B en W willen uitbreiding Smerdiek toch over de Provincialeweg lërhorst Lustig draaiende Korenbloem-wieken in Scherpenisse Dertig mille teveel voor uitbreiding ziekenhuisbus Rivera Raadslid van Damme op kruistocht Actie voor Quatemala in Sint-Philipsland Donderdag 19 februari 1976 EENDRACHTBODE 7 De Bres schoot zaak aan flarden De Korte voor dubbeltje op eerste rang Andere molens Pluimpje voor beleid Thools meel Commissie financien Thoolse gemeenteraad: Om de andere dag wisselen Extra afschrijvingen LADY CO' .«if Ondanks bezwaren provinciaal bestuur inzake verkeersveiligheid Particuliere bouw Nu reeds binnen de nieuwe collectie REGENMANTELS zowel jeugdig als klassiek in Uw mantel Speciaalzaak Zes mogelijkheden Tunnel voor langzaam verkeer „U bent een ware kruistocht begonnen, geloof ik", zei CHU-raadslid J.D. de Korte maandagmiddag in de commissie financiën tegen zijn liberale collega M. van Damme. De laatste noemde het geen stijl dat in de januari-raadsvergadering ARP-- raadslid W.C. van Kempen bij het voorstel tot verhoging van de begraafrechten in de steek was gelaten door zijn eigen vrienden (CHU en KVP). „Als Van Kempen naar de commissie financiën komt omdat de vaste vertegenwoordiger De Korte geen tijd heeft, mag je toch verwachten dat hij het vertrouwen van de fractie heeft. Van Kempen -heeft bij de begraaf rechten geen voorbehoud gemaakt, wat hij wel bij de VMZ-subsidie deed. Drie van de vier commissieleden stonden achter het advies van b. en w. In de raadsvergadering schiet echter eerst De Bres de zaak aan flarden, aansluitende op de principes van de SGP. De SGP evenwel, laten het principe weer varen door met een 10% verhoging accoord te gaan. Dan gaat ook De Korte voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Je vraagt je af, wat doet de commissie nog? Is het niet zonde van je tijd en werk? Er lag een evenwichtig advies dat door de meerderheid van de raad opzij geschoven wordt. Er is weinig begrip in de fracties. De commissieleden moeten speelruimte hebben", aldus dhr. Van Damme. Wethouder C.J. Moerland - „We gaan er geen ruzie-vergadering van maken" - „Ik moet uw zienswijze eigenlijk wel delen. Er komen commissie vergaderingen voor waarvan je zegt, wat hebben we daaraan gehad. ,t Was in december eigenlijk een goede commissievergadering. Ik stond dan ook met m'n oren te klapperen toen ik van de gang van zaken in de januari- raadsvergadering hoorde. ,t Zou eigenlijk zo moeten zijn, dat de fractie genoten zich achter het commissielid opstellen", aldus wethouder Moerland. Raadslid M. van Dijke verklaarde dat de SGP-fractie niet uit principe tegen de verhoging van de begraafrechten was, maar alleen vanwege het feit dat op andere gemeentelijke taken ook veel geld wordt bijbijgelegd. Dhr. De Korte zei niet beter te hebben geweten dat de verhoging 10% zou bedragen, zoals bij de begrotings behandeling was aangekondigd. Toen hij echter het voorstel kreeg bleken er sommige begraafrechten met 30% verhoogd te worden. De VVD ging er in de januari-raadsvergadering hard en zwaarwichtig op in, maar ,t was beter geweest in een vroeg stadium een schorsing te vragen. Wanneer we zulke meningsverschillen in de fracties hebben, moeten we schorsen. Wat hebben we aan een hoop geraas. Laten we proberen dat in de toekomst te voor komen", aldus het CHU-raadslid. Van Damme zat echter nog met een onveronverteerbare zaak. Door de gang van zaken in de raadsvergadering wordt de achterstand in begraafrechten van de andere kernen in Tholen-stad pas in acht in plaats van in drie jaar ingehaald. Waarom moet men nu in Tholen-stad 75 gulden meer voor een begrafenis betalen in plaats van in de andere kernen. Daar is geen enkel argument voor aan te voeren", aldus het VVD-raadslid. Wethouder Moerland zei dat b. en w. dit punt nog zullen bekijken. Mulder Jan Rijstenbïl laat derde gemeentelijke molen functioneren „Trek maar aan het touwtje en de wiek zal gaan". Het staat ergens In een sprookjesboek, maar was vrijdagmiddag werkelijkheid op de trans van de gerestaureerde molen „De Korenbloem" te Scherpenisse. Een bljjde dag, vond burgemeester J. E. van Boeijen, die inderdaad aan het touwtje trok en als het goed is gaan er zulke dit jaar nog meer volgen, want 8 mei gaat de gerestaureerde molen te Oud- Vossemeer officeel draaien. Dan is het nationale molendag en zullen de 9 molens die Tholen rijk is met zijn allen zwieren voorzover ze wieken hebben. Zeker is dat belangstellingen zorg voor de molens is vergroot in de laatste jaren. De commissie M. 75 deed er een extra stootje aan en het gemeentebestuur van Tholen werd in dit opzicht als gewestelijk voorbeeld gesteld door de voorzitter van de vereniging „De Zeeuwse molen." Jan Rijstenbil, reeds vanaf zijn 15e jaar bij vader-Mulder in dienst genoot vrijdagmiddag ook met zijn vrouw dat zijn molen, want het blijft toch in het hart zijn molen, weer lustig draait. Windkracht 7 uit het noorden hielp het nodige handje. „De Korenbloem" gromde van genoegen. Een goede zet van het gemeentebestuur, het college was voltallig en daarbij enkele raadsleden, was dat ook de Zeeuwse molenaars bij het gebeuren waren genodigd. Daardoor worden vooral de mensen van het vak erbij betrokken en het moet hun goed doen, dat er nu wel belangstelling is voor het beroep en het materiaal, wat door andere omstandigheden geen echt belegde boterham meer kon opleveren. Zo waren aanwezig mulders uit Hulst en Souburg, uit Oud-Vossemeer en Sint-Annaland, uit Sint-Maartensdijk en Poortvliet en uiteraard ook uit Scherpenisse zelf, met name door de familie Rijstenbil in de uitgebreide zin van ouders en kinderen. Daar waren voorts een groot deel commissieleden van „Tholen Monumentjaar 1975", vertegenwoordiger van molenmakersfirma van Beek uit Renswaterswoude, directeur P. A. Boot van Gemeentewerken Tholen, de voorzitter van de vereniging „De Zeeuwse Molen" de heer P. Peene uit Vlissingen met echtgenote. Het was trouwens niet de enige dame naast de vrouwelijke helft van de familie Rijstenbil. Ook mevrouw van Boeijen was van de partij bij maalstenen en meelschuiven plus de vrouwen van de Thoolse molenaars. Het ceremonieel was een koude bedoening. Maar het hoorde er wel bij. Via hand- en spandiensten van molenaar Rijstenbil maakte de burgemeester de rem los en bracht de gang in de wieken. Op welke wijze kan men anders een molen in gebruik nemen dan te tonen dat ze kan draaien en malen. Ook dat laatste was er bij en de aanwezige deskundigen (molenaars) vonden een gretig gehoor, wat het allemaal betekent tot en met het tussen duim en wijsvinger wrijven van het meel toe. Of het toch wel de juiste fijnheid bezit. We zijn wat laat met de officiële opening, zei burgemeester, maar dat houdt wel in, dat de restauratie volledig is afgerond. Wie zou als inwoner van Scherpenisse zich kunnen indenken het zonder molen te moeten doen. De Korenbloem hoort bij Scherpenisse, zoals onze andere Thoolse molens bij die andere woonkernen horen. De burgemeester achtte het vooral van belang, dat Rijstenbil en zijn vrouw bereid zijn de molen ook nu nog in haar oorspronkelijke doelstelling te laten functioneren. Het deed de heer Rijstenbil opmerken nog nooit met zulk duur speelgoed te hebben omgegaan. Maar de gemeente is er blij mee, dat u dit gebruik mogelijk maakt, liet de heer Van Boeijen er op volgen. Hij bood Mulder Rijstenbil het prentenboek van Tholen en Sint-Philipsland van archivaris J. P. B. Zuurdeeg aan en mevrouw Rijstenbil een fraai bouquet. De burgemeester zei later in een speechje in het Holland Huis, waar de koffie na die molentocht extra smaakte, dat er nog meer gemeentelijke zorg is over het voortbestaan van molens op Tholen. Wat kunnen we er met z'n allen aan doen ze functioneel te behouden? De gemeente gaat in elk geval niet betrokkenen praten (binnenkort met de eigenaren van de Smerdiekse molens) en vervolgens poogt het gemeente bestuur ze te laten draaien of geheel functioneel te houden. Vandaar ook het besluit van de gemeenteraad om bij te dragen aan jongeren, die het molenaarsvak in zoverre onder de knie willen krijgen, dat ze een molen aan de gang kunnen brengen en stilzetten. De suggestie tot het molengilde is er uit voortgevloeid, maar tot dusver is melding van jonge liefhebbers nog achterwege gebleven. Het gemeentebestuur wil ze graag inschrijven. De burgemeester dankte tenslotte iedereen, met name ook het gezin Rijstenbil en aannemer Van Beek, de gemeentelijke diensten en monumentenzorg voor hun medewerking. Hij hoopte dat het gemeentebestuur goed rentmeester zou zijn van dit bezit. De voorzitter van de vereniging „De Zeeuwse molen" de heer Peene feliciteerde met de restauratie van De Korenbloem, maar tevens met het door het Thoolse gemeentebestuur gevoerde beleid. Een gewestelijk voorbeeld, vond de heer Peene, met name voor wat de opleiding vrijwillige molenaars betreft. Een beleid dat we toch elders in Zeeland missen. Juist dat blijven functioneren van deze monumenten is van zo groot belang en ook de molenaars zelf zullen achter dat streven moeten staan, desnoods wat van hun beroepseer met die jonge vrijwilligers delen. Laat de jeugdige enthousiastellingen niet in de kou staan, zodat het mooie molen monumentenbestand in Zeeland in stand blijft, aldus de voorzitter van „De Zeeuwse molen." Het lid van de commissie Tholen M 75, de heer H. Venekamp uit Tholen bepleitte ook een nog volledig functionerende molen, omdat er liefhebbers zijn, zowel in het nabije Brabant als op Tholen zelf om van het Thoolse graan meel te krijgen en daarvan zelf Thools brood te bakken. Wel, Jan Rijstenbil kent zijn vak nog en zijn molen, in werkelijkheid gemeentelijk bezit, draait weer. De Korenbloem werd al zo veel jaren geleid door een Rijstenbil, nadat ze in 1872 is gebouwd voor de heer Dijkman. Grootvader, vader en zoon Rijstenbil hebben er het graan gemalen voor de generaties in Scherpenisse. Nu heeft molenmaker Van Beek het in 4 maanden klaargespeeld er opnieuw een bruikbare molen van te maken. Hij zag niet op een werkdag van 7 uur ,s morgens tot 10 uur ,s avonds, want je komt niet uit Renswaterswoude naar Scherpenisse om vliegen te vangen. De inwoners vkn Tholen en de toeristen Burgemeester J. E. van Boegen had vrijdagmiddag de wind beslist mee toen hij de gerestaureerde molen De Koren bloem in Scherpenisse officieel ln gebruik stelde. De belangstellenden snoven op de galerty de frisse lucht op, terwjjl de burgemeester de openings handeling verricht. Links bektykt molenaar J. A. Rijstenbil het resultaat: meel van Thoolse tarwe glijdt goed keurend door zijn vingers. Welke bakker bakt het bruin. zullen voortaan nog menigmaal de wieken van de Korenbloem zien draaien. En wat de suggestie van de heer Venekamp betreft van de Thoolse tarwe, het Thoolse graan en het Thoolse brood, zo gek is dat nog niet, want wiens brood men eet, diens woord men spreekt. De meerderheid van de commissie Financieën van de Thoolse gemeenteraad heeft maandagmiddag geadviseerd niet in te gaan op het voorstel Aarnoudse om de diensten van de ziekenhuisbus uit te breiden. De wens van de S.G.P.-fractle om de ziekenhuisbus twee keer per dag vanuit elke kern te laten rjjden en de zaterdag en zondagdienst te laten vervallen, zou namelijk 29.635,00 extra kosten. De ziekenhuisbus kost de gemeente nu 58.000 gulden. De werkelijke kosten zijn 79.000 gulden, maar de passagiers brengen 20.700 gulden op. Een verhouding van 1: 4 had raadslid van Damme uitgerekend. De gemeente betaalt drie keer zoveel bij als de passagier betaalt. Bij het S.G.P.- voorstel zijn de kosten 105.000, de passagiers betalen 17.000, de gemeente 88.000, dus 1: 6. De gemeente legt er vijf keer zoveel op toe. Zaterdag-zondagdienst kost 27.000 gulden, de passagiers betalen 3500 gulden, de gemeente 22.500 gulden, dus 1: 8. De gemeente legt er zeven keer zoveel op toe. Dienst op vijf werkdagen kost 50.000 gulden, passagiers 17.000, gemeente 33.000, dus 1: 3. De gemeente betaalt twee keer zoveel als de passagiers. Uit de passagiersbezetting over 1975 blijkt, dat er vorig jaar op de lijn Stavenisse/Sint-Maartensdijk gemiddeld 12 passagiers per dag in de ziekenhuisbus zaten: 0.9 uit Stavenisse, 2.8 Sint-Maartensdijk, 1.3 Scherpenisse, 1.1 Poortvliet, en 5.9 Tholen. Het daggemiddelde op de lijn Stavenisse/Sint-Annaland was vorig jaar 10 passagiers: 0.9 Stavenisse, 2.5 Sint-Annaland, 2.5 Oud-Vossemeer, 4.1 Tholen. Dhr. v.d. Linde stelde voor die diensten van de ziekenhuisbus om de andere dag in plaats van per maand te laten wisselen, dus vandaag de route Stavenisse/Sint- Annaland ,s middags en morgen ,s avonds. Volgens het P.v.d.A.-raadslid zal er dan meer gebruik van de bus gemaakt worden door mensen die nu o.a. vanwege hun werk niet kunnen. Wethouder Moerland meende dat deze regeling verwarrend zou werken. Ook raadslid Dijke dacht dat bejaarden dit niet zouden kunnen onthouden: om de andere dag wisselen in plaats van per maand. Hij wilde toch het voorstel Aarnoudse, twee keer per dag vanuit elke kern, een halfjaar proberen. Of als dat niet haalbaar was, in elk geval ,s avonds alle kernen aandoen, dus twee bussen laten rijden. De zaterdag- en zondagdienst zouden dan kunnen vervallen omdat daar praktisch geen gebruik van gemaakt wordt. Wethouder Moerland vond het echter bezwaarlijk de mensen die nu van die diensten gebruik maken, uit te sluiten. Ook de kosten (29.000 gulden ruim) spraken bij B. en W. wel mee. Raadslid de Korte stelde zich ook de vraag hoe lang het nog verantwoord is. Hij vroeg zich af, of het gebruik van de ziekenhuisbus bij het voorstel Aarnoudse zou toenemen. De zaterdag/zondagdienst wilde de Korte eigenlijk niet kwijt. Dhr. van Damme voelde niets voor uitbreiding van de ziekenhuisbus. Hij vond dat er gezien de kosten nu al weinig gebruik van wordt gemaakt. ,t Zou vrijwilligerswerk moeten zijn dat je subsidieert, aldus de V.V.D.-raadslid. Wethouder Moerland zei ook geen uitbreiding te willen. Een rit per dag voorziet nog in een behoefte. De huidige regeling zullen we handhaven met eventueel een variatie in de wisseling van diensten en dhr. Dijke bleef als enige voor een proef met het voorstel Aarnoudse.- De commissie gaf B. en W. gunstig advies om de stichting Vakantiewerk Geestelijk Gehandicapten 2 cent per inwoner of 340 gulden subsidie te geven. Ook was er algemene steun om donateur te worden van het Zeeuwse Kunstenaarscentrum. Voor 15 gulden krijgt de gemeente dan het tijdschrift Slib. Voor consolidatie van de bijna zeven miljoen gulden vlottende schuld van de gemeente Tholen werd besloten 2 1/2 miljoen gulden te lenen bij de bank voor Nederlandse gemeenten, de Rabobanken of via een makelaar. De gemeente investeert al een paar jaar zonder te lenen. De regering wil hier landelijk een stokje voor steken. Door meevallers aan rentelasten kon er ten laste van de dienst 1975 327.800 gulden extra worden afgeschreven op restant boekwaarden. Vorig jaar waren hiermee de gemeentehuizen en brandweerauto's afgeschreven. Voor raadslid de Korte was dit een bewijs dat de gemeente toch wel ruim in ,t geld zit. Wethouder Moerland sprak van een goed financieel beleid. De begroting is opgezet zonder voordelen, maar aangepast aan de omstandigheden. Je zou best kunnen hebben, dat door deze afschrijvingen de belastingverhoging 1977 beperkt blijft tot 10 in plaats van 15%, zei de wethouder van Financiën. Dhr. de Korte pleitte tenslotte voor verlaging van de woonforensenbelasting voor de kleine huisjes, waarvoor nu 200 gulden betaald wordt. Voor een mooie caravan is dat maar 80 gulden. Wethouder Moerland zei dat die tweede woning bezitters toch gebruik maken van de openbare voorzieningen. Daarvoor moet betaald worden. Als het inwoners waren, kreeg de gemeente 400 gulden per gezin en nu niets. Bovendien moeten er extra huizen gebouwd worden omdat woningen als weekendhuis gebruikt worden. Tenslotte herinnerde raadslid de Korte nog aan verhoging van de kleding- toelage voor gemeentewerklieden tot 200,-. Wethouder Moerland antwoordde dat B. en W. hebben besloten 175 gulden te geven. Dat wordt nu uitgevoerd. FOUNDATIONS LINGERIE 8ADMODE TOONAANGEVEND IN WEST BRABANT WOUWSESTRAAT 20 - BERGEN OP ZOOM ..DE ZAAK MET DE RODE PUI Advertentie IM De Hervormde jeugdvereniging Philippus uit Sint-Philipsland houdt zaterdagmorgen van half elf tot half twaalf een huis-aan-huis-collecte voor het door een aardbeving getroffen Guatemala. De jeugdvereniging wijst erop dat de ramp een woord is dat bij vele Fliplanders beelden van angst en verschrikking oproept. Het is nog maar 19 dagen geleden dat velen hebben teruggedacht aan die vreselijke nacht in 1953. Misschien hebt u er niet bij stil gestaan wat er toen door onze onbekende naaste gedaan is om die nood te lenigen. Op 12 februari vond er ver bij ons vandaan ook een ramp plaats: een aarbeving in het Midden-Amerikaanse staatje Guatemala. Wij weten niet wat dat is. De gevolgen waren echter catastrofaal: bijna 20.000 mensen vonden de dood en gewonden zijn er meer dan 100.000, terwijl er voor miljarden schade is. Wat kan ik daar aan doen, vraagt u zich misschien af. Wel, het volgende: de Hervormde jeugdvereniging Philippus wil graag een huis-aan-huis collecte houden om hun verre medemensen te helpen. Help ons anderen te helpen tast eens diep in de buidel wanneer zij zaterdagmorgen tussen 10.30 en 11.30 u. bij u aanbellen voor een gift voor Guatemala, aldus de Fliplandse jeugdvereniging in een oproep aan de inwoners. De bedoeling is het geld voor Guatemala te besteden via de actie metterdaad van de Evangelische Omroep. Aan de hand van een discussienota komen b. en w. opnieuw onverkort tot de conclusie, dat uitbreiding van Sint- Maartensdijk het meest wenselijk wordt geacht ln noord-oostelijke richting: over de Provincialeweg heen, vanaf de splitsing naar de Molendijk tot aan de Oudelandseweg tegenover de molen van Robbe. In de nieuwe woonwijk liggen de Woudhoekweg, Bleekveldweg en Veerdjjkseweg. Gedeputeerde Staten van Zeeland hebben voor deze reeds eerder gewenste uitbreiding van Sint-Maartensdijk, nog steeds geen principe-toezegging gedaan. De bezwaren spotsen zich toe op de verkeersveiligheid omdat de Provincialeweg moet worden over schreden. Na intensief overleg met de Provinciale Planologische Dienst, Provinciale Waterstaat en het Provinciaal Bestuur is een discussienota gemaakt waarin zes mogelijkheden voor een verantwoorde stedebouwkundige ontwikkeling van Sint-Maartensdijk zijn aangegeven. Verder zijn de verkeerskundige .gevolgen van een uit breiding ten noorden van de Provincialeweg verder uitgediept. B. en w. vinden deze Smerdiekse uit breiding zo'n belangrijke zaak, dat zij eerst een uitspraak van de gemeenteraad willen. Als die positief is, wil het college een gunstige toezegging van G.S. Als die afkomt, kan aan een bestemmingsplan begonnen worden. De gemeenteraad spreekt er maandag middag om twee uur over, maar de commissie ruimtelijke ordening gaf donderdagavond reeds een positief advies om plan I (ten noordoosten van de kom) door te zetten. Voor de woningwetbouw kan men in het plan Achter ,t Bos nog het programma 1977 of 1978 kwijt (momenteel is het programma 1974 nog niet overal opgeleverd). Het nieuwe uitbreidings plan is in de eerste plaats voor de particuliere bouw nodig: bungalows en half vrijstaande woningen. Het kader van de industrie en belangstellende ondernemers van verkoopwoningen trokken zich bij herhaling terug omdat zij de west- en zuidwestkant van de Kremerstraat 11-13 Bergen op Zoom advertentie IM Smerdiekse kom als woongebied onaantrekkelijk achtten. De groei werd daardoor op onnatuurlijke wijze af geremd, wat leidde tot een tamelijk een zijdige bevolkingssamenstelling in Sint- Maartensdijk. Dit benadrukt de dringende behoefte om op korte termijn in een aantrekkelijk gebied ter beschikking te hebben voor een meer open bebouwing en vervolgens om op wat langere termijn ook weer voldoende ruimte te hebben voor een verdere gesloten bebouwing, aldus stedebouw kundige J. Kelderman in de discussie nota van b. en w. In de nota worden zes mogelijkheden genoemd: 1. Over de Provincialeweg, ten noord oosten van de kom: ligging ten opzichte van centrum zeer gunstig, evenals wat betreft de verbindingen en aanleg riolering, handhaving klein bedrijfsterrein in noordelijk deel lijkt aanvaardbaar, reeds vele jaren wordt op het gemeentebestuur druk uit geoefend om in dit gebied woningbouw toe te staan. 2. Ten noordwesten van de kom, tussen de Hogeweg, Oudelandseweg en Provincialeweg, afstand tot het centrum betrekkelijk groot, als woongebied onaantrekkelijk vanwege nieuwe begraafplaats en rioolwaterzuiverings installatie. 3. Ten westen van de kom, tussen Kastelijnsweg en Groenedijk, ligging ongunstig, varkensfokkerij vormt belemmerende bebouwing. 4. Ten zuidwesten van de kom, tussen Groenedijk en Pluimpotdijk, ligging zeer ongunstig tussen twee dijken. 5. Ten zuiden van de bebouwde kom en ten zuiden van de Pluimpot, ligging zeer ongunstig, moeilijke ontsluiting. 6. Combinatie van de mogelijkheden 2 en 3. Bij mogelijkheid I wordt slechts een minder gunstig punt gesignaleerd, de overschrijding van de Provincialeweg. Het doorgaand verkeer Stavenisse- Tholen is nu ongeveer 900 motor voertuigen per etmaal. Bij een ver dubbeling van de huidige autodichtheid op Tholen en bij een tweemaal zo grote wijk als nu gepland is, zou het kruis punt van de nieuwe woonwijk met de Provincialeweg in het spitsuur met 740 motorvoertuigen belast worden. Volgens de nota kan de noodzakelijke veiligheid ter plaatse worden bereikt door instelling van de maximum snelheid van 50 km op de Provincialeweg en het laten vervallen van de bestaande afsplitsing bij Onder de Linden. De Provinciale Planologische Dienst acht bij plan I een tunnel voor langzaam verkeer nodig, evenals een snelheidsbeperking en een verkeers lichteninstallatie. Uit een telling op 27 mei 1975 blijkt volgens stedebouwkundige J. Kelderman dat 73% van het verkeer op de Provincialeweg een herkomst of bestemming in Sint-Maartensdijk heeft. Het is dus hoofdzakelijk een aan- en afvoerweg voor Smerdiek. De doorgaande functie is gering met gemiddeld 27%. Tijdens de vergadering van de commissie R.O. stelde raadslid W.C. van Kempen dat de intensiteit van de Provincialeweg in Sint-Maartensdijk niet zo erg is als de Stoofstraat in Poortvliet. Hij erkende dat het bezwaar van de weg blijft, maar mede in het belang van een goede opbouw van de bevolking, pleitte het ARP-raadslid voor plan I. Dhr. P. van Schetsen vond de discussienota tegenstrijdig met het structuurrapport. De cijfers omtrent de verkeersintensiteit waren daarin belangrijk hoger dan nu. Bovendien twijfelde het PvdA-raadslid of de mening van b. en w. niet verzwakt wordt, nu het college naar zijn inzicht iets te voorbarig opdracht gaf een structuurschets van plan II te laten maken. Dhr. Van Schetsen zag de rioolwaterzuiveringsinstallatie in plan II als een groot gevaar. Dhr. J. L. van Gorsel pleitte er voor eerst plan IV aan te pakken opdat de particuliere bouw in Sint. Sint- Maartensdijk niet in de knel raakt. Het VVD-raadslid noemde dit gebied een mooie afronding van de uitbreiding van Sint-Maartensdijk. Raadslid J. Versluijs onderschreef de discussienota, al vond hij de woning behoefte een beetje te optimistisch: minimaal 350 huizen in 10 jaar. Hij wilde echter de uitbreiding in plan I meer naar het industrieterrein hebben in plaats van naar de molen van Robbe. Het CHU-raadslid wilde tenslotte ook de splitsing Onder de Linden hand haven. De burgemeester antwoordde dat b. en w. proberen te bewerkstelligen, gebied I tot ontplooiing te krijgen. Bij plan IV zag hij een heel gemene kostenfactor wat betreft ontsluiting en riolering. De burgemeester zei dat het einde van de bouwcapaciteit in Sint-Maartensdijk in zicht komt. We moeten niet wachten tot we voor het blok zitten, maar globaal lijnen trekken, aldus dhr. Van Boeijen. Maandagmiddag om twee uur neemt de Thoolse gemeenteraad een beslissing over de toekomstige uitbreiding van Sint-Maartensdijk.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1976 | | pagina 7