B en W willen uitbreiding Smerdiek
toch over de Provincialeweg
lërhorst
Lustig draaiende Korenbloem-wieken in Scherpenisse
Dertig mille teveel voor uitbreiding ziekenhuisbus
Rivera
Raadslid van
Damme
op kruistocht
Actie voor Quatemala
in Sint-Philipsland
Donderdag 19 februari 1976
EENDRACHTBODE
7
De Bres schoot zaak aan
flarden De Korte voor
dubbeltje op eerste rang
Andere molens
Pluimpje voor beleid
Thools meel
Commissie financien Thoolse gemeenteraad:
Om de andere dag wisselen
Extra afschrijvingen
LADY
CO' .«if
Ondanks bezwaren provinciaal bestuur inzake verkeersveiligheid
Particuliere bouw
Nu reeds binnen
de nieuwe collectie
REGENMANTELS
zowel jeugdig als klassiek
in Uw mantel Speciaalzaak
Zes mogelijkheden
Tunnel voor langzaam verkeer
„U bent een ware kruistocht begonnen,
geloof ik", zei CHU-raadslid J.D. de
Korte maandagmiddag in de commissie
financiën tegen zijn liberale collega M.
van Damme.
De laatste noemde het geen stijl dat in
de januari-raadsvergadering ARP--
raadslid W.C. van Kempen bij het
voorstel tot verhoging van de
begraafrechten in de steek was gelaten
door zijn eigen vrienden (CHU en
KVP). „Als Van Kempen naar de
commissie financiën komt omdat de
vaste vertegenwoordiger De Korte geen
tijd heeft, mag je toch verwachten dat
hij het vertrouwen van de fractie heeft.
Van Kempen -heeft bij de begraaf
rechten geen voorbehoud gemaakt, wat
hij wel bij de VMZ-subsidie deed. Drie
van de vier commissieleden stonden
achter het advies van b. en w. In de
raadsvergadering schiet echter eerst De
Bres de zaak aan flarden, aansluitende
op de principes van de SGP. De SGP
evenwel, laten het principe weer varen
door met een 10% verhoging accoord te
gaan. Dan gaat ook De Korte voor een
dubbeltje op de eerste rang zitten.
Je vraagt je af, wat doet de commissie
nog? Is het niet zonde van je tijd en
werk? Er lag een evenwichtig advies dat
door de meerderheid van de raad opzij
geschoven wordt. Er is weinig begrip in
de fracties. De commissieleden moeten
speelruimte hebben", aldus dhr. Van
Damme.
Wethouder C.J. Moerland - „We gaan
er geen ruzie-vergadering van maken" -
„Ik moet uw zienswijze eigenlijk wel
delen. Er komen commissie
vergaderingen voor waarvan je zegt,
wat hebben we daaraan gehad. ,t Was
in december eigenlijk een goede
commissievergadering. Ik stond dan
ook met m'n oren te klapperen toen ik
van de gang van zaken in de januari-
raadsvergadering hoorde. ,t Zou
eigenlijk zo moeten zijn, dat de fractie
genoten zich achter het commissielid
opstellen", aldus wethouder Moerland.
Raadslid M. van Dijke verklaarde dat
de SGP-fractie niet uit principe tegen
de verhoging van de begraafrechten
was, maar alleen vanwege het feit dat op
andere gemeentelijke taken ook veel
geld wordt bijbijgelegd.
Dhr. De Korte zei niet beter te hebben
geweten dat de verhoging 10% zou
bedragen, zoals bij de begrotings
behandeling was aangekondigd. Toen
hij echter het voorstel kreeg bleken er
sommige begraafrechten met 30%
verhoogd te worden. De VVD ging er in
de januari-raadsvergadering hard en
zwaarwichtig op in, maar ,t was beter
geweest in een vroeg stadium een
schorsing te vragen. Wanneer we zulke
meningsverschillen in de fracties
hebben, moeten we schorsen. Wat
hebben we aan een hoop geraas. Laten
we proberen dat in de toekomst te voor
komen", aldus het CHU-raadslid.
Van Damme zat echter nog met een
onveronverteerbare zaak. Door de gang
van zaken in de raadsvergadering
wordt de achterstand in begraafrechten
van de andere kernen in Tholen-stad
pas in acht in plaats van in drie jaar
ingehaald. Waarom moet men nu in
Tholen-stad 75 gulden meer voor een
begrafenis betalen in plaats van in de
andere kernen. Daar is geen enkel
argument voor aan te voeren", aldus
het VVD-raadslid. Wethouder
Moerland zei dat b. en w. dit punt nog
zullen bekijken.
Mulder Jan Rijstenbïl laat derde
gemeentelijke molen functioneren
„Trek maar aan het touwtje en de wiek zal gaan". Het staat ergens In een
sprookjesboek, maar was vrijdagmiddag werkelijkheid op de trans van de
gerestaureerde molen „De Korenbloem" te Scherpenisse. Een bljjde dag, vond
burgemeester J. E. van Boeijen, die inderdaad aan het touwtje trok en als het goed is
gaan er zulke dit jaar nog meer volgen, want 8 mei gaat de gerestaureerde molen te
Oud- Vossemeer officeel draaien. Dan is het nationale molendag en zullen de 9
molens die Tholen rijk is met zijn allen zwieren voorzover ze wieken hebben.
Zeker is dat belangstellingen zorg voor de molens is vergroot in de laatste jaren. De
commissie M. 75 deed er een extra stootje aan en het gemeentebestuur van Tholen
werd in dit opzicht als gewestelijk voorbeeld gesteld door de voorzitter van de
vereniging „De Zeeuwse molen."
Jan Rijstenbil, reeds vanaf zijn 15e jaar bij vader-Mulder in dienst genoot
vrijdagmiddag ook met zijn vrouw dat zijn molen, want het blijft toch in het hart
zijn molen, weer lustig draait. Windkracht 7 uit het noorden hielp het nodige
handje. „De Korenbloem" gromde van genoegen.
Een goede zet van het gemeentebestuur,
het college was voltallig en daarbij
enkele raadsleden, was dat ook de
Zeeuwse molenaars bij het gebeuren
waren genodigd. Daardoor worden
vooral de mensen van het vak erbij
betrokken en het moet hun goed doen,
dat er nu wel belangstelling is voor het
beroep en het materiaal, wat door
andere omstandigheden geen echt
belegde boterham meer kon opleveren.
Zo waren aanwezig mulders uit Hulst
en Souburg, uit Oud-Vossemeer en
Sint-Annaland, uit Sint-Maartensdijk
en Poortvliet en uiteraard ook uit
Scherpenisse zelf, met name door de
familie Rijstenbil in de uitgebreide zin
van ouders en kinderen. Daar waren
voorts een groot deel commissieleden
van „Tholen Monumentjaar 1975",
vertegenwoordiger van
molenmakersfirma van Beek uit
Renswaterswoude, directeur P. A. Boot
van Gemeentewerken Tholen, de
voorzitter van de vereniging „De
Zeeuwse Molen" de heer P. Peene uit
Vlissingen met echtgenote. Het was
trouwens niet de enige dame naast de
vrouwelijke helft van de familie
Rijstenbil. Ook mevrouw van Boeijen
was van de partij bij maalstenen en
meelschuiven plus de vrouwen van de
Thoolse molenaars.
Het ceremonieel was een koude
bedoening. Maar het hoorde er wel bij.
Via hand- en spandiensten van
molenaar Rijstenbil maakte de
burgemeester de rem los en bracht de
gang in de wieken. Op welke wijze kan
men anders een molen in gebruik
nemen dan te tonen dat ze kan draaien
en malen. Ook dat laatste was er bij en
de aanwezige deskundigen (molenaars)
vonden een gretig gehoor, wat het
allemaal betekent tot en met het tussen
duim en wijsvinger wrijven van het meel
toe. Of het toch wel de juiste fijnheid
bezit.
We zijn wat laat met de officiële
opening, zei burgemeester, maar dat
houdt wel in, dat de restauratie volledig
is afgerond. Wie zou als inwoner van
Scherpenisse zich kunnen indenken het
zonder molen te moeten doen. De
Korenbloem hoort bij Scherpenisse,
zoals onze andere Thoolse molens bij
die andere woonkernen horen.
De burgemeester achtte het vooral van
belang, dat Rijstenbil en zijn vrouw
bereid zijn de molen ook nu nog in haar
oorspronkelijke doelstelling te laten
functioneren. Het deed de heer
Rijstenbil opmerken nog nooit met zulk
duur speelgoed te hebben omgegaan.
Maar de gemeente is er blij mee, dat u
dit gebruik mogelijk maakt, liet de heer
Van Boeijen er op volgen. Hij bood
Mulder Rijstenbil het prentenboek van
Tholen en Sint-Philipsland van
archivaris J. P. B. Zuurdeeg aan en
mevrouw Rijstenbil een fraai bouquet.
De burgemeester zei later in een
speechje in het Holland Huis, waar de
koffie na die molentocht extra smaakte,
dat er nog meer gemeentelijke zorg is
over het voortbestaan van molens op
Tholen. Wat kunnen we er met z'n allen
aan doen ze functioneel te behouden?
De gemeente gaat in elk geval niet
betrokkenen praten (binnenkort met de
eigenaren van de Smerdiekse molens)
en vervolgens poogt het gemeente
bestuur ze te laten draaien of geheel
functioneel te houden. Vandaar ook het
besluit van de gemeenteraad om bij te
dragen aan jongeren, die het
molenaarsvak in zoverre onder de knie
willen krijgen, dat ze een molen aan de
gang kunnen brengen en stilzetten. De
suggestie tot het molengilde is er uit
voortgevloeid, maar tot dusver is
melding van jonge liefhebbers nog
achterwege gebleven. Het
gemeentebestuur wil ze graag
inschrijven.
De burgemeester dankte tenslotte
iedereen, met name ook het gezin
Rijstenbil en aannemer Van Beek, de
gemeentelijke diensten en
monumentenzorg voor hun
medewerking. Hij hoopte dat het
gemeentebestuur goed rentmeester zou
zijn van dit bezit.
De voorzitter van de vereniging „De
Zeeuwse molen" de heer Peene
feliciteerde met de restauratie van De
Korenbloem, maar tevens met het door
het Thoolse gemeentebestuur gevoerde
beleid. Een gewestelijk voorbeeld, vond
de heer Peene, met name voor wat de
opleiding vrijwillige molenaars betreft.
Een beleid dat we toch elders in Zeeland
missen. Juist dat blijven functioneren
van deze monumenten is van zo groot
belang en ook de molenaars zelf zullen
achter dat streven moeten staan,
desnoods wat van hun beroepseer met
die jonge vrijwilligers delen. Laat de
jeugdige enthousiastellingen niet in de
kou staan, zodat het mooie molen
monumentenbestand in Zeeland in
stand blijft, aldus de voorzitter van „De
Zeeuwse molen."
Het lid van de commissie Tholen M 75,
de heer H. Venekamp uit Tholen
bepleitte ook een nog volledig
functionerende molen, omdat er
liefhebbers zijn, zowel in het nabije
Brabant als op Tholen zelf om van het
Thoolse graan meel te krijgen en
daarvan zelf Thools brood te bakken.
Wel, Jan Rijstenbil kent zijn vak nog en
zijn molen, in werkelijkheid
gemeentelijk bezit, draait weer.
De Korenbloem werd al zo veel jaren
geleid door een Rijstenbil, nadat ze in
1872 is gebouwd voor de heer Dijkman.
Grootvader, vader en zoon Rijstenbil
hebben er het graan gemalen voor de
generaties in Scherpenisse. Nu heeft
molenmaker Van Beek het in 4
maanden klaargespeeld er opnieuw een
bruikbare molen van te maken. Hij zag
niet op een werkdag van 7 uur ,s
morgens tot 10 uur ,s avonds, want je
komt niet uit Renswaterswoude naar
Scherpenisse om vliegen te vangen. De
inwoners vkn Tholen en de toeristen
Burgemeester J. E. van Boegen had
vrijdagmiddag de wind beslist mee toen
hij de gerestaureerde molen De Koren
bloem in Scherpenisse officieel ln
gebruik stelde. De belangstellenden
snoven op de galerty de frisse lucht op,
terwjjl de burgemeester de openings
handeling verricht. Links bektykt
molenaar J. A. Rijstenbil het resultaat:
meel van Thoolse tarwe glijdt goed
keurend door zijn vingers. Welke
bakker bakt het bruin.
zullen voortaan nog menigmaal de
wieken van de Korenbloem zien
draaien.
En wat de suggestie van de heer
Venekamp betreft van de Thoolse
tarwe, het Thoolse graan en het Thoolse
brood, zo gek is dat nog niet, want
wiens brood men eet, diens woord men
spreekt.
De meerderheid van de commissie
Financieën van de Thoolse
gemeenteraad heeft maandagmiddag
geadviseerd niet in te gaan op het
voorstel Aarnoudse om de diensten van
de ziekenhuisbus uit te breiden. De
wens van de S.G.P.-fractle om de
ziekenhuisbus twee keer per dag vanuit
elke kern te laten rjjden en de zaterdag
en zondagdienst te laten vervallen, zou
namelijk 29.635,00 extra kosten.
De ziekenhuisbus kost de gemeente nu
58.000 gulden. De werkelijke kosten
zijn 79.000 gulden, maar de passagiers
brengen 20.700 gulden op. Een
verhouding van 1: 4 had raadslid van
Damme uitgerekend. De gemeente
betaalt drie keer zoveel bij als de
passagier betaalt. Bij het S.G.P.-
voorstel zijn de kosten 105.000, de
passagiers betalen 17.000, de gemeente
88.000, dus 1: 6. De gemeente legt er vijf
keer zoveel op toe.
Zaterdag-zondagdienst kost 27.000
gulden, de passagiers betalen 3500
gulden, de gemeente 22.500 gulden, dus
1: 8. De gemeente legt er zeven keer
zoveel op toe.
Dienst op vijf werkdagen kost 50.000
gulden, passagiers 17.000, gemeente
33.000, dus 1: 3. De gemeente betaalt
twee keer zoveel als de passagiers.
Uit de passagiersbezetting over 1975
blijkt, dat er vorig jaar op de lijn
Stavenisse/Sint-Maartensdijk
gemiddeld 12 passagiers per dag in de
ziekenhuisbus zaten: 0.9 uit Stavenisse,
2.8 Sint-Maartensdijk, 1.3
Scherpenisse, 1.1 Poortvliet, en 5.9
Tholen. Het daggemiddelde op de lijn
Stavenisse/Sint-Annaland was vorig
jaar 10 passagiers: 0.9 Stavenisse, 2.5
Sint-Annaland, 2.5 Oud-Vossemeer, 4.1
Tholen.
Dhr. v.d. Linde stelde voor die diensten
van de ziekenhuisbus om de andere dag
in plaats van per maand te laten
wisselen, dus vandaag de route
Stavenisse/Sint- Annaland ,s middags
en morgen ,s avonds. Volgens het
P.v.d.A.-raadslid zal er dan meer
gebruik van de bus gemaakt worden
door mensen die nu o.a. vanwege hun
werk niet kunnen.
Wethouder Moerland meende dat deze
regeling verwarrend zou werken. Ook
raadslid Dijke dacht dat bejaarden dit
niet zouden kunnen onthouden: om de
andere dag wisselen in plaats van per
maand. Hij wilde toch het voorstel
Aarnoudse, twee keer per dag vanuit
elke kern, een halfjaar proberen. Of als
dat niet haalbaar was, in elk geval ,s
avonds alle kernen aandoen, dus twee
bussen laten rijden. De zaterdag- en
zondagdienst zouden dan kunnen
vervallen omdat daar praktisch geen
gebruik van gemaakt wordt.
Wethouder Moerland vond het echter
bezwaarlijk de mensen die nu van die
diensten gebruik maken, uit te sluiten.
Ook de kosten (29.000 gulden ruim)
spraken bij B. en W. wel mee.
Raadslid de Korte stelde zich ook de
vraag hoe lang het nog verantwoord is.
Hij vroeg zich af, of het gebruik van de
ziekenhuisbus bij het voorstel
Aarnoudse zou toenemen. De
zaterdag/zondagdienst wilde de Korte
eigenlijk niet kwijt.
Dhr. van Damme voelde niets voor
uitbreiding van de ziekenhuisbus. Hij
vond dat er gezien de kosten nu al
weinig gebruik van wordt gemaakt. ,t
Zou vrijwilligerswerk moeten zijn dat je
subsidieert, aldus de V.V.D.-raadslid.
Wethouder Moerland zei ook geen
uitbreiding te willen. Een rit per dag
voorziet nog in een behoefte. De huidige
regeling zullen we handhaven met
eventueel een variatie in de wisseling
van diensten en dhr. Dijke bleef als
enige voor een proef met het voorstel
Aarnoudse.-
De commissie gaf B. en W. gunstig
advies om de stichting Vakantiewerk
Geestelijk Gehandicapten 2 cent per
inwoner of 340 gulden subsidie te geven.
Ook was er algemene steun om
donateur te worden van het Zeeuwse
Kunstenaarscentrum. Voor 15 gulden
krijgt de gemeente dan het tijdschrift
Slib.
Voor consolidatie van de bijna zeven
miljoen gulden vlottende schuld van de
gemeente Tholen werd besloten 2 1/2
miljoen gulden te lenen bij de bank voor
Nederlandse gemeenten, de
Rabobanken of via een makelaar. De
gemeente investeert al een paar jaar
zonder te lenen. De regering wil hier
landelijk een stokje voor steken. Door
meevallers aan rentelasten kon er ten
laste van de dienst 1975 327.800 gulden
extra worden afgeschreven op restant
boekwaarden. Vorig jaar waren
hiermee de gemeentehuizen en
brandweerauto's afgeschreven. Voor
raadslid de Korte was dit een bewijs dat
de gemeente toch wel ruim in ,t geld zit.
Wethouder Moerland sprak van een
goed financieel beleid. De begroting is
opgezet zonder voordelen, maar
aangepast aan de omstandigheden. Je
zou best kunnen hebben, dat door deze
afschrijvingen de belastingverhoging
1977 beperkt blijft tot 10 in plaats van
15%, zei de wethouder van Financiën.
Dhr. de Korte pleitte tenslotte voor
verlaging van de woonforensenbelasting
voor de kleine huisjes, waarvoor nu 200
gulden betaald wordt. Voor een mooie
caravan is dat maar 80 gulden.
Wethouder Moerland zei dat die tweede
woning bezitters toch gebruik maken
van de openbare voorzieningen.
Daarvoor moet betaald worden. Als het
inwoners waren, kreeg de gemeente 400
gulden per gezin en nu niets. Bovendien
moeten er extra huizen gebouwd
worden omdat woningen als
weekendhuis gebruikt worden.
Tenslotte herinnerde raadslid de Korte
nog aan verhoging van de kleding-
toelage voor gemeentewerklieden tot
200,-. Wethouder Moerland
antwoordde dat B. en W. hebben
besloten 175 gulden te geven. Dat wordt
nu uitgevoerd.
FOUNDATIONS LINGERIE 8ADMODE
TOONAANGEVEND IN WEST BRABANT
WOUWSESTRAAT 20 - BERGEN OP ZOOM
..DE ZAAK MET DE RODE PUI
Advertentie IM
De Hervormde jeugdvereniging
Philippus uit Sint-Philipsland houdt
zaterdagmorgen van half elf tot half
twaalf een huis-aan-huis-collecte voor
het door een aardbeving getroffen
Guatemala. De jeugdvereniging wijst
erop dat de ramp een woord is dat bij
vele Fliplanders beelden van angst en
verschrikking oproept. Het is nog maar
19 dagen geleden dat velen hebben
teruggedacht aan die vreselijke nacht in
1953. Misschien hebt u er niet bij stil
gestaan wat er toen door onze
onbekende naaste gedaan is om die
nood te lenigen.
Op 12 februari vond er ver bij ons
vandaan ook een ramp plaats: een
aarbeving in het Midden-Amerikaanse
staatje Guatemala. Wij weten niet wat
dat is. De gevolgen waren echter
catastrofaal: bijna 20.000 mensen
vonden de dood en gewonden zijn er
meer dan 100.000, terwijl er voor
miljarden schade is. Wat kan ik daar
aan doen, vraagt u zich misschien af.
Wel, het volgende: de Hervormde
jeugdvereniging Philippus wil graag een
huis-aan-huis collecte houden om hun
verre medemensen te helpen.
Help ons anderen te helpen tast eens
diep in de buidel wanneer zij
zaterdagmorgen tussen 10.30 en 11.30
u. bij u aanbellen voor een gift voor
Guatemala, aldus de Fliplandse
jeugdvereniging in een oproep aan de
inwoners.
De bedoeling is het geld voor
Guatemala te besteden via de actie
metterdaad van de Evangelische
Omroep.
Aan de hand van een discussienota
komen b. en w. opnieuw onverkort tot
de conclusie, dat uitbreiding van Sint-
Maartensdijk het meest wenselijk wordt
geacht ln noord-oostelijke richting: over
de Provincialeweg heen, vanaf de
splitsing naar de Molendijk tot aan de
Oudelandseweg tegenover de molen van
Robbe. In de nieuwe woonwijk liggen de
Woudhoekweg, Bleekveldweg en
Veerdjjkseweg.
Gedeputeerde Staten van Zeeland
hebben voor deze reeds eerder gewenste
uitbreiding van Sint-Maartensdijk, nog
steeds geen principe-toezegging gedaan.
De bezwaren spotsen zich toe op de
verkeersveiligheid omdat de
Provincialeweg moet worden over
schreden. Na intensief overleg met de
Provinciale Planologische Dienst,
Provinciale Waterstaat en het
Provinciaal Bestuur is een discussienota
gemaakt waarin zes mogelijkheden voor
een verantwoorde stedebouwkundige
ontwikkeling van Sint-Maartensdijk
zijn aangegeven. Verder zijn de
verkeerskundige .gevolgen van een uit
breiding ten noorden van de
Provincialeweg verder uitgediept.
B. en w. vinden deze Smerdiekse uit
breiding zo'n belangrijke zaak, dat zij
eerst een uitspraak van de
gemeenteraad willen. Als die positief is,
wil het college een gunstige toezegging
van G.S. Als die afkomt, kan aan een
bestemmingsplan begonnen worden. De
gemeenteraad spreekt er maandag
middag om twee uur over, maar de
commissie ruimtelijke ordening gaf
donderdagavond reeds een positief
advies om plan I (ten noordoosten van
de kom) door te zetten.
Voor de woningwetbouw kan men in het
plan Achter ,t Bos nog het programma
1977 of 1978 kwijt (momenteel is het
programma 1974 nog niet overal
opgeleverd). Het nieuwe uitbreidings
plan is in de eerste plaats voor de
particuliere bouw nodig: bungalows en
half vrijstaande woningen. Het kader
van de industrie en belangstellende
ondernemers van verkoopwoningen
trokken zich bij herhaling terug omdat
zij de west- en zuidwestkant van de
Kremerstraat 11-13
Bergen op Zoom
advertentie IM
Smerdiekse kom als woongebied
onaantrekkelijk achtten. De groei werd
daardoor op onnatuurlijke wijze af
geremd, wat leidde tot een tamelijk een
zijdige bevolkingssamenstelling in Sint-
Maartensdijk. Dit benadrukt de
dringende behoefte om op korte termijn
in een aantrekkelijk gebied ter
beschikking te hebben voor een meer
open bebouwing en vervolgens om op
wat langere termijn ook weer voldoende
ruimte te hebben voor een verdere
gesloten bebouwing, aldus stedebouw
kundige J. Kelderman in de discussie
nota van b. en w.
In de nota worden zes mogelijkheden
genoemd:
1. Over de Provincialeweg, ten noord
oosten van de kom: ligging ten opzichte
van centrum zeer gunstig, evenals wat
betreft de verbindingen en aanleg
riolering, handhaving klein
bedrijfsterrein in noordelijk deel lijkt
aanvaardbaar, reeds vele jaren wordt
op het gemeentebestuur druk uit
geoefend om in dit gebied woningbouw
toe te staan.
2. Ten noordwesten van de kom, tussen
de Hogeweg, Oudelandseweg en
Provincialeweg, afstand tot het centrum
betrekkelijk groot, als woongebied
onaantrekkelijk vanwege nieuwe
begraafplaats en rioolwaterzuiverings
installatie.
3. Ten westen van de kom, tussen
Kastelijnsweg en Groenedijk, ligging
ongunstig, varkensfokkerij vormt
belemmerende bebouwing.
4. Ten zuidwesten van de kom, tussen
Groenedijk en Pluimpotdijk, ligging
zeer ongunstig tussen twee dijken.
5. Ten zuiden van de bebouwde kom en
ten zuiden van de Pluimpot, ligging zeer
ongunstig, moeilijke ontsluiting.
6. Combinatie van de mogelijkheden 2
en 3.
Bij mogelijkheid I wordt slechts een
minder gunstig punt gesignaleerd, de
overschrijding van de Provincialeweg.
Het doorgaand verkeer Stavenisse-
Tholen is nu ongeveer 900 motor
voertuigen per etmaal. Bij een ver
dubbeling van de huidige autodichtheid
op Tholen en bij een tweemaal zo grote
wijk als nu gepland is, zou het kruis
punt van de nieuwe woonwijk met de
Provincialeweg in het spitsuur met 740
motorvoertuigen belast worden.
Volgens de nota kan de noodzakelijke
veiligheid ter plaatse worden bereikt
door instelling van de maximum
snelheid van 50 km op de
Provincialeweg en het laten vervallen
van de bestaande afsplitsing bij Onder
de Linden.
De Provinciale Planologische Dienst
acht bij plan I een tunnel voor
langzaam verkeer nodig, evenals een
snelheidsbeperking en een verkeers
lichteninstallatie.
Uit een telling op 27 mei 1975 blijkt
volgens stedebouwkundige J.
Kelderman dat 73% van het verkeer op
de Provincialeweg een herkomst of
bestemming in Sint-Maartensdijk heeft.
Het is dus hoofdzakelijk een aan- en
afvoerweg voor Smerdiek. De
doorgaande functie is gering met
gemiddeld 27%.
Tijdens de vergadering van de
commissie R.O. stelde raadslid W.C.
van Kempen dat de intensiteit van de
Provincialeweg in Sint-Maartensdijk
niet zo erg is als de Stoofstraat in
Poortvliet. Hij erkende dat het bezwaar
van de weg blijft, maar mede in het
belang van een goede opbouw van de
bevolking, pleitte het ARP-raadslid
voor plan I.
Dhr. P. van Schetsen vond de
discussienota tegenstrijdig met het
structuurrapport. De cijfers omtrent de
verkeersintensiteit waren daarin
belangrijk hoger dan nu. Bovendien
twijfelde het PvdA-raadslid of de
mening van b. en w. niet verzwakt
wordt, nu het college naar zijn inzicht
iets te voorbarig opdracht gaf een
structuurschets van plan II te laten
maken. Dhr. Van Schetsen zag de
rioolwaterzuiveringsinstallatie in plan
II als een groot gevaar.
Dhr. J. L. van Gorsel pleitte er voor
eerst plan IV aan te pakken opdat de
particuliere bouw in Sint. Sint-
Maartensdijk niet in de knel raakt. Het
VVD-raadslid noemde dit gebied een
mooie afronding van de uitbreiding van
Sint-Maartensdijk.
Raadslid J. Versluijs onderschreef de
discussienota, al vond hij de woning
behoefte een beetje te optimistisch:
minimaal 350 huizen in 10 jaar. Hij
wilde echter de uitbreiding in plan I
meer naar het industrieterrein hebben
in plaats van naar de molen van Robbe.
Het CHU-raadslid wilde tenslotte ook
de splitsing Onder de Linden hand
haven.
De burgemeester antwoordde dat b. en
w. proberen te bewerkstelligen, gebied I
tot ontplooiing te krijgen. Bij plan IV
zag hij een heel gemene kostenfactor
wat betreft ontsluiting en riolering. De
burgemeester zei dat het einde van de
bouwcapaciteit in Sint-Maartensdijk in
zicht komt. We moeten niet wachten tot
we voor het blok zitten, maar globaal
lijnen trekken, aldus dhr. Van Boeijen.
Maandagmiddag om twee uur neemt de
Thoolse gemeenteraad een beslissing
over de toekomstige uitbreiding van
Sint-Maartensdijk.