Na mei onverwijld Oosterschelde dicht Meerderheid achter Kanaal schap om recreatieplan uit te voeren C. A. Potappel (19) uit Oud-Vossemeer met auto dodelijk verongelukt Drie jaar cel geeist voor antiekdief uit Stavenisse D.V.N. Eiland Tholen koos nieuw bestuur DEZE WEEK Gemeenteraad Tholen aan regering en parlement: Schadelijk voor gebitten Thoolse SGP steunt Sint-Phi/ips/andse jachthavenopvatting I crl7l> ZEE' N? - Houdt regering aan afspraken Evacuatieregeling stormvloeden Telegram van ZLM Sint-Philipsland Ontheiliging van Gods dag Respect voor standpunt Geen antwoord gekregen Teleurstellende houding Sint-Philipsland Jammer Dat laveren niet verwacht Twijfels Artikel 18 toepassen UIENVEILINGEN ROLLENWEDSTRIJD EENDRACHTRIJDERS Xov Donderdag 29 januari 1976 32e jaargang no. 10 Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint-Philips land, waarin op genomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad. Eendrachtbode Postbus 5 - Sint Ann al and Telefoon 01665-375 en 752. Postgiro 12.44.07. Rabobank 3030.05.556. Verschijnt elke donderdag. Abonnementsprijs 11,- per halQaar. Per post 13,50. Losse nummers 0,50. Sluitingsdatum advertenties dns dag middag 16.00 uur. Adver tentieprijs 0,24 per mm btw. Spierinkjes t/m 20 woorden 5,00 Incl. btw. contant, op rekening 5,75 inci. btw. Hoofdredacteur - uitgever G. Heyboer. Geboren uit de grote onrust en angst by de bevolking tijdens de laatste storm en de verklaring van minister Westerterp dat een stormstuwcaissondam op staal veel te duur is, heeft SGP-fractlevoorzitter Th. Aarnoudse maandagavond In de Thoolse gemeenteraad een motie ingediend inzake de afsluiting van de Oosterschelde. „Het is nu allemaal uitstel en er gebeurt feitelijk niets", zei dhr. Aamoudse. Vijfden raadsleden van SGP, PvdA, VVD, CHU en ARP ondersteunden de motie. Mevr. J.M. Deurloo-van Broekhoven (KVP) was als enige tegen „gezien de ontwikkelingen en de toezegging van de regering dat er in mei een uitspraak komt". Het zeventiende Thoolse raadslid, wethouder CJ. Moerland, was verhinderd wegens het 25-Jarlg huwelijksfeest van zijn broer. De SGP-motie die na een toevoeging van de nieuwe CHU-fractievoorzitter J. Versluijs tenslotte met 15-1 werd aan genomen, luidt als volgt: „De raad der gemeente Tholen in ver gadering bijeen op 26 januari 1976, overwegende dat: 1. de onrust en angst onder de bevolking toeneemt, naarmate de beslissing over de wijze van de afsluiting der Oosterschelde uitblijft; 2. dat blijkens de uitspraak van minister Westerterp de afsluiting door middel van een stormstuwcaissondam op staal ver boven het geraamde bedrag uit zal gaan, spreekt als zijn oordeel uit dat na mei 1976 geen verde2e studies over andere varianten gemaakt moeten worden, maar onverwijld tot afsluiting volgens het Deltaplan dient te worden overgegaan' verzoekt het college van burgemeester en wethouders deze motie ter kennis te brengen van de regering en de Eerste en Tweede Kamer der Staten-Generaal en gaat over tot de orde van de dag". Voordat de motie in stemming kwam, wees VVD-fractievoorzitter M. van Damme erop, dat de kamer een uitspraak heeft gedaan met drie ont bindende factoren. Een mogelijkheid is er nu afgevallen (dam op staal), maar andere varianten als de pijlerdam zijn nog in studie. Dhr. Van Damme vond dat de oorspronkelijke motie de door het parlement uitgestippelde lijn door sneed. Ook raadslid Versluijs onder kende dat bezwaar, maar hij wilde de regering wel aan de afspraak houden dat er in mei een beslissing valt en geen nieuwe studies meer gemaakt worden. Daarom stelde hij voor, de drie woorden „N a mei 1976" in deel 2 van de motie in te voegen. De SGP had daar geen bezwaar tegen. .Het eind vorig jaar nieuw gekomen PvdA-raadslid J. de Bres had zich nog niet eerder over de Ooster.schelde- problemaiek kunnen uitlaten en ver tolkte daarom nu zijn standpunt. Hij noemde het in de motie onder deel 1 gestelde volkomen terecht en vond uitstel op langere termijn van de beslissing over de Oosterschelde onnodig. Dhr. De Bres kon daarom de motie volledig onderschrijven, al voegde hij er wel aan toe dat alle regeringen in de loop der jaren te weinig gezorgd hebben om de risico's te w&ren. Tenslotte waren er nog twijfels over het stemgedrag van PvdA-raadslid M.A.J. van der Linde, die zich bij eerdere Oosterschelde-de batten in de Thoolse gemeenteraad met mevr. Deurloo als „milieuman" opstelde. Hij zei de regering niet te willen vastspijkeren noch de mogelijkheid van dijkverhoging te willen uitsluiten, maar een snelle beslissing en veiligheid in 1985 te willen handhaven. Daarom steunde ook dhr. v.d. Linde de motie. Dhr. Aarnoudse verzocht b. en w. de motie dinsdagmorgen telegrafisch naar Den Haag te sturen omdat de vaste commissie voor verkeer en waterstaat vergaderde. Ook de bevolking van Drie jaar gevangenisstraf met aftrek van voorarrest. Dat was de eis van de officier van justitie bij de rechtbank Breda tegen de 32-jarige J. van O. uit Stavenisse en de 29-jarige J.N. uit Ossendrecht. Samen hadden ze in 1974 en 1975 bij vijftien inbraken voor een half miljoen gulden aan antiek gestolen. Hierbij was in oktober 1974 ook de inbraak bij dhr. H.J. Sturris aan de Molendijk in Sint Maartensdijk; waar voor 150.000 gulden werd gestolen. De twee dieven kregen voor hun „werk" totaal 18.000 gulden van de 46-jarige Roosendaalse heler A.N., die de doelen voor zijn helpers uitkoos en goed thuis was inde waarde van antiek. Tegen de heler werd vier jaar gevangenisstraf geëist met aftrek van voorarrest. De uitspraak volgt volgende week. J.B. uit Stavenisse kreeg van de Middelburgse politierechter een boete van 250 gulden wegens het spitten van zagers op een mosselperceel bij Sint- Philipsland. Texel liet zich daar horen over dijk verhoging. De SGP en de Confessionele Vier dienden maandagavond ook nog schriftelijke vragen in over een evacuatieplan bij dijkdoorbraak. De SGP: „Het is ons gebleken dat de bevolking van de meest bedreigde gebieden niet weet waarheen zij moet vluchten bij een eventuele dijkdoor braak. Is het college bereid hier een plan voor op te stellen en dit te publiceren? Tevens vragen wij het college te onder zoeken op welke manier de toeloop van het publiek op de meest bedreigde plaatsen bij gevaarlijke hoogwaterstand is tegen te gaan? D&ze belangstelling van het publiek is hoogst gevaarlijk," aldus de SGP. De Confessionele Vier: „Gelet op het feit dat de gehele kom van Sint- Maartensdijk valt binnen het gebied waar men bij stormvloeden wordt gewaarschuwd, is het met name voor het bejaardencentrum Sint Maartens- hóf dringend gewenst, dat men bij dreigend overstromingsgevaar nauw keurig weet, hoe gehandeld dient te worden. Kan uw college ons mededelen, welke handelwijze gevolgd dient te worden wanneer er een regeling voor Sint Maartenshof bestaat. Bestaat er geen regeling voor Sint Maartenshof, wil uw college dan op korte termijn een regeling overwegen en deze ter kennis brengen van de belanghebbenden?" aldus de vraag van CHU, KVP, ARP in de Thoolse gemeenteraad. De Z.L.M. Sint-Philipsland heeft op de algemene vergadering op 23 januari het volgende telegram gestuurd aan Zijne Excellentie minister-president Den Uijl en Zijne Excellentie minister Westerterp van Verkeer en Waterstaat: „De afdeling der Z.L.M. te Sint- Philipsland, in jaarvergadering bijeen, spreeqt haar grote verontrusting uit over het steeds uitstellen van de definitieve afsluiting van de Ooster schelde. De eerste dagen van 1976 en zeer zeker de laatste dagen hebben bewezen dat alle leden in grote onrust verkeren. Wij dringen bij de regering met klem aan om met de meeste spoed over te gaan tot de definitieve afsluiting, zoals bij de Deltawet is besloten". „Is het b. en w. bekend' dat niet alle basisscholen in 1975 twee keer bezocht zijn door de schooltandarts. Kan het college meedelen wat daarvan de oorzaak isï Wij achten deze gang van zaken schadelijk voor de gebitten van onze kinderen". Die schriftelijke vraag heeft SGP- fractievoorzitter Th. Aarnoudse maandagavond gesteld in de Thoolse gemeenteraad. B. en w. zullen ook schriftelijk antwoord geven. De voor de hand liggende scheiding rond de jachthavenkwestie Krab benkreek openbaarde zich maandagavond in de Thoolse raadszaal bj) behandeling van het voorstel tot toepassing van artikel 18, van de gemeenschappelijke Kanaabchaps- regeling, dat wil zeggen een bindende richtlijn voor Sint Philipsland tot verwezen lijking van dat recreatieobject. Naast een besliste principiële SGP afwjjzlng deze dwang op te leggen, was er echter ook een aarzeling by de PvdA fractie, zy het om andere reilen. Waarom al opdracht tot het ontwerp gegeven ab men weet dat er moeilijkheden ontstaan? Is er wel behoefte aan die jachthaven of doet het afbreuk aan andere in de regio? Wordt het ook inderdaad een project voor zogenaamd sociaal watertoerisme? Het antwoord van de raadsvoorzitter was uitvoerig en overtuigend, maar de PvdA verklaarde na tijdelijke schorsing toch aarzelend akkoord te gaan met het b. en w. meerderheldsvoorstel. Men wenste in elk geval spoedige volledige informatie rond plan, huurcontract en financiële consequenties. Deze PvdA drang deed bij de raads voorzitter weer enkele vraagtekens oproepen, omdat hij vond dat die vragen veel meer thuishoorden in het algemeen bestuur van het Kanaalschap dan in de Thoolse Raad. De geschiedenis moge bekend zijn. Met Steenbergen, Nieuw-Vossemeer en Tholen besliste destijds ook het Sint Philipslands gemeentebestuur tot deel name aan het Kanaalschap „De Eendracht", een organisatie die zich ten doel stelt om als gevolg van de aanleg van het Schelde Rijnkanaal de mogelijkheden van recreatie in die regio te ontwikkelen. De eerste mogelijkheid om een onderdeel daarvan te realiseren was aanleg van een jachthaven in de Krabbenkreek bij Sint Philipsland, waar door Rijkswaterstaat voor de Kanaal werken een werkhaven was aan gelegd. Overigens is tijdens de begin periode van het Kanaalschap een totale toekomstvisie neergelegd in een ontwerp met onder meer de „befaamde" recreatie-ster. Van dat alles waren dus de partijen volledig op de hoogte. Nu mede door rijkssubsidie in het kader van werkgelegenheids- objecten realisering van het jachthaven plan Krabbenkreek dichtbij leek, viel bij de Sint Philipslandse gemeenteraad een meerderheidsbesluit zich tegen jachthavenaanleg te verzetten. Dat gedeelte behoort namelijk tot die gemeente. Het Kanaalschap, verwijzend naar het principe-besluit van 25 februari 1975 met o.a. uitvoering van het plan tot aanleg van de jachthaven „Krabbenkreek" in de voormalige werkhaven nabij Sint Philipsland, meende de klok niet meer te moeten terugdraaien en volgens artikel 18 kan een deelnemende gemeente worden op gelegd de gewenste planologische maat regelen te nemen. Eer die beslissing valt moeten echter de raden van die gemeenten worden gehoord. Wel, dat gebeurde in Tholen maandagavond nadat de gemeente Nieuw-Vossemeer zich al eerder positief uitsprak. Deze toelichting dan voor de lezer om zich een beeld van de discussie te kunnen vormen. De Thoolse SGP fractie beet bij monde van voorzitter woordvoerder Th. Aarnoudse maandagavond de discussiespits af. Hij constateerde, hoe de meerderheid van b. pn w. in haar voorstel aangeeft, dat de opzet van het project zodanig is, dat van een feitelijk overlast aan de gemeenschap van Sint Philipsland geen sprake is. Herhaalde lijk is ook door de Kanaalschapsvoor- zitter betuigd, dat het beslist geen bonte kermis wordt. Die uitspraak waar deren we ook wel, vervolgde de heer Zondagavond omstreeks tien voor zeven heeft zich op de Oud- Vossemeersedijk onder Tholen een eenzijdig verkeersongeval voorgedaan, dat het leven kostte aan de negentienjarige Kees Potappel uit Oud- Vossemeer. Daar geen anderen het ongeluk hebben gezien, wordt vermoed, dat Potappel in de bocht in de goot langs de rijbaan is terecht gekomen en de macht over het stuur is kwijtgeraakt. De enelheid was van dien aard, dat de auto over de een meter hoge dijk langs de rijbaan is geslagen en daarna van de dijk gekanteld, in de sloot is terechtgekomen. Tevoren was de bestuurder uit de auto geslingerd. Halverwege het talud kwam hij aan de rechterkant van de dijk terecht. Eer de ambulance ter plaatse was, bleek het «lachtoffer te zijn overleden. Kees Potappel was werkzaam bij de aardappelhandel van de gebroeders Verhees,. Ter plaatse bracht het dodelijk ongeval grote verslagenheid. Aarnoudse, maar er is meer. Zelfs met de toezegging dat de zondagsrust in Sint Philipsland niet wordt verstoord - wat niet kan - blijft nog het voor naamste bezwaar voor de SGP over, namelijk de ontheiliging van Gods dag, aldus de heer Aarnoudse. Het is juridisch best mogelijk, dat de opstelling van de meerderheid van de raad van Sint Philipsland niet in de geest is van de zondagswet, maar wij hebben toch respect voor dat stand punt. Wij menen, dat die mensen gehandeld hebben naar de eis van Gods onfeilbaar woord en willen hen dan in deze onze steun niet onthouden, zo ver klaarde de SGP woordvoerder. Daarom spreekt de SGP fractie zich zeer beslist uit tegen de handelwijze van het Kanaalschap en de meerderheid van dit b. en w. voorstel. Er is aan onze kant geen behoefte op de materiële zijde van de te stichten jachthaven in te gaan, omdat de SGP een jachthaven die op zondag geopend zal zijn absoluut afwijst. Slechts op één zaak van de materiële kant wilde de heer Aarnoudse nog wijzen. Hij vond het op zijn minst voorbarig van het dagelijks bestuur van het Kanaalschap om aan de N.V. Grontmij opdracht te verstrekken voor het aan- bestedingsgereedmaken van het plan. Voor wat het laatste argument betreft van de SGP kwam er steun van de Partij van de Arbeid. De heer P. van Schetsen herinnerde er aan, hoe hij in de vergadering van 25 februari namens zijn fraktie zich kritisch akkoord had verklaard met de aanleg van de jacht haven in de Krabbenkreek, in de mening dat het een zogenaamde sociale jachthaven zou worden. Met de 5 punten door het dagelijks bestuur van het Kanaalschap genoemd, t.w. een principebesluit tot uitvoering plan jachthaven, het aangaan van een pa?ht- contract met de Staat der Nederlanden voor de voormalige werkhaven, het aangaan van een huurcontract met de jachtclub „De Eendracht" te Tholen voor die jachthaven, het verzoek aan Sint Philipsland de nodige ologische maatregelen te treffen en het verlenen van een opdracht aan de N.V. Grontmy tot het aanbestedingsgereedmaken. Het moet toen echter het bestuur van het Kanaalschap reeds duidelijk zijn geweest, zo meende dhr. Van Schetsen, dat er van Sint Philipslandse zijde moeilijkheden te verwachten waren. Ik heb daarom het bestuur gevraagd wat de financiële consequenties zouden zijn en ook gevraagd naar de tijd van de eventuele procedure. Ik heb er tot dusver nog geen antwoord op gekregen. De raadsvoorzitter kon dus, mede als secretaris van het Kanaalschap nu opnieuw deze vragen verwachten, vond dhr. Van Schetsen, ook al is het dan nu in de Thoolse raad. Trouwens, in een commissievergadering heb ik er ook nog eens naar geïnformeerd. B. en w. schrijven nu in hun voorstel ook dat verondersteld mag worden, dat van dit projekt economische impuls uitgaat die van betekenis kan zijn voor Sint Annaland en Oud-Vossemeer, maar er is ook de voorwaarde dat alleen rijdende winkels vanuit Sint Philipsland er mogen komen. Hoe dat te rijmen? Voorts wordt gewaagd van sociaal- watertoerisme. Best mogelijk, als men alleen kijkt naar jachthavenindeling, maar dan toch niet als men de liggelden erbij betrekt. Zou het voorts geen afbreuk kunnen doen aan de jacht haven in Sint Annaland en de toe komstige in Tholen. De heer Van Schetsen miste bij de stukken de notulen van het Kanaalschap, maar wist zich wel te herinneren, dat raadslid L den Engelsman uit Sint Philipsland reeds de eerste keer dat het over de Sint Philipslandse jachthaven ging vraag tekens plaatste. Dat moeten de notulen toch uitwijzen, terwijl er ook geen inzage was van het advies Zeeuws Coördinatie Orgaan. Was het in dit kader dan wel verantwoord opdracht te geven aan de Grontmij voor dat besteksplan?, zo besloot de heer Van Schetsen zijn opmerkingen tijdens de eerste discussieronde. VVD-woordvoerder J.L. van Gorsel vond het al een hele tijd geleden, dat voor het eerst over de Kanaalschaps- recreatie is gesproken met daarbij allerlei visies op tafel. Voor niemand kan het dus iets nieuws zijn als men aan de realisering toe is. Intussen is de behoefte aan die watersportsmogelijk heid ook volop gebleken. Ik hoopte dan ook, zo vervolgde de heer Van Gorsel dat aanleg jachthaven weinig problemen meer zou opleveren. Het leek ogenschijnlijk al in kannen en kruiken als het geld er maar kwam. We kunnen verder vaststellen, dat het de inwoners van Sint Philipsland geen overlast zal berokkenen. Als het een ingreep op het dorpsleven zou zijn, zouden we het zeker moeten weren voorzover we daartoe mogelijkheden zagen. Nu grijpt het echter heus niet in het bestaande levenspatroon. Met alles wat dus vooraf bekend was, ook voor Sint Philipsland, met de vrij grote zekerheid dat geen overlast wordt aan gedaan, is de huidige handelwijze van die gemeente voor onze fractie een teleurstelling. Er lag op dat gebied toch duidelijk een recreatieve bestemming, zij het dat het tijdelijk werkhaven zou zijn. Het is vergaand te stellen, dat er geen behoefte aan die jachthaven zou zijn. Er wordt geen mogelijkheid tot overlast voor het beroepsvervoer te water toegestaan en daarom, nogmaals, het is voor onze fractie teleurstellend dat Sint Philipsland tot deze handel wijze heeft besloten, aldus dhr. Van Gorsel, die namens zijn collega's steun toezegde aan het b. en w. voorstel. De heer J. Versluijs die het woord kon voeren namens de confessionele vier (ARP, KVP en CHU) verklaarde het op zich te betreuren, dat het Kanaalschap deze stap moet gaan doen. Het is niet leuk om als buren tegen elkaar in te gaan. Maar ik kan de Kanaalschaps- beslissing wel billijken, omdat men toch bij het toetreden tot zo'n gemeen schappelijke regeling de consequenties van de democratie spelregels moet aan vaarden. Er is de toezegging dat voor deze jachthaven een zoveel mogelijk sober karakter wordt gewenst en al vinden onze fracties het spijtig dat het op deze manier moet, we menen toch onze steun niet aan het meerderheids- voorstel te moeten onthouden. De heer W.C. van Kempen (ARP) informeerde of b. en w. toch ook hebben bedacht wat het voor gevolgen zou kunnen hebben voor de jachthavens te Sint Annaland en Stavenisse. De heer J. de Bres (PvdA) was het met zijn fractieleider eens, dat al tevoren vaststond, dat Sint Philipsland niet zou meewerken. Moet je in die wetenschap dan toch opdracht geven aan een Grontmij? Is het zeker, dat de jacht haven selfsupporting zal zijn. Op de Kanaalschapsbegroting staat een tekort Op een druk bezochte vergadering in Tolrust te Poortvliet is dinsdagavond een nieuw bestuur gekozen van de afdeling Tholen en Omstreken van de Diabetes Vereniging Nederland (DVN). Voorzitter is M.A. Deurloo uit Scherpenisse, secretaris B. Heijboer uit Sint-Annaland, penningmeester J. Andriesse uit Scherpenisse en bestuurs lid mevr. A. Rijnberg-van Oudenaarde uit Sint-Annaland. Zij volgden het oude bestuur op dat bestond uit de heren W. Moerland uit Sint-Annaland en Elenbaas uit Poortvliet en de dames Heijboer uit Poortvliet en Stoutjesdijk uit Sint-Maartensdijk. Met name dhr. Moerland had zich beijverd om de ledenvergadering in Poortvliet bijeen te roepen en nieuw leven in de afdeling te blazen. Op Tholen en Sint-Philipsland telt de D.V.N. zestig leden. Dr. H.F. Dankmeijer, internist en v medisch adviseur van DVN, hield een lezing over het ontstaan van suikerziekte. van 280.000,-. Waar moet dat vandaan komen? Is de toekomstige huurder financieel sterk genoeg? Is er de mogelijkheid als gemeente uit het Kanaalschap te stappen, bijvoorbeeld in 1978? Ik zie de consequenties maar somber in, zo dacht de heer De Bres hardop en informeerde tenslotte of bij ingrijpende kapitaal swerken goed keuring van de deelnemende gemeenten nodig is. Dat was de eerste discussie ronde. In zijn antwoord begon burgemeester J.E. van Boeijen m$t de opmerking het onbevredigend te vinden, dat er vragen worden gesteld, die in de Kanaalschapsvergaderingen thuis horen. Hij verklaarde te zullen pogen als raadsvoorzitter, tegelijk secretaris Kanaalschap tussen de 2 tonnen te blijven varen en niet vast te lopen. Punt 1 voor hem was, dat Sint Philips land destijds con amore deelnemer werd in het Kanaalschap en duidelijk wist waar het om ging. Het bestuur van het Kanaalschap had de huidige Sint Philipslandse draai niet behoeven te verwachten. Je denkt samen te kunnen blijven varen. Er lag van het algemeen bestuur Kanaalschap een opdracht om door de Grontmij een plan te doen maken voor aanleg jachthaven. Het dagelijks bestuur overwoog de wenselijkheid daartoe, maar we geloofden in elk geval in de aangegane regeling. Er kwam de mogelijkheid het object in DACWverband te doen uit voeren. Je krijgt geen subsidie zonder plan, dus moest dat plan er komen. Met de heer Van Gorsel betreur ik deze procedure. Het Kanaalschap moest na al die jaren toch eens een object van de grond zien te krijgen na de al zovele voorafgaande teleurstellingen en ver tragingen door de aanleg Schelde- Rijnkanaal. Overigens vertragingen waarvan we op de hoogte waren. Lang zijn onze belangen in de ijskast gezet. Het duurde lang eer er een kans kwam. Bij aanleg van de werkhaven door rijks waterstaat is echter al gesproken over mogelijke jachthaven. Waarmee Schuttevaer Sint Philipsland op het jaareinde is gekomen, lijkt me dan ook meer een politieke, dan zakelijke benadering. De behoefte aan een jachthaven is er wel. De jachtclub Eendracht toonde begrip voor onze restrictie van geen snelboten en geen waterskieën. Het begrotingstekort is er omdat we ook de kleine man aan zijn trekken willen laten komen en via een DACW bijdrage zou het zijn weg gewerkt. Het Kanaalschapsbestuur ziet in deze jachthaven geen concurrentie voor de bestaande. Er is ook over gesproken met toekomstige huurder en met Deltafederatie. Rijdende winkels uit Sint Philipsland zijn toegestaan, maar als ze niet komen, gaan de jacht havenbewoners er toch zelf op uit inkopen te doen en dat gebeurt ook met rijdende winkels als mogelijkheid ook nog wel. Zo kunnen middenstanders uit de buurt ook profiteren. Wellicht zullen er ook meer watersporters komen „passagieren", als er meer havens zijn. Sint Annaland is altijd nog overvol geweest. De bedoeling is dat die jacht haven financieel inderdaad self supporting is. Voor wat de solvabili- teitstwijfel betreft zou men dat van elke vereniging kunnen afvragen. Het Kanaalschap geeft de indruk met de jachtclub Eendracht een serieuze huur- kandidaat te hebben. Er zijn motieven genoemd die geen hout snijden, zo besloot de voorzitter het antwoord op de eerste ronde. Bij de tweede ronde informeerde de heer Van Schetsen welk percentage van de kosten het Kanaalschap al nodig heeft voor betaling aan de Gront Mij. De voorzitter antwoordde het juiste bedrag niet te weten en daarom maar helemaal geen cijfers te zullen noemen. De heer Van Schetsen bleef zijn twijfels houden, omdat nog steeds geen voldoende financieel inzicht bestaat, of het wel een sociale jachthaven wordt, want als ze niet vol komt zal men toch wel elders gaan werven en voorts achtte hij het uitgesloten dat die jachthaven thans op een nog korte termijn te reali seren zal zijn. De voorzitter verklaarde dat er in de nieuwe jachtclub „Eendracht" een groot aantal leden uit het eiland zijn aangesloten. In vergelijking met een dure jachthaven als te Bruinisse vond hij die aan de Krabbenkreek een sociale jachthaven. Hij vond het overigens geen punt dat er mensen van elders komen, wanneer er in eigen omgeving niet voldoende animo zou zijn de jachthaven Een laverende jachthaven Oosterschelde-motie In raad Tholen en ZLM Flip land RPCZ met gemeentelijke inspraak Begraaf recht en stijging beperkt tot 10. Dodelijk verkeersongeval Gereformeerde Kerk Oud- Vossemeer geopend Monumenten krijgen meer aandacht Gezellige jagersavond Is er bestemming voor (stormjevacuees De CBTB over de aardappel prijzen Aankoop laadechop voor Tuttelhoe lye Bouw grondprobleem te Sint- Annaland Dinsdag dure aardappel In Haes tinge Berechting inbreker uit Stavenisse D.VJN. koos nieuw bestuur DE EERSTE MAAND 1976 IS AL BUNA OP: EEN DAG DIE NOG MOET KOMEN LUKT LANGER DAN EEN JAAR DAT VOORBU IS. Dit nummer bestaat uit 10 pagina's. te vullen. Recreatie moet voor iedereen mogelijk zijn en Zeeland heeft nu eenmaal de mogelijkheid waterrecreatie te kunnen aanbieden, ook aan hen, die diep in-het binnenland wonen. De heer De Bres bleek evenmin overtuigd te zijn door het antwoord van de voorzitter en voorzag ook financiële moeilijkheden. Hardop denkend zou de heer De Bres de eigen raadsleden, die in het Kanaalschap zitting hebben willen meegeven, in dit stadium geen verdere plannen meer uit te werken. De voor zitter zou die suggestie sterk willen ont raden. De heer Van Schetsen vroeg ver volgens enige ogenblikken schorsing van de vergadering voor fractieberaad. Na heropening verklaarde de heer Van Schetsen namens zijn fractie aarzelend akkoord te willen gaan met het b. en w. voorstel om artikel 18 toe te passen en dus zo Sint Philipsland te dwingen tot de nodige planologische maatregelen. De heer De Bres zag overigens voor lopig geen subsidie van het rijk meer zitten en zag daarmee ook de huur- kwestie als een twijfelachtige zaak. De stemverklaring van de SGP woord voerder kon kort zijn. Op grond van ons principe zullen we dit b. en w. -Foorstel afwijzen. Er is ontheiliging van Gods dag mee gemoeid, iets wat in ons land al maar toeneemt. De SGP fractie vroeg dan ook stemming. De uitslag was tevoren al duidelijk. De zes leden van de SGP fractie stemden tegen het b. en w. voorstel, de andere tien voor. Gisteren viel de beslissing in Sint Philipsland precies andersom uit. Sint-Annaland, 27 januari 1976 100 ton uien 40 opw. kl. 2 nl 63,00 p 100 kg, 4,5 ton Drielingen maat 30/40 52,30. Sint-Maartensdijk, dinsdag Uien 40 opw. kl. 2 nl 62,11, Drielingen 52,30, aanvoer 66 ton. De Eendracht rijders uit Oud- Vossemeer hebben zaterdag in zaal Saparow een geslaagde rolleravond gehouden. Er was goede belangstelling. Na afloop van de wedstrijd waren er nog vele recreatie-duels tussen de kijkers. Bij de heren wonnen Vin Keyzers uit Oud-Vossemeer en A. Brocatus uit Steenbergen elk een manche over 500 meter, maar de totaaltijd van de Brabander was met 39 seconden beter dan de 39.4 sec. van de plaatselijke favoriet. 3. H. Glerum, St. Maartensdijk 40.5 sec. 7. A. van Dijke, Tholen 44 sec. 8. W. Duran, Tholen 44.3 sec. 9. S. de Korte, Tholen 45.3 sec. 11. W. Saparow Oud-Vossemeer 48 sec. 13. T. van Dijke, Tholen 49.9 sec. Bij de dames, die 2 x 250 m. reden, was mej. van Wezel uit Nieuw-Vossemeer eerste met 25.4 sec. voor haar dorpsgenote mej. Ooms met 28.2 sec. 3. H. Duran, Tholen, 31.4 sec. 4. Mevr. van Dijke, Tholen 31.4 sec. Voorzitter W. Spikker en secretaris P. Roggeband reikten de bekers en medailles uit.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1976 | | pagina 1