s De oudste
christenen
Burgemeester Van Boeijen schoot start
en finishplaat "Mo(nu)ment opname"
Oeverval bij Scherpenisse binnen een
week hersteld
DEZE WEEK
Kerstnummer
Feest?
Dat is samenleving
Abonnementsprijzen
ATTENTIE
E. VAN TUYN
Donderdag 18 december 1975
32e jaargang no. 5
,,Het bloed der martelaren is het zaad der kerk" is een gezegde,
dat in de bijna 2000-jarige geschiedenis van het christendom
zijn geldigheid meermalen heeft bewezen. Dat geldt zeker voor
de oudste christenen, die gedurende de eerste eeuwen na
Christus dood aan wrede vervolgingen werden blootgesteld,
totdat in het jaar 313 keizer Constantijn de Grote het
christendom tot staatsgodsdienst verhief.
Aantrekkelijke toto-expositie tot 2 januari in Thools stadhuis
Eerst Palestina
Hhier-methodes
OpN^
Noodvoorziening met 23.000 ton steen kost 400.000 gulden
Ook voor scholen interessant
SUBSIDIE VOOR
MOLENBOEK
Uienveilingen
i
Het enige nieuwsblad voor de streek
Tholen en Sint-Phiüpsiand, waarin op
genomen de Thoolse Courant en het
Advertentieblad - Postbus 5 - Sint
Annaland Telefoon 01665 - 375.
Postgiro 12.44.07. Rabobank
30J0.05.556. Verschijnt elke
donderdag.
Abonnementsprijs 11,- per halQaar.
Per post 13,50. Losse nummers
0,50. Sluitingsdatum advertenties
dinsdagmiddag 16.00 uur
Advertentieprijs 0,23 per mm btw.
Spierinkjes t/m 20 woorden 4,68 incl.
btw. contant, op rekening 5,20 incl.
btw.
Hoofdredacteur - uitgever G. Hejjboer.
Zouden we bij de nadering van het
kerstgebeuren achter feest geen vraag
teken moeten plaatsen? Als we in het
overgrote deel protestantse Tholen en
Sint-Philipsland eerlijk tegenover
elkaar willen zijn, zullen we eigenlijk
moeten toegeven, dat onze katholieke
broeders het wat bescheidener
uitdrukken: Kerstmis. Het is
vereenzelvigd, het Kerstfeest en de
Kerstmis. Achter de mis, zo is ons nog
kortgeleden in geheel ander verband
verzekerd, komt het Lof. Lof heeft toch
weer wel met feest te maken. Temidden
van de puinhoop van wat we gewend
zijn onze beschaving te noemen, moet
Kerstfeest gevierd worden. Vanzelf
sprekend is het goede pogen om goed
voor elkaar te zijn, vriendelijk, naasten
liefde te betrachten een zaak die
aanbeveling verdient. Zelfs een gebod:
hebt uw naaste lief, maar zit er niet te
veel franje achter wanneer wy het als
mensen pogen te realiseren. We kunnen
dan zelfs op Godsdienstige basis mede
mensen dodenjiaten bevechten. Niet
gij, maar wy. Er is niet
Kerstfeest te vieren tn
wereld. Een wereld weliswaar
motto van samenwerking, vi
vernieuwing, van nieuwe maatschappy
ordening, van integratie, oecumene en
ga zo maar door, maar tegeiykertyd
een wereld waarin de een het licht
nauweiyks gunt In het oog van de
ander. Nou ja, dat nog wel, zo lang een
ander ons het niet te lastig maakt Jawel
kritiek leveren, dat mag dan
tegenwoordig, maar afbraak van het
menszijn, dat toch niet. Daaraan wordt
nog even zwaar getild als toen 2000 jaar
geleden de schriftgeleer den voor schut
werden gezet door vreemdelingen uit
het oosten, Dat zijn we toch weer in dat
verleden terecht gekomen, 2000 jaar
terug. Ergens in de wereld een gehucht.
In ons gebied zouden we het een
„midden in de klei noemen", zolang een
ander öns dat niet smalend verwyt. Dan
wordt er een ldnd geboren, in een krot
dat we nu niet eens meer kennen. Wel
het boek „bij de beesten af". Dat was
het toen ook. Zomaar in een
stal. Of er daar by vorsteiyk
was? U weet beter. De eersten waren
enkele boerenarbeiders, een woord dat
we niet eens meer mogen schryven.
Medewerkers heet het nu. Toen In
wezen veedryvers. Ook al met een mooi
woord herders genoemd. Die gingen op
wat we hedendaags „kraamvisite"
zouden noemen. Ze gingen wel met het
beste wat zij hadden. Dat is veel, want
wat is veel eigeniyk, alleen het beste. Als
je nog meer en nog beter aan je kerk,
aan je vereniging, aan je gezin of wat
ook kunt geven, geef je eigeniyk maar
ten dele. Alleen als je het beste van
jezelf bereid bent te geven, kan het veel
zyn. Die herders konden niet meer
geven, want ze kwamen met hun hart.
Meer is er niet te geven by mensen.
Minder kan niet, of we met duistere
achtergronden dan in 1975 recht
hebben Kerstfeest te vieren? Ais we die
vraag stellen, verstaan we de zin van het
Kerstgebeuren niet,. Met al onze
werken, angst en wanhoop, met
gijzeling en oorlogsvoorbereiding, met
fusie en ontplooiing staat maar een doel
voorop, maar een fundamenteel
menseiyk streven en menselijk doen:
zelfhandhaving. In het jaar 1 en Ie het
jaar 1975. Zelfs gemeenschappelijk
streven wordt nog ingegeven door ver
wachting op grotere veiligheid en
bescherming van het eigen ik. Wat een
onwerkelijke verwachting en hoop is dat
toch. Wat in de tyd verryst, vergaat
immers met de tyd. Wie zich aan
onwerkelijkheid vastklampt, verstaat
het Kerstfeest niet. Dat Kerstfeest is
immers het symbool van de menseiyke
tegenpool. Van het kind dat niet het
eigen ik nastreeft. Van het
grote(zoen)offer. Daarom alleen feest
door het grote offer. Dan heeft het ook
weinig zin elkaar aan Christus geboorte
te herinneren, wanneer Christus zelf
buiten ons leven staat. Dat feest kan
alleen gevierd worden, als men iets
verstaat van wat Willem de M er ode tot
zijn gedicht dreef Kind, komt gjj
ditmaal in ons hart, Om alle duisternis
en smart, En alle zopde en plagen Op
eenmaal te verjagen.
Het gebeurde deze week op een ZLM
afdelingsvergadering. Je kykt er als
feitelijk buitenstaander wat objectief
naar. Je ziet oud-gedienden, die
gedreven door erkenteiykheld van de
partij zijn. Immers, een voorzitter, die
jarenlang leiding gaf, neemt afscheid.
Dat kan een bijzonderheid betekenen
voor een afdeling, zeker een byzonder
heid naarmate de gaven tot dat leiding
geven bijzonder waren. In wezen doet er
dat toch niet zoveel toe. Die eenvoudige
van hart deed ook zyn best, hoorde er
ook bij, gaf alles wat in dat kader
mogelijk was te geven, meer had hy of
zij niet. Dat beseffend, besef je
tegeüjkertyd dat zoiets toch de
samenleving uitmaakt. Het wat willen
zijn en wat willen doen voor elkaar. Dan
kan daar eigen eer bijkomen, want dat
is menselijk. Het meest treffend werd
dat in Poortvliet maandagavond door
de scheidende voorzitter zelf gezegd:
zelfs het stoutste trekpaard is gevoelig
voor een schouderklopje. Dat hoeft aan
verdiensten niet te kort te doen, dat
hoeft aan belangrijkheid voor een
In de eerste eeuwen na Jezus' dood
breidde het christendom zich snel uit in
het machtige Romeinse rijk en ook
daarbuiten, zoals in Engeland en zelfs
in Egypte en Abessinië. Vooral de
apostelen Petrus en Paulus hebben een
grote bijdrage geleverd tot de ver
breiding van het evangelie. Paulus, die
aanvankelijk geen volgeling van Jezus
was, evolueerde gedurende een reis
naar Damascus van kerkvervolger tot
een trouw apostel. Hij ondernam
zendingsreizen naar Klein-Azië en
Griekenland en vormde in diverse
plaatsen kleine zelfstandige christelijke
gemeenten.
De oudste christenen hebben hun geloof
beleden en verbreid door van bijna alle
materiële geneugten bewust afstand te
doen. Hun bezittingen en hun goederen
deelden zij met degenen, die onder
armoedige omstandigheden moesten
leven. In de eerste christelijke
gemeenten had niemand eigen
bezittingen. Alle leden van de
gemeenten hadden alle dingen
gemeenschappelijk. Het geestelijk
fundament van de eerste christenen was
de bijbel. In hun godsdienstige
samenkomsten werden gedeelten uit het
Oude Testament gelezen, later ook de
Evangeliën en de brieven van Paulus,
toen die eenmaal waren verschenen.
Vanaf het begin werden de Doop en het
Avondmaal ingesteld. De Joodse
sabbath (zaterdag) werd vervangen
door de zondag en Pinksteren en Pasen
werden reeds door de eerste christenen
gevierd, in tegenstelling tot het kerst
feest, dat pas in de vierde eeuw na
Christus als chrictdl^c feestdag ging
gelden.
Het paste in het wereldbeeld van deze
oudste christenen, dat zij voortdurend
leefden in de verwach ting van een
spoedig einde van deze wereld. Zij
beschouwden de wereld waarin zij
leefden als een voorbijgaande zaak. Al
hun gevoeldens en gedachten waren
toegespitst op het Nieuwe Rijk, het Rijk
Gods. door Christus op aarde gebracht.
De eerste christenen hebben aan hevige
vervolgingen blootgestaan, zowel in als
buiten Palestina. De eerste vervolgingen
van christenen hadden plaats in
Palestina zelf, met name in Jeruzalem,
waar de eerste christelijke gemeente
was gesticht, zoals uit kandelingen 2:41
blijkt.
De Joodse priesters hadden gehoopt,
dat met de dood van Jezus ook een einde
zou komen aan de activiteiten van diens
volgelingen, maar toen deze verwach
ting niet uitkwam, maar integendeel, de
christelijke gemeente in Jeruzalem
gestadig groeide, begonnen de
vervolgingen van de christenen allengs
groter en wreder vormen aan te nemen.
Pas na de verwoesting van Jeruzalem in
het jaar 70 hielden deze vervolgingen
op. Maar in de daaropvolgende jaren
werden de christenen blootgesteld aan
veel ernstiger vervolgingen, t.w. door de
Romeinen.
De oudste christenen stelden zich tegen
de Romeinse overheid afwijzend op. Zij
erkenden slechts Jezus Christus als hun
koning en weigerden zich aan het gezag
van de keizer te onderwerpen. Dat nam
de Romeinse overheid niet. Zij zag de
christenen als landsverraderlijke
elementen, die uitgeroeid moesten
worden.
In het Romeinse rijk werden de
christenen aanvankelijk even
beestachtig behandeld als vele eeuwen
later de Joden in het Duitsland van
Adolf Hitler. Met name Keizer Nero
werd berucht als christenvervolger. Hij
liet de christenen verbranden of wierp
ze in de arenea voor de wilde dieren.
Maar ook zijn opvolgers lieten de
christenen niet met rust. Zo liet keizer
Trajanus vele gelovigen op de brand
stapel werpen, terwijl hij ook de
christenen van al hun bezittingen
berooofde.
Op deze wijze bevestigden de Romeinse
heersers het beeld, dat Johannes in
Openbaringen 13 van hen 'had
geschilderd, waarbij hij het Imperium
Romanum vergeleek met de antichrist,
die zijn macht aan de duivel ontleent.
Ondanks de bloedige vervolgingen
breidde het christendom zich uit onder
de bevolking van het inmense Romeinse
rijk. Ja, juist deze vervolgingen riepen
op de duur sterke tegenkrachten op, die
mede de val van het Imperium in de
hand werkten.
Na ongeveer drie eeuwen van vervolging
gaf in het jaar 313 keizer Constantijn de
Grote het christendom vrijheid van
godsdienst. Enige tijd later werd het
christendom zelfs tot staatsgodsdienst
verheven en kon de christelijke kerk
zich eindelijk gaan bezinnen op diepere
geloofsvragen en zijn organisatie verder
uitbouwen.
Met het op de foto zetten van juryleden en eerste prijswinnaar door burgemeester
J.E. van Boeyen zaterdag morgen in het Thoolse stadhuis, was niet alleen de laatste
officiële plaat geschoten van de foto-dia wedstrijd „Mo(nu)mentopname", maar ook
de foto-tentoonstelling officieel geopend.
Tevoren waren de prijzen uitgereikt aan de reeds eerder in ons blad gepubliceerde
winnaars, waarvan nummer één de heer J.P. Verburgh uit Sint-Maartensdijk.
Begin april startte de wedstrijd, toen de
burgemeester op de Sint Annalandse
Voorstraat het „nonnetjeshuis"
vastlegde. Hij koos dat punt om er de
aandacht op te vestigen, dat dit fraai
monumentje door toekomstige
restauratie ook behouden zou moeten
blijven en vanwege de herdenking 500
jaar Sint Annaland.
Toeristen en inwoners hebben er
vervolgens enkele zomermaanden over
kunnen doen om aan de van ruime
voorwaarden voorziene wedstrijd hun
plaatje bij te dragen.
Organisator en Thoolse archivaris
J.B.B. Zuurdeeg moest wel wat lang
wachten, eer de inzendingen van de
grond kwamen, maar het merendeel
had toch de sluitdatum in het hoofd,
want toen viel de deelname mee.
Prijswinnaars, wethouders, raadsleden,
jury en comitéleden M'75 Tholen waren
zaterdagmorgen in het stadhuis van de
partij.
De burgemeester vond het plezierig dat
er uiteindelijk toch nog een zo goede
deelname voor deze wedstrijd was
gekomen en dat vooral omdat hiermee
Gisteren, woensdagvoormiddag, rukte
Dijksbouw met schepen en ander
materiaal in nadat het noodherstel van
de oeverval bij ,t Tuttelhoekje in
Scherpenisse was gereed gekomen. Er
lagen toen 22.000 ton fosforslakken van
Hoechst uit Vllssingen (die waren
opgeslagen in de Roggeplaat in de
Oosterschelde) en 1000 ton zwart
stortsteen op hun plaats. Technisch
hoofdambtenaar van het Waterschap
Tholen ing. M. J. Giljam schat de
kosten van de voorzieningen op 3 1/2
4 ton.
Nadat de oeverval dinsdagmiddag was
ontdekt, kwam de hulpverlening via de
calamiteitenregeling Oosterschelde snel
op gang. Zaterdagmorgen negen uur
zat er 19.500 ton slakken in het gat. Er
was een afmeerponton aangevoerd, een
kraan, lichtaggregaat en een
schaftwagen op de dijk. De
communicatie verliep bijzonder goed
dankzij mobilofoon en portofoon
waarmee de bakken met slakken en
steen al bij de Zeelandbrug werden
aangekondigd. De eerste dagen werd er
hard doorgewerkt en sommigen
kwamen 72 uurniet uit de kleren. Het
weer was bijzonder goed, zodat men
geen last van storm ondervond. Tot en
met maandagnacht werd de oeverval
door het Waterschap steeds bewaakt.
Dinsdagnacht startte Dijksbouw met
het storten van 300 ton zware stortsteen
om het losse materiaal vast te houden.
Bovendien is die steen golffemmend.
Met medewerkjpg van duikers van de
samenleving niet in te boeten.
Maandagavond bleek het öns weer
overz-duideiyk in Poortvliet: dat samen
doen is de samenleving. Het is tvaard
om het tegen Kersten Jaarwisseling nog
eens te benadrukken.
Studiedienst Vlissingen van Rijkswater
staat en uitgebreide peilingen is komen
vast te staan, dat de zinkstukken voor
de Scherpenissepolder onbeschadigd
zijn. Aan de hand van alle gegevens
wordt bekeken, of er aan de oever nog
wat moet gebeuren. In het voorjaar
wordt in elk geval de steenconstructie
onderhanden genomen, terwijl ook de
betonblokken gedeeltelijk worden
vernieuwd. De desbetreffende dijk valt
feitelijk onder verantwoordelijkheid
van de Waterkering der calamiteuze
polder Scherpenisse.
BEHOORLIJK ZWARE VAL
Het hoofd van de Technische Dienst van
het Waterschap Tholen, ing. J. D. Jagt,
lichtte woensdagmiddag tijdens de
algemene vergadering in Scherpenisse
de ingelanden in over de situatie bij ,t
Tuttelhoekje. Hij bracht naar voren dat
er sprake is van een behoorlijk zware
oeverval. Over ongeveer 1/2 ha. is een
verdieping ontstaan van 6 tot )7 meter,
waarbij )50.000 tot 200.000 m3 zand is
weggestroomd. De geul is ter plaatse 30
meter diep. De voor oever is
weggelopen, maar aan de dijk zelf
mankeert niets. Er is hier sprake van
een voor vallen gevoelige oever. Juist in
dit gebied is er echter sinds de
registratie van vallen nog nooit iets
gebeurd en nu plotseling een oeverval.
De geul is al enkele jaren niet verdiept.
De bedoeling is, dat er in het kader van
de dijkverzwaring Oosterschelde in de
Scherpenissepolder 30-80 cm. op de
dijk komt.
Over de hulpverlening zijn we
buitengewoon tevreden. Tussen half vijf
en vijf uur belden we vorige week
dinsdagmiddag naar het bureau
Dijkversterkingen in Goes, en om half
elf ,s avonds arriveerde reeds de eerste
bak met 1100 ton steen. Er ligt ongeveer
500.000 ton steen op de werkeilanden in
de Oosterschelde gereed voor dit soort
calamiteiten. Aangezien de
Scherpenissepolder een calamiteuze
waterkering is, betaalt het Rijk, aldus
dhr. Jagt.
Ir. M. A. Geuze noemde het gelukkig
dat de wet op de Calamiteuze polders
nog niet is afgeschaft. De regering wil
dat per 1 januari 1977 wel doen, maar
met deze oeverval kan het beslist geen
kwaad toch nog eens te attenderen op
de risico's die het Waterschap loopt.
Dhr. J. C. Kooijman wierp de vraag op,
of deze oeverval geen aanleiding is om
aan te dringen op spoedige veiligheid in
het Oosterscheldegebied. Dijkgraaf H.
van Gorsel, die ook vond dat de
calamiteitenregeling buitengewoon
goed heeft gewerkt, achtte de suggestie
van dhr. Kooijman niet nodig aangezien
Den Haag al voldoende duidelijk op de
hoogte is van de standpunten.
Een indruk van de oeverval in de
Scherpenissepolder achter de
gemeentelijke vuilnisstortplaats ,t
Tuttelhoekje. Waterschapsadministra
teur J. Slager maakte deze foto vorige
week vanaf een boot, toen het
noodherstel pas op gang was gekomen.
Thoolse monumenten in M'75 extra
belangstelling kregen. Via deze
tentoonstelling vallen er vele facetten
van onze monumenten te bewonderen,
vond de heer Van Boeijen.
Komt het op een wedstrijdvorm aan,
dan trekken velen zich vaak terug
omdat ze van mening zijn geen kans te
maken. Daarom te meer zijn we
vei^fieugd over de variatie die er toch
kwam. De amateurs hebben hun
krachten beproefd en er zijn vooral
extra indrukken opgedaan van vele
kanten aan de monumenten, wat in het
verleden over het hoofd werd gezien.
Vooral in ons vlakke landschap is het
gemeentebestuur bereid tot steun aan
het streven tot behoud van de
monumenten. Daarop is ook van de
zijde van het comité M'75 op
aangedrongen en de vraag werd van die
zijde aan het gemeentebestuur voorge
legd, niet alleen wat we dit jaar, maar
ook volgende jaren kunnen doen voor
hei behoud daarvan.
De burgemeester kon meedelen, dat
inmiddels een fraai plan op tafel ligt
voor restauratie van het voor het
gemeentebestuur eigenlijk laatste grote
monument het voormalig gemeentehuis
van Scherpenisse. Als het kan worden
uitgevoeerd, zoals het nu op papier
staat, zullen de inwoners van
Scherpenisse in het bijzonder, maar de
gehele burgerij daarmee blij kunnen
zijn. Men zal daarover nog wel nader
vernemen.
Nu hopen we ook maar op geld in 1976
om dat werk te laten uitvoeren en dat
kan misschien in het kader van de
werkloosheidsbestrijding.
Dan zijn we er nog niet, want in de
particuliere sector valt ook nog zoal het
een en ander te doen. Ook daarcp heeft
Met een foto van jury en eerste prys
winnaars besloot burgemeester J.E. van
Boeijen de foto- en dlawestryd
„Molnulment opname" en verklaarde
tegelijkertijd de expositie in het Thoolse
stadhuis voor geopend. Van links naar
rechts jurylid en tekenleraar P. Blom,
eerste prijswinnaar J.B. Verburg,
verder die representante van de derde
prijswinnaar mevr. van der Linde,
jurylid en organisator J. P.B. Zuurdeeg
en jurylid fotograaf B. Van Gils.
het comité M.'75de aandacht gevestigd,
zoals de twee molens te Sint Maartens
dijk, Hoeve Reigersburhch, het
nonnetjesuis te Sint Annaland, ,t Huys
Vermuyden, Het Smidsklokje te Oud-
Vossemeer en nog enkele andere
objecten. Wat kan er voorts gedaan
worden om karakteristieke straatjes,
pleintjes of landschapsgedeelten te
bewaren of terug te brengen in oude
vorm. Wat in M'75 aan belangstelling
kon worden gewekt, moet worden vast
gehouden en uitgediept, zo vond
burgemeester van Boeijen. Daarna was
er de prijsuitreiking. Eerste prijs
winnaar Verburgh zei in zijn
dankwoord het initiatief bijzonder op
prijs te hebben gesteld en zoals hier
bleek meerderen met hem. Ik heb door
deze wedstrijd een heel andere kijk
gekregen op monumenten en heel wat
ontdekt waarop ik tevoren geen acht
sloeg.
Tot prijswinnaar C.Poot te Sint
Maartensdijk zei de burgemeestrer het
geweldig op prijs te stellen, dat deze
amateur-fotograaf zich bereid heeft
verklaard in de gemeente de grafzerken
op de plaat vast te leggen, nadat hij dat
in Sint Maartendijk al;heeft gedaan.
Die medewerking wordt vooral op prijs
gesteld door de sectie cultuurbehoud
van de culturele raad in Zeeland, die
immers ook het voornemen heeft in de
provincie de bestaande grafzerken op
de foto te krijgen.
Na de prijsuitreiking besloot de
burgemeester met alle deelnemers, al of
niet in de prijzen gevallen, dank te
brengen voor hun medewerking
De expositie van het ingezonden foto
materiaal is volop de moeite waard om
er een kijkje te nemen. Dat kan, zoals
ook elders in dit nummer wcrdt
vermeld tot en met 2 januari a.s. van
maandag t/m vrijdag van 9 - 12.30 en
van 13.30 - 17.00 uur.
Beide kerstdagen en nieuwjaarsdag is
het stadhuis gesloten. Ongetwijfeld is de
fototentoonstelling van de monumenten
op Tholen, waarbij opviel, dat er weinig
van de waterkant werd genomen, ook
interessant voor de zeker hogere
klassen van de lagere scholen en voor de
leerlingen van het voortgezet onderwijs.
Wel zit men al snel in de kerstvakantie,
maar misschien is er nog een ochtend of
middag voor die vakantie te vinden, wat
dan wel snel zal moeten gebeuren. Wie
in de stadhuishal te Tholen komt wordt
verzocht het gastenboek te tekenen. De
entree is gratis, zodat niets belemmert
er een uurtje door te brengen.
Interessant.
De vereniging de Hollandsche Molen
wil een boek uitgeven: „Het staande
werk van de bovenkruiers" van A.
Sipman. Men komt echter 104.000
gulden tekort voor deze uitgave, zodat
de provinciale besturen e.d. om subsidie
is gevraagd. G.S. van Zeeland stellen
voor maximaal 2500 gulden te eeven.
Reden tot feest?
Wat is een samenleving?
Thools besluit tot instelling
commissie bedryfsleven
Monumentenzorg in M'75
Thoolse werkelooeheid
toegenomen
Zuiveringsheffing voor Thoolse
en Fllplandse gezinnen
Oeverval gedicht
Boerenpartij striemt linkse
dictatuur"
Exposities in Thools stadhuis en
de Meestoof
Jan Overeenkam....
Kerstmislukking
Ere-voorzltter van een Z.LJVL-
afdeling
De Oesterschelp op de culinaire
toer
Griffierswisseling by
W ater schap
Bezwaren tegen recreatieplan
Gorishoek
Kanaalschap bevecht Fllplandse
jachthaven
Thoolse tafeltenniskampioen
schappen
Smercfiek en Vosmeer veilig
Tenslotte: goede Kerstdagen
gewenst met een byzondere qroet
aan hen die in bet ziekenhuis
moeten verbiyven
KERSTTROOST: WIE DE
ANDEREN VERLICHTTE,
HEEFT NIET VOOR NIETS
GELEEFD.
Dit nummer bestaat uit 18
pagina's.
Met instemming van de minister van
economische zaken zijn de
abonnementsprijzen per 1 januari 1976
als volgt:
bezorgabon ne es
per halfjaar 11,
postabonnees
per halfjaar 13,50
In het laatstgenoemd bedrag zit ook de
door de PTT opgelegde verhoging per
januari a.s. van 35%.
Voor de abonnees die automatisch
betalen, hebben wij de banken en de
postgirodienst ingelicht.
De bezorgabonnees kunnen wachten tot
de bezorger aan huis komt en de post
abonnees tot ze hun accept-girokaart
ontvangen.
Het laatste nummer van de Eendracht-
bode in 1975 verschijnt op dinsdag 30
december.
Opgave predikbeurten morgen, adver
tenties en berichten eveneens voor de
Kerstdagen. (Eendrachtbode - Postbus
5 - Sint Annaland, tel. 01665-375). De
eerste krant in 1976 verschijnt
donderdag 8 januari.
Slnt-Annaland, 16 december 1975
140 ton maat 40 opwaarts 57,80 per
100 kg., 5 ton drielingen 42,30.
Sint-Maartensdijk, dinsdag
uien 40 opw. kl. 2 nl. 58,10, drielingen
42.30, aanvoer 50 ton.
TANDARTS
zal op 26 dec.
VOOR SPOEDGEVALLEN
AANWEZIG ZIJN
in THOLEN.
Hoogstraat 15
van 10.00 -10.30 u
en in
SINT MAARTENSDIJK
Groene Kruisgebouw
van 11.00-11.30 u
27 december spreekuur
als altijd
Eventuele pijnklachten op ahdere
tijden:
Bellen 01645 - 2388
l.M.