Oud-Vossemeerse landbouwschuur
geheel door brand verwoest
Accelerando prolongeerde
eerste prijs op topconcours
Veiligheidsverbetering weg Poortvliet
Sint Annaland dure liefhebberij
KOORZANG IN
SINT ANNALANDSE KERK
Daadwerkelijke
hulpverlening
kwam laat tot
stand bij brand
DEZE WEEK
Stuurgroep natuur-
en recreatiebelangen
Oosterschelde
Aardappelen en uien
Gevels omver gehaald
Veilingberichten
Bijna 2 miljoen gespaard
Expositie
Donderdag 30 oktober 1975 L^EELAV^y
31 e jaargang no. 50 H i|
De 36 meter lange landbouw
schuur bij de Gankelhoeve
van dhr. Abr. van Westen in
Oud-Vossemeer is zaterdag
middag door brand verwoest.
De schade wordt geschat op
ruim een half miljoen gulden.
De technische recherche van
de rijkspolitie vermoedt dat
de brand is ontstaan door het
smeulen van brandende
kooldeeltjes uit de uitlaat van
een tractor die ,s morgens was
gestart.
Raadsleden confessionele vier:
Bedrijfscontainers
Aannemers
ÊÉNORACHT
Het enige nieuwsblad voor de streek
Tholen en Slnt-Phlllpsland, waarin
opgenomen de Thoolse Courant en het
Advertentieblad - Postbus 5 - Sint
Annaland - Telefoon 01665 - .375'
Postgiro 12.44.07- Rabobank
30.30.05.556 Verschijnt elke
donderdag.
Abonnementsprijs ^5 per halQaar.
Per post 12,00 Losse nummers 0,50.
Sluitingsdatum advertenties
dinsdagmiddag 16.00 uur Adver
tentieprijs 023 par mm btw.
Spierinkjes t/m 20 woorden 4,68 Inch
btw. comant, op rekening 5,20 incl.
btw
Hoofdredacteur - uitgever G. Heiboer.
Om kwart voor één was er nog niets van
brand te zien, want toen was land
bouwersknecht J. Hommel nog op het
erf. Een uur later sloegen de vlammen
al door het dak. Dhr. Van Westen
ontdekte zelf de brand toen hij uit z'n
woonhuis kwam om met de auto weg te
rijden. Hij kon al niet meer in de schuur
komen en belde 0011. Inmiddels had
ook een passerende bromfietser rook
gezien en in de Coentjesweg 0011 laten
bellen. In de nieuwbouwwijk van Oud-
Vossemeer hadden in hun tuintje
werkende of autowassende inwoners
een klap gehoord, rook gezien en
vlammen horen knetteren.
Via 0011 en de brandweerkazerne
Bergen op Zoom werd om 13.44 uur de
vrijwillige brandweer in Tholen per
sirene gealarmeerd. Drie minuten later
rukte men uit en na zes minuten rijden
was men ter plaatse. Tussen het
vrijstaande woonhuis en de schuur
werden een paar stralen ingezet om uit
breiding te voorkomen, terwijl aan de
andere kant de hoge drukspuit direct
water gaf vanwege de aanwezigheid van
gasflessen aan die kant van de schuur.
De Sint-Annalandse brandweer werd
om (3.45 uur gealarmeerd en rukte om
(3.48 uur uit. Bij aankomst werd de
pomp direct bij de grote vijver naast het
woonhuis van dhr. Van Westen
geïnstalleerd om voor het nodige water
te zorgen, want de dichtstbijzijnde
brandkraan zat een eind verder in de
Coentjesweg.
Het Oud-Vossemeer publiek sloeg de
verrichtingen van de beide korpsen
kritisch gade, morde over het ,,lang"
uitblijven van de brandweer, de vraag
De commissaris der Koningin in
Zeeland dr. C. Boertien zal woensdag
morgen ten Provinciehuize de
stuurgroep natuur- en recreatie
belangen Oosterschelde installeren.
Hierin zitten vertegenwoordigers van de
provincie, gemeenten rond de
Oosterschelde en de ministeries van
Verkeer en Waterstaat, Financien en
CRM. Voorzitter is gedeputeerde A.L.
van Geesbergen, leden o.a.
burgemeester J.E. van Boeijen uit
Tholen en burgemeester G. van den
Berg uit Sint-Philipsland.
van de pas gearriveerde Thoolse brand
weerlieden waar er water was en het feit
dat de later aangekomen Sint-
Annalandse brandweer nog eerder
water met de pomp gaf dan het Thoolse
korps.
Eilandelijk brandweercommandant
M.C. van Stee constateerde dat er snel
was gewerkt na het alarm aangezien
men binnen tien minuten op de plaats
van de brand was. Wachten duurt
echter altijd lang.
De brand sloeg razend snel om zich
heen, zodat er voor de txee korpsen
niets meer te redden viel. De wind was
zwak en waaide naar het dorp toe, dat
met rook en rommel werd bedekt. Het
woonhuis liep geen gevaar. De pompen
waren eerst in een slootje bij de vijver
ingezet, maar vanwege de vele plastic
zakken die in de sloot bleken te zitten,
moest al gauw op de vijver worden over
geschakeld. Er werden tien stralen
ingezet, terwijl twee brandweerlieden
nog van het persluchtmasker gebruik
maakten om dichter bij het vuur te
kunnen komen. De in het midden van
de schuur ontstane brand breidde zich
over de hele 36 meter lange, 15 meter
brede en 11 meter hoge schuur'uit. De
aanwezige benzine, olie, gas en vetten
deden het vuur na een ontploffing af en
toe nog verder oplaaien.
Bij de brand gingen drie tractoren, een
zaaimachine, kunstmeststrooier,
triltand, ploegen, lasapparaat en ver
schillende andere kleine landbouw
werktuigen verloren. Ook een groot
aantal produkten werd onverkoopbaar:.
350 ton aardappelen, 100 ton uien en 60
ton hooi en stro. Als men dat tegen de
aardappel- en uienprijzen van vandaag
de dag bekijkt, is de ramp nogal groter.
Overigens was dhr. Van Westen tegen
brand verzekerd.
In de van voor de oorlog daterende,
goede landbouwschuur was twee jaar
geleden een koelhuis gebouwd. De
ventilatoren werkten echter zaterdag
niet. Onlangs werden nog overal in de
schuur nieuwe elektrische leidingen
aangelegd.
Tijdens het blussen liep de Sint
Annalandse brandweerman A. de Witte
door vallend puin nog verwondingen
aan z'n pols op, waarvoor hij door dr.
Padt in Poortvliet behandeld moest
worden.
Inmiddels was ook een kraan van loon
bedrijf J.W. Hage en zn. uit Poortvliet
opgeroepen om de twee zijgevels naar
beneden te halen. Rond half vijf ging de
eerste, maar dat was nog een heel
karwei. De verankerde muur bleek
uiterst stevig in elkaar te zitten en met
veel moeite sneuvelde de top. Het
overige deel werd met een touw door
een groot aantal brandweerlieden
omver getrokken. Op het erf liggende
suikerbieten werden op een wagen
De 36 meter lange schuur van de
Gankelhoeve in Oud-Vossemeer werd
zaterdagmiddag geheel door brand
verwoest. De korpsen van Tholen en
Sint-Annaland bestreden het vuur,
waarvan de nablussing tot zondagvoor
middag duurde. De gevels werden met
behulp van machines en mankracht
omver gehaald. Op de voorgrond de
gedupeerde eigenaar Abr. van Westen.
geladen en naar elders gebracht. ,s
Avonds om negen uur rukte de Sint-
Annalandse brandweer in. Het Thoolse
korps hield de wacht en trok ,s nachts
ook de andere zijgevel nog om. Met
behulp van een laad schop werd het hooi
en stro overhoop gehaald om al het
vuur te kunnen doven. Pompbediende
Karei Laban en zijn collega werden
door mevr. Plompen in de Coentjesweg
voorzien van koffie en koek, wat
bijzonder gewaardeerd werd.
Zondagvoormiddag om half twaalf
rukte ook de Thoolse brandweer in.
De sedert 1971 inmiddels wat
traditionele zangavond van de
verenigde koren Tholen en Sint-
Philipsland wordt ditmaal in de
Hervormde kerk te Sint-Annaland
gehouden. Dat is komende zaterdag 1
november om half acht. In dit
kerkgebouw was er voorjaar 1971 de
primeur met een dusdanige opkomst
dat men hetzelfde najaar het vervolg
had in de veel mooiere Thoolse kerk. In
1972 kwam Stavenisse aan bod, in 1973
Oud-Vossmeer, in 1974 Poortvliet en nu
is men weer terug in Sint-Annaland.
Daarbij zijn dan Scherpenisse en Sint-
Maartensdijk ogenschijnlijk
gepassseerd. Dat is niet het geval, want
als in Scherpenisse het kerkgebouw
geschikt was om naast zo'n 300
zangeressen en zangers ook nog een 3
tot 500 luisteraars te bergen, dan was
ook Scherpenisse geen punt. Tot dusver
kwam er slechts van Hervormd Sint-
Maartensdijk geen toestemming om het
Hervormd kerkgebouw voor dat doel te
gebruiken. Voor Sint-Philipsland geldt
hetzelfde motief als voor Scherpenisse.
Tussentijds was er wel een individueel
kooroptreden, maar dan eveneens in
federatief verband in Haestinge te Sint-
Maartensdijk en De Wimpel te Sint-
Philipsland.
Komende zaterdag zal medewerking
worden verleend door V.Z.O.S. en
Maranatha uit Sint-Philipsland. Het
Geref. kerkkoor uit Tholen, Crescendo
uit Poortvliet, het Hervormd kerkkoor
uit Scherpenisse, V.Z.O.S. en Rehoboth
uit Sint-Maartensdijk, het Herv.
kerkkoor uit Oud-Vossemeer en
V.Z.O.S. uit Sint-Annaland met als
wisselende dirigenten J. Geluk, Iz.
Riedijk, A. Ridderhof, C. den Braber
en J. Wesdorp. Nieuw programmapunt
en aantrekkelijk intermezzo kan zijn
het solistisch optreden van de sopraan
mevr. Tea de Wit-den Outer, die o.a.
voor radio en T.V. (Evangelische
Omroep) optreedt in het E.O. kwartet
met Renate Heemskerk.
De gezamelijke koren worden op het
orgel begeleid door de heer J. Hage uit
Scherpenisse en de begeleiding van
samenzang en soliste is toevertrouwd
aan mevr. J. Fase-Goedegebuure.
De organisatoren rekenen weer op
goede belangstelling, zoals er ook
voorgaande jaren volop liefhebbers
waren de zangavond bij te wonen.
Uiteraard heeft de Hervormde kerk
Sint-Annaland ongeveer 1000
zitplaatsen.
Met v(Jf van de twaalf deelnemende
korpsen in de vaandelafdeling moet Je
wel van goede huize komen om er ook
Sint-Annaland, 28 oktober 1975: Uien
80 ton maat 40 opwaarts klasse 2 NL
43,60 per 100 kg., 4 ton. Drielingen
maat 30/40 36,40.
Sint-Maartensdijk, 28 oktober 1975:
Uien maat 40 kl. 2 NL 43,-.
Drielingen 36,40. Aanvoer 12 ton.
„Zijn burgemeester^en wethouders van
Tholen op de hoogte van de onrust die
momenteel in grote mate aanwezig is in
Oud-Vossemeer?" Ook wij delen deze
gevoelens. Die onrust is ontstaan
doordat bij de boerderijbrand van 25
oktober de daadwerkelijke hulpver
lening zo laat tot stand kwam.
Naar ons werd meegedeeld geschiedde
de brandmelding via 0011 enkele
minuten voor half twee, arriveerde het
korps van Tholen ongeveer vijf voor
twee, dat van Sint-Annaland te twee uur
en begon het feitelijke blussingswerk -
zij het met een bescheiden waterstraal
eerst om 22 minuten over twee.
Ter verduidelijking: de brandweer
korpsen van zowel Tholen als Sint-
Annaland waren beiden zoals altijd na
alarmering in recordtijd paraat. De
onrust onder de bevolking betreft
vooral de hulpverlening bij eventuele
branden in de bebouwde kom.
Wat denkt het college op korte termijn
te doen teneinde deze onrust weg te
nemen?
Die vragen hebben de Thoolse
raadsleden J.M. Deurloo- van
Broekhoven(K.V.P.), W.C. van Kempen
(A.R.P.), J.D. de Korte (C.H.U.) en J.
Versluijs (C.H.U.) gesteld aan b en w
naar aanleiding van de boerderijbrand
bij dhr. Abr. van Westen in Oud-
Vossemeer.
nog een eerste pr(js uit te halen. Je kunt
er immers als het ware van uitgaan dat
de minsten tot de goeden gerekend
kunnen worden. Niettemin wist de
Koninklijke Fanfare „Accelerando" uit
Sint-Annaland onder leiding van Ko
den Toonder uit Kloetinge opnieuw een
eerste prijs te veroveren. De tweede
maal In successie op het officieel K.N.F.
concours, na vorig jaar tot die hoogste
muziektop te zijn genaderd. De
eerlijkheid gebiedt, dat men niet al te
veel overschot had voor die eerste prijs,
maar er mort even reeël bij worden
opgemerkt, dat het een niet te
onderschatten inspanning vergt van
amateurs op dat niveau te musiceren.
Sas van Gent was gastvrouwe en men
moest dus wel over de brede
Scheldeplas, om de grote
evenementenhal in het Zeeuws-Vlaamse
te bereiken. Al vrij snel na aankomst
was Accelerando aan bod. Met het
verplichte werk „Introductie, Elegie en
Capriccio" van M. Boekei. Dat leverde
141 1/2 punt op en met een gelijk
puntental van het vrije nummer dus nog
niet voldoende voor een eerste prijs,
want dan moeten het er in totaal 288
zijn. Dat wist men overigens nog niet
van de jury J. H. Claessens, R. van
Yperen en P. van Mever, toen men aan
het vrije nummer begon. De uitkomst
daarvan was 150 punten en daarmee
toch nog een eerste prijs, daarmee toch
boven de 288 punten (291 1/2). Zoiets is,
uitkomend in de Vaandelafdeling een
felicitatie waard. Tegelijkertijd ook een
fikse opgave om in 2 jaar tijds 2 maal
een officieel en ook nog 2 maal een vrij
concours te bezoeken en deel te nemen.
Dat vergt wel grote inzet van amateurs,
die dan niet zoveel tijd overhouden voor
wat meer „gezellige" muziek, dan
concoursnummers op dat niveau.
Het zijn ook niet bepaald nummers, die
er bij een populair concert zouden
ingaan als koek, maar er zit
vanzelfsprekend wel virtuositeit aan
gekoppeld. Het kritisch verslag van de
jury krijgt men gewoonlijk pas vele
weken later in het K.N.F. orgaan.
Uitspringer op het concours was het
bekende „Apollo" uit Goedereede, dat
met lof slaagde door de verovering van
329 punten.
Accelerando kan nu wat in
concoursrust. Een prolongatie in de
Vaandel-afdeling met een eerste prijs is
voldoende bewijs, dat men ook op dat
niveau speelt, dat het geen
toevalstreffer is. Houen zo!
Brand in Oud-Vossemeer
Vragen over late start biusslngs-
werkz aamheden
Zangavond verenigde koren
Verbetering Bram Groenewege-
weg kost 6 1/2 mi\Joen gulden
Beheersverordening Ons
Dorpshuls discussiepunt
Fliplandse raad
Eerste prijs voor Accelerando en
WIK Sint-Annaland
P.T.T. plaatste tweelingbussen
P.J.Z. Tholen/Sint-Philipsland
beleefde reünie bij 30-jarig
bestaan
Watersportvereniging vecht met
gemeente over huurprijs jacht
haven
Stijgend vertrek uit gemeente
Tholen
P.T.T.-aandeel in gemeente
handelingen neemt toe.
Politiesterkte opgevoerd tot 28
man
De klad in het Thoolse voetbal
EEN TUDIGE WAARSCHU
WING IS DE HALVE OVER
WINNING
Dit nummer bestaat uit 14
pagina's
In het A. M. de Jonghuis te Nieuw-
Vossemeer wordt zaterdagmiddag om
drie uur de tentoonstelling geopend van
tekeningen, gouaches en schilderijen
van Kees van Lent. Liefhebbers kunnen
er zaterdags en zondags terecht van
twee tot vijf uur.
In de spaar week van de Rabobanken
ring Tholen en Sint-Philipsland is er
een bedrag ingelegd van
1.835.374,09. Het aantal stortingen
bedroeg 5810, het aantal nieuwe spaar
rekeningen 127.
Het verbreden met 75 cm. aan weers
zijden van de wegverbinding Poorvliet -
Sint Annaland zou ongeveer 6 1/2
miljoen gulden moeten kosten, zo heeft
de (flenst gemeentewerken voor
burgemeester en wethouders van
Tholen uitgerekend. De aanleg van
alleen een rijwielpad tussen deze woon
kernen op een breedte van 2 1/2 meter
zou 1.250.000,- vergen.
Van zulke bedragen keek de commissie
van advies Openbare werken dinsdag
avond toch wat op in de Thoolse raads
zaal. Het punt stond op de agenda
omdat enkele raadsleden in de juniver-
gadering bij het college informeerden
welke mogelijkheid bestond om de
veiligheid op deze weg te verbeteren.
Van deze verbinding wordt namelijk
nogal gebruik gemaakt door scholieren,
zowel richting Poortvliet voorzover het
MAVO of huishoudschoolleerlingen
betreft en zelfs voor hen die voortgezet
onderwijs in Bergen op Zoom volgen.
Anderzijds gaan kinderen uit de
omgeving Sint Annaland (Weihoek) per
fiets naar Sint Annalandse lagere
scholen. De vijf meter brede verharding
met wel vrij brede, maar ook uiterst
zachte bermen levert voor het
gemotoriseerd verkeer al wat risico's
op, als men wat ver uitwijkt en zonder
rijwielpad is het voor fietsers en
brommers ook niet de meest veilige
verbinding. B en w vinden dat na het
produceren van die kosten de
commissie maar een eerste oordeel
moest vormen, wil men dat nog nader
gaan uitwerken.
Voorzitter L.J. Koopman bracht het
punt op tafel op de reeds om half zeven
begonnen commissievergadering. Eerst
was het verslag van de vorige
vergadering goedgedkeurd, waarbij de
heer M. van Damme opmerkte dat men
bij het lezen van dit verslag opnieuw
verwonderd moet zijn, hoe b en w in de
laatste raadsvergadering de
brandweerkazernebouw zo op tafel
hadden kunnen leggen. Onbegrijpelijk,
vond het V.V.D. raadslid. De voorzitter
nam de opmerking maar voor kennis
geving aan, waar hij van mening zal zijn
geweest dat er al genoeg over is gepraat
en geschreven.
Wat de hiervoor genoemde wegver-
betering betreft, verklaarde de heer
Koopman dat het in b en w was
besproken, waarbij werd vastgesteld
dat het toch wel om een zeer grote
uitgave gaat. Persoonlijk heb ik daarbij
nog aangevoerd, dat het mogelijk in
gedeelten zou kunnen gebeuren,
vervolgde de heer Koopman, al heeft
dat natuurlijk ook wel zijn bezwaren.
Bij een verkeersmeting was er evenwel
geconstateerd, dat er niet zo'n frequent
gebruik van deze verbinding door
bromfietsers en fietsers wordt gemaakt,
want men kwam op 18 maart slechts
aan 19 bromfietsers en 24 fietsers. Toch
heeft het college het probleem niet
zonder meer naast zich willen
neerleggen.
Bij nadere informatie door de heer van
Damme bleek, dat de verkeerstelling
niet op een zodanig punt was geschied,
dat ook de Weihoekfietsers naar Sint
Annaland waren „opgevangen".
Bovendien meende men moeilijk te
kunnen afgaan op die maarttelling,
omdat dan het merendeel van de
scholieren nog niet per fiets naar school
gaat.
De heer van Damme vond het uiterst
moeilijk om risico van mensenlevens te
moeten gaan afwegen tegen een
inderdaad stevige financiële aderlating.
Hier is het toetsen van investering aan
maatschappelijk nut een uiterst
moeilijke zaak. Hoe druk moeten
dergelijke wegen zijn, landelijk
bekeken, om te concluderen, dat het zo
niet verder kan? vroeg de heer van
Damme zich af. Hij heeft wel
geconstateerd dat het ,s morgens voor
de schooltijden behoorlijk druk kan zijn
met het rijwielverkeer op die weg. Men
zou kunnen zeggen dat hier een taak
ligt voor de ouders om hun kinderen via
de verbinding Oud-Vossemeer met wel
grotendeels een rijwielpad, te laten
gaan, maar zijn we er daarmee af? De
meting wees tenslotte toch uit, dat 780
voertuigen per dag passeren. De heer
van Damme moest toegeven, dat het een
enorme uitgaaf zou zijn om tot die ver
betering te komen. Hij zag wel een
subsidielichtpuntje, nu in de tweede
kamer aan de minister van Verkeer is
gevraagd meer aan fietspaden te doen.
Maar ook zonder een mogelijke
rijkssteun voor zo'n project zouden we
nog kunnen twijfelen het af te wijzen.
Misschien kunnen er andere cijfers uit
de bus komen als het werk uitgevoerd
zou kunnen worden als werkgelegen
heids object. Overigens vindt hij de
huidige rijbreedte eigenlijk te smal, al
zou het verkeer zich daar beperken tot
personen- en vrachtwagens. Men kent
de struktuur van de weg en ondergrond
en daarmee ook die van de zachte
bermen. Het in de berm komen is er
levensgevaarlijk.
Wat denkt de commissie aan b en w te
adviseren, wilde de heer Koopman
weten om het wat kort te houden. Het
lid M. van Dijke (S.G.P.) meende dat
het toch vooral gaat om de fietsers en
dus een rijwielpad al een grote
verbetering zou zijn. Daarmee waren de
andere leden het eens.
De Plv directeur gemeentewerken de
heer J. Blaas wees er op dat het een vrij-
liggend fietspad zou kunnen worden.
De commissie was er voor dat b en w
nog eens een onderzoek instelt of er
mogelijkheden zijn met betrekking tot
Rijkssubsidies, zoals door dhr. van
Damme was geopperd.
Het lid P. van Schetsen(PvdA)
informeerde in dit verband of er ook al
een plan is gemaakt voor trottoiraanleg
vanaf Sint Annalands veiling naar
Hoenderweg, waar destijds om was
gevraagd. De heer Koopman
verklaarde dat b en w hieromtrent nog
een advies bereikte.
Gedacht was dit te realiseren bij plan
Stoofweg, maar dat zal nog te lang op
uitvoering wachten. Mogelijk dat er bij
de begrotingsbehandeling meer
informatie over dit punt kan worden
verstrekt.
Een ander agendapunt betrof
bespreking resultaten gehouden
enquete inzake afvoer bedrijfsafval met
containers. Het enquêteresultaat bleek
niet gunstig, want slecht 15 bedrijven
bleken gegadigde.
De commissie had vorige maal gezegd,
dat het meer dan 200,per
container per jaar mocht kosten voor
het ophalen en ledigen en daarom
hadden b en w aan 300,gedacht.
Maar met 15 zit het nog niet roos
kleurig, al staat b en w er ook nu nog
niet afwijzend tegenover. Eigenlijk is
het maar een derde van hetgeen nodig
was (50 container gegadigen). De
commissie vond het spijtig dat er zo
weinig belangstelling voor bestaat. Dit
zou nog wel wat kunnen aantrekken als
zoiets eenmaal loopt, maar de 50 zou
men toch niet halen. De heer van
Schetsen vond het beroerde dat men in
deze ook qeen proef kan nemen, want
dan zitten betrokkenen met een
container van 80Q,Hij twijfelt er
wat aan dit nu te moeten doorzetten,
temeer omdat de gewone ophaaldienst
(met wekelijks grofvuil) belangrijk is
verbeterd. De heer Koopman meende
ook dat dit laatste nu tot alle
tevredenheid verloopt.
De heer van Damme vond dat men zich
toch niet aan een deelname van 50
containers moest ophangen. Je doet het
of je doet het niet. De ervaring in
andere plaatsen is dat er steeds meer
gebruik van wordt gemaakt. Het gaat
vooral om de middenbedrijven. De
grootsten rijden zelf wel naar het
Tuttelhoekje. Als men ziet hoe netjes
het gaat zullen er meer komen. Zou het
container ledigen tegelijk kunnen met
de huisvuilroute? De heer Blaas
meende van niet altijd, met name de
dag van de kern Tholen zit men goed
vol. Ja, maar, zo was het wederwoord,
het gaat voor Tholen-stad ook maar om
een enkele deelnemer. De heer van
Damme rekende voor, dat het de
gemeente met 15 deelnemers Jaarlijks
5000,zou gaan kosten. Hij was toch wel
voorstander om er een begin mee te
maken. De gemeente kan zelf ook een
paar containers neerzetten, zoals bij het
Hertenkamp Stavenisse, bij het Goris-
hoekse strandje, enz. Dat kost
natuurlijk ook geld, maar de boel kan
netjes blijven. Tenslotte besluit de
commissie nog eens aan b en w te
vragen, wat het exact zou moeten
kosten als men het voor 15 containers
gaat doen en wat in de normale route
meekan.
Een laatste agendapunt betreft de
onderhandse aanbesteding Openbare
werken (straten, riolering, enz.) destijds
besloot de commissie dat te houden
onder de plaatselijke (in de gemeente
wonende) aannemers. Er kwam evenwel
een verzoek van de firma Van Dijck-
Petit uit Bergen op Zoom daarin ook te
mogen participeren, aangezien men
zo'n 19 werknemers uit Tholen in dienst
heeft. Weliswaar komt men in aan
merking voor het asfalteren van de
wegen na inschrijving, maar dat ver
hoogt de werkgelegenheid maar in zeer
beperkte mate in vergelijking met
rioleringswerken. B en w wensten het
opnieuw in de commissie te brengen.
De heer van Schetsen vond het aantal
werknemers uit Tholen bij genoemde
firma volop noemenswaard. Men kan
met het aanbesteden ook weer niet te
bekrompen optreden. Stel, dat onze
Thoolse aannemers- en daaronder zijn
toch ook wel enkele grote- het
uitsluitend van werken op Tholen
moesten hebben. Ze zouden slecht
liggen als in dat opzicht bijvoorbeeld
Brabant „verboden gebied" zou zijn.
Hij zou er daarom wel voor zijn
genoemde Bergse firma erbij te
betrekken, al dient men daarbij ook
voorzichtig te werk te gaan, terwijl men
voor de niet zo grote karweien de
aanbesteding altijd nog beperkt kan
blijven tot de Thoolse aannemers.
De heer van Damme kon in grote lijnen
wel instemmen met de gedachtengang
van Schetsen, temeer daar hij
constateerde, hoe van die 19 Thoolse
werknemers bij de Bergse firma er 13
uit Stavenisse komen. De commissie
was het er unaniem'over eens genoemde
firma althans voor de grotere karweien
ook bij aanbesteding te betrekken.