Gouden bruidspaar van komende week DEZE WEEK Thoolse huisvesting B en W van Tholen in uitvoerig advies: t d>6t Donderdag 13 februari 1975 31e Jaargang no. 13 "Ons college is van mening dat vóór vestiging van de bestuurs zetel in Sint Maartensdijk pleiten: a. de uitslag van de enquête van mr. Ten Berge; b. de centrale ligging op Tholen (gemiddeld korte afstand); c. het kostenaspekt; d. de impuls aan de ontwikkeling van westelijk Tholen. Motieven voor vestiging van de bestuurszetel te Tholen zijn: 1. het grotere aantal inwoners van de kern Tholen boven Sint Maartensdijk; 2. de betere busverbindingen; 3. de gunstiger ligging ten opzichte van andere gebieden. Centralisatie meest efficiënt Veilingberichten Uitzondering huwelijk De keuze van de vestigingsplaats De afstand Toekomst-motieven Openbaar vervoer Verbouwplannen gemeentehuis Kantine gemeentehuis Echtpaar van de Hoek-Noom Keuze tussen lief en leer Wegens teveel aan copy moesten er enkele artikelen en plaatselijke berichten blijven overstaan Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Slnt-Phlllpsland, waarin opgenomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad - Postbus 5 - Sint Annaland - Telefoon 01665 .375 Postgiro 12.44.07- Rabobank 30.30.05.556 Verschynt elke donderdag. Abonnementsprijs 9,75 per halQaar. Per post/ 11,50. Losse nummers/ 0,50. Sluitingsdatum advertenties dinsdagmiddag 16.00 uur Adver tentieprijs 022 per mm btw. Spierinkjes t/m 20 woorden 4,68 incl. btw. contant, op rekening 5,20 Incl. btw Hoofdredacteur - uitgever G. Hetyboer. Zonder dat naar buiten duidelijk werd dat het in bijzondere mate onder de bevolking leeft, moet het voorstel ten aanzien van definitieve zetelvestiging, dat maandagavond in de Thoolse raad aan de orde komt, toch wel worden aan gemerkt als een zeer belangrijk voorstel. Misschien wel het meest verstrekkende voorstel dat tot dusver na juli 1971 is behandeld. Is de uiterlijke lauwheid bij de massa het gevolg van een gevoel zoals dat ook bij de herindeling duidelijk werd: die pap is toch al gestort of legt men er zijn hand niet zo of zó voor waar die bestuurszetel gaat komen? Bij het gemeentebestuur leeft het dezer dagen in elk geval volop en het dagelijks bestuur heeft dan ook het nodige werk gemaakt van haar pre-advies, nadat in het college het definitief standpunt was bepaald. Als men zich nu eens als welke burger ook zou verplaatsen in de positie, in de funktie dus van wethouder of raadslid, zou men dan tot een andere keuze zijn gekomen als in het b. en w. voorstel is vervat? Het is goed die vraag toch even neer te leggen voor men en daarmee ook wij overgaan tot een meer kritische beschouwing van dat pre advies. Verkeert men niet in dezelfde positie als een gemeentebestuurder dan is, namelijk zo gemakkelijk gezegd dat men het zus of zo, in elk geval anders ha^ gedaan. Temeer niet, omdat er nauwelijks sprake is van keuze. Nou ja, keuze tussen Tholen en Sint-Maartens dijk. Die richting is al sedert 1971 bewust of onbewust uitgestuurd. Een soort doping die ieder voor zich zelf slikte. Zelfs de enquête Ten Berge ging al in die richting en wekte bij invullers de indruk, dat men een keuze moest doen tussen Tholen of Sint-Maartens dijk. Er was ook nog een derde' suggestie: ergens midden in het eiland, maar dat werd een voor de bevolking zo vage aanduiding, dat ze nauwelijks vat kon krijgen. Zover onze herinnering ons niet in de steek laat, menen we, dat van Pvd A zijde nog eens het voorstel is ge komen door een onpartijdig bureau een onderzoek te laten instellen, welke woonkern het meest kon worden aanbe volen als zetelvestiging, waarbij dan huidige en mogelijk toekomstige ver bindingen en ontwikkelingen (bijvoor beeld eventueel nog meerdere samen voegingen) werden ingecalculeerd. Het is er nooit van gekomen, want het ge meentebestuur meende dat zelf wel te kunnen bepalen en via bevolkingsin spraak te kunnen halen uit het rapport Ten Berge. Dit laatste blijkt overigens vrijwel geen houvast te geven, al wordt het dan door b. en w. in haar pre-advies wel aangegeven als hooggenoteerd motief. Daardoor is dus thans de keuze wel uitermate beperkt, want een ander alternatief ligt er voor de raad niet. Althans niet op enig fundament. Een zijpaadje inslaande roepen we nog eens in gedachten, hoe een vroegere directeur van de technische school te Sint-Maartensdijk de euvele moed had in zijn jaarverslag te stellen, dat in wezen Tholen-stad een betere vesti gingsplaats was geweest voor dit onder wijsinstituut dan de Smalstad. Beter dan in zoverre, dat het direct al meer leerlingen had opgeleverd, die toen nog hun heil (door korte en betere verbin dingen) in Bergen op Zoom zochten. Euvele moed, maar niettemin moed was het eveneens, toen de directeur gemeen tewerken zich in een door hem bewaakt of onbewaakt ogenblik liet ontvallen, dat Tholen-stad eigenlijk de meest gun stige plaats was. Ons is niet bekend of hij daarvor op het matje is geroepen en dat doet er ook niet toe. Volgens b. en w. was die uitspraak toen onvoldoende gefundeerd en voorbarig. Terugkerend naar de hoofdweg, moeten we constateren, dat de keuze dus be perkt is. Geen onderzoek werd verricht of bijvoorbeeld de contreien van het Poortvlietse oud-kerkhof niet het meest geschifte eilandelijke zetelpunt zou zijn nu daar zoveel lijnen samenlopen, ook vanuit Sint-Annaland en Oud-Vosse- meer en de 4600 Thoolse inwoners niet die 12 km terug moeten voor hun go- boorteaangifte enz. Is er een liniaal op de Thoolse kaart gelegd wat voor de burger het meest efficiënt was, ook de gemiddeld kortste afstand of beperkte men zich als gemeentebestuur tot dat gene wat voorhanden was. Hoeveel in woners zijn er in Tholen, Oud-Voss®- meer en Sint-Annaland, waarvan de meerderheid uitgesproken voorkeur had voor een andere richting dan het b. en w. voorstel dat nu op tafel ligt (per 1 januari 1975 waren het resp. 4697, 2838 en 2104 of in totaal 9639 mensen). De bijna 10.000 van de ruim 17.000 in woners hebben dus in wezen een andere keuze dan in het b. en w. voorstel ligt. Zou men er de 1600 van Poortvliet bij trekken, wat niet zo onlogisch is, dan zit men aan een nogal groter deel. Die cijfers komt men in elk geval niet tegen in het b. en w. voorstel. Begrijpelijk, want het college deed een keuze en het is haar goed recht die keuze met hand en tand te verdedigen en zo aantrekke lijk mogelijk voor te stellen. Immers, iedereen zal het wel met het college eens zijn, dat één centraal adres voorkeur verdient, voor een groot deel om redenen ook die b. en w. noemen. Niettemin blijft de vraag of daarmee 't Definitieve bestuurszetel in Sint Maartensdijk Op grond van de hiervoor vermelde afweging der omstandigheden menen wij dat de overwegingen a. tot en met d. aanzienlijk zwaarder wegen dat de motieven I tot en met 3. Wij stellen derhalve Uw raad voor te besluiten, de bestuurszetel van de gemeente Tholen definitief in Sint Maartensdijk te vestigen." Tot deze conclusie komt het dagelijks bestuur van de gemeente Tholen na een uitvoerig pre-advies aan de raad met betrekking tot de definitieve bestuurszetel. Met deze voorgelegde conclusie komt dit tot dusver wel meest ingrijpende voorstel na de herindeling ter behandeling in de openbare raads vergadering van maandag 17 februari om half acht. Vorige week maakten we reeds melding van dit te verwachten b. en w. voorstel, maar de zaak op zich is belangrijk genoeg thans nog volop aandacht te schenken aan achtergronden en motieven van het college. B. en w. herinneren er om te beginnen beste voor de burger is gezocht. Dat is in wezen het meest belangrijke. Niemand mag door het bovenstaande b. en w. %*ekort doen, want in haar resumé (zie elders in dit nummer) maakt ze duide lijk wat voor Sint-Maartensdijk en wat voor Tholen zou pleiten om er de zetel te vestigen. Hiervoor is echter al aange toond dat de onder het resumé a en b motieven die voor huisvesting Sint- Maartensdijk pleiten, zwak zijn. Res teert het kostenaspekt en de impuls aan de ontwikkeling van westelijk Tholen. Wat het eerste betreft heeft het college het gelijk aan haar kant. Met het aanwezige zeer fraaie Sint-Maartens- dijkse gemeentehuis kunnen de kosten lager zijn dan wanneer het huidige overigens ook fraaie Thoolse stadhuis zodanig uitgebreid zou moeten worden, dat het een praktische ruimte kan zijn. Het parkeren zou minder onoverkome lijk blijken dan het lijkt, indien men achter de oude school in Dalemsestraat de zaak in orde heeft. Maar in dat opzicht blijven we Sint-Maartensdijk toch wel aantrekkelijker vinden. De kosten zullen eveneens lager zijn,' dan wanneer bij het oud-kerkhof Poort vliet volledig nieuwbouw zou worden gepleegd. Dat kon dan anderzijds we) belangrijke praktische voordelen op leveren en men bouwt zoiets voor meer dan tien jaar, maar duurder zal het wel zijn dan bestaande gebouwen uit te breiden. Het onder punt d genoemde motief de impuls aan de ontwikkeling van westelijk Tholen is een zaak van be- leidsinzicht en dat hoeft helemaal niet verkeerd te zijn. Of men daartoe voor zetelvestiging ook persé een kern moet kiezen die voldoende levensvatbbaar blijkt, is een andere vraag. Men laat er immers tegelijkertijd een kans mee liggen een kleine kern (zoals bijvoor beeld Scherpenisse of Poortvliet) een directe impuls te bezorgen. Als vervolgens b. en w. ook nog andere vooral beleidsoverwegingen als keuze motieven aanvoeren, gaat ze de onder het resumé aangevoerde c en d punten eerder verzwakken dan versterken. Met name de toekomstige groeiverwachtin gen slaat op niks, want wie kan nu reeds zeggen, dat de komende nieuwe 1000 inwoners in Stavenisse, Scherpenisse en Poortvliet ook hun voorkeur zullen uit spreken voor zetelvestiging te Sint- Maartensdijk. Als die franje er bij het pre-advies dan echter wel allemaal af is, rijst nog eens de vraag wat u en wij maandagavond zouden besluiten? Een keus om via een uiterst belangrijke streekvoorziening een kleine kern uit het moeras te halen ligt er met dit b. en w. voorstel vrijwel niet. Als dat er niet is, althans niet duidelijk op onderzoeksresultaten ge baseerd, zouden u en wij dan toch ook maar niet kiezen voor wat overigens met nog talrijke vraagtekens de goedkoopste weg lijkt te zijn, met de zekerheid van een fraai representatief gebouw, met geen schok meer voor de bevolking, die al drie jaar niet beter weet. Nochtans een verstrekkend besluit. Vooral omdat opnieuw een kleine kernimpuls ver vlogen lijkt. Een voorstel dat uiteraard wel beantwoordt aan het herindelings- doel. aan, hoe plaats en wijze van definitieve huisvesting (de bestuurszetel) destijds werd aangehouden tot het rapport van mr. J.B.J.M. ten Berge zou zijn ver schenen, waarin onder meer via een enquête de mening van een deel der bevolking kon worden gevraagd. Die gegevens zijn al enkelemaanden bekend, maar de oude raadsperiode was toen al zover verstreken, dat het gemeente bestuur van oordeel was, het moeilijke punt maar aan een nieuw gekozen ra^d te moeten overlaten. Het college acht het thans gewenst op korte termijn tot een definitieve beslissing te komen. Eer die keuze te maken, stelt het college, dat de meest efficiënte werkwijze kan worden verkregen bij één gecentraliseerde huisvesting van het gehele apparaat. Juist de behoefte daaraan is in de afgelopen jaren in steeds sterker mate gebleken. Argumenten voor die centralisatie vinden b. en w. in twee hoofdpunten, t.w. a. een slagvaardiger bestuur en b. een efficiënter werkwijze. Een slagvaardiger bestuur wat betekent een betere dienstverlening en snellere afhandeling van zaken zien b. en w. door het centrale adres waar de burgers voor alle zaken terecht kunnen en daarmee duidelijk weten waar ze heen moeten. Volgens b. en w. levert dat gevoelsmatig al een bijdrage tot korter afstand tussen bestuurde en bestuurder dan wanneer hij naar een elders gehuis veste afdeling gemeentewerken moet worden verwezen. In de tweede plaats een beter, frequenter en direkter kontakt tussen medewerkers, dan. thans in afzonderlijke kernen gehuisveste afdelingen. Dat leidt tot een betere, coördinatie van werk en daardoor tot snellen afdoening van zaken. Die snellere afdoening van zaken wordt ook bevorderd door tijds besparing als gevolg van beperking van interne correspondentie, zo wordt door b. en w. als een derde punt voor een slagvaardiger bestuur aangevoerd. Nu vindt de uitwisseling van de correspondentie tussen de afdelingen in Tholen en Sint Maartensdijk slechts eenmaal per dag plaats. Wanneer het om archiefstukken gaat moet er zelfs eerst nog een copie van worden gemaakt en kan het meer dagen worden. Een vierde motief is dat ook bestuurders op esnvoudiger wijze informatie verkrijgen als zij voor alle gegevens op één adres terecht kunnen. Het andere onderdeel van een slagvaardiger bestuur is de efficiënter werkwijze, wat b. en w. dan als volgt nader toelichten. Een meer economisch gebruik van de aanwezige technische hulpmiddelen is mogelijk vanwege dupliceermachines, 2 telefooncentrales (met elk een telefoniste). Een telefooncentrale met kosteloze binnengesprekken werkt veel sneller en goedkoper. Op papiergebruik kan bezuinigd worden. De omvang van het lopende archief kan worden beperkt, Sint-Annaland, 11 februari 1975 65 ton uien maat 40 opw. kl. 2 NL 17,10 Sint-Maartensdijk, dinsdag 60 ton uien maat 40 opw. kl. 2 NL 16,61-17,89 Op de gladiolenveilingen van H.B.G. in Lisse en in de handel blijven de gladiolen zeer behoorlijk in prijs. Ze zijn een heel stuk duurder dan vorig jaar; namelijk 14/op 6.03 (vorig jaar 5.02), 12/14 6.13 (4.16), 10/12 4.81 (2.76), 8/10 2.24 (1.42). De gemiddelde prijs van 12/14 ligt hoger dan die van 14/op. In dit verband is ook opvallend dat de maat 10/12 van tequendama voor 7,50 werd afgedrukt. Ook voor plant goed worden hoge prijzen betaald, maar waarschijnlijk zit hier de vraag vooral bij de export, die speciaal geïnteresseerd is in Spie en Span en Tequendama. Het unieke feit heeft zich verder voorgo. daan, dat reeds narcissen van buiten werd aangevoerd van goede kwaliteit. Het waren de soorten Golden Harvest en Cragford. Ook de prijs (van 59 tot 63 cent per bos) was zeer bevredigend. besparing op drukwerken en boeken. Verder is een meer economisch gebruik mogelijk van de gebouwen, terwijl in de derde plaats het personeel doelmatiger kan worden ingezet (schoonmaak kosten, koffiezetten enz.).,Deze twee hoofdzaken (slagvaardiger bestuur en efficiënter werken) pleiten, zo vinden b. en w. voor één centrale bestuurszetel. Afgezien dat slagvaardiger bestuur en het efficiënter werken niet of in belangrijk mindere mate van toepassing kunnen zijn op het sluiten van huwelijken zouden b. en w. nog wel de uitzondering aanvaardbaar achten om zowel te Tholen als te Sint Maartensdijk het trouwen mogelijk te maken. Dan moet de raad beslissen welke gebouwen voor het voltrekken van een huwelijk als gemeentehuis beschouwd worden. Dat besluit is immers noodzakelijk volgens artikel 63 van het Burgerlijk Wetboek. Na de argumentering van b. en w. waarom voorkeur wordt gegeven aan één gecentraliseerde vestiging gaat het er vervolgens over en dat wel als voo» naamste onderdeel, waarop dan de keuze valt, dus in welke van de zeven kernen. Daartoe besteden b. en w. in hun pre-advies nog eens aandacht aan het rapport van mr. Ten Berge, met name dat gedeelte waarbij het gaat over zetelkeuze. Volgens b. en w. blijkt duidelijk, zoals ook de heer Ten Berge op pagina 208 en 209 concludeert dat bij de meerderheid een vestiging, midden op het eilar.d niet gewild is door de bevolking, terwijl er ook van de 7 kernen 5 afvallen en alleen in volgorde van voorkeur Sint Maartensdijk en Tholen resteren. Die uitslag acht het college zo overtuigend, dat een diskussie over de vestiging in een andere kern dan Tholen of Sint Maartensdijk achterwege kan blijven. Dan wordt immers voorbij gegaan aan de volgens b. en w. zo duidelijke uitspraak van de bevolking. Daarom beperken ook b. en w. zich tot die twee grootste kernen. Aangezien ook de raad grote waarde zou toekennen aan de uitslag van de enquête, zo wordt door b. en w. gesteld, geven ze de cijfers voor Tholen en Sint Maartensdijk, (ook al eerder in onze krant gepubliceerd). B. en w. zien daaruit een geringe voorkeur voor vestiging in Sint Maartensdijk en drukken dat in procenten uit op 47,6% voor Tholen en 52,4% voor Sint Maartensdijk. Daarna heeft het college als andere maatstaf genomen de afstand van iedere kern naar Tholen of naar Sint Maartensdijk. Naar Tholen komt men dan aan een gemiddelde van 68 km. en naar Sint Maartensdijk van 45 km. Neemt men dan ook nog de gemiddelde afstand maal het aantal inwoners dan komt het college tot 8,41 km. indien Tholen wordt aangewezen en op 7,07 km. per inwoner als Sint Maartensdijk wordt aangegeven. Behalve de wat men kan noemen cijfermatige voorkeur of zoals b. en w. het in hun pre-advies aanduiden keuze door de bevolking en ligging kertien, meent het college ook nog enkele beleidsoverwegingen in de beoordeling te moeten betrekken. De eerste daarvan is een financiële overweging. In Sint Maartensdijk is aanwezig de grootste direkt bruikbare en in goede staat verkerende ruimte. Met name het representatieve deel, dat in geval van nieuwbouw relatief het duurstë deel is, voldoet aan daaraan te stellen eisen. Er is bovendien in ruime mate direkt aangrenzend onbebouwd terrein aanwezig om de nodige aanvullende werkruimte te kunnen bouwen. Er is, zowel aan de voor- als aan de achterzijde in voldoende mate parkeer terrein aanwezig. Een ander motief betreft de economische ontwikkeling Het college ziet het als een belangrijke taak een evenwichtigeontwikkelingvande gehele gemeente te bevorderen. De vestiging van de bestuurszetel in het westelijk deel van de gemeente kan daartoe bij dragen. Zij kan dienen als een extra impuls ter stimulering van de ontwikkeling van dat deel der gemeente. Uit dezen hoofde komt Sint Maartensdijk als grootste en centraal gelegen kern in dit deel van de gemeente het meest voor vestiging van de bestuurszetel in aanmerking. .Een derde overweging om voorkeur aan Sint Maartensdijk te geven bij b. en w. is, dat hoewel de kern Tholen de grootste is van de zeven en daarvoor dus eigenlijk zetelaanwijzing zou pleiten, het er vooral om te doen is de groei van de kleine kernen te bevorderen. Dat zou dan een groei van 1000 inwoners zijn tot 1985 met name in de drie kernen (Stavenisse, Scherpenisse en Poortvliet) waarvan blijkens de enquête Ten Berge het merendeel voelt voor zetelvestiging Sint Maartensdijk. Komend op het openbaar vervoer erkennen b. en w. dat voor de inwoners uit Sint Annaland en Oud Vossemeer Tholen gemakkelijker bereikbaar is dan Sint Maartensdijk. Daarom geeft die bevolkingsgroep ook groter voorkeur voor Tholen als zetelvestiging, zo vullen b. en w. aan in hun pre-advies. Echter, zo haalt het college dan toch ook weer uit de enquête-cijfers zijn daarbij ook busreizigers inbegrepen en zaken waarvoor men op de sekretarie moet zijn, betreft veelal niet het oudere bevolkingsdeel, dat meer dan de jongeren op openbaar vervoer is aange wezen. Bovendien moet worden gestreefd naar verbetering van het openbaar vervoer binnen de gemeente, zoals reeds meermalen is gepleit voor een rondgaande of anderszins de kernen met elkaar verbindende busdienst. Tenslotte komen b. en w. dan nog tot de conclusie dat de kern Tholen weliswaar ook gunstiger is gelegen voor wat betreft de verbindingen naar buiten, maar daarin kan voor wat provinciale instanties betreft nog wel eens verandering komen, als er een ont sluiting van Tholen zou ontstaan in zuidelijke of westelijke richting (dam naar Zuid Beveland - red.). Na dit uitvoerig pre-advies komen b. en w. dan tot het voorstel aan de raad om Sint Maartensdijk als definitieve bestuurs zetel aan te wijzen. Als de raad maandagavond die beslissing tot definitieve bestuurszetel aanwijzing zou nemen, kan ze meteen ook het voorstel behandelen tot voorbe reiding bouwplannen en uitbreiding van het gemeentehuis in Sint Maartensdijk. De eerste stap zou dan moeten zijn, dat het college een architectenbureau aan trekt, dat opdracht krijgt om een voor onderzoek te verrichten als basis voor de te maken bouwplannen. Die plannen moeten dan bestaan in een uitbreiding van de bestaande gebouwen op een zodanige wijze dat de behoefte aan werkruimte vooreen vrij lange toekomst op een verantwoorde wijze wordt gedekt. B. en w. onthouden zich nog geheel van een beoordeling omtrent de omvang en de aard van dergelijke uit breidingen, omdat nog met de studie moet worden begonnen. Het gaat meer om een principebesluit van de raad. In dat kader vraagt het college vast een krediet van 50.000,-- om de plannen te kunnen voorbereiden. B. en w. schrijven dit bedrag met opzet zeer laag te hebben gesteld opdat bij elke voortgang de raad toch opnieuw kan worden betrokken bij een verdere ontwikkeling. Het bedrag kan in mindering worden gebracht op de reservering huisvestings kosten 1975. De ruimte die in het gemeentehuis tt De beperkte gemeentelijke huls- vestingskeuze. Thoolse raad bepaalt maandag zetelstandpunt. Ook nota recreatieve ontwikke ling. Fliplands burgemeester reageer de op "De Goede Buur". Een gouden bruidspaar In de Smalstad. Geen ongunstige toekomst voor bietenteelt. Dr. Meinsma sprak in Sint Philipsland. Minder woningtoew^zing voor streek. VVD vraagt betere landbouw politiek. Voor Tholense Boys nog geen ranglijstwinst. NOG NOOIT GEVALLEN IS SLECHTS HU DIE NOG NOOIT EEN SPRONG HEEFT GEWAAGD. Dit nummer bestaat uit pagina's. Sint Maartensdijk als kantine wordt gebruikt voor het opeten van brood tijdens de middagpauze voldoet volgens b. en w. niet aan de in deze tijd te stellen eisen. Door het aanbrengen van een verlaagd plafond, een betere verlichting, vloerbedekking, enz. zal een aantrekkelijke ruimte worden ge schapen. Met deze voorzieningen is een bedrag gemoeid van naar schatting 5500 gulden. De gemeenteraad beslist er maandagavond over. Het echtpaar J. A. v. d. Hoek-Noom te Sint-Maartensdijk hoopt komende woensdag de gouden echtvereniging te vieren. Dat kan nog in goede., gezond heid en Haestinge zal vol zijn met de uitgebreide familie en kennissen van het joviale en in de Smalstad bekende gouden bruidspaar. De bruidegom zowel als de bruid zijn geboren en volop getogen inwoners van Sint-Maartens dijk. De heer Van de Hoek werd 22 april 1901, zijn 24 jaar latere echtge note Belia Noom werd 8 augustus 1901 geboren. Een echtpaar, dat weliswaaar de normale tegenslagen van het leven heeft ervaren, maar zich 50 jaar na de trouwdag toch nog in goede tot zeer goede gezondheid mag verheugen. Mevrouw v.d. Hoek had enkele jaren geleden de tegenslag met een rheuma- aandoening te kampen en toen moet de familie wel hebben ervaren, wat een leegte vrouw, moeder en oma bij haar absentie in het huis achterliet. Een kort gesprekje met haar maakt het voor ieder duidelijk, dat het een van de gelukkig nog vele huismoeders en oma's is, die het geboortehuis tot een plezierige trek pleister maakt, waar het voor kinderen en kleinkinderen plezierig toeven is. Vandaar dat de familieband Van de Hoek een stevige is. Het ouderlijk huis trekt als een magneet waar men zich veilig en plezierig weet en waar alle dagelijkse zorgjes gespuid kunnen worden en een open warm hart vinden. Zelfs een betrekkelijke vreemdeling zoals een verslaggever kan die conclusie na een half uurtje vertoeven in de Koningin Julianastraat 9' trekken. Gouden bruidegom Van de Hoek kan men, met overigens wel de nodige eer bied voor dat goud, nog steeds klein maar dapper noemen. Hij is nog dagelijks volop in de weer of tijdens de zaterdag middag langs de lijn te vinden van het Smerdiekse sportveld. Na een 10-jarige werkkring op Ravensoord bij de heer C. W. Groenewege werd de Sint-Maar- tensdijkse veiling opgericht en kwam de heer v.d. Hoek meteen in vaste dienst. Hij werd vrij spoedig chef van de sor- teerafdeling en weet dus wel wat af van de landbouwprodukten, die de veiling passeerden. Vandaar dat hij ook thans nog menigmaal, zij het dan na de pensionering bij een particulier bedrijf, sorteerhulp verleent. Een paar jaar was hij nog zogenaamde „peeschriever". Van de Hoek is er niet de man naar om er de kantjes af te lopen. Dat zijn veilingwerk bijzonder werd gewaar deerd bleek bij de pensionering, nu een jaar of 9 geleden. Niet alleen een waardevast pensioen van veilingwege, maar ook een televisietoestel als af scheidscadeau. Van de collega's een t.v.- tafel en een jaar gratis kijken (kijkgeld). Die waardering van zijn veilingvereni gingsbestuur zal hij niet licht, liever nooit kunnen vergeten. Het echtpaar mag zich verheugen in 4 kinderen, die allen zijn getrouwd. De 2 zoons wonend op Tholen, respectievelijk Scherpenisse en Stavenisse, de twee dochters uitstedig in respectievelijk Bergen op Zoom en Sleeuwijk. Met twee zoons, volop in het Thools ver enigingsleven, de oudste directeur van de Rabobank te Scherpenisse, de jongste aktief hoofd van de basisschool te Stavenisse moest het gesprekje ook wel even komen op de voetbalsport, waarvan niet alleen zoons, hetzij nog wel of niet aktief, hun woordje en daad meespelen, maar waarvoor ook" Van de Hoek zich nog volop interes seert. bleek 50 jaar geleden, dat de liefde het won van het ronde leer. Brui degom Van de Hoek moest toen wel een keus maken tussen een zich nog in pril stadium bevindende Smalstadse voet balsport, waartegen met name ouderen heel wat (al of niet principiële) bezwaren hadden en tussen de voor hem toch evenzeer aantrekkelijke Smerdiekse schone Belia Noom. Gebleken is dat beide punten op naam van de latere echtgenote geboekt konden worden. Het heeft Van de Hoek niet weerhouden zelfs nu nog als kijker te genieten, al is het meeleven vaak wat te groot op zo'n nog wel niel hoogbejaarde, maar toch al betekenende leeftijd. Hij schopt er namelijk aan de lijn nog veel meer in, dan zoon Kees ooit in werkelijkheid deed. Zelfs de schoonzoon in Sleeuwijk is er bij betrokken, want die hanteert de fluit. Met dankbaarheid aan wat nog alle maal zo goed is, hoopt het bruidspaar de gouden bruiloft komende woensdag met familie en kennissen te vieren. Ook met de 17 kleinkinderen, waarvan er in middels ook 2 getrouwd zijn. Alleen het eerste achterkleinkind wordt enkele weken later verwacht dan de gouden bruiloft. Menig kaartje zal 't echtpaar bereiken uit eigen woonplaats of daar buiten en namens vele Eendrachtbode lezers mag vast langs deze weg de wens uitgaan voor een fijne gouden bruilofts dag temidden van velen en nog de beste wensen voor de toekomst. V

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1975 | | pagina 1