Strandje Gorishoek wordt grondig schoongemaakt Thoolse raadsleden krijgen volgend jaar 100.000 gulden Thoolse aardappelen naar Engeland B en W pleiten met klem voor bouw brandweerkazerne Minneputtestraat NVV THOLEN GROEIDE NAAR 1075 LEDEN DEZE WEEK Weinig ontevreden boeren Bestuurs-afstand Thoolse raad krijgt nieuw meubilair, f 25.100,- Maandagavond half acht gemeenteraad Tholen oktober 1975 Gemeentebegroting 1976: 400.000 gulden onvoorzien Vervolg op pag. 5 Welstandsbeleid Nuttige bestemming Aanleg woonwagencentrum Bijdrageregeling karakteristieke gebouwen Gemeentelijk woningbedrijf Garandering geldleningen v«yw éeUM Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Slnt-Phlllpsland. waarin opgenomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad - Postbus 5 - Sint Annaland - Telefoon 01665 - .375 Postgiro 12.44.07- Rabobank 30.30.05.556 Verschtynt elke donderdag. AbonnemenUprys jó,25 P« HalQaar. Per post/ 12,00 Losse nummers 0,50. Sluitingsdatum advertenties dinsdagmiddag 16.00 uur Adver tentieprijs 023 per mm btw. Spierinkjes t/m 20 woorden 4,68 Incl. btw. contant, op rekening 5,20 lncl. btw Hoofdredacteur - uitgever G. Hetyboer. Dat is de conclusie van de Thoolse en Sint-Philipslandse medewerker van het Zeeuws landbouwblad. Een juiste mening. Het contrast met dezelfde periode van vorig jaar is immers compleet. Dat ,,geen ontevreden boeren" viel ons zo maar op, terwijl bekend is dat ons gebied weer bijna aan de vooravond staat van de jaarlijkse dankdag. Niet ieder een zal het een juiste combinatie vinden: geen ontevreden boeren en dankdag. Niemand zal ook willen beweren, dat die combinatie er bij ieder ingaat. Eerstens omdat dankdag niet meer de dankdag van vroeger is. Tweedens omdat agrarisch Tholen evenmin het agrarisch Tholen van vroeger is. Welk een noemenswaardig onderdeel ook nog, Tholen noch SintPhilipsland is alleen maar afhankelijk van de land bouw. Die afhankelijkheid was vroeger vrijwel compleet. Misschien behoudens een dokter, een dominee, een burge meester, een ambtenaar, een politie man, maar ook zij waren ergens nog zijdelings bij dat agrarisch gebeuren betrokken, al was het maar het „worstekoek" geschenk. Geen wonder dat toen de dankdag ook „Dankdag voor het gewas" werd genoemd. Zo abstract is het al lang niet meer. Wat op zich niet aan dankdag tekort behoeft te doen. Het feit alleen reeds zo'n dag te kunnen houden is een teken van het daarbij ook nog aanwezig zijn, al is men misschien niet eens „praktisch" aanwezig. Was die dankdaggedachte in dit geheel maar een zijsprongetje, al mag het best voor sommigen de hoofdmoot zijn, onomstotelijk is het contrast met het landbouwbestel 1974 en 1975. Het is toch nog wel even goed te herinneren aan de moerassige akkers van vorig jaar om deze tijd. Dag voor dag kon men niet aan de aardappelen en uien komen. De machinerie was tot stilstand gedoemd, de mankracht schier machteloos, terwijl de regen dag aan dag neer plensde. Hoeveel geriefelijker kon het nu bijna verleden oogstgebeuren plaatsvinden. Vanaf de eerste dore, de eerste gerste korrel tot (hopelijk) de laatste gladiool of suikerbiet. Die ZLM-medewerker schrijft: „het schiet lekker op", vrijwel alle aardappelen en uien zijn gerooid en in de koelcellen opgeborgen of bij de consument aangeland. Daarbij komen nog goede prijzen. Vanzelfsprekend is er nog wel een teleurstellend onderdeel, want het suikergehalte valt niet mee. maar wat kon men anders verwachten na de structuur van vorig jaar? Geen ontevreden boeren. Het percentage moge zijn gedaald, de streek niet meer volledig agrarisch afhankelijk, het doet toch iedere streek- bewoner goed dit te mogen lezen. In dat opzicht dan in elk geval reden tot dankdag. Hoe dan ook. Na Sint-Philipsland komt ook het dagelijks bestuur van de gemeente Tholen tot de conclusie dat centralisatie - schaalvergroting - betrokkenheid van de burger doet verminderen. Het is ook voor ons altijd het grootste nadeel geweest van schaalvergroting. Tegen elke keiharde economische noodzaak in. Er zijn immers de jaren door voldoende voorbeelden geweest van wat kleine gemeenschappen aan activiteiten wisten te baren en daar tegenover wat grotere concentraties aan lauwheid toonden. De mensen blijven wel dezelfde, maar het grote verschil is de noodzaak van de aanpak en het leunen op anderen. „Centralisering zal afneming tot gevolg hebben van de rechtstreekse betrokkenheid van de burger bij het bestuur en daardoor ook van de belangstelling voor het bestuur". Naar ons gevoel is er geen speld te krijgen tussen deze stelling van niet slechts in eigen gemeente(bestuur)., niet alleen maar in eigen kern, niet eens alleen in eigen vereniging, maar zelfs in eigen gezin, Een niet te onderschatten leer school, deze stelling van b en w, voor alle facetten van de samenleving. Het strandje bij Gorishoek voor de af sluitdijk van de Pluimpot wordt in het voorjaar 1976 grondig door gemeente werken Tholen schoongemaakt. De boven het zand uitstekende stortstenen worden daarbij verwijderd Het strandje wordt niet met zand opgespoten omdat dit wegwaait en wegspoelt. B. en w. antwoorden dat op schriftelijke vragen van de confessionele vier (2 CHU, KVP, ARP) in de Thoolse gemeenteraad. Het strandje is ongeveer 160 tot 220 m breed en 200 m lang tot de voorliggende ondiepe kreek. Het uit slibhoudend zand bestaande terrein heeft, een gemiddelde hoogteligging van 0.50 m NAP, welke afloopt van de Pluimpot- dijk naar de kreek van 0.70 m naar 0.30 m NAP. Doordat vanaf 1957 (het jaar van de afsluiting van de Pluimpot) de hoogte van het strandje jaarlijks wat lager wordt door verstuiving en golfslag, steken op een aantal plaatsen wat stortstenen boven het zand uit. Tijdens het baden ontstaan door deze lastige obstakels nogal pijnlijke ver wondingen aan de voeten. Het ophogen van het strandje met zand zal voor dit probleem geen oplossing zijn. Omdat het bestaande strandje tussen hoog- en laagwater ongeveer zes uur droogvalt, zal het opgespoten zand in korte korte tijd worden verplaatst. Dit spuitzand is namelijk niet voldoende slibhoudend en krijgt ter plaatse geen gelegenheid door bezinking van slib zodanig van structuur te veranderen, dat het weer stand kan bieden aan wind en water. De ongunstige ligging van het strandje ten opzichte van de windrichting (pal zuid west) speelt hierbij een belangrijke rol. WORMENSPITTERS De klacht dat soms tot over de enkels door het slib wordt gelopen, geldt in hoofdzaak voor het gedeelte over de kreek, waar in feite alleen veilig kan Het Nederlands Verbond van Vak verenigingen is vorig jaar op het eiland Tholen met 84 leden gegroeid tot 1075. Met die stijging van 8% maakte de Thoolse NVV-afdeling een goede beurt in de provincie, want het gemiddelde Zeeuwse winstpercentage was 3.2%. Landelijk was de groei 2%. Het Thoolse NV V-bestuur bestaat uit voorzitter A. de Haan (Bouwbond) uit Sint-Maartensdijk, secretaris M.A.J. van der Linde (Industriebond) uit Tholen en penningmeester L. Kloet (A.V.B.) uit Sint-Maartensdijk. Dhr. v.d. Linde heeft ook zitting in het districtsbestuur NVV Zeeland. Uit het verslag juli 1974juli 1975 blijkt verder dat de 1075 leden op Tholen als volgt verdeeld zijn over de NVV-bonden: Agrarische en Voedingsbedrijfsbond AVB 249, Vervoersbond 251, Bouw bond 225, Industriebond 213, Alge mene Bond van Ambtenaren ABVA 58, Algemene Bond van Onderwijzend Personeel ABOP 35, Nederlandse Politiebond NPB 32, Bedrijfsbond van Werknemers in de handel, het bank- en verzekeringswezen en de vrije beroepen Mercurius 12 leden. C.J. Moerland uit Stavenisse heeft namens het NVV zitting in de huur-, adviescommissie Zierikzee. P.W. Scherpenisse uit Sint-Annaland heeft namens het NVV zitting in de commissie van advies van het arbeids bureau Tholen. Het aantal werknemers in WSW verband in de Betho te Tholen daalde van 56 op 31-12-'73 tot 51 op 31-12*74. De begroting 1976 van de gemeente Tholen sluit met een bedrag aan onvoorziene uitgaven van 400.000 gulden. De gewone dienst komt uit op een bedrag van 10.674.154,20. De kapitaaldienst laat een nadelig saldo zien van 5.223.003,58 bij een bedrag van 64.327.616,88 aan uitgaven en 59.104.613,30 aan ontvangsten. Aangezien de begeleidende „brief' van B. en W. van zo'n tachtig pagina's nog niet klaar is. kunnen wij de plannen van het gemeentebestuur voor 1976 voor u nog niet ontvouwen. Volgende week zult u er uitgebreid kennis van kunnen nemen. Uit de eigenlijke begroting valt nog wel het een en ander te halen. Zo krijgen de worden gebaad door goede zwemmers. Dit gedeelte wordt namelijk grondig tot soms een diepte van 50 cm omgespit door wormenspitters. Door dit spitten ontstaan^ een groot aantal met slappe modder gevulde kuilen, die niet zichtbaar zijn, wanneer er 20 cm of meer water op het strand staat. Het gevolg is dat baders in deze kuilen stappen en daarin wegzakken. Aan dit euvel zou een eind kunnen komen, indien de directie beneden rivieren van rijkswaterstaat voor dit strandgedeelte geen spitvergunningen zou afgeven. MINIMAAL 20.000 GULDEN Voor het ophogen van het strandje met ongeveer 25 cm spuitzand zou ongeveer 5000 m3 zand nodig zijn. Gebruik makend van een voordeelprijs in verband met de uit te voeren dijkver zwaring zal dit een uitgaaf vergen van minimaal 20.000 gulden. Omtrent deze aangelegenheid hebben b. en w. uitvoerig overleg gepleegd met de technische dienst van het waterschap Tholen, die bovenstaande overwegingen volledig onderschrijft. Bovendien werd van waterschapszijde gewezen op de enkele jaren geleden na de afsluiting van de Pluimpot opgedane ervaring, toen grote hoeveelheden van het buiten dijks opgespoten zand moest wordeq verwijderd in verband met het ver stuiven, waardoor de grasbegroeiing van de zeewering zowel aan de zee- als landzijde werd vernield. Aan de zeezijde van de zeewering is toen een blokkenglooiing aangebracht, die hoger ligt dan normaal. Het waterschap vreest dat indien het strandje zou worden opgespoten zich hetzelfde euvel zou voordoen. Uit dien hoofde zal wellicht slechts toestemming worden gegeven onder voorwaarde dat van gemeentewege de grasbegroeiing van de dijken wordt vervangen door een blokkenglooiing. Aangezien hiermee relatief grote kosten gemoeid zullen zijn, achten b. en w. het niet verant woord om het strandje met zand op te spuiten. Een schip met aardappelen laden was vroeger een veel voorkomende gebeurtenis, die heel wat drukte op de havens met zich meebracht. Sinds de opmars van het wegtransport is het een zeldzaamheid dat in onze streek een schip met aardappelen wordt geladen. Dinsdag 7 oktober was er zo'n uit- ondering in de Sint-Annalandse haven, waar de Groningse kustvaarder Nomadisch 300 ton Thoolse aardappelen aan boord nam voor Engeland. Vanaf 1956 is er eigenlijk geen aard appelexport van betekenis naar Engeland geweest. Alleen rond 1968 nog een kleine hoeveelheid. Nu gaan er echter meerdere ladingen Hollandse piepers naar Groot Brittanië. Meijer B.V. uit Kruiningen is een van de leveranciers. Dit bedrijf transporteerde vorige week dinsoag vanuit de vestiging aan de Veerdijkseweg in Scherpenisse De Groningse coaster Nomadisch laadde in de Sint-Annalandse haven 300 ton aardappelen van het ras Saturna voor Engeland. De heren W. J. Potappel van Meijer B.V. uit Scherpenisse en Dolfijn van de planten ziektenkundige dienst uit Goes kyken toe hoe de hijs in het schip verdwijnt. 300 ton van het A.M. ras Saturna naar een coaster in de Sint Annalandse haven. Transportbedrijf Steketee B.V. uit Poortvliet was er goed mee. De aardappelen zijn op Tholen geteeld, voor een deel door Meijer zelf op gehuurd land van J.L.M. Geluk te Sint Maartensdijk en voor het andere deel door W.H. van Gorsel, Luchtenburg, Tholen. De piepers waren bestemd voor de Engelse aardappelindustrie. De aardappelen zijn in twee dagen gesorteerd dankzij een moderne instal latie en een juiste personeelsbezetting. De zakken werden op pallets gelegd die door een heftruck op de vrachtwagens werden gezet en in Sint Annaland weer door een heftruck op de kade werden geplaatst. Het stuwadoorsbedrijf Jansen uit Hansweert zorgde met een kraan en een laad ploeg dat de aardappelen in het ruim kwamen van de Nomadisch. Dhr. Dolfijn van de plantenziekte- kundige dienst uit Goes hield toezicht op de verlading en nam monsters om de kwaliteit te testen. Het werk vlotte goed: ,s morgens om half acht werd begonnen en ,s middags om vijf uur was de boot vertrokken. Het is nog nimmer voorgekomen op Tholen dat aardappelen in de herfst naar Engeland verladen werden. Of dit voor herhaling vatbaar is, lijkt onzeker. Engeland heeft nu alleen aardappelen nodig omdat men te lijden heeft gehad van de droogte in de afgelopen zomer. Voor de Thoolse landbouw betekent dat heel wat bedrijvigheid. Boerenjaar -verschil Afstand burger-bestuur der Mooie raadszaal meubels Weinig heil van taakverschuiving gemeent en -provincies Opnieuw Thoolse brandweer kazerne en inrichting woon wagencentrum Subsidie gevelverbetering Banken actief in spaarmaand Jongeren samen rond de btybel Aardappelen naar Engeland Thoolse arbeidsmarkt en voor lichting arbeidsvoorziening Kantine SPS en trimbaan NAKS Geen zand op strandje Goris hoek WHS en Smerdiek uitgebekerd DE ZOONS VERORBEREN HET FRUIT EN HUN VADERS GLUDEN UIT OVER DE SCHILLEN Dit nummer bestaat uit 12 pagina's. B. en w. van Tholen hebben bij Goosen Meubelen te Bergen op Zoom offerte gevraagd voor het bijleveren van 10 armstoelen en 3 tafels voor het raadsmeubilair. Tevens is het volgens het college noodzakelijk dat het thans in gebruik zijnde meubilair wordt gerepareerd. Hiermee zal totaal een bedrag van 25.100 gulden zijn gemoeid. B. en w. stellen de Thoolse gemeenteraad, die maandagavond om half acht vergadert, voor dit bedrag beschikbaar te stellen. Het college merkt in het raadsvoorstel nog op, dat de oorspronkelijke leverancier voor deze leveranties geen belangstelling heeft. B. en w. pleiten in een voorstel aan de gemeenteraad met klem voor de bouw van een brandweerkazerne aan de Minneputtestraat in Tholen voor 206.900 gulden. Als dit voorstel door de raad wordt ondersteund, zal het Regionaal Coördinatie-College voor Openbare Werken worden gevraagd subsidie te geven in het kader van de aanvullende werkgelegenheid. Als die pogingen met succes worden bekroond, zou er naar moeten worden gestreefd om een extra garageruimte aan het plan toe te voegen opdat ook die kosten subsidiabel worden gesteld. Op basis van het loon- en pr^spell van september 1975 kost uitvoering van die extra garage 40.000 gulden. raadsleden volgend jaar een vaste vergoeding van 5000 gulden per jaar. Dit vloeit voort uit de plannen van de regering om de positie van de raadsleden te verbeteren. Het Rijk houdt hier' ook rekening mee bij de algemene uitkering uit het gemeentefonds 1976. Voor commissie vergaderingen e.d. wordt 48,75 per keer betaald plus een afstandsver goeding. Daarnaast krijgen de raadsleden de al sinds 1973 bestaande geldelijke tegemoetkoming, die van 250 naar 1400 gulden verhoogd wordt. Dit alles overeenkomstig het rapport ..een goede raad" van de vereniging van Over de Thoolse brandweerkazerne is al menig woordje gewisseld. De bestaande garage aan de Kaay is te klein voor de nieuwe brandweerauto en ligt uit operationeel oogpunt cok ongunstig. B. en w. kwamen op 17 maart bij de raad met een plan voor de bouw van een nieuwe kazerne aan de Minneputtestraat, in de stadskern van Tholen. ,t Zou een brandweergarage moeten worden met een monumentale vormgeving: geen plat dak. De raad verwierp het voorstel, omdat de plaats niet optimaal werd gevonden uit opera tioneel oogpunt. Bovendien vond men de bouw te luxe. Er werd gesproken over mogelijkheden aan het Slachtveld en in of bij de veiling, waarna tenslotte een meerderheid van de commissie openbare werken zich uitsprak voor een brandweerkazerne aan de Ten Anker- weg met bouwkundig een zo goedkoop mogelijke oplossing. Men dacht daarbij in het bijzonder aan eenzelfde opzet als in Sint-Maartensdijk, zonder kap constructie. Voorts zou duidelijk de wens en behoefte aantoonbaar gemaakt moeten worden voor de tweede garage ruimte. B. en w. hebben zich nog eens uitvoerig over de zaak beraden en vinden dat een versoberin.g van het bouwplan qua estctisch aanzicht onaanvaardbaar zou zijn. Een dergelijke opstelling zou niet alleen een verarming betekenen van het redelijkerwijs te scheppen estetisch ol optisch milieu, maar ook ernstige afbreuk doen aan het door de gemeente gevoerde welstandsbeleid. Hoe valt een redelijk stringent welstandsbeleid geloofwaardig te maken als de gemeente bij haar eigen bouwplannen voornamelijk uit overwegingen van opportuniteit die eisen niet in acht neemt?, aldus b. en w. Bij het Ixraad heeft ook de wens ooropgest iaii om in een breed kader .et >i.hii I -ui, estigingsmogelijk- ludoti i in-(o1 d*.den en het beraad niet strikt te beperken tot aspecten van operationele inzet. Die opstelling lijkt temeer verantwoord nu zelfs de deskundigen geen duidelijke voorkeur hebben ten aanzien van de alternatieve vestigingsplaatsen. Ons college is nog steeds van mening dat zich een aantal bijzondere omstandigheden voor-doen. die er voor pleiten om een voorkeur uit te spreken voor het plan aan de Minneputtestraat. De belangrijkste motieven voor het plan Minneputtestraat zijn: a. Brandweer deskundigen hebben geen bezwaren, uitruksnelheid nagenoeg gelijk aan Ten Anker weg b. De na sanering vrijgekomen grond aan Minneputtestraat vraagt om zinnige en nuttige bestemming, die har monieert met haar omgeving; qua liggingen afmetingen niet geschikt voor woondoeldinden; bouw brandweer kazerne vervult dringende wens van raadsleden die aandringen op maat regelen om verpaupering Thoolse binnenstad tegen te gaan c. Integratie in monumentale omgeving met N.H. kerk als duidelijke dominant: verbetering monumentale sfeer Het plan Minneputtestraat kost 206.900 gulden (191.500 bouwkundig deel en 220 m2 a 70.- 15.400.- grond). Het plan Ten Ankerweg kost 272.659,89 (180.633,09 bouw kundig deel. 56.526.80 terreinverhardingen, verlicht en groen. 1775 m2 a 20,- 35.500 grond). Deze cijfers zijn exclusief de aanvanke lijk geplande extra garageruimte, die bij nader overleg met de regionale en pl aat sel ijke br and w eercom mand an t niet nodig blijkt te zijn. Het plan Ten Ankerweg kan nog worden verkleind, wat 5000 gulden voordeel oplevert. B. en w. stellen tenslotte voor tot de bouw te besluiten en het daarvoor nodige krediet beschikbaar te stellen voor het door de raad te kiezen plan. De keuze wordt dus volledig aan de raad overgelaten hoewel b. en w. wel een duidelijke voorkeur voor de Minne puttestraat uitspreken. Na de provisorische inrichting van het woonwagencentrum aan de Oude- landsedijk bij Tholen (kosten in 1973 34.000,-) worden er voor de vijf woonwagens nu definitieve voor zieningen gemaakt. Dat kost 148.791,80, maar het rijk betaalt 95% en de overige 5% komt naar rato van het aantal inwonersten laste van de aan de gemeenschappelijke regeling Woon wagencentrum Midden- en Noord- Zeeland deelnemende gemeenten. Dit orgaan heeft aan het Thoolse woon wagencentrum een permanent karakter toegekend. In nauw overleg met CRM hebben gemeentewerken volgens de eisen van de Woonwagenwet een plan gemaakt. Bij gemeentelijke aannemers is prijs opgevraagd voor de verhardingswerk zaamheden. Gebr. Moerland B.V. uit Sint-Annaland was de laagste met 68.730,- incl. btw. Voor de bouw van de vijf bergingen werd aan drie aannemers uit de kern Tholen prijs opgevraagd. S.M.W. de Korte was de enigste inschrijfster met 54.206,80 incl. btw. Grond kabels en grondwaterleiding vergt nog 4730 gulden en aansluiting op het elektriciteitsnet 21.125 gulden, totaal 148.791.80. Er is nog 8779,05 aan krediet beschikbaar, zodat de raad nog 140.000 gulden beschikbaar dient te stellen. Zoals reeds enkele weken geleden bij het verslag van de commissie financier, van de Thoolse gemeenteraad is aan gekondigd. willen b. en w. een bijdrage regeling karakteristieke gebouwen (ook wel aangeduid als subsidie voor gevel verbetering) in het leven roepen. Het gaat hierbij om een financiële bijdrage in de extra-kosten die particulieren soms moeten maken om hun gebouwen aan te passen of aangepast te houden aan een bepaalde karakteristieke omgeving. Die kan zowel zijn gelegen in een historisch gegroeide stads- of dorpskern als in een landschappelijke omgeving. B. en w. denken bijvoorbeeld aan situaties w.mrin een bei-uildv duurdere kap- of gevelconstructie of ramen- en deurenpartij uit hoofde van een bepaalde karakteristieke, historisch gegroeide omgeving en tot behoud daarvan, de voorkeur verdient boven een normale constructie waarmee normaliter volstaan zou kunnen worden. Soortgelijke gevallen zijn even zeer denkbaar met dakconstructies, tuin muren, te gebruiken bijzondere materiaalsoorten en dergelijke. Ook buiten de bebouwde kommen kunnen zich gevallen voordoen, waarin een overheidsbijdrage in bepaalde bouw kundige voorzieningen die bepalend of ondersteunend zijn voor het land schappelijk beeld, alleszins gewenst is. Het gaat uitsluitend om subsidiëring van extra kosten die normaliter voor dezelfde voorziening niet behoeven te worden gemaakt en die dus uitsluitend de belangen van het stads-, dorps- of landschapsbeeld dienen. Omdat anderzijds dergelijke kosten ook wel het karakter van het gebouw ver hogen en dus enigermate waardever- hogend kunnen werken, hebben b. en w. gekozen voor een gelijke verdeling van deze extra kosten tussen gemeente en eigenaar. Dit tot een algemeen maximuiji voor de gemeente van 4000 gulden per gebouw. De raad kan uit zonderingen maken. De gemeentelijke bijdrage is 75% van de extra kosten. De regeling draagt een experimenteel karakter. Na onderzoek door de commissie voor de financiën kunnen de rekeningen woningbedrijven 1971 van vier voor malige gemeenten en de rekening 1971 van de nieuwe gemeente Tholen vast gesteld worden. Bij de laatste is er op een bedrag van twintig miljoen gulden een tekort van 239.20 op de gewone dienst en van J 2.085.527,36 op de kapitaaldienst bij een bedrag aan uit gaven van ruim 46 miljoen gulden. De begroting voor het gemeentelijk woningbedrijf 197p geelt een tekort aan van 14.527.15. Dit wordt voorname- lilk veroorzaakt door vooroorlogse woningwetwoningen in Sint-Maartens dijk en Scherpenisse (totaal 10.90b.x5). die destijds niet aan de stichting Beter Wohen zijn over- uedrugen Beëindiging m de exploi tatie v ai -en i.intai huizen vaat tol de mogelijkheden behoren nu er lang zamerhand steeds meer vrij komen die niet opnieuw verhuurd worden. Wanneer in 1976 tot het saneren van een aantal van deze woningen zou kunnen worden overgegaan, kan voor 1977 een stijging van het tekort worden voorkomen. De verhuur van panden in saneringsplannen is van weinig betekenis voor de exploitatie van deze plannen. Dit blijkt wel uit de betrekke lijk geringe bedragen die ten bate of ten laste van de kapitaaldienst komen. Dit jaar (1975) was het tekort van het gemeentelijk woningbedrijf geraamd op 12.140,10. De huren van de voor oorlogse woningwetwoningen zijn zo laag, dat de procentuele verhoging hiervan niet voldoende is om de norm stijging voor onderhoud en algemene kosten op te vangen. Voor de 12 oude woningen in Scherpenisse is dat nog een redelijk bedrag, maar voor de Smerdiekse huizen neemt het tekort grote vormen aan. De Thoolse raad behandelt verder een wijziging van het delegatiebesluit garanderen geldleningen. Per 1 juli is in werking getreden de beschikking deel neming van het rijk in garanties van de gemeente voor bestaande eigen woningen. Door deze beschikking zal de wet bezitsvormingsfonds ten aanzien van het garanderen van rente en af lossing, in de vorm van borgtocht, van leningen voor de koop van reeds eerder bewoonde huizen, geen toepassing meer behoeven te vinden. De procedure wordt 2 3 weken bekort omdat het garantie-besluit niet meer de goed keuring van G.S. behoeft. De raad beslist verder over de 9e en 10e wijziging van de bezoldigingsverorde ning wegens salarisverhogingen per 1 juli 1974 en 1 januari 1975. B. en w. hebben woningbouw-geld leningen gegarandeerd voor L. W. Baay, M. J. M. Box, L. C. van ,t Hof, J. W. Tap, J. Kroezen, M. A. van ,t Hof, A. H. B. M. van Berkel, J. M. Moer land. T. W. Moerland. W. L. van Vossen, A.W. Priem, J. A. van Oeveren, O. ter Beek en M. G. Visser. De ambulancedienst regio Bergen op Zoom wil graag 10.800 gulden van de gemeente Tholen hebben voor het vervoer van Thoolse patiënten in het eerste halfjaar 1975. B. en w. stellen \(»or dit bedrag te geven.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1975 | | pagina 1