Reconstructie Ten Ankerweg Tholen
kost bijna een miljoen
Oud-Vossemeer huldigt
Olympisch kampioen
Lia Duine
Tholen merkt weinig van
inkrimping busvervoer
Raad Flipland trekt plan
zomerhuizen Krabbenkreek
in
DEZE WEEK
Koppel-subsidie
Stil alarm
Teleurstellende rijkssubsidie dwingt tot pijnlijke raadsbes/issing
Vier medailles
VEILINGBERICHTEN
JJ
Donderdag 12 a
32e jaargang no.
Bijna 1 miljoen voor
1200 meter
Daar zit je dan
Vervolg op pag. 5
Nuts-werk niet
subsidiabel
Niet zo prettig
Minder dan 10 reizigers
In oktober 1973 vastgesteld tegen wil SGP-fractie
Controversieel plan
Aantasting zondag
Actuele vraag
Vragen van raadsleden
WVj
Het enige nieuwsblad voor de streek
Tholen en Sint-Philipsland, waarin op
genomen de Thoolse Courant en het
Advertentieblad. Eendrachtbode
Postbus 5 - Sint Annaland Telefoon
01665-2752 Postgiro 12.44.07.
Rabobank 30.30.05.556. Verschijnt elke
donderdag.
Abonnementsprys 11,- per halfjaar.
Per post 13,50. Losse nummers
0,50. Sluitingsdatum advertenties
dns dag middag 16.00 uur. Adver-
tentieprijs 0,24 per mm btw.
Spierinkjes t/m 20 woorden 5,00 incl.
btw. contant, op rekening 5,75 incl.
btw.
Hoofdredacteur - uitgever G. Heljboer.
is er
weinig
Dé raad van Tholen
maandagavond om het
parlementair,maar wat
onaantrekkelijk populair uit te
drukken, weer eens ingestonken. Moet
er dan meteen ook weer een
schuldvraag beantwoord worden? Voor
ons hoeft dat niet Het kan allemaal best
zonder enige opzet zijn gebeurd, maar
dat neemt niet weg dat het feit blijft
bestaan, dat bestuurders op een zeker
moment met de rug tegen de muur
moeten beslis en. In feite is het euvel
van dit alles terug te brengen tot de
zogenaamde koppel-subsidie. Geen
zaak alleen van de huidige, maar van
menige na-oorlogse regering.
Het kan ook allemaal onjuiste
voorlichting zijn geweest, maar feit is
dat raadsleden - zeker die raadsleden
die behoren tot de commissie openbare
werken - van oordeel waren dat het Rijk
via de verbetering van de
werkgelegenheid voor 95% zou
bijdragen in de kosten van de
reconstructie Ten Ankerweg. Ja maar,
is dan het voor de hand liggende
antwoord, het Rijk gaat toch maar niet
onbeperkt subsidiëren. Men kan er wel
straatstenen van goud willen leggen in
de overtuiging dat er 95% wordt
vergoed. Begrijpelijk is er dan een
maximum. Waar lag dat maximum bij
de Ten Ankerweg? Blijkbaar niemand
die dat wist. Of als iemand het heeft g
weten, de neuzen maaliet bloeden.
Vragen zijn, of voor de Ten Ankerweg
een plan is gemaakt tot verbetering
volgens de noodzaak of naar de
subisidiemogelijkheid. Daar kom je als
raadslid, zelfs als commissielid dan niet
zo maar een-twee-drie uit. Heeft het
Rijk via het regionaal c ördinatie
college voor openbare werken bij
voorbaat gezegd, dat r mr 95% van
maximaal 612.680 aat/ gulden zou
worden gesubsidieerd voor de Ten
Ankerweg? In dat geval zou de
commissie openbare werken daarvan
op de hoogte hebben moeten zijn. In dat
geval ook is een bedrag van 30.634
gulden beschikbaar stellen, zoals de
raad op voorstel van B. en W. 22 maart
deed, een lachertje. Op 22 maart was
bekend, e o schreven B. en W. i hun
jongste voorstel, dat de „toegekende
subsidie-percentage van 95 is beperkt
tot een maximaal uitvoeringsbedrag".
Maar daar blijft het dan bij. Over dat
maximum heelt niemand ooit een
woord gerept. In de notulen van 22
maart lezen we bijvoorbeeld hoe de
S.G.P.-woord voerder Aarnoudse
daarover o.a. opmerkt: „Het doet ons
dan ook goed nu in maart reeds dit stuk
voorons te hebben, waaruit blijkt dat
het werk voor 95% gesubsidieerd wordt
en voorgesteld wordt tot uitvoering te
besluiten".
De raad had dus ook duidelijk de
gedachte aan 95% subsidie van de
kosten, evenals in juni de commissie
openbare werken. Het enige punt is, dat
noch in maart noch in juni iemand (van
de raad) iets van de totale kosten afwist.
Dan blijkt er voor 1200 meter straat
verbetering bijna een miljoen gulden
nodig te zijn. (Met de beplanting erbij
wordt het miljoen overschreden).
Logisch dat een Rijksoverheid dan
subsidies beperkt. Logisch eveneens dat
een raad schrikt van het bedrag dat
moet worden bijgepast.
Nu kunnen we rustig voorbijgaan aan
de ook aanwezige mogelijkheid om met
Rijkssubsidie putten te lichten in de
Ten Ankerweg. Dat mag dan wel geen
reconstructie heten, maar het kost wel
minder dan een miljoen. Met het veel
meer plaatselijk, dan regionaal verkeer
zou het lichten van putten al een zekere,
zij het geen luxe, oplossing hebben
gebracht. Men mag er meer voor over
hebben omdat het ook weer geen zuiver
plaatselijke verbinding is, maar het
langzaam verkeer (fietsers,
bromfietsers) van en naar de richting
Poortvliet van deze verbinding gebruik
moet maken.
Dit alles neemt niet weg, dat menigeen
uit deze zaak weer een soort koppel
subsidie proeft, waaraan men al eerder
wrevel overhield. Een nationaal beleid
dat al jaren minstens vraagtekens
oproept. D eean moet en voetbalclub n
kantine en kleedgelegenheid bouwen
van een ton om 20% subsidie te kunnen
beuren, terwijl men had kunnen
volstaan met 60 mille. Dan krijgt een
bibliotheek een massa Rijksgelden, mits
de gemeente maar bereid is vijf gulden
per inwoner neer te tellen, wat grif
gebeurd terwijl men jaren tevoren op 50
cent knapte. Dan kan een zwembad
worden aangelegd van een miljoen,
want er komt 4 ton Rijkssubsidie, maar
de burger moet er (collectief dan wel te
verstaan) 6 ton voor opbrengen.
Zou het zo vreemd zijn geweest, als een
Thoolse raad maandagavond had
gezeg: beste Ten Ankerweg- bewoners
en fietsers, we gunnen jullie betere
accommodatie dan de huidige
verbinding kan bieden, maar we
stinken er toch niet in om bijna een
tegenvaller van bijna vier ton te slikken.
Men verkoopt de schotel Linzemoes
gewoonlijk voor het vergulde
geboorterecht. Zo ging het ook
maandagavond.
Veiligheid kost altijd geld, zei de
burgemeester maandagavond in de
Thoolse gemeenteraad ten aanzien van
de brandweer. Stavenisse krijgt een
nieuwe brandweerauto' de leden van de
korpsen Stavenisse en Sint-
Maartensdijk nieuwe uitrukuniformen.
De P.v.d.A.-fractie vroeg via
schriftelijke vragen om de invoering van
stil alarm, zodat de sirene het zwijgen
wordt opgelegd en nieuwsgierigen
nergens van weten. In mei 1974 werden
de kosten voor invoering van stil alarm
voor vier korpsen begroot op 75.000
gulden. „De enige nadelen van sitl
alarm zijn de hoge kosten en het risico,
dat door de zeer lage brandfrequentie
op Tholen de dagelijkse oplading van de
Gedeelde smart is ook niet altijd halve smart. Het was wel unaniem met pijn dat de
Thoolse gemeenteraad maandagavond collectief haar flat gaf aan het b. en w.
voorstel tot reconstructie van de Ten Ankerweg. Met die beslissing werd immers
ook een subsidie-tegenslag van bijna 4 ton heel moeilijk ingeslikt.
Vooral die raadsleden, die ook zitting hebben in de commissie openbare werken,
lag de gewijzigde situatie zwaar op de maag. Het CHU raadslid J. Versluijs
vertolkte het voor zijn collega's in concrete cijfers: in plaats van de verwachte 95%
subsidie is het maar 60 procent. In plaats van de eerste gevoteerde 30 mille moet de
gemeentekas er nog eens voor ruim 375.000 gulden aan geloven. Alleen de Ten
Ankerwegbewoners kunnen in de handen blijven wrijven, want het fraaie
reconstructieplan van hun straat zal zijn beslag krijgen. Een slecht land, waar het
niemand goed gaat-.
Alleen de raadsleden hielden er een theoretische buikpijn aan over toen de
voorzitter maandagavond omstreeks kwart over elf de eerste werkvergadering na
de vakantie weer naar het verleden sloeg.
agendapunt. Men zou het de discussie
van de teleurstelling kunnen noemen.
In het pre-advies van b. en w. stond, hoe
op 22 maart 1976 de raad een bedrag
beschikbaar had gesteld voor de Ten
Ankerweg reconstructie van
30.634,Toen werd er bij vermeld,
dat het door het Regionaal Coördinatie
College voor Openbare Werken
toegekende subsidiepercentage van 95
is beperkt tot een maximaal
uitvoeringsbedrag. Welk maximum dat
was, werd echter niet aangegeven en
daarover werd ook in de commissiever
gadering met geen woord gerept.
Inmiddels bleek echter, dat met het
plan, dat de commissie openbare
werken goedkeurde een bedrag is
gemoeid van 989.000,Bijna een
miljoen dus voor het reconstrueren van
1200 nieter straatverbinding. In dat
bedrag zijn dan de kosten van
beplanting niet eens begrepen. Dat
hoort er eigenlijk ook bij, om de Ten
Ankerweg inderdaad dat vriendelijker
gezicht te geven, waarvan sprake was
tijdens de commissiebehandeling. B. en
w. willen die beplanting dan ter zijner
tijd maar als afzonderlijk werk
uitvoeren in de hoop dat er ook daarop
nog wat rijkssubsidie zal overschieten.
Door die hoge kosten is het echter nu
zo, dat behalve de al in maart ge
reserveerde ruim 30,5 duizend gulden
nog eens een bedrag van 376.320,
op tafel moest komen. Het rijk
subsidieert namelijk geen 95% van
989.000,maar „slechts" 95% van
612.680,of in totaal 582.046,
Nu heeft men weliswaar van de
gemeente bij de wegoverdracht door de
provincie voor achterstallig onderhoud
een post gekregen van 67.550,
maar uit de gewone dienst moet toch
Die reconstructieplannen vergden
bovendien een haastige beslissing, want
de subsidietoezegging geldt maar voor
een maand. Daarom was het ook een bij
de agenda toegevoegd voorstel van b. en
w. De beslissing daarover kon niet
wachten tot de volgende vergadering:
nu of nooit. Tussen die twee contrasten
vertoonde de raad nog een moment
aarzeling. Men bezweek onder de druk
van het koppel-subsidie-systeem. Lezers
kunnen al eerder hebben gezien van een
voorgenomen reconstructie van de Ten
Ankerweg, toen dit plan werd
behandeld in de commissie openbare
werken (EB 17 juni). Het enige wat toen
niet aan de orde kwam, waren de
financiën. Er was namelijk wel ijlings
een plan aanbestedingsklaar gemaakt,
maar de kostenbegroting was nog niet
afgerond, toen de commissie het plan
besprak. Dat leek ook helemaal niet erg
Ie zijn, want het werk zou immers voor
95% worden gesubsidieerd vanwege de
aanvullende werkgelegenheid. De
commissie was zelfs wat gul en
suggereerde bijvoorbeeld het rijwielpad
nog wat verder door te trekken, dan er
op papier stond, toen
waarschuwde de directeur gemeente
werken. de heer P.A. Boot dat men wel
zo ongeveer aan de subsidietop zou
zitten. Niemand van de commissieleden
had er op dat moment nog erg in, dat
die top zoveel lager lag, dat het de
gemeente tenslotte nog meerdere
tonnen zou kosten. Anders zou het plan
wellicht op geheel andere wijze zijn
benaderd. Die indruk kreeg men
althans maandagavond uit de
behandeling van dit toegevoegde
accu's vergeten zal worden", schreven
B. en W. mei 1974 aa. d ra.
ad
Nu kan momenteel echter niet van een
lage brandfrequentie gesproken
worden. Na de flinke brand bij H.
Lindhout aan de Engelaarsdijk in
Poortvliet (woensdagmiddag), had de
Thoolse brandweer ,s avons een
dijkbrand aan de Gemaalweg.
Donderdag een bermbrand aan de
Oudelandsedijk in Stavenisse, ,s avonds
een bermbrand aan de Stoofweg Sint-
Annaland, zaterdagmiddag en -avond
bermbranden bij de Thoolse br g,
zaterdagmiddag bermbrand
Bierensstraat Sint-Annaland,
maandagmidag dijkbrand bij
Scherpenisse. Dit is de oogst van een
week, maar vanwege het de langdurige
droogte is het aa.tal brandmeldingen
dit seizoen buitengewoon groot. Nu zijn
er ook maar vier in plaats van zeven
korpsen, maar de korpsen zijn dit jaar
al zo'n twintig keer uitgerukt tegenover
voor de reorganisatie normaal 2 k 3
keer per jaar. Begrijpelijk is de
P.v.d.A.-fractie op dit grote aantal
afgegaan, maar om hieruit af te leiden
dat het de hoogste tijd is dat stil alarm
ingevoerd wordt, gaat te ver. Een
behoorlijk aantal brandmeldingen via
de sirene kan namelijk voorkomen
worden als het melden van berm- en
dijkbranden, waarbij geen direct
gevaar voor mens, dier en goed bestaat,
wat op een meer verantwoorde wijze
gebeurt. Het is totaal overbodig om de
sirene te laten gaan voor een
onbenullige bermbrand die door een
paar brandweerlieden binnen luttele
ogenblikken kan worden geblust.
Gelukkig hanteren de meeste
brandweerlieden op Tholen dit
principe, terwijl ook de politie er alles
aan doet om sirene-geloei voor berm- en
dijkbranden te voorkomen. Ands is het
z al dinsdagmiddag, waarbij gevaar er
voor een huis bij Scherpenisse bestond.
Dan wordt terecht 0011 gebeld. Bi
recente gevallen in Sint- Annaland
(Suzannaweg, Stoofweg, Bierensstraat)
is het gebruik van de sirene echter
onverantwoord. Gezien het aantal
nieuwsgierigen (per auto, fiets,
bromfiets) is de kans op
verkeersongelukken dan groter dan dat
er werkelijke brandschade kan
ontstaan. Nu heeft een brandweerauto
met zwaailicht en hoorn wel voorrang,
maar. men moet niet op z'n strepen
gaan staan wanneer dat totaal
overbodig is. Het lijkt ons, dat de
vragen van de P.v.d.A.-fractie bij een
kritischer brandmelding al een heel
eind beantwoord zijn. De gemeente
Tholen lijkt dan financieel geen veertje
te laten, 75.000 gulden is niet niks,
terwijl de kosten van de brandweer
vanwege het grote aantal branden
(meestal ook twee korpsen uitrukken)
behoorlijk zullen aantikken.
Misschien dat Oud-Vossemeer,
Poortvliet of Scherpenisse er een
brandweerauto aan zou overhouden.
nog een hoop geld worden bijgepast. B.
en w. besluiten het pre-advies dan ook
met: „Hoewel het nog beschikbaar te
stellen bedrag niet gering genoemd kan
worden, achten wij het, gelet op het
profiel en de onderhoudstoestand van
het onderhavige weggedeelte dringend
gewenst om met gebruikmaking van de
toegezegde subsidie tot uitvoering van
het onderhavige werk te besluiten".
Daar zat de raad dan. daar zaten vooral
de commissieleden openbare werken,
die zo hadden gejuicht over het plan,
daar zat ook wethouder L.J. Koopman
als voorzitter van die commissie die een
destijds zo gemakkelijk fiat kreeg van
de collega's-commissieleden.
CHU-er J. Versluijs vond de tegenvaller
toch wel zo groot, dat hij zich afvroeg of
men nu maar niet in gedeelten moet
herstellen. Wordt de 95% rijkssubsidie
per meter verstrekt of voor het gehele
werk.
De heer M. van Damme (VVD) vond
het op de warme zomermiddag
besproken prachtige plan in de
Commissie openbare werken nu als
koud ijs op de maag vallen. Ik heb zelfs
nog geprobeerd er wat meer van te
maken door het rijwielpad door te
trekken naar de Kruittoren, voegde het
VVD raadslid er zichtbaar teleurge
steld aan toe.
Het blijkt nu wel een groot hiaat te zijn
geweest, dat toen (tijdens de commissie
vergadering) de kosten niet bekend
waren.
Wethouder Koopman gaf grif toe, dat
het ook voor b. en w. een grote teleur
stelling is ^A-orden in financieel
opzicht. De^ teleurstelling
trouwens niet, want gedeputeerde
staten waarmee een overeenkomst was
gemaakt dat de provincie 219.000,
zou vergoeden voor achterstallig
enderhoud, vond dat nu het rijk 95% in
kosten bijdraagt, de provinciale
bijdrage ook wel met 51.000,te
kunnen verminderen. Een
onbegrijpelijke zaak voor wethouder
Koopman, want beide partijen hadden
immers akkoord over het bedrag en
dan ga je daar later toch niet van
afwijken omdat er uit andere hoofde
eventueel een meevaller komt. B. en w.
hebben dan ook aan het provinciaal
college geschreven daar moeilijk mee
akkoord te kunnen gaan en hopen op
een beter resultaat dan de provincie
Een deelnemer aan de Olympische
Spelen krijgt een dorp als Oud
Vossemeer maar 1 keer in zijn bestaan.
Dat was de reden voor een aantal ver
enigingsbesturen om de zwemster Lia
Duine, ongeacht het resultaat In
Toronto, een feestelijke thuiskomst te
bereiden. Zaterdagmiddag 28 augustus
om twee uur rijdt de Olympisch
kampioene in een open koets door Oud
Vossemeer.
Uit een kleine twintig Oud Vossemeerse
verenigingen is een comité gevormd,
bestaande uit pastoor A. Vermeulen,
P.C. de Wilde, M.C.A. Quist, L. van
Driel, en J.D. Vroege. Bij de
besprekingen bleek, dat drie
verenigingen plannen hadden voor
huldigingvan Lia Duine: de voet
balvereniging, de volleybalvereniging en
de middenstandsvereniging. Vandaar
dat alle aanwezigen geen enkele
bedenking tegen het programma
hadden en gelijk akkoord waren. De
verenigingen hebben gezamenlijk een
mooi bedrag op tafel gelegd waarvan
een cadeau gekocht wordt. Dit
geschenk wordt namens de bevolking
aan Lia Duine aangeboden, ter
herinnering aan haar deelname aan de
Olympische Spelen voor gehandicapten
1976 in het Canadese Toronto.
De eerst voor 21 augustus geplande
huldiging moest wegens een wedstrijd
van de Eendrachtrijders worden
verschoven naar zaterdag 28 augustus.
Onder begeleiding van de
muziekvereniging en ponyclub rijdt Lia
Duine in een open koets vanaf Onder de
Molen een drie kwartier door het dorp.
Daarna vindt in het Dorpshuis de
Vossenkuil de officiële huldiging plaats,
waarbij o.a. het woord zal worden
gevoerd door burgemeester J.E. van
Boeijen.
Het comité wilde Lia Duine alleen al
thans- voornemens is te doen.
De voorzitter gelooft dat de suggestie
van dhr. Versluijs om de reconstructie
nu in gedeelten uit te voeren geen zin
heeft. Het kan er alleen maar duurder
op worden.
Wethouder Koopman gaf toe, dat er in
commissie niet over bedragen is
gesproken. Het plan moest in ijltempo
klaar zijn en slechts was bekend dat er
95% van het rijk zou komen. Een
begroting is toen met spoed in Den
Bosch gedeponeerd.
De burgemeester wees er voorts op, hoe
er bij deze reconstructie ook een
aanzienlijk bedrag nodig is voor
wijziging nutsvoorzieningen (riolering,
waterleiding, licht). Dat gaat om zo'n
135.000,en daarop wordt nimmer
subsidie verstrekt in DACW verband.
We hebben nu de beplanting er uit
gehaald om de schade nog enigszins te
beperken. De raadsvoorzitter kon zich
de teleurstelling van de leden best
indenken, want het is inderdaad een
grote tegenvaller, maar zo kan het toch
ook niet blijven liggen en de subsidie is
tijdelijk beschikbaar, dus wordt het
kiezen en niet delen.
De heer Van Damme blijft het toch een
hele nare zaak vinden. De commissie
openbare werken toonde zich
enthousiast, men wist niet beter of er
kwam 95% van het rijk, maar nu twijfel
ik toch of ik mijn stem aan dit voorstel
kan geven, zei een sombere Van
Damme.
De heer J. de Bres (PVDA) zei geschokt
te zijn door de uitspraak van dhr. Van
Damme om met de gedachte in het
achterhoofd dat het toch maar 5% voor
de gemeente kostte een nog duurdere
uitvoering te willen maken. Zo spring je
toch niet om met overheidsgelden. Het
plan is toch serieus bekeken en het gaat
er om wat wel en niet moet en niet om
wat het Rijk bijdraagt. De centrale pot
is ook ons geld.
De heer Van Damme repliceert dat het
helemaal niet om het opmaken van een
pot ging, maar om de
(verkeers)noodzaak van een door
getrokken rijwielpad. Overigens maakt
het voor de gemeente inderdaad wel
verschil uit of 95% of niets wordt
bijgedragen. Dat speelt dan wel degelijk
een rol. Als we geweten hadden voor dit
bedrag te staan, zoals het voorstel er nu
ligt, was er in de commissievergadering
ongetwijfeld een geheel andere
benadering geweest, niet door mij
alleen, maar door iedereen. Ook
wethouder Koopman nam het op voor
de heer Van Damme en verzekerde dat
het plan zuiver als noodzaak was
bekeken en niet om er een luxe
uitvoering aan te geven. De voorzitter
gaf toe dat het college zich ook niet zo
prettig voelt met dit voorstel te moeten
komen, maar wat moeten we anders.
De heer J.D. de Korte (CHU): Is er nog
gepoogd het subsidiebedrag verhoogd
te krijgen? De voorzitter: dat is direct
gevraagd, maar geen uitslag.
De heer Versluijs: met de wetenschap
die we nu hebben, zullen we toch een
uitspraak moeten doen. Maakt het nog
uit het fietspad er uit te halen?
Wethouder Koopman: enkele
duizenden guldens, maar dan wordt het
er verkeerstechnisch zeker niet beter
op. De voorzitter: we zullen dit al of niet
moeten slikken, een andere weg is er
niet.
De heer Van Damme: het is moeilijk de
toegezegde subsidie te laten lopen, onze
fractie wil heel node akkoord gaan.
De heer Th. Aarnoudse (SGP): ondanks
tegenvallers doorgaan.
Hierna besloot de raad unaniem en zo
verzekerden allen, met pijn de
beslissing te nemen om de reconstructie
Ten Ankerweg zoals is voorgenomen
toch maar te laten doorgaan. Het
rijwielpad nu aan beide zijden van de
weg wordt een rijwielpad aan één kant,
niet langs huize Ten Anker. De
rijbaan;verharding van klinkers wordt
door asfalt vervangen.
De subsidie-lokker
Voor 1200 m Ten Ankerweg
bijna een miljoen
Tholen
wagen
gaat container proef
Raad Sint-Philipsland wil goed
gekeurd bestemmingsplan in
trekken
Thoolse woningstichting moet op
onderhoudswerk bezuinigen
Bevolking wordt
alarm zat
bermbrandjes-
Ds. Voortman vertrok uit Oud-
Vossemeer
Lia Duine wordt in haar geboor
teplaats gehuldigd.
Zaterdag
wielerronde
tweede Thoolse
TROOST NA VAKANTIE:
LEDIGGANG VERMOEIT
EERDER DAN ARBEID
Dit nummer bestaat uit 10
pagina's
De Thoolse autobusdiensten T.A.D.
zullen weinig merken van de
inkrimping van het openbaar vervoer in
de avonduren en in de weekeinden.
Opgeheven wordt er niets. Daar denken
wc helemaal niet aan. Dat zei ons
dinsdagmiddag een woordvoerder van
de rijksverkeersinspectie in
Middelburg.
Er zal weinig veranderen bij de T.A.D.,
maar het is nog niet precies bekend of
en zo ja, wat er vervalt. Gedacht wordt
aan het eventueel inkorten of
combineren van trajecten. De woord
voerder van de verkeersinspectie deelde
verder mee, dat 17 oktober de uiterste
datum is waarop de nieuwe dienst
regeling rond moet zijn. Er zijn
inmiddels al besprekingen geweest met
de Fa. C. v.d. Klundert uit Oud-
Vossemeer en Krijger Lijndiensten b.v.
uit Goes, die gezamenlijk de T.A.D.
lijnen verzorgen. De rijksverkeers
inspectie heeft een vinger in de pap,
aangezien het Rijk ook de T.A.D.
subsidieert.
De Minister van Verkeer en Waterstaat
heeft de streekvervoerbedrijven in mei
opdracht gegeven om voor 30 juni
gegevens aan de rijksverkeersinspectie
te verstrekken. Het ging om een opgave
van de bezettingscijfers, per traject
gedeelte, van die autobuslijnen die in de
avonduren en in de weekeinden op een
„Een unicum". Zo kwalificeerde
burgemeester G. van den Berg het
voorstel van de S.G.P.-fractie in de
gemeenteraad van Sint-Philipsland om
het bestemmingplan
zomerhuizenterrein de Krabbenkreek
n te trekken. Hij moest de
jurisprudentie en geschriften van prof.
Crince Le Roy uit Utrecht doornemen
om te kijken of zoiets al eens eerder
voorgekomen is in Nederland.
Het bestemmingsplan is op 29 oktober
1973 vastgesteld door de Fliplandse
raad met de 3 stemmen van de S.G.P.
tegen. Er is echter nog geen zomerhuis
in plan de Krabbenkreek, bij de
boerderij van dljr. M. van Dijke aan de
Zuiddijk, gebouwd omdat de Kroon nog
steeds bezwaarschriften in behandeling
heeft.
De S.G.P.-fractie, die woensdagavond
het voorstel ter tafel bracht (niet B. en
W.), wees erop dat direct na het bekend
worden van de plannen in 1971 al
bezwaren binnen het gemeentebestuur
i
AARDAPPELVEILINGEN
Sint-Annaland, 11 augustus 1976: Dor'é
98-99, bintje I 77-78, bintje II 66-75,
bintje apart 60-65, eerstelingen 81,
lekkerlander 87, gloria 80, alemaria 71,
eigenheimer I 90, eigenheimer II
opgehouden 8.50, eigenheimer apart
opgehouden 7.50, aanvoer 115 ton. Sint-
Maartensdijk, woensdag: Eigenheimer
80, eersteling 76, drielingen 26.19,
bintje I 76-71.90, bintje II 61-66, bintje
apart 60-61, bintje drielingen 25.30,
bintje kriel 20.40, aanvoer 1100 kisten.
en bij de plaatselijke bevolking rezen.
Tijdens de tervisie legging van het
ontwerpplan manifesteerden de
bezwaren zich in de vorm van een vijftal
bezwaarschriften aan de gemeenteraad.
In de raadsvergadering van 25
september 1973 is een discussie gevoerd
over een procedure bij het indienen van
bezwaren naar aanleiding van vragen
van de P.C.G.-fractie. Op 29 oktober
1973 is deze zaak uitvoerig bespoken in
de raad. Op 18 december 1973 kwam
plan de Krabbenkreek opnieuw in
discussie vanwege schriftelijke vragen
van twee S.G.P.-raadsleden.
Op grond van het karakter van de vele
rond het plan gevoerde discussies, kan
de Krabbenkreek aangemerkt worden
als een controversieel plan dat diverse
keren aanleiding is geweest tot
uitvoerige discussies en controverses
binnen het gemeentebestuur. Een en
ander heeft er toe geleid dat de
standpunten rond dit bestemmingsplan
met de daaraan verbonden bezwaren
zoals omvang, situering, indeling,
kosten in verband met bovenwijkse
voorzieningen, enz., bij alle inwoners
zeer ruime bekendheid konden krijgen.
Bij de democratische raadsverkiezingen
van juni 1974, sprak de plaatselijke
bevolking zich in meerderheid uit voor
kandidaten met de stellingname die dit
plan als niet geschikt voor deze
gemeente steeds hadden afgewezen.
(O.a. raadsvergadering van 22
november 1974).
De procedure rond het plan heeft reeds
geleid tot een extra belasting van het
gemeentelijk apparaat en geeft zorg bij
het voorbereiden van het
bestemmingsplan de Luijster. Dit
laatste plan dient te zijner tijd worden
vastgesteld in verband met onderwijs
voorzieningen, scholenbouw en
eventueel noodzakelijke woningwet
woningen.
Mede gezien het feit dat momenteel op
de gemeente Sint-Philipsland dwang
wordt uitgeoefend (dat is: met geweld
tot iets noodzaken) om de aanleg van
een jachthaven (die in samenhang met
plan de Krabbenkreek meermalen is
genoemd) mogelijk te maken, stellen wij
voor het besluit waarbij het plan de
Krabbenkreek werd vastgesteld in te
trekken, zodat de grond weer een
agrarische bestemming krijgt. Zowel
het jachthavenplan als plan de
Krabbenkreek zal de mogelijkheid van
personenverkeer en het geopend zijn
van café's e.d. speciaal op zondag sterk
doen toenemen. Zeker gezien de ligging
van de bestaande bebouwde kom tussen
beide objecten, aldus de S.G.P.-fractie
in de Fliplandse gemeenteraad.
De S.G.P. had in oktober 1973 drie en
nu vier raadsleden (de meerderheid),
zodat dit voorstel woensdagavond 11
augustus (gisteren) wel aangenomen zal
zijn, zij het ongetwijfeld na veel
discussie. Volgende week hopen wij u
daarvan verslag te doen.
De zomerhuizen in plan de
Krabbenkreek zouden gebouwd
worden door Kavero B.V. Het complex
zou groter worden dan in Stavenisse,
waar de 112 zomerbungalows aan de
Buurtweg reeds in gebruik zijn.
of meer trajectgedeelten een bezetting
te zien geven - per bus per rit - van
minder dan 10 reiziger. Aan de hand
hiervan dienen naar het deskundig
oordeel van de busondernemingen
verantwoord te achten voorstellen te
worden gedaan die een aanpassing
inhouden van de fequenties van de
actuele vraag.
In eerste aanleg dient hierbij de
maatstaf te worden gehafateerd dat de
huidige frequentie op een
trajectgedeelte slechts gehandhaafd kan
blijven indien zich tenminste 10
passagiers op dat traject gedeelte in dq<^
bus bevinden. Als de voorstellen
hiervan zouden afwijken, dient dat
gemotiveerd aan de rijksverkeers
inspectie kenbaar te worden gemaakt.
Om te bewerkstelligen dat, landelijk
gezien, een aan de vraag gekoppeld
evenwichtige vervoer4 voorziening
wordt behouden of verkregen, is op het
Ministerie een systeem in ontwikkeling.
Aan de hand hiervan kan - op basis van
uniforme criteria - het aantal in te
zetten bussen op meer objectieve wijze
worden beoordeeld en op grond
daarvan worden vastgesteld. Dit
systeem, waarover overleg met de
E.S.O. en de betrokken instanties
gaande is, zal zo spoedig mogelijk
worden ingevoerd. De uiteindelijke
effecten kunnen eerst in 1977 worden
verwacht. Op grond van suggesties van
streekvervoerbedrijven heeft de
minister vanaf 1 januari 1976 de
afschrijvingstermijn voor bussen
verlengd tot 12 1/2 jaar. Extra tussen
tijdse tariefverhogingen en
kostenverlagingen door middel van
efficiëncymaatregelen komen niet in
aanmerking. Mede daardoor zal het
volgens de minister onontkoombaar
zijn op zo kort mogelijke termijn te
komen tot aanpassingen van het voor-
zienings niveau aan de actuele vraagom
de tekorten op het openbaar vervoer te
beheersen.
De PVDA-fractie in de Thoolse
gemeenteraad heeft maandagavond
schriftelijke vragen gesteld over deze
problematiek.
„Het busvervoer is voor onze gemeente
van bijzondere betekenis. Wij hebben
vernomen, dat er ook sprake is van een
vermindering van de frequentie van de
TAD-diensten. Aangezien een
toenemende ongerustheid onder de
niet-auto-bezittende bevolking is
ontstaan dat de toch al beperkte
dienstregeling nog schaarsere vervoers
mogelijkheden zal gaan bieden, vraagt
de PVDA-fractie welke stappen b. en w.
inmiddels hebben ondernomen om
vermindering te voorkomen. Heeft er
overleg plaats gevonden met de
rijksverkeersinspectie en de
samenwerkende busondernemingen. Zo
ja, kan er dan een en ander worden
medegedeeld omtrent het resultaat. Is
bij het overleg ook gesproken over de
dienst in de avonduren waarbij de
laatste bus al om 21.00 uur uit Bergen
op Zoom vertrekt, aldus de schriftelijke
vragen van de PVDA-raadsleden J. de
Bres, M.A.J. van der Linden, P. van
Schetsen.
Het NVV-district Zeeland heeft
inmiddels een klemmend beroep op de
minister gedaan het streekvervoer in
onze provincie geen beperkingen op te
leggen die er toe leiden dat een aantal
woonkernen in de avonduren en de
weekeinden geheel of nagenoeg geheel
van openbaar vervoer verstoken blijven.