Gouden bruidspaar van komende week
DEZE WEEK
Thoolse
huisvesting
B en W van Tholen in uitvoerig advies:
t
d>6t
Donderdag 13 februari 1975
31e Jaargang no. 13
"Ons college is van mening dat vóór vestiging van de bestuurs
zetel in Sint Maartensdijk pleiten:
a. de uitslag van de enquête van mr. Ten Berge;
b. de centrale ligging op Tholen (gemiddeld korte afstand);
c. het kostenaspekt;
d. de impuls aan de ontwikkeling van westelijk Tholen.
Motieven voor vestiging van de bestuurszetel te Tholen zijn:
1. het grotere aantal inwoners van de kern Tholen boven Sint
Maartensdijk;
2. de betere busverbindingen;
3. de gunstiger ligging ten opzichte van andere gebieden.
Centralisatie meest
efficiënt
Veilingberichten
Uitzondering huwelijk
De keuze van de
vestigingsplaats
De afstand
Toekomst-motieven
Openbaar vervoer
Verbouwplannen
gemeentehuis
Kantine gemeentehuis
Echtpaar van de Hoek-Noom
Keuze tussen lief en leer
Wegens teveel aan copy moesten
er enkele artikelen en
plaatselijke
berichten blijven overstaan
Het enige nieuwsblad voor de streek
Tholen en Slnt-Phlllpsland, waarin
opgenomen de Thoolse Courant en het
Advertentieblad - Postbus 5 - Sint
Annaland - Telefoon 01665 .375
Postgiro 12.44.07- Rabobank
30.30.05.556 Verschynt elke
donderdag.
Abonnementsprijs 9,75 per halQaar.
Per post/ 11,50. Losse nummers/ 0,50.
Sluitingsdatum advertenties
dinsdagmiddag 16.00 uur Adver
tentieprijs 022 per mm btw.
Spierinkjes t/m 20 woorden 4,68 incl.
btw. contant, op rekening 5,20 Incl.
btw
Hoofdredacteur - uitgever G. Hetyboer.
Zonder dat naar buiten duidelijk werd
dat het in bijzondere mate onder de
bevolking leeft, moet het voorstel ten
aanzien van definitieve zetelvestiging,
dat maandagavond in de Thoolse raad
aan de orde komt, toch wel worden aan
gemerkt als een zeer belangrijk voorstel.
Misschien wel het meest verstrekkende
voorstel dat tot dusver na juli 1971 is
behandeld. Is de uiterlijke lauwheid bij
de massa het gevolg van een gevoel zoals
dat ook bij de herindeling duidelijk
werd: die pap is toch al gestort of legt
men er zijn hand niet zo of zó voor waar
die bestuurszetel gaat komen? Bij het
gemeentebestuur leeft het dezer dagen
in elk geval volop en het dagelijks
bestuur heeft dan ook het nodige werk
gemaakt van haar pre-advies, nadat in
het college het definitief standpunt was
bepaald. Als men zich nu eens als welke
burger ook zou verplaatsen in de
positie, in de funktie dus van wethouder
of raadslid, zou men dan tot een andere
keuze zijn gekomen als in het b. en w.
voorstel is vervat? Het is goed die vraag
toch even neer te leggen voor men en
daarmee ook wij overgaan tot een meer
kritische beschouwing van dat pre
advies. Verkeert men niet in dezelfde
positie als een gemeentebestuurder dan
is, namelijk zo gemakkelijk gezegd dat
men het zus of zo, in elk geval anders
ha^ gedaan. Temeer niet, omdat er
nauwelijks sprake is van keuze. Nou ja,
keuze tussen Tholen en Sint-Maartens
dijk. Die richting is al sedert 1971
bewust of onbewust uitgestuurd. Een
soort doping die ieder voor zich zelf
slikte. Zelfs de enquête Ten Berge ging
al in die richting en wekte bij invullers
de indruk, dat men een keuze moest
doen tussen Tholen of Sint-Maartens
dijk. Er was ook nog een derde'
suggestie: ergens midden in het eiland,
maar dat werd een voor de bevolking zo
vage aanduiding, dat ze nauwelijks vat
kon krijgen. Zover onze herinnering ons
niet in de steek laat, menen we, dat van
Pvd A zijde nog eens het voorstel is ge
komen door een onpartijdig bureau een
onderzoek te laten instellen, welke
woonkern het meest kon worden aanbe
volen als zetelvestiging, waarbij dan
huidige en mogelijk toekomstige ver
bindingen en ontwikkelingen (bijvoor
beeld eventueel nog meerdere samen
voegingen) werden ingecalculeerd. Het
is er nooit van gekomen, want het ge
meentebestuur meende dat zelf wel te
kunnen bepalen en via bevolkingsin
spraak te kunnen halen uit het rapport
Ten Berge. Dit laatste blijkt overigens
vrijwel geen houvast te geven, al wordt
het dan door b. en w. in haar pre-advies
wel aangegeven als hooggenoteerd
motief.
Daardoor is dus thans de keuze wel
uitermate beperkt, want een ander
alternatief ligt er voor de raad niet.
Althans niet op enig fundament.
Een zijpaadje inslaande roepen we nog
eens in gedachten, hoe een vroegere
directeur van de technische school te
Sint-Maartensdijk de euvele moed had
in zijn jaarverslag te stellen, dat in
wezen Tholen-stad een betere vesti
gingsplaats was geweest voor dit onder
wijsinstituut dan de Smalstad. Beter
dan in zoverre, dat het direct al meer
leerlingen had opgeleverd, die toen nog
hun heil (door korte en betere verbin
dingen) in Bergen op Zoom zochten.
Euvele moed, maar niettemin moed was
het eveneens, toen de directeur gemeen
tewerken zich in een door hem bewaakt
of onbewaakt ogenblik liet ontvallen,
dat Tholen-stad eigenlijk de meest gun
stige plaats was. Ons is niet bekend of
hij daarvor op het matje is geroepen en
dat doet er ook niet toe. Volgens b. en
w. was die uitspraak toen onvoldoende
gefundeerd en voorbarig.
Terugkerend naar de hoofdweg, moeten
we constateren, dat de keuze dus be
perkt is. Geen onderzoek werd verricht
of bijvoorbeeld de contreien van het
Poortvlietse oud-kerkhof niet het meest
geschifte eilandelijke zetelpunt zou zijn
nu daar zoveel lijnen samenlopen, ook
vanuit Sint-Annaland en Oud-Vosse-
meer en de 4600 Thoolse inwoners niet
die 12 km terug moeten voor hun go-
boorteaangifte enz. Is er een liniaal op
de Thoolse kaart gelegd wat voor de
burger het meest efficiënt was, ook de
gemiddeld kortste afstand of beperkte
men zich als gemeentebestuur tot dat
gene wat voorhanden was. Hoeveel in
woners zijn er in Tholen, Oud-Voss®-
meer en Sint-Annaland, waarvan de
meerderheid uitgesproken voorkeur had
voor een andere richting dan het b. en
w. voorstel dat nu op tafel ligt (per 1
januari 1975 waren het resp. 4697, 2838
en 2104 of in totaal 9639 mensen). De
bijna 10.000 van de ruim 17.000 in
woners hebben dus in wezen een andere
keuze dan in het b. en w. voorstel ligt.
Zou men er de 1600 van Poortvliet bij
trekken, wat niet zo onlogisch is, dan zit
men aan een nogal groter deel. Die
cijfers komt men in elk geval niet tegen
in het b. en w. voorstel. Begrijpelijk,
want het college deed een keuze en het
is haar goed recht die keuze met hand
en tand te verdedigen en zo aantrekke
lijk mogelijk voor te stellen.
Immers, iedereen zal het wel met het
college eens zijn, dat één centraal adres
voorkeur verdient, voor een groot deel
om redenen ook die b. en w. noemen.
Niettemin blijft de vraag of daarmee 't
Definitieve bestuurszetel
in Sint Maartensdijk
Op grond van de hiervoor vermelde
afweging der omstandigheden menen
wij dat de overwegingen a. tot en met d.
aanzienlijk zwaarder wegen dat de
motieven I tot en met 3.
Wij stellen derhalve Uw raad voor te
besluiten, de bestuurszetel van de
gemeente Tholen definitief in Sint
Maartensdijk te vestigen."
Tot deze conclusie komt het dagelijks
bestuur van de gemeente Tholen na een
uitvoerig pre-advies aan de raad met
betrekking tot de definitieve
bestuurszetel. Met deze voorgelegde
conclusie komt dit tot dusver wel meest
ingrijpende voorstel na de herindeling
ter behandeling in de openbare raads
vergadering van maandag 17 februari
om half acht.
Vorige week maakten we reeds melding
van dit te verwachten b. en w. voorstel,
maar de zaak op zich is belangrijk
genoeg thans nog volop aandacht te
schenken aan achtergronden en
motieven van het college.
B. en w. herinneren er om te beginnen
beste voor de burger is gezocht. Dat is in
wezen het meest belangrijke. Niemand
mag door het bovenstaande b. en w.
%*ekort doen, want in haar resumé (zie
elders in dit nummer) maakt ze duide
lijk wat voor Sint-Maartensdijk en wat
voor Tholen zou pleiten om er de zetel te
vestigen. Hiervoor is echter al aange
toond dat de onder het resumé a en b
motieven die voor huisvesting Sint-
Maartensdijk pleiten, zwak zijn. Res
teert het kostenaspekt en de impuls aan
de ontwikkeling van westelijk Tholen.
Wat het eerste betreft heeft het college
het gelijk aan haar kant. Met het
aanwezige zeer fraaie Sint-Maartens-
dijkse gemeentehuis kunnen de kosten
lager zijn dan wanneer het huidige
overigens ook fraaie Thoolse stadhuis
zodanig uitgebreid zou moeten worden,
dat het een praktische ruimte kan zijn.
Het parkeren zou minder onoverkome
lijk blijken dan het lijkt, indien men
achter de oude school in Dalemsestraat
de zaak in orde heeft. Maar in dat
opzicht blijven we Sint-Maartensdijk
toch wel aantrekkelijker vinden.
De kosten zullen eveneens lager zijn,'
dan wanneer bij het oud-kerkhof Poort
vliet volledig nieuwbouw zou worden
gepleegd. Dat kon dan anderzijds we)
belangrijke praktische voordelen op
leveren en men bouwt zoiets voor meer
dan tien jaar, maar duurder zal het wel
zijn dan bestaande gebouwen uit te
breiden. Het onder punt d genoemde
motief de impuls aan de ontwikkeling
van westelijk Tholen is een zaak van be-
leidsinzicht en dat hoeft helemaal niet
verkeerd te zijn. Of men daartoe voor
zetelvestiging ook persé een kern moet
kiezen die voldoende levensvatbbaar
blijkt, is een andere vraag. Men laat er
immers tegelijkertijd een kans mee
liggen een kleine kern (zoals bijvoor
beeld Scherpenisse of Poortvliet) een
directe impuls te bezorgen.
Als vervolgens b. en w. ook nog andere
vooral beleidsoverwegingen als keuze
motieven aanvoeren, gaat ze de onder
het resumé aangevoerde c en d punten
eerder verzwakken dan versterken. Met
name de toekomstige groeiverwachtin
gen slaat op niks, want wie kan nu reeds
zeggen, dat de komende nieuwe 1000
inwoners in Stavenisse, Scherpenisse en
Poortvliet ook hun voorkeur zullen uit
spreken voor zetelvestiging te Sint-
Maartensdijk.
Als die franje er bij het pre-advies dan
echter wel allemaal af is, rijst nog eens
de vraag wat u en wij maandagavond
zouden besluiten? Een keus om via een
uiterst belangrijke streekvoorziening
een kleine kern uit het moeras te halen
ligt er met dit b. en w. voorstel vrijwel
niet. Als dat er niet is, althans niet
duidelijk op onderzoeksresultaten ge
baseerd, zouden u en wij dan toch ook
maar niet kiezen voor wat overigens met
nog talrijke vraagtekens de goedkoopste
weg lijkt te zijn, met de zekerheid van
een fraai representatief gebouw, met
geen schok meer voor de bevolking, die
al drie jaar niet beter weet. Nochtans
een verstrekkend besluit. Vooral omdat
opnieuw een kleine kernimpuls ver
vlogen lijkt. Een voorstel dat uiteraard
wel beantwoordt aan het herindelings-
doel.
aan, hoe plaats en wijze van definitieve
huisvesting (de bestuurszetel) destijds
werd aangehouden tot het rapport van
mr. J.B.J.M. ten Berge zou zijn ver
schenen, waarin onder meer via een
enquête de mening van een deel der
bevolking kon worden gevraagd. Die
gegevens zijn al enkelemaanden bekend,
maar de oude raadsperiode was toen al
zover verstreken, dat het gemeente
bestuur van oordeel was, het moeilijke
punt maar aan een nieuw gekozen ra^d
te moeten overlaten. Het college acht
het thans gewenst op korte termijn tot
een definitieve beslissing te komen.
Eer die keuze te maken, stelt het
college, dat de meest efficiënte
werkwijze kan worden verkregen bij één
gecentraliseerde huisvesting van het
gehele apparaat.
Juist de behoefte daaraan is in de
afgelopen jaren in steeds sterker mate
gebleken. Argumenten voor die
centralisatie vinden b. en w. in twee
hoofdpunten, t.w. a. een slagvaardiger
bestuur en b. een efficiënter werkwijze.
Een slagvaardiger bestuur wat betekent
een betere dienstverlening en snellere
afhandeling van zaken zien b. en w.
door het centrale adres waar de burgers
voor alle zaken terecht kunnen en
daarmee duidelijk weten waar ze heen
moeten. Volgens b. en w. levert dat
gevoelsmatig al een bijdrage tot korter
afstand tussen bestuurde en bestuurder
dan wanneer hij naar een elders gehuis
veste afdeling gemeentewerken moet
worden verwezen.
In de tweede plaats een beter,
frequenter en direkter kontakt tussen
medewerkers, dan. thans in
afzonderlijke kernen gehuisveste
afdelingen. Dat leidt tot een betere,
coördinatie van werk en daardoor tot
snellen afdoening van zaken.
Die snellere afdoening van zaken
wordt ook bevorderd door tijds
besparing als gevolg van beperking van
interne correspondentie, zo wordt door
b. en w. als een derde punt voor een
slagvaardiger bestuur aangevoerd. Nu
vindt de uitwisseling van de
correspondentie tussen de afdelingen in
Tholen en Sint Maartensdijk slechts
eenmaal per dag plaats. Wanneer het
om archiefstukken gaat moet er zelfs
eerst nog een copie van worden gemaakt
en kan het meer dagen worden. Een
vierde motief is dat ook bestuurders op
esnvoudiger wijze informatie verkrijgen
als zij voor alle gegevens op één adres
terecht kunnen.
Het andere onderdeel van een
slagvaardiger bestuur is de efficiënter
werkwijze, wat b. en w. dan als volgt
nader toelichten. Een meer economisch
gebruik van de aanwezige technische
hulpmiddelen is mogelijk vanwege
dupliceermachines, 2 telefooncentrales
(met elk een telefoniste). Een
telefooncentrale met kosteloze
binnengesprekken werkt veel sneller en
goedkoper. Op papiergebruik kan
bezuinigd worden. De omvang van het
lopende archief kan worden beperkt,
Sint-Annaland, 11 februari 1975
65 ton uien maat 40 opw. kl. 2 NL
17,10
Sint-Maartensdijk, dinsdag
60 ton uien maat 40 opw. kl. 2 NL
16,61-17,89
Op de gladiolenveilingen van H.B.G. in
Lisse en in de handel blijven de
gladiolen zeer behoorlijk in prijs. Ze zijn
een heel stuk duurder dan vorig jaar;
namelijk 14/op 6.03 (vorig jaar 5.02),
12/14 6.13 (4.16), 10/12 4.81 (2.76),
8/10 2.24 (1.42). De gemiddelde prijs
van 12/14 ligt hoger dan die van 14/op.
In dit verband is ook opvallend dat de
maat 10/12 van tequendama voor
7,50 werd afgedrukt. Ook voor plant
goed worden hoge prijzen betaald, maar
waarschijnlijk zit hier de vraag vooral
bij de export, die speciaal geïnteresseerd
is in Spie en Span en Tequendama.
Het unieke feit heeft zich verder voorgo.
daan, dat reeds narcissen van buiten
werd aangevoerd van goede kwaliteit.
Het waren de soorten Golden Harvest
en Cragford. Ook de prijs (van 59 tot 63
cent per bos) was zeer bevredigend.
besparing op drukwerken en boeken.
Verder is een meer economisch gebruik
mogelijk van de gebouwen, terwijl in de
derde plaats het personeel doelmatiger
kan worden ingezet (schoonmaak
kosten, koffiezetten enz.).,Deze twee
hoofdzaken (slagvaardiger bestuur en
efficiënter werken) pleiten, zo vinden b.
en w. voor één centrale bestuurszetel.
Afgezien dat slagvaardiger bestuur en
het efficiënter werken niet of in
belangrijk mindere mate van toepassing
kunnen zijn op het sluiten van
huwelijken zouden b. en w. nog wel de
uitzondering aanvaardbaar achten om
zowel te Tholen als te Sint Maartensdijk
het trouwen mogelijk te maken.
Dan moet de raad beslissen welke
gebouwen voor het voltrekken van
een huwelijk als gemeentehuis
beschouwd worden. Dat besluit is
immers noodzakelijk volgens artikel 63
van het Burgerlijk Wetboek.
Na de argumentering van b. en w.
waarom voorkeur wordt gegeven aan
één gecentraliseerde vestiging gaat het
er vervolgens over en dat wel als voo»
naamste onderdeel, waarop dan de
keuze valt, dus in welke van de zeven
kernen. Daartoe besteden b. en w. in
hun pre-advies nog eens aandacht aan
het rapport van mr. Ten Berge, met
name dat gedeelte waarbij het gaat over
zetelkeuze. Volgens b. en w. blijkt
duidelijk, zoals ook de heer Ten Berge
op pagina 208 en 209 concludeert dat
bij de meerderheid een vestiging,
midden op het eilar.d niet gewild is door
de bevolking, terwijl er ook van de 7
kernen 5 afvallen en alleen in volgorde
van voorkeur Sint Maartensdijk en
Tholen resteren. Die uitslag acht het
college zo overtuigend, dat een diskussie
over de vestiging in een andere kern dan
Tholen of Sint Maartensdijk achterwege
kan blijven. Dan wordt immers voorbij
gegaan aan de volgens b. en w. zo
duidelijke uitspraak van de bevolking.
Daarom beperken ook b. en w. zich tot
die twee grootste kernen. Aangezien ook
de raad grote waarde zou toekennen
aan de uitslag van de enquête, zo wordt
door b. en w. gesteld, geven ze de cijfers
voor Tholen en Sint Maartensdijk, (ook
al eerder in onze krant gepubliceerd). B.
en w. zien daaruit een geringe voorkeur
voor vestiging in Sint Maartensdijk en
drukken dat in procenten uit op 47,6%
voor Tholen en 52,4% voor Sint
Maartensdijk.
Daarna heeft het college als andere
maatstaf genomen de afstand van iedere
kern naar Tholen of naar Sint
Maartensdijk. Naar Tholen komt men
dan aan een gemiddelde van 68 km. en
naar Sint Maartensdijk van 45 km.
Neemt men dan ook nog de gemiddelde
afstand maal het aantal inwoners dan
komt het college tot 8,41 km. indien
Tholen wordt aangewezen en op 7,07
km. per inwoner als Sint Maartensdijk
wordt aangegeven.
Behalve de wat men kan noemen
cijfermatige voorkeur of zoals b. en w.
het in hun pre-advies aanduiden keuze
door de bevolking en ligging kertien,
meent het college ook nog enkele
beleidsoverwegingen in de beoordeling
te moeten betrekken. De eerste daarvan
is een financiële overweging. In Sint
Maartensdijk is aanwezig de grootste
direkt bruikbare en in goede staat
verkerende ruimte. Met name het
representatieve deel, dat in geval van
nieuwbouw relatief het duurstë deel is,
voldoet aan daaraan te stellen eisen. Er
is bovendien in ruime mate direkt
aangrenzend onbebouwd terrein
aanwezig om de nodige aanvullende
werkruimte te kunnen bouwen. Er is,
zowel aan de voor- als aan de
achterzijde in voldoende mate parkeer
terrein aanwezig.
Een ander motief betreft de
economische ontwikkeling Het college
ziet het als een belangrijke taak een
evenwichtigeontwikkelingvande gehele
gemeente te bevorderen. De vestiging
van de bestuurszetel in het westelijk
deel van de gemeente kan daartoe bij
dragen. Zij kan dienen als een extra
impuls ter stimulering van de
ontwikkeling van dat deel der gemeente.
Uit dezen hoofde komt Sint
Maartensdijk als grootste en centraal
gelegen kern in dit deel van de gemeente
het meest voor vestiging van de
bestuurszetel in aanmerking.
.Een derde overweging om voorkeur aan
Sint Maartensdijk te geven bij b. en w.
is, dat hoewel de kern Tholen de
grootste is van de zeven en daarvoor dus
eigenlijk zetelaanwijzing zou pleiten,
het er vooral om te doen is de groei van
de kleine kernen te bevorderen. Dat zou
dan een groei van 1000 inwoners zijn tot
1985 met name in de drie kernen
(Stavenisse, Scherpenisse en Poortvliet)
waarvan blijkens de enquête Ten Berge
het merendeel voelt voor zetelvestiging
Sint Maartensdijk.
Komend op het openbaar vervoer
erkennen b. en w. dat voor de inwoners
uit Sint Annaland en Oud Vossemeer
Tholen gemakkelijker bereikbaar is dan
Sint Maartensdijk. Daarom geeft die
bevolkingsgroep ook groter voorkeur
voor Tholen als zetelvestiging, zo vullen
b. en w. aan in hun pre-advies. Echter,
zo haalt het college dan toch ook weer
uit de enquête-cijfers zijn daarbij ook
busreizigers inbegrepen en zaken
waarvoor men op de sekretarie moet
zijn, betreft veelal niet het oudere
bevolkingsdeel, dat meer dan de
jongeren op openbaar vervoer is aange
wezen.
Bovendien moet worden gestreefd naar
verbetering van het openbaar vervoer
binnen de gemeente, zoals reeds
meermalen is gepleit voor een
rondgaande of anderszins de kernen
met elkaar verbindende busdienst.
Tenslotte komen b. en w. dan nog tot de
conclusie dat de kern Tholen weliswaar
ook gunstiger is gelegen voor wat betreft
de verbindingen naar buiten, maar
daarin kan voor wat provinciale
instanties betreft nog wel eens
verandering komen, als er een ont
sluiting van Tholen zou ontstaan in
zuidelijke of westelijke richting (dam
naar Zuid Beveland - red.). Na dit
uitvoerig pre-advies komen b. en w. dan
tot het voorstel aan de raad om Sint
Maartensdijk als definitieve bestuurs
zetel aan te wijzen.
Als de raad maandagavond die
beslissing tot definitieve bestuurszetel
aanwijzing zou nemen, kan ze meteen
ook het voorstel behandelen tot voorbe
reiding bouwplannen en uitbreiding van
het gemeentehuis in Sint Maartensdijk.
De eerste stap zou dan moeten zijn, dat
het college een architectenbureau aan
trekt, dat opdracht krijgt om een voor
onderzoek te verrichten als basis voor de
te maken bouwplannen. Die plannen
moeten dan bestaan in een uitbreiding
van de bestaande gebouwen op een
zodanige wijze dat de behoefte aan
werkruimte vooreen vrij lange toekomst
op een verantwoorde wijze wordt
gedekt. B. en w. onthouden zich nog
geheel van een beoordeling omtrent de
omvang en de aard van dergelijke uit
breidingen, omdat nog met de studie
moet worden begonnen. Het gaat meer
om een principebesluit van de raad. In
dat kader vraagt het college vast een
krediet van 50.000,-- om de plannen te
kunnen voorbereiden. B. en w. schrijven
dit bedrag met opzet zeer laag te
hebben gesteld opdat bij elke voortgang
de raad toch opnieuw kan worden
betrokken bij een verdere ontwikkeling.
Het bedrag kan in mindering worden
gebracht op de reservering huisvestings
kosten 1975.
De ruimte die in het gemeentehuis tt
De beperkte gemeentelijke huls-
vestingskeuze.
Thoolse raad bepaalt maandag
zetelstandpunt.
Ook nota recreatieve ontwikke
ling.
Fliplands burgemeester reageer
de op "De Goede Buur".
Een gouden bruidspaar In de
Smalstad.
Geen ongunstige toekomst voor
bietenteelt.
Dr. Meinsma sprak in Sint
Philipsland.
Minder woningtoew^zing voor
streek.
VVD vraagt betere landbouw
politiek.
Voor Tholense Boys nog geen
ranglijstwinst.
NOG NOOIT GEVALLEN IS
SLECHTS HU DIE NOG
NOOIT EEN SPRONG HEEFT
GEWAAGD.
Dit nummer bestaat uit
pagina's.
Sint Maartensdijk als kantine wordt
gebruikt voor het opeten van brood
tijdens de middagpauze voldoet
volgens b. en w. niet aan de in deze tijd
te stellen eisen. Door het aanbrengen
van een verlaagd plafond, een betere
verlichting, vloerbedekking, enz. zal een
aantrekkelijke ruimte worden ge
schapen. Met deze voorzieningen is een
bedrag gemoeid van naar schatting
5500 gulden. De gemeenteraad beslist
er maandagavond over.
Het echtpaar J. A. v. d. Hoek-Noom te
Sint-Maartensdijk hoopt komende
woensdag de gouden echtvereniging te
vieren. Dat kan nog in goede., gezond
heid en Haestinge zal vol zijn met de
uitgebreide familie en kennissen van het
joviale en in de Smalstad bekende
gouden bruidspaar. De bruidegom
zowel als de bruid zijn geboren en volop
getogen inwoners van Sint-Maartens
dijk. De heer Van de Hoek werd 22
april 1901, zijn 24 jaar latere echtge
note Belia Noom werd 8 augustus 1901
geboren. Een echtpaar, dat weliswaaar
de normale tegenslagen van het leven
heeft ervaren, maar zich 50 jaar na de
trouwdag toch nog in goede tot zeer
goede gezondheid mag verheugen.
Mevrouw v.d. Hoek had enkele jaren
geleden de tegenslag met een rheuma-
aandoening te kampen en toen moet de
familie wel hebben ervaren, wat een
leegte vrouw, moeder en oma bij haar
absentie in het huis achterliet. Een kort
gesprekje met haar maakt het voor ieder
duidelijk, dat het een van de gelukkig
nog vele huismoeders en oma's is, die
het geboortehuis tot een plezierige trek
pleister maakt, waar het voor kinderen
en kleinkinderen plezierig toeven is.
Vandaar dat de familieband Van de
Hoek een stevige is. Het ouderlijk huis
trekt als een magneet waar men zich
veilig en plezierig weet en waar alle
dagelijkse zorgjes gespuid kunnen
worden en een open warm hart vinden.
Zelfs een betrekkelijke vreemdeling
zoals een verslaggever kan die conclusie
na een half uurtje vertoeven in de
Koningin Julianastraat 9' trekken.
Gouden bruidegom Van de Hoek kan
men, met overigens wel de nodige eer
bied voor dat goud, nog steeds klein
maar dapper noemen.
Hij is nog dagelijks volop in
de weer of tijdens de zaterdag
middag langs de lijn te vinden van het
Smerdiekse sportveld. Na een 10-jarige
werkkring op Ravensoord bij de heer C.
W. Groenewege werd de Sint-Maar-
tensdijkse veiling opgericht en kwam de
heer v.d. Hoek meteen in vaste dienst.
Hij werd vrij spoedig chef van de sor-
teerafdeling en weet dus wel wat af van
de landbouwprodukten, die de veiling
passeerden. Vandaar dat hij ook thans
nog menigmaal, zij het dan na de
pensionering bij een particulier bedrijf,
sorteerhulp verleent. Een paar jaar was
hij nog zogenaamde „peeschriever".
Van de Hoek is er niet de man naar om
er de kantjes af te lopen. Dat zijn
veilingwerk bijzonder werd gewaar
deerd bleek bij de pensionering, nu een
jaar of 9 geleden. Niet alleen een
waardevast pensioen van veilingwege,
maar ook een televisietoestel als af
scheidscadeau. Van de collega's een t.v.-
tafel en een jaar gratis kijken (kijkgeld).
Die waardering van zijn veilingvereni
gingsbestuur zal hij niet licht, liever
nooit kunnen vergeten.
Het echtpaar mag zich verheugen in 4
kinderen, die allen zijn getrouwd. De 2
zoons wonend op Tholen, respectievelijk
Scherpenisse en Stavenisse, de twee
dochters uitstedig in respectievelijk
Bergen op Zoom en Sleeuwijk.
Met twee zoons, volop in het Thools ver
enigingsleven, de oudste directeur van
de Rabobank te Scherpenisse, de
jongste aktief hoofd van de basisschool
te Stavenisse moest het gesprekje ook
wel even komen op de voetbalsport,
waarvan niet alleen zoons, hetzij nog
wel of niet aktief, hun woordje en daad
meespelen, maar waarvoor ook"
Van de Hoek zich nog volop interes
seert. bleek 50 jaar geleden, dat de
liefde het won van het ronde leer. Brui
degom Van de Hoek moest toen wel een
keus maken tussen een zich nog in pril
stadium bevindende Smalstadse voet
balsport, waartegen met name ouderen
heel wat (al of niet principiële) bezwaren
hadden en tussen de voor hem toch
evenzeer aantrekkelijke Smerdiekse
schone Belia Noom. Gebleken is dat
beide punten op naam van de latere
echtgenote geboekt konden worden. Het
heeft Van de Hoek niet weerhouden
zelfs nu nog als kijker te genieten, al is
het meeleven vaak wat te groot op zo'n
nog wel niel hoogbejaarde, maar toch al
betekenende leeftijd. Hij schopt er
namelijk aan de lijn nog veel meer in,
dan zoon Kees ooit in werkelijkheid
deed.
Zelfs de schoonzoon in Sleeuwijk is er
bij betrokken, want die hanteert de
fluit.
Met dankbaarheid aan wat nog alle
maal zo goed is, hoopt het bruidspaar
de gouden bruiloft komende woensdag
met familie en kennissen te vieren. Ook
met de 17 kleinkinderen, waarvan er in
middels ook 2 getrouwd zijn. Alleen het
eerste achterkleinkind wordt enkele
weken later verwacht dan de gouden
bruiloft. Menig kaartje zal 't echtpaar
bereiken uit eigen woonplaats of daar
buiten en namens vele Eendrachtbode
lezers mag vast langs deze weg de wens
uitgaan voor een fijne gouden bruilofts
dag temidden van velen en nog de beste
wensen voor de toekomst.
V