Oeverval bij Gorishoek
Kanaalschap start langdurige procedure
voor jachthaven
Gemeentebestuur gaat alle zeven
dorpskommen grondig opknappen
Gemeente Tholen stelt
commissie bedrijfsleven in
BOERENPARTIJ
DEZE WEEK
ATTENTIE!
Commissie financien
over begraafrechten
Particulieren kunnen 35% subsidie krijgen voor verbetering van hun woning
7T
Snelle hulp via calamiteitenregeling
Oosterschelde van Rijkswaterstaat
i Raadslid van Schetsen noemt opdracht aan Grontmij voorbarig
Snelle hulpverlening
OPENBARE VERGADERING
Op vrijdag 12 december a.s. in hotel de Gouden Leeuw,
Voorstraat 50, Sint Annaland
Sprekers 2e Kamerlid van de BP-fractie dhr. V. A.
HONIG VAN DEN BOSSCHE
Dhr. Mr. B. W. Maris, BP Statenlid prov. Utrecht
Aanvang 8 uur
IEDEREEN IS VAN HARTE WELKOM
ZEGT HET VOORT!
Hele moeilijke kwestie
A gezegd dan ook b zeggen
In ere herstellen
Zaak van hele wijk
Financiële steun
Particulier initiatief
Sint-Philipsland is rem
Dure jachthaven?
Sobere, sportieve haven
Zondagsheiliging
Uienveilingen
Maandagavond half acht laatste
Thoolse raadsvergadering in 1975
Bestuurlijke commissie
Tarieven Gasthuiskapel
Vervolg op pag. 5
Donderdag 11 december 1975 j,/jxi
32e Jaargang no. 4
enige nieuwsblad voor de streek
Tholen en Sint-Philipsland, waarin
opgenomen de Thoolse Courant en het
Advertentieblad - Postbus 5 - Sint
Annaland Telefoon 01665 - .375
Postgiro 12.44.07- Rabobank
30.30.05.556 Verschynt elke
donderdag.
Abonnementsprijs ƒ10,25 per halijaar.
Per post/ 12,00. Losse nummers 0,50.
Sluitingsdatum advertenties
dinsdagmiddag 16.00 uur Adver
tentieprijs 023 par mm btw.
Spierinkjes t/m 20 woorden 4,68 lncl.
btw. contant, op rekening S 20 lncl.
btw
Hoofdrede cteur - uitgever G. Heiboer.
Kantonnier Deurloo van het Waterschap Tholen heeft dinsdagmiddag 9 december
half drie tijdens laagwaterstand een verzakking geconstateerd aan de teen van de
zeedijk tegenover de gemeentelijke stortplaats Tuttelhoekje bjj Scherpenisse. Toen
omstreeks vyf uur door de technici van het Waterschap de omvang van de schade
was bepaald, werd rykswaterstaat ingelicht en via de calamiteitenregeling Ooster
schelde kwam het noodherstel direct op gang. Reeds rond elf uur dinsdagavond
werd de eerste mijns teen op het bedreigde punt gelost. Binnen een etmaal was er
5400 ton gedeponeerd. Voor de eerste aanval b 6000 ton nodig.
Na ontdekking van de oeverval heeft het
Waterschap Tholen tot onmiddellijke
dijkbewaking in die omgeving besloten.
Een nader onderzoek had geleerd, dat
er een plotselinge verlaging van de
dijksteen was ontstaan over een lengte
van ongeveer 60 meter.Een peiling wees
uit dat de teen van de dijk tot 6 m diep
was weggeschoven. Enkele meters
verder bereikte men al een verdieping
van 15 m. Hoewel het dijklichaam al
snel wat scheuren vertoonde, kwam het
niet direct tot een verzakking. Qe
waterschapstechnici vreesden die in
storting van het dijklichaam nog wel
diezelfde nacht, maar vooral dankzij de
snelle storting van steenslakken via de
De commissie financidn van de Thoolse
gemeenteraad houdt donderdagavond
18 december om half acht een openbare
vergadering in het gemeentehuis in
Tholen.
Aan de orde komen o.a. de verhoging
van de begraafrechten, de besteding
van de 500.000 batig saldo van de
rekening 1972 en subsidieaanvragen
van de vereniging milieuhygiëne
Zeeland en de reclassering.
combinatie dijkbouw Oosterschelde
werd dat in elk geval tot gistermiddag
voorkomen. Het betrokken gebied ligt
achter een inlaagdijk, zodat bij ver
zakking van de zeewering nog geen
direct overstromingsgevaar voor de
achterliggende polder behoefde te
worden gevreesd. Ondertussen is dat
gevaar nu ook wel bezworen.
De ministeriële beslissing om op
Oosterschelde-calamiteiten voorbereid
te zijn, heeft bij het gebeuren in
Scherpenisse tot snelle hulpverlening
geleid. Omstreeks negen uur was men
daar voorzien van een lichtaggregaat en
een paar uur later arriveerde de eerste
bak met 1100 ton stortsteen. Nog
dezelfde dag kon 1700 ton in de oever
val worden gedeponeerd. Met deze
oeverval zijn weer vele tienduizenden
kubieke meters zand van de dijksteen
verdwenen. De vraag is voorts of de
verder op liggende zinkr stukken ook
niet zijn beschadigd. Omtrent de finan
ciële schade was er nog geen enkel
gegeven beschikbaar, al moet worden
aangenomen dat het snel in meerdere
honderdduizenden guldens zit. Er werd
ook gisteren onder gunstige weers
omstandigheden aan het herstel
gewerkt.
I.M.
Met 13 tegen 3 SGP-stemmen heeft het algemeen bestuur van het kanaalschap de
Eendracht dinsdagavond In Steenbergen besloten met de raden van Tholen, Slnt-
Philipsland, Steenbergen en Nieuw-Vossemeer overleg te voeren omtrent de aanleg
van de jachthaven De Krabbenkreek by Slnt-Phlltpsland.
Hiermee wordt volgens artikel 18 van de regeling Kanaalschap een procedure op
gang gebracht om Sint-Philipsland vla gedeputeerde staten van Noord-Brabant en
Zeeland te dwingen, het bestemmingsplan te wyzlgen zodat van de werk haven een
jachthaven kan worden gemaakt. De Fliplandse raad heeft met 4 tegen 3 stemmen
geweigerd die planologische medewerking te verlenen omdat de jachthaven ook op
zondag open zal zyn. Het ziet er nu naar uit, dat het nog wel vele jaren duurt
voordat de eerste plezierboot in de nieuwe jachthaven kan afmeren. De nu gestarte
procedure kan volgens het PvdA-raadslid P. van Schetsen uit Sint-Annaland wel 2 k
3 jaar duren. Voorzitter A.G.O.A. Remery uit Nieuw-Vossemeer wilde geen termyn
noemen, maar zei alleen dat het veel ligt aan g.s. van Noord-Brabant en Zeeland. Na
afloop van de vergadering werd er in de .wandelgangen" zelfs een termyn van 4 tot
6 jaar genoemd voordat de jachthaven er zal liggen. Wanneer nameiyk Sint-Philips
land de dwingend voorgeschreven wyziging van het bestemmingsplan heeft aange
bracht, zullen er vermoedeiyk bezwaren komen van SGP-raadsleden en het Zeeuws
coördinatieorgaan voor natuur-, landschaps- en milieubescherming, die dat tot aan
de Kroon toe uitvechten.
Voorzitter burgemeester Remery wees
er in zijn inleiding op dat het dagelijks
bestuur de impasse wil doorbreken.
„Het is dringend gewenst dat er voor
Oost-Zeel and en West-Brabant een
jachthaven komt. De mogelijkheden
zijn bijzonder beperkt. Door de
Schelde-Rijnverbinding verloor zowel
Oud- als Nieuw-Vossemeer z'n haven.
Voor Nieuw-Vossemeer betekende dat
50 ligplaatsen. Na lange, moeizame
onderhandelingen met rijkswaterstaat
en domeinen hadden we gehoopt dit
jaar de jachthaven te kunnen voltooien.
De subsidie lag klaar, maar die is nu
onze neus voorbijgegaan. Met alle
respect voor Sint-Philipsland dient men
ook respect te hebben voor ons stand
punt. Zelf ben ik ook principieel
christen en de zondagmorgen is voor
mij een heilige morgen. ,s Middags ga
ik echter recreëren om me voor te
bereiden op de nieuwe werkweek", zei
voorzitter Remery.
Het Nieuw-Vossemeer se PvdA-raadslid
Hoendervangers vond het met de
discussie over principes maar een heel
moeilijke kwestie. Smaken verschillen
nu eenmaal, de een lust graag tomaten
soep, de ander niet. Ik vind dat Sint-
Philipsland ongenuanceerd te werk is
gegaan, hoewel het wel een demo
cratische beslissing was, zij het met de
kleinst mogelijke meerderheid. In
februari 1953 heb ik de zondagse
kerkdienst gelaten voor wat ze was om
in Flipland mensen te gaan redden",
aldus dhr. Hoendervangers.
SGP-raadslid L. den Engelsman uit
Sint-Philipsland vond die vergelijking
toch wel mank gaan: een ramp ver
gelijken met een jachthaven. Natuurlijk
zou ook hij zijn normale drie kerk
gangen op zondag bij een ramp onder
breken om hulp te bieden.
WD-raadslid Vogelaar uit Steen
bergen kon wel ergens in de bezwaren
ten aanzien van de zondagsrust komen.
Hij vroeg zich alleen af, of de bevolking
dan geen vertrouwen heeft in het
Kanaalschap dat zegt, dat de jacht
haven geen bonte kermis wordt. Uit
eigen ervaring weet hij dat de jacht
haven in Sint-Annaland ook rustig is.
Bij Flipland ligt de jachthaven ook niet
in de kom. Met alle respect voor het
Fliplandse principe, maar op welke
feiten is de angst gebaseerd van ver
storing van de zondagsrust? Er komt
toch geen hotel of café? Inderdaad niet,
zei de voorzitter, maar alleen het varen
al wordt als verstoring van de zondags
rust ervaren.
Dhr. Vogelaar merkte op, dat Sint-
Philipsland bij toetreding tot het
Kan aal schap toch wist dat het om
recreatie ging, ook op zondag.
Dhr. Den Engelsman voerde aan dat
Flipland juist bij het Kanaalschap is
aangesloten opdat er niet over en
zonder ons beslist zou worden. Dat
willen we niet graag. Ten aanzien van
het principe is het zo makkelijk
Het gemeentebestuur wil de kom van de zeven Thoolse woonkernen aanwyzen als
rehabilitatiegebied. Dat houdt o.a. in dat particulieren 35% subsidie kunnen krygen
voor verbetering van hun woning, terwyi de gemeente maximaal 2250 gulden
Rijkssubsidie per woning krygt voor verbetering van de woonomgeving. Als eerste
project willen B. en W. de Venkelstraat, Paullnastraat en Bosstraat in Tholen
aanpakken. Rehabilitatie is echter een proces waarmee veel tyd is gemoeid. Op
korte termyn moeten hiervan geen al te grote verwachtingen gekoesterd worden.
Desalniettemin zullen B. en W. alles in het werk stellen om zo snel mogeiyk een of
meer projecten van de grond te krygen. Het college vindt de verbetering van de
dorpskernen een belangryk aspect van de Ruimteiyke Ordening en de
Volkshuisvesting.
Wat is rehabilitatie? Onder
rehabilitatie kan worden verstaan:
Verbetering van de bewoonbaarheid
van verouderde woonwijken en de
daarin gelegen particuliere woningen
en andere gebouwen. Rehabilitatie
omvat: heid om Anna-Jen
eenacobapolder deel van Sint-
Philip;lland als rehabilitatiegebied aan
te wijzen.!! eze
De basis om in een aantal Thoolse
kernen van
regeling gebruik te gaan maken is in de
loop der jaren elegd door de
voorbereiding van bestemmingsplannen
voor e dorpskernen. Sint-Maartensdijk
heeft een vastgesteld komplan, terwijl
het plan stadskern Oost te TholeW,
Ker kring Oud-Vossemeer, kom
Poortvliet en kom Scherpenisse in een
vergevorderd stadium van
voorbereiding zijn. Voo2 het maken van
een komplan voor Sint-Annaland en
Staveni8se is onlangs aan de
stedebouwkundige opdracht verstrekt.
Deze komplannen zijn nodig omdat de
stedebouwkundige ontwikkeling van
een dorpskern in grote lijnen bekend
moet zijn om van deze regeling gebruik
te kunnen maken. Immers
rehabilitatieplannen mogen een latere
stedebouwkundige ontwikkeling niet in
de weg staan.
Het doel van de rehabilitatie is de
bestaande verouderde woonwijken te
verbeteren en in ere te herstellen.
Woningen en woonbuurten die niet
meer aan de huidige eisen voldoen,
moeten in overeenstemming gebracht
worden met de thans geldende
opvattingen over het wonen. Hieronder
kan bijvoorbeeld doelmatig iets gesteld
worden tegenover het probleem van de
tweede woningen. Het komt er steeds op
neer, dat het doel is te streven naar een
zo groot mogelijke diversiteit en variatie
in woonomgevingen door het
handhaven en versterken van
karakteristieken in plaats van de
huidige vaak (noodzakelijke)
eenvormige nieuwbouw. In het kader
van dit streven naar kwaliteitsverhoging
van de woonomgeving heeft de
gemeenteraad reeds de
gebruiksverordening Tholen (tegen de
tweede woningen) vastgesteld. Hierdoor
is voor de autochtone bevolking een
grotere keuze mogelijkheid aanwezig
bij het kiezen van eOn woonsituatie, al
hebben bij de vaststelling van deze
verordening ook andere motieven een
rol gespeeld.
Rehabilitatie van een wijk of gebied is
een zadk van de gehele wijk, waarbij de
gemeente voor een geordende aanpak
zorgt en financiële steun verleent. Het
streven van alle activiteit is erop gericht
een gebied weer voor de komende
decennia bewoonbaar te maken. De
taak van de gemeente is, een plan te
maken voor de verbetering van de
woonomgeving en de eigenaars
(woningboVwstichting en particulieren)
te stimuleren plannen voor de
verbetering van hun woningen te laten
opstellen. De gemeente gaat niet over
tot verbetering van een gebiod zonder
overleg met de eigenaars en bewoners.
Uit dit overleg zal moeten blijken wat
zij met hun woning, wijk of buurt
willen. Als het daarbij om woningver
betering gaat, zou de gemeente aan de
hand van enkele voorbeeldwoningen
moeten kunnen laten zien wat er bij
verschillende verbeteringskosten
mogelijk is en welke gevolgen dit voor
de huurprijs kan hebben.
Omdat we op Tholen te maken hebben
met relatief kleine dorpskernen menen
B. en W. dat de bebouwde kommen in
hun totaliteit als rehabilitatiegebied
behoren te worden aangewezen zodat
zoveel mogelijk eigenaren van deze
regeling kunnen profiteren. Eigenaren
van woningen buiten deze qebieden
kunnen gebruik maken van de
beschikking geldelijke steun bewoners
bij woningverbetering, krotontruiming
en doorstroming. B. en W. willen een
totaalvisie geven op de
stadsvernieuwing door behalve van
rehabilitatie ook gebruik te maken van
sanering, renovatie en instandhouding.
De verbetering van een woongebied
kost veel geld. De overheid is echter
bereid in belangrijke mate in de kosten
bij te dragen. Zo geeft het Rijk aan de
gemeente of de particulier een bijdrage
van 35 in de kosten van verbetering
van een woning. Ook draagt het Rijk bij
in de kosten die de gemeente moet
maken voor verbetering van de
woonomgeving. Voor elke in een
rehabilitatiegebied gelegen huis kan de
gemeente maximaal 2250 gulden
subsidie krijgen.
De uiteindelijke financiële gevolegen
voor de gemeente zullen pas kunnen
worden beoordeeld, zodra de plannen
voor de verschillende gebiedjes in de
diverse dorpskernen zijn uitgewerkt.
Voor zover de Rijksbijdragen niet
kostendekkend zijn, zal uit de algemene
middelen bijgedragen moeten worden.
Jaarlijks worden voor de sanering en
dergelijke van dorpskernen
reserveringen gepleegd zoals in de
begroting 1976 een bedrag van 105.000
gulden. In hoeverre van gemeentewege
een bijdrage kan worden verstrekt op
grond van de verordening
bijdrageregeling karakteristieke
gebouwen Tholen, zal van geval tot
geval worden bezien.
Ieder die een huis in de rehabilitatie-
gebieden (de zeven dorpskernen, niet de
nieuwbouwwijken) heeft, kan
individueel gebruik maken van de
subsidiemogelijkheden. B. en W. zullen
dit stimuleren en het college ziet hierbij
geen onoverkomelijke moeilijkheden.
Anders wordt het als de zaken per
gebied aan9epakt worden en de
gemeente geen eigenaresse is van alle
aanwezige panden. Om dan iets van de
grond te krijgen is de gemeente mede
afhankelijk van particulier initiatief.
Dwangmiddelen om tot rehabilitatie
over te gaan, kent de wetgever niet. Van
geval tot geval zal bezien moeten
worden of de gemeente dan eerst de
panden moet verwerven of dat voor lief
moet worden genomen dat de
realisering van een rehabilitatieplan
over een reeks van jaren wordt
uitgesmeerd. Veel mensen zien om wat
voor reden dan ook (leeftijd,
onvoldoende financiële armslag en
dergelijke) vaak tegen een vrij
ingrijpende verbetering op.
Desalniettemin zullen B. en W. alles in
het werk stellen om zo snel mogelijk een
of meer projecten van de grond te
krijgen.
De Thoolse gemeenteraad behandelt dit
plan voor stadsvernieuwing
maandagavond om half acht tijdens de
laatste vergadering in 1975. B. en W.
hebben voor een uitvoerige toelichting
gezorgd met daarbij ook de ver schil
lende subsidiemogelijkheden.
mogelijk. Een enquête onder de
bevolking zou uitwijzen dat er ook een
deel van de achterban van de drie Flip
landse raadsleden die voorgestemd
hebben, tegen de jachthaven is, meende
Den Engelsman.
De voorzitter stelde dat als je A zegt,
dan ook B moet zeggen. Sint-Philips
land is destijds met algemene stemmen
tot het Kanaalschap toegetreden.
Penningmeester burgemeester G. van
den Berg uit Sint-Philipsland zei dat er
in Nederland beslist behoefte is aan een
jachthaven die op zondag gesloten is.
De voorzitter antwoordde dat het
Kan aal schap werkt voor de mensen in
de regio Oost-Zeeland en West-
Brabant. Wethouder M. Herbers uit
Steenbergen had in Bruinisse, qua
kerkelijke structuur toch te vergelijken
met Sint-Philipsland, met stijgende en
stomme verbazing de recreatieplannen
gezien. Burgemeester v.d. Berg merkte
op, dat nu wel alle kerken protesteren
in Bruinisse, maar dat is te laat.
Dhr. Hoender vangers meende dat de
pacht te hoog wordt als je de jachthaven
op zondag sluit. Tachtig procent van de
werkende bevolking maak je het dan
onmogelijk om daar te recreëren. Wij
hebben onze goede wil getoond en
rekening gehouden met Sint-Philips
land, maar Flipland heeft niet mee
gewerkt.
VVD-raadslid M. van Damme uit Sint-
Maartensdijk noemde de sluiting op
zondag niet interessant voor de water
sporters en de jachtclub. Hij vond dat
Sint-Philipsland in het Kanaalschap is
gekomen als rem. Bruinisse is dan
blijkbaar te laat geweest, maar Sint-
Philipsland heeft een vooruitziende blik
gehad. Toch is het niet zo'n plezierige
gang van zaken. Pacht de jachtclub de
Eendracht de haven nu ook als we geen
DACW-subsidie krijgen? De voorzitter
bevestigde dat. Hij voegde eraan toe dat
het Kanaalschap overigens nog steeds
bezig is met het verkrijgen van DACW-
subsidie en overleg met Sint-Philipsland
om te proberen wat van de grond te
krijgen.
Dhr. Van Schetsen betreurde de
houding van Sint-Philipsland, maar van
zijn kant kon hij er wel begrip voor op
brengen. Alles bij elkaar verwachtte het
PvdA-raadslid dat artikel 18 nogal wat
teweeg zal brengen. Volgens hem wordt
het een dure jachthaven. In Nieuw-
Vossemeer zijn er dan wel 50 lig
plaatsen verloren gegaan, maar wat
betaalden die en wat zullen ze in de
Fliplandse jachthaven moeten op
brengen? De mensen uit de regio zien
het nog niet zo zitten. Wat zijn de
consequenties van dit uitstel? Op 25
februari, toen het Kanaalschap besloot
tot aanleg van de jachthaven, konden
we op onze sloffen aanvoelen wat de
mening van de Fliplandse raad zou zijn.
Is het daarom wel verstandig geweest
van het dagelijks bestuur, de Grontmij
opdracht te geven het jachthavenplan
toch aanbestedingsklaar te maken? Die
opdracht is volgens mij voorbarig. De
procedure volgens artikel 18 kan wel 2
3 jaar duren en hoe zit het dan met de
subsidie, economische situatie, belang
stelling, prijsstijgingen, e.d. Jachtclub
De Eendracht is ook nog maar een
papieren vereniging. De kans op
exploitatietekorten met financiële
gevolgen voor de deelnemende
gemeenten neemt toe. We wisten dat
Sint-Philipsland het grote knelpunt
was. Waarom dan toch de Grontmij
opdracht gegeven het plan
aanbestedingsgereed te maken?
Om de DACW-subsidie veilig te stellen,
antwoordde de voorzitter, nadat raads
lid Van Schetsen verschillende vragen
had moeten herhalen. ,t Gaat allemaal
langer duren, maar er is A gezegd en nu
moeten we B zeggen en dan het gehele
alfabet afwerken. De gemeenteraden
krijgen nu twee maanden de tijd zich
over de procedure uit te spreken. En
dan ligt het veel aan g.s. van Noord-
Brabant en Zeeland. De jachtclub de
Eendracht is zeker geen papieren ver
eniging en wil de duurdere pachtprijs
betalen als er geen DACW-subsidie
gegeven wordt. De jachthaven is voor de
man met het gemiddelde bootje. De
motie van de Fliplandse raad om de
haven blijvend als werkhaven te ver
huren, is nog niet door het dagelijks
bestuur van het Kanaalschap
besproken, aldus de voorzitter.
Secretaris burgemeester J.E. van
Boeijen uit Tholen zei het in hoge mate
te betwijfelen of de Fliplandse jacht
haven een dure wordt. ,t Wordt een
sportieve jachthaven, op sobere wijze
ingericht, zonder luxe voorzieningen op
de wal. Er zijn geen hoge ligprijzen: het
gemiddelde van de havens in Zeeland en
die zijn jaren eerder gereed gekomen.
Ten aanzien van de economische
situatie, die kan moeilijk slechter dan
nu. De inzinking in de belangstelling
voor de Watersport is zich weer aan ,t
herstellen. Ik heb er weer vertrouwen
in, want er zijn ook grote groepen in
onze samenleving bereid fikse bedragen
te betalen voor staanplaatsen van
caravans. De jachtclub de Eendracht,
die zonder reclame al 60 70 leden
heeft, heeft duidelijk gezegd dat men
geen speedboten in de vereniging wil,
wat van belang is voor de rust. Bij het
voorstel van collega Van Berg (jacht
haven die op zondag dicht is) trek je
voor 99% mensen van buiten de regio.
De Fliplandse jachthaven moet er naar
ons besef kunnen komen, vandaag of
morgen. Er is geen aanleiding om de
voorbereidingen te staken. Tot het
laatste moment hebben we gehoopt dat
er geen behoefte zou zijn aan toepassing
van artikel 18, aldus secretaris Van
Boeijen.
SGP-raadslid Th. Aarnoudse uit Oud-
Vossemeer had verschillende keren het
woord zondagsrust gehoord, maar hij
had de uitspraak zondagsheiliging
gemist. Daar gaat het volgens hem toch
met name om. Het gelegenheid geven
tot recreëren op zondag in de
Fliplandse jachthaven is geen zondags
heiliging, vond het SGP-raadslid.
De voorzitter was het daar niet mee
eens. Hij herhaalde nog eens dat voor
hem de zondagmorgen ook heilig is,
maar ,s middags recreëert hij.
Wethouder Herbers bracht nog naar
voren, dat de Fliplandse jachthaven de
concurrentie met Bruinisse glansrijk
zal kunnen doorstaan. Wij zitten veel
gunstiger.
Tenslotte werd er gestemd, waarbij
bleek dat de SGP-vertegenwoordigers
Aarnoudse, Van den Berg en Den
Engelsman tegen het voorstel waren om
overleg te openen over de aanleg van de
Fliplandse jachthaven met de vier in het
Kanaalschap deelnemende gemeenten.
Dhr. Vogelaar wenste het dagelijks
bestuur veel wijsheid en sterkte toe en
wilde tussentijds graag geinformeerd
worden over de stand van zaken. De
voorzitter zei dat we het feest van
Kerstmis tegemoet gaan en misschien
geeft dat licht om een goede oplossing te
zoeken.
Bij de rondvraag vroeg de heer Van
Damme nog naar het zwembad van
Nieuw-Vossemeer. De voorzitter ant
woordde dat dit bad gehandhaafd blijft.
Er zijn pas voorzieningen getroffen
opdat het zwembad, dat jaarlijks
100.000 bezoekers trekt, niet
overspoeld wordt.
Oeverval bij Scherpenisse
Geschot tientje meer
Kanaalschap „De Eendracht"
wil Sint Phllipslandse
.jachthaven doorzetten.
Zuiveringsiasten nog niet op het
kerst4}ord.
In Oud-Vossemeer peuterspeel
zaal plannen
Mes-steker in Sint Annaland
Rehabilitatieplannen voor alle
zeven Thoolse kernen
Instelling commissie
bedryfsleven op Tholen
Sinterklaasvieringen
Komende kerstzangdiensten
Start van rode kruispuzzel
Sportclub Stavenisse ook
uitgebekerd.
BESCHAVING IS EEN BEZIT
DAT NIET KAN WORDEN
AFGENOMEN.
Dit nummer bestaat uit 12
pagina's.
Sint-Annaland, 9 december 1975
83 ton uien 40 opw kl 2 nl 52,80, 3 ton
drielingen maat 30/40 40,10.
Sint-Maartensdijk, dinsdag
Uien 40 opw kl 2 nl 50,50, drielingen
40,10 aanvoer 14 ton.
De Eendrachtbode verschynt in 1975
nog op donderdag 18(Kerstnummer) en
dinsdag 30(0udejaarsnummer)
december.
Geef tijdig berichten, predikbeurten en
advertenties op.
Eendrachtbode, Postbus 5, Sint-
Annaland
Telefoon 01665 - 375 en 752.
B en w van Hiolen stellen de
gemeenteraad, die maandagavond om
half acht de laatste vergadering van dit
jaar houdt, voor een commissie in te
stellen ter behartiging van de belangen
van het bedrijfsleven.
Op aanbeveling van b en w zal de raad
elf leden benoemen: 1 Hd van het coDege
van b en w, 2 raadsleden, 2 vertegen
woordigers van de landbouw
organisaties, 2 middenstandsorgani
saties, 2 werknemersorganisaties, 1 uit
de recreatieve sector en 1 van het over
legorgaan industrie. Er komen ook elf
plaatsvervangers.
Voorzitter is de door b en w
aangewezen vertegenwoordiger, terwijl
een ambtenaar secretaris is. De
gemeentelijke vertegenwoordigers
draaien in de commissie mee volgens de
zittingsperiode van de raad, van de
andere acht treden er elk jaar twee af.
De commissie wordt zoveel mogelijk
vooraf geinformeerd over alle onder
werpen van gemeentebeleid waarbij de
belangen van het bedrijfsleven zijn
betrokken. De commissie is bevoegd
aan b en w voorstellen te doen en
gevraagd of ongevraagd advies te geven.
De vergaderingen van de commissie zijn
openbaar.
De ontwerpverordening is tot stand
gekomen uit drie concepten (onder
nemersfederatie, vertegenwoordiging
Thoolse ondernemers en een van de
gemeentesecretarie). B en w hebben
daaruit een keuze gemaakt en dat
ontwerp ter advisering gestuurd aan de
Rijksconsulent voor handel, ambacht
en diensten en aan de werkgroep van
het Thoolse bedrijfsleven, beiden
hebben opmerkingen gemaakt die in b
en w en in de commissie bestuurlijke
aangelegenheden zijn besproken.
Daarbij is aan een deel van de opmer
kingen tegemoet gekomen.
Enkele opmerkingen die kunnen leiden
tot beperking van de bevoegdheden van
het gemeentebestuur, hebben b en w
overeenkomstig het eenstemmig advies
van de commissie B.A. buiten de ver
ordening gelaten.
Het gaat volgens b en w om een
bestuurlijke commissie die onderdeel
gaat uitmaken van het gemeentebestuur
en ook (adviserdende) bevoegdheden
van bestuurscolleges gaat uitoefenen.
Daarom acht het college het een
onomstreden zaak dat de leiding van
die commissie ook bij een lid van een
bestuursorgaan ligt (b en w of de raad).
Het meest voor de hand liggend vinden
b en w een lid van het dagelijks bestuur.
Het verzoek aanwijzing van de
voorzitter door de commissie, wordt
daarmee afgewezen. Dat geldt ook voor
de wensen: 1. verplichting voor de raad
om de door het bedrijfsleven voorge
dragen personen te 2. Een verbod vcor
de raad om beslissingen te nemen
waarbij belangen van het bedrijfsleven
zijn betrokken, zonder vooraf de
commissie te hebben gehoord 3. Een
verbod voor de raad om de verordening
te wijzigen anders dan via voorstellen
van de absolute meerderheid van de
commissie.
B en w willen dat de commissie op zo
kort mogelijke termijn kan worden
geinstalleerd. Daarmee zal dan
uitvoering zijn gegeven aan een eerste
maatregel waartoe ook is geadviseerd in
het rapport Ten Berge.
De raad behandelt maandagavond ook
de tarieven voor de Gasthuiskapel in
Tholen. Op advies van de beheers
commissie worden de bedragen gelijk
gesteld aan die van ,t Ouwe Raed'uus in
Poortvliet. Voor de Ned. Herv. buiten
gewone wijkgemeente in wording is een
apart tarief opgenomen voor de kerk
diensten op zondagmorgen. Deze
bijdrage is afgestemd op 1/14 deel van
de niet gesubsidieerde jaarlijkse lasten
van het gebouw.
Per jaar bedraagt de huur voor de
N.H.B.W.I.W. 3175 gulden.
Particulieren, instellingen en
verenigingen zonder commercieel
oogmerk betalen voor een bijeenkomst
van 14.00-18.00 u of van 19.00-23.00 u
20 gulden voor de grote Zaal en 10