48 km dijkverbetering nodig, kosten 42 miljoen gulden Hemi b.v. Oud-Vossemeer vertrekt naar Halsteren Bel bij brand 0011 Gaande en komende man waterschap Tholen nieuwe stijl Chauffeur in Scherpenisse onder eigen lading begraven DEZE WEEK Inspraak Verkeerdes- kundigheid Waterschap Tholen besloot tot oprichting bouwbureau Oosterscheldewerken Nog deze zomer van start Ook kwaliteit oppervlaktewater Vrouw doet ook mee Oud-Feyenoord komt naar Tholen voetballen t Donderdag 30 januari 1975 31e Jaargang no. 11 Hechte fundering Veel op rood Kem met 4000 mensen Hemi Hout- en Metaalinte rieurs B.V. te Oud-Vossemeer vestigt zich in Halsteren. De acht man personeel uit Oud- Vossemeer, Sint-Maartens dijk, Sint-Annaland en Bergen op Zoom gaan mee. Voor het eiland Tholen be rekent dit opnieuw een ver mindering van de werkge legenheid. Toch... gesloft Voor een goede alarmering moet U daarbij het volgende melden UW NAAM HET TELEFOONNUMMER VANWAAR U OPBELT WAT ER AAN DE HAND IS WAAR (HET JUISTE ADRES) DE HULP NOODZAKELIJK IS. Spreek duidelijk en niet te snel. Ook de vrouwelijke vervuilster draagt nu bestuurssteentje bij Vervolg op pag. 7 Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint-PhUipsland, waarin opgenomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad - Postbus 5 - Sint Annaland - Telefoon 01665 - .375 Postgiro 12.44.07- Rabobank 30.30.05.556 Verschijnt elke donderdag. Abonnementsprijs 9,75 per halflaar. Per post/ 11,50. Losse nummers 0,50. Sluitingsdatum advertenties dinsdagmiddag 16.00 uur Adver- tentieprijs 022 per mm btw. Spierinkjes t/m 20 woorden 4,68 Incl. btw. contant, op rekening 5,20 Incl. btw Hoofdredacteur - uitgever G. Heiboer. Nieuwjaarsredes van burgemeesters lenen zich ook wel eens om over eigen grenzen heen Te zien. Het kan zelfs tot echte politiek behoren dat te doen en daarmee de blik van de burger af te wenden van de in eigen omgeving be staande hiaten. Daar komt bij dat in spraak in is. Men kan zich aan de progressieve kant stellen door bij voorbeeld wat te laten horen over gewestvoorstellen. Bij onze goede buur Brabant konden we in de januarimaand nogal eens hier en daar gewestelijke uit spraken beluisteren. Een Fijnaartse, Bergen op Zoomse, Nieuw Vossemeerse eerste burger tipten genoemd onder werp aan in hun nieuwjaarsrede. Daar wat vriendelijker, ginds wat kritischer. Met namë de Fijnaartse burgervader had nogal wat bezwaar tegen het ver weer van Zeeuwse gemeenten, die blijkens ontwerpen naar een Brabants gewest moesten overgeheveld. Alsof het protestantse deel van de Brabanders het temidden van de Roomse broeders niet goed zouden hebben. Verwezen werd daarbij naar de evacuatieperiode, toen immers ook veel Zeeuwen, vooral uit de Thoolse en Sint Philipslandse contreien gastvrij onderkomen vonden bij hulp vaardige rooms katholieke gezinnen. Het zijn lang niet die evacué's, die tekort zouden doen aan ervaren of van horen-zeggen Brabantse gastvrijheid en naastenliefde. Dat heeft echter weinig te maken met van bovenaf opgelegde gewestvorming. Daarbij komen immers andere gevoelens aan de orde. Er zijn niet eens zoveel Zeeuwen, in het bedoelde gebied althans, die de praktische kant van de voorgestelde indeling willen betwisten. Maar in het Brabantse zou men zich wel moeten bezinnen, hoe men er zelf tegenover zou staan, bij het Zeeuwse te worden inge deeld. Het ligt voor de hand dat er in Brabant niet het minste bezwaar is het gewest met drie Zeeuwse gemeenten te delen. Hoe meer zelfs wat gereserveerde (Zeeuwse) zielen onder de warmbloedige Brabanders, hoe meer vreugd. Zoals er echter een plaatselijk ver worven eigene is (daar kan ook Brabant over meepraten als het over herindeling van gemeenten gaat), zo is er al eeuwen lang ook een provinciaal eigene. Dat moge dan meer gevoelsmatig zijn, dan het kan worden ondergebracht in de zakelijke sfeer, maar zo onvergeeflijk is dat nu ook weer niet in een toch al te materialistische wereld. In deze contreien zijn we best gevoelig voor vriendelijke bewoordingen als door een Bergen op Zoomse burgemeester wordt gesteld, dat ze welkom zijn maar het zelf moeten weten of door een Nieuw Vossemeerse eerste burger dat het onderhavige ontwerp toch mogelijk de eindstreep niet haalt. Maar om andere reden dan de Fijnaartse eerste burger denkt mogen die Zeeuwen zich toch wel laten horen, als ze opgepakt dreigen te worden en onder een andere stamboom gelegd. Het gaat er om vanuit welke basis men opereert. Een krant, daarmee worden de ver vaardigers daarvan bedoeld, is geen allesweter, laat staan alom-deskundige. Eerder van veel weinig dan van weinig veel weten. Soms rijzen bij een redactie vragen van praktische aard, die des kundigen wellicht vanuit een meer theoretische wetenschap anders beant woorden. Zo kan het ook zijn op ver keersgebied. Neem de afrit Thoolse brug richting Halsteren. Op zeker ogenblik nadert men de splitsing, die links de Tholense weg richting Halsteren betekent en rechts de dood lopende Tholense weg betreft naar de oude Eendrachtbrug. Het verkeer dat wil afslaan richting Halsteren dient voorrang te geven aan het rechtdoor gaande verkeer naar de doodlopende weg. Borden geven dat voldoende aan, er is ruim zicht naar alle kanten, niettemin is er bij elke weggebruiker op dat punt de overtuiging dat 99Vj% procent van het tegemoetkomend (vanaf Halsterse zijde) verkeer rechtsaf slaat naar de Thoolse contreien. Echter de vanaf de brug komende bestuurder die linksaf richting Halsteren moet, dient rekening te houden met een half procent rechtdoorrijders. Is dit nu praktisch bekeken de meest gewenste verkeersoplossing of in feite toch de meest gevaarlijke? Eenzelfde praktische benadering kan men zich voorstellen bij de nieuwe dam die van Tholen naar Sint Philipsland leidt. Aanvankelijk twee, later ingesteld eenrichtingsverkeer. Tot dit laatste was er immers de mogelijkheid via de Landbouwweg onder langs de zeewering naar de Slaakdambrug. Men kan zich zo'n verkeerssituatie vrij goed indenken toen vrij frequent gebruik werd gemaakt van die richting, omdat er nog geen Oud Vossemeerse brugver- binding naar Brabant lag. Nu dat sedert maanden wel het geval is, beperkt het feitelijke damverkeer zich tot de lokaliteit Tholen - Sint Philipsland. Dan rijst de weer praktische vraag of het niet minder gevaarlijk is met tweerichtings verkeer over de dam maar even te wachten (er zijn zelfs parkeerhavens) voor de tegenligger dail via het huidige Het is niet uitgesloten, dat nog dit jaar de eerste aanzet tot stand komt van de dijkverbetering, die noodzakelijk is, nu regering en volksvertegenwoordiging hebben besloten de Oosterschelde op een andere manier af te stuiten dan door een vaste dam in 1978. Ministeriële medewerking is er in elk geval wel volop aanwezig, maar daarmee alleen is men er niet. De plannen moeten er zjjn, de grondaankopen en de mogelijkheid tot klelaanvoer. Eventuele onteigeningen en uiteraard een niet zo lang tijdsbestek in de 12 maanden van een jaar dat men aan een eerste waterkering kan werken. Nu echter gevaren van superstormen, hoge vloeden en djjkvallen tot minstens 1985 schadelijke invloed kunnen uitoefenen, hebben de vier Zeeuwse waterschappen rondom de Oosterschelde het plan opgevat te komen tot oprichting van een gemeenschappelijk technisch bureau. Dat kan het plannen maken versnellen en daardoor ook het realiseren. Op de Thoolse waterschapsvergadering werd daarvan vorige week donderdag in Scherpenisse de sluier opgelicht. Dijkgraaf H. van Gorsel maakte in zijn openingswoord al melding van het voornemen van de waterschappen Schouwen - Duiveland, De Brede Watering van Zuid Beveland, Noord Beveland en Tholen om te komen tot oprichting van een bouwbureau Oosterschelde. Het vormde bovendien een afzonderlijk agendapunt, waarbij technisch hoofdambtenaar J.D. Jagt voor de nodige toelichting zorgde. De dijkgraaf deelde mee, hoe het de bedoeling is, dat het gemeenschappelijk technisch bureau komt te staan onder leiding van de heer ir. P. van der Weele, hoofdingenieur A bij het Arron dissement Goes van Rijkswaterstaat (geboren Noord Bevelander). Gezamenlijk kan men de ministeriële beslissing tot dijkverbeteringen en .oeverbestortingen voor meer veiligheid in de overgangsjaren waarmaken. Als richtlijn zal gelden dat een storm vloed met een kans van 1 op de 500 jaar nog kan worden gekeerd. Daarbij gaat men er dan van uit, dat zo'n vloed 45 cm. hoger zal zijn dan die van 1953. Het was al een pluspunt dat de vier water schappen bij de minister dit bereikten. Hij had aanvankelijk de veiligheids marge van 1 200 (jaar) gesteld. De voor het Thoolse waterschap te treffen maatregelen tot dijkverbetering belopen zo'n 48 kilometer in het gebied Tholen/Sint Philipsland, waarvan de kosten op ongeveer 42 miljoen gulden gesteld kunnen worden. Daarbij komt dan nog minstens 1 miljoen voor het opruimen van coupures, havens en misschien ook nog wel woningen, evenals een 4 5 miljoen gulden voor oeverbestortingswerken. De Thoolse sijkgraaf was van oordeel, evenals zijn andere Zeeuwse collega's dat de voorgenomen verbeteringen van de zeedijken zullen moeten geschieden, zoals een dijk technisch gebouwd behoort te worden. Het gaat immers niet alleen om een tijdelijk noodzakelijk verbetering tot bijvoorbeeld 1978 (oude plan) of 1985 (nieuwe planning), maar door die nieuwe plannen blijft men tot in lengte van dagen zitten met de aanvallen van eb en vloed op de vooroevers, de glooiingen en bermen. Daarmee moet volledig rekening worden gehouden. De kosten komen dan ook voor honderd procent voor rekening van de rijksoverheid. Dat geldt ook voor eventueel later voorkomende oevervallen. Dijkgraaf Van Gorsel achtte het in dit verband van belang dat men tot een oprichting van het bouwbureau Ooster scheldewerken zou komen, aangezien het bij alle andere waterschapstaken niet zo eenvoudig zal zijn dat ieder afzonderlijk zal gaan runnen Aan de hand van de Thoolse en Sint Philipslandse kaart gaf technisch hoofdambtenaar J.D. Jagt een nadere toelichting op het bouwbureau voorstel. De 70 kilometer zeedijk op Tholen en Sint Philipsland had een kleur schakering gekregen. In rood was aangegeven waar een golfoplooppeil van 25 centimeter boven kruinshoogte kon worden verwacht bij de al eerder geschetste abnormale vloed (45 cm. boven 1953-peil). Dat rode gedeelte omvatte 40 van de 70 kilometer in deze regio. De grootste lengte van de vier Zeeuwse waterschappen. Met name de zuidwest en westkant van Tholen was daarbij betrokken, want vanaf de Scherpenisse polder tot en aan Moggershil toe is het 'n haast ononder broken rood op de kaart. Verder nog enkele kilometers bij Schakerloo onder Tholen en grenzend aan de Deurloo- polder. Aan de Noordzijde zien we een paar kilometer rood aangegeven langs de Van Haaftenpolder. Het Sint Philipslands rood omvat het gedeelte vanaf de haven, verder lopend van zuid naar noordwest tot aan de Kram merspolder toe. Ook Sint Philipsland behoeft dus voor het grootste deel dijk verbetering. De gele zóne omvat de dijkgedeelten, waarvan het golfoplooppeil tussen kruin en plus 0.25 cm. wordt gesteld en niet boven kruinshoogte. Dat geel vindt men o.m. tegenover de Thoolse Schakel- en Razernijpolder, Klaas van Steeland en Nieuw Strijen bij Poortvliet, het zeeweringsgedeelte tussen Schelde- en Engelweg bij Scherpenisse, evenals aan Westkerke, maar dan moet men vele kilometers "lagere" zeedijk afleggen, eer men weer aan geel toe is bij Anna Vosdijk te Sint Annaland en nog een stukje Hollairepolder bij Oud Vossemeer. Lichtgroen aangegeven bedoelt te zijn een golfoplooppeil tussen kruinshoogte en min. 0.25 centimeter. Dat groen komt men tegen bij Moggershil en dan verder tussen Oud Vossemeer en Tholen. Donkergroen tenslotte betekent een golfoploop welke niet verder reikt dan 0,25 centimeter beneden kruins hoogte. Dat mooie groen ontmoet men op de kaart bij Slabbecoorn en Suzanna respectievelijk onder Tholen en Sint Annaland, maar ook nog een stuk bij de Leguitpolder. Het bij Sint Philipsland niet rood aangegeven deel is geel gemerkt, dus niet geheel buiten ver beteringsbehoefte. De heer Jagt attendeerde er de waterschapsvergadering op, hoe men hierbij weer tot een urgentieprogramma zal moeten komen, waarbij er wel enige Reden voor de verhuizing is het feit dat het groeiende bedrijf in Oud-Vossemeer te bekrompen zat en geen uitbreidings mogelijkheden had. In Oud-Vossemeer heeft men nu drie vestigingen: Molen straat 3 en Kalisbuurt 27 voor de voor raden en Kalisbuurt 35 voor kantoor eenrichtingsverkeer toch de kans te lopen landbouwvoertuigen (vooral in voor- en najaar) tegen te komen? Als je van veel weinig weet durf je zoiets niet zo gauw te zeggen tegen iemand die van dit onderdeel zoveel meer kennis heeft. en werkplaats. Aangezien die drie ruimten nu bij elkaar te klein geworden zijn, zou men weer een pand hebben moeten huren. Uit het oogpunt van doelmatigheid is 1 gebouw het meest ideaal. Nieuwbouw betekende nogal een behorlijke investering en daarom was Hemi gelukkig op het industrieterrein in Halsteren het vier jaar oude pand van meelhandel Hoogenboom te kunnen kopen: oppervlakte 1100 m2. Op 15 februari hoopt men in het nieuwe ge bouw te kunnen beginnen. De ver huizing van de grote machines, die on langs aangeschaft zijn, vormt echter nog een groot karwei. Hemi B.V. werd in 1968 opgericht door de heren J. Koopman en Potter uit Sint- Maartensdijk. Het bedrijf vervaardigt houten en metalen winkelinterieurs en verzorgt verder het automatisch affi neren van penelen en kasten voor de doe-het-ze f handel. Door het vertrek naar Halsteren komen nu drie panden leeg te staan. Ook het plaatselijke expeditiebedrijf e.d. onder vinden schade van deze verhuizing. Mogelijk dat enkele werknemers zich met Hemi in Halsteren vestigen. schommeling in kan zitten vanwege een voor het ene gedeelte gemakkelijker oplossing dan voor het andere. Het haventje van Stavenisse bijvoorbeeld zou wat prioriteit betreft in feite nog dit jaar moeten worden afgesloten, maar daar komt meer voor kijken dan er alleen een dam inleggen. Technisch zou dat alles wel uitvoerbaar zijn in enkele maanden, maar maatschappelijk en sociaal zit hier begrijpelijk meer aan vast. Urgent is ook de Oudelandpolder, waarin de kern Sint Maartensdijk en in het gehele gebied daar zcr 4000 mensen. Er is een mogelijkheid, dat in de omgeving Noord een kilometer of 6 dijk nog dit jaar kan worden verbeterd. Weliswaar zal er grond (klei) transport noodzakelijk zijn, maar minder grondaankopen en andere ont eigeningsperikelen. Uiteraard moet er nog een definitief plan komen, de goedkeuring krijgen van de instanties, maar bij volle medewerking is er een aanzet in 1975 mogelijk. Een werk dat een zes miljoen gulden zal vergen. De bedoeling is dat de volledige 40 kilometer dijkverbetering in 1979 klaar ,is. Dè laatste 20 jaar, zo bleek toch wel uit de toelichting van dhr. Jagt, is het noodzakelijk onderhoud weliswaar niet verontachtzaamd, maar er werd toch altijd wel rekening gehouden met Oosterschelde-afsluiting, zodat kostenbesteding toch wel enigermate beperkt is gebleven en daardoor met noodzakelijkheden wat is gesloft, indien men daarop de nieuwe Oosterschelde- planning legt. Dijkgraaf Van Gorsel vulde nog aan, hoe zeer het gewenst is om het bouwbureau snel van de grond te krijgen. De gedacht is goed ontvangen bij gedeputeerde staten en bij de minister. Het licht staat zogezegd op groen. Het kantoor zal worden gevestigd in de oude Rabobank te Goes en hopelijk is dit bureau niet zo veel jaren nodig. Een en ander is mede het gevolg van de door provinciale staten gevormde zgn. stuurgroep onder leiding van mr. Schlingemann met gedeputeerde J. van den Bos uit Tholen als plaatsvervanger en met verder vooraanstaande provinciale water staatsdeskundigen. Het ligt in de bedoeling in 1975 ook op Tholen al van start te gaan. Dit jaar is er totaal 15 miljoen voor beschikbaar, waarvan mogelijk 6 miljoen op Tholen kan worden verwerkt. Op een vraag uit de vergadering verklaarde de dijkgraaf dat de kosten volledig voor rijkswaterstaat zijn. Als later toch nog blijkt, dat het wel definitieve Oosterschelde-afsluiting moet worden, zullen de dijkveb beteringswerken uiteraard worden gestaakt, maar dat zag de heer Van Gorsel toch niet meer zo zitten. Gevraagd werd ook of Brabant en Flakkee een soortgelijk (bouwbureau) initiatief nemen. Daarvan was dhr. V. Gorsel niets bekend. Het zijn ook wat andere belangen daar. Een andere vraag was of het gewone waterschapswerk door deze extra zorgen niet in het gedrang zal komen. De heer Van Gorsel meende van niet, vooral nu een gezamenlijk bouwbureau wordt gevormd. Of er toch wel voldoende (klei)grond aanwezig is voor de dijksverbetering. De heer Jagt verklaarde dat zand in elk geval geen probleem is. Wat klei betreft zal men het wel eens van verder moeten halen dan men graag zou willen. Misschien kan er wel ergens ook een waterschapsbinnendijkje ten offer vallen, opperde de technisch hoofd ambtenaar. Een andere hoofdingelande was toch wel wat geschrokken van de situatie der Thoolse dijken. Men kan nu wel zeggen, dat een vloed zoals gedacht slechts 1 op de 500 jaar voorkomt, maar het kan ook 2 jaar achter elkaar het geval zijn. In feite wordt 40 kilometer van de Thoolse- en Sint Philipslandse dijken op de voorgestelde wijze geheel gereconstrueerd. Er kwamen verder nog wat vragen over belopen, kistdammen (niet gewenst) en de uiteindelijke instemming tot oprichting van het gezamenlijk bouw bureau. Daarna deelde de heer Van Gorsel nog mee, dat er op 25 februari een districts vergadering in het Holland Huis wordt gehouden met een nieuwe diaserie over waterzuivering. In- spreekster is Audrey van der Jagt, de bekende t.v.-nieuwslezeres. De bedoeling is voorts om de scheidende bestuursleden van thans en in de toekomst een blijvende herinnering aan hun waterschapsperiode aan te bieden. Dat zit voor de thans scheidenden dus nog in het vat. De heer van Gorsel constateerde ook in de nieuwe water schapsconstellatie een levendige belangstelling, wat beloften inhoudt voor de toekomst. De 45-jarige vrachtwagenchauffeur P. Kemmeren uit Waspik is vrijdagmorgen bij de grasdrogerij in Scherpenisse om het leven gekomen. Hij werd in de aan hangwagen onder een lading sojakorrels gevonden nadat hij vermoedeiyk eerst onwel was geworden. Het slachtoffer was getrouwd en had twee kinderen. De chauffeur was een goede bekende op de drogerij in Scherpenisse, want hij kwam er al vijftien jaar. Vrijdagochtend arriveerde hij met zijn vrachtauto met aanhangwagen om sojakorrels te laden. Dhr. Kemmeren was op de aanhang wagen geklommen om het zeil op te slaan. Hierbij moet hij onwel geworden zijn waardoor hij aan de voorkant van de aanhangwagen tegen het voorschut kwam te liggen. Omstreeks acht uur begon laadschopchauffeur A.J. van H. uit Scherpenisse met het laden van de aanhangwagen. Aangezien het opgerolde zeil aan de voorkant zat waar de vrachtautochauffeur lag, moet hij langzaam onder de sojakorrels gelopen zijn. Toen van H. de aanhangwagen vol geladen had en chauffeur Kemmeren niet meer zag om het zeil van de vracht- luto af te halen, ging hij op onderzoek jit. Het zoeken leverde echter geen •esultaat op. bedrijfsleider G. Poot werd erbij »ehaald en deze opperde het idee dat de .•hauffeur wel eens onder de lading kon liggen. Met een bezem werd in de lading van de aanhangwagen geprikt, waarbij het slachtoffer ontdekt werd. Dr. J.M. van der Bel uit Sint Maartensdijk constateerde de dood. Gewestelijke inspraak Praktische verkeersles Waterschap nieuwe styi geïnstal leerd Afscheid van oudgedienden Dijkverbetering op korte termijn van start Geen behoud Stavenisse? voor haven Dodelijk ongeval by grasdrogerij Morgen vertrek maatschappelijk werker V. W. C. v. d. Stel Gouden Poortvliets bruidspaar Accelerando kwam met lof terug van Middelburgs muziekcon cours ZLM afdeling Oud-Vossemeer over belastingstelsel Oudste Thoolse overde beker schutter ver- Bedrijf met werknemers van Oud-Vossemeer naar Halsteren Zuster Claudina klooster 40 jaar In Emergo byft winnen Goede zet H.I.Ambacht van WHS In STERKTE IN HET BIJZON DER DE GRIEPPATIENTEN: EEN DAG VAN VERDRIET DUURT LANGER DAN EEN MAAND VAN VREUGDE Dit nummer pagina's. bestaat uit 10 advertentie IM Dijkgraaf H. van Gorsel vond een heel wat netter woord dan vervuihter. De vertegenwoordigers voor de waterkwaliteit zei hjj by zyn welkom tot de vrouweiyke waterschapsleden. Twee dames tussen een nog volop overheersendende mannenwaterschap, maar het begin k er. De buitengewone vergadering van 23 maart in het Holland Huk was er daarom ook een van de gaande man en de komende vrouw. Het aantal leden voor de algemene vergadering (hoofdingelanden) bedroeg oude stijl 40 en k tn de nieuwe stijl tot 36 teruggebracht. Van de oude garde poetsen 13 gezworenen en hoofdingelanden de plaat, terwyi negen nieuwe namen in het waterschapsreglster werden genoteerd. Met wel enige weemoed op deze afscheidsvergadering werd het een toch door allen duideiyk aanvaarde beslksing en bleef men na heel wat vriendelijke woorden over en weer nog enige tyd gezellig nakaarten. Maar er waren ook serieuze zaken aan voorafgegaan. Serieus was bijvoorbeeld het openings woord van de waterschapsvoorzitter, dijkgraaf H. van Gorsel. Hij herinnerde er aan, hoe het voor de toenmalige begrippen een belangrijke ingreep was op het moment dat in 1959 de con centratie zich op Tholen voltrok. De voor die tijd zelfstandige 23 kleine of wat grotere waterschappen met inbegrip van de calamiteuze polders werd tot een groot bedrijf aaneengesmeed, in 1969 nog gevolgd door toevoeging van het waterschap Sint Philipsland als een achtste district bij Tholen. Men werd behoorlijk toe- en uitgerust voor de drie traditionele taken: waterkering, water beheersing, wegenonderhoud. Na toe voeging Sint Philipsland meenden we aan het eind van het fusielatijn te zijn, ook aan de finale van het takenpakket. Wie had verwacht dat er op 1 januari 1975 weer een nieuwe taak aan het waterschap zou worden opgedragen. We staan nu niet alleen voor beheer van kwantiteit, maar ook voor die van de kwaliteit van het oppervlaktewater. Het gevolg van de nieuwe taak was tegelijkertijd een fikse reorganisatie in het bestuur. Vertegenwoordigers van de nieuwe taakinstelling - de zuivering - moeten kunnen meepraten en meebe slissen. Als men dan toch aan het vernieuwen is, kan er ook het historisch gebeuren voor het Waterschap wel bij, dat de vrouw in Het nieuwe bestuur van het Waterschap Tholen zat donderdag op de eerste algemene vergadering in 1975 voor het eerst achter de tafel in het Hollandhuls te Scherpenisse, vJji.r. CJ. Moerland uit Stavenisse (bestuurslid voor de gebouwde eigendommen), I.C.Hage uit Oud-Vossemeer (bestuurslid voor de ongebouwde eigendommen), ing. J.D. Jagt uit Sint-Annaland(hoofd technische dienst), CJ. van Westen uit Poortvliet (ongebouwd), dykgraaf H. van Gorsel uit Tholen, A.P.M.M. van Gurp uit Slnt-Maartensdyk (bestuurslid voor de vervuilers), griffier A.K. Kievit uit Sint-Maartensdyk, H. Tlmmers uit Sint-Philipsland(ongebonwd), CJ. van Putte uit Stavenisse(ongebouwd) en G.D. Kloet uit Slnt-Maartensdfik (ongebouwd). Op zaterdag 14 juni komt Oud- Feijenoord op Tholen voetballen ten bate van de geestelijk gehandicapten in onze streek.Coen Moulijn.die vorig jaar ook al present was bij een dergelijke actie in Stavenisse, is weer van de partij. Trouwens het gehele elftal uit 1963 dat zaterdag in het kader van de Portugal- actie tegen Benfica speelde en op de televisie te zien was, zal er zijn. De organisatie is evenals vorig jaar in handen van camping Irenehoeve in Stavenisse. Men wil het nu veel grootser opzetten. Het streefbedrag voor de ge handicapte jeugd van Tholen is maar liefst 10.000 gulden. De tegenstanders van oud-Feijenoord zijn voetballers van camping Irenehoeve aangevuld met gaststpelers. Dit zijn be kende sportfiguren en politici. B. en w. van Tholen zijn ook uitgenodigd, even als de loco-bufgemeestef van Dor drecht, de woonplaats van camping Irenehoeve - eigenaar dhr. Hoven.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1975 | | pagina 1