Fliplanders krijgen 35% subsidie voor
woningverbetering
DEZE WEEK
Grondlegger school
tandartsendienst
overleden
b
Regering neemt elf vestigingsplaatsen voor elektriciteitscentrales in studie
Woensdagavond 30 juli half acht raadsvergadering
Pas voor bejaarden
Brandpreventie
Commissie Openbare Werken Thoolse gemeenteraad, adviseert
Donderdag 24 juli 1975
31e jaargang no. 36
Sint-Philipsland/Tholen
Andere criteria
Toetsing
Plan 2 duurder
Waarom veiling niet bekeken?
Voor P/2 ton klaar
Gemeente moet groots zijn
Van Damme ha steunt plan 1
I
Het enige nieuwsblad voor de streek
Tholen en Slnt-Phlllpsland. waaHn
opgenomen de Thoolse Courant en het
Advertentieblad - Postbus 5 Sint
Annaland Telefoon 01665 - 375
Postgiro 12.44.07- Rabobank
30.30.05.556 Verachynt elke
donderdag.
Abonnementsprys /i(),25 per halQaar.
Per post 12,00 Losse nummers 0,50.
Sluitingsdatum advertenties
dinsdagmiddag 16.00 uur Adver
tentleprijs 023 par mm btw.
Spierinkjes t/m 20 woorden 4,68 Incl.
btw. contant, op rekening 5,20 incl.
btw
Hoofdredacteur - uitgever G. Heyboer.
Omgeving Tholen en
Sint-Philipsland geschikt
voor kerncentrale
Met een nog steeds niet volledige geweken dreiging van een tweede nationale
luchthaven in de omgeving van Tholen en Sint Philipsland valt een andere schaduw
over dit gebied via het structuurschema electriciteitsvoorzlenlng, dat aan de
Tweede Kamer der Staten Generaal werd voorgelegd door de ministers van
Economische Zaken en Volkshuisvesting/ Ruimtelijke Ordening. Daaruit valt
namelijk op te maken, dat de omgeving Tholen en Sint Philipsland geschikt is voor
bouw van een kerncentrale of conventionele elektrische centrale. Een voornaam
punt by kerncentrales is nameiyk de koeiwatervoorziening en nog altyd heeft de
omgeving Tholen - Sint Philipsland volop water.
Nu stellen de ministers weliswaar uitdrukkeiyk dat aanwyzing van die plaatsen nog
geen beslissing betekent, maar er dient met de mogeiykheid toch wel rekening te
worden gehouden.
Uitgangspunt voor uitbreiding van
centrales is dat het vermogen in het jaar
2000 moet zijn opgevoerd tot 39.000
MegaWatt. De ministers hebben nu in
heel Nederland 32 plaatsen
aangewezen, waar mogelijk
elektriciteitscentrales gebouwd kunnen
worden van tenminste 1000 MegaWatt.
Uit die 32 moet een keuze worden
gemaakt en elf daarvan zijn mogelijk
geschikt voor dé bouw van kern
energiecentrales. Bij die elf behoort dan
ook het gebied Tholen Borsele en
Tholen/Sint Philipsland zelfs als de
meest serieuze plaatsen te worden
beschouwd. In 2000 zal er in Zuid-
Nederland 14.900 MegaWatt moeten
zijn opgesteld. Daarvan zou in Borssele
400 MW kunnen komen en op Tholen-
Sint Philipsland 3200.
Als in het najaar de rapporten over de
afgeronde kernenergie-studie uitkomen,
is de kans groot, dat Tholen Sint
Philipsland aan een nadere studie voor
mogelijke vestiging worden
onderworpen.
Bij de aanwijzing van de vestigings
plaatsen heeft een aantal factoren een
rol gespeeld, zo schrijven de ministers in
het ontwerp structuurschema. Op de
eerste plaats was dat de maximale
raming van het per landsdeel op te
stellen vermogen. Voor die maximale
ramingen is een overmaat aan
vestigingsplaatsen gevonden om een
keuze- en uitwijkmogelijkheid te
scheppen.
De tweede factor vormen de
koelmogelijkheden. Daartoe is vooral
veel water nodig. Een derde factor cm
tot aanwijzing van vestigingsplaatsen te
komen, vormde de bestaande structuur
van de elektriciteitsvoorziening. Daarbij
tekenen de ministers aan, dat uitbouw
van een bestaande centrale (Borssele)
over het algemeen te prefereren is boven
stichting van nieuwe.
Onder beschrijving van de aangewezen
vestigingsplaatsen en beoordeling uit
waterstaatkundig oogpunt staat in het
schema het volgende over het gebied
Sint Philipsland/Tholen: „Onder deze
vestigingsplaats wordt begrepen een
strook langs het Schelde Rijnkanaal bij
Tholen en Sint Philipsland, waar
verschillende lokaties mogelijk zijn.
Hieronder worden enkele daarvan
besproken. Circulatie van koelwater
rond het eiland Sint Philipsland is, al of
niet met gebruikmaking van het
Schelde - Rijnkanaal, afhankelijk van
de toekomstige compartimentering van
de deltawateren. Als zo'n koelcircuit
kan worden gevormd lijkt koelcapaciteit
voor een centrale van ca. 4500 MW
aanwezig, zonder de noodzaak kostbare
en hinderlijke geleidedammen te
moeten aanleggen. Belangrijke
oppervlakken zullen dan een
temperatuurverhoging van meer dan 3
graden C hebben. Het is niet zeker of
dit in de toekomst altijd zal kunnen
worden geaccepteerd, vooral door de
ornithologische (vogelleven) waarde van
nabijgelegen slikken.
Analoog kan worden gedacht aan een
circulatie rond het eiland Tholen,
waarbij een centrale ten zuiden van het
stadje Tholen zou kunnen worden
gesitueerd. Zo'n lokatie zou, als
circulatie rond het eiland molen niet
mogelijk is, door de gekozen
compartimentering ook kunnen koelen
op een circuit rond een stroom-
geleidingsdam die vanaf de centrale in
Zuidwestelijke richting zou kunnen
worden uitgebouwd. Een zodanig
circuit is bij vrijwel alle
compartimenteringsmodellen van de
Oosterschelde mogelijk, zij het met
verschillende grootte."
Behalve de waterstaatkundige
beoordeling van de vestigingsplaatsen
gelden ook andere criteria, zoals de
ruimtelijke inrichting, het landschap,
het natuurlijk milieu, de milieuhygiëne
en de recreatie. Verder heeft men te
maken met verbindingen. We lezen
daarvan in de structuurschets: „In
Zuid-Nederland kan de centrale
Borssele aangesloten worden op de
thans in aanbouw zijnde 380 KV
verbinding Borssele-Geertruidenberg,
welke verbinding in verband met de
aansluiting van een centrale Sint
Philipsland/Tholen en de daar op te
stellen grote vermogens, verzwaard zal
moeten worden door verdubbeling van
de verbinding tussen Halsteren en
Roosendaal en de bouw van een 380 kV
verbinding op het thans reeds
aanwezige 150 kV tracé Roosendaal -
Breda - Geertruidenberg."
De noodzakelijke verbindingen dienen
overigens weer te worden getoetst aan
criteria betreffende ruimtelijke
inrichting, landschap, natuurlijk milieu
en landbouw. Voor wat de fasering
betreft, het dus in gedeelten realiseren
van het totaal, staat er onder tabel 13,
dat Tholen/ Sint Philipsland in 1990
een vermogen van 1200 MW zou
kunnen hebben. „Van de vestigings
mogelijkheden in het Deltagebied is
Tholen/Sint Philipsland ontsloten
gedacht, daar hier de beste afvoer-
mogelijkheden zijn voor de opgewekte
energie", zo lezen we dan verder in het
schema van de ministers. Verondersteld
wordt dat voor 1990 in Tholen
voldoende vermogen kan worden
gebouwd. Daarvoor zal er echter wel
tijdig zekerheid moeten bestaan over de
vestigingsmogelijkheden bij de Ooster
schelde, met nme w t de
compartimentering aldaar betreft.
Indien dat
niet het geval is, wordt het aantal
vrijheidsgraden rond een beslissing over
de Maas-Waalcentrale aanzienlijk
kleiner, daar men tijdig met de bouw
van de benodigde grotere verm gens in
Tholen zal moeten beginnen. Ook aan
een centrale bij Tholen/Sint Philipsland
is een minder gunstig oordeel toegekend
met een zekere variatie ten aanzien van
de uiteindelijke plaatskeuze. De
oostelijke ligging van deze
vestigingsplaats in het Deltagebied
maakt gezien vanuit een doelmatige
elektriciteitsvoorziening occupatie
(bezetting) gewenst. Deze wenselijkheid
krijgt een dwingend karakter bij verder
uitstel van een vestiging bij de Maas/
Waal, zo staat er verder in het schema.
Ten aanzien van de toetsing der
vestigingsOplaatsen aan criteria van
ruimtelijke inrichting, landschap,
natuurlijk milieu, milieuhygiëne en
recreatie komt het schema voor wat
Tholen en Sint Philipsland betreft tot de
volgende conclusie: Hoewel gelegen aan
de Schelde-Rijnverbinding ontbreekt
verder ieder aanknopingspunt met de
verstedelijking. De lokatie ligt in de
open verbindingszöne tussen de centrale
delta en de meer oostelijk gelegen open
ruimten. Voor wat de ruimtelijke
inrichting betreft kunnen er volgens de
huidige kennis ernstige bezwaren
worden verwacht. Voor wat het
landschap aangaat wordt gesteld dat de
aanleg van een zwaar verticaal element
(centrale) in dit open, vlakke gebied
aanmerkelijke bezwaren ondervindt.
Een deel van de inwoners van Sint-
Philipsland en Anna Jacobapolder kan
profiteren van 353 rijkssubsidie voor
woningverbetering. Deze bydrage is
gunstiger dan alle bestaande regelingen.
Wie er voor in aanmerking wil komen,
kan vanaf 1 augustus alle inlichtingen
krijgen op het gemeentesecretarie te
Sint Philipsland.
Het Fliplandse gemeentebestuur kan zo
royaal doen, omdat een aantal delen van
de gemeente als zogenaamd
rehabilitatiegebied kunnen worden
aangewezen. Dat betekent dat het rijk
in die gebieden 353 subsidie geeft voor
verbetering van de woning of het
woongenot. Niet alleen particulieren,
ook de gemeente kan van deze
mogelijkheid profiteren om
bijvoorbeeld speelterreintjes aan te
leggen, de Voorstraat te verbeteren, de
Noordweg en Langeweg van nieuwe
bestrating en riolering te voorzien en het
parkeerterrein bij ons dorpshuis op te
knappen.
B. en W. zijn verder van plan het pand
Prins Hendrikstraat 15 aan te wijzen als
voorbeeldwoning voor de rehabilitatie.
De bedoeling is dit najaar met de
verbetering van dit huis te starten. Als
dit voorbeeld veel navolging krijgt,
zullen de aannemers in Sint Philipsland
het beslist druk krijgen.
Niet de gehele gemeente kan van de 353
subsidie profiteren. B. en W. stellen
namelijk na overleg met provinciale en
rijksinstanties voor de volgende
gebieden als rehabilitatiegebied aan te
wijzen:
De kern van Anna Jacobapolder dus
Langeweg en Noordweg en in het dorp
Sint Philipsland het gebied tussen de
Stationsstraat, Zuiddijk,
Wilhelminastraat, Korte Schoolstraat,
Kerkring, Schoolstraat .Oostd ijk en
Deensestraat.
Degemeenteraad beslist
woensdagavond 30 juli om half acht
over deze voorstellen.
De Fliplandse raad spreekt dan ook
voor de invoering van een bejaardenpas.
Met deze pas kunnen de 65 +ers op
verschillende terreinen reductie krijgen.
De pas kost de bejaarden niets, er hoeft
geen lege voor betaald te worden aan de
gemeente. Alleen moet men er zelf op
het gemeentesecretarie om gaan als de
regeling eenmaal een feit is in Sint
Philipsland.
Toezending van de besluitenlijst van de
B. en W. vergaderingen staat ook weer
op de agenda. Raadslid G. J. de Jager
was hier een voorstander van omdat hij
geen vertegenwoordiger heeft in het
college en de beide andere fracties wel.
Burgemeester G. van de Berg wilde dat
verzoek wel toestaan en zegde een vorige
keer toe de zaak nog eens met de
wethouders te willen bespreken. De
heren A. A. Rijstenbil en L. Walpot
voelen echter nog steeds niets voor
toezending van de besluitenlijst. Zij
handhaven hun standpunt.
De heren J. Verwijs uit Sint Philipsland
en J. Tijl uit Scheveningen willen een
garantie hebben voor de betaling van
rente en aflossing voor hun lening in
verband met de bouw/koop van een
woning. B. en W. willen dat toestaan.
B. en W. willen huis-aan-huis een folder
verspreiden over brandpreventie. Het is
de nieuwe brochure .welke van de vijf.
De raad wordt voorgesteld 300 gulden
beschikbaar te stellen. Met dhr. A. C.
Beneder heeft Sint Philipsland zijn
laatste gemeenteontvanger gehad, want
B. en W. willen de financiële
administratie en het kasbeheer nu
reorganiseren. Voorgesteld wordt mej.
J. de Kok tot comptabele te benoemen
en dhr. A. Verbree als waarnemer en
dhr. M. A. Geense als kassier en dhr. A.
de Boer als plaatsvervanger.
Dhr. A. Steijn wil in de Deensestraat
100 m2 grond van de gemeente kopen
vooreen uitrit. B. en W. willen met dhr.
C. Verwijs een grondruil aangaan voor
een straat/ trottoir aan de Zuiddijk.
Een tegenvaller is de afrekening 1974
van de huisvuilophaaldienst Tholen:
20.000 gulden. B. en W. hadden niet
met zo'n hoog bedrag rekening
gehouden.
Voor wat het natuurlijk milieu betreft
vallen eveneens ernstige bezwaren te
verwachten, omdat een aantal natuur
wetenschappelijk belangrijke platen en
slikken schadelijke invloed zullen
ondervinden, vooral ook wat het
vogelleven daarop aangaat. Voor wat de
toetsing aan de milieuhygiëne betekent
ziet men een landelijk gebied waar die
centrale moet komen. Omtrent de
mogelijke invloed op de
openluchtrecreatie bestaat geen
duidelijk inzicht. De totale toetsing van
deze criteria wijst toch in de richting
van te verwachten matige tot ernstige
bezwaren.
De toetsing van de nieuwe
hoogspanningsverbindingen aan
criteria van ruimtelijke inrichting,
landschap, natuurlijk milieu en
landbouw wees voor de vestiging rond
Tholen/Sint Philipsland uit, dat deze
lijn voorlopig gedeeltelijk gebundeld
wordt gedacht met de lijn Borssele -
Geertruidenberg en dat een redelijke
aansluiting aan infrastructuren en
verstedelijking mogelijk lijkt. Voor wat
het landschap betreft zijn de bezwaren
Onverwacht was er by het bruidspaar
Krijger - Speyer de ere boog. De bruid
heeft zich verschillende Jaren
erdienstelijk gemaakt voor de
gymnastiekvereniging „Excelsior" te
Poortvliet, eerstens als bestuurslid,
nog niet aan te geven, zolang over de
plaats van de eventuele centrale en het
tracé zo weinig bekend is. Wat het
natuurlijk milieu aangaat zal een
nieuwe hoogspanningsverbinding wel
bezwaar opleveren door kans op
kruising van vogeltrekroutes. Voor de
landbouw verwacht men geen
bijzondere bezwaren van de nieuwe
hoogspanningsverbinding.
tweedens ook als hulp by de gymlelder
de heer Smulders uit Oud Vossemeer.
Daarom de blauwe erehaag van de
Excelsior shirts en een bruid die de zon
tegemoet lacht. Het huweiyk werd 10
juli voltrokken en Poortvliet kan
blijvend profiteren van het jonge
bruidspaar nu het in deze kern biyft
wonen met de bruidegom als
gewaardeerd aannemer en de bruid die
Q wat Excelsior betreft nog gerust ook
dat verenigingswerk mag voortzetten.
Voor de erehaagmoeite werd de
gymjeugd bekrond met een traktatie van
het bruidspaar in ,t Ouwe Raeduus.
Tholen/Sint-Philipsland geschikt
voor vestiging kerncentrale
Brandweerkazerne aan Ten An-
kerweg in Tholen
Inwoners Scherpenisse winnen
kort geding tegen drogery
Zeeland biyft Zeeland In nieuwe
provin dale indeling
Poortvliet^ bruidspaar onder
erehaag van Excelsior
Gouden bruidspaar in Slnt-
Annaland
Sint-Philipsland krijgt rehabili
tatiegebied
Voor woningverbetering 353 sub
sidie
Zaterdag 27e ronde van Oud-
Vossemeer
Smerdlek krijgt er Feyenoorder
bU
WIE GELUKKIG WIL ZUN
OET THUISBLIJVEN (Grieks
spreekwoord)
Dit nummer bestaat uit 8
pagina's.
Bouw brandweerkazerne aan Ten
Ankerweg in Tholen
De meerderheid van de Commissie
Openbare Werken van de Thoolse
gemeenteraad heeft B. en W.
dinsdagavond geadviseerd de nieuwe
brandweerkazerne in Tholen aan de
Ten Ankerweg te bouwen, tegenover het
slachtveld, op de plaats waar nu
volkstuintjes liggen.
Het tweede advies was: kom met een
plan van 150.000 gulden, wat een stuk
goedkoper zou zyn dan het
oorspronkeiyke plan van 300.000
gulden.
Als de gemeentewerken daarvoor op
korte termyn kunnen zorgen, kan de
raad mogeUjk 18 augustus een
definitieve beslissing nemen over de
bouw van de Thoolse
brandweerkazerne.
In maart wees de raad het voorstel van
B. en W. af (met 13 tegen 3 stemmen)
om op de hoek Minneputtestraat/
Molenvlietsestraat in Tholen een nieuwe
brandweergarage te bouwen. De
huidige kazerne in de Bebouwdendam
is qua afmetingen en uit operationeel
oogpunt niet meer aanvaardbaar. De
nieuwe brandweerauto wordt nu
tijdelijk in de garage van Contant aan
de Molenvlietsestraat gestald.
De Commissie o.w. besprak
dinsdagavond een alternatief plan voor
de Minneputtestraat: de Ten Ankerweg,
tegenover het slachtveld. De
brandweerinspectie en de regionaal
commandant vinden beide plaatsen
geschikt, maar de inspecteur geeft de
voorkeur aan de Ten Ankerweg (plan 2)
vanwege de goede uitvalsweg, ruimte
voor oefenterrein en ruimte voor
uitbreiding.
De regionaal commandant eomt van
beide plannen verschillende voor- en
nadelen op, maar helt met de
plaatselijke brandweercommandant M.
C. van Stee over naar plan 1
(Minneputtestraat).
De regionaal commandant wijst erop
dat in de discussies wat voorbij gegaan
wordt aan de stadskern van Tholen,
terwijl teveel gekeken wordt naar de
bereikbaarheid van Poortvliet en Oud-
Vossemeer. Bij een kazerne aan de Ten
Ankerweg is de uitruktijd langer omdat
de brandweerlieden volgens de
regionaal commandant het meest in de
nieuwe wijken wonen of gaan wonen.
Als nadeel noemt hij verder het feit dat
de kazerne te dicht bij de kruising ligt.
Een voordeel is mogelijk een lagere
bouwprijs omdat de bouw niet aan de
omgeving aangepast moet worden zoals
in de Minneputtestraat. Voor de Ten
Ankerweg is echter de grond niet
bouwrijp en ligt er geen bouwplan
klaar. Voor plan 1 kan een bezwaar zijn
dat er weinig ruimte is, zeker met
toestromend publiek, aldus de regionaal
commandant.
Mevr. J, M. Deurloo- van Broekhoven
(KVP) zag met het kiezen voor plan 2
geen bezwaar voor de uitruktijd. Zij
noemde het een slag in de ruimte van de
regionaal commandant door te beweren
dat de brandweerlieden in de nieuwe
wijken gaan wonen. Een belangrijk
punt vond mevr. Deurloo dat er
aan de Ten Ankerweg ruimte is en bij de
Minneputtestraat niet.
Commissievoorzitter L. J. Koopman
erkende dat de regionaal commandant
wat te voorbarig is door te beweren dat
de brandweerlieden in de nieuwe wijken
gaan wonen. VVDraadslid M. van
Damme merkte op, dat een kazerne aan
de Minneputtestraat wel precies in het
centrum van de stad ligt, mede gezien
het nieuwe uitbreidingsplan Buitenzorg.
Wethouder Koopman stelde dat plan 2,
afgezien van de grondkosten, wel
duurder is. Directeur gemeentewerken
P. A. Boot vulde aan dat plan 2 4700,00
meer kost dan plan 1, buiten de
grondvoorzieningen om. Er moet
namelijk een meter grond op de tuintjes
gebracht worden en verder dient er
geheid te worden. Die voorzieningen
vergen 56.000 gulden.
Raadslid van Damme vond het jammer
dat de veilinggebouwen, die te koop
zijn, helemaal niet in de beschouwingen
zijn betrokken. Temeer, daar zijn
collega van Gorsel daar op geattendeerd
had bij B. en W. Het veilingplan is
soepel van tafel gevogen. Het is echter
wel vreemd dat je dan een eindje verder
een nieuw pand van 270.000 gulden
bouwt. Het is echt sneu voor de
veilingleden dat het college dit aanbod
niet meer overwogen heeft. Je stuurt
iemand die een veiling&.ebouw
aanbiedt toch niet van de deur als
iemand met veters of motteballen. Je
gaat onderhandelen en zet de voor- en
nadelen op papier. Bekijk daarbij ook
de kosten en de adviezen van de
brandweerdeskundigen.
Dat is nu niet gebeurd voor de veiling,
die uit twee hallen bestaat en waarvoor
al een gegadigde is voor 1 hal, aldus
dhr. van Damme. Wethouder Koopman
antwoordde dat de veiling wel serieus
bekeken is, niet zozeer als j
brandweerkazerne, maar als garage/
werkplaats voor gemeentewerken. De
directeur wees echter op de
voorzieningen die qetroffen zouden
moeten worden en het feit dat het geen
centraal punt is. Hij zocht het meer in
de richting van Poortvliet of
Scherpenisse. Om geen illusies en
verwachtinqen te wekken, is het dan
beter de contacten bij de wortel af te
kappen. Als brandweerkazerne was de
veiling echter niet haalbaar, aldus
Wethouder Koopman.
PvdA-raadslid P. van Schetsen vroeg
zich af waarom de raad en de commissie
zich zo bijzonder druk maken over de
kazerne, gezien de adviezen van de drie
brandweermensen: we willen een garage
zoals in Sint-Maartensdijk, die voldoet
aan alle eisen. Vooreen goede ton ben je
dan klaar, want de Smerdiekse kazerne
kostte zes jaar geleden 6062.000.
gulden.
In maart hebben wij namelijk niet
alleen bezwaar qemaakt tegen de
plaats, maar ook tegen het bouwplan. Is
het wel verantwoord 2 1/2 ton uit te
geven voor een brandweerkazerne met
een eenvoudig les- en instructielokaal?
Om de hoek Minneputtestraat op te
vullen waren in plan 1 drie garages
gepland. Twee zouden er voor eventueel
een tweede brandweerauto of een BB-
wagen benut kunnen worden.
Nu is datzelfde plan voor de Ten
Ankerweg ingediend, maar daar speelt
het motief van het opvullen vap een
hoek, helemaal niet. Dan komt de
vraag: is er behoefte aan ruimte bij de
BB? Is het verantwoord twee garages
extra te bouwen die we over tien jaar
nodig hebben? De argumenten voor
Minneputtestraat gaan mank voor plan
2.
Als we die twee garages laten vallen
(32.000 gulden) houden we een plan
over van 164.000 gulden, aldus dhr. van
Schetsen.
Hij zei tenslotte dat de PvdA-fractie zich
uitspreekt voor de nieuwe plaats (Ten
Ankerweg) gezien het advies van de
brandweerinspectie, maar dat men niet
accoord gaat met het bouwplan. Er
moet een plan komen voor een garage,
ongeveer gelijkwaardig als de kazerne in
Sint Maartensdijk, voor 1 1/2 ton.
Raadslid van Damme zei het
grotendeels met van Schetsen eens te
zijn, evenals mevr. Deurloo. SGP-
vertegenwoordiger M. P. van Dijke was
ook accoord met plan 2 en voegde
daaraan toe dat B. en W. niet duurder
moeten bouwen dan strikt noodzakelijk
is.
Wethouder Koopman zei dat voor hem
een brandweerkazerne als in Sint
Maartensdijk voldoende is. „Het plan
voor Tholen kan eenvoudiger, maar het
moet passend zijn. Als overheid moet je
tegenover het publiek groots zijn met
een brandweerkazerne. Je moet het als
een uithangbordje beschouwen. Een
garage met een plat dak is niet te
verkopen aan de welstandscommissie.
B. en W. vinden dat de gemeente hier
een voorbeeld moet geven door niet het
goedkoopste te zoeken. De burger moet
ook kosten maken om zijn plannen aan
welstandsvoorschriften aan te passen",
aldus de voorzitter, j
Hij zei verder een garage voor een
tweede brandweerauto in Tholen niet op
z'n plaats te vinden. Waarom dan eerst
de brandweer in Poortvliet weg en nu
een tweede in Tholen?
Wethouder Koopman vond dat de
regionaal commandant de voor- en
nadelen van de twee plannen goed op
schrift heeft gesteld. De
brandweermensen denken echter gezien
de discussies in de raad mogelijk: Laat
de raad maar beslissen.
Directeur gemeentewerken Boot bracht
naar voren dat hij voor een juiste
vergelijking met plan 1 in plan 2
dezelfde kostprijzen van materialen en
ook twee garages extra had gepland. De
architectuur voor beide plannen is
gelijk, daarin zitten geen financiële
voordelen. Er is destijds over gesproken
om in de twee extra garages een busje
voor de brandweer en een boot van de
BB, die nu in Poortvliet ligt, te stallen.
Raadslid van Schetsen wees erop, dat de
raad in maart behalve over de plaats
ook over de prijs gesproken heeft.
Daarom had hij nu bij de alternatieve
plaats ook wel een eenvoudiger plan
verwacht. Kunnen er geen
vereenvoudigingen in de architectuur
aangebracht worden?
Mevr. Deurloo vroeg of er vervangende
grond is voor de bezitters van de
volkstuintjes die voor de
brandweerkazerne moeten wijken.
Tijdelijk wel, maar op de lange duur
niet," zei Wethouder Koopman.
Overigens zouden de
tuinders toch hebben moeten wijken,
want in plan stadskern j Oost is het
gebied als parkeerterrein bestemd.
Raadslid van Damme zat nog wat
moeilijker met zijn keuze. Hij had in
maart samen met de twee? et.z.ouders
(dör. &oopman was toen ziek) als enig
raadslid het voorstel van B. en W.
gesteund. Hij had berekend dat de
afstand vanaf de Minneputtestraat naar
Oud Vossemeer en Poortvliet korter is
dan vanaf de Ten Ankerweg, als men
binnendoor gaat. Daar zitten dan wel
meer bochten in.
Verder wordt het kruispunt aan de Ten
Ankerweg steeds drukker. Een ander
punt is dat de grond er ontzettend
drassig is. Er moet geheid worden, maar
kan er dan geen schade ontstaan aan de
huizen in de Vossemeersepoort. Die
zakken nu allemaal.
Bij plan 2 is er wel meer ruimte, maar is
dat op jaarbasis wel 7500 gulden meer
dan in plan 1, waard? Persoonlijk neig
ik nog steeds naar plan 1, evenals de
plaatselijkeenregionale
brandweercommandant, aldus dhr. van
Damme.
Hij zei wel liever een goedkopere
oplossing te
zien, want drie ton voor een
brandweerkazerne vond het VVD
raadslid no.qal wat. Dhr. van Schetsen
zei dat dat de raad kritisch moet zijn op
brandweeruitgaven nu er vanwege de
kosten geen zeven korpsen gehandhaafd
konden worden.
Wethouder Koopman stelde dat B. en
W. geen buitengewone nadelen in plan
2 zien. Als de raad zegt: Ten Ankerweg,
maken wij er geen punt van. We moeten
echter niet te lang over plannen blijven
praten. Anders kan het niet meer in de
augustus-raadsvergadering en missen
we subsidie ter stimulering van de
werkgelegenheid, aldus de
commissievoorzitter.
Met 3 tegen 1 stem sprak de commissie
o.w. zich tenslotte uit voor plan 2 Ten
Ankerweg. Wethouder Koopman sprak
de hoop uit dat het voorstel in augustus
met algemene stemmen aangenomen
kan worden in het belang van de
Thoolse
De grondlegger van de schooltand
artsendienst West-Brabant, Tholen en
Sint Philipsland, tandarts O. Schulte
uit Steenbergen, is op 63-jarige leeftijd
overleden. Vorig jaar moest hij vanwege
zijn gezondheid al afscheid nemen als
directeur van de Stichting Jeugd
tandverzorging.
Ongeveer 25 jaar geleden nam dhr.
Schulte de schooltandverzorging op het
eiland Tholen op zich. Tien jaar later
werd hij bij de schoolartsendienst
Steenbergen benoemd en in 1971 kwam
de fusie tot stand tussen West Brabant
en Tholen/Sint Philipsland.
Ook Bergen op Zoom, Roosendaal en
verschillende andere gemeenten in
West-Brabant zijn nu bij de Stichting
Jeugdtandverzorging aangesloten. Er
zijn drie vaste krachten en tien part
timers. Dhr. Schulte is gisteren,
woensdag, in zijn geboorteplaats
Rotterdam gecremeerd na een uitvaart
dienst in de St. Gummaruskerk te
Steenbergen.