48 km dijkverbetering nodig,
kosten 42 miljoen gulden
Hemi b.v. Oud-Vossemeer
vertrekt naar Halsteren
Bel bij brand 0011
Gaande en komende man waterschap
Tholen nieuwe stijl
Chauffeur in
Scherpenisse
onder eigen
lading begraven
DEZE WEEK
Inspraak
Verkeerdes-
kundigheid
Waterschap Tholen besloot tot oprichting bouwbureau Oosterscheldewerken
Nog deze zomer van start
Ook kwaliteit
oppervlaktewater
Vrouw doet ook mee
Oud-Feyenoord komt
naar Tholen voetballen
t
Donderdag 30 januari 1975
31e Jaargang no. 11
Hechte fundering
Veel op rood
Kem met 4000 mensen
Hemi Hout- en Metaalinte
rieurs B.V. te Oud-Vossemeer
vestigt zich in Halsteren. De
acht man personeel uit Oud-
Vossemeer, Sint-Maartens
dijk, Sint-Annaland en
Bergen op Zoom gaan mee.
Voor het eiland Tholen be
rekent dit opnieuw een ver
mindering van de werkge
legenheid.
Toch... gesloft
Voor een goede alarmering moet U daarbij het
volgende melden
UW NAAM
HET TELEFOONNUMMER VANWAAR U
OPBELT
WAT ER AAN DE HAND IS
WAAR (HET JUISTE ADRES) DE HULP
NOODZAKELIJK IS.
Spreek duidelijk en niet te snel.
Ook de vrouwelijke vervuilster draagt
nu bestuurssteentje bij
Vervolg op pag. 7
Het enige nieuwsblad voor de streek
Tholen en Sint-PhUipsland, waarin
opgenomen de Thoolse Courant en het
Advertentieblad - Postbus 5 - Sint
Annaland - Telefoon 01665 - .375
Postgiro 12.44.07- Rabobank
30.30.05.556 Verschijnt elke
donderdag.
Abonnementsprijs 9,75 per halflaar.
Per post/ 11,50. Losse nummers 0,50.
Sluitingsdatum advertenties
dinsdagmiddag 16.00 uur Adver-
tentieprijs 022 per mm btw.
Spierinkjes t/m 20 woorden 4,68 Incl.
btw. contant, op rekening 5,20 Incl.
btw
Hoofdredacteur - uitgever G. Heiboer.
Nieuwjaarsredes van burgemeesters
lenen zich ook wel eens om over eigen
grenzen heen Te zien. Het kan zelfs tot
echte politiek behoren dat te doen en
daarmee de blik van de burger af te
wenden van de in eigen omgeving be
staande hiaten. Daar komt bij dat in
spraak in is. Men kan zich aan de
progressieve kant stellen door bij
voorbeeld wat te laten horen over
gewestvoorstellen. Bij onze goede buur
Brabant konden we in de januarimaand
nogal eens hier en daar gewestelijke uit
spraken beluisteren. Een Fijnaartse,
Bergen op Zoomse, Nieuw Vossemeerse
eerste burger tipten genoemd onder
werp aan in hun nieuwjaarsrede. Daar
wat vriendelijker, ginds wat kritischer.
Met namë de Fijnaartse burgervader
had nogal wat bezwaar tegen het ver
weer van Zeeuwse gemeenten, die
blijkens ontwerpen naar een Brabants
gewest moesten overgeheveld. Alsof het
protestantse deel van de Brabanders het
temidden van de Roomse broeders niet
goed zouden hebben. Verwezen werd
daarbij naar de evacuatieperiode, toen
immers ook veel Zeeuwen, vooral uit de
Thoolse en Sint Philipslandse contreien
gastvrij onderkomen vonden bij hulp
vaardige rooms katholieke gezinnen.
Het zijn lang niet die evacué's, die
tekort zouden doen aan ervaren of van
horen-zeggen Brabantse gastvrijheid en
naastenliefde. Dat heeft echter weinig te
maken met van bovenaf opgelegde
gewestvorming. Daarbij komen immers
andere gevoelens aan de orde. Er zijn
niet eens zoveel Zeeuwen, in het
bedoelde gebied althans, die de
praktische kant van de voorgestelde
indeling willen betwisten. Maar in het
Brabantse zou men zich wel moeten
bezinnen, hoe men er zelf tegenover zou
staan, bij het Zeeuwse te worden inge
deeld. Het ligt voor de hand dat er in
Brabant niet het minste bezwaar is het
gewest met drie Zeeuwse gemeenten te
delen. Hoe meer zelfs wat gereserveerde
(Zeeuwse) zielen onder de warmbloedige
Brabanders, hoe meer vreugd.
Zoals er echter een plaatselijk ver
worven eigene is (daar kan ook Brabant
over meepraten als het over herindeling
van gemeenten gaat), zo is er al eeuwen
lang ook een provinciaal eigene.
Dat moge dan meer gevoelsmatig zijn,
dan het kan worden ondergebracht in
de zakelijke sfeer, maar zo onvergeeflijk
is dat nu ook weer niet in een toch al te
materialistische wereld.
In deze contreien zijn we best gevoelig
voor vriendelijke bewoordingen als door
een Bergen op Zoomse burgemeester
wordt gesteld, dat ze welkom zijn maar
het zelf moeten weten of door een Nieuw
Vossemeerse eerste burger dat het
onderhavige ontwerp toch mogelijk de
eindstreep niet haalt. Maar om andere
reden dan de Fijnaartse eerste burger
denkt mogen die Zeeuwen zich toch wel
laten horen, als ze opgepakt dreigen te
worden en onder een andere stamboom
gelegd.
Het gaat er om vanuit welke basis men
opereert.
Een krant, daarmee worden de ver
vaardigers daarvan bedoeld, is geen
allesweter, laat staan alom-deskundige.
Eerder van veel weinig dan van weinig
veel weten. Soms rijzen bij een redactie
vragen van praktische aard, die des
kundigen wellicht vanuit een meer
theoretische wetenschap anders beant
woorden. Zo kan het ook zijn op ver
keersgebied. Neem de afrit Thoolse
brug richting Halsteren. Op zeker
ogenblik nadert men de splitsing, die
links de Tholense weg richting
Halsteren betekent en rechts de dood
lopende Tholense weg betreft naar de
oude Eendrachtbrug. Het verkeer dat
wil afslaan richting Halsteren dient
voorrang te geven aan het rechtdoor
gaande verkeer naar de doodlopende
weg. Borden geven dat voldoende aan,
er is ruim zicht naar alle kanten,
niettemin is er bij elke weggebruiker op
dat punt de overtuiging dat 99Vj%
procent van het tegemoetkomend (vanaf
Halsterse zijde) verkeer rechtsaf slaat
naar de Thoolse contreien. Echter de
vanaf de brug komende bestuurder die
linksaf richting Halsteren moet, dient
rekening te houden met een half
procent rechtdoorrijders. Is dit nu
praktisch bekeken de meest gewenste
verkeersoplossing of in feite toch de
meest gevaarlijke?
Eenzelfde praktische benadering kan
men zich voorstellen bij de nieuwe dam
die van Tholen naar Sint Philipsland
leidt. Aanvankelijk twee, later ingesteld
eenrichtingsverkeer. Tot dit laatste was
er immers de mogelijkheid via de
Landbouwweg onder langs de
zeewering naar de Slaakdambrug. Men
kan zich zo'n verkeerssituatie vrij goed
indenken toen vrij frequent gebruik
werd gemaakt van die richting, omdat
er nog geen Oud Vossemeerse brugver-
binding naar Brabant lag. Nu dat sedert
maanden wel het geval is, beperkt het
feitelijke damverkeer zich tot de
lokaliteit Tholen - Sint Philipsland. Dan
rijst de weer praktische vraag of het niet
minder gevaarlijk is met tweerichtings
verkeer over de dam maar even te
wachten (er zijn zelfs parkeerhavens)
voor de tegenligger dail via het huidige
Het is niet uitgesloten, dat nog dit jaar de eerste aanzet tot stand komt van de
dijkverbetering, die noodzakelijk is, nu regering en volksvertegenwoordiging
hebben besloten de Oosterschelde op een andere manier af te stuiten dan door een
vaste dam in 1978. Ministeriële medewerking is er in elk geval wel volop aanwezig,
maar daarmee alleen is men er niet. De plannen moeten er zjjn, de grondaankopen
en de mogelijkheid tot klelaanvoer. Eventuele onteigeningen en uiteraard een niet
zo lang tijdsbestek in de 12 maanden van een jaar dat men aan een eerste
waterkering kan werken.
Nu echter gevaren van superstormen, hoge vloeden en djjkvallen tot minstens 1985
schadelijke invloed kunnen uitoefenen, hebben de vier Zeeuwse waterschappen
rondom de Oosterschelde het plan opgevat te komen tot oprichting van een
gemeenschappelijk technisch bureau. Dat kan het plannen maken versnellen en
daardoor ook het realiseren. Op de Thoolse waterschapsvergadering werd daarvan
vorige week donderdag in Scherpenisse de sluier opgelicht.
Dijkgraaf H. van Gorsel maakte in zijn
openingswoord al melding van het
voornemen van de waterschappen
Schouwen - Duiveland, De Brede
Watering van Zuid Beveland, Noord
Beveland en Tholen om te komen tot
oprichting van een bouwbureau
Oosterschelde. Het vormde bovendien
een afzonderlijk agendapunt, waarbij
technisch hoofdambtenaar J.D. Jagt
voor de nodige toelichting zorgde.
De dijkgraaf deelde mee, hoe het de
bedoeling is, dat het gemeenschappelijk
technisch bureau komt te staan onder
leiding van de heer ir. P. van der Weele,
hoofdingenieur A bij het Arron
dissement Goes van Rijkswaterstaat
(geboren Noord Bevelander).
Gezamenlijk kan men de ministeriële
beslissing tot dijkverbeteringen en
.oeverbestortingen voor meer veiligheid
in de overgangsjaren waarmaken.
Als richtlijn zal gelden dat een storm
vloed met een kans van 1 op de 500 jaar
nog kan worden gekeerd. Daarbij gaat
men er dan van uit, dat zo'n vloed 45
cm. hoger zal zijn dan die van 1953. Het
was al een pluspunt dat de vier water
schappen bij de minister dit bereikten.
Hij had aanvankelijk de veiligheids
marge van 1 200 (jaar) gesteld.
De voor het Thoolse waterschap te
treffen maatregelen tot dijkverbetering
belopen zo'n 48 kilometer in het gebied
Tholen/Sint Philipsland, waarvan de
kosten op ongeveer 42 miljoen gulden
gesteld kunnen worden.
Daarbij komt dan nog minstens 1
miljoen voor het opruimen van
coupures, havens en misschien ook nog
wel woningen, evenals een 4 5 miljoen
gulden voor oeverbestortingswerken.
De Thoolse sijkgraaf was van oordeel,
evenals zijn andere Zeeuwse collega's
dat de voorgenomen verbeteringen van
de zeedijken zullen moeten geschieden,
zoals een dijk technisch gebouwd
behoort te worden. Het gaat immers
niet alleen om een tijdelijk noodzakelijk
verbetering tot bijvoorbeeld 1978 (oude
plan) of 1985 (nieuwe planning), maar
door die nieuwe plannen blijft men tot
in lengte van dagen zitten met de
aanvallen van eb en vloed op de
vooroevers, de glooiingen en bermen.
Daarmee moet volledig rekening
worden gehouden. De kosten komen
dan ook voor honderd procent voor
rekening van de rijksoverheid. Dat geldt
ook voor eventueel later voorkomende
oevervallen.
Dijkgraaf Van Gorsel achtte het in dit
verband van belang dat men tot een
oprichting van het bouwbureau Ooster
scheldewerken zou komen, aangezien
het bij alle andere waterschapstaken
niet zo eenvoudig zal zijn dat ieder
afzonderlijk zal gaan runnen
Aan de hand van de Thoolse en Sint
Philipslandse kaart gaf technisch
hoofdambtenaar J.D. Jagt een nadere
toelichting op het bouwbureau voorstel.
De 70 kilometer zeedijk op Tholen en
Sint Philipsland had een kleur
schakering gekregen. In rood was
aangegeven waar een golfoplooppeil van
25 centimeter boven kruinshoogte kon
worden verwacht bij de al eerder
geschetste abnormale vloed (45 cm.
boven 1953-peil). Dat rode gedeelte
omvatte 40 van de 70 kilometer in deze
regio. De grootste lengte van de vier
Zeeuwse waterschappen. Met name de
zuidwest en westkant van Tholen was
daarbij betrokken, want vanaf de
Scherpenisse polder tot en aan
Moggershil toe is het 'n haast ononder
broken rood op de kaart. Verder nog
enkele kilometers bij Schakerloo onder
Tholen en grenzend aan de Deurloo-
polder. Aan de Noordzijde zien we een
paar kilometer rood aangegeven langs
de Van Haaftenpolder. Het Sint
Philipslands rood omvat het gedeelte
vanaf de haven, verder lopend van zuid
naar noordwest tot aan de Kram
merspolder toe. Ook Sint Philipsland
behoeft dus voor het grootste deel dijk
verbetering.
De gele zóne omvat de dijkgedeelten,
waarvan het golfoplooppeil tussen kruin
en plus 0.25 cm. wordt gesteld en niet
boven kruinshoogte. Dat geel vindt men
o.m. tegenover de Thoolse Schakel- en
Razernijpolder, Klaas van Steeland en
Nieuw Strijen bij Poortvliet, het
zeeweringsgedeelte tussen Schelde- en
Engelweg bij Scherpenisse, evenals aan
Westkerke, maar dan moet men vele
kilometers "lagere" zeedijk afleggen, eer
men weer aan geel toe is bij Anna
Vosdijk te Sint Annaland en nog een
stukje Hollairepolder bij Oud
Vossemeer.
Lichtgroen aangegeven bedoelt te zijn
een golfoplooppeil tussen kruinshoogte
en min. 0.25 centimeter. Dat groen
komt men tegen bij Moggershil en dan
verder tussen Oud Vossemeer en
Tholen. Donkergroen tenslotte betekent
een golfoploop welke niet verder reikt
dan 0,25 centimeter beneden kruins
hoogte. Dat mooie groen ontmoet men
op de kaart bij Slabbecoorn en Suzanna
respectievelijk onder Tholen en Sint
Annaland, maar ook nog een stuk bij de
Leguitpolder. Het bij Sint Philipsland
niet rood aangegeven deel is geel
gemerkt, dus niet geheel buiten ver
beteringsbehoefte.
De heer Jagt attendeerde er de
waterschapsvergadering op, hoe men
hierbij weer tot een urgentieprogramma
zal moeten komen, waarbij er wel enige
Reden voor de verhuizing is het feit dat
het groeiende bedrijf in Oud-Vossemeer
te bekrompen zat en geen uitbreidings
mogelijkheden had. In Oud-Vossemeer
heeft men nu drie vestigingen: Molen
straat 3 en Kalisbuurt 27 voor de voor
raden en Kalisbuurt 35 voor kantoor
eenrichtingsverkeer toch de kans te
lopen landbouwvoertuigen (vooral in
voor- en najaar) tegen te komen?
Als je van veel weinig weet durf je zoiets
niet zo gauw te zeggen tegen iemand die
van dit onderdeel zoveel meer kennis
heeft.
en werkplaats. Aangezien die drie
ruimten nu bij elkaar te klein geworden
zijn, zou men weer een pand hebben
moeten huren. Uit het oogpunt van
doelmatigheid is 1 gebouw het meest
ideaal. Nieuwbouw betekende nogal een
behorlijke investering en daarom was
Hemi gelukkig op het industrieterrein
in Halsteren het vier jaar oude pand van
meelhandel Hoogenboom te kunnen
kopen: oppervlakte 1100 m2. Op 15
februari hoopt men in het nieuwe ge
bouw te kunnen beginnen. De ver
huizing van de grote machines, die on
langs aangeschaft zijn, vormt echter nog
een groot karwei.
Hemi B.V. werd in 1968 opgericht door
de heren J. Koopman en Potter uit Sint-
Maartensdijk. Het bedrijf vervaardigt
houten en metalen winkelinterieurs en
verzorgt verder het automatisch affi
neren van penelen en kasten voor de
doe-het-ze f handel.
Door het vertrek naar Halsteren komen
nu drie panden leeg te staan. Ook het
plaatselijke expeditiebedrijf e.d. onder
vinden schade van deze verhuizing.
Mogelijk dat enkele werknemers zich
met Hemi in Halsteren vestigen.
schommeling in kan zitten vanwege een
voor het ene gedeelte gemakkelijker
oplossing dan voor het andere. Het
haventje van Stavenisse bijvoorbeeld
zou wat prioriteit betreft in feite nog dit
jaar moeten worden afgesloten, maar
daar komt meer voor kijken dan er
alleen een dam inleggen. Technisch zou
dat alles wel uitvoerbaar zijn in enkele
maanden, maar maatschappelijk en
sociaal zit hier begrijpelijk meer aan
vast. Urgent is ook de Oudelandpolder,
waarin de kern Sint Maartensdijk en in
het gehele gebied daar zcr 4000 mensen.
Er is een mogelijkheid, dat in de
omgeving Noord een kilometer of 6 dijk
nog dit jaar kan worden verbeterd.
Weliswaar zal er grond (klei) transport
noodzakelijk zijn, maar minder
grondaankopen en andere ont
eigeningsperikelen. Uiteraard moet er
nog een definitief plan komen, de
goedkeuring krijgen van de instanties,
maar bij volle medewerking is er een
aanzet in 1975 mogelijk. Een werk dat
een zes miljoen gulden zal vergen. De
bedoeling is dat de volledige 40
kilometer dijkverbetering in 1979 klaar
,is.
Dè laatste 20 jaar, zo bleek toch wel uit
de toelichting van dhr. Jagt, is het
noodzakelijk onderhoud weliswaar niet
verontachtzaamd, maar er werd toch
altijd wel rekening gehouden met
Oosterschelde-afsluiting, zodat
kostenbesteding toch wel enigermate
beperkt is gebleven en daardoor met
noodzakelijkheden wat is gesloft, indien
men daarop de nieuwe Oosterschelde-
planning legt.
Dijkgraaf Van Gorsel vulde nog aan,
hoe zeer het gewenst is om het
bouwbureau snel van de grond te
krijgen. De gedacht is goed ontvangen
bij gedeputeerde staten en bij de
minister. Het licht staat zogezegd op
groen. Het kantoor zal worden
gevestigd in de oude Rabobank te Goes
en hopelijk is dit bureau niet zo veel
jaren nodig. Een en ander is mede het
gevolg van de door provinciale staten
gevormde zgn. stuurgroep onder leiding
van mr. Schlingemann met
gedeputeerde J. van den Bos uit Tholen
als plaatsvervanger en met verder
vooraanstaande provinciale water
staatsdeskundigen. Het ligt in de
bedoeling in 1975 ook op Tholen al van
start te gaan. Dit jaar is er totaal 15
miljoen voor beschikbaar, waarvan
mogelijk 6 miljoen op Tholen kan
worden verwerkt. Op een vraag uit de
vergadering verklaarde de dijkgraaf dat
de kosten volledig voor rijkswaterstaat
zijn. Als later toch nog blijkt, dat het
wel definitieve Oosterschelde-afsluiting
moet worden, zullen de dijkveb
beteringswerken uiteraard worden
gestaakt, maar dat zag de heer Van
Gorsel toch niet meer zo zitten.
Gevraagd werd ook of Brabant en
Flakkee een soortgelijk (bouwbureau)
initiatief nemen. Daarvan was dhr. V.
Gorsel niets bekend. Het zijn ook wat
andere belangen daar.
Een andere vraag was of het gewone
waterschapswerk door deze extra
zorgen niet in het gedrang zal komen.
De heer Van Gorsel meende van niet,
vooral nu een gezamenlijk bouwbureau
wordt gevormd.
Of er toch wel voldoende (klei)grond
aanwezig is voor de dijksverbetering. De
heer Jagt verklaarde dat zand in elk
geval geen probleem is. Wat klei betreft
zal men het wel eens van verder moeten
halen dan men graag zou willen.
Misschien kan er wel ergens ook een
waterschapsbinnendijkje ten offer
vallen, opperde de technisch hoofd
ambtenaar.
Een andere hoofdingelande was toch
wel wat geschrokken van de situatie der
Thoolse dijken. Men kan nu wel zeggen,
dat een vloed zoals gedacht slechts 1 op
de 500 jaar voorkomt, maar het kan
ook 2 jaar achter elkaar het geval zijn.
In feite wordt 40 kilometer van de
Thoolse- en Sint Philipslandse dijken op
de voorgestelde wijze geheel
gereconstrueerd.
Er kwamen verder nog wat vragen over
belopen, kistdammen (niet gewenst) en
de uiteindelijke instemming tot
oprichting van het gezamenlijk bouw
bureau. Daarna deelde de heer Van
Gorsel nog mee, dat er op 25 februari
een districts vergadering in het Holland
Huis wordt gehouden met een nieuwe
diaserie over waterzuivering. In-
spreekster is Audrey van der Jagt, de
bekende t.v.-nieuwslezeres.
De bedoeling is voorts om de scheidende
bestuursleden van thans en in de
toekomst een blijvende herinnering aan
hun waterschapsperiode aan te bieden.
Dat zit voor de thans scheidenden dus
nog in het vat. De heer van Gorsel
constateerde ook in de nieuwe water
schapsconstellatie een levendige
belangstelling, wat beloften inhoudt
voor de toekomst.
De 45-jarige vrachtwagenchauffeur P.
Kemmeren uit Waspik is vrijdagmorgen
bij de grasdrogerij in Scherpenisse om
het leven gekomen. Hij werd in de aan
hangwagen onder een lading sojakorrels
gevonden nadat hij vermoedeiyk eerst
onwel was geworden. Het slachtoffer
was getrouwd en had twee kinderen.
De chauffeur was een goede bekende op
de drogerij in Scherpenisse, want hij
kwam er al vijftien jaar. Vrijdagochtend
arriveerde hij met zijn vrachtauto met
aanhangwagen om sojakorrels te laden.
Dhr. Kemmeren was op de aanhang
wagen geklommen om het zeil op te
slaan. Hierbij moet hij onwel geworden
zijn waardoor hij aan de voorkant van
de aanhangwagen tegen het voorschut
kwam te liggen. Omstreeks acht uur
begon laadschopchauffeur A.J. van H.
uit Scherpenisse met het laden van de
aanhangwagen. Aangezien het
opgerolde zeil aan de voorkant zat waar
de vrachtautochauffeur lag, moet hij
langzaam onder de sojakorrels gelopen
zijn.
Toen van H. de aanhangwagen vol
geladen had en chauffeur Kemmeren
niet meer zag om het zeil van de vracht-
luto af te halen, ging hij op onderzoek
jit. Het zoeken leverde echter geen
•esultaat op.
bedrijfsleider G. Poot werd erbij
»ehaald en deze opperde het idee dat de
.•hauffeur wel eens onder de lading kon
liggen. Met een bezem werd in de lading
van de aanhangwagen geprikt, waarbij
het slachtoffer ontdekt werd. Dr. J.M.
van der Bel uit Sint Maartensdijk
constateerde de dood.
Gewestelijke inspraak
Praktische verkeersles
Waterschap nieuwe styi geïnstal
leerd
Afscheid van oudgedienden
Dijkverbetering op korte termijn
van start
Geen behoud
Stavenisse?
voor haven
Dodelijk ongeval by grasdrogerij
Morgen vertrek maatschappelijk
werker V. W. C. v. d. Stel
Gouden Poortvliets bruidspaar
Accelerando kwam met lof terug
van Middelburgs muziekcon
cours
ZLM afdeling Oud-Vossemeer
over belastingstelsel
Oudste Thoolse
overde beker
schutter ver-
Bedrijf met werknemers van
Oud-Vossemeer naar Halsteren
Zuster Claudina
klooster
40 jaar In
Emergo byft winnen
Goede zet
H.I.Ambacht
van WHS In
STERKTE IN HET BIJZON
DER DE GRIEPPATIENTEN:
EEN DAG VAN VERDRIET
DUURT LANGER DAN EEN
MAAND VAN VREUGDE
Dit nummer
pagina's.
bestaat uit 10
advertentie IM
Dijkgraaf H. van Gorsel vond een heel wat netter woord dan vervuihter. De
vertegenwoordigers voor de waterkwaliteit zei hjj by zyn welkom tot de vrouweiyke
waterschapsleden. Twee dames tussen een nog volop overheersendende
mannenwaterschap, maar het begin k er. De buitengewone vergadering van 23
maart in het Holland Huk was er daarom ook een van de gaande man en de
komende vrouw. Het aantal leden voor de algemene vergadering (hoofdingelanden)
bedroeg oude stijl 40 en k tn de nieuwe stijl tot 36 teruggebracht. Van de oude garde
poetsen 13 gezworenen en hoofdingelanden de plaat, terwyi negen nieuwe namen in
het waterschapsreglster werden genoteerd. Met wel enige weemoed op deze
afscheidsvergadering werd het een toch door allen duideiyk aanvaarde beslksing en
bleef men na heel wat vriendelijke woorden over en weer nog enige tyd gezellig
nakaarten. Maar er waren ook serieuze zaken aan voorafgegaan.
Serieus was bijvoorbeeld het openings
woord van de waterschapsvoorzitter,
dijkgraaf H. van Gorsel. Hij herinnerde
er aan, hoe het voor de toenmalige
begrippen een belangrijke ingreep was
op het moment dat in 1959 de con
centratie zich op Tholen voltrok. De
voor die tijd zelfstandige 23 kleine of
wat grotere waterschappen met inbegrip
van de calamiteuze polders werd tot een
groot bedrijf aaneengesmeed, in 1969
nog gevolgd door toevoeging van het
waterschap Sint Philipsland als een
achtste district bij Tholen. Men werd
behoorlijk toe- en uitgerust voor de drie
traditionele taken: waterkering, water
beheersing, wegenonderhoud. Na toe
voeging Sint Philipsland meenden we
aan het eind van het fusielatijn te zijn,
ook aan de finale van het takenpakket.
Wie had verwacht dat er op 1 januari
1975 weer een nieuwe taak aan het
waterschap zou worden opgedragen.
We staan nu niet alleen voor beheer van
kwantiteit, maar ook voor die van de
kwaliteit van het oppervlaktewater. Het
gevolg van de nieuwe taak was
tegelijkertijd een fikse reorganisatie in
het bestuur. Vertegenwoordigers van de
nieuwe taakinstelling - de zuivering -
moeten kunnen meepraten en meebe
slissen.
Als men dan toch aan het vernieuwen is,
kan er ook het historisch gebeuren voor
het Waterschap wel bij, dat de vrouw in
Het nieuwe bestuur van het Waterschap Tholen zat donderdag op de eerste
algemene vergadering in 1975 voor het eerst achter de tafel in het Hollandhuls te
Scherpenisse, vJji.r. CJ. Moerland uit Stavenisse (bestuurslid voor de gebouwde
eigendommen), I.C.Hage uit Oud-Vossemeer (bestuurslid voor de ongebouwde
eigendommen), ing. J.D. Jagt uit Sint-Annaland(hoofd technische dienst), CJ. van
Westen uit Poortvliet (ongebouwd), dykgraaf H. van Gorsel uit Tholen, A.P.M.M.
van Gurp uit Slnt-Maartensdyk (bestuurslid voor de vervuilers), griffier A.K. Kievit
uit Sint-Maartensdyk, H. Tlmmers uit Sint-Philipsland(ongebonwd), CJ. van Putte
uit Stavenisse(ongebouwd) en G.D. Kloet uit Slnt-Maartensdfik (ongebouwd).
Op zaterdag 14 juni komt Oud-
Feijenoord op Tholen voetballen ten
bate van de geestelijk gehandicapten in
onze streek.Coen Moulijn.die vorig jaar
ook al present was bij een dergelijke
actie in Stavenisse, is weer van de partij.
Trouwens het gehele elftal uit 1963 dat
zaterdag in het kader van de Portugal-
actie tegen Benfica speelde en op de
televisie te zien was, zal er zijn.
De organisatie is evenals vorig jaar in
handen van camping Irenehoeve in
Stavenisse. Men wil het nu veel grootser
opzetten. Het streefbedrag voor de ge
handicapte jeugd van Tholen is maar
liefst 10.000 gulden.
De tegenstanders van oud-Feijenoord
zijn voetballers van camping Irenehoeve
aangevuld met gaststpelers. Dit zijn be
kende sportfiguren en politici. B. en w.
van Tholen zijn ook uitgenodigd, even
als de loco-bufgemeestef van Dor
drecht, de woonplaats van camping
Irenehoeve - eigenaar dhr. Hoven.