Strandje Gorishoek wordt
grondig schoongemaakt
Thoolse raadsleden krijgen
volgend jaar 100.000 gulden
Thoolse aardappelen naar Engeland
B en W pleiten met klem voor bouw
brandweerkazerne Minneputtestraat
NVV THOLEN
GROEIDE NAAR
1075 LEDEN
DEZE WEEK
Weinig ontevreden
boeren
Bestuurs-afstand
Thoolse raad krijgt nieuw
meubilair, f 25.100,-
Maandagavond half acht gemeenteraad Tholen
oktober 1975
Gemeentebegroting 1976: 400.000 gulden onvoorzien
Vervolg op pag. 5
Welstandsbeleid
Nuttige bestemming
Aanleg woonwagencentrum
Bijdrageregeling
karakteristieke gebouwen
Gemeentelijk woningbedrijf
Garandering geldleningen
v«yw
éeUM
Het enige nieuwsblad voor de streek
Tholen en Slnt-Phlllpsland. waarin
opgenomen de Thoolse Courant en het
Advertentieblad - Postbus 5 - Sint
Annaland - Telefoon 01665 - .375
Postgiro 12.44.07- Rabobank
30.30.05.556 Verschtynt elke
donderdag.
AbonnemenUprys jó,25 P« HalQaar.
Per post/ 12,00 Losse nummers 0,50.
Sluitingsdatum advertenties
dinsdagmiddag 16.00 uur Adver
tentieprijs 023 per mm btw.
Spierinkjes t/m 20 woorden 4,68 Incl.
btw. contant, op rekening 5,20 lncl.
btw
Hoofdredacteur - uitgever G. Hetyboer.
Dat is de conclusie van de Thoolse en
Sint-Philipslandse medewerker van het
Zeeuws landbouwblad. Een juiste
mening. Het contrast met dezelfde
periode van vorig jaar is immers
compleet. Dat ,,geen ontevreden
boeren" viel ons zo maar op, terwijl
bekend is dat ons gebied weer bijna aan
de vooravond staat van de jaarlijkse
dankdag. Niet ieder een zal het een
juiste combinatie vinden: geen
ontevreden boeren en dankdag.
Niemand zal ook willen beweren, dat
die combinatie er bij ieder ingaat.
Eerstens omdat dankdag niet meer de
dankdag van vroeger is. Tweedens
omdat agrarisch Tholen evenmin het
agrarisch Tholen van vroeger is. Welk
een noemenswaardig onderdeel ook
nog, Tholen noch SintPhilipsland is
alleen maar afhankelijk van de land
bouw. Die afhankelijkheid was vroeger
vrijwel compleet. Misschien behoudens
een dokter, een dominee, een burge
meester, een ambtenaar, een politie
man, maar ook zij waren ergens nog
zijdelings bij dat agrarisch gebeuren
betrokken, al was het maar het
„worstekoek" geschenk. Geen wonder
dat toen de dankdag ook „Dankdag
voor het gewas" werd genoemd. Zo
abstract is het al lang niet meer. Wat op
zich niet aan dankdag tekort behoeft te
doen. Het feit alleen reeds zo'n dag te
kunnen houden is een teken van het
daarbij ook nog aanwezig zijn, al is men
misschien niet eens „praktisch"
aanwezig.
Was die dankdaggedachte in dit geheel
maar een zijsprongetje, al mag het best
voor sommigen de hoofdmoot zijn,
onomstotelijk is het contrast met het
landbouwbestel 1974 en 1975. Het is
toch nog wel even goed te herinneren
aan de moerassige akkers van vorig jaar
om deze tijd. Dag voor dag kon men
niet aan de aardappelen en uien komen.
De machinerie was tot stilstand
gedoemd, de mankracht schier
machteloos, terwijl de regen dag aan
dag neer plensde.
Hoeveel geriefelijker kon het nu bijna
verleden oogstgebeuren plaatsvinden.
Vanaf de eerste dore, de eerste gerste
korrel tot (hopelijk) de laatste gladiool
of suikerbiet. Die ZLM-medewerker
schrijft: „het schiet lekker op", vrijwel
alle aardappelen en uien zijn gerooid en
in de koelcellen opgeborgen of bij de
consument aangeland. Daarbij komen
nog goede prijzen. Vanzelfsprekend is
er nog wel een teleurstellend onderdeel,
want het suikergehalte valt niet mee.
maar wat kon men anders verwachten
na de structuur van vorig jaar?
Geen ontevreden boeren. Het
percentage moge zijn gedaald, de streek
niet meer volledig agrarisch
afhankelijk, het doet toch iedere streek-
bewoner goed dit te mogen lezen. In dat
opzicht dan in elk geval reden tot
dankdag. Hoe dan ook.
Na Sint-Philipsland komt ook het
dagelijks bestuur van de gemeente
Tholen tot de conclusie dat centralisatie
- schaalvergroting - betrokkenheid van
de burger doet verminderen. Het is ook
voor ons altijd het grootste nadeel
geweest van schaalvergroting. Tegen
elke keiharde economische noodzaak
in. Er zijn immers de jaren door
voldoende voorbeelden geweest van wat
kleine gemeenschappen aan activiteiten
wisten te baren en daar tegenover wat
grotere concentraties aan lauwheid
toonden. De mensen blijven wel
dezelfde, maar het grote verschil is de
noodzaak van de aanpak en het leunen
op anderen.
„Centralisering zal afneming tot gevolg
hebben van de rechtstreekse
betrokkenheid van de burger bij het
bestuur en daardoor ook van de
belangstelling voor het bestuur". Naar
ons gevoel is er geen speld te krijgen
tussen deze stelling van niet slechts in
eigen gemeente(bestuur)., niet alleen
maar in eigen kern, niet eens alleen in
eigen vereniging, maar zelfs in eigen
gezin, Een niet te onderschatten leer
school, deze stelling van b en w, voor
alle facetten van de samenleving.
Het strandje bij Gorishoek voor de af
sluitdijk van de Pluimpot wordt in het
voorjaar 1976 grondig door gemeente
werken Tholen schoongemaakt. De
boven het zand uitstekende stortstenen
worden daarbij verwijderd Het strandje
wordt niet met zand opgespoten omdat
dit wegwaait en wegspoelt. B. en w.
antwoorden dat op schriftelijke vragen
van de confessionele vier (2 CHU, KVP,
ARP) in de Thoolse gemeenteraad.
Het strandje is ongeveer 160 tot 220 m
breed en 200 m lang tot de voorliggende
ondiepe kreek. Het uit slibhoudend
zand bestaande terrein heeft, een
gemiddelde hoogteligging van 0.50 m
NAP, welke afloopt van de Pluimpot-
dijk naar de kreek van 0.70 m naar 0.30
m NAP. Doordat vanaf 1957 (het jaar
van de afsluiting van de Pluimpot) de
hoogte van het strandje jaarlijks wat
lager wordt door verstuiving en
golfslag, steken op een aantal plaatsen
wat stortstenen boven het zand uit.
Tijdens het baden ontstaan door deze
lastige obstakels nogal pijnlijke ver
wondingen aan de voeten. Het ophogen
van het strandje met zand zal voor dit
probleem geen oplossing zijn. Omdat
het bestaande strandje tussen hoog- en
laagwater ongeveer zes uur droogvalt,
zal het opgespoten zand in korte korte
tijd worden verplaatst. Dit spuitzand is
namelijk niet voldoende slibhoudend en
krijgt ter plaatse geen gelegenheid door
bezinking van slib zodanig van
structuur te veranderen, dat het weer
stand kan bieden aan wind en water. De
ongunstige ligging van het strandje ten
opzichte van de windrichting (pal zuid
west) speelt hierbij een belangrijke rol.
WORMENSPITTERS
De klacht dat soms tot over de enkels
door het slib wordt gelopen, geldt in
hoofdzaak voor het gedeelte over de
kreek, waar in feite alleen veilig kan
Het Nederlands Verbond van Vak
verenigingen is vorig jaar op het eiland
Tholen met 84 leden gegroeid tot 1075.
Met die stijging van 8% maakte de
Thoolse NVV-afdeling een goede beurt
in de provincie, want het gemiddelde
Zeeuwse winstpercentage was 3.2%.
Landelijk was de groei 2%.
Het Thoolse NV V-bestuur bestaat uit
voorzitter A. de Haan (Bouwbond) uit
Sint-Maartensdijk, secretaris M.A.J.
van der Linde (Industriebond) uit
Tholen en penningmeester L. Kloet
(A.V.B.) uit Sint-Maartensdijk.
Dhr. v.d. Linde heeft ook zitting in het
districtsbestuur NVV Zeeland. Uit het
verslag juli 1974juli 1975 blijkt verder
dat de 1075 leden op Tholen als volgt
verdeeld zijn over de NVV-bonden:
Agrarische en Voedingsbedrijfsbond
AVB 249, Vervoersbond 251, Bouw
bond 225, Industriebond 213, Alge
mene Bond van Ambtenaren ABVA 58,
Algemene Bond van Onderwijzend
Personeel ABOP 35, Nederlandse
Politiebond NPB 32, Bedrijfsbond van
Werknemers in de handel, het bank- en
verzekeringswezen en de vrije beroepen
Mercurius 12 leden.
C.J. Moerland uit Stavenisse heeft
namens het NVV zitting in de huur-,
adviescommissie Zierikzee. P.W.
Scherpenisse uit Sint-Annaland heeft
namens het NVV zitting in de
commissie van advies van het arbeids
bureau Tholen.
Het aantal werknemers in WSW
verband in de Betho te Tholen daalde
van 56 op 31-12-'73 tot 51 op 31-12*74.
De begroting 1976 van de gemeente
Tholen sluit met een bedrag aan
onvoorziene uitgaven van 400.000
gulden. De gewone dienst komt uit op
een bedrag van 10.674.154,20. De
kapitaaldienst laat een nadelig saldo
zien van 5.223.003,58 bij een bedrag
van 64.327.616,88 aan uitgaven en
59.104.613,30 aan ontvangsten.
Aangezien de begeleidende „brief' van
B. en W. van zo'n tachtig pagina's nog
niet klaar is. kunnen wij de plannen van
het gemeentebestuur voor 1976 voor u
nog niet ontvouwen. Volgende week zult
u er uitgebreid kennis van kunnen
nemen.
Uit de eigenlijke begroting valt nog wel
het een en ander te halen. Zo krijgen de
worden gebaad door goede zwemmers.
Dit gedeelte wordt namelijk grondig tot
soms een diepte van 50 cm omgespit
door wormenspitters. Door dit spitten
ontstaan^ een groot aantal met slappe
modder gevulde kuilen, die niet
zichtbaar zijn, wanneer er 20 cm of
meer water op het strand staat. Het
gevolg is dat baders in deze kuilen
stappen en daarin wegzakken. Aan dit
euvel zou een eind kunnen komen,
indien de directie beneden rivieren van
rijkswaterstaat voor dit strandgedeelte
geen spitvergunningen zou afgeven.
MINIMAAL 20.000 GULDEN
Voor het ophogen van het strandje met
ongeveer 25 cm spuitzand zou ongeveer
5000 m3 zand nodig zijn. Gebruik
makend van een voordeelprijs in
verband met de uit te voeren dijkver
zwaring zal dit een uitgaaf vergen van
minimaal 20.000 gulden.
Omtrent deze aangelegenheid hebben
b. en w. uitvoerig overleg gepleegd met
de technische dienst van het waterschap
Tholen, die bovenstaande overwegingen
volledig onderschrijft. Bovendien werd
van waterschapszijde gewezen op de
enkele jaren geleden na de afsluiting
van de Pluimpot opgedane ervaring,
toen grote hoeveelheden van het buiten
dijks opgespoten zand moest wordeq
verwijderd in verband met het ver
stuiven, waardoor de grasbegroeiing
van de zeewering zowel aan de zee- als
landzijde werd vernield. Aan de
zeezijde van de zeewering is toen een
blokkenglooiing aangebracht, die hoger
ligt dan normaal.
Het waterschap vreest dat indien het
strandje zou worden opgespoten zich
hetzelfde euvel zou voordoen. Uit dien
hoofde zal wellicht slechts toestemming
worden gegeven onder voorwaarde dat
van gemeentewege de grasbegroeiing
van de dijken wordt vervangen door een
blokkenglooiing. Aangezien hiermee
relatief grote kosten gemoeid zullen
zijn, achten b. en w. het niet verant
woord om het strandje met zand op te
spuiten.
Een schip met aardappelen laden was
vroeger een veel voorkomende
gebeurtenis, die heel wat drukte op de
havens met zich meebracht. Sinds de
opmars van het wegtransport is het een
zeldzaamheid dat in onze streek een
schip met aardappelen wordt geladen.
Dinsdag 7 oktober was er zo'n uit-
ondering in de Sint-Annalandse haven,
waar de Groningse kustvaarder
Nomadisch 300 ton Thoolse
aardappelen aan boord nam voor
Engeland.
Vanaf 1956 is er eigenlijk geen aard
appelexport van betekenis naar
Engeland geweest. Alleen rond 1968
nog een kleine hoeveelheid. Nu gaan er
echter meerdere ladingen Hollandse
piepers naar Groot Brittanië. Meijer
B.V. uit Kruiningen is een van de
leveranciers. Dit bedrijf transporteerde
vorige week dinsoag vanuit de vestiging
aan de Veerdijkseweg in Scherpenisse
De Groningse coaster Nomadisch
laadde in de Sint-Annalandse haven 300
ton aardappelen van het ras Saturna
voor Engeland. De heren W. J.
Potappel van Meijer B.V. uit
Scherpenisse en Dolfijn van de planten
ziektenkundige dienst uit Goes kyken
toe hoe de hijs in het schip verdwijnt.
300 ton van het A.M. ras Saturna naar
een coaster in de Sint Annalandse
haven. Transportbedrijf Steketee B.V.
uit Poortvliet was er goed mee. De
aardappelen zijn op Tholen geteeld,
voor een deel door Meijer zelf op
gehuurd land van J.L.M. Geluk te Sint
Maartensdijk en voor het andere deel
door W.H. van Gorsel, Luchtenburg,
Tholen. De piepers waren bestemd voor
de Engelse aardappelindustrie.
De aardappelen zijn in twee dagen
gesorteerd dankzij een moderne instal
latie en een juiste personeelsbezetting.
De zakken werden op pallets gelegd die
door een heftruck op de vrachtwagens
werden gezet en in Sint Annaland weer
door een heftruck op de kade werden
geplaatst. Het stuwadoorsbedrijf Jansen
uit Hansweert zorgde met een kraan en
een laad ploeg dat de aardappelen in het
ruim kwamen van de Nomadisch.
Dhr. Dolfijn van de plantenziekte-
kundige dienst uit Goes hield toezicht
op de verlading en nam monsters om de
kwaliteit te testen. Het werk vlotte goed:
,s morgens om half acht werd begonnen
en ,s middags om vijf uur was de boot
vertrokken. Het is nog nimmer
voorgekomen op Tholen dat
aardappelen in de herfst naar Engeland
verladen werden. Of dit voor herhaling
vatbaar is, lijkt onzeker. Engeland heeft
nu alleen aardappelen nodig omdat
men te lijden heeft gehad van de
droogte in de afgelopen zomer. Voor de
Thoolse landbouw betekent dat heel wat
bedrijvigheid.
Boerenjaar -verschil
Afstand burger-bestuur der
Mooie raadszaal meubels
Weinig heil van taakverschuiving
gemeent en -provincies
Opnieuw Thoolse brandweer
kazerne en inrichting woon
wagencentrum
Subsidie gevelverbetering
Banken actief in spaarmaand
Jongeren samen rond de btybel
Aardappelen naar Engeland
Thoolse arbeidsmarkt en voor
lichting arbeidsvoorziening
Kantine SPS en trimbaan NAKS
Geen zand op strandje Goris
hoek
WHS en Smerdiek uitgebekerd
DE ZOONS VERORBEREN
HET FRUIT EN HUN VADERS
GLUDEN UIT OVER DE
SCHILLEN
Dit nummer bestaat uit 12
pagina's.
B. en w. van Tholen hebben bij Goosen
Meubelen te Bergen op Zoom offerte
gevraagd voor het bijleveren van 10
armstoelen en 3 tafels voor het
raadsmeubilair. Tevens is het volgens
het college noodzakelijk dat het thans in
gebruik zijnde meubilair wordt
gerepareerd. Hiermee zal totaal een
bedrag van 25.100 gulden zijn gemoeid.
B. en w. stellen de Thoolse
gemeenteraad, die maandagavond om
half acht vergadert, voor dit bedrag
beschikbaar te stellen. Het college
merkt in het raadsvoorstel nog op, dat
de oorspronkelijke leverancier voor
deze leveranties geen belangstelling
heeft.
B. en w. pleiten in een voorstel aan de gemeenteraad met klem voor de bouw van een
brandweerkazerne aan de Minneputtestraat in Tholen voor 206.900 gulden. Als dit
voorstel door de raad wordt ondersteund, zal het Regionaal Coördinatie-College
voor Openbare Werken worden gevraagd subsidie te geven in het kader van de
aanvullende werkgelegenheid. Als die pogingen met succes worden bekroond, zou er
naar moeten worden gestreefd om een extra garageruimte aan het plan toe te voegen
opdat ook die kosten subsidiabel worden gesteld. Op basis van het loon- en pr^spell
van september 1975 kost uitvoering van die extra garage 40.000 gulden.
raadsleden volgend jaar een vaste
vergoeding van 5000 gulden per jaar.
Dit vloeit voort uit de plannen van de
regering om de positie van de
raadsleden te verbeteren. Het Rijk
houdt hier' ook rekening mee bij de
algemene uitkering uit het
gemeentefonds 1976. Voor commissie
vergaderingen e.d. wordt 48,75 per
keer betaald plus een afstandsver
goeding. Daarnaast krijgen de
raadsleden de al sinds 1973 bestaande
geldelijke tegemoetkoming, die van 250
naar 1400 gulden verhoogd wordt. Dit
alles overeenkomstig het rapport ..een
goede raad" van de vereniging van
Over de Thoolse brandweerkazerne is
al menig woordje gewisseld. De
bestaande garage aan de Kaay is te
klein voor de nieuwe brandweerauto en
ligt uit operationeel oogpunt cok
ongunstig. B. en w. kwamen op 17
maart bij de raad met een plan voor de
bouw van een nieuwe kazerne aan de
Minneputtestraat, in de stadskern van
Tholen. ,t Zou een brandweergarage
moeten worden met een monumentale
vormgeving: geen plat dak. De raad
verwierp het voorstel, omdat de plaats
niet optimaal werd gevonden uit opera
tioneel oogpunt. Bovendien vond men
de bouw te luxe. Er werd gesproken
over mogelijkheden aan het Slachtveld
en in of bij de veiling, waarna tenslotte
een meerderheid van de commissie
openbare werken zich uitsprak voor een
brandweerkazerne aan de Ten Anker-
weg met bouwkundig een zo goedkoop
mogelijke oplossing. Men dacht daarbij
in het bijzonder aan eenzelfde opzet als
in Sint-Maartensdijk, zonder kap
constructie. Voorts zou duidelijk de
wens en behoefte aantoonbaar gemaakt
moeten worden voor de tweede garage
ruimte.
B. en w. hebben zich nog eens uitvoerig
over de zaak beraden en vinden dat een
versoberin.g van het bouwplan qua
estctisch aanzicht onaanvaardbaar zou
zijn. Een dergelijke opstelling zou niet
alleen een verarming betekenen van het
redelijkerwijs te scheppen estetisch ol
optisch milieu, maar ook ernstige
afbreuk doen aan het door de gemeente
gevoerde welstandsbeleid. Hoe valt een
redelijk stringent welstandsbeleid
geloofwaardig te maken als de
gemeente bij haar eigen bouwplannen
voornamelijk uit overwegingen van
opportuniteit die eisen niet in acht
neemt?, aldus b. en w.
Bij het Ixraad heeft ook de wens
ooropgest iaii om in een breed kader
.et >i.hii I -ui, estigingsmogelijk-
ludoti i in-(o1 d*.den en het beraad niet
strikt te beperken tot aspecten van
operationele inzet. Die opstelling lijkt
temeer verantwoord nu zelfs de
deskundigen geen duidelijke voorkeur
hebben ten aanzien van de alternatieve
vestigingsplaatsen. Ons college is nog
steeds van mening dat zich een aantal
bijzondere omstandigheden voor-doen.
die er voor pleiten om een voorkeur uit
te spreken voor het plan aan de
Minneputtestraat.
De belangrijkste motieven voor het plan
Minneputtestraat zijn:
a. Brandweer deskundigen hebben geen
bezwaren, uitruksnelheid nagenoeg
gelijk aan Ten Anker weg
b. De na sanering vrijgekomen grond
aan Minneputtestraat vraagt om
zinnige en nuttige bestemming, die har
monieert met haar omgeving; qua
liggingen afmetingen niet geschikt voor
woondoeldinden; bouw brandweer
kazerne vervult dringende wens van
raadsleden die aandringen op maat
regelen om verpaupering Thoolse
binnenstad tegen te gaan
c. Integratie in monumentale omgeving
met N.H. kerk als duidelijke dominant:
verbetering monumentale sfeer
Het plan Minneputtestraat kost 206.900
gulden (191.500 bouwkundig deel en
220 m2 a 70.- 15.400.- grond).
Het plan Ten Ankerweg kost 272.659,89
(180.633,09 bouw kundig deel. 56.526.80
terreinverhardingen, verlicht en groen.
1775 m2 a 20,- 35.500 grond).
Deze cijfers zijn exclusief de aanvanke
lijk geplande extra garageruimte, die
bij nader overleg met de regionale en
pl aat sel ijke br and w eercom mand an t
niet nodig blijkt te zijn. Het plan Ten
Ankerweg kan nog worden verkleind,
wat 5000 gulden voordeel oplevert.
B. en w. stellen tenslotte voor tot de
bouw te besluiten en het daarvoor
nodige krediet beschikbaar te stellen
voor het door de raad te kiezen plan. De
keuze wordt dus volledig aan de raad
overgelaten hoewel b. en w. wel een
duidelijke voorkeur voor de Minne
puttestraat uitspreken.
Na de provisorische inrichting van het
woonwagencentrum aan de Oude-
landsedijk bij Tholen (kosten in 1973
34.000,-) worden er voor de vijf
woonwagens nu definitieve voor
zieningen gemaakt. Dat kost
148.791,80, maar het rijk betaalt 95%
en de overige 5% komt naar rato van
het aantal inwonersten laste van de aan
de gemeenschappelijke regeling Woon
wagencentrum Midden- en Noord-
Zeeland deelnemende gemeenten. Dit
orgaan heeft aan het Thoolse woon
wagencentrum een permanent karakter
toegekend.
In nauw overleg met CRM hebben
gemeentewerken volgens de eisen van
de Woonwagenwet een plan gemaakt.
Bij gemeentelijke aannemers is prijs
opgevraagd voor de verhardingswerk
zaamheden. Gebr. Moerland B.V. uit
Sint-Annaland was de laagste met
68.730,- incl. btw. Voor de bouw van de
vijf bergingen werd aan drie aannemers
uit de kern Tholen prijs opgevraagd.
S.M.W. de Korte was de enigste
inschrijfster met 54.206,80 incl.
btw. Grond kabels en grondwaterleiding
vergt nog 4730 gulden en aansluiting op
het elektriciteitsnet 21.125 gulden,
totaal 148.791.80. Er is nog 8779,05
aan krediet beschikbaar, zodat de raad
nog 140.000 gulden beschikbaar dient
te stellen.
Zoals reeds enkele weken geleden bij
het verslag van de commissie financier,
van de Thoolse gemeenteraad is aan
gekondigd. willen b. en w. een bijdrage
regeling karakteristieke gebouwen (ook
wel aangeduid als subsidie voor gevel
verbetering) in het leven roepen. Het
gaat hierbij om een financiële bijdrage
in de extra-kosten die particulieren
soms moeten maken om hun gebouwen
aan te passen of aangepast te houden
aan een bepaalde karakteristieke
omgeving. Die kan zowel zijn gelegen in
een historisch gegroeide stads- of
dorpskern als in een landschappelijke
omgeving. B. en w. denken bijvoorbeeld
aan situaties w.mrin een bei-uildv
duurdere kap- of gevelconstructie of
ramen- en deurenpartij uit hoofde van
een bepaalde karakteristieke, historisch
gegroeide omgeving en tot behoud
daarvan, de voorkeur verdient boven
een normale constructie waarmee
normaliter volstaan zou kunnen
worden. Soortgelijke gevallen zijn even
zeer denkbaar met dakconstructies,
tuin muren, te gebruiken bijzondere
materiaalsoorten en dergelijke. Ook
buiten de bebouwde kommen kunnen
zich gevallen voordoen, waarin een
overheidsbijdrage in bepaalde bouw
kundige voorzieningen die bepalend of
ondersteunend zijn voor het land
schappelijk beeld, alleszins gewenst is.
Het gaat uitsluitend om subsidiëring
van extra kosten die normaliter voor
dezelfde voorziening niet behoeven te
worden gemaakt en die dus uitsluitend
de belangen van het stads-, dorps- of
landschapsbeeld dienen.
Omdat anderzijds dergelijke kosten ook
wel het karakter van het gebouw ver
hogen en dus enigermate waardever-
hogend kunnen werken, hebben b. en
w. gekozen voor een gelijke verdeling
van deze extra kosten tussen gemeente
en eigenaar. Dit tot een algemeen
maximuiji voor de gemeente van 4000
gulden per gebouw. De raad kan uit
zonderingen maken. De gemeentelijke
bijdrage is 75% van de extra kosten. De
regeling draagt een experimenteel
karakter.
Na onderzoek door de commissie voor
de financiën kunnen de rekeningen
woningbedrijven 1971 van vier voor
malige gemeenten en de rekening 1971
van de nieuwe gemeente Tholen vast
gesteld worden. Bij de laatste is er op
een bedrag van twintig miljoen gulden
een tekort van 239.20 op de gewone
dienst en van J 2.085.527,36 op de
kapitaaldienst bij een bedrag aan uit
gaven van ruim 46 miljoen gulden.
De begroting voor het gemeentelijk
woningbedrijf 197p geelt een tekort aan
van 14.527.15. Dit wordt voorname-
lilk veroorzaakt door vooroorlogse
woningwetwoningen in Sint-Maartens
dijk en Scherpenisse (totaal
10.90b.x5). die destijds niet aan de
stichting Beter Wohen zijn over-
uedrugen Beëindiging m de exploi
tatie v ai -en i.intai huizen vaat tol de
mogelijkheden behoren nu er lang
zamerhand steeds meer vrij komen die
niet opnieuw verhuurd worden.
Wanneer in 1976 tot het saneren van
een aantal van deze woningen zou
kunnen worden overgegaan, kan voor
1977 een stijging van het tekort worden
voorkomen. De verhuur van panden in
saneringsplannen is van weinig
betekenis voor de exploitatie van deze
plannen. Dit blijkt wel uit de betrekke
lijk geringe bedragen die ten bate of ten
laste van de kapitaaldienst komen. Dit
jaar (1975) was het tekort van het
gemeentelijk woningbedrijf geraamd
op 12.140,10. De huren van de voor
oorlogse woningwetwoningen zijn zo
laag, dat de procentuele verhoging
hiervan niet voldoende is om de norm
stijging voor onderhoud en algemene
kosten op te vangen. Voor de 12 oude
woningen in Scherpenisse is dat nog een
redelijk bedrag, maar voor de
Smerdiekse huizen neemt het tekort
grote vormen aan.
De Thoolse raad behandelt verder een
wijziging van het delegatiebesluit
garanderen geldleningen. Per 1 juli is in
werking getreden de beschikking deel
neming van het rijk in garanties van de
gemeente voor bestaande eigen
woningen. Door deze beschikking zal de
wet bezitsvormingsfonds ten aanzien
van het garanderen van rente en af
lossing, in de vorm van borgtocht, van
leningen voor de koop van reeds eerder
bewoonde huizen, geen toepassing meer
behoeven te vinden. De procedure
wordt 2 3 weken bekort omdat het
garantie-besluit niet meer de goed
keuring van G.S. behoeft.
De raad beslist verder over de 9e en 10e
wijziging van de bezoldigingsverorde
ning wegens salarisverhogingen per 1
juli 1974 en 1 januari 1975.
B. en w. hebben woningbouw-geld
leningen gegarandeerd voor L. W.
Baay, M. J. M. Box, L. C. van ,t Hof, J.
W. Tap, J. Kroezen, M. A. van ,t Hof,
A. H. B. M. van Berkel, J. M. Moer
land. T. W. Moerland. W. L. van
Vossen, A.W. Priem, J. A. van Oeveren,
O. ter Beek en M. G. Visser.
De ambulancedienst regio Bergen op
Zoom wil graag 10.800 gulden van de
gemeente Tholen hebben voor het
vervoer van Thoolse patiënten in het
eerste halfjaar 1975. B. en w. stellen
\(»or dit bedrag te geven.