Hoe Oud-Vossemeer begon, hoe het zeilde en reilde MAGAZIJN VERKOOP COUPONNEN TAPIJT IN ONS MAGAZIJN HEUGAFELT TEGELS 1e keus voor f 6,- per tegel PRACHT SLAAPKAMER TAPIJT voor f 69,- per ALLES DUURDER? HOER NIET LIMOVI K. J. SCHOUTEN VARIA EENDRACHTBODE Donderdag 23 januari 1975 door J. J. Bevelander (III) Vergadering Tienden Windrecht Veren 't Coren Bloyt St.Sebastianus m*t r r »t Mu mmWM" Assurantiekantoor W. L. Scherpenisse TANDTECHNISCH LABORATORIUI REPARATIE KUNSTGEBITTEN Autobedr. Weet u hoe een brandblusapparaat werkt? Vrouwen overleven mannen nog, maar minder lang Zaterdagmorgen van 9 tot 12 uur U vindt daar ook aan de Lentestraat te Scherpenisse Markt 23 SINT-MAARTENSDIJK Kaaistraat 1 SCHERPENISSE Slechts eenmaal In het jaar hielden de Ambachtsheren hun vergadering, aanvankelijk gebeurde dit in de Pinksterweek. Op alle zaken werd dan orde gesteld. De meeste bemoeienis van de heren ging uit naar het beheer van de goederen, rechten en inkomsten van de Ambachtsheerlijkheid. Het piêce de résustance (de hoofdschotel) was het afhoren van de rekening, het afsluiten ervan, verdelen en uit betalen van het batig saldo. Reeds in 1497 is deze vergadering aan het feest van St. Jan (24 juni) gekoppeld. Waarschijnlijk omdat Vossemeer St. Jan als kerkpatroon voerde en in het dorp het feest van de patroon of van de kerk-wijding werd gevierd. Dit ging met een kermis (kerk-mis) of een jaarmarkt gepaard. Zondagavond daarvoor moesten de heren in een. herberg te Oud Vossemeer of te Tholen aanwezig zijn want maandagmorgen acht uur droeg de pastoor in de parochiekerk, ter opening van de vergadering, daarbij geassisteerd door een diaken en subdiaken een mis van Requiem op voor de "zielerust der afge storven Heerschappen". Dergelijke missen of jaargetijden vormden een belangrijke bron van inkomsten voor de geestelijkheid. Door Pieter Hendrikz Blok, pastoor te Oud Vossemeer, later Kanunnik en Deken te Tholen, werd in de loop van de 16e eeuw in de parochiekerk een "eeuwigh jaergetij van drie lessen tot sijner siele saligheyt" gesticht. De vergaderingen vonden plaats op het "Rechthuis". De eerste eeuwen wisselend van gebouw vond op 19 maart 1767 de aanbesteding van het huidige "Rechthuis of Ambachtsherenhuis" plaats. 11 juli 1767 werd de eerste steen gelegd door Johan Isebree, burgemeester en raad van Goes. Wegens slechte bouw aanvaardden de heren het gebouw niet. De aannemer moest eerst deugdelijk werk afleveren. Dit heeft alles bij elkaar vier jaar geduurd. Het jaartal in de gevel vermeld 1771. De kermisdatum, eerst 24 juni, St. Jan, is in later jaren voor Oud Vossemeer verschoven naar de vrijdag en zaterdag na de tweede woensdag in juni. Voor de Ambachtsheren lijkt de kermis meer een vaststaand feit dan het feest van St. Jan. Hun vergadering vindt elk jaar plaats in de kermisweek. De eerlijkheid gebiedt hierbij te vermelden dat, voor zover bekend, niet één Ambachtsheer of Ambachtsvorouwe, als dit wereldse vermaak begint, zich nog te Oud Vossemeer bevindt. Zij zullen hebben en gebruiken: de heerlijkheid, het Molen De Jager, die eertijds „De Vos" belaagde, werd dit jaar al flink gerestaureerd. Men is langzamerhand toe aan de laatste fase. ambacht, de ambachtsgevolgen en alle ambachtsrecht met de tienden, vogelarij, visserij, wind, brand, accijns, veren, kerkrecht. Van al deze in de koopbrief genoemde rechten hebben de heren ook inderdaad gebruik gemaakt. 'In het Oude Testament het eigendom van Jahwe. Het tiende deel van de opbrengst der veldvruchten en der pasgeboren dieren waren voor de heerschappen bestemd. Namens hen geind door de rentmeester. Later werden de tienden ook wel verpacht, waar degegenen die het moesten afstaan soms nog slechter mee uitkwamen. De pachters probeerden, begrijpelijk, zoveel mogelijk winst te maken. Om Molen ,J)e Vos" die in 1928 werd afgebroken. aan de tienden te ontkomen had men al gauw een foefje gevonden, althans als het schapen gold. Elk lid van het gezin maakte men eigenaar van 9 schapen naar gelang de grootte van het gezin kwam men soms helemaal niet aan een tiende dier toe. In 1907 is de tiendwet afgeschaft In het jaar 1492 schijnt er Onder de Molen al een korenmolen te hebben gestaan genaamd „De Vos". Jaarlijks moest de molenaar een bepaalde som voor „windrecht" aan de Ambachtsheren betalen. Daar stond wel tegenover dat alle bewoners van de heerlijkheid verplicht waren hun koren op deze molen te laten malen. Honderden jaren is dit zo gebleven tot in 1850 een korenmolen in de Hikkepolder werd gesticht die wel bewust de naam „De Jager" kreeg toebedacht. De Jager zou de Vos wel krijgen. Een felle concurentiestrijd bleef niet uit. De nieuwe molenaar schafte een kar aan om zijn klanten thuis te bedienen. Noodgedwongen moest Stoutjesdijk, de toenmalige molenaar van „De Vos" daar ook toe overgaan. Tot 1928 is het windrecht betaald. In dat jaar heeft molenaar Dignus George de Wilde van „De Vos" dit recht voor 1000,- afgekocht. In ditzelfde jaar is deze molen afgebroken, omdat een andere manier van graanmalen werd toegepast. Tot veler vreugd ondergaat de molen „De Jager" momenteel een grondige restauratie en zal binnen afzienbare tijd in volle luister het landschap wederom sieren. Oud behoeft men nog niet te ijn om zich te herinneren dat het eiland Tholen zonder betaling niet betreden en evenmin verlaten kon worden. Is de brug bij Tholen al enkele tientallen jaren zonder tolrecht te passeren, het veer tussen Oud- en Nieuw- Vossemeer is nog maar recent verleden. D e nieuwe brug heeft dit stukje verleden sinds kort verdrongen. De eeuwen door hebben de ambachtsheren de overzetveren altijd verpacht. Het eerste veer heeft bestaan tussen Botshoofd en Kijkuit aan de Branbantse kant. De tweede overzetplaats of het nieuwe veer is op meer dan één plaats geweest. In 1538 is er sprake van een veer aan het Leguit. Als gevolg van de bedijking van de Vogelsangpolder ging de haven, tevens aanlegplaats, voor de veerboot verloren. Niet direct werd er naar een andere mogelijkheid gezocht. De bewoners van Nieuw-Vossemeerigeen kerk rijk, waren er het meest door gedupeerd. Een hele winter hadden ze de kerk niet kunnen bezoeken. Hierover dienden de dorpelingen bij de Ambachtsheren een request in hetgeen ontvankelijk werd verklaard. Er werd een nieuw veer gesticht. Gedurende de Tachtigjarige oorlog zijn de veren lang door de soldaten in beslag genomen. Reeds in 1575 wilde de veerman aan het veer bij Botshoofd het al opgeven daar hij veel hinder van soldaten en vrijwel geen inkomsten had. In 1580 moesten de veerlieden op last van de heren aan de westzijde van de Eendracht wonen om zo ongewenst bezoek vanuit Brabant te kunnen tegen gaan. Tot 1883 heeft het veer bij Botshoofd bestaan. In dat jaar is het voor het laatst verpacht. Onder deze naam bestond in 1609 een Rederijkerskamer of „Kamer van Rhetorica". In het ambachtsherenhuis bevindt zich een schilderstuk uit 1612 waarop St. Jan is afgebeeld tussn korenaren met het devies „Christus, mensch voesel". Dit is waarschijnlijk het blazoen van de kamer geweest. In 1609 beval de overheid dat de stukken die ten tonele werden gevoerd eerst voorgelegd moesten worden aan rentmeesters, baljuw en schepenen om, „zig te wachten van smadige vuyle en oneerlijke woorden" die het geloof of het bestuur van de staat betroffen. Zij begonnen met de spelen als de kerkdienst een aanvang nam wat het aantal kerkgangers danig beinvloedde. Mede daardoor werden de spelen scherp door de kerk veroordeeld. Zelfs uit de omliggende plaatsen, waar de spelen niet werden gehouden, kwamen kijklustigen naar Vosmeer toe. De classis niet bij machtte dit te verhinderen verzuchtte dan ook: ,,0p het eiland Tholen had de overhand genomen seker misbruyk van des Zomers op den dach des Heeren schouspelen te spelen daerdoor van Godes Woort verhindert ende de Sabbath merkelijk ontheylicht", Het moet ook Ds. Schepens, de toenmalige predikant, zeer te moede zijn geweest. Reeds in 1499 is er sprake van de „scutters van Vosmair". Hiermee kan niet anders bedoeld zijn dan het gilde van de handboogschutters, die St. Sebastianus als patroonheilige hadden. Op de zondag voor St. Jan als het kermis was schoten de gildebroeders op de vogel die men „papegay" noemde. Ook na de hervorming bleef het gilde aan deze traditionele patroon vasthouden. De schutters verkregen in 1616 grond voor een schuttershof of doelen, deze naam prijkt nog steeds op de stenen palen van de boerderij van J. Quist op het eind van de Kalisbuurt en houdt de herinnering aan het gilde levend. Door hun handel en wandel jaagden de gildebroeders vooral de kerkelijke overheid tegen zich in het harnas. Het schieten op zondag werd verboden in zonderheid, „het omdraghen en uythangen van haren h. Bastiaen tot scandael der ghemeynte, mitsgaders het drinken uyt de h. Jacobsschelpen. Hebben de leden het tjjdens het bestaan van het gilde wel eens bont gemaakt en als onruststokers gefungeerd, hun laatst bijdrage kan als positief worden gekenschetst. Bij de opheffing hebben de gildebroeders van St. Bastiaen de zilveren schilden verkocht" om voor het provenue dier penningen te koopen eene koperen Kroone" die heden ten dage nog in de Hervormde kerk hangt met daarin het jaartal 1740 gegraveerd. Horizontaal: 1. krom gebogen voorwerp. 4. aardnoot. 8. vlug. 14 maand. 16 soort bier. 17 eerstkomende (afk.) 18. met ingang van. 21. huid. 23 stoomschip. 24. vader of moeder. 26 vruchten. 32. meisjesnaam. 34. korte stoot. 36. ten bedrage van. 38. pers. vnw. 39 muziekterm. 41. rivier in .Italië. 42. volksverzet. 43. iets. 44. bep. lidw. 45. voorzetsel. 46. voorzetsel. 47. bepa. lidw. 48. thans. 49. opgenaaide lap. 52. danspartij. 55. arm mens. 56. plaats in Gelderland. 62. Egyptische god. 63. troefkaart. 64. dier. 65. meisjesnaam. 67. vis. 68. in gezelschap van. 69. oppervlaktemaat. 70. geslacht, volk. 71. naar beneden gaan. 72 vogel. Verticaal: 1. schor. 2. woonschuit. 3. rivier in Noord Brabant. 5. ingezonden mede deling (afk.). 6. juist. 7. dat is (afk.). 9. volgend op. 10. schoenmakersgereed schap. 11. laatst. 13. mythologische figuur. 15. veldgewas. 18. poeder. 20. kwaadwillige actie om opschudding te veroorzaken. 21. een heel eind. 22. roofier. 24. Spaanse uitroep. 25. bestu ren. 26. trouweloos. 27. lichaamsdeel. 30. familielid. 35. exotische bloem. 37. eierschaal. 38. voorzetsel. 40. sprookjes figuur. 41. schrijfgereedschap. 45. in orde. 49. voor (Latijn). 50. Zo zij het. 51. Delicaat. 52. het streven naar. 53. gewoonterecht. 54. bijbelse vrouwen naam. 55. veelkleurige edelsteen. 58. Nederland (afk.). 59. hoogstaand. 60. wereldkampioenschappen (w.k.). 61. vreemde aparte. 62. vlug. 66. bedrog. 68. familielid. 69. meisjesnaam. Bij juiste invulling ontstaat op de regels 28 tot en met 29 en 57 tot en met 61 horizontaal een zin. Deze zin alleen dient ingezonden te worden naar Postbus 5, Sint-Annaland voor 2 februari 1975. De winnaar krijgt een geachenkbon. Uw bromfietsverzekering bij ons 39.50 inclusief pech-service buiten uw woonplaats en gratis Europa- dekking. Informeer bij ons. Wij vertellen u er alles van Sint Annaland Tel. 01665-529 in de kortst mogelijke tijd Molenweg 58 SCHERPENISSE Ingang Plattewêg of het nu om verlovings- kaartjes. huwelijkskaarten, geboortekaartjes, rekenin gen, enveloppen, zwart- of kleurendruk gaat, overleg tijdig met DRUKKERIJ Kerkstraat 27 Scherpen isse Tel. 01666 - 639 TE KOOP: Opel Manta 1900 de luxe1972 Opel Rekord diesel 1973 Opel Rekord ranger 17001971 Opel Kadett 1900 rallyel969 Opel Kadett nieuw model1974 Ford Escort 1300 luxe 1973 Ford 12M1969 Citroen 2CV41973 VW 13021972 VW 13001969 Vauxhall Viva1970 Fiat 125,124 en 850 1970, 1969, 1968 Honda motor 350cc.1973 Inruil, garantie, financiering NIEMANTSVERDRIET Paasdijkstraat 11 Poortvliet, tel. 01662 - 572 In veel zaken, huizen en auto's kan men heden ten dage brandblusapparatuur vinden in allerlei formaten. Op zich erg verstandig. Wel zou het een ieder die zo'n apparaat in zijn bezit heeft, of ergens werkt waar deze apparatuur aanwezig is, aan te raden zijn, de aanwijzingen goed door te lezen. Hiermee te wachten totdat het apparaat werkelijk nodig is, betekent dikwijls wachten tot het niet meer nodig is. Met zo'n klein apparaat kan een beginnende brand wellicht wel, een reeds grotere brand niet meer geblust worden. Er zijn drie verschillende soorten brand blusapparaten: de koolzuursneeuwblusser, een hogedruk- cylinder die vooral gebruikt wordt bij kwetsbare machineriën die geen schade mogen oplopen, deze blusser mag echter niet gebruikt worden bij elektriciteitsbranden;de poeder blusser, die uitermate geschikt is voor olie-, benzine-, gas- en oppervlaktebranden en de kernpoederblusser, die voor alle branden geschikt en vooral bij het nagloeien van een brand zeer effektief is. Ieder soort apparaat staat of geheel onder druk of heeft een koolzuur cylindertje dat onder druk staat. Deze druk moet konstant blijven om te kunnen blussen. Het is daarom van essentieel belang om de apparaten elk jaar te laten kontroleren op lekken die het nutteloos zouden maken. Wanneer er geblust moet worden, wees dan zorgvuldig en spuit niet in het wilde weg. Hierdoor wordt voorkomen dat te veel blusstof verloren gaat en er niets meer overblijft om werkelijk te blussen Vrouwen mogen statistisch verwachten langer te leven dan mannen, maar dit verschil loopt in sommige Europese landen terug. Dit komt niet doordat de de levensduur van de mannen' stijgt, maar doordat die der vrouwen daalt - zo maakt de Wereldgezondheids organisatie WHO op uit de statistieken over de periode 1950-70. Deze tendens valt samen, volgens de statistici, met een groter verbruik van sigaretten door vrouwen in vergelijking met de periode voor de Tweede Wereldoorlog, en ook met een toename van het aantal vrouwen dat werkzaam is in bedrijf of beroep. H. A. v. HOUTE EN ZN

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1975 | | pagina 8