Reconstructie Ten Ankerweg Tholen kost bijna een miljoen Oud-Vossemeer huldigt Olympisch kampioen Lia Duine Tholen merkt weinig van inkrimping busvervoer Raad Flipland trekt plan zomerhuizen Krabbenkreek in DEZE WEEK Koppel-subsidie Stil alarm Teleurstellende rijkssubsidie dwingt tot pijnlijke raadsbes/issing Vier medailles VEILINGBERICHTEN JJ Donderdag 12 a 32e jaargang no. Bijna 1 miljoen voor 1200 meter Daar zit je dan Vervolg op pag. 5 Nuts-werk niet subsidiabel Niet zo prettig Minder dan 10 reizigers In oktober 1973 vastgesteld tegen wil SGP-fractie Controversieel plan Aantasting zondag Actuele vraag Vragen van raadsleden WVj Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint-Philipsland, waarin op genomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad. Eendrachtbode Postbus 5 - Sint Annaland Telefoon 01665-2752 Postgiro 12.44.07. Rabobank 30.30.05.556. Verschijnt elke donderdag. Abonnementsprys 11,- per halfjaar. Per post 13,50. Losse nummers 0,50. Sluitingsdatum advertenties dns dag middag 16.00 uur. Adver- tentieprijs 0,24 per mm btw. Spierinkjes t/m 20 woorden 5,00 incl. btw. contant, op rekening 5,75 incl. btw. Hoofdredacteur - uitgever G. Heljboer. is er weinig Dé raad van Tholen maandagavond om het parlementair,maar wat onaantrekkelijk populair uit te drukken, weer eens ingestonken. Moet er dan meteen ook weer een schuldvraag beantwoord worden? Voor ons hoeft dat niet Het kan allemaal best zonder enige opzet zijn gebeurd, maar dat neemt niet weg dat het feit blijft bestaan, dat bestuurders op een zeker moment met de rug tegen de muur moeten beslis en. In feite is het euvel van dit alles terug te brengen tot de zogenaamde koppel-subsidie. Geen zaak alleen van de huidige, maar van menige na-oorlogse regering. Het kan ook allemaal onjuiste voorlichting zijn geweest, maar feit is dat raadsleden - zeker die raadsleden die behoren tot de commissie openbare werken - van oordeel waren dat het Rijk via de verbetering van de werkgelegenheid voor 95% zou bijdragen in de kosten van de reconstructie Ten Ankerweg. Ja maar, is dan het voor de hand liggende antwoord, het Rijk gaat toch maar niet onbeperkt subsidiëren. Men kan er wel straatstenen van goud willen leggen in de overtuiging dat er 95% wordt vergoed. Begrijpelijk is er dan een maximum. Waar lag dat maximum bij de Ten Ankerweg? Blijkbaar niemand die dat wist. Of als iemand het heeft g weten, de neuzen maaliet bloeden. Vragen zijn, of voor de Ten Ankerweg een plan is gemaakt tot verbetering volgens de noodzaak of naar de subisidiemogelijkheid. Daar kom je als raadslid, zelfs als commissielid dan niet zo maar een-twee-drie uit. Heeft het Rijk via het regionaal c ördinatie college voor openbare werken bij voorbaat gezegd, dat r mr 95% van maximaal 612.680 aat/ gulden zou worden gesubsidieerd voor de Ten Ankerweg? In dat geval zou de commissie openbare werken daarvan op de hoogte hebben moeten zijn. In dat geval ook is een bedrag van 30.634 gulden beschikbaar stellen, zoals de raad op voorstel van B. en W. 22 maart deed, een lachertje. Op 22 maart was bekend, e o schreven B. en W. i hun jongste voorstel, dat de „toegekende subsidie-percentage van 95 is beperkt tot een maximaal uitvoeringsbedrag". Maar daar blijft het dan bij. Over dat maximum heelt niemand ooit een woord gerept. In de notulen van 22 maart lezen we bijvoorbeeld hoe de S.G.P.-woord voerder Aarnoudse daarover o.a. opmerkt: „Het doet ons dan ook goed nu in maart reeds dit stuk voorons te hebben, waaruit blijkt dat het werk voor 95% gesubsidieerd wordt en voorgesteld wordt tot uitvoering te besluiten". De raad had dus ook duidelijk de gedachte aan 95% subsidie van de kosten, evenals in juni de commissie openbare werken. Het enige punt is, dat noch in maart noch in juni iemand (van de raad) iets van de totale kosten afwist. Dan blijkt er voor 1200 meter straat verbetering bijna een miljoen gulden nodig te zijn. (Met de beplanting erbij wordt het miljoen overschreden). Logisch dat een Rijksoverheid dan subsidies beperkt. Logisch eveneens dat een raad schrikt van het bedrag dat moet worden bijgepast. Nu kunnen we rustig voorbijgaan aan de ook aanwezige mogelijkheid om met Rijkssubsidie putten te lichten in de Ten Ankerweg. Dat mag dan wel geen reconstructie heten, maar het kost wel minder dan een miljoen. Met het veel meer plaatselijk, dan regionaal verkeer zou het lichten van putten al een zekere, zij het geen luxe, oplossing hebben gebracht. Men mag er meer voor over hebben omdat het ook weer geen zuiver plaatselijke verbinding is, maar het langzaam verkeer (fietsers, bromfietsers) van en naar de richting Poortvliet van deze verbinding gebruik moet maken. Dit alles neemt niet weg, dat menigeen uit deze zaak weer een soort koppel subsidie proeft, waaraan men al eerder wrevel overhield. Een nationaal beleid dat al jaren minstens vraagtekens oproept. D eean moet en voetbalclub n kantine en kleedgelegenheid bouwen van een ton om 20% subsidie te kunnen beuren, terwijl men had kunnen volstaan met 60 mille. Dan krijgt een bibliotheek een massa Rijksgelden, mits de gemeente maar bereid is vijf gulden per inwoner neer te tellen, wat grif gebeurd terwijl men jaren tevoren op 50 cent knapte. Dan kan een zwembad worden aangelegd van een miljoen, want er komt 4 ton Rijkssubsidie, maar de burger moet er (collectief dan wel te verstaan) 6 ton voor opbrengen. Zou het zo vreemd zijn geweest, als een Thoolse raad maandagavond had gezeg: beste Ten Ankerweg- bewoners en fietsers, we gunnen jullie betere accommodatie dan de huidige verbinding kan bieden, maar we stinken er toch niet in om bijna een tegenvaller van bijna vier ton te slikken. Men verkoopt de schotel Linzemoes gewoonlijk voor het vergulde geboorterecht. Zo ging het ook maandagavond. Veiligheid kost altijd geld, zei de burgemeester maandagavond in de Thoolse gemeenteraad ten aanzien van de brandweer. Stavenisse krijgt een nieuwe brandweerauto' de leden van de korpsen Stavenisse en Sint- Maartensdijk nieuwe uitrukuniformen. De P.v.d.A.-fractie vroeg via schriftelijke vragen om de invoering van stil alarm, zodat de sirene het zwijgen wordt opgelegd en nieuwsgierigen nergens van weten. In mei 1974 werden de kosten voor invoering van stil alarm voor vier korpsen begroot op 75.000 gulden. „De enige nadelen van sitl alarm zijn de hoge kosten en het risico, dat door de zeer lage brandfrequentie op Tholen de dagelijkse oplading van de Gedeelde smart is ook niet altijd halve smart. Het was wel unaniem met pijn dat de Thoolse gemeenteraad maandagavond collectief haar flat gaf aan het b. en w. voorstel tot reconstructie van de Ten Ankerweg. Met die beslissing werd immers ook een subsidie-tegenslag van bijna 4 ton heel moeilijk ingeslikt. Vooral die raadsleden, die ook zitting hebben in de commissie openbare werken, lag de gewijzigde situatie zwaar op de maag. Het CHU raadslid J. Versluijs vertolkte het voor zijn collega's in concrete cijfers: in plaats van de verwachte 95% subsidie is het maar 60 procent. In plaats van de eerste gevoteerde 30 mille moet de gemeentekas er nog eens voor ruim 375.000 gulden aan geloven. Alleen de Ten Ankerwegbewoners kunnen in de handen blijven wrijven, want het fraaie reconstructieplan van hun straat zal zijn beslag krijgen. Een slecht land, waar het niemand goed gaat-. Alleen de raadsleden hielden er een theoretische buikpijn aan over toen de voorzitter maandagavond omstreeks kwart over elf de eerste werkvergadering na de vakantie weer naar het verleden sloeg. agendapunt. Men zou het de discussie van de teleurstelling kunnen noemen. In het pre-advies van b. en w. stond, hoe op 22 maart 1976 de raad een bedrag beschikbaar had gesteld voor de Ten Ankerweg reconstructie van 30.634,Toen werd er bij vermeld, dat het door het Regionaal Coördinatie College voor Openbare Werken toegekende subsidiepercentage van 95 is beperkt tot een maximaal uitvoeringsbedrag. Welk maximum dat was, werd echter niet aangegeven en daarover werd ook in de commissiever gadering met geen woord gerept. Inmiddels bleek echter, dat met het plan, dat de commissie openbare werken goedkeurde een bedrag is gemoeid van 989.000,Bijna een miljoen dus voor het reconstrueren van 1200 nieter straatverbinding. In dat bedrag zijn dan de kosten van beplanting niet eens begrepen. Dat hoort er eigenlijk ook bij, om de Ten Ankerweg inderdaad dat vriendelijker gezicht te geven, waarvan sprake was tijdens de commissiebehandeling. B. en w. willen die beplanting dan ter zijner tijd maar als afzonderlijk werk uitvoeren in de hoop dat er ook daarop nog wat rijkssubsidie zal overschieten. Door die hoge kosten is het echter nu zo, dat behalve de al in maart ge reserveerde ruim 30,5 duizend gulden nog eens een bedrag van 376.320, op tafel moest komen. Het rijk subsidieert namelijk geen 95% van 989.000,maar „slechts" 95% van 612.680,of in totaal 582.046, Nu heeft men weliswaar van de gemeente bij de wegoverdracht door de provincie voor achterstallig onderhoud een post gekregen van 67.550, maar uit de gewone dienst moet toch Die reconstructieplannen vergden bovendien een haastige beslissing, want de subsidietoezegging geldt maar voor een maand. Daarom was het ook een bij de agenda toegevoegd voorstel van b. en w. De beslissing daarover kon niet wachten tot de volgende vergadering: nu of nooit. Tussen die twee contrasten vertoonde de raad nog een moment aarzeling. Men bezweek onder de druk van het koppel-subsidie-systeem. Lezers kunnen al eerder hebben gezien van een voorgenomen reconstructie van de Ten Ankerweg, toen dit plan werd behandeld in de commissie openbare werken (EB 17 juni). Het enige wat toen niet aan de orde kwam, waren de financiën. Er was namelijk wel ijlings een plan aanbestedingsklaar gemaakt, maar de kostenbegroting was nog niet afgerond, toen de commissie het plan besprak. Dat leek ook helemaal niet erg Ie zijn, want het werk zou immers voor 95% worden gesubsidieerd vanwege de aanvullende werkgelegenheid. De commissie was zelfs wat gul en suggereerde bijvoorbeeld het rijwielpad nog wat verder door te trekken, dan er op papier stond, toen waarschuwde de directeur gemeente werken. de heer P.A. Boot dat men wel zo ongeveer aan de subsidietop zou zitten. Niemand van de commissieleden had er op dat moment nog erg in, dat die top zoveel lager lag, dat het de gemeente tenslotte nog meerdere tonnen zou kosten. Anders zou het plan wellicht op geheel andere wijze zijn benaderd. Die indruk kreeg men althans maandagavond uit de behandeling van dit toegevoegde accu's vergeten zal worden", schreven B. en W. mei 1974 aa. d ra. ad Nu kan momenteel echter niet van een lage brandfrequentie gesproken worden. Na de flinke brand bij H. Lindhout aan de Engelaarsdijk in Poortvliet (woensdagmiddag), had de Thoolse brandweer ,s avons een dijkbrand aan de Gemaalweg. Donderdag een bermbrand aan de Oudelandsedijk in Stavenisse, ,s avonds een bermbrand aan de Stoofweg Sint- Annaland, zaterdagmiddag en -avond bermbranden bij de Thoolse br g, zaterdagmiddag bermbrand Bierensstraat Sint-Annaland, maandagmidag dijkbrand bij Scherpenisse. Dit is de oogst van een week, maar vanwege het de langdurige droogte is het aa.tal brandmeldingen dit seizoen buitengewoon groot. Nu zijn er ook maar vier in plaats van zeven korpsen, maar de korpsen zijn dit jaar al zo'n twintig keer uitgerukt tegenover voor de reorganisatie normaal 2 k 3 keer per jaar. Begrijpelijk is de P.v.d.A.-fractie op dit grote aantal afgegaan, maar om hieruit af te leiden dat het de hoogste tijd is dat stil alarm ingevoerd wordt, gaat te ver. Een behoorlijk aantal brandmeldingen via de sirene kan namelijk voorkomen worden als het melden van berm- en dijkbranden, waarbij geen direct gevaar voor mens, dier en goed bestaat, wat op een meer verantwoorde wijze gebeurt. Het is totaal overbodig om de sirene te laten gaan voor een onbenullige bermbrand die door een paar brandweerlieden binnen luttele ogenblikken kan worden geblust. Gelukkig hanteren de meeste brandweerlieden op Tholen dit principe, terwijl ook de politie er alles aan doet om sirene-geloei voor berm- en dijkbranden te voorkomen. Ands is het z al dinsdagmiddag, waarbij gevaar er voor een huis bij Scherpenisse bestond. Dan wordt terecht 0011 gebeld. Bi recente gevallen in Sint- Annaland (Suzannaweg, Stoofweg, Bierensstraat) is het gebruik van de sirene echter onverantwoord. Gezien het aantal nieuwsgierigen (per auto, fiets, bromfiets) is de kans op verkeersongelukken dan groter dan dat er werkelijke brandschade kan ontstaan. Nu heeft een brandweerauto met zwaailicht en hoorn wel voorrang, maar. men moet niet op z'n strepen gaan staan wanneer dat totaal overbodig is. Het lijkt ons, dat de vragen van de P.v.d.A.-fractie bij een kritischer brandmelding al een heel eind beantwoord zijn. De gemeente Tholen lijkt dan financieel geen veertje te laten, 75.000 gulden is niet niks, terwijl de kosten van de brandweer vanwege het grote aantal branden (meestal ook twee korpsen uitrukken) behoorlijk zullen aantikken. Misschien dat Oud-Vossemeer, Poortvliet of Scherpenisse er een brandweerauto aan zou overhouden. nog een hoop geld worden bijgepast. B. en w. besluiten het pre-advies dan ook met: „Hoewel het nog beschikbaar te stellen bedrag niet gering genoemd kan worden, achten wij het, gelet op het profiel en de onderhoudstoestand van het onderhavige weggedeelte dringend gewenst om met gebruikmaking van de toegezegde subsidie tot uitvoering van het onderhavige werk te besluiten". Daar zat de raad dan. daar zaten vooral de commissieleden openbare werken, die zo hadden gejuicht over het plan, daar zat ook wethouder L.J. Koopman als voorzitter van die commissie die een destijds zo gemakkelijk fiat kreeg van de collega's-commissieleden. CHU-er J. Versluijs vond de tegenvaller toch wel zo groot, dat hij zich afvroeg of men nu maar niet in gedeelten moet herstellen. Wordt de 95% rijkssubsidie per meter verstrekt of voor het gehele werk. De heer M. van Damme (VVD) vond het op de warme zomermiddag besproken prachtige plan in de Commissie openbare werken nu als koud ijs op de maag vallen. Ik heb zelfs nog geprobeerd er wat meer van te maken door het rijwielpad door te trekken naar de Kruittoren, voegde het VVD raadslid er zichtbaar teleurge steld aan toe. Het blijkt nu wel een groot hiaat te zijn geweest, dat toen (tijdens de commissie vergadering) de kosten niet bekend waren. Wethouder Koopman gaf grif toe, dat het ook voor b. en w. een grote teleur stelling is ^A-orden in financieel opzicht. De^ teleurstelling trouwens niet, want gedeputeerde staten waarmee een overeenkomst was gemaakt dat de provincie 219.000, zou vergoeden voor achterstallig enderhoud, vond dat nu het rijk 95% in kosten bijdraagt, de provinciale bijdrage ook wel met 51.000,te kunnen verminderen. Een onbegrijpelijke zaak voor wethouder Koopman, want beide partijen hadden immers akkoord over het bedrag en dan ga je daar later toch niet van afwijken omdat er uit andere hoofde eventueel een meevaller komt. B. en w. hebben dan ook aan het provinciaal college geschreven daar moeilijk mee akkoord te kunnen gaan en hopen op een beter resultaat dan de provincie Een deelnemer aan de Olympische Spelen krijgt een dorp als Oud Vossemeer maar 1 keer in zijn bestaan. Dat was de reden voor een aantal ver enigingsbesturen om de zwemster Lia Duine, ongeacht het resultaat In Toronto, een feestelijke thuiskomst te bereiden. Zaterdagmiddag 28 augustus om twee uur rijdt de Olympisch kampioene in een open koets door Oud Vossemeer. Uit een kleine twintig Oud Vossemeerse verenigingen is een comité gevormd, bestaande uit pastoor A. Vermeulen, P.C. de Wilde, M.C.A. Quist, L. van Driel, en J.D. Vroege. Bij de besprekingen bleek, dat drie verenigingen plannen hadden voor huldigingvan Lia Duine: de voet balvereniging, de volleybalvereniging en de middenstandsvereniging. Vandaar dat alle aanwezigen geen enkele bedenking tegen het programma hadden en gelijk akkoord waren. De verenigingen hebben gezamenlijk een mooi bedrag op tafel gelegd waarvan een cadeau gekocht wordt. Dit geschenk wordt namens de bevolking aan Lia Duine aangeboden, ter herinnering aan haar deelname aan de Olympische Spelen voor gehandicapten 1976 in het Canadese Toronto. De eerst voor 21 augustus geplande huldiging moest wegens een wedstrijd van de Eendrachtrijders worden verschoven naar zaterdag 28 augustus. Onder begeleiding van de muziekvereniging en ponyclub rijdt Lia Duine in een open koets vanaf Onder de Molen een drie kwartier door het dorp. Daarna vindt in het Dorpshuis de Vossenkuil de officiële huldiging plaats, waarbij o.a. het woord zal worden gevoerd door burgemeester J.E. van Boeijen. Het comité wilde Lia Duine alleen al thans- voornemens is te doen. De voorzitter gelooft dat de suggestie van dhr. Versluijs om de reconstructie nu in gedeelten uit te voeren geen zin heeft. Het kan er alleen maar duurder op worden. Wethouder Koopman gaf toe, dat er in commissie niet over bedragen is gesproken. Het plan moest in ijltempo klaar zijn en slechts was bekend dat er 95% van het rijk zou komen. Een begroting is toen met spoed in Den Bosch gedeponeerd. De burgemeester wees er voorts op, hoe er bij deze reconstructie ook een aanzienlijk bedrag nodig is voor wijziging nutsvoorzieningen (riolering, waterleiding, licht). Dat gaat om zo'n 135.000,en daarop wordt nimmer subsidie verstrekt in DACW verband. We hebben nu de beplanting er uit gehaald om de schade nog enigszins te beperken. De raadsvoorzitter kon zich de teleurstelling van de leden best indenken, want het is inderdaad een grote tegenvaller, maar zo kan het toch ook niet blijven liggen en de subsidie is tijdelijk beschikbaar, dus wordt het kiezen en niet delen. De heer Van Damme blijft het toch een hele nare zaak vinden. De commissie openbare werken toonde zich enthousiast, men wist niet beter of er kwam 95% van het rijk, maar nu twijfel ik toch of ik mijn stem aan dit voorstel kan geven, zei een sombere Van Damme. De heer J. de Bres (PVDA) zei geschokt te zijn door de uitspraak van dhr. Van Damme om met de gedachte in het achterhoofd dat het toch maar 5% voor de gemeente kostte een nog duurdere uitvoering te willen maken. Zo spring je toch niet om met overheidsgelden. Het plan is toch serieus bekeken en het gaat er om wat wel en niet moet en niet om wat het Rijk bijdraagt. De centrale pot is ook ons geld. De heer Van Damme repliceert dat het helemaal niet om het opmaken van een pot ging, maar om de (verkeers)noodzaak van een door getrokken rijwielpad. Overigens maakt het voor de gemeente inderdaad wel verschil uit of 95% of niets wordt bijgedragen. Dat speelt dan wel degelijk een rol. Als we geweten hadden voor dit bedrag te staan, zoals het voorstel er nu ligt, was er in de commissievergadering ongetwijfeld een geheel andere benadering geweest, niet door mij alleen, maar door iedereen. Ook wethouder Koopman nam het op voor de heer Van Damme en verzekerde dat het plan zuiver als noodzaak was bekeken en niet om er een luxe uitvoering aan te geven. De voorzitter gaf toe dat het college zich ook niet zo prettig voelt met dit voorstel te moeten komen, maar wat moeten we anders. De heer J.D. de Korte (CHU): Is er nog gepoogd het subsidiebedrag verhoogd te krijgen? De voorzitter: dat is direct gevraagd, maar geen uitslag. De heer Versluijs: met de wetenschap die we nu hebben, zullen we toch een uitspraak moeten doen. Maakt het nog uit het fietspad er uit te halen? Wethouder Koopman: enkele duizenden guldens, maar dan wordt het er verkeerstechnisch zeker niet beter op. De voorzitter: we zullen dit al of niet moeten slikken, een andere weg is er niet. De heer Van Damme: het is moeilijk de toegezegde subsidie te laten lopen, onze fractie wil heel node akkoord gaan. De heer Th. Aarnoudse (SGP): ondanks tegenvallers doorgaan. Hierna besloot de raad unaniem en zo verzekerden allen, met pijn de beslissing te nemen om de reconstructie Ten Ankerweg zoals is voorgenomen toch maar te laten doorgaan. Het rijwielpad nu aan beide zijden van de weg wordt een rijwielpad aan één kant, niet langs huize Ten Anker. De rijbaan;verharding van klinkers wordt door asfalt vervangen. De subsidie-lokker Voor 1200 m Ten Ankerweg bijna een miljoen Tholen wagen gaat container proef Raad Sint-Philipsland wil goed gekeurd bestemmingsplan in trekken Thoolse woningstichting moet op onderhoudswerk bezuinigen Bevolking wordt alarm zat bermbrandjes- Ds. Voortman vertrok uit Oud- Vossemeer Lia Duine wordt in haar geboor teplaats gehuldigd. Zaterdag wielerronde tweede Thoolse TROOST NA VAKANTIE: LEDIGGANG VERMOEIT EERDER DAN ARBEID Dit nummer bestaat uit 10 pagina's De Thoolse autobusdiensten T.A.D. zullen weinig merken van de inkrimping van het openbaar vervoer in de avonduren en in de weekeinden. Opgeheven wordt er niets. Daar denken wc helemaal niet aan. Dat zei ons dinsdagmiddag een woordvoerder van de rijksverkeersinspectie in Middelburg. Er zal weinig veranderen bij de T.A.D., maar het is nog niet precies bekend of en zo ja, wat er vervalt. Gedacht wordt aan het eventueel inkorten of combineren van trajecten. De woord voerder van de verkeersinspectie deelde verder mee, dat 17 oktober de uiterste datum is waarop de nieuwe dienst regeling rond moet zijn. Er zijn inmiddels al besprekingen geweest met de Fa. C. v.d. Klundert uit Oud- Vossemeer en Krijger Lijndiensten b.v. uit Goes, die gezamenlijk de T.A.D. lijnen verzorgen. De rijksverkeers inspectie heeft een vinger in de pap, aangezien het Rijk ook de T.A.D. subsidieert. De Minister van Verkeer en Waterstaat heeft de streekvervoerbedrijven in mei opdracht gegeven om voor 30 juni gegevens aan de rijksverkeersinspectie te verstrekken. Het ging om een opgave van de bezettingscijfers, per traject gedeelte, van die autobuslijnen die in de avonduren en in de weekeinden op een „Een unicum". Zo kwalificeerde burgemeester G. van den Berg het voorstel van de S.G.P.-fractie in de gemeenteraad van Sint-Philipsland om het bestemmingplan zomerhuizenterrein de Krabbenkreek n te trekken. Hij moest de jurisprudentie en geschriften van prof. Crince Le Roy uit Utrecht doornemen om te kijken of zoiets al eens eerder voorgekomen is in Nederland. Het bestemmingsplan is op 29 oktober 1973 vastgesteld door de Fliplandse raad met de 3 stemmen van de S.G.P. tegen. Er is echter nog geen zomerhuis in plan de Krabbenkreek, bij de boerderij van dljr. M. van Dijke aan de Zuiddijk, gebouwd omdat de Kroon nog steeds bezwaarschriften in behandeling heeft. De S.G.P.-fractie, die woensdagavond het voorstel ter tafel bracht (niet B. en W.), wees erop dat direct na het bekend worden van de plannen in 1971 al bezwaren binnen het gemeentebestuur i AARDAPPELVEILINGEN Sint-Annaland, 11 augustus 1976: Dor'é 98-99, bintje I 77-78, bintje II 66-75, bintje apart 60-65, eerstelingen 81, lekkerlander 87, gloria 80, alemaria 71, eigenheimer I 90, eigenheimer II opgehouden 8.50, eigenheimer apart opgehouden 7.50, aanvoer 115 ton. Sint- Maartensdijk, woensdag: Eigenheimer 80, eersteling 76, drielingen 26.19, bintje I 76-71.90, bintje II 61-66, bintje apart 60-61, bintje drielingen 25.30, bintje kriel 20.40, aanvoer 1100 kisten. en bij de plaatselijke bevolking rezen. Tijdens de tervisie legging van het ontwerpplan manifesteerden de bezwaren zich in de vorm van een vijftal bezwaarschriften aan de gemeenteraad. In de raadsvergadering van 25 september 1973 is een discussie gevoerd over een procedure bij het indienen van bezwaren naar aanleiding van vragen van de P.C.G.-fractie. Op 29 oktober 1973 is deze zaak uitvoerig bespoken in de raad. Op 18 december 1973 kwam plan de Krabbenkreek opnieuw in discussie vanwege schriftelijke vragen van twee S.G.P.-raadsleden. Op grond van het karakter van de vele rond het plan gevoerde discussies, kan de Krabbenkreek aangemerkt worden als een controversieel plan dat diverse keren aanleiding is geweest tot uitvoerige discussies en controverses binnen het gemeentebestuur. Een en ander heeft er toe geleid dat de standpunten rond dit bestemmingsplan met de daaraan verbonden bezwaren zoals omvang, situering, indeling, kosten in verband met bovenwijkse voorzieningen, enz., bij alle inwoners zeer ruime bekendheid konden krijgen. Bij de democratische raadsverkiezingen van juni 1974, sprak de plaatselijke bevolking zich in meerderheid uit voor kandidaten met de stellingname die dit plan als niet geschikt voor deze gemeente steeds hadden afgewezen. (O.a. raadsvergadering van 22 november 1974). De procedure rond het plan heeft reeds geleid tot een extra belasting van het gemeentelijk apparaat en geeft zorg bij het voorbereiden van het bestemmingsplan de Luijster. Dit laatste plan dient te zijner tijd worden vastgesteld in verband met onderwijs voorzieningen, scholenbouw en eventueel noodzakelijke woningwet woningen. Mede gezien het feit dat momenteel op de gemeente Sint-Philipsland dwang wordt uitgeoefend (dat is: met geweld tot iets noodzaken) om de aanleg van een jachthaven (die in samenhang met plan de Krabbenkreek meermalen is genoemd) mogelijk te maken, stellen wij voor het besluit waarbij het plan de Krabbenkreek werd vastgesteld in te trekken, zodat de grond weer een agrarische bestemming krijgt. Zowel het jachthavenplan als plan de Krabbenkreek zal de mogelijkheid van personenverkeer en het geopend zijn van café's e.d. speciaal op zondag sterk doen toenemen. Zeker gezien de ligging van de bestaande bebouwde kom tussen beide objecten, aldus de S.G.P.-fractie in de Fliplandse gemeenteraad. De S.G.P. had in oktober 1973 drie en nu vier raadsleden (de meerderheid), zodat dit voorstel woensdagavond 11 augustus (gisteren) wel aangenomen zal zijn, zij het ongetwijfeld na veel discussie. Volgende week hopen wij u daarvan verslag te doen. De zomerhuizen in plan de Krabbenkreek zouden gebouwd worden door Kavero B.V. Het complex zou groter worden dan in Stavenisse, waar de 112 zomerbungalows aan de Buurtweg reeds in gebruik zijn. of meer trajectgedeelten een bezetting te zien geven - per bus per rit - van minder dan 10 reiziger. Aan de hand hiervan dienen naar het deskundig oordeel van de busondernemingen verantwoord te achten voorstellen te worden gedaan die een aanpassing inhouden van de fequenties van de actuele vraag. In eerste aanleg dient hierbij de maatstaf te worden gehafateerd dat de huidige frequentie op een trajectgedeelte slechts gehandhaafd kan blijven indien zich tenminste 10 passagiers op dat traject gedeelte in dq<^ bus bevinden. Als de voorstellen hiervan zouden afwijken, dient dat gemotiveerd aan de rijksverkeers inspectie kenbaar te worden gemaakt. Om te bewerkstelligen dat, landelijk gezien, een aan de vraag gekoppeld evenwichtige vervoer4 voorziening wordt behouden of verkregen, is op het Ministerie een systeem in ontwikkeling. Aan de hand hiervan kan - op basis van uniforme criteria - het aantal in te zetten bussen op meer objectieve wijze worden beoordeeld en op grond daarvan worden vastgesteld. Dit systeem, waarover overleg met de E.S.O. en de betrokken instanties gaande is, zal zo spoedig mogelijk worden ingevoerd. De uiteindelijke effecten kunnen eerst in 1977 worden verwacht. Op grond van suggesties van streekvervoerbedrijven heeft de minister vanaf 1 januari 1976 de afschrijvingstermijn voor bussen verlengd tot 12 1/2 jaar. Extra tussen tijdse tariefverhogingen en kostenverlagingen door middel van efficiëncymaatregelen komen niet in aanmerking. Mede daardoor zal het volgens de minister onontkoombaar zijn op zo kort mogelijke termijn te komen tot aanpassingen van het voor- zienings niveau aan de actuele vraagom de tekorten op het openbaar vervoer te beheersen. De PVDA-fractie in de Thoolse gemeenteraad heeft maandagavond schriftelijke vragen gesteld over deze problematiek. „Het busvervoer is voor onze gemeente van bijzondere betekenis. Wij hebben vernomen, dat er ook sprake is van een vermindering van de frequentie van de TAD-diensten. Aangezien een toenemende ongerustheid onder de niet-auto-bezittende bevolking is ontstaan dat de toch al beperkte dienstregeling nog schaarsere vervoers mogelijkheden zal gaan bieden, vraagt de PVDA-fractie welke stappen b. en w. inmiddels hebben ondernomen om vermindering te voorkomen. Heeft er overleg plaats gevonden met de rijksverkeersinspectie en de samenwerkende busondernemingen. Zo ja, kan er dan een en ander worden medegedeeld omtrent het resultaat. Is bij het overleg ook gesproken over de dienst in de avonduren waarbij de laatste bus al om 21.00 uur uit Bergen op Zoom vertrekt, aldus de schriftelijke vragen van de PVDA-raadsleden J. de Bres, M.A.J. van der Linden, P. van Schetsen. Het NVV-district Zeeland heeft inmiddels een klemmend beroep op de minister gedaan het streekvervoer in onze provincie geen beperkingen op te leggen die er toe leiden dat een aantal woonkernen in de avonduren en de weekeinden geheel of nagenoeg geheel van openbaar vervoer verstoken blijven.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1976 | | pagina 1