Fliplanders krijgen 35% subsidie voor woningverbetering DEZE WEEK Grondlegger school tandartsendienst overleden b Regering neemt elf vestigingsplaatsen voor elektriciteitscentrales in studie Woensdagavond 30 juli half acht raadsvergadering Pas voor bejaarden Brandpreventie Commissie Openbare Werken Thoolse gemeenteraad, adviseert Donderdag 24 juli 1975 31e jaargang no. 36 Sint-Philipsland/Tholen Andere criteria Toetsing Plan 2 duurder Waarom veiling niet bekeken? Voor P/2 ton klaar Gemeente moet groots zijn Van Damme ha steunt plan 1 I Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Slnt-Phlllpsland. waaHn opgenomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad - Postbus 5 Sint Annaland Telefoon 01665 - 375 Postgiro 12.44.07- Rabobank 30.30.05.556 Verachynt elke donderdag. Abonnementsprys /i(),25 per halQaar. Per post 12,00 Losse nummers 0,50. Sluitingsdatum advertenties dinsdagmiddag 16.00 uur Adver tentleprijs 023 par mm btw. Spierinkjes t/m 20 woorden 4,68 Incl. btw. contant, op rekening 5,20 incl. btw Hoofdredacteur - uitgever G. Heyboer. Omgeving Tholen en Sint-Philipsland geschikt voor kerncentrale Met een nog steeds niet volledige geweken dreiging van een tweede nationale luchthaven in de omgeving van Tholen en Sint Philipsland valt een andere schaduw over dit gebied via het structuurschema electriciteitsvoorzlenlng, dat aan de Tweede Kamer der Staten Generaal werd voorgelegd door de ministers van Economische Zaken en Volkshuisvesting/ Ruimtelijke Ordening. Daaruit valt namelijk op te maken, dat de omgeving Tholen en Sint Philipsland geschikt is voor bouw van een kerncentrale of conventionele elektrische centrale. Een voornaam punt by kerncentrales is nameiyk de koeiwatervoorziening en nog altyd heeft de omgeving Tholen - Sint Philipsland volop water. Nu stellen de ministers weliswaar uitdrukkeiyk dat aanwyzing van die plaatsen nog geen beslissing betekent, maar er dient met de mogeiykheid toch wel rekening te worden gehouden. Uitgangspunt voor uitbreiding van centrales is dat het vermogen in het jaar 2000 moet zijn opgevoerd tot 39.000 MegaWatt. De ministers hebben nu in heel Nederland 32 plaatsen aangewezen, waar mogelijk elektriciteitscentrales gebouwd kunnen worden van tenminste 1000 MegaWatt. Uit die 32 moet een keuze worden gemaakt en elf daarvan zijn mogelijk geschikt voor dé bouw van kern energiecentrales. Bij die elf behoort dan ook het gebied Tholen Borsele en Tholen/Sint Philipsland zelfs als de meest serieuze plaatsen te worden beschouwd. In 2000 zal er in Zuid- Nederland 14.900 MegaWatt moeten zijn opgesteld. Daarvan zou in Borssele 400 MW kunnen komen en op Tholen- Sint Philipsland 3200. Als in het najaar de rapporten over de afgeronde kernenergie-studie uitkomen, is de kans groot, dat Tholen Sint Philipsland aan een nadere studie voor mogelijke vestiging worden onderworpen. Bij de aanwijzing van de vestigings plaatsen heeft een aantal factoren een rol gespeeld, zo schrijven de ministers in het ontwerp structuurschema. Op de eerste plaats was dat de maximale raming van het per landsdeel op te stellen vermogen. Voor die maximale ramingen is een overmaat aan vestigingsplaatsen gevonden om een keuze- en uitwijkmogelijkheid te scheppen. De tweede factor vormen de koelmogelijkheden. Daartoe is vooral veel water nodig. Een derde factor cm tot aanwijzing van vestigingsplaatsen te komen, vormde de bestaande structuur van de elektriciteitsvoorziening. Daarbij tekenen de ministers aan, dat uitbouw van een bestaande centrale (Borssele) over het algemeen te prefereren is boven stichting van nieuwe. Onder beschrijving van de aangewezen vestigingsplaatsen en beoordeling uit waterstaatkundig oogpunt staat in het schema het volgende over het gebied Sint Philipsland/Tholen: „Onder deze vestigingsplaats wordt begrepen een strook langs het Schelde Rijnkanaal bij Tholen en Sint Philipsland, waar verschillende lokaties mogelijk zijn. Hieronder worden enkele daarvan besproken. Circulatie van koelwater rond het eiland Sint Philipsland is, al of niet met gebruikmaking van het Schelde - Rijnkanaal, afhankelijk van de toekomstige compartimentering van de deltawateren. Als zo'n koelcircuit kan worden gevormd lijkt koelcapaciteit voor een centrale van ca. 4500 MW aanwezig, zonder de noodzaak kostbare en hinderlijke geleidedammen te moeten aanleggen. Belangrijke oppervlakken zullen dan een temperatuurverhoging van meer dan 3 graden C hebben. Het is niet zeker of dit in de toekomst altijd zal kunnen worden geaccepteerd, vooral door de ornithologische (vogelleven) waarde van nabijgelegen slikken. Analoog kan worden gedacht aan een circulatie rond het eiland Tholen, waarbij een centrale ten zuiden van het stadje Tholen zou kunnen worden gesitueerd. Zo'n lokatie zou, als circulatie rond het eiland molen niet mogelijk is, door de gekozen compartimentering ook kunnen koelen op een circuit rond een stroom- geleidingsdam die vanaf de centrale in Zuidwestelijke richting zou kunnen worden uitgebouwd. Een zodanig circuit is bij vrijwel alle compartimenteringsmodellen van de Oosterschelde mogelijk, zij het met verschillende grootte." Behalve de waterstaatkundige beoordeling van de vestigingsplaatsen gelden ook andere criteria, zoals de ruimtelijke inrichting, het landschap, het natuurlijk milieu, de milieuhygiëne en de recreatie. Verder heeft men te maken met verbindingen. We lezen daarvan in de structuurschets: „In Zuid-Nederland kan de centrale Borssele aangesloten worden op de thans in aanbouw zijnde 380 KV verbinding Borssele-Geertruidenberg, welke verbinding in verband met de aansluiting van een centrale Sint Philipsland/Tholen en de daar op te stellen grote vermogens, verzwaard zal moeten worden door verdubbeling van de verbinding tussen Halsteren en Roosendaal en de bouw van een 380 kV verbinding op het thans reeds aanwezige 150 kV tracé Roosendaal - Breda - Geertruidenberg." De noodzakelijke verbindingen dienen overigens weer te worden getoetst aan criteria betreffende ruimtelijke inrichting, landschap, natuurlijk milieu en landbouw. Voor wat de fasering betreft, het dus in gedeelten realiseren van het totaal, staat er onder tabel 13, dat Tholen/ Sint Philipsland in 1990 een vermogen van 1200 MW zou kunnen hebben. „Van de vestigings mogelijkheden in het Deltagebied is Tholen/Sint Philipsland ontsloten gedacht, daar hier de beste afvoer- mogelijkheden zijn voor de opgewekte energie", zo lezen we dan verder in het schema van de ministers. Verondersteld wordt dat voor 1990 in Tholen voldoende vermogen kan worden gebouwd. Daarvoor zal er echter wel tijdig zekerheid moeten bestaan over de vestigingsmogelijkheden bij de Ooster schelde, met nme w t de compartimentering aldaar betreft. Indien dat niet het geval is, wordt het aantal vrijheidsgraden rond een beslissing over de Maas-Waalcentrale aanzienlijk kleiner, daar men tijdig met de bouw van de benodigde grotere verm gens in Tholen zal moeten beginnen. Ook aan een centrale bij Tholen/Sint Philipsland is een minder gunstig oordeel toegekend met een zekere variatie ten aanzien van de uiteindelijke plaatskeuze. De oostelijke ligging van deze vestigingsplaats in het Deltagebied maakt gezien vanuit een doelmatige elektriciteitsvoorziening occupatie (bezetting) gewenst. Deze wenselijkheid krijgt een dwingend karakter bij verder uitstel van een vestiging bij de Maas/ Waal, zo staat er verder in het schema. Ten aanzien van de toetsing der vestigingsOplaatsen aan criteria van ruimtelijke inrichting, landschap, natuurlijk milieu, milieuhygiëne en recreatie komt het schema voor wat Tholen en Sint Philipsland betreft tot de volgende conclusie: Hoewel gelegen aan de Schelde-Rijnverbinding ontbreekt verder ieder aanknopingspunt met de verstedelijking. De lokatie ligt in de open verbindingszöne tussen de centrale delta en de meer oostelijk gelegen open ruimten. Voor wat de ruimtelijke inrichting betreft kunnen er volgens de huidige kennis ernstige bezwaren worden verwacht. Voor wat het landschap aangaat wordt gesteld dat de aanleg van een zwaar verticaal element (centrale) in dit open, vlakke gebied aanmerkelijke bezwaren ondervindt. Een deel van de inwoners van Sint- Philipsland en Anna Jacobapolder kan profiteren van 353 rijkssubsidie voor woningverbetering. Deze bydrage is gunstiger dan alle bestaande regelingen. Wie er voor in aanmerking wil komen, kan vanaf 1 augustus alle inlichtingen krijgen op het gemeentesecretarie te Sint Philipsland. Het Fliplandse gemeentebestuur kan zo royaal doen, omdat een aantal delen van de gemeente als zogenaamd rehabilitatiegebied kunnen worden aangewezen. Dat betekent dat het rijk in die gebieden 353 subsidie geeft voor verbetering van de woning of het woongenot. Niet alleen particulieren, ook de gemeente kan van deze mogelijkheid profiteren om bijvoorbeeld speelterreintjes aan te leggen, de Voorstraat te verbeteren, de Noordweg en Langeweg van nieuwe bestrating en riolering te voorzien en het parkeerterrein bij ons dorpshuis op te knappen. B. en W. zijn verder van plan het pand Prins Hendrikstraat 15 aan te wijzen als voorbeeldwoning voor de rehabilitatie. De bedoeling is dit najaar met de verbetering van dit huis te starten. Als dit voorbeeld veel navolging krijgt, zullen de aannemers in Sint Philipsland het beslist druk krijgen. Niet de gehele gemeente kan van de 353 subsidie profiteren. B. en W. stellen namelijk na overleg met provinciale en rijksinstanties voor de volgende gebieden als rehabilitatiegebied aan te wijzen: De kern van Anna Jacobapolder dus Langeweg en Noordweg en in het dorp Sint Philipsland het gebied tussen de Stationsstraat, Zuiddijk, Wilhelminastraat, Korte Schoolstraat, Kerkring, Schoolstraat .Oostd ijk en Deensestraat. Degemeenteraad beslist woensdagavond 30 juli om half acht over deze voorstellen. De Fliplandse raad spreekt dan ook voor de invoering van een bejaardenpas. Met deze pas kunnen de 65 +ers op verschillende terreinen reductie krijgen. De pas kost de bejaarden niets, er hoeft geen lege voor betaald te worden aan de gemeente. Alleen moet men er zelf op het gemeentesecretarie om gaan als de regeling eenmaal een feit is in Sint Philipsland. Toezending van de besluitenlijst van de B. en W. vergaderingen staat ook weer op de agenda. Raadslid G. J. de Jager was hier een voorstander van omdat hij geen vertegenwoordiger heeft in het college en de beide andere fracties wel. Burgemeester G. van de Berg wilde dat verzoek wel toestaan en zegde een vorige keer toe de zaak nog eens met de wethouders te willen bespreken. De heren A. A. Rijstenbil en L. Walpot voelen echter nog steeds niets voor toezending van de besluitenlijst. Zij handhaven hun standpunt. De heren J. Verwijs uit Sint Philipsland en J. Tijl uit Scheveningen willen een garantie hebben voor de betaling van rente en aflossing voor hun lening in verband met de bouw/koop van een woning. B. en W. willen dat toestaan. B. en W. willen huis-aan-huis een folder verspreiden over brandpreventie. Het is de nieuwe brochure .welke van de vijf. De raad wordt voorgesteld 300 gulden beschikbaar te stellen. Met dhr. A. C. Beneder heeft Sint Philipsland zijn laatste gemeenteontvanger gehad, want B. en W. willen de financiële administratie en het kasbeheer nu reorganiseren. Voorgesteld wordt mej. J. de Kok tot comptabele te benoemen en dhr. A. Verbree als waarnemer en dhr. M. A. Geense als kassier en dhr. A. de Boer als plaatsvervanger. Dhr. A. Steijn wil in de Deensestraat 100 m2 grond van de gemeente kopen vooreen uitrit. B. en W. willen met dhr. C. Verwijs een grondruil aangaan voor een straat/ trottoir aan de Zuiddijk. Een tegenvaller is de afrekening 1974 van de huisvuilophaaldienst Tholen: 20.000 gulden. B. en W. hadden niet met zo'n hoog bedrag rekening gehouden. Voor wat het natuurlijk milieu betreft vallen eveneens ernstige bezwaren te verwachten, omdat een aantal natuur wetenschappelijk belangrijke platen en slikken schadelijke invloed zullen ondervinden, vooral ook wat het vogelleven daarop aangaat. Voor wat de toetsing aan de milieuhygiëne betekent ziet men een landelijk gebied waar die centrale moet komen. Omtrent de mogelijke invloed op de openluchtrecreatie bestaat geen duidelijk inzicht. De totale toetsing van deze criteria wijst toch in de richting van te verwachten matige tot ernstige bezwaren. De toetsing van de nieuwe hoogspanningsverbindingen aan criteria van ruimtelijke inrichting, landschap, natuurlijk milieu en landbouw wees voor de vestiging rond Tholen/Sint Philipsland uit, dat deze lijn voorlopig gedeeltelijk gebundeld wordt gedacht met de lijn Borssele - Geertruidenberg en dat een redelijke aansluiting aan infrastructuren en verstedelijking mogelijk lijkt. Voor wat het landschap betreft zijn de bezwaren Onverwacht was er by het bruidspaar Krijger - Speyer de ere boog. De bruid heeft zich verschillende Jaren erdienstelijk gemaakt voor de gymnastiekvereniging „Excelsior" te Poortvliet, eerstens als bestuurslid, nog niet aan te geven, zolang over de plaats van de eventuele centrale en het tracé zo weinig bekend is. Wat het natuurlijk milieu aangaat zal een nieuwe hoogspanningsverbinding wel bezwaar opleveren door kans op kruising van vogeltrekroutes. Voor de landbouw verwacht men geen bijzondere bezwaren van de nieuwe hoogspanningsverbinding. tweedens ook als hulp by de gymlelder de heer Smulders uit Oud Vossemeer. Daarom de blauwe erehaag van de Excelsior shirts en een bruid die de zon tegemoet lacht. Het huweiyk werd 10 juli voltrokken en Poortvliet kan blijvend profiteren van het jonge bruidspaar nu het in deze kern biyft wonen met de bruidegom als gewaardeerd aannemer en de bruid die Q wat Excelsior betreft nog gerust ook dat verenigingswerk mag voortzetten. Voor de erehaagmoeite werd de gymjeugd bekrond met een traktatie van het bruidspaar in ,t Ouwe Raeduus. Tholen/Sint-Philipsland geschikt voor vestiging kerncentrale Brandweerkazerne aan Ten An- kerweg in Tholen Inwoners Scherpenisse winnen kort geding tegen drogery Zeeland biyft Zeeland In nieuwe provin dale indeling Poortvliet^ bruidspaar onder erehaag van Excelsior Gouden bruidspaar in Slnt- Annaland Sint-Philipsland krijgt rehabili tatiegebied Voor woningverbetering 353 sub sidie Zaterdag 27e ronde van Oud- Vossemeer Smerdlek krijgt er Feyenoorder bU WIE GELUKKIG WIL ZUN OET THUISBLIJVEN (Grieks spreekwoord) Dit nummer bestaat uit 8 pagina's. Bouw brandweerkazerne aan Ten Ankerweg in Tholen De meerderheid van de Commissie Openbare Werken van de Thoolse gemeenteraad heeft B. en W. dinsdagavond geadviseerd de nieuwe brandweerkazerne in Tholen aan de Ten Ankerweg te bouwen, tegenover het slachtveld, op de plaats waar nu volkstuintjes liggen. Het tweede advies was: kom met een plan van 150.000 gulden, wat een stuk goedkoper zou zyn dan het oorspronkeiyke plan van 300.000 gulden. Als de gemeentewerken daarvoor op korte termyn kunnen zorgen, kan de raad mogeUjk 18 augustus een definitieve beslissing nemen over de bouw van de Thoolse brandweerkazerne. In maart wees de raad het voorstel van B. en W. af (met 13 tegen 3 stemmen) om op de hoek Minneputtestraat/ Molenvlietsestraat in Tholen een nieuwe brandweergarage te bouwen. De huidige kazerne in de Bebouwdendam is qua afmetingen en uit operationeel oogpunt niet meer aanvaardbaar. De nieuwe brandweerauto wordt nu tijdelijk in de garage van Contant aan de Molenvlietsestraat gestald. De Commissie o.w. besprak dinsdagavond een alternatief plan voor de Minneputtestraat: de Ten Ankerweg, tegenover het slachtveld. De brandweerinspectie en de regionaal commandant vinden beide plaatsen geschikt, maar de inspecteur geeft de voorkeur aan de Ten Ankerweg (plan 2) vanwege de goede uitvalsweg, ruimte voor oefenterrein en ruimte voor uitbreiding. De regionaal commandant eomt van beide plannen verschillende voor- en nadelen op, maar helt met de plaatselijke brandweercommandant M. C. van Stee over naar plan 1 (Minneputtestraat). De regionaal commandant wijst erop dat in de discussies wat voorbij gegaan wordt aan de stadskern van Tholen, terwijl teveel gekeken wordt naar de bereikbaarheid van Poortvliet en Oud- Vossemeer. Bij een kazerne aan de Ten Ankerweg is de uitruktijd langer omdat de brandweerlieden volgens de regionaal commandant het meest in de nieuwe wijken wonen of gaan wonen. Als nadeel noemt hij verder het feit dat de kazerne te dicht bij de kruising ligt. Een voordeel is mogelijk een lagere bouwprijs omdat de bouw niet aan de omgeving aangepast moet worden zoals in de Minneputtestraat. Voor de Ten Ankerweg is echter de grond niet bouwrijp en ligt er geen bouwplan klaar. Voor plan 1 kan een bezwaar zijn dat er weinig ruimte is, zeker met toestromend publiek, aldus de regionaal commandant. Mevr. J, M. Deurloo- van Broekhoven (KVP) zag met het kiezen voor plan 2 geen bezwaar voor de uitruktijd. Zij noemde het een slag in de ruimte van de regionaal commandant door te beweren dat de brandweerlieden in de nieuwe wijken gaan wonen. Een belangrijk punt vond mevr. Deurloo dat er aan de Ten Ankerweg ruimte is en bij de Minneputtestraat niet. Commissievoorzitter L. J. Koopman erkende dat de regionaal commandant wat te voorbarig is door te beweren dat de brandweerlieden in de nieuwe wijken gaan wonen. VVDraadslid M. van Damme merkte op, dat een kazerne aan de Minneputtestraat wel precies in het centrum van de stad ligt, mede gezien het nieuwe uitbreidingsplan Buitenzorg. Wethouder Koopman stelde dat plan 2, afgezien van de grondkosten, wel duurder is. Directeur gemeentewerken P. A. Boot vulde aan dat plan 2 4700,00 meer kost dan plan 1, buiten de grondvoorzieningen om. Er moet namelijk een meter grond op de tuintjes gebracht worden en verder dient er geheid te worden. Die voorzieningen vergen 56.000 gulden. Raadslid van Damme vond het jammer dat de veilinggebouwen, die te koop zijn, helemaal niet in de beschouwingen zijn betrokken. Temeer, daar zijn collega van Gorsel daar op geattendeerd had bij B. en W. Het veilingplan is soepel van tafel gevogen. Het is echter wel vreemd dat je dan een eindje verder een nieuw pand van 270.000 gulden bouwt. Het is echt sneu voor de veilingleden dat het college dit aanbod niet meer overwogen heeft. Je stuurt iemand die een veiling&.ebouw aanbiedt toch niet van de deur als iemand met veters of motteballen. Je gaat onderhandelen en zet de voor- en nadelen op papier. Bekijk daarbij ook de kosten en de adviezen van de brandweerdeskundigen. Dat is nu niet gebeurd voor de veiling, die uit twee hallen bestaat en waarvoor al een gegadigde is voor 1 hal, aldus dhr. van Damme. Wethouder Koopman antwoordde dat de veiling wel serieus bekeken is, niet zozeer als j brandweerkazerne, maar als garage/ werkplaats voor gemeentewerken. De directeur wees echter op de voorzieningen die qetroffen zouden moeten worden en het feit dat het geen centraal punt is. Hij zocht het meer in de richting van Poortvliet of Scherpenisse. Om geen illusies en verwachtinqen te wekken, is het dan beter de contacten bij de wortel af te kappen. Als brandweerkazerne was de veiling echter niet haalbaar, aldus Wethouder Koopman. PvdA-raadslid P. van Schetsen vroeg zich af waarom de raad en de commissie zich zo bijzonder druk maken over de kazerne, gezien de adviezen van de drie brandweermensen: we willen een garage zoals in Sint-Maartensdijk, die voldoet aan alle eisen. Vooreen goede ton ben je dan klaar, want de Smerdiekse kazerne kostte zes jaar geleden 6062.000. gulden. In maart hebben wij namelijk niet alleen bezwaar qemaakt tegen de plaats, maar ook tegen het bouwplan. Is het wel verantwoord 2 1/2 ton uit te geven voor een brandweerkazerne met een eenvoudig les- en instructielokaal? Om de hoek Minneputtestraat op te vullen waren in plan 1 drie garages gepland. Twee zouden er voor eventueel een tweede brandweerauto of een BB- wagen benut kunnen worden. Nu is datzelfde plan voor de Ten Ankerweg ingediend, maar daar speelt het motief van het opvullen vap een hoek, helemaal niet. Dan komt de vraag: is er behoefte aan ruimte bij de BB? Is het verantwoord twee garages extra te bouwen die we over tien jaar nodig hebben? De argumenten voor Minneputtestraat gaan mank voor plan 2. Als we die twee garages laten vallen (32.000 gulden) houden we een plan over van 164.000 gulden, aldus dhr. van Schetsen. Hij zei tenslotte dat de PvdA-fractie zich uitspreekt voor de nieuwe plaats (Ten Ankerweg) gezien het advies van de brandweerinspectie, maar dat men niet accoord gaat met het bouwplan. Er moet een plan komen voor een garage, ongeveer gelijkwaardig als de kazerne in Sint Maartensdijk, voor 1 1/2 ton. Raadslid van Damme zei het grotendeels met van Schetsen eens te zijn, evenals mevr. Deurloo. SGP- vertegenwoordiger M. P. van Dijke was ook accoord met plan 2 en voegde daaraan toe dat B. en W. niet duurder moeten bouwen dan strikt noodzakelijk is. Wethouder Koopman zei dat voor hem een brandweerkazerne als in Sint Maartensdijk voldoende is. „Het plan voor Tholen kan eenvoudiger, maar het moet passend zijn. Als overheid moet je tegenover het publiek groots zijn met een brandweerkazerne. Je moet het als een uithangbordje beschouwen. Een garage met een plat dak is niet te verkopen aan de welstandscommissie. B. en W. vinden dat de gemeente hier een voorbeeld moet geven door niet het goedkoopste te zoeken. De burger moet ook kosten maken om zijn plannen aan welstandsvoorschriften aan te passen", aldus de voorzitter, j Hij zei verder een garage voor een tweede brandweerauto in Tholen niet op z'n plaats te vinden. Waarom dan eerst de brandweer in Poortvliet weg en nu een tweede in Tholen? Wethouder Koopman vond dat de regionaal commandant de voor- en nadelen van de twee plannen goed op schrift heeft gesteld. De brandweermensen denken echter gezien de discussies in de raad mogelijk: Laat de raad maar beslissen. Directeur gemeentewerken Boot bracht naar voren dat hij voor een juiste vergelijking met plan 1 in plan 2 dezelfde kostprijzen van materialen en ook twee garages extra had gepland. De architectuur voor beide plannen is gelijk, daarin zitten geen financiële voordelen. Er is destijds over gesproken om in de twee extra garages een busje voor de brandweer en een boot van de BB, die nu in Poortvliet ligt, te stallen. Raadslid van Schetsen wees erop, dat de raad in maart behalve over de plaats ook over de prijs gesproken heeft. Daarom had hij nu bij de alternatieve plaats ook wel een eenvoudiger plan verwacht. Kunnen er geen vereenvoudigingen in de architectuur aangebracht worden? Mevr. Deurloo vroeg of er vervangende grond is voor de bezitters van de volkstuintjes die voor de brandweerkazerne moeten wijken. Tijdelijk wel, maar op de lange duur niet," zei Wethouder Koopman. Overigens zouden de tuinders toch hebben moeten wijken, want in plan stadskern j Oost is het gebied als parkeerterrein bestemd. Raadslid van Damme zat nog wat moeilijker met zijn keuze. Hij had in maart samen met de twee? et.z.ouders (dör. &oopman was toen ziek) als enig raadslid het voorstel van B. en W. gesteund. Hij had berekend dat de afstand vanaf de Minneputtestraat naar Oud Vossemeer en Poortvliet korter is dan vanaf de Ten Ankerweg, als men binnendoor gaat. Daar zitten dan wel meer bochten in. Verder wordt het kruispunt aan de Ten Ankerweg steeds drukker. Een ander punt is dat de grond er ontzettend drassig is. Er moet geheid worden, maar kan er dan geen schade ontstaan aan de huizen in de Vossemeersepoort. Die zakken nu allemaal. Bij plan 2 is er wel meer ruimte, maar is dat op jaarbasis wel 7500 gulden meer dan in plan 1, waard? Persoonlijk neig ik nog steeds naar plan 1, evenals de plaatselijkeenregionale brandweercommandant, aldus dhr. van Damme. Hij zei wel liever een goedkopere oplossing te zien, want drie ton voor een brandweerkazerne vond het VVD raadslid no.qal wat. Dhr. van Schetsen zei dat dat de raad kritisch moet zijn op brandweeruitgaven nu er vanwege de kosten geen zeven korpsen gehandhaafd konden worden. Wethouder Koopman stelde dat B. en W. geen buitengewone nadelen in plan 2 zien. Als de raad zegt: Ten Ankerweg, maken wij er geen punt van. We moeten echter niet te lang over plannen blijven praten. Anders kan het niet meer in de augustus-raadsvergadering en missen we subsidie ter stimulering van de werkgelegenheid, aldus de commissievoorzitter. Met 3 tegen 1 stem sprak de commissie o.w. zich tenslotte uit voor plan 2 Ten Ankerweg. Wethouder Koopman sprak de hoop uit dat het voorstel in augustus met algemene stemmen aangenomen kan worden in het belang van de Thoolse De grondlegger van de schooltand artsendienst West-Brabant, Tholen en Sint Philipsland, tandarts O. Schulte uit Steenbergen, is op 63-jarige leeftijd overleden. Vorig jaar moest hij vanwege zijn gezondheid al afscheid nemen als directeur van de Stichting Jeugd tandverzorging. Ongeveer 25 jaar geleden nam dhr. Schulte de schooltandverzorging op het eiland Tholen op zich. Tien jaar later werd hij bij de schoolartsendienst Steenbergen benoemd en in 1971 kwam de fusie tot stand tussen West Brabant en Tholen/Sint Philipsland. Ook Bergen op Zoom, Roosendaal en verschillende andere gemeenten in West-Brabant zijn nu bij de Stichting Jeugdtandverzorging aangesloten. Er zijn drie vaste krachten en tien part timers. Dhr. Schulte is gisteren, woensdag, in zijn geboorteplaats Rotterdam gecremeerd na een uitvaart dienst in de St. Gummaruskerk te Steenbergen.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1975 | | pagina 1