Oeverval bij Gorishoek Kanaalschap start langdurige procedure voor jachthaven Gemeentebestuur gaat alle zeven dorpskommen grondig opknappen Gemeente Tholen stelt commissie bedrijfsleven in BOERENPARTIJ DEZE WEEK ATTENTIE! Commissie financien over begraafrechten Particulieren kunnen 35% subsidie krijgen voor verbetering van hun woning 7T Snelle hulp via calamiteitenregeling Oosterschelde van Rijkswaterstaat i Raadslid van Schetsen noemt opdracht aan Grontmij voorbarig Snelle hulpverlening OPENBARE VERGADERING Op vrijdag 12 december a.s. in hotel de Gouden Leeuw, Voorstraat 50, Sint Annaland Sprekers 2e Kamerlid van de BP-fractie dhr. V. A. HONIG VAN DEN BOSSCHE Dhr. Mr. B. W. Maris, BP Statenlid prov. Utrecht Aanvang 8 uur IEDEREEN IS VAN HARTE WELKOM ZEGT HET VOORT! Hele moeilijke kwestie A gezegd dan ook b zeggen In ere herstellen Zaak van hele wijk Financiële steun Particulier initiatief Sint-Philipsland is rem Dure jachthaven? Sobere, sportieve haven Zondagsheiliging Uienveilingen Maandagavond half acht laatste Thoolse raadsvergadering in 1975 Bestuurlijke commissie Tarieven Gasthuiskapel Vervolg op pag. 5 Donderdag 11 december 1975 j,/jxi 32e Jaargang no. 4 enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint-Philipsland, waarin opgenomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad - Postbus 5 - Sint Annaland Telefoon 01665 - .375 Postgiro 12.44.07- Rabobank 30.30.05.556 Verschynt elke donderdag. Abonnementsprijs ƒ10,25 per halijaar. Per post/ 12,00. Losse nummers 0,50. Sluitingsdatum advertenties dinsdagmiddag 16.00 uur Adver tentieprijs 023 par mm btw. Spierinkjes t/m 20 woorden 4,68 lncl. btw. contant, op rekening S 20 lncl. btw Hoofdrede cteur - uitgever G. Heiboer. Kantonnier Deurloo van het Waterschap Tholen heeft dinsdagmiddag 9 december half drie tijdens laagwaterstand een verzakking geconstateerd aan de teen van de zeedijk tegenover de gemeentelijke stortplaats Tuttelhoekje bjj Scherpenisse. Toen omstreeks vyf uur door de technici van het Waterschap de omvang van de schade was bepaald, werd rykswaterstaat ingelicht en via de calamiteitenregeling Ooster schelde kwam het noodherstel direct op gang. Reeds rond elf uur dinsdagavond werd de eerste mijns teen op het bedreigde punt gelost. Binnen een etmaal was er 5400 ton gedeponeerd. Voor de eerste aanval b 6000 ton nodig. Na ontdekking van de oeverval heeft het Waterschap Tholen tot onmiddellijke dijkbewaking in die omgeving besloten. Een nader onderzoek had geleerd, dat er een plotselinge verlaging van de dijksteen was ontstaan over een lengte van ongeveer 60 meter.Een peiling wees uit dat de teen van de dijk tot 6 m diep was weggeschoven. Enkele meters verder bereikte men al een verdieping van 15 m. Hoewel het dijklichaam al snel wat scheuren vertoonde, kwam het niet direct tot een verzakking. Qe waterschapstechnici vreesden die in storting van het dijklichaam nog wel diezelfde nacht, maar vooral dankzij de snelle storting van steenslakken via de De commissie financidn van de Thoolse gemeenteraad houdt donderdagavond 18 december om half acht een openbare vergadering in het gemeentehuis in Tholen. Aan de orde komen o.a. de verhoging van de begraafrechten, de besteding van de 500.000 batig saldo van de rekening 1972 en subsidieaanvragen van de vereniging milieuhygiëne Zeeland en de reclassering. combinatie dijkbouw Oosterschelde werd dat in elk geval tot gistermiddag voorkomen. Het betrokken gebied ligt achter een inlaagdijk, zodat bij ver zakking van de zeewering nog geen direct overstromingsgevaar voor de achterliggende polder behoefde te worden gevreesd. Ondertussen is dat gevaar nu ook wel bezworen. De ministeriële beslissing om op Oosterschelde-calamiteiten voorbereid te zijn, heeft bij het gebeuren in Scherpenisse tot snelle hulpverlening geleid. Omstreeks negen uur was men daar voorzien van een lichtaggregaat en een paar uur later arriveerde de eerste bak met 1100 ton stortsteen. Nog dezelfde dag kon 1700 ton in de oever val worden gedeponeerd. Met deze oeverval zijn weer vele tienduizenden kubieke meters zand van de dijksteen verdwenen. De vraag is voorts of de verder op liggende zinkr stukken ook niet zijn beschadigd. Omtrent de finan ciële schade was er nog geen enkel gegeven beschikbaar, al moet worden aangenomen dat het snel in meerdere honderdduizenden guldens zit. Er werd ook gisteren onder gunstige weers omstandigheden aan het herstel gewerkt. I.M. Met 13 tegen 3 SGP-stemmen heeft het algemeen bestuur van het kanaalschap de Eendracht dinsdagavond In Steenbergen besloten met de raden van Tholen, Slnt- Philipsland, Steenbergen en Nieuw-Vossemeer overleg te voeren omtrent de aanleg van de jachthaven De Krabbenkreek by Slnt-Phlltpsland. Hiermee wordt volgens artikel 18 van de regeling Kanaalschap een procedure op gang gebracht om Sint-Philipsland vla gedeputeerde staten van Noord-Brabant en Zeeland te dwingen, het bestemmingsplan te wyzlgen zodat van de werk haven een jachthaven kan worden gemaakt. De Fliplandse raad heeft met 4 tegen 3 stemmen geweigerd die planologische medewerking te verlenen omdat de jachthaven ook op zondag open zal zyn. Het ziet er nu naar uit, dat het nog wel vele jaren duurt voordat de eerste plezierboot in de nieuwe jachthaven kan afmeren. De nu gestarte procedure kan volgens het PvdA-raadslid P. van Schetsen uit Sint-Annaland wel 2 k 3 jaar duren. Voorzitter A.G.O.A. Remery uit Nieuw-Vossemeer wilde geen termyn noemen, maar zei alleen dat het veel ligt aan g.s. van Noord-Brabant en Zeeland. Na afloop van de vergadering werd er in de .wandelgangen" zelfs een termyn van 4 tot 6 jaar genoemd voordat de jachthaven er zal liggen. Wanneer nameiyk Sint-Philips land de dwingend voorgeschreven wyziging van het bestemmingsplan heeft aange bracht, zullen er vermoedeiyk bezwaren komen van SGP-raadsleden en het Zeeuws coördinatieorgaan voor natuur-, landschaps- en milieubescherming, die dat tot aan de Kroon toe uitvechten. Voorzitter burgemeester Remery wees er in zijn inleiding op dat het dagelijks bestuur de impasse wil doorbreken. „Het is dringend gewenst dat er voor Oost-Zeel and en West-Brabant een jachthaven komt. De mogelijkheden zijn bijzonder beperkt. Door de Schelde-Rijnverbinding verloor zowel Oud- als Nieuw-Vossemeer z'n haven. Voor Nieuw-Vossemeer betekende dat 50 ligplaatsen. Na lange, moeizame onderhandelingen met rijkswaterstaat en domeinen hadden we gehoopt dit jaar de jachthaven te kunnen voltooien. De subsidie lag klaar, maar die is nu onze neus voorbijgegaan. Met alle respect voor Sint-Philipsland dient men ook respect te hebben voor ons stand punt. Zelf ben ik ook principieel christen en de zondagmorgen is voor mij een heilige morgen. ,s Middags ga ik echter recreëren om me voor te bereiden op de nieuwe werkweek", zei voorzitter Remery. Het Nieuw-Vossemeer se PvdA-raadslid Hoendervangers vond het met de discussie over principes maar een heel moeilijke kwestie. Smaken verschillen nu eenmaal, de een lust graag tomaten soep, de ander niet. Ik vind dat Sint- Philipsland ongenuanceerd te werk is gegaan, hoewel het wel een demo cratische beslissing was, zij het met de kleinst mogelijke meerderheid. In februari 1953 heb ik de zondagse kerkdienst gelaten voor wat ze was om in Flipland mensen te gaan redden", aldus dhr. Hoendervangers. SGP-raadslid L. den Engelsman uit Sint-Philipsland vond die vergelijking toch wel mank gaan: een ramp ver gelijken met een jachthaven. Natuurlijk zou ook hij zijn normale drie kerk gangen op zondag bij een ramp onder breken om hulp te bieden. WD-raadslid Vogelaar uit Steen bergen kon wel ergens in de bezwaren ten aanzien van de zondagsrust komen. Hij vroeg zich alleen af, of de bevolking dan geen vertrouwen heeft in het Kanaalschap dat zegt, dat de jacht haven geen bonte kermis wordt. Uit eigen ervaring weet hij dat de jacht haven in Sint-Annaland ook rustig is. Bij Flipland ligt de jachthaven ook niet in de kom. Met alle respect voor het Fliplandse principe, maar op welke feiten is de angst gebaseerd van ver storing van de zondagsrust? Er komt toch geen hotel of café? Inderdaad niet, zei de voorzitter, maar alleen het varen al wordt als verstoring van de zondags rust ervaren. Dhr. Vogelaar merkte op, dat Sint- Philipsland bij toetreding tot het Kan aal schap toch wist dat het om recreatie ging, ook op zondag. Dhr. Den Engelsman voerde aan dat Flipland juist bij het Kanaalschap is aangesloten opdat er niet over en zonder ons beslist zou worden. Dat willen we niet graag. Ten aanzien van het principe is het zo makkelijk Het gemeentebestuur wil de kom van de zeven Thoolse woonkernen aanwyzen als rehabilitatiegebied. Dat houdt o.a. in dat particulieren 35% subsidie kunnen krygen voor verbetering van hun woning, terwyi de gemeente maximaal 2250 gulden Rijkssubsidie per woning krygt voor verbetering van de woonomgeving. Als eerste project willen B. en W. de Venkelstraat, Paullnastraat en Bosstraat in Tholen aanpakken. Rehabilitatie is echter een proces waarmee veel tyd is gemoeid. Op korte termyn moeten hiervan geen al te grote verwachtingen gekoesterd worden. Desalniettemin zullen B. en W. alles in het werk stellen om zo snel mogeiyk een of meer projecten van de grond te krygen. Het college vindt de verbetering van de dorpskernen een belangryk aspect van de Ruimteiyke Ordening en de Volkshuisvesting. Wat is rehabilitatie? Onder rehabilitatie kan worden verstaan: Verbetering van de bewoonbaarheid van verouderde woonwijken en de daarin gelegen particuliere woningen en andere gebouwen. Rehabilitatie omvat: heid om Anna-Jen eenacobapolder deel van Sint- Philip;lland als rehabilitatiegebied aan te wijzen.!! eze De basis om in een aantal Thoolse kernen van regeling gebruik te gaan maken is in de loop der jaren elegd door de voorbereiding van bestemmingsplannen voor e dorpskernen. Sint-Maartensdijk heeft een vastgesteld komplan, terwijl het plan stadskern Oost te TholeW, Ker kring Oud-Vossemeer, kom Poortvliet en kom Scherpenisse in een vergevorderd stadium van voorbereiding zijn. Voo2 het maken van een komplan voor Sint-Annaland en Staveni8se is onlangs aan de stedebouwkundige opdracht verstrekt. Deze komplannen zijn nodig omdat de stedebouwkundige ontwikkeling van een dorpskern in grote lijnen bekend moet zijn om van deze regeling gebruik te kunnen maken. Immers rehabilitatieplannen mogen een latere stedebouwkundige ontwikkeling niet in de weg staan. Het doel van de rehabilitatie is de bestaande verouderde woonwijken te verbeteren en in ere te herstellen. Woningen en woonbuurten die niet meer aan de huidige eisen voldoen, moeten in overeenstemming gebracht worden met de thans geldende opvattingen over het wonen. Hieronder kan bijvoorbeeld doelmatig iets gesteld worden tegenover het probleem van de tweede woningen. Het komt er steeds op neer, dat het doel is te streven naar een zo groot mogelijke diversiteit en variatie in woonomgevingen door het handhaven en versterken van karakteristieken in plaats van de huidige vaak (noodzakelijke) eenvormige nieuwbouw. In het kader van dit streven naar kwaliteitsverhoging van de woonomgeving heeft de gemeenteraad reeds de gebruiksverordening Tholen (tegen de tweede woningen) vastgesteld. Hierdoor is voor de autochtone bevolking een grotere keuze mogelijkheid aanwezig bij het kiezen van eOn woonsituatie, al hebben bij de vaststelling van deze verordening ook andere motieven een rol gespeeld. Rehabilitatie van een wijk of gebied is een zadk van de gehele wijk, waarbij de gemeente voor een geordende aanpak zorgt en financiële steun verleent. Het streven van alle activiteit is erop gericht een gebied weer voor de komende decennia bewoonbaar te maken. De taak van de gemeente is, een plan te maken voor de verbetering van de woonomgeving en de eigenaars (woningboVwstichting en particulieren) te stimuleren plannen voor de verbetering van hun woningen te laten opstellen. De gemeente gaat niet over tot verbetering van een gebiod zonder overleg met de eigenaars en bewoners. Uit dit overleg zal moeten blijken wat zij met hun woning, wijk of buurt willen. Als het daarbij om woningver betering gaat, zou de gemeente aan de hand van enkele voorbeeldwoningen moeten kunnen laten zien wat er bij verschillende verbeteringskosten mogelijk is en welke gevolgen dit voor de huurprijs kan hebben. Omdat we op Tholen te maken hebben met relatief kleine dorpskernen menen B. en W. dat de bebouwde kommen in hun totaliteit als rehabilitatiegebied behoren te worden aangewezen zodat zoveel mogelijk eigenaren van deze regeling kunnen profiteren. Eigenaren van woningen buiten deze qebieden kunnen gebruik maken van de beschikking geldelijke steun bewoners bij woningverbetering, krotontruiming en doorstroming. B. en W. willen een totaalvisie geven op de stadsvernieuwing door behalve van rehabilitatie ook gebruik te maken van sanering, renovatie en instandhouding. De verbetering van een woongebied kost veel geld. De overheid is echter bereid in belangrijke mate in de kosten bij te dragen. Zo geeft het Rijk aan de gemeente of de particulier een bijdrage van 35 in de kosten van verbetering van een woning. Ook draagt het Rijk bij in de kosten die de gemeente moet maken voor verbetering van de woonomgeving. Voor elke in een rehabilitatiegebied gelegen huis kan de gemeente maximaal 2250 gulden subsidie krijgen. De uiteindelijke financiële gevolegen voor de gemeente zullen pas kunnen worden beoordeeld, zodra de plannen voor de verschillende gebiedjes in de diverse dorpskernen zijn uitgewerkt. Voor zover de Rijksbijdragen niet kostendekkend zijn, zal uit de algemene middelen bijgedragen moeten worden. Jaarlijks worden voor de sanering en dergelijke van dorpskernen reserveringen gepleegd zoals in de begroting 1976 een bedrag van 105.000 gulden. In hoeverre van gemeentewege een bijdrage kan worden verstrekt op grond van de verordening bijdrageregeling karakteristieke gebouwen Tholen, zal van geval tot geval worden bezien. Ieder die een huis in de rehabilitatie- gebieden (de zeven dorpskernen, niet de nieuwbouwwijken) heeft, kan individueel gebruik maken van de subsidiemogelijkheden. B. en W. zullen dit stimuleren en het college ziet hierbij geen onoverkomelijke moeilijkheden. Anders wordt het als de zaken per gebied aan9epakt worden en de gemeente geen eigenaresse is van alle aanwezige panden. Om dan iets van de grond te krijgen is de gemeente mede afhankelijk van particulier initiatief. Dwangmiddelen om tot rehabilitatie over te gaan, kent de wetgever niet. Van geval tot geval zal bezien moeten worden of de gemeente dan eerst de panden moet verwerven of dat voor lief moet worden genomen dat de realisering van een rehabilitatieplan over een reeks van jaren wordt uitgesmeerd. Veel mensen zien om wat voor reden dan ook (leeftijd, onvoldoende financiële armslag en dergelijke) vaak tegen een vrij ingrijpende verbetering op. Desalniettemin zullen B. en W. alles in het werk stellen om zo snel mogelijk een of meer projecten van de grond te krijgen. De Thoolse gemeenteraad behandelt dit plan voor stadsvernieuwing maandagavond om half acht tijdens de laatste vergadering in 1975. B. en W. hebben voor een uitvoerige toelichting gezorgd met daarbij ook de ver schil lende subsidiemogelijkheden. mogelijk. Een enquête onder de bevolking zou uitwijzen dat er ook een deel van de achterban van de drie Flip landse raadsleden die voorgestemd hebben, tegen de jachthaven is, meende Den Engelsman. De voorzitter stelde dat als je A zegt, dan ook B moet zeggen. Sint-Philips land is destijds met algemene stemmen tot het Kanaalschap toegetreden. Penningmeester burgemeester G. van den Berg uit Sint-Philipsland zei dat er in Nederland beslist behoefte is aan een jachthaven die op zondag gesloten is. De voorzitter antwoordde dat het Kan aal schap werkt voor de mensen in de regio Oost-Zeeland en West- Brabant. Wethouder M. Herbers uit Steenbergen had in Bruinisse, qua kerkelijke structuur toch te vergelijken met Sint-Philipsland, met stijgende en stomme verbazing de recreatieplannen gezien. Burgemeester v.d. Berg merkte op, dat nu wel alle kerken protesteren in Bruinisse, maar dat is te laat. Dhr. Hoender vangers meende dat de pacht te hoog wordt als je de jachthaven op zondag sluit. Tachtig procent van de werkende bevolking maak je het dan onmogelijk om daar te recreëren. Wij hebben onze goede wil getoond en rekening gehouden met Sint-Philips land, maar Flipland heeft niet mee gewerkt. VVD-raadslid M. van Damme uit Sint- Maartensdijk noemde de sluiting op zondag niet interessant voor de water sporters en de jachtclub. Hij vond dat Sint-Philipsland in het Kanaalschap is gekomen als rem. Bruinisse is dan blijkbaar te laat geweest, maar Sint- Philipsland heeft een vooruitziende blik gehad. Toch is het niet zo'n plezierige gang van zaken. Pacht de jachtclub de Eendracht de haven nu ook als we geen DACW-subsidie krijgen? De voorzitter bevestigde dat. Hij voegde eraan toe dat het Kanaalschap overigens nog steeds bezig is met het verkrijgen van DACW- subsidie en overleg met Sint-Philipsland om te proberen wat van de grond te krijgen. Dhr. Van Schetsen betreurde de houding van Sint-Philipsland, maar van zijn kant kon hij er wel begrip voor op brengen. Alles bij elkaar verwachtte het PvdA-raadslid dat artikel 18 nogal wat teweeg zal brengen. Volgens hem wordt het een dure jachthaven. In Nieuw- Vossemeer zijn er dan wel 50 lig plaatsen verloren gegaan, maar wat betaalden die en wat zullen ze in de Fliplandse jachthaven moeten op brengen? De mensen uit de regio zien het nog niet zo zitten. Wat zijn de consequenties van dit uitstel? Op 25 februari, toen het Kanaalschap besloot tot aanleg van de jachthaven, konden we op onze sloffen aanvoelen wat de mening van de Fliplandse raad zou zijn. Is het daarom wel verstandig geweest van het dagelijks bestuur, de Grontmij opdracht te geven het jachthavenplan toch aanbestedingsklaar te maken? Die opdracht is volgens mij voorbarig. De procedure volgens artikel 18 kan wel 2 3 jaar duren en hoe zit het dan met de subsidie, economische situatie, belang stelling, prijsstijgingen, e.d. Jachtclub De Eendracht is ook nog maar een papieren vereniging. De kans op exploitatietekorten met financiële gevolgen voor de deelnemende gemeenten neemt toe. We wisten dat Sint-Philipsland het grote knelpunt was. Waarom dan toch de Grontmij opdracht gegeven het plan aanbestedingsgereed te maken? Om de DACW-subsidie veilig te stellen, antwoordde de voorzitter, nadat raads lid Van Schetsen verschillende vragen had moeten herhalen. ,t Gaat allemaal langer duren, maar er is A gezegd en nu moeten we B zeggen en dan het gehele alfabet afwerken. De gemeenteraden krijgen nu twee maanden de tijd zich over de procedure uit te spreken. En dan ligt het veel aan g.s. van Noord- Brabant en Zeeland. De jachtclub de Eendracht is zeker geen papieren ver eniging en wil de duurdere pachtprijs betalen als er geen DACW-subsidie gegeven wordt. De jachthaven is voor de man met het gemiddelde bootje. De motie van de Fliplandse raad om de haven blijvend als werkhaven te ver huren, is nog niet door het dagelijks bestuur van het Kanaalschap besproken, aldus de voorzitter. Secretaris burgemeester J.E. van Boeijen uit Tholen zei het in hoge mate te betwijfelen of de Fliplandse jacht haven een dure wordt. ,t Wordt een sportieve jachthaven, op sobere wijze ingericht, zonder luxe voorzieningen op de wal. Er zijn geen hoge ligprijzen: het gemiddelde van de havens in Zeeland en die zijn jaren eerder gereed gekomen. Ten aanzien van de economische situatie, die kan moeilijk slechter dan nu. De inzinking in de belangstelling voor de Watersport is zich weer aan ,t herstellen. Ik heb er weer vertrouwen in, want er zijn ook grote groepen in onze samenleving bereid fikse bedragen te betalen voor staanplaatsen van caravans. De jachtclub de Eendracht, die zonder reclame al 60 70 leden heeft, heeft duidelijk gezegd dat men geen speedboten in de vereniging wil, wat van belang is voor de rust. Bij het voorstel van collega Van Berg (jacht haven die op zondag dicht is) trek je voor 99% mensen van buiten de regio. De Fliplandse jachthaven moet er naar ons besef kunnen komen, vandaag of morgen. Er is geen aanleiding om de voorbereidingen te staken. Tot het laatste moment hebben we gehoopt dat er geen behoefte zou zijn aan toepassing van artikel 18, aldus secretaris Van Boeijen. SGP-raadslid Th. Aarnoudse uit Oud- Vossemeer had verschillende keren het woord zondagsrust gehoord, maar hij had de uitspraak zondagsheiliging gemist. Daar gaat het volgens hem toch met name om. Het gelegenheid geven tot recreëren op zondag in de Fliplandse jachthaven is geen zondags heiliging, vond het SGP-raadslid. De voorzitter was het daar niet mee eens. Hij herhaalde nog eens dat voor hem de zondagmorgen ook heilig is, maar ,s middags recreëert hij. Wethouder Herbers bracht nog naar voren, dat de Fliplandse jachthaven de concurrentie met Bruinisse glansrijk zal kunnen doorstaan. Wij zitten veel gunstiger. Tenslotte werd er gestemd, waarbij bleek dat de SGP-vertegenwoordigers Aarnoudse, Van den Berg en Den Engelsman tegen het voorstel waren om overleg te openen over de aanleg van de Fliplandse jachthaven met de vier in het Kanaalschap deelnemende gemeenten. Dhr. Vogelaar wenste het dagelijks bestuur veel wijsheid en sterkte toe en wilde tussentijds graag geinformeerd worden over de stand van zaken. De voorzitter zei dat we het feest van Kerstmis tegemoet gaan en misschien geeft dat licht om een goede oplossing te zoeken. Bij de rondvraag vroeg de heer Van Damme nog naar het zwembad van Nieuw-Vossemeer. De voorzitter ant woordde dat dit bad gehandhaafd blijft. Er zijn pas voorzieningen getroffen opdat het zwembad, dat jaarlijks 100.000 bezoekers trekt, niet overspoeld wordt. Oeverval bij Scherpenisse Geschot tientje meer Kanaalschap „De Eendracht" wil Sint Phllipslandse .jachthaven doorzetten. Zuiveringsiasten nog niet op het kerst4}ord. In Oud-Vossemeer peuterspeel zaal plannen Mes-steker in Sint Annaland Rehabilitatieplannen voor alle zeven Thoolse kernen Instelling commissie bedryfsleven op Tholen Sinterklaasvieringen Komende kerstzangdiensten Start van rode kruispuzzel Sportclub Stavenisse ook uitgebekerd. BESCHAVING IS EEN BEZIT DAT NIET KAN WORDEN AFGENOMEN. Dit nummer bestaat uit 12 pagina's. Sint-Annaland, 9 december 1975 83 ton uien 40 opw kl 2 nl 52,80, 3 ton drielingen maat 30/40 40,10. Sint-Maartensdijk, dinsdag Uien 40 opw kl 2 nl 50,50, drielingen 40,10 aanvoer 14 ton. De Eendrachtbode verschynt in 1975 nog op donderdag 18(Kerstnummer) en dinsdag 30(0udejaarsnummer) december. Geef tijdig berichten, predikbeurten en advertenties op. Eendrachtbode, Postbus 5, Sint- Annaland Telefoon 01665 - 375 en 752. B en w van Hiolen stellen de gemeenteraad, die maandagavond om half acht de laatste vergadering van dit jaar houdt, voor een commissie in te stellen ter behartiging van de belangen van het bedrijfsleven. Op aanbeveling van b en w zal de raad elf leden benoemen: 1 Hd van het coDege van b en w, 2 raadsleden, 2 vertegen woordigers van de landbouw organisaties, 2 middenstandsorgani saties, 2 werknemersorganisaties, 1 uit de recreatieve sector en 1 van het over legorgaan industrie. Er komen ook elf plaatsvervangers. Voorzitter is de door b en w aangewezen vertegenwoordiger, terwijl een ambtenaar secretaris is. De gemeentelijke vertegenwoordigers draaien in de commissie mee volgens de zittingsperiode van de raad, van de andere acht treden er elk jaar twee af. De commissie wordt zoveel mogelijk vooraf geinformeerd over alle onder werpen van gemeentebeleid waarbij de belangen van het bedrijfsleven zijn betrokken. De commissie is bevoegd aan b en w voorstellen te doen en gevraagd of ongevraagd advies te geven. De vergaderingen van de commissie zijn openbaar. De ontwerpverordening is tot stand gekomen uit drie concepten (onder nemersfederatie, vertegenwoordiging Thoolse ondernemers en een van de gemeentesecretarie). B en w hebben daaruit een keuze gemaakt en dat ontwerp ter advisering gestuurd aan de Rijksconsulent voor handel, ambacht en diensten en aan de werkgroep van het Thoolse bedrijfsleven, beiden hebben opmerkingen gemaakt die in b en w en in de commissie bestuurlijke aangelegenheden zijn besproken. Daarbij is aan een deel van de opmer kingen tegemoet gekomen. Enkele opmerkingen die kunnen leiden tot beperking van de bevoegdheden van het gemeentebestuur, hebben b en w overeenkomstig het eenstemmig advies van de commissie B.A. buiten de ver ordening gelaten. Het gaat volgens b en w om een bestuurlijke commissie die onderdeel gaat uitmaken van het gemeentebestuur en ook (adviserdende) bevoegdheden van bestuurscolleges gaat uitoefenen. Daarom acht het college het een onomstreden zaak dat de leiding van die commissie ook bij een lid van een bestuursorgaan ligt (b en w of de raad). Het meest voor de hand liggend vinden b en w een lid van het dagelijks bestuur. Het verzoek aanwijzing van de voorzitter door de commissie, wordt daarmee afgewezen. Dat geldt ook voor de wensen: 1. verplichting voor de raad om de door het bedrijfsleven voorge dragen personen te 2. Een verbod vcor de raad om beslissingen te nemen waarbij belangen van het bedrijfsleven zijn betrokken, zonder vooraf de commissie te hebben gehoord 3. Een verbod voor de raad om de verordening te wijzigen anders dan via voorstellen van de absolute meerderheid van de commissie. B en w willen dat de commissie op zo kort mogelijke termijn kan worden geinstalleerd. Daarmee zal dan uitvoering zijn gegeven aan een eerste maatregel waartoe ook is geadviseerd in het rapport Ten Berge. De raad behandelt maandagavond ook de tarieven voor de Gasthuiskapel in Tholen. Op advies van de beheers commissie worden de bedragen gelijk gesteld aan die van ,t Ouwe Raed'uus in Poortvliet. Voor de Ned. Herv. buiten gewone wijkgemeente in wording is een apart tarief opgenomen voor de kerk diensten op zondagmorgen. Deze bijdrage is afgestemd op 1/14 deel van de niet gesubsidieerde jaarlijkse lasten van het gebouw. Per jaar bedraagt de huur voor de N.H.B.W.I.W. 3175 gulden. Particulieren, instellingen en verenigingen zonder commercieel oogmerk betalen voor een bijeenkomst van 14.00-18.00 u of van 19.00-23.00 u 20 gulden voor de grote Zaal en 10

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1975 | | pagina 1