Duizend gld startsubsidie voor werkgroep werklozen
Mercury,
Prikklokken komen er zonder raadsenthousiasme
GEEFLEEF
de betrouwbare
Raad tilde zwaar aan gemeentelijke vertegenwoordigers in commissie bedrijfsleven
Dienstverlening gemeentesecretarie vermindert door variabele werktijden
Help in dit jaar met hoofd en hart
Vrijdag bespreking
verstedelijkingsnota in
gemeentehuis Tholen
Inzamelingsactie
medicijnen en
bestrijdingsmiddelen
bevredigend
Donderdag 25 maart 1976
EENDRACHTBODE
Positief
Commissie
bedrijfsleven
Vertegenwoordigers
raad
Voorzitter niet juist
Zwembadtarieven
Huurachterstand
modehuis
Huurverhoging
Ziekenhuisbus
Woningbouw kleine
kernen
Aangepaste woningen
Jammer voor speeltuin
Sint-Maartensdijk
Zwembaden
goedkoper
Rampenregeling
Schelde-Rijn
Geen prikklok
Personeelsregister
Vaste geldlening
2Vz miljoen
(Nederlandse Hartweek 29 maart - 4 april 1976
De Thoolse gemeenteraad heeft
maandagavond met algemene stemmen
besloten de werkgroep werklozen een
startsubsidie van duizend gulden te
geven. Wethouder CJ. Moerland
deelde mee dat dit geld nodig ls voor het
geven van cursussen, lezingen, voor
lichting, het uitwisselen van ervaringen,
het opzetten van een vacaturemolen en
omscholing. De werkgroep wordt
begeleid door dhr. v.d. Sande en mevr.
De Hoed van de afdeling +ociale 3aken
en door het Welztynsorgaan. Er z|jn
twee bijeenkomsten gehouden waar
respectievelijk v|jf en acht werklozen
aanwezig waren.
SGP-fractievoorzitter Th. Aarnoudse
noemde werkloos zijn een erge zaak.
„Ook in onze gemeente hebben wij
ermee te maken. Wij zijn het echter niet
eens met de stelregel dat een werkloze
alleen dan maar werk behoeft te
accepteren als het aangebodene
overeenkomt met zijn vorige baan.
Zeker, uitersten moet men vermijden.
Men kan bijvoorbeeld een grondwerker
niet op een kantoor plaatsen. Ook
andersom niet. Vooral voor wat oudere
mensen is het vaak moeilijk om weer
opnieuw aan de slag te komen. Daar
hebben wij volkomen begrip voor. Voor
jongeren gaat het vaak nog wat
gemakkelijker, al is het dan niet altijd
precies in hetzelfde vak. Maar met wat
goede wil is dat verschil van werkzaam
heden vaak wel op te lossen. Het is
geenszins onze bedoeling, alles over een
kam te scheren. Het gaat ons er enkel
om, dat niet alle werklozen geen werk
kunnen vinden, zij het dan niet precies
in hun vak, maar wel ander passend
werk. Wij gaan accoord met de start
subsidie van duizend gulden, maar
zulle+ activiteiten kritisch volgenn de
aldus dhr. Aarnoudse.
PvdA-fractievoorzitter P. van Schetsen
zei bijzonder gelukkig te zijn dat deze
werklozen positief trachten wat aan hun
situatie te doen. Vaak komen werklozen
in het nieuws wanneer ze geen passende
arbeid willen verrichten. De start
subsidie voor de werkgroep steunen we,
maar we-willen wel van de resultaten op
de hoogte gesteld worden, aldus dhr.
Van Schetsen.
Ook VVD-fractievoorzitter M. van
Damme waardeerde deze zaak positief,
al vond hij dat de raad wel moet weten
wat ze subsidieert. De werklozen
hebben recht op begeleiding. We willen
stelling nemen tegen de hetze tegen
werklozen, dat is een kwalijke zaak,
verschrikkelijk. Daar moeten we voor
oppassen, al moeten we eerlijk zeggen
dat er altijd mensen zijn die liever niet
werken, aldus dhr. Van Damme.
Namens de confessionele vier wilde
mevr. J.M. Deurloo-van Broekhoven
(KVP) de werkgroep het volle
vertrouwen geven door ze ook zelf over
de besteding van de duizend gulden te
laten beslissen. Het is moeilijk om je in
te leven in hun situatie als je zelf een
hele week werkt, zei mevr. Deurloo. Zij
wees nog op de mogelijkheden van de
Stichting Huishoudelijke Voorlichting
ten Plattelande om cursussen voor
werklozen en hun vrouwen te geven.
Burgemeester J.E. van Boeijen vond de
werkloosheid een heel aparte
problematiek waar wat aan gedaan
moet worden.
De benoeming van de leden commissie
Bedrijfsleven had nogal wat voeten in de
aarde voor wat betreft de gemeentelijke
vertegenwoordigers. De raad tilde er
blijkbaar zo zwaar aan dat de
burgemeester opmerkte dat de raad
niet de indruk moest hebben dat ze een
bedrijfsparlement aan het kiezen
waren.
De vorige week gepubliceerde
kandidaten van de landbouw-,
middenstands- en werknemers
organisaties en de aanbevelingen van de
recreatiebedrijven en het Overleg
Orgaan Industrie werden alle over
genomen. Het C.N.V. had ook nog een
vertegenwoordiger en een plaats
vervanger naar voren geschoven: de
heren J. Uijl en G. Heijboer, beiden uit
Poortvliet.
De raad moest twee leden en twee
Zoek ruimte en rust
op het wijde water.
Een Mercury buitenboordmotor
brengt U er rap. Zonder mankeren!
Want Mercury is veilig en betrouw
baar. Maak Uw keus bij de erkende
Mercury Dealer. Die zit dichtbij.
Van 4 tot 175 pk.
T<onhuisst lenj
advertentie IM
plaatsvervangers leveren. Dhr. Van
Schetsen zei dat de raad unaniem
achter de kandidatuur van W.C. van
Kempen (ARP) stond en daar zelf ook
geen moeite mee te hebben. Voor de
tweede plaats hebben echter zowel SGP
als PvdA belangstelling. Is het juist dat
er vooroverleg is geweest? Zo ja, dan
vind ik het jammer dat niet alle fracties
daarbij betrokken zijn. Dhr.
Aarnoudse betreurde het dat niet alle
fracties benaderd zijn. De SGP was dat
wel. Ook VVD-woordvoerder Van
Damme vond het jammer dat zijn
fractie niet geraadpleegd was. Hij
noemde het een goede zaak dat Van
Kempen voorgedragen wordt omdat de
ZLM reeds twee leden in de commissie
heeft en raadslid Van Kempen ook
CBTB-lid is.
Dhr. M.A.J. van der Linde (PvdA) en
wethouder LJ. Koopman vonden dat
een vreemde zaak. Als de CBTB geen
behoefte heeft aan een rechtstreekse
vertegenwoordiger in de commissie,
dan moet men daarvoor Van Kempen
niet rekenen. We kiezen af
gevaardigden van de gemeenteraad en
als Van Kempen gekozen wordt, zit hij
namens het gemeentebestuur.
CHU-fractievoorzitter J. Versluijs
bracht naar voren dat er over de tweede
kandidaat geen overleg was geweest.
Bovendien was hem niet bekend dat er
bij de PvdA belangstelling was voor een
zetel in de commissie Bedrijfsleven.
Dhr. Van Schetsen herinnerde eraan
dat hij bij het vooroverleg had gezegd
dat hij de kandidatuur eerst in de
fractie wilde bespreken. Hij wierp de
vraag op of dhr. Versluijs bij het
benaderen van de SGP niet van de
gedachte is uitgegaan: voor wat hoort
wat. In elk geval stelde de PvdA-ffactie
voorzitter nu dhr. J. de Bres kandidaat.
Dhr. J.C. Bevelander droeg namens de
SGP-fractie dhr. Aarnoudse voor.
De uitslag van de stemming toonde de
weerslag van de discussie. Er waren
totaal 15 stemmen te halen aangezien
wethouder A.J. Scherpenisse op bezoek
is bij zijn broer in Australië en raadslid
M.P. van Dijke vorige week een zoon
kreeg. Voor de eerste zetel haalde Van
Kempen 11 stemmen, terwijl er 4
blanco waren. Voor de tweede zetel
kreeg Aarnoudse 12 stemmen en De
Bres 3.
De plaatsvervangers leverden minder
problemen op daar de SGP al voor de
stemming de kandidatuur Van
Schetsen en J.L. van Gorsel (VVD)
steunde. Zij kregen respectievelijk 15 en
14 stemmen, De Bres 1.
Van de vertegenwoordigers uit het
bedrijfsleven kregen alle kandidaten 15
stemmen behalve. ZLM-vertegen-
woordigeO M.C.J. Kosten, die vanwege
een blanco stem 14 stemmen had.
De burgemeester deelde mee dat b. en
w. besloten hebben wethouder A.J.
Scherpenisse als voorzitter van de
commissie Bedrijfsleven aan te wijzen
met de burgemeester als plaats
vervanger.
Raadslid De Bres vond dit geen juiste
portefeuilleverdeling. Hij vond dat het
net andersom moest zijn. De
burgemeester heeft immers de
portefeuille economische zaken, wat
zeer belangrijk is, en wethouder
Scherpenisse middenstandszaken, dat
is een onderdeel van het geheel. Hoe is
die beslissing in b. en w. genomen?,
wilde het PvdA-raadslid graag weten.
De burgemeester vond dat De Bres
ontzettend nieuwsgierig was. Niettemin
wilde hij wel kwijt dat wethouder
Scherpenisse door het college met de
kleinst mogelijke meerderheid als voor
zitter is aangewezen. Middenstands
zaken is een heel belangrijk onderdeel
in de commissie Bedrijfsleven en in de
tweede plaats gaf dhr. Scherpenisse als
enige van het college nog geen leiding
aan een commissie; aldus de
burgemeester.
De raad ging accoord met de voor
gestelde verhoging van de zwembad
tarieven. Dankzij de oplettendheid van
dhr. M. Dijke werd het tarief voor een
gezin van twee personen 74 en 83
gulden voor Haestinge en De Spetter. In
het voorstel stond bij elk twee kwartjes
meer en dan kon men beter twee
eenpersoons kaarten kopen.
Raadslid De Bres vond dat er aan de
verhoging moeilijk te ontkomen valt.
Hij was het echter niet eens met de 15
lessen voor een zwemleskaart aangezien
er trage en vlugge kinderen zijn.
Wethouder Moerland antwoordde dat
de 15 lessen er in overleg met de twee
badmeesters uitgekomen zijn. Je moet
ergens een punt zetten, want er zijn
misschien kinderen die onbekwaam zijn
om een zwemdiploma te halen en dan
blijf je maar sukkelen. De
burgemeester meende dat de bad
meesters bij extreme gevallen de
regeling zelf wel kunnen interpreteren
door een soepele oplossing te zoeken.
Dhr. De Bres deed nog de suggestie
voor kinderen die ver van de zwem
baden wonen een tegemoetkoming in de
kosten van de zwemleskaart te geven.
Kinderen uit Stavenisse bijvoorbeeld
moeten immers eerst belangrijke kosten
maken voordat ze in het zwembad
Haestinge te Sint-Maartensdijk zijn. De
burgemeester zegde toe dit te zullen
bekijken.
Naar aanleiding van het controle
rapport van de administratie van het
woningbedrijf over het 4e kwartaal
197S stelden de raadsleden Dijke en
Van Schetsen enkele vragen, waarin ze
ook de Stichting Beter Wonen
betrokken. Dhr. Dijke wees erop dat
volgens het rapport niet kon worden
nagegaan hoeveel de huurachterstand
was. Hij vroeg wat eraan gedaan wordt
dat terug te brengen. Dhr. Van
Schetsen was niet helemaal gerust. Hij
constateerde dat de opmerkingen van
het verificatiebureau steeds harder
worden. In de loop der jaren is er geen
enkele verbetering opgetreden en het
verificatiebureau waarschuwt nu dat
men streng gaat toezien.
Wethouder Moerland antwoordde dat
men niet moet vergeten dat er elk jaar
een kleine honderd woningen bijkomen.
Dwangbevelen en aanmaningen gaan
regelmatig de deur uit en de deur
waarder heeft de gemeente Tholen
geregeld als klant. De achterstand van
Beter Wonen is 60 4 70.000 gulden.
Vanaf de jaarwisseling tot nu is daar
praktisch niets aan gedaan vanwege de
ingewikkelde berekeningen van de
huurverhoging per 1 april. De burge
meester bevestigde dat en vulde aan dat
het verificatiebureau de opmerkingen
over de huurachterstand inderdaad al
herhaalde keren heeft gemaakt en dat
het nu wat indringender gebeurd is.
Overigens constateert het
verificatiebureau alleen de blote feiten
nta
bosstraat 27 bergen op zoom
Advertentie IM-
en niet de oorzaken. Voor berekening
van de huren kun je geen tijdelijk
personeel aantrekken, zodat ander
werk dan moet blijven liggen. We
houden de zaak echter scherp in de
gaten en informeren regelmatig zodat
we geen onaanvaardbare achterstanden
oplopen. Voor het gemeentelijk
woningbedrijf is de achterstand sneller
weg te werken omdat daarvan niet
zoveel huizen meer bewoond zijn.
De PvdA-ftactie stelde deze ver
gadering nog een schriftelijke vraag,
mede in verband met de ongerustheid
onder de bewoners van huurwoningen
over de verhoging van de huren en
andere vergoedingen per 1 april a.s. bn
de Eendrachtbode van 10 februari
hebben b. en w. de instelling van een
overleggroep aangekondigd en de
puntenwaardering per kern bekend
gemaakt. De PvdA wil weten wie er in
de overleggroep zitten en hoe de samen
stelling tot stand gekomen is. Hoe is de
puntenwaardering tot stand gekomen
en welke factoren hebben geleid tot de
verschillen in puntenwaardering voor
de wijkligging. Het concreet aangeven
van de feitelijke redenen zal de
betrokkenen tenminste een inzicht
kunnen verschaffen in de toegepaste
verhogingspercentages. Dit achten we
temeer nodig omdat de indruk is, dat
over het geheel genomen de berekende
huurverhogingen belangrijk uitgaan
boven de algemene huurverhoging van
8%. Onze ffactie vreest dat op deze
wijze een weg wordt gebaand voor een
beleid waarbij voor Tholen een hoger
percentage aan huurverhogingen moet
worden geslikt dan het landelijk
gemiddelde. Dit zal tot onaanvaardbare
consequenties voor de huurders kunnen
leiden. Wij willen ook een opgave van de
gemiddelde huurverhoging per kern
van de woningen in beheer van de op
het eiland werkzame woningstichtingen
en in welke mate de z.g. wijk/kern
puntenwaardering daarbij van invloed
is, aldus de PvdA-fractie.
Naar aanleiding van het maandelijks
overzicht van de bezetting zieken
huisbus wees dhr. Aarnoudse erop dat
het tekort steeds groter wordt. Dit komt
o.a. doordat een derde van de
passagiers goedkoper reist met de
bejaardenpas. De SGP-fractievoorzitter
vond het een eerlijke zaak als dat apart
geboekt wordt. Hij vroeg verder of er
wel eens controle is op deze dienst.
Steekproeven zouden wel eens nuttig
zijn.
Wethouder Moerland antwoordde dat
de gemeente zelf de kaartjes uitgeeft en
op die manier controle op de
ziekenhuisbus houdt. Steekproeven in
de bus zouden ook gehouden kunnen
worden, maar zover hem bekend moet
iemand die met een auto naar het
ziekenhuis gaat en terug met de
ziekenhuisbus wil, een retour betalen,
wat overeenkomstig de richtlijnen is. Bij
een volgend maandoverzicht zullen de
kaartjes van de bejaardenpasbezitters
apart vermeld worden.
Bij de goedkeuring van het
bestemmingsplan Poststraat Stavenisse
door g.s. van Zeeland had raadslid Van
Damme een pikante opmerking ontdekt
van het provinciaal bestuur. G.s.
zouden het kwalijk vinden als er in het
nieuwe bestemmingsplan huizen
gebouwd zouden worden voor mensen
die geen inwoners van Stavenisse zijn.
Verder wezen ze op het gevaar van leeg
stand en het feit dat er door de nieuw
bouw meer huizen in de sfeer van de
zomerwoningen terecht komen, hoewel
de gemeente Tholen dat via de
gebruiksverordening kan regelen.
De burgemeester zei zich er nu niet
over op te winden omdat hij dat al had
gedaan. Mede op vragen van raadslid
De Bres zei de voorzitter dat er een
spanning is tussen het beleid van rijk en
provincie aan de ene kant en de
gemeente aan de andere zijde over de
verdeling van de woningbouw, met
name in de kleine kernen. Dat bleek
onlangs ook uit de discussienota
bewoningspatroon en waarschijnlijk is
deze opmerking over plan Poststraat
Stavenisse ook in strijd met het
structuurrapport van de gemeente
Tholen. We moeten zeker met elkaar in
de clinch, maar eerst wachten we de
reactie van g.s. af op ons structuur
rapport. Dan krijgen we een integrale
discussie, aldus de burgemeester. ,t
Wordt een pittige discussie, voorspelde
raadslid De Korte.
Met algemene instemming besloot de
Thoolse raad de geldlening van 310.000
gulden te garanderen die het wezen
armbestuur met de Rabobank Sint-
Annaland sluit voor de bouw van twee
aangepaste woningen met bovenwoning
aan de Burgemeester Baasstraat.
Dhr. Van Kempen zei er van harte mee
accoord te gaan. Hij was blij dat b. en
w. het initiatief van de wezen-armen
steunen. ,t Zou bijzonder jammer wezen
als men in Middelburg nog een spaak in
,t Qiel steekt, gezien de brief van CRM
dat er geen experimenten met aan
gepaste woningen meer gesteund mogen
worden; aldus het ARP-raadslid.
Dhr. Aarnoudse zei niet zo gelukkig te
zijn met de brief van CRM. Hij was blij
dat b. en w. wel bereid zijn mede
werking te verlenen. Ook onze
gehandicapte medeburgers willen veelal
zelfstandig wonen. Dat de financiële
problemen bij het ontbreken van
subsidies en andere regelingen op de
bijstandswet afgewenteld worden, is
begrijpelijk, maar dat geldt toch even
zo goed voor de verpleeginrichtingen als
voor het zelfstandig wonen, aldus het
SGP-raadslid.
De burgemeester antwoordde dat de
brief van CRM meer op grote
projecten, een hele wijk, slaat en niet op
een paar woningen zoals hier het geval
is. Tegen deze bouw zullen dan ook
geen bezwaren bestaan. Dit
garantiebesluit heeft ook niet meer de
goedkeuring van g.s. nodig. Het wordt
alleen ter kennisname toegestuurd.
Dhr. Van Schetsen concludeerde dat de
brief van CRM dus niet op het plan van
het wezen-armbestuur blijkt te slaan.
De burgemeester bevestigde dat, maar
voegde eraan toe, dat hij pas kort
geleden tot die weten schap gekomen
was. Dhr. Van Schetsen wees er verder
op dat b. en w. in hun voorstel spreken
over eenpersoonsbovenwoningen. Maar
er is een grote kamer met keuken en
twee slaapkamers, zodat er wel een
gezin met 1 kind in kan. Het college had
ook een financieringstekort vermoed
van 28.000 gulden, maar dat deel van de
rijkssubsidie dat op de aangepaste
woningen slaat, wordt direct uitbetaald
De Stichting Revalidatie uit
Middelburg heeft bijzonder gunstig ge
adviseerd over dit plan, aldus raadslid
Van Schetsen.
Met spijt nam de raad de toestellen over
van de opgeheven speeltuinvereniging
Prinses Margriet te Sint-Maartensdijk
onder kwijtschelding van het restant
renteloos voorschot van 8664,78.
Dhr. Aarnoudse vond het bijzonder
jammer dat het zo afloopt, want er is in
de gemeente veel gevraagd naar speel-
terreintjes. Het bestuur had zich ook in
een vroeger stadium tot b. en w. moeten
wenden, want nu zijn de materialen
lang verwaarloosd.
Ook dhr. Van Schetsen zei het
bijzonder jammer te vinden dat de
speeltuinvereniging verdwijnt. De
kinderen zijn er de dupe van. Ligt dat
nu alleen aan het ontbreken van een
beheerder?
Dhr. Van Damme vervolgde de treur
zang. Hij vond het bijzonder jammer
dat het persoonlijk initiatief hier
gefaald heeft. De familie Van Beveren is
jaren als beheerder van de speeltuin op
getreden, maar toen men stopte lukte
het niet om een nieuwe geschikte
oppasser te krijgen. De leden stonden
er ook niet meer achter, zo bleek bij het
ophalen van de contributie. Bovendien
wonen er in de Oostsingel en omgeving
veel oudere mensen, terwijl gezinnen
met jonge kinderen in de nieuwe wijken
zitten.
Dhr. De Bres informeerde naar de
bestemming van de beweegbare
toestellen, want zonder toezicht is het
gevaarlijk die te laten staan. Wethouder
Moerland antwoordde dat er aanvragen
zijn van de twee zwembaden en van een
camping. Overigens probeert de
gemeente nog wat van het speelterrein
aan de Oostsingel te maken, aldus wet
houder Moerland.
Bij de begrotingswijzigingen had
raadslid Van Kempen ontdekt dat de
inkomsten van de twee gemeentelijke
zwembaden 34.000 gulden hoger waren
dan begroot was, terwijl de uitgaven
20.000 gulden lager waren dan
geraamd was. De warme zomer van
1975 met veel bezoekers en lage ver-
warmingskosten waren daarvan wel de
oorzaak. Het ARP-raadslid had ook een
tegenvaller gezien: de kosten van de
brandweer waren 70% of 28.000 gulden
meer dan begroot was. Het ging hier om
de post salarissen brandweer.
De burgemeester antwoordde dat dit
kwam door het hanteren van de
uniforme richtlijnen in de brandweer
regio Bergen op Zoom.
Uit de ingekomen stukken bleek, dat
g.s. de gemeentebegroting 1976 met le,
2e en 3e wijziging alsmede de begroting
van het woningbedrijf 1976 hebben
goedgekeurd.
De gemeente Bergen op Zoom en
Fijnaart/Heijningen hadden laten
Het voorstel om een krediet te voteren voor aankoop van 3 (personeels)
registratieklokken vanwege de invoering van variabele werktijden voor het
secretarlepersoneel, ontmoette weinig enthousiasme in de Thoolse gemeenteraad.
De discussie varieerde van afwijzing tot het er maar een niet te groot probleem van
maken. De raadsvoorzitter verklaarde zich zelfs doodongelukkig met deze zaak,
want hij zag er een dienstvermindering voor het publiek in.
Desondanks zwichtte de raad voor een
ambtelijke meerderheid. Het voorstel,
zo belichtte wethouder Moerland,
kwam niet uit de B. en W. koker, maar
uit die van het personeel. Er was een
enquete gehouden onder het personeel
over invoering van een variabele
werktijd (wat al een paar jaar zijn
beslag kreeg - red.) 61% van de ge-
enqueteerde ambtenaren bleek
voorstander van de variabele werktijd,
37% verklaarde zich tegen en 3 procent
had geen mening. Met een zo duidelijke
meerderheid vond het college dit niet te
moeten verwerpen. Maar dan moest
ook verder worden gegaan om de
afdelingschefs geen onoverkomenlijke
verantwoordelijkheid op te moeten
leggen. Het is op alle afdelingen
doorgepraat. Je moet wat hebben om te
kunnen controleren. Toen heeft het
college gedacht
registratieklokken,
voorstel.
aan
vandaar
de
dit
De heer J. de Bres (P.v.d.A.) zag het nut
er niet van in. Uit ervaring wist hij dat
ook dat zijn nadelen meebrengt.
Mensen met verantwoordelijkheidsge
voel, die hun plaats en functie
onderkennen, hebben helemaal geen
prikklok nodig. Dat behoeft een
variabele werktijd niet te belemmeren.
Het gemeentelijk personeel is niet van
een zo grote omvang, dat controle
onmogelijk zoü zijn Zonder prikklok.
Nogmaals, zo zei dhr. De Bres, de
ambtenaren hebben genoeg verant
woordelijkheidsgevoel om geen
misbruik te maken. Een aantal van hen
werkt buitenshuis en daarvoor heeft het
helemaal geen zin. Veel belangrijker is
dat ze werken in de tijd dat ze er zijn en
daaraan wordt niet getwijfeld. Ik kan
dat alles alleen maar vanaf de
buitenkant bekijken, maar het publiek
erkent toch - en dat ondervinden we ook
als raadsleden - dat er van ambtelijke
zijde altijd volop medewerking is, als
men iets komt vragen.
V.V.D. fractieleider M. van Damme
toonde zich evenmin enthousiast voor
de registratieklokken. Als er dan
controle nodig is, laat men dan een
personeelsregister tekenen bij
aankomst en vertrek met invullen van
de tijden, vond het V.V.D. raadslid.
Een variabele werktijd mag van mij
best, maar voor de prikklok kan ik
weinig enthousiasme opbrengen. Ik
neem aan, dat iedere ambtenaar
voldoende verantwoordelijkheidsgevoel
heeft. Met het tekenen van een
aanwezigheidsregister kan het ook.
De heer M. Dijke (S.G.P.)
waarschuwde, dat de dienstverlening er
bepaald niet onder mag lijden, zoals de
voorzitter vreest.
De heer M. A. J. van der Linde
(P.v.d.A.) zag zo'n prikklok meer als
registratie- dan als controlemiddel.
De heer P. van Schetsen (P.v.d.A.)
meende dat men eerst een proefperiode
kan instellen zonder al definitieve
stappen te doen.
De heer J. Versluijs (C.H.U.)zag niet in,
dat er meteen ook drie registratieklok
ken moeten komen. Men kan zeker met
1 minder volstaan. Wethouder
Moerland vulde nog aan, dat er ook bij
de variabele werktijd tussen half acht
en half zes secretariebezetting zal
Prikklokken zijn een uitermate goed
middel om de werktijden te kunnen
bijhouden. Hij wist niet dat er nogal wat
technische klachten zijn over de
prikklokken. Een variabele werktijd
invoeren zonder de registratieklokken
achtte hij onverantwoord.
De voorzitter, die zoals reeds gesteld, er
op zichzelf niet gelukkig mee was, wees
er wel op, dat er de laatste jaren op
steeds groter schaal aan variabele
werktijd wordt gedaan. Hij zag er de
mindere dienstverlening in, omdat het
publiek rekent terecht te kunnen van 9
tot 5 en bij invoering van een variabele
werktijd kan voorkomen, dat de
ambtenaar die hij nodig heeft al om 4
uur is vertroken, want hij begon om
bijvoorbeeld half acht. In tal van
gemeenten wordt het al toegepast. Voor
rust in het apparaat is het wel goed. Om
met een personeelsregister te gaan
werken, zag de voorzitter niet zo zitten.
De horloges kunnen dan ook
verschillend zijn. Voor de veiligheid zal
nog even worden nagegaan of de
gedachte apparatuur elders goed
bevalt. Hij kon de mening van sommige
raadsleden niet delen, dat er in de
toekomst, wanneer alle bureaus in Sint-
Maartensdijk zetelen met ééneó klok
volstaan kon worden. De heer Van
P&mthe bleef toch wat afwijzend: als
straks de variabele werktijd weer wordt
teruggedraaid of niet bevalt zitten we
met de klokken. De heer C. A. Rijnberg
(S.G.P.) was het niet met wethouder
Moerland eens, dat de
verantwoordelijkheid van de
afdelingschefs door prikklokgebruik
verminderen. Hij zag die juist groter
worden. Men duwt snel de kaart in de
klok en heeft dan 20 minuten nodig de
jas uit te doen of een praatje te maken.
Hij voelt meer voor wat dhr. Van
Damme voorstelt om de ambtenaren
zelf te laten tekenen in aankomsten
vertrekboek met tijdvermelding.
Wethouder Moerland verzekerde dat
geen van de ambtenaren 20 minuten
nodig heeft om een jas uit te doen.
De heer Van Schetsen zou er toch een
proefperiode van willen maken. Hij
vond de 61% voorstanders maar een
betrekkelijke zaak. Wat zal een 18
jarige typiste bijvoorbeeld nu aan zo'n
probleem tillen. Die zegt: laten we maar
prikklokken.
De heer de Bres kan zich niet indenken,
dat dit nu allemaal zo goed overkomt
naar buiten. Ambtenaren voelen zich
toch al wat kwetsbaar. De heer Dijke zit
nog met de uitspraak van de voorzitter
dat de dienstverlening er niet op
vooruitgaat. Dat moet toch zo optimaal
mogelijk zijn. Mevrouw Deurloo vond
dat er over dit onderwerp maar erg
moeilijk wordt gedaan. 23j wil het B. en
W. voorstel wel steunen. De voorzitter
weet ook wel, dat er na 2 weken
niemand meer over praat. De
ambtelijke meerderheid krijgt dan z'n
zin. Niemand van de leden vond dit zo
ingrijpend dat men stemming wenste.
Alleen de heer De Bres kreeg
aantekening tegen het voorstel te zijn.
De drie prikklokken kunnen worden
gekocht. Met bijbehorende
kaartrekken moet er 8500,- voor op
tafel komeil.
weten dat zij de motie van de Thoolse
gemeenteraad inzake de ramp
bestrijding op het Schelde-Rijnkanaal
steunen. De burgemeester deelde nog
mee, dat een commissie ijverig bezig is
een rampenregeling voor het Schelde-
Rijnkanaal door te spreken. Hopelijk is
het ontwerp dit voorjaar klaar. De
bedoeling is dan een oefening te houden
met brandweer, B.B. en rijks
waterstaat. De districtsinspecteur voor
het brandweerwezen heeft een brief aan
de minister van verkeer en waterstaat
gestuurd waarin om materiaal voor de
rampenbestrijding gevraagd wordt.
Op voorstel van g.s. ging de Thoolse
raad accoord met verhoging van de
wethouderswedden per 1 januari 1976.
De van 1970 daterende kledingtoelage
van 125 gulden per jaar voor personeel
van gemeentewerken werd verhoogd en
voortaan gekoppeld aan de salaris-'
reeks. Per 1 januari 1975 is de toelage
199 gulden, per 1 augustus 1975 219
gulden.
Via een wijziging van het ambtenaren
reglement werd de vakantietoelage voor
het gemeentepersoneel bepaald op
7.8%. Met terugwerkende kracht tot 1
augustus 1975 werden de salarissen
aangepast volgens richtlijnen van
binnenlandse zaken.
Voor het eerst sinds 1974 besloot de
Thoolse raad weer een vaste geldlening
te sluiten. Inclusief realisering van het
programma 1976 is de kapitaals
behoefte van de gemeente Tholen 6.5
miljoen gulden. Hierbij blijft de totale
vlottende schuld nog binnen de toelaat
bare vorm voor kortlopende ver
plichtingen. Als er echter een nieuw
wetsontwerp wordt aangenomen, zal die
norm aanmerkelijk worden over
schreden. Gezien de redelijke rente
gaven b. en w. er de voorkeur aan nu
een deel van de vlottende schuld om te
zetten in een vaste geldlening bij de
Rabobank te Sint-Maartensdijk. De
lening is 2.5 miljoen gulden groot, rente
8 1/4%, looptijd 25 jaar, koers 99 3/4%,
datum van opneming 1 juli 1976.
MODEBRILLEN
iiJKïiiiu—
advertentie IM j
In 1976 zullen ruim 12.000
Nederlanders sterven aan de gevolgen
van een attaque (beroerte, beslag).
Tienduizenden zullen de attaque over
leven en dan verder moeten met
verminderde mogelijkheden van hun
lichaam omdat een gedeelte van de
hersenen kan zijn uitgeschakeld. Elders
in de wereld - met name in de Verenigde
Staten - zijn reeds uitvoerige
programma's ontwikkeld voor de
nazorg van degenen die door een
beroerte werden getroffen.
De Nederlandse Hartstichting zou die
mogelijkheden ook in ons land verder
willen onderzoeken en toepassen.
Daarom koos zij voor het seizoen
1975/76 voor het thema: Help in dit
jaar met hoofd en hart.
Voor de kollekte 1976 wordt een beroep
gedaan op het verstand en op het
gemoed van allen, wie het welzijn van de
medemens ter harte gaat.
k.
De Nederlandse Hartstichting vraagt
om kollektanten. Zij vraagt om begrip
bij gezonden en minder gezonden voor
de patiënt, die een beroerte heeft gehad.
Zij vraagt om moed en nieuw zelf
vertrouwen voor de patiënt zelf en
zijn/haar omgeving.
Zij vraagt om uw gift op postgiro
rekening 204050 van de Nederlandse
Hartstichting in Den Haag of op bank
rekening 248 van de NHS. Iedereen kan
naar vermogen helpen, maar het
resultaat van de aktie is toch zeer af
hankelijk van het aantal individuele
kollektanten. Men kan zich melden bij
de plaatselijke contactadressen. Voor
Tholen-stad zijn dat mevr. A. Deurloo-
v.d. Velde, Schuttershof 7, mevr. W.
Klippelde Vries, Burg. v.d.
Hoevenstraat 2 en de heer W. Houmes,
Hoogstraat 31.
Het tweede deel van de derde nota
ruimtelijke ordening, de ver
stedelijkingsnota, wordt vrijdagavond
om acht uur besproken in het
gemeentehuis te Tholen.
Deze problematiek is met de nota
bewoningspatroon van het provinciaal
bestuur en de nota bevolkingsgroei en
woningbouw van de gemeente Tholen,
zeer aktueel.
Gezien de spanning tussen het beleid
van rijk/provincie en gemeenten zullen
er harde noten gekraakt moeten
worden. Belangstellenden van Tholen
en Sint Philipsland doen er goed aan
deze bijeenkomst vrljdagaVohd niet te
missen.
Van de andere woonkernen op Tholen
en van Sint-Philipsland bereikten ons
geen namen van contact-adressen, maar
dat is wellicht na te gaan in
gemeentegids of ter plaatse op een
centraal adres.
De inzamelingsaktie van restanten
bestrijdingsmiddelen en medicijnen, die
van 16 tot en met 20 februari in alle
Zeeuwse gemeenten is gehouden, heeft
ongeveer 12 ton opgeleverd, inclusief
een 100 kilo kwikhoudende middelen en
circa 600 kilo medicijnen, dit laatste
voornamelijk afkomstig van de
apothekers.
De „opbrengst" van deze aktie is
ongeveer een derde van die bij de eerste
campagne, welke van 21 tot en met 25
januari en op 30 januari 1974 werd
gehouden en die ongeveer 36 ton
opleverde (waarvan 2,5 ton kwik
houdende middelen en 200 kilo
medicijnen).
In het algemeen mag het resultaat van
deze tweede inzamelingsaktie als
bevredigend worden beschouwd, al was
het moeilijk een voorspelling te doen en
al is niet bekend, of iedereen nu ook zijn
restanten bestrijdingsmiddelen heeft
ingeleverd.
De leiding en coördinatie van de aktie
berustten bij provinciale waterstaat, die
haar organiseerde met de Gewestelijke
Raad voor Zeeland van het Landbouw
schap en de Provinciale directie voor
bedrijfsontwikkeling in Zeeland. De
dertig gemeentebesturen verleenden
hun medewerking door het beschikbaar
stellen van personeel voor het in
ontvangst nemen van de restanten en
van loodsen e.d. Ter financiering van de
aktie stelden provinciale staten op 19
december 197^ een krediet van
20.000,- beschikbaar.
De ingeleverde restanten zijn thans van
de gemeentelijke inzamelpunten over
gebracht naar een tweetal provinciale
depöts. Vandaar zullen zij worden
afgevoerd naar Rotterdam, waar zij in
de vuilverwerkingsinstallaties van
Rijnmond zullen worden verbrand, met
uitzondering van de kwikhoudende
middelen, die hier opgeslagen blijven
tot een definitieve oplossing ervan voor
de verwerking is gevonden.