Duizend gld startsubsidie voor werkgroep werklozen Mercury, Prikklokken komen er zonder raadsenthousiasme GEEFLEEF de betrouwbare Raad tilde zwaar aan gemeentelijke vertegenwoordigers in commissie bedrijfsleven Dienstverlening gemeentesecretarie vermindert door variabele werktijden Help in dit jaar met hoofd en hart Vrijdag bespreking verstedelijkingsnota in gemeentehuis Tholen Inzamelingsactie medicijnen en bestrijdingsmiddelen bevredigend Donderdag 25 maart 1976 EENDRACHTBODE Positief Commissie bedrijfsleven Vertegenwoordigers raad Voorzitter niet juist Zwembadtarieven Huurachterstand modehuis Huurverhoging Ziekenhuisbus Woningbouw kleine kernen Aangepaste woningen Jammer voor speeltuin Sint-Maartensdijk Zwembaden goedkoper Rampenregeling Schelde-Rijn Geen prikklok Personeelsregister Vaste geldlening 2Vz miljoen (Nederlandse Hartweek 29 maart - 4 april 1976 De Thoolse gemeenteraad heeft maandagavond met algemene stemmen besloten de werkgroep werklozen een startsubsidie van duizend gulden te geven. Wethouder CJ. Moerland deelde mee dat dit geld nodig ls voor het geven van cursussen, lezingen, voor lichting, het uitwisselen van ervaringen, het opzetten van een vacaturemolen en omscholing. De werkgroep wordt begeleid door dhr. v.d. Sande en mevr. De Hoed van de afdeling +ociale 3aken en door het Welztynsorgaan. Er z|jn twee bijeenkomsten gehouden waar respectievelijk v|jf en acht werklozen aanwezig waren. SGP-fractievoorzitter Th. Aarnoudse noemde werkloos zijn een erge zaak. „Ook in onze gemeente hebben wij ermee te maken. Wij zijn het echter niet eens met de stelregel dat een werkloze alleen dan maar werk behoeft te accepteren als het aangebodene overeenkomt met zijn vorige baan. Zeker, uitersten moet men vermijden. Men kan bijvoorbeeld een grondwerker niet op een kantoor plaatsen. Ook andersom niet. Vooral voor wat oudere mensen is het vaak moeilijk om weer opnieuw aan de slag te komen. Daar hebben wij volkomen begrip voor. Voor jongeren gaat het vaak nog wat gemakkelijker, al is het dan niet altijd precies in hetzelfde vak. Maar met wat goede wil is dat verschil van werkzaam heden vaak wel op te lossen. Het is geenszins onze bedoeling, alles over een kam te scheren. Het gaat ons er enkel om, dat niet alle werklozen geen werk kunnen vinden, zij het dan niet precies in hun vak, maar wel ander passend werk. Wij gaan accoord met de start subsidie van duizend gulden, maar zulle+ activiteiten kritisch volgenn de aldus dhr. Aarnoudse. PvdA-fractievoorzitter P. van Schetsen zei bijzonder gelukkig te zijn dat deze werklozen positief trachten wat aan hun situatie te doen. Vaak komen werklozen in het nieuws wanneer ze geen passende arbeid willen verrichten. De start subsidie voor de werkgroep steunen we, maar we-willen wel van de resultaten op de hoogte gesteld worden, aldus dhr. Van Schetsen. Ook VVD-fractievoorzitter M. van Damme waardeerde deze zaak positief, al vond hij dat de raad wel moet weten wat ze subsidieert. De werklozen hebben recht op begeleiding. We willen stelling nemen tegen de hetze tegen werklozen, dat is een kwalijke zaak, verschrikkelijk. Daar moeten we voor oppassen, al moeten we eerlijk zeggen dat er altijd mensen zijn die liever niet werken, aldus dhr. Van Damme. Namens de confessionele vier wilde mevr. J.M. Deurloo-van Broekhoven (KVP) de werkgroep het volle vertrouwen geven door ze ook zelf over de besteding van de duizend gulden te laten beslissen. Het is moeilijk om je in te leven in hun situatie als je zelf een hele week werkt, zei mevr. Deurloo. Zij wees nog op de mogelijkheden van de Stichting Huishoudelijke Voorlichting ten Plattelande om cursussen voor werklozen en hun vrouwen te geven. Burgemeester J.E. van Boeijen vond de werkloosheid een heel aparte problematiek waar wat aan gedaan moet worden. De benoeming van de leden commissie Bedrijfsleven had nogal wat voeten in de aarde voor wat betreft de gemeentelijke vertegenwoordigers. De raad tilde er blijkbaar zo zwaar aan dat de burgemeester opmerkte dat de raad niet de indruk moest hebben dat ze een bedrijfsparlement aan het kiezen waren. De vorige week gepubliceerde kandidaten van de landbouw-, middenstands- en werknemers organisaties en de aanbevelingen van de recreatiebedrijven en het Overleg Orgaan Industrie werden alle over genomen. Het C.N.V. had ook nog een vertegenwoordiger en een plaats vervanger naar voren geschoven: de heren J. Uijl en G. Heijboer, beiden uit Poortvliet. De raad moest twee leden en twee Zoek ruimte en rust op het wijde water. Een Mercury buitenboordmotor brengt U er rap. Zonder mankeren! Want Mercury is veilig en betrouw baar. Maak Uw keus bij de erkende Mercury Dealer. Die zit dichtbij. Van 4 tot 175 pk. T<onhuisst lenj advertentie IM plaatsvervangers leveren. Dhr. Van Schetsen zei dat de raad unaniem achter de kandidatuur van W.C. van Kempen (ARP) stond en daar zelf ook geen moeite mee te hebben. Voor de tweede plaats hebben echter zowel SGP als PvdA belangstelling. Is het juist dat er vooroverleg is geweest? Zo ja, dan vind ik het jammer dat niet alle fracties daarbij betrokken zijn. Dhr. Aarnoudse betreurde het dat niet alle fracties benaderd zijn. De SGP was dat wel. Ook VVD-woordvoerder Van Damme vond het jammer dat zijn fractie niet geraadpleegd was. Hij noemde het een goede zaak dat Van Kempen voorgedragen wordt omdat de ZLM reeds twee leden in de commissie heeft en raadslid Van Kempen ook CBTB-lid is. Dhr. M.A.J. van der Linde (PvdA) en wethouder LJ. Koopman vonden dat een vreemde zaak. Als de CBTB geen behoefte heeft aan een rechtstreekse vertegenwoordiger in de commissie, dan moet men daarvoor Van Kempen niet rekenen. We kiezen af gevaardigden van de gemeenteraad en als Van Kempen gekozen wordt, zit hij namens het gemeentebestuur. CHU-fractievoorzitter J. Versluijs bracht naar voren dat er over de tweede kandidaat geen overleg was geweest. Bovendien was hem niet bekend dat er bij de PvdA belangstelling was voor een zetel in de commissie Bedrijfsleven. Dhr. Van Schetsen herinnerde eraan dat hij bij het vooroverleg had gezegd dat hij de kandidatuur eerst in de fractie wilde bespreken. Hij wierp de vraag op of dhr. Versluijs bij het benaderen van de SGP niet van de gedachte is uitgegaan: voor wat hoort wat. In elk geval stelde de PvdA-ffactie voorzitter nu dhr. J. de Bres kandidaat. Dhr. J.C. Bevelander droeg namens de SGP-fractie dhr. Aarnoudse voor. De uitslag van de stemming toonde de weerslag van de discussie. Er waren totaal 15 stemmen te halen aangezien wethouder A.J. Scherpenisse op bezoek is bij zijn broer in Australië en raadslid M.P. van Dijke vorige week een zoon kreeg. Voor de eerste zetel haalde Van Kempen 11 stemmen, terwijl er 4 blanco waren. Voor de tweede zetel kreeg Aarnoudse 12 stemmen en De Bres 3. De plaatsvervangers leverden minder problemen op daar de SGP al voor de stemming de kandidatuur Van Schetsen en J.L. van Gorsel (VVD) steunde. Zij kregen respectievelijk 15 en 14 stemmen, De Bres 1. Van de vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven kregen alle kandidaten 15 stemmen behalve. ZLM-vertegen- woordigeO M.C.J. Kosten, die vanwege een blanco stem 14 stemmen had. De burgemeester deelde mee dat b. en w. besloten hebben wethouder A.J. Scherpenisse als voorzitter van de commissie Bedrijfsleven aan te wijzen met de burgemeester als plaats vervanger. Raadslid De Bres vond dit geen juiste portefeuilleverdeling. Hij vond dat het net andersom moest zijn. De burgemeester heeft immers de portefeuille economische zaken, wat zeer belangrijk is, en wethouder Scherpenisse middenstandszaken, dat is een onderdeel van het geheel. Hoe is die beslissing in b. en w. genomen?, wilde het PvdA-raadslid graag weten. De burgemeester vond dat De Bres ontzettend nieuwsgierig was. Niettemin wilde hij wel kwijt dat wethouder Scherpenisse door het college met de kleinst mogelijke meerderheid als voor zitter is aangewezen. Middenstands zaken is een heel belangrijk onderdeel in de commissie Bedrijfsleven en in de tweede plaats gaf dhr. Scherpenisse als enige van het college nog geen leiding aan een commissie; aldus de burgemeester. De raad ging accoord met de voor gestelde verhoging van de zwembad tarieven. Dankzij de oplettendheid van dhr. M. Dijke werd het tarief voor een gezin van twee personen 74 en 83 gulden voor Haestinge en De Spetter. In het voorstel stond bij elk twee kwartjes meer en dan kon men beter twee eenpersoons kaarten kopen. Raadslid De Bres vond dat er aan de verhoging moeilijk te ontkomen valt. Hij was het echter niet eens met de 15 lessen voor een zwemleskaart aangezien er trage en vlugge kinderen zijn. Wethouder Moerland antwoordde dat de 15 lessen er in overleg met de twee badmeesters uitgekomen zijn. Je moet ergens een punt zetten, want er zijn misschien kinderen die onbekwaam zijn om een zwemdiploma te halen en dan blijf je maar sukkelen. De burgemeester meende dat de bad meesters bij extreme gevallen de regeling zelf wel kunnen interpreteren door een soepele oplossing te zoeken. Dhr. De Bres deed nog de suggestie voor kinderen die ver van de zwem baden wonen een tegemoetkoming in de kosten van de zwemleskaart te geven. Kinderen uit Stavenisse bijvoorbeeld moeten immers eerst belangrijke kosten maken voordat ze in het zwembad Haestinge te Sint-Maartensdijk zijn. De burgemeester zegde toe dit te zullen bekijken. Naar aanleiding van het controle rapport van de administratie van het woningbedrijf over het 4e kwartaal 197S stelden de raadsleden Dijke en Van Schetsen enkele vragen, waarin ze ook de Stichting Beter Wonen betrokken. Dhr. Dijke wees erop dat volgens het rapport niet kon worden nagegaan hoeveel de huurachterstand was. Hij vroeg wat eraan gedaan wordt dat terug te brengen. Dhr. Van Schetsen was niet helemaal gerust. Hij constateerde dat de opmerkingen van het verificatiebureau steeds harder worden. In de loop der jaren is er geen enkele verbetering opgetreden en het verificatiebureau waarschuwt nu dat men streng gaat toezien. Wethouder Moerland antwoordde dat men niet moet vergeten dat er elk jaar een kleine honderd woningen bijkomen. Dwangbevelen en aanmaningen gaan regelmatig de deur uit en de deur waarder heeft de gemeente Tholen geregeld als klant. De achterstand van Beter Wonen is 60 4 70.000 gulden. Vanaf de jaarwisseling tot nu is daar praktisch niets aan gedaan vanwege de ingewikkelde berekeningen van de huurverhoging per 1 april. De burge meester bevestigde dat en vulde aan dat het verificatiebureau de opmerkingen over de huurachterstand inderdaad al herhaalde keren heeft gemaakt en dat het nu wat indringender gebeurd is. Overigens constateert het verificatiebureau alleen de blote feiten nta bosstraat 27 bergen op zoom Advertentie IM- en niet de oorzaken. Voor berekening van de huren kun je geen tijdelijk personeel aantrekken, zodat ander werk dan moet blijven liggen. We houden de zaak echter scherp in de gaten en informeren regelmatig zodat we geen onaanvaardbare achterstanden oplopen. Voor het gemeentelijk woningbedrijf is de achterstand sneller weg te werken omdat daarvan niet zoveel huizen meer bewoond zijn. De PvdA-ftactie stelde deze ver gadering nog een schriftelijke vraag, mede in verband met de ongerustheid onder de bewoners van huurwoningen over de verhoging van de huren en andere vergoedingen per 1 april a.s. bn de Eendrachtbode van 10 februari hebben b. en w. de instelling van een overleggroep aangekondigd en de puntenwaardering per kern bekend gemaakt. De PvdA wil weten wie er in de overleggroep zitten en hoe de samen stelling tot stand gekomen is. Hoe is de puntenwaardering tot stand gekomen en welke factoren hebben geleid tot de verschillen in puntenwaardering voor de wijkligging. Het concreet aangeven van de feitelijke redenen zal de betrokkenen tenminste een inzicht kunnen verschaffen in de toegepaste verhogingspercentages. Dit achten we temeer nodig omdat de indruk is, dat over het geheel genomen de berekende huurverhogingen belangrijk uitgaan boven de algemene huurverhoging van 8%. Onze ffactie vreest dat op deze wijze een weg wordt gebaand voor een beleid waarbij voor Tholen een hoger percentage aan huurverhogingen moet worden geslikt dan het landelijk gemiddelde. Dit zal tot onaanvaardbare consequenties voor de huurders kunnen leiden. Wij willen ook een opgave van de gemiddelde huurverhoging per kern van de woningen in beheer van de op het eiland werkzame woningstichtingen en in welke mate de z.g. wijk/kern puntenwaardering daarbij van invloed is, aldus de PvdA-fractie. Naar aanleiding van het maandelijks overzicht van de bezetting zieken huisbus wees dhr. Aarnoudse erop dat het tekort steeds groter wordt. Dit komt o.a. doordat een derde van de passagiers goedkoper reist met de bejaardenpas. De SGP-fractievoorzitter vond het een eerlijke zaak als dat apart geboekt wordt. Hij vroeg verder of er wel eens controle is op deze dienst. Steekproeven zouden wel eens nuttig zijn. Wethouder Moerland antwoordde dat de gemeente zelf de kaartjes uitgeeft en op die manier controle op de ziekenhuisbus houdt. Steekproeven in de bus zouden ook gehouden kunnen worden, maar zover hem bekend moet iemand die met een auto naar het ziekenhuis gaat en terug met de ziekenhuisbus wil, een retour betalen, wat overeenkomstig de richtlijnen is. Bij een volgend maandoverzicht zullen de kaartjes van de bejaardenpasbezitters apart vermeld worden. Bij de goedkeuring van het bestemmingsplan Poststraat Stavenisse door g.s. van Zeeland had raadslid Van Damme een pikante opmerking ontdekt van het provinciaal bestuur. G.s. zouden het kwalijk vinden als er in het nieuwe bestemmingsplan huizen gebouwd zouden worden voor mensen die geen inwoners van Stavenisse zijn. Verder wezen ze op het gevaar van leeg stand en het feit dat er door de nieuw bouw meer huizen in de sfeer van de zomerwoningen terecht komen, hoewel de gemeente Tholen dat via de gebruiksverordening kan regelen. De burgemeester zei zich er nu niet over op te winden omdat hij dat al had gedaan. Mede op vragen van raadslid De Bres zei de voorzitter dat er een spanning is tussen het beleid van rijk en provincie aan de ene kant en de gemeente aan de andere zijde over de verdeling van de woningbouw, met name in de kleine kernen. Dat bleek onlangs ook uit de discussienota bewoningspatroon en waarschijnlijk is deze opmerking over plan Poststraat Stavenisse ook in strijd met het structuurrapport van de gemeente Tholen. We moeten zeker met elkaar in de clinch, maar eerst wachten we de reactie van g.s. af op ons structuur rapport. Dan krijgen we een integrale discussie, aldus de burgemeester. ,t Wordt een pittige discussie, voorspelde raadslid De Korte. Met algemene instemming besloot de Thoolse raad de geldlening van 310.000 gulden te garanderen die het wezen armbestuur met de Rabobank Sint- Annaland sluit voor de bouw van twee aangepaste woningen met bovenwoning aan de Burgemeester Baasstraat. Dhr. Van Kempen zei er van harte mee accoord te gaan. Hij was blij dat b. en w. het initiatief van de wezen-armen steunen. ,t Zou bijzonder jammer wezen als men in Middelburg nog een spaak in ,t Qiel steekt, gezien de brief van CRM dat er geen experimenten met aan gepaste woningen meer gesteund mogen worden; aldus het ARP-raadslid. Dhr. Aarnoudse zei niet zo gelukkig te zijn met de brief van CRM. Hij was blij dat b. en w. wel bereid zijn mede werking te verlenen. Ook onze gehandicapte medeburgers willen veelal zelfstandig wonen. Dat de financiële problemen bij het ontbreken van subsidies en andere regelingen op de bijstandswet afgewenteld worden, is begrijpelijk, maar dat geldt toch even zo goed voor de verpleeginrichtingen als voor het zelfstandig wonen, aldus het SGP-raadslid. De burgemeester antwoordde dat de brief van CRM meer op grote projecten, een hele wijk, slaat en niet op een paar woningen zoals hier het geval is. Tegen deze bouw zullen dan ook geen bezwaren bestaan. Dit garantiebesluit heeft ook niet meer de goedkeuring van g.s. nodig. Het wordt alleen ter kennisname toegestuurd. Dhr. Van Schetsen concludeerde dat de brief van CRM dus niet op het plan van het wezen-armbestuur blijkt te slaan. De burgemeester bevestigde dat, maar voegde eraan toe, dat hij pas kort geleden tot die weten schap gekomen was. Dhr. Van Schetsen wees er verder op dat b. en w. in hun voorstel spreken over eenpersoonsbovenwoningen. Maar er is een grote kamer met keuken en twee slaapkamers, zodat er wel een gezin met 1 kind in kan. Het college had ook een financieringstekort vermoed van 28.000 gulden, maar dat deel van de rijkssubsidie dat op de aangepaste woningen slaat, wordt direct uitbetaald De Stichting Revalidatie uit Middelburg heeft bijzonder gunstig ge adviseerd over dit plan, aldus raadslid Van Schetsen. Met spijt nam de raad de toestellen over van de opgeheven speeltuinvereniging Prinses Margriet te Sint-Maartensdijk onder kwijtschelding van het restant renteloos voorschot van 8664,78. Dhr. Aarnoudse vond het bijzonder jammer dat het zo afloopt, want er is in de gemeente veel gevraagd naar speel- terreintjes. Het bestuur had zich ook in een vroeger stadium tot b. en w. moeten wenden, want nu zijn de materialen lang verwaarloosd. Ook dhr. Van Schetsen zei het bijzonder jammer te vinden dat de speeltuinvereniging verdwijnt. De kinderen zijn er de dupe van. Ligt dat nu alleen aan het ontbreken van een beheerder? Dhr. Van Damme vervolgde de treur zang. Hij vond het bijzonder jammer dat het persoonlijk initiatief hier gefaald heeft. De familie Van Beveren is jaren als beheerder van de speeltuin op getreden, maar toen men stopte lukte het niet om een nieuwe geschikte oppasser te krijgen. De leden stonden er ook niet meer achter, zo bleek bij het ophalen van de contributie. Bovendien wonen er in de Oostsingel en omgeving veel oudere mensen, terwijl gezinnen met jonge kinderen in de nieuwe wijken zitten. Dhr. De Bres informeerde naar de bestemming van de beweegbare toestellen, want zonder toezicht is het gevaarlijk die te laten staan. Wethouder Moerland antwoordde dat er aanvragen zijn van de twee zwembaden en van een camping. Overigens probeert de gemeente nog wat van het speelterrein aan de Oostsingel te maken, aldus wet houder Moerland. Bij de begrotingswijzigingen had raadslid Van Kempen ontdekt dat de inkomsten van de twee gemeentelijke zwembaden 34.000 gulden hoger waren dan begroot was, terwijl de uitgaven 20.000 gulden lager waren dan geraamd was. De warme zomer van 1975 met veel bezoekers en lage ver- warmingskosten waren daarvan wel de oorzaak. Het ARP-raadslid had ook een tegenvaller gezien: de kosten van de brandweer waren 70% of 28.000 gulden meer dan begroot was. Het ging hier om de post salarissen brandweer. De burgemeester antwoordde dat dit kwam door het hanteren van de uniforme richtlijnen in de brandweer regio Bergen op Zoom. Uit de ingekomen stukken bleek, dat g.s. de gemeentebegroting 1976 met le, 2e en 3e wijziging alsmede de begroting van het woningbedrijf 1976 hebben goedgekeurd. De gemeente Bergen op Zoom en Fijnaart/Heijningen hadden laten Het voorstel om een krediet te voteren voor aankoop van 3 (personeels) registratieklokken vanwege de invoering van variabele werktijden voor het secretarlepersoneel, ontmoette weinig enthousiasme in de Thoolse gemeenteraad. De discussie varieerde van afwijzing tot het er maar een niet te groot probleem van maken. De raadsvoorzitter verklaarde zich zelfs doodongelukkig met deze zaak, want hij zag er een dienstvermindering voor het publiek in. Desondanks zwichtte de raad voor een ambtelijke meerderheid. Het voorstel, zo belichtte wethouder Moerland, kwam niet uit de B. en W. koker, maar uit die van het personeel. Er was een enquete gehouden onder het personeel over invoering van een variabele werktijd (wat al een paar jaar zijn beslag kreeg - red.) 61% van de ge- enqueteerde ambtenaren bleek voorstander van de variabele werktijd, 37% verklaarde zich tegen en 3 procent had geen mening. Met een zo duidelijke meerderheid vond het college dit niet te moeten verwerpen. Maar dan moest ook verder worden gegaan om de afdelingschefs geen onoverkomenlijke verantwoordelijkheid op te moeten leggen. Het is op alle afdelingen doorgepraat. Je moet wat hebben om te kunnen controleren. Toen heeft het college gedacht registratieklokken, voorstel. aan vandaar de dit De heer J. de Bres (P.v.d.A.) zag het nut er niet van in. Uit ervaring wist hij dat ook dat zijn nadelen meebrengt. Mensen met verantwoordelijkheidsge voel, die hun plaats en functie onderkennen, hebben helemaal geen prikklok nodig. Dat behoeft een variabele werktijd niet te belemmeren. Het gemeentelijk personeel is niet van een zo grote omvang, dat controle onmogelijk zoü zijn Zonder prikklok. Nogmaals, zo zei dhr. De Bres, de ambtenaren hebben genoeg verant woordelijkheidsgevoel om geen misbruik te maken. Een aantal van hen werkt buitenshuis en daarvoor heeft het helemaal geen zin. Veel belangrijker is dat ze werken in de tijd dat ze er zijn en daaraan wordt niet getwijfeld. Ik kan dat alles alleen maar vanaf de buitenkant bekijken, maar het publiek erkent toch - en dat ondervinden we ook als raadsleden - dat er van ambtelijke zijde altijd volop medewerking is, als men iets komt vragen. V.V.D. fractieleider M. van Damme toonde zich evenmin enthousiast voor de registratieklokken. Als er dan controle nodig is, laat men dan een personeelsregister tekenen bij aankomst en vertrek met invullen van de tijden, vond het V.V.D. raadslid. Een variabele werktijd mag van mij best, maar voor de prikklok kan ik weinig enthousiasme opbrengen. Ik neem aan, dat iedere ambtenaar voldoende verantwoordelijkheidsgevoel heeft. Met het tekenen van een aanwezigheidsregister kan het ook. De heer M. Dijke (S.G.P.) waarschuwde, dat de dienstverlening er bepaald niet onder mag lijden, zoals de voorzitter vreest. De heer M. A. J. van der Linde (P.v.d.A.) zag zo'n prikklok meer als registratie- dan als controlemiddel. De heer P. van Schetsen (P.v.d.A.) meende dat men eerst een proefperiode kan instellen zonder al definitieve stappen te doen. De heer J. Versluijs (C.H.U.)zag niet in, dat er meteen ook drie registratieklok ken moeten komen. Men kan zeker met 1 minder volstaan. Wethouder Moerland vulde nog aan, dat er ook bij de variabele werktijd tussen half acht en half zes secretariebezetting zal Prikklokken zijn een uitermate goed middel om de werktijden te kunnen bijhouden. Hij wist niet dat er nogal wat technische klachten zijn over de prikklokken. Een variabele werktijd invoeren zonder de registratieklokken achtte hij onverantwoord. De voorzitter, die zoals reeds gesteld, er op zichzelf niet gelukkig mee was, wees er wel op, dat er de laatste jaren op steeds groter schaal aan variabele werktijd wordt gedaan. Hij zag er de mindere dienstverlening in, omdat het publiek rekent terecht te kunnen van 9 tot 5 en bij invoering van een variabele werktijd kan voorkomen, dat de ambtenaar die hij nodig heeft al om 4 uur is vertroken, want hij begon om bijvoorbeeld half acht. In tal van gemeenten wordt het al toegepast. Voor rust in het apparaat is het wel goed. Om met een personeelsregister te gaan werken, zag de voorzitter niet zo zitten. De horloges kunnen dan ook verschillend zijn. Voor de veiligheid zal nog even worden nagegaan of de gedachte apparatuur elders goed bevalt. Hij kon de mening van sommige raadsleden niet delen, dat er in de toekomst, wanneer alle bureaus in Sint- Maartensdijk zetelen met ééneó klok volstaan kon worden. De heer Van P&mthe bleef toch wat afwijzend: als straks de variabele werktijd weer wordt teruggedraaid of niet bevalt zitten we met de klokken. De heer C. A. Rijnberg (S.G.P.) was het niet met wethouder Moerland eens, dat de verantwoordelijkheid van de afdelingschefs door prikklokgebruik verminderen. Hij zag die juist groter worden. Men duwt snel de kaart in de klok en heeft dan 20 minuten nodig de jas uit te doen of een praatje te maken. Hij voelt meer voor wat dhr. Van Damme voorstelt om de ambtenaren zelf te laten tekenen in aankomsten vertrekboek met tijdvermelding. Wethouder Moerland verzekerde dat geen van de ambtenaren 20 minuten nodig heeft om een jas uit te doen. De heer Van Schetsen zou er toch een proefperiode van willen maken. Hij vond de 61% voorstanders maar een betrekkelijke zaak. Wat zal een 18 jarige typiste bijvoorbeeld nu aan zo'n probleem tillen. Die zegt: laten we maar prikklokken. De heer de Bres kan zich niet indenken, dat dit nu allemaal zo goed overkomt naar buiten. Ambtenaren voelen zich toch al wat kwetsbaar. De heer Dijke zit nog met de uitspraak van de voorzitter dat de dienstverlening er niet op vooruitgaat. Dat moet toch zo optimaal mogelijk zijn. Mevrouw Deurloo vond dat er over dit onderwerp maar erg moeilijk wordt gedaan. 23j wil het B. en W. voorstel wel steunen. De voorzitter weet ook wel, dat er na 2 weken niemand meer over praat. De ambtelijke meerderheid krijgt dan z'n zin. Niemand van de leden vond dit zo ingrijpend dat men stemming wenste. Alleen de heer De Bres kreeg aantekening tegen het voorstel te zijn. De drie prikklokken kunnen worden gekocht. Met bijbehorende kaartrekken moet er 8500,- voor op tafel komeil. weten dat zij de motie van de Thoolse gemeenteraad inzake de ramp bestrijding op het Schelde-Rijnkanaal steunen. De burgemeester deelde nog mee, dat een commissie ijverig bezig is een rampenregeling voor het Schelde- Rijnkanaal door te spreken. Hopelijk is het ontwerp dit voorjaar klaar. De bedoeling is dan een oefening te houden met brandweer, B.B. en rijks waterstaat. De districtsinspecteur voor het brandweerwezen heeft een brief aan de minister van verkeer en waterstaat gestuurd waarin om materiaal voor de rampenbestrijding gevraagd wordt. Op voorstel van g.s. ging de Thoolse raad accoord met verhoging van de wethouderswedden per 1 januari 1976. De van 1970 daterende kledingtoelage van 125 gulden per jaar voor personeel van gemeentewerken werd verhoogd en voortaan gekoppeld aan de salaris-' reeks. Per 1 januari 1975 is de toelage 199 gulden, per 1 augustus 1975 219 gulden. Via een wijziging van het ambtenaren reglement werd de vakantietoelage voor het gemeentepersoneel bepaald op 7.8%. Met terugwerkende kracht tot 1 augustus 1975 werden de salarissen aangepast volgens richtlijnen van binnenlandse zaken. Voor het eerst sinds 1974 besloot de Thoolse raad weer een vaste geldlening te sluiten. Inclusief realisering van het programma 1976 is de kapitaals behoefte van de gemeente Tholen 6.5 miljoen gulden. Hierbij blijft de totale vlottende schuld nog binnen de toelaat bare vorm voor kortlopende ver plichtingen. Als er echter een nieuw wetsontwerp wordt aangenomen, zal die norm aanmerkelijk worden over schreden. Gezien de redelijke rente gaven b. en w. er de voorkeur aan nu een deel van de vlottende schuld om te zetten in een vaste geldlening bij de Rabobank te Sint-Maartensdijk. De lening is 2.5 miljoen gulden groot, rente 8 1/4%, looptijd 25 jaar, koers 99 3/4%, datum van opneming 1 juli 1976. MODEBRILLEN iiJKïiiiu— advertentie IM j In 1976 zullen ruim 12.000 Nederlanders sterven aan de gevolgen van een attaque (beroerte, beslag). Tienduizenden zullen de attaque over leven en dan verder moeten met verminderde mogelijkheden van hun lichaam omdat een gedeelte van de hersenen kan zijn uitgeschakeld. Elders in de wereld - met name in de Verenigde Staten - zijn reeds uitvoerige programma's ontwikkeld voor de nazorg van degenen die door een beroerte werden getroffen. De Nederlandse Hartstichting zou die mogelijkheden ook in ons land verder willen onderzoeken en toepassen. Daarom koos zij voor het seizoen 1975/76 voor het thema: Help in dit jaar met hoofd en hart. Voor de kollekte 1976 wordt een beroep gedaan op het verstand en op het gemoed van allen, wie het welzijn van de medemens ter harte gaat. k. De Nederlandse Hartstichting vraagt om kollektanten. Zij vraagt om begrip bij gezonden en minder gezonden voor de patiënt, die een beroerte heeft gehad. Zij vraagt om moed en nieuw zelf vertrouwen voor de patiënt zelf en zijn/haar omgeving. Zij vraagt om uw gift op postgiro rekening 204050 van de Nederlandse Hartstichting in Den Haag of op bank rekening 248 van de NHS. Iedereen kan naar vermogen helpen, maar het resultaat van de aktie is toch zeer af hankelijk van het aantal individuele kollektanten. Men kan zich melden bij de plaatselijke contactadressen. Voor Tholen-stad zijn dat mevr. A. Deurloo- v.d. Velde, Schuttershof 7, mevr. W. Klippelde Vries, Burg. v.d. Hoevenstraat 2 en de heer W. Houmes, Hoogstraat 31. Het tweede deel van de derde nota ruimtelijke ordening, de ver stedelijkingsnota, wordt vrijdagavond om acht uur besproken in het gemeentehuis te Tholen. Deze problematiek is met de nota bewoningspatroon van het provinciaal bestuur en de nota bevolkingsgroei en woningbouw van de gemeente Tholen, zeer aktueel. Gezien de spanning tussen het beleid van rijk/provincie en gemeenten zullen er harde noten gekraakt moeten worden. Belangstellenden van Tholen en Sint Philipsland doen er goed aan deze bijeenkomst vrljdagaVohd niet te missen. Van de andere woonkernen op Tholen en van Sint-Philipsland bereikten ons geen namen van contact-adressen, maar dat is wellicht na te gaan in gemeentegids of ter plaatse op een centraal adres. De inzamelingsaktie van restanten bestrijdingsmiddelen en medicijnen, die van 16 tot en met 20 februari in alle Zeeuwse gemeenten is gehouden, heeft ongeveer 12 ton opgeleverd, inclusief een 100 kilo kwikhoudende middelen en circa 600 kilo medicijnen, dit laatste voornamelijk afkomstig van de apothekers. De „opbrengst" van deze aktie is ongeveer een derde van die bij de eerste campagne, welke van 21 tot en met 25 januari en op 30 januari 1974 werd gehouden en die ongeveer 36 ton opleverde (waarvan 2,5 ton kwik houdende middelen en 200 kilo medicijnen). In het algemeen mag het resultaat van deze tweede inzamelingsaktie als bevredigend worden beschouwd, al was het moeilijk een voorspelling te doen en al is niet bekend, of iedereen nu ook zijn restanten bestrijdingsmiddelen heeft ingeleverd. De leiding en coördinatie van de aktie berustten bij provinciale waterstaat, die haar organiseerde met de Gewestelijke Raad voor Zeeland van het Landbouw schap en de Provinciale directie voor bedrijfsontwikkeling in Zeeland. De dertig gemeentebesturen verleenden hun medewerking door het beschikbaar stellen van personeel voor het in ontvangst nemen van de restanten en van loodsen e.d. Ter financiering van de aktie stelden provinciale staten op 19 december 197^ een krediet van 20.000,- beschikbaar. De ingeleverde restanten zijn thans van de gemeentelijke inzamelpunten over gebracht naar een tweetal provinciale depöts. Vandaar zullen zij worden afgevoerd naar Rotterdam, waar zij in de vuilverwerkingsinstallaties van Rijnmond zullen worden verbrand, met uitzondering van de kwikhoudende middelen, die hier opgeslagen blijven tot een definitieve oplossing ervan voor de verwerking is gevonden.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1976 | | pagina 7