J. de Bres uit Sint-Maartensdijk nieuw PvdA-lid Thoolse gemeenteraad WONINGBOUWPROGRAMMA 1976 Commissie o.w. bekijkt nu ook mogelijkheid veiling DEZE WEEK Star Woningbouw Thoolse raad verwijt college star beleid bij bouw brandweerkazerne ,,Het komt niet zo vaak voor dat u een golf van kritiek en irritatie over het college uitstort. We hebben de uitspraak van de raad in maart en het advies van de commissie Openbare werken ten aanzien van de brandweerkazerne in Tholen wel degelijk laten meespelen, maar als dat betekent dat we de lijn van het advies moeten volgen, dan moet ik u teleurstellen. Ik begrijp niet dat u daar zo overstuur van bent", zei burgemeester J.E. van Boeijen maandagavond in de Thoolse gemeenteraad. „Een verwarde vergadering, onze raad onwaardig", vond wethouder L.J. Koopman. Dat sloeg op de discussie over de bouw van een nieuwe brandweerkazerne in Tholen, waarbij de raad niet mis te verstane kritiek uitte op het beleid van b en w. Niet overtuigd Wel serieus genomen? Veel te luxe Voelt zich niet lekker Veiling ongeschikt Onbegrijpelijk, onverstandig Onbehagen aan weerskanten Oude Thoolse brug blijft nog een maand Spaaraktie Amro bank Kleine kernen Woningvoorraad Tholen/Oud-Vossemeer Vervolg op pag. 5 Donderdag |23 oktober 1975 31e JaareAiU no, 49 Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint-Phlllpsland, waarin opgenomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad - Postbus 5 - Sint Annaland - Telefoon 01665 375 Postgiro 12.44.07- Rabobank 30.30.05.556 Verschijnt elke donderdag. Abonnementsprijs ^,25 per halQaar. Per post/ 12,00 Losse nummers 0,50. Sluitingsdatum advertenties dinsdagmiddag 16.00 uur Adver tentleprljs 023 per mm 4- btw. Spierinkjes t/m 20 woorden 4,68 Incl. btw. contant, op rekening 5,20 incl. btw Hoofdredacteur - uitgever G. Heljboer. Bestuurders en toehoorders zullen over de Thoolse oktober raadsvergadering geen onverdeeld gunstig oordeel hebben. Nu ligt het er maar aan. hoe men de algemene indruk benadert. Misschien dat we in dat opzicht dwars ligger zijn. Een woord dat laatst ook in het openbaar kwam. Gaat men af op resultaten, dan kan mogelijk worden gesteld, dat de uitkomst negatief was. Meubilair aankoop vertraagd, bouw brandweerkazerne opnieuw uitgesteld. Een niet aanwezige ter raadsvergade ring kan dan mogelijk wat schamper opmerken of dat nu de grotere bestuurskracht meet betekenen. Dit laatste zagen wij nu echter duidelijker dan wanneer ook in deze drie jaar. Niet zozeer omdat voorstellen van b. en w. werden gekelderd, want daar heeft men op zichzelf weinig aan. Maar veelmeer omdat elke partij - daarmee bedoelen we b. en w. enerzijds en de raadsleden anderzijds - een duidelijk eigen mening had. die men niet wenste prijs te geven. Of dat op zichzelf een teken moet zijn van grotere bestuurskracht? Inderdaad niet, maar het doet toch wel deugd, dat ieder voor zich van het eigen gelijk volgens redelijke normen overtuigd is en er daarom ook aan vasthoudt. Mis schien voor menigeen merkwaardig,, zagen we dus in dit raadsdebat wel een pluspunt. Temeer omdat weliswaar de meningen vrij hard tegenover elkaar kwamen te staan - nu en dan was er ook wel irritatie merkbaar - maar in het algemeen unfaire benaderingen, geniepigheidjes, opzettelijk in het zonnetje zetten, achterwege bleven. Het was een hard spel, er werd om in sport- termen te spreken nu en dan flink getackeld, maar iemand opzettelijk in de grond -geboord... nee. Waarom moet dan een dagelijks bestuur al bij het eerste kritische woord het hoofd in de schoot leggen, waarom moet een raad het nee niet blijven vast houden als hij het ja van b. en w. onjuist vindt? Zo onfris hebben we de debatten niet ervaren. Integendeel. Iets anders is of er positief bestuurlijk resultaat is uit gekomen. Inderdaad niet veel en dan lijkt ons wel eerder de negatieve vinger in de richting van het dagelijks bestuur te moeten gaan. Twee eigenlijk simpele feiten. Een aan koop van meubilair zonder zelfs maar ene gedachte aan wat in eigen gemeente mogelijk of onmogelijk was. Een her haald voorstel voor de bouw van een brandweerkazerne, waarin als het ware met geen woord rekening werd ge houden met een raadsmeerderheid die in maart met 13 tegen 3 stemmen plan Minneputtestraat verwierp en een commissiemeerderheid die plan Ten Ankerweg wilde maar dan in soberder vorm. Als dan zo'n plan nog duurder wordt terwijl de raadscommissie juist het tegendeel heeft verzocht, kan men zo'n alternatief beter achterwege laten want dat verhoogt de indruk van starheid. Die indruk was compleet. Geen onderzoek van het veilinggebouw, geen voordeliger Ten Ankerwegplan. Nou, dan is het gewoon smeken om tegenspraak. Dat kwam er ook uit. Met het qevolg dat we nog even ver zijn dan een jaar geleden, toen een ton op de begroting kwam voor een nieuwe brandweerkazerne. Een ton die uit groeide .tot twee eer het eigenlijke voorstel" in de raad kwam. Vertraging gaf weer aanleiding tot het verlies van een ton (rijkssubsidie aanvullende werken) zodat die twee ton ook al niet meer genoeg is, laat staan dat het nog ooit tot een ton beperkt kan blijven. Zoveel kritiek en irritatie kwam niet eerder voor, constateerde de raads voorzitter. Voor hetzelfde dure geld kan men zeggen: zoveel starheid heeft de tegenpartij niet eerder van b. en w. meegemaakt. Laten we dan nog maar in het midden wat de beste, de voor deligste plaats voor de brandweer kazerne Tholen,Poortvliet en Oud- Vossemeer zou zijn. Mogelijk de keuze tussen dat beste en dat voordeligste. Het Thoolse college van b. en w. produ ceerde via de begrotings brief de woningbouwplanning 1976. Het klopt zich daarbij wat op de borst - wie zichzelf niet kietelt lacht zelden - dat het zich aardig weerde in de richting van de groei van de kleine kernen. Zo hard zeggen we dat niet na, zo min als we in het beleid 1976 op woningbouwgebied de vicieuze cirkel doorbroken zien van bouwrem in grote kernen en een stimu lans van kleine kernen. Aangevoerde bezwaren van de woningstichting dat het met toenemende duurte steeds moeilijker wordt kleine complexen tot stand te brengen, zijn aannemelijk maar onvoldoende reden om daaruit te concluderen: dus kan het niet in de kleine gemeenschap of kan het niet meer. Naarmate de omvang van de import groter wordt, naar die mate beperkt zich de stringente voorkeur voor een bepaalde kern. Dat de hier ge borenen en gótogenen voorkeur voor eigen kern hebben, ligt nog voor de hand, maar zover reikt het niet bij de nieuwe inwoners die van buiten Tholen komen. Inderdaad enige kentering in net woningbouwbeleid in vergelijking met de eerste drie herindelingsjaren, maar toch nog niet zo om een dikke brief naar huis te schrijven. Golf van kritiek op b en w De voorgeschiedenis is bekend: b en w wilden een gat in de Thoolse stadskern (de Minneputtestraat) opvullen met een brandweerkazerne van 206.900 gulden, aangepast aan de monumentale omgeving(N.H.Kerk). De raad verwierp dat voorstel met 13 tegen 3 stemmen, waarna de commissie O.W. zich in meerderheid uitsprak voor een goedkopere opzet met de Ten Anker- weg (tegenover het Slachtveld) als vestigingsplaats. B en w kwamen maandagavond met een voor-stel waarin opnieuw de Minneputtestraat en als alternatief de Ten Ankerweg naar voren werden geschoven, zonder echter in de bouwstijl versoberingen aan te brengen. Vanwege terreinverhardingen e.d. zou het plan Ten Ankerweg dan zelfs nog meer kosten: 272.659 gulden. Een tweede garageruimte van 40.000 gulden was uit het plan gehaald, maar zou bij het ontvangen van werkgelegen heidssubsidie weer an de brand weerkazerne worden t >egevoegd. Als eerste spreker wierp raadslid M.P. van Dijke(SGP) de vraag op of het nu werkelijk niet mogelijk is om op een voordeliger manier een brandweer garage met leslokaal te bouwen. Bestaat de versobering waaarop in de commissie O.W. is aangedrongen, hoofdzakelijk uit het achterwege laten van de tweede garage in plan Ten Ankerweg? Was het niet mogelijk om over de bouw met elkaar in de commissie nog eens van gedacht n te wisselen? Dat had de hele affaire over de brandweerkazerne in de raadsver gadering een hamerstuk kunnen doen zijn", aldus dhr. van Dijke. Mevr. J.M. Deurloó- van Broek- hoven(KVP) was evenals in maart niet overtuigd van de voordelen van het plan Minneputtestraat. Zij wees erop dat volgens hardnekkige geruchten in Tholen een reservewagen wordt gestationneerd voor hulp onder Halsteren en op het ScheldeRijnkanaal. Ten tweede zijn in tegenstelling tot eerder gedane toezeggingen, mogelijke bezuinigingen op het bouwplan Ten Ankerweg niet in de commissie O.W. gebracht. Ten derde heeft de regionaal commandant een lichte voorkeur voor de Ten Ankerweg. Als de kazefne alleen voor Tholen was, zou de Minneputtestraat de meest ideale plaats zijn. Nu behoren echter ook Oud-Vossemeer en Poortvliet tot het rayon en misschien ook nog het ScheldeRijnkanaal en een deel van Halsteren. Het wil er bij mij verder niet in dat voor de grond aan de Minneputtestraat geen andere bestemming kan worden gevonden, een modern gezondheids centrum kan beslist geen luxe genoemd worden. Het Groene Kruisgebouw is van ver voor deze tijd en heeft beperkte gebruiksmogelijkheden. De Minne puttestraat leent zich bijzonder goed voor een dergelijke bestemming. Verder ben ik er niet van overtuigd, dat alle alternatieven tot op de bodem zijn onderzocht. Daarom kan ik het voorstel Minneputtestraat niet steunen", aldus mevr. Deurloo. Dhr. J. Versluijs(CHU) had met verbazing het voorstel van b en w gelezen,. ,,Wij vragen ons af, of het college de besluiten van de raad en de adviezen van de commissie eigenlijk wel serieus neemt. Ze zijn voor kennis geving aangenomen. Het voorstel bena drukt veel meer de harmonieuze opvulling van de Minneputtestraat dan de meest geschikte bouwplaats voor een zo doelmatig mogelijk functionerende Thoolse brandweer. Ook de alternatieve plaats aan de Ten Ankerweg is ongelukkig gekozen. Een 350 meter verder ligt het veilinggebouw, dat vele voordelen biedt. Wat heeft het Dhr. J. de Bres uit Sint-Maartensdijk is maandagavond toegelaten als lid van de Thoolse gemeenteraad. Zijn geloofs brieven werden aceoord bevonden door de heren Th. Aarnoudse, W.C. van Kempen en J.D. de Korte. Dhr. de Bres volgt in de PvdA-fractie dhr. L. Kloet uit Sint-Maartensdijk op, die de bestuurstaak te zwaar vond. Op de kandidatenlijst van de PvdA was eigenlijk dhr. A. Goudzwaard uit Oud- Vossemeer eerste opvolger, maar hij liet de voorzitter van het Centraal Stembureau weten dat hij zijn benoeming niet aannam. De daaropvolgende kandidaat De Bres deed dat wel. Hij wordt in de novembervergadering beedigd, waarna het P.v.d.A.-raadslid direct het volle pond krijgt met de begrotingsbehandeling. Dhr. de Bres werd op 13 oktober 1918 te Kerkwijk (Gld) geboren. Na de Rijks H.B.S. te Bergen op Zoom te hebben bezocht, is hij van oktober 1936 tot oktober 1939 werkzaam geweest ter gemeentesecretarie in Sint-Maartens dijk. waar zijn vader predikant was. Per 16 oktober 1939 kwam hij in dienst van de gemeente Voorschoten in Zuid- Holland. Op 1 juli 1946 werd hij daar als gemeentesecretaris benoemd, welke I functie hij in deze sterk ontwikkelende gemeente bijna twintig jaar vervulde. Integendeel. Het netto resultaat van woningbouw minus sloop (zie de cijfers over mutaties in de woningvoorraad; wijzen uit dat Schcrpenisse en Stavenisse erop achteruit gegaan zijn. r\ Om strikt persoonlijke redenen kreeg hij op eigen verzoek eervol ontslag. Nadien heeft dhr. de Bres medewerking verleend aan activiteiten van onder scheidene instellingen, o.m. het bureau voor ruimtelijke Ordening en Volks huisvesting Kuiper de Ranitz te Rotter dam. de Ned. Bond van Gemeente- tuil btenaren en het Instituut voor Bestuurswetenschappen. Bij de ambtenarenbond was hij nauw betrokken bij de werzaamheden van een commissie omtrent de status van overheidspersoneel. Bij het Instituut van Bestuurswetenschappen maakte dhr. de Bres deel uit van een weten schappelijk team dat zich bezig fteeft gehouden met een onderzoek naar de bestuurlijke organisatie van ons land. Over dit onderwerp zijn twee lijvige boekdelen, ten literatuurstudie en een eindrapport, verschenen, die mede een ivelangrijke bijdrage voor de oplossing van de Nederlandse bestuurspro- blematiek vormen college met dit voorstel gedaan? Volgens ons niets. Geen enkel stuk wijst daar op. De uitruktijd verschilt echter niet van de Ten Ankerweg en bovendien is de uitrit bij de veiling minder gevaarlijk. Voordelen van bouwrijp terrein en zo, vallen in het niet bij een kant en klaar staand gebouw met instructiezaal en kantoor zoals de Veiling biedt. De hoeveelheid ruimte zal de bouw van een tweede garageruimte overbodig maken. Het geheel zal dan ongetwijfeld ook"* nog aanmerkelijk goedkoper uitkomen met een betere centrale ligging ten aanzien van het ver zorgingsgebied. Waarom is de veiling niet serieus in de overwegingen betrokken? Naar wij hopen wordt de veiling een redelijke afstoot van zijn gebouwen toch niet misgund. Wij kunnen het voorstel van b en w niet steunen en geven de raad in overweging, een serieuze studie te laten maken van de mogelijkheden die het veilinggebouw biedt", aldus dhr. Versluijs. Raadslid J.L. van Gorsel (VVD) vond de brand weer gar age veel te luxe en te duur aan de Ten Ankerweg. De commissie O.W. had gevraagd 80.000 tot 100.000 gulden te versoberen en nu is dat er maar 5000 gulden. De schrik slaat me om het hart als welstandsoverwegingen worden aange voerd voor deze opzet. Er staan ons dan heel wat moeilijk heden te wachten Ook in de Minne puttestraat kan het goedkoper. Voor de grond zijn wel andere bestemmingen: parkeerplaats groenvoorziening, Groene Kruisgebouw..Het hele voorstel ligt ons wat zwaar op de maag. De VVD heeft destijds de veiling als mogelijkheid naar voren geschoven. We betreuren het enorm dat het college zich geen enkele moeite heeft getroost om de veiling te bekijken. Het beleid van b en w is zeer star en getuigt van weinig begrip van de standpunten bij de raad. Ik stel voor het voorstel van b en w terug te nemen en in de commissie O.W. de veiling, Minneputtestraat en Ten Ankerweg nog eens te bekijken. Dhr. P. van Schetsen (PvdA) zei dat met deze zaak de prestige van het college en de raad niet verhoogd wordt. In de begroting 1975 was een ton gereser veerd voor een nieuwe brandweer garage, maar in februari werd aangekondigd dat er twee ton nodig was. De regionaal commandant vroeg om een kazerne zoals in Sint-Maartens dijk, die nu met kap een ton zou kosten. De kritische opmerkingen van de raad zijn te begrijpen. Onze fractie voelt zich niet lekker dat in de commissie O.W. gekozen is voor plan Ten Ankerweg en versobering en dat b en w aan de Ten Ankerweg nu een gebouw van dezelfde allure willen zetten, dat is niet goed te maken met argumenten als welstand,. Bespreek dit eerst in de commissie O.W. waar dit voorstel thans had behoren te zijn", aldus dhr. van Schetsen. Raadslid W.C. van Kempen(ARP) vond dat ook, aangezien bij hem de bezwaren van maart tegen het plan Minneputte straat niet waren weggenomen. Nadat alle fracties aan het woord waren geweest, vroegen b en w eerst schorsing om zich nader te beraden over het voor stel de bouw van de brandweerkazerne eerst in de commissie O.W. te behaödelen. Na de hervatting ging de burgemeester tot de beantwoording over. Hij had de indruk dat er verschillend gedacht wordt over de rol die de raads commissies innemen. De commissies i adviseren b en w. Het -is nooit de bedoeling dat ze zodanig voorwerk doen dat de commissies het met ons college eens zouden moeten zijn voordat het voorstel in de raad komt. Het gaat ons te ver te zeggen dat wij geen enkele aandacht aan de suggesties van de raad hebben besteed. Na goed overleg met de commissie zijn we tot dit voorstel van drie pagina's gekomen. Dat is toch wel de moeite waard. Er zijn twee mogelijkheden aan bod: Minneputtestraat en Ten Ankerweg. De regionaal brandweercommandant heeft geen voorkeur. Minneputtestraat is een goedkoper plan. Als we ons terecht zorgen maken over de open plaatsen in kernen, dan is deze verbetering in het monumenten jaar niet mispla&stst. De veiling is ons ook als mogelijkheid onder de neus gewreven. Die is 1, te groot 2. zijn daar ook voorzieningen nodig 3. zijn de investeringen belangrijk hoger dan bij nieuwbouw 4. De uitbreiding van Tholen is precies in de andere richting: Dalempolder en Buitenzorg, wat van belang is voor de uitruktijd in verband met de bereik baarheid van de kazerne voor brandweerlieden. Het alternatief Ten Ankerweg (op de plaats van de volkstuintjes tegenover het Slachtveld) heeft het bezwaar dat het bij de entree van Tholen ligt, dus zijn er welstandseisen. Bovendien is er geen verharding, geen verlichting en geen groenvoorziening. De Ten Ankerweg maakt geen vergelijking mogelijk met de kazerne in Sint- Maartensdijk. De ligging bij de entree van Tholen brengt meerdere kosten mee. We willen de structuur van het stadje hand.haven door bebouwing. Mevr. Deurloo vindt dat er aan de Minneputtestraat wel een "gezond heidscentrum kan komen in plaats van een brand weer gar age. De omstandig heden zijn daarvoor echter in Tholen niet aanwezig in tegenstelling tot stedelijke agglomeraties. Wel is een betere behuizing van het Groene Kruis geen luxe. Verder misgunnen wij de veiling een redelijke afstoot van de gebouwen niet, zoals is gesuggereerd. Concluderend meent de meerderheid van b en w dat het niet zinnig is het voorstel terug te nemen en in de commissie O.W. te bekijken", aldus de burgemeester. In tweede instantie pleitte dhr. Versluijs opnieuw voor het bekijken van de veiling als vestigingsplaats voor de brandweerkazerne. Ook raadslid van Gorsel deed dat weer. Hij vond het jammer dat het college deze gang van zaken niet heeft zien aankomen, „waarom geen paar woorden in het voorstel gewijd aan de veiling. Nu stond er niets van, terwijl VVD en CHU daar vorige keren wel op hebben gewezen. Het koelhuis, dat eerst werd aange boden, is niet geschikt vooor brand weergarage. Later werden echter veilinghal, de mijnzaal en het kantoor tegen een veel lagere prijs aange boden", aldus dher. van Gorsel. Raadslid van Schetsen noemde het onbegrijpelijk dat een meerderheid van het college toch tracht deze zaak in stemming te brengen. Van de wens van de commissie, versoberingen in het plan te maken, is helemaal niets terecht ge komen. Dit is onaanvaardbaar voor ons. De brandweer inspectie, dus niet de regionaal commandant, zoals een paar keer is gezegd, heeft wel een lichte voor keur voor de Ten Ankerweg vanwege een iets snellere uitruktijd en de mogelijkheid van een oefenveld, aldus dhr. van Schetsen. Raadslid Aarnoudse vond het zeer erg dat het bouwplan niet versoberd is. Hij noemde het verstandig dat deze zaak terug gaat naar de commissie O.W. Dhr. van Dam me zei het heel erg onverstandig te vinden van de meerder heid van b en w om op deze manier door te gaan. De zaak is op de spits gedreven. De burgemeester antwoordde dat het college er zelf van overtuigd was dat het voorstel behandelings rijp was. Er is nog een poging gewaagd om het gebouw te verkleinen 5000,-). Wethouder C.J. Moerland zei het een goed doorsproken plan te vinden. Het alternatief Ten Ankerweg is 70.000 gulden duurder dan het plan Minne puttestraat, want de volkstuintjes liggen laag en op de omliggende huizen zit een kap, dus welstandsoverwegingen eisen dat de brand weer gar age daaraan aangepast wordt. We wilden eerst met werkgelegenheidssubsidie bouwen, maar dat is in de mist gegaan door de afwijzing van de raad. Uit het volgende betoog van wethouder Koopman (voorzitter van de commissie O. W.C.) bleek datliij de minderheid in b en w vormde. Hij zei in b en w te hebben voorgesteld het alternatief eerst nog in de commissie te bespreken, maar dat werd niet overgenomen. Er is nu onbehagen aan weerskanten. Ik sta echter achter de pogingom het gat in de Minneputtestraat met subsidie - op te vullen, aldus wethouder. Koopman. Raadslid de Korte bracht naar voren dat het om een zakelijk meningsverschil gaat, maar dat b en w uiteindelijk heeft te accepteren wat de raad zegt. De burgemeester erkende dat ook omdat de raad het toezichthoudend orgaan is. Hij wees er nog op, dat de raad niet moet denken dat ze door b en w een beetje in de maling genomen worden. Wethouder A.J. Scherpenisse hield nog een laatste pleidooi voor aanneming van het plan Minneputtestraat. Hij vond dat er nu beslist moest worden omdat uitstel alleen maar meerdere kosten betekent. Tenslotte werd er gestemd over het voorstel Van Gorsel om de vestigings plaatsen Minneputtestraat, Ten Ankerweg en veiling nog eens in de commissie Openbare Werken te bekijken. Alleen de wethouder Moerland en Scherpenisse stemden hier tegen. Star woningbouwbeleid -J- Pittig woordenspel brandweergaragebouw rond Meubilair aankoop vertraagd J. de Bres.-nieuw raadslid Bijdrage regeling karakteristiek gebouwen Sint Philipsland en de r eh abi 1 i t at ier egeling VZOS zong in ere-afdeiing Zuster de Smit In Groene Kruiszilver 4- Trimbaan in Sint Maartensdijk Lage straf voor Mayfair dieven Jan Overeenkam....bingospel in raadszaal 4- Fusie Rabobanken Stavenisse en Scherpenisse een feit Snel begin met nieuw S.P.S. sportveld Eerste punten voor N.O.A.D. en S.P.S. W. Bilderdijk: De Schutter zij bedacht, eer hem de pijl ontschiet die spreekt, zij het ook, want pijl en woorden keren niet. Dit nummer bestaat uit 12 pagina's. De sloop van de oude Thoolse brug is deze week niet doorgegaan. Er waren geen pontons beschikbaar om de stalen boog weg te varen naar de sloper in Dordrecht. Waarschijnlijk zal de sloop nu tussen 18 en 20 november doorgaan. Als aanvulling op onze samenvatting bankaktiviteiten werd ons nog meege deeld, dat in het kader van de Wereld- spaarweek de Amro-bank zijn cliënten veiligheidsstickers verstrekt, terwijl in aansluiting op die week een bommel- puzzelaktie zal worden gevoerd. Uiter aard gaat het voor wat onze streek betreft om ^.e kantoren in Tholen en Sint-Maartensdijk. .Het woningbouwprogramma 1976 van de gemeente Tholen ziet er volgens de aan biedingsbrief by de bebegroting als volgt uit: Tholen 55, Sint-Maartensdyk 30, Sint-Annaland 15, Oud-Vossemeer 12, Stavenisse 6, Scherpenisse 6, Poortvliet 6. Totaal zyn dat 130 woningwet- en bejaardenwonin gen die de Stichting Beter Wonen gaat bouwen. Daarnaast zyn voor 1976 nog 60 premie eigen makelaars enz. gebouwd kunnen worden en 20 vrye sector woningen. ,t Zal van het particulier initiatief en van b. en w. (door de premietoewyzing) af hangen in welke kernen die 60 premie eigen woningen komen. Voor de vrye sector woningen is helemaal geen premie nodig. Voor 1975 zijn die twee laatste cate gorieën woningen reeds over de kernen verdeeld: totaal 46 premie eigen woningen (wat inmiddels door een extra toewijzing van 5 opgelopen is tot 51) en 7 vrije sector woningen. Tholen 9 premie eigen woningen, 1 vrije sector woning, Sint-Maartensdijk 8 - 0, Sint-Annaland 21 (waaronder 13 bejaardenwoningen van de wezen- ar men die reeds op het programma 1974 stonden) - 2, Oud-Vossemeer 4-2, Stavenisse 0-1, Scherpenisse 2 - 1 en Poortvliet 2 - 0. Deze huizen zijn grotendeels een eind gevorderd of pas in aanbouw genomen. Het programma woningwetwoningen 1975 moet echter nog in zijn geheel ver wezenlijkt worden. De 109 huizen van de Stichting Beter Wonen worden als volgt verdeeld: Tholen 38, Sint- Maartensdijk 20, Sint-Annaland 10, Oud-Vossemeer 10, Stavenisse 8, Scherpenisse 13, Poortvliet 10. Het is zelfs zo, dat van het programma 1974 de huizen dit jaar niet eens alle maal meer gereed komen. Het pro gramma 1974 van Beter Wonen zag het als volgt uit: Tholen 30. Sint-Maartens dijk 32, Sint-Annaland 12, Oud- Vossemeer 14, Stavenisse 10, Scherpe nisse 8. Poortvliet 15. B. en w. constateren met genoegen dat ruimschoots is voldaan aan de structuurnota bevolkingsgroei en woningbouw, waar de raad heeft gekozen voor de groei van de kleine kernen tot 1500 inwoners per kern in 1985. Ter bereiking van dit doel zou een bouwbouwprogramma nodig zijn van respectievelijk 9. 11 en 6 huizen in Poortvliet, Scherpenisse en Stavenisse. In 1974 waren die aantallen 16. 10 en 15 en in 1975 12. 16 en 9. i De verwezenlijking van de bouw plannen gaat echter met groeiende moeilijkheden gepaard, zo vervolgen b. en w. in hun begrotingsbrief. Enerzijds wil het college samen met Beter Wonen jaarlijks bouwen in alle kernen en anderzijds wil men verschillende typen bouwen om een zo gevarieerd mogelijke woningbouw te krijgen. Met name bij de bouw van kleine aantallen huizen in een kern is de combinatie van die twee doeleinden niet te verwezenlijken, zonder een kosten verhogende werking. B. en w. achten het niet uitgesloten dat Beter Wonen gedwongen zal zijn om een keuze te doen voor de kleine kernen tussen: a. met groter tussenpozen bouwen met verschillende typen b. zoveel mogelijk jaarlijks bouwen, doch dan per jaar slechts 1 type. waarbij dan uiteraard een volgend jaar een ander type gekozen kan worden. Oplossing b. is dan het meest in over eenstemming met het gemeentelijk beleid, zo vinden b. en w. Het college komt ook met cijfers over de woningvoorraad en bewoningsgraad per 1 juli 1975. Per kern is de ver meerdering/vermindering ten opzichte van 1 juli 1974, de woningvoorraad en bewoningsgraad per 1 juli 1975 als volgt: Tholen 72 - 1597 - 2.97. Poortvliet 4 537 - 2.99, Scherpenisse -7-431 - 2.93, Sint-Maartensdijk 31 - 1089 - 2.87, Stavenisse - 2 - 489 - 2.97, Sint- Annaland 3 - 923 - 2.95, Oud- Vossemeer 5 - 698 - 3.02. De netto bouw behoefte per 1 september 1975, gebaseerd op het aantal woning aanvragers. te verwachten nieuwe aan vragen, sloop van huizen en nog in aan bouw zijnde woningen, is voor de ver schillende kernen als volgt gesplitst in eengezins- en bejaar bejaarden woningen: Tholen 136-.72, Poortvliet 4 - 18, Scherpenisse 3-15, Sint-Maartens dijk 47 - 64, Stavenisse 7 - 5, Sint-Anna land 27 - 22, Oud-Vossemeer 11-25, totaal 211 - 221. Ten aanzien van de bejaardenwoningen willen b. en w., ondanks het grote aantal aanvragen, grote voorzichtigheid betrachten. Zij wijzen er namelijk op, dat een groot deel van buiten de gemeente afkomstig is: Tholen 73 aan vragen waarvan 57 van buiten de gemeente, Poortvliet 11-4. Scherpe nisse 11-3, Sint-Maartensdijk 54 - 25, Stavenisse 7 - 3, SintSint-Annaland 27 - 11, Oud-Vossemeer 28 - 15. Het overgrote deel van de uit de gemeente komende aanvragers kan binnen een jaar aan een passende woning worden geholpen. Aan andere aanvragers dient in het algemeen alleen een woning te worden toegewezen, als geen aanvragers uit de gemeente aan wezig zijn en dan bij voorkeur aan bejaarden die nauwe familierelatie op Tholen hebben. Anders zou men een ongewenste vergrijzing van de Thoolse bevolking krijgen, aldus b. en w, Het college kondigt verder voorstellen aan om twee gebieden in de gemeente aan te wijzen als rehabilitatiegebied. In Sint-Philipsland en Anna Jacobapolder is dat onlangs reeds gebeurd, waarbij bewoners van de aangewezen straten zo'n 35% extra subsidie kunnen krijgen om hun huis te verbeteren. B. en w. van Tholen willen dat nu proberen voor de Paulinastraat, Venkelstraat, zuidzijde Markt en Bosstraat in Tholen en De Ring en Kalisbuurt in Oud-Vossemeer. Het aantal gevallen waarin de gemeente zich garant stelde voor de betaling van rente en aflossihg van geldleningen voor de bouw of aankoop van huizen woningen, nam zeer sterk toe: 84 (66 nieuwe en 18 bestaande huizen) in de periode juli 1974 - juli 1975 tegenover 8 (acht) in de voorgaande periode. Dertig aanvragen voor een renteloze lening van 2400 gulden werden er door gezonden naar het ministerie, waarvan er inmiddels 22 volgens de wet bezits vormingsfonds werden gehonoreerd. Verder zijn er 7 krotont-

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1975 | | pagina 1