kleine zaal van
Haestinge goed gevuld was.
ieooeoeocooeooooooK
Spijkerbroeken
Spijkerrokken
Spijker-qveralls
Spijkeijurken
Ruit-blouses
Nappa jacks
Alles van de
beste merken
IM
Marien van Prooijen is 18e geworden in
de halve marathon van Hulst. J. de
Leeuw werd 43e. Er waren 65 deelne
mers waaronder sterke Belgen als de
winnaar Eric Gyselmek. Hij klopte Piet
Vonck in eigen huis met een tijd van
1.00.37 u. Alleen de tijd van de eerste
werd opgenomen.
Marien van Prooijen is in een competi
tiewedstrijd in Rotterdam als 5e geëin
digd op de 5000 m in 15.25 min, 20 sec
achter winnaar Van Kauteren. Ko v.d.
Griek werd in Terneuzen 2e op de 1500
m in 4.18.3. Winnaar J. Barn uit Rotter
dam drukte 4.04.3 min af.
U krijgt jubileumcheques bi) of ontvangt feestkortingen op artikelen
van deze bekende merken: Betuwe, Blue Band, Bona. Calvé, Dubro.
E-10 Speciaal, Friesche Vlag Goudband, Fruxano, Hero, Koeleman,
van Nelle, Pepsi, Popla, 7-Up. Smiths, Unox, Rivella en Roosvicee.
"We zitten hier vanavond eigenlijk voor
spek en bonen. Ik had de vergadering
beter kunnen openen en direct weer
sluiten, want we komen toch niet ver
der". Wethouder L.J. Koopman had het
maandagavond in de commissie
openbare werken niet naar z'n zin. De
commissieleden weigerden een advies te
geven aan b. en w. over de reconstructie
plannen voor de Markt in Sint-Maar
tensdijk, waarover tevoren een hoorzit
ting was geweest.
Wethouder Ko(opman en de twintig be
langstellenden in de hal van het Smer
diekse gemeentehuis werden eerst onder
vuur genomen door de liberaal Van
Damme. Deze had zelfs met het idee
rond gelopen om niet te komen. Zo
zwaar lag het hem op de maag dat de
commissie o.w. toch gelijk met de com
missie bedrijfsleven vergaderde. Zijn
schriftelijke vragen aan b. en w. om dat
ongedaan te maken, hadden niets uitge
haald en hij kondigde alvast aan maan
dagmiddag in de Thoolse gemeenteraad
daarop terug te komen. De 1 miljoen
gulden voor de Ten Ankerweg zat het
VVD-raadslid nog tot hier. "We hebben
Tholen een gouden helm gegeven en ik
voel er niks voor om Smerdiek op een
late achternamiddag een gouden hart te
geven. We zitten nu maar te theoretise
ren. Wat kost de reconstructie? Het is
heel moeilijk op dit moment een uit
spraak te doen zonder dat de in
spraak-procedure helemaal rond is
(commissie b.l.", aldus Van Damme.
De socialist Van Schetsen was het in
wezen met hem eens, maar hij vond dat
Van Damme de zaak verkeerd had aan
gepakt. Het verzoek om uitstel van de
vergadering had aan voorzitter Koop
man gericht moeten zijn in plaats van
aan b. en w. Bovendien had er overleg
met de andere commissieleden moeten
plaatsvinden, dan was Koopman wel
bezweken. Tenslotte ging het te ver om
zo'n eenvoudige vraag direct in de E.B.
te laten publiceren, waardoor b. en w.
geen positief antwoord gaven, aldus het
PvdA-raadslid. Van Damme veront
schuldigde zich dat er veel spoed bij
deze zaak was. Wethouder Koopman
stelde voor de commissieleden een
schriftelijk advies te laten uitbrengen,
maar ook dat ging niet door.
Markt aankleden voor auto's?
Niettemin plaatste de commissie nog
een uurtje links en rechts losse opmer
kingen over de reconstructieplannen
van de Smerdiekse Markt. Men wilde
eerst het resultaat van de commissie b.l.
vernemen en cijfers zien wat de reconst
ructie kost, alvorens een advies te geven.
Van Schetsen wist al dat het een
reusachtig bedrag zou worden en hij
vroeg zich af of het wel verstandig is zo'n
uitgaaf te doen als je van 60 parkeer
plaatsen moet uitgaan. Verplaatsing van
de pomp kost misschien 15 ai 20.000
gulden en dat voor vijf parkeerplaatsen.
SGP-raadslid M.P. van Dijke wilde met
^modehuis
rita
bosstraat 27 bergen op zoom
Advertentie IM
zo weinig mogelijk geld zoveel mogelijk
doen: de Markt benutten om auto's
kwijt te kunnen, dus zoveel mogelijk
parkeerplaatsen. "Wat heeft het voor zin
om de hele Markt aan te kleden voor het
parkeren van auto's? Weegt dan het geld
op tegen de voorzieningen?" zei
wethouder Koopman. Van Schetsen had
tijdens de hoorzitting een keuze van de
middenstandsvereniging gemist. Voor
zitter Poot zat op de tribune en liet weten
dat de middenstandsvereniging na een
stemming gekozen heeft voor Plan C
met wijzigingen. "Het is moeilijk om
mensen in een bepaalde richting te
dwingen. Wij willen in elk geval niet
belerhmerd worden in de bedrijfsuitoe
fening", aldus dhr. Poot. Wethouder
Koopman zei wel voor inspraak te zijn,
maar voegde er direct aan toe, dat dit
meespreken van de publieke tribune
niet gebruikelijk was.
Plein nog zo gek niet
Raadslid Van Damme vond dat het ge
meentebestuur de grootste zorg moet
besteden aan wat men aan het doen is.
Toename van het aantal auto's is on
ontkoombaar, maar moet al dat blik in
onze straten. Hij kon zich goed indenken
dat slager Koopman en horecaman Co
remans parkeerruimte voor hun bedrij
ven willen hebben. Een plein voor 14 a
15.000 mensen, vond hij zo gek nog niet.
Maar moeten we daarmee niet wachten
tot de uitbreiding van het gemeentehuis
klaar is? Heel voorzichtig ben ik voor
Plan C met een goed aangegeven door
gang over het Plein naar de Ds. De
Bresstraat, waarvoor ik met 1-rich-
tingsverkeer accoord ga. Helemaal af
sluiten is een onmogelijke zaak. Van
Damme had nog wei 40 a 50 punten,
maar hij stopte er maar mee.
KVP-raadslid mevr. Deurloo wilde eerst
het advies van de commissie b.l. af
wachten, maakte bezwaar tegen een on
duidelijk plein en waarschuwde, voor
paaltjes zoals op de Thoolse Markt,
waar al 200 auto's deuken hebben op
gelopen.
Plaats voor voetgangers
Directeur gemeentewerken P.A. Boot
concludeerde dat het om plan A en C
ging met de Ds. De Bresstraat als
knelpunt. Hij wees erop dat de breedte
van de Ds. De Bresstraat te gering is
voor doorgaand verkeer. De ontsluiting
van de nieuwbouw gebeurt via Achter 't
Bos en de Westvest over de haven. De
voetgangers dienen weer een plaats te
krijgen en dat is ook van belang voor de
middenstand. Men kan rustig winkelen
en etalages bekijken; aldus dhr. Boot.
Wethouder Koopman deelde mee, dat
het provinciaal bestuur 12 juli een brief
aan het gemeentebestuur heeft geschre
ven dat in verband met de verlening van
subsidie, spoedige aanvang van het werk
dringend gewenst is. Daarom zit er zo
veel haast achter de reconstructie van de
Smerdiekse Markt.
Van Schetsen vond het jammer dat o.a.
die brief bij de stukken ontbrak. Hij
eiste eerst cijfers wat de reconstructie
gaat kosten. Directeur Boot vroeg daar
voor veertien dagen. Voorzitter Koop
man stelde de volgende vergadering vast
op dinsdagavond 14 september om half
acht in het Smerdiekse gemeentehuis.
De cijfers worden pas in een besloten
vergadering bekend gemaakt, maar de
verdere discussie mogen belangstellen
den wel horen.
De tot dusver geringe regenval heeft
vrijwel niets kunnen veranderen aan de
ook op Tholen ongunstige situatie van
dc sportvelden.
Zaterdag a.s. zou de competitie volgens
de planning beginnen,maar dat is uit
gesloten. Het gemeentebestuur heeft
besloten dat de sportterreinen op Tho
len gesloten dienen te blijven. Dat ge
beurde op advies van de grontmij, die de
toestand van de grasmat zorgelijk vindt.
Men komt nu in het stadium met waar
schijnlijk wat meer nattigheid die ver
gelijkbaar is met opdooi van wegen na
vorst. Juist dan wordt het berijden fu
nest voor hel wegdek en zo is het ook
met de sportvelden. Regen alleen is voor
de velden niet voldoende, maar vooral
rust voor de grasmat na flinke regenval.
Eigenlijk zou na veel nattigheid nog
minstens veertien dagen rust nodig zijn
om het gras kans te geven wat wortel te
maken en zich te handhaven. Een te
snelle bespeling zou betekenenm dat
men de grasmat radicaal ruineert. De
KNVB schijnt te overwegen, de compe
titie veertien dagen op te schuiven, ook
al zijn er regionaal nogal belangrijke
verschillen. In elk geval moet men in
onze streek met de voetbal- en korfbal-
competitie wachten.
De clubs die zaterdag volgens het
programma uitwedstrijden moeten spe
len hebben nog een kansje dat er ge
voetbald kan worden, maar dat hangt in
belangrijke mate af van de terreinsitua
tie ter plaaötse.
WHS 1 moet naar de Lier waar Lyra de
nieuwe en eerste tegenstander is in de 2e
klasse B. Tholense boys (4e klasse B)
moet naar Terneuzen en Smerdiek 2
naar Tilburg (JPS 2). Vosmeer 1 zou
zondag naar Oudemolen moeten reizen,
maar het is allemaal een vraagteken.
De KNVB-afdeling Noord-Brabant
heeft de competitie in elk geval uit
gesteld, zodat SPS, sc Stavenisse,
NOAD en de reserve elftallen niet aan
bod komen.
Afgelopen weekend besloot het gemee
ntebestuur de velden reeds te sluiten.
Alleen in Sint-Annaland werd gespeeld
met speciale toestemming van de
wethouder van sportzaken C.J.
Moerland.
Vorig week heeft WHS namelijk water
gekocht van het zaadbedrijf Vanden-
berg, die in de Stoofweg een tuinbouw
warenhuis met een grote waterput heeft.
Met behulp van de vrijwillige brand
weer werden vele liters water op de
grasmat gebracht, wat zichtbaar resulta
ten gaf. Zaterdag won WZHS met 3-0
van AZVV dankzij doelpunten van
Ewoud Fase, Theo Moerland en Nico
Hage.
Vosmeer speelde in Boeimeer en verloor
met 3-1 rust 2-0, doelpunt Kees Tim
mermans. Vosmeer 2 won met 1-3 vart
Boeimeer na een 1-0 ruststand. Goals
van Johan Geuze (2) en Gerrie Schot.
De gemeenteraad van Tholen houdt
maandagmiddag om twee uur een
openbare vergadering in het gemeente
huis te Tholen. De agenda is met zestien
punten niet groot, maar de mondelinge
rondvraag staat weer op het programma.
De meeste voorstellen betreffen kleine
punten, die onder het plaatselijk nieuws
zijn weergegeven. De meer algemene
onderwerpen geven wij hierbij weer.
Het bestuur van de peuterspeelplaats De
Pluus te Oud-Vossemeer heeft een ver
zoek ingediend om een bijdrage in de
inrichtingskosten en de exploitatiekos
ten. De activiteiten zijn 1 maart begon
nen in het pand Voorstraat 2, dat daar
voor tijdelijk ter beschikking is gesteld.
Voor de inrichtingskosten heeft De
Pluus een subsidietoezegging van het
Koningin Julianafonds gekregen tot
65% van de kosten. Nu inmiddels be
kend is, dat binnenkort ook te Maar
tensdijk met een peuterspeelplaats
wordt begonnen, achten b. en w. het
nodig de dan aanwezige drie peu
terspeelplaatsen (in Tholen is er al lan
ger een) op uniforme wijze te subsidië
ren. Dit kan voorshands geschieden aan
de hand van de volgende regels:
a. Bij oprichting ontvangt de peu
terspeelplaats een aanvangssubsidie in
de vorm van een renteloos voorschot, dit
tot e'en bedrag gelijk aan de door b. en w.
goedgekeurde inrichtingsbegroting, na
aftrek van subsidie die uit andere
fondsen kunnen worden verkregen.
Voorwaarden voor deze subsidie: 1.
Subsidie van andere fondsen moeten
worden aangevraagd 2. Het renteloos
voorschot wordt in 5 jaar ten laste van de
exploitatie afgeschreven, terwijl bij li
quidatie binnen die tijd het niet afge
schreven deel moet worden terugbe
taald.
b. Een subsidie gelijk aan de kosten van
huur of andere vergoeding voor gebruik
van een gebouw of gedeelte daarvan,
waarbij het bedrag door b. en w. wordt
vastgesteld, dan wel (bij niet gemeente
lijk gebouw) wordt goedgekeurd.
c. Een subsidie in de exploitatiekosten.
Rijk betaalt mee
Voor genoemde subsidies is ook de
peuterspeelplaats te Tholen in aanmer
king gebracht. Verder gelden nog de
volgende algemene subsidievoorwaar
den:
1. Aan b. en w. moet een financiële ver
antwoording worden overlegd binnen
drie maanden na afloop van het ex
ploitatiejaar
2. De peuterspeelzaal moet voldoen aan
de door het rijk gestelde subsi
dievoorwaarden.
De gemeente kan in 1976 een
rijksbijdrage krijgen in die peuterspeel-
plaatsen die voor 1 januari 1975 zijn be
gonnen. Dit op grond van de interim-
-rijksbijdrageregeling vrijwilligers
jeugd- en jongerenwerk, peuterspeelza
len en speeltuinen. De mogelijkheid
bestaat dus, dat in volgende jaren de
gemeente van het rijk een deel van de
kosten terugontvangt. Vooralsnog dient
echter subsidiëring van nieuwe peu
lerspeelplaatsen van gemeentewege te
gebeuren.
De Pluus krijgt 3786,84
Op grond van het voorgaande en uit
gaande van dezelfde maatstaven als ten
aanzien van de Thoolse peuterspeel
plaats gelden, stellen b. en w. de raad
voor het subsidieverzoek van de Oud-
Vossemeerse peuterspeelplaats te hono
reren:
a. Een inrichtingssubsidie van 1078,51
b. Een subsidie gelijk aan de huur van
het gebouw (evenals voor Tholen te
stellen op 750 gulden per jaar) te reke
nen vanaf 1 maart, dus 625,00
c. Een exploitatiesubsidie voor 2 groe
pen, eveneens vanaf 1 maart en tegen
het voor Tholen toegekende bedrag, dus
10/12 x 2 x 1250,- is 2083,33.
De bedragen onder a. en c. worden aan
De Pluus uitbetaald. Het onder b. ge
noemde bedrag moet door de gemeente
intern boekhoudkundig worden ver
werkt om een juist inzicht in de kosten te
houden.
Toetreding R.P.C.Z.
Een ander voorstel van b. en w. betreft
de deelneming aan de gemeenschappe
lijke regeling inzake de subsidiëring van
de Stichting Regionaal Pedagogisch
Centrum Zeeland. Wethouder A.J.
Scherpenisse en wethouder L.J. Koop
man worden voorgedragen als lid en
plaatsvervangend lid van het algemeen
bestuur van het overlegorgaan. Op 26
januari besloot de meerderheid van de
Thoolse raad reeds in principe toe te
treden tot de gemeenschappelijke rege
ling. De commissie RPCZ heeft nu een
definitieve ontwerp-gemeenschappe-
lijke regeling gemaakt. De wijzigingen
met januari zijn:
De samenstelling van het algemeen
bestuur (1 lid per gemeente) voor wat
betreft de zittingsduur (om de vier jaar
treedt de helft af), het tussentijds aftre
den van de leden (in de opengevallen
plaats wordt terstond voorzien) en het
aantal stemmen per lid (tot 10.000 in
woners bijvoorbeeld St. Philipsland 1
stem, tot 20.000 inwoners bijvoorbeeld
Tholen 2 stemmen, enz.).
Van grote waarde
Verdere veranderingen ten opzichte van
de januari-regeling zijn: het aantal ver
gaderingen van het algemeen (tenminste
2 per jaar) en het dagelijks bestuur (ten-
nlinste 6 per jaar) en de manier van
aankondiging (uiterlijk 4 weken voor de
datum van vergaderen). De wijze van
stemmen in zowel het algemeen als het
dagelijks bestuur. De bevoegdheden en
verplichtingen van algemeen en dage
lijks bestuur, de duur van de regeling, de
beëindiging en de uittreding van de
deelnemers.
De commissie RPCZ is niet ingegaan op
het Thoolse verzoek de ontwerp-rege-
ling in die zin te wijzigen, dat het bestuur
van het centrum niet de begroting ter
goedkeuring zendt aan het overlegor
gaan, doch een ontwerp-begroting ter
vaststelling. Uit het definitieve ontwerp
blijkt, dat de begroting van de stichting
niet direct door het overlegorgaan wordt
goedgekeurd of vastgesteld. De inkom
sten en uitgaven van de Stichting komen
als weerslag van het beleid tot uitdruk
king in de begroting.
B. en w. van Tholen stellen voorop, dat
zij nog onverminderd van mening zijn
dat het werk van de Stichting een rijk
staak behoort te zijn: de kosten behoren
geheel ten laste van het rijk te komen.
Het college vindt echter, dat het voort
bestaan van het RPCZ moet worden
verzekerd omdat zij dit werk ten be
hoeve van het onderwijs in onze pro
vincie van grote waarde acht.
Minister vindt grondprijzen te hoog
De minister van volkshuisvesting vindt
de grondprijzen die de Stichting Beter
Wonen aan de gemeente Tholen moet
betalen te hoog. Daarom heeft de gron-
doverdracht voor de realisering van het
programma 1975 woningwetwoningen
nog niet plaatsgevonden. Voor de bouw
in Tholen en Sint-Maartensdijk ging het
ministerie wel accoord met de bij aan
vang van de bouw geldende grondprijs.
De grond in Tholen is overgedragen en
voor de grond in Sint-Maartensdijk kan
dit zonder enig bezwaar gebeuren. De
woningstichting betaalt rente over de
uiteindelijk te verrekenen grondprijs
vanaf de aanvang van de bouw tot de
grondoverdracht. Het ministerie aan
vaardt slechts een grondprijs die lager
ligt dan op grond van de verschillende
exploitatieberekeningen zou moeten
gelden, ook na aftrek van 2,00 per m2
voor onvoorzien, die het ministerie nooit
aanvaardt.
Zoals de situatie nu is zijn de gevolgen:
Sint-Annaland 8 kavels zouden
66.880,96 moeten kosten, maar het mi
nisterie accepteert maar 56.598,72.
Stavenisse 1242 m2 465.250,-, slechts
48.574,62 geaccepteerd, Scherpenisse 12
kavels 92.387,04, slechts 72.551,-
aanvaard. Oud-Vossemeer 10 kavels
96.013,20, minister 91.326,80. Poort
vliet 10 kavels of 1665 m2 minister
86.538,60, terwijl de gemeente nog geen
exacte prijs berekend heeft. Het gaat
hier om een saneringsgebied, waar de
berekende prijs van 80,15 uiteraard
niet aanvaardbaar zou zijn. Bij de mi
nister is om locatiesubsidie gevraagd,
terwijl de hoogste toelaatbare prijs werd
bepaald op 57 gulden per m2. De geac
cepteerde prijs is echter aanzienlijk la
ger.
Tegen kostprijs
B. en w. stellen de raad nu voor, de
grond te verkopen tegen de kostprijs
zoals die gold op het moment dat de
grond in gebruik werd genomen. De ge
noemde grondverkopen in Scherpenisse
en Oud-Vossemeer kunnen dan plaats
vinden. Voor Sint-Maartensd&ijk wordt
voorgesteld in Zuidhoek 6 kavels a
7782,- en 1915 m2 in Plan West a 34,70
plus 16% BTW te verkopen voor totaal
131.245,30.
De verkoop van de grond in Sint-Anna
land en Stavenisse heeft de raad aan b.
en w. gedelegeerd, zodat dit ook kan
gebeuren.
B. en w. zullen de Stichting Beter Wonen
daarnaast met klem verzoeken het no
dige te verrichten om alsnog een gewij
zigd standpunt van de minister te'be-
werkstelligen, zodat met de hogere
grondprijzen alsog genoegen wordt ge
nomen. Voor Poortvliet wordt nog geen
voorstel gedaan omdat de locatiesubsi
die nog niet bekend is. Als de minister de
werkelijke grondprijzen niet aanvaardt,
derft de gemeente Tholen in genoemde
gevallen 59.846,46 aan inkomsten.
Maandagmiddag beslist de Thoolse ge
meenteraad verder nog over de voorlo
pige vaststelling van de gemeentereke
ning en de rekening Woningbedrijf
1973.
Beplanting
Gemeentewerken heeft een beplan
tingsplan ontworpen voor groenvoor
zieningen in Sint-Maartensdijk, Poort
vliet, Sint-Annaland en Tholen. De ge
meenteraad beslist of hiervoor geld be
schikbaar wordt gesteld. De gemeente
Tholen heeft per 21 juni een kasgeldle
ning opgenomen van 1 miljoen gulden,
rente 5 Vs%, looptijd 3 maanden.
B. en w. hebben geldleningen gegaran
deerd in verband met woningbouw door
G. vhn Tussenbroek. A. van Berkel. S.
de Fouw, J.A. Boogaart, J.T. Tempe
laars, J. Hermans en P. Benningshof.
De Stichting Garantie Instituut Wo
ningbouw Rotterdam heeft een brief
aan de gemeenteraad geschreven over
waarborg en garantieregeling t.b.v. toe
komstige eigen woningbezitters. B. en w.
stellen voor, deze brief ter afdoening in
handen te stellen van het college na in
gewonnen advies van de commissie on
roerende zaken.