J. de Bres uit Sint-Maartensdijk
nieuw
PvdA-lid Thoolse gemeenteraad
WONINGBOUWPROGRAMMA 1976
Commissie o.w. bekijkt
nu ook mogelijkheid veiling
DEZE WEEK
Star
Woningbouw
Thoolse raad verwijt college star beleid bij bouw brandweerkazerne
,,Het komt niet zo vaak voor dat u een golf van kritiek en
irritatie over het college uitstort. We hebben de uitspraak van
de raad in maart en het advies van de commissie Openbare
werken ten aanzien van de brandweerkazerne in Tholen wel
degelijk laten meespelen, maar als dat betekent dat we de lijn
van het advies moeten volgen, dan moet ik u teleurstellen. Ik
begrijp niet dat u daar zo overstuur van bent", zei
burgemeester J.E. van Boeijen maandagavond in de Thoolse
gemeenteraad. „Een verwarde vergadering, onze raad
onwaardig", vond wethouder L.J. Koopman. Dat sloeg op de
discussie over de bouw van een nieuwe brandweerkazerne in
Tholen, waarbij de raad niet mis te verstane kritiek uitte op het
beleid van b en w.
Niet overtuigd
Wel serieus genomen?
Veel te luxe
Voelt zich niet lekker
Veiling ongeschikt
Onbegrijpelijk,
onverstandig
Onbehagen aan
weerskanten
Oude Thoolse brug blijft
nog een maand
Spaaraktie Amro bank
Kleine kernen
Woningvoorraad
Tholen/Oud-Vossemeer
Vervolg op pag. 5
Donderdag |23 oktober 1975
31e JaareAiU no, 49
Het enige nieuwsblad voor de streek
Tholen en Sint-Phlllpsland, waarin
opgenomen de Thoolse Courant en het
Advertentieblad - Postbus 5 - Sint
Annaland - Telefoon 01665 375
Postgiro 12.44.07- Rabobank
30.30.05.556 Verschijnt elke
donderdag.
Abonnementsprijs ^,25 per halQaar.
Per post/ 12,00 Losse nummers 0,50.
Sluitingsdatum advertenties
dinsdagmiddag 16.00 uur Adver
tentleprljs 023 per mm 4- btw.
Spierinkjes t/m 20 woorden 4,68 Incl.
btw. contant, op rekening 5,20 incl.
btw
Hoofdredacteur - uitgever G. Heljboer.
Bestuurders en toehoorders zullen over
de Thoolse oktober raadsvergadering
geen onverdeeld gunstig oordeel
hebben. Nu ligt het er maar aan. hoe
men de algemene indruk benadert.
Misschien dat we in dat opzicht dwars
ligger zijn. Een woord dat laatst ook in
het openbaar kwam. Gaat men af op
resultaten, dan kan mogelijk worden
gesteld, dat de uitkomst negatief was.
Meubilair aankoop vertraagd, bouw
brandweerkazerne opnieuw uitgesteld.
Een niet aanwezige ter raadsvergade
ring kan dan mogelijk wat schamper
opmerken of dat nu de grotere
bestuurskracht meet betekenen. Dit
laatste zagen wij nu echter duidelijker
dan wanneer ook in deze drie jaar. Niet
zozeer omdat voorstellen van b. en w.
werden gekelderd, want daar heeft men
op zichzelf weinig aan. Maar veelmeer
omdat elke partij - daarmee bedoelen
we b. en w. enerzijds en de raadsleden
anderzijds - een duidelijk eigen mening
had. die men niet wenste prijs te geven.
Of dat op zichzelf een teken moet zijn
van grotere bestuurskracht? Inderdaad
niet, maar het doet toch wel deugd, dat
ieder voor zich van het eigen gelijk
volgens redelijke normen overtuigd is
en er daarom ook aan vasthoudt. Mis
schien voor menigeen merkwaardig,,
zagen we dus in dit raadsdebat wel een
pluspunt. Temeer omdat weliswaar de
meningen vrij hard tegenover elkaar
kwamen te staan - nu en dan was er ook
wel irritatie merkbaar - maar in het
algemeen unfaire benaderingen,
geniepigheidjes, opzettelijk in het
zonnetje zetten, achterwege bleven. Het
was een hard spel, er werd om in sport-
termen te spreken nu en dan flink
getackeld, maar iemand opzettelijk in
de grond -geboord... nee.
Waarom moet dan een dagelijks
bestuur al bij het eerste kritische woord
het hoofd in de schoot leggen, waarom
moet een raad het nee niet blijven vast
houden als hij het ja van b. en w. onjuist
vindt? Zo onfris hebben we de debatten
niet ervaren. Integendeel. Iets anders is
of er positief bestuurlijk resultaat is uit
gekomen. Inderdaad niet veel en dan
lijkt ons wel eerder de negatieve vinger
in de richting van het dagelijks bestuur
te moeten gaan.
Twee eigenlijk simpele feiten. Een aan
koop van meubilair zonder zelfs maar
ene gedachte aan wat in eigen gemeente
mogelijk of onmogelijk was. Een her
haald voorstel voor de bouw van een
brandweerkazerne, waarin als het ware
met geen woord rekening werd ge
houden met een raadsmeerderheid die
in maart met 13 tegen 3 stemmen plan
Minneputtestraat verwierp en een
commissiemeerderheid die plan Ten
Ankerweg wilde maar dan in soberder
vorm. Als dan zo'n plan nog duurder
wordt terwijl de raadscommissie juist
het tegendeel heeft verzocht, kan men
zo'n alternatief beter achterwege laten
want dat verhoogt de indruk van
starheid. Die indruk was compleet.
Geen onderzoek van het veilinggebouw,
geen voordeliger Ten Ankerwegplan.
Nou, dan is het gewoon smeken om
tegenspraak. Dat kwam er ook uit. Met
het qevolg dat we nog even ver zijn dan
een jaar geleden, toen een ton op de
begroting kwam voor een nieuwe
brandweerkazerne. Een ton die uit
groeide .tot twee eer het eigenlijke
voorstel" in de raad kwam. Vertraging
gaf weer aanleiding tot het verlies van
een ton (rijkssubsidie aanvullende
werken) zodat die twee ton ook al niet
meer genoeg is, laat staan dat het nog
ooit tot een ton beperkt kan blijven.
Zoveel kritiek en irritatie kwam niet
eerder voor, constateerde de raads
voorzitter. Voor hetzelfde dure geld
kan men zeggen: zoveel starheid heeft
de tegenpartij niet eerder van b. en w.
meegemaakt. Laten we dan nog maar in
het midden wat de beste, de voor
deligste plaats voor de brandweer
kazerne Tholen,Poortvliet en Oud-
Vossemeer zou zijn. Mogelijk de keuze
tussen dat beste en dat voordeligste.
Het Thoolse college van b. en w. produ
ceerde via de begrotings brief de
woningbouwplanning 1976. Het klopt
zich daarbij wat op de borst - wie
zichzelf niet kietelt lacht zelden - dat het
zich aardig weerde in de richting van de
groei van de kleine kernen. Zo hard
zeggen we dat niet na, zo min als we in
het beleid 1976 op woningbouwgebied
de vicieuze cirkel doorbroken zien van
bouwrem in grote kernen en een stimu
lans van kleine kernen. Aangevoerde
bezwaren van de woningstichting dat
het met toenemende duurte steeds
moeilijker wordt kleine complexen tot
stand te brengen, zijn aannemelijk
maar onvoldoende reden om daaruit te
concluderen: dus kan het niet in de
kleine gemeenschap of kan het niet
meer. Naarmate de omvang van de
import groter wordt, naar die mate
beperkt zich de stringente voorkeur
voor een bepaalde kern. Dat de hier ge
borenen en gótogenen voorkeur voor
eigen kern hebben, ligt nog voor de
hand, maar zover reikt het niet bij de
nieuwe inwoners die van buiten Tholen
komen. Inderdaad enige kentering in
net woningbouwbeleid in vergelijking
met de eerste drie herindelingsjaren,
maar toch nog niet zo om een dikke
brief naar huis te schrijven.
Golf van kritiek op b en w
De voorgeschiedenis is bekend: b en w
wilden een gat in de Thoolse stadskern
(de Minneputtestraat) opvullen met een
brandweerkazerne van 206.900 gulden,
aangepast aan de monumentale
omgeving(N.H.Kerk). De raad verwierp
dat voorstel met 13 tegen 3 stemmen,
waarna de commissie O.W. zich in
meerderheid uitsprak voor een
goedkopere opzet met de Ten Anker-
weg (tegenover het Slachtveld) als
vestigingsplaats. B en w kwamen
maandagavond met een voor-stel
waarin opnieuw de Minneputtestraat en
als alternatief de Ten Ankerweg naar
voren werden geschoven, zonder echter
in de bouwstijl versoberingen aan te
brengen. Vanwege terreinverhardingen
e.d. zou het plan Ten Ankerweg dan
zelfs nog meer kosten: 272.659 gulden.
Een tweede garageruimte van 40.000
gulden was uit het plan gehaald, maar
zou bij het ontvangen van werkgelegen
heidssubsidie weer an de brand
weerkazerne worden t >egevoegd.
Als eerste spreker wierp raadslid M.P.
van Dijke(SGP) de vraag op of het nu
werkelijk niet mogelijk is om op een
voordeliger manier een brandweer
garage met leslokaal te bouwen. Bestaat
de versobering waaarop in de
commissie O.W. is aangedrongen,
hoofdzakelijk uit het achterwege laten
van de tweede garage in plan Ten
Ankerweg? Was het niet mogelijk om
over de bouw met elkaar in de
commissie nog eens van gedacht n te
wisselen? Dat had de hele affaire over
de brandweerkazerne in de raadsver
gadering een hamerstuk kunnen doen
zijn", aldus dhr. van Dijke.
Mevr. J.M. Deurloó- van Broek-
hoven(KVP) was evenals in maart niet
overtuigd van de voordelen van het plan
Minneputtestraat. Zij wees erop dat
volgens hardnekkige geruchten in
Tholen een reservewagen wordt
gestationneerd voor hulp onder
Halsteren en op het ScheldeRijnkanaal.
Ten tweede zijn in tegenstelling tot
eerder gedane toezeggingen, mogelijke
bezuinigingen op het bouwplan Ten
Ankerweg niet in de commissie O.W.
gebracht. Ten derde heeft de regionaal
commandant een lichte voorkeur voor
de Ten Ankerweg.
Als de kazefne alleen voor Tholen was,
zou de Minneputtestraat de meest
ideale plaats zijn. Nu behoren echter
ook Oud-Vossemeer en Poortvliet tot
het rayon en misschien ook nog het
ScheldeRijnkanaal en een deel van
Halsteren.
Het wil er bij mij verder niet in dat voor
de grond aan de Minneputtestraat geen
andere bestemming kan worden
gevonden, een modern gezondheids
centrum kan beslist geen luxe genoemd
worden. Het Groene Kruisgebouw is
van ver voor deze tijd en heeft beperkte
gebruiksmogelijkheden. De Minne
puttestraat leent zich bijzonder goed
voor een dergelijke bestemming.
Verder ben ik er niet van overtuigd, dat
alle alternatieven tot op de bodem zijn
onderzocht. Daarom kan ik het voorstel
Minneputtestraat niet steunen", aldus
mevr. Deurloo.
Dhr. J. Versluijs(CHU) had met
verbazing het voorstel van b en w
gelezen,. ,,Wij vragen ons af, of het
college de besluiten van de raad en de
adviezen van de commissie eigenlijk wel
serieus neemt. Ze zijn voor kennis
geving aangenomen. Het voorstel bena
drukt veel meer de harmonieuze
opvulling van de Minneputtestraat dan
de meest geschikte bouwplaats voor een
zo doelmatig mogelijk functionerende
Thoolse brandweer.
Ook de alternatieve plaats aan de Ten
Ankerweg is ongelukkig gekozen. Een
350 meter verder ligt het veilinggebouw,
dat vele voordelen biedt. Wat heeft het
Dhr. J. de Bres uit Sint-Maartensdijk is
maandagavond toegelaten als lid van de
Thoolse gemeenteraad. Zijn geloofs
brieven werden aceoord bevonden door
de heren Th. Aarnoudse, W.C. van
Kempen en J.D. de Korte.
Dhr. de Bres volgt in de PvdA-fractie
dhr. L. Kloet uit Sint-Maartensdijk op,
die de bestuurstaak te zwaar vond. Op
de kandidatenlijst van de PvdA was
eigenlijk dhr. A. Goudzwaard uit Oud-
Vossemeer eerste opvolger, maar hij liet
de voorzitter van het Centraal
Stembureau weten dat hij zijn
benoeming niet aannam. De
daaropvolgende kandidaat De Bres
deed dat wel. Hij wordt in de
novembervergadering beedigd, waarna
het P.v.d.A.-raadslid direct het volle
pond krijgt met de
begrotingsbehandeling.
Dhr. de Bres werd op 13 oktober 1918
te Kerkwijk (Gld) geboren. Na de Rijks
H.B.S. te Bergen op Zoom te hebben
bezocht, is hij van oktober 1936 tot
oktober 1939 werkzaam geweest ter
gemeentesecretarie in Sint-Maartens
dijk. waar zijn vader predikant was.
Per 16 oktober 1939 kwam hij in dienst
van de gemeente Voorschoten in Zuid-
Holland. Op 1 juli 1946 werd hij daar
als gemeentesecretaris benoemd, welke
I functie hij in deze sterk ontwikkelende
gemeente bijna twintig jaar vervulde.
Integendeel. Het netto resultaat van
woningbouw minus sloop (zie de cijfers
over mutaties in de woningvoorraad;
wijzen uit dat Schcrpenisse en
Stavenisse erop achteruit gegaan zijn.
r\
Om strikt persoonlijke redenen kreeg
hij op eigen verzoek eervol ontslag.
Nadien heeft dhr. de Bres medewerking
verleend aan activiteiten van onder
scheidene instellingen, o.m. het bureau
voor ruimtelijke Ordening en Volks
huisvesting Kuiper de Ranitz te Rotter
dam. de Ned. Bond van Gemeente-
tuil btenaren en het Instituut voor
Bestuurswetenschappen.
Bij de ambtenarenbond was hij nauw
betrokken bij de werzaamheden van
een commissie omtrent de status van
overheidspersoneel. Bij het Instituut
van Bestuurswetenschappen maakte
dhr. de Bres deel uit van een weten
schappelijk team dat zich bezig fteeft
gehouden met een onderzoek naar de
bestuurlijke organisatie van ons land.
Over dit onderwerp zijn twee lijvige
boekdelen, ten literatuurstudie en een
eindrapport, verschenen, die mede een
ivelangrijke bijdrage voor de oplossing
van de Nederlandse bestuurspro-
blematiek vormen
college met dit voorstel gedaan?
Volgens ons niets. Geen enkel stuk wijst
daar op. De uitruktijd verschilt echter
niet van de Ten Ankerweg en bovendien
is de uitrit bij de veiling minder
gevaarlijk. Voordelen van bouwrijp
terrein en zo, vallen in het niet bij een
kant en klaar staand gebouw met
instructiezaal en kantoor zoals de
Veiling biedt. De hoeveelheid ruimte zal
de bouw van een tweede garageruimte
overbodig maken. Het geheel zal dan
ongetwijfeld ook"* nog aanmerkelijk
goedkoper uitkomen met een betere
centrale ligging ten aanzien van het ver
zorgingsgebied. Waarom is de veiling
niet serieus in de overwegingen
betrokken? Naar wij hopen wordt de
veiling een redelijke afstoot van zijn
gebouwen toch niet misgund. Wij
kunnen het voorstel van b en w niet
steunen en geven de raad in overweging,
een serieuze studie te laten maken van
de mogelijkheden die het veilinggebouw
biedt", aldus dhr. Versluijs.
Raadslid J.L. van Gorsel (VVD) vond de
brand weer gar age veel te luxe en te duur
aan de Ten Ankerweg. De commissie
O.W. had gevraagd 80.000 tot 100.000
gulden te versoberen en nu is dat er
maar 5000 gulden.
De schrik slaat me om het hart als
welstandsoverwegingen worden aange
voerd voor deze opzet.
Er staan ons dan heel wat moeilijk
heden te wachten Ook in de Minne
puttestraat kan het goedkoper. Voor de
grond zijn wel andere bestemmingen:
parkeerplaats groenvoorziening,
Groene Kruisgebouw..Het hele voorstel
ligt ons wat zwaar op de maag. De VVD
heeft destijds de veiling als mogelijkheid
naar voren geschoven. We betreuren
het enorm dat het college zich geen
enkele moeite heeft getroost om de
veiling te bekijken. Het beleid van b en
w is zeer star en getuigt van weinig
begrip van de standpunten bij de raad.
Ik stel voor het voorstel van b en w
terug te nemen en in de commissie
O.W. de veiling, Minneputtestraat en
Ten Ankerweg nog eens te bekijken.
Dhr. P. van Schetsen (PvdA) zei dat met
deze zaak de prestige van het college en
de raad niet verhoogd wordt. In de
begroting 1975 was een ton gereser
veerd voor een nieuwe brandweer
garage, maar in februari werd
aangekondigd dat er twee ton nodig
was. De regionaal commandant vroeg
om een kazerne zoals in Sint-Maartens
dijk, die nu met kap een ton zou kosten.
De kritische opmerkingen van de raad
zijn te begrijpen. Onze fractie voelt zich
niet lekker dat in de commissie O.W.
gekozen is voor plan Ten Ankerweg en
versobering en dat b en w aan de Ten
Ankerweg nu een gebouw van dezelfde
allure willen zetten, dat is niet goed te
maken met argumenten als welstand,.
Bespreek dit eerst in de commissie
O.W. waar dit voorstel thans had
behoren te zijn", aldus dhr. van
Schetsen.
Raadslid W.C. van Kempen(ARP) vond
dat ook, aangezien bij hem de bezwaren
van maart tegen het plan Minneputte
straat niet waren weggenomen.
Nadat alle fracties aan het woord waren
geweest, vroegen b en w eerst schorsing
om zich nader te beraden over het voor
stel de bouw van de brandweerkazerne
eerst in de commissie O.W. te
behaödelen. Na de hervatting ging de
burgemeester tot de beantwoording
over.
Hij had de indruk dat er verschillend
gedacht wordt over de rol die de raads
commissies innemen. De commissies
i adviseren b en w. Het -is nooit de
bedoeling dat ze zodanig voorwerk doen
dat de commissies het met ons college
eens zouden moeten zijn voordat het
voorstel in de raad komt. Het gaat ons
te ver te zeggen dat wij geen enkele
aandacht aan de suggesties van de raad
hebben besteed. Na goed overleg met de
commissie zijn we tot dit voorstel van
drie pagina's gekomen. Dat is toch wel
de moeite waard.
Er zijn twee mogelijkheden aan bod:
Minneputtestraat en Ten Ankerweg. De
regionaal brandweercommandant heeft
geen voorkeur.
Minneputtestraat is een goedkoper
plan. Als we ons terecht zorgen maken
over de open plaatsen in kernen, dan is
deze verbetering in het monumenten
jaar niet mispla&stst.
De veiling is ons ook als mogelijkheid
onder de neus gewreven. Die is 1, te
groot 2. zijn daar ook voorzieningen
nodig 3. zijn de investeringen belangrijk
hoger dan bij nieuwbouw 4. De
uitbreiding van Tholen is precies in de
andere richting: Dalempolder en
Buitenzorg, wat van belang is voor de
uitruktijd in verband met de bereik
baarheid van de kazerne voor
brandweerlieden.
Het alternatief Ten Ankerweg (op de
plaats van de volkstuintjes tegenover
het Slachtveld) heeft het bezwaar dat
het bij de entree van Tholen ligt, dus
zijn er welstandseisen. Bovendien is er
geen verharding, geen verlichting en
geen groenvoorziening. De Ten
Ankerweg maakt geen vergelijking
mogelijk met de kazerne in Sint-
Maartensdijk. De ligging bij de entree
van Tholen brengt meerdere kosten
mee. We willen de structuur van het
stadje hand.haven door bebouwing.
Mevr. Deurloo vindt dat er aan de
Minneputtestraat wel een "gezond
heidscentrum kan komen in plaats van
een brand weer gar age. De omstandig
heden zijn daarvoor echter in Tholen
niet aanwezig in tegenstelling tot
stedelijke agglomeraties.
Wel is een betere behuizing van het
Groene Kruis geen luxe. Verder
misgunnen wij de veiling een redelijke
afstoot van de gebouwen niet, zoals is
gesuggereerd.
Concluderend meent de meerderheid
van b en w dat het niet zinnig is het
voorstel terug te nemen en in de
commissie O.W. te bekijken", aldus de
burgemeester.
In tweede instantie pleitte dhr. Versluijs
opnieuw voor het bekijken van de
veiling als vestigingsplaats voor de
brandweerkazerne. Ook raadslid van
Gorsel deed dat weer. Hij vond het
jammer dat het college deze gang van
zaken niet heeft zien aankomen,
„waarom geen paar woorden in het
voorstel gewijd aan de veiling. Nu stond
er niets van, terwijl VVD en CHU daar
vorige keren wel op hebben gewezen.
Het koelhuis, dat eerst werd aange
boden, is niet geschikt vooor brand
weergarage. Later werden echter
veilinghal, de mijnzaal en het kantoor
tegen een veel lagere prijs aange
boden", aldus dher. van Gorsel.
Raadslid van Schetsen noemde het
onbegrijpelijk dat een meerderheid van
het college toch tracht deze zaak in
stemming te brengen. Van de wens van
de commissie, versoberingen in het plan
te maken, is helemaal niets terecht ge
komen. Dit is onaanvaardbaar voor
ons. De brandweer inspectie, dus niet de
regionaal commandant, zoals een paar
keer is gezegd, heeft wel een lichte voor
keur voor de Ten Ankerweg vanwege
een iets snellere uitruktijd en de
mogelijkheid van een oefenveld, aldus
dhr. van Schetsen.
Raadslid Aarnoudse vond het zeer erg
dat het bouwplan niet versoberd is. Hij
noemde het verstandig dat deze zaak
terug gaat naar de commissie O.W.
Dhr. van Dam me zei het heel erg
onverstandig te vinden van de meerder
heid van b en w om op deze manier door
te gaan. De zaak is op de spits gedreven.
De burgemeester antwoordde dat het
college er zelf van overtuigd was dat het
voorstel behandelings rijp was. Er is
nog een poging gewaagd om het gebouw
te verkleinen 5000,-).
Wethouder C.J. Moerland zei het een
goed doorsproken plan te vinden. Het
alternatief Ten Ankerweg is 70.000
gulden duurder dan het plan Minne
puttestraat, want de volkstuintjes liggen
laag en op de omliggende huizen zit een
kap, dus welstandsoverwegingen eisen
dat de brand weer gar age daaraan
aangepast wordt. We wilden eerst met
werkgelegenheidssubsidie bouwen,
maar dat is in de mist gegaan door de
afwijzing van de raad.
Uit het volgende betoog van wethouder
Koopman (voorzitter van de commissie
O. W.C.) bleek datliij de minderheid in
b en w vormde.
Hij zei in b en w te hebben voorgesteld
het alternatief eerst nog in de
commissie te bespreken, maar dat werd
niet overgenomen.
Er is nu onbehagen aan weerskanten.
Ik sta echter achter de pogingom het
gat in de Minneputtestraat met subsidie
- op te vullen, aldus wethouder.
Koopman.
Raadslid de Korte bracht naar voren
dat het om een zakelijk meningsverschil
gaat, maar dat b en w uiteindelijk heeft
te accepteren wat de raad zegt. De
burgemeester erkende dat ook omdat
de raad het toezichthoudend orgaan is.
Hij wees er nog op, dat de raad niet
moet denken dat ze door b en w een
beetje in de maling genomen worden.
Wethouder A.J. Scherpenisse hield nog
een laatste pleidooi voor aanneming van
het plan Minneputtestraat. Hij vond dat
er nu beslist moest worden omdat
uitstel alleen maar meerdere kosten
betekent.
Tenslotte werd er gestemd over het
voorstel Van Gorsel om de vestigings
plaatsen Minneputtestraat, Ten
Ankerweg en veiling nog eens in de
commissie Openbare Werken te
bekijken. Alleen de wethouder
Moerland en Scherpenisse stemden hier
tegen.
Star woningbouwbeleid
-J-
Pittig woordenspel
brandweergaragebouw
rond
Meubilair aankoop vertraagd
J. de Bres.-nieuw raadslid
Bijdrage regeling karakteristiek
gebouwen
Sint Philipsland en de
r eh abi 1 i t at ier egeling
VZOS zong in ere-afdeiing
Zuster de Smit In Groene
Kruiszilver
4-
Trimbaan in Sint Maartensdijk
Lage straf voor Mayfair dieven
Jan Overeenkam....bingospel in
raadszaal
4-
Fusie Rabobanken Stavenisse en
Scherpenisse een feit
Snel begin met nieuw S.P.S.
sportveld
Eerste punten voor N.O.A.D. en
S.P.S.
W. Bilderdijk: De Schutter zij
bedacht, eer hem de pijl
ontschiet
die spreekt, zij het ook, want pijl
en woorden keren niet.
Dit nummer bestaat uit 12
pagina's.
De sloop van de oude Thoolse brug is
deze week niet doorgegaan. Er waren
geen pontons beschikbaar om de stalen
boog weg te varen naar de sloper in
Dordrecht.
Waarschijnlijk zal de sloop nu tussen 18
en 20 november doorgaan.
Als aanvulling op onze samenvatting
bankaktiviteiten werd ons nog meege
deeld, dat in het kader van de Wereld-
spaarweek de Amro-bank zijn cliënten
veiligheidsstickers verstrekt, terwijl in
aansluiting op die week een bommel-
puzzelaktie zal worden gevoerd. Uiter
aard gaat het voor wat onze streek
betreft om ^.e kantoren in Tholen en
Sint-Maartensdijk.
.Het woningbouwprogramma 1976 van de gemeente Tholen ziet er volgens de aan
biedingsbrief by de bebegroting als volgt uit:
Tholen 55, Sint-Maartensdyk 30, Sint-Annaland 15, Oud-Vossemeer 12, Stavenisse
6, Scherpenisse 6, Poortvliet 6. Totaal zyn dat 130 woningwet- en bejaardenwonin
gen die de Stichting Beter Wonen gaat bouwen. Daarnaast zyn voor 1976 nog 60
premie eigen makelaars enz. gebouwd kunnen worden en 20 vrye sector woningen.
,t Zal van het particulier initiatief en van b. en w. (door de premietoewyzing) af
hangen in welke kernen die 60 premie eigen woningen komen. Voor de vrye sector
woningen is helemaal geen premie nodig.
Voor 1975 zijn die twee laatste cate
gorieën woningen reeds over de kernen
verdeeld: totaal 46 premie eigen
woningen (wat inmiddels door een extra
toewijzing van 5 opgelopen is tot 51) en
7 vrije sector woningen.
Tholen 9 premie eigen woningen, 1 vrije
sector woning, Sint-Maartensdijk 8 - 0,
Sint-Annaland 21 (waaronder 13
bejaardenwoningen van de wezen-
ar men die reeds op het programma
1974 stonden) - 2, Oud-Vossemeer 4-2,
Stavenisse 0-1, Scherpenisse 2 - 1 en
Poortvliet 2 - 0. Deze huizen zijn
grotendeels een eind gevorderd of pas
in aanbouw genomen.
Het programma woningwetwoningen
1975 moet echter nog in zijn geheel ver
wezenlijkt worden. De 109 huizen van
de Stichting Beter Wonen worden als
volgt verdeeld: Tholen 38, Sint-
Maartensdijk 20, Sint-Annaland 10,
Oud-Vossemeer 10, Stavenisse 8,
Scherpenisse 13, Poortvliet 10.
Het is zelfs zo, dat van het programma
1974 de huizen dit jaar niet eens alle
maal meer gereed komen. Het pro
gramma 1974 van Beter Wonen zag het
als volgt uit: Tholen 30. Sint-Maartens
dijk 32, Sint-Annaland 12, Oud-
Vossemeer 14, Stavenisse 10, Scherpe
nisse 8. Poortvliet 15.
B. en w. constateren met genoegen dat
ruimschoots is voldaan aan de
structuurnota bevolkingsgroei en
woningbouw, waar de raad heeft
gekozen voor de groei van de kleine
kernen tot 1500 inwoners per kern in
1985. Ter bereiking van dit doel zou een
bouwbouwprogramma nodig zijn van
respectievelijk 9. 11 en 6 huizen in
Poortvliet, Scherpenisse en Stavenisse.
In 1974 waren die aantallen 16. 10 en 15
en in 1975 12. 16 en 9.
i De verwezenlijking van de bouw
plannen gaat echter met groeiende
moeilijkheden gepaard, zo vervolgen b.
en w. in hun begrotingsbrief. Enerzijds
wil het college samen met Beter Wonen
jaarlijks bouwen in alle kernen en
anderzijds wil men verschillende typen
bouwen om een zo gevarieerd mogelijke
woningbouw te krijgen.
Met name bij de bouw van kleine
aantallen huizen in een kern is de
combinatie van die twee doeleinden niet
te verwezenlijken, zonder een kosten
verhogende werking. B. en w. achten
het niet uitgesloten dat Beter Wonen
gedwongen zal zijn om een keuze te
doen voor de kleine kernen tussen:
a. met groter tussenpozen bouwen met
verschillende typen
b. zoveel mogelijk jaarlijks bouwen,
doch dan per jaar slechts 1 type.
waarbij dan uiteraard een volgend jaar
een ander type gekozen kan worden.
Oplossing b. is dan het meest in over
eenstemming met het gemeentelijk
beleid, zo vinden b. en w.
Het college komt ook met cijfers over de
woningvoorraad en bewoningsgraad
per 1 juli 1975. Per kern is de ver
meerdering/vermindering ten opzichte
van 1 juli 1974, de woningvoorraad en
bewoningsgraad per 1 juli 1975 als
volgt:
Tholen 72 - 1597 - 2.97. Poortvliet
4 537 - 2.99, Scherpenisse -7-431 -
2.93, Sint-Maartensdijk 31 - 1089 -
2.87, Stavenisse - 2 - 489 - 2.97, Sint-
Annaland 3 - 923 - 2.95, Oud-
Vossemeer 5 - 698 - 3.02.
De netto bouw behoefte per 1 september
1975, gebaseerd op het aantal woning
aanvragers. te verwachten nieuwe aan
vragen, sloop van huizen en nog in aan
bouw zijnde woningen, is voor de ver
schillende kernen als volgt gesplitst in
eengezins- en bejaar bejaarden
woningen: Tholen 136-.72, Poortvliet 4 -
18, Scherpenisse 3-15, Sint-Maartens
dijk 47 - 64, Stavenisse 7 - 5, Sint-Anna
land 27 - 22, Oud-Vossemeer 11-25,
totaal 211 - 221.
Ten aanzien van de bejaardenwoningen
willen b. en w., ondanks het grote
aantal aanvragen, grote voorzichtigheid
betrachten. Zij wijzen er namelijk op,
dat een groot deel van buiten de
gemeente afkomstig is: Tholen 73 aan
vragen waarvan 57 van buiten de
gemeente, Poortvliet 11-4. Scherpe
nisse 11-3, Sint-Maartensdijk 54 - 25,
Stavenisse 7 - 3, SintSint-Annaland 27 -
11, Oud-Vossemeer 28 - 15.
Het overgrote deel van de uit de
gemeente komende aanvragers kan
binnen een jaar aan een passende
woning worden geholpen. Aan andere
aanvragers dient in het algemeen alleen
een woning te worden toegewezen, als
geen aanvragers uit de gemeente aan
wezig zijn en dan bij voorkeur aan
bejaarden die nauwe familierelatie op
Tholen hebben. Anders zou men een
ongewenste vergrijzing van de Thoolse
bevolking krijgen, aldus b. en w,
Het college kondigt verder voorstellen
aan om twee gebieden in de gemeente
aan te wijzen als rehabilitatiegebied. In
Sint-Philipsland en Anna Jacobapolder
is dat onlangs reeds gebeurd, waarbij
bewoners van de aangewezen straten
zo'n 35% extra subsidie kunnen krijgen
om hun huis te verbeteren. B. en w. van
Tholen willen dat nu proberen voor de
Paulinastraat, Venkelstraat, zuidzijde
Markt en Bosstraat in Tholen en De
Ring en Kalisbuurt in Oud-Vossemeer.
Het aantal gevallen waarin de gemeente
zich garant stelde voor de betaling van
rente en aflossihg van geldleningen voor
de bouw of aankoop van huizen
woningen, nam zeer sterk toe: 84 (66
nieuwe en 18 bestaande huizen) in de
periode juli 1974 - juli 1975 tegenover 8
(acht) in de voorgaande periode.
Dertig aanvragen voor een renteloze
lening van 2400 gulden werden er door
gezonden naar het ministerie, waarvan
er inmiddels 22 volgens de wet bezits
vormingsfonds werden gehonoreerd.
Verder zijn er 7 krotont-